Акафист святителю Варсонофию, епископу Тверскому, Казанскому чудотворцу

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 апреля (11 апреля ст. ст.); 17 октября (04 октября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Возбранному святителю и чудотворцу Варсонофию составим похвалу, яко усердному молитвеннику нашему и скорому помощнику. Ты же, святителю, яко имеяй дерзновение ко Господу, умоли Его избавляти нас от всяких бед и скорбей, да с радостию зовем ти:

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель яви тя Церкви Своей святей новаго святителя и чудотворца, имущаго к Нему дерзновение молить об избавлении нас от всяких бед и скорбей. Сего ради восхваляем тя сице:

Радуйся, благословенное чадо благочестиваго отца, сподобившагося благодати священства; радуйся, благодатный воспитанниче благоговейнаго учителя.

Радуйся, орошенный благода-тию, лиявшеюся от его наставлений; радуйся, отроче, приявший в сердце твое начало премудрости.

Радуйся, яко тою вся буяя юности от сердца твоего отгнал еси; радуйся, скоро и спешно навыкнувый наказанию закона Божия.

Радуйся, разумом и добродетельным житием Пресвятое Имя Божие прославивый; радуйся, радосте и утешение твоим родителем.

Радуйся, крине, возращенный на земли для райских селений; радуйся, молитвенниче наш усердный.

Радуйся, крепкий наш заступниче; радуйся, мудрый и кроткий наш наставниче.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 2

Видя суету мира и привременных благ его, ты, святителю Варсонофие, единаго Бога крепко от юности твоея возлюбил еси и слезами молитвенными радость небесную на земли сеял еси. Темже мы, радуяся, вопием с тобою Богу: Аллилуия.

Икос 2

Разумно уразумев попущение премудраго Промысла, хотящаго предуготовати из тебе новаго проповедника веры Христовы для неверующих агарян, ты, святителю Христов, благодушно в юности твоей крест плена понесл еси и в стране пленения ведению языка агарянскаго научился еси. Сего ради приими от нас похвалы сия:

Радуйся, предуготованный сосуде мира Христова, излияннаго на неверовавших; радуйся, пастырю, воспитанный посреде волков.

Радуйся, светильниче Церкве, предуготованный под спудом; радуйся, столпе Церкве Православныя, укрепленный крестом.

Радуйся, смирением, кротостию и послушанием пленивших тя удививый; радуйся, теми любовь их к тебе приобретый.

Радуйся, слезный сеятелю радости небесныя; радуйся, всего себе воле Божией предавый.

Радуйся, райский крине, посреде терний на земли произрастший; радуйся, бисере многоценный, златом от плена искупленный.

Радуйся, отца и матерь ради Христа оставивый; радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 3

Силу Христа Спасителя, влекущую к Нему, уразумев, святителю, ты душею и телом сему влечению последовал еси, и яко Ангел, на крилех поста и молитвы к Нему воспарил еси, непрестанно воспевая Богу: Аллилуия.

Икос 3

Имея во уме и сердце твоем единаго Бога, ты, святителю, вся красная мира сего презрел еси и уединение с нестяжанием крепко возлюбил еси, служа Богу постом и молитвою. Темже вопием ти:

Радуйся, Господа Бога верный служителю; радуйся, весь ум твой богомыслием освятивый.

Радуйся, усердный и верный воли Христовой исполнителю; радуйся, премудрый монахов наставниче.

Радуйся, добрый о них попечителю; радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, любимиче братии твоея; радуйся, образе и подвижниче добродетелей.

Радуйся, зерцало евангельскаго совершенства; радуйся, живый свитче закона Божия.

Радуйся, верный подражателю Христов.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 4

Буря внутренних скорбных помышлений обыде тя, святителю, егда внезапу в чуждую землю пленен был еси, идеже и горькия слезы проливал еси. Егдаже всецело воле Божией предался еси, тогда непрестанно дивному в судьбах Своих Богу вопиял еси: Аллилуия.

Икос 4

Слышав о святом житии твоем, Царь Иоанн радовася, яко Россия имяше таковыя потаенныя угодники Божия, и не таяй светильника под спудом, устрои тебе быти игумена Песношския обители. Мы же, радуясь, вопием ти:

Радуйся, светильниче, из под спуда на свещник поставленный; радуйся, молитвенниче неусыпный.

Радуйся, врачу ран сердечных прозорливый; радуйся, целителю греховных недугов.

Радуйся, великодушный строптивости препобедителю; радуйся, сострадательный и терпеливый братии твоея любителю.

Радуйся, невидимых врагов мудрый прогонителю; радуйся, благоговейный Божий служителю.

Радуйся, благочиния монастырскаго мудрый устроителю; радуйся, обрадованный посещением твоея обители от Царя державнаго.

Радуйся, обрадовавый его твоим благоговением и смирением; радуйся, ангеле во образе человечестем.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 5

Боготечней звезде подобен был еси, святителю, в восхождении твоем на твердь церковную, и последуя, яко солнцу, святителю Гурию, по воле Царя державнаго шествовал еси в богоспасаемый град Казань, поя Богу: Аллилуия.

Икос 5

Видеша тя, святителю, православнии жители града Казани устрояющаго в ней первую обитель во имя боголепнаго Спасова Преображения, и в благоговейной радости о Господе, творящем дивная дела Своя, вопияху тебе сице:

Радуйся, нечестия ревностный искоренителю; радуйся, благочестия усердный ревнителю.

Радуйся, магомедовы тмы дивный прогонителю; радуйся, света Христова ревностный распространителю.

Радуйся, первыя обители в Казани устроителю; радуйся, дивный избранниче Божий.

Радуйся, благодать и милость Господню в братии твоей водворивый; радуйся, число иноков умноживый.

Радуйся, благочиния церковнаго блюстителю; радуйся, пения Божественнаго искусный учителю.

Радуйся, безчиния и нечестия мудрый обличителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 6

Проповедник богоносный явился еси, святителю, во граде Казани, обличая нечестивых поклонников лжепророка самем их языком, и не могущих ничтоже рещи противу тебе обращая к единому в Троице славимому Богу, поя Ему: Аллилуия.

Икос 6

Возсия в Казани просвещение истины и отгна от нея тму нечестия Христос, истинный Бог наш, Емуже в сем усердно послужил еси, святителю. Темже взываем ти сице:

Радуйся, насадителю нивы Христовы в стране нечестия; радуйся, напоителю оной живыми водами Христова учения.

Радуйся, ничтоже себе восписуяй, но вся к единому Богу относяй; радуйся, вождю воинства Христова, посекающаго вся противныя силы нечестия.

Радуйся, ангеле, посланный от Бога ко истреблению плевел на ниве Его; радуйся, друже Божий, желающий всем спасения.

Радуйся, благодатный врачу душ и телес; радуйся, кроткий указателю лживости магометанския веры держащимся ея.

