Акафист святителю Моисею, архиепископу Новоградскому, чудотворцу

Одобрен: решение Св. Синода 16/28 февраля 1884 года №444

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 07 февраля (25 января ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный чудотворче, скорый заступниче и молитвенниче о душах наших, святителю Христов Моисее, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, да зовем ти:

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Икос 1

Ангела тя земнаго и человека небеснаго прославляем вси: от земных бо к небесным восходя чистыми помыслы, достоин явился еси служитель велений Божиих. И ныне, предстоя Престолу Святыя Троицы, не престай моляся о вопиющих ти:

Радуйся, богозарный свете, освещающий нас.

Радуйся, благочестия наставниче.

Радуйся, от юности возлюбивый Бога всем сердцем твоим.

Радуйся, яко Ему единому работати возжелел еси.

Радуйся, вся красная мира сего ни во что же вменивый.

Радуйся, яко заповедем Христовым от юности последовал еси.

Радуйся, цвете благоуханный.

Радуйся, розго вертограда Христова.

Радуйся, свято и богоугодно на земли поживый.

Радуйся, яко подвигом добрым зде подвизался еси.

Радуйся, граду нашему добрый пастырю.

Радуйся, провозвестниче людем спасения.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 2

Видим тя, святителю Моисее, яко звезду мысленно возсиявшую на тверди Церковней, и всех направляющую к высоте благочестия, поющих Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум боголюбивый стяжав, о мирстей красоте и плоти мудрованиих небрегл еси: сего ради оставив отечество твое, Великий Новград, и во граде Тфери иноческий образ восприимь, ангельскому житию непорочно поревновал еси и даров благодати Духа Святаго исполнился еси. Темже радостию взываем ти:

Радуйся, премудрости Божия сокровище.

Радуйся, воздержанием умертвивый плотския страсти.

Радуйся, яко благими нравы от юности прилепился еси Христу.

Радуйся, глаголов и законов Божиих исполнителю.

Радуйся, яко в пощениих и бдениих и молитвах житие твое провождал еси.

Радуйся, мирская треволнения, яко леностный сон, отрясый.

Радуйся, яко добродетелей ради твоих освяти тя Христос.

Радуйся, твердый адаманте, сокрушаяй гордыню врагов спасения нашего.

Радуйся, яко ведущими к небеси божественными стезями бодренно шествовал еси.

Радуйся, яко от зле ведущих путей до конца уклонился еси.

Радуйся, монашескаго послушания светлый облаче.

Радуйся, ангельски во плоти поживый.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 3

Силою Вышняго утверждаяся, блаженне отче, во святем жительствовании, яко чадо послушания пребывал еси во обители преподобнаго Макариа Колмовскаго и день и нощь поучался еси в законе Господни, воззывая всех пети Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея любовь божественную и высотою смирения украшаемь, был еси яко звезда путеводная многим и начальник священнаго собора иноков, наказуя и уча, и вся приводя к воли Божией. Темже, яко делателю добру в вертограде Господни, приносим ти хваления:

Радуйся, светильниче божественный и светоносный.

Радуйся, еже по образу Божию соблюдый невредимо.

Радуйся, монашествующих доброто.

Радуйся, правило добродетели известнейшее.

Радуйся, яко возложив руку на рало не возвратился вспять.

Радуйся, яко управлен был еси в Царствие Христа Бога.

Радуйся, соборов иноческих похваление.

Радуйся, яко вражия ополчения упразднил еси.

Радуйся, текущих к небеси учителю.

Радуйся, ревности безплотных подражателю.

Радуйся, божественных словес хранителю.

Радуйся, преподобных и праведных сонаследниче.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 4

Бури страстей многоболезненных смущают ны и озлобляют: но, исцелений источниче неоскудеваемый, утиши страсти многовременныя притекающих с верою к раце мощей твоих, и воздвигни пети Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаше ближнии и дальнии богоугодное житие твое, и егда на архипастырский престол Церкве Новграда Великаго искаху мужа достойна, абие вси желанием возжелеша имети тя пастыреначальника и святителя. Сего ради и жезл пастырства приял еси от Всероссийскаго митрополита Петра и паству твою добре упасл еси. Мы же, овцы пажити твоея, светом твоего богоразумия озаряеми, вопием ти:

Радуйся, архиерею, премудрый учителю.

Радуйся, мужу желаний, пасти стадо Христово призванный.

Радуйся, чистотою яко солнце возсиявый.

Радуйся, отче предивный.

Радуйся, пастырю прелюбезный.

Радуйся, избранный сосуде благодати божественныя.

Радуйся, апостолов сопричастниче.

Радуйся, великих святителей Новгородских преемниче и сопрестольниче.

Радуйся, бодрый страже словесных овец.

Радуйся, иерархов украшение.

Радуйся, благочестивых велений сказателю и насадителю.

Радуйся, яко славу Церкве обогатил еси ученьми твоими, богомудре.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 5

Боготечная воистинну звезда был еси в житии твоем всем ищущым спасения, и по честнем успении ко спасению ны руководиши. Темже прославляющему тя Господу вопием: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша тя людие пастыря воистинну добра, неленостнаго строителя и бодреннаго рачителя о спасении их: церкви бо и монастыри созидал еси, ихже иконами украсил и книгами удоволил, вся восполняя мздою твоею. Сего ради похвалами тя венчаем сице:

Радуйся, отче преславный.

Радуйся, православных утверждение.

Радуйся, храмов Божиих созидателю.

Радуйся, обителей иноческих устроителю.

Радуйся, яко видение деяний божественных верным предал еси.

Радуйся, яко заблуждающих богомудренно вразумляеши.

Радуйся, Православия предание со дерзновением проповедавый.

Радуйся, благодатию Божиею преукрашенный.

Радуйся, Церкве красото.

Радуйся, яко вся ученьми твоими просвещаеши.

Радуйся, непостыдный о нас предстателю.

Радуйся, молитвенниче о душах наших.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 6

Проповедник и образ добраго жития был еси в кротости и премудрости: и Господь видя смирения твоего высоту, свыше строения тебе слово дарует, имже лжемудрия потоки заградил еси, верныя же научил еси пети Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко звезда лучезарная, блистанием учений и деяний твоих, егда по осьмнадесяти летех вольнаго твоего удаления со святительскаго престола паки, аще и противу твоея воли, призваху тя людие на пастырство, и прияв благословение от Патриарха Цареградскаго и митрополита Всероссийскаго, столп и утверждение Церкве показался еси. И ныне не презри притекающих к тебе и вопиющих:

Радуйся, истины поборниче.

Радуйся, ересей посрамителю.

Радуйся, светило благочестия.

Радуйся, соблазнов прогонителю.

Радуйся, яко лесть беззаконных обличил еси.

Радуйся, яко чуждая учения от Церкве верных отгнал еси.

Радуйся, бодренный в вертограде Христове делателю.

Радуйся, яко вражия ополчения низложивый.

Радуйся, веры православныя таинниче.

Радуйся, яко тобою воистинну право ходити познахом.

Радуйся, яко страх Божий, начало премудрости, в сердца пасомых внушал еси.

Радуйся, яко одождением словес твоих неплодное сердец возделывал еси.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 7

Хотением от мирских сластей отлучаяся, крепко ополчался еси на невидимыя враги, святителю преподобне, и верным был еси целомудрия образ, и учений сокровище неоскудеваемое, вопиющым о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя о спасении людей ревнителя Моисеа познаваем. Якоже бо той скоро к людем беззаконнующым сниде, от горы Божия, во еже пресещи нечестивое их устремление: тако и ты к мятущымся гражданом от обители Архистратига Михаила абие притекл еси со словом вразумления, да не радуют поганыя, да не пустошат град и церкви Божии. Сего ради и крепость подаде ти Бог, и не попусти людей Своих быти в посмех диаволу. И мы славяще о сем Бога, приносим ти хвалебное пение:

Радуйся, славы Божия присный ревнителю.

