Акафист святому блаженному Лаврентию, Христа ради юродивому, Калужскому чудотворцу

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 августа (10 августа ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от Царя сил, Господа Иисуса, предивный в житии и чудесах, угодниче Христов Лаврентие! Восхваляем тя с любовию, милостиваго предстателя нашего; ты же, блаженне, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед и скорбей свобождай, да зовем ти: Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный был еси, блаженне Лаврентие, от юности твоей юродство Христа ради себе усвоивый, да в жизни временней от всех оскорбляем и поругаем будеши, во блаженней вечности мзду небесную да обрящеши. Темже яко истинный угодник Божий от верных слышиши благохваления таковая: Радуйся, от благочестивых родителей рожденный; Радуйся, от юности на служение Богу предъизбранный. Радуйся, миру и всем прелестем его поругавыйся; Радуйся, страстем греховным неповинувыйся. Радуйся, мудрый странниче, единаго Христа любовию усердно взыскавый; Радуйся, истинный нищелюбче, во единей раздранней ризе ходивый. Радуйся, яко поругания и биения сладце Христа ради претерпевый; Радуйся, яко буйством о Христе совершенство духовное стяжал еси. Радуйся, алкавый и жаждавый на земли; Радуйся, достойно насытивыйся брашна нетленного на небеси. Радуйся, праведниче, сияяй яко солнце во Царствии Небеснем; Радуйся, угодниче Божий, прославленный многими дарами благодатными. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 2

Видев непостоянство мира сего, Лаврентие блаженне, юродственное Христа ради житие возлюбил еси, и среди мира пребывая, чужд мирских страстей явился еси, и яко добрый воин Христов победоносно противу врагов спасения человеческаго ратовал еси, немолчно воспевая Подвигоположнику Господу Иисусу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумел еси добре, Лаврентие блаженне, вся козни врага диавола, имиже от злых человек поруганьми и биеньми доброе твое произволение сокрушити хотяще. Темже тому крепце противустал еси и за досадителя твоя молился еси, и нас вопити тебе научил еси: Радуйся, терпения столпе непоколебимый; Радуйся, незлобия образе предивный. Радуйся, истинный Христов последователю; Радуйся, биения благодушно претерпевый. Радуйся, о укорениях и осмеяниях небрегий; Радуйся, любовию святою злобу человеческую победивый. Радуйся, в мире премирно поживый; Радуйся, во плоти ангелам подражателю. Радуйся, буйством о Христе премудрости небесныя стяжателю; Радуйся, смирением высокая приявший. Радуйся, яко подвиги твоими миру светильник явился еси; Радуйся, яко страннообразным твоим житием Бога прославил еси. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 3

Сила Божия осени тя, святе Лаврентие, и ратоборца крепкаго христианам противу полчищ агарянских яви тебе, егда благовернаго князя Симеона от погибели смертныя явлением твоим избавил еси, секирою супостаты поражающа и в бегство неверныя обращающа, верныя же побуждающа победную песнь Христу Богу возносити: Аллилуиа.

Икос 3

Имел еси огнь любве Божественныя в сердце твоем, Лаврентие богоблаженне, и яко некий пламеннообразный Серафим, непрестанно в молитве умной пребывал еси, сердцем и душею твоею выну ко Господу Иисусу Христу возношаяся. Темже и Господь дивными дарами духовными тя обогати, да вси тебе во-пиют радостно: Радуйся, воине Христов, необязываяйся куплями житейскими; Радуйся, прозорливче дивный, будущее, яко на-стоящее, созерцавый. Радуйся, яко любимаго ти князя Симеона от посечения смертнаго избавил еси; Радуйся, яко от псов словесных того защитил еси. Радуйся, яко явлением твоим агарян неверных устрашивый и в бегство обративый; Радуйся, силою Господа сил победу верным даровавый. Радуйся, отечества твоего земнаго Богом данный заступниче; Радуйся, православному воинству добрый соратаю. Радуйся, воеводо победоносный людем христоименитым; Радуйся, врагов Церкве Христовы грозный карателю. Радуйся, смиренным и благочестивым тихое пристанище; Радуйся, подвизающимся добрый помощниче. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 4

