Акафист святителю Василию, епископу Рязанскому, чудотворцу

Предназначен для келейного чтения

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 июня (10 июня ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранному от Небеснаго Пастыреначальника и от Святаго Духа поставленному в пастыря страны Рязанския и Муромския, прославльшемуся святым житием и чудесы, похвальная пения приносим ти, святителю Христов Василие. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас зол и обстояний свобождай, да с радостию и благодарением всегда тебе зовем:

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Икос 1

Ангелу Божию подобен был еси, святителю Христов, светлостию ума твоего, чистотою сердца и незлобием, пожив на земли, аки безплотен; сего ради прослави тя Всевышний Господь нетлением честных мощей твоих и дивными чудесы. Темже с любовию благоговейно зовем ти:

Радуйся, прежде рождения твоего на служение спасению людей свыше предизбранный; радуйся, от пелен младенческих Господу Богу посвященный.

Радуйся, от юности твоея всем сердцем Господа возлюбивый; радуйся, вся благая и красная мира сего Господа ради презревый.

Радуйся, в повелениих Господних всегда усердно ходивый; радуйся, всякими боголюбезными добродетельми душу твою украсивый.

Радуйся, ум твой весь ко Господу устремивый; радуйся, высокий образ иноческих подвигов в житии твоем явивый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 2

Видя благоверный князь Георгий светлость ума твоего и святое житие твое, избра тя, яко мужа мудра, праведна и свята, во епископа града своего Мурома, да просветиши неведущия Божественныя Истины, исправиши беззаконныя, утешиши скорбящия и научиши вся достойно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум просвещен книжным учением и богомыслием, паче же благодатию Божиею озарен имея, преславне отче Василие, восхотел еси тьму нечестия и заблуждений в пастве твоей разгнати, просветити же ю светом истиннаго Боговедения и благочестия. Сего ради, восхваляюще тя, глаголем:

Радуйся, истинныя премудрости исполненный; радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный.

Радуйся, Божественныя Истины усердный проповедниче; радуйся, велений Господних немолчный провозвестниче.

Радуйся, правыя веры и добродетелей ревностный насадителю; радуйся, суеверий и пороков мужественный искоренителю.

Радуйся, яко словесное стадо твое мудре упасл еси; радуйся, яко премногия души к вечному спасению наставил еси.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 3

Силою проповеди твоея, богомудре святителю, благодатию Божиею споспешествуемыя, купно же образом святаго жития твоего, мнози, омраченнии тьмою неразумия и заблуждений, Божественную Истину уведеша, мнози нечестивии беззакония и развращения оставиша и на стези спасения обратишася, в покаянии и умилении сердца поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея непрестанное попечение о разоренней от злочестивых супостат пастве Муромстей, яко мудрый пастырь и чадолюбивый отец, во благоустроении сея неусыпно трудился еси, всем духовным чадом твоим потребную коемуждо помощь подавая. Темже достоин еси прославлятися звании сими:

Радуйся, сирых и вдовиц предстателю; радуйся, не имущих крова теплый крове и алчущих питателю.

Радуйся, скорбящих и унывающих скорый утешителю; радуйся, во вражде сущих примирителю.

Радуйся, ищущих спасения благонадежный к небеси руководителю; радуйся, сомнящихся в вере мудрый просветителю.

Радуйся, сострадательных и милостивых мощный споспешниче; радуйся, нищих духом и чистых сердцем благий наставниче.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 4

Бурею исконныя злобы волнуемь всезлобный диавол, не терпя непорочности жития твоего и благопоспешнаго пастырскаго служения, святе Василие, воздвиже на тя бурю мятежа буиих и неистовых жителей града Мурома, иже, лукавым мечтанием вражиим прельстившеся, возмнеша тя аки нецеломудрена и неблагочестна; темже и восхотеша, во ослеплении своем, не точию изгнати тя из града, но и умертвити. Ты же, архиерею Божий, все упование твое на Всесильнаго Господа и Пречистую Богородицу возложив, воспевал еси ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше враждовавшии на тя людие града Мурома зело кроткия глаголы твоя, святителю Христов, имиже просил еси дати тебе мало времене до утрия до третияго часа, укротиша ярость свою и отыдоша в домы своя; ты же, угодниче Божий, по всенощней слезней молитве твоей к Богу Спасителю и Пречистей Богородице во храме святых страстотерпцев Бориса и Глеба, приим на руки твоя честную икону Богоматере, отшел еси к реце Оце, хотяй оставити град Муром и по волнам плыти. Воспоминающе убо сие отшествие твое, возглашаем ти сицевая:

Радуйся, высокий образе предивнаго смирения; радуйся, светлое зерцало твердыя веры и непоколебимыя надежды на Бога Вышняго.

Радуйся, столпе терпения, злобою человеческою непоколебимый; радуйся, адаманте, прилоги вражиими несокрушимый.

Радуйся, агнче незлобиве, кротостию твоею гонители твоя аки дивия звери укротивый; радуйся, смирением твоим козни диавола преславно посрамивый.

Радуйся, блаженне миротворче, мирскаго волнения и мятежа избежавый; радуйся, волнам речным с верою и упованием на Господа себе предавый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 5

Боготечней звезде уподобился еси, преславне Василие, егда по струям водным, противу течения речнаго, на мантии твоей, аки на легцей ладии, со образом Пречистыя Богоматере, силою Божиею веден был еси из града Мурома ко граду Рязани, поя во умилении сердца чудодеющему и благодеющему ти Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, отче Василие, людие града Мурома пречудне силою Божиею по волнам, аки безплотна носима, уразумеша свое козньми вражиими прельщение, твою же чистоту и непорочность. Темже, в покаянии и сокрушении сердца, возопиша вслед тебе: «Прости ны грешныя рабы твоя, согрешихом пред тобою, отче святый, Владыко, не забуди нас раб твоих!» Мы же, дивящеся толикому благоволению к тебе Божию, в преславнем чудеси явленному, со благоговением вопием ти:

Радуйся, благоуханный сосуде чистоты и целомудрия; радуйся, пресветлый доме Пребожественныя Троицы.

Радуйся, верный слуго Царя Небеснаго; радуйся, возлюбленный рабе Пресвятыя Богородицы.

Радуйся, постом и бдением тело твое изнуривый; радуйся, молитвою и богомыслием ветхаго человека в себе умертвивый.

Радуйся, плаванием твоим по волнам речным струи водныя освятивый; радуйся, тем плаванием жители града Мурома вразумивый и к покаянию обративый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 6

Провозвестник дивнаго твоего по водам шествия ко граду Рязани явися устроением Божиим благоговейный диакон града того, егда, хотяй начати вечернее богослужение, не можаше изрещи обычнаго возглашения: «Благослови, Владыко!» Но возопи велегласно: «Владыка грядет, сретайте его!» И абие весь освященный собор и людие со князем изыдоша с честными иконами во сретение тебе, святителю Божий, и узревше тя, предивне волнами речными носима, в радовании сердца, благочестно приветствоваша тя, грядуща, чудодеющему же Богу вопияху: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет благодати и милости Божия, пришедшу тебе, прехвальне отче, в пределы земли Рязанския, юже просветил еси светом Божественнаго учения и непорочнаго жития твоего. Сего ради возглашаем ти сицевая:

Радуйся, великий избранниче Архиереа Вечнаго, Господа Иисуса; радуйся, чистый сосуде Божественныя благодати.

Радуйся, Божиих велений вернейший исполнителю; радуйся, Христовых заповедей неуклонный хранителю.

Радуйся, светильниче, на высоте церковней поставленный; радуйся, премудрый управителю корабля духовнаго.

Радуйся, богогласная трубо евангельскаго учения; радуйся, твердый поборниче Церкве Христовы.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 7

Хотя привести паству твою рязанскую ко истинному богопознанию и спасению, еще же успокоити и укрепити ю, прежде разорену бывшую от безбожных иноплеменников, подъял еси великия труды и подвиги, преблагий пастырю, непрестанно поучая, утешая и назидая словесныя овцы твоя, споспешествующему же тебе и укрепляющему тя во трудех Господу Богу поя: Аллилуиа.

Икос 7

Новое место святительских трудов твоих, паки разорену бывшу и конечне опустошену граду Рязани от лютых варвар и храмом Божиим в нем сожженным, указа тебе Благопромыслитель Господь град Переславль Рязанский, аможе чудне преселился еси и был еси первый архиерей граду сему, идеже вельми прослави тя Господь Бог, научая нас взывати тебе:

Радуйся, высокая похвало и украшение Переславлю Рязанскому; радуйся, святительскаго престола в нем богоизбранный основателю.

Радуйся, великия труды и подвиги во благоустроении новыя паствы твоея подъемый; радуйся, отеческое попечение о спасении духовных чад твоих всегда имевый.

Радуйся, благодатных даров неоскудный раздателю; радуйся, Божественных Таин благочестный строителю.