Радуйся, мятежей укротителю.

Радуйся, немудрых наказателю.

Радуйся, заблуждших к истине воззываяй.

Радуйся, яко тмою страстей омрачаемыя просвещаеши.

Радуйся, яко всех к небеси направляеши.

Радуйся, от работы вражия, якоже оный Моисей от Египта, изводяй.

Радуйся, во мраце прелести седящыя к свету благоразумия возставляяй.

Радуйся, яко разжжения сатанинская угасивый.

Радуйся, яко христиан соборы в единомыслие приводиши.

Радуйся, яко тобою диавол попрася.

Радуйся, яко тобою Христос прославися.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 8

Странническое на земли житие пожив и волнений множество благоискусно прешед, к безскорбному животу достигл еси и дерзновение имаши к Подвигоположнику Богу, Емуже вопием: Аллилуиа.

Икос 8

Весь исполнен любве Христовы и Благаго Бога подражатель быв, пастырски порученное тебе от Христа стадо упасл еси: лица бо сильных не стыдяся наставлял их на путь спасения, немощныя заступал еси, вдовам и сиротам быв помощник и любовь нелицемерную ко всем стяжав. Сего ради, чтуще святую память твою, любовию ти вопием:

Радуйся, свидений Господних непостыдный проповедниче.

Радуйся, яко кроткими глаголы и многим разумом противныя вразумлял еси.

Радуйся, гордыни смирителю, убогих же заступниче.

Радуйся, яко стяжал еси любовь, николиже отпадающую.

Радуйся, милосердия источниче.

Радуйся, непрестанное о людех промышление.

Радуйся, нищих питателю.

Радуйся, алчущым хлебе неоскудеваемый.

Радуйся, всех надежное прибежище.

Радуйся, ненадежных надеждо светлая.

Радуйся, болящих услышание скорое.

Радуйся, скорбных отрадо.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 9

Всего себе вперив к божественному желанию и плоть повинув духу воздержанием всяким и добродеянием, пожил еси в чистей совести и вере неразоримей. Сего ради и в селениих райских водворяешися поя Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветий многовещанных красноглаголания не возмогут исповести славы твоея, ни изрещи величия добродетелей твоих: от юности бо взем крест твой, достигл еси идеже доброта неизреченна и недомысленна, и на небесех живеши, во свете невечернем. Молися убо о нас, приносящих ти хвалебныя пения:

Радуйся, тщету мирских попечений отринувый.

Радуйся, в преподобии и правде Богу послуживый.

Радуйся, яко о земных небрегий, небесная наследовал еси.

Радуйся, яко пресветло житие твое на земли прешел еси.

Радуйся, яко верою возращаемь древо животное явился еси.

Радуйся, струе приснотекущая, напаяющая верных.

Радуйся, Иерусалима Небеснаго гражданине.

Радуйся, страны нашея светлое радование.

Радуйся, блаженство вечное унаследовавый.

Радуйся, некрадомое богатство обретый.

Радуйся, прибежище наше и упование.

Радуйся, скорое в болезнех врачевание.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 10

Спастися хотяй всем человеком и в разум истины приити, дарова нам тебе, яко сокровище неотъемлемо, яко сад красный добродетелей, яко светильника божественнаго и светлоноснаго: исцелений бо благодать источаеши всем, притекающым к раце мощей твоих, и воздвизаеши верныя воспевати Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стену прибежища стяжахом тя, досточудне Моисее, и в скорбех заступление: предваряеши бо в бедах сущыя, якоже иногда куплю деющаго от потопления спасл еси, и разбойничо умышление на того паки раззорил еси. Не отрини убо и нас, умиленно ти взывающих:

Радуйся, в бедах сущым предстателю.

Радуйся, напаствуемым свободителю.

Радуйся, плавающих хранителю.

Радуйся, путешествующым благое поспешение.

Радуйся, спасаяй от смерти горькия.

Радуйся, в нечаянии сущым скорое поможение.

Радуйся, яко речная волнения уставляеши.

Радуйся, яко обстояния лукавства и наветы злобы разрушаеши.

Радуйся, обидимых покрове.

Радуйся, немоществующих крепосте.

Радуйся, яко впадающих во искушения возставляеши.

Радуйся, яко от скорбей и озлоблений исхищаеши.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 11

Пение наше молебное не презри, незлобиве отче: се бо верою и любовию подвизаеми, притекаем ко честному гробу твоему, и прославляюще Венчавшаго тя Господа, молимся ти: молися выну у Престола Славы избавитися нам от враг видимых и невидимых, да во благодарениих зовем Дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светодательная свеща явился еси граду нашему, блаженне отче, в нетлении святаго телесе твоего. Темже блажим тя, яко и в граде вышнем вселяешися и посреде нас милосердуеши, приражения лести демонския сокрушая и отгоняя от почитающих священную память твою:

Радуйся, человече Божий.

Радуйся, яко прославленный тобою Господь прослави тя.

Радуйся, яко в преподобии пожил еси.

Радуйся, яко не даде Господь видети тебе, преподобному своему, истления.

Радуйся, яко в вышних селениих торжествуеши.

Радуйся, яко и нас, в дольнем мире пребывающих, не оставляеши.

Радуйся, небожителю богопросвещенный.

Радуйся, грешных ко исправлению приводяй.

Радуйся, пастырю благий.

Радуйся, волков мысленных отгнание.

Радуйся, яко с ангелы ликовствуеши.

Радуйся, яко предстоиши Престолу Славы невечерния.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 12

Благодатию Духа Святаго, еюже просвещен быв при жизни, и по смерти наслаждаешися, облагодати наша мысли и сердца: да чистыми усты и непорочными помыслы благодарим Благодеющаго нам Господа и воспеваем Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое христоподражательное на земли житие, богомудрая деяния и по блаженней кончине преславная чудодействия, молим тя присно заступати ны от враг видимых и невидимых, якоже иногда от умышления злых человек, еже расхитити святую обитель, идеже положено честное тело твое, спасл еси оную дивным явлением твоим. Темже, яко выну благая людем твоим ходатайствующему у Престола Божия, взываем ти:

Радуйся, присный о нас к Богу ходатаю.

Радуйся, обидимых ограждение.

Радуйся, злобы сокрушителю.

Радуйся, наветов вражиих разорение.

Радуйся, обидящих карателю.

Радуйся, яко неправых ковы разрушаеши.

Радуйся, яко стяжал еси к Богу дерзновение.

Радуйся, яко и на земли прославляешися.

Радуйся, обители твоея крепосте и украшение.

Радуйся, всех нас защищение.

Радуйся, честными мощами твоими благодати исцеления подаваяй.

Радуйся, всех усердно к тебе прибегающих пристанище необуреваемое.

Радуйся, святителю Моисее, похвало Церкве Христовы и великий чудотворче.

Кондак 13

О священнейший отче, пастырю и учителю наш Моисее, не отрини сие наше усердное приносимое ти пение! Избави нас твоим ходатайством и помощию от всякаго зла и вечныя муки, да с тобою воспеваем Богу: Аллилуиа.