Радуйся, мудрый удостоверителю в Божественности веры христианския; радуйся, неверных учителю веры в Пресвятую Троицу.

Радуйся, светило, сияющее на тверди Казанския области; радуйся, теплото, согревающая всех, притекающих к тебе, любовию.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 7

Хотяй устроити спасение Казанских татар, научи тя, святителю, врачебной хитрости, да будеши им врач душ и телес; ты же, имея любовь богоподобную, принимал еси вся недужныя, притекающия к тебе, указуя коемуждо на благопотребное врачевство, паче же на Все-целителя Господа Иисуса Христа, поя Ему: Аллилуия.

Икос 7

Новое и дивное средство к обращению неверных показа Господь в твоем, святителю, врачевании телесных болезней, привлекая к тебе множество недужных всякаго рода, ихже купно с присными их ко Христу приводил еси. Темже, безмездный врачу, приими от нас таковая:

Радуйся, безмездным врачем мудрый подражателю; радуйся, яко познал еси благодатную силу их безмезднаго врачевания.

Радуйся, врачевавый недужныя привлечения ради к вере неверующих; радуйся, употреблявый врачевание телесное к славе Имене Божия и ко спасению ближних.

Радуйся, ревностный сотрудниче святителя Гурия; радуйся, искренний и верный его друже.

Радуйся, успокоителю его на одре смертном; радуйся, и по смерти с ним не разлучивыйся.

Радуйся, молитвенниче наш усердный; радуйся, хранителю обители твоея неусыпный.

Радуйся, граду Казани похвало и утверждение; радуйся, светило, сияющее на тверди Православныя Церкве.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 8

Странное бе предсказание о тебе, святителю, прозорливаго святителя Акакия, иже еще во время твоего иеродиаконства предрече, яко будеши в богоспасаемом граде Тфери управляти людьми Божиими. Мы же, благоговея пред Богом, дивно устроившем твое Ему служение, поем Ему: Аллилуия.

Икос 8

Весь был еси Божий, святителю, егда поставлен был еси во епископа богоспасаемому граду Тфери, служа Богу телом и душею: тело изнуряя постом и непрестанным трудом, душу же питая молитвою и словом Божиим. Темже приими от нас сицевая:

Радуйся, светильниче Тферския Церкве; радуйся, добрый ея пастырю.

Радуйся, словесных овец мудрый питателю; радуйся, верный Христов подражателю.

Радуйся, Апостолов наследниче; радуйся, неутомимый делателю нивы Божия.

Радуйся, благовременный ея напоителю; радуйся, отеческих преданий хранителю.

Радуйся, веры Христовы православный учителю; радуйся, строгий поста блюстителю.

Радуйся, образ верующим в тебе самом написавый; радуйся, неусыпный молитвенниче о стаде твоем.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 9

Вси Ангели небеснии восхвалиша Бога, даровавшаго тебе, святителю, чудный дар врачевания телесных и душевных болезней, имже всех привлекал еси, поя Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витии многовещаннии риторскими своими языки не возмогут изрещи пастырских твоих подвигов, святителю: како бо мощно вся поведати о строгости поста твоего или о неусыпном препровождении нощей в молитве; мы же благоговейно взываем ти сице:

Радуйся, пастырю, в строгом посте себе содержавый; радуйся, подвижниче благочестия, нощи в молитве без сна препроводивый.

Радуйся, собеседниче Божий; радуйся, сеятелю небесныя радости твоими молитвенными слезами.

Радуйся, плоть твою всецело духови поработивый; радуйся, со страстьми и похотьми ю распявый.

Радуйся, Тферскую паству твою от заразы молитвами сохранивый; радуйся, сердобольный о верных попечителю.

Радуйся, во всех скорбях их утешителю; радуйся, пастырю милосердный ко всем бедствующим.

Радуйся, участниче во всех скорбех и нуждах ближних твоих; радуйся, сострадателю всем страждущим.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, святителю, ты, возжелев покоя духовнаго, Тферскую паству твою старости оставил еси и переселился еси паки в устроенную тобою Казанскую обитель боголепнаго Спасова Преображения, поя в ней до конца земнаго жития твоего Богу: Аллилуия.

Икос 10

Стена и крепкое ограждение был еси, святителю, Казанския твоея обители, отвращая от нея все беды и напасти святыми твоими молитвами, и примером своим утверждая в братии благочестие и святость. Темже по долгу вопием ти:

Радуйся, столпе благочестия; радуйся, трудолюбивый молитвенниче.

Радуйся, поста и молитвы учителю; радуйся, милостыни щедрый раздаятелю.

Радуйся, благочиния церковного ревнителю; радуйся, наставниче монахов предобрый.

Радуйся, неопустительный посетителю ежедневныя службы Божия; радуйся, земный ангеле и небесный человече.

Радуйся, от земли на небо возлетевый; радуйся, и по смерти твоей нас не оставляяй.

Радуйся, присный наш благодетелю; радуйся, всегдашний наш во Христе наставниче и попечителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, святителю, и молим тя умолити Христа Бога, да дарует всем нам благодать и силу ко спасению, да выну с тобою поем Ему: Аллилуия.

Икос 11

Светоприемный светильник истиннаго света сущим на земли являешися, святителю Варсонофие, просвещаеши бо сердца верных и разуму Божественному вся наставляеши, поучая и нас радостно взывати тебе:

Радуйся, святителю, предстояй Престолу Божию; радуйся, Пресвятыя Троицы присноблаженный служителю.

Радуйся, предстояй и последуяй Агнцу Божию; радуйся, Матере Божия собеседниче.

Радуйся, Херувимов и Серафимов сообщниче; радуйся, Архангелов и Ангелов сослужителю.

Радуйся, Предтечи Господня спредстоятелю; радуйся, Апостолов подражателю.

Радуйся, Мучеников соревнователю; радуйся, Святителей равностоятелю.

Радуйся, Преподобных украшение; радуйся, всех святых сожителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога, ведуще, притекаем к раце мощей твоих, святителю Варсонофие, усердно умоляюще тя о неоставлении нас святыми твоими молитвами, да и мы по окончании нашего земнаго жительства с тобою воспоем Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще блаженную кончину твою, еюже, яко орел, в горняя воспарил еси, молим тя, святителю Варсонофие, быти нам во всем ко благу помощником и всегда слышати ны, усердно взывающих ти:

Радуйся, Святителей похвало; радуйся, скорый помощниче с верою к тебе притекающим.

Радуйся, неусыпный хранителю иноков твоея обители; радуйся, защитниче граду Казани.

Радуйся, усердный молитвенниче о всех, к тебе притекающих; радуйся, врачу недугующих.

Радуйся, пастырю, соблюдаяй словесное стадо твое; радуйся, помощниче и защитниче обидимых.

Радуйся, дарователю радости плачущим; радуйся, обуреваемых наставниче.

