Акафист святому благоверному князю Георгию, Владимирскому чудотворцу

Одобрен: решение Св. Синода 14 марта/8 апреля 1889 года №539

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 17 февраля (04 февраля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный угодниче Христов, благоверный княже Георгие, возсиявый мирови, яко звезда богосветлая, святостию и чудесы твоими, приими похвальная пения любовию чтущих святую память твою и со сродники твоими, святыми князи Андреем и Глебом, моли Христа Бога сохранитися неврежденным нам от видимых и невидимых враг, да со умилением вопием ти:

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Икос 1

Ангельское житие возлюбив от юности и ко исканию единаго на потребу направив помыслы твоя, княже Георгие, дивный образ был еси добродетелей христианских и совершенства духовнаго; темже и возвеличен был еси на земли пред братиею твоею и на небеси прославлен еси от Господа. Сего ради славяще, зовем ти сице:

Радуйся, богоизбранный княже земли Российския.

Радуйся, пречестная отрасль равноапостольнаго князя Владимира.

Радуйся, святости князя Андрея Боголюбскаго подражателю.

Радуйся, благоверия князя Глеба наследниче.

Радуйся, яко тобою град Владимир украшается.

Радуйся, яко Бог в тебе дивен является.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 2

Видение преславное Богоматере, бывшее благочестивому сроднику твоему князю Андрею, и множество чудес, явленных от чудотворныя Ея иконы, укрепиша в глубине юныя души твоея, святе Георгие, пламенную любовь ко Господу и усугубиша святыя подвиги твоя. Помози убо и нам, святче, добродетелем и любви твоей последовати, да благоприятно воспеваем Богу: Аллилуия.

Икос 2

Разум пленивый в послушание веры, богомудре, с молитвою и благоговением приял еси жребий служения стране твоей и, стяжав божественную благодать, всем был еси в нуждах скорый помощник и покровитель; темже ублажаем тя, святый княже, и, славяще Божие о тебе промышление, вопием ти:

Радуйся, Отечества нашего ревностный защитниче.

Радуйся, православия поборниче.

Радуйся, христианскаго благочестия блюстителю.

Радуйся, милости и помощи нуждающимся подателю.

Радуйся, яко тобою вернии просвещаются.

Радуйся, яко прославляяй тя чудесы Бог тобою всех к себе призывает.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 3

Силою молитв и благодати Божией подобен был еси, святе Георгие, благоверному князю Глебу, принесшему все житие свое в жертву Господеви, и твоим смирением удивил еси сродники твоя, хотящим лишити тя великокняжескаго стола властолюбия ради. Сего ради дивно прослави тя Господь, Емуже предстоя со Ангелы воспеваеши ныне: Аллилуия.

Икос 3

Имея велию веру и любовь к Господу и соблюдая божественная словеса Его "да любите друг друга", ты, святый княже Георгие, яко пастырь добрый, не восхотел еси мстити присным твоим, но кротостию обличая их, с любовию увещавал еси сохраняти мир в сердцах своих. Темже убо величающе смирение твое, взываем ти сице:

Радуйся, любовь Христову себе стяжавый.

Радуйся, люди, врученныя свыше скиптру твоему, добре управивый.

Радуйся, гнев на ближняго до конца в себе умертвивый.

Радуйся, уста своя от клеветы заградивый.

Радуйся, яко тобою всякая вражда и злоба побеждаются.

Радуйся, яко от Бога и человек достойне возлюблен был еси.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 4

Бурю бед и скорбей претерпел еси, святый княже Георгие, егда брат твой воздвиже брань на тя и, востав со многими полчищи, на изгнание тя осуди; незлобиво восприял еси чашу поругания, богомудре, и скорбь не возможе поколебати храмину души твоея, основана бо бе на твердем камени веры во Христа. Темже, дивящеся величию терпения твоего, воспеваем к укрепившему тя Господу песнь: Аллилуия.

Икос 4

Слышаще многую хвалу твоему великому милосердию к бедным, святе Георгие, стекахуся к тебе мнози томимии гладом и обретаху вся потребная; воспоминающе дивная твоя благодеяния, смиренно молим тя, не остави и нас милостию твоею, испроси нам у Небеснаго Владыки земли плодоносие, от глада избавление, да непрестанно восхваляем тя сице:

Радуйся, милости и сострадания преисполненный.

Радуйся, страждущим в жизни сей сострадателю.

Радуйся, безпомощным скорый помощниче.

Радуйся, всем сущим в напастех милосердый заступниче.

Радуйся, яко тобою немощнии сильни бывают.

Радуйся, яко молитвам твоим Господь благоутробно внемлет.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 5

Боголюбивый угодниче Божий Георгие, восприяв великия скорби, и яко язвы Господа Иисуса на телеси твоем понесый, укреплялся еси духом при гробе святых сродников твоих, князей Андрея и Глеба, изливая пред ними печаль твою. Мы же, взирающе с трепетом на пречистыя мощи ваша, преклоняем колена, со умилением взывающе Богу: Аллилуия.

Икос 5

Видевше тя людие града Владимира, по речным струям в легцей ладии носящася и во изгнание из древняго града в страну Волжскую преселяющася, с сокрушенным сердцем и слезами к тебе устремишася; ты же, угодниче Божий, молился еси о них, благословляя их. Не презри и нас, прибегающих к заступлению твоему и воспевающих ти хвалы сия:

Радуйся, дивную крепость духа в скорби показавый.

Радуйся, терпением злобу мира сего победивый.

Радуйся, яко всего себе в жертву за люди твоя принесл еси.

Радуйся, яко Отечество твое от погибели спасл еси.

Радуйся, яко заступлением твоим и ныне Царство Российское от междоусобныя брани охраняется.

Радуйся, яко предстательством твоим уповаем и мы от бед избавитися.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 6

Проповедника добрых дел явил еси себе, преблаженне княже Георгие; ты бо, ревнуя о благочестии, украшал еси церкви, христианом был еси покровитель, алчущим питатель, безпомощным и угнетенным защитник. Сего ради, надеющеся на твое милосердное о нас попечение, усердно прибегаем к твоему заступлению, взывающе благодарственно Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсиял еси пречудно добротою души твоея, святый угодниче Христов, егда видя слезное покаяние князя, брата твоего, иже на одре смертнем с сокрушенным и смиренным сердцем прощения прошаше у тебе, забыл еси вся козни его и понесенныя тобою скорби и, облобызав его, обещал еси быти чадом его во отца и покровителя. Ублажая таковое истинно христианское братолюбие твое, вещаем ти таковая:

Радуйся, брата твоего, враждовавша на тя, любовию Христовою возлюбивый.

Радуйся, того на смертнем одре прощением и утешением укрепивый.

Радуйся, благая за зло воздавый.

Радуйся, отеческую любовь вдовице и сирым обещавый.

Радуйся, яко дивный образ любве Отца Небеснаго в себе явивый.

Радуйся, пример братолюбия христианскаго и всем нам оставивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 7

Хотя Господь явити благодать Свою, дарова тебе, яко избраннику Своему, силу благоугождати Ему; ты же, святый княже Георгие, возлюбил еси Господа твоего всем сердцем твоим и всею душею твоею, и ближняго твоего, яко сам себе; явился бо еси сиротствующим чадом брата твоего воистинну покровитель и утешитель, споспешествуя благому устроению жития их. Сице убо яви милостивую помощь твою и нам, молящимся ти и поющим Господеви: Аллилуия.

Икос 7

Новое знамение благоволения Божия даровася тебе, святый угодниче Божий, егда Господь возврати тя на престол великокняжеский и прослави тя паче братий твоих. Темже, уповающе на святыя молитвы твоя, молим тя, помози нам достойно ходити звания, в немже поставлени есмы, да поем ти сице:

Радуйся, святых страстотерпцев Бориса и Глеба в Царствии Небеснем сонаследниче.

Радуйся, святых князей Андрея и Глеба богоизбранный преемниче.

Радуйся, в народоправлении велию мудрость проявивый.

Радуйся, подчиненныя ти люди на путь благочестия направивый.

Радуйся, яко молитвами твоими престоли правоверных царей утверждаются.

Радуйся, славо и утверждение града Владимира.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 8

Странное и преславное чудо совершися в дивней победе твоей, святый княже Георгие, над нечестивыми враги, пришедшими от брегов Оки и Волги; с молитвою бо во устех и мечем в руце усмирил еси я. Сице избави ны от враг видимых и невидимых, брань на ны воздвизающих, и на правый путь спасения направи нас, да возможем воспевати Богови: Аллилуия.

Икос 8

Всего себе предав воли Божией, неутомимое попечение имел еси о стране твоей, защищая ю и укрепляя; многотрудное бо совершил еси шествие для устроения Новаграда низовския земли, идеже церковь во имя Спаса устроил еси и многия неверныя ко Христу привел еси. Темже славяще благоприятное твое о людех попечение, вопием ти:

Радуйся, Новград на защищение Отечества от врагов устроивый.

