Акафист святому преподобному Авраамию, архимандриту Ростовскому

Утвержден: решение Св. Синода 20 мая/5 июня 1886 года №1095

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 11 ноября (29 октября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный добродетелей подвижниче и учения Христова проповедниче, преподобне отче Аврамие, похвальная восписуем ти по достоянию; ты же, яко имеяй дерзновение ко Христу Богу нашему, способствуй нам твоими молитвами спастися от всяких скорбей и бед и озлоблений, да зовем ти: Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Икос 1

Яко ангела земнаго, яви тя граду Ростову Царь ангелов: провидев твое от идолослужения к Нему обращение, непостижимым образом призва тя из тьмы в чудный Свой свет; нас же величающих неисповедимую благость Его, научи взывати тебе таковая:

Радуйся, от утробы матерней Богом предъизбранный;

Радуйся, благоволением Сына Божия от нечестия ко благочестию от юности призванный.

Радуйся, пламенную любовь ко Христу явивый;

Радуйся, иноческое житие до конца возлюбивый.

Радуйся, языческаго нечестия ревностный обличителю;

Радуйся, добрый ревнителю христианския веры.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 2

Видяще родители твои тебе, преподобне, на долзе времени в лютом разслаблении суща, недоумеваху; обаче прелестию многобожия зело ослеплени бывше, не возжелеша обратитися к единому истинному Богу, подающему всем страждущим скорое исцеление, и вкупе с тобою воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразумеваемый о несозданном Божестве уразумел еси, преподобне, и положил еси в сердце твоем обратитися ко Христу и последовати Его учению. Темже мы, чудящеся о скором твоем на лучшая преложению, дерзаем восхваляти тя таковыми гласы:

Радуйся, земле благая, приявшая семя небеснаго учения;

Радуйся, свыше удостоивыйся Божественнаго просвещения.

Радуйся, ниво, произрастившая клас живыя веры;

Радуйся, сосуде, исполненный благодати обильно.

Радуйся, крине, возникший посреде терния;

Радуйся, звездо, возсиявшая во тме языческаго нечестия.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго внезапу найде на тя, преподобне, и стягну состав тела твоего. Ты же, восстав от одра твоего, аки николиже болевый, в радости неизглаголанней, благодаря безмезднаго Врача твоего, Его же прежде не ведел еси Иисус Христа, возопил Ему: Аллилуиа.

Икос 3

Имея помышление в сердце своем еже послужити Христу, даровавшему тебе исцеление, отай изшел еси из дому родителей твоих и прилепился еси ко Христу Господу; тем мы, ублажая благое твое изволение, вопием ти сице:

Радуйся, дом и родителей твоих Господа ради оставивый;

Радуйся, в неведомей ти стране взысканий спасение.

Радуйся, богатство земное ни во чтоже вменивый;

Радуйся, нищету паче богатства возлюбивый.

Радуйся, образе жизни духовныя;

Радуйся, свете, возсиявый из тмы греховныя.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 4

Буря недоумений смущаше тя, преподобне, еще не крещену ти сущу, еже како получити знамение христианския веры. Бог же всякия утехи тайным Своим промышлением приведе тя в обитель иночествующих, да ту возродишися водою и духом, и в чистоте сердца посреде лика иночества воспеваеши Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше братия о пришествии твоем в обитель их, преблаженне, и видевше тя благоприятна и разумна, прияша с радостию, и крестивше во имя Отца и Сына и Святаго Духа, причтоша к лику своему. Мы же, Промыслу Божию, о тебе явленному, чудящеся, восхваляем тя сице:

Радуйся, святым крещением в обители иночествующих просвещенный;

Радуйся, во святом крещении дарами Духа Святаго исполненный.

Радуйся, по крещении образ иноческий на ся приемый;

Радуйся, иго благое Господне на рамо твое вземый.

Радуйся, яко усердно последовал еси стопам Христовым;

Радуйся, яко на вся подвиги иноческия уготовал еси душу твою.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, отче Аврамие, в пределех града Ростова возсиявшая; не терпя бо славы и похваления человеческаго, умыслил еси сокрытися в неведомыя страны; темже пришед в чудский конец, вселился еси близ езера Неро в пусте месте, идеже идол Велес стояше, емуже неразумнии людие покланяхуся, ты же верою крепко воспевал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше благоразумнии и богобоязненнии людие града Ростова уединенное и благочестивое по Бозе житие твое, зело возлюбиша тя и попремногу чествоваху. Темже и от нас приими похвалы сицевыя:

Радуйся, пустынное житие о Бозе возлюбивый;

Радуйся, древним пустынножителем добрый подражателю.

Радуйся, искушений лукаваго врага крепкий борителю;

Радуйся, в трудех и подвизех рано Господеви Богу послуживый.

Радуйся, яко в посте и молитвах выну пребывал еси;

Радуйся, яко с непрестанным бдением и Богохвалением безплотным поревновал еси.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 6

Проповедует радостно град Ростов великия труды твоя и подвиги, блаженне Аврамие, яже подъял еси, егда языческое нечестие разрушаше и в сердцах людей истинную веру и благочестие насаждаше; единем бо того желанием горяше, да всех приведеши ко Христу и научиши вкупе с тобою воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия паче солнца богоугодное житие твое, всехвальне отче Аврамие, и якоже звезды небесныя, озариша добродетели твоя землю Ростовскую, о них же и мы благодаряще Христа Бога, давшаго ти таковую благодать, восхваляем тя сице:

Радуйся, звездо, во тме греховней заблуждшим светящая;

Радуйся, лествице, возводящая последующих ти по степенем добродетелей от земли на небо.

Радуйся, яко равноангельскому житию всех образом жития твоего учиши;

Радуйся, яко страсти греховныя подражающих ти побеждати руководиши.

Радуйся, образе истиннаго смирения;

Радуйся, зерцало истиннаго самоотречения.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 7

Хотя Преблагий Бог утешити тя в скорби твоей и о людех, в зловерии язычестем погибающих, блаженне Аврамие, посла на помощь к тебе возлюбленнаго ученика Своего Иоанна Богослова, яко да укрепит тя к низложению сквернаго идола Велеса, ты же, жезлом от него вооружен и верою утвержден, в дерзновении мнозе возопил еси Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго веры ревнителя, якоже Николая Мир Ликийских святителя, видим тя, богоносне отче Аврамие; яко же бо той, ревностию Божественною распалаем, капище языческое в Ефесе разсыпа до основания, сице и ты богомерзскаго идола Велеса во граде Ростове силою крепкаго сокрушил еси; сего ради по достоянию приими от нас похвалы сицевыя:

Радуйся, святому Иоанну Богослову собеседник быти сподобивыйся;

Радуйся, благодать и силу с жезлом от него приемый.

Радуйся, яко сим жезлом сокрушил еси сквернаго идола Велеса;

Радуйся, яко вельми посрамил еси обитавшаго во идоле исконнаго человекоубийцу.

Радуйся, яко на сем месте храм и обитель святую во славу истиннаго Бога воздвигл еси;

Радуйся, яко зде пристанище благоотишное обуреваемым молвами житейскими уготовал еси.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 8

Странное чудо видевше в храмине твоей благовернии Князие, пришедше благословение от тебе по обычаю прияти, егда дым чермн и смраден зело изыде от умывальницы твоея, ужасошася. Ты же, уразумев злоковарнаго лукаваго духа действие, поучив Князи опасно блюсти себе от козней вражиих, купно с ними возопил еси Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь равною ко всем горел еси любовию, достохвальне отче Аврамие, и яко же в животе твоем, тако и ныне вся верою к тебе прибегающия, молитвами твоими ограждаеши от всякаго зла. Достойне убо приемлеши от всех похвалы сицевыя:

Радуйся, теплый молитвенниче к Богу о нас грешных;

Радуйся, наставниче, руководяй к небеси верных.

