Акафист святому преподобному Макарию, игумену Калязинскому, чудотворцу

Составитель: колежский секретарь Прудников

Одобрен: решение Св. Синода 30 марта 1859 года №2201

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 30 марта (17 марта ст. ст.); 08 июня (26 мая ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Возбранный чудотворче, и изрядный угодниче Христов, многоцелебный источниче и молитвенниче о душах наших, преподобне отче Макарие, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед свободи, да зовем ти:

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Икос 1

Ангела тя земнаго и человека Небеснаго, преподобне отче Макарие, киими пении и песньми восхвалим, киими венцы увязем трудолюбивую главу твою, и киими словесы возвеличим многоболезненныя подвиги твоя; темже благоговейно притекающе к раце многоцелебных мощей твоих, усердно припадающе, со умилением взываем ти:

Радуйся, ревностный Христов подражателю. Радуйся, заповедей его истинный блюстителю. Радуйся, ангелов собеседниче. Радуйся, преподобных похвала. Радуйся, верных слуго Господень. Радуйся, усердный чистоты и воздержания хранителю. Радуйся, столпе терпения. Радуйся, образе незлобия и кротости. Радуйся, смиренномудрия наставниче. Радуйся, светильниче многосветлый. Радуйся, непостыдное христиан прибежище. Радуйся, безмездный врачу немощствующих.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 2

Видяще благороднии твои родителие во младости тя, богомудре, совершенная мудрствующа, Господу, даровавшему ти таковая, воспеваху благодарственную песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разум неуклонный имел еси, преподобне Макарие, аще и юн быв телом, но стар сый умом: вся бо мира сего красная от юности твоея пренебрег, детская игралища презрел еси, псалмы же и песни духовныя Богу Спасителю сердцем и усты непрестанно воспевал еси, научи и нас таяжде мудрствовати и деяти, вопиющих ти:

Радуйся, христианския мудрости истинное зерцало. Радуйся, яко божественному желанию ум твой от юности вперил еси. Радуйся, яко во младости твоей временная и земная уметы быти вменил еси. Радуйся, яко единая небесная от сосцу матере твоея возлюбил еси. Радуйся, яко от юности ярем Господень на рамена своя возложил еси. Радуйся, яко плоть поработил еси духу. Радуйся, яко противу кознем диавольским, еще юн сый, стати не устрашился еси. Радуйся, яко от младенчества чтения Божественных Писаний всем сердцем возлюбил еси. Радуйся, яко день и нощь в чтении и пении богодухновенных псалмов пребывал еси. Радуйся, яко неплененный страстьми ум твой словом Божиим просветил еси. Радуйся, яко Христа еще в невинней души твоей вселил еси. Радуйся, яко непорочным сердцем возжелел мирскаго мятежа уклонитися, и в пустыню вселитися.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 3

Силою Духа Святаго свыше облечен быв, и юности твоей безсильна врага сотворил еси: укрепи, Богоблаженне Макарие, молитвами твоими и нас, во всех благих изнемогающих, да сподобимся с тобою воспевати выну песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея богатство чистоты душевныя, и высоту смирения, родительское богатство и рабов послужение ни во что же вменил еси, и по разрешении плотскаго соуза, имже на малое время связан был еси, яко елень жаждущий на источники водныя, устремился еси, всеблаженне, в пустыню: в нейже твое высокородство на смиренномудрие, богатство на убожество пременил еси, совлекийся одежды многосветлыя и облекийся в рубище. Темже удивляющеся таковому твоему смиренномудрию, сице ублажаем тя, вопиюще:

Радуйся, всяку гордость мира презревый. Радуйся, яко оставив временная, взыскал еси вечная. Радуйся, яко дом велелепный и чертоги украшенны возненавидел еси. Радуйся, яко возлюбил еси убогую хижину паче чертогов преизящных. Радуйся, яко рубищи украсился еси паче одежды златотканныя. Радуйся, яко вместо брашен сластопитательных, возлюбил еси изнуряти плоть твою постом и многим воздержанием. Радуйся, яко не пожелал еси от рабов послужения, но паче сам послужити всем изволил еси. Радуйся, яко возлюбил еси паче одра мягкаго на земли повержение. Радуйся, яко верою правою, аки щитом, защитился еси от всех искушений вражиих. Радуйся, яко неистощимым терпением твоим, паче копия острейшим, врага нашего спасения смертельно уязвил еси. Радуйся, яко неусыпными твоими молитвами, запинателя на пути благочестия безсильна сотворил еси. Радуйся, яко столпе и утверждение добродетели нам явился еси.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 4

Бурю сумнительных помышлений укрощая и прелагая в тишину Божественными учении, имиже уверяя себе, яже о Царствии Небеснем, преблаженне Макарие, непрестанно воспевал еси песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав преподобне Макарие в Евангелии глас Спасителя взывающ: иже хощет по Мне ити, отвержется себе, и возмет крест свой, и по Мне грядет, отверглся еси себе, и взем на рама крест твой, ходил еси по стопам Христовым невозвратно. Темже мы, недостойнии, восписуем ти таковая, глаголюще:

Радуйся, евангельских велений верный блюстителю. Радуйся, Христовых словес твердый хранителю. Радуйся, креста своего усердный носителю. Радуйся, иго Христово и бремя Его благодушно подъемый. Радуйся, яко не обративыйся вспять в шествии к Горнему Иерусалиму. Радуйся, неизсякаемый сосуде благодати Христовы. Радуйся, чистое приятелище Духа Святаго. Радуйся, яко вся страсти плотския воздержанием многим умертвил еси. Радуйся, вертограда Христова всеусердный насадителю. Радуйся, яко ум твой к безстрастию возвысил еси. Радуйся, вся благая земли, Небеснаго ради Царствия, за уметы вменивый. Радуйся, равноангельное житие до конца возлюбивый.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 5

Богом направляем, всеблаженне отче, безмолвное в пустыни житие обрел еси, и псаломски воспел еси: се покой мой в век века, зде вселюся: в нейже и подвизался еси добльственно в посте и бдении, и от очию многи слезы изливая, непрестанно воспевал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев суетных имений рачитель неуклонное твое в пустыни пребывание, диавольским наущением возжигаемь, восхоте умертвити тя: но ради постигшия его смертныя болезни пришел в чувство, паде пред ногама твоима, прося у тебе прощения и в пустыни с тобою пребывания. Ты же яко пастырь добрый и незлобивый, приял еси его с радостию, яко овча погибшее, прощая ему вся и причитая его к избранному твоему стаду. Таковое убо твое незлобие, и о спасении заблуждших многое попечение слышавше, по долгу воспеваем ти сице:

