Акафист святителю Гурию, архиепископу Казанскому и Свияжскому чудотворцу

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 июля (20 июня ст. ст.); 17 октября (04 октября ст. ст.); 18 декабря (05 декабря ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Возбранный святителю и чудотворче Гурие, приими от нас недостойных подобающую ти похвалу, яко первосвятителю, учителю и покровителю града Казани. И, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед и скорбей избавляй, да с радостию зовем ти:

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель предъизбра, освяти и постави тя, святителю, просветителя, учителя и покровителя граду Казани. Нас же научи вопити тебе сице:

Радуйся, предопределенный в предвечном совете Божием к просвещению неверных; радуйся, предочищенный для сего служения сосуде благодати Божия.

Радуйся, злато, искушенное в горниле долговременных страданий; радуйся, с юности миром отверженный и мира отвергийся.

Радуйся, в темницу невинно, яко Иосиф, заключенный; радуйся, в той темнице небесней премудрости научивыйся.

Радуйся, в темнице тойже свет, даровавший тебе свободу, узревый; радуйся, из нея чудным образом изведенный.

Радуйся, по получении свободы всего себе Богу поработивый; радуйся, чистоты и девства хранителю.

Радуйся, поста и молитвы ревностный блюстителю; радуйся, добльственный Христа последователю.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 2

Видя себе невинно оклеветана, осужденна и мрачной темнице пищею безсловесных питаема, глаголал еси, святителю, сам себе: аще не бы Господь Бог попустил сему быти со мною, не бы постигла мя напасть сия; темже пою Ему: Аллилуия.

Икос 2

Разум Божественный имея, святителю, ты в тайну судеб Божиих о тебе углубился еси и в невинном заточении твоем благость их провидел еси. Темже приими от нас сицевая:

Радуйся, в бедах и теснотах твоих благость Божию видевый; радуйся, во всех злых своих Бога благословивый.

Радуйся, за притеснителей своих Ему моливыйся; радуйся, прощение им у Него испросивый.

Радуйся, теплою молитвою к Богу себе успокоивый; радуйся, ею довольство и утешение в тесноте твоей себе обретый.

Радуйся, свободы чудным образом сподобивыйся; радуйся, дивный в сем апостолу Петру наследниче.

Радуйся, терпеливый учениче Христа Спасителя; радуйся, вземший Его благое иго на себе.

Радуйся, понесший Его легкое бремя; радуйся, монахов украшение.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тя, святителю, егда с пострижением власов всего себе всецело Ему посвятил еси. Темже в чистоте, посте и молитве непрестанно воспевал еси Богу: Аллилуия.

Икос 3

Имея истинное ведение о кознях мира, плоти и диавола, ты, святителю, крепко противу тех вооружился еси бдением, постом и молитвою. Темже вопием ти:

Радуйся, неусыпный Христов воине; радуйся, присно блюдый душу твою от скверн плоти и мира, и козней диавола.

Радуйся, опасность от них благовременне предвидевый; радуйся, постом плоть твою изнуривый.

Радуйся, всецело духу твоему плоть поработивый; радуйся, со страстьми и похотьми плоть распявый.

Радуйся, молитвою дух твой окриливый; радуйся, на крилех молитвы всегда в горняя паривый.

Радуйся, и на землю благодать Божию молитвами твоими привлекавый; радуйся, усердный о всех молитвенниче.

Радуйся, земный ангеле и небесный человече; радуйся, монахов мудрый и кроткий наставниче.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 4

Бурю внутрь имел еси помышлений сумнительныx, егда во игумена поставлен был еси Иосифовой обители, во смирении помышляя о трудности сего служения и слабости сил твоих. Темже и служение игумена с себе сложил еси, и в покое духа Богу пел еси: Аллилуия.

Икос 4

Слыша державный царь Иоанн о твоих святых подвигах в посте и молитве, повеле тя паки поставити во игумена Селижаровой обители. Ты же, приемый волю цареву за волю Божию, паки взял еси врученный тебе жезл правления и труды ко трудом прилагал еси. Темже приими от нас сицевая:

Радуйся, светильниче, не таимый под спудом; радуйся, свете, во тьме сияяй.

Радуйся, волю Божию в воле царевой усмотревый; радуйся, всецело себе оной предавый.

Радуйся, исполнителю воли Божией усердный; радуйся, чина церковнаго строгий блюстителю.

Радуйся, благочиния монастырского верный хранителю; радуйся, поборниче православныя веры.

Радуйся, усердный хранителю отеческих преданий; радуйся, сосуде благодати Божия.

Радуйся, живый свитче закона Божия; радуйся, апостоле Казанския области.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 5

Боготечному солнцу уподоби тя, святителю, Господь Бог, в дивном твоем избрании на святительский престол, егда тебе жребием указа быти первосвятителем Казанския Церкве. Мы же поем Богу, удивившему на тебе благодать и милость Свою: Аллилуия.

Икос 5

Видевше державный царь Иоанн и вси православнии людие чудное Божие избрание тя по жребию в первосвятителя Казанския Церкве, радовахуся. Мы же со благоговением воспеваем ти сице:

Радуйся, любимиче Божий, указанный жребием; радуйся, служителю Господень, предопределенный для возделания новыя нивы.

Радуйся, пастырю словеснаго стада Христова, блуждавшаго по вертепам неверия и нечестия; радуйся, потаенный светильниче, дивно поставленный на высоту Церкве Божия.

Радуйся, проповедниче Евангелия Христова в стране нечестия магометанскаго; радуйся, принесый свет Христов в страну тьмы и заблуждений.

Радуйся, крепкая надеждо Церкве Православныя; радуйся, исполнителю благих желаний царя державнаго.

Радуйся, обрадовавый его твоим ревностным служением; радуйся, радосте и утешение всех градов, иже сподобишася тя видети и от тебе благословитися.

Радуйся, сосуде благодати, просвещающей верных; радуйся, первосвятителю Казанския области.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 6

Проповедником богоносным избран был еси для Казанския области, святителю; темже святолепно шествовал еси из царствующаго града Москвы в новопросвещенный град Казань, освящая шествием и благословением твоим грады и веси на пути и непрестанно воспевая Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсиявый в богоспасаемом граде Казани свет истины Христос Бог наш, и прогнавый тьму магометанскаго и языческаго нечестия, избра тя, святителю, в перваго зде служителя и исполнителя святой воли Его. Темже освяти тя и прослави, нас же научи вопити тебе сице:

Радуйся, света истины распространителю; радуйся, диавольския тьмы прогнателю.

Радуйся, первый сеятелю на новой ниве Божией; радуйся, мудрый возрастителю на ней сторичных класов.

Радуйся, неутомимый ея напоителю; радуйся, друже царя земнаго, исполняющаго волю Царя Небеснаго.

Радуйся, верный служителю Царя Небеснаго; радуйся, апостоле Казанския Церкве.

Радуйся, привлекаяй к вере неверующих чистою Христовою любовию; радуйся, друже Христов, приводяй люди к благоговению пред Богом.

Радуйся, притесняемых вдов и сирот защитниче; радуйся, всех притекающих к тебе заступниче.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй устроити тайну спасения Казанских татар и язычников, Христос Бог наш избра тя, святителю, в апостола и просветителя страны сея. Ты же, уразумев тайну спасения, вопиял еси Богу: Аллилуия.

Икос 7

Новое чудо показа Господь и Спас наш, Иисус Христос, избравый тя в первосвятителя Казанския Церкве, егда тя единаго из четырех жребием указа всей Своей Православной Церкви. Мы же, дивящеся, вопием ти сице:

Радуйся, от вечности предопределенный просветителю Казанския области; радуйся, сокровенный до времене сосуде благодати Божия.

Радуйся, избранием твоим всю Церковь удививый и обрадовавый; радуйся, темже избранием в преданности Богу укрепивыйся.

Радуйся, дивное твое избрание служением твоим оправдавый; радуйся, с благословения Божия грядый в Казань во имя Господне.

Радуйся, в пути твоем непрестанно воспеваяй и благословляяй; радуйся, весь путь твой молитвами освятивый.

Радуйся, безбедно на паству твою пришедый; радуйся, благодатный обновителю и освятителю града Казани.

Радуйся, благолепнаго храма Пресвятыя Богородицы создателю; радуйся, обрадовавый православных Казанских жителей твоим пришествием.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 8

Странное избрание твое, святителю, помышляюще и боголепное шествие твое на новую паству твою знающе, с благоговением возводим умы и сердца свои к Богу, тако устроившему дивное твое прославление, поя Ему: Аллилуия.

Икос 8

Весь ум твой, святителю, вперил еси к Богу и всего себе предал еси святей воле Его, егда вступил еси на престол Казанския паствы твоея, юже и не престая поучал еси словом и делом. Темже приими от нас похвалы сия:

Радуйся, добрый пастырю, всегда готовый положити душу свою за овцы пажити твоея; рaдyйcя, мудрый хранителю стада твоего от волков, хотящих губити е.

Радуйся, неутомимый делателю в вертограде Христовом; радуйся, наставниче пастырей и учителей твоея паствы.

