Акафист святителю Мелетию, архиепископу Харьковскому и Ахтырскому

Составлен Никодимом митрополитом Харьковском Богодуховским, г. Харьков, 1977

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 февраля (12 февраля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от мира, предивный угодниче Христов, веры и истины благовестниче, ихже, яко добрый сеятель на ниве Христовой, в сердца чад Божиих усердно всеял еси, не престай молитися за ны ко Господу, даровати земли нашей мир и безмятежие, Церкви Святей от ересей и расколов ограждение, да твоими молитвами от бед избавляеми, благодарно зовем ти:

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Икос 1

Ангела, пламенеюща духом и во плоти суща человека избра тя Господь быти служителя Церкви Святей и овцам Своим пастыря добра, от юности бо твоея Богу Единому сердцем и душею прилежал еси. Мы же, имуще в тебе образ пастыря предивна, умильно взываем ти:

Радуйся, Богом избранный и освященный наш пастырю;

Радуйся, увенчанный архиерейскою благодатию.

Радуйся, чистый разумом, всею душею Бога возлюбивый;

Радуйся, в житии твоем Тому ревностно послуживый.

Радуйся, в незлобии сердце твое соблюдый;

Радуйся, иго Христово от юности с радостию восприявый.

Радуйся, земли нашей благодатное произрастание;

Радуйся, со всеми, в земли нашей просиявшими, неба церковнаго украшение.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 2

Видяще тя пастыря подвигом добрым подвизающася и, «аки елень на источники водныя», к Богу устремляющася, стадо же свое словом евангельским, аки ангельским хлебом, обильно питающа, святителю отче наш Мелетие, умиляемся сердцем и душею, благодаряще Бога, даровавшаго нам тебе пастыря на ниве церковной верна и стража овец Его прилежна, и зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 2

От юности твоея, богомудре Мелетие, орлу уподобился еси, от мирския суеты к высоте небесней воспарив, да постигнеши глубины премудрости Божией и в свете истиннаго благочестия стадо твое мудро просветиши. Мы же наставляемии тобою поклонятися Богу, в Троице Святей славимому, воспеваем ти похвалы сия:

Радуйся, Бога в Святей Троице прославляемаго, познати нас просветивый;

Радуйся, Свет Истинный, просвещают; всякаго человека, всем возвестивый.

Радуйся, ревностный правды Божией искателю, Христа душе твоей обретый;

Радуйся, неутомимый ея глашатаю и жаждущих правды Божией учителю.

Радуйся, закон Божий на скрижалях сердца твоего начертавый;

Радуйся, в слове, житии, любви, духе и вере добр образ верным показавый.

Радуйся, в Дому Божием яко финикc процветый;

Радуйся, чистотою сердца богатый, Необъятнаго разумом, верою объявый.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 3

Яко серна из тенет, от суеты мира сего отбегл еси и к иноческому подвигу потщался еси, Христу Богу непорочным житием благоугодил еси, достоблаженне отче наш Мелетие, в трудех же и бдениих, от стражи утренния до нощи дремания веждома твоима и сна очесом твоим не давал еси, сего ради жилище Духа Всесвятаго быти сподобился еси, и в Троице певаемому Богу, яко орган многострунный, непрестанно воспевал сладостное: Аллилуиа.

Икос 3

Кедру ливанскому уподобился еси, святителю Христов Мелетие, изрядно укрепивый душу твою благочестием иноков Печерских, ихже нраву, молитве и воздержанию последовал еси, и яко воин Христов, противу козней вражиих ополчился еси. Видяще тя любовию ко Христу пламенеющаго, благоговейно взываем ти:

Радуйся, Господа ради дом родительский и прелести мира сего оставивый;

Радуйся, путем тесным за Христом последовавый.

Радуйся, ангельское житие благодатно стяжавый;

Радуйся, яко юный Исаак смиренно в руце Божий себе цела отдавый.

Радуйся, образе кротости и о молитве Иисусове присное памятование;

Радуйся, помощи Божией непрестанное призывание.

Радуйся, целомудренной любовию к небесным воспаривый;

Радуйся, молитвою твоею землю нашу освятивый.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 4

Видя тя, Пастыреначальник Христос, иноческаго подвига ревнителя, трудов же и бдений нощных неленостнаго исполнителя, постави тя юным отроком наставника и учителя, ихже делом и словом к пастырскому служению мудре уготовлял еси, и преуспевати в житии благонравием отечески наставлял еси, да и тии, в возраст пришедше и поминающе благия заветы твоя, множицею воспоют Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Прияв жребий апостольства от Господа твоего, питомцы твоя богословия учением и отеческою любовию усердно наставлял еси, и братию обители Златоглавыя во иноческом благочестии утверждал еси, да приведеши их ко Христу в честном жительстве течение совершати. Мы же, славяще добр образ трудов твоих, ублажаем тя сицевыми похвалы:

Радуйся, в земном Едеме, церкви Христовой, вертоградарю верный;

Радуйся, трудниче нивы Христовы неутомимый.

Радуйся, добрый сеятелю, слово Божие усердно в сердцах верных сеявый;

Радуйся, мудрый учителю, в евангельской истине таковых просветивый и утвердивый.

Радуйся, светильниче веры, добре горяй и светяй;

Радуйся, наставниче, в заповедех закона Божия право ходити нас научаяй.