Радуйся, скорбных утешение; радуйся, спасаемых ободрителю и подкрепителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 13

О всеблаженный и святый святителю отче Варсонофие, святыми твоими молитвами умоли Господа Бога, еже избавити всех нас, притекающих к тебе, от всякия скорби, от всяких бед и напастей, и от всякаго зла, душевнаго и телеснаго, да выну с тобою поем Ему: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

Приникни, святителю Варсонофие, с горних селений на притекающих к раце мощей твоих и вонми молению их: умоли Господа Бога даровати всем нам, еже ко спасению нашему мы просим у Него при святых мощах твоих. Буди всем нам заступник и ходатай в нуждах наших и прошениях. Умоли Господа Бога даровати крепкий и ненарушимый мир, благочиние, просвещение умов и сердец, и земли плодоносие, пастырем святыню, законам правду и силу, военачальником мудрость и непобедимое мужество, градоначальником суд, воинству преданность вере и Отечеству, и неодолимую храбрость, всем же православным христианом здравие и благочестие. Сохраняй обитель твою святую от всех наветов вражиих, да словом и делом прославляется в ней всесвятое Имя Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ с™и1телю варсон0фію, є3пcкпу тферск0му, казaнскому чудотв0рцу.

Кондaкъ №.

Возбрaнному с™и1телю и3 чудотв0рцу варсон0фію состaвимъ похвалY, ћкw ўсeрдному моли1твеннику нaшему и3 ск0рому пом0щнику. тh же, с™и1телю, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, ўмоли2 є3го2 и3збавлsти нaсъ t всsкихъ бёдъ и3 скорбeй, да съ рaдостію зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Јкосъ №.

ҐгGелwвъ творeцъ и3 всэS твaри содётель kви2 тS цRкви своeй с™ёй н0ваго с™и1телz и3 чудотв0рца, и3мyщаго къ немY дерзновeніе моли1ть њб8 и3збавлeніи нaсъ t всsкихъ бёдъ и3 скорбeй. сегw2 рaди восхвалsемъ тS си1це:

Рaдуйсz, бlгословeнное чaдо бlгочести1вагw nтцA, спод0бившагосz благодaти сщ7eнства: рaдуйсz, бlгодaтный воспи1танниче бlгоговёйнагw ўчи1телz.

Рaдуйсz, њрошeнный блгdтію, ліsвшеюсz t є3гw2 наставлeній: рaдуйсz, џтроче, пріsвшій въ сeрдце твоE начaло премyдрости.

Рaдуйсz, ћкw т0ю вс‰ бyzz ю4ности t сeрдца твоегw2 tгнaлъ є3си2: рaдуйсz, ск0рw и3 спёшнw навhкнувый наказaнію зак0на б9іz.

Рaдуйсz, рaзумомъ и3 добродётельнымъ житіeмъ пресвzт0е и4мz б9іе прослaвивый: рaдуйсz, рaдосте и3 ўтэшeніе твои6мъ роди1телємъ.

Рaдуйсz, крjне, возращенный на земли2 длz рaйскихъ селeній: рaдуйсz, мlтвенниче нaшъ ўсeрдный.

Рaдуйсz, крёпкій нaшъ застyпниче: рaдуйсz, мyдрый и3 кр0ткій нaшъ настaвниче.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ в7.

Ви1дz суетY мjра и3 приврeменныхъ бл†гъ є3гw2, ты2, с™и1телю варсон0фіе, є3ди1наго б0га крёпкw t ю4ности твоеS возлю1билъ є3си2 и3 слезaми мlтвенными рaдость нбcную на земли2 сёzлъ є3си2. тёмже мы2, рaдуzсz, вопіeмъ съ тоб0ю бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Разyмнw ўразумёвъ попущeніе премyдрагw пр0мысла, хотsщагw предугот0вати и3з8 тебЁ н0вагw проповёдника вёры хrт0вы длz невёрующихъ ґгaрzнъ, ты2, с™и1телю хrт0въ, бlгодyшнw въ ю4ности твоeй крeстъ плёна понeслъ є3си2 и3 въ странЁ плэнeніz вёдэнію zзhка ґгaрzнскагw научи1лсz є3си2. сегw2 рaди пріими2 t нaсъ похвалы6 сі‰:

Рaдуйсz, предугот0ванный сосyде мЂра хrт0ва, и3зліsннагw на невёровавшихъ: рaдуйсz, пaстырю, воспитaнный посредE волкHвъ.

Рaдуйсz, свэти1льниче цRкве, предугот0ванный под8 спyдомъ: рaдуйсz, ст0лпе цRкве правослaвныz, ўкрэплeнный кrт0мъ.

Рaдуйсz, смирeніемъ, кр0тостію и3 послушaніемъ плени1вшихъ тS ўдиви1вый: рaдуйсz, тёми люб0вь и4хъ къ тебЁ пріwбрэтhй.

Рaдуйсz, слeзный сёzтелю рaдости нбcныz: рaдуйсz, всего2 себE в0лэ б9іей предaвый.

Рaдуйсz, рaйскій крjне, посредE тeрній на земли2 произрaстшій: рaдуйсz, би1сере многоцённый, злaтомъ t плёна искyпленный.

Рaдуйсz, nтцA и3 мaтерь рaди хrтA њстaвивый: рaдуйсz, дёвства и3 чистоты2 храни1телю.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ G.

Си1лу хrтA спcтелz, влекyщую къ немY, ўразумёвъ, с™и1телю, ты2 душeю и3 тёломъ семY влечeнію послёдовалъ є3си2, и3 ћкw ѓгGелъ, на крилёхъ постA и3 моли1твы къ немY воспари1лъ є3си2, непрестaннw воспэвaz бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz во ќмэ и3 сeрдци твоeмъ є3ди1наго бGа, ты2, с™и1телю, вс‰ кр†снаz мjра сегw2 презрёлъ є3си2 и3 ўединeніе съ нестzжaніемъ крёпкw возлю1билъ є3си2, служA бGу пост0мъ и3 мlтвою. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, гDа бGа вёрный служи1телю: рaдуйсz, вeсь ќмъ тв0й бGомhсліемъ њсвzти1вый.

Рaдуйсz, ўсeрдный и3 вёрный в0ли хrт0вой и3сп0лнителю: рaдуйсz, премyдрый монaхwвъ настaвниче.

Рaдуйсz, д0брый њ ни1хъ попечи1телю: рaдуйсz, дёвства и3 чистоты2 храни1телю.

Рaдуйсz, люби1миче брaтіи твоеS: рaдуйсz, w4бразе и3 подви1жниче добродётелей.

Рaдуйсz, зерцaло єђльскагw совершeнства: рaдуйсz, жи1вый сви1тче зак0на б9іz.

Рaдуйсz, вёрный подражaтелю хrт0въ.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ д7.