Буря агарянскаго нашествия на град Калугу тобою, святе Лаврентие, умирися, и нечестивые полцы агарян зловерных от стада Христова тобою со студом отгнани быша; тако бо дарова тя Господь заступника изряднаго отечествию твоему, в нем же до ныне славится имя твое, и подвиги твои благодарственным чествуются пением Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышим многая и чудная исправления твоя, о праведниче, како уединенное о Бозе житие твое при храме Рождества Христова проходил еси, пещерную стезю от келлии твоея к тому ископав, да незримый человеки Богу молитвы твои совершаеши. Сему убо смиренномудрию и нас научи, преподобне, да зовем тебе хвалебно: Радуйся, уединения любителю; Радуйся, многослезный молитвенниче. Радуйся, всякую гордыню от сердца своего отгнавый; Радуйся, христоподражательное смирение искренно возлюбивый. Радуйся, подвиги твоя молитвенные от человек утаивый; Радуйся, юродством Христа ради сия благоискусно сокрывый. Радуйся, таинниче Пресвятыя Троицы; Радуйся, созерцателю Ангельских сил. Радуйся, пещерною стезею во храм Божий ходивый; Радуйся, путем тесным пространство Царствия Христова стяжавый. Радуйся, яко дни в юродстве, а нощи в молитве препровождал еси; Радуйся, яко постом и бдением душу свою про-светил еси. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 5

Боготечное светило быв, согражданы твоя благочестию христианскому поучал еси, Лаврентие всеблаженне, образ равноангельного жития тем показуя. Кто убо, о твоем великом терпении слыша, не умилится и совершенное смирение твое воспоминая, како обидящим, по заповеди Христа Бога, вся прощал еси и Тому во умилении глубоцем воспевал еси: Аллилуиа.

Икос 5

Видим был еси от человек, яко юрод и безумен, по стогнам града в раздранней одежде ходяй, от всех поругаем, Лаврентие праведне, обаче мудр о Христе пребыл еси и сие чудесы многими проявил еси. Темже от людей благочестивых, яко истинный угодник Божий почитаем, слышал еси похвалы таковые: Радуйся, словес Апостола Павла, еже о Христе юродства, добрый последователю; Радуйся, евангельских Христовых заповедей верный исполнителю; Радуйся, хлад и зной любве ради Божия претерпевый; Радуйся, всякое упокоение плотское возненавидевый, да покой вечный наследиши. Радуйся, в мире страннообразно поживый, да отечествие горнее приобрящеши; Радуйся, биения телу твоему радостно приявый, да безсмертныя славы сподобишися. Радуйся, мужу желаний духовных; Радуйся, делателю благий винограда небеснаго. Радуйся, плоды сладкие делания твоего Христу принесый; Радуйся, временными лишеньми богатство небесное стяжавый. Радуйся, изрядный праведнаго жития рачителю; Радуйся, преподобия и чистоты ревнителю. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник был еси покаяния грешником и обличитель прозорливый беззаконий человеческих, Лаврентие преблаженне; слово бо твое многих ко спасению приведе и на путь исправления настави, их же с любовию обличал еси и к покаянию истинному призывал еси, Богу же учил еси воспевати: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко звезда пресветлая, во граде Калуге, угодниче Божий, и чудес благодатию согражданы твоя просветил еси и многия болящия преславно молитвами твоими исцелил еси, и вся верныя подвизал еси звати тебе: Радуйся, верующим врачу безмездный; Радуйся, молитвенниче всесильный ко Господу Богу. Радуйся, руце твои святыя цельбоподательно на недужныя полагавый; Радуйся, единым прикосновением к одежде твоей больным здравие подававый. Радуйся, яко чудотворения твоя юродством сокрыти тщался еси; Радуйся, яко тем искушения демонския победоносно отгнал еси. Радуйся, сострадательный и милостивый страждущим помощниче; Радуйся, любвеобильный и благосердный скорбящих утешителю. Радуйся, Богу всей душею твоею прилепивыйся; Радуйся, ближняя твоя зело возлюбивый. Радуйся, присно о обидящих тя молитвы возносивый; Радуйся, кротость совершенную себе усвоивый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 7

Хотение присное имел еси, святе Лаврентие, да богоугодное и праведное житие твое от человек утаится. Темже всяко тщался еси от людей юродством сие сокрыти и радовался еси безчестиям и биениям, тебе наносимым, яко даром великим, присно зовый во смирении духа песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя Андрея Цареградскаго познаем, Лаврентие блаженне, град Калугу дивным юродственным житием твоим просветившаго: дадеся бо тебе благодать от Бога помыслы человеческие познавати и согрешения тайные обличати, согражданом же твоим духовно светити и на стези покаяния и спасения тех приводити. О сем тебе восхваляюще, поем: Радуйся, яко правда твоя в мире возсия немерца-емым Божия благодати светом; Радуйся, яко тайнии подвизи твои от Бога явно чудесы прославишася. Радуйся, древним пророкам подражавый; Радуйся, прозорливец воистину неложный явивыйся. Радуйся, приявый власть на духи нечистыя; Радуйся, смирением твоим вся козни их разрушивый. Радуйся, постом и молитвою сильно на диавола вооруживыйся; Радуйся, нищетою и уничижением всю гордыню его поправый. Радуйся, на земли небесный гражданине; Радуйся, среди молвы народныя безмолвия добный хранителю. Радуйся, землю одром упокоения имевый; Радуйся, безчестие в честь вменивый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 8