Радуйся, святыми храмы той украсивый.

Радуйся, веры Христовы усердный проповедниче.

Радуйся, о спасении грешных теплый молитвенниче.

Радуйся, яко имя твое доныне в Новеграде прославляется.

Радуйся, яко и на небеси славою и честию от Бога превознесен еси.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 9

Вси людие радовахуся, егда цельбоносныя мощи святаго страстотерпца Авраамия по повелению твоему, святый княже Георгие, несены быша из Болгарския страны во град Владимир; ты же, святый угодниче Христов, со святителем Митрофаном и князи и всем священным собором, изшедше в сретение им, со умилением поклонение и молитву сотворил еси, взывая Господу Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витии многовещании, от Рима посланнии, не возмогоша отклонити тя от Православныя Церкве и правыя веры; ты бо, святый исповедниче Христов, рекл еси: паче умрети ми, неже православныя веры отрещися, и тако суемудренныя учители посрамил еси. Сего ради ублажаем тя, зовуще:

Радуйся, православныя веры непоколебимый столпе.

Радуйся, Христовы Церкве стено и утверждение.

Радуйся, велию православнаго исповедания тайну иноверным открывый.

Радуйся, заблуждающихся в вере обличивый.

Радуйся, яко тобою и ныне от ересей Церковь ограждается.

Радуйся, яко твоим предстательством и град наш доныне в православии нерушимо пребывает.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 10

Спасти хотя страну твою от нашествия злых татарских полчищ, ты, святый княже Георгие, не усумнился еси оставити и дом, и жену, и братию, и сестры, и чада твоя; но ради спасения ближних твоих от погибели, яко истинный последователь Христов, живот свой положил еси, воспевая Господеви: Аллилуия.

Икос 10

Царю Небесный, Утешителю души моея, взывал еси, святе Георгие, на брани, весть прием о мученичестей кончине присных твоих и, подобно праведному Иову, преклонь колена, молился еси: да будет воля Твоя, Господи! Буди имя Твое благословенно от ныне и до века! Мы же, дивящеся великому терпению твоему, во умилении зовем ти:

Радуйся, образе вернаго служения Богу и Отечеству показавый.

Радуйся, дивное отвержение себе спасения ради ближних твоих явивый.

Радуйся, яко пострадати за имя Христово возжелел еси.

Радуйся, яко, мучеником подражавый, лику их сопричтен еси.

Радуйся, яко пред великим мужеством твоим всяк возраст преклоняется.

Радуйся, яко венец твой княжеский кровными каплями, яко камением чудным, украсил еси.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 11

Пение ангельское совершашеся на небеси, егда безбожнии воини мечем усекнуша честную главу твою, страстотерпче святый, и ты предал еси душу твою в руце Бога живаго, Егоже от юности возлюбил еси. Темже поминающе блаженное успение твое, с сокрушенным сердцем преклонше колена, прибегаем к тебе, святый угодниче Христов, и молитвенно просим тя о еже молитися за нас ко Господу, да и мы сподобимся вкупе со Ангелы на земли живых пети Ему: Аллилуия.

Икос 11

Свет Божественныя благодати озари блаженнаго епископа Кирилла, да совершит молитву по убиенным воином на поли брани, и егда шед, обрете обезглавленное честное тело твое, святе Георгие, потом же и главу твою, и благоговейне принесши я во град Ростов, предаде погребению в соборнем храме. Мы же, почитающе честная страдания твоя, за веру и Отечество претерпенная, величаем тя сице:

Радуйся, живот твой на брани мужественно положивый.

Радуйся, жизнь вечную в Царствии Небеснем получивый.

Радуйся, венец княжеский вкупе со главою твоею неверным за ближния твоя оставивый.

Радуйся, венец мученический от Царя Небеснаго приявый.

Радуйся, яко тобою и до сего дне Отечество наше от врагов избавляется.

Радуйся, дивный хранителю, от Бога всем нам данный.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 12

Божественная благодать явися на тебе, святый благоверный княже Георгие, и неизреченное чудо дивно открыся, егда бо пренесение святых мощей твоих во град Владимир совершашеся, вси людие со страхом и трепетом узреша, яко честное тело твое бысть цело, и отсеченная глава прильпе к телеси твоему, яко не отсечена. Дивящеся убо чудеси и преклоняюще колена, молим тя, угодниче Божий, испроси и нам недостойным благодать и милость от Господа, да возможем богоугодно воспевати Ему хвалебную песнь: Аллилуия.

Икос 12

Поюще радостную песнь хвалы и благодарения Господу, прославльшему тя, святый княже Георгие, восхваляем и святыя сродники твоя, вкупе с тобою нетленными мощами своими почивающия: святаго князя Андрея, мученический венец приявшаго, и святаго князя Глеба, дивными подвиги просиявшаго, и усердно молим тя с ними услышати хвалебное сие пение нас взывающих:

Радуйся, великий княже Георгие, Престолу Царя Небеснаго предстояй.

Радуйся, о грешнем роде человечестем молитву пред ним возносяй.

Радуйся, от святых мощей твоих многая чудесная исцеления болящим источаяй.

Радуйся, от страстей благодатию, данною ти от Бога, души наша свобождаяй.

Радуйся, яко тебе и святым князем Андрею и Глебу, сродником твоим, вернии всеусердно покланяются.

Радуйся, наша недостойная хваления благосердно приемляй.

Радуйся, святый благоверный великий княже Георгие.

Кондак 13

О преславный и святый угодниче, страстотерпче Христов, великий княже Георгие, вонми гласу моления нашего и ходатайством твоим испроси нам от Господа в жизни сей в вере и добродетелех утверждение, от ересей и расколов сохранение, от скорбей и напастей избавление, прегрешений наших прощение и в час смертный твердое спасения упование, да сподобимся Царствие Небесное наследовати и вечно воспевати Богу: Аллилуия.

Этот Кондак читается трижды. Затем читается Икос 1, затем Кондак 1.

Молитва

О богоизбранный чудотворче, преславный угодниче Христов, Церкве Православныя поборниче. Царства Российскаго защитниче, великий княже Георгие!

Преклоньше колена, молим тя: призри на ны грешныя, прибегающия к твоему заступлению, услыши сие малое моление наше и теплым твоим предстательством умоли Милостиваго Бога, Емуже предстоиши с лики Ангел и со всеми святыми, да сохранит нас в единении Православныя Церкве и утвердит в сердцах наших дух правыя веры и благочестия, и избавит нас от всякаго злаго искушения. По велицей любви твоей, еюже ближния твоя возлюбил еси, испроси у всещедраго Господа Отечеству твоему, и нашему купно, мир и благоустроение; всем же нам, недостойным, усердно к тебе припадающим, богоугодное и безмятежное житие.

О святый заступниче наш, не остави нас слабых и безпомощных, молися за ны ко Господу и Пречистей Владычице Богородице, подвигни с собою на молитву о нас богопрославленныя сродники твоя, святыя князи Андрея и Глеба, с нимиже вкупе зде на земли нетленными мощами почиваеши и на небеси, у Престола Царя Небесного предстоиши, да дарует Он всещедрый вся нам, яже к пользе временней и вечней потребная; да не воздаст нам по делом нашим, но по неизреченному человеколюбию Своему простит согрешения наша, да избавит нас от всякия нужды и печали, скорби и болезни; да ниспослет нам благое намерение и силу подвизатися в исправлении жития нашего, и в будущем веце да сподобит нас внити в Царствие Небесное и славити Всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ с™0му бlговёрному кн7зю геHргію, влади1мірскому чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный ўг0дниче хrт0въ, бlговёрный кнsже геHргіе, возсіsвый мjрови, ћкw ѕвэздA бGосвётлаz, свsтостію и3 чудесы2 твои1ми, пріими2 похв†льнаz пBніz люб0вію чтyщихъ с™yю пaмzть твою2 и3 со ср0дники твои1ми, с™hми кн‰зи ґндрeемъ и3 глёбомъ, моли2 хrтA бGа сохрани1тисz невреждє1ннымъ нaмъ t ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ вр†гъ, да со ўмилeніемъ вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Јкосъ №.

ЃгGльское житіE возлюби1въ t ю4ности и3 ко и3скaнію є3ди1нагw на потрeбу напрaвивъ п0мыслы тво‰, кнsже геHргіе, ди1вный w4бразъ бhлъ є3си2 добродётелей хrтіaнскихъ и3 совершє1нства дух0внагw: тёмже и3 возвели1ченъ бhлъ є3си2 на земли2 пред8 брaтіею твоeю и3 на нб7си2 прослaвленъ є3си2 t гDа. сегw2 рaди слaвzще, зовeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, бGоизбрaнный кнsже земли2 рwссjйскіz: рaдуйсz, пречестнaz џтрасль равноапcльнагw кн7зz влади1міра.