Радуйся, апостольских преданий усердный ревнителю; радуйся, уставов Православныя Церкве верный хранителю.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 8

Странно бе и дивно твое дальнее шествие по водам из града Мурома во град Рязань, паки же странно и преславно бысть твое второе плавание противу стремления воднаго, егда преселялся еси из древняго града Рязани во град Переславль Рязанский по тойжде реце Оце, паки нося с собою чудную икону Богоматере, яко непоколебимое ограждение и утверждение новому граду, Богу же, Помощнику твоему, поя: Аллилуиа.

Икос 8

Всем быти вся восхотев по образу Верховнаго от Апостолов, являл еси, любвеобильне отче, духовным чадом твоим благопотребную коемуждо помощь, быв, якоже Иов, око слепым, нога хромым, неусыпно труждаяся в научении, утешении и укреплении паствы твоея. Темже прославляюще тя зовем:

Радуйся, премудрый устроителю града Переславля Рязанскаго; радуйся, немолчный наставниче веры и благочестия.

Радуйся, крине сада божественнаго, посреде терния процветый; радуйся, плодоносное древо, питающее алчущих жизни вечныя.

Радуйся, растленных обычаев искоренителю, благих же нравов насадителю; радуйся, лютых болезней и недугов скорый целителю.

Радуйся, архиереев паствы рязанския во благоустроении ея присный пособниче; радуйся, благих начальников и градоправителей в ней незримый советниче.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 9

Возшед на высоту богоподобныя святости, сияя светом веры пред человеки в добрых делех, образ был еси пастве твоей словом, житием, учением, верою и чистотою, научая всех разумно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии не могут по достоянию восхвалити тя, богомудре Василие, и воспети святость жития твоего и молитвенныя подвиги, деннонощныя труды и попечения, спасения ради пасомых подъятыя, неправедное и лютое озлобление от буиих жителей града Мурома, кротость и незлобие твое, паче же двукратное твое чудное по водам плавание. Мы же со удивлением благочестно зовем ти сицевая:

Радуйся, богомудрых святителей высокая похвало; радуйся, преподобных и праведных пречестная славо.

Радуйся, мучеников и исповедников сопричастниче; радуйся, апостолов единонравниче и сопрестольниче.

Радуйся, пастырей Церкве образе достоподражательный; радуйся, монашествующих наставниче и руководителю.

Радуйся, яко тесным и жестоким путем всегда ходил еси; радуйся, яко тем вечныя славы достигл еси.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя, просветити же и утешити люди страны рязанския, Всеблагий Господь избра тя, предчудне святителю, во исполнителя Его всеблагия воли и велия милости, да укрепиши немощныя, утешиши печальныя, исправиши порочныя, научая всех благочестно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и утверждение, отец и заступник древния паствы рязанския, прехвальне Василие, был еси; буди и нам, новым чадом твоим, щит и ограждение от враг видимых и невидимых, помощник в бедах и скорбех и искушениих, да с любовию благодарственно зовем ти:

Радуйся, чистоты и целомудрия твердый охранителю; радуйся, одержимых студными помыслы верный помощниче.

Радуйся, неправедно злословимых и оклеветаваемых надежный защитниче; радуйся, злословящих и оклеветавающих ближния своя сильный обличителю.

Радуйся, плавающих по водам и путешествующих благий путеводителю; радуйся, обуреваемых волнами морскими тихое пристанище.

Радуйся, усердно труждающихся во благих делех звания своего присный споспешниче; радуйся, тепле молящихся и с верою под кров твой прибегающих скорый предстателю.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 11

Пение смиренное и усердное приими от нас, преблаженне отче Василие, не отрини нас грешных и недостойных, к помощи твоей прибегающих, но услыши благосердно моления наша, да с радостию поем о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная свеща, светло горевшая и светившая на триех высоких светильницех Божия Церкве, во триех градех страны рязанския, достославне отче, был еси, блистая и озаряя всех светом боговедения и спасения. Озари и нас, святе, омраченных мглою страстей и суемудрия, да со умилением тебе зовем:

Радуйся, проповедников Божественныя Истины споспешниче; радуйся, хулителей православныя веры и врагов Христовы Церкве противоборниче.

Радуйся, напаствуемых и невинно гонимых защито и утешение; радуйся, девственников и постников твердое укрепление.

Радуйся, кротких и смиренных вернейший покровителю; радуйся, заблуждших на путь правый наставниче.

Радуйся, яко ухищрения демонская разрушаеши и стужаемыя от бесов свобождаеши; радуйся, яко волнения водная и свирепыя бури укрощаеши.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 12

Благодать имея от возлюбившаго тя Господа, святе Василие, исполняти вся благая прошения наша, испроси богоприятными твоими молитвами вся благая и полезная душам и телесем нашим, паче же оставление согрешений наших, да со умилением сердца благодарно поем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое равноангельное святое житие, многотрудное и многоплодное служение твое Церкви Божией, еще же велия и дивная чудеса, тебе ради явленная возлюбившим тя Господем, восхваляем тя, угодниче Христов Василие. Обаче не могуще достойно изобразити величие и славу твою, со благоговением и радостию зовем ти:

Радуйся, богомудре и богоизбранне первопастырю града Переславля Рязанскаго, паче всех пастырей его превознесенный; радуйся, венцем славы от Архиереа Вечнаго, Сына Божия, увенчанный.

Радуйся, яко бурное житейское море со славою преплыл еси и в тихое небесное пристанище достигл еси; радуйся, яко течение служения твоего добре совершил еси и веру твою непорочну соблюл еси.

Радуйся, яко со апостолы и святители водворяешися; радуйся, яко с сонмом мучеников, преподобных и всех праведных веселишися.

Радуйся, яко пред лицем Господа ныне предстоиши и с лики ангельскими Его славословиши; радуйся, яко паству рязанскую непрестанно назираеши и вся благая ей у Царя Царей ходатайствуеши.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 13

О преславный отче наш Василие, святителю Христов и чудотворче! Приими сие малое моление наше, и действенным твоим пред Богом ходатайством избави нас от козней вражиих и всякаго зла, да в мире и покаянии прочее время жития нашего скончаем и достигнем блаженнаго упокоения в вечных обителех, идеже купно с тобою и всеми святыми гласом радования во веки воспоем Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангелу Божию…» и 1-й кондак: «Избранному от Небеснаго…».

Молитва первая

Святителю отче Василие! Дивным шествием твоим по водам и нетлением честных мощей твоих уверившеся, яко имаши велию благодать у Господа Бога, с верою и надеждою к тебе прибегаем и умиленно молим тя: моли о нас Христа Бога нашего, сохранившаго тя, якоже Петра, от потопления в волнах речных и от истления в сердце земли, да благодать Его спасительная сопутствует нам на всех путех жизни сея, сохраняющи ны невредимы от всякаго злаго обстояния, всякий противный ветр напастей и бурю страстей утоляющи, тихое же и безмятежное плавание в житейстем сем мори нам дарующи. Да простит нам Милосердый Господь всякое прегрешение, вольное и невольное, немощь естества нашего благостию Своею покрывая, да утвердит нас во святей Своей Православней вере и благочестии, исполняя сердца наша любве и ревности о соблюдении заповедей Его ко спасению душ наших. Церкви Православно-Российстей да дарует мир и благоденствие, да возглаголет в сердце правителей наших благая о ней и о всех людех, да низпослет земли нашей времена мирна, благорастворены воздухи, земли плодоносие и вся на пользу настоящаго жития потребная и да избавит вся грады и веси отечества нашего и всю землю Русскую от глада, губительнаго огня, смертоносныя язвы и от всякаго зла, да тако в мире, благоденствии и преспеянии в добродетелех путь жизни сея прешедше, внидем в вечное царство, уготованное святым Его. О всехвальный святителю наш и угодниче Христов Василие! Веруем и уповаем, яко можеши молитвами твоими устроити вся благая душам и телесем нашим, имея Помощницу Преблагословенную Владычицу нашу Богородицу, Еяже честною и чудотворною иконою сохраняемь, шествие по водам, яко по суху, совершив, богоспасаемаго града Рязани достигл еси. Сего ради прилежно молим тя: не отвержи нас от заступления твоего, потщися на помощь нашу и умоли за ны Господа и Бога нашего Иисуса Христа, избавльшаго тя от злокозненных сетей лукаваго и клеветы человеческия, да, призрев на ны милостивно, избавит нас от всякия беды, скорби и болезни душевныя и телесныя и да сподобит нас, грешных и недостойных, Небеснаго Царствия Своего молитвами Пресвятыя Матере Своея и твоим теплым за ны предстательством, всегда, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Богоизбранне первосвятителю наш и угодниче Христов Василие, святостию жития твоего, чудным по водам плаванием и нетлением мощей твоих препрославленне! Предстоя Престолу Вседержителя и имея велие к Нему дерзновение, моли Его, да пробавит милость Свою к нам, грешным и недостойным рабом Своим, и дарует народу здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение; пастырем Церкве да подаст духовное трезвение и ревность о спасении пасомых; градоначальником и судиям - страх Божий, правоту и безкорыстие; воином - терпение, мужество и на враги одоление; супругом - взаимную любовь, верность и единомыслие; куплю деющим - праводушие, земледельцем - трудолюбие и трезвенность, сирым - призрение, болящим - исцеление, обидимым - заступление, оклеветаваемым - оправдание и всем людем паствы твоея вся ко временней и вечней жизни потребная. Паче же моли Господа, молитвенниче наш, да простит нам всякое согрешение, вольное и невольное, и очистит от всякия скверны плоти и духа; да избавит от козней исконнаго врага, ненавистника и человекоубиицы, и сохранит от клеветы человеческия; да утвердит во истинней спасительней вере и нелицемернем благочестии; да соблюдет от суемудрия и душетленных учений духов лестчих, действующих в веце сем в сынех противления; да охранит сердца наша от прельщения красными мира сего и да научит огребатися от плотских похотей и страстей, горняя мудрствовати, а не земная. Моли, отче наш, Всесвятаго и Божественнаго Духа, да возсияет свет благодати Его братиям нашим по плоти, во тьме лжеверия седящим, и да познают Христа, Бога Истиннаго, Единаго Спасителя всех человек; да возсияет свет сей и блуждающим на распутиих раскола, да вразумятся и приидут во ограду Православныя Церкве, в нейже единей несомненно содевается вечное спасение верных. О святителю Христов, молитвенниче наш! Моли Христа Бога и Пречистую Матерь Его, да упразднит вражды наша и нестроения, соединит же вся ны богоподобною любовию, да в мире и единомыслии, желанием спасения горяще, Господеви работающе, друг друга тяготы носяще, добрым подвигом подвизаемся и, течение скончавше, достигнем в тихое пристанище Небеснаго Царствия и прославим неизреченное человеколюбие и милосердие Спасителя нашего Иисуса Христа, Сына Божия, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Первее в Муроме святительством почтен был еси, из негоже неправедно изгоняемь, на мантию, яко на легкий корабль, возшел еси, на нейже паче естества, яко безплотен, по водам шествие творя, промышлением Вышняго и заступлением Богоматере управляемь, богоспасаемаго града Рязани достигл еси и, в нем архиерейства престол восприим, богоданную паству Рязанскую добре упасл еси. Святителю отче наш Василие, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 8