Радуйся, яко в посте и молитвах выну пребывал еси;

Радуйся, в бдении и богохвалении безплотным поревновал еси.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 5

Путеводней звезде уподобился еси, Мелетие преподобие, указуя всем пути к Царству Небесному, его же и сам стяжал еси, и душу твою, яко горницу Сионскую, Христу, Новой Пасхе, уготовал ест юже, видя смирением постлану и добродетели украшену, освяти Пастыреначальник архиерейской благодатию. Ты же, яко Петр апостол, взывал еси Ему: «Господи, Ты вся веси. Ты веси, яко люблю Тя», непрестанно воспевая Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Апостольское учение веры и Божественныя благодати наследие имея, святителю отче Мелетие, не от человек зван был еси, якоже и Аарон, но от десницы Божией приял еси жребий служения архиерейскаго в Церкви Святей, и бремя сие, яко Крест Христов, на рамо твое взем, во всяком благочестии и чистоте словесных овец упасл еси. Зряще тя, пастыря добра о Церкви Христове прилежна, людие с любовию воспеваху тебе:

Радуйся, яко горница Сионская, целомудрием и смиренномудрием украшенный;

Радуйся, кротостию духовною и любовию сердечною яко алавастр мира у ног Христовых излиянный.

Радуйся, якоже Аарон, жертву чисту Богу приносивый;

Радуйся, яко Соломон, приношения твоя молитвою освятивый.

Радуйся, апостольскою ревностию веры в сердце твоем горяй;

Радуйся, молитвою чистою у Престола Божия благоухаяй.

Радуйся, яко тесен путь в житии твоем подвигом добрым прешел еси;

Радуйся, яко течение благое совершая, Господу Вседержителю угодил еси.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 6

Проповедует тя Церковь Божия, стража верна овец словесных, ихже ты в безгодие и дни треволнения мудре упасл еси, в вере православной до конца соблюл еси и молитвою за вся пред жертвенником Господним предстоял еси, пастырю милостивый Мелетие. Тако и просветися свет твой пред человеки, иже видеша добрая дела твоя, и прославиша Отца Небеснаго, вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко светило неугасимое, горением веры и чистотою души твоея в Перми и Иркутске, святителю Мелетие, идеже Пастыреначальник Господь постави тя пасти овец Его, имже ты воистину был еси правилом жития чистаго, и яко страж недремлющ, в вере православной паству сибирскую утвердил еси, образ пастыря добраго оставив нам, приносящим ти благохваления сия:

Радуйся, страже недремлющий, овец Христовых в вере бодренно охраняяй;

Радуйся, в годину бед и испытаний отеческою любовию их утешаяй.

Радуйся, оградо крепкая и надежде православнаго стада несокрушимая;

Радуйся, лампадо светлая, в молитве и подвиге неугасимая.

Радуйся, пастырю, веры православныя истинный ревнителю;

Радуйся, плевел веры и нечестия искоренителю.

Радуйся, правды и истины паче всего в житии твоем искавый;

Радуйся, чистотою сердца твоего Господа Славы созерцавый.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 7

Хотяй всем человеком спастися, ты всем вся был еси, да, якоже Павел, Христу всех приобрящеши святителю отче Мелетие, апостольскими бо стопам грады и веси проходил еси, зной и мраз претерпевая богатых и убогих, злых и добрых посещал еси, овых целомудрию, овых к братолюбию призывая, а иныя страхом Божиим пастырски вразумляя, заблудших же и коснеющих в ересех и расколах отечески обличал и в вере православной утверждал еси, да вси единеми усты и единем сердцем поют Триединому Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Яко новую голубицу яви тя Господь, святителю Мелетие, не ветвь бо масличную, но благовестие евангельское сущим в ковчезе церковном приносил еси и усты Давидовы к Богу взывал еси: «Да внидет пред Тя молитва моя, приклони ухо Твое к молению моему». Помяни убо и нас, чтущих тя звании сими:

Радуйся, от стражи утренния до нощи молитвы Богу приносивый;

Радуйся, в трудех и болезнех плоть твою от работы истления свободивый.

Радуйся, яко Владыце всех наша покаянныя молитвы приносиши;

Радуйся, и сам о нас Того усердно молиши.

Радуйся, в пощении и говений вкушавый хлеб ангельския сладости;

Радуйся, в страдании и терпении многом обретаяй евангельскую радость.

Радуйся, источниче чистый, душу твою слезами от грехов омывый;

Радуйся, ковчеже нескверный, душу твою Телом и Кровию Христовой освятивый.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 8

Чудно соделоваяй пути нашего спасения Человеколюбец Господь, промыслительно, аки росу на руно Гедеоново, дарова тя Харьковстей пажити архипастыря прилежна и православнаго учения хранителя тверда, да в венец земнаго подвига твоего поставит тя пред Престолом Славы Своея молитвенника о нас тепла. Сего ради Богу, во благо вся устрояющему, со умилением зовем: Аллилуиа.

Икос 8

Всего себе в руце Божий предавый, к пастве града Харькова смиренно стопы твоя направил еси, отче наш Мелетие, идеже показался еси убогим прибежище и в бедах сущим утешение, юным же чистоты и целомудрия доброе наставление, вдовам и сирым искренний попечитель, нерадивым пастырем вразумление и во озлоблении сущим незлобивый обличитель, Церкви Христовой от всякаго нестроения мудрый защититель, и всех, в нуждах к тебе прибегающих, утешитель. О сем приими от нас таковая похвалы:

Радуйся, сокровище несокровенное, богатство твое неимущим добре расточивый;

Радуйся, яко отец чадолюбивый, жертвенную любовь пастве твоей явивый.