Радуйся, разумный вождю в житии по заповедем Божиим и преданием апостольским; радуйся, отче, просветителю и попечителю всех новокрещенных.

Радуйся, кроткий и добросердечный убедителю в истине и Божественности христианския веры неверующих; радуйся, богомудрый вразумителю людей мыслящих.

Рaдyйcя, мудрый руководителю твоих сотрудников; радуйся, благопопечительный отче всех сиротствующих.

Радуйся, притесняемых заступниче; радуйся, ходатаю за неверных, познавших истину.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися многотрудным твоим пастырским подвигом, показуемым во бдении, посте, молитве, и в неусыпном попечении о стаде твоем. Ты бо, святителю, денно и нощно беседуя с Богом молитвою, словом и делом непрестанно воспевал Ему: Аллилуия.

Икос 9

Витии многовещанныя, яко рыбы безгласныя видим о тебе, святителю, недоумевают бо глаголати, еже како и отшельником деннонощною молитвою пример подаваеши, и паству твою примерно управляеши. Мы же, дивящеся, благоговейно вопием ти:

Радуйся, пастырю, подаваяй пример монашествующим; радуйся, собеседниче с Богом, научаяй всех последованию твоему примеру.

Радуйся, тлетворнаго сна прогонителю; радуйся, посту и бдению учителю.

Радуйся, ленивых возбудителю; радуйся, примерный Божий подвижниче.

Радуйся, мудро привлекавый неверных к принятию православныя веры; радуйся, неутомимый проповедниче слова Божия.

Радуйся, слово сие здраво, немятежно и учительно преподававый; радуйся, благоразумный вразумителю магометан в истине христианския веры.

Радуйся, дивный указателю всем неверующим на величие и славу Иисуса Христа; радуйся, мудро привлекаяй к Нему всех и вся.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя магометан и язычников, в новой пастве твоей находящихся, ты, яко добрый пастырь, всю мудрость твою к сему употребил еси и непрестанно Бога в помощь призывал еси, воспевая Ему: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси верующим и к тебе прибегающим, ибо небесе и земли Творец устрои тя, святителю, веры укрепителя, неверия же обличителя, нас же научи взывати тебе сице:

Радуйся, столпе православно верующих; радуйся, отверзающий им дверь спасения.

Радуйся, наставниче мудрости о Христе Спасителе; радуйся, преподателю Божественныя благодати.

Радуйся, обновителю растленнаго человечества в неверующих; радуйся, наставителю мало смыслящих и не смыслящих.

Радуйся, бесовския козни проразумеваяй; радуйся, силу Христову проповедуяй.

Радуйся, девство и чистоту храняй и проповедуяй; радуйся, друже Жениха, радующийся о сочетании с Ним чистых и незлобивых душ.

Радуйся, архитриклине брака, соединившаго безчисленное множество душ с небесным Женихом; радуйся, ревнуяй Божиею ревностию о верности Христу душ христианских.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих твоих добродетелей, святителю. Никия бо песни могут быти равночисленны им. Темже, благоговея пред тобою, поем Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоприемнаго светильника сущим во тьме неразумия видим в тебе, святителю, невещественный бо вжигающи огнь, разгоняеши тьму неверия и на всех обильно проливаеши свет Христов, просвещаяй всякаго человека, грядущаго в мир. Темже по долгу взываем ти сице:

Радуйся, светильниче, возжженный огнем с престола Божия; радуйся, причастниче славы Господней.

Радуйся, прославляяй Прославльшаго тя; радуйся, проносяй славу Его по безславной области нечестия.

Радуйся, озаряяй умы и сердца людей, сидящих во тьме и сени смертной; радуйся, источниче, обильно изливаяй воду благодати Божией.

Радуйся, напаяяй ею умы и сердца жаждущих спасения; радуйся, указателю небеснаго рая неведущим его.

Радуйся, верный руководителю всех последующих тебе; радуйся, отверзаяй двери Царствия Божия шествующим по тебе.

Радуйся, представляяй их престолу Божию; радуйся, сопричисляяй их к сонму святых Божиих.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога, обильно изливаеши на всех, притекающих с верою к раце святых мощей твоих, святителю. Темже мы, дивящеся множеству чудес, тобою совершаемых, поем Богу, прославляющему тя: Аллилуия.

Икос 12

Поюще хвалебную песнь тебе, святителю, прославленный Богом на небеси и на земли, воспеваем ти сице:

Радуйся, во свете предстояй престолу Вышняго; радуйся, всегда воспеваяй славу Божию.

Радуйся, непрестанно зряй Бога лицем к лицу; радуйся, приникаяй в тайну Пресвятыя Троицы.

Радуйся, усердный Ея поклонниче; радуйся, последователю Агнцу Божию, вземшему грехи мира.

Радуйся, предводителю всех спасенных и спасаемых тобою; радуйся, и нас грешных в мире сем не оставляяй.

Радуйся, не тесно в любви твоей всех вмещаяй; радуйся, любвеобильный о всех нас молитвенниче.

Радуйся, паствы твоея покровителю; радуйся, граду Казани похвало и украшение.

Радуйся, Гурие, Казанский и Свияжский чудотворче.

Кондак 13

О всеблаженный и святый святителю отче Гурие, присный наш наставниче, ходатаю и покровителю, моли о нас Христа Бога, да избавит паству твою и вся грады и веси христианския от враг видимых и невидимых, от нашествия иноплеменник, от недуга и глада, от всякия скорби и смертоносныя раны, и грядущия муки, вопиющих Ему: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос и 1-й кондак.

Молитва

Святителю отче Гурие, предстоя священней раце многоцелебных мощей твоих, молим тя усердно быти всегда и везде нашим ходатаем, заступником и покровителем. Исходатайствуй пастве твоей мир, тишину, благоденствие, здравие и спасение. Буди постоянным нашим заступником от всех врагов, видимых и невидимых: покрывай нас от нахождения всех бед, напастей и скорбей, паче же от искушений врага темнаго. Предстоящим же зде и молящимся испроси у Господа Бога вся, яже ко спасению своему они просят у Него в своих нуждах и скорбях, да все мы с тобою прославляем всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ с™и1телю гyрію, ґрхіепcкопу казaнскому и3 свіsжскому чудотв0рцу

Кондaкъ №.

Возбрaнный с™и1телю и3 чудотв0рче гyріе, пріими2 t нaсъ недост0йныхъ подобaющую ти2 похвалY, ћкw первос™ителю, ўчи1телю и3 покрови1телю грaда казaни. и3, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ бёдъ и3 скорбeй и3збавлsй, да съ рaдостію зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Јкосъ №.

Ѓнгелwвъ творeцъ и3 всеS твaри содётель пред8избрA, њс™и2 и3 постaви тS, с™и1телю, просвэти1телz, ўчи1телz и3 покрови1телz грaду казaни. нaсъ же научи2 вопи1ти тебЁ си1це:

Рaдуйсz, предwпредэлeнный въ предвёчнэмъ совётэ б9іемъ къ просвэщeнію невёрныхъ: рaдуйсz, пред8wчищeнный длz сегw2 служeніz сосyде блгdти б9іz.

Рaдуйсz, злaто, и3скушeнное въ горни1лэ долговрeменныхъ страдaній: рaдуйсz, съ ю4ности мjромъ tвeрженный и3 мjра tвергjйсz.

Рaдуйсz, въ темни1цу неви1ннw, ћкw їHсифъ, заключeнный: рaдуйсz, въ т0й темни1цэ нбcнэй премyдрости научи1выйсz.

Рaдуйсz, въ темни1цэ т0йже свётъ, даровaвшій тебЁ своб0ду, ўзрёвый: рaдуйсz, и3з8 неS чyднымъ w4бразомъ и3зведeнный.

Рaдуйсz, по получeніи своб0ды всего2 себE бGу пораб0тивый: рaдуйсz, чистоты2 и3 дёвства храни1телю.

Рaдуйсz, постA и3 мlтвы рeвностный блюсти1телю: рaдуйсz, д0бльственный хrтA послёдователю.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дz себE неви1ннw њклевeтана, њсуждeнна и3 мрaчной темни1цы пи1щею безсловeсныхъ питaема, глаг0лалъ є3си2, с™и1телю, сaмъ себЁ: ѓще не бы2 гDь бGъ попусти1лъ семY бhти со мн0ю, не бы2 пости1гла мS напaсть сіS: тёмже пою2 є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ бжcтвенный и3мёz, с™и1телю, ты2 въ тaйну судeбъ б9іихъ њ тебЁ ўглуби1лсz є3си2 и3 въ неви1ннэмъ заточeніи твоeмъ бlгость и4хъ прови1дэлъ є3си2. тёмже пріими2 t нaсъ сицев†z:

Рaдуйсz, въ бэдaхъ и3 тэснотaхъ твои1хъ бlгость б9ію ви1дэвый: рaдуйсz, во всёхъ ѕлhхъ свои1хъ бGа бlгослови1вый.

Рaдуйсz, за притэсни1телей свои1хъ є3мY моли1выйсz: рaдуйсz, прощeніе и5мъ ў гDа и3спроси1вый.