Яко многосветлая звезда от Мурома возсиял еси, святителю Василие, по водам же дошед до града нашего Рязани, Церковь Божию добре упасл еси, просвещая люди учением и житием твоим. Поминай и ныне чада твоя, молим тя, наставниче наш добрый, и за ны Христу Богу и Пречистей Его Матери молися, да благодарнею душею зовем ти: радуйся, угодниче Христов и теплый к Богу о нас молитвенниче.

Ґкafістъ с™и1телю васjлію, є3пcкопу рzзaнскому, чудотв0рцу.

Кондaкъ №.

И#збрaнному t нбcнагw пастыреначaльника, и3 t с™aгw д¦а постaвленному въ пaстырz страны2 рzзaнскіz и3 мyромскіz, прослaвльшемусz с™hмъ житіeмъ и3 чудесы2, похв†льнаz пBніz прин0симъ ти2, с™и1телю хrт0въ васjліе. тh же, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ ѕHлъ и3 њбстоsній свобождaй, да съ рaдостію и3 бlгодарeніемъ всегдA тебЁ зовeмъ: Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGлу б9ію под0бенъ бhлъ є3си2, с™и1телю хrт0въ, свётлостію ўмA твоегw2, чистот0ю сeрдца и3 неѕл0біемъ, пожи1въ на земли2, ѓки безпл0тенъ: сегw2 рaди прослaви тS всевhшній гDь нетлёніемъ честнhхъ мощeй твои1хъ и3 ди1вными чудесы2. тёмже съ люб0вію бlгоговёйнw зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, прeжде рождeніz твоегw2 на служeніе сп7сeнію людeй свhше пред8избрaнный: рaдуйсz, t пелeнъ младeнческихъ гDу бGу посвzщeнный.

Рaдуйсz, t ю4ности твоеS всёмъ сeрдцемъ гDа возлюби1вый: рaдуйсz, вс‰ благ†z и3 кр†снаz мjра сегw2 гDа рaди презрёвый.

Рaдуйсz, въ повелёніихъ гDнихъ всегдA ўсeрднw ходи1вый: рaдуйсz, всsкими бGолюбeзными добродётельми дyшу твою2 ўкраси1вый.

Рaдуйсz, ќмъ тв0й вeсь ко гDу ўстреми1вый: рaдуйсz, выс0кій w4бразъ и4ноческихъ п0двигwвъ въ житіи2 твоeмъ kви1вый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дz бlговёрный кнsзь геHргій свётлость ўмA твоегw2 и3 с™0е житіE твоE, и3збрa тz, ћкw мyжа мyдра, прaведна и3 свsта, во є3пcкпа грaда своегw2 мyрома, да просвэти1ши невёдущыz б9eственныz и4стины, и3спрaвиши беззакHнныz, ўтёшиши скорбsщыz и3 научи1ши вс‰ дост0йнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ просвэщeнъ кни1жнымъ ўчeніемъ и3 бGомhсліемъ, пaче же бlгодaтію б9іею њзарeнъ и3мёz, преслaвне џтче васjліе, восхотёлъ є3си2 тмY нечeстіz и3 заблуждeній въ пaствэ твоeй разгнaти, просвэти1ти же ю5 свётомъ и4стиннагw бGовёдэніz и3 бlгочeстіz. сегw2 рaди, восхвалsюще тS, глаг0лемъ:

Рaдуйсz, и4стинныz премyдрости и3сп0лненный: рaдуйсz, бlгодaтію с™aгw д¦а њзарeнный.

Рaдуйсz, бжcтвенныz и4стины ўсeрдный проповёдниче: рaдуйсz, велёній гDнихъ нем0лчный провозвёстниче.

Рaдуйсz, прaвыz вёры и3 добродётелей рeвностный насади1телю: рaдуйсz, суевёрій и3 пор0кwвъ мyжественный и3скорени1телю.

Рaдуйсz, ћкw словeсное стaдо твоE мyдрэ ўпaслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw премнHгіz дyшы къ вёчному сп7сeнію настaвилъ є3си2.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1лою пр0повэди твоеS, бGомyдре с™и1телю, бlгодaтію б9іею споспэшествyемыz, кyпнw же w4бразомъ с™aгw житіS твоегw2, мн0зи, њмрачeнніи тм0ю неразyміz и3 заблуждeній, бжcтвенную и4стину ўвёдэша, мн0зи нечести1віи беззакHніz и3 развращє1ніz њстaвиша и3 на стєзи2 сп7сeніz њбрати1шасz, въ покаsніи и3 ўмилeна сeрдца пою1ще бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz непрестaнное попечeніе њ разорeннэй t ѕлочести1выхъ супост†тъ пaствэ мyромстэй, ћкw мyдрый пaстырь и3 чадолюби1вый nтeцъ, во бlгоустроeніи сеS неусhпнw труди1лсz є3си2, всBмъ духHвнымъ чaдwмъ твои6мъ потрёбную коемyждо п0мощь подавaz. тёмже дост0инъ є3си2 прославлsтисz зв†ніи си1ми:

Рaдуйсz, си1рыхъ и3 вдови1цъ предстaтелю: рaдуйсz, не и3мyщихъ кр0ва тeплый кр0ве и3 ѓлчущихъ питaтелю.

Рaдуйсz, скорбsщихъ и3 ўповaющихъ ск0рый ўтёшителю: рaдуйсz, во враждЁ сyщихъ примири1телю.

Рaдуйсz, и4щущихъ сп7сeніz бlгонадeжный къ нб7си2 руководи1телю: рaдуйсz, сомнsщихсz въ вёрэ мyдрый просвэти1телю.

Рaдуйсz, сострадaтельныхъ и3 ми1лостивыхъ м0щный споспёшниче: рaдуйсz, ни1щихъ дyхомъ и3 чи1стыхъ сeрдцемъ бlгjй настaвниче.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрею и3ск0нныz ѕл0бы волнyемь всеѕл0бный діaволъ, не терпS непор0чности житіS твоегw2 и3 бlгопоспёшнагw пaстырскагw служeніz, свsте васjліе, воздви1же на тS бyрю мzтeжа бyіихъ и3 неи1стовыхъ жи1телей грaда мyрома, и5же, лукaвымъ мечтaніемъ врaжіимъ прельсти1вшесz, возмнёша тS, ѓки нецэломyдрена и3 небlгочeстна: тёмже и3 восхотёша, во њслэплeніи своeмъ, не т0чію и3згнaти тS и3з8 грaда, но и3 ўмертви1ти. тh же, ґрхіерeю б9ій, всE ўповaніе твоE на всеси1льнагw гDа и3 пречcтую бцdу возложи1въ, воспэвaлъ є3си2 ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше враждовaвшіи на тS лю1діе грaда мyрома ѕэлw2 крHткіz глаг0лы тво‰, с™и1телю хrт0въ, и4миже проси1лъ є3си2 дaти тебЁ мaлw врeмене до ќтріz до трeтіzгw часA, ўкроти1ша ћрость свою2 и3 tид0ша въ д0мы сво‰: тh же, ўг0дниче б9ій, по всен0щнэй слeзнэй мlтвэ твоeй къ бGу сп7си1телю и3 прес™ёй бцdэ во хрaмэ с™hхъ страстотeрпцєвъ бори1са и3 глёба, пріи1мъ на рyки твоS честнyю їкHну бGом™ре, tшeлъ є3си2 къ рэцЁ nц7Ё, хотsй њстaвити грaдъ мyромъ и3 по волнaмъ плhти. воспоминaюще u5бо сіE tшeствіе твоE, возглашaемъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, выс0кій w4бразе преди1внагw смирeніz: рaдуйсz, свётлое зерцaло твeрдыz вёры и3 непоколеби1мыz надeжды на бGа вhшнzго.