Радуйся, бедствующих многомощный помощниче;

Радуйся, оскорбляемых крепкий покровителю.

Радуйся, посетителю скорый в немощех лежащих;

Радуйся, утешителю благий в бедах сущих.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 9

Естество ангельское подражая, не усрамился еси, достоблаженне Аврамие, егда по навету всезлобнаго врага приведен был еси в единей раздранней власянице к Великому Князю Владимиру, но паче самаго того врага смирением и незлобием посрамил еси; чесо ради с великою честию в обитель твою возвращшися и мир и благословение чадом твоим подавая, в радости духовней возопил еси посреде их Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не может достойно восхвалити тя, преславне отче Аврамие, многие бо и преславные подвиги в животе твоем совершил еси; мы же, к тебе любовию подвизаемии, во смирении сердца дерзаем воспевати тебе таковая:

Радуйся, возшедый в горний град Господа Вседержителя;

Радуйся, преселивыйся в Царство Небесное.

Радуйся, яко святая твоя душа ныне в пресветлом Сионе вселися;

Радуйся, яко и тело твое нетлением в обители твоей прославися.

Радуйся, теплый о нас предстателю ко Христу Богу;

Радуйся, благодать нам от Него обильную молитвами твоими подаваяй

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу Гермогена некоего, по действу диаволю в сомнение о тебе впадшаго, досточудне Аврамие, мало неколико дней наказав, за молитвы братии обители твоея паки помиловал еси. Он же, познав свое согрешение, прослави тебе незлобиваго благодетеля своего, и Богу, тобою чудодеющему, возопи: Аллилуиа.

Икос 10

Стена граду Ростову ты еси, чудотворче святый Аврамие, и всем, прибегающим к тебе, надеждо крепкая и заступление. Темже и нас, любовию ублажающих тя, от недугов и нужд свобождай, вопиющих тебе таковая:

Радуйся, стено нерушимая града Ростова;

Радуйся, забрало собранного тобою стада духовных овец.

Радуйся, во правоверии стоящих незыблемое утверждение;

Радуйся, во благочестии ходящих крепкое ограждение.

Радуйся, поборниче крепкий ведущих брань к духовом злобы поднебесным;

Радуйся, вождю премудрый, путь прискорбный и тесный шествующим показуяй.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 11

Пение всякое не довлеет к похвале твоей, преподобне отче Аврамие, кто бо возможет по достоянию прославити многотрудное житие твое или восхвалити подвиги твоя, яже по вся дни и нощи в постех и бдениих, стояниих и коленопреклонениих богоугодне подъял еси, их же ради предстоя ныне Престолу Божию на небесех, со всеми святыми поеши Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное светило, не точию град Ростов озаряющее, но и вся грады и страны Российския просвещающее, зрим тя, светоявленне отче Аврамие; с невещественными бо Ангельскими светы предстоя Троичному несозданному свету, и от него Божественными лучами осияваем, облиставаеши верных, вопиющих ти сице:

Радуйся, светильниче, добродетельми светящий;

Радуйся, молитвами твоими нас ограждающий.

Радуйся, свете, плавающих в житейстем мори освещаяй;

Радуйся, светением твоим безбедно преплывати от мира к небеси направляяй.

Радуйся, святынею твоею град наш присещаяй;

Радуйся, чудесы твоими вся концы озаряяй.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 12

Благодать данную ти от Бога сведуще, и на твое мощное к Нему предстательство уповающе, умильно взываем к тебе, чудотворче святый, моли неисповедимую благость Его, яко да избавит нас, недостойных раб Своих, от искушений вражиих, да прелести его избавльшеся, чистым сердцем и не скверными устнами воспеваем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое честное преставление, чтим радостно по долгу память твою, и к твоему цельбоносному гробу припадающе, благодарение приносим, яко и по преставлении твоем нас не оставляеши, но милостивно призираеши, посещаеши и заступаеши; темже слышиши от нас таковая:

Радуйся, в мире и радости духовней от обители твоея на небеса преселивыйся;

Радуйся, лику избранных тамо приобщивыйся.

Радуйся, яко в сонме их предстоиши дивному во святых Богу;

Радуйся, яко лицем к лицу зриши неизреченную славу Его.

Радуйся, яко тело твое святое нетленно обретеся на земли;

Радуйся, яко тем возвеличи Господь обитель твою и град наш.

Радуйся, преподобне отче Аврамие, великий и преславный Ростовский чудотворче.

Кондак 13

О преподобне и преблаженне отче Аврамие, светильниче града Ростова! Нынешнее наше приемый приношение, принеси теплую молитву твою ко Господу, яко страну нашу да избавит от всех врагов видимых и невидимых, от нашествия иноплеменных, от недуга и глада, от всякия скорби и смертоносныя язвы, и будущия изми муки всех вопиющих к Нему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва преподобному Аврамию Ростовскому

О преподобне отче наш Аврамие! Не забуди нас, но поминай всегда во святых твоих и богоприятных молитвах стадо твое, еже сам собрал еси, и моли за ны, чада твоя, отче священный, яко имеяй дерзновение ко Господу; не мним бо тя мертва суща, аще и преставился еси от нас, пастырю наш добрый. Се мощи твоя святыя пред очима нашима, святая же твоя душа, со ангельскими безплотных лики Престолу всех Царя предстоящи, достойно веселится. Испроси убо нам время на покаяние, яко да возможем невозбранно прейти от земли на небо, и вечныя муки избавившеся, Небеснаго Царствия наследники будем со всеми праведными, от века благоугодившими Господу нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ прпdбному ґврaмію, ґрхімандрjту рост0вскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный добродётелей подви1жниче и3 ўчeніz хrтова проповёдниче, прпdбне џ§е ґврaміе, похв†льнаz восписyемъ ти2 по достоsнію: тh же, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко хrтY бGу нaшему, спос0бствуй нaмъ твои1ми мlтвами сп7сти1сz t всsкихъ скорбeй и бёдъ и њѕлоблeній, да зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Јкосъ №.

Ћкw ѓгGла земнaгw, kви2 тS грaду рост0ву цRь ѓгGлwвъ: прови1дэвъ твоE t їдwлослужeніz къ немY њбращeніе, непостижи6мымъ w4бразомъ призвA тS и3з8 тмы2 въ чyдный св0й свётъ: нaсъ же, величaющихъ неисповэди1мую бlгость є3гw2, научи2 взывaти тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, t ўтр0бы мaтернэй бGомъ пред8избрaнный: рaдуйсz, бlговолeніемъ сн7а б9іz t нечeстіz ко бlгочeстію t ю4ности призвaнный.

Рaдуйсz, плaменную люб0вь ко хrтY kви1вый: рaдуйсz, и4ноческое житіE до концA возлюби1вый.

Рaдуйсz, kзhческагw нечeстіz рeвностный њбличи1телю: рaдуйсz, д0брый ревни1телю хrтіaнскіz вёры.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дzще роди1тели твои2 тебE, прпdбне, на д0лзэ врeмени въ лю1томъ разслаблeніи сyща, недоумэвaху: nбaче прeлестію многоб0жіz ѕэлw њслэплeни бhвше, не возжелёша њбрати1тисz къ є3ди1ному и4стинному бGу, подаю1щему всBмъ стрaждущымъ ск0рое и3сцэлeніе, и вкyпэ съ тоб0ю воспэвaти є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ недоразумэвaемый њ несоздaнномъ б9ествэ ўразумёлъ є3си2, прпdбне, и3 положи1лъ є3си2 въ сeрдцэ твоeмъ њбрати1тисz ко хrтY и3 послёдовати є3гw2 ўчeнію. тёмже мы2, чудsщесz њ ск0ромъ твоeмъ на л{чшаz преложeнію, дерзaемъ восхвалsти тS таковhми гл†сы:

Рaдуйсz, землE благaz, пріsвшаz сёмz нбcнагw ўчeніz: рaдуйсz, свhше ўдост0ивыйсz бжcтвеннагw просвэщeніz.