Рaдуйсz, тeплою мlтвою къ бGу себE ўспок0ивый: рaдуйсz, є4ю дов0льство и3 ўтэшeніе въ тэснотЁ твоeй себЁ њбрэтhй.

Рaдуйсz, своб0ды чyднымъ w4бразомъ спод0бивыйсz: рaдуйсz, ди1вный въ сeмъ ґпcлу петрY наслёдниче.

Рaдуйсz, терпэли1вый ўченичE хrтA сп7си1телz: рaдуйсz, взeмшій є3гw2 бlг0е и4го на себE.

Рaдуйсz, понeсшій є3гw2 лeгкое брeмz: рaдуйсz, монaхwвъ ўкрашeніе.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1ла вhшнzгw њсэни2 тS, с™и1телю, є3гдA съ пострижeніемъ власHвъ всегw2 себє2 всецёлw є3мY посвzти1лъ є3си2. тёмже въ чистотЁ, п0сте и3 мlтвэ непрестaннw воспэвaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz и4стинное вёдэніе њ к0знехъ мjра, пл0ти и3 діaвола, ты2, с™и1телю, крёпкw проти1ву тёхъ воwружи1лсz є3си2 бдёніемъ, пост0мъ и3 мlтвою. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, неусhпный хrт0въ в0ине: рaдуйсz, при1снw блюдhй дyшу твою2 t сквeрнъ плоти и3 мjра, и3 к0зней діaвола.

Рaдуйсz, њпaсность t ни1хъ бlговрeменнэ предви1дэвый: рaдуйсz, пост0мъ пл0ть твою2 и3знури1вый.

Рaдуйсz, всецёлw дyху твоемY пл0ть пораб0тивый: рaдуйсz, со страстьми2 и3 похотьми2 пл0ть распsвый.

Рaдуйсz, мlтвою дyхъ тв0й њкрили1вый: рaдуйсz, на крилёхъ мlтвы всегдA въ гHрнzz пари1вый.

Рaдуйсz, и3 на землю2 блгdть б9ію мlтвами твои1ми привлекaвый: рaдуйсz, ўсeрдный њ всёхъ мlтвенниче.

Рaдуйсz, земнhй ѓгGле и3 нбcный человёче: рaдуйсz, монaхwвъ мyдрый и3 кр0ткій настaвниче.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрю внyтрь и3мёлъ є3си2 помышлeній сумни1тельныхъ, є3гдA во и3гyмена постaвленъ бhлъ є3си2 іHсифовой њби1тели, во смирeніи помышлsz њ трyдности сегw2 служeніz и3 слaбости си1лъ твои1хъ. тёмже и3 служeніе и3гyмена съ себє2 сложи1лъ є3си2, и3 въ пок0е дyха бGу пёлъ є3си2: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhша держaвный цaрь їwaннъ њ твои1хъ с™hхъ п0двигахъ въ п0стэ и3 моли1твэ, повелЁ тS пaки постaвити во и3гyмена селижaровой њби1тели. ты2 же, пріeмый в0лю царeву за в0лю б9ію, пaки взsлъ є3си2 вручeнный тебЁ жeзлъ правлeніz и3 труды2 ко трудHмъ прилагaлъ є3си2. тёмже пріими2 t нaсъ сицев†z:

Рaдуйсz, свэти1льниче, не таи1мый под8 спyдомъ: рaдуйсz, свёте, во тьмЁ сіszй.

Рaдуйсz, в0лю б9ію въ в0лэ царeвой ўсмотрёвый: рaдуйсz, всецёлw себE џной предaвый.

Рaдуйсz, и3сп0лнителю в0ли б9іей ўсeрдный: рaдуйсz, чи1на цRк0внагw стр0гій блюсти1телю.

Рaдуйсz, бlгочи1ніz монастhрскогw вёрный храни1телю: рaдуйсz, поб0рниче правослaвныz вёры.

Рaдуйсz, ўсeрдный храни1телю nтeческихъ предaній: рaдуйсz, сосyде блгdти б9іz.

Рaдуйсz, жи1вый сви1тче зак0на б9іz: рaдуйсz, ґпcле казaнскіz њбласти.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчному с0лнцу ўпод0би тS, с™и1телю, гDь бGъ, въ ди1вномъ твоeмъ и3збрaніи на с™ительский прест0лъ, є3гдA тебЁ жрeбіемъ ўкaза бhти первос™и1телемъ казaнскіz цRкве. мh же поeмъ бGу, ўдиви1вшему на тебЁ блгdть и3 млcть свою2: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше держaвный цaрь їwaннъ и3 вси2 правослaвніи лю1діе чyдное б9іе и3збрaніе тS по жрeбію въ первос™и1телz казaнскіz цRкве, рaдовахусz. мы2 же со бlгоговёніемъ воспэвaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, люби1миче б9ій, ўкaзанный жрeбіемъ: рaдуйсz, служи1телю гDень, пред8wпредэлeнный длz воздёланіz н0выz ни1вы.

Рaдуйсz, пaстырю словeснаго стадA хrт0ва, блуждaвшагw по вертeпwмъ невёріz и3 нечeстіz: рaдуйсz, потаeнный свэти1льниче, ди1внw постaвленный на высотY цRкве б9іz.

Рaдуйсz, проповёдниче є3ђліz хrт0ва въ странЁ нечeстіz магометанскагw: рaдуйсz, принесhй свётъ хrт0въ въ странY тьмы2 и3 заблуждeній.

Рaдуйсz, крёпкаz надeждо цRкве правослaвныz: рaдуйсz, и3сполни1телю бlги1хъ желaній царS держaвнагw.

Рaдуйсz, њбрaдовавый є3гw2 твои1мъ рeвностнымъ служeніемъ: рaдуйсz, рaдосте и3 ўтэшeніе всёхъ градHвъ, и5же спод0бишасz тS ви1дэти и3 t тебє2 бlгослови1тисz.

Рaдуйсz, сосyде блгdти, просвэщaющій вёрныхъ: рaдуйсz, первос™ителю казaнскіz њбласти.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникомъ бGон0снымъ и4збранъ бhлъ є3си2 длz казaнскіz џбласти, с™и1телю: тёмже с™олёпнw шeствовалъ є3си2 и3з8 цaрствующагw грaда москвы2 въ новопросвэщeнный грaдъ казaнь, њсвzщaz шeствіемъ и3 бlгословeніемъ твои1мъ грaды и3 вёси на пути2 и3 непрестaннw воспэвaz бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsвый въ бGосп7саемомъ грaдэ казaни свётъ и4стины хrт0съ бGъ нaшъ, и3 прогнaвый тьмY магометaнскагw и3 kзhческагw нечeстіz, и3збрA тS, с™и1телю, въ пeрвагw здЁ служи1телz и3 и3сп0лнителz с™0й в0ли є3гw2. тёмже њс™и2 тS и3 прослaви, нaсъ же научи2 вопи1ти тебЁ си1це:

Рaдуйсz, свёта и4стины распространи1телю: рaдуйсz, діaвольскіz тьмы2 прогнaтелю.

Рaдуйсz, пeрвый сёzтелю на н0вой ни1вэ б9іей: рaдуйсz, мyдрый возрасти1телю на нeй стори1чных клaсwвъ.

Рaдуйсz, неутоми1мый є3S напои1телю: рaдуйсz, дрyже царS земнaгw, и3сполнsющагw в0лю цRS нбcнагw.

Рaдуйсz, вёрный служи1телю цRS нбcнагw: рaдуйсz, ґпcле казaнскіz цRкве.

Рaдуйсz, привлекazй къ вёрэ невёрующихъ чи1стою хrт0вою люб0вію: рaдуйсz, дрyже хrт0въ, приводsй лю1ди къ бlгоговёнію пред8 бGомъ.

Рaдуйсz, притэснsемыхъ вд0въ и3 сир0тъ защи1тниче: рaдуйсz, всёхъ притекaющихъ къ тебЁ застyпниче.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

Хотsй ўстр0ити тaйну сп№сeніz казaнскихъ татaръ и3 kзhчникwвъ, хrт0съ бGъ нaшъ и3збрA тS, с™и1телю, въ ґпcла и3 просвэти1телz страны2 сеS. ты2 же, ўразумёвъ тaйну сп7сeніz, вопіsлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое чyдо показA гDь и3 сп7съ нaшъ, ї}съ хrт0съ, и3збрaвый тS въ первос™и1телz казaнскіz цRкве, є3гдA тS є3ди1наго и3з8 четырeхъ жрeбіемъ ўкaза всeй своeй правослaвной цRкви. мh же, дивsщесz, вопіeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, t вёчности пред8wпредэлeнный просвэти1телю казaнскіz њбласти: рaдуйсz, сокровeнный до врeмене сосyде блгdти б9іz.

Рaдуйсz, и3збрaніемъ твои1мъ всю2 цRковь ўдиви1вый и3 њбрaдовавый: рaдуйсz, тёмже и3збрaніемъ въ прeданности бGу ўкрэпи1выйсz.