Радуйся, пастырю дивный, не пастве токмо, Самому Господу верно послуживый;

Радуйся, любяй ближних своих, и в них Самого Господа возлюбивый.

Радуйся, яко в малом был еси верен, и над многим постави тя Господь;

Радуйся, пламенно паству Христову возлюбивый, сего ради возлюби тя Пастыреначальник Христос.

Радуйся, архиерею Божий, от Превечнаго Архиерея свыше прославленный;

Радуйся, иерарше Христов, дарами Святаго Духа преисполненный.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас к Христу Богу молитвенниче.

Кондак 9

Вси людие паствы харьковския видевше тя, архипастыря своего, смирением и кротостию сияюща прославиша Бога, святителю отче Мелетие, ты же любовию к ним исполненный, яко отец о своих чадех твоих, слезныя молитвы Богу день и нощь изливал еси. Сего ради людие твои, умиляющеся сердцем и душею, воспеваху Богу, даровавшему им таковаго святителя дивна: Аллилуиа.

Икос 9

Како восхвалим по достоянию высоту смирения твоего, святителю Мелетие, егда посрамил еси прегордаго клирика твоего, тяжкими горестями омрачившаго многоскорбныя дни твои, — в лености безпечна и в делех нерадива, безстудне оклеветавшаго тя. Ты же смиренно раны тайных подвигов твоих на теле твоем клеветнику оному обнажил еси, и безукорне отпустил его; он же, злобою снедаемый, безутешно в землю отыде. Мы же от злых дел своих посрамляемии, дерзаем в покаянии звати Богу: «Господи! Даруй ми зрети моя прегрешения и не осуждати брата моего», тебе же приносити сицевая:

Радуйся, сосуде смирения, имже всякая гордыня низлагается;

Радуйся, любовь нелицемерная, еюже вся козни вражия попираются.

Радуйся, агнче незлобивый, никомуже злом за зло воздавый;

Радуйся, кротосте духовная, досаждения и поношения ближних своих отеческою любовию покрывавый.

Радуйся, роптание, празднословие и злохуление возненавидевый;

Радуйся, терпение крепкое и молчаливая к празднословию уста стяжавый.

Радуйся, кадило чистаго благоухания, сердца наша благодатным миром исполнивый;

Радуйся, светильниче неземнаго сияния, истинныя любве друг ко другу искати нас научивый.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 10

Повеле Господь хотящым спасти душу свою погубити ю ради другов своих, ты же, святителю Мелетие, душу твою о пастве твоей полагал еси, и до кончины жития жертву Безкровную за вся люди Богу принося, в кротости душевней взывал еси к Нему: Господи, нас же всех, от Единаго Хлеба и Чаши причащающихся, соедини, и ни единаго нас осужденна сотвори: но да обрящем милость и благодать со всеми святыми, от века Тебе благоугодившими, во еже звати Тебе: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною крепкою молитв твоих оградил еси нас, к заступлению твоему прибегающих, блаженне Мелетие, видехом бо тя до последняго издыхания твоего к Богу за паству взывающа: Господи! Сам всем вся буди, ведый коегождо, и прошение его, дом и потребу его. Избави, Господи, град сей и всякий град и страну от глада, губительства, труса, потопа, огня и меча. В твердом же на тя уповании нашем, — ныне, по отшествии твоем к Богу, услыши нас, вопиющих тебе:

Радуйся, прошения труждающихся и обремененных скоро исполняяй;

Радуйся, слезы и воздыхания чад своих милостивно утоляяй.

Радуйся, страже церковный, подвиги твоими многотрудными благо Церкви соблюдаяй;

Радуйся, ходатаю прилежный, молитвами твоими благодать Божию на землю нашу низводяй.

Радуйся, житие твое на земли преподобнически препроводивый;

Радуйся, добродетельми твоими Богови попремногу благоугодивый.

Радуйся, сосуде молитв многомощных, имиже демони далече отступают;

Радуйся, Тайн Божиих дивный строителю, в нихже ангели Божий человеком служат.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 11

Пение ангельское услышати сподобился еси, святителю Мелетие, егда из храмины твоея телесныя исхождаше душа твоя, юже ты исповеданием во гресех, яко злато в горниле очистил еси, и причащением Пречистых Тайн Христовых паче снега убелил сию и Спасу предал еси. Человеколюбец же Господь прежде исхода твоего от земных дивно посети тя и добродетельна житием обрете тя, Его же свет неизреченный и славу неизглаголанную ученик твой узрев, в трепете душевнем ужасеся и возопи Богу: Аллилуйа.

Икос 11

Светило пресветлое Церкви Харьковстей возсиял еси, святителю Мелетие. В житии бо твоем и по преставлении к небесным чад твоих не оставляеши, но руце молебнии о наших гресех и о всех людех ко Христу воздеваеши, и тако гнев Божий, праведно на ны движимый, молением твоим умилостивляеши, и время на покаяние даровати нам Его умоляеши, да не безплодни явимся пред Лице Судии Праведнаго, но якоже мудрыя девы, со светильники, елея веры исполненными. Сего ради тебе, пред Богом присному о нас ходатаю, вседушевно взываем:

Радуйся, по отшествии твоем к Богу молитва о нас неумолкающая;

Радуйся, трапеза неоскудевающая, духовно нас невидимо питающая.

Радуйся, жителю горняго Сиона, с лики ангельския и всеми святыми обитаяй;

Радуйся, предстателю наш у Престола Божия, в земных испытаниих нас не оставляяй.