Рaдуйсz, с™ости кн7зz ґндрez бGолю1бскагw подражaтелю: рaдуйсz, бlговёріz кн7зz глёба наслёдниче.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю грaдъ влади1міръ ўкрашaетсz: рaдуйсz, ћкw бGъ въ тебЁ ди1венъ kвлsетсz.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ в7.

Видёніе преслaвное бGом™ре, бhвшее бlгочести1вому ср0днику твоемY кнsзю ґндрeю, и3 мн0жество чудeсъ, kвлeнныхъ t чудотв0рныz є3S їкHны, ўкрепи1ша въ глубинЁ ю4ныz души2 твоеS, с™е геHргіе, плaменную люб0вь ко гDу и3 ўсугyбиша с™hz п0двиги тво‰. помози2 ќбw и3 нaмъ, свsтче, добродётелемъ и3 любви2 твоeй послёдовати, да бlгопріsтнw воспэвaемъ бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ в7.

Рaзумъ плэни1вый въ послушaніе вёры, бGомyдре, съ мlтвою и3 бlгоговёніемъ пріsлъ є3си2 жрeбій служeніz странЁ твоeй и3, стzжaвъ бжcтвенную блгdть, всBмъ бhлъ є3си2 въ нyждахъ ск0рый пом0щникъ и3 покрови1тель: тёмже ўблажaемъ тS, с™hй кнsже, и3, слaвzще б9іе њ тебЁ промышлeніе, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, nтeчества нaшегw рeвностный защи1тниче: рaдуйсz, правослaвіz поб0рниче.

Рaдуйсz, хrтіaнскагw бlгочeстіz блюсти1телю: рaдуйсz, ми1лости и3 п0мощи нуждaющымсz подaтелю.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю вёрніи просвэщaютсz: рaдуйсz, ћкw прославлszй тS чудесы2 бGъ тоб0ю всёхъ къ себЁ призывaетъ.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ G.

Си1лою мlтвъ и3 блгdти б9іей под0бенъ бhлъ є3си2, свsтэ геHргіе, бlговёрному кн7зю глёбу, принeсшему всE житіE своE въ жeртву гDеви, и3 твои1мъ смирeніемъ ўдиви1лъ є3си2 ср0дники тво‰, хотzщымъ лиши1ти тS великокнsжескагw столA властолюбиz рaди. сегw рaди ди1внw прослaви тS гDь, є3мyже предстоS со ѓгGлы воспэвaеши нhнэ: Ґллилyіz.

Јкосъ G.

И#мёz вeлію вёру и3 люб0вь къ гDу и3 соблюдaz бжcтвеннаz словесA є3гw2: да лю1бите дрyгъ дрyга. ты2, с™hй кнsже геHргіе, ћкw пaстырь д0брый, не восхотёлъ є3си2 мсти1ти при1снымъ твои1мъ, но кр0тостію њбличaz и4хъ, съ люб0вію ўвэщавaлъ є3си2 сохранsти ми1ръ въ сердцaхъ свои1хъ. тёмже u5бо величaюще смирeніе твоE, взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, люб0вь хrт0ву себЁ стzжaвый: рaдуйсz, лю1ди, вручє1нныz свhше ски1птру твоемY, д0брэ ўпрaвивый.

Рaдуйсz, гнёвъ на бли1жнzго до концA въ себЁ ўмертви1вый: рaдуйсz, ўстA сво‰ t клеветы2 загради1вый.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю всsкаz враждA и3 ѕл0ба побэждaютсz: рaдуйсz, ћкw t бGа и3 человёкъ дост0йнэ возлю1бленъ бhлъ є3си2.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ д7.

Бyрю бёдъ и3 скорбeй претерпёлъ є3си2, с™hй кнsже геHргіе, є3гдA брaтъ тв0й воздви1же брaнь на тS и3, востaвъ со мн0гими п0лчищы, на и3згнaніе тS њсуди2: неѕл0бивw воспріsлъ є3си2 чaшу поругaніz, бGомyдре, и3 ск0рбь не возм0же поколебaти хрaмину души2 твоеS, основана бо бЁ на твeрдэмъ кaмени вёры во хrтA. тёмже, дивsщесz вели1чію терпBніz твоегw2, воспэвaемъ къ ўкрэпи1вшему тS гDу пёснь: Ґллилyіz.

Јкосъ д7.

Слhшаще мн0гую хвалY твоемY вели1кому милосeрдію къ бBднымъ, свsте геHргіе, стекaхусz къ тебЁ мн0зи томи1міи глaдомъ и3 њбрэтaху вс‰ потрє1бнаz: воспоминaюще ди6внаz тво‰ бlгодэ‰ніz, смирeннw м0лимъ тS, не њстaви и3 нaсъ ми1лостію твоeю, и3спроси2 нaмъ ў нбcнагw вLки земли2 плодон0сіе, t глaда и3збавлeніе, да непрестaннw восхвалsемъ тS си1це:

Рaдуйсz, ми1лости и3 сострадaніz преисп0лненный: рaдуйсz, стрaждущымъ въ жи1зни сёй сострадателю.

Рaдуйсz, безп0мощнымъ ск0рый пом0щниче: рaдуйсz, всBмъ сyщымъ въ напaстехъ милосeрдый застyпниче.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю нeмощніи си1льни бывaютъ: рaдуйсz, ћкw мlтвамъ твои6мъ гDь бlгоутр0бнw внeмлетъ.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ є7.

БGолюби1вый ўг0дниче бжій геHргіе, воспріsвъ вели6кіz скHрби, и3 ћкw ћзвы гDа ї}са на тэлеси2 твоeмъ понесhй, ўкреплzлсz є3си2 дyхомъ при гр0бэ с™hхъ ср0дникwвъ твои1хъ, кн7зeй ґндрeа и3 глёба, и3зливaz пред8 ни1ми печaль твою2. мы2 же, взирaюще съ трeпетомъ на пречи6стыz м0щи вaшz, преклонsемъ колBна, со ўмилeніемъ взывaюще бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше тS лю1діе грaда влади1міра, по рBчнымъ струsмъ въ лeгцэй ладіи2 носsщасz и3 во и3згнaніе и3з8 дрeвнzгw грaда въ странY в0лжскую преселsющасz, съ сокрушeннымъ сeрдцемъ и3 слезaми къ тебЁ ўстреми1шасz: ты2 же, ўг0дниче б9ій, моли1лсz є3си2 њ ни1хъ, бlгословлsz и5хъ. не прeзри и3 нaсъ, прибегaющихъ къ заступлeнію твоемY и3 воспэвaющихъ ти2 хвалы6 сі‰:

Рaдуйсz, ди1вную крёпость дyха въ ск0рби показaвый: рaдуйсz, терпeніемъ ѕл0бу мjра сегw побэди1вый.

Рaдуйсz, ћкw всегw2 себE въ жeртву за лю1ди тво‰ принeслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw nтeчество твоE t поги1бели спaслъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw заступлeніємъ твои1мъ и3 нhнэ цaрство рwссjйское t междоус0бныz брaни њхранzетсz.

Рaдуйсz, ћкw предстaтельствомъ твои1мъ ўповaемъ и3 мы2 t бёдъ и3збaвитисz.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдника д0брыхъ дёлъ kви1лъ є3си2 себE, пребlжeнне кн7же геHргіе; ты2 бо, ревнyz њ бlгочeстіи, ўкрашaлъ є3си2 цRкви, хrтіaнwмъ бhлъ є3си2 покрови1тель, ѓлчущымъ питaтель, безп0мощнымъ и3 ўгнетє1ннымъ защи1тникъ. сегw рaди, надёющесz на твоE милосeрдное њ нaсъ попечeніе, ўсeрднw прибэгaемъ къ твоемY заступлeнію, взывaюще бlгодaрственнw бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2 пречyднw добр0тою души2 твоеS, с™hй ўг0дниче хrт0въ, є3гдA ви1дz слeзное покаsніе кнsзz, брaта твоегw2, и3же на nдрЁ смeртнэмъ съ сокрушeннымъ и3 смирeннымъ сeрдцемъ прощeніz прошaше ў тебє2, забhлъ є3си2 вс‰ кHзни є3гw2 и3 понесє1нныz тоб0ю скHрби и3, њблобызaвъ є3гw2, њбэщaлъ є3си2 бhти чaдwмъ є3гw2 во nтцA и3 покрови1телz. ўблажaz таков0е и4стиннw хrтіaнское братолю1біе твоE, вэщaемъ ти2 таков†z:

Рaдуйсz, брaта твоегw2, враждовaвша на тS, люб0вію хrт0вою возлюби1вый: рaдуйсz, того2 на смeртнэмъ nдрЁ прощeніемъ и3 ўтэшeніемъ ўкрэпи1вый.

