Акафист святителю Петру, митрополиту Московскому, всея России чудотворцу

Составитель: Андрей Федорович Ковалевский

Одобрен: решение Св. Синода 8 апреля 1889 года №537

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 января (21 декабря ст. ст.); 06 сентября (24 августа ст. ст.); 18 октября (05 октября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный и дивный в чудесех святителю, Российския Церкве первопрестольниче, и усердный о душах наших молитвенниче, отче наш Петре! В песнех восхваляем тя с любовию, святаго заступника нашего: ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, предстательством твоим небесным, от всяких нас бед свободи, да зовем ти:

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Икос 1

Ангелоподобно на земли пожил еси, святителю отче, и яко ангел благий хранитель Отечествию твоему явился еси не токмо в житии твоем, но по честнем успении твоем, благотворя людем ти сродным, от нихже слышиши благохваления таковая:

Радуйся, благочестивых родителей плоде богодарованный; радуйся, корене благаго ветве многоплодная.

Радуйся, прежде рождения твоего, видением Божественным рождшей тя во избранника Божия предуказанный; радуйся, во утробе матерней освященный.

Радуйся, по рождении твоем благодатию Духа Святаго просвещенный; радуйся, сосуде Божия благодати избранный.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 2

Видевше честнии родителие твои, Петре богоизбранный, яко косно в учении книжнем преуспевал еси, о сем тужаху: сие же бысть по смотрению Божию, да не от человек, но свыше от Бога, навыкнеши учению небесному; явивыйся бо тебе муж светел, в святительския ризы облеченный, рукою коснувся твоего языка, благословением своим разреши косность твою, и преисполни тя разума, яко пети тебе разумно Богу: Аллилуия.

Икос 2

Разум небесный свыше тебе даровася, угодниче Божий, имже добре уразумел еси, яко вся красная мира сего скоро преходят: темже, двадесятолетну ти сущу, мир и вся благая его оставил еси, и возжелел еси инок быти и Единому Христу работати. О сем тя хвалим и зовем:

Радуйся, земли Волынския святое прозябение; радуйся, всея страны Российския духовная лепото.

Радуйся, восхождения от добродетели к добродетели невидимо совершивый; радуйся, совершенства о Христе богомудренно достигнувый.

Радуйся, послушания добрый рачителю; радуйся, смирения Христова верный подражателю.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 3

Силою Божиею укрепляем, отче Петре, вся послушания монастырская добре проходил еси во обители, и яко звезда богосветлая, сиял еси добродетельми Евангельскими среди братии твоея: темже священства саном почтен был еси, и непорочно возносил безкровную жертву Богу, присно поя Ему серафимскую песнь: Аллилуия.

Икос 3

Имея помысл чист и непорочную душу, Петре богоблаженне, святыя иконы изображати научился еси, и был еси изограф благоговеин, дело рук своих посвящаяй Богу, иже писанныя тобою иконы чудесы многими прослави: сего ради хвалебно вопием ти:

Радуйся, трудолюбче благословенный, трудивыйся во славу Божию; радуйся, яко труды твоя святыя Богом прославлени суть.

Радуйся, божественному евангелисту Луце в иконописании подражавый; радуйся, иконы Пресвятыя Богородицы благолепно написавый.

Радуйся, в душе твоей образ Божий добре изобразивый; радуйся, сердце твое в храм Триипостасному Богу посвятивый.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 4

Бури страстей избежав, отче Петре, к тихому пристанищу безмолвия корабль души твоея направил еси, и с благословения настоятеля твоего, в месте безмолвнем, на реце Рате, поселился еси, да един Единому Богу поработаеши в посте и молитве, воспевая Ему немолчную песнь хвалы: Аллилуия.

Икос 4

Слышавше людие благочестивии о твоих добродетелех, Петре преподобне, прихождаху к тебе, благословения и молитв от тебе ищуще, ихже любезно приимал еси, и обитель иноческую на реце Рате устроил еси, в ней же спасошася мнози твоим наставлением богомудрым. Темже, яко сотворившаго и научившаго, ублажаем тя и глаголем:

Радуйся, непопустивый погибнути Богом врученным тебе овцам; радуйся, устроителю благоискусный общежития иноческаго.

Радуйся, учителю пресладкий благочестию христианскому; радуйся, возшедый на высоту совершенства духовнаго.

Радуйся, достигнувый глубины смирения христианскаго.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 5

Боготечное светило быв, волею Пастыреначальника Христа, на свещнице церкве Всероссийския поставлен был еси, Петре богоносне, да светиши Отечеству твоему земному, и приводиши к солнцу правды люди российския, научая их благочестно воспевати Пресвятей Троице: Аллилуия.

Икос 5

Ощутив патриарх Царяграда, святейший Афанасий, яко благоуханием дивным исполнися весь храм егда в него вшел еси, Петре досточудне, позна тя избранника Божия, достойнаго воистину сана святительскаго, и постави тя в митрополита Киевскаго, и всея России: сему же бывающу, просветися лице твое светом небесным: мы же дивящеся таковому чудеси, вопием ти:

Радуйся, архиерее Божий, от Пастыреначальника Христа свыше прославленный; радуйся, иерарше Христов дарами Святаго Духа преисполненный.

Радуйся, апостолов преемниче и святителей сопрестольниче; радуйся, в Российстей стране светом благоразумия возсиявый.

Радуйся, паству всероссийскую духовно удобривый; радуйся, светоносный первопрестольник в ней бывый.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 6

Проповедал еси пастве твоей нелестное Евангельское учение, святителю приснопамятне, и всех учил еси мир имети между собою: мира любитель быв, враждовавших на тя в любовь привел еси кротостию и незлобием твоим, яко всей пастве твоей радоватися о тебе, и хвалебно взывати ко Господу: Аллилуия.

Икос 6

Возсиял еси в стране Российстей светом добрых дел твоих, святителю отче наш Петре, и еретическия плевелы не леностно искоренял еси в пастве твоей: чада твоя поучая православно веровати в триединаго Бога, иже и нам внушает благохвалити тя звании сими:

Радуйся, столпе непоколебимый апостольских преданий; радуйся, мечу обоюду острый, ереси посекаяй.

Радуйся, православия наставниче, всех поучавый троическому поклонению; радуйся, еретиков противоборче, бодренно стоявый на страже святыя Христовы Церкве.

Радуйся, вдов и сирот милостивый питателю; радуйся, обидимых и гонимых нелицеприятный предстателю. Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 7

Хотя враг спасения человеческаго нарушити мир души твоея, святителю богоугодне, воздвиже на тя клеветника ложнаго, Тверскаго епископа Андрея, глаголавшаго на тя праведнаго беззаконие. Обаче правда твоя, яко солнце в полудне, возсия на соборе, клеветник же злобный посрамлен бысть, и достойное по делом своим получи, ты же благодарственно взывал еси ко Господу: Аллилуия.