Бyрz внyтреннихъ ск0рбныхъ помышлeній њбhде тS, с™и1телю, є3гдA внезaпу въ чyждую зeмлю плэнeнъ бhлъ є3си2, и3дёже и3 г0рькіz слeзы проливaлъ є3си2. Е#гдaже всецёлw в0лэ б9іей предaлсz є3си2, тогдA непрестaннw ди1вному въ судьбaхъ свои1хъ бGу вопіsлъ є3си2: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ њ свzт0мъ житіи2 твоeмъ, цaрь їwaннъ рaдовасz, ћкw рwссjz и3мsше такwвhz потає1нныz ўгHдники б9іz, и3 не таsй свэти1льника под8 спyдомъ, ўстр0и тебЁ бhти и3гyмена пэсн0шскіz њби1тели. мh же, рaдуzсь, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, свэти1льниче, и3з8 под8 спyда на свёщникъ постaвленный: рaдуйсz, мlтвенниче неусhпный.

Рaдуйсz, врачY рaнъ сердeчныхъ прозорли1вый: рaдуйсz, цэли1телю грэх0вныхъ недyгwвъ.

Рaдуйсz, великодyшный стропти1вости препобэди1телю: рaдуйсz, сострадaтельный и3 терпэли1вый брaтіи твоеS люби1телю.

Рaдуйсz, невиди1мыхъ врагHвъ мyдрый прогони1телю: рaдуйсz, бlгоговёйный б9ій служи1телю.

Рaдуйсz, бlгочи1ніz монастырскагw мyдрый ўстрои1телю: рaдуйсz, њбрaдованный посэщeніемъ твоеS њби1тели t царS держaвнагw.

Рaдуйсz, wбрaдовавый є3гw2 твои1мъ бlгоговёніемъ и3 смирeніемъ: рaдуйсz, ѓгGле во w4бразэ человёчестэмъ.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ є7.

БGотeчнэй ѕвэздЁ под0бенъ бhлъ є3си2, с™и1телю, въ восхождeніи твоeмъ на твeрдь цRк0вную, и3 послёдуz, ћкw с0лнцу, с™и1телю гyрію, по в0лэ царS держaвнагw шeствовалъ є3си2 въ бGоспасаемый грaдъ казaнь, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэша тS, с™и1телю, правослaвніи жи1тели грaда казaни ўстроsющаго въ нeй пeрвую њби1тель во и4мz бGолёпнагw сп7сова преwбражeніz, и3 въ бlгоговёйной рaдости њ гDэ, творsщемъ ди1внаz дэлA сво‰, вопіsху тебЁ си1це:

Рaдуйсz, нечeстіz рeвностный и3скорени1телю: рaдуйсz, бlгочeстіz ўсeрдный ревни1телю.

Рaдуйсz, магомeдовы тмы2 ди1вный прогони1телю: рaдуйсz, свёта хrт0ва рeвностный распространи1телю.

Рaдуйсz, пeрвыz њби1тели въ казaни ўстрои1телю: рaдуйсz, ди1вный и3збрaнниче б9ій.

Рaдуйсz, блгdть и3 млcть гDню въ брaтіи твоeй водвори1вый: рaдуйсz, число2 и4нокwвъ ўмн0живый.

Рaдуйсz, бл№гочи1ніz цRк0внагw блюсти1телю: рaдуйсz, пёніz бжcтвеннагw и3скyсный ўчи1телю.

Рaдуйсz, безчи1ніz и3 нечeстіz мyдрый њбличи1телю.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ бGон0сный kви1лсz є3си2, с™и1телю, во грaдэ казaни, њбличaz нечести1выхъ покл0нникwвъ лжепрор0ка самёмъ и4хъ zзhкомъ, и3 не могyщихъ ничт0же рещи2 проти1ву тебє2 њбращaz къ є3ди1ному въ трbцэ слaвимому бGу, поS є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS въ казaни просвэщeніе и4стины и3 tгнA t неS тмY нечeстіz хrт0съ, и4стинный бGъ нaшъ, є3мyже въ сeмъ ўсeрднw послужи1лъ є3си2, с™и1телю. тёмже взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, насади1телю ни1вы хrт0вы въ странЁ нечeстіz: рaдуйсz, напои1телю џной живhми водaми хrт0ва ўчeніz.

Рaдуйсz, ничт0же себЁ восписyzй, но вс‰ къ є3ди1ному бGу tносsй: рaдуйсz, вождю2 вHинства хrтHва, посекaющагw вс‰ проти6вныz си1лы нечє1стіz.

Рaдуйсz, ѓгGеле, п0сланный t бGа ко и3стреблeнію плeвелъ на ни1вэ є3гw2: рaдуйсz, дрyже бж‹й, желaющій всBмъ сп7сeніz.

Рaдуйсz, бlгодaтный врачY дyшъ и3 тэлeсъ: рaдуйсz, кр0ткій ўказaтелю лжи1вости магометaнскіz вёры держащымсz є3S.

Рaдуйсz, мyдрый uдостовери1телю въ бжcтвенности вёры хrтіaнскіz: рaдуйсz, невёрныхъ ўчи1телю вёры въ прес™yю трbцу.

Рaдуйсz, свэти1ло, сіsющее на твeрди казaнскіz џбласти: рaдуйсz, теплото2, согрэвaющаz всёхъ, притекaющихъ къ тебЁ, люб0вію.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ з7.

Хотsй ўстр0ити сп7сeніе казaнскихъ татaръ, научи2 тS, с™и1телю, врачeбной хи1трости, да бyдеши и3мъ врaчъ дyшъ и3 тэлeсъ. тh же, и3мёz люб0вь бGопод0бную, принимaлъ є3си2 вс‰ недyжныz, притекaющыz къ тебЁ, ўказyz коемyждо на бlгопотрeбное врачевство2, пaче же на всецэли1телz гDа ї}са хrтA, поS є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое и3 ди1вное срeдство къ њбращeнію невёрныхъ показA гDь въ твоeмъ, с™и1телю, врачевaніи тэлeсныхъ болёзней, привлекaz къ тебЁ мн0жество недyжныхъ всsкагw р0да, и4хже кyпнw съ при1сными и4хъ ко хrтY приводи1лъ є3си2. тёмже, безмeздный врачY, пріими2 t нaсъ такwвaz:

Рaдуйсz, безмє1зднымъ врачє1мъ мyдрый подражaтелю: рaдуйсz, ћкw познaлъ є3си2 бlгодaтную си1лу и4хъ безмeзднагw врачевaніz.

Рaдуйсz, врачевaвый нед{жныz привлечeніz рaди къ вёрэ невёрующихъ: рaдуйсz, ўпотреблsвый врачевaніе тэлeсное къ слaвэ и4мене б9іz и3 ко сп7сeнію бли1жнихъ.

Рaдуйсz, рeвностный сотрyдниче с™и1телz гyріz: рaдуйсz, и4скренній и3 вёрный є3гw2 дрyже.

Рaдуйсz, ўспокои1телю є3гw2 на nдрЁ смeртномъ: рaдуйсz, и3 по смeрти съ ни1мъ не разлучи1выйсz.