Этот Кондак читается трижды, затем Икос 1-й и Кондак

Молитва

О священнейший отче, святителю Христов Моисее, пастырю и учителю наш, не отрини нас, с верою притекающих к раце мощей твоих и к твоему заступлению, и теплою молитвою тя призывающих: но скоро потщися помолитися Царю царствующих и Господу господствующих, да избавить стадо Свое от волков, губящих е, и всяку страну христианскую огради и сохрани святыми твоими молитвами от мирскаго мятежа и труса, нашествия иноплеменник и междоусобныя брани, от глада и губительства, потопа, и меча, и напрасныя смерти: и якоже помиловал еси грядущаго куплю деяти от потопления и от разбойников спасл еси святую обитель сию твою, тако помилуй и нас, умом, словом и делом во тьме греховней сущих, и избави нас гнева Божия и вечныя казни, яко да твоим ходатайством и помощию, Своим же милосердием и благодатию, Христос Бог тихое и безгрешное житие даст нам пожити в веце сем и избавить нас шуияго стояния, сподобит же деснаго со всеми святыми. Аминь.

Ґкafістъ с™и1телю мwmсeю ґрхіепcкопу новогрaдскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный чудотв0рче, ск0рый застyпниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ, с™и1телю хrт0въ мwmсeе, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGла тS земнaгw и3 человёка нбcнагw прославлsемъ вси2: t земнhхъ бо къ нбcнымъ восходS чи1стыми п0мыслы, дост0инъ kви1лсz є3си2 служи1тель велёній б9іихъ. и3 нhнэ, предстоS пrт0лу с™hz трbцы, не престaй молsсz њ вопію1щихъ ти2:

Рaдуйсz, бGозaрный свёте, њсвэщaющій нaсъ: рaдуйсz, бlгочeстіz настaвниче.

Рaдуйсz, t ю4ности возлюби1вый бGа всёмъ сeрдцемъ твои1мъ: рaдуйсz, ћкw є3мY є3ди1ному раб0тати возжелёлъ є3си2.

Рaдуйсz, вс‰ кр†снаz мjра сегw2 ни во чт0 же вмэни1вый: рaдуйсz, ћкw зaповэдемъ хrтовымъ t ю4ности послёдовалъ є3си2.

Рaдуйсz, цвёте бlгоухaнный: рaдуйсz, розго2 вертогрaда хrт0ва.

Рaдуйсz, свsтw и3 бGоуг0днw на земли2 пожи1вый: рaдуйсz, ћкw п0двигомъ д0брымъ здЁ подвизaлсz є3си2.

Рaдуйсz, грaду нaшему д0брый пaстырю: рaдуйсz, провозвёстниче лю1демъ сп7сeніz.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ в7.

Ви1димъ тS, с™и1телю мwmсeе, ћкw ѕвэздY мhсленнw возсіsвшую на твeрди цRк0внэй, и3 всёхъ направлsющую къ высотЁ бlгочeстіz, пою1щихъ бGу: Ґллилуіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ бGолюби1вый стzжaвъ, њ мірстэй красотЁ и3 пл0ти мудровaніихъ небрeглъ є3си2: сегw2 рaди њстaвивъ nтeчество твоE, вели1кій новгрaдъ, и3 во грaдэ тфeри и4ноческій w4бразъ воспріи1мь, ѓгGльскому житію2 непор0чнw поревновaлъ є3си2 и3 дарHвъ благод†ти д¦а с™aгw и3сп0лнилсz є3си2. тёмже рaдостію взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, премyдрости б9іz сокр0вище: рaдуйсz, воздержaніемъ ўмертви1вый плотск‡z стр†сти.

Рaдуйсz, ћкw бlги1ми нрaвы t ю4ности прилэпи1лсz є3си2 хrтY: рaдуйсz, глаг0лwвъ и3 зак0нwвъ б9іихъ и3сп0лнителю.

Рaдуйсz, ћкw въ пощeніихъ и3 бдёніихъ и3 мlтвахъ житіE твоE провождaлъ є3си2: рaдуйсz, мірск†z треволнє1ніz, ћкw лёностный с0нъ, њтрzсhй.

Рaдуйсz, ћкw добродётелей рaди твои1хъ њс™и2 тS хrт0съ: рaдуйсz, твeрдый ґдамaнте, сокрушazй гордhню врагHвъ сп7сeніz нaшегw.

Рaдуйсz, ћкw ведyщими къ нб7си2 бжcтвенными стезsми б0дреннw шeствовалъ є3си2: рaдуйсz, ћкw t ѕлЁ ведyщихъ путeй до концA ўклони1лсz є3си2.

Рaдуйсz, монaшескагw послушaніz свётлый w4блаче: рaдуйсz, ѓгGльски во пл0ти пожи1вый.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ G.

Си1лою вhшнzгw ўтверждazсz, блажeнне џ§е, во с™ёмъ жи1тельствованіи, ћкw чaдо послyшаніz пребывaлъ є3си2 во њби1тели прпdбнагw макaріа колм0вскагw и3 дeнь и3 н0щь поучaлсz є3си2 въ зак0нэ гDни, воззывaz всёхъ пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz люб0вь бжcтвенную и3 высот0ю смирeніz ўкрашaемь, бhлъ є3си2 ћкw ѕвэздA путев0днаz мнHгимъ и3 начaльникъ сщ7eннагw соб0ра и4нокwвъ, наказyz и3 ўчA, и3 вс‰ приводS къ в0ли б9іей. тёмже, ћкw дёлателю добрY въ вертогрaдэ гDни, прин0симъ ти2 хвaленіz:

Рaдуйсz, свэти1льниче бжcтвенный и3 свэтон0сный: рaдуйсz, є4же по w4бразу б9ію соблюдhй невреди1мw.

Рaдуйсz, монaшествующихъ добр0то: рaдуйсz, прaвило добродётели и3звёстнэйшее.

Рaдуйсz, ћкw возложи1въ рyку на рaло не возврати1лсz вспsть: рaдуйсz, ћкw ўпрaвленъ бhлъ є3си2 въ цrтвіе хrтA бGа.

Рaдуйсz, соб0рwвъ и4ноческихъ похвалeніе: рaдуйсz, ћкw вр†жіz њполчє1ніz ўпраздни1лъ є3си2.

Рaдуйсz, текyщихъ къ нб7си2 ўчи1телю: рaдуйсz, рeвности безпл0тныхъ подражaтелю.

Рaдуйсz, бжcтвенныхъ словeсъ храни1телю: рaдуйсz, прпdбныхъ и3 првdныхъ сонаслёдниче.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ д7.

Б{ри страстeй многоболёзненныхъ смущaютъ ны2 и3 њзлоблsют: но, и3сцэлeній и3ст0чниче неwскудэвaемый, ўтиши2 стр†сти многоврeмєнныz притекaющихъ съ вёрою къ рaцэ мощeй твои1хъ, и3 воздви1гни пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшаше бли1жніи и3 дaльніи бGоугодное житіE твоE, и3 є3гдA на ґрхіпaстырскій прест0лъ цRкве новгрaда вели1кагw и3скaху мyжа дост0йна, ѓбіе вси2 желaніемъ возжелёша и3мёти тS пастыреначaльника и3 с™и1телz. сегw2 рaди и3 жeзлъ пaстырства пріsлъ є3си2 t всерwссjйскагw митрополjта петрA и3 пaству твою2 д0брэ ўпaслъ є3си2. мы2 же, џвцы пaжити твоеS, свётомъ твоегw2 бGоразyміz њзарsеми, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ґрхіерeю, премyдрый ўчи1телю: рaдуйсz, мyжу желaній, пасти2 стaдо хrт0во призвaнный.

Рaдуйсz, чистот0ю ћкw с0лнце возсіsвый: рaдуйсz, џ§е преди1вный.

Рaдуйсz, пaстырю прелюбeзный: рaдуйсz, и3збрaнный сосyде блгdти бжcтвенныz.

Рaдуйсz, ґпcлwвъ сопричaстниче: рaдуйсz, вели1кихъ с™и1телей новгор0дскихъ преeмниче и3 сопрест0льниче.

Рaдуйсz, б0дрый стрaже словeсныхъ nвeцъ: рaдуйсz, їерaрхwвъ ўкрашeніе.