Рaдуйсz, ни1во, произрасти1вшаz клaсъ живhz вёры: рaдуйсz, сосyде, и3сп0лненный бlгодaти њби1льнw.

Рaдуйсz, крjне, возни1кшій посредЁ тeрніz: рaдуйсz, ѕвэздо2, возсіsвшаz во тмЁ kзhческагw нечeстіz.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1ла вhшнzгw внезaпу нaйде на тS, прпdбне, и3 стzгнY состaвъ тёла твоегw2. тh же, восстaвъ t nдрA твоегw2, ѓки николи1же болёвый, въ рaдости неизглаг0ланнэй, бlгодарS безмeзднаго врачA твоего2, є3гH же прeжде не вёдэлъ є3си2 ї}съ хrтA, возопи1лъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz помышлeніе въ сeрдцэ своeмъ є4же послужи1ти хrтY, даровaвшему тебЁ и3сцэлeніе, џтай и3зшeлъ є3си2 и3з8 д0му роди1телей твои1хъ и3 прилэпи1лсz є3си2 ко хrтY гDу. тёмъ мы2, ўблажaz бlг0е твоE и3зволeніе, вопіeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, д0мъ и роди1телей твои1хъ гDа рaди њстaвивый: рaдуйсz, въ невёдомэй ти2 странЁ взыскaній сп7сeніе.

Рaдуйсz, богaтство земн0е ни во чт0же вмэни1вый: рaдуйсz, нищетY пaче богaтства возлюби1вый.

Рaдуйсz, w4бразе жи1зни дух0вныz: рaдуйсz, свёте, возсіsвый и3з8 тмы2 грэх0вныz.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрz недоумёній смущaше тS, прпdбне, є3щE не крещeну ти2 сyщу, є4же кaкw получи1ти знaменіе хrтіaнскіz вёры. бGъ же всsкіz ўтёхи тaйнымъ свои1мъ промышлeніемъ приведE тS въ њби1тель и4ночествующихъ, да тY возроди1шисz вод0ю и3 д¦омъ, и3 въ чистотЁ сeрдца посредЁ ли1ка и4ночества воспэвaеши є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше брaтіz њ пришeствіи твоeмъ въ њби1тель и4хъ, пребlжeнне, и3 ви1дэвше тS благопріsтна и3 разyмна, пріsша съ рaдостію, и3 крести1вше во и4мz nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а, причтоша къ ли1ку своемY. мh же, пр0мыслу б9ію, њ тебЁ kвлeнному, чудsщесz, восхвалsемъ тS си1це:

Рaдуйсz, свzтhмъ крещeніемъ въ њби1тели и4ночествующихъ просвэщeнный: рaдуйсz, во с™0мъ крещeніи дарaми д¦а с™aгw и3сп0лненный.

Рaдуйсz, по крещeніи w4бразъ и4ноческій на сS пріeмый: рaдуйсz, и4го благ0е гDне на рaмо твоE взeмый.

Рaдуйсz, ћкw ўсeрднw послёдовалъ є3си2 стопaмъ хrтовымъ: рaдуйсz, ћкw на вс‰ п0двиги и4ночєскіz ўгот0валъ є3си2 дyшу твою2.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчнаz ѕвэздA kви1лсz є3си2, џ§е ґврaміе, въ предёлэхъ грaда рост0ва возсіsвшаz: не терпS бо слaвы и похвалeніz человёческагw, ўмhслилъ є3си2 сокрhтисz въ невёдwмыz страны6. тёмже пришeдъ въ чyдскій конeцъ, всели1лсz є3си2 близ8 є4зера нeро въ пyстэ мёстэ, и3дёже јдwлъ велeсъ стоsше, є3мyже неразyмніи лю1діе покланsхусz, тh же вёрою крёпкw воспэвaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше бlгоразyмніи и бGобоsзненніи лю1діе грaда рост0ва ўединeнное и3 бlгочести1вое по бз7э житіE твоE, ѕэлw2 возлюби1ша тS и попремн0гу чeствоваху. тёмже и3 t нaсъ пріими2 похвалы6 сицєвhz:

Рaдуйсz, пустhнное житіE њ бз7э возлюби1вый: рaдуйсz, дрє1внимъ пустынножи1телємъ д0брый подражaтелю.

Рaдуйсz, и3скушeній лукaвагw врагA крёпкій бори1телю: рaдуйсz, въ трудёхъ и3 п0двизэхъ рaнw гDеви бGу послужи1вый.

Рaдуйсz, ћкw въ постЁ и мlтвахъ вhну пребывaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw съ непрестaннымъ бдёніемъ и3 бGохвалeниемъ безплHтнымъ поревновaлъ є3си2.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдуетъ рaдостнw грaдъ рост0въ вели6кіz труды2 тво‰ и п0двиги, бlжeнне ґврaміе, ћже под8sлъ є3си2, є3гдA kзhческое нечeстіе разрушaше и3 въ сердцaхъ людeй и4стинную вёру и бlгочeстіе насаждаше: є3ди1нэмъ бо того2 желaніемъ горsше, да всёхъ приведeши ко хrтY и научи1ши вкyпэ съ тоб0ю воспэвaти є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS пaче с0лнца бGоугодное житіE твоE, всехвaльне џ§е ґврaміе, и3 ћкwже ѕвBзды небє1сныz, њзари1ша добродBтели твоS землю2 рост0вскую, њ ни1хъ же и3 мы2 бlгодарsще хrтA бGа, дaвшагw ти2 таковyю бlгодaть, восхвалsемъ тS си1це:

Рaдуйсz, ѕвэздо2, во тмЁ грэх0внэй заблyждшымъ свэтsщаz: рaдуйсz, лёствице, возводsщаz послёдующихъ ти2 по степeнємъ добродётелей t земли2 на нб7о.

Рaдуйсz, ћкw равноaгGльскому житію2 всёхъ w4бразомъ житіS твоегw2 ўчи1ши: рaдуйсz, ћкw стр†сти грэхHвныz подражaющихъ ти2 побэждaти руков0диши.

Рaдуйсz, w4бразе и4стиннагw смирeніz: рaдуйсz, зерцaло и4стиннагw самоtречeніz.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

ХотS пребlгjй бGъ ўтёшити тS въ ск0рби твоeй и3 њ лю1дэхъ, въ ѕловёріи kзhчестэмъ погибaющихъ, бlжeннэ ґврaміе, послA на п0мощь къ тебЁ возлю1бленнагw ўченикA своегw2 їwaнна бGослова, ћкw да ўкрэпи1тъ тS къ низложeнію сквeрнагw јдwла велeса: тh же, жезл0мъ t негw2 воwружeнъ и вёрою ўтверждeнъ, въ дерзновeніи мн0зэ возопи1лъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вагw вёры ревни1телz, ћкwже ніколaа мmръ лmкjйскихъ свzти1телz, ви1димъ тS, бGон0сне џ§е ґврaміе: ћкw же бо т0й, рeвностію б9eственною распалaемъ, кaпище kзhческое въ є3фeсэ разсhпа до њсновaніz, си1це и3 ты2 бGомeрзскаго јдwла велeса во грaдэ рост0вэ си1лою крёпкагw сокруши1лъ є3си2: сегw2 рaди по достоsнію пріими2 t нaсъ похвалы6 сицевы6z:

Рaдуйсz, с™0му їwaнну бGосл0ву собесёдникъ бhти спод0бивыйсz: рaдуйсz, бlгодaть и3 си1лу съ жезл0мъ t негw2 пріeмый.