Радуйся, светильниче веры, в невечернем дни жизни нестареющейся дивно сияющий;

Радуйся, закоснелую совесть к покаянию пробуждающий.

Радуйся, яко душа твоя вчинена бысть с лики святителей;

Радуйся, яко блаженство сие пребудет с тобою в безконечныя веки.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 12

Благодати неисповедимое знамение яви нам Господь, украси бо престольный собор града Харькова, яко ковчег завета в древней скинии двема херувимы, столпами истины и любве: святителем Цареградския Церкве Афанасием, яко стражем веры возседающим, и земли нашея угодником Своим Мелетием, во гробе малом почивающим. Сие знамение благоволения Божия вси вернии разумеюще, в Православной вере укрепляются и в радости душевней взывают Триединому Богу: Аллилуйа.

Икос 12

Поюще велия и преславная чудеса твоя, святителю Христов Мелетие, почитаем священную память твою и благоговейно молим тя, во еже милостивно даровати нам многая душам нашим полезная и ко спасению потребная. Мы же, имуще тя града Харькова дивное украшение, пред Богом же молитвенное заступление, благодарно зовем ти таковая:

Радуйся, угодниче Божий Мелетие, апостольских преданий хранителю верный;

Радуйся, святителю предивный, святаго Православия исповедниче неустрашимый.

Радуйся, избранниче Божий, благочестивыя веры отцев наших усердный подражателю;

Радуйся, земный ангеле, за град и Отечество наш теплый пред Богом предстателю.

Радуйся, архипастырю града Харькова, омофором твоим от всяких бед и напастей страну нашу покрываяй;

Радуйся, Христом Богом возлюбленный, в молитве твоих нас никогдаже оставляяй.

Радуйся, проповедниче Божия мира и надежде пред Богом несокрушимая;

Радуйся, о Церкви Христовой верный попечителю и молитвы за нас сило непреодолимая.

Радуйся, святителю Мелетие, неусыпный о нас ко Христу Богу молитвенниче.

Кондак 13

О, всеблаженне пастырю наш, святителю отче Мелетие! Приими малое сие моление наше, с любовию тебе приносимое, и умоли Христа Бога, да избави нас от всяких бед, скорбей и напастей, и миром незыблемым жизнь нашу да оградит. Церковь же Святую Свою от расколов и нестроений соблюдет, вся люди Своя в единомыслии веры и любве к Себе приведет, во еже в невечернем дни, Царствия и всегда воспевати Ему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Молитва

О, богомудре святителю Христов, отче наш Мелетие! Призри на нас, чад твоих, к стопам твоим припадающих и всесильнаго твоего заступления пред Господом слезно просящих. Беззакония бо наша отяготеша на нас, скорби и болезни обуяша на ны, и греховныя обычаи наша отдалиша от Господа сердца наша, и прельщениям вражиим, ко аду преисподнему нас влекущим, работати совратиша ны. Ты же, пастырю наш благосердный, в житии твоем ни единаго скорбяща и милости твоея просяща, николиже презрел еси. Вознеси моление о нас грешных ко Господу, да умолен быв Материю Своею, преложит гнев Свой, по грехом нашим праведно на нас движимый, на милование наше и подаст душам нашим крепость и телесем нашим потребное здравие, болезнем и немощем нашим исцеление и от скорбей и печалей избавление. Церковь Святую от наветов вражиих тверду и непоколебиму в мире соблюди, всякое епископство Православных и весь причт церковный в единомыслии веры утверди. Иночествующих братии наших, в посте и честнем жительстве подвизающихся, благодатию смирения и терпения снабди. Верным же чадам Церкви Христовой разум чист и свободен от страстей умоли, да не в гордости и самочинии сердца своя ожесточают, но в послушании сыновнем пастырем Церкви, якоже Самому Господу, себе смиренно вверяют, и кийждо их попечению о душе своей пламенно прилежит. Стране нашей испроси у Господа вся благая и ко спасению потребная, да от всех врагов, мыслящих нам злая, избавит нас и, по велицей Своей милости, всю жизнь нашу незыблемым миром оградит. Ей, святителю милостивый! Не лиши нас помощи твоея небесныя, но предстательством твоим вся ны во пристанище спасения приведи, и всесветлаго Царствия Христова наследники нас покажи, да поем и славим неизреченныя щедроты Человеколюбца Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое святое отеческое заступление, во веки веков. Аминь!

Краткое житие святителя Мелетия, архиепископа Харьковского

6 но­яб­ря 1784 го­да в се­ле Ста­рые Сен­жа­ры Пол­тав­ской гу­бер­нии в се­мье куп­ца Иоан­на Леон­то­ви­ча ро­дил­ся маль­чик. Имя ему при Кре­ще­нии да­ли Ми­ха­ил, в честь Ар­хи­стра­ти­га Бо­жия. Род Леон­то­ви­чей при­над­ле­жал дво­рян­ско­му со­сло­вию, но дед и дя­дя бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля бы­ли свя­щен­ни­ка­ми.