Икос 7

Ново место престолу твоему святительскому избрал еси, угодниче Божий, во граде Москве: возлюбив бо кроткаго и боголюбиваго ея князя Иоанна, тамо поселился еси, и церковь каменну, во имя Успения Пресвятыя Богородицы, тамо соорудити князю Иоанну советовал еси, пророчески глаголя ему, яко град той славен будет, святители в нем поживут и Бог в нем прославится, и яко кости твоя в нем положены будут. Сие пророчество твое исполншееся видяще, радостно приносим ти сия благохваления:

Радуйся, царствию Российскому основание крепкое положивый; радуйся, первопрестольный град Москву благословением твоим освятивый.

Радуйся, прозорливче богопросвещенный, будущая, яко настоящая, провидевый; радуйся, храм Пресвятыя Богородицы, честнаго и славнаго Ея Успения, основавый.

Радуйся, в нем гроб себе устроивый; радуйся, свято и богоугодно на земли поживый.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем себе помышляя святителю отче наш Петре, своима рукама гроб каменный себе устроил еси, и выну поминал еси о исходе твоем, к немуже приуготовлялся еси молитвами непрестанными, зовый Богу во умилении сердечнем: Аллилуия.

Икос 8

Весь в Бозе быв, час кончины твоея провидел еси духом, отче Петре, и Божественную Литургию совершив, о всех живых и усопших помолился еси, себе же брашном негиблющим Пречистых Христовых таин напитал еси, и милостыню многу нищим и убогим раздал еси, приуготовляяся к сретению Жениха Безсмертнаго Христа. Сие воспоминающе, дивимся прозорливости твоей, и глаголем:

Радуйся, доброе напутствие для души твоей приемый; радуйся, со Христом жити на веки возжелавый.

Радуйся, любовию божественною страх смертный победивый; радуйся, мирно и радостно час кончины твоея сретивый.

Радуйся, яко праведно и непорочно течение земное совершил еси; радуйся, яко успение преподобное во мзду трудом твоим, от Господа получил еси.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 9

Вси царедворцы великаго князя Иоанна собрашася к одру твоему, святителю Христов: ты же, чрез старейшаго из них Протасия, мир и благословение Божие великому князю Иоанну преподал еси, не бывшу тому во граде, и с светлым лицем воздев горе преподобнеи руце твои, усердно помолился еси, и тако в молитве Богу душу твою предал еси, юже ангелы святии в Горния Обители вознесоша, с пением радостным: Аллилуия.

Икос 9

Витии любомудрии прославляют славных мира сего деяния, мы же твоим житием честным красуемся, святителю Божий, и прославляем преставление твое святое и многая чудеса, тобою содеянная и содеваемая от рода в род: воистину бо не вотще чудотворец именуешися, преблаженне, и достойно слышиши хвалебныя песни таковыя:

Радуйся, в молитве усердной дух твой Богу предавый; радуйся, погребением честным от великаго князя Иоанна почтенный.

Радуйся, во храме Богоматери у святаго жертвенника положенный; радуйся, видением дивным, неверовавшаго в святость твою, в веру обративый.

Радуйся, со одра погребальнаго благословляющий паству твою виден бывый; радуйся, во гробе тобою уготованном, мирно почивый.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 10

Спаса Христа умоляти не преставай за град и люди, тя почитающия, угодниче Божий, святителю отче наш Петре: тебе бо дарова нам Господь помощника и предстателя во всяких бедах и напастех, и гроб твой святый содела врачебницу безмездную недугов человеческих: к немуже с верою и любовию припадающе, вопием прославльшему тя и дивному во святых своих Богу: Аллилуия.

Икос 10

Стеною молитв твоих небесных, первопрестольный град Москва благодатно ограждается, и светло красуется, имея в себе многоцелебную раку святых твоих мощей, Петре чудотворче, яко крин нетлением процветших, и благоухание святыни испущающих: имже покланяющеся, умильно тебе глаголем:

Радуйся, смерть вкусивый, тления же не познавый; радуйся, исцеления многая от святых твоих мощей источивый.

Радуйся, юношу разслабленнаго и недвижимаго у гроба твоего здрава возставивый; радуйся, сляченнаго и отнюд восклонитися немогшаго, таможе прямо ходити сотворивый.

Радуйся, глухому слух отверзый; радуйся, слепому зрение милостивно даровавый.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 11

Пение молебное не молчно бысть при гробе твоем, святителю отче наш Петре, от дне честнаго преставления твоего до ныне, чудесем свидетельствующим святость твою, юже вся российская церковь исповедует ясно: мы же, чада твоя и овцы словесныя паствы твоея, радующеся о твоем прославлении на небеси и на земли, благодарственно вопием святых Святейшему Христу Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоподательный светильник Божия благодати, воистину являешися и по смерти, Петре чудотворче: темже, сиянием чудес твоих озаряеми, с любовию чевствуем святую память, яко торжество веры и благочестия, и от усердия нашего приносим ти пения таковая:

Радуйся, апостолов во благовестии Христове не леностный подражателю; радуйся, перваго иерарха Михаила достойный приемниче.

Радуйся, приемником твоим во святительстве добрый споспешниче; радуйся, о всех людех российских усердный молитвенниче.

Радуйся, правило веры истинныя и образе кротости духовныя; радуйся, врачу безмездный и целебниче благосострадательный.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 12

Благодать Господню и благовременну помощь испроси нам, угодниче Божий, во дни безпомощия нашего и буди нам в скорбех утешитель, в бедах заступник, в недузех врач, туне подаваяй нам дары целебныя от святых твоих мощей, к ним же усердно притекающе, не тщы отходим, но ущедреннии тобою вопием Богу хвалебно: Аллилуия.

Икос 12

Поюще чудеса твоя и многое сострадание твое к людем, отче наш Петре, усердно просим твоего многомощнаго ко Господу предстательства: вемы бо, яко молитва твоя, подобно фимиаму восходит пред Вседержителя Бога, и низводит на нас Его благословение, помощь и милость. Темже и взываем к тебе:

Радуйся, Пресвятыя Троицы верный исповедниче; радуйся, Пресвятыя Богородицы изрядный служителю.

Радуйся, Ангельских воинств собеседниче; радуйся, всех святых присный друже.

Радуйся, от горних высот к земнородным милостиво приникаяй; радуйся, души и телеса наша благоутробно врачуяй.

Радуйся, святителю Петре, великий чудотворче!