Страннообразное юродственное житие твое, Лаврентие праведне, святою кончиною завершил еси, яко истинный угодник Божий, о Господе почив, душею же твоею в небесныя скинии Царствия Христова восшел еси, и тамо со святыми Пресвятой Троице сподобился еси воспевати приснохвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Весь град Калуга благоухания духовнаго в час скончания твоего исполнился, Лаврентие блаженне, и келия твоя, идеже о Господе почил еси, мироположница благоухания Христова явися, емуже благовернии людие радующеся, тебе похвальныя сия словеса воспевати научишася: Радуйся, величием чудес в житии и по смерти просиявый; Радуйся, праведно и свято житие твое совершивый. Радуйся, яко кончину твою благоуханием чудным ознаменовал еси; Радуйся, яко ароматы райскими святость души твоея показал еси. Радуйся, в сладкую воню Христову радостно востекий; Радуйся, нетленное тело твое, аки масть духовную, верным оставивый. Радуйся, град Калугу святыми мощами твоими освятивый; Радуйся, радости многим подателю. Радуйся, недугов душевных и телесных целителю; Радуйся, ближним и дальним дары целебныя подаваяй. Радуйся, чтущих тя прошения исполняяй; Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 9

Всем людем во утешение и освящение явися святое место уединения твоего, идеже во храме Рождества Христова гроб твой честный чудеса многа и предивна силою Христовою совершает и вся верныя научает твоя богоугодный подвиги чествовати. Богу же, прославльшему тя, пети: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство мирское недовлеет к прославлению чудес, по молитве блаженнаго Лаврентия совершаемых и разумение человеческое превосходящих, о нихже мы, смиреннии, благохвалити угодника по достоянию недоумеем, но от усердия нашего приносим ему малыя нехитростныя похвалы сия: Радуйся, угодниче Божий, со святыми по-чиваяй; Радуйся, избранниче Христов, земнородным милосердие твое являяй. Радуйся, расслабленныя телом здравы возставляяй; Радуйся, бесныя от насилия диавольскаго свобождаяй. Радуйся, глухим слухи отверзаяй; Радуйся, немым уста разрешаяй. Радуйся, хромым право ходити устрояяй; Радуйся, бедствующих скоропредстательный помощниче. Радуйся, скорбящих благодатный утешителю; Радуйся, града Калуги небесный покровителю. Радуйся, святыя обители твоея неустанный хра-нителю; Радуйся, всея земли нашея заступниче. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 10

Спасительную Божию благодать подаеши всем, святе Лаврентие, с недугами человеческими и с верою крепкою молитвенно притекающим к цельбоносному твоему образу. Темже и мы, припадающе, молим тя недуги наша исцелити, грехом же нашим отпущение испросити, да зовем дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Христа Бога истинный раб и угодник был еси, Лаврентие блаженне, и от Него чудесы прославленный, отечествию твоему земному благотворения многая являеши, больныя исцеляя, расслабленныя укрепляя, слепыя просвещая. О немже радующеся, приносим ти сия радостныя пения: Радуйся, звездо немерцающая, чудес зарею верныя озаряющая; Радуйся, правды солнца Христа луче пресветлая. Радуйся, милосердия Спасова подражателю; Радуйся, милость твою болящим человеком являяй. Радуйся, верныя души благодатью посещаяй; Радуйся, в сониих и видениих земнородныя зраком лица твоего просвещаяй. Радуйся, от горних высот к ищущим заступления твоего милостивно принимаяй; Радуйся, от очес страждущих слезы отираяй. Радуйся, области Калужския духовная красото; Радуйся, Церкви Христовы светлая похвало. Радуйся, на небеси со ангелы и святыми славою нетленною украшенный; Радуйся, на земли от правоверных по долгу ублажаемый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 11

Пение молебное у гроба твоего с верою некий разслабленный приношаше, руце и нозе недвижими и язык немый имеяй, но егда к целебней раце мощей твоих прикоснулся, абие здрав соделася, руце свои простре и ногами ходити нача и языком своим ясно проглагола; темже велию твою к нему милость прославляше и благодарственно взываше ко Господу: Аллилуиа.