В 1808 го­ду Ми­ха­ил Леон­то­вич успеш­но окон­чил Ека­те­ри­но­слав­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию и как луч­ший уче­ник был на­прав­лен ар­хи­епи­ско­пом Пла­то­ном в Пе­тер­бург­скую ду­хов­ную ака­де­мию. В 1814 го­ду, по­сле окон­ча­ния ака­де­мии со сте­пе­нью ма­ги­стра бо­го­сло­вия, он был остав­лен в ней адъ­юнкт-про­фес­со­ром гре­че­ско­го язы­ка. 11 мар­та 1817 го­да Ми­ха­и­ла на­зна­чи­ли сек­ре­та­рем учре­жден­но­го при ака­де­мии стро­и­тель­но­го ко­ми­те­та, а 30 июля это­го го­да в долж­но­сти ин­спек­то­ра пе­ре­ве­ли в Ки­ев­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию, где позд­нее он стал про­фес­со­ром цер­ков­ной ис­то­рии и гре­че­ско­го язы­ка. 28 сен­тяб­ря 1819 го­да он стал пер­вым ин­спек­то­ром от­крыв­шей­ся Ки­ев­ской ду­хов­ной ака­де­мии.

11 фев­ра­ля 1820 го­да, на­ка­нуне дня па­мя­ти свя­ти­те­ля Ме­ле­тия Ан­тио­хий­ско­го, Ми­ха­и­ла по­стриг­ли в мо­на­хи. По­стриг со­вер­шал мит­ро­по­лит Ев­ге­ний (Бол­хо­ви­ти­нов). 22 фев­ра­ля со­сто­я­лось его ру­ко­по­ло­же­ние в иеро­ди­а­ко­на, а 25 фев­ра­ля – в иеро­мо­на­ха. С 1821 го­да ар­хи­манд­рит Ме­ле­тий – рек­тор Мо­гилев­ской ду­хов­ной се­ми­на­рии, с 1823 го­да – Псков­ской, а с 1824 – сно­ва Мо­гилев­ской се­ми­на­рии. В том же го­ду он на­зна­ча­ет­ся рек­то­ром Ки­ев­ской ду­хов­ной ака­де­мии.

21 ок­тяб­ря 1824 го­да свя­ти­тель хи­ро­то­ни­сан во епи­ско­па Чи­ги­рин­ско­го, ви­ка­рия Ки­ев­ской епар­хии, и на­зна­чен на­сто­я­те­лем Ки­ев­ско­го Зла­то­вер­хо­го Ми­хай­лов­ско­го мо­на­сты­ря.

С оте­че­ской лю­бо­вью за­бо­тил­ся свя­ти­тель о юных пи­том­цах ака­де­мии, вос­пи­ты­вая их в ду­хе пре­дан­но­сти Церк­ви Хри­сто­вой. В лич­ных от­но­ше­ни­ях с ни­ми он был до­сту­пен, чрез­вы­чай­но лас­ков и добр. Один из уче­ни­ков свя­ти­те­ля по Мо­гилев­ской се­ми­на­рии сви­де­тель­ству­ет, что уже в ту по­ру его счи­та­ли свя­тым. Осо­бой за­бо­той свя­ти­те­ля бы­ло по­пе­че­ние о бед­ных вдо­вах и си­ро­тах. Он ча­сто по­се­щал за­клю­чен­ных и со­вер­шал бо­го­слу­же­ние в тю­рем­ных церк­вах. Осо­бен­но прео­свя­щен­ный Ме­ле­тий за­бо­тил­ся о бра­тии Ми­хай­лов­ско­го мо­на­сты­ря. Вос­пи­ты­вая в них дух ис­тин­но­го по­движни­че­ства, он го­во­рил: «Сми­ре­ние – охра­ни­тель­ный меч, с ним без­опас­но прой­дешь зем­лю, ад и до­стиг­нешь Неба».

21 ап­ре­ля 1828 го­да свя­ти­тель Ме­ле­тий был пе­ре­ве­ден на са­мо­сто­я­тель­ную Перм­скую ка­фед­ру. Здесь он на­пи­сал «Став­лен­ни­че­ский ка­те­хи­зис» для под­го­тов­ки кан­ди­да­тов в свя­щен­ство и стал из­ве­стен сво­и­ми бе­се­да­ми с рас­коль­ни­ка­ми. Бо­рясь с рас­ко­лом, вла­ды­ка Ме­ле­тий вел в сво­ей епар­хии мис­си­о­нер­скую де­я­тель­ность сре­ди впав­ших в ересь рас­коль­ни­ков. Ве­ру­ю­щие на­зы­ва­ли его свя­тым и, ко­гда слу­ча­лось ему объ­ез­жать епар­хию, вы­хо­ди­ли на­встре­чу на до­ро­гу и ста­но­ви­лись на ко­ле­ни пе­ред бла­го­слов­ляв­шим свя­ти­те­лем.

18 июня 1831 го­да прео­свя­щен­ный Ме­ле­тий был пе­ре­ве­ден в Ир­кутск. Че­ты­ре го­да жиз­ни в Ир­кут­ске ста­ли для него по­ис­ти­не крест­ным пу­тем. Са­мо­от­вер­жен­ная борь­ба про­тив пол­но­го вла­ды­че­ства ла­ма­из­ма чуть не сто­и­ла ему жиз­ни. По­до­слан­ный ла­ма­ми убий­ца был схва­чен в то са­мое вре­мя, ко­гда он уже во­рвал­ся в ке­ллию прео­свя­щен­но­го.