Кондак 13

О чудотворче преславный и помощниче всем нам скорый, и милостивый, святителю отче наш Петре! Милостиво прием сие малое моление наше, в похвалу тебе приносимое, умоли Господа Бога даровати нам телесное здравие и душевное спасение, да во Царствии Небеснем сподобимся пети Ему со святыми: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

О великий святителю, преславный чудотворче, Российския Церкве первопрестольниче, града Москвы хранителю и о всех нас усердный молитвенниче, отче наш Петре! К тебе смиренно припадаем и молимся: простри руце твои ко Господу Богу, и помолися за ны грешныя и недостойныя рабы Его: да пробавит нам милость Свою и низпослет нам вся благопотребная к временному житию и вечному спасению нашему дары благости Его, наипаче же, да оградит нас миром, братолюбием и благочестием от всех искушений врага диавола, и дарует нам быти верными чады твоими, не по имени токмо, но и всем житием нашим. Молим тя, святителю Христов, проси предстательством твоим у Небеснаго Владыки: страждущую страну Российскую в мире сохранити. Ей, угодниче Божий! Услыши нас благоутробно, и буди нам помощник и заступник во всяких бедах и напастех, не забуди нас и в час кончины нашея, егда наипаче твоего заступления потребуем, да при помощи молитв твоих святых, сподобимся и мы грешнии, кончину благую получити и Царствие Небесное унаследити, славяще дивнаго во святых Своих Бога нашего, Отца, и Сына, и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Яже прежде безплодная, земле, ныне веселися: се бо Христос светильника в тебе показа, яве сияюща в мире и исцелевающа недуги и болезни наша. Сего ради ликуй и веселися со дерзновением: святитель бо есть Вышняго, сия соделоваяй.

Тропарь, глас 4 (Перенесение мощей)

Наста днесь всечестный праздник пренесения честных мощей твоих, святителю Петре, веселя изрядно твое стадо, и вернаго императора, и люди, о нихже не оскудевай моляся Христу Богу: от Него дарованней ти пастве сохранитися от враг ненаветованней и спастися душам нашим.

Ґкafістъ с™и1телю петрY, митрополjту моск0вскому, всёz рwссjи чудотв0рцу

Конда1къ №.

Избрaнный и3 ди1вный въ чудесёхъ с™и1телю, рwссjйскіz цRкве первопрест0льниче, и3 ўсeрдный њ душaхъ нaшихъ мlтвенниче, џ§е нaшъ пeтре! въ пёснехъ восхвалsемъ тS съ люб0вію, с™aгw застyпника нaшего: тh же, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, предстaтельствомъ твои1мъ нбcнымъ, t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Јкосъ №.

ҐгGелопод0бнw на земли2 пожи1лъ є3си2, с™и1телю џ§е, и3 ћкw ѓгGлъ благjй храни1тель nтeчествію твоемY kви1лсz є3си2 не т0кмw въ житіи2 твоeмъ, но по честнёмъ ўспeніи твоeмъ, бlготворS лю1демъ ти2 срHднымъ, t ни1хже слhшиши бlгохвалє1ніz такwвaz:

Рaдуйсz, бlгочести1выхъ роди1телей пл0де бGодар0ванный: рaдуйсz, к0рене бlгaгw вётве многопл0днаz.

Рaдуйсz, прeжде рождeніz твоегw2, видёніемъ бжcтвеннымъ р0ждшей тS во и3збрaнника б9іz пред8указaнный.

Рaдуйсz, во ўтр0бэ мaтернэй њсщ7eнный: рaдуйсz, по рождeніи твоeмъ блгdтію д¦а с™aгw просвэщeнный.

Рaдуйсz, сосyде б9іz блгdти и3збрaнный.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ в7.

Ви1дэвше честнjи роди1теліе твои2, пeтре бGоизбрaнный, ћкw к0снw въ ўчeніи кни1жнэмъ преуспэвaлъ є3си2, њ сeмъ тужaху: сіE же бhсть по смотрeнію б9ію, да не t человёкъ, но свhше t бGа, навhкнеши ўчeнію нбcному: kви1выйсz бо тебЁ мyжъ свётелъ, въ с™и1тєльскіz ри6зы њблечeнный, рук0ю коснyвсz твоегw2 љзhка, бlгословeніемъ свои1мъ разрэши2 к0сность твою2, и3 преисп0лни тS рaзума, ћкw пёти тебЁ разyмнw бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ нбcный свhше тебЁ даровaсz, ўг0дниче б9ій, и4мже д0брэ ўразумёлъ є3си2, ћкw вс‰ кр†снаz мjра сегw2 ск0рw прех0дzтъ: тёмже, двадесzтолётну ти2 сyщу, мjръ и3 вс‰ благ†z є3гw2 њстaвилъ є3си2, и3 возжелёлъ є3си2 и4нокъ бhти и3 є3ди1ному хrтY раб0тати. њ сeмъ тS хвaлимъ и3 зовeмъ:

Рaдуйсz, земли2 волhнскіz с™0е прозzбeніе: рaдуйсz, всёz страны2 рwссjйскіz дух0внаz лёпото.

Рaдуйсz, восхождeніz t добродётели къ добродётели неви1димw соверши1вый: рaдуйсz, совершeнства њ хrтэ бGомyдреннw дости1гнувый.

Рaдуйсz, послyшаніz д0брый рачи1телю: рaдуйсz, смирeніz хrт0ва вёрный подражaтелю.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ G.

Си1лою б9іею ўкрэплsемь, џ§е пeтре, вс‰ послyшаніz мwнастhрскаz д0брэ проходи1лъ є3си2 во њби1тели, и3 ћкw ѕвэздA бGосвётлаz, сіsлъ є3си2 добродётельми є3ђльскими среди2 брaтіи твоеS: тёмже сщ7eнства сaномъ почтeнъ бhлъ є3си2, и3 непор0чнw возноси1лъ безкр0вную жeртву бGу, при1снw поS є3мY серафjмскую пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz п0мыслъ чи1стъ и3 непор0чную дyшу, пeтре бGобlженне, с™hz їкw6ны из8wбражaти научи1лсz є3си2, и3 бhлъ є3си2 їзогрaфъ бlгоговёинъ, дёло рyкъ свои1хъ посвzщazй бGу, и5же пи6санныz тоб0ю їкw6ны чудесы2 мн0гими прослaви: сегw2 рaди хвалeбнw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, трудолю1бче бlгословeнный, трудивыйсz во слaву б9ію: рaдуйсz, ћкw труды2 тво‰ с™ы6z бGомъ прослaвлени сyть.

Рaдуйсz, бжcтвенному є3ђлjсту луцЁ въ ікwнописaніи подражaвый: рaдуйсz, їкHны прес™hz бцdы бlголёпнw написaвый.

Рaдуйсz, въ душЁ твоeй w4бразъ б9ій д0брэ и3з8wбрази1вый: рaдуйсz, сeрдце твоE въ хрaмъ тріmпостaсному бGу посвzти1вый.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ д7.

