Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Владимирская Мироточная»

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 июня (21 мая ст. ст.); 06 июля (23 июня ст. ст.); 08 сентября (26 августа ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранней от всех родов Пречистей Деве и Матери Бога, даровавшей нам дивное утешение - мироточивую Свою икону, благодарственное пение приносим Ти - Неискусобрачней. Ты же, яко Милостивая и Благая наша Заступница, услыши потщавшихся Тебе послужити и уневеститися Сыну Твоему. Испроси у Него нам прощение грехов, да неосужденныя на Суде Своем ны одесную поставит. Тебе же, яко Ходатаице нашей, Всеблагой Царице и Владычице, зовем: Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Икос 1

Ангели и праведных души воспевают Тя непрестанно, Царицу всех, Богородице. Мы же, грешнии и непотребнии раби Твои, смиренно взирающе на пречистый образ Твой, во обители сей мироточением прославленный, с умилением взываем Ти сице: Радуйся, Избраннице предвечнаго Совета, Радуйся, Мати Создателя всяческих. Радуйся, Отроковице, вместилище Божественной благодати, Радуйся, Ковчеже златый, вместивший не токмо скрижали завета, но и Христа Господа. Радуйся, сподобившаяся неизреченныя благодати Богоматерию нарещися, Радуйся, израстившая Спасителя миру. Радуйся, первая поклоншаяся Отрочати, яко Богу и Создателю Своему, Радуйся, Царице небесе, Сама Ему служившая на земли. Радуйся, Царице, с Сыном Твоим вечно царствующая, Радуйся, Госпоже, с Господом вечно господствующая. Радуйся, горняго мира украшение, Радуйся, дольняго мира защищение. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 2

Видевше дивное истечение мира от преславнаго Твоего образа, Пресвятая Дево, мы, аще и ленивии и грешнии, но на всяк день с верою и упованием прибегаем под пречистый покров Твой и тепле вопием: не отврати лица Твоего от нас, но, яко Благая, скоро услыши и в скорбех не остави ны, вопиющия Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум подаждь нам достойно песньми восхвалити Тя, Пренепорочная Дево, яко многая чудеса от сия иконы явила еси, миро точащи от нея, многих болящих исцелила еси, бесы одержимых, - власти их свободила еси, и здрави быта. Темже убо прославляем Тя, святому образу Твоему покланяющеся и благодарственно вопиюще Ти: Радуйся, славою дивнаго врачевания образ Твой украсившая, Радуйся, благодать ему даровавшая. Радуйся, многих немощных исцелившая, Радуйся, бесных власти бесовския свободившая. Радуйся, прошения наша не отвергающая, Радуйся, истинно молитися нас научающая. Радуйся, прощати обидящим нас силы дарующая, Радуйся, любити враги наша научающая. Радуйся, ненависть и вражду искореняющая, Радуйся, посреде нас мир водворяющая. Радуйся, Царице небесе и земли, Радуйся, Госпоже всякаго создания. Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 3

Силою, данною от Тебе, Владычице наша, честная Твоя икона источением мира цельбоносно прославися; и в сонном видении трикраты явилася еси старице, образ Твой имущей, и повелела еси его во обитель сию, яко место Твое избранное, даровати. Мы же, видяще дивная от Тебе, смиренно припадаем пред чудотворною Твоею иконою, восхваляюще Тя, яко Матерь Бога нашего, Емуже поем: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи богатую милость и теплую любовь к людем, искупленным Кровию Сына Твоего, Владычице, Ты насельниц обители Твоея в годину скорби выну внимала еси слезным мольбам, вопиющих: Радуйся, уповающим на милость Твою помогающая, Радуйся, в смирении молившихся возвеличившая. Радуйся, милостей небесных Подательнице, Радуйся, Материнское попечение о нас имущая. Радуйся, Своими молитвами от бед избавляющая, Радуйся, Твоим предстательством от напастей скоро изымающая. Радуйся, славити покров Твой научающая, Радуйся, хвалити Тя выну побуждающая. Радуйся, милосердием сердца согревающая, Радуйся, от вечной погибели извлекающая. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 4