Рaдуйсz, мlтвенниче нaшъ ўсeрдный: рaдуйсz, храни1телю њби1тели твоеS неусhпный.

Рaдуйсz, грaду казaни похвало2 и3 ўтверждeніе: рaдуйсz, свэти1ло, сіsющее на твeрди правослaвныz цeркве.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ }.

Стрaнное бЁ предсказaніе њ тебЁ, с™и1телю, прозорли1вагw с™и1телz ґкaкіа, и3же є3щE во врeмz твоегw2 їеродіaконства предречE, ћкw бyдеши въ бGоспасaемомъ грaдэ тфeри ўправлsти людьми2 б9іими. мh же, бlгоговez пред8 бGомъ, ди1внw ўстр0ившемъ твоE є3мY служeніе, поeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь бhлъ є3си2 б9ій, с™и1телю, є3гдA постaвленъ бhлъ є3си2 во є3пcкопа бGоспасaемому грaду тфeри, служA бGу тёломъ и3 душeю: тёло и3знурsz пост0мъ и3 непрестaннымъ трудомъ, дyшу же питaz мlтвою и3 сл0вомъ б9іимъ. тёмже пріими2 t нaсъ сицєвaz:

Рaдуйсz, свэти1льниче тферскjz цRкве: рaдуйсz, д0брый є3S пaстырю.

Рaдуйсz, словeсныхъ nвeцъ мyдрый питaтелю: рaдуйсz, вёрный хrт0въ подражaтелю.

Рaдуйсz, ґпcтлwвъ наслёдниче: рaдуйсz, неутоми1мый дёлателю ни1вы б9іz.

Рaдуйсz, бlговременный є3S напои1телю: рaдуйсz, n§ескихъ предaній храни1телю.

Рaдуйсz, вёры хrт0вы правослaвный ўчи1телю: рaдуйсz, стр0гій постA блюсти1телю.

Рaдуйсz, џбразъ вёрующымъ въ тебЁ сам0мъ написaвый: рaдуйсz, неусhпный мlтвенниче њ стaдэ твоeмъ.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ f7.

Вси2 ѓгGли нбcніи восхвали1ша бGа, даровaвшаго тебЁ, с™и1телю, чyдный дaръ врачевaніz тэлeсныхъ и3 душeвныхъ болёзней, и4мже всёхъ привлекaлъ є3си2, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjи многовэщaнніи ри1торскими свои1ми zзhки не возм0гутъ и3зрещи2 пaстырскихъ твои1хъ подвигHвъ, с™и1телю: кaкw бо м0щно вс‰ повёдати њ стр0гости постA твоегw2 и3ли2 њ неусhпномъ препровожденіи нощeй въ моли1твэ; мh же бlгоговёйнw взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, пaстырю, въ стр0гомъ п0сте себE содержавый: рaдуйсz, подви1жниче бlгочeстіz, н0щи въ мlтвэ без8 снA препроводи1вый.

Рaдуйсz, собесёдниче б9ій: рaдуйсz, сёzтелю нбcныz рaдости твои1ми мlтвенными слезaми.

Рaдуйсz, пл0ть твою2 всецёло дyхови пораб0тивый: рaдуйсz, со страстьми2 и3 похотьми2 ю5 распsвый.

Рaдуйсz, тферскyю пaству твою2 t зарaзы мlтвами сохрани1вый: рaдуйсz, сердоб0льный њ вёрныхъ попечи1телю.

Рaдуйсz, во всёхъ ск0рбzхъ и4хъ ўтёшителю: рaдуйсz, пaстырю милосeрдный ко всBмъ бёдствующымъ.

Рaдуйсz, ўчaстниче во всёхъ ск0рбехъ и3 нyждахъ бли1жнихъ твои1хъ: рaдуйсz, сострадaтелю всBмъ стрaждущымъ.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS дyшу твою2, с™и1телю, ты2, возжелёвъ пок0z дух0внагw, тферскyю пaству твою2 въ стaрости њстaвилъ є3си2 и3 пересели1лсz є3си2 пaки въ ўстр0енную тоб0ю казaнскую њби1тель бGолёпнагw сп7сова преwбражeніz, поS въ нeй до концA земнaгw житіS твоегw2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA и3 крёпкое њграждeніе бhлъ є3си2, с™и1телю, казaнскіz твоеS њби1тели, tвращaz t неS всE бBды и3 напaсти с™hми твои1ми мlтвами, и3 примёромъ свои1мъ ўтверждaz въ брaтіи бlгочeстіе и3 с™ость. тёмже по д0лгу вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ст0лпе благочeстіz: рaдуйсz, трудолюби1вый мlтвенниче.

Рaдуйсz, постA и3 моли1твы ўчи1телю: рaдуйсz, ми1лостыни щeдрый раздаsтелю.

Рaдуйсz, благочи1ніz цRк0вногw ревни1телю: рaдуйсz, настaвниче монaхwвъ пред0брый.

Рaдуйсz, неопусти1тельный посэти1телю є3жеднє1вныz сл{жбы б9іz: рaдуйсz, земнhй ѓгGеле и3 нбcный человёче.

Рaдуйсz, t земли2 на нб7о возлетёвый: рaдуйсz, и3 по смeрти твоeй нaсъ не њставлszй.

Рaдуйсz, при1сный нaшъ благодётелю: рaдуйсz, всегдaшній нaшъ во хrтэ настaвниче и3 попечи1телю.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ №i.

Пёніе всеумилeнное прин0симъ ти2, с™и1телю, и3 м0лимъ тS ўмоли1ти хrтA бGа, да дaруетъ всBмъ нaмъ блгdть и3 си1лу ко сп7сeнію, да вhну съ тоб0ю поeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтопріeмный свэти1льникъ и4стиннагw свёта сyщымъ на земли2 kвлsешисz, с™и1телю варсон0фіе, просвэщaеши бо сердцA вёрныхъ и3 рaзуму бжcтвенному вс‰ наставлsеши, поучaz и3 нaсъ рaдостнw взывaти тебЁ:

Рaдуйсz, с™и1телю, предстоsй пrт0лу б9ію: рaдуйсz, прес™hz трbцы присноблажeнный служи1телю.

Рaдуйсz, предстоsй и3 послёдуzй ѓгнцу б9ію: рaдуйсz, м™ре б9іz собесёдниче.

Рaдуйсz, херувjмwвъ и3 серафjмwвъ со0бщниче: рaдуйсz, ґрхaгGлwвъ и3 ѓгGлwвъ сослужи1телю.

Рaдуйсz, предтeчи гDнz спредстоsтелю: рaдуйсz, ґпcтлwвъ подражaтелю.

Рaдуйсz, м§нкwвъ соревновaтелю: рaдуйсz, с™и1телей равностоsтелю.

Рaдуйсz, прпdбныхъ ўкрашeніе: рaдуйсz, всёхъ с™hхъ сожи1телю.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ в7i.