Радуйся, незлобия присный хранителю. Радуйся, смиренномудрия искренний любителю. Радуйся, образе кротости и терпения. Радуйся, наставниче целомудрия. Радуйся, светоносный столпе, просвещаяй сущия во тьме. Радуйся, обители иноков великое украшение. Радуйся, яко широкий путь, ведущий в пагубу, ненавидети поучал еси. Радуйся, яко тесною и прискорбною стезею шествовати благоискусно внушал еси. Радуйся, древо благоплодное, при исходищах вод Божественныя благодати насажденное, и многи питающее. Радуйся, древо благосеннолиственное, многи от зноя прохлаждающее. Радуйся, избраннаго твоего стада стражу неусыпный. Радуйся, благохотных подражателей твоих житием и учением на Небо руководителю и сопутствователю.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 6

Проповедницы быша твоего незлобия и прозорливости татие, егда похищенная ими животная к тебе возвратиша, и вместо наказания прияша от тебе отеческое наставление, видевше же такое твое незлобие, со многим удивлением отшедше, воспеша песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси в пустыни, яко заря пресветлая, преподобне отче, просвещая и наставляя на путь спасения вся к тебе притекающия, сего ради со многим удивлением взываем ти сице:

Радуйся, заре пресветлая, от пустыни восходящая и души верных озаряющая. Радуйся, заблуждших истинный наставниче. Радуйся, целомудрия зерцало. Радуйся, истинный образе благочестия. Радуйся, алтаря Господня благоговейный служителю. Радуйся, иноческаго равноангельнаго жития ревнителю. Радуйся, безмолвия древних Богоносных отец подражателю. Радуйся, столпе огненный, наставляяй на путь спасения. Радуйся, солнце светозарное, яко своими лучами души наша, от мраза греховнаго погибающыя, согреваеши. Радуйся, луна пресветлая, яко нощь нашего неразумия прогоняеши. Радуйся, Божественнаго о людях промышления всеусердный служебниче. Радуйся, вечныя нашея радости теплый ходатаю.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 7

Хотя разслабленный Захария совершенное получити себе здравие, моли принести себе и положити пред ногама твоима, преподобне отче, да твоими молитвами получит исцеление. Ты же яко врач премудрый, уврачевал недуги его телесныя вкупе же и душевныя, воспел еси Господу благодарственную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное имел еси житие, и дивныя чудеса сотворил еси на земли, преподобне отче Макарие, егда узрев единаго юношу, многое время бесом мучима, умилився прослезился еси, и воздохнув сотворил еси молитву к Богу: абие же изыде бес из страждущаго, и бысть здрав. Мы же таковая слышавше, с радостию взываем ти сице:

Радуйся, лукавых духов крепкий победителю. Радуйся, душепагубных волков прогонителю. Радуйся, воине Христов непобедимый. Радуйся, рабе Божий, благий и верный. Радуйся, врачу скорый с верою тебе призывающих. Радуйся, лозо благоплодовитая. Радуйся, яко твоим пособием сокрушаются козни вражия. Радуйся, совоителю премудрый, ратующим противу сил адовых. Радуйся, неоскудный поток чудесем. Радуйся, обильный благодатию источниче исцелений. Радуйся, трисолнечнаго света пресветлая луче. Радуйся, человече Божий, преподобием и истиною, аки поясом златым, пропоясанный.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 8

Дивное и неизреченное чудо благодати Небесныя, является ныне во очию всех верных: долготерпеливый бо и многомилостивый Господь не прогневался на ны до конца за беззакония наша, но, помянув щедроты Своя, дарова нам тебе, досточудне отче, заступника изрядна, и тако вознесе рог спасения нашего, да выну поем ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь еси в вышних, но и нижних не оставляеши, преподобне отче Макарие, присно со Христом царствуеши, и о нас, грешных, молитвы к Нему возносиши: не точию бо припадающих к цельбоносным мощем твоим, но и далече отстоящих, призывающих же всечестное имя твое, предстательством твоим соблюдаеши от всякаго зла. Темже во умилении зовем ти:

Радуйся, прибежище наше во всех скорбех. Радуйся, скорый помощниче всех в бедах сущих. Радуйся, целителю болезней душевных вкупе и телесных. Радуйся, на невидимыя враги наша сильный поборниче. Радуйся, посетителю благосердый в немощи лежащих. Радуйся, утешителю в печали сущих. Радуйся, яко тобою престает рыдание. Радуйся, яко тобою подается радование. Радуйся, яко Христу добльственно последовал еси. Радуйся, яко Сладчайшему Иисусу до конца послужил еси. Радуйся, яко наслаждаешися лицезрения Божия. Радуйся, яко сподобился еси зрети невечерний день Царствия Его.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 9

Всякия скорби претерпел еси, и многи труды и подвиги добльственно совершил еси, шествуя по пути спасения до маститыя старости, облечен во всеоружие Божие, во плоти аки безплотен, умерщвляя страсти и сокрушая наветы миродержителя тьмы века сего, темже к Небесным сопричислен силам, купно с ними воспеваеши Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещанныя недоумеют достойно восхвалити тя, богомудре Макарие: кто бо доволен разумети вся борения твоя с миродержители тьмы века сего; или кто изочтет труды, болезни и подвиги твоя, в них же пустыннолюбное житие совершал еси; обаче мы, любовию твоею побеждаеми, благодарно тебе зовем:

Радуйся, закона Божия исполнителю всеусердный. Радуйся, чистотою и целомудрием, многоценнаго бисера честнейший. Радуйся, в терпении и борении противу плоти, адаманта твердейший. Радуйся, смиренномудрием и кротостию паче славных земли прославленный. Радуйся, во плоти аки безплотен на земли поживый. Радуйся, живыми и спасительными слезами огнь похоти угасивый. Радуйся, борющимся со страстьми и похотьми помощниче благоуспешный. Радуйся, в трудех, бдении и воздержании великим постником подражателю ревностнейший. Радуйся, в духовней мудрости наставниче благоискуснейший. Радуйся, подвигов иноческих показателю рачительнейший. Радуйся, пустынножителей красота. Радуйся, горлице пустынолюбная и добровидная.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 10

Храняй вся кости праведных, яко ни единей от них сокрушитися, Господь и Бог наш Иисус Христос явил нам твое тело нетленное на земли, преподобне отче, яко живоносную купель, врачующую всяку болезнь и всяку язю в людех. Темже приявше таковаго целебника и молитвенника, благодарственно вопием ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стену тя тверду и молитвенника изрядна стяжав святая обитель твоя, и вси страны Российстии хвалятся заступлением твоим. Темже и мы грешнии, яко чада отца молим: заступи и сохрани нас от искушений и скорбей, бед и напастей молитвами твоими, да взываем ти радостно:

Радуйся, благовонный крине райскаго вертограда. Радуйся, кипарисе, верных сердца благовонием исполняяй. Радуйся, немощных целебниче. Радуйся, жезле, падающих подкрепляяй. Радуйся, надежде и отишие в мори жития сего плавающих. Радуйся, твердое ограждение и прибежище усердно Богу работающих. Радуйся, всех усердно притекающих к тебе, от искушений и бед скорое избавление. Радуйся, всех обуреваемых покрове твердый. Радуйся, яко от обители земныя в обитель Небесную преселился еси. Радуйся, яко от обители Небесныя в обители земныя благотворя нисходиши. Радуйся, яко и по отшествии твоем с нами пребываеши. Радуйся, яко и по преставлении твоем, умерщвленныя грехми души наша молитвами твоими воскрешаеши.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 11

Пения и песни духовныя Троице Единосущней, сердцем и усты на земли выну приносил еси, блаженне Макарие: темже и ныне на Небесех, с ангельскими чинми Троическому предстоя Престолу, непрестанно воспеваеши Божественную песнь: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательнаго светильника, просвещающаго души наша, верою видим тебе, преблаженне отче, пред Престолом Божиим стояща, и твоим блистанием озаряеми, зовем ти таковая:

Радуйся, облаче светозарный, просвещаяй души наша. Радуйся, водо спасительная, всех напаяющая. Радуйся, пастырю предивный. Радуйся, учителю премудрый. Радуйся, чистоты селение. Радуйся, печальных утешение. Радуйся, сирых питателю. Радуйся, обидимых предстателю. Радуйся, премудрости Божия приятелище. Радуйся, неисчерпаемый источниче благодати исцелений. Радуйся, превозвестниче Божиих велений. Радуйся, сокровище милосердия Божия неистощимое.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 12

Благодать свыше ти данную познавше, благоговейно лобызаем честныя мощи твоя, яже Господь благоволил дивно явити нам. Темже благодарственно вопием Христу Богу нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое к Богу отшествие, преподобне Макарие, почитаем священную память твою, величаем твое смиренномудрие, хвалим твое долготерпение, славим незлобие твое, ублажаем подвиги твоя и кончину течения твоего, яко венец правды приял еси от Господа, Судии праведнаго. Темже молящеся усердно, о еже сподобитися и нам неосужденно предстати Страшному Судищу Христову, взываем ти:

Радуйся, у Престола Божия теплый о нас предстателю. Радуйся, мужу, прославивый Бога в души и в телеси твоем. Радуйся, совершенный в добродетелех человече. Радуйся, дивный подражателю Отца нашего Небеснаго. Радуйся, устроителю обители монашествующих. Радуйся, преблагий и добрый наставниче иноков. Радуйся, всех православных скорый помощниче и заступниче. Радуйся, Царя Небеснаго известный умилостивителю. Радуйся, многажды заступлением твоим прошения предваряяй. Радуйся, Небесный гражданине. Радуйся, яко с преподобными и праведными веселишися. Радуйся, яко со всеми избранными Божиими присно торжествуеши.

Радуйся, Макарие, скорый помощниче и преславный чудотворче.

Кондак 13

О преславный и предивный отче Макарие, приими благоутробно сие малое моление наше, и твоим сильным и благоприятным пред Богом ходатайством, избави нас от всех враг видимых и невидимых, от всякия напасти и скорби, от внезапныя смерти и будущия муки, да сподобимся с тобою и со всеми святыми во веки воспевати Богу Спасителю нашему благодарную песнь: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, а затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобному Макарию Калязинскому

О священная главо, преподобне отче, преблаженне авво Макарие! Не забуди убогих своих до конца, но поминай нас во святых своих и благоприятных молитвах к Богу. Помяни стадо свое, еже сам упасл еси, и не забуди посещати чад своих. Моли за ны, отче священный, за дети своя духовныя, яко имея дерзновение к Небесному Царю. Не промолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя. Поминай нас, недостойных, у Престола Вседержителева, и не престай моляся о нас ко Христу Богу: ибо дана тебе бысть благодать за ны молитися. Не мним бо тя суща мертва: аще бо и телом преставился еси от нас, но и по смерти жив сый пребываеши. Не отступай от нас духом, сохраняя нас от стрел вражиих, и всякия прелести бесовския, и козней диавольских, пастырю наш добрый. Аще бо и мощей твоих рака пред очима нашима видима есть всегда, но святая твоя душа с ангельскими воинствы, с безплотными лики, с Небесными Силами у Престола Вседержителева предстоящи, достойно веселится. Ведуще бо тя воистину и по смерти жива суща, тебе припадаем и тебе молимся: еже молитися о нас Всесильному Богу о пользе душ наших и испросити время на покаяние, и о невозбранном преитии от земли на Небо, мытарств же горьких, бесов воздушных князей и вечныя муки избавитися, и Небесному Царствию наследником быти со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу: Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Безначальным Его Отцем, и Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ с™0му прпdбному макaрію, и3гyмену калsзинскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

Возбрaнный чудотв0рче, и3 и3зрsдный ўг0дниче хrт0въ, многоцэлeбный и3ст0чниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ, прпdбне џ§е макaріе, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, мlтвами твои1ми t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGла тS земнaгw и3 человёка нбcнагw, прпdбне џ§е макaріе, кjими пBніи и3 пёсньми восхвaлимъ, кjими вэнцы2 ўвzзeмъ трудолюби1вую главY твою2, и3 кjими словесы2 возвели1чимъ многоболёзнєнныz п0двиги тво‰; тёмже бlгоговёйнw притекaюще къ рaцэ многоцэлeбныхъ мощeй твои1хъ, ўсeрднw припaдающе, со ўмилeніемъ взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, рeвностный хrт0въ подражaтелю: рaдуйсz, зaповэдей є3гw2 и4стинный блюсти1телю.

Рaдуйсz, ѓгGловъ собесёдниче: рaдуйсz, прпdбныхъ похвалA.

Рaдуйсz, вёрныхъ слуго гDень: рaдуйсz, ўсeрдный чистоты2 и3 воздержaніz храни1телю.

Рaдуйсz, ст0лпе терпёніz: рaдуйсz, w4бразе неѕл0біz и3 кр0тости.

Рaдуйсz, смиренномyдріz настaвниче: рaдуйсz, свэти1льниче многосвётлый.

Рaдуйсz, непостhдное хrтіaнъ прибёжище: рaдуйсz, безмeздный врачY немощствyющихъ.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дzще бlгор0дніи твои2 роди1теліе во млaдости тS, бGомyдре, совершє1ннаz мyдрствующа, гDу, даровaвшему ти2 таков†z, воспэвaху благодaрственную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ неукл0нный и3мёлъ є3си2, прпdбне макaріе, ѓще и3 ю4нъ бhвъ тёломъ, но стaръ сhй ўм0мъ: вс‰ бо мjра сегw2 кр†снаz t ю4ности твоеS пренебрeгъ, дBтскаz и3гр†лища презрёлъ є3си2, pалмы2 же и3 пBсни духHвныz бGу сп7си1телю сeрдцемъ и3 ўсты2 непрестaннw воспэвaлъ є3си2, научи2 и3 нaсъ тazжде мyдрствовати и3 дёzти, вопію1щихъ ти2:

Рaдуйсz, хrтіaнскіz мyдрости и4стинное зерцaло: рaдуйсz, ћкw бжcтвенному желaнію ќмъ тв0й t ю4ности впери1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw во млaдости твоeй врeмєннаz и3 земн†z ўмeты бhти вмэни1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw є3ди6наz нбcнаz t сосцY мaтере твоеS возлю1билъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw t ю4ности kрeмъ гDень на рaмена сво‰ возложи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw пл0ть пораб0тилъ є3си2 дyху.