Рaдуйсz, ст0лпе терпёніz, ѕл0бою человёческою непоколеби1мый: рaдуйсz, ґдамaнте, прил0ги врaжіими несокруши1мый.

Рaдуйсz, ѓгнче неѕл0биве, кр0тостію твоeю гони1тели тво‰ ѓки ди6віz ѕвBри ўкроти1вый: рaдуйсz, смирeніемъ твои1мъ кHзни діaвола преслaвнw посрами1вый.

Рaдуйсz, бlжeнне миротв0рче, мірскaгw волнeніz и3 мzтeжа и3збэжaвый: рaдуйсz, волнaмъ рBчнымъ съ вёрою и3 ўповaніемъ на гDа себE предaвый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчнэй ѕвэздЁ ўпод0билсz є3си2, преслaвне васjліе, є3гдA по струsмъ водны6мъ, проти1ву течeніz рёчнагw, на мaнтіи твоeй, ѓки на лeгцэй ладіи2, со w4бразомъ пречcтыz бGом™ре, си1лою б9іею ведeнъ бhлъ є3си2 и3з8 грaда мyрома ко грaду рzзaни, поS во ўмилeніи сeрдца чудодёющему и3 бlгодёющему ти2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше тS, џ§е васjліе, лю1діе грaда мyрома пречyднэ си1лою б9іею по волнaмъ ѓки безпл0тна носи1ма, ўразумёша своE козньми2 врaжіими прельщeніе, твою1 же чистотY и3 непор0чность. тёмже, въ покаsніи и3 сокрушeни сeрдца, возопи1ша вслёдъ тебЁ: прости1 ны грBшныz рабы2 тво‰: согрэши1хомъ пред8 тоб0ю, џ§е с™hй: владhко, не забyди нaсъ р†бъ твои1хъ! мh же, дивsщесz толи1кому бlговолeнію къ тебЁ б9ію, въ преслaвнэмъ чудеси2 kвлeнному, со бlгоговёніемъ вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, бlгоухaнный сосyде чистоты2 и3 цэломyдріz: рaдуйсz, пресвётлый д0ме пребжcтвенныz трbцы.

Рaдуйсz, вёрный слуго2 цRS нбcнагw: рaдуйсz, возлю1бленный рaбе прес™hz бцdы.

Рaдуйсz, пост0мъ и3 бдёніемъ тёло твоE и3знури1вый: рaдуйсz, мlтвою и3 бGомhсліемъ вeтхаго человёка въ себЁ ўмертви1вый.

Рaдуйсz, плaваніемъ твои1мъ по волнaмъ рBчнымъ струи6 водны6z њс™и1вый: рaдуйсz, тёмъ плaваніемъ жи1тели грaда мyрома вразуми1вый и3 къ покаsнію њбрати1вый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Провозвёстникъ ди1внагw твоегw2 по водaмъ шeствіz ко грaду рzзaни kви1сz ўстроeніемъ б9іимъ бlгоговёйный діaконъ грaда тогw2, є3гдA, хотsй начaти вечeрнее бGослужeніе, не можaше и3зрещи2 њбhчнагw возглашeніz: бlгослови2, владhко! но возопи2 велеглaснw: владhка грzдeтъ, срэтaйте є3го2! и3 ѓбіе вeсь њсвzщeнный соб0ръ и3 лю1діе со кнsземъ и3зыд0ша съ честнhми їкHнами во срётеніе тебЁ с™и1телю б9ій, и3 ўзрёвше тS преди1внэ волнaми рёчными носи1ма, въ рaдованіи сeрдца, бlгочeстнw привётствоваша тS грzдyща, чудодёющему же бGу вопіsху. Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS свётъ бlгодaти и3 млcти б9іz, пришeдшу тебЁ, прехвaльне џ§е, въ предёлы земли2 рzзaнскіz, ю4же просвэти1лъ є3си2 свётомъ бжcтвеннагw ўчeніz и3 непор0чнагw житіS твоегw2. сегw2 рaди возглашaемъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, вели1кій и3збрaнниче ґрхіерeа вёчнагw, гDа ї}са: рaдуйсz, чи1стый сосyде бжcтвенныz бlгодaти.

Рaдуйсz, б9іихъ велёній вэрнёйшій и3сполни1телю: рaдуйсz, хrт0выхъ зaповэдей неукл0нный храни1телю.

Рaдуйсz, свэти1льниче, на высотЁ цRк0внэй постaвленный: рaдуйсz, премyдрый ўправи1телю кораблS дух0внагw.

Рaдуйсz, бGоглaснаz трубо2 є3ђльскагw ўчeніz: рaдуйсz, твeрдый поб0рниче цRкве хrт0вы.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

ХотS привести2 пaству твою2 рzзaнскую ко и4стинному бGопознанію и3 сп7сeнію, є3щe же ўспок0ити и3 ўкрэпи1ти ю5, прeжде разорeну бhвшую t безб0жныхъ и3ноплемeнникwвъ, под8sлъ є3си2 вели6кіz труды2 и3 п0двиги, пребlгjй пaстырю, непрестaннw поучaz, ўтэшaz и3 назидaz словє1сныz џвцы тво‰, споспэшествyющему же тебЁ и3 ўкрэплsющему тS во трудёхъ гDу бGу поS: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое мёсто с™и1тельскихъ трудHвъ твои1хъ, пaки разорeну бhвшу и3 конeчнэ њпустошeну грaду рzзaни t лю1тыхъ в†рваръ и3 хрaмwмъ б9іимъ въ нeмъ сожжє1ннымъ, ўказA тебЁ бlгопромысли1тель гDь грaдъ переслaвль рzзaнскій, ѓможе чyднэ пресели1лсz є3си2 и3 бhлъ є3си2 пeрвый ґрхіерeй грaду семY, и3дёже вельми2 прослaви тS гDь бGъ, научaz нaсъ взывaти тебЁ:

Рaдуйсz, выс0каz похвало2 и3 ўкрашeніе переслaвлю рzзaнскому: рaдуйсz, с™и1тельскагw прест0ла въ нeмъ бGоизбрaиный њсновaтелю.

Рaдуйсz, вели6кіz труды2 и3 п0двиги во бlгоустроeніе н0выz пaствы твоеS под8eмый: рaдуйсz, nтeческое попечeніе њ сп7сeніи дух0вныхъ ч†дъ твои1хъ всегдA и3мёвый.

Рaдуйсz, бlгодaтныхъ дарHвъ неwскyдный раздaтелю: рaдуйсz, бжcтвенныхъ тaинъ бlгочeстный строи1телю.

Рaдуйсz, ґпcльскихъ предaній ўсeрдный ревни1телю: рaдуйсz, ўстaвwвъ правослaвныz цRкве вёрный храни1телю.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Стрaннw бЁ и3 ди1внw твоE дaльнее шeствіе по водaмъ и3з8 грaда мyрома во грaдъ рzзaнь, пaки же стрaннw и3 преслaвнw бhсть твоE втор0е плaваніе проти1ву стремлeніz воднaгw, є3гдA преселsлсz є3си2 и3з8 дрeвнzгw грaда рzзaни во грaдъ переслaвль рzзaнскій по т0йжде рэцЁ nцЁ, пaки носS съ соб0ю чyдную їкHну бGом™ре, ћкw непоколеби1мое њграждeніе и3 ўтверждeніе н0вому грaду, бGу же пом0щнику твоемY поS: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

ВсBмъ бhти вс‰ восхотёвъ по w4бразу верх0внагw t ґпcлwвъ, kвлsлъ є3си2, любвеwби1льне џ§е, духHвнымъ ч†дwмъ твои6мъ бlгопотрeбнw коемyждо п0мощь, бhвъ, ћкоже јwвъ, џко слэпы6мъ, ногA хромы6мъ, неусhпнw труждazсz въ научeніи, ўтэшeніи и3 ўкрэплeніи пaствы твоеS. тёмже прославлsюще тS зовeмъ:

Рaдуйсz, премyдрый ўстрои1телю грaда переслaвлz рzзaнскагw: рaдуйсz, нем0лчный настaвниче вёры и3 бlгочeстіz.

Рaдуйсz, крjне сaда бжcтвеннагw посредЁ тeрніz процвэтhй: рaдуйсz, плодон0сное дрeво, питaющее ѓлчущихъ жи1зни вёчныz.

Рaдуйсz, растлённыхъ њбhчаєвъ и3скорени1телю, бlги1хъ же нрaвwвъ насади1телю: рaдуйсz, лю1тыхъ болёзней и3 недyгwвъ ск0рый цэли1телю.