Блгdть, дaнную ти2 t бGа, вёдуще, притекaемъ къ рaцэ мощeй твои1хъ, сти1телю варсон0фіе, ўсeрднw ўмолsюще тS њ неwставлeніи нaсъ с™hми твои1ми мlтвами, да и3 мы2 по њкончaніи нaшегw земнaгw жи1тельства съ тоб0ю воспоeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще бlжeнную кончи1ну твою2, є4юже, ћкw nрeлъ, въ гHрнzz воспари1лъ є3си2, м0лимъ тS, с™и1телю варсон0фіе, бhти нaмъ во всBмъ ко блaгу пом0щникомъ и3 всегдA слhшати ны2, ўсeрднw взывaющихъ ти2:

Рaдуйсz, с™и1телей похвало2: рaдуйсz, ск0рый пом0щниче съ вёрою къ тебЁ притекaющымъ.

Рaдуйсz, неусhпный храни1телю и4нокwвъ твоеS њби1тели: рaдуйсz, защи1тниче грaду казaни.

Рaдуйсz, ўсeрдный мlтвенниче њ всёхъ, къ тебЁ притекaющихъ: рaдуйсz, врачY недyгующихъ.

Рaдуйсz, пaстырю, соблюдazй словeсное стaдо твоE: рaдуйсz, пом0щниче и3 защи1тниче њби1димыхъ.

Рaдуйсz, даровaтелю рaдости плaчущымъ: рaдуйсz, њбуревaемыхъ настaвниче.

Рaдуйсz, ск0рбныхъ ўтэшeніе: рaдуйсz, сп7сaемыхъ њбодри1телю и3 подкрэпи1телю.

Рaдуйсz, варсон0фіе, казaнский чудотв0рче!

Кондaкъ Gi.

Q всебlжeнный и3 с™hй с™и1телю џ§е варсон0фіе, с™hми твои1ми мlтвами ўмоли2 гDа бGа, є4же и3збaвити всёхъ нaсъ, притекaющихъ къ тебЁ, t всsкіz ск0рби, t всsкихъ бёдъ и3 напaстей, и3 t всsкагw ѕлA, душeвнагw и3 тэлeснагw, да вhну съ тоб0ю поeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды, посeмъ №-й јкосъ и3 №-й кондaкъ.

Моли1тва.

Прини1кни, с™и1телю варсон0фіе, съ г0рнихъ селeній на притекaющихъ къ рaцэ мощeй твои1хъ и3 вонми2 молeнію и4хъ: ўмоли2 гDа бGа даровaти всBмъ нaмъ, є4же ко сп7сeнію нaшему мы2 пр0симъ ў негw2 при с™hхъ мощaхъ твои1хъ. бyди всBмъ нaмъ застyпникъ и3 ходaтай въ нуждaхъ нaшихъ и3 прошeніихъ. Ўмоли2 гDа бGа даровaти крёпкій и3 ненаруши1мый ми1ръ, благочи1ніе, просвэщeніе ўмHвъ и3 сердeцъ, и3 земли2 плодон0сіе, пaстырємъ с™hню, зак0намъ прaвду и3 си1лу, военачaльникwмъ мyдрость и3 непобэди1мое мyжество, градоначaльникwмъ сyдъ, в0инству прeданность вёрэ и3 nтeчеству, и3 неwдоли1мую хрaбрость, всBмъ же правосл†внымъ хrтіaнwмъ здрaвіе и3 бlгочeстіе. сохранsй њби1тель твою2 с™yю t всёхъ навётwвъ врaжіихъ, да сл0вомъ и3 дёломъ прославлsетсz въ нeй всес™0е и4мz nц7A, и3 сн7а, и3 с™aгw д¦а, нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Свя­ти­тель Вар­со­но­фий, епи­скоп Твер­ской, чу­до­тво­рец Ка­зан­ский, ро­дил­ся око­ло 1495 го­да в го­ро­де Сер­пу­хо­ве в се­мье свя­щен­ни­ка Ва­си­лия. При Кре­ще­нии мла­де­нец по­лу­чил имя Иоанн. От­ли­ча­ясь тру­до­лю­би­ем и по­нят­ли­во­стью, от­рок лег­ко овла­дел гра­мо­той, осво­ил чте­ние Псал­ти­ри и цер­ков­ное пе­ние на­столь­ко, что мог не толь­ко сам чи­тать и петь, но и по­мо­гать дру­гим.

В 1512 го­ду крым­ские та­та­ры под пред­во­ди­тель­ством Ах­мат Ги­рея и Бур­нат Ги­рея хо­ди­ли в по­ход на Ря­зань, но «не успев ни­что­же во взя­тии гра­да Ря­за­ни», про­шли быст­рым и неожи­дан­ным опу­сто­ши­тель­ным рей­дом по бе­ре­гам Оки. В чис­ле мно­гих и Иоанн сем­на­дца­ти­лет­ним от­ро­ком был уве­ден в плен. Мно­го при­шлось тер­петь в пле­ну юно­ше, но в су­ро­вых ис­пы­та­ни­ях ве­ра Хри­сто­ва, еще в ро­ди­тель­ском до­ме глу­бо­ко уко­ре­нив­ша­я­ся в серд­це, при­нес­ла плод сто­ри­цей. Упо­вая на Гос­по­да, бу­ду­щий свя­ти­тель мо­лил­ся и пел при­хо­див­шие на па­мять псал­мы, жил, как жи­вет по­слуш­ник в мо­на­сты­ре, непри­мет­но на­вы­кая по­слу­ша­нию, незло­бию и тер­пе­нию. Спал Иоанн со­всем ма­ло, к еде по­чти не при­тра­ги­вал­ся, от­ли­чал­ся усер­ди­ем и кро­то­стью, тру­дил­ся без пре­ко­сло­вия и по­то­му рас­по­ло­жил к се­бе да­же оже­сто­чен­ные серд­ца ино­вер­цев, ко­то­рые, неволь­но при­знав его до­сто­ин­ства, ста­ли об­ра­щать­ся с ним мяг­че и снис­хо­ди­тель­нее, неже­ли с дру­ги­ми.

По­сте­пен­но бла­го­да­ря неза­у­ряд­ным спо­соб­но­стям он овла­дел раз­го­вор­ным та­тар­ским язы­ком до та­кой сте­пе­ни, что по про­ше­ствии двух лет мог не толь­ко хо­ро­шо го­во­рить, но и пи­сать по-та­тар­ски. Плен про­дол­жал­ся три го­да. С боль­шим тру­дом со­брав необ­хо­ди­мую сум­му, свя­щен­ник Ва­си­лий вы­ку­пил сво­е­го сы­на Иоан­на из та­тар­ской нево­ли. Бла­жен­ный Иоанн воз­вра­тил­ся до­мой, од­на­ко серд­це его уже охла­де­ло на­все­гда к непо­сто­ян­ным зем­ным ра­до­стям и уте­хам. Со­глас­но неко­ле­би­мо­му ре­ше­нию, со­зрев­ше­му в ду­ше юно­ши еще в пле­ну, он по­ехал в Моск­ву, где в Спас­ском Ан­д­ро­ни­ко­вом мо­на­сты­ре при­нял ино­че­ское по­стри­же­ние, дав Бо­гу обе­ты дев­ства, по­слу­ша­ния и нес­тя­жа­ния. Но­во­по­стри­жен­но­го ино­ка на­рек­ли Вар­со­но­фи­ем.