Рaдуйсz, бlгочести1выхъ велёній сказaтелю и3 насади1телю: рaдуйсz, ћкw слaву цRкве њбогати1лъ є3си2 ўчeньми твои1ми, бGомyдре.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ є7.

БGотeчнаz вои1стинну ѕвэздA бhлъ є3си2 въ житіи2 твоeмъ всBмъ и4щущымъ сп7сeніz, и3 по честнёмъ ўспeніи ко сп7сeнію ны2 руководи1ши. тёмже прославлsющему тS гDу вопіeмъ: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэша тS лю1діе пaстырz вои1стинну д0бра, нелёностнаго строи1телz и3 б0дреннаго рачи1телz њ сп7сeніи и4хъ: цє1ркви бо и3 монастыри6 созидaлъ є3си2, и4хже їкHнами ўкрaсилъ и3 кни1гами ўдов0лилъ, вс‰ восполнsz мзд0ю твоeю. сегw2 рaди похвалaми тS вэнчaемъ си1це:

Рaдуйсz, џ§е преслaвный: рaдуйсz, правослaвныхъ ўтверждeніе.

Рaдуйсz, хрaмwвъ б9іихъ созидaтелю: рaдуйсz, њби1телей и4ноческихъ ўстрои1телю.

Рaдуйсz, ћкw видёніе дэsній бжcтвенныхъ вBрнымъ предaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw заблуждaющихъ бGомyдреннw вразумлsеши.

Рaдуйсz, правослaвіz предaніе со дерзновeніемъ проповёдавый: рaдуйсz, бlгодaтію б9іею преукрaшенный.

Рaдуйсz, цRкве красото2: рaдуйсz, ћкw вс‰ ўчeньми твои1ми просвэщaеши.

Рaдуйсz, непостhдный њ нaсъ предстaтелю: рaдуйсz, мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Рaдуйсz, с™и1телю мwmсeе, похвало2 ц7ркве хrтовы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ ѕ7.

Проповёдникъ и3 w4бразъ д0брагw житі‰ бhлъ є3си2 въ кр0тости и3 премyдрости: и3 гDь ви1дz смирeніz твоегw2 высотY, свhше строeніz тебЁ сл0во дaруетъ, и4мже лжемyдріz пот0ки загради1лъ є3си2, вBрныz же научи1лъ є3си2 пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2, ћкw ѕвэздA лучезaрнаz, блистaніемъ ўчeній и3 дэsній твои1хъ, є3гдA по осьмнaдесzти лётэхъ в0льнаго твоегw2 ўдалeніz со с™ительскаго прест0ла пaки, ѓще и3 проти1ву твоеS в0ли, призвaху тS лю1діе на пaстырство, и3 пріsвъ бlгословeніе t патріaрха царегрaдскагw и3 митрополjта всерwссjйскагw, ст0лпъ и3 ўтверждeніе цRкве покaзалсz є3си2. и3 нhнэ не прeзри притекaющихъ къ тебЁ и3 вопію1щихъ:

Рaдуйсz, и4стины поб0рниче: рaдуйсz, є3ресeй посрами1телю.

Рaдуйсz, свэти1ло бlгочeстіz: рaдуйсz, соблaзнwвъ прогони1телю.

Рaдуйсz, ћкw лeсть беззак0нныхъ њбличи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw ч{ждаz ўчє1ніz t цRкве вёрныхъ tгнaлъ є3си2.

Рaдуйсz, б0дренный въ вертогрaдэ хrтовэ дёлателю: рaдуйсz, ћкw вр†жіz њполчє1ніz низложи1вый.

Рaдуйсz, вёры правослaвныz таи1нниче: рaдуйсz, ћкw тоб0ю вои1стинну прaво ходи1ти познaхомъ.

Рaдуйсz, ћкw стрaхъ б9ій, начaло премyдрости, въ сердцA пас0мыхъ внушaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw њдождeніемъ словeсъ твои1хъ непл0дное сердeцъ возделывал є3си2.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ з7.

Хотёніемъ t мірски1хъ сластeй tлучazсz, крёпкw њполчaлсz є3си2 на неви6димыz враги2, с™и1телю прпdбне, и3 вBрнымъ бhлъ є3си2 цэломyдріz w4бразъ, и3 ўчeній сокр0вище неwскудэвaемое, вопію1щымъ њ тебЁ бGу: Ґллилуіа.

Јкосъ з7.

Н0вагw тS њ сп7сeніи людeй ревни1телz мwmсeа познавaемъ. ћкwже бо т0й ск0ро къ лю1демъ беззак0ннующымъ сни1де, t горы2 б9іz, во є4же пресэщи2 нечести1вое и4хъ ўстремлeніе: тaкw и3 ты2 къ мzтyщымсz грaжданwмъ t њби1тели ґрхістрати1га міхаи1ла ѓбіе притeклъ є3си2 со сл0вомъ вразумлeніz, да не рaдуют пог†ныz, да не пустошaтъ грaдъ и3 цeркви б9іи. сегw2 рaди и3 крёпость подадE ти2 бGъ, и3 не попусти2 людeй свои1хъ бhти въ посмёхъ діaволу. и3 мы2 слaвzще њ сeмъ бGа, прин0симъ ти2 хвалeбное пёніе:

Рaдуйсz, слaвы б9іz при1сный ревни1телю: рaдуйсz, мzтeжей ўкроти1телю.

Рaдуйсz, немyдрыхъ наказaтелю: рaдуйсz, заблyждшихъ къ и4стинэ воззывazй.

Рaдуйсz, ћкw тм0ю страстeй њмрачaемыz просвэщaеши: рaдуйсz, ћкw всёхъ къ нб7си2 направлsеши.

Рaдуйсz, t раб0ты врaжіz, ћкwже џный мwmсeй t є3гЂпта, и3зводsй: рaдуйсz, во мрaцэ прeлести сэдsщыz къ свёту бlгоразyміz возставлszй.

Рaдуйсz, ћкw разжжє1ніz сатани6нскаz ўгаси1вый: рaдуйсz, ћкw хrтіaнъ соб0ры въ є3диномhсліе прив0диши.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю діaволъ попрaсz: рaдуйсz, ћкw тоб0ю хrт0съ прослaвисz.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ }.

Стрaнническое на земли2 житіE пожи1въ и3 волнeній мн0жество бlгоискyснw прешeдъ, къ безск0рбному животY дости1глъ є3си2 и3 дерзновeніе и4маши къ подвигопол0жнику бGу, є3мyже вопіeмъ: Ґллилуіа.

Јкосъ }.

Вeсь и3сп0лненъ любвE хrт0вы и3 бlгaгw бGа подражaтель бhвъ, пaстырски порученное тебЁ t хrтA стaдо ўпaслъ є3си2: лицa бо си1льныхъ не стыдsсz наставлsлъ и4хъ на пyть сп7сeніz, немощны6z заступaлъ є3си2, вдовaмъ и3 сиротaмъ бhвъ пом0щникъ и3 люб0вь нелицемёрную ко всBмъ стzжaвъ. сегw2 рaди, чтyще с™yю пaмzть твою2, люб0вію ти2 вопіeмъ:

Рaдуйсz, свидёній гDнихъ непостhдный проповёдниче: рaдуйсz, ћкw кр0ткими глаг0лы и3 мн0гимъ рaзумомъ проти6вныz вразумлsлъ є3си2.

Рaдуйсz, гордhни смири1телю, ўб0гихъ же застyпниче: рaдуйсz, ћкw стzжaлъ є3си2 люб0вь, николи1же tпадaющую.

Рaдуйсz, милосeрдіz и3ст0чниче: рaдуйсz, непрестaнное њ лю1дехъ промышлeніе.