Бyри страстeй и3збэжaвъ, џ§е пeтре, къ ти1хому пристaнищу безм0лвіz корaбль души2 твоеS напрaвилъ є3си2, и3 съ бlгословeніz настоsтелz твоегw2, въ мёстэ безм0лвнэмъ, на рэцЁ рaтэ, посели1лсz є3си2, да є3ди1нъ є3ди1ному бGу пораб0таеши въ постЁ и3 моли1твэ, воспэвaz є3мY нем0лчную пёснь хвалы2: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше лю1діе бlгочести1віи њ твои1хъ добродётелэхъ, пeтре прпdбне, прихождaху къ тебЁ, бlгословeніz и3 моли1твъ t тебЁ и4щуще, и4хже любeзнw пріимaлъ є3си2, и3 њби1тель и4ноческую на рэцЁ рaтэ ўстр0илъ є3си2, въ нeй же сп7с0шасz мн0зи твои1мъ наставлeніемъ бGомyдрымъ. тёмже, ћкw сотвори1вшагw и3 научи1вшагw, ўбlжaемъ тS и3 глаг0лемъ:

Рaдуйсz, непопусти1вый поги1бнути бGомъ вручє1ннымъ тебЁ nвцaмъ: рaдуйсz, ўстрои1телю бlгоискyсный њбщежи1тіz и4ноческагw.

Рaдуйсz, ўчи1телю преслaдкій бlгочeстію хrтіaнскому: рaдуйсz, возшeдый на высотY совершeнства дух0внагw.

Рaдуйсz, дости1гнувый глубины2 смирeніz хrтіaнскагw.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ є7.

БGотечное свэти1ло бhвъ, в0лею пастыреначaльника хrтA, на свёщницэ цRкве всерwссjйскіz постaвленъ бhлъ є3си2, пeтре бGон0сне, да свётиши nтeчеству твоемY земн0му, и3 прив0диши къ сlнцу прaвды лю1ди рwсс‡йскіz, научaz и4хъ бlгочeстнw воспэвaти прес™ёй трbцэ: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Њщути1въ патріaрхъ царzгрaда, с™ёйшій ґfанaсій, ћкw бlгоухaніемъ ди1внымъ и3сп0лнисz вeсь хрaмъ є3гдA въ него2 вшeлъ є3си2, пeтре досточyдне, познA тS и3збрaнника б9іz, дост0йнаго воистину сaна с™ительскагw, и3 постaви тS въ митрополjта кjевскагw, и3 всёz рwссjи: семy же бывaющу, просвэти1сz лицЁ твоE свётомъ нбcнымъ: мh же дивsщесz таков0му чудеси2, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ґрхіерeе б9ій, t пастыреначaльника хrтA свhше прослaвленный: рaдуйсz, їерaрше хrт0въ дарaми с™aгw д¦а преисп0лненный.

Рaдуйсz, ґпcлwвъ преeмниче и3 с™и1телей сопрест0льниче: рaдуйсz, въ рwссjйстэй странЁ свётомъ бlгоразyміz возсіsвый.

Рaдуйсz, пaству всерwссjйскую дух0внw ўдобри1вый: рaдуйсz, свэтон0сный первопрест0льникъ въ нeй бhвый.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ ѕ7.

Проповёдалъ є3си2 пaствэ твоeй нелeстное є3ђльское ўчeніе, с™и1телю приснопaмzтне, и3 всёхъ ўчи1лъ є3си2 ми1ръ и3мёти междY соб0ю: ми1ра люби1тель бhвъ, враждовaвшихъ на тS въ люб0вь привeлъ є3си2 кр0тостію и3 неѕл0біемъ твои1мъ, ћкw всeй пaствэ твоeй рaдоватисz њ тебЁ, и3 хвалeбнw взывaти ко гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2 въ странЁ рwссjйстэй свётомъ д0брыхъ дёлъ твои1хъ, с™и1телю џ§е нaшъ пeтре, и3 є3ретjчєскіz плeвелы не лёностнw и3скоренsлъ є3си2 въ пaствэ твоeй: ч†да тво‰ поучaz правослaвнw вёровати въ тріеди1наго бGа, и4же и3 нaмъ внушaетъ бlгохвaлити тS зв†ніи си1ми:

Рaдуйсz, ст0лпе непоколеби1мый ґпcльскихъ предaній: рaдуйсz, мечY nбою1ду острый, є4рєси посэкazй.

Рaдуйсz, правослaвіz настaвниче, всёхъ поучaвый трbческому поклонeнію: рaдуйсz, є3ретікHвъ противоб0рче, б0дреннw стоsвый на стрaжэ с™hz хrт0вы цRкве.

Рaдуйсz, вд0въ и3 сирHтъ ми1лостивый питaтелю: рaдуйсz, њби1димыхъ и3 гони1мыхъ нелицепріsтный предстaтелю.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ з7.

ХотS врaгъ сп7сeніz человёческагw нарyшити ми1ръ души2 твоеS, с™и1телю бGоуг0дне, воздви1же на тS клеветникA л0жнагw, тверскaгw є3пjскопа ґндрeа, глаг0лавшагw на тS првdнагw беззак0ніе. њбaче прaвда твоS, ћкw с0лнце въ полyдне, возсіS на соб0рэ, клеветни1къ же ѕл0бный посрaмленъ бhсть, и3 дост0йное по дёломъ свои1мъ получи2, ты2 же бlгодaрственнw взывaлъ є3си2 ко гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0во мёсто прест0лу твоемY с™ительскому и3збрaлъ є3си2, ўг0дниче б9ій, во грaдэ москвЁ: возлюби1въ бо кр0ткаго и3 бGолюби1ваго є3S кнsзz їwaнна, тaмw посели1лсz є3си2, и3 цeрковь кaменну, во и4мz ўспeніz прес™hz бцdы, тaмw соwруди1ти кнsзю їwaнну совётовалъ є3си2, прbр0чески глаг0лz є3мY, ћкw грaдъ т0й слaвенъ бyдетъ, с™и1тели въ нeмъ поживyтъ и3 бGъ въ нeмъ прослaвитсz, и3 ћкw к0сти тво‰ въ нeмъ положены2 бyдутъ. сіE прbр0чество твоE и3сп0лншеесz ви1дzще, рaдостнw прин0симъ ти2 сі‰ благохвалє1ніz:

Рaдуйсz, цrтвію рwссjйскому њсновaніе крёпкое положи1вый: рaдуйсz, первопрест0льный грaдъ москвY благословeніемъ твои1мъ њс™и1вый.

Рaдуйсz, прозорли1вче бGопросвэщeнный, б{дущаz, ћкw настwsщаz, прови1дэвый: рaдуйсz, хрaмъ прес™hz бцdы, честнaгw и3 слaвнагw є3S ўспeніz, њсновaвый.

Рaдуйсz, въ нeмъ гр0бъ себЁ ўстр0ивый: рaдуйсz, свsтw и3 бGоугоднw на земли2 пожи1вый.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ }.