Икос 11

Светлостью чудес твоих, угодниче Божий Лаврентие праведне, помраченныя грехми души наша озаряеши и вся ны от сна лености возбуждаеши, да плоды покаяния принесем Христу, тебе в подвизех богоугождения подражающе, яко да возможем неосужденно благохвалити тя, предстателя нашего, сими песненными глаголы: Радуйся, лампадо, светом Христовым всех просвещающая; Радуйся, елеем милости твоего сердца болезненная умащаяй. Радуйся, руце согбенная и недвижимая целы и действенны устроивый; Радуйся, нозе неходящия к скорому и правому течению претворивый. Радуйся, язык, немотою связанный, благодатно разрешивый; Радуйся, разслабленнаго всеми уды крепка и здрава возставивый. Радуйся, алавастре целебный, на всякия недуги врачевство содержаяй; Радуйся, болящим милость сострадания твоего являяй. Радуйся, по Бозе и Пресвятей Богородице упование на тя возлагающих не посрамляяй; Радуйся, любящим тя и чествующим память твою предстательством небесным воздаваяй. Радуйся, молитвенно призывающим святое имя твое на помощь ускоряяй; Радуйся, поклоняющимся с верою честным мощем твоим дары целебные независтно подаваяй. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 12

Благодать Божию многоцелебную, от гроба твоего источаемую, некий муж уведев, сына своего, ногами болезновавша и отнюдь ходити не могуща, на плещах своих к целебной раце твоей, святе Лаврентие, принесе и со слезами о его исцелении к тебе моляшеся; и се молитве еще сущей во устех его, больной на нозе свои ста и ходити нача, скача и благодаря Бога, в тебе славно прославльшагося, благодарными усты взывая к Нему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще подвиги твоя предивные и чудеса твоя преславная, Лаврентие праведне, молим тя, заступника нашего: приклонися милостивно к нашим молитвам смиренным и вознеси о нас ко Господу твоя благоприятныя молитвы, прося нам от благости Его дары благопотребныя душевному спасению нашему, да возможем и мы грешнии не токмо подвиги твоя прославляти, но и добродетелем твоим подражати, зовуще и глаголюще: Радуйся, светлый образе богоугождения в мире жительствующим; Радуйся, предивный наставниче в иночестве подвизающимся. Радуйся, девствующим подражания образе; Радуйся, нищелюбцем преуспеяния правило. Радуйся, мудрости суетныя мирския посрамителю; Радуйся, буйства о Христе благодатнаго проявителю. Радуйся, евангельских обетований наследниче; Радуйся, апостольских целебных даров преемниче. Радуйся, ангельских воинств собеседниче; Радуйся, всех святых сожителю. Радуйся, телеса наша безмездно врачуяй; Радуйся, о душах наших Господа умоляяй. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чу-дотворче.

Кондак 13

О предивный чудотворче и заступниче всем нам премилостивый, святе блаженне Лаврентие! Приими с любовию сие малое, в похвалу тебе приносимое моление наше и помолися ко Господу Богу о еже избавится нам геенны огненныя и мучений вечных, Царствие же Небесное вкупе с тобою унаследовати, да в радости святых воспоем и мы, грешнии, Богу Спасителю нашему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Краткое житие блаженного Лаврентия Калужского

Бла­жен­ный Лав­рен­тий, Хри­ста ра­ди юро­ди­вый, Ка­луж­ский чу­до­тво­рец, жил в на­ча­ле ХVI ве­ка в по­лу­вер­сте от ста­рой Ка­лу­ги при лес­ном хра­ме в честь Рож­де­ства Хри­сто­ва, сто­яв­шем на­вер­ху го­ры.

Из его хи­жи­ны был про­ко­пан под­зем­ный ход в цер­ковь, где он слу­шал бо­го­слу­же­ние. Бы­вал он и в до­ме Ка­луж­ско­го кня­зя Си­мео­на Иоан­но­ви­ча. Пред­по­ла­га­ют, что бла­жен­ный Лав­рен­тий про­ис­хо­дил от бо­яр­ско­го ро­да Хит­ро­вых, по­то­му что его име­нем на­чи­нал­ся их ро­до­вой по­мян­ник в Пе­ре­мышль­ском Лю­ти­ко­вом мо­на­сты­ре, на­хо­див­шем­ся в Ка­луж­ской епар­хии. Зи­мой и ле­том бла­жен­ный хо­дил бо­сой, в ру­баш­ке и ов­чин­ном ту­лу­пе. По­дви­га­ми са­мо­от­ре­че­ния он воз­вы­сил­ся до то­го, что еще при жиз­ни про­сла­вил­ся бла­го­дат­ны­ми да­ро­ва­ни­я­ми.