Рaдуйсz, ћкw си1мъ жезл0мъ сокруши1лъ є3си2 сквeрнаго јдwла велeса: рaдуйсz, ћкw вельми2 посрами1лъ є3си2 њбитaвшаго во јдwлэ и3ск0ннаго человэкоубjйцу.

Рaдуйсz, ћкw на сeмъ мёстэ хрaмъ и3 њби1тель с™yю во слaву и4стиннагw бGа воздви1глъ є3си2: рaдуйсz, ћкw здЁ пристaнище бlгоwти1шное њбуревaємымъ молвaми житeйскими ўгот0валъ є3си2.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Стрaнное чyдо ви1дэвше въ хрaминэ твоeй благовёрніи кнsзіе, пришeдше бlгословeніе t тебє2 по nбhчаю пріsти, є3гдA дhмъ чeрмнъ и3 смрaденъ ѕэлw2 и3зhде t ўмывaльницы твоеS, ўжас0шасz. тh же, ўразумёвъ ѕлоковaрнагw лукaвагw дyха дёйствіе, поучи1въ кнsзи nпaснw блюсти2 себE t к0зней врaжіихъ, кyпнw съ ни1ми возопи1лъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь рaвною ко всBмъ горёлъ є3си2 люб0вію, достохвaльне џ§е ґврaміе, и ћкw же въ животЁ твоeмъ, тaкw и нhнэ вс‰ вёрою къ тебЁ прибэгaющыz, мlтвами твои1ми њграждaеши t всsкагw ѕлA. дост0йнэ ќбw пріeмлеши t всёхъ похвалы6 сицевы6z:

Рaдуйсz, тeплый мlтвенниче къ бGу њ нaсъ грёшныхъ: рaдуйсz, настaвниче, руководsй къ нб7си2 вёрныхъ.

Рaдуйсz, бёдствующихъ многом0щный пом0щниче: рaдуйсz, њскорблsемыхъ крёпкій покрови1телю.

Рaдуйсz, посэти1телю ск0рый въ нeмощехъ лежaщихъ: рaдуйсz, ўтёшителю бlгjй въ бэдaхъ сyщихъ.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Е#стество2 ѓгGльское подражaz, не ўсрами1лсz є3си2, достобlжeнне ґврaміе, є3гдA по навёту всеѕл0бнагw врагA приведeнъ бhлъ є3си2 въ є3ди1нэй раздрaннэй власzни1цэ къ вели1кому кнsзю влади1міру, но пaче самаго2 того2 врагA смирeніемъ и неѕл0біемъ посрами1лъ є3си2. чесw2 рaди съ вели1кою чeстію въ њби1тель твою2 возврaщьсz и3 ми1ръ и3 бlгословeніе чaдwмъ твои6мъ подавaz, въ рaдости дух0внэй возопи1лъ є3си2 посредЁ и4хъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйствующій љзhкъ не м0жетъ дост0йнw восхвали1ти тS, преслaвне џ§е ґврaміе, мнHгіz бо и3 пресл†вныz п0двиги въ животЁ твоeмъ соверши1лъ є3си2: мh же, къ тебЁ люб0вію подвизaеміи, во смирeніи сeрдца дерзaемъ воспэвaти тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, возшeдый въ г0рній грaдъ гDа вседержи1телz: рaдуйсz, пресели1выйсz въ цrтво нбcное.

Рaдуйсz, ћкw с™az твоS душA нhнэ въ пресвётломъ сіHнэ всели1сz: рaдуйсz, ћкw и3 тёло твоE нетлёніемъ въ њби1тели твоeй прослaвисz.

Рaдуйсz, тeплый њ нaсъ предстaтелю ко хrтY б0гу: рaдуйсz, бlгодaть нaмъ t него2 nби1льную мlтвами твои1ми подавazй.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Спасти2 хотS є3рмогeна нёкоегw, по дёйству діaволю въ сомнёніе њ тебЁ впaдшаго, досточyдне ґврaміе, мaлw нёколикw днeй наказaвъ, за моли6твы брaтіи њби1тели твоеS пaки поми1ловалъ є3си2. џнъ же, познaвъ своE согрэшeніе, прослaви тебЁ неѕл0биваго бlгодётелz своего2, и3 бGу, тоб0ю чудодёющему, возопи2: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA грaду рост0ву ты2 є3си2, чудотв0рче с™hй ґврaміе, и3 всBмъ, прибэгaющымъ къ тебЁ, надeжда крёпкаz и заступлeніе. тёмже и нaсъ, люб0вію ўблажaющихъ тS, t недyгwвъ и нyждъ свобождaй, вопію1щихъ тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, стэно2 неруши1маz грaда рост0ва: рaдуйсz, забрaло с0бранногw тоб0ю стадA дух0вныхъ nвє1цъ.

Рaдуйсz, во правовёріи стоsщихъ незhблемое ўтверждeніе: рaдуйсz, во бlгочeстіи ходsщихъ крёпкое њграждeніе.

Рaдуйсz, поб0рниче крёпкій ведyщихъ брaнь къ духовHмъ ѕл0бы поднебє1снымъ: рaдуйсz, вождю2 премyдрый, пyть приск0рбный и3 тёсный шeствующымъ показyzй.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и3 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе всsкое не довлёетъ къ похвалЁ твоeй, прпdбне џ§е ґврaміе, кт0 бо возм0жетъ по достоsнію прослaвити многотрyдное житіE твоE, и3ли2 восхвали1ти п0двиги тво‰, ±же по вс‰ дни2 и н0щи въ постёхъ и бдёніихъ, стоsніихъ и3 колэнопреклонeніихъ бGоуг0днэ под8sлъ є3си2, и4хъ же рaди предстоS нhнэ пrт0лу б9ію на нб7сёхъ, со всёми с™hми поeши хrтY бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтозaрное свэти1ло, не т0чію грaдъ рост0въ њзарsющее, но и3 вс‰ грaды и3 страны6 рwсс‡йскіz просвэщaющее, зри1мъ тS, свэтоzвлeнне џ§е ґврaміе: съ невещeственными бо ѓгGльскими свёты предстоS трbчному несоздaнному свёту, и3 t него2 бжcтвенными лучaми њсіzвaемъ, њблиставaеши вёрныхъ, вопію1щихъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, свэти1льниче, добродётельми свэтzsй: рaдуйсz, мlтвами твои1ми нaсъ wграждazй.

Рaдуйсz, свёте, плaвающихъ въ житeйстэмъ м0ри њсвэщazй: рaдуйсz, свэщeніемъ твои1мъ безбёднw преплывaти t ми1ра къ нб7си2 направлszй.

Рaдуйсz, с™hнею твоeю грaдъ нaшъ присэщazй: рaдуйсz, чудесы2 твои1ми вс‰ концы2 њзарszй.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и2 преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть дaнную ти2 t бGа свёдуще, и2 на твоE м0щное къ немY предстaтельство ўповaюще, ўми1льнw взывaемъ къ тебЁ, чудотв0рче с™hй: моли2 неисповэди1мую бlгость є3гw2, ћкw да и3збaвитъ нaсъ, недост0йныхъ р†бъ свои1хъ, t и3скушeній врaжіихъ, да прeлести є3гw2 и3збaвльшесz, чи1стымъ сeрдцемъ и3 не сквeрными ўстнaми воспэвaемъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE честн0е преставлeніе, чти1мъ рaдостнw пaмzть твою2, и3 къ твоемY цэльбон0сному гр0бу припaдающе, бlгодарeніе прин0симъ, ћкw и3 по преставлeніи твоeмъ нaсъ не њставлsеши, но ми1лостивнw призирaеши, посэщaеши и3 заступaеши. тёмже слhшиши t нaсъ таков†z:

Рaдуйсz, въ ми1рэ и рaдwсти дух0внэй t њби1тели твоеS на н7бсA пресели1выйсz: рaдуйсz, ли1ку и3збрaнныхъ тaмw пріoбщи1выйсz.