Странника и3 пришeльца въ мjрэ сeмъ себE помышлsz с™и1телю џ§е нaшъ пeтре, свои1ма рукaма гр0бъ кaменный себЁ ўстр0илъ є3си2, и3 вhну поминaлъ є3си2 њ и3сх0дэ твоeмъ, къ немyже приуготовлsлсz є3си2 мlтвами непрестaнными, зовhй бGу во ўмилeніи сердeчнэмъ: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь въ бз7э бhвъ, чaсъ кончи1ны твоеS прови1дэлъ є3си2 дyхомъ, џ§е пeтре, и3 бжcтвенную літургjю соверши1въ, њ всёхъ живhхъ и3 ўс0пшихъ помоли1лсz є3си2, себE же брaшномъ неги1блющимъ пречcтыхъ хrт0выхъ тaинъ напитaлъ є3си2, и3 ми1лостыню мн0гу ни1щымъ и3 ўбHгимъ раздaлъ є3си2, приуготовлszсz къ срётенію женихA безсмeртнагw хrтA. сіE воспоминaюще, диви1мсz прозорли1вости твоeй, и3 глаг0лемъ:

Рaдуйсz, д0брое напyтствіе длz души2 твоeй пріeмый: рaдуйсz, со хrт0мъ жи1ти на вёки возжелaвый.

Рaдуйсz, люб0вію бжcтвенною стрaхъ смeртный побэди1вый: рaдуйсz, ми1рнw и3 рaдостнw чaсъ кончи1ны твоеS срётивый.

Рaдуйсz, ћкw прaведнw и3 непор0чнw течeніе земн0е соверши1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw ўспeніе прпdбное во мздY трудHмъ твои6мъ, t гDа получи1лъ є3си2.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ f7.

Вси2 царедв0рцы вели1кагw кнsзz їwaнна собрaшасz къ nдрY твоемY, с™и1телю хrт0въ: тh же, чрeз8 старёйшаго и3з8 ни1хъ протaсіа, ми1ръ и3 благословeніе б9іе вели1кому кнsзю їwaнну преподaлъ є3си2, не бhвшу томY во грaдэ, и3 съ свётлымъ лицeмъ воздёвъ горЁ прпdбнэи руцЁ твои2, ўсeрднw помоли1лсz є3си2, и3 тaкw въ мlтвэ бGу дyшу твою2 прeдалъ є3си2, ю4же ѓгGлы с™jи въ гHрніz њби1тєли вознес0ша, съ пёніемъ рaдостнымъ: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjи любомyдріи прославлsютъ слaвныхъ мjра сегw2 дэ‰ніz, мh же твои1мъ житіeмъ честнhмъ красyемсz, с™и1телю б9ій, и3 прославлsемъ преставлeніе твоE с™0е и3 мнHгаz чудесA, тоб0ю содBzннаz и3 содэвaємаz t р0да въ р0дъ: вои1стину бо не вотщE чудотв0рецъ и3менyешисz, пребlжeнне, и3 дост0йнw слhшиши хвалє1бныz пBсни такwвhz:

Рaдуйсz, въ мlтвэ ўсерднэй дyхъ тв0й бGу предaвый: рaдуйсz, погребeніемъ честнhмъ t вели1кагw кнsзz їwaнна почтeнный.

Рaдуйсz, во хрaмэ бGом™ри ў с™aгw жeртвенника положeнный: рaдуйсz, видёніемъ ди1внымъ, невёровавшаго въ свsтость твою2, въ вёру њбрати1вый.

рaдуйсz, со nдрA погребaльнагw бlгословлsющий пaству твою2 ви1дэнъ бhвый: рaдуйсz, во гр0бэ тоб0ю ўгот0ванномъ, ми1рнw почи1вый.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ ‹.

Спaса хrтA ўмолsти не преставaй за грaдъ и3 лю1ди, тS почитaющыz, ўг0дниче б9ій, с™и1телю џ§е нaшъ пeтре: тебE бо даровa нaмъ гDь пом0щника и3 предстaтелz во всsкихъ бэдaхъ и3 напaстэхъ, и3 гр0бъ тв0й с™hй содёла врачeбницу безмeздную недyгwвъ человёческихъ: къ немyже съ вёрою и3 люб0вію припaдающе, вопіeмъ прослaвльшему тS и3 ди1вному во с™hхъ свои1хъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Стэн0ю мlтвъ твои1хъ нбcныхъ, первопрест0льный грaдъ москвA бlгодaтнw њграждaетсz, и3 свётлw красyетсz, и3мёz въ себЁ многоцэлeбную рaку с™hхъ твои1хъ мощeй, пeтре чудотв0рче, ћкw крjнъ нетлёніемъ процвётшихъ, и3 бlгоухaніе с™hни и3спущaющихъ: и4мже покланsющесz, ўми1льнw тебЁ глаг0лемъ:

Рaдуйсz, смeрть вкуси1вый, тлёніz же не познaвый: рaдуйсz, и3сцэлє1ніz мнHгаz t с™hхъ твои1хъ мощeй и3сточи1вый.

Рaдуйсz, ю4ношу разслaбленнаго и3 недви1жимаго ў гр0ба твоегw2 здрaва возстaвивый: рaдуйсz, слsченнаго и3 tню1дъ восклони1тисz немогшаго, таможе прsмw ходи1ти сотвори1вый.

Рaдуйсz, глух0му слyхъ tвeрзый: рaдуйсz, слэп0му зрёніе ми1лостивнw даровaвый.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ №i.

Пёніе молeбное не молчнw бhсть при гр0бэ твоeмъ, с™и1телю џ§е нaшъ пeтре, t днE честнaгw преставлeніz твоегw2 до нhнэ, чудесeмъ свидётельствующымъ с™ость твою2, ю4же всS рwссjйскаz цRковь и3сповёдуетъ ћснw: мh же, ч†да тво‰ и3 џвцы словє1сныz п†ствы твоеS, рaдующесz њ твоeмъ прославлeніи на нб7си2 и3 на земли2, бlгодaрственнw вопіeмъ с™hхъ с™ёйшему хrтY бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтоподaтельный свэти1льникъ б9іz блгdти, вои1стину kвлsешисz и3 по смeрти, пeтре чудотв0рче: тёмже, сіsніемъ чудeсъ твои1хъ њзарsеми, съ люб0вію чевствyемъ с™yю пaмzть, ћкw торжество2 вёры и3 бlгочeстіz, и3 t ўсeрдіz нaшегw прин0симъ ти2 пBніz такwвaz:

Рaдуйсz, ґпcлwвъ во бlговёстіи хrт0вэ не лёностный подражaтелю: рaдуйсz, пeрвагw їерaрха міхаи1ла дост0йный пріeмниче.

Рaдуйсz, преeмникwмъ твои6мъ во с™и1тельствэ д0брый споспёшниче: рaдуйсz, њ всёхъ лю1дехъ рwссjйскихъ ўсeрдный мlтвенниче.

Рaдуйсz, прaвило вёры и4стинныz и3 w4бразе кр0тости дух0вныz: рaдуйсz, врачY безмeздный и3 цэлeбниче бlгосострадaтельный.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ в7i.