Рaдуйсz, ни1щихъ питaтелю: рaдуйсz, ѓлчущымъ хлёбе неwскудэвaемый.

Рaдуйсz, всёхъ надeжное прибёжище: рaдуйсz, ненадeжныхъ надeждо свётлаz.

Рaдуйсz, болsщихъ ўслhшаніе ск0рое: рaдуйсz, ск0рбныхъ tрaдо.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ f7.

Всегw2 себe впери1въ къ бжcтвенному желaнію и3 пл0ть повинyвъ дyху воздержaніемъ всsкимъ и3 добродёzніемъ, пожи1лъ є3си2 въ чи1стэй с0вэсти и3 вёрэ неразори1мэй. сегw2 рaди и3 въ селeніихъ рaйскихъ водворsешисz поS бGу: Ґллилуіа.

Јкосъ f7.

Вэтjй многовэщaнныхъ красноглаг0ланіz не возм0гутъ и3сповёсти слaвы твоеS, ни и3зрещи2 вели1чіz добродётелей твои1хъ: t ю4ности бо взeмъ кrтъ тв0й, дости1глъ є3си2 и3дёже добр0та неизречeнна и3 недомhсленна, и3 на нб7сёхъ живeши, во свётэ невечeрнемъ. моли1сz ќбw њ нaсъ, приносsщихъ ти2 хвалє1бныz пBніz:

Рaдуйсz, тщетY мірски1хъ попечeній tри1нувый: рaдуйсz, въ прпdбіи и3 прaвдэ бGу послужи1вый.

Рaдуйсz, ћкw њ земнhхъ небрегjй, нбcнаz наслёдовалъ є3си2: рaдуйсz, ћкw пресвётло житіE твоE на земли2 прешeлъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw вёрою возращaемь дрeво жив0тное kви1лсz є3си2: рaдуйсz, струE приснотекyщаz, напаsющаz вёрныхъ.

Рaдуйсz, їеrли1ма нбcнагw граждани1не: рaдуйсz, страны2 нaшеz свётлое рaдованіе.

Рaдуйсz, бlжeнство вёчное ўнаслёдовавый: рaдуйсz, некрад0мое богaтство њбрэтhй.

Рaдуйсz, прибёжище нaше и3 ўповaніе: рaдуйсz, ск0рое въ болёзнехъ врачевaніе.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ ‹.

Сп7сти1сz хотsй всBмъ человёкwмъ и3 въ рaзумъ и4стины пріити2, даровa нaмъ тебЁ, ћкw сокр0вище неteмлемо, ћкw сaдъ крaсный добродётелей, ћкw свэти1льника бжcтвеннаго и3 свэтлон0снаго: и3сцэлeній бо бlгодaть и3сточaеши всBмъ, притекaющымъ къ рaцэ мощeй твои1хъ, и3 воздвизaеши вёрныz воспэвaти бGу: Ґллилуіа.

Јкосъ ‹.

Стёну прибёжища стzжaхомъ тS, досточyдне мwmсeе, и3 въ ск0рбехъ заступлeніе: предварsеши бо въ бэдaхъ сyщыz, ћкwже и3ногдA кyплю дёющагw t потоплeніz спaслъ є3си2, и3 разб0йничо ўмышлeніе на того2 пaки раззори1лъ є3си2. не tри1ни ќбw и3 нaсъ, ўмилeннw ти2 взывaющихъ:

Рaдуйсz, въ бэдaхъ сyщымъ предстaтелю: рaдуйсz, напaствуємымъ свободи1телю.

Рaдуйсz, плaвающихъ храни1телю: рaдуйсz, путешeствующымъ благ0е поспэшeніе.

Рaдуйсz, спасazй t смeрти г0рькіz: рaдуйсz, въ нечazніи сyщымъ ск0рое поможeніе.

Рaдуйсz, ћкw рBчнаz волнє1ніz ўставлsеши: рaдуйсz, ћкw њбсто‰ніz лукaвства и3 навёты ѕл0бы разрушaеши.

Рaдуйсz, њби1димыхъ покр0ве: рaдуйсz, нeмоществующихъ крёпосте.

Рaдуйсz, ћкw впадaющихъ во и3скушє1ніz возставлsеши: рaдуйсz, ћкw t скорбeй и3 њѕлоблeній и3схищaеши.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ №i.

Пёніе нaше молeбное не прeзри, неѕл0биве џ§е: сE бо вёрою и3 люб0вію подвизaеми, притекaемъ ко честн0му гр0бу твоемY, и3 прославлsюще вэнчaвшагw тS гDа, м0лимсz ти2: моли1сz вhну ў пrт0ла слaвы и3збaвитисz нaмъ t вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, да во бlгодарeніих зовeмъ ди1вному во с™hхъ свои1хъ бGу: Ґллилуіа.

Јкосъ №i.

Свэтодaтельнаz свэщA kви1лсz є3си2 грaду нaшему, бlжeнне џ§е, въ нетлёніи с™aгw тэлесE твоегw2. тёмже блажи1мъ тS, ћкw и3 въ грaдэ вhшнэмъ вселsешисz и3 посредЁ нaсъ милосeрдуеши, приражeніz лeсти дeмwнскіz сокрушaz и3 tгонsz t почитaющихъ сщ7eнную пaмzть твою2:

Рaдуйсz, человёче б9ій: рaдуйсz, ћкw прослaвленный тоб0ю гDь прослaви тS.

Рaдуйсz, ћкw въ прпdбіи пожи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw не дадE гDь ви1дэти тебЁ, прпdбному своемY, и3стлёніz.

Рaдуйсz, ћкw въ вhшнихъ селeніихъ торжествyеши: рaдуйсz, ћкw и3 нaсъ, въ д0льнемъ мjрэ пребывaющихъ, не њставлsеши.

Рaдуйсz, нб7ожи1телю бGопросвэщeнный: рaдуйсz, грёшныхъ ко и3справлeнію приводsй.

Рaдуйсz, пaстырю благjй: рaдуйсz, волкHвъ мhсленныхъ tгнaніе.

Рaдуйсz, ћкw съ ѓгGлы лик0вствyеши: рaдуйсz, ћкw предстои1ши пrт0лу слaвы невечeрніz.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ в7i.

Блгdтію д¦а с™aгw, є4юже просвэщeнъ бhвъ при жи1зни, и3 по смeрти наслаждaешисz, њбlгодати2 нaшz мы6сли и3 сердцA: да чи1стыми ўсты2 и3 непор0чными п0мыслы бlгодари1мъ бlгодёющаго нaмъ гDа и3 воспэвaемъ є3мY: Ґллилуіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE хrтоподражaтельное на земли2 житіE, бGом{драz дэ‰ніz и3 по бlжeннэй кончи1нэ пресл†внаz чудодBйствіz, м0лимъ тS при1снw заступaти ны2 t вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, ћкwже и3ногдA t ўмышлeніz ѕлhхъ человBкъ, є4же расхи1тити с™yю њби1тель, и3дёже положeно честн0е тёлw твоE, спaслъ є3си2 џную ди1внымъ kвлeніемъ твои1мъ. тёмже, ћкw вhну благ†z лю1демъ твои6мъ ходaтайствующему ў пrт0ла б9іz, взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, при1сный њ нaсъ къ бGу ходaтаю: рaдуйсz, њби1димыхъ њграждeніе.

Рaдуйсz, ѕл0бы сокруши1телю: рaдуйсz, навётwвъ врaжіихъ разорeніе.

Рaдуйсz, њби1дzщихъ карaтелю: рaдуйсz, ћкw непрaвыхъ к0вы разрушaеши.

Рaдуйсz, ћкw стzжaлъ є3си2 къ бGу дерзновeніе: рaдуйсz, ћкw и3 на земли2 прославлsешисz.