Рaдуйсz, ди1вное твоE и3збрaніе служeніемъ твои1мъ њправдaвый: рaдуйсz, съ бlгословeніz б9іz грzдhй въ казaнь во и4мz гDне.

Рaдуйсz, въ пути2 твоeмъ непрестaннw воспэвazй и3 бlгословлszй: рaдуйсz, вeсь пyть тв0й мlтвами њс™и1вый.

Рaдуйсz, безбёднw на пaству твою2 пришeдый: рaдуйсz, бlгодaтный њбнови1телю и3 њс™ителю грaда казaни.

Рaдуйсz, бlголёпнагw хрaма прес™hz бцdы создaтелю: рaдуйсz, њбрaдовавый правослaвныхъ казaнскихъ жи1телей твои1мъ пришeствіемъ.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Стрaнное и3збрaніе твоE, с™и1телю, помышлsюще и3 бGолёпное шeствіе твоE на н0вую пaству твою2 знaz, съ бlгоговёніемъ возводи1мъ ўмы2 и3 сердцA сво‰ къ бGу, тaкw ўстр0ившему ди1вное твоE прославлeніе, поS є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь ќмъ тв0й, с™и1телю, впери1лъ є3си2 къ б0гу и3 всегw2 себE прeдалъ є3си2 с™ёй в0лэ є3гw2, є3гдA вступи1лъ є3си2 на прест0лъ казaнскіz пaствы твоеS, ю4же и3 не престаS поучaлъ є3си2 сл0вомъ и3 дёломъ. тёмже пріими2 t нaсъ похвалы6 сі‰:

Рaдуйсz, д0брый пaстырю, всегдA гот0вый положи1ти дyшу свою2 за џвцы п†жити твоеS: рaдуйсz, мyдрый храни1телю стадA твоегw2 t волкHвъ, хотsщихъ губи1ти є5.

Рaдуйсz, неутоми1мый дёлателю въ вертогрaдэ хrт0вомъ: рaдуйсz, настaвниче пaстырей и3 ўчи1телей твоеS пaствы.

Рaдуйсz, разyмный вождю2 въ житіи2 по зaповэдемъ б9іимъ и3 предaніємъ ґпcльскимъ: рaдуйсz, џ§е, просвэти1телю и3 попечи1телю всёхъ новокрeщенных.

Рaдуйсz, кр0ткій и3 добросердeчный ўбэди1телю въ и4стинэ и3 бжcтвенности хrтіaнскіz вёры невёрующихъ: рaдуйсz, богомудрый вразуми1телю людeй мhслzщихъ.

Рaдуйсz, мyдрый руководи1телю твои1хъ сотрyдникwвъ: рaдуйсz, бlгопопечи1тельный џ§е всёхъ сир0тствующихъ.

Рaдуйсz, притэснsемых застyпниче: рaдуйсz, ходaтаю за невёрныхъ, познaвшихъ и4стину.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Всsкое є3стество2 ѓгGльское ўдиви1сz многотрyднымъ твои1мъ п†стырскимъ п0двигwмъ, показyемымъ во бдёніи, п0стэ, мlтвэ, и3 въ неусhпномъ попечeніи њ стaдэ твоeмъ. ты2 бо, с™и1телю, деннw и3 н0щнw бесёдуz съ бGомъ мlтвою, сл0вомъ и3 дёломъ непрестaннw воспэвaлъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjи многовэщaнныz, ћкw ры6бы безгл†сныz ви1димъ њ тебЁ, с™и1телю: недоумэвaютъ бо глаг0лати, є4же кaкw и3 tшeльникwмъ деннонощною мlтвою примёръ подавaеши, и3 пaству твою2 примёрнw ўправлsеши. мh же, дивsщесz, бlгоговёйнw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, пaстырю, подавazй примёръ мона8шествующsм]: рaдуйсz, собесёдниче съ бGомъ, научazй всёхъ послёдованію твоемY примёру.

Рaдуйсz, тлетв0рнагw снA прогони1телю: рaдуйсz, постY и3 бдёнію ўчи1телю.

Рaдуйсz, лэни1выхъ возбуди1телю: рaдуйсz, примёрный б9ій подви1жниче.

Рaдуйсz, мyдрw привлекавый невёрныхъ къ принsтію правослaвныz вёры: рaдуйсz, неутоми1мый проповёдниче сл0ва б9іz.

Рaдуйсz, сл0во сіE здрaвw, немzтeжнw и3 ўчи1тельнw преподавaвый: рaдуйсz, бlгоразyмный вразуми1телю магометaнъ въ и4стинэ хrтіaнскіz вёры.

Рaдуйсz, ди1вный ўказaтелю всBмъ невэрующымъ на вели1чіе и3 слaву ї}са хrтA: рaдуйсz, мyдрw привлекazй къ немY всёхъ и3 вс‰.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS магометaнъ и3 kзhчникwвъ, въ н0вэй пaствэ твоeй находsщихсz, ты2, ћкw д0брый пaстырь, всю2 мyдрость твою2 къ семY ўпотреби1лъ є3си2 и3 непрестaннw бGа въ п0мощь призывaлъ є3си2, воспэвaz є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA є3си2 вёрующымъ и3 къ тебЁ прибэгaющымъ, и4бо нб7сE и3 земли2 творeцъ ўстр0и тS, с™и1телю, вёры ўкрэпи1телz, невёріz же њбличи1телz, нaсъ же научи2 взывaти тебЁ си1це:

Рaдуйсz, ст0лпе правослaвнw вёрующихъ: рaдуйсz, tверзaющій и3мъ двeрь сп7сeніz.

Рaдуйсz, настaвниче мyдрости њ хrтэ сп7си1телэ: рaдуйсz, преподaтелю бжcтвенныz благодaти.

Рaдуйсz, њбнови1телю растлённагw человёчества въ невёрующихъ: рaдуйсz, наставителю мaлw смhслzщихъ и3 не смhслzщихъ.

Рaдуйсz, бэсHвскіz кHзни проразумевazй: рaдуйсz, си1лу хrт0ву проповёдуzй.

Рaдуйсz, дёвство и3 чистотY хранsй и3 проповёдуzй: рaдуйсz, дрyже женихA, рaдующийсz њ сочетaніи съ ни1мъ чи1стыхъ и3 неѕл0бивыхъ дyшъ.

Рaдуйсz, архітріклjне брaка, соедини1вшагw безчи1сленное мн0жество дyшъ съ нбcнымъ жених0мъ: рaдуйсz, ревнyzй б9іею рeвностію њ вёрности хrтY дyшъ хrтіaнскихъ.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе всsкое побэждaетсz, спрострeтисz тщaщеесz ко мн0жеству мн0гихъ твои1хъ добродётелей, с™и1телю. никjz бо пBсни м0гутъ бhти равночи1сленны и3мъ. тёмже, бlгоговez пред8 тоб0ю, поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтопріeмнаго свэти1льника сyщымъ во тьмЁ неразyміz ви1димъ въ тебЁ, с™и1телю, невещeственный бо вжигaющи џгнь, разгонsеши тьмY невёріz и3 на всёхъ њби1льнw проливaеши свётъ хrт0въ, просвэщazй всsкагw человёка, грzдyщагw въ мjръ. тёмже по д0лгу взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, свэти1льниче, возжжeнный nгнeмъ съ пrт0ла б9іz: рaдуйсz, причaстниче слaвы гDней.

Рaдуйсz, прославлszй прослaвльшаго тS: рaдуйсz, проносsй слaву є3гw2 по безслaвной w4бласти нечeстіz.

Рaдуйсz, њзарszй ўмы2 и3 сердцA людeй, сидsщихъ во тьмЁ и3 сёни смeртнэй: рaдуйсz, и3ст0чниче, њби1льнw и3зливazй в0ду блгdти б9іей.

Рaдуйсz, напаszй є4ю ўмы2 и3 сердцA жaждущихъ сп7сeніz: рaдуйсz, ўказaтелю нбcнагw раS невёдущымъ є3гw2.

Рaдуйсz, вёрный руководи1телю всёхъ послёдующихъ тебЁ: рaдуйсz, tверзazй двє1ри цrтвіz б9іz шeствующымъ по тебЁ.

Рaдуйсz, представлszй и4хъ пrт0лу б9ію: рaдуйсz, сопричислszй и4хъ къ с0нму с™hхъ б9іихъ.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Блгdть, дaнную ти2 t бGа, њби1льнw и3зливaеши на всёхъ, притекaющихъ съ вёрою къ рaцэ с™hхъ мощeй твои1хъ, с™и1телю. тёмже мы2, дивsщесz мн0жеству чудeсъ, тоб0ю совершaемыхъ, поeмъ бGу, прославлsющему тS: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще хвалeбную пёснь тебЁ, с™и1телю, прослaвленный бG0мъ на нб7си2 и3 на земли2, воспэвaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, во свётэ предстоsй пrт0лу вhшнzгw: рaдуйсz, всегдA воспэвazй слaву б9ію.

Рaдуйсz, непрестaннw зрsй бGа лицeмъ къ лицy: рaдуйсz, приникazй въ тaйну прес™hz трbцы.