Имущая небесную милость к роду человеческому, Пресвятая Владычице, не оставила еси обитель сию во дни скорбей и напастей, слезно молившихся избавила еси от злых искушений. Темже благодарственно взываем Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше весть о скорби грядущей, насельницы обители Твоея, Владычице, все упование на Тя возложиша и, к чудотворной иконе Твоей притекающе, слезные мольбы вознесоша Ти, смиренно просяще: Радуйся, Путеводительнице, шествовати по пути благочестия рабом Твоим помогающая, Радуйся, в добрых делех преуспевающих укрепляющая. Радуйся, обитель Свою от напастей охраняющая, Радуйся, злая начинания расторгающая. Радуйся, послушанию старшим нас научающая, Радуйся, умы наша от заблуждений на путь правый направляющая. Радуйся, душевредныя замыслы разрушающая, Радуйся, житие наше на земле устрояющая. Радуйся, к Царствию Небесному путь нам показующая. Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 5

Пресветлей звезде уподобися Твоя икона, егда сия миро источи, еже и доныне хранимо на образе Твоем, яко залог Твоея благодати и силы с образом сим, к немуже мы, припадающе, наше усердное моление Ти приносим: не презри нас, требующих Твоея помощи, умягчи противу нас враждующая сердца и любовию Христовою согрей, да во утешении духовнем Сыну Твоему зовем: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше икону Твою, о Госпоже Богомати, чудесы прославленную, страха и радости исполнихомся, уразумевающе, яко в сем явлении бысть Твое к нам благоволение. Сего ради поклоняемся Ти и, лобызающе образ Твой, со благодарением взываем Ти сице: Радуйся, сосуде златый мира многоцелебнаго, Радуйся, сокровищнице драгая, на всяк недуг врачевство содержащая. Радуйся, многоцелебный чудес источниче, Радуйся, неисчерпаемыя благодати Ходатаице. Радуйся, Церкви Святей и обителем утверждение, Радуйся, святителей православных укрепление. Радуйся, всех верных удобрение, Радуйся, грешником страх и посрамление. Радуйся, скорая помощнице борющимся со страстьми и похотьми, Радуйся, Облаче росоносный, погашающий пламень вожделений греховных. Радуйся, Судии Праведнаго умоление, Радуйся, грехов наших прощение. Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 6

Проповедует Святая Церковь о величии Твоем, Пресвятая Дево, и светло красуется Твоими чудотворными иконами, явленными по всей вселенней. Сия же Твоя икона, яко звезда пресветлая, сияет в храме сем, пред неюже мы повержени, усердно молим: не остави в суете скорбей страну нашу, но светом истиннаго Богопочитания просвети, Церковь Святую в ней возвеличи и мир ей ниспосли, да, осияннии Тобою, поем Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияша, яко пресветлыя звезды, Твоя чудотворныя иконы, освещающия вси концы земли и светом боговедения озаряющия умы, пред нимиже выну преклоняяся, Тя величаем и неседальное Ти поем: Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго, Радуйся, нечаянную радость верным дарующая. Радуйся, Всеблагая Скоропослушнице, прошения наша во благо исполняющая, Радуйся, похвало наша и всего мира надежде и утешение. Радуйся, Радосте наша, покрывающая нас от всякаго зла, Радуйся, Царице Богородице, надежде и прибежище наше. Радуйся, благодатная Богородице Дево, всех скорбящих Радосте, Радуйся, помощнице наша, молящимся пред иконою Твоею помогающая. Радуйся, благая Вратарнице, двери райския верным отверзающая, Радуйся, Христианом Помощнице и милосердная о грешных Предстательнице. Радуйся, благодатная Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас сохраняющая, Радуйся, Радосте наша, от всякаго зла нас избавляющая и печали наша утоляющая. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 7

Хотящим быти наследниками мира горняго человеколюбивый Господь, имеяй милостей и щедрот бездну, Тебе нам - Матерь Свою - в покров и защиту дарова, да ходатайствуеши присно за ны пред Сыном Твоим и Судиею нашим, Емуже вопием: Аллилуиа.