Рaдуйсz, бlг†z за ѕло2 воздaвый: рaдуйсz, nтeческую люб0вь вдови1цэ и3 си6рымъ њбэщaвый.

Рaдуйсz, ћкw ди1вный w4бразъ любвE nц7A нбcнагw въ себЁ kви1вый: рaдуйсz, примёръ братолю1біz хrтіaнскагw и3 всBмъ нaмъ њстaвивый.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ з7.

ХотS гDь kви1ти блgдть свою2, даровa тебЁ, ћкw и3збрaннику своемY, си1лу бlгоугождaти є3мY: ты2 же, с™hй кнsже геHргіе, возлю1билъ є3си2 гDа твоегw2 всBмъ сeрдцемъ твои1мъ и3 всeю душeю твоeю, и3 бли1жнzго твоего2, ћкw сaмъ себE; kви1лсz бо є3си2 сир0тствующымъ чaдwмъ брaта твоегw2 вои1стинну покрови1тель и3 ўтёшитель, споспэшествyz бlг0му ўстроeнію житіS и4хъ. си1це ќбw kви2 ми1лостивую п0мощь твою2 и3 нaмъ, молzщымсz ти2 и3 поющымъ гDеви: Ґллилyіz.

Јкосъ з7.

Н0вое знaменіе бlговолeніz б9іz даровaсz тебЁ, с™hй ўг0дниче б9ій, є3гдA гDь возврати2 тS на прест0лъ великокнsжеский и3 прослaви тS пaче брaтій твои1хъ. тёмже, ўповaюще на с™hz мlтвы твоS, м0лимъ тS, помози2 нaмъ дост0йнw ходи1ти звaніz, въ нeмже постaвлени є3смы2, да поeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, с™hхъ стrтотeрпцєвъ бори1са и3 глёба въ цrтвіи нбcнэмъ сонаслёдниче: рaдуйсz, с™hхъ кнzзeй ґндрeа и3 глёба бGоизбрaнный преeмниче.

Рaдуйсz, въ народоправлeніи вeлію мyдрость проzви1вый: рaдуйсz, подчинє1нныz ти2 лю1ди на пyть бlгочeстіz напрaвивый.

Рaдуйсz, ћкw мlтвами твои1ми прест0ли правовёрныхъ царeй ўтверждaютсz: рaдуйсz, слaво и3 ўтверждeніе грaда влади1міра.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ }.

Стрaнное и3 преслaвное чyдо соверши1сz въ ди1внэй побёдэ твоeй, с™hй кнsже геHргіе, над8 нечести1выми враги2, пришeдшими t брегHвъ nки2 и3 в0лги; съ мlтвою бо во ўстёхъ и3 мечeмъ въ руцЁ ўсмири1лъ є3си2 |. си1це и3збaви ны2 t вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, брaнь на ны2 воздвизaющихъ, и3 на прaвый пyть сп7сeніz напрaви нaсъ, да возм0жемъ воспэвaти бGови: Ґллилyіz.

Јкосъ }.

Всегw2 себE предaвъ в0ли б9іей, неутоми1мое попечeніе и3мёлъ є3си2 њ странЁ твоeй, защищaz ю5 и3 ўкрэплsz: многотрyдное бо соверши1лъ є3си2 шeствіе длz ўстроeніz новагрaда ни1зовскіz земли2, и3дёже цRковь во и4мz сп7са ўстр0илъ є3си2 и3 мнHгіz невBрныz ко хrтY привeлъ є3си2. тёмже слaвzще бlгопріsтное твоE њ лю1дехъ попечeніе, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, н0вградъ на защищeніе nтeчества t врагHвъ ўстр0ивый: рaдуйсz, с™hми хрaмы т0й ўкраси1вый.

Рaдуйсz, вёры Хrт0вы ўсeрдный проповёдниче: рaдуйсz, њ сп7сeніи грёшныхъ тeплый мlтвенниче.

Рaдуйсz, ћкw и4мz твоE донhнэ въ новэгрaдэ прославлsетсz: рaдуйсz, ћкw и3 на нб7си2 слaвою и3 чeстію t бGа превознесeнъ є3си2.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ f7.

Вси2 лю1діе рaдовахусz, є3гдA цэльбонHсныz м0щи с™aгw стrтотeрпца ґвраaміz по повелёнію твоемY, с™hй кнsже геHргіе, несeны бhша и3з8 болгaрскіz страны2 во грaдъ влади1міръ: ты2 же, с™hй ўг0дниче хrт0въ, со с™и1телемъ митрофaномъ и3 кнsзи и3 всёмъ сщ7eннымъ соб0ромъ, и3зшeдше въ срётеніе и5мъ, со ўмилeніемъ поклонeніе и3 мlтву сотвори1лъ є3си2, взывaz гDу бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ f7.

Витjи многовэщaніи, t ри1ма п0сланніи, нE возмог0ша tклони1ти тS t правослaвныz ц7ркве и3 прaвыz вёры: ты2 бо, с™hй и3сповёдниче хrт0въ, рeклъ є3си2: пaче ўмрeти ми2, нeже правослaвныz вёры tрещи1сz. и3 тaкw суемyдрєнныz ўчи1тели посрами1лъ є3си2. сегw рaди ўблажaемъ тS, зовyще:

Рaдуйсz, правослaвныz вёры непоколеби1мый ст0лпе: рaдуйсz, хrт0вы цRкве стэно2 и3 ўтверждeніе.

Рaдуйсz, вeлію правослaвнагw и3сповёданіz тaйну и3новBрнымъ tкрhвый: рaдуйсz, заблуждaющихсz въ вёрэ њбличи1вый.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю и3 нhнэ t є3ресeй цRковь њграждaетсz: рaдуйсz, ћкw твои1мъ предстaтельствомъ и3 грaдъ нaшъ донhнэ въ правослaвіи неруши1мw пребывaетъ.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS странY твою2 t нашє1ствіz ѕлhхъ татaрскихъ п0лчищъ, ты2, с™hй кнsже геHргіе, не ўсумни1лсz є3си2 њстaвити и3 д0мъ, и3 женY, и3 брaтію, и3 сє1стры, и3 ч†да тво‰: но рaди спасeніz бли1жнихъ твои1хъ t поги1бели, ћкw и4стинный послёдователь хrт0въ, жив0тъ св0й положи1лъ є3си2, воспэвaz гDеви: Ґллилyіz.

Јкосъ ‹.

ЦRю нбcный, ўтёшителю души2 моеS, взывaлъ є3си2, свsте геHргіе, на брaни, вёсть пріeмъ њ мyченичестэй кончи1нэ при1сныхъ твои1хъ и3, под0бнw првdному јwву, прекл0нь колBна, моли1лсz є3си2: да бyдетъ в0лz твоS, гDи! бyди и4мz твоE бlгословеннw t нhнэ и3 до вёка! мы2 же, дивsщесz вели1кому терпёнію твоемY, во ўмилeніи зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, w4бразе вёрнагw служeніz бGу и3 nтeчеству показaвый: рaдуйсz, ди1вное tвержeніе себє2 спасeніz рaди бли1жнихъ твои1хъ kви1вый.

Рaдуйсz, ћкw пострадaти за и4мz хrт0во возжелёлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw, мyченикwмъ подражaвый, ли1ку и4хъ сопричтeнъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw пред8 вели1кимъ мyжествомъ твои1мъ всsкъ в0зрастъ преклонsетсz: рaдуйсz, ћкw вэнeцъ тв0й кнsжеский кр0вными кaплzми, ћкw кaменіемъ чyднымъ, ўкрaсилъ є3си2.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ №i.

Пёніе ѓгGльское совершaшесz на нб7си2, є3гдA безбожніи в0ини мечeмъ ўсекнyша честнyю главY твою2, стrтотeрпче с™hй, и3 ты2 прeдалъ є3си2 дyшу твою2 въ рyцэ бGа живaгw, є3г0же t ю4ности возлю1билъ є3си2. тёмже поминaюще бlжeнное ўспeніе твоE, съ сокрушeннымъ сeрдцемъ прекл0нше колBна, прибэгaемъ къ тебЁ, с™hй ўг0дниче хrт0въ, и3 моли1твеннw пр0симъ тS њ є4же моли1тисz за нaсъ ко гDу, да и3 мы2 спод0бимсz вкyпэ со ѓгGлы на земли2 живhхъ пёти є3мY: Ґллилyіz.

Јкосъ №i.