Рaдуйсz, ћкw въ с0нмэ и4хъ предстои1ши ди1вному во с™hхъ бGу: рaдуйсz, ћкw лицeмъ къ лицy зри1ши неизречeнную слaву є3гw2.

Рaдуйсz, ћкw тёло твоE с™0е нетлённw њбрётесz на земли2: рaдуйсz, ћкw тёмъ возвели1чи гDь њби1тель твою2 и3 грaдъ нaшъ.

Рaдуйсz, прпdбне џ§е ґврaміе, вели1кій и преслaвный рост0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

Q прпdбне и3 пребlжeнне џ§е ґврaміе, свэти1льниче грaда рост0ва! нhнэшнее нaше пріeмый приношeніе, принеси2 тeплую мlтву твою2 ко гDу, ћкw странY нaшу да и3збaвитъ t всёхъ врагHвъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, t нашє1ствіz и3ноплемeнныхъ, t недyга и3 глaда, t всsкіz ск0рби и3 смертон0сныz ћзвы, и3 бyдущіz и3зми2 м{ки всёхъ вопію1щихъ къ немY: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, тaже јкосъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва

Q прпdбне џ§е нaшъ ґврaміе! не забyди нaсъ грёшныхъ, но поминaй всегдA во с™hхъ твои1хъ и3 бGопріsтныхъ мlтвахъ стaдо твоE, є4же сaмъ собрaлъ є3си2, и2 моли2 за ны2, ч†да тво‰, џ§е сщ7eнный, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу: не мни1мъ бо тS мeртва сyща, ѓще и3 престaвилсz є3си2 t нaсъ, пaстырю нaшъ д0брый. сE м0щи тво‰ сты6z пред8 nчи1ма нaшима, с™az же твоS душA, со ѓгGльскими безпл0тныхъ ли1ки пrт0лу всёхъ цRS предстоsщи, дост0йнw весели1тсz. и3спроси2 ќбw нaмъ врeмz на покаsніе, ћкw да возм0жемъ невозбрaннw прейти2 t земли2 на нб7о, и3 вёчныz мyки и3збaвившесz, нбcнагw цrтвіz наслBдницы бyдемъ со всёми прaведными, t вёка бlгоугоди1вшими гDу нaшему ї}су хrтY, є3мyже подобaетъ всsкаz слaва, чeсть и3 поклонeніе со nц7eмъ и3 с™hмъ д¦омъ нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие преподобного Аврамия, архимандрита Ростовского

Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий, ар­хи­манд­рит Ро­стов­ский, в ми­ру Авер­кий, с юных лет ушел из ро­ди­тель­ско­го до­ма и всту­пил на путь хри­сти­ан­ско­го по­движ­ни­че­ства. При­няв ино­че­ство, по­се­лил­ся Ав­ра­мий в Ро­сто­ве на бе­ре­гу озе­ра Неро. В Ро­стов­ской зем­ле то­гда бы­ло мно­го языч­ни­ков, и пре­по­доб­ный уси­лен­но тру­дил­ся над рас­про­стра­не­ни­ем ис­тин­ной ве­ры. Неда­ле­ко от кел­лии свя­то­го бы­ло ка­пи­ще, где языч­ни­ки по­кло­ня­лись ка­мен­но­му идо­лу Ве­ле­су (Во­ло­су), ко­то­рый на­во­дил страх на жи­те­лей Ро­сто­ва.

В чуд­ном ви­де­нии пред­стал пе­ред Ав­ра­ми­ем свя­той апо­стол Иоанн Бо­го­слов и дал ему жезл, увен­чан­ный кре­стом, ко­то­рым пре­по­доб­ный со­кру­шил идо­ла. На ме­сте идоль­ско­го ка­пи­ща свя­той Ав­ра­мий ос­но­вал оби­тель в честь Бо­го­яв­ле­ния и стал ее на­сто­я­те­лем. В па­мять яв­ле­ния пре­по­доб­ный воз­двиг храм во имя апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва. Убеж­ден­ные свя­тым Ав­ра­ми­ем, кре­сти­лись мно­гие языч­ни­ки.

Осо­бен­но ве­ли­ко бы­ло его вли­я­ние на де­тей: он обу­чал их гра­мо­те, на­став­лял в За­коне Бо­жи­ем, кре­стил, по­стри­гал в ино­ки. Всех при­хо­дя­щих в оби­тель свя­той при­ни­мал с лю­бо­вью. Жизнь его бы­ла по­все­днев­ным по­дви­гом мо­лит­вы и тру­да на поль­зу бра­тии: он ко­лол дро­ва для пе­кар­ни, сти­рал одеж­ды ино­ков, но­сил во­ду для кух­ни.

Пре­ста­вил­ся пре­по­доб­ный в глу­бо­кой ста­ро­сти и был по­гре­бен в хра­ме Бо­го­яв­ле­ния († ХI в.). Свя­тые мо­щи его об­ре­те­ны при ве­ли­ком кня­зе Все­во­ло­де (1176–1212). В 1551 го­ду царь Иоанн Гроз­ный пе­ред по­хо­дом на Ка­зань об­хо­дил свя­тые ме­ста. В Бо­го­яв­лен­ском-Ав­ра­ми­е­вом мо­на­сты­ре ему по­ка­за­ли тот жезл, ко­то­рым пре­по­доб­ный Ав­ра­мий со­кру­шил идо­ла Ве­ле­са. По­сох царь взял с со­бой в по­ход, а крест оста­вил в оби­те­ли. Воз­вра­тив­шись по­сле по­ко­ре­ния Ка­зан­ско­го хан­ства, Иоанн Гроз­ный при­ка­зал по­стро­ить в Ав­ра­ми­е­вой оби­те­ли но­вый ка­мен­ный храм в честь Бо­го­яв­ле­ния с че­тырь­мя при­де­ла­ми и при­слал ту­да кни­ги и ико­ны.

Полное житие преподобного Аврамия, архимандрита Ростовского

Пре­по­доб­ный отец Ав­ра­мий был сын бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей[1]. С мо­ло­дых лет он оста­вил ро­ди­тель­ский дом и мир­скую су­е­ту, при­нял ино­че­ство и по­свя­тил се­бя Бо­гу[2].

По­ко­рив плоть ду­ху, он из­ну­рял се­бя по­дви­га­ми, очи­щал ду­шу свою сле­за­ми и спо­до­бил­ся бла­го­да­ти чу­до­тво­ре­ния.

В его вре­мя в Ро­сто­ве[3] не все еще при­ня­ли Свя­тое Кре­ще­ние и мно­гие оста­ва­лись языч­ни­ка­ми: Чуд­ский ко­нец го­ро­да по­кла­нял­ся ка­мен­но­му идо­лу Ве­ле­су[4]. Оби­тав­ший в идо­ле нечи­стый дух на­во­дил страх на всех, и хри­сти­ане бо­я­лись про­хо­дить вбли­зи идо­ла. Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий пы­лал рев­но­стью ис­ко­ре­нить в Ро­сто­ве остат­ки язы­че­ства. Он мо­лил Гос­по­да Бо­га о да­ро­ва­нии ему си­лы и бла­го­да­ти Свя­то­го Ду­ха со­кру­шить идо­ла, но мо­лит­ва его дол­го не бы­ла услы­ша­на.

Од­на­жды пре­по­доб­ный Ав­ра­мий, в скор­би и недо­уме­нии, си­дел вбли­зи идо­ла. И вот он ви­дит иду­ще­го к нему бла­го­леп­но­го стар­ца. Ав­ра­мий вста­ет и спе­шит к нему на­встре­чу. По­сле вза­им­но­го при­вет­ствия и бла­го­сло­ве­ния пре­по­доб­ный спра­ши­ва­ет:

– От­ку­да идешь, от­че, из ка­кой ты стра­ны?