Икос 7

Новы и вечны обители уготованы любящим Сына Твоего. Мы же, немощию плоти обложени, преступивше заповеди Его, впадше во грехи и далече от сих обителей сотворшеся, к кому убо прибегнем, аще не к Тебе, о Богородительнице? Ты - наша защита и, Тя величающе, поем: Радуйся, у Престола Божия теплая о нас предстательнице, Радуйся, ищущим спасения душевнаго Ходатаице. Радуйся, от небесных высот к земнородным милостиво приникающая, Радуйся, чтущих Тя прошения скоро исполняющая. Радуйся, на стропотнем пути греха стоящим вразумление подающая, Радуйся, искушаемым от диавола скорую помощь являющая. Радуйся, грешныя на покаяние наставляющая, Радуйся, всех шествовати ко спасению направляющая. Радуйся, спасительных благ небесных и земных подательнице, Радуйся, душевных и телесных недугов наших целительнице. Радуйся, яко Тобою от внезапныя смерти сохранени быти чаем, Радуйся, яко Тобою обитель вечну на небеси получити уповаем. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 8

Странники и пришельцы есмы на земли, бурею страстей одержими, паки к кому прибегнем в скорбех странствия нашего, аще не к Тебе, чадолюбивая Мати, при Кресте Сына Твоего нас всех усыновившая. Не отвержи, не рцы нам: «Не вем вас, грех ради ваших», - но, яко удобь послушливая, в скорби и в печали утешающая, защити, спаси, помилуй Царю славы Христу вопиющих: Аллилуиа.

Икос 8

Весь мир христианский блажит Тя, Матерь Божию, и все упование на Тя возлагает: мы же, зряще Твою чудотворную икону, яко сокровище многоценное, со гласом радования поем: Радуйся, при Кресте Сына Твоего всех нас усыновившая, Радуйся, пречистыя язвы Его слезами Своими омывшая. Радуйся, по Бозе - Царе царствующих - Богородице Царице, Радуйся, яблоко благовонное в Христовой деснице. Радуйся, в странствии нашем тихое пристанище, Радуйся, в стране сей наша скорая помощнице. Радуйся, чистоте и целомудрию нас научающая, Радуйся, кротости и смирению нас наставляющая. Радуйся, унывающих благодатное ободрение, Радуйся, изнемогающих внезапное подкрепление. Радуйся, мрак душ наших благодатно просвещающая, Радуйся, в милости к страждущим никогдаже оскудевающая. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 9

Всякия утоли болезни, и бурею житейскаго моря потопляемых к тихому пристанищу приведи; нас же, мирский мятеж оставльших и Ангельский образ на рамо свое возложших, яко зело любящая, от блата страстей возведи: отверзи двери милосердия Твоего и в чертог славы Сына Твоего нас введи, да с лики Ангельскими поем Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не может восхвалити Тя, недоумеет воспети величия Твоего и чудес по достоянию, обаче, Благая, и скудоумныя наша песни прийми, Тебе поющих: Радуйся, Заступнице, от навета клеветническаго нас защищающая, Радуйся, поношения от человек нас избавляющая. Радуйся, яко образ Твой благоволи Бог прославити чудесы, Радуйся, яко взирающим на него с верою сей благодать дарует. Радуйся, в созданнем храме, на прославление имени Твоего, незримо обитающая, Радуйся, яко никтоже, в нем с верою моляся, тощь и неуслышан исходяше. Радуйся, Пресветлая Звездо, на путь ко спасению. Радуйся, нищету иноческую до конца хранити научающая. Радуйся, с небесных высот на мольбы наша призирающая, Радуйся, предстательством Твоим безконечныя жизни сподобляющая. Радуйся, коегождо прошения предварити тщащаяся, Радуйся, и самых отчаянных грешников моления не отвергающая. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 10

Спасти хотящи люди от всяких бед и скорбных обстояний, притекающим под Твой покров ниспосылавши Твоя богатыя милости. И икону Свою чудотворную даровала еси обители сей, яко залог непрестаннаго о ней Твоего попечения, на нюже мы взирающе, и на руку Твоею сидящему Богомладенцу поем: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси нерушимая и покров иночествующим, красоты мирския оставившим и крест на рамо свое вземшим, и крепкое заступление всем к тебе прибегающим, образ Твой почитающим и Тебе поющим: Радуйся, стено и покрове к Тебе прибегающих, Радуйся, Отрадо утешения чающих. Радуйся, иночеству благоскорбящему подательнице вечнаго радования, Радуйся, благоподвизающимся им - Ходатаице спасения. Радуйся, возбраняющая грехом нашим, Радуйся, гласом моления Твоего отражающая грехи наша, вопиющия на ны к Богу. Радуйся, всегда Матернюю любовь к обители сей являющая, Радуйся, оскудение брашен в ней чудесно восполняющая. Радуйся, во дни тяжких испытаний обители не оставляющая, Радуйся, в плену и изгнании насельниц ея дивно заступающая. Радуйся, неправедно гонимых и обидимых защитнице, Радуйся, гонящих и обидящих правосудная наказательнице. Радуйся, надежде и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 11