Ко­гда в мае 1512 го­да крым­ские та­та­ры на­па­ли на Ка­лу­гу, бла­жен­ный Лав­рен­тий, быв­ший в до­ме кня­зя, вне­зап­но за­кри­чал гром­ким го­ло­сом: "Дай­те мне мою се­ки­ру острую, псы на­па­ли на кня­зя Си­мео­на, на­до обо­ро­нить его!" Ска­зав это, он схва­тил то­пор и ушел. Вне­зап­но ока­зав­шись на на­са­де (ко­раб­ле) ря­дом с кня­зем, пра­вед­ный Лав­рен­тий укре­пил и обод­рил во­и­нов, и они в тот же час по­бе­ди­ли вра­га. С то­по­ром в ле­вой ру­ке, на­са­жен­ном на длин­ном то­по­ри­ще, он изо­бра­жа­ет­ся на ико­нах. Ве­ро­ят­но, что князь Си­ме­он († 1518), обя­зан­ный пра­вед­ни­ку сво­им спа­се­ни­ем, устро­ил в его па­мять ино­че­скую оби­тель на ме­сте по­дви­гов свя­то­го.

Скон­чал­ся бла­жен­ный Лав­рен­тий 10 ав­гу­ста 1515 г., оче­вид­но, в день сво­е­го те­зо­име­нит­ства. Из­вест­но, что па­мять свя­то­го чти­лась, кро­ме то­го, и 8 июля.

Про­слав­лен бла­жен­ный Лав­рен­тий, по-ви­ди­мо­му, во вто­рой по­ло­вине ХVI ве­ка. Так, царь Иоанн Гроз­ный в жа­ло­ван­ной гра­мо­те мо­на­сты­рю (1565 г.) пи­сал: "Мо­на­стырь Рож­де­ства Хри­сто­ва, где ле­жит Лав­рен­тий, Хри­ста ра­ди юро­ди­вый". В жи­тии пер­вое по­смерт­ное чу­до за­пи­са­но под 1621 го­дом – ис­це­ле­ние па­ра­лич­но­го бо­яри­на Ко­ло­гри­во­ва, ко­то­рый вы­здо­ро­вел по­сле со­вер­ше­ния мо­леб­на свя­то­му.

Полное житие блаженного Лаврентия Калужского

Бла­жен­ный Лав­рен­тий, Хри­ста ра­ди юро­ди­вый, Ка­луж­ский на­чи­на­ет древ­ний се­мей­ный си­но­дик (по­мян­ник) бо­яр­ско­го ро­да Хит­ро­вых, на­хо­див­ший­ся в Пе­ре­мышль­ском Лю­ти­ко­вом мо­на­сты­ре Ка­луж­ской епар­хии. Это, как и дру­гие кос­вен­ные сви­де­тель­ства, го­во­рит о том, что бла­жен­ный Лав­рен­тий про­ис­хо­дил из ста­рин­но­го ро­да.

В 1505 го­ду Ка­лу­га, на­хо­дя­ща­я­ся в 190 км к юго-за­па­ду от Моск­вы, ста­ла са­мо­сто­я­тель­ным кня­же­ством, за­ве­щан­ным Иоан­ном III (1462–1505) как удел сво­е­му сы­ну Си­мео­ну (1505–1518).

В до­ме это­го Ка­луж­ско­го кня­зя и жил по вре­ме­нам бла­жен­ный Лав­рен­тий. Глав­ное чу­до свя­то­го так­же свя­за­но с име­нем Си­мео­на Иоан­но­ви­ча. О жиз­ни са­мо­го кня­зя ле­то­пись го­во­рит так: «В ле­то 6995 (1487) ме­ся­ца мар­та в 21 день, в 7 час дни, ро­ди­ся ве­ли­ко­му кня­зю Ива­ну Ва­си­лье­ви­чу сын Си­ме­он». А через 25 лет он, уже Ка­луж­ский пра­ви­тель, «въс­хо­те бе­жа­ти в Лит­ву от бра­та сво­е­го ве­ли­ко­го кня­зя Ва­си­лия Иоан­но­ви­ча всеа Ру­си, и князь ве­ли­ки све­дав то, посла к нему и ве­лел ему у се­бя бы­ти, и хо­те на него опа­лу свою по­ло­жи­ти; князь же Се­мен Ива­но­вич за свою ви­ну на­чят би­ти че­лом го­су­да­рю ве­ли­ко­му кня­зю, и князь ве­ли­ки по­жа­ло­вал его по пе­ча­ло­ва­нию Си­мо­на мит­ро­по­ли­та всеа Ру­си и бра­тии сво­ей и вла­дык, и ви­ны ему от­дал; а лю­дей его, бо­яр и де­тей бо­яр­ских, всех пе­ре­ме­нил».