Блгdть гDню и3 бlговрeменну п0мощь и3спроси2 нaмъ, ўг0дниче б9ій, во дни6 безпом0щіz нaшегw и3 бyди нaмъ въ ск0рбехъ ўтёшитель, въ бэдaхъ застyпникъ, въ недyзэхъ врaчъ, тyне подавazй нaмъ д†ры цэлє1бныz t с™hхъ твои1хъ мощeй, къ ни1мъ же ўсeрднw притекaюще, не тщы2 tх0димъ, но ўщeдренніи тоб0ю вопіeмъ бGу хвалeбнw: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще чудесA тво‰ и3 мн0гое сострадaніе твоE къ лю1демъ, џ§е нaшъ пeтре, ўсeрднw пр0симъ твоегw2 многом0щнагw ко гDу предстaтельства: вёмы бо, ћкw мlтва твоS, под0бнw fmміaму восх0дитъ пред8 вседержи1телz бGа, и3 низв0дитъ на нaсъ є3гw2 бlгословeніе, п0мощь и3 млcть. тёмже и3 взывaемъ къ тебЁ:

Рaдуйсz, прес™hz трbцы вёрный и3сповёдниче: рaдуйсz, прес™hz бцdы и3зрsдный служи1телю.

Рaдуйсz, ѓгGльскихъ в0инствъ собесёдниче: рaдуйсz, всёхъ с™hхъ при1сный дрyже.

Рaдуйсz, t г0рнихъ выс0тъ къ земнорHднымъ ми1лостивw приникazй: рaдуйсz, дyшы и3 тэлесA н†ша бlгоутр0бнw врачyzй.

Рaдуйсz, с™и1телю пeтре, вели1кій чудотв0рче!

Конда1къ Gi.

Q чудотв0рче преслaвный и3 пом0щниче всBмъ нaмъ ск0рый, и3 ми1лостивый, с™и1телю џ§е нaшъ пeтре! ми1лостивw пріeмъ сіE мaлое молeніе нaше, въ похвалY тебЁ приноси1мое, ўмоли2 гDа бGа даровaти нaмъ тэлeсное здрaвіе и3 душeвное сп7сeніе, да во цrтвіи нбcнэмъ спод0бимсz пёти є3мY со с™hми: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q вели1кій с™и1телю, преслaвный чудотв0рче, рwссjйскіz цRкве первопрест0льниче, грaда москвы2 храни1телю и3 њ всёхъ нaсъ ўсeрдный мlтвенниче, џ§е нaшъ пeтре! къ тебЁ смирeннw припaдаемъ и3 м0лимсz: простри2 руцЁ твои2 ко гDу бGу, и3 помоли1сz за ны2 грёшныz и3 недост0йныz рабы2 є3гw2: да пробaвитъ нaмъ млcть свою2 и3 низпослeтъ нaмъ вс‰ благопотрє1бнаz къ врeменному житію2 и3 вёчному сп7сeнію нaшему д†ры бlгости є3гw2, наипaче же, да њгради1тъ нaсъ ми1ромъ, братолю1біемъ и3 бlгочeстіемъ t всёхъ и3скушeній врагA діaвола, и3 дaруетъ нaмъ бhти вёрными чaды твои1ми, не по и4мени т0кмw, но и3 всёмъ житіeмъ нaшимъ. м0лимъ тS, с™и1телю хrт0въ, проси2 предстaтельствомъ твои1мъ ў нбcнагw вLки: стрaждущую странY рwссjйскую въ мирэ сохранити. є4й, ўг0дниче Божий! ўслhши нaсъ бlгоутр0бнw, и3 бyди нaмъ пом0щникъ и3 застyпникъ во всsкихъ бэдaхъ и3 напaстэхъ, не забyди нaсъ и3 въ чaсъ кончи1ны нaшеz, є3гдA наипaче твоегw2 заступлeніz потрeбуемъ, да при п0мощи мlтвъ твои1хъ с™hхъ, спод0бимсz и3 мы2 грёшніи, кончи1ну бlгyю получи1ти и3 цrтвіе нбcное ўнаслёдити, слaвzще ди1внагw во с™hхъ свои1хъ бGа нaшего, nц7A, и3 сн7а, и3 с™aгw д¦а, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Труды святителя Петр, митрополита Московского и всея Руси

• Поучение игуменам, попам и диаконам

Смотреть все труды в библиотеке →

Статьи о святителе Петре, митрополите Московском и всея Руси

• Александр Ракитин. Митрополит Петр: Камень, на котором стоит Москва

Краткое житие святителя Петра, митрополита Московского и всея Руси

Свя­той мит­ро­по­лит Петр ро­дил­ся на Во­лы­ни от бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей. Две­на­дца­ти лет по­сту­пил в мо­на­стырь. До­стиг­нув свя­щен­ства, он по бла­го­сло­ве­нию сво­е­го на­став­ни­ка уда­лил­ся из мо­на­сты­ря и ос­но­вал оби­тель в уеди­нен­ном ме­сте на бе­ре­гу ре­ки Ра­ти. Здесь он так про­сла­вил­ся по­дви­га­ми бла­го­че­стия, что сде­лал­ся из­вест­ным всей Во­лы­ни. В 1308 го­ду пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский Афа­на­сий воз­вел св. Пет­ра на Рус­скую мит­ро­по­лию. Мно­го труд­но­стей ис­пы­тал пер­во­свя­ти­тель в го­ды управ­ле­ния. В стра­дав­шей под та­тар­ским игом Рус­ской Зем­ле утвер­ждал ис­тин­ную ве­ру, при­зы­вал враж­до­вав­ших кня­зей к ми­ро­лю­бию и един­ству.

В 1325 го­ду свт. Петр по прось­бе Иоан­на Ка­ли­ты пе­ре­нес мит­ро­по­ли­чью ка­фед­ру из Вла­ди­ми­ра в Моск­ву, что име­ло важ­ное зна­че­ние для всей Рус­ской Зем­ли. Свт. Петр про­ро­че­ски пред­ска­зал осво­бож­де­ние от та­тар­ско­го ига и бу­ду­щее воз­вы­ше­ние Моск­вы как цен­тра всей Рос­сии.

Свя­ти­тель Петр, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, скон­чал­ся 21 де­каб­ря 1326 го­да. (Све­де­ния о нем по­ме­ще­ны 21 де­каб­ря.) Пер­вое пе­ре­не­се­ние его мо­щей бы­ло 1 июля 1472 го­да, то­гда же уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние. Вто­рое пе­ре­не­се­ние мо­щей свя­ти­те­ля Пет­ра бы­ло по­сле освя­ще­ния вновь по­стро­ен­но­го Успен­ско­го со­бо­ра, 24 ав­гу­ста 1479 го­да, а празд­но­ва­ние 1 июля бы­ло от­ме­не­но. Из­вест­но так­же празд­но­ва­ние про­яв­ле­ния мо­щей свя­ти­те­ля Пет­ра (4 ав­гу­ста) по слу­чаю яв­ле­ния су­пру­ге Иоан­на Гроз­но­го (1533–1584) ца­ри­це Ана­ста­сии (1547–1560). Свя­ти­тель Петр явил­ся ца­ри­це Ана­ста­сии и не раз­ре­шил ни­ко­му рас­кры­вать свой гроб. Он по­ве­лел за­пе­ча­тать гроб пе­ча­тью и уста­но­вить празд­ник.