Пение сугубое и всеусердное дерзаем принести Тебе, но оскудевает слово, недоумевает ум, како глаголати. Веси бо, яко от полноты любве и усердия приносим Ти сицевая. Ты же, Пречистая, просвети ум наш и Сама научи непрестанно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемная свеща, любовию к Богу горящая, просвети и наша ожесточенная сердца и любовию к Богу и ближним воспламени, да Тебе поем: Радуйся, слезам покаяния добрая учительнице, Радуйся, множество душ уневестившая Христу. Радуйся, живущих в обители сей подкрепляющая, Радуйся, благопромышление о ней являющая. Радуйся, Православия крепкая стено, Радуйся, сего единая защитнице. Радуйся, душам огорченным утешения духовнаго подательнице, Радуйся, обителей иноческих неусыпная блюстительнице. Радуйся, во обитель райскую душею Твоею руками Господа вознесенная, Радуйся, яко всеми Ты прославлена. Радуйся, в грозный час смерти всем нам крепкая защитнице, Радуйся, добраго ответа нам пред Судиею Праведным усердная Ходатаице. Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 12

Благодать и милость испроси нам у Сына Твоего и Бога, Егоже родила еси несказанно, Человеколюбивая Владычице! В терпении в бедах утверди, братолюбие ниспосли нам и памятозлобия избави, да, радующеся милосердию Твоему, велегласно поем Господеви: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Тя, милосердную нашу Покровительницу, иконою мироточивою милость Свою нам являющую, яко едину надежду и прибежище Тя имуще, чистым сердцем Тебе хвалу приносим: Радуйся, трилетствовавшая Отроковице, в храм Божий со славою введенная, Радуйся, от Архангела Гавриила о зачатии Сына и Бога извещенная. Радуйся, Царя Христа во спасение человеков рождшая, Радуйся, Чистейшая, закон очищения исполнившая. Радуйся, многих грешников ожесточенное сердце умилившая, Радуйся, пришествием в землю Египетскую рукотворныя идолы сокрушившая. Радуйся, Сына Своего, распята на Кресте, рыдавшая, Радуйся, Жизнь, во гробе положенную, недоуменно зревшая. Радуйся, язвы Сына Твоего в сердце носившая, Радуйся, глубиною страдания и терпением всю тварь удивившая. Радуйся, первее всех воскресение Сына Твоего узрети сподобившаяся, Радуйся, прежде всех беседы Его насладившая. Радуйся, надеждо и прибежище наше, Твоею иконою нас утешающая.

Кондак 13

О Всепетая Мати, пресветлая звездо, Солнце Правды - Христа нам явльшая! Приими ныне пред Твоею иконою смиренно приносимая нами Тебе моления. Избави нас напастей всех и вечныя муки свободи, да во обителех райских вечно поем Богу: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Молитва Пресвятой Богородице пред иконою Ее, именуемой «Владимирския-Мироточныя»

О Пресвятая Владычице Дево Богородице - надеждо и прибежище наше! Ты нам даровала сию, мироточием зде прославленную, Твою икону, пред неюже мы предстояще молимся: не отврати лица Твоего от нас, не отступи от нас за беззакония наша, но, яко Благая, приими нас под Свой покров. Огнь нечистоты и всякия скверны в нас морем благодати Твоея потопи, даждь нам познание собственных грехов и немощи, а человеческия хвалы - бегство. Жестокосердием и немилосердием ны отягченныя умягчи, даждь нам сопечаловатися ближним и памятозлобия избави, любовь сея жизни излишнюю и плотскаго покоя рачение отложи от нас, смерть же, суд, мучения, грешником уготованная, в памяти углуби, от всякия же злобы сердца наша отврати, да мирными усты прославим Тя - Владычицу нашу. Аминь.

На месте расположения Гродненского Св. - Рождество-Богородичного женского монастыря издревле ( с ХII в.) находилась соборная Свято-Пречистенская церковь. В ХVI в. фундаторами церкви были князь Михаил Глинский и Великий князь Литовский Александр. Но с введением в ХVII в. унии храм был превращен в униатский. С благословения униатского митрополита Иосифа - Веньямина Руцкого при храме было организовано униатское сестричесво Сестер - базилианок. (Орден базилианов, по имени святого Василия Великого, был создан Руцким для пропаганды унии среди православного населения ВКЛ). Так в Гродно возник женский монастырь.