Рaдуйсz, ўсeрдный є3S покл0нниче: рaдуйсz, послёдователю ѓгнцу б9ію, взeмшему грэхи2 мjра.

Рaдуйсz, предводи1телю всёхъ сп7сeнныхъ и3 сп7сaемыхъ тоб0ю: рaдуйсz, и3 нaсъ грёшныхъ въ мjрэ сeмъ не њставлszй.

Рaдуйсz, не тёснw въ любви2 твоeй всёхъ вмэщazй: рaдуйсz, любвеwби1льный њ всёхъ нaсъ мlтвенниче.

Рaдуйсz, пaствы твоеS покрови1телю: рaдуйсz, грaду казaни похвало2 и3 ўкрашeніе.

Рaдуйсz, гyріе, казaнскій и3 свіzжскій чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

Q всебlжeнный и3 с™hй с™и1телю џ§е гyріе, при1сный нaшъ настaвниче, ходaтаю и3 покрови1телю, моли2 њ нaсъ хrтA бGа, да и3збaвитъ пaству твою2 и3 вс‰ грaды и3 вє1си хrті†нскіz t вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, t нашeствіz и3ноплемє1нникъ, t недyга и3 глaда, t всsкіz ск0рби и3 смертон0сныz рaны, и3 грzдyщіz мyки, вопію1щихъ є3мY: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

С™и1телю џ§е гyріе, предстоS сщ7eннэй рaцэ многоцэлeбныхъ мощeй твои1хъ, м0лимъ тS ўсeрднw бhти всегдA и3 вездЁ нaшимъ ходaтаемъ, застyпникомъ и3 покрови1телемъ. и3сходaтайствуй пaствэ твоeй ми1ръ, тишинY, бlгодeнствіе, здрaвіе и3 сп7сeніе. бyди постоsннымъ нaшимъ застyпникомъ t всёхъ врагHвъ, ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ: покрывaй нaсъ t нахождeніz всёхъ бёдъ, напaстей и3 скорбeй, пaче же t и3скушeній врагA тeмнагw. Предстоsщымъ же здЁ и3 молsщымсz и3спроси2 ў гDа бGа вс‰, ±же ко сп7сeнію своемY nни2 пр0сzтъ ў негw2 въ свои1хъ нуждaхъ и3 ск0рбехъ, да вси2 мы2 съ тоб0ю прославлsемъ всес™0е и4мz nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие святителя Гурия, архиепископа Казанского

Гу­рий Ру­го­тин, свя­той, пер­вый ар­хи­епи­скоп Ка­зан­ский, ро­дом из дво­рян быв­ше­го го­род­ка Ра­до­не­жа, в ми­ре име­но­вал­ся Гри­го­ри­ем. В мо­ло­дых ле­тах всту­пил Гри­го­рий в услу­же­ние к кня­зю Ива­ну Пень­ко­ву. Князь так был так им до­во­лен, что по­ру­чил ему управ­ле­ние всем до­мом. Но эта до­ве­рен­ность про­дол­жа­лась недол­го. Про­чие слу­жи­те­ли кня­зя из за­ви­сти к Гри­го­рию воз­ве­ли на него кле­ве­ту, что он на­хо­дит­ся в пре­ступ­ной свя­зи с кня­ги­нею. Раз­дра­жен­ный лож­ным на­го­во­ром князь при­ка­зал по­са­дить Гри­го­рия в тем­ни­цу, на­роч­но устро­ен­ную в глу­бо­ко вы­ры­той яме. Там то­мил­ся невин­ный стра­да­лец два го­да, ибо по про­ше­ствии двух лет дверь уз­ни­ка сво­бод­но от­во­ри­лась. При­зна­вая спа­се­ние свое за Про­мысл Бо­жий, он от­рек­ся ми­ра и на­пра­вил путь свой в оби­тель пре­по­доб­но­го Иоси­фа Во­ло­ко­лам­ско­го. Там об­лек­ся он в одеж­ду ино­ка, при­няв имя Гу­рия, и вско­ре по­став­лен был (1522 г.) игу­ме­ном оби­те­ли; по­том пе­ре­ве­ден в Се­ли­жа­ров мо­на­стырь, а 3 фев­ра­ля 1555 г. хи­ро­то­ни­сан во ар­хи­епи­ско­па но­вой Ка­зан­ской епар­хии. Гу­рий устро­ил там два учи­лищ­ные мо­на­сты­ря для обу­че­ния де­тей хри­сти­ан и языч­ни­ков; кро­ме то­го, под осо­бым сво­им над­зо­ром со­ору­дил ка­мен­ный ка­фед­раль­ный со­бор во имя Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Ра­дея о пастве сво­ей, свя­ти­тель Гу­рий умно­жил ее, об­ра­тив мно­гих ма­го­ме­тан в хри­сти­ан­скую ве­ру. Он пре­ста­вил­ся 4 де­каб­ря 1563 г., при­няв за два дня до кон­чи­ны схи­му. Мо­щи его, об­ре­тен­ные 4 ок­тяб­ря 1595 г., по­чи­ва­ют в Ка­зан­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре. Они пе­ре­ло­же­ны в 1817 г. в но­вую се­реб­ря­ную ра­ку.

Гу­ри­ем на­ча­лась епар­хия в Ка­за­ни. По ука­зу ца­ря Иоан­на Ва­си­лье­ви­ча мит­ро­по­лит Ма­ка­рий со­бор­но учре­дил 1555 г. ар­хи­епи­скоп­ство в Ка­за­ни, тре­тьей сте­пе­ни. По­сле ар­хи­епи­ско­пов бы­ли там с 1589 г. мит­ро­по­ли­ты, а по­сле них с 1832 г. епи­ско­пы и ар­хи­епи­ско­пы. Спер­ва епар­хи­аль­ные ар­хи­ереи име­но­ва­лись Ка­зан­ски­ми и Аст­ра­хан­ски­ми; по­том, с 1602 г., Ка­зан­ски­ми и Сви­яж­ски­ми, а с 1799 г. Ка­зан­ски­ми и Сим­бир­ски­ми. В 1799 г. учре­жде­на ви­кар­ная епар­хия Ка­зан­ская; епи­ско­пам оной ве­ле­но пи­сать­ся Сви­яж­ски­ми; но в 1802 г. Ка­зан­ские ви­ка­рии от­ме­не­ны.

Полное житие святителя Гурия, архиепископа Казанского

Пре­по­доб­ный Гу­рий, в ми­ре Гри­го­рий, ро­дил­ся в го­ро­де Ра­до­не­же[1] от бед­ных и ма­ло­из­вест­ных бо­яр Ру­го­ти­ных. В юно­ше­ском воз­расте Гри­го­рий от­дан был на слу­же­ние в дом кня­зя Ива­на Пень­ко­ва. Гри­го­рий был нра­ва крот­ко­го и уступ­чи­во­го; он лю­бил ча­сто хо­дить в храм Бо­жий на мо­лит­ву, мо­лил­ся и до­ма; вни­ма­тель­но охра­нял свое це­ло­муд­рие, дер­жал стро­гий пост; лю­бил так­же по­да­вать ни­щим ми­ло­сты­ню и от­ли­чал­ся про­чи­ми хри­сти­ан­ски­ми доб­ро­де­те­ля­ми. Сво­им бла­го­нра­ви­ем и чест­но­стию Гри­го­рий при­об­рел лю­бовь сво­е­го гос­по­ди­на, и он по­ру­чил ему все управ­ле­ние сво­им до­мом. Но сие воз­бу­ди­ло за­висть в со­слу­жив­цах Гри­го­рия, и они окле­ве­та­ли его пе­ред кня­зем в пре­лю­бо­де­я­нии с его же­ною.

Князь, по­ве­рив кле­вет­ни­кам, при­ка­зал убить Гри­го­рия. Но сын кня­зя, бо­лее осто­рож­ный и бла­го­ра­зум­ный, неже­ли отец его, упро­сил от­ца по­ща­дить Гри­го­рия и сво­им при­го­во­ром не по­зо­рить сво­ей се­мьи; узнав же, что все сие кле­ве­та, он из­ба­вил Гри­го­рия от смер­ти. Од­на­ко князь, по­беж­да­е­мый зло­бою, по­са­дил невин­но­го Гри­го­рия в глу­бо­кий ров. Два го­да про­вел в нем бла­жен­ный, то­ми­мый го­ло­дом, так как пи­ща по­да­ва­лась ему непри­год­ная для че­ло­ве­ка: на три дня ему бро­са­ли по од­но­му сно­пу ов­са и немно­го во­ды. Тя­же­ло бы­ло по­ло­же­ние невин­но­го стра­даль­ца, но он укреп­лял се­бя при­ме­ром древ­них му­че­ни­ков и обод­рял тою мыс­лию, что тем­ни­ца из­ба­ви­ла его от со­блаз­нов и тре­вог мир­ских, что уеди­не­ние до­ста­ви­ло ему пол­ную сво­бо­ду го­то­вить­ся к веч­но­сти.