Стро­гой и бо­го­угод­ной жиз­нью инок Вар­со­но­фий пре­успе­вал в по­дви­гах доб­ро­де­те­ли и мо­лит­вы. В Ан­д­ро­ни­ко­вом мо­на­сты­ре бы­вал на­ез­да­ми свя­ти­тель Ака­кий, епи­скоп Твер­ской (1522–1567), род­ной млад­ший брат пре­по­доб­но­го Иоси­фа Во­лоц­ко­го и по­стри­жен­ик Иоси­фо-Во­ло­ко­лам­ско­го мо­на­сты­ря, ар­хи­пас­тырь доб­рый и бла­го­че­сти­вый, удо­сто­ен­ный от Бо­га да­ра про­зор­ли­во­сти. Он неод­но­крат­но пред­ска­зы­вал пре­по­доб­но­му Вар­со­но­фию, быв­ше­му еще в сане иеро­ди­а­ко­на, что имен­но он станет неко­гда пре­ем­ни­ком свя­ти­те­ля Ака­кия на Твер­ской ка­фед­ре. О доб­ро­де­тель­ной и бла­го­че­сти­вой жиз­ни пре­по­доб­но­го Вар­со­но­фия ста­ло из­вест­но мит­ро­по­ли­ту Мос­ков­ско­му Ма­ка­рию, ко­то­рый воз­вел свя­то­го Вар­со­но­фия в сан игу­ме­на Ни­ко­ло-Пеш­нош­ской Ме­фо­ди­е­вой пу­сты­ни, ос­но­ван­ной в 1461 го­ду уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го пре­по­доб­ным Ме­фо­ди­ем (па­мять 14 июня) в 15 вер­стах от Дмит­ро­ва. В ста­ри­ну пу­стынь эта име­но­ва­лась «Ни­ко­ла на Пес­ну­ше».

В 1553 го­ду в па­лом­ни­че­стве (в бла­го­дар­ность за чу­дес­ное из­бав­ле­ние от смер­ти) на пу­ти в Ки­рил­лов Бе­ло­зер­ский мо­на­стырь Пеш­нош­скую оби­тель по­се­тил царь Иоанн Гроз­ный с се­мей­ством. Он об­ра­тил вни­ма­ние на опыт­но­го на­став­ни­ка ино­че­ской жиз­ни, по­бы­вав­ше­го в пле­ну и све­ду­ще­го в та­тар­ском язы­ке и нра­вах. По­это­му ко­гда в 1555 го­ду в Ка­за­ни от­кры­ва­ли но­вую епар­хию, вме­сте со свя­ти­те­лем Гу­ри­ем, пер­вым ар­хи­епи­ско­пом Ка­зан­ским, был на­прав­лен в Ка­зань и свя­той Вар­со­но­фий из Пеш­нош­ской оби­те­ли в сане ар­хи­манд­ри­та для ос­но­ва­ния там мо­на­сты­ря.

26 мая 1555 го­да пер­во­свя­ти­те­ли Ка­за­ни тор­же­ствен­но от­пра­ви­лись в путь. Из Моск­вы по ре­кам Москве, Оке и Вол­ге путь до Ка­за­ни длил­ся два ме­ся­ца. В вос­кре­се­нье 27 июля 1555 го­да свя­ти­тель Гу­рий с игу­ме­ном Пеш­нош­ским Вар­со­но­фнем и игу­ме­ном Успен­ско­го Ста­риц­ко­го мо­на­сты­ря Гер­ма­ном при­бы­ли в Ка­зань. С кре­ста­ми и хо­руг­вя­ми бы­ли встре­че­ны они в Ка­зан­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре мест­ным ду­хо­вен­ством и на­се­ле­ни­ем. Вме­сте со свя­тым Вар­со­но­фи­ем в Ка­зань при­бы­ли ино­ки, по­стри­жен­и­ки Пеш­но­ши: Ти­хон, Фе­о­до­рит, Иов, Ан­д­ро­ник, Силь­вестр, а так­же инок Ан­д­ро­ни­ко­ва мо­на­сты­ря Си­ме­он. Уже в сле­ду­ю­щем, 1556 го­ду пре­по­доб­ный Вар­со­но­фий ис­пол­нил воз­ло­жен­ное на него по­ру­че­ние и устро­ил Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь в Ка­зан­ском крем­ле. Им был освя­щен пер­вый ка­мен­ный теп­лый храм в мо­на­сты­ре во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Рат­но­го, а впо­след­ствии – и глав­ный храм в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня.

Тай­но от всех он про­дол­жал но­сить вери­ги для из­ну­ре­ния пло­ти. Мо­на­стырь в ско­ром вре­ме­ни сде­лал­ся сре­до­то­чи­ем ду­хов­ной жиз­ни быв­шей та­тар­ской сто­ли­цы. Через несколь­ко лет чис­ло ино­ков в нем до­хо­ди­ло до ста че­ло­век. Свя­той Вар­со­но­фий об­ра­щал та­тар в пра­во­слав­ную ве­ру, че­му нема­ло спо­соб­ство­ва­ло пре­вос­ход­ное зна­ние им та­тар­ско­го язы­ка. Бла­го­да­ря ис­це­ле­ни­ям раз­лич­ных неду­гов имя его ста­ло из­вест­но да­ле­ко за пре­де­ла­ми Ка­за­ни. И нема­ло боль­ных, при­хо­див­ших к нему за вра­че­ва­ни­ем, скло­ня­лись к при­ня­тию хри­сти­ан­ской ве­ры. По смер­ти епи­ско­па Твер­ско­го Ака­кия (1567) свя­ти­тель Филипп, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, вы­звал свя­то­го Вар­со­но­фия в Моск­ву и воз­вел его в сан епи­ско­па Твер­ско­го.