Сестры - базилианки построили на месте сгоревшей старинной Свято-Пречистенской церкви храм Рождества Богородицы и жилые корпуса. Частые пожары препятствовали строительству монастыря, и он был освящен только в 1756 г. ( в XVIII в.)

Когда по решению Полоцкого Собора 1839 г. белорусские униаты возвратились в лоно Православной Церкви, гродненский базилианский женский монастырь был преобразован в православный Рождество-Богородичный женский монастырь. К этому времени в монастыре проживали только 2 престарелые униатские монахини. По их просьбе они были переведены в католический монастырь.

Так, с 1839 г., начался долгий этап расцвета Гродненской обители. Был проведен ремонт и реставрация старых монастырских корпусов и церкви Рождества Богородицы, построен теплый (зимний) храм во имя святого прп. Сергия Радонежского ( 1866 г.). При монастыре открылся приют для девочек из бедных семей и сирот.

В 1877 г. в Гродненском монастыре произошло чудо мироточения Владимирской иконы Божией Матери. История этой святой иконы такова: близ Гродно проживала благочестивая православная семья Домбровских. В этой семье хранился как фамильная святыня список Владимирской иконы Божией Матери. Когда дочь Домбровских сообщила родителям о своем желании уйти в монастырь, мать трижды видела во сне Богородицу и слышала голос, повелевший ей отпустить дочь в монастырь вместе со святой иконой. Мать благословила дочь Владимирской иконой, и послушница Наталия Домбровская привезла ее с собой в монастырь и поставила святой образ в своей келье, где однажды он замироточил.

Мироточение Владимирской иконы Божией Матери продолжалось полгода. Святое миро по благословению игумении было собрано в ковчежец в виже креста, и сейчас хранится в киоте при иконе. Владимирская-Мироточивая икона (так стали называть святыню) прославилась чудесами, в том числе чудом исцеления бесноватой женщины. В ХХ в. в честь Владимирской-Мироточивой иконы Божией Матери составлен Акафист.

История Гродненской обители в ХХ в. началась с необычайного расцвета монастыря. В 1900 г. Священный Синод постановил перенести Св.-Рождество-Богородичный Гродненский монастырь в урочище Красносток, что вблизи г. Гродно, с целью расширения и благоустройства монастыря. Таким образом, древний монастырь в Гродно стал подворьем процветающего Красностоцкого Св.-Рождество-Богородичного женского монастыря. Подворья этого монастыря были открыты в Санкт-Петербурге и Дрогичине.

Красностоцкий монастырь стал одним из самых образцовых в империи. При монастыре действовал приют для сирот, школа, сельскохозяйственное училище, аптека, амбулатория, больница, имелись производственные мастерские. Земельные угодья монастыря обрабатывались на самом образцовом уровне, так что на сельскохозяйственных выставках продукция монастыря отмечалась медалями и дипломами. Готовился приезд в монастырь Императора Николая II. Этим планам помешала Мировая война. В связи с приближением фронта монастырь был эвакуирован в 1914 г. в Москву, где сестры во главе с игуменией пережили революцию, гражданскую войну и начало большевистских гонений на Церковь.

В 1921 году сестры во главе с игуменией приняли решение о возвращении в Гродно. В это время Гродно был частью Польской республики, и польские власти передали Красностоцкий монастырь католической церкви. Поэтому сестры вернулись в стены древней Гродненской обители, которая в годы расцвета была подворьем Красностоцкого монастыря. С тех пор до самого своего закрытия в 1960-м году монастырь оставался действующим, не смотря на все события мировой истории: воссоединение с Советской Белоруссией в 1939 году, начало Великой Отечественной войны и немецкую оккупацию, и послевоенные советские репрессии против священнослужителей. Именно в Гродненской Св.-Рождество-Богородичном монастыре совершил свое последнее богослужение священномученик Серафим Жировицкий.