Рaдуйсz, ћкw проти1ву к0знемъ діaвwльскимъ, є3щE ю4нъ сhй, стaти не ўстраши1лсz є3си2: рaдуйсz, ћкw t младeнчества чтє1ніz бжcтвенныхъ писaній всёмъ сeрдцемъ возлю1билъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw дeнь и3 н0щь въ чтeніи и3 пёніи бGодухновeнныхъ pалмHвъ пребывaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw неплэнeнный страстьми2 ќмъ тв0й сл0вомъ б9іимъ просвэти1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw хrтA є3щE въ неви1ннэй души2 твоeй всели1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw непор0чнымъ сeрдцемъ возжелёлъ мірскaго мzтeжа ўклони1тисz, и3 въ пустhню всели1тисz.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1лою д¦а с™aгw свhше њблечeнъ бhвъ, и3 ю4ности твоeй безси1льна врагA сотвори1лъ є3си2: ўкрэпи2, бGобlженне макaріе, мlтвами твои1ми и3 нaсъ, во всёхъ бlги1хъ и3знемогaющихъ, да спод0бимсz съ тоб0ю воспэвaти вhну пёснь бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz богaтство чистоты2 душeвныz, и3 высотY смирeніz, родительское богaтство и3 рабHвъ послужeніе ни во чт0 же вмэни1лъ є3си2, и3 по разрэшeніи плотскaгw соyза, и4мже на мaлое врeмz свsзанъ бhлъ є3си2, ћкw є3лeнь жaждущій на и3ст0чники водны6z, ўстреми1лсz є3си2, всебlжeнне, въ пустhню: въ нeйже твоE высокор0дство на смиренномyдріе, богaтство на ўб0жество премэни1лъ є3си2, совлекjйсz nдeжды многосвётлыz и3 њблекjйсz въ рyбище. тёмже ўдивлsющесz таков0му твоемY смиренномyдрію, си1це ўбlжaемъ тS, вопію1ще:

Рaдуйсz, всsку г0рдость мjра презрёвый: рaдуйсz, ћкw њстaвивъ врeмєннаz, взыскaлъ є3си2 вёчнаz.

Рaдуйсz, ћкw д0мъ велелёпный и3 черт0ги ўкрашeнны возненави1дэлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw возлю1билъ є3си2 ўб0гую хи1жину пaче черт0гwвъ преизsщныхъ.

Рaдуйсz, ћкw рyбищи ўкраси1лсz є3си2 пaче nдє1жды златоткaнныz: рaдуйсz, ћкw вмёстw брaшенъ сластопитaтельныхъ, возлю1билъ є3си2 и3знурsти пл0ть твою2 пост0мъ и3 мн0гимъ воздержaніемъ.

Рaдуйсz, ћкw не пожелaлъ є3си2 t рабHвъ послужeніz, но пaче сaмъ послужи1ти всBмъ и3зв0лилъ є3си2: рaдуйсz, ћкw возлю1билъ є3си2 пaче nдрA мzгкагw на земли2 повержeніе.

Рaдуйсz, ћкw вёрою прaвою, ѓки щит0мъ, защити1лсz є3си2 t всёхъ и3скушeній врaжіихъ: рaдуйсz, ћкw неистощи1мымъ терпeніемъ твои1мъ, пaче копіS nстрёйшимъ, врагA нaшегw сп7сeніz смертeльнw ўzзви1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw неусhпными твои1ми мlтвами, запинaтелz на пути2 бlгочeстіz безси1льна сотвори1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw ст0лпе и3 ўтверждeніе добродётели нaмъ kви1лсz є3си2.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрю сумни1тельныхъ помышлeній ўкрощaz и3 прелагaz въ тишинY бжcтвенными ўчє1ніи, и4миже ўвэрsz себE, ћже њ цrтвіи нбcнэмъ, пребlжeнне макaріе, непрестaннw воспэвaлъ є3си2 пёснь бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ прпdбне макaріе въ є3ђліи глaсъ сп7си1телz взывaющъ: и3же х0щетъ по мнЁ и3ти2, tвeржетсz себє2, и3 в0зметъ кrтъ св0й, и3 по мнЁ грzдeтъ, tвeрглсz є3си2 себє2, и3 взeмъ на рaма кrтъ тв0й, ходи1лъ є3си2 по стопaмъ хrт0вымъ невозврaтнw. тёмже мы, недост0йніи, восписyемъ ти2 таков†z, глаг0люще:

Рaдуйсz, є3ђльскихъ велёній вёрный блюсти1телю: рaдуйсz, хrт0выхъ словeсъ твeрдый храни1телю.

Рaдуйсz, кrтA своегw2 ўсeрдный носи1телю: рaдуйсz, и4го хrт0во и3 брeмz є3гw2 бlгодyшнw под8eмый.

Рaдуйсz, ћкw не њбрати1выйсz вспsть въ шeствіи къ г0рнему їеrли1му: рaдуйсz, неизсzкaемый сосyде блгdти хrт0вы.

Рaдуйсz, чи1стое пріsтелище д¦а с™aгw: рaдуйсz, ћкw вс‰ стр†сти плотскjz воздержaніемъ мн0гимъ ўмертви1лъ є3си2.

Рaдуйсz, вертогрaда хrт0ва всеусeрдный насади1телю: рaдуйсz, ћкw ќмъ тв0й къ безстрaстію возвhсилъ є3си2.

Рaдуйсz, вс‰ благ†z земли2, нбcнагw рaди цrтвіz, за ўмє1ты вмэни1вый: рaдуйсz, равноaгGльное житіE до концA возлюби1вый.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БG0мъ направлsемъ, всебlжeнне џ§е, безм0лвное въ пустhни житіE њбрёлъ є3си2, и3 pал0мски воспёлъ є3си2: сE пок0й м0й въ вёкъ вёка, здЁ вселю1сz: въ нeйже и3 подвизaлсz є3си2 добльственнw въ п0стэ и3 бдёніи, и3 t џчію мнHги слезы2 и3зливaz, непрестaннw воспэвaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвъ сyетныхъ и3мёній рачи1тель неукл0нное твоE въ пустhни пребывaніе, діaвwльскимъ наущeніемъ возжигaемь, восхотЁ ўмертви1ти тS: но рaди пости1гшіz є3гw2 смeртныz болёзни пришeлъ въ чyвство, падE пред8 ногaма твои1ма, просS ў тебЁ прощeніz и3 въ пустhни съ тоб0ю пребывaніz. ты2 же ћкw пaстырь д0брый и3 неѕл0бивый, пріsлъ є3си2 є3гw2 съ рaдостію, ћкw nвчA поги1бшее, прощaz є3мY вс‰ и3 причитaz є3гw2 къ и3збрaнному твоемY стaду. таков0е ќбw твоE неѕл0біе, и3 њ сп7сeніи заблyждшихъ мн0гое попечeніе слhшавше, по д0лгу воспэвaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, неѕл0біz при1сный храни1телю: рaдуйсz, смиренномyдріz и4скренній люби1телю.