Рaдуйсz, ґрхіерeєвъ пaствы рzзaнскіz во бlгоустроeніи є3S при1сный пос0бинче: рaдуйсz, бlги1хъ начaльникwвъ и3 градоправи1телей въ нeй незри1мый совётниче.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Возшeдъ на высотY бGопод0бныz с™ости, сіsz свётомъ вёры пред8 человёки въ д0брыхъ дёлэхъ, w4бразъ бhлъ є3си2 пaствэ твоeй сл0вомъ, житіeмъ, ўчeніемъ, вёрою и3 чистот0ю, научaz всёхъ разyмнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вэт‡и многовэщaнніи не м0гутъ по достоsнію восхвали1ти тS, бGомyдре васjліе, и3 воспёти свsтость житіS твоегw2 и3 моли1твєнныz п0двиги, деннонHщныz труды2 и3 попечє1ніz, сп7сeніz рaди пас0мыхъ под8sтыz, непрaведное и3 лю1тое њѕлоблeніе t бyіихъ жи1телей грaда мyрома, кр0тость и3 неѕл0біе твоE, пaче же двукрaтное твоE чyдное по водaмъ плaваніе. мh же со ўдивлeніемъ бlгочeстно зовeмъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, бGомyдрыхъ с™и1телей выс0каz похвало: рaдуйсz, прпdбныхъ и3 првdныхъ пречестнaz слaво.

Рaдуйсz, м§никwвъ и3 и3сповёдникwвъ сопричaстниче: рaдуйсz, ґпcлwвъ є3динонрaвниче и3 сопрест0льниче.

Рaдуйсz, пaстырей цRкве w4бразе достоподражaтельный: рaдуйсz, монaшествующихъ настaвниче и3 руководи1телю.

Рaдуйсz, ћкw тёснымъ и3 жест0кимъ путeмъ всегдA ходи1лъ є3си: рaдуйсz, ћкw тёмъ вёчныz слaвы дости1глъ є3си2.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Спасти2 хотS, просвэти1ти же и3 ўтёшити лю1ди стрaны рzзaнскіz, всебlгjй гDь и3збрA тS, пречyдне с™и1телю, во и3сполни1телz є3гw2 всебlгjz в0ли и3 вeліz млcти, да ўкрэпи1ши немощны6z. ўтёшиши печ†льныz, и3спрaвиши порHчныz, научaz всёхъ бlгочeстнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA и3 ўтверждeніе, nтeцъ и3 застyпникъ дрeвніz пaствы рzзaнскіz, прехвaльне васjліе, бhлъ є3си2. бyди и3 нaмъ, нHвымъ чaдwмъ твои1мъ, щи1тъ и3 њграждeніе t вр†гъ ви1димыхъ и3 неви1димыхъ, пом0щникъ въ бэдaхъ и3 ск0рбехъ и3 и3скушeніихъ, да съ люб0вію бlгодaрственнw зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, чистоты2 и3 цэломyдріz твeрдый њхрани1телю: рaдуйсz, њдержи1мыхъ стyдными п0мыслы вёрный пом0щниче.

Рaдуйсz, непрaведнw ѕлосл0вимыхъ и3 њклеветавaемыхъ надeжный защи1тннче: рaдуйсz, ѕлосл0вzщихъ и3 њклеветавaющихъ бли6жніz сво‰ си1льный њбличи1телю.

Рaдуйсz, плaвающихъ по водaмъ и3 путешeствующихъ бlгjй путеводи1телю: рaдуйсz, њбуревaемыхъ волнaми морски1ми ти1хое пристaнище.

Рaдуйсz, ўсeрднw труждaющасz во бlги1хъ дёлэхъ звaніz своегw2 при1сный споспёшниче: рaдуйсz, тeплэ молsщихсz и3 съ вёрою под8 кр0въ тв0й прибэгaющихъ ск0рый предстaтелю.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе смирeнное и3 ўсeрдное пріими2 t нaсъ, пребlжeнне џ§е васjліе, не tри1ни нaсъ грёшныхъ и3 недост0йныхъ, къ п0мощи твоeй прибэгaющихъ, но ўслhши бlгосeрднw молє1ніz н†ша, да съ рaдостію поeмъ њ тебЁ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтозaрнаz свэщA, свётлw горёвшаz и3 свэти1вшаz на тріeхъ выс0кихъ свэти1льницэхъ б9іz цRкве, во тріeхъ грaдэхъ страны2 рzзaнскіz, достослaвне џ§е, бhлъ є3си2, блистaz и3 њзарsz всёхъ свётомъ бGовёдэніz и3 сп7сeніz. њзари2 и3 нaсъ, свsте, њмрачeнныхъ мгл0ю страстeй и3 суемyдріz, да со ўмилeніемъ тебЁ зовeмъ:

Рaдуйсz, проповёдникwвъ бжcтвенныz и4стины споспёшниче: рaдуйсz, хули1телей правослaвныz вёры и3 врагHвъ хrт0вы цRкве противоб0рниче.

Рaдуйсz, напaствуемыхъ и3 неви1ннw гони1мыхъ защи1то и3 ўтэшeніе: рaдуйсz, дёвственникwвъ и3 п0стникwвъ твeрдое ўкрэплeніе.

Рaдуйсz, кр0ткихъ и3 смирeнныхъ вэрнёйшій покрови1телю: рaдуйсz, заблyждшихъ на пyть прaвый настaвниче.

Рaдуйсz, ћкw ўхищрє1ніz дeмwнскаz разрушaеши и3 стужaємыz t бэсHвъ свобождaеши: рaдуйсz, ћкw волнє1ніz водн†z и3 свирBпыz бyри ўкрощaти.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть и3мёz t возлюби1вшагw тS гDа, свsте васjліе, и3сполнsти вс‰ бlг†z прошє1ніz н†ша, и3спроси2 бGопріsтными твои1ми мlтвами вс‰ бlг†z и3 полє1знаz душaмъ и3 тэлесє1мъ нaшымъ, пaче же њставлeніе согрэшeній нaшихъ, да со ўмилeніемъ сeрдца бlгодaрнw поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE равноaгGльное с™0е житіE, многотрyдное и3 многопл0дное служeніе твоE цRкви б9іей, є3щe же вє1ліz и3 ди6внаz чудесA, тебє2 рaди kвлє1ннаz возлюби1вшимъ тS гDемъ, восхвалsемъ тS, ўг0дниче хrт0въ васjліе. nбaче не могyще дост0йнw и3з8wбрази1ти вели1чіе и3 слaву твою2, со бlгоговёніемъ и3 рaдостію зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, бGомyдре и3 бGоизбрaнне первопaстырю грaда переслaвлz рzзaнскагw, пaче всёхъ пaстырей є3гw2 превознесeнный: рaдуйсz, вэнцeмъ слaвы t ґрхіерeа вёчнагw, сн7а б9іz, ўвэнчaнный.

Рaдуйсz, ћкw бyрное житeйское м0ре со слaвою преплhлъ є3си2 и3 въ ти1хое нбcное пристaнище дости1глъ є3си2: рaдуйсz, ћкw течeніе служeніz твоегw2 д0брэ соверши1лъ є3си2 и3 вёру твою2 непор0чну соблю1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw со ґпcлы и3 с™и1тели водворsешисz: рaдуйсz, ћкw съ с0нмомъ м§никwвъ, прпdбныхъ и3 всёхъ првdныхъ весели1шисz.

Рaдуйсz, ћкw пред8 лицeмъ гDа нhнэ предстои1ши и3 съ ли6ки ѓгGлскими є3го2 славосл0виши: рaдуйсz, ћкw пaству рzзaнскую непрестaннw назирaеши и3 вс‰ бlг†z є4й ў цRS царeй ходaтайствуеши.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

q преслaвный џ§е нaшъ васjліе, с™и1телю хrт0въ и3 чудотв0рче! пріими2 сіE мaлое молeніе нaше, и3 дёйственнымъ твои1мъ пред8 бGомъ ходaтайствомъ и3збaви нaсъ t к0зней врaжіихъ и3 всsкагw ѕлA, да въ ми1рэ и3 покаsніи пр0чее врeмz житіS нaшегw скончaемъ и3 дости1гнемъ бlжeннагw ўпокоeніz въ вёчныхъ њби1телехъ, и3дёже кyпнw съ тоб0ю и3 всёми с™hми глaсомъ рaдованіz во вёки воспоeмъ бGу: Ґллилyіа.