В 1960 г. советские власти приняли решение о закрытии Гродненского женского монастыря. Предполагалось властями переселить сестер в действующие женские монастыри далеко за пределами Беларуси ( назывался Пюхтицкий монастырь в Эстонии), но милостью Божией сестры нашли приют в Св.-Успенской Жировицкой обители. После того, как советские власти стали предпринимать меры к закрытию Жировицкого монастыря, все увидели Промысел Божий в поселении сестер Гродненской обители на территории мужского Жировицкого монастыря - благодаря этому, власти не смогли закрыть Жировицкий монастырь. С собой в изгнание сестры увезли в Жировичи главные святыни своей обители: образ Владимирской-Мироточивой Божией Матери и другие святыни. В изгнании схиигумения Гродненского монастыря, матушка Гавриила (Рисицкая) составила Акафист в честь Владимирской-Мироточивой иконы Божией Матери. Духоносная старица схиигумения Гавриила почила в Жировицком монастыре.

В 1992 году началось возрождение Гродненской обители под руководством игумении Гавриилы II (Глуховой). Сестры после почти 30 лет изгнания смогли вернуться в стены древней обители, где после выселения монастыря богоборческими властями был открыт музей атеизма. Не все здания монастыря были сразу возвращены сестрам. Возрождение шло постепенно, с преодолением множества препятствий. В январе 1993 г. Митрополит Филарет освятил восстановленный храм св. прп. Сергия Радонежского, а июле был возвращен монастырю главный храм в честь Рождества Богородицы. В 1995 г. монастырь посетил Патриарх Алексий II, а в 1998 году в Гродненском монастыре побывал Президент А. Лукашенко, и в том же году президентским Указом монастырю были возвращены все монастырские строения.

Вла­ди­мир­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри на­пи­са­на Еван­ге­ли­стом Лу­кой на дос­ке от сто­ла, за ко­то­рым тра­пе­зо­вал Спа­си­тель с Пре­чи­стой Ма­те­рью и пра­вед­ным Иоси­фом. Бо­жия Ма­терь, уви­дев этот об­раз, про­из­нес­ла: "От­ныне убла­жат Ме­ня все ро­ды. Бла­го­дать Рожд­ше­го­ся от Ме­ня и Моя с этой ико­ной да бу­дет".

В 1131 го­ду ико­на бы­ла при­сла­на на Русь из Кон­стан­ти­но­по­ля свя­то­му кня­зю Мсти­сла­ву († 1132, па­мять 15 ап­ре­ля) и бы­ла по­став­ле­на в Де­ви­чьем мо­на­сты­ре Вы­ш­го­ро­да - древ­не­го удель­но­го го­ро­да свя­той рав­ноап­о­столь­ной ве­ли­кой кня­ги­ни Оль­ги.

Сын Юрия Дол­го­ру­ко­го свя­той Ан­дрей Бо­го­люб­ский в 1155 го­ду при­нес ико­ну во Вла­ди­мир и по­ме­стил в воз­двиг­ну­том им зна­ме­ни­том Успен­ском со­бо­ре. С то­го вре­ме­ни ико­на по­лу­чи­ла име­но­ва­ние Вла­ди­мир­ской. В 1395 го­ду ико­ну впер­вые при­нес­ли в Моск­ву. Так бла­го­сло­ве­ни­ем Бо­жи­ей Ма­те­ри скре­пи­лись ду­хов­ные узы Ви­зан­тии и Ру­си - через Ки­ев, Вла­ди­мир и Моск­ву.