Рaдуйсz, w4бразе кр0тости и3 терпёніz: рaдуйсz, настaвниче цэломyдріz.

Рaдуйсz, свэтон0сный ст0лпе, просвэщazй сyщіz во тьмЁ: рaдуйсz, њби1тели и4нокwвъ вели1кое ўкрашeніе.

Рaдуйсz, ћкw шир0кій пyть, вёдущій въ пaгубу, ненави1дэти поучaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw тёсною и3 приск0рбною стезeю шeствовати бlгоискyснw внушaлъ є3си2.

Рaдуйсz, дрeво бlгопл0дное, при и3сх0дищахъ в0дъ бжcтвенныz блгdти насаждeнное, и3 мнHги питaющее: рaдуйсz, дрeво бlгосэнноли1ственное, мнHги t зн0z прохлаждaющее.

Рaдуйсz, и3збрaннагw твоегw2 стадA стрaжу неусhпный: рaдуйсz, бlгох0тныхъ подражaтелей твои1хъ житіeмъ и3 ўчeніемъ на нб7о руководи1телю и3 сопyтствователю.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдницы бhша твоегw2 неѕл0біz и3 прозорли1вости тaтіе, є3гдA похи1щєннаz и4ми живHтнаz къ тебЁ возврати1ша, и3 вмёстw наказaніz пріsша t тебЁ nтeческое наставлeніе, ви1дэвше же так0е твоE неѕл0біе, со мн0гимъ ўдивлeніемъ tшeдше, воспёша пёснь бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2 въ пустhни, ћкw зарS пресвётлаz, прпdбне џ§е, просвэщaz и3 наставлsz на пyть сп7сeніz вс‰ къ тебЁ притекaющыz, сегw2 рaди со мнHгимъ ўдивлeніемъ взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, зарE пресвётлаz, t пустhни восходsщаz и3 дyши вёрныхъ њзарsющаz: рaдуйсz, заблyждшихъ и4стинный настaвниче.

Рaдуйсz, цэломyдріz зерцaло: рaдуйсz, и4стинный w4бразе бlгочeстіz.

Рaдуйсz, ґлтарS гDнz бlгоговёйный служи1телю: рaдуйсz, и4ноческагw равноaгGльнагw житіS ревни1телю.

Рaдуйсz, безм0лвіz дрeвнихъ бGон0сных nтє1цъ подражaтелю: рaдуйсz, ст0лпе џгненный, наставлszй на пyть сп7сeніz.

Рaдуйсz, с0лнце свэтозaрное, ћкw свои1ми лучaми дyши н†ша, t мрaза грэх0внагw погибaющыz, согрэвaеши: рaдуйсz, лунA пресвётлаz, ћкw н0щь нaшегw неразyміz прогонsеши.

Рaдуйсz, бжcтвеннагw њ лю1дzхъ промышлeніz всеусeрдный служeбниче: рaдуйсz, вёчныz нaшеz рaдости тeплый ходaтаю.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

ХотS разслaбленный захaріа совершeнное получи1ти себЁ здрaвіе, моли2 принести2 себE и3 положи1ти пред8 ногaма твои1ма, прпdбне џ§е, да твои1ми мlтвами получи1тъ и3сцэлeніе. тh же ћкw врaчъ премyдрый, ўврачевaлъ недyги є3гw2 тэлє1сныz вкyпэ же и3 душє1вныz, воспёлъ є3си2 гDу бlгодaрственную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Ди1вное и3мёлъ є3си2 житіE, и3 ди1вныz чудесA сотвори1лъ є3си2 на земли2, прпdбне џ§е макaріе, є3гдA ўзрёвъ є3ди1наго ю4ношу, мн0гое врeмz бёсомъ мyчима, ўмили1всz прослези1лсz є3си2, и3 воздохнyвъ сотвори1лъ є3си2 мlтву къ бGу: ѓбіе же и3зhде бёсъ и3з8 стрaждущагw, и3 бhсть здрaвъ. мы2 же таковaz слhшавше, съ рaдостію взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, лукaвыхъ духHвъ крёпкій побэди1телю: рaдуйсz, душепaгубныхъ волкHвъ прогони1телю.

Рaдуйсz, в0ине хrт0въ непобэди1мый: рaдуйсz, рaбе б9ій, бlгjй и3 вёрный: рaдуйсz, врачY ск0рый съ вёрою тебЁ призывaющихъ.

Рaдуйсz, лозо2 бlгоплодови1таz: рaдуйсz, ћкw твои1мъ пос0біемъ сокрушaютсz к0зни вр†жіz.

Рaдуйсz, совои1телю премyдрый, рaтующымъ проти1ву си1лъ ѓдовыхъ: рaдуйсz, неwскyдный пот0къ чудесє1мъ.

Рaдуйсz, nби1льный бlгодaтію и3ст0чниче и3сцэлeній: рaдуйсz, трисlнечнагw свёта пресвётлаz лучE.

Рaдуйсz, человёче б9ій, прпdбіемъ и3 и4стиною, ѓки п0zсомъ златhмъ, пропоsсанный.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Ди1вное и3 неизречeнное чyдо блгdти нбcныz, kвлsетсz нhнэ во џчію всёхъ вёрныхъ: долготерпэли1вый бо и3 многомлcтивый гDь не прогнёвалсz на ны2 до концA за беззакHніz нaша, но, помzнyвъ щедрHты сво‰, даровA нaмъ тебE, досточyдне џ§е, застyпника и3зрsдна, и3 тaкw вознесE р0гъ сп7сeніz нaшегw, да вhну поeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь є3си2 въ вhшнихъ, но и3 ни1жнихъ нE њставлsеши, прпdбне џ§е макaріе, при1снw со хrтbмъ цaрствуеши, и3 њ нaсъ, грёшныхъ, мlтвы къ немY возн0сиши: не т0чію бо припaдающихъ къ цэльбонHснымъ мощeмъ твои1мъ, но и3 далeче tстоsщихъ, призывaющихъ же всечeстное и4мz твоE, предстaтельствомъ твои1мъ соблюдaеши t всsкагw ѕлA. тёмже во ўмилeніи зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, прибёжище нaше во всёхъ ск0рбехъ: рaдуйсz, ск0рый пом0щниче всёхъ въ бэдaхъ сyщихъ.