Мlтва

БGоизбрaнне первос™и1телю нaшъ и3 ўг0дниче хrт0въ васjліе, с™остію житіS твоегw2, чyднымъ по водaмъ плaваніемъ и3 нетлёніемъ мощeй твои1хъ препрослaвленне! предстоS пrт0лу вседержи1телz и3 и3мёz вeліе къ немY дерзновeніе, моли2 є3го2, да пробaвитъ млcть свою2 къ нaмъ грBшнымъ и3 недостHйнымъ рабHмъ свои6мъ, стрaждущую странY рwссjйскую t лю1тыхъ безбHжникъ и3 влaсти и4хъ да свободи1тъ, и3 да возстaвитъ прест0лъ правослaвныхъ царeй: вёрныхъ рабHвъ є3гw2, въ ск0рби и3 печaли дeнь и3 н0щь вопію1щихъ къ немY, многоболёзный в0пль да ўслhшитъ и3 да и3зведeтъ t поги1бели жив0тъ нaшъ, пaстырємъ цRкве да подaстъ дух0вное трезвeніе и3 рeвность њ спасeніи пас0мыхъ: градоначaльникwмъ и3 судіsмъ стрaхъ б9ій, правотY и3 безкорhстіе: в0инwмъ терпёніе, мyжество и3 на враги2 њдолёніе: супрyгwмъ взаи1мную люб0вь, вёрность и3 є3диномhсліе: кyплю дёющымъ праводyшіе, земледёльцємъ трудолю1біе и3 трeзвенность, си6рымъ призрёніе, болsщымъ и3сцэлeніе, њби6димымъ заступлeніе, њклеветавaємымъ њправдaніе, и3 всBмъ лю1дємъ пaствы твоеS вс‰ ко врeменнэй и3 вёчнэй жи1зни потрє1бнаz. пaче же моли2 гDа, мlтвенниче нaшъ, да прости1тъ нaмъ всsкое согрэшeніе в0льное и3 нев0льное, и3 њчи1ститъ t всsкіz сквeрны пл0ти и3 дyха: да и3збaвитъ t к0зней и3ск0ннагw врагA, ненави1стника и3 человэкоубjйцы, и3 сохрани1тъ t клеветы2 человёческіz: да ўтверди1тъ во и4стиннэй спаси1тельнэй вёрэ и3 нелицемёрнэмъ бlгочeстіи: да соблюдeтъ t суемyдріz и3 душетлённыхъ ўчeній духHвъ лeстчихъ, дёйствующихъ въ вёцэ сeмъ въ сынёхъ противлeніz: да њхрани1тъ сердцA н†ша t прельщeніz крaсными мjра сегw2, и3 да научи1тъ њгребaтисz t плотски1хъ п0хотей и3 страстeй, гHрнzz мyдрствовати, ґ не земн†z. моли2, џ§е нaшъ, всес™aго и3 бжcтвеннаго д¦а, да возсіsетъ свётъ бlгодaти є3гw2 брaтіzмъ нaшымъ по пл0ти, во тьмЁ лжевёріz сэд‰щымъ, и3 да познaютъ хrтA, бGа и4стиннаго, є3ди1наго сп7си1телz всёхъ человBкъ: да возсіsетъ свётъ сeй и3 блуждaющымъ на распyтіихъ раск0ла, да вразумsтсz и3 пріи1дутъ во њгрaду правослaвныz цRкве, въ нeйже є3ди1нэй несомнённw содэвaетсz вёчное сп7сeніе вёрныхъ. q с™и1телю хrт0въ, мlтвенниче нaшъ! моли2 хrтA бGа и3 пречтcую м™рь є3гw2, да ўпраздни1тъ вражды6 нaшz и3 нестроє1ніz, соедини1тъ же вс‰ ны2 бGопод0бною люб0вію, да въ ми1рэ и3 є3диномhсліи, желaніемъ сп7сeніz горsще, гDеви раб0тающе, дрyгъ дрyга тzгwты2 носsще, д0брымъ п0двигомъ подвизaемсz, и3 течeніе скончaвше, дости1гнемъ въ ти1хое пристaнище нбcнагw цrтвіz, и3 прослaвимъ неизречeнное чlвэколю1біе и3 милосeрдіе сп7си1телz нaшегw, ї}са хrтA, сн7а б9іz, со безначaльнымъ є3гw2 nц7eмъ и3 прес™hмъ д¦омъ, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие святителя Василия, епископа Рязанского

Свя­ти­тель Ва­си­лий I, Ря­зан­ский чу­до­тво­рец, упо­мя­нут в Лав­рен­тьев­ской ле­то­пи­си и в древ­нем спис­ке ря­зан­ских вла­дык чис­лит­ся чет­вер­тым. (Ва­си­лий II, † 1360, хи­ро­то­ни­сан в сан епи­ско­па в 1356 го­ду свя­ти­те­лем Алек­си­ем, мит­ро­по­ли­том Мос­ков­ским, † 1378). Древ­нее пре­да­ние свя­зы­ва­ет со свя­тым епи­ско­пом Ва­си­ли­ем пе­ре­не­се­ние в Ря­зань чу­до­твор­но­го об­ра­за Му­ром­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри (све­де­ния 12 ап­ре­ля). Свя­ти­тель Ва­си­лий был сна­ча­ла епи­ско­пом Му­ром­ским. По на­ве­там ду­ха зло­бы го­ро­жане вос­ста­ли про­тив него, неспра­вед­ли­во об­ви­нив в по­ступ­ках, непо­до­ба­ю­щих ар­хи­пас­ты­рю. То­гда свя­ти­тель по­сле про­дол­жи­тель­ной мо­лит­вы вы­шел к ре­ке Оке, рас­про­стер на во­де свою епи­скоп­скую ман­тию и стал на нее, дер­жа в ру­ках об­раз Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы Му­ром­ской. Силь­ным вет­ром его по­нес­ло про­тив те­че­ния, и через несколь­ко ча­сов он до­плыл до Ря­за­ни, где был при­нят с по­че­том ря­зан­ским кня­зем и на­ро­дом.

Еще при жиз­ни свя­ти­те­ля Ва­си­лия счи­та­ли му­жем пра­вед­ным и бла­го­че­сти­вым. За­дол­го до то­го, как в на­ча­ле ХVII ве­ка бы­ли от­кры­ты его мо­щи, ря­зан­цы чти­ли его па­мять и на­зы­ва­ли "прис­ным сво­им за­ступ­ни­ком, в скор­бех и на­па­стех по­мощ­ни­ком". Ча­ще все­го об­ра­ща­ют­ся к нему от­прав­ля­ю­щи­е­ся в путь, осо­бен­но по во­дам, ве­руя, что он спа­са­ет в пу­ти: на су­ше – от на­па­сти, на во­дах – от по­топ­ле­ния.

Око­ло 1540 го­да бы­ла на­пи­са­на ино­ком Ераз­мом-Ер­мо­ла­ем "По­весть о Ва­си­лии, епи­ско­пе Ря­зан­ском и Му­ром­ском".