Через два го­да Си­ме­он Иоан­но­вич уже участ­во­вал в пред­при­ня­том ве­ли­ким кня­зем по­хо­де за воз­вра­ще­ние от по­ля­ков Смо­лен­ска: «1514 г. То­го же ле­та, июня 8, князь ве­ли­ки Ва­си­лей Ива­но­вич всея Ру­си по­шел с Моск­вы в тре­тей ра­тью (тре­тий по­ход) к гра­ду Смо­лен­ску, а с ним бра­тиа его князь Юрий и князь Се­мен Ива­но­ви­чи; (...) да и Смо­ленск взя».

То, что бра­тья по­ми­ри­лись окон­ча­тель­но, под­твер­жда­ет сле­ду­ю­щая за­пись ле­то­пис­ца: «1518. Тоя же вес­ны, мая, князь ве­ли­кий Ва­си­лей Ива­но­вич го­су­дарь всея Ру­си был во сво­ей вот­чине на Во­ло­це на Лам­ском, а с ним бра­тия его мен­шая, князь Се­мен Ива­но­вич да князь Он­дрей Ива­но­вич, на свою по­те­ху».

Но это бы­ло по­след­нее из­ве­стие о Ка­луж­ском кня­зе. Скон­чал­ся он 26 июня 1518 го­да.

В бо­лее позд­них сви­де­тель­ствах князь Си­ме­он пред­ста­ет как доб­рый, за­бот­ли­вый пра­ви­тель, удо­сто­ив­ший­ся бла­го­тво­рить свя­то­му че­ло­ве­ку и, в свою оче­редь, по­лу­чить от него чу­дес­ную по­мощь се­бе и все­му го­ро­ду. Ка­луж­ская ле­то­пись от­ме­ча­ет: «В 1512 г. на­па­ли на го­род ага­ря­ны (крым­ские та­та­ры); про­тив них вы­шел князь (Си­ме­он) с граж­да­на­ми, а пра­вед­ный Лав­рен­тий, быв­ший в его до­ме, вне­зап­но крик­нул гром­ким го­ло­сом: «Дай­те мне вост­рый то­пор, псы на­па­ли на кня­зя Си­мео­на, на­доб­но обо­ро­нить его от псов»; и схва­тив (то­пор) ушел. И ко­гда князь Си­ме­он бил­ся с на­са­да (суд­на) на Оке, а ага­ря­ны во мно­же­стве об­сту­пи­ли кня­зя, вне­зап­но ока­зал­ся на на­са­де пра­вед­ный Лав­рен­тий, укреп­ляя его и все вой­ско сло­ва­ми: «Не бой­тесь». В тот же час князь по­бе­дил ага­рян и про­гнал их; а пра­вед­ный Лав­рен­тий опять явил­ся в до­му кня­же­ском и, юрод­ствуя, шу­мел: «Обо­ро­нил кня­зя от псов». Князь, воз­вра­тясь с сра­же­ния, рас­ска­зал, как явил­ся пра­вед­ник и его по­мо­щию по­беж­де­ны вра­ги, на­пав­шие на Ка­лу­гу».