Во вре­мя прав­ле­ния в Ир­кут­ской епар­хии свя­ти­те­ля Ме­ле­тия про­изо­шли зна­ме­на­тель­ные со­бы­тия в ис­то­рии пра­во­сла­вия в Си­би­ри. Бы­ла ос­но­ва­на Ал­тай­ская ду­хов­ная мис­сия. Не без уча­стия свя­ти­те­ля Ме­ле­тия по­лу­чи­ли са­мо­сто­я­тель­ность Том­ская, Ени­сей­ская и Кам­чат­ская епар­хии. Боль­шое вни­ма­ние уде­лял свя­ти­тель про­све­ще­нию ма­лых на­ро­дов. Он ча­сто объ­ез­жал свою об­шир­ную епар­хию, по­се­тил жи­те­лей по­бе­ре­жий Охот­ско­го мо­ря и Се­вер­но­го Ле­до­ви­то­го оке­а­на.

Без­мер­ные тру­ды по­до­рва­ли здо­ро­вье свя­ти­те­ля, и в 1835 го­ду он был пе­ре­ве­ден в Харь­ков, где, как и в Ир­кут­ске, он управ­лял епар­хи­ей че­ты­ре го­да. И в Харь­ко­ве уде­лял он боль­шое вни­ма­ние ду­хов­ным учеб­ным за­ве­де­ни­ям. Он со­дей­ство­вал вос­ста­нов­ле­нию тех мо­на­сты­рей и ду­хов­ных учи­лищ, ко­то­рые упразд­ни­ла им­пе­ра­три­ца Ека­те­ри­на II. В его ли­це пра­во­сла­вие име­ло силь­но­го по­бор­ни­ка в де­ле об­ли­че­ния рас­ко­ла. Прео­свя­щен­ный Ме­ле­тий вел по­ис­ти­не по­движ­ни­че­скую жизнь. В де­вять ча­сов ве­че­ра он ста­но­вил­ся на мо­лит­ву и про­дол­жал ее до че­ты­рех ча­сов утра, а спу­стя час, по­сле ко­рот­ко­го от­ды­ха, шел на ран­нюю ли­тур­гию. Свя­ти­тель усерд­но мо­лил­ся и до­ма, и в до­ро­ге, и да­же си­дя в эки­па­же. Од­на­жды его ви­де­ли сто­я­щим всю ночь на ко­ле­нях с воз­де­ты­ми ру­ка­ми, и толь­ко к утру он при­лег на по­лу, при­мяв преж­де по­стель, чтобы не по­ду­ма­ли, что он да­же не ло­жил­ся от­ды­хать.

Бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля по­сле­до­ва­ла в ночь на 29 фев­ра­ля 1840 го­да. По­сле при­ня­тия Свя­тых Та­ин и слов «Ныне от­пу­ща­е­ши...» свя­ти­тель осе­нил се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем и со сло­ва­ми «Про­сти­те ме­ня» ото­шел ко Гос­по­ду.

Прео­свя­щен­ный Ар­се­ний в «Ле­то­пи­си цер­ков­ных со­бы­тий» пи­шет, что па­мять свя­ти­те­ля Ме­ле­тия как ар­хи­пас­ты­ря зна­ме­ни­то­го бла­го­че­сти­ем, необык­но­вен­ной кро­то­стью, ве­ли­ко­ду­ши­ем и сми­ре­ни­ем бла­го­го­вей­но чтит­ся жи­те­ля­ми Харь­ко­ва. Он же со­об­ща­ет, что пе­ред ико­ной у гро­ба свя­ти­те­ля теп­лит­ся неуга­си­мая лам­па­да – жерт­ва усерд­ных его по­чи­та­те­лей. По­чив­ше­му по­движ­ни­ку мно­гие слу­жат за­упо­кой­ные ли­тур­гии и па­ни­хи­ды.

В 1948 го­ду по бла­го­сло­ве­нию свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Алек­сия гроб­ни­ца с мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ме­ле­тия бы­ла пе­ре­не­се­на из усы­паль­ни­цы По­кров­ско­го мо­на­сты­ря в Бла­го­ве­щен­ский ка­фед­раль­ный со­бор, где на­хо­дит­ся по на­сто­я­щее вре­мя, яв­ля­ясь ду­хов­ным при­бе­жи­щем и мо­лит­вен­ным уте­ше­ни­ем ве­ру­ю­щих пра­во­слав­ных хри­сти­ан.

21 фев­ра­ля 1978 го­да Свя­щен­ный Си­нод Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви по­ста­но­вил служ­бу и ака­фист свя­ти­те­лю Ме­ле­тию, ар­хи­епи­ско­пу Харь­ков­ско­му, «утвер­дить и бла­го­сло­вить к упо­треб­ле­нию во всех церк­вах Мос­ков­ско­го пат­ри­ар­ха­та».

Служ­бу и ака­фист свя­то­му ар­хи­пас­ты­рю со­ста­вил ар­хи­епи­скоп Харь­ков­ский Ни­ко­дим, ныне мит­ро­по­лит, а от­ре­дак­ти­ро­вал ныне по­кой­ный Ни­ко­дим (Ро­тов), мит­ро­по­лит Ле­нин­град­ский.

Ра­ка с мо­ща­ми свя­ти­те­ля, от ко­то­рых по­лу­ча­ют ве­ру­ю­щие бла­го­дат­ную по­мощь, ис­це­ле­ние ду­шев­ных и те­лес­ных неду­гов, на­хо­дит­ся в ле­вом (се­вер­ном) при­де­ле со­бо­ра.

Полное житие святителя Мелетия, архиепископа Харьковского

Свя­ти­тель Ме­ле­тий, ар­хи­епи­скоп Харь­ков­ский и Ах­тыр­ский (в ми­ру Ми­ха­ил Ива­но­вич Леон­то­вич), ро­дил­ся 6 но­яб­ря 1784 го­да в се­ле Ста­рые Сан­жа­ры Пол­тав­ской об­ла­сти.