Свётъ бжcтвенныz бlгодaти њзари2 блажeннаго є3пjскопа кmрjлла, да соверши1тъ моли1тву по ўбіє1ннымъ в0инwмъ на п0ли брaни, и3 є3гдA шeдъ, њбрёте њбезглaвленное честн0е тёло твоE, свsте геHргіе, п0томъ же и3 главY твою2, и3 бlгоговёйнэ принeсши | во грaдъ рост0въ, предадE погребeнію въ соб0рнэмъ хрaмэ. мы2 же, почитaюще честн†z страд†ніz тво‰, за вёру и3 nтeчество претерпBннаz, величaемъ тS си1це:

Рaдуйсz, жив0тъ тв0й на брaни мyжественнw положи1вый: рaдуйсz, жи1знь вёчную въ цrтвіи нбcнэмъ получи1вый.

Рaдуйсz, вэнeцъ кнsжеский вкyпэ со глав0ю твоeю невBрнымъ за бли6жніz тво‰ њстaвивый: рaдуйсz, вэнeцъ мyченическій t цRS нбcнагw пріsвый.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю и3 до сегw днE nтeчество нaше t врагHвъ и3збавлsетсz: рaдуйсz, ди1вный храни1телю, t бGа всBмъ нaмъ дaнный.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ в7i.

Бжcтвеннаz блгdть kви1сz на тебЁ, с™hй бlговёрный кнsже геHргіе, и3 неизречeнное чyдо ди1внw tкрhсz, є3гдA бо пренесeніе с™hхъ мощeй твои1хъ во грaдъ влади1міръ совершaшесz, вси2 лю1діе со стрaхомъ и3 трeпетомъ ўзрёша, ћкw честн0е тёло твоE бhсть цёло, и3 tсёченнаz главA прильпE къ тэлеси2 твоемY, ћкw не tсёчена. дивsщесz ќбw чудеси2 и3 преклонsюще колBна, м0лимъ тS, ўг0дниче б9ій, и3спроси2 и3 нaмъ недост0йнымъ бlгодaть и3 ми1лость t гDа, да возм0жемъ бGоугоднw воспэвaти є3мY хвалeбную пёснь: Ґллилyіz.

Јкосъ в7i.

Пою1ще рaдостную пёснь хвалы2 и3 бlгодарeніz гDу, прослaвльшему тS, с™hй кнsже геHргіе, восхвалsемъ и3 с™ы6z ср0дники тво‰, вкyпэ съ тоб0ю нетлёнными мощaми свои1ми почивaющыz: с™aгw кн7зz ґндрeа, м§ническій вэнeцъ пріsвшаго, и3 с™aгw кн7зz глёба, ди1вными п0двиги просіsвшаго, и3 ўсeрднw м0лимъ тS съ ни1ми ўслhшати хвалeбное сіE пёніе нaсъ взывaющихъ:

Рaдуйсz, вели1кій кнsже геHргіе, пrт0лу цRS нбcнагw предстоsй: рaдуйсz, њ грёшнэмъ р0де человёчестэмъ мlтву пред8 ни1мъ возносsй.

Рaдуйсz, t с™hхъ мощeй твои1хъ мнHгаz чудє1снаz и3сцэлeніz болsщымъ и3сточazй: рaдуйсz, t страстeй бlгодaтію, дaнною ти2 t бGа, души2 нaша свобождazй.

Рaдуйсz, ћкw тебЁ и3 с™ы6мъ кнzзє1мъ ґндрeю и3 глёбу, ср0дникомъ твои6мъ, вёрніи всеусeрднw покланsютсz: рaдуйсz, нaша недост0йнаz хвaленіz бlгосeрднw пріeмлzй.

Рaдуйсz, с™hй бlговёрный вели1кій кнsже геHргіе.

Кондaкъ Gi.

Q преслaвный и3 с™hй ўг0дниче, стrтотeрпче хrт0въ, вели1кій кнsже геHргіе, вонми2 глaсу молeніz нaшегw и3 ходaтайствомъ твои1мъ и3спроси2 нaмъ t гDа въ жи1зни сёй: въ вёрэ и3 добродётелэхъ ўтверждeніе, t є3ресeй и3 раск0лwвъ сохранeніе, t скорбeй и3 напaстей и3збавлeніе, прегрэшeній нaшихъ прощeніе и3 въ чaсъ смeртный твeрдое сп7сeніz ўповaніе, да спод0бимсz цrтвіе нбcное наслёдовати и3 вёчнw воспэвaти бGу: Ґллилyіz.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q бGоизбрaнный чудотв0рче, преслaвный ўг0дниче хrт0въ, цRкве правослaвныz поб0рниче, цaрства рwссjйскагw защи1тниче, вели1кій кнsже геHргіе! прекл0ньше колBна, м0лимъ тS: при1зри на ны2 грBшныz, прибэгaющыz къ твоемY заступлeнію, ўслhши сіE мaлое молeніе нaше и3 тeплымъ твои1мъ предстaтельствомъ ўмоли2 ми1лостиваго бGа, є3мyже предстои1ши съ ли1ки ѓгGлъ и3 со всёми с™hми, да сохрани1тъ нaсъ въ є3динeніи правослaвныz цRкве и3 ўтверди1тъ въ сердцaхъ нaшихъ дyхъ прaвыz вёры и3 бlгочeстіz, и3 и3збaвитъ нaсъ t всsкагw ѕлaгw и3скушeніz. по вели1цэй любви2 твоeй, є4юже бли6жніz твоS возлю1билъ є3си2, и3спроси2 ў всещeдрагw гDа всBмъ же нaмъ, недост0йнымъ, ўсeрднw къ тебЁ припaдающымъ, бGоугодное и3 безмzтeжное житіE. q с™hй застyпниче нaшъ, не њстaви нaсъ слабых и3 безп0мощныхъ, моли1сz за ны2 ко гDу и3 пречcтэй вLчцэ бцdэ, подви1гни съ соб0ю на мlтву њ нaсъ бGопрослaвлєнныz ср0дники тво‰, с™ы6z кн7зи ґндрeа и3 глёба, съ ни1миже вкyпэ здЁ на земли2 нетлёнными мощaми почивaеши и3 на нб7си2, ў пrт0ла цRS нбcногw предстои1ши, да дaруетъ џнъ всещeдрый вс‰ нaмъ, ћже къ п0льзэ врeменнэй и3 вёчнэй потрє1бнаz: да не воздaстъ нaмъ по дэлHмъ нaшымъ, но по неизречeнному человэколю1бію своемY прости1тъ согрэшє1ніz н†ша, да и3збaвитъ нaсъ t всsкіz нyжды и3 печaли, ск0рби и3 болёзни; да ниспослeтъ нaмъ бlг0е намёреніе и3 си1лу подвизaтисz въ и3справлeніи житіS нaшегw, и3 въ бyдущемъ вёцэ да спод0битъ нaсъ вни1ти въ цrтвіе нбcное и3 слaвити всес™0е и4мz nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие благоверного князя Георгия Всеволодовича, Владимирского