– Я из Ца­рь­гра­да, от­че, ро­дом; в зем­ле ва­шей при­ше­лец и стран­ник. – Ска­жи мне, от­че, по­че­му ты си­дишь в пе­ча­ли близ это­го идо­ла Ве­ле­са?

– Я мо­лю Гос­по­да Бо­га о том, чтобы мне да­на бы­ла си­ла со­кру­шить идо­ла, – от­ве­чал Ав­ра­мий, – но Гос­подь пре­зрел мои мо­лит­вы, и вот я си­жу в пе­ча­ли.

- Ес­ли хо­чешь, от­че, по­лу­чить же­ла­е­мое, – ска­зал Ав­ра­мию ста­рец, – то иди в Ца­рь­град, разы­щи дом Иоан­на Бо­го­сло­ва, вой­ди в него, по­мо­лись об­ра­зу свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва, – и не вый­дешь тщет­но, но по­лу­чишь же­ла­е­мое.

Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий опе­ча­лил­ся по при­чине да­ле­ко­го пу­ти, но ста­рец ска­зал: "Гос­подь Бог со­кра­тит твой путь!"

Бла­жен­ный Ав­ра­мий, ис­пол­нив­шись Свя­то­го Ду­ха, взял бла­го­сло­ве­ние у стар­ца и от­пра­вил­ся в путь, за­быв о его даль­но­сти.

Ко­гда пре­по­доб­ный Ав­ра­мий, вы­шед­ши за го­род, пе­ре­шел ре­ку Иш­ну[5], ему встре­тил­ся неиз­вест­ный че­ло­век, ви­дом сво­им вну­шав­ший страх; по­чти со­всем без во­лос на го­ло­ве, он был с боль­шою круг­лою бо­ро­дой, на ли­це его вы­ра­жа­лось бла­го­го­ве­ние; он был пре­кра­сен. В ру­ке у него бы­ла трость.

Бла­жен­ный Ав­ра­мий по­кло­нил­ся ему.

Неиз­вест­ный ска­зал:

– Ку­да идешь, ста­рец?

– Иду отыс­ки­вать дом Иоан­на Бо­го­сло­ва, – от­ве­чал Ав­ра­мий.

Неиз­вест­ный ска­зал:

– По­дой­ди, ста­рец, возь­ми сию трость мою и воз­вра­тись на­зад, при­сту­пи к идо­лу Ве­ле­су, ударь его тро­стью во имя Иоан­на Бо­го­сло­ва, – и ока­ян­ный об­ра­тит­ся в прах.

И с эти­ми сло­ва­ми неиз­вест­ный сталь неви­дим.

Бла­жен­ный Ав­ра­мий по­нял, что это был Иоанн Бо­го­слов.

Объ­ятый стра­хом и ра­до­стью, Ав­ра­мий во­ро­тил­ся на­зад, бес­пре­пят­ствен­но по­до­шел к идо­лу, уда­рил его тро­стью во имя Иоан­на Бо­го­сло­ва, – и идол тот­час пре­вра­тил­ся в прах.

На том ме­сте, где встре­тил Ав­ра­мий свя­то­го стар­ца, он по­ста­вил цер­ковь во имя Иоан­на Бо­го­сло­ва[6], а там где сто­ял идол Ве­ле­са, пре­по­доб­ный с бла­го­сло­ве­ния епи­ско­па со­ору­дил неболь­шую цер­ковь во имя Бо­го­яв­ле­ния Гос­под­ня, по­ста­вил при ней ке­ллии, со­брал ино­ков и учре­дил об­ще­жи­тие[7].

Мно­го зла по­тер­пел пре­по­доб­ный Ав­ра­мий от не ве­ро­вав­ших во Хри­ста языч­ни­ков. Од­на­жды они хо­те­ли да­же ра­зо­рить и сжечь по­стро­ен­ную им свя­ты­ню, но Бог не по­пустил это­го ра­ди мо­литв и тер­пе­ния пре­по­доб­но­го.

Од­на­ко сво­им уче­ни­ем и тер­пе­ни­ем пре­по­доб­ный Ав­ра­мий в непро­дол­жи­тель­ное вре­мя всех неве­ру­ю­щих при­вел ко Хри­сту: кре­сти­лись все от ма­ла до ве­ли­ка и на­ча­ли хо­дить на сла­во­сло­вие Бо­жие и на все­нощ­ное бде­ние, да­же жен­щи­ны и де­ти. Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий укреп­лял серд­ца их в ве­ре по­чи­та­ни­ем книж­ным и по­уче­ни­ем ду­хов­ным. Мно­гие из де­тей остав­ля­ли до­ма ро­ди­те­лей, тай­но при­хо­ди­ли к пре­по­доб­но­му и при­ни­ма­ли мо­на­ше­ство. Так умно­жа­лась бра­тия, ко­то­рую пре­по­доб­ный по­учал сло­ву Бо­жию.

То­гда пре­по­доб­ный Ав­ра­мий по­стро­ил боль­шую цер­ковь, укра­сил ее, как неве­сту Хри­сто­ву, чуд­ны­ми ико­на­ми и свя­ты­ми кни­га­ми и за­вел бла­го­леп­ное пе­ние.

Кня­зья Ро­стов­ские, от­но­сясь с ве­ли­ким ува­же­ни­ем к от­цу Ав­ра­мию, предо­ста­ви­ли осо­бые пре­иму­ще­ства ос­но­ван­но­му им мо­на­сты­рю: да­ва­ли мно­го име­ния на мо­на­стыр­ское стро­е­ние и де­рев­ни на со­дер­жа­ние ино­ков.

Ви­дя воз­рас­та­ние и про­цве­та­ние мо­на­сты­ря, Ро­стов­ский епи­скоп, по­со­ве­то­вав­шись с кня­зья­ми, воз­вел Ав­ра­ми­ев мо­на­стырь на сте­пень ар­хи­манд­ри­тии, а пре­по­доб­но­го Ав­ра­мия по­ста­вил в ар­хи­манд­ри­ты.

С то­го вре­ме­ни Ав­ра­мий стал еще усерд­нее под­ви­зать­ся и при­ла­гал тру­ды к тру­дам, пре­да­ва­ясь по­сту и мо­лит­ве; он был об­раз­цом для всех, от­ли­ча­ясь сми­ре­ни­ем и по­ка­зы­вал нели­це­мер­ную лю­бовь ко вся­ко­му при­хо­дя­ще­му, рав­но к ве­ли­ко­му и ма­ло­му.

Ис­кон­ный нена­вист­ник добра, диа­вол, не оста­вил пре­по­доб­но­го в по­кое, во­ору­жил­ся на него и тво­рил ему огор­че­ния и днем и но­чью. Но ограж­ден­ный Хри­сто­вою бла­го­да­тью и крест­ным зна­ме­ни­ем, Ав­ра­мий не стра­шил­ся.

Од­на­жды, ко­гда пре­по­доб­ный Ав­ра­мий в сво­ей ке­ллии пе­ред ли­тур­ги­ей, про­чи­тав обыч­ные мо­лит­вы ко свя­то­му при­ча­ще­нию, хо­тел умыть ру­ки пе­ред от­хо­дом в цер­ковь, диа­вол во­шел в умы­валь­ни­цу, же­лая при­чи­нить пре­по­доб­но­му непри­ят­ность. Ура­зу­мев при­сут­ствие нечи­сто­го ду­ха в со­су­де, пре­по­доб­ный взял чест­ный крест, по­ло­жил по­верх со­су­да, огра­дил со­суд крест­ным зна­ме­ни­ем и так оста­вил, дол­гое вре­мя не ка­са­ясь его. Бес, па­ли­мый крест­ною си­лою, му­чил­ся и не мог вый­ти из со­су­да.