Рaдуйсz, цэли1телю болёзней душeвныхъ вкyпэ и3 тэлeсныхъ: рaдуйсz, на неви6димыz враги2 нaша си1льный поб0рниче.

Рaдуйсz, посэти1телю бlгосeрдый въ нeмощи лежaщихъ: рaдуйсz, ўтёшителю въ печaли сyщихъ.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю престаeтъ рыдaніе: рaдуйсz, ћкw тоб0ю подаeтсz рaдованіе.

Рaдуйсz, ћкw хrтY добльственнw послёдовалъ є3си2: рaдуйсz, ћкw сладчaйшему ї}су до концA послужи1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw наслаждaешисz лицезрёніz б9іz: рaдуйсz, ћкw спод0билсz є3си2 зрёти невечeрній дeнь цrтвіz є3гw2.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Всsкіz скHрби претерпёлъ є3си2, и3 мнHги труды2 и3 п0двиги добльственнw соверши1лъ є3си2, шeствуz по пути2 сп7сeніz до масти1тыz стaрости, њблечeнъ во всеwрyжіе б9іе, во пл0ти ѓки безпл0тенъ, ўмерщвлsz стрaсти и3 сокрушaz навёты міродержи1телz тьмы2 вёка сегw2, тёмже къ нбcнымъ сопричи1сленъ си1ламъ, кyпнw съ ни1ми воспэвaеши бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вит‡z многовэщ†нныz недоумёютъ дост0йнw восхвали1ти тS, бGомyдре макaріе: кто2 бо дов0ленъ разумёти вс‰ борє1ніz тво‰ съ міродержи1тели тьмы2 вёка сегw2; и3ли2 кто2 и3зочтeтъ труды2, болBзни и3 п0двиги тво‰, въ ни1хъ же пустыннолю1бное житіE совершaлъ є3си2; nбaче мы2, люб0вію твоeю побэждaеми, бlгодaрнw тебЁ зовeмъ:

Рaдуйсz, зак0на б9іz и3сполни1телю всеусeрдный: рaдуйсz, чистот0ю и3 цэломyдріемъ, многоцённагw би1сера честнёйшій.

Рaдуйсz, въ терпёніи и3 борє1ніи проти1ву пл0ти, ґдамaнта твердёйшій: рaдуйсz, смиренномyдріемъ и3 кр0тостію пaче слaвныхъ земли2 прослaвленный.

Рaдуйсz, во пл0ти ѓки безпл0тенъ на земли2 пожи1вый: рaдуйсz, живhми и3 сп7си1тельными слезaми џгнь п0хоти ўгаси1вый.

Рaдуйсz, б0рющымсz со страстьми2 и3 похотьми2 пом0щниче бlгоуспёшный: рaдуйсz, въ трудёхъ, бдёніи и3 воздержaніи вели1кимъ п0стникwмъ подражaтелю рeвностнэйшій.

Рaдуйсz, въ дух0внэй мyдрости настaвниче бlгоискyснэйшій: рaдуйсz, подвигHвъ и4ноческихъ показaтелю рачи1тельнэйшій.

Рaдуйсz, пустынножи1телей красотA: рaдуйсz, г0рлицэ пустынолю1бнаz и3 доброви1днаz.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ ї.

Хранsй вс‰ кHсти првdныхъ, ћкw ни є3ди1нэй t ни1хъ сокруши1тисz, гDь и3 бGъ нaшъ ї}съ хrт0съ kви1лъ нaмъ твоE тёло нетлённое на земли2, прпdбне џ§е, ћкw живон0сную купeль, врачyющую всsку болёзнь и3 всsку ћзю въ лю1дехъ. тёмже пріsвше таковaго цэлeбника и3 мlтвенника, бlгодaрственнw вопіeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Стёну тS твeрду и3 мlтвенника и3зрsдна стzжaвъ с™az њби1тель твоS, и3 вси2 страны6 рwссjйстіи хвaлzтсz заступлeніемъ твои1мъ. тёмже и3 мы2 грёшніи, ћкw ч†да nтцA м0лимъ: заступи2 и3 сохрани2 нaсъ t и3скушeній и3 скорбeй, бёдъ и3 напaстей мlтвами твои1ми, да взывaемъ ти2 рaдостнw:

Рaдуйсz, бlгов0нный крjне рaйскагw вертогрaда: рaдуйсz, кmпари1се, вёрныхъ сердцA бlгов0ніемъ и3сполнszй.

Рaдуйсz, немощнhхъ цэлeбниче: рaдуйсz, жeзле, пaдающихъ подкрэплszй.

Рaдуйсz, надeжде и3 њти1шіе въ м0ри житіS сегw2 плaвающихъ: рaдуйсz, твeрдое њграждeніе и3 прибёжище ўсeрднw бGу раб0тающихъ.

Рaдуйсz, всёхъ ўсeрднw притекaющихъ къ тебЁ, t и3скушeній и3 бёдъ ск0рое и3збавлeніе: рaдуйсz, всёхъ њбуревaемыхъ покр0ве твeрдый.

Рaдуйсz, ћкw t њби1тели земнhz въ њби1тель нбcную пресели1лсz є3си2: рaдуйсz, ћкw t њби1тели нбcныz въ њби1тели земны6z бlготворS нисх0диши.

Рaдуйсz, ћкw и3 по tшeствіи твоeмъ съ нaми пребывaеши: рaдуйсz, ћкw и3 по преставлeніи твоeмъ, ўмерщвлє1нныz грэхми2 дyшы нaшz мlтвами твои1ми воскрешaеши.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

ПBніz и3 пBсни духHвныz трbце є3диносyщнэй, сeрдцемъ и3 ўсты2 на земли2 вhну приноси1лъ є3си2, бlжeнне макaріе: тёмже и3 нhнэ на нб7сёхъ, съ ѓгGльскими чи1нми трbческому предстоS пrт0лу, непрестaннw воспэвaеши бжcтвенную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтоподaтельнаго свэти1льника, просвэщaющаго дyшы нaшz, вёрою ви1димъ тебE, пребlжeнне џ§е, пред8 пrт0ломъ б9іимъ стоsща, и3 твои1мъ блистaніемъ њзарsеми, зовeмъ ти2 таков†z:

Рaдуйсz, w4блаче свэтозaрный, просвэщazй дyшы нaшz: рaдуйсz, водо2 сп7си1тельнаz, всёхъ напаsющаz.

Рaдуйсz, пaстырю преди1вный: рaдуйсz, ўчи1телю премyдрый.

Рaдуйсz, чистоты2 селeніе: рaдуйсz, печaльныхъ ўтэшeніе.

Рaдуйсz, си1рыхъ питaтелю: рaдуйсz, nби1димыхъ предстaтелю.