Свя­той бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий (1189–1238) был вто­рым сы­ном ве­ли­ко­го кня­зя Все­во­ло­да Боль­шое Гнез­до. В 1212 го­ду по­сле смер­ти от­ца и стар­ше­го бра­та Кон­стан­ти­на он уна­сле­до­вал Вла­ди­мир­ский ве­ли­ко­кня­же­ский пре­стол. Бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий от­ли­чал­ся бла­го­че­сти­ем и во­ин­ской доб­ле­стью. Им был ос­но­ван Ниж­ний Нов­го­род. В 1237 го­ду на Рус­скую зем­лю дви­ну­лись мон­го­ло-та­тар­ские ор­ды Ба­тыя. Они ра­зо­ри­ли Ря­зань и со­жгли Моск­ву. Свя­той Ге­ор­гий оста­вил столь­ный град на по­пе­че­ние сво­их сы­но­вей Мсти­сла­ва и Все­во­ло­да (тре­тий сын – Вла­ди­мир – был в то вре­мя в пле­ну у та­тар) и опыт­ных во­е­вод, а сам дви­нул­ся с вой­ском и пле­мян­ни­ка­ми – сы­но­вья­ми Кон­стан­ти­на – на се­вер, чтобы со­еди­нить­ся с дру­ги­ми кня­зья­ми. В на­ча­ле мар­та он вы­шел на бе­ре­га ре­ки Си­ти. Там 4 мар­та 1238 го­да про­изо­шла кро­ва­вая бит­ва с та­та­ра­ми. Еще пе­ред бит­вой бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий по­лу­чил из­ве­стие о том, что столь­ный град Рус­ской зем­ли – Вла­ди­мир – пал и все его сы­но­вья уби­ты. Вы­слу­шав пе­чаль­ную весть, ве­ли­кий князь об­ра­тил­ся с мо­лит­вой к Бо­гу, в ко­то­рой про­сил Все­выш­не­го спо­до­бить его му­че­ни­че­ской смер­ти за ве­ру хри­сти­ан­скую и на­род пра­во­слав­ный. И мо­лит­ва его бы­ла услы­ша­на: в бит­ве на ре­ке Си­ти ве­ли­кий князь по­гиб му­че­ни­че­ской смер­тью – ему бы­ла от­се­че­на го­ло­ва. Через неко­то­рое вре­мя по­сле бит­вы воз­вра­щал­ся с Бе­ло­озе­ра к сво­ей пастве Ро­стов­ский епи­скоп Ки­рилл II. Его путь ле­жал через по­ле бра­ни. Сре­ди пав­ших во­и­нов он по одеж­дам узнал обез­глав­лен­ное те­ло ве­ли­ко­го кня­зя. С бла­го­го­ве­ни­ем он взял его и пе­ре­нес в Ро­стов. Там, при ве­ли­ком пла­че все­го на­ро­да, по­хо­ро­нил его в со­бор­ном хра­ме. Через неко­то­рое вре­мя бы­ла най­де­на и чест­ная гла­ва ве­ли­ко­го кня­зя, ко­то­рая бы­ла при­ло­же­на к те­лу. Через два го­да гроб с те­лом бла­го­вер­но­го кня­зя Ге­ор­гия с боль­шой тор­же­ствен­но­стью был пе­ре­не­сен во Вла­ди­мир­ский Успен­ский со­бор. В 1645 го­ду те­ло свя­то­го кня­зя бы­ло об­ре­те­но нетлен­ным, и со­сто­я­лось цер­ков­ное про­слав­ле­ние свя­то­го. Мо­щи кня­зя Ге­ор­гия бы­ли пе­ре­ло­же­ны в се­реб­ря­ную ра­ку, устро­ен­ную Свя­тей­шим Пат­ри­ар­хом Иоси­фом.

Полное житие благоверного князя Георгия Всеволодовича, Владимирского

Ве­ли­кий князь Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич был тре­тьим сы­ном ве­ли­ко­го кня­зя Все­во­ло­да III Ге­ор­ги­е­ви­ча, по про­зва­нию Боль­шое Гнез­до, и кня­ги­ни Ма­рии Швар­нов­ны. Он ро­дил­ся 26 но­яб­ря 1187 го­да в го­ро­де Суз­да­ле и по же­ла­нию от­ца по­лу­чил имя де­да. Пя­ти лет от ро­да кня­жич Ге­ор­гий по обы­чаю то­го вре­ме­ни был «по­са­жен на конь», со­вер­ше­ны бы­ли его по­стри­ги. Тор­же­ство про­ис­хо­ди­ло в Суз­да­ле. Ко­гда ему ис­пол­ни­лось 19 лет, его мать Ма­рия, силь­но за­болев­ши, по­стриг­лась в мо­на­сты­ре Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы во Вла­ди­ми­ре на Клязь­ме, и Ге­ор­гий про­во­жал свою мать до оби­те­ли. Через несколь­ко дней она скон­ча­лась, и Ге­ор­гий опла­ки­ва­ет кон­чи­ну ма­те­ри, осо­бен­ной лю­бо­вью ко­то­рой он поль­зо­вал­ся. В 1211 го­ду князь Ге­ор­гий всту­пил в брак с до­че­рью ки­ев­ско­го кня­зя Все­во­ло­да Свя­то­сла­ви­ча Черм­но­го, род­ной сест­рой свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Ми­ха­и­ла Чер­ни­гов­ско­го. От это­го бра­ка князь Ге­ор­гий имел трех сы­но­вей – Все­во­ло­да, Мсти­сла­ва и Вла­ди­ми­ра.

В XII–XIII ве­ках, ко­гда жил бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий, Рус­ская зем­ля силь­но стра­да­ла от меж­до­усо­бий удель­ных кня­зей, меж­ду ко­то­ры­ми бы­ла раз­де­ле­на. Отец Ге­ор­гия, ве­ли­кий князь Все­во­лод III, пы­тал­ся до­стиг­нуть объ­еди­не­ния и за свои за­слу­ги по­лу­чил имя Ве­ли­ко­го Все­во­ло­да, од­на­ко не был в со­сто­я­нии пре­кра­тить удель­ную враж­ду и при сво­ей жиз­ни не раз при­вле­кал де­тей сво­их к уча­стию в меж­до­усоб­ной борь­бе. Та­ким об­ра­зом мо­ло­дой Ге­ор­гий в пер­вый раз вы­сту­па­ет в ис­то­рии дей­ству­ю­щим вме­сте с от­цом и бра­тья­ми в оса­де Прон­ска в 1207 го­ду. В сле­ду­ю­щем го­ду Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич от­ра­жал на­па­де­ние преж­не­го прон­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла и дво­ю­род­но­го его бра­та Изя­с­ла­ва на мос­ков­ские во­ло­сти ве­ли­ко­го кня­зя, дей­ство­вал по­том про­тив мя­теж­ных нов­го­род­цев.

В 1212 го­ду ве­ли­кий князь Все­во­лод стал из­не­мо­гать и за­хо­тел при жиз­ни уря­дить сы­но­вей, ко­то­рых у него в то вре­мя оста­ва­лось ше­сте­ро: Кон­стан­тин, Ге­ор­гий, Яро­слав, Свя­то­слав, Вла­ди­мир и Иоанн. Он по­слал за стар­шим Кон­стан­ти­ном, кня­жив­шим в Ро­сто­ве, же­лая дать ему по­сле се­бя столь­ный го­род Вла­ди­мир, а в Ро­стов по­са­дить Ге­ор­гия. Но Кон­стан­тин не со­гла­шал­ся на та­кое рас­по­ря­же­ние и от­ве­тил от­цу: «Ес­ли хо­чешь сде­лать ме­ня стар­шим, то дай мне на­чаль­ный го­род Ро­стов и к нему Вла­ди­мир, или, ес­ли те­бе так угод­но, дай мне Вла­ди­мир и к нему Ро­стов».

Все­во­лод, по­со­ве­то­вав­шись с бо­яра­ми и епи­ско­пом Иоан­ном, ре­шил на­ка­зать непо­слуш­но­го Кон­стан­ти­на – от­дать стар­шин­ство Ге­ор­гию и 14 ап­ре­ля 1212 г. на 64 го­ду жиз­ни скон­чал­ся. Кон­стан­тин оскор­бил­ся на Ге­ор­гия и «воз­дви­же бро­ви своя со гне­вом».

Так сде­лал­ся ве­ли­ким кня­зем Вла­ди­мир­ским Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич, по­лу­чив­ший в на­сле­дие неустро­ен­ную зем­лю, борь­бу го­ро­дов и кня­зей и нерас­по­ло­же­ние оби­жен­но­го стар­ше­го бра­та. Уже в сле­ду­ю­щем го­ду Кон­стан­тин, недо­воль­ный по­те­рей стар­шин­ства, воз­бу­дил всю зем­лю Суз­даль­скую и под­нял вос­ста­ние на бра­та Ге­ор­гия. И осталь­ные бра­тья при­ня­ли уча­стие в меж­до­усо­бии. Со­бран­ные ими вой­ска со­шлись под Ро­сто­вом у ре­ки Иш­ни. На сей раз бра­тья по­ми­ри­лись и разо­шлись по сво­им го­ро­дам без бит­вы, так как ве­ли­кий князь, силь­ный ми­ро­лю­би­ем и преду­смот­ри­тель­но­стью, имел сред­ства из­бе­жать кро­во­про­ли­тия. В дру­гой раз усо­би­цу на­чал Вла­ди­мир Все­во­ло­до­вич, вы­бе­жав­ший из сво­е­го го­ро­да Юрье­ва-Поль­ско­го спер­ва на Во­лок, а от­ту­да на Моск­ву, чтобы от­нять их у Ге­ор­гия. За по­след­не­го стал брат Яро­слав. Пол­ки Вла­ди­ми­ра бы­ли про­гна­ны дмит­ров­ца­ми, до боль­шой бит­вы де­ло не до­шло, ве­ли­кий князь не по­же­лал мстить на­па­дав­ше­му, и бра­тья опять по­ми­ри­лись. Князь Яро­слав рассо­рил­ся с нов­го­род­ца­ми, ко­то­рые взя­ли се­бе кня­зем храб­ро­го Мсти­сла­ва Мсти­сла­ви­ча Уда­ло­го; воз­ник­ла но­вая усо­би­ца, в ко­то­рой Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич дол­жен был под­дер­жи­вать Яро­сла­ва, а с нов­го­род­ца­ми со­еди­ни­лись пско­ви­чи, смоль­няне и все сто­рон­ни­ки кня­зя Кон­стан­ти­на Ро­стов­ско­го. В ап­ре­ле 1216 го­да про­изо­шла Ли­пиц­кая бит­ва (бит­ва на­зы­ва­ет­ся от реч­ки Ли­пи­цы в Юрьев­ском уез­де Вла­ди­мир­ской гу­бер­нии, близ ко­то­рой она разыг­ра­лась), в ко­то­рой ве­ли­кий князь и его со­юз­ни­ки бы­ли раз­би­ты на­го­ло­ву, и ему при­шлось усту­пить пер­вен­ство бра­ту Кон­стан­ти­ну. Ухо­дя из Вла­ди­ми­ра в Ра­ди­лов – го­ро­док на Вол­ге, Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич мо­лил­ся у от­цов­ско­го гро­ба и со сле­за­ми го­во­рил: «Су­ди Бог бра­ту мо­е­му Яро­сла­ву, что до­вел ме­ня до это­го».