У Ро­стов­ских кня­зей то­гда был обы­чай ез­дить за го­род на охо­ту и на об­рат­ном пу­ти за­хо­дить в мо­на­стырь, чтобы по­мо­лить­ся в церк­ви и по­лу­чить бла­го­сло­ве­ние от пре­по­доб­но­го Ав­ра­мия. Так слу­чи­лось и те­перь. По обык­но­ве­нию кня­зья за­шли в ке­ллию пре­по­доб­но­го, но его там не слу­чи­лось, ибо у него был обы­чай еже­днев­но тру­дить­ся на бра­тию: то он ко­лол дро­ва для мо­на­стыр­ской пе­кар­ни, то мыл вла­ся­ни­цы на бра­тию, то но­сил во­ду в по­вар­ню. Услы­шав о при­хо­де кня­зей, он по­спе­шил в ке­лью, чтобы бла­го­сло­вить их.

Меж­ду тем кня­зья, на­хо­дясь в ке­ллии в ожи­да­нии пре­по­доб­но­го, за­ме­ти­ли со­суд, по­кры­тый чест­ным кре­стом, и недо­уме­ва­ли, чтобы это мог­ло зна­чить. Один из кня­зей дерз­нул снять с со­су­да крест, чтобы бла­го­сло­вить­ся им, – и бес тот­час вы­шел из со­су­да, как дым чер­ный и злосмрад­ный, так что устра­шил всех при­сут­ство­вав­ших.

Ко­гда пре­по­доб­ный при­бли­жал­ся к ке­ллии, нечи­стый дух встре­тил его при вхо­де и стал по­но­сить Ав­ра­мия и гро­зить ему:

– Как ты при­ну­дил ме­ня си­лою неви­ди­мо­го Бо­га му­чить­ся и со­жи­гать­ся си­лою крест­ною, так и я со­тво­рю те­бе па­кость, в ско­ром вре­ме­ни одо­лею те­бя: воз­ве­ду на те­бя кле­ве­ту, пре­дам те­бя му­кам и по­зо­ру: ты бу­дешь по­са­жен на пе­гой осли­це без сед­ла и обут в жен­ские крас­ные баш­ма­ки. И мно­гое дру­гое по­тер­пишь ты, как и я по­тер­пел от те­бя.

Пре­по­доб­ный огра­дил­ся крест­ным зна­ме­ни­ем, и бес тот­час же ис­чез.

Ко­гда Ав­ра­мий во­шел в ке­ллию, кня­зья ста­ли спра­ши­вать о про­ис­шед­шем, о злосмрад­ном ды­ме, вы­шед­шем из на­кры­то­го кре­стом со­су­да, но пре­по­доб­ный ни­че­го не ска­зал об этом, а толь­ко бла­го­сло­вил кня­зей с ду­ше­по­лез­ным на­став­ле­ни­ем и от­пу­стил с ми­ром.

Спу­стя неко­то­рое вре­мя, же­лая ото­мстить пре­по­доб­но­му, бес при­нял об­раз неко­е­го во­и­на, явил­ся к ве­ли­ко­му кня­зю во Вла­ди­мир и стал воз­во­дить на Ав­ра­мия тяж­кие об­ви­не­ния.

– Го­су­дарь, я хо­чу по­ве­дать те­бе ве­ли­кую тай­ну, – го­во­рил бес, – есть в тво­ей дер­жа­ве, в го­ро­де Ро­сто­ве, некий мо­нах Ав­ра­мий, волхв, ко­то­рый, од­на­ко, с ви­ду ка­жет­ся сми­рен­ным и свя­тым и пре­льща­ет лю­дей. Он на­шел в зем­ле ве­ли­кое хра­ни­ли­ще, мед­ный со­суд, на­пол­нен­ный зо­ло­том, ко­то­рый по пра­ву дол­жен при­над­ле­жать тво­ей дер­жа­ве. Зо­ло­тых со­су­дов, най­ден­ных в этом хра­ни­ли­ще, зо­ло­тых по­я­сов и це­пей невоз­мож­но оце­нить и невоз­мож­но ис­чис­лить се­реб­ра и иных дра­го­цен­но­стей. На эти со­кро­ви­ща он по­стро­ил ве­ли­кую цер­ковь, а те­бе не по­ве­дал.

Ве­ли­кий князь вос­пы­лал гне­вом на пре­по­доб­но­го и по­слал за ним од­но­го лю­то­го во­и­на, при­ка­зав взять Ав­ра­мия, не го­во­ря ему ни сло­ва, и при­ве­сти в та­ком ви­де, в ка­ком най­дет его.

Все это про­изо­шло по вну­ше­нию зло­го ду­ха.

Ко­гда по­слан­ный кня­зем во­ин явил­ся, пре­по­доб­ный по­сле со­бор­ной мо­лит­вы сто­ял на мо­лит­ве ке­лей­ной в од­ной вла­ся­ни­це и без обу­ви. Во­ин без вся­кой ми­ло­сти, не дав пре­по­доб­но­му ни сло­ва вы­мол­вить, ни одеть­ся, ни обуть­ся, взял его с со­бою на ко­ня и по­гнал к го­ро­ду Вла­ди­ми­ру.

На дру­гой сто­роне Ро­стов­ско­го озе­ра по­пал­ся им че­ло­век, па­хав­ший на пе­гой осли­це и дер­жав­ший в ру­ке крас­ные жен­ские баш­ма­ки. Во­ин по­са­дил пре­по­доб­но­го на осли­цу, обул его в жен­ские баш­ма­ки и быст­ро до­ста­вил его в та­ком по­зор­ном ви­де к ве­ли­ко­му кня­зю.

Ве­ли­кий князь при­ка­зал по­ста­вить пред со­бою и во­и­на-об­ви­ни­те­ля.

Мни­мый во­ин по­вто­рил те же сло­ва про­тив пре­по­доб­но­го от­но­си­тель­но хра­ни­ли­ща дра­го­цен­но­стей, что и преж­де.

Пре­по­доб­ный, услы­шав это, воз­дел ру­ки к небу и за­пре­тил ду­ху лу­ка­во­му, го­во­ря:

– За­пре­щаю те­бе име­нем Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста, ска­жи мне, кто ты, та­ки­ми сло­ва­ми окле­ве­тав­ший ме­ня?

Бес за­тре­пе­тал и ска­зал:

– Я бес, ис­ко­ни нена­ви­дя­щий доб­ро в че­ло­ве­че­ском ро­де, осо­бен­но же в ино­ках, бо­я­щих­ся Бо­га. Ви­дишь, ста­рец, что я преж­де ска­зал те­бе, то и сде­лал – за то, что ты ме­ня му­чил в убо­гом тво­ем со­су­де.

Ска­зав­ши это, бес мгно­вен­но ис­чез.

Ве­ли­кий князь, ви­дя дья­воль­скую пре­лесть и по­ру­га­ние сто­яв­ше­го пред ним пре­по­доб­но­го, объ­ят был ве­ли­ким стра­хом, рав­но и все окру­жав­шие кня­зя. И на­чал князь мо­лить пре­по­доб­но­го о про­ще­нии и го­во­рил со сле­за­ми:

– От­че, я ви­нов­ник тво­е­го неволь­но­го при­хо­да, я же­сто­ко оскор­бил те­бя. Про­сти мне, от­че, все то, чем я те­бя про­гне­вал. Враг, от­че, по­мра­чил мое серд­це и воз­бу­дил во мне ярость про­тив те­бя и по­верг ме­ня во грех.

Ста­рец ска­зал:

– Гос­подь про­стит те­бя, го­су­дарь, ибо это де­ло древ­не­го вра­га диа­во­ла, а по­то­му, го­су­дарь, не ди­вись се­му: ис­ко­ни враж­дуя про­тив лю­дей, он осо­бен­но при­вык при­чи­нять пре­пят­ствия бо­я­щим­ся Бо­га.