В 1808 го­ду Ми­ха­ил Леон­то­вич успеш­но окон­чил Ека­те­ри­но­слав­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию. Как луч­ший уче­ник он был на­прав­лен ар­хи­епи­ско­пом Ека­те­ри­но­слав­ским Пла­то­ном в Пе­тер­бург, в Алек­сан­дро-Нев­скую ака­де­мию. Окон­чив ака­де­мию в 1814 го­ду со сте­пе­нью ма­ги­стра, он был опре­де­лен адъ­юнкт-про­фес­со­ром гре­че­ско­го язы­ка.

С 11 мар­та 1817 го­да Ми­ха­и­ла Леон­то­ви­ча на­зна­чи­ли сек­ре­та­рем учре­жден­но­го при ака­де­мии Стро­и­тель­но­го ко­ми­те­та.

30 июля 1817 го­да его пе­ре­ве­ли в Ки­ев­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию на долж­ность ин­спек­то­ра, где он был про­фес­со­ром цер­ков­ной ис­то­рии и гре­че­ско­го язы­ка. Ко­гда 28 сен­тяб­ря 1819 го­да бы­ла от­кры­та Ки­ев­ская ду­хов­ная ака­де­мия, Ми­ха­ил Леон­то­вич стал ее пер­вым ин­спек­то­ром.

11 фев­ра­ля 1820 го­да, на­ка­нуне дня па­мя­ти свя­ти­те­ля Ме­ле­тия Ан­тио­хий­ско­го, в со­бор­ном хра­ме Ки­е­во-Брат­ско­го мо­на­сты­ря он был по­стри­жен в мо­на­ше­ство с име­нем Ме­ле­тий. По­стриг со­вер­шил Ки­ев­ский мит­ро­по­лит Ев­ге­ний (Бол­хо­ви­ти­нов). 22 фев­ра­ля 1820 го­да инок Ме­ле­тий был по­свя­щен мит­ро­по­ли­том Ев­ге­ни­ем в сан иеро­ди­а­ко­на, 25 фев­ра­ля – во иеро­мо­на­ха.

9 ав­гу­ста 1821 го­да иеро­мо­нах Ме­ле­тий был на­зна­чен рек­то­ром Мо­гилев­ской ду­хов­ной се­ми­на­рии и на­сто­я­те­лем Ку­те­ин­ско­го Ор­шан­ско­го мо­на­сты­ря с воз­ве­де­ни­ем в сан ар­хи­манд­ри­та. В ав­гу­сте 1823 го­да его пе­ре­ве­ли на долж­ность рек­то­ра Псков­ской ду­хов­ной се­ми­на­рии, а 24-го ян­ва­ря 1824 го­да ар­хи­манд­рит Ме­ле­тий на­зна­чен рек­то­ром Ки­ев­ской ду­хов­ной ака­де­мии.

В ок­тяб­ре 1826 го­да по­сле­до­ва­ло опре­де­ле­ние Свя­тей­ше­го Си­но­да о на­зна­че­нии ар­хи­манд­ри­та Ме­ле­тия епи­ско­пом Чи­ги­рин­ским, ви­ка­ри­ем Ки­ев­ской епар­хии и на­сто­я­те­лем Ки­ев­ско­го Зла­то­вер­хо­го Ми­хай­лов­ско­го мо­на­сты­ря. 19 ок­тяб­ря 1826 го­да со­сто­я­лось его на­ре­че­ние во епи­ско­па, а 21 ок­тяб­ря в Ки­е­во-Со­фий­ском со­бо­ре бы­ла со­вер­ше­на ар­хи­ерей­ская хи­ро­то­ния.

С оте­че­ской лю­бо­вью за­бо­тил­ся свя­ти­тель о юных пи­том­цах, вос­пи­ты­вая их в ду­хе пре­дан­но­сти Церк­ви Хри­сто­вой. Осо­бой за­бо­той свя­ти­те­ля бы­ло по­пе­че­ние о бед­ных, вдо­вах и си­ро­тах. Ча­сто по­се­щал он за­клю­чен­ных и для их уте­ше­ния со­вер­шал Бо­го­слу­же­ния в тю­рем­ных церк­вах. Не мень­ше за­бо­тил­ся свя­ти­тель и о ду­хов­ном окорм­ле­нии бра­тии Ми­хай­лов­ско­го мо­на­сты­ря. Уст­ны­ми на­зи­да­ни­я­ми и лич­ным при­ме­ром он вос­пи­ты­вал в ино­ках оби­те­ли дух ис­тин­но­го по­движ­ни­че­ства. Свя­ти­тель Ме­ле­тий го­во­рил: "Сми­ре­ние – охра­ни­тель­ный меч, с ним без­опас­но прой­дешь зем­лю, ад и до­стиг­нешь Неба".

В ап­ре­ле 1828 го­да свя­ти­тель Ме­ле­тий по­лу­чил на­зна­че­ние на Перм­скую ка­фед­ру.

Стро­гий к са­мо­му се­бе, свя­ти­тель был строг и к дру­гим. Для под­го­тов­ки из­бран­ных кан­ди­да­тов к при­ня­тию са­на свя­ти­тель Ме­ле­тий сам на­пи­сал для них так на­зы­ва­е­мый "Став­лен­ни­че­ский ка­те­хи­зис". В ав­гу­сте 1831 го­да свя­ти­тель Ме­ле­тий был пе­ре­ве­ден на Ир­кут­скую ка­фед­ру, с воз­ве­де­ни­ем в сан ар­хи­епи­ско­па.