В 1217 го­ду Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич по­лу­чил от бра­та Кон­стан­ти­на пред­ло­же­ние взять кня­же­ние в Суз­да­ле; а ко­гда 2 фев­ра­ля 1218 го­да ве­ли­кий князь Кон­стан­тин скон­чал­ся, то сле­ду­ю­щий за ним по стар­шин­ству Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич воз­вра­тил­ся на ве­ли­ко­кня­же­ский стол, ко­то­рый за­ни­мал до сво­ей стра­даль­че­ской кон­чи­ны.

От­ме­чен­ные чер­ты смут­но­го со­сто­я­ния Ру­си вы­сту­па­ли во всей си­ле в те­че­ние даль­ней­ше­го прав­ле­ния Ге­ор­гия Все­во­ло­до­ви­ча и при­ве­ли го­су­дар­ство к страш­но­му по­гро­му, из­вест­но­му под име­нем мон­голь­ско­го (та­тар­ско­го) ига. Нов­го­род­ская воль­ни­ца при­чи­ня­ла ве­ли­ко­му кня­зю ве­ли­кие за­бо­ты и от­вле­ка­ла его си­лы на бес­плод­ную внут­рен­нюю борь­бу. По прось­бе нов­го­род­цев он неод­но­крат­но по­сы­лал им в пра­ви­те­ли то сы­на сво­е­го Все­во­ло­да, то шу­ри­на сво­е­го свя­то­го кня­зя Ми­ха­и­ла Чер­ни­гов­ско­го, вы­нуж­дал­ся ид­ти по­хо­дом на зем­ли Нов­го­род­ские и за­ни­мал сво­и­ми пол­ка­ми Тор­жок: по­ряд­ка в Нов­го­ро­де не уда­лось до­стиг­нуть. Меж­ду тем го­су­дар­ство тер­пе­ло от на­бе­гов во­сточ­ных со­се­дей – кам­ских бол­гар и морд­вы. В боль­шом по­хо­де бол­гар в 1220 го­ду по пред­ло­же­нию ве­ли­ко­го кня­зя при­ня­ли уча­стие брат его Яро­слав, кня­жив­ший в Пе­ре­я­с­лав­ле, пле­мян­ник Ва­силь­ко Кон­стан­ти­но­вич из Ро­сто­ва, Му­ром­ский князь Свя­то­слав Да­ви­до­вич и дру­гие. По­ход был удач­ный, но уто­ми­тель­ный. Чтобы за­кре­пить до­стиг­ну­тые успе­хи, ве­ли­кий князь ос­но­вал (в 1221 г.) при устье Оки кре­пость – го­род Ниж­ний Нов­го­род.

За­ло­жен был го­род на Мор­дов­ской зем­ле, а по­то­му по­сле 1221 го­да долж­ны бы­ли воз­ник­нуть и воз­ник­ли осо­бен­но враж­деб­ные дей­ствия со сто­ро­ны морд­вы. В 1229 го­ду морд­ва при­хо­ди­ла с кня­зем сво­им Пур­га­сом к са­мо­му Ниж­не­му Нов­го­ро­ду и успе­ла сжечь устро­ен­ные здесь Бо­го­ро­диц­кий мо­на­стырь и за­го­род­ную цер­ковь. Про­дол­жа­лась борь­ба и с бол­га­ра­ми. Но глав­ные за­бо­ты ве­ли­ко­го кня­зя Все­во­ло­да вы­зы­ва­лись внут­рен­ней враж­дой кня­зей. Ве­ли­ко­му кня­зю Вла­ди­мир­ско­му при­хо­ди­лось ве­сти вой­ну с Чер­ни­го­вом и вся­че­ски уми­ро­тво­рять бес­по­кой­но­го бра­та Яро­сла­ва. Глав­ным по­во­дом к раз­до­ру был тот же Нов­го­род, где враж­до­ва­ли сто­ро­на Ми­ха­и­ла Чер­ни­гов­ско­го и суз­даль­ская. Яро­слав под тем пред­ло­гом, буд­то Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич про­дол­жа­ет под­дер­жи­вать Ми­ха­и­ла в Нов­го­ро­де, воз­бу­дил про­тив ве­ли­ко­го кня­зя его пле­мян­ни­ков Кон­стан­ти­но­ви­чей – Ва­силь­ка, Все­во­ло­да и Вла­ди­ми­ра. В 1229 го­ду Ге­ор­гий Все­во­ло­до­вич со­би­рал к се­бе во Вла­ди­ми­ре недо­воль­ных род­ствен­ни­ков и успо­ко­ил их. За то ско­ро воз­му­тил­ся Ми­ха­ил Чер­ни­гов­ский и вме­сте с кня­зем Вла­ди­ми­ром Ки­ев­ским дви­нул­ся на во­лын­ских кня­зей Да­ни­и­ла и Ва­силь­ка Ро­ма­но­ви­чей, быв­ших в близ­ком род­стве с ве­ли­ким кня­зем, вы­дав­шим за Ва­силь­ка свою дочь. По­ход в Чер­ни­гов­ские во­ло­сти, хо­тя и не со­про­вож­дав­ший­ся бит­ва­ми и по­бе­да­ми, не уве­ли­чил ни рус­ской во­ен­ной си­лы, ни еди­но­ду­шия кня­зей рус­ских, про­тив ко­то­рых уже сто­ял вбли­зи страш­ный враг – мон­го­лы.

Еще под 1229 го­дом на­ши ле­то­пи­си упо­ми­на­ют, что сак­си­ны и по­лов­цы при­бе­жа­ли с ни­зо­вьев Вол­ги к бол­га­рам, го­ни­мые та­та­ра­ми, при­бе­жа­ли и сто­ро­жа бол­гар­ские, раз­би­тые та­та­ра­ми на ре­ке Яи­ке. В 1236 го­ду 300 тыс. та­тар под на­чаль­ством Ба­тыя во­шли в зем­лю Бол­гар­скую, со­жгли го­род Ве­ли­кие Бол­га­ры, ис­тре­би­ли всех жи­те­лей и опу­сто­ши­ли зем­лю; а в сле­ду­ю­щем го­ду лес­ною сто­ро­ною с во­сто­ка та­та­ры яви­лись и в пре­де­лах Ря­зан­ских. Кня­зья Ря­зан­ские, не до­пус­кая та­тар к го­ро­дам, от­пра­ви­лись к ним на­встре­чу в Во­ро­неж и объ­яви­ли: «Ко­гда ни­ко­го из нас не оста­нет­ся, то­гда все бу­дет ва­ше».

Та­кая ре­ши­мость не спас­ла го­су­дар­ства. Раз­роз­нен­ные уде­лы один за дру­гим бы­ли по­ко­ре­ны вра­гом, не встре­тив­шим объ­еди­нен­но­го от­по­ра всей зем­ли.