Уже вто­рой год за­клю­че­ния в тем­ни­це был на ис­хо­де, как один из преж­них дру­зей Гри­го­рия упро­сил тем­нич­но­го сто­ро­жа доз­во­лить по­дой­ти к ок­ну тем­ни­цы и по­го­во­рить с Гри­го­ри­ем; сто­рож со­гла­сил­ся. Друг по­до­шел но­чью к Гри­го­рию и пред­ло­жил до­став­лять ему при­лич­ную пи­щу. Но Гри­го­рий от­ка­зал­ся от при­ня­тия вся­кой иной пи­щи, кро­ме той, ка­кая ему до­став­ля­ет­ся, ска­зав, что "его пи­та­ет мно­гая и пре­и­зобиль­ная бла­го­дать Бо­жия". За­сим Гри­го­рий про­сил сво­е­го дру­га, чтобы он вме­сто пи­щи при­но­сил ему бу­ма­ги, чер­нил и пе­рьев для пи­са­ния аз­бук, по ко­то­рым обу­ча­ют де­тей гра­мо­те. Эти аз­бу­ки Гри­го­рий по­ру­чал сво­е­му дру­гу про­да­вать, а день­ги про­сил раз­да­вать ни­щим.

Через два го­да ми­ло­сер­дый Гос­подь, ви­дя доб­рое тер­пе­ние ра­ба Сво­е­го, невин­но стра­да­ю­ще­го, бла­го­из­во­лил осво­бо­дить его от уз, как бы от ада, и неви­ди­мою ру­кою си­лы Сво­ей от­верз ему тем­нич­ный за­твор. Неожи­дан­но Гри­го­рий уви­дал в две­рях тем­ни­цы свет; он при­шел в ужас, ду­мая, что это бе­сов­ское на­ва­жде­ние, – так как два го­да те две­ри не бы­ли от­во­ря­е­мы, – и, встав, стал он мо­лить­ся. И сно­ва свет по­явил­ся в две­рях, да­же силь­нее пер­во­го. То­гда Гри­го­рий, по­дой­дя, кос­нул­ся до две­ри ру­кою, и дверь тот­час от­во­ри­лась. Ура­зу­мев, что Сам Бог по­сы­ла­ет ему осво­бож­де­ние из сей тем­ни­цы, Гри­го­рий воз­бла­го­да­рил Гос­по­да и, взяв ико­ну Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, ко­то­рую он имел с со­бою в тем­ни­це, вы­шел, ни­кем не ви­ди­мый, хо­тя был уже день. И ушел он из до­ма то­го и из го­ро­да, и при­шел в Успен­ский Иоси­фов­ский[2] мо­на­стырь. Здесь Гри­го­рий при­нял по­стри­же­ние в мо­на­хи с име­нем Гу­рия и стал доб­рым ино­ком и пост­ни­ком; за свою при­мер­ную ино­че­скую жизнь он был из­бран впо­след­ствии игу­ме­ном Иоси­фо­вой оби­те­ли. Про­быв на­сто­я­те­лем сей оби­те­ли око­ло де­вя­ти лет, он по бо­лез­ни оста­вил мо­на­стырь и два го­да жил на по­кое, про­во­дя вре­мя в по­сте и бо­го­мыс­лии. За­тем Гу­рий по­слан был на игу­мен­ство в Се­ли­жа­ров мо­на­стырь[3], но здесь про­был не бо­лее го­да.

Ко­гда же Бог по­ко­рил ца­рю Иоан­ну Ва­си­лье­ви­чу го­род Ка­зань[4], то­гда, по со­ве­ту мит­ро­по­ли­та Ма­ка­рия[5], со­бо­ром свя­ти­те­лей Рос­сий­ской мит­ро­по­лии Гу­рий по­став­лен был по жре­бию пер­вым ар­хи­епи­ско­пом го­ро­да Ка­за­ни[6]. Царь от­пра­вил его в Ка­зань с ве­ли­кою че­стию, дал ему мно­же­ство икон, дра­го­цен­ную цер­ков­ную утварь и мно­го книг, а кро­ме се­го, мно­ги­ми дра­го­цен­ны­ми ве­ща­ми ода­рил он и са­мо­го Гу­рия. Свя­ти­те­ли и раз­ные мо­на­сты­ри с сво­ей сто­ро­ны при­нес­ли в дар на нуж­ды но­во­про­све­ща­е­мо­го края так­же мно­же­ство дра­го­цен­ных ве­щей[7]. В Неде­лю свя­тых отец, по­сле Пас­хи, 26 мая 1555 г., при звоне всех ко­ло­ко­лов кремлев­ских, мит­ро­по­лит Ма­ка­рий с епи­ско­пом Кру­тиц­ким Ни­фон­том и все­ми ар­хи­манд­ри­та­ми Мос­ков­ски­ми и игу­ме­на­ми, а так­же и свя­ти­тель Гу­рий с сво­и­ми ар­хи­манд­ри­та­ми и освя­щен­ным кли­ром, в при­сут­ствии ца­ря и все­го син­кли­та тор­же­ствен­но от­слу­жи­ли в Успен­ском со­бо­ре на­пут­ствен­ный мо­ле­бен. По окон­ча­нии мо­леб­на свя­ти­тель Гу­рий с крест­ным хо­дом по­до­шел к Москве-ре­ке, здесь сел в при­го­тов­лен­ные ла­дьи и с мо­лит­ва­ми от­пра­вил­ся в путь при звоне ко­ло­ко­лов. На пу­ти в каж­дом го­ро­де свя­ти­тель Гу­рий встре­ча­ем был ду­хо­вен­ством с крест­ным хо­дом и со­вер­шал тор­же­ствен­ные мо­леб­ствия, так что все пу­те­ше­ствие свя­то­го Гу­рия до са­мой Ка­за­ни бы­ло по­чти непре­рыв­ным мо­ле­ни­ем.

Через два ме­ся­ца при­был свя­той Гу­рий в го­род Ка­зань и за­нял свя­ти­тель­ский пре­стол. В сане свя­ти­те­ля он про­во­дил та­кую же бо­го­угод­ную жизнь: пи­тал ни­щих, неиму­щим по­да­вал все нуж­ное, за­сту­пал­ся за бед­ных, вдов и си­рот и из­бав­лял их от раз­лич­ных бед. Тру­ды к тру­дам при­ла­гая, свя­той Гу­рий про­во­дил ночь в мо­лит­ве, днем же учил невер­ных Бо­го­по­зна­нию и ве­ре в Пре­свя­тую Тро­и­цу и уче­ни­ем сво­им мно­гих при­вел ко Хри­сту[8]. Ве­ли­кие тру­ды свя­ти­те­ля при сла­бо­сти его те­лес­ных сил, над­лом­лен­ных в мо­ло­до­сти тя­же­лым тем­нич­ным за­клю­че­ни­ем, вко­нец рас­стро­и­ли здо­ро­вье свя­то­го Гу­рия, и он впал в бо­лезнь. Те­лес­ная бо­лезнь ни­чуть не ума­ли­ла его ду­шев­но­го бла­го­че­стия: не имея воз­мож­но­сти сам со­вер­шать бо­го­слу­же­ние, он все-та­ки при­сут­ство­вал при свя­щен­но­дей­стви­ях, со­вер­ша­е­мых дру­ги­ми, для че­го при­ка­зы­вал но­сить се­бя к Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии в храм Бла­го­ве­ще­ния Бо­го­ма­те­ри, по­стро­ен­ный им; здесь он си­дел или да­же ле­жал, слу­шая бо­го­слу­же­ние. Од­на­ко и во вре­мя бо­лез­ни свя­той Гу­рий не остав­лял сво­их обыч­ных и удо­бо­ис­пол­ни­мых для него дел[9], не пе­ре­ста­вая в то же вре­мя сми­рять свою плоть по­стом и воз­дер­жа­ни­ем. Так под­ви­зал­ся свя­ти­тель три го­да. Чув­ствуя при­бли­же­ние сво­е­го от­ше­ствия к Бо­гу, свя­той Гу­рий при­звал к се­бе ар­хи­манд­ри­та Вар­со­но­фия, к ко­е­му пи­тал "лю­бовь ве­лию ду­хов­ную" и по­же­лал при­нять от него ве­ли­кий Ан­гель­ский об­раз, т.е. схи­му[10]. Бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля по­сле­до­ва­ла 4 де­каб­ря 1564 г. Чест­ное те­ло его бы­ло по­гре­бе­но в оби­те­ли Спа­со-Пре­об­ра­жен­ской[11], за ал­та­рем, у боль­шой церк­ви.