Рaдуйсz, премyдрости б9іz пріsтелище: рaдуйсz, неисчерпaемый и3ст0чниче бlгодaти и3сцэлeній.

Рaдуйсz, превозвёстниче б9іихъ велёній: рaдуйсz, сокр0вище милосeрдіz б9іz неистощи1мое.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Блгdть свhше ти2 дaнную познaвше, бlгоговёйнw лобызaемъ честны6z м0щи тво‰, ћже гDь бlговоли1лъ ди1внw kви1ти нaмъ. тёмже бlгодaрственнw вопіeмъ хrтY бGу нaшему: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE къ бGу tшeствіе, прпdбне макaріе, почитaемъ сщ7eнную пaмzть твою2, величaемъ твоE смиренномyдріе, хвaлимъ твоE долготерпёніе, слaвимъ неѕл0біе твоE, ўбlжaемъ п0двиги тво‰ и3 кончи1ну течeніz твоегw2, ћкw вэнeцъ прaвды пріsлъ є3си2 t гDа, судіи2 прaведнагw. тёмже молsщесz ўсeрднw, њ є4же спод0битисz и3 нaмъ неwсуждeннw предстaти стрaшному суди1щу хrт0ву, взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, ў пrт0ла б9іz тeплый њ нaсъ предстaтелю: рaдуйсz, мyжу, прослaвивый бGа въ души2 и3 въ тёлеси2 твоeмъ.

Рaдуйсz, совершeнный въ добродётелэхъ человёче: рaдуйсz, ди1вный подражaтелю nц7A нaшегw нбcнагw.

Рaдуйсz, ўстрои1телю њби1тели монaшествующихъ: рaдуйсz, пребlгjй и3 д0брый настaвниче и4нокwвъ.

Рaдуйсz, всёхъ правослaвныхъ ск0рый пом0щниче и3 застyпниче: рaдуйсz, цRS нбcнагw и3звёстный ўмилостиви1телю.

Рaдуйсz, многaжды заступлeніемъ твои1мъ прошє1ніz предварszй: рaдуйсz, нбcный граждани1не.

Рaдуйсz, ћкw съ прпdбными и3 прaведными весели1шисz: рaдуйсz, ћкw со всёми и3збрaнными б9іими при1снw торжествyеши.

Рaдуйсz, макaріе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

Q преслaвный и3 преди1вный џ§е макaріе, пріими2 бlгоутр0бнw сіE мaлое молeніе нaше, и3 твои1мъ си1льнымъ и3 бlгопріsтнымъ пред8 бGомъ ходaтайствомъ, и3збaви нaсъ t всёхъ вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, t всsкіz напaсти и3 ск0рби, t внезaпныz смeрти и3 бyдущіz мyки, да спод0бимсz съ тоб0ю и3 со всёми с™hми во вёки воспэвaти бGу сп7си1телю нaшему бlгодaрную пёснь: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q сщ7Е~ннаz главо2, прпdбне џ§е, пребlжeнне ѓвво макaріе! не забyди ўб0гихъ свои1хъ до концA, но поминaй нaсъ во с™hхъ свои1хъ и3 бlгопріsтныхъ мlтвахъ къ бGу. помzни2 стaдо своE, є4же сaмъ ўпaслъ є3си2, и3 не забyди посэщaти чaдъ свои1хъ. моли2 за ны2, џ§е сщ7eнный, за дёти сво‰ духHвныz, ћкw и3мёz дерзновeніе къ нбcному цRю. не промолчи за ны2 ко гDу, и3 не прeзри нaсъ, вёрою и3 люб0вію чтyщихъ тS. поминaй нaсъ, недост0йныхъ, ў пrт0ла вседержи1телева, и3 не престaй молsсz њ нaсъ ко хrтY бGу: и4бо дaна тебЁ бhсть бlгодaть за ны2 мlтисz. не мни1мъ бо тS сyща мeртва: ѓще бо и3 тёломъ престaвилсz є3си2 t нaсъ, но и3 по смeрти жи1въ сhй пребывaеши. не tступaй t нaсъ дyхомъ, сохранsz нaсъ t стрёлъ врaжіихъ, и3 всsкіz прeлести бэсHвскіz, и3 к0зней діaвольскихъ, пaстырю нaшъ д0брый. ѓще бо и3 мощeй твои1хъ рaка пред8 nчи1ма нaшима ви1дима є4сть всегдA, но с™az твоS душA съ ѓгGльскими в0инствы, съ безпл0тными ли1ки, съ нбcными си1лами ў пrт0ла вседержи1телева предстоsщи, дост0йнw весели1тсz. вёдуще бо тS воистину и3 по смeрти жи1ва сyща, тебЁ припaдаемъ и3 тебЁ м0лимсz: є4же моли1тисz њ нaсъ всеси1льному бGу њ п0льзэ дyшъ нaшихъ и3 и3спроси1ти врeмz на покаsніе, и3 њ невозбрaнномъ преи1тіи t земли2 на нб7о, мытaрствъ же г0рькихъ, бэсHвъ воздyшныхъ кнzзeй и3 вёчныz мyки и3збaвитисz, и3 нбcному цrтвію наслёдникомъ бhти со всёми прaведными, t вёка ўгоди1вшими гDу нaшему ї}су хrтY: є3мyже подобaетъ всsкаz слaва, чeсть и3 поклонeніе со безначaльнымъ є3гw2 nц7емъ, и3 прес™hмъ и3 бlги1мъ и3 животворsщимъ є3гw2 д¦омъ, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Житие преподобного Макария Калязинского

«На­прас­но тру­дил­ся я и без успе­ха со­вер­шил та­кой даль­ний путь на Свя­тую Го­ру ми­мо Ка­ля­зин­ско­го мо­на­сты­ря. Ибо мож­но спа­стись и в нем жи­ву­щим: здесь все де­ла­ет­ся по­доб­но ки­но­ви­ям, на­хо­дя­щим­ся в Свя­той Го­ре», – та­ким был от­зыв об этой зна­ме­ни­той рус­ской оби­те­ли, ле­жа­щей на Вол­ге в пре­де­лах Твер­ских, стар­ца Мит­ро­фа­на (Бы­валь­це­ва), под­ви­зав­ше­го­ся де­вять лет на Афоне. Бла­го­чи­ние и бла­го­ле­пие мо­на­сты­ря от­ме­чал так­же и пре­по­доб­ный Иосиф Во­лоц­кий, зна­ме­ни­тый про­по­вед­ник и стро­гий игу­мен зна­ме­ни­той оби­те­ли на Во­ло­ке Лам­ском, из­вест­ный бо­рец с ере­сью жи­дов­ству­ю­щих. Со всей Ру­си ты­ся­чи бо­го­моль­цев шли в Ка­ля­зин, дабы во­очию зреть по­дви­ги бра­тии и по­кло­нить­ся чест­ным мо­щам ос­но­ва­те­ля той оби­те­ли – пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Ка­ля­зин­ско­го, по­лу­чить об­лег­че­ние и ис­це­ле­ние от тяж­ких ду­шев­ных и те­лес­ных неду­гов. И здесь, у ра­ки со свя­ты­ми мо­ща­ми, по ве­ре при­хо­див­ших свер­ша­лось мно­же­ство чу­до­тво­ре­ний.