Рaдуйсz, њби1тели твоеS крёпосте и3 ўкрашeніе: рaдуйсz, всёхъ нaсъ защищeніе.

Рaдуйсz, честнhми мощaми твои1ми бlгодaти и3сцэлeніz подавazй: рaдуйсz, всёхъ ўсeрднw къ тебЁ прибэгaющихъ пристaнище неwбуревaемое.

Рaдуйсz, ©ти1телю мwmсeе, похвало2 цRкве хrт0вы и3 вели1кій чудотв0рче.

Кондакъ Gi.

Q сщ7eннэйшій џ§е, пaстырю и3 ўчи1телю нaшъ мwmсeе, не tри1ни сіE нaше ўсeрдное приноси1мое ти2 пёніе! и3збaви нaсъ твои1мъ ходaтайствомъ и3 п0мощію t всsкагw ѕлA и3 вёчныz мyки, да съ тоб0ю воспэвaемъ бGу: Ґллилуіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q сщ7eннэйшій џ§е, с™и1телю хrт0въ мwmсeе, пaстырю и3 ўчи1телю нaшъ, не tри1ни нaсъ, съ вёрою притекaющихъ къ рaцэ мощeй твои1хъ и3 къ твоемY заступлeнію, и3 тeплою моли1твою тS призывaющихъ: но ск0ро потщи1сz помоли1тисz цRю цaрствующихъ и3 гDу госп0дствующихъ, да избавитъ стaдо своE t волкHвъ, губsщихъ є5, и3 всsку странY хrтіaнскую њгради2 и3 сохрани2 с™hми твои1ми мlтвами t мірскaгw мzтeжа и3 трyса, нашeствіz и3ноплемє1нникъ и3 междоусHбныz бр†ни, t глaда и3 губи1тельства, пот0па, и3 мечA, и3 напрaсныz смeрти: и3 ћкwже поми1ловалъ є3си2 грzдyщагw кyплю дёzти t потоплeніz и3 t разб0йникwвъ спaслъ є3си2 с™yю њби1тель сію2 твою2, тaкw поми1луй и3 нaсъ, ўм0мъ, сл0вомъ и3 дёломъ во тмэ грэх0внэй сyщихъ, и3 и3збaви нaсъ гнёва б9іz и3 вёчныz кaзни, ћкw да твои1мъ ходaтайствомъ и3 п0мощію, свои1мъ же млcрдіемъ и3 блгdтію, хrт0съ бGъ ти1хое и3 безгрёшное житіE дaстъ нaмъ пожи1ти въ вёцэ сeмъ и3 избавить нaсъ шyіzгw стоsніz, спод0битъ же деснaгw со всёми с™hми. Ґми1нь.

Краткое житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Ро­дил­ся в Нов­го­ро­де, ино­че­ский по­стриг при­нял в Твер­ском От­роч мо­на­сты­ре. По на­сто­я­нию ро­ди­те­лей он пе­ре­шел в Кол­мов мо­на­стырь близ Нов­го­ро­да, где был ру­ко­по­ло­жен в сан иеро­мо­на­ха, а за­тем в Юрье­ве мо­на­сты­ре воз­ве­ден в ар­хи­манд­ри­та. В 1325 г. свя­ти­тель Петр († 1326 г.) по­свя­тил его в сан ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го. Но свя­ти­тель Мо­и­сей недол­го управ­лял нов­го­род­ской паст­вой, в 1330 г. он уеди­нил­ся в пу­стын­ное ме­сто, где и про­вел бо­лее 20 лет в ино­че­ских по­дви­гах. Лишь по на­сто­я­тель­ным прось­бам нов­го­род­цев он сно­ва воз­вра­тил­ся к сво­ей пастве. Древ­ний ле­то­пи­сец так опи­сы­ва­ет свя­ти­те­ля Мо­и­сея: «Он пас Цер­ковь свою как пас­тырь доб­рый; за­щи­щал оби­жен­ных, бе­рег бед­ных вдов; со­брав мно­же­ство пис­цов, на свой счет на­пи­сал мно­го книг, мно­гих он утвер­дил в бла­го­че­стии сво­и­ми на­став­ле­ни­я­ми». Вто­рич­ное свя­ти­тель­ство ар­хи­епи­ско­па Мо­и­сея озна­ме­но­ва­лось стро­и­тель­ством мно­гих церк­вей в Нов­го­ро­де и его окрест­но­стях и ос­но­ва­ни­ем че­ты­рех оби­те­лей.

25 сен­тяб­ря 1362 г. на­сту­пи­ла бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля.

Полное житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Свя­той Мо­и­сей был сы­ном име­ни­то­го, бо­га­то­го и слав­но­го ро­ди­те­ля Филип­па и в ми­ре на­зы­вал­ся Мит­ро­фа­ном. Ро­ди­ной его был Ве­ли­кий Нов­го­род. Обу­чив­шись гра­мо­те и по­сто­ян­но чи­тая Свя­щен­ное Пи­са­ние, он измла­да воз­лю­бил Хри­ста: ча­сто по­се­щал храм Бо­жий, был се­рье­зен и со­сре­до­то­чен и не при­бли­жал­ся к иг­ра­ю­щим де­тям. Бла­го­че­сти­вый от­рок тай­но ушел из до­ма ро­ди­тель­ско­го в Твер­ской От­роч мо­на­стырь, где и по­стриг­ся в мо­на­ше­ство с име­нем Мо­и­сея. Пост, по­слу­ша­ние и мо­лит­ва бы­ли укра­ше­ни­я­ми но­во­по­стри­жен­но­го ино­ка и стя­жа­ли ему в той оби­те­ли нема­лую сла­ву. Меж­ду тем ро­ди­те­ли ис­ка­ли неожи­дан­но ис­чез­нув­ше­го юно­шу и мно­го скор­бе­ли о нем, а ко­гда на­шли, то упро­си­ли его пе­рей­ти в мо­на­стырь, бли­жай­ший к Нов­го­ро­ду. Усту­пая неот­ступ­ным прось­бам и же­лая из­бе­жать мол­вы и сла­вы о сво­их ино­че­ских по­дви­гах, свя­той Мо­и­сей пе­ре­се­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь, где усу­гу­бил свои по­дви­ги, «Бо­же­ствен­ною рев­но­стью рас­па­ля­ем, в дни и но­щи удру­чая те­ло свое».

За свою по­движ­ни­че­скую жизнь сна­ча­ла он был ру­ко­по­ло­жен ар­хи­епи­ско­пом Да­ви­дом в иеро­мо­на­ха, а за­тем воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­сто­я­те­лем Нов­го­род­ско­го Юрье­ва мо­на­сты­ря. Недол­го он был в этом мо­на­сты­ре и сно­ва воз­вра­тил­ся в свой лю­би­мый Кол­мов мо­на­стырь.

В 1324 го­ду, по смер­ти ар­хи­епи­ско­па Да­ви­да, ар­хи­манд­рит Мо­и­сей, по из­во­ле­нию Бо­жию, при­чтом и все­ми людь­ми воз­ве­ден был на ар­хи­епи­ско­пию Нов­го­род­скую, а в 1326 го­ду хи­ро­то­ни­сан в Москве мит­ро­по­ли­том всея Ру­си свя­тым Пет­ром. В труд­ное вре­мя при­шлось свя­ти­тель­ство­вать свя­то­му Мо­и­сею: неод­но­крат­ные по­жа­ры, опу­сто­шав­шие Нов­го­род с его мно­го­чис­лен­ны­ми хра­ма­ми, на­род­ные вол­не­ния, со­про­вож­дав­ши­е­ся гра­бе­жа­ми и дер­жав­шие всех в стра­хе, угро­за та­тар, пре­сле­до­вав­ших непо­кор­ных им кня­зей, – вот пе­чаль­ные со­бы­тия пер­вых лет управ­ле­ния Нов­го­род­ской ка­фед­рой свя­то­го Мо­и­сея. Од­на­ко, несмот­ря на эти небла­го­при­ят­ные об­сто­я­тель­ства, вла­ды­ка Мо­и­сей укра­шал Нов­го­род хра­ма­ми Бо­жи­и­ми; так, в 1327 го­ду по­стро­ил цер­ковь во имя Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Де­ся­тин­ском мо­на­сты­ре, укра­сил ее свя­ты­ми ико­на­ми, снаб­дил кни­га­ми.