Пре­по­доб­ный Вар­со­но­фий, в ми­ре Иоанн, был ро­дом из Сер­пу­хо­ва[12]. Он был сы­ном свя­щен­ни­ка Ва­си­лия, и в ран­нем воз­расте обу­чен был гра­мо­те и Бо­же­ствен­но­му Пи­са­нию. Еще не до­стиг­ши со­вер­шен­но­ле­тия, Иоанн по­пал в плен к крым­ским та­та­рам[13]. По­ко­ря­ясь во­ле Гос­по­да, он усерд­но ис­пол­нял воз­ла­га­е­мые на него ра­бо­ты и тру­ды. В пле­ну он на­хо­дил уте­ше­ние в частой и пла­мен­ной мо­лит­ве к Бо­гу, на­изусть вос­пе­вая те псал­мы, ко­то­рые он пом­нил. Невер­ные, ви­дя бла­го­нра­вие Иоан­на, усер­дие в тру­дах, сми­ре­ние и бес­пре­ко­слов­ное по­ви­но­ве­ние им в ра­бо­те, об­лег­чи­ли тя­жесть тру­дов его и поз­во­ли­ли жить ему сво­бод­нее. В пле­ну Иоанн вы­учил­ся та­тар­ско­му язы­ку, так что мог сво­бод­но не толь­ко го­во­рить, но и пи­сать на этом язы­ке. Через три го­да отец вы­ку­пил Иоан­на у та­тар. То­гда он при­шел в цар­ству­ю­щий град Моск­ву и по­стриг­ся в мо­на­сты­ре, на­зы­ва­е­мом Ан­д­ро­ни­ков[14], при­чем был на­зван Вар­со­но­фи­ем. Здесь Вар­со­но­фий стал про­во­дить жизнь свою в стро­гих по­дви­гах бла­го­че­стия и доб­ро­де­те­ли; за свою стро­гую по­движ­ни­че­скую жизнь Вар­со­но­фий по­став­лен был мит­ро­по­ли­том Ма­ка­ри­ем в игу­ме­на Пес­нош­ско­го[15] мо­на­сты­ря. По­том он был ар­хи­манд­ри­том в го­ро­де Ка­за­ни[16]; там он ос­но­вал мо­на­стырь в честь пре­слав­но­го Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня и по­ста­вил в нем церк­ви и кел­лии. В сане ар­хи­манд­ри­та Вар­со­но­фий про­во­дил та­кую же бо­го­угод­ную жизнь: умерщ­влял те­ло свое ве­ли­ким воз­дер­жа­ни­ем и бде­ни­ем, а на те­ле сво­ем но­сил вери­ги, хо­тя се­го ни­кто не знал. Так был он во всем об­раз­цом доб­ро­де­те­ли для бра­тии. В Ка­за­ни Вар­со­но­фий рев­ност­но по­мо­гал свя­ти­те­лю Гу­рию в де­ле рас­про­стра­не­ния хри­сти­ан­ства меж­ду ма­го­ме­та­на­ми и языч­ни­ка­ми. Зна­ние язы­ка и зна­ком­ство с бы­том та­тар­ским при­нес­ли ему в этом слу­чае боль­шую поль­зу: мно­гих неве­ру­ю­щих об­ра­тил он Бо­гу и кре­стил их. К свя­ти­те­лю же Гу­рию Вар­со­но­фий пи­тал ис­крен­нюю лю­бовь и во всем ему по­ви­но­вал­ся.

Из Ка­за­ни свя­той Вар­со­но­фий был вы­зван на свя­ти­тель­скую ка­фед­ру в Тверь[17]. Здесь, бу­дучи доб­рым пас­ты­рем сло­вес­но­го ста­да Хри­сто­вых овец, он осо­бен­но пре­дал­ся по­движ­ни­че­ству и все­гда пре­бы­вал в по­сте, мо­лит­вах, сле­зах и все­нощ­ных бде­ни­ях. Мно­гих боль­ных он ис­це­лил, ибо был све­дущ и во вра­чеб­ной на­у­ке; но пла­ты за сие он от­нюдь ни от ко­го не брал, а ле­чил да­ром; осо­бен­но же про­сла­вил­ся он вра­че­ва­ни­ем ду­шев­ных стра­стей, ко­то­рые он ис­це­лял бла­го­да­тию Ду­ха Свя­то­го. Не остав­лял он и руч­но­го тру­да, и обыч­ным за­ня­ти­ем его бы­ло ши­тье кло­бу­ков, ко­то­рые он раз­да­вал бра­тии сво­ей, про­ся их мо­лить­ся о нем Бо­гу.

Ко­гда же свя­той до­стиг глу­бо­кой ста­ро­сти, то оста­вил свою паст­ву и сно­ва пе­ре­се­лил­ся в ос­но­ван­ный им мо­на­стырь, что в го­ро­де Ка­за­ни. Здесь он при­нял на се­бя ве­ли­кую схи­му. Несмот­ря на свои стар­че­ские го­ды и ве­ли­кую сла­бость, он не из­ме­нил пра­ви­лам по­движ­ни­че­ской жиз­ни, и ко­гда от дрях­ло­сти не мог сам со­вер­шать бо­го­слу­же­ние, то про­сил сво­их уче­ни­ков при­во­зить его в цер­ковь. Ко­гда же он окон­ча­тель­но из­не­мог и по­чув­ство­вал свое от­ше­ствие из се­го ми­ра, то при­ча­стил­ся свя­тых Хри­сто­вых Та­ин и по­чил о Гос­по­де 11 ап­ре­ля 1576 г., и по­гре­бен был там же в мо­на­сты­ре, близ свя­ти­те­ля Гу­рия.

Спу­стя 32 го­да по­сле кон­чи­ны свя­то­го Гу­рия и через 20 лет со вре­ме­ни пре­став­ле­ния свя­то­го Вар­со­но­фия, по по­ве­ле­нию ца­ря Фе­о­до­ра Иоан­но­ви­ча, на­ча­ли стро­ить на ме­сте де­ре­вян­ной ка­мен­ную цер­ковь в честь пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. Ко­гда на­ча­ли ко­пать рвы и вы­ко­па­ли гроб­ни­цы свя­тых Гу­рия и Вар­со­но­фия, – 1596 го­да, 4 ок­тяб­ря, – то воз­ве­сти­ли о сем мит­ро­по­ли­ту Гер­мо­ге­ну[18], быв­ше­му то­гда ар­хи­пас­ты­рем Ка­за­ни. Мит­ро­по­лит, со­вер­шив ли­тур­гию и па­ни­хи­ду, при­шел в мо­на­стырь со всем освя­щен­ным со­бо­ром. От­крыв­ши гроб свя­то­го Гу­рия, они на­шли его на­пол­нен­ным бла­го­вон­ным ми­ром; тле­ние кос­ну­лось лишь немно­го верх­ней ча­сти губ, да­же ри­зы свя­ти­те­ля бы­ли це­лы и ка­за­лись креп­че но­вых. По­доб­ным об­ра­зом от­кры­ли гроб свя­то­го Вар­со­но­фия и так­же об­ре­ли мо­щи его це­лы­ми и нетлен­ны­ми, как и мо­щи свя­ти­те­ля Гу­рия; тле­ние кос­ну­лось лишь толь­ко ног пре­по­доб­но­го, но не раз­ру­ши­ло ко­стей, со­вер­шен­но креп­ких. Чест­ные мо­щи свя­ти­те­лей пе­ре­ло­жи­ли из тех гро­бов в но­вые ков­че­ги и при пе­нии над­гроб­ных пес­но­пе­ний по­ста­ви­ли по­верх зем­ли, чтобы все при­хо­дя­щие мог­ли ви­деть и с ве­рою ло­бы­зать их. Воз­ве­ще­но бы­ло о сем пись­мом ца­рю Фе­о­до­ру Иоан­но­ви­чу и пат­ри­ар­ху Иову[19]. Бла­го­че­сти­вый царь и свя­тей­ший пат­ри­арх, весь цар­ский син­клит и мно­же­ство на­ро­да, узнав о сем, про­сла­ви­ли Бо­га, про­слав­ля­ю­ще­го свя­тых Сво­их. Бла­го­че­сти­вый царь по­ве­лел хра­нить свя­тые и мно­го­це­леб­ные мо­щи свя­ти­те­лей в осо­бом при­де­ле, с юж­ной сто­ро­ны ал­та­ря боль­шой церк­ви, ко­то­рая ра­ди этой свя­ты­ни вско­ре бы­ла бла­го­леп­но укра­ше­на. В этом при­де­ле, ко­гда он был устро­ен, мо­щи свя­ти­те­лей и по­ко­и­лись в упо­мя­ну­тых но­вых ков­че­гах[20], ис­то­чая ве­ру­ю­щим ис­це­ле­ния во сла­ву Бо­га, в Тро­и­це сла­ви­мо­го, ныне и во ве­ки. Аминь.


При­ме­ча­ния

[1] Ра­до­неж – на­хо­дил­ся в 54 вер­стах от Моск­вы по на­прав­ле­нию к Ро­сто­ву и в 10 вер­стах от ны­неш­ней Тро­иц­кой Лав­ры по на­прав­ле­нию к Москве.

[2] Иоси­фов­ский мо­на­стырь на­хо­дит­ся в 18 вер­стах от Во­ло­ко­лам­ска. Ос­но­ван прп. Иоси­фом Во­ло­ко­лам­ским в 1479 г.; от него мо­на­стырь и по­лу­чил свое на­зва­ние Иоси­фов­ский.

[3] Тро­иц­кий Се­ли­жа­ров мо­на­стырь – на ре­ке Се­ли­жа­ров­ке, в 44 вер­стах от г. Осташ­ко­ва, Твер­ской епар­хии; ос­но­ван в XV ве­ке.