От свя­ти­те­ля Пет­ра со­хра­ни­лось три по­сла­ния. Пер­вое – к свя­щен­ни­кам с уве­ща­ни­ем до­стой­но про­хо­дить пас­тыр­ское слу­же­ние, усерд­но па­сти ду­хов­ных чад. Оно за­кан­чи­ва­ет­ся из­ло­же­ни­ем цер­ков­но­го за­ко­но­по­ло­же­ния о вдо­вых свя­щен­ни­ках: с це­лью ограж­де­ния их от на­ре­ка­ния и со­блаз­нов им пред­ла­га­лось по­се­лять­ся в мо­на­сты­рях, а де­ти долж­ны бы­ли опре­де­лять­ся на вос­пи­та­ние и обу­че­ние в мо­на­стыр­ские шко­лы. Во вто­ром по­сла­нии свя­ти­тель при­зы­ва­ет свя­щен­ни­ков быть ис­тин­ны­ми пас­ты­ря­ми, а не на­ем­ни­ка­ми, за­бо­тить­ся об укра­ше­нии се­бя хри­сти­ан­ски­ми и пас­тыр­ски­ми доб­ро­де­те­ля­ми. В тре­тьем по­сла­нии свя­ти­тель Петр сно­ва да­ет на­став­ле­ния свя­щен­ни­кам об их пас­тыр­ских обя­зан­но­стях, а ми­рян уве­ща­ет ис­пол­нять за­по­ве­ди Хри­сто­вы.

Вы­да­ю­ща­я­ся цер­ков­но-го­судар­ствен­ная де­я­тель­ность свя­ти­те­ля Пет­ра уже совре­мен­ни­кам да­ва­ла ос­но­ва­ние срав­ни­вать его со свя­ти­те­ля­ми Ва­си­ли­ем Ве­ли­ким, Гри­го­ри­ем Бо­го­сло­вом и Иоан­ном Зла­то­устом. Глав­ный по­двиг свя­ти­те­ля Пет­ра – борь­ба за един­ство Рус­ско­го го­су­дар­ства и бла­го­сло­ве­ние Моск­вы как со­би­ра­тель­ни­цы Рус­ской зем­ли[1].

Полное житие святителя Петра, митрополита Московского и всея Руси

Свя­ти­тель Петр, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, ро­дил­ся на Во­лы­ни от бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей Фе­о­до­ра и Ев­прак­сии. Еще до рож­де­ния сы­на в сон­ном ви­де­нии Гос­подь от­крыл Ев­прак­сии бла­го­дат­ную пре­ды­з­бран­ность ее сы­на. В 12 лет юный Петр по­сту­пил в мо­на­стырь. К то­му вре­ме­ни он успеш­но изу­чил книж­ные на­у­ки и с осо­бой рев­но­стью стал ис­пол­нять мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния. Мно­го вре­ме­ни уде­лял бу­ду­щий свя­ти­тель вни­ма­тель­но­му изу­че­нию Свя­щен­но­го Пи­са­ния и обу­чил­ся ико­но­пи­са­нию. Ико­ны, на­пи­сан­ные ино­ком Пет­ром, раз­да­ва­лись бра­тии и по­се­щав­шим мо­на­стырь хри­сти­а­нам. За доб­ро­де­тель­ную по­движ­ни­че­скую жизнь игу­мен оби­те­ли ру­ко­по­ло­жил ино­ка Пет­ра в сан иеро­мо­на­ха. По­сле мно­го­лет­них по­дви­гов в мо­на­сты­ре иеро­мо­нах Петр, ис­про­сив бла­го­сло­ве­ние игу­ме­на, оста­вил оби­тель в по­ис­ках уеди­нен­но­го ме­ста. На ре­ке Ратс он по­ста­вил кел­лию и стал под­ви­зать­ся в без­мол­вии. Впо­след­ствии на ме­сте по­дви­гов об­ра­зо­вал­ся мо­на­стырь, на­зван­ный Но­во­двор­ским. Для при­хо­див­ших ино­ков был вы­стро­ен храм во Имя Спа­са. Из­бран­ный игу­ме­ном, свя­той Петр крот­ко на­став­лял ду­хов­ных чад, ни­ко­гда не гне­вал­ся на про­ви­нив­ше­го­ся ино­ка, сло­вом и при­ме­ром по­учал бра­тию. О доб­ро­де­тель­ном игу­мене-по­движ­ни­ке ста­ло из­вест­но да­ле­ко за пре­де­ла­ми оби­те­ли. Неред­ко в мо­на­стырь при­хо­дил Га­лиц­кий князь Юрий Льво­вич, чтобы услы­шать ду­хов­ные на­став­ле­ния свя­то­го по­движ­ни­ка.

Од­на­жды оби­тель по­се­тил Вла­ди­мир­ский мит­ро­по­лит Мак­сим, об­хо­див­ший Рус­скую зем­лю со сло­вом по­уче­ния и на­зи­да­ния. При­ни­мая свя­ти­тель­ское бла­го­сло­ве­ние, игу­мен Петр при­нес в дар на­пи­сан­ный им об­раз Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, пе­ред ко­то­рым свя­ти­тель Мак­сим до кон­ца сво­ей жиз­ни мо­лил­ся о спа­се­нии вве­рен­ной ему Бо­гом Рус­ской зем­ли.

Ко­гда мит­ро­по­лит Мак­сим скон­чал­ся, Вла­ди­мир­ская ка­фед­ра неко­то­рое вре­мя оста­ва­лась неза­ня­той. Ве­ли­кий князь Вла­ди­мир­ский, а им был в это вре­мя свя­той Ми­ха­ил Твер­ской (па­мять 22 но­яб­ря), на­пра­вил к пат­ри­ар­ху Кон­стан­ти­но­поль­ско­му сво­е­го спо­движ­ни­ка и еди­но­мыш­лен­ни­ка игу­ме­на Ге­рон­тия с прось­бой о по­став­ле­нии его на Рус­скую мит­ро­по­лию.