Вла­ди­мир­ской иконе Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы празд­но­ва­ние бы­ва­ет несколь­ко раз в го­ду (21 мая, 23 июня, 26 ав­гу­ста). Наи­бо­лее тор­же­ствен­ное празд­но­ва­ние со­вер­ша­ет­ся 26 ав­гу­ста, уста­нов­лен­ное в честь сре­те­ния Вла­ди­мир­ской ико­ны при пе­ре­не­се­нии ее из Вла­ди­ми­ра в Моск­ву. В 1395 го­ду страш­ный за­во­е­ва­тель хан Та­мер­лан (Те­мир-Ак­сак) до­стиг пре­де­лов ря­зан­ских, взял го­род Елец и, на­прав­ля­ясь к Москве, при­бли­зил­ся к бе­ре­гам До­на. Ве­ли­кий князь Ва­си­лий Ди­мит­ри­е­вич вы­шел с вой­ском к Ко­ломне и оста­но­вил­ся на бе­ре­гу Оки. Он мо­лил­ся свя­ти­те­лям Мос­ков­ским и пре­по­доб­но­му Сер­гию о из­бав­ле­нии Оте­че­ства и на­пи­сал мит­ро­по­ли­ту Мос­ков­ско­му, свя­ти­те­лю Ки­при­а­ну (па­мять 16 сен­тяб­ря), чтобы на­сту­пив­ший Успен­ский пост был по­свя­щен усерд­ным мо­лит­вам о по­ми­ло­ва­нии и по­ка­я­нию. Во Вла­ди­мир, где на­хо­ди­лась про­слав­лен­ная чу­до­твор­ная ико­на, бы­ло по­сла­но ду­хо­вен­ство. По­сле ли­тур­гии и мо­леб­на в празд­ник Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы ду­хо­вен­ство при­ня­ло ико­ну и с крест­ным хо­дом по­нес­ло ее к Москве. Бес­чис­лен­ное мно­же­ство на­ро­да по обе­им сто­ро­нам до­ро­ги, стоя на ко­ле­нях, мо­ли­ло: "Ма­терь Бо­жия, спа­си зем­лю Рус­скую!" В тот са­мый час, ко­гда жи­те­ли Моск­вы встре­ча­ли ико­ну на Куч­ко­вом по­ле, Та­мер­лан дре­мал в сво­ем шат­ре. Вдруг он уви­дел во сне ве­ли­кую го­ру, с вер­ши­ны ко­то­рой к нему шли свя­ти­те­ли с зо­ло­ты­ми жез­ла­ми, а над ни­ми в лу­че­зар­ном си­я­нии яви­лась Ве­ли­ча­вая Же­на. Она по­ве­ле­ла ему оста­вить пре­де­лы Рос­сии. Проснув­шись в тре­пе­те, Та­мер­лан спро­сил о зна­че­нии ви­де­ния. Зна­ю­щие от­ве­ти­ли, что си­я­ю­щая Же­на есть Ма­терь Бо­жия, ве­ли­кая За­щит­ни­ца хри­сти­ан. То­гда Та­мер­лан дал при­каз пол­кам ид­ти об­рат­но. В па­мять чу­дес­но­го из­бав­ле­ния Рус­ской зем­ли от Та­мер­ла­на на Куч­ко­вом по­ле, где бы­ла встре­че­на ико­на, по­стро­и­ли Сре­тен­ский мо­на­стырь, а на 26 ав­гу­ста бы­ло уста­нов­ле­но все­рос­сий­ское празд­но­ва­ние в честь сре­те­ния Вла­ди­мир­ской ико­ны Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Пред Вла­ди­мир­ской ико­ной Ма­те­ри Бо­жи­ей свер­ши­лись важ­ней­шие со­бы­тия рус­ской цер­ков­ной ис­то­рии: из­бра­ние и по­став­ле­ние свя­ти­те­ля Ио­ны - Пред­сто­я­те­ля Ав­то­ке­фаль­ной Рус­ской Церк­ви (1448 г.), свя­ти­те­ля Иова - пер­во­го Пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Ру­си (1589 г.), Свя­тей­ше­го Пат­ри­ар­ха Ти­хо­на (1917 г.). В день празд­но­ва­ния в честь Вла­ди­мир­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри со­вер­ше­на ин­тро­ни­за­ция Свя­тей­ше­го Пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Ру­си Пи­ме­на - 21 мая/3 июня 1971 г.

Ис­то­ри­че­ские дни 21 мая, 23 июня и 26 ав­гу­ста, свя­зан­ные с этой свя­той ико­ной, ста­ли па­мят­ны­ми дня­ми Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви.

Празд­не­ство Бо­жи­ей Ма­те­ри в честь Ее свя­той ико­ны Вла­ди­мир­ской со­вер­ша­ет­ся в бла­го­да­ре­ние за из­бав­ле­ние Моск­вы от на­ше­ствия ха­на Ах­ма­та. В 1480 го­ду при ве­ли­ком кня­зе Иоанне III Ва­си­лье­ви­че (1462–1505) хан Зо­ло­той Ор­ды Ах­мат с гро­мад­ны­ми пол­чи­ща­ми по­до­шел уже к ре­ке Уг­ре, ко­то­рую на­зы­ва­ют "по­я­сом Бо­го­ма­те­ри", охра­ня­ю­щим Мос­ков­ские вла­де­ния. Це­лый день вой­ска ха­на и Мос­ков­ско­го кня­зя сто­я­ли друг про­тив дру­га, не при­сту­пая к ре­ши­тель­ным дей­стви­ям - "сто­я­ние на Уг­ре". Вся Москва мо­ли­лась сво­ей За­ступ­ни­це Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це о спа­се­нии пра­во­слав­ной сто­ли­цы. Мит­ро­по­лит Ге­рон­тий (1473–1489) и ду­хов­ник кня­зя, ар­хи­епи­скоп Ро­стов­ский Вас­си­ан, мо­лит­вой, бла­го­сло­ве­ни­ем и со­ве­том под­креп­ля­ли рус­ские вой­ска. Мит­ро­по­лит пи­сал кня­зю со­бор­ное по­сла­ние, в ко­то­ром при­зы­вал его му­же­ствен­но сто­ять про­тив вра­га, упо­вая на по­мощь Ма­те­ри Бо­жи­ей.

Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца за­сту­пи­лась за Зем­лю рус­скую. Князь при­ка­зал сво­им вой­скам от­сту­пать от Уг­ры, же­лая до­ждать­ся пе­ре­хо­да та­тар, вра­ги же ре­ши­ли, что рус­ские за­ма­ни­ва­ют их в за­са­ду, и то­же ста­ли от­сту­пать, сна­ча­ла мед­лен­но, а но­чью по­бе­жа­ли, го­ни­мые стра­хом. В бла­го­дар­ность за осво­бож­де­ние Рос­сии от та­тар и был уста­нов­лен празд­ник в честь Бо­жи­ей Ма­те­ри.

Празд­не­ство Вла­ди­мир­ской иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри уста­нов­ле­но в па­мять спа­се­ния Моск­вы в 1521 го­ду от на­ше­ствия та­тар под пред­во­ди­тель­ством ха­на Мах­мет-Ги­рея. Та­тар­ские пол­чи­ща при­бли­жа­лись к Москве, пре­да­вая ог­ню и раз­ру­ше­нию рус­ские го­ро­да и се­ле­ния, ис­треб­ляя их жи­те­лей. Ве­ли­кий князь Ва­си­лий со­би­рал вой­ско про­тив та­тар, а Мос­ков­ский мит­ро­по­лит Вар­ла­ам вме­сте с жи­те­ля­ми Моск­вы усерд­но мо­лил­ся об из­бав­ле­нии от ги­бе­ли. В это гроз­ное вре­мя од­на бла­го­че­сти­вая сле­пая ино­ки­ня име­ла ви­де­ние: из Спас­ских во­рот Крем­ля вы­хо­ди­ли мос­ков­ские свя­ти­те­ли, по­ки­дая го­род и уно­ся с со­бой Вла­ди­мир­скую ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри - глав­ную свя­тыю Моск­вы, - в на­ка­за­ние Бо­жие за гре­хи ее жи­те­лей. У Спас­ских во­рот свя­ти­те­лей встре­ти­ли пре­по­доб­ные Сер­гий Ра­до­неж­ский и Вар­ла­ам Ху­тын­ский, слез­но умо­ляя их не остав­лять Моск­вы. Все они вме­сте при­нес­ли Гос­по­ду пла­мен­ную мо­лит­ву о про­ще­нии со­гре­шив­ших и из­бав­ле­нии Моск­вы от вра­гов. По­сле этой мо­лит­вы свя­ти­те­ли воз­вра­ти­лись в Кремль и внес­ли об­рат­но Вла­ди­мир­скую свя­тую ико­ну. По­доб­ное же ви­де­ние бы­ло и мос­ков­ско­му свя­то­му, бла­жен­но­му Ва­си­лию, ко­то­ро­му бы­ло от­кры­то, что за­ступ­ле­ни­ем Бо­жи­ей Ма­те­ри и мо­лит­ва­ми свя­тых Москва бу­дет спа­се­на. Та­тар­ско­му ха­ну бы­ло ви­де­ние Бо­жи­ей Ма­те­ри, окру­жен­ной гроз­ным вой­ском, устре­мив­шим­ся на их пол­ки. Та­та­ры в стра­хе бе­жа­ли, сто­ли­ца Рус­ско­го го­су­дар­ства бы­ла спа­се­на.

Празд­но­ва­ние иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри Вла­ди­мир­ской со­вер­ша­ет­ся так­же 23 июня и 26 ав­гу­ста.

Оригинал иконы находится в храме-музее Святителя Николая в Толмачах при Третьяковской галерее.