[4] Ка­зань по­ко­ре­на рус­ски­ми в 1552 го­ду.

[5] Ма­ка­рий – мит­ро­по­лит Все­рос­сий­ский (1542–1564 г.) – за­ни­ма­ет вид­ное ме­сто в ис­то­рии рус­ской церк­ви и ли­те­ра­ту­ры. При нем был зна­ме­ни­тый Сто­гла­вый Со­бор (1551 г.); при нем от­кры­та бы­ла пер­вая ти­по­гра­фия для пе­ча­та­ния свя­щен­ных книг; по его же­ла­нию и при его непо­сред­ствен­ном уча­стии со­став­ле­ны так на­зы­ва­е­мые «Ве­ли­кие Ми­неи-Че­тии».

[6] Ру­ко­по­ло­же­ние св. Гу­рия про­ис­хо­ди­ло 7 фев­ра­ля 1555 го­да.

[7] В по­мощь свя­ти­те­лю Гу­рию на­зна­че­ны бы­ли, по его ука­за­нию, два до­стой­ные свя­щен­но­и­но­ка: Гер­ман, быв­ший ар­хи­манд­рит Ста­риц­ко­го мо­на­сты­ря (Твер­ской епар­хии), жив­ший на по­кое в Иоси­фов­ском мо­на­сты­ре, и Вар­со­но­фий, игу­мен Пес­нош­ский.

[8] На са­мых пер­вых по­рах управ­ле­ния Ка­зан­ской епар­хи­ей св. Гу­рий оза­бо­тил­ся устрой­ством мо­на­сты­рей в Ка­зан­ском крае с мис­си­о­нер­ски­ми це­ля­ми. Он хо­тел, чтобы бу­ду­щие ино­ки Ка­зан­ских мо­на­сты­рей всё вре­мя упо­треб­ля­ли на про­по­ведь сло­ва Бо­жия сре­ди невер­ных и за­ни­ма­лись обу­че­ни­ем ма­ло­лет­них де­тей. В этих ви­дах св. Гу­рию ка­за­лось необ­хо­ди­мым обес­пе­чить мо­на­сты­ри име­ни­я­ми («вот­чи­на­ми); свои на­ме­ре­ния он вы­ра­зил в пись­ме к ца­рю, – пись­ме, со­дер­жа­ние ко­то­ро­го из­вест­но из от­ве­та на него Иоан­на Гроз­но­го. – «Пи­сал ты ко мне, – пи­шет царь свя­ти­те­лю, – что в го­ро­де Ка­за­ни устро­я­ешь мо­на­стырь («Зи­лан­тов»), и дру­гие на­ме­ре­ва­ешь­ся стро­ить. Доб­рое де­ло ты пред­при­ни­ма­ешь: по­мо­ги те­бе Бог за то… Бла­га речь ва­ша, чтобы стар­цам де­тей обу­чать и невер­ных в ве­ру об­ра­щать. Учить же мла­ден­цев не толь­ко чи­тать и пи­сать, но чи­та­е­мое пра­во ра­зу­ме­вать и да мо­гут и иных на­учать и ба­сур­ман. О Бо­же! Сколь счаст­ли­ва бы­ла бы Рус­ская зем­ля, ес­ли бы все вла­ды­ки стар­цы бы­ли, как прео­свя­щен­ный Ма­ка­рий и ты». Тру­ды св. Гу­рия не бы­ли бес­плод­ны­ми – ино­род­цы (глав­ным об­ра­зом та­та­ры) в зна­чи­тель­ном чис­ле об­ра­ща­лись в хри­сти­ан­ство.

[9] «Все на­сто­я­щее вре­мя, – го­во­рил св. Гу­рий, – есть вре­мя тру­дов. Воз­на­граж­де­ние по­лу­ча­ет­ся в жиз­ни бу­ду­щей. Небес­ные ра­до­сти да­ро­ва­ны бу­дут толь­ко то­му, кто на зем­ле под­ви­за­ет­ся, и для по­лу­че­ния благ нетлен­ных остав­ля­ет тлен­ные. Долж­но под­ви­зать­ся, не смот­ря ни на ка­кие труд­но­сти и неудо­воль­ствия, «ны­неш­ние вре­мен­ные стра­да­ния ни­че­го не сто­ят в срав­не­нии с тою сла­вою, ко­то­рая от­кро­ет­ся в нас» (Рим.9:18)».

[10] Схи­ма – при­ня­тие ве­ли­ко­го Ан­гель­ско­го об­ра­за, ве­ли­кой схи­мы, схим­ни­че­ства – есть со­вер­шен­ней­шее от­чуж­де­ние от ми­ра, вя­щее же­ла­ние раз­ре­шить­ся от ми­ра и со Хри­стом быть (Флп.1:23). (Схи­ма – сло­во гре­че­ское, озна­ча­ет об­раз, вид, сан).

[11] Ос­но­ва­на прп. Вар­со­но­фи­ем в 1556 г., ко­то­рый и был пер­вым ар­хи­манд­ри­том этой оби­те­ли.

[12] Сер­пу­хов – уезд­ный го­род Мос­ков­ской гу­бер­нии.

[13] Крым – по­лу­ост­ров в юж­ной ча­сти Ев­ро­пей­ской Рос­сии. За­во­е­ван та­та­ра­ми в 1237, в 1783 по­ко­рен рус­ски­ми.

[14] Ан­д­ро­ни­ков, или ина­че Спа­со-Ан­д­ро­ни­ев, мо­на­стырь на­хо­дит­ся на бе­ре­гу р. Яу­зы в Москве. Ос­но­ван око­ло 1360 г. ижди­ве­ни­ем св. мит­ро­по­ли­та Алек­сия и тру­да­ми прп. Ан­д­ро­ни­ка, уче­ни­ка прп. Сер­гия.

[15] Пес­нош­ский (или Пеш­нош­ский) Ни­ко­ла­ев­ский-Ме­фо­ди­ев мо­на­стырь на­хо­дит­ся в 26 вер­стах от г. Дмит­ро­ва, Мос­ков­ской гу­бер­нии, – при впа­де­нии реч­ки Пеш­но­ши в р. Яхро­му. Ос­но­ван в 1301 г. уче­ни­ком св. Сер­гия Ра­до­неж­ско­го прп. Ме­фо­ди­ем, ко­то­рый и был здесь пер­вым игу­ме­ном. – Игу­ме­ном Пеш­нош­ской оби­те­ли прп. Вар­со­но­фий на­зна­чен в 1544 г.

[16] Ар­хи­манд­ри­том в Ка­зань Вар­со­но­фий был на­зна­чен в 1555 го­ду, ку­да и от­пра­вил­ся вме­сте со свя­ти­те­лем Гу­ри­ем.

[17] Твер­ским епи­ско­пом св. Вар­со­но­фий был на­зна­чен в 1567 го­ду; ру­ко­по­ло­жен мит­ро­по­ли­том Мос­ков­ским Филип­пом.

[18] В сан мит­ро­по­ли­та Ка­зан­ско­го Гер­мо­ген был по­став­лен в 1589 го­ду. В Ка­за­ни он про­явил боль­шое усер­дие в де­ле об­ра­ще­ния в пра­во­сла­вие мест­ных ино­род­цев. В 1606 го­ду, при ца­ре Ва­си­лии Шуй­ском, Гер­мо­ген сде­лан Все­рос­сий­ским пат­ри­ар­хом. За свое про­ти­во­дей­ствие по­ля­кам и мя­теж­ным бо­ярам был под­верг­нут тя­же­ло­му за­клю­че­нию в Чу­до­вом мо­на­сты­ре и там умер го­лод­ною смер­тью 17 фев­ра­ля 1612 г. – В быт­ность свою мит­ро­по­ли­том Ка­зан­ским Гер­мо­ген со­ста­вил по­дроб­ное жи­тие свв. Гу­рия и Вар­со­но­фия.

[19] Иов – пер­вый пат­ри­арх Все­рос­сий­ский с 1589 г. По рас­по­ря­же­нию Лже­ди­мит­рия в 1605 г. Иов был ли­шен пат­ри­ар­ше­ства; умер в 1607 го­ду.

[20] Дол­го по­чи­ва­ли св. мо­щи Гу­рия и Вар­со­но­фия в при­де­ле но­вой церк­ви, устро­ен­ном в честь этих свя­ти­те­лей, по­ка мит­ро­по­лит Мат­фей не пе­ре­нес их в 1630 го­ду из оби­те­ли Пре­об­ра­жен­ской в ка­фед­раль­ный со­бор Бла­го­ве­ще­ния. Пе­ре­не­се­ние со­вер­ше­но бы­ло тор­же­ствен­но в 20 день ме­ся­ца июня. Впо­след­ствии св. мо­щи бы­ли пе­ре­ло­же­ны из де­ре­вян­ной ра­ки в се­реб­ря­ную. Свя­тым Гу­рию и Вар­со­но­фию есть служ­ба: на­пи­са­на она (см. Ми­нею Слу­жеб­ную под 4 ок­тяб­ря) св. Ди­мит­ри­ем Ро­стов­ским.