По со­ве­ту Га­лиц­ко­го кня­зя Юрия игу­мен Петр так­же от­пра­вил­ся к Кон­стан­ти­но­поль­ско­му пат­ри­ар­ху для при­ня­тия свя­ти­тель­ской ка­фед­ры. Бог из­брал для окорм­ле­ния Рус­ской Церк­ви свя­то­го Пет­ра. Плыв­ше­му Чер­ным мо­рем Ге­рон­тию но­чью во вре­мя бу­ри яви­лась Бо­жия Ма­терь и ска­за­ла: "На­прас­но тру­дишь­ся, сан свя­ти­тель­ский не до­ста­нет­ся те­бе. Тот, кто на­пи­сал Ме­ня, Рат­ский игу­мен Петр, воз­ве­ден бу­дет на пре­стол Рус­ской мит­ро­по­лии". Сло­ва Бо­жи­ей Ма­те­ри в точ­но­сти ис­пол­ни­лись: пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский Афа­на­сий (1289–1293) с со­бо­ром воз­вел на Рус­скую мит­ро­по­лию свя­ти­те­ля Пет­ра, пе­ре­дав ему свя­ти­тель­ские об­ла­че­ния, жезл и ико­ну, при­ве­зен­ные Ге­рон­ти­ем. По воз­вра­ще­нии в Рос­сию в 1308 го­ду мит­ро­по­лит Петр в те­че­ние го­да пре­бы­вал в Ки­е­ве, а за­тем пе­ре­ехал во Вла­ди­мир.

Мно­го труд­но­стей ис­пы­тал пер­во­свя­ти­тель в пер­вые го­ды управ­ле­ния Рус­ской мит­ро­по­ли­ей. В стра­дав­шей под та­тар­ским игом Рус­ской зем­ле не бы­ло твер­до­го по­ряд­ка, и свя­ти­те­лю Пет­ру при­хо­ди­лось ча­сто ме­нять ме­ста сво­е­го пре­бы­ва­ния. В этот пе­ри­од осо­бен­но важ­ны бы­ли тру­ды и за­бо­ты свя­ти­те­ля об утвер­жде­нии в го­су­дар­стве ис­тин­ной ве­ры и нрав­ствен­но­сти. Во вре­мя по­сто­ян­ных объ­ез­дов епар­хий он неустан­но по­учал на­род и ду­хо­вен­ство о стро­гом хра­не­нии хри­сти­ан­ско­го бла­го­че­стия. Враж­до­вав­ших кня­зей он при­зы­вал к ми­ро­лю­бию и един­ству.

В 1312 го­ду свя­ти­тель со­вер­шил по­езд­ку в Ор­ду, где по­лу­чил от ха­на Уз­бе­ка гра­мо­ту, охра­няв­шую пра­ва рус­ско­го ду­хо­вен­ства.

В 1325 го­ду свя­ти­тель Петр по прось­бе ве­ли­ко­го кня­зя Иоан­на Да­ни­ло­ви­ча Ка­ли­ты (1328–1340) пе­ре­нес мит­ро­по­ли­чью ка­фед­ру из Вла­ди­ми­ра в Моск­ву. Это со­бы­тие име­ло важ­ное зна­че­ние для всей Рус­ской зем­ли. Свя­ти­тель Петр про­ро­че­ски пред­ска­зал осво­бож­де­ние от та­тар­ско­го ига и бу­ду­щее воз­вы­ше­ние Моск­вы как цен­тра всей Рос­сии.

По его бла­го­сло­ве­нию в Мос­ков­ском Крем­ле в ав­гу­сте 1326 го­да был за­ло­жен со­бор в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Это бы­ло глу­бо­ко зна­ме­на­тель­ное бла­го­сло­ве­ние ве­ли­ко­го Пер­во­свя­ти­те­ля Рус­ской зем­ли. 21 де­каб­ря 1326 го­да свя­ти­тель Петр ото­шел к Бо­гу. Свя­тое те­ло пер­во­свя­ти­те­ля бы­ло по­гре­бе­но в Успен­ском со­бо­ре в ка­мен­ном гро­бу, ко­то­рый он сам при­го­то­вил. Мно­же­ство чу­дес со­вер­ши­лось по мо­лит­вам угод­ни­ка Бо­жия. Мно­гие ис­це­ле­ния со­вер­ша­лись тай­но, что сви­де­тель­ству­ет о глу­бо­ком сми­ре­нии свя­ти­те­ля да­же по­сле смер­ти. Глу­бо­кое по­чи­та­ние пер­во­свя­ти­те­ля Рус­ской Церк­ви со дня его пре­став­ле­ния утвер­жда­лось и рас­про­стра­ня­лось по всей Рус­ской зем­ле. Через 13 лет, в 1339 го­ду, при свя­ти­те­ле Фе­о­гно­сте, он был при­чтен к ли­ку свя­тых. У гро­ба свя­ти­те­ля кня­зья це­ло­ва­ли крест в знак вер­но­сти ве­ли­ко­му кня­зю Мос­ков­ско­му. Как осо­бо чти­мый по­кро­ви­тель Моск­вы свя­ти­тель при­зы­вал­ся в сви­де­те­ли при со­став­ле­нии го­судар­ствен­ных до­го­во­ров. Нов­го­род­цы, имев­шие пра­во из­би­рать се­бе вла­дык у Свя­той Со­фии, по­сле при­со­еди­не­ния к Москве при Иоанне III клят­вен­но обе­ща­ли ста­вить сво­их ар­хи­епи­ско­пов толь­ко у гро­ба свя­ти­те­ля Пет­ра чу­до­твор­ца. При гро­бе свя­ти­те­ля на­ре­ка­лись и из­би­ра­лись рус­ские пер­во­свя­ти­те­ли.

О нем по­сто­ян­но упо­ми­на­ют рус­ские ле­то­пи­си, ни од­но зна­чи­тель­ное го­судар­ствен­ное на­чи­на­ние не об­хо­ди­лось без мо­лит­вы у гро­ба свя­ти­те­ля Пет­ра. В 1472 и 1479 го­дах со­вер­ша­лось пе­ре­не­се­ние мо­щей свя­ти­те­ля Пет­ра. В па­мять этих со­бы­тий уста­нов­ле­ны празд­но­ва­ния 5 ок­тяб­ря и 24 ав­гу­ста.

Празд­но­ва­ние в один день в честь все­рос­сий­ских свя­ти­те­лей Пет­ра, Алек­сия и Ио­ны уста­нов­ле­но пат­ри­ар­хом Иовом 5 ок­тяб­ря 1596 го­да. Свя­ти­тель Филипп при­чис­лен к ним в 1875 го­ду по хо­да­тай­ству свя­ти­те­ля Ин­но­кен­тия, мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го (па­мять 31 мар­та и 23 сен­тяб­ря), а свя­ти­тель Ер­мо­ген – в 1913 го­ду.

Празд­нуя па­мять свя­ти­те­лей в один день, Цер­ковь воз­да­ет каж­до­му из них рав­ную честь как небес­ным по­кро­ви­те­лям го­ро­да Моск­вы и мо­лит­вен­ни­кам за на­ше Оте­че­ство.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Пет­ра, мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го и всея Рос­сии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.


Примечания

[1] О свя­ти­те­ле Пет­ре – "Жур­нал Мос­ков­ской Пат­ри­ар­хии", 1959, N 8, с. 54-59; 1966, N 9, с. 54-61; 1976, N 12, с. 61-66.