Князь, ви­дя сми­ре­ние пре­по­доб­но­го и ти­хие и крот­кие сло­ва его, как буд­то ста­рец не ис­пы­тал ни­ка­ко­го зла, еще бо­лее при­нял­ся убла­жать его и воз­дал ему ве­ли­кую честь.

На устро­е­ние мо­на­сты­ря князь по­жа­ло­вал мно­го до­мов, сел и ра­бов, сде­лал Ав­ра­ми­ев мо­на­стырь сво­им мо­на­сты­рем и по­ста­вил его вы­ше всех про­чих мо­на­сты­рей Ро­стов­ских и все это утвер­дил жа­ло­ван­ны­ми гра­мо­та­ми.

По­сле все­го это­го князь от­пу­стил пре­по­доб­но­го с ве­ли­кою че­стью.

Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий жил в сво­ем мо­на­сты­ре в ве­ли­ком сми­ре­нии, при­ла­гая тру­ды к тру­дам, и с ми­ром ото­шел ко Гос­по­ду, Ко­е­го измла­да воз­лю­бил[8].


При­ме­ча­ния

[1] Жизнь пре­по­доб­но­го Ав­ра­мия Ро­стов­ско­го из­ла­га­ет­ся здесь по древ­ней­ше­му жи­тию, ко­то­рое с со­кра­ще­ни­я­ми пе­ре­ска­за­но в Про­ло­ге и с неко­то­ры­ми позд­ней­ши­ми до­бав­ле­ни­я­ми в Ве­ли­ких Ми­не­ях-Че­тьих митр. Ма­ка­рия. Древ­нее жи­тие пре­по­доб­но­го Ав­ра­мия впо­след­ствии два­жды до­пол­ня­лось, глав­ны­ми об­ра­зом, в на­чаль­ной ча­сти, где рас­ска­зы­ва­ет­ся о жиз­ни Ав­ра­мия до при­ше­ствия его в Ро­стов.

[2] В пер­вич­ном до­пол­не­нии со­об­ща­ет­ся, что Ав­ра­мий ро­дил­ся в пре­де­лах Га­лиц­ких, в го­ро­де Чух­ло­ме (ныне Ко­стром­ской гу­бер­нии), от­пра­вил­ся в Но­во­го­род­ские пре­де­лы для озна­ком­ле­ния с ино­че­ским по­движ­ни­че­ством в та­мош­них оби­те­лях и при­нял по­стри­же­ние в Ва­ла­ам­ском мо­на­сты­ре на Ла­дож­ском озе­ре. Во вто­рич­ном до­пол­не­нии го­во­рит­ся, что ро­ди­те­ли Ав­ра­мия в Чух­ло­ме бы­ли еще языч­ни­ки. Ав­ра­мий на­зы­вал­ся сна­ча­ла Иве­рик и до сем­на­дца­ти лет ле­жал на од­ре бо­лез­ни в рас­слаб­ле­нии и не мог хо­дить. Нов­го­род­ские за­хо­жие куп­цы со­об­щи­ли ему пер­вые на­чат­ки хри­сти­ан­ско­го уче­ния. Иве­рик по­сле глу­бо­ко­го раз­мыш­ле­ния уве­ро­вал во Хри­ста, вне­зап­но по­лу­чил ис­це­ле­ние от бо­лез­ни, от­пра­вил­ся в Но­во­го­род­ские пре­де­лы и на Ва­ла­а­ме при­нял Кре­ще­ние с име­нем Авер­кия, а по­том и по­стри­же­ние в ино­ки с име­нем Ав­ра­мия.

[3] Здесь ра­зу­ме­ет­ся древ­ний Ро­стов, на­зы­вав­ший­ся Ро­сто­вом Ве­ли­ким; те­перь это уезд­ный го­род Яро­слав­ской гу­бер­нии на шос­се и при же­лез­ной до­ро­ге из Яро­слав­ля в Моск­ву; Ро­стов сто­ит при озе­ре, ко­то­рое на­зы­ва­ет­ся Ро­стов­ское, или Неро.

[4] Под Чуд­ским кон­цом нуж­но ра­зу­меть часть го­ро­да по ле­вую сто­ро­ну до­ро­ги из Яро­слав­ля. – Язы­че­ский бог древ­них рус­ских сла­вян Ве­лес ина­че на­зы­ва­ет­ся Во­ло­сом, ко­то­рый, по ле­то­пи­сям, счи­тал­ся по­кро­ви­те­лем ско­та.

[5] Ре­ка Иш­на пе­ре­се­ка­ет до­ро­гу из Ро­сто­ва в Моск­ву при сво­ем впа­де­нии в озе­ро Неро близ са­мо­го го­ро­да Ро­сто­ва, в че­ты­рех вер­стах от то­го ме­ста, где сто­ял идол Ве­ле­са.

[6] С тех пор до на­сто­я­ще­го вре­ме­ни вбли­зи ре­ки Иш­ны су­ще­ству­ет храм во имя Иоан­на Бо­го­сло­ва. Су­ще­ству­ю­щая в на­сто­я­щее вре­мя цер­ковь – де­ре­вян­ная, пред­став­ля­ю­щая со­бою ред­кую древ­ность: она по­стро­е­на в 1687 го­ду на сред­ства Ав­ра­ми­е­ва Бо­го­яв­лен­ско­го мо­на­сты­ря, за ко­то­рым се­ло Бо­го­слов­ское под­твер­жде­но бы­ло гра­мо­тою ца­ря Фе­о­до­ра Иоан­но­ви­ча в 1587 го­ду. По учре­жде­нию мо­на­стыр­ских шта­тов в XVIII ве­ке Бо­го­слов­ская цер­ковь ста­ла са­мо­сто­я­тель­ною при­ход­скою, но по ма­ло­чис­лен­но­сти при­хо­да еще в 1804 го­ду при­пи­са­на к со­сед­ней Юрьев­ской сло­бо­де, при­чтом ко­то­рой и со­вер­ша­ет­ся в ней бо­го­слу­же­ние раз в ме­сяц.

[7] Ос­но­ван­ный пре­по­доб­ным Ав­ра­ми­ем Бо­го­яв­лен­ский мо­на­стырь су­ще­ству­ет и в на­сто­я­щее вре­мя на том же ме­сте, в од­ной вер­сте от Ро­стов­ско­го крем­ля, при въез­де в Ро­стов от Яро­слав­ля, по ле­вую сто­ро­ну до­ро­ги.

[8] Пре­по­доб­ный Ав­ра­мий по­гре­бен был в ос­но­ван­ном им мо­на­сты­ре. Свя­тые мо­щи его в на­сто­я­щее вре­мя по­чи­ва­ют от­кры­то в се­реб­ря­ной ра­ке в при­де­ле его име­ни при глав­ном мо­на­стыр­ском ка­мен­ном хра­ме во имя Бо­го­яв­ле­ния Гос­под­ня, по­стро­ен­ном по по­ве­ле­нию и на сред­ства ца­ря Ива­на Ва­си­лье­ви­ча Гроз­но­го и освя­щен­ном в его при­сут­ствии 2 ок­тяб­ря 1553 го­да. Царь Иван Ва­си­лье­вич не раз бы­вал в Ро­сто­ве и по­кло­нял­ся та­мош­ним свя­ты­ням. В од­но из по­се­ще­ний Ав­ра­ми­е­ва мо­на­сты­ря, еще до взя­тия Ка­за­ни, он взял хра­нив­ший­ся при гроб­ни­це Ав­ра­мия жезл, ко­то­рым пре­по­доб­ный со­кру­шил идо­ла. Мед­ный крест, слу­жив­ший ру­ко­я­тью жез­ла, до сих пор хра­нит­ся в от­дель­ном ки­о­те в ар­ке при вхо­де в при­дел преп. Ав­ра­мия.