Ис­тин­ным све­тиль­ни­ком был свя­ти­тель Вар­со­но­фий для сво­ей паст­вы, не сло­ва­ми од­ни­ми, но всем су­ще­ством сво­им ука­зуя спа­си­тель­ный путь Хри­стов. Несмот­ря на вы­со­кий свя­ти­тель­ский сан, он про­дол­жал быть сми­рен­ным по­движ­ни­ком, ка­ким был в Пеш­нош­ской оби­те­ли и в Ка­за­ни. Но­чи про­во­дил он в мо­лит­ве, дни в тру­дах и за­бо­тах, от­ды­хая, шил кло­бу­ки и да­рил ино­кам и епи­ско­пам, непре­стан­ной мо­лит­вой усерд­но вра­че­вал те­лес­ные и ду­шев­ные бо­лез­ни об­ра­щав­ших­ся к нему. В то вре­мя на­ча­лись для Рос­сии тяж­кие ис­пы­та­ния – царь Иоанн Гроз­ный, муд­ро и бла­го­че­сти­во пра­вив­ший Рос­си­ей, стал ужа­сом и би­чом для сво­их под­дан­ных, на­саж­дая так на­зы­ва­е­мую «оприч­ни­ну». Тверь не при­над­ле­жа­ла оприч­нине и по­то­му не поль­зо­ва­лась бла­го­склон­но­стью ца­ря. С ужа­сом и него­до­ва­ни­ем ви­дел свя­ти­тель Вар­со­но­фий, как его друг Гер­ман, ар­хи­епи­скоп Ка­зан­ский (па­мять 6 но­яб­ря), неко­гда поль­зо­вав­ший­ся ува­же­ни­ем ца­ря, был вы­зван из Ка­за­ни в Моск­ву для воз­ве­де­ния в сан мит­ро­по­ли­та, од­на­ко по­сле то­го, как на­пом­нил ца­рю ти­хи­ми и крот­ки­ми сло­ва­ми, что тот даст от­вет на су­де Бо­жи­ем за свои же­сто­ко­сти, был из­гнан и умер в за­то­че­нии. Мно­го страш­ных со­бы­тий про­шло пред оча­ми свя­ти­те­ля Вар­со­но­фия за че­ты­ре го­да его ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния. Глу­бо­ко со­кру­шал­ся о сво­ей пастве свя­ти­тель Вар­со­но­фий. Ощу­щая стар­че­скую немощь, он в 1571 го­ду уда­лил­ся на по­кой в ос­но­ван­ную им в Ка­за­ни оби­тель. Пять лет про­вел он в Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре на по­кое, в мо­лит­ве и уеди­не­нии, где при­нял ве­ли­кую схи­му. Ко­гда он не мог по немо­щи сам хо­дить в цер­ковь, лю­бя­щие уче­ни­ки по­мо­га­ли ему по­се­щать храм Бо­жий, зная его лю­бовь к Бо­го­слу­же­нию.

Скон­чал­ся свя­ти­тель Вар­со­но­фий 11 ап­ре­ля 1576 го­да и был по­гре­бен в Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре ар­хи­епи­ско­пом Ка­зан­ским Ти­хо­ном. В 1595 го­ду по бла­го­сло­ве­нию свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Иова (1588–1607) по­стро­ен в этом мо­на­сты­ре но­вый храм в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. При стро­и­тель­ство хра­ма бы­ли об­ре­те­ны мо­щи свя­ти­те­лей Ка­зан­ских Гу­рия и Вар­со­но­фия.

Жиз­не­опи­са­ние свя­ти­те­лей Гу­рия и Вар­со­но­фия со­став­ле­но бы­ло свя­щен­но­му­че­ни­ком пат­ри­ар­хом Ер­мо­ге­ном.

4/17 ок­тяб­ря – Об­ре́те­ние мо­щей

Об­ре­те­ние мо­щей свя­ти­те­ля Гу­рия, ар­хи­епи­ско­па Ка­зан­ско­го († 1563), и Вар­со­но­фия, епи­ско­па Твер­ско­го († 1576), про­изо­шло в Ка­за­ни в 1595 го­ду. При стро­и­тель­стве но­вой ка­мен­ной церк­ви в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня в Спа­со-Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре, ос­но­ван­ном свя­ти­те­лем Вар­со­но­фи­ем, у ал­тар­ной сте­ны преж­не­го де­ре­вян­но­го хра­ма бы­ли вы­ко­па­ны гро­бы с те­ла­ми свя­ти­те­лей. Необыч­ность ви­да нетлен­ных гро­бов ис­пол­ни­ла свя­ти­те­ля Ер­мо­ге­на (па­мять 17 фев­ра­ля) бла­го­го­вей­ным дерз­но­ве­ни­ем от­крыть гро­бы при боль­шом сте­че­нии на­ро­да. Сам свя­ти­тель Ер­мо­ген так опи­сы­ва­ет это со­бы­тие: "Ви­де­хом ди­во, его же не на­де­я­хом­ся. Ра­ка бо свя­та­го бе пол­на бла­го­ухан­на ми­ра, как чи­стой во­ды, мо­щи же свя­та­го Гу­рия ввер­ху ми­ра яко гу­ба но­ша­ху­ся. Нетле­ни­ем бо ода­ри Бог чест­ное и мно­го­труд­ное его те­ло, яко и ныне зрит­ся все­ми. Ток­мо ма­ло верх­ния гу­бы тле­ние кос­ну­ся, про­чие же его уды це­лы бы­ша, ни­чем же невре­ди­мы. Ося­за­хом же и по­гре­баль­ные ри­зы его и бя­ху креп­ки зе­ло. По­том же от­крых­ом ра­ку пре­по­доб­на­го Вар­со­но­фия и ви­де­хом: мно­гим нетле­ни­ем по­чте­ни от Бо­га мо­щи свя­та­го Вар­со­но­фия. К но­гам пре­по­доб­на­го тле­ние кос­ну­ся, но оба­че не ток­мо ко­сти не раз­ру­ше­ны, но креп­ки бя­ху зе­ло и ни­ка­ко­же сла­бо­сти в со­ста­ве иму­ще, яко же и Гу­рию свя­ти­те­лю. И по­гре­баль­ныя ри­зы та­кож­де, яко и Гу­рию пре­по­доб­но­му, но­вых креп­чае". Мно­гие боль­ные ис­це­ли­лись, по­ма­зав­шись свя­тым ми­ром, ис­те­кав­шим от мо­щей свя­ти­те­ля Гу­рия.

В Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке под 4 ок­тяб­ря ска­за­но: "Гу­рий по­до­би­ем сед, бра­да, аки Ва­си­лия Ке­са­рий­ско­го, в шап­ке, в омо­фо­ре, в ру­ках Еван­ге­лие, ри­за свя­ти­тель­ская. Вар­со­но­фий по­до­би­ем над­сед, бра­да, аки Гу­ри­е­ва, на ко­нец раз­дво­и­лась, в шап­ке, ри­за свя­ти­тель­ская, омо­фор и Еван­ге­лие".

В со­от­вет­ствии с до­кла­дом ар­хи­епи­ско­па Че­бок­сар­ско­го и Чу­ваш­ско­го Ве­ни­а­ми­на (Но­виц­ко­го; † 14 ок­тяб­ря 1976) свя­тей­ший пат­ри­арх Мос­ков­ский и всея Ру­си Пи­мен бла­го­сло­вил тво­рить в пер­вое вос­кре­се­нье по­сле 4 ок­тяб­ря со­бор­ную па­мять всем Ка­зан­ским свя­ти­те­лям.