Об­ре­те­ние и пе­ре­не­се­ние свя­тых мо­щей свя­ти­те­ля Ва­си­лия, епи­ско­па Ря­зан­ско­го, бы­ло со­вер­ше­но Ря­зан­ским ар­хи­епи­ско­пом Фе­о­до­ри­том (1605–1617). В Смут­ное вре­мя Про­мыс­лу Бо­жию угод­но бы­ло про­сла­вить свя­ти­те­ля Ва­си­лия: 10 июня 1609 го­да со­сто­я­лось от­кры­тие его свя­тых мо­щей и пе­ре­не­се­ние их в Успен­ский (впо­след­ствии Рож­де­ствен­ский) со­бор в Крем­ле Пе­ре­я­с­ла­ва Ря­зан­ско­го, ко­то­рый со вре­ме­ни епи­ско­па Ря­зан­ско­го Ио­ны II (1522–1547) был ка­фед­раль­ным. Мо­щи свя­ти­те­ля Ва­си­лия бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом на ле­вом кли­ро­се, под­ле ико­но­ста­са. То­гда же бы­ли со­став­ле­ны тро­парь и кондак свя­ти­те­лю. С это­го вре­ме­ни имя свя­ти­те­ля Ва­си­лия "по­ми­на­ет­ся во всех церк­вах Ря­зан­ской епар­хии". К нему при­бе­га­ют как к "прис­но­му за­ступ­ни­ку сво­е­му, в скор­би и на­па­сти по­мощ­ни­ку". При ар­хи­епи­ско­пе Мо­и­сее (1638–1651), в 1638 го­ду над мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ва­си­лия бы­ла устро­е­на ка­мен­ная гроб­ни­ца, а над ней по­ме­щен му­ром­ский об­раз Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы – "Мо­ле­ние Ва­си­лия". Из­вест­но, что в это вре­мя в ря­зан­ских хра­мах со­вер­ша­лись мо­леб­ны свя­ти­те­лю Ва­си­лию. 10 июня 1645 го­да при ар­хи­епи­ско­пе Мо­и­сее впер­вые тор­же­ствен­но празд­но­ва­лось пе­ре­не­се­ние мо­щей свя­ти­те­ля. Осо­бен­но усерд­ным по­чи­та­те­лем ря­зан­ско­го рер­во­свя­ти­те­ля счи­та­ет­ся ар­хи­епи­скоп Ми­са­ил (1651–1655). По его по­ве­ле­нию в 1653 го­ду бы­ла сде­ла­на над­пись на боль­шой се­реб­ря­ной во­до­свят­ной ча­ше: "Сия ча­ша в Пе­ре­я­с­лав Ря­зан­ский, в со­бор­ную цер­ковь Успе­ния и свя­тых стра­сто­терп­цев Бо­ри­са и Гле­ба, и иже во свя­тых от­ца на­ше­го Ва­си­лия, епи­ско­па Ря­зан­ско­го, чу­до­твор­ца". В 1655 го­ду свя­ти­тель Ва­си­лий был изо­бра­жен на се­реб­ря­ном кре­сте вме­сте со свя­тым Иоан­ном Пред­те­чей и свя­ти­те­лем Ионой, мит­ро­по­ли­том Мос­ков­ским. В 1712 го­ду при мит­ро­по­ли­те Сте­фане Явор­ском над ме­стом пер­во­на­чаль­но­го по­гре­бе­ния свя­ти­те­ля Ва­си­лия, у Бо­ри­со­глеб­ской церк­ви, бы­ла устро­е­на ка­мен­ная ча­сов­ня усер­ди­ем подъ­яче­го Ни­ки­ты Ал­ту­хо­ва. В 1722–1723 го­дах при им­пе­ра­то­ре Пет­ре I со­сто­я­лось фор­маль­ное рас­сле­до­ва­ние о свя­ти­те­ле, по­сле ко­то­ро­го свя­ти­тель Ва­си­лий был изо­бра­жен на иконе вме­сте с дру­ги­ми рус­ски­ми свя­ты­ми. Мит­ро­по­лит Нов­го­род­ский Ди­мит­рий (Се­че­нов) в быт­ность епи­ско­пом Ря­зан­ским (1752–1757) со­ста­вил служ­бу свя­ти­те­лю Ва­си­лию, "взяв­ши во вни­ма­ние преж­де на­пи­сан­ные тро­парь, кондак и ка­нон". При нем же над мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ва­си­лия бы­ла сде­ла­на но­вая гроб­ни­ца на­по­до­бие ра­ки с ико­ной свя­ти­те­ля. В 1782 го­ду ра­ка над мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ва­си­лия бы­ла ве­ли­ко­леп­но укра­ше­на ар­хи­епи­ско­пом Ря­зан­ским и За­рай­ским Си­мо­ном (Ла­го­вым) (1778–1804). В 1810 го­ду при ар­хи­епи­ско­пе Ря­зан­ском и За­рай­ском Фе­о­фи­лак­те (Ру­са­но­ве) по­сле­до­вал Указ Свя­тей­ше­го Си­но­да о празд­но­ва­нии свя­ти­те­лю Ва­си­лию в Неде­лю Всех свя­тых. 4 ок­тяб­ря 1836 го­да был тор­же­ствен­но от­крыт но­вый па­мят­ник на ме­сте об­ре­те­ния мо­щей свя­ти­те­ля Ва­си­лия, воз­двиг­ну­тый усер­ди­ем кти­то­ра Бо­ри­со­глеб­ской церк­ви Си­мео­на Па­но­ва. В 1871 го­ду ар­хи­епи­скоп Алек­сий (Ржа­ни­цын, 1867–1876) пер­вый раз от­слу­жил Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию в Бо­ри­со­глеб­ской церк­ви в день па­мя­ти свя­ти­те­ля Ва­си­лия, 3 июля. При ар­хи­епи­ско­пе Пал­ла­дии (Ра­е­ве, 1876–1882) Ука­зом Свя­тей­ше­го Си­но­да 1881 го­да утвер­жде­ны дни празд­но­ва­ния па­мя­ти свя­ти­те­ля Ва­си­лия: 3 июля – в день бла­жен­ной кон­чи­ны и 10 июня – в день пе­ре­не­се­ния его свя­тых мо­щей. В на­сто­я­щее вре­мя свя­ти­тель Ва­си­лий осо­бен­но по­чи­та­ет­ся на Ря­зан­ской зем­ле. В каж­дом хра­ме Ря­зан­ской епар­хии име­ет­ся его ико­на, а в боль­шин­стве хра­мов, кро­ме то­го, – на­стен­ное изо­бра­же­ние свя­ти­те­ля, плы­ву­ще­го по во­де на ман­тии с Му­ром­ской ико­ной Бо­го­ма­те­ри в ру­ках. В ка­фед­раль­ном со­бо­ре каж­дую сре­ду ве­че­ром ему со­вер­ша­ет­ся ака­фист­ное пе­ние.

Полное житие святителя Василия, епископа Рязанского

Угод­ник Бо­жий, свя­ти­тель Ва­си­лий, епи­скоп Ря­зан­ский жил во вто­рой по­ло­вине три­на­дца­то­го ве­ка. О про­ис­хож­де­нии его, – от ко­го и где ро­дил­ся, – ни­ка­ких сви­де­тельств не со­хра­ни­лось. Но со­хра­ни­лись в пес­но­пе­ни­ях цер­ков­ных ука­за­ния на то, что свя­ти­тель Ва­си­лий с мла­ден­че­ских лет был освя­щен­ным ра­бом Гос­под­ним, что с юно­ше­ско­го воз­рас­та он усо­вер­шен­ство­вал се­бя и нрав­ствен­но и ду­хов­но, по­беж­дая стра­хом Бо­жи­им в се­бе гре­хов­ное и на­саж­дая в ду­ше и серд­це сво­ем все свя­тое.

Пер­вые по­дви­ги бла­го­че­стия сво­е­го на­чал он в Му­ро­ме. Там он при­нял на се­бя свя­той об­раз мо­на­ше­ский, и, ко­гда Про­мыс­лу Бо­жию угод­но бы­ло по­ста­вить его свя­ти­те­лем паст­вы Му­ро­мо-Ря­зан­ской, он си­ял уже ве­ли­ки­ми по­дви­гам воз­дер­жа­ния, кро­то­сти и сми­ре­ния. Об из­бра­нии св. Ва­си­лия в сан епи­ско­па в жи­тии его го­во­рит­ся так: «По за­пу­сте­нии гра­да Му­ро­ма от невер­ных лю­дей при­был из Ки­е­ва в Му­ром бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий Яро­сла­вич. Сей князь об­но­вил та­мош­нюю цер­ковь Бла­го­ве­ще­ния и вто­рой храм св. стра­сто­терп­цев Бо­ри­са и Гле­ба и по­ста­вил в церк­ви их, по-преж­не­му, епи­ско­па, име­нем Ва­си­лия, му­жа пра­вед­на и бла­го­че­сти­ва».

При­няв на се­бя вы­со­кий сан ар­хи­ерей­ства, свя­ти­тель Ва­си­лий со всей рев­но­стью ис­тин­но­го пас­ты­ря Церк­ви Хри­сто­вой на­чал тру­дить­ся в устро­е­нии сво­ей паст­вы: рас­се­ян­ных вар­вар­ским на­ше­стви­ем со­би­рал во еди­но ста­до, из­не­мо­га­ю­щих укреп­лял ве­рой, со­кру­шен­ных уте­шал твер­дой на­деж­дой на ми­лость Бо­жию, за­блуд­ших воз­вра­щал на путь пра­вый. В та­ких вы­со­ких по­дви­гах доб­ро­де­те­ли свя­ти­тель Ва­си­лий по­ка­зал се­бя пас­ты­рем доб­рым, муд­рым и неусып­ным, ми­ло­сти­вым и люб­ве­обиль­ным, незло­би­вым и сми­рен­ным, непо­ко­ле­би­мым стол­пом чи­сто­ты и це­ло­муд­рия, – при­ме­ром сво­е­му ста­ду в мо­лит­вах, и по­ще­ни­ях, и в по­дви­гах свя­то­оте­че­ских.