С то­по­ром, на­са­жен­ным на длин­ное то­по­ри­ще, изо­бра­жа­ет­ся свя­той Лав­рен­тий и на древ­них ико­нах. Хо­дил зи­мой и ле­том бо­сой, в ру­баш­ке и в ов­чин­ном ко­жу­хе. В до­ме у кня­зя он жил толь­ко неко­то­рое вре­мя, а боль­ше – там, где впо­след­ствии был ос­но­ван мо­на­стырь его име­ни. Здесь, в по­лу­вер­сте от го­ро­да его вре­ме­ни (ныне – го­ро­ди­ще на ле­вом бе­ре­гу р. Ячен­ки), на вер­шине го­ры, по­кры­той гу­стым ле­сом, сто­ял уеди­нен­ный храм Рож­де­ства Хри­сто­ва; вбли­зи хра­ма бы­ла хи­жи­на бла­жен­но­го Лав­рен­тия. Но­чью вы­хо­дил он из нее на па­перть хра­ма и со­вер­шал мо­лит­вы, а для слу­ша­ния бо­го­слу­же­ния про­ко­пан был у него от хи­жи­ны в зем­ле ход, и пра­вед­ный Лав­рен­тий хо­дил к церк­ви, ута­и­вая от лю­дей свои мо­лит­вы. По­дви­га­ми са­мо­от­ре­че­ния он столь воз­вы­сил­ся в ду­хе, что еще при жиз­ни про­сла­вил­ся чу­дом за­щи­ты Ка­лу­ги. В ру­ко­пис­ных свят­цах ска­за­но: «Свя­той пра­вед­ный Лав­рен­тий иже Хри­ста ра­ди юро­ди­вый, чу­до­тво­рец, пре­ста­ви­ся в ле­то 7023 (1515 г.) ме­ся­ца ав­гу­ста в де­ся­тый день». На ме­сте по­дви­гов его, ве­ро­ят­но, кня­зем Си­мео­ном, устро­ен мо­на­стырь. Мо­щи пра­вед­но­го Лав­рен­тия по­чи­ва­ли под спу­дом у ле­во­го кли­ро­са. В 1565 го­ду Иоанн Гроз­ный в жа­ло­ван­ной гра­мо­те мо­на­сты­рю пи­сал: «Мо­на­стырь Рож­де­ства Хри­сто­ва, где ле­жит Лав­рен­тий Хри­ста ра­ди юро­ди­вый». Из это­го вид­но, что в XVI ве­ке уже чти­ли па­мять пра­вед­но­го Лав­рен­тия. В мо­на­сты­ре хра­ни­лось Еван­ге­лие 1686 го­да с под­пи­сью: «Ца­рев­на Та­ти­а­на Ми­хай­лов­на по­жа­ло­ва­ла в оби­тель пре­по­доб­но­го Лав­рен­тия чу­до­твор­ца». Бла­го­че­сти­вая сест­ра ца­ря Алек­сея Ми­хай­ло­ви­ча из­вест­на так­же тем, что бы­ла сто­рон­ни­цей ре­форм свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Ни­ко­на († 1681). В мо­на­сты­ре бы­ло 3 церк­ви, ко­ло­коль­ня, на­сто­я­тель­ские и брат­ские кел­лии, а во­круг мо­на­сты­ря – ка­мен­ная сте­на с баш­ня­ми.

По­смерт­ные чу­де­са пра­вед­но­го Лав­рен­тия

Опи­са­ние по­смерт­ных чу­дес пра­вед­но­го Лав­рен­тия из­вест­но по спис­ку, со­став­лен­но­му в оби­те­ли при игу­мене Ка­ри­оне (игу­мен-на­сто­я­тель с 1697, ар­хи­манд­рит с 1708; (1722)). Иеро­мо­нах Ка­ри­он (Ис­то­мин) был усерд­ным по­мощ­ни­ком пат­ри­ар­ха Адри­а­на.

Пер­вое из чу­дес от­но­сит­ся к 1621 го­ду. Это – ис­це­ле­ние па­ра­лич­но­го бо­яри­на Льва Ан­дре­еви­ча Ко­ло­гри­во­ва. Он не вла­дел ни ру­ка­ми, ни но­га­ми, ни язы­ком. Его при­нес­ли и по­ло­жи­ли близ гро­ба свя­то­го Лав­рен­тия. Во вре­мя пе­ния мо­леб­на, ко­гда чи­та­ли Еван­ге­лие, рас­слаб­лен­ный про­го­во­рил, под­нял пра­вую ру­ку и стал по­ла­гать ею на се­бе крест­ное зна­ме­ние; по­том встал, по­до­шел к гроб­ни­це и при­ло­жил­ся к ней. По окон­ча­нии мо­леб­на он уже сво­бод­но го­во­рил и стал со­вер­шен­но здо­ров, как преж­де.

1 июня 1622 го­да пра­вед­ный Лав­рен­тий ис­це­лил бес­но­ва­то­го жи­те­ля Ка­лу­ги Сте­фа­на. Од­на­жды род­ные ве­ли Сте­фа­на в оби­тель по­мо­лить­ся пра­вед­но­му Лав­рен­тию, но бес­но­ва­тый, устра­ша­е­мый злы­ми ду­ха­ми в ви­де лю­тых зве­рей, устрем­ляв­ших­ся рас­тер­зать его, со­про­тив­лял­ся. Близ церк­ви Бо­го­яв­ле­ния Гос­под­ня вне­зап­но явил­ся Сте­фа­ну Хри­ста ра­ди юро­ди­вый Лав­рен­тий, ото­гнал от него злых де­мо­нов и ве­лел ид­ти в мо­на­стырь Рож­де­ства Хри­сто­ва, к сво­е­му гро­бу. Страж­ду­щий ис­пол­нил по­ве­ле­ние угод­ни­ка Бо­жия, при­шел, при­ло­жил­ся ко гро­бу и по окон­ча­нии мо­леб­на воз­вра­тил­ся в дом свой здо­ро­вым.