Крайне тя­же­ло, ве­ро­ят­но, бы­ло на ду­ше у ве­ли­ко­го кня­зя, по­свя­тив­ше­го всю жизнь свою объ­еди­не­нию и внут­рен­не­му ми­ру и те­перь пе­ред страш­ной опас­но­стью ви­дев­ше­го Рус­скую зем­лю раз­де­лен­ной и обес­си­лен­ной. Ря­зань со­жже­на. При­шла оче­редь и столь­но­му Вла­ди­ми­ру. Опу­сто­шив Ря­зан­скую зем­лю, та­та­ры дви­ну­лись к Ко­ломне. Здесь до­жи­дал­ся их сын ве­ли­ко­го кня­зя Все­во­лод с бег­лым Ря­зан­ским кня­зем Ро­ма­ном и во­е­во­дой Иере­ми­ей Гле­бо­ви­чем. По­сле креп­кой се­чи ве­ли­ко­кня­же­ское вой­ско по­тер­пе­ло по­ра­же­ние. В чис­ле уби­тых бы­ли князь Ро­ман и во­е­во­да Иере­мия, а Все­во­лод Ге­ор­ги­е­вич успел спа­стись с ма­лой дру­жи­ной бег­ством во Вла­ди­мир. Та­та­ры шли даль­ше; взя­ли Моск­ву, где уби­ли во­е­во­ду Филип­па Нянь­ку, за­хва­ти­ли кня­зя Вла­ди­ми­ра Ге­ор­ги­е­ви­ча и от­пра­ви­лись с ним к Вла­ди­ми­ру. Ве­ли­кий князь оста­вил здесь сво­их сы­но­вей Все­во­ло­да и Мсти­сла­ва с во­е­во­дой Пет­ром Ос­ля­ду­ко­ви­чем, а сам с тре­мя пле­мян­ни­ка­ми Кон­стан­ти­но­ви­ча­ми по­ехал на Вол­гу и стал на ре­ке Си­ти. По­том, оста­вив здесь во­е­во­ду Жи­ро­сла­ва Ми­хай­ло­ви­ча, от­пра­вил­ся по окрест­ным во­ло­стям со­би­рать рат­ных лю­дей, под­жи­дал и бра­тьев Яро­сла­ва и Свя­то­сла­ва. Меж­ду тем та­та­ры быст­ро дви­га­лись впе­ред. Ско­ро к ве­ли­ко­му кня­зю на Си­ти бы­ла при­не­се­на страш­ная весть: его сын князь Вла­ди­мир убит, дру­гой князь – Все­во­лод, по­няв­ши, что си­лой го­ро­да не от­сто­ять, вы­шел к Ба­тыю с да­ра­ми и был так­же умерщ­влен, Мсти­слав с ча­стью жи­те­лей пы­тал­ся укрыть­ся в ста­ром го­ро­де и был убит та­та­ра­ми. Епи­скоп Мит­ро­фан, ве­ли­кая кня­ги­ня с до­че­рью, сно­ха­ми и вну­ча­та­ми, дру­гие кня­ги­ни со мно­же­ством бо­яр и про­стых лю­дей за­пер­лись в Успен­ском со­бо­ре на хо­рах. Та­та­ры от­би­ли две­ри, цер­ковь огра­би­ли, а быв­ших там со­жгли вме­сте с цер­ко­вью. Пе­ред смер­тью мно­гие при­ня­ли ино­че­ский об­раз от епи­ско­па Мит­ро­фа­на. Вы­слу­шав скорб­ную по­весть, ве­ли­кий князь за­пла­кал. «Гос­по­ди, Бо­же мой! – взы­вал он. – Ис­пы­та­ние, То­бою нис­по­слан­ное, тя­же­ло мне! Ты ли­шил ме­ня, как неко­гда Иова, все­го, что у ме­ня бы­ло. Же­на и де­ти мои по­гиб­ли. Взя­ты То­бою и лю­ди, вве­рен­ные То­бою же мо­ей дер­жа­ве. Что же де­лать мне? Со­гре­ши­ли мы пред То­бою, Гос­по­ди, и Ты сми­рил нас: пра­ве­ден Ты, Гос­по­ди, и пра­вы су­ды Твои о нас. Но эта кровь мно­же­ства лю­дей, не по­вин­ных в на­ших гре­хах? Гос­по­ди, Гос­по­ди! Ты при­звал к Се­бе это мно­же­ство но­вых му­че­ни­ков: поч­то же ме­ня еди­но­го со­хра­нил по­срам­лен­ным? Все­ми­ло­сти­ве Гос­по­ди! Не ли­шай и ме­ня, греш­но­го и недо­стой­но­го, Тво­е­го уча­стия в их сла­ве, спо­до­би и ме­ня по­стра­дать со Хри­стом, как они по­стра­да­ли, ра­ди име­ни Тво­е­го свя­то­го, От­ца, и Сы­на, и Свя­та­го Ду­ха. Но да бу­дет во­ля Твоя свя­тая, яко бла­го­сло­вен еси во ве­ки. Аминь».

Мо­лит­ва укре­пи­ла его, и князь стал спо­кой­но го­то­вить­ся к бит­ве и к смер­ти. Во­е­во­да До­ро­жа с трех­ты­сяч­ным от­ря­дом по­слан был раз­уз­нать о непри­я­те­ле; но он ско­ро воз­вра­тил­ся и до­нес, что та­та­ры уже обо­шли рус­ское вой­ско кру­гом. То­гда князь сел на ко­ня и вме­сте с бра­том Свя­то­сла­вом и тре­мя пле­мян­ни­ка­ми вы­сту­пил про­тив вра­гов. Про­изо­шла страш­ная се­ча, рус­ские пол­ки по­бе­жа­ли, и ве­ли­кий князь был убит. Та­та­ры от­сек­ли ему го­ло­ву. Мо­лит­ва его бы­ла услы­ша­на, он пал как доб­рый во­ин, как му­че­ник за ве­ру и Русь Пра­во­слав­ную.

Как бу­ря, про­нес­лось вра­же­ское вой­ско, оста­вив за со­бою по­ле, по­кры­тое тру­па­ми. Недол­го спу­стя по­сле бит­вы воз­вра­щал­ся с Бе­ло­озе­ра к сво­ей пастве Ро­стов­ский епи­скоп Ки­рилл. Путь его ле­жал неда­ле­ко от Си­ти. Ар­хи­пас­тырь за­шел сю­да, чтобы воз­не­сти свои мо­лит­вы к Бо­гу об упо­ко­е­нии душ за ве­ру и оте­че­ство пав­ших во­и­нов. Сре­ди мно­же­ства мерт­вых тел свя­ти­тель узнал по ве­ли­ко­кня­же­ско­му оде­я­нию те­ло ве­ли­ко­го кня­зя Ге­ор­гия, но ту­ло­ви­ще его ле­жа­ло без го­ло­вы. С бла­го­го­ве­ни­ем взял он те­ло кня­зя, при­нес его в Ро­стов и здесь при ве­ли­ком пла­че на­ро­да, от­пев обыч­ные по­гре­баль­ные пе­ния, по­хо­ро­нил его в со­бор­ном Бо­го­ро­дич­ном хра­ме. Через неко­то­рое вре­мя бы­ла най­де­на и гла­ва кня­зя-стра­даль­ца, при­не­се­на и при­ло­же­на к те­лу. Но­вый ве­ли­кий князь, брат по­чив­ше­го, Яро­слав Все­во­ло­до­вич, устро­ив­шись во Вла­ди­ми­ре, очи­стив от тру­пов и воз­об­но­вив церк­ви, в 1239 го­ду по­слал в Ро­стов за те­лом бла­го­вер­но­го Ге­ор­гия. Чест­ные остан­ки ве­ли­ко­го стра­даль­ца воз­ле Вла­ди­ми­ра встре­тил мит­ро­по­лит Ки­рилл II со всем ду­хо­вен­ством, ве­ли­кий князь Яро­слав с бра­том Свя­то­сла­вом и детьми, со все­ми бо­яра­ми и все­ми жи­те­ля­ми Вла­ди­ми­ра от ма­ла до ве­ли­ка. При ви­де гро­ба раз­дал­ся об­щий плач и ры­да­ния, за­глу­шав­шие цер­ков­ное пе­ние. Гроб был по­ло­жен в со­бо­ре Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, где ле­жал и Все­во­лод, отец кня­зя Ге­ор­гия. Див­ный во свя­тых Сво­их Гос­подь бла­го­во­лил уте­шить серд­ца рус­ско­го на­ро­да, явив в бла­го­вер­ном кня­зе Ге­ор­гии Сво­е­го угод­ни­ка. Все быв­шие при пе­ре­не­се­нии те­ла уви­де­ли пре­слав­ное чу­до: гла­ва свя­то­го Ге­ор­гия, от­се­чен­ная та­тар­ским ме­чом, при­рос­ла в гро­бе к те­лу, так что не вид­но бы­ло на те­ле и сле­да от­се­че­ния ее, но все со­ста­вы бы­ли це­лы и нераз­луч­ны. Ка­мен­ный гроб, в ко­то­ром бы­ли по­ло­же­ны мо­щи свя­то­го Ге­ор­гия, уста­нов­лен в воз­гла­вии гроб­ниц с те­ла­ми его сы­но­вей – Все­во­ло­да, Мсти­сла­ва и Вла­ди­ми­ра. В этом гро­бе те­ло пре­бы­ва­ло до 1645 го­да, ко­гда об­ре­те­но бы­ло нетлен­ным и пе­ре­ло­же­но в среб­ро­по­зла­щен­ную гроб­ни­цу, устро­ен­ную пат­ри­ар­хом Иоси­фом, пи­тав­шим осо­бен­ное ува­же­ние к это­му свя­то­му.