Боль­шое вни­ма­ние уде­лял свя­ти­тель про­све­ще­нию ма­лых на­ро­дов Рос­сии све­том Еван­гель­ско­го уче­ния. Свя­ти­тель ос­но­вал церк­ви на се­ве­ре Кам­чат­ки, в се­ве­ро-во­сточ­ной ча­сти Ир­кут­ской епар­хии и вдоль ре­ки Ал­дан, на трак­те от Якут­ска до Охот­ска. Он ча­сто обо­зре­вал об­шир­ную епар­хию, был на по­бе­ре­жье Охот­ско­го и Ле­до­ви­то­го мо­рей, в пре­де­лах Се­вер­ной Аме­ри­ки, где то­гда тру­дил­ся зна­ме­ни­тый апо­стол Си­би­ри, свя­щен­ник Иоанн Ве­ни­а­ми­нов, впо­след­ствии свя­ти­тель Ин­но­кен­тий (па­мять 23 сен­тяб­ря и 31 мар­та). Пу­те­ше­ствуя по Си­би­ри и бе­ре­гам Ти­хо­го оке­а­на, свя­ти­тель Ме­ле­тий неред­ко об­щал­ся с на­се­ле­ни­ем, ис­по­ве­до­вав­шим ла­ма­изм. Свя­ти­тель с кро­то­стью убеж­дал оста­вить за­блуж­де­ния и объ­яс­нял еван­гель­ские ис­ти­ны языч­ни­кам: тун­гу­сам, бу­ря­там, кам­ча­да­лам, а так­же жи­те­лям Ку­риль­ских и Але­ут­ских ост­ро­вов.

По­сле неуто­ми­мых тру­дов здо­ро­вье свя­ти­те­ля ухуд­ши­лось, и его пе­ре­ве­ли в 1835 го­ду на Сло­бод­ско-Укра­ин­скую ка­фед­ру (впо­след­ствии Харь­ков­ская и Ах­тыр­ская).

И здесь свя­ти­тель Ме­ле­тий уде­лял боль­шое вни­ма­ние ду­хов­ным учеб­ным за­ве­де­ни­ям, мно­го за­бо­тил­ся о бы­те и об­ра­зо­ва­нии ду­хо­вен­ства.

Он под­нял во­прос о вос­ста­нов­ле­нии тех мо­на­сты­рей и ду­хов­ных учи­лищ, ко­то­рые упразд­ни­ла им­пе­ра­три­ца Ека­те­ри­на II. Боль­шое вни­ма­ние уде­лял свя­ти­тель борь­бе с рас­ко­лом.

2 июля 1839 го­да свя­ти­тель Ме­ле­тий воз­гла­вил тор­же­ство в г. Ах­тыр­ке по слу­чаю 100-ле­тия со дня яв­ле­ния чу­до­твор­ной ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мой Ах­тыр­ской.

Бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля по­сле­до­ва­ла в ночь на 29 фев­ра­ля 1840 го­да. По­сле При­ча­стия со сло­ва­ми "Ныне от­пу­ща­е­ши" свя­ти­тель осе­нил се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем и, об­ра­ща­ясь ко всем со сло­ва­ми "Про­сти­те ме­ня", ото­шел ко Гос­по­ду.

4 мар­та 1840 го­да свя­ти­тель Ме­ле­тий был пре­дан зем­ле епи­ско­пом Кур­ским Или­о­до­ром в усы­паль­ни­це под Кре­сто­вой цер­ко­вью По­кров­ско­го мо­на­сты­ря.

С пер­вых дней кон­чи­ны свя­ти­те­ля ве­ру­ю­щие лю­ди твер­до упо­ва­ли на пред­ста­тель­ство свя­то­го Ме­ле­тия пред Бо­гом и по­лу­ча­ли бла­го­дат­ную по­мощь: ис­це­ле­ние в бо­лез­нях, уте­ше­ние в скор­бях и из­бав­ле­ние от злых об­сто­я­ний. Осо­бую на­деж­ду воз­ла­га­ли ве­ру­ю­щие харь­ков­чане на свя­то­го Ме­ле­тия в бед­ствен­ные дни Ве­ли­кой Оте­че­ствен­ной вой­ны. Чу­дес­ным из­ве­ще­ни­ем свя­той пред­ска­зал ско­рое из­бав­ле­ние го­ро­да от вра­гов.

В 1948 го­ду с бла­го­сло­ве­ния свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Алек­сия гроб­ни­ца с мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ме­ле­тия бы­ла пе­ре­не­се­на в Бла­го­ве­щен­ский ка­фед­раль­ный со­бор, где на­хо­дит­ся и по сей день, яв­ля­ясь ду­хов­ным при­бе­жи­щем и мо­лит­вен­ным уте­ше­ни­ем ве­ру­ю­щих лю­дей.

Со дня утвер­жде­ния в 1977 го­ду свя­тей­шим пат­ри­ар­хом Пиме­ном и Свя­щен­ным Си­но­дом служ­бы с ака­фи­стом свя­ти­те­лю Ме­ле­тию ве­ру­ю­щие харь­ков­чане с ра­до­стью спе­шат по сре­дам ве­че­ром в со­бор, про­ся здесь мо­лит­вен­но­го хо­да­тай­ства свя­ти­те­ля о бла­го­сто­я­нии Свя­той Церк­ви, о ми­ре и бла­го­ден­ствии Оте­че­ства.