В 1632 го­ду у гроб­ни­цы бла­жен­но­го Лав­рен­тия по­лу­чил ис­це­ле­ние дру­гой бес­но­ва­тый. Он был так силь­но му­чим бе­сом, что во вре­мя сво­е­го трех­днев­но­го пре­бы­ва­ния в мо­на­сты­ре устра­шил всех мо­на­хов. Но на 4-й день за бо­го­слу­же­ни­ем, во вре­мя пе­ния Хе­ру­вим­ской пес­ни, стра­да­лец по­лу­чил со­вер­шен­ное из­бав­ле­ние от бе­сов­ско­го том­ле­ния.

По мо­лит­вам бла­жен­но­го Лав­рен­тия Ка­луж­ско­го со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния глаз­ных бо­лез­ней.

Мно­го­чис­лен­ны бы­ли ис­це­ле­ния и от дру­гих неду­гов, име­но­вав­ших­ся в то вре­мя од­ним об­щим на­зва­ни­ем – ли­хо­рад­ка.

Ка­луж­ский чу­до­тво­рец был по­мощ­ни­ком и в рат­ном де­ле. Свя­той, за­щи­щав­ший Ка­лу­гу при жиз­ни, и по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны по­сы­лал обиль­ную по­мощь рус­ско­му во­ин­ству и из­бав­лял го­су­дар­ство от вра­гов, при­хо­див­ших по­ко­рить Ка­лу­гу и на­хо­див­ших здесь ги­бель.

Во вре­мя на­по­лео­нов­ско­го на­ше­ствия за­ступ­ле­ние бла­жен­но­го Лав­рен­тия за род­ную зем­лю про­яви­лось осо­бен­но яр­ко. Ка­луж­ские ме­ста ста­ли «пре­де­лом на­ступ­ле­ния и на­ча­лом от­ступ­ле­ния и ги­бе­ли вра­га», – как на­пи­са­но на Ма­ло­я­ро­сла­вец­ком па­мят­ни­ке в честь боя 12 ок­тяб­ря 1812 го­да.

Ко­гда по­сле сра­же­ния под Ма­ло­я­ро­слав­цем 12 ок­тяб­ря 1812 го­да на­ча­лось от­ступ­ле­ние непри­я­те­ля, то ка­лу­жане уви­де­ли в этом ми­ло­сер­дие Бо­жие, за­ступ­ле­ние Бо­жи­ей Ма­те­ри в чу­до­твор­ном Ее Ка­луж­ском об­ра­зе и по­мощь свя­то­го по­кро­ви­те­ля го­ро­да – бла­жен­но­го Лав­рен­тия. Свя­тей­ший Си­нод ука­зом от 17 июня 1813 го­да удо­вле­тво­рил прось­бу граж­дан об остав­ле­нии об­ра­за бла­жен­но­го Лав­рен­тия в со­бо­ре и по­ста­но­вил со­вер­шать с ним еже­год­ный крест­ный ход во­круг Ка­лу­ги в па­мять чу­дес­но­го за­ступ­ле­ния 12 ок­тяб­ря 1812 го­да.

Из­вест­но, что во вре­мя Оте­че­ствен­ной вой­ны 1812 го­да бы­ло со­бра­но ка­луж­ское опол­че­ние – 15 000 че­ло­век. Епи­скоп Ка­луж­ский Евлам­пий (Вве­ден­ский) по­сле мо­леб­на при­вел всех к при­ся­ге и ска­зал им сло­во, про­ник­ну­тое глу­бо­кой на­деж­дой на по­мощь Бо­жию. Окро­пив опол­чен­цев свя­той во­дой, он вру­чил на­чаль­ни­ку опол­че­ния ге­не­рал-лей­те­нан­ту Ше­пеле­ву зна­мя-хо­ругвь, на ко­то­рой с од­ной сто­ро­ны был об­раз Ка­луж­ской Бо­го­ма­те­ри, а с дру­гой – свя­то­го пра­вед­но­го Лав­рен­тия. Опол­че­ние, в ко­то­рое вхо­ди­ли и мест­ные се­ми­на­ри­сты, про­шло под этой хо­руг­вью всю вой­ну. И по­сле по­бед­но­го воз­вра­ще­ния войск из за­гра­нич­но­го по­хо­да она бы­ла по­ме­ще­на в ка­луж­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре в 1814 го­ду.

Кро­ме 10 ав­гу­ста, дня пре­став­ле­ния бла­жен­но­го Лав­рен­тия, па­мять свя­то­го чти­лась еще и 8 июля, ве­ро­ят­но, в па­мять о пер­вом в Ка­лу­ге чу­дес­ном ис­це­ле­нии, ко­то­рое по­лу­чил бо­ярин Л.А. Ко­ло­гри­вов в 1721 го­ду.