Свя­той Мо­и­сей был доб­рым пас­ты­рем сво­е­го ста­да, про­во­дил свою жизнь в стро­гом воз­дер­жа­нии; от­ли­чал­ся лю­бо­вью к кни­гам, со­брал мно­гих пис­цов, ко­то­рые пе­ре­пи­са­ли мно­го книг, глав­ным об­ра­зом бо­го­слу­жеб­ных, для хра­мов Бо­жи­их. Свя­ти­тель был ми­ло­серд и со­стра­да­те­лен к бед­ным: был оби­ди­мым по­мощ­ник, вдо­вам за­ступ­ник, из­бав­лял их от на­силь­ни­ков, не устра­ша­ясь ли­ца силь­но­го, и мно­гих ис­пра­вил сво­и­ми уве­ща­ни­я­ми.

По про­ше­ствии пя­ти лет свя­ти­тель­ства свя­той Мо­и­сей ска­зал жи­те­лям Нов­го­ро­да: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа до­стой­но­го, а я вас бла­го­слов­ляю».

На его ме­сто вы­бран был нов­го­род­ца­ми свя­щен­ник Гри­го­рий Ка­ли­ка (то есть «па­лом­ник»), по мо­на­ше­ско­му име­ни Ва­си­лий.

Свя­той Мо­и­сей оста­вил в 1330 го­ду ар­хи­епи­ско­пию, уда­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь и там при­нял схи­му. Ища уеди­не­ния, он спу­стя пять лет пе­ре­се­лил­ся на про­ти­во­по­лож­ный бе­рег ре­ки Вол­хо­ва в пу­стын­ное ме­сто и ос­но­вал там Де­ре­вя­ниц­кий мо­на­стырь с хра­мом в честь Вос­кре­се­ния Гос­под­ня. Но не укрыл­ся и здесь этот све­тиль­ник от взо­ров люд­ских: бо­яре и про­стые лю­ди зна­ли по­движ­ни­че­скую жизнь свя­ти­те­ля и при­хо­ди­ли по­учать­ся от него день и ночь. Так про­шло бо­лее 20 лет стро­го мо­на­ше­ской жиз­ни свя­ти­те­ля Мо­и­сея. В 1352 го­ду он по­стро­ил ка­мен­ную цер­ковь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы на Во­ло­то­ве и при ней мо­на­стырь.

В том же 1352 го­ду скон­чал­ся ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Ва­си­лий, воз­вра­щав­ший­ся из Пско­ва, где был силь­ный мор. Нов­го­род­цы умо­ли­ли свя­то­го Мо­и­сея воз­вра­тить­ся на свой пре­стол и при­нять управ­ле­ние паст­вой. В 1353 го­ду вла­ды­ка по­сы­лал по­слов в Ца­рь­град к ца­рю Иоан­ну Кан­та­ку­зе­ну и пат­ри­ар­ху Фило­фею с жа­ло­бой на оби­ды от мит­ро­по­ли­та Фе­о­гно­ста. Со­хра­ни­лись (от 1354 г.) два по­сла­ния пат­ри­ар­ха к вла­ды­ке Мо­и­сею, в ко­то­рых он уве­ще­ва­ет его под­чи­нять­ся Мос­ков­ско­му мит­ро­по­ли­ту. Доб­ро­де­тель­ная жизнь свя­ти­те­ля Мо­и­сея бы­ла из­вест­на и в Кон­стан­ти­но­по­ле. В 1354 го­ду по­слы воз­вра­ти­лись и при­вез­ли вла­ды­ке жа­ло­ван­ную с зо­ло­той пе­ча­тью гра­мо­ту от им­пе­ра­то­ра и кре­ст­ча­тые ри­зы от пат­ри­ар­ха. Вто­рич­ное управ­ле­ние свя­то­го Мо­и­сея епар­хи­ей озна­ме­но­ва­лось по­строй­кой в Нов­го­ро­де мно­гих церк­вей. По ска­за­нию ле­то­пи­сей, вла­ды­кой Мо­и­се­ем по­стро­е­ны: Зна­мен­ская цер­ковь (1354 г.) и Дмит­ри­ев­ская в Тор­гу на Лу­бя­ни­це в том же го­ду, Ско­во­род­ский мо­на­стырь с цер­ко­вью во имя свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла (1355 г.), Успен­ская цер­ковь в Ра­до­го­ви­цах (1357 г.) и то­гда же цер­ковь во имя Свя­та­го Ду­ха в мо­на­сты­ре то­го же име­ни, цер­ковь во имя Со­ро­ка му­че­ни­ков и свя­то­го Ге­ор­гия на Лу­бя­ни­це, в 1359 го­ду Про­ко­пи­ев­ская на кня­жем дво­ре и свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва в жен­ской оби­те­ли. Умно­жая хра­мы, свя­ти­тель доб­ре пас вве­рен­ное ему ста­до, мно­гих утвер­дил он уче­ни­ем сво­им и на­ста­вил, хо­тя и сам пре­тер­пел от бе­сов мно­гие на­па­сти. Есть из­ве­стие, что свя­той Мо­и­сей под­ви­зал­ся доб­рым по­дви­гом про­тив стри­голь­ни­ков-ере­ти­ков, вос­став­ших про­тив цер­ков­ной иерар­хии. К по­дви­гам свя­то­го Мо­и­сея долж­но быть от­не­се­но и уни­что­же­ние в 1358 го­ду в Нов­го­ро­де язы­че­ско­го обы­чая «бить боч­ки». Нов­го­род­цы це­ло­ва­ли крест в том, что впредь оста­вят этот обы­чай. Свя­ти­тель на­пи­сал мно­го книг. Пись­мен­ных по­уче­ний свя­ти­те­ля не со­хра­ни­лось до на­ше­го вре­ме­ни, до нас до­шло толь­ко три Еван­ге­лия, спи­сан­ные по по­ве­ле­нию бо­го­лю­би­во­го ар­хи­епи­ско­па Мо­и­сея, од­но из них на­пи­са­но в 1355 го­ду.

Сла­бость ли сил те­лес­ных по­чув­ство­вал вла­ды­ка, лю­бовь ли к уеди­не­нию ска­за­лась силь­нее, толь­ко в 1359 го­ду он вновь об­ра­тил­ся к нов­го­род­цам с та­ки­ми сло­ва­ми: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа, ко­то­ро­го вам Бог даст».

Несмот­ря на уси­лен­ные прось­бы и моль­бы, вла­ды­ка уда­лил­ся на по­кой в по­стро­ен­ный им Ско­во­род­ский мо­на­стырь. Но Бог еще раз при­звал свя­ти­те­ля к де­я­тель­но­сти. В год уда­ле­ния его с ар­хи­епи­ско­пии по слу­чаю сме­ны по­сад­ни­ка в Нов­го­ро­де вспых­нул силь­ный мя­теж: умерт­ви­ли мно­гих бо­яр, раз­ру­ши­ли Вол­хов­ский мост и три дня сто­я­ли друг про­тив дру­га жи­те­ли Тор­го­вой и Со­фий­ской сто­рон, го­то­вясь всту­пить в оже­сто­чен­ный бой. То­гда при­шел из сво­е­го уеди­не­ния ста­рец свя­ти­тель Мо­и­сей; с кре­стом в ру­ках, окру­жен­ный ду­хо­вен­ством, он встал на остат­ках раз­ру­шен­но­го мо­ста по­сре­ди враж­ду­ю­щих сто­рон, бла­го­сло­вил их и ска­зал: «Де­ти, не поды­май­те бра­ни, да не бу­дет по­хва­лы по­га­ным, а свя­тым церк­вам и ме­сту се­му пу­сто­ты! Не всту­пай­те в бой!»