Та­кие вы­со­кие по­дви­ги и доб­ро­де­те­ли свя­ти­те­ля невы­но­си­мы ста­ли вра­гу все­го доб­ро­го – диа­во­лу. Он упо­треб­ля­ет все свои са­та­нин­ские хит­ро­сти, чтобы воз­бу­дить в лег­ко­мыс­лен­ном му­ром­ском на­ро­де по­до­зре­ние в чи­сто­те и це­ло­муд­рии жиз­ни свя­ти­те­ля Бо­жия. Он при­ни­ма­ет на се­бя вид блуд­ной де­ви­цы, ча­сто вхо­дит и вы­хо­дит из жи­ли­ща свя­ти­тель­ско­го, по­ка­зы­ва­ет­ся на­ро­ду из свя­ти­тель­ско­го ок­на и, по-ви­ди­мо­му, успе­ва­ет в сво­их коз­нях. Од­на­жды бо­яре и на­род со­бра­лись к свя­ти­те­лю Ва­си­лию в ве­чер­нюю по­ру и ви­дят де­ви­цу, бе­гу­щую вверх по сту­пе­ням к свя­ти­те­лю, в ру­ках у нее са­по­ги. Так сде­лал диа­вол. На­род, уви­дев это, возо­пил: «О, епи­ско­пе, недо­стой­но те­бе име­ти дев в хра­мине сво­ей на ло­же». На­прас­но свя­ти­тель Ва­си­лий уве­рял на­род: «Непо­ви­нен я де­лу се­му блуд­но­му, еже вы ре­че­те ми». На­род в са­мо­заб­ве­нии при­сту­пил к са­мо­су­ду над угод­ни­ком Бо­жи­им: не убо­ял­ся свя­ти­тель­ства его, не усты­дил­ся бла­го­ле­пия чест­ных се­дин его, обо­лгал, по­ру­гал­ся над ним и по­ло­жил из­гнать свя­ти­те­ля из Му­ро­ма. На­шлись да­же и та­кие, ко­то­рые в неистов­стве сво­ем кри­ча­ли: «За сие де­ло убьем его!» То­гда свя­ти­тель Ва­си­лий на­чал про­сить: «От­цы и бра­тия! Дай­те мне немно­го вре­ме­ни, до тре­тье­го ча­са дня». На­род, по­ра­жен­ный кро­то­стью свя­ти­те­ля, со­гла­сил­ся и разо­шел­ся по до­мам. Невин­ный пра­вед­ник всю ночь мо­лил­ся со сле­за­ми в со­бор­ном хра­ме Бо­ри­са и Гле­ба; со­вер­шил все­нощ­ную и утром – ли­тур­гию. За­тем от­пел мо­ле­бен пред чти­мой им ико­ной Бо­го­ма­те­ри в хра­ме Бла­го­ве­ще­ния, взял эту ико­ну с со­бой и, пре­дав се­бя во­ле Бо­жи­ей, с на­деж­дой на Бо­жию Ма­терь, по­шел к ре­ке Оке, чтобы на­все­гда оста­вить Му­ром. На­род при­го­то­вил ему лод­ку. Но свя­ти­тель Ва­си­лий снял с се­бя ман­тию, разо­стлал ее по во­де, взо­шел на нее с об­ра­зом Бо­го­ма­те­ри и, чу­дес­но несо­мый си­лой Бо­жи­ей, как бур­ным вет­ром, быст­ро по­плыл по ре­ке про­тив те­че­ния ее во­ды. Ман­тия сде­ла­лась для него лег­ким ко­раб­лем, Про­мыш­ле­ние Бо­жие и за­ступ­ле­ние Бо­го­ма­те­ри – кор­ми­лом. По­ра­жен­ные чу­дом, му­ром­цы, все, от ста­ра до ма­ла, возо­пи­ли со сле­за­ми: «О свя­тый Вла­ды­ко Ва­си­лий! Про­сти нас, греш­ных ра­бов сво­их; со­гре­ши­хом пред то­бою, от­че, свя­тый Вла­ды­ко, не за­бу­ди нас, ра­бов тво­их». Но свя­ти­тель Ва­си­лий был взят от глаз му­ром­цев «в мгно­ве­ние ока». Так оправ­дал Бог невин­ность пра­вед­ни­ка Сво­е­го пред на­ро­дом. Так по­сра­мил Он коз­ни диа­во­ла, ис­кав­ше­го по­ги­бе­ли на­ро­да.

По­сле обед­ни, в 3-м ча­су дня, свя­ти­тель Ва­си­лий оста­вил Му­ром, а в 9-м ча­су то­го же дня (к ве­черне) при­не­сен был в Ря­зань (ста­рую), рас­сто­я­ни­ем бо­лее двух­сот по­прищ от Му­ро­ма. Див­ный Про­мысл Бо­жий чу­дес­ным об­ра­зом из­ве­стил жи­те­лей Ря­за­ни о при­бли­же­нии к их го­ро­ду свя­ти­те­ля Ва­си­лия. Пре­да­ние го­во­рит, что жи­те­ли Ря­за­ни пред са­мым при­бы­ти­ем свя­ти­те­ля со­бра­лись в храм к ве­чер­не­му бо­го­слу­же­нию, но диа­кон в об­ла­че­нии, вы­шед­ший на­чи­нать служ­бу, при всех уси­ли­ях не мог про­из­не­сти обыч­но­го на­ча­ла. На­род смот­рел на это с изум­ле­ни­ем. На­ко­нец диа­кон, как бы раз­ре­шен­ный от уз, свя­зы­вав­ших его уста, неволь­но про­воз­гла­сил: «Не мо­гу на­чи­нать, Вла­ды­ко при­был, Вла­ды­ку встре­чай­те!» И весь со­бор пас­ты­рей со свя­ты­ми кре­ста­ми, князь с бо­яра­ми и на­ро­дом по­спе­ши­ли вый­ти на бе­рег Оки в сре­те­ние бо­го­яв­лен­но­му свя­ти­те­лю и, ви­дя его плы­ву­щим на ман­тии с Пре­чи­стым Об­ра­зом Бо­го­ма­те­ри, с ве­ли­кой ра­до­стью при­ня­ли к се­бе.

Но недол­го про­дол­жа­лась ра­дость свя­ти­те­ля Ва­си­лия и его паст­вы. То бы­ло вре­мя скор­бей, а не ра­до­сти. Во вре­мя од­но­го опу­сто­ши­тель­но­го на­бе­га вар­ва­ров Ря­зань со все­ми хра­ма­ми бы­ла раз­ру­ше­на, а свя­ти­те­лю Ва­си­лию Про­мысл Бо­жий на­зна­чил дру­гое ме­сто при­ста­ни­ща и упо­ко­е­ния – это ны­неш­няя Ря­зань. Пре­да­ние го­во­рит, что свт. Ва­си­лий и сю­да при­плыл по Оке и Тру­бе­жу на сво­ей чу­до­дей­ствен­ной ман­тии с тем же Му­ром­ским об­ра­зом Бо­жи­ей Ма­те­ри к церкве Бо­ри­са и Гле­ба. Здесь ос­но­вал но­вую епи­ско­пию, и цер­ковь Бо­ри­са и Гле­ба с то­го вре­ме­ни ста­ла со­бо­ром.

Пас­тыр­ское слу­же­ние свя­ти­те­ля Ва­си­лия про­дол­жа­лось толь­ко де­сять лет. Пе­ре­не­сен­ные им огор­че­ния, тру­ды и за­бо­ты, скор­би и пе­ча­ли при ви­де страж­ду­щей под игом та­тар паст­вы со­кра­ти­ли мно­го­труд­ную жизнь свя­ти­те­ля, и 3 июля (ст. стиль) 1295 го­да свя­ти­тель Ва­си­лий пе­ре­се­лил­ся в веч­ные оби­те­ли. Свя­тое те­ло его бы­ло по­гре­бе­но в Бо­ри­со-Глеб­ском со­бо­ре.

Не без бла­гих це­лей Про­мыс­ла Бо­жия со­вер­ша­лось пе­ре­се­ле­ние свя­ти­те­ля Ва­си­лия из од­но­го ме­ста в дру­гое. Му­ром­цев оно вра­зу­ми­ло, от­крыв им коз­ни диа­во­ла, а жи­те­лей Ря­за­ни и Пе­ре­я­с­лав­ля Ря­зан­ско­го – од­них уте­ши­ло и под­кре­пи­ло в са­мое скорб­ное для них вре­мя, дру­гим – да­ло при­мер ве­ры и тер­пе­ния.

Для под­креп­ле­ния же и уте­ше­ния ве­ру­ю­щих в страш­ное вре­мя для на­ше­го Оте­че­ства, вре­мя са­мо­зван­цев и поль­ско­го на­ше­ствия, Про­мыс­лу Бо­жию угод­но бы­ло про­сла­вить угод­ни­ка Сво­е­го нетле­ни­ем мо­щей его, бо­лее трех­сот лет по­чи­вав­ших в зем­ле. Свя­тые мо­щи свя­ти­те­ля Ва­си­лия бы­ли от­кры­ты ар­хи­епи­ско­пом Ря­зан­ским Фе­о­до­ри­том и с по­до­ба­ю­щей че­стью пе­ре­не­се­ны в Успен­ский (ныне Хри­сто­рож­де­ствен­ский) со­бор. Это про­изо­шло 10 июня 1609 го­да. По при­чине Смут­но­го вре­ме­ни они бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом, на ле­вом кли­ро­се.

В 1636 го­ду над мо­ща­ми свя­ти­те­ля бы­ла устро­е­на ка­мен­ная гроб­ни­ца, и над нею по­став­ле­на ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «Мо­ле­ние Ва­си­лия». В 1753 го­ду эта гроб­ни­ца бы­ла пе­ре­де­ла­на на­по­до­бие ра­ки с об­ра­зом свт. Ва­си­лия, а в 1783 го­ду укра­ше­на прео­свя­щен­ным Си­мо­ном.

На ме­сте об­ре­те­ния св. мо­щей свт. Ва­си­лия, у Бо­ри­со-Глеб­ско­го со­бо­ра, в 1712 го­ду вме­сто древ­ней по­лот­ня­ной па­лат­ки бы­ла устро­е­на ка­мен­ная, а в 1834 го­ду кти­то­ром Бо­ри­со-Глеб­ско­го со­бо­ра Се­ме­ном Па­но­вым – «по тай­но­му вну­ше­нию ему свы­ше» – воз­двиг­нут чу­гун­ный па­мят­ник.

Па­мять его празд­ну­ет­ся Цер­ко­вью 10 июня и 3 июля (день кон­чи­ны – 1295 г.). 10 июня 1609 го­да в Ря­за­ни бы­ли об­ре­те­ны и пе­ре­не­се­ны в ка­фед­раль­ный Успен­ский со­бор свя­тые мо­щи епи­ско­па Ва­си­лия.