Мя­теж утих. Бог не по­пустил диа­во­лу по­сме­ять­ся над хри­сти­а­на­ми. Вла­ды­ка уда­лил­ся в свою оби­тель, под­ви­зал­ся там в по­сте и мо­лит­ве и был об­раз­цом сми­ре­ния и бла­го­че­стия для со­бран­ной им бра­тии.

Ти­хая бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля Мо­и­сея по­сле­до­ва­ла в 1362 го­ду, в 25-й день ян­ва­ря ме­ся­ца. С ве­ли­кой че­стью, при все­на­род­ном пла­че по­гре­бен был вла­ды­ка Мо­и­сей в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре. Свя­ти­тель Мо­и­сей был про­слав­лен от Бо­га чу­де­са­ми вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны: при­бе­га­ю­щие с ве­рою к чест­ным его мо­щам му­жи и же­ны по­лу­ча­ют здра­вие, наи­па­че же же­ны ис­целе­ва­ют, одер­жи­мые сво­и­ми немо­ща­ми.

Вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­то­го Мо­и­сея че­ло­век трид­цать раз­бой­ни­ков хо­те­ли раз­гра­бить Ско­во­род­ский мо­на­стырь, по­ла­гая, что свя­ти­тель оста­вил ему мно­го иму­ще­ства. Их встре­тил сам свя­ти­тель Мо­и­сей, за­вел в тря­си­ну и хо­тел по­то­пить, ес­ли они не рас­ка­ют­ся. Хищ­ни­ки обе­ща­лись не де­лать ни­ка­ко­го зла оби­те­ли, то­гда вы­ве­де­ны бы­ли свя­ти­те­лем из опас­ной тря­си­ны и от­пу­ще­ны.

Нов­го­род­ский ку­пец, по име­ни Алек­сий, два­жды по­лу­чил по­мощь от свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Один раз он упал с лод­ки в во­ду на ре­ке Неве и был под­дер­жан на во­де неиз­вест­ным бла­го­леп­ным, укра­шен­ным се­ди­на­ми му­жем. В дру­гой раз так­же на ре­ке Неве на­па­ли на него раз­бой­ни­ки, и тот же бла­го­леп­ный ста­рец вне­зап­но по­явил­ся на кор­ме лод­ки и невре­ди­мо про­вел лод­ку сре­ди хищ­ни­ков. По мо­лит­ве Алек­сия свя­той Мо­и­сей явил­ся ему во сне и ука­зал ме­сто сво­е­го по­гре­бе­ния, по­ве­лел устро­ить по­кров над гро­бом.

Су­ще­ству­ет рас­сказ о на­ка­за­нии Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Сер­гия за непо­чти­тель­ное от­но­ше­ние к па­мя­ти свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Ар­хи­епи­скоп Сер­гий, на­зна­чен­ный на Нов­го­род­скую ка­фед­ру 4 сен­тяб­ря 1483 го­да из Моск­вы, ехал на ме­сто сво­е­го слу­же­ния ми­мо Ско­во­род­ско­го мо­на­сты­ря и по­се­тил эту оби­тель. По­мо­лив­шись свя­тым ико­нам и от­пев­ши мо­ле­бен, он вы­шел в при­твор, где по­ка­за­ли ему гроб ос­но­ва­те­ля мо­на­сты­ря свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Об­ра­тясь к со­про­вож­дав­ше­му его свя­щен­ни­ку, ар­хи­епи­скоп Сер­гий дерз­но­вен­но ве­лел от­крыть гроб свя­ти­те­ля. Свя­щен­ник ска­зал ар­хи­епи­ско­пу: «По­до­ба­ет свя­ти­те­лю свя­ти­те­ля скры­ва­ти». Ар­хи­епи­скоп же гор­до уко­рил свя­ти­те­ля Мо­и­сея, го­во­ря: «Ко­го се­го смер­до­ви­ча и смот­ри­ти!»

Воз­но­сясь тем, что он при­шел из Моск­вы к по­ко­рен­ным граж­да­нам, ар­хи­епи­скоп Сер­гий не усо­мнил­ся свя­ти­те­ля на­звать смер­до­вым сы­ном, ины­ми сло­ва­ми – му­жи­ком. «И бысть от то­го вре­ме­ни при­и­де на ар­хи­епи­ско­па Сер­гия изум­ле­ние»: то ви­де­ли его в Ев­фи­ми­ев­ской па­пер­ти си­дя­щим в од­ной ряс­ке, то в пол­день у Свя­той Со­фии си­дя­щим без кло­бу­ка и без ман­тии. Вско­ре его, боль­но­го, от­вез­ли в Тро­и­це-Сер­ги­ев мо­на­стырь, на ме­сто его по­стри­же­ния.

В 1686 го­ду, 19 ап­ре­ля, чу­дес­ным об­ра­зом бы­ли от­кры­ты нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Мо­и­сея: они са­ми яви­лись по­сре­ди церк­ви пе­ред утрен­ним пе­ни­ем и по­том бы­ли пе­ре­не­се­ны к пра­вой сто­роне ико­но­ста­са; часть его свя­тых мо­щей в 1693 го­ду пе­ре­не­се­на в Ду­хов мо­на­стырь.

По­сле свя­то­го Мо­и­сея нема­ло со­хра­ни­лось ве­щей, сви­де­тель­ству­ю­щих о его бла­го­че­стии и по­движ­ни­че­ской жиз­ни: двое ве­риг (од­ни – в риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра, дру­гие – в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре); яш­мо­вые со­су­ды, под­не­сен­ные свя­тым Мо­и­се­ем свя­то­му мит­ро­по­ли­ту Пет­ру (в мос­ков­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре); там же со­суд из ага­та с над­пи­сью: «В ле­то 6837 (1328) ме­ся­ца мар­та со­зда­ны бы­ша со­су­ды сии ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­род­ским Мо­и­се­ем». Со­хра­ни­лись в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре де­ре­вян­ный крест, ко­то­рый был по­ло­жен со свя­тым Мо­и­се­ем при по­гре­бе­нии и 323 го­да на­хо­дил­ся у него в ру­ках; про­стой де­ре­вян­ный по­сох в Ду­хо­вом мо­на­сты­ре. В риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра со­хра­ни­лись кре­ст­ча­тая ри­за, при­слан­ная свя­то­му Мо­и­сею пат­ри­ар­хом Фило­фе­ем; омо­фор с вы­ши­той над­пи­сью: «Мо­и­сея ар­хи­епи­ско­па мо­лит­ва­ми Свя­тыя Со­фии»; на­ко­нец, его ке­лей­ная ман­тия.

Точ­но неиз­вест­но, ко­гда на­ча­ли в Нов­го­ро­де мест­но празд­но­вать па­мять свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Несо­мнен­но, в пер­вых де­ся­ти­ле­ти­ях XVII сто­ле­тия па­мять празд­но­ва­ли, и при­том два­жды в год: 25 ян­ва­ря – в день его бла­жен­ной кон­чи­ны, и в ше­стую неде­лю по Па­схе. В на­сто­я­щее вре­мя празд­ну­ет­ся толь­ко день кон­чи­ны свя­ти­те­ля.