Ро­дил­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий, игу­мен Тро­иц­ко­го Ка­ля­зин­ско­го мо­на­сты­ря, в 1402 го­ду, в се­ле Грид­цине (Гриб­ко­ве, ныне Ко­жи­но), вбли­зи Ка­ши­на, в бо­го­лю­би­вой, стро­го чту­щей за­по­ве­ди Гос­под­ни се­мье. Ро­ди­те­ли, бо­ярин Ва­си­лий Ана­ни­е­вич Ко­жа, про­сла­вив­ший­ся сво­и­ми во­ин­ски­ми по­дви­га­ми при ве­ли­ком кня­зе Ва­си­лии Ва­си­лье­ви­че II Тем­ном, и су­пру­га его Ири­на (па­мять их чтит­ся мест­но) с дет­ства вос­пи­ты­ва­ли Мат­фея (имя в ми­ру) в ве­ре и бо­го­по­чте­нии. От­рок лю­бил про­во­дить вре­мя за чте­ни­ем ду­хов­ных книг, и все про­чи­тан­ное глу­бо­ко за­па­да­ло в его серд­це. Он не увле­кал­ся иг­ра­ми и в ду­ше сво­ей непре­стан­но воз­но­сил до­ро­гие серд­цу мо­лит­вы, псал­мы и ду­хов­ные пес­но­пе­ния, за­ду­мы­ва­ясь при этом, как по­слу­жить Бо­гу.

Ко­гда стал при­хо­дить в со­вер­шен­ный воз­раст, на­чал Мат­фей по­мыш­лять об уда­ле­нии от су­ет­ной мир­ской жиз­ни; ро­ди­те­ли его, од­на­ко, не же­ла­ли, чтобы он при­нял мо­на­ше­ство, и при­во­ди­ли биб­лей­ские при­ме­ры жи­тия но­во­за­вет­ных свя­тых, спас­ших­ся в ми­ру. По­слуш­ный сын, не же­лая огор­чать род­ных и по­ви­ну­ясь, со­гла­сил­ся на брак и вско­ре же­нил­ся на де­ви­це Елене Яхон­то­вой. Мо­ло­дые су­пру­ги по­обе­ща­ли друг дру­гу, в слу­чае ес­ли один из них умрет, ов­до­вев­ший при­мет мо­на­ше­ство. Спу­стя год по­сле свадь­бы Мат­фей по­те­рял от­ца и мать, а еще через два – скон­ча­лась Еле­на; и два­дца­ти­пя­ти­лет­ний Мат­фей оста­вил вре­мен­ное, взыс­куя веч­но­го, и по­сту­пил в на­хо­див­ший непо­да­ле­ку Ни­ко­ла­ев­ский Кло­бу­ков мо­на­стырь, где по­стриг­ся с име­нем Ма­ка­рий.

С рев­но­стью про­хо­дил он все мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния, сми­ре­ни­ем и кро­то­стью пре­вос­хо­дя всех, и по­дви­ги мо­ло­до­го ино­ка воз­буж­да­ли удив­ле­ние бра­тии. Спу­стя неко­то­рое вре­мя, тя­го­тясь мно­го­лю­ди­ем оби­те­ли, пре­по­доб­ный по бла­го­сло­ве­нию игу­ме­на уда­лил­ся в пу­стынь. Он из­брал ме­сто в ле­су, ле­жав­шее в 18 вер­стах от Ка­ши­на, непо­да­ле­ку от Вол­ги, меж­ду двух неболь­ших озер. Здесь он сру­бил се­бе кел­лию, и ни­кто не ме­шал его по­дви­гу уеди­нен­ной мо­лит­вы, лишь ди­кие зве­ри при­хо­ди­ли и лас­ка­лись к нему, и он де­лил с ни­ми пи­щу. Про­знав об от­шель­ни­ке, ста­ли сте­кать­ся ино­ки к пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию, же­лая мо­лить­ся вме­сте с пре­по­доб­ным в его кел­лии. Он сми­рен­но при­ни­мал их и на­став­лял в пра­ви­лах ино­че­ско­го жи­тия. Так уеди­нен­ная лес­ная ча­ща об­ра­ти­лась в мо­на­стырь, где игу­ме­ном был из­бран пре­по­доб­ный Ма­ка­рий.

Зем­ля, на ко­то­рой жи­ла бра­тия, при­над­ле­жа­ла бо­яри­ну Ива­ну Ко­ля­ге, ко­то­рый со вре­ме­ни по­се­ле­ния там пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия с непри­яз­нью смот­рел на ино­ка. Ко­гда же бы­ла устро­е­на цер­ковь и чис­ло пу­стын­ни­ков уве­ли­чи­лось, Ко­ля­га ис­пу­гал­ся, что к оби­те­ли мо­жет отой­ти часть его зем­ли; и так это его угне­та­ло, что он за­мыс­лил да­же убий­ство пре­по­доб­но­го... Но Бо­жие на­ка­за­ние не за­мед­ли­ло ска­зать­ся: смерть по­стиг­ла се­мью Ко­ля­ги, а сам он тя­же­ло за­бо­лел. Пре­бы­вая в несча­стии, стро­ив­ший недоб­рые пла­ны бо­ярин рас­ка­ял­ся в сво­ем гре­хе и, ис­по­ве­дав его Ма­ка­рию, был про­щен.

Вско­ре Ко­ля­га под воз­дей­стви­ем про­по­ве­ди пре­по­доб­но­го всту­пил в Ма­ка­ри­ев мо­на­стырь, по­да­рив ему все свои зем­ли. С тех пор, ра­ди сми­ре­ния, сам Ма­ка­рий име­но­вал оби­тель Ка­ля­зин­скою (ныне г. Ка­ля­зин Твер­ской губ.). До­воль­но быст­ро она при­об­ре­ла ши­ро­кую из­вест­ность, ибо уче­ни­ки пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, сле­дуя при­ме­ру сво­е­го ду­хов­но­го от­ца и на­став­ни­ка, со­вер­шен­ство­ва­лись в ино­че­ском по­дви­ге и дер­жа­ли стро­гую ас­ке­зу. Мно­же­ство лю­дей – и знат­ных, и про­сто­лю­ди­нов, – про­си­ли пре­по­доб­но­го при­нять их в чис­ло бра­тии. И, на­до ска­зать, еще при жиз­ни пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия из оби­те­ли Ка­ля­зин­ской вы­шли пре­по­доб­ный Еф­рем Пе­ре­ком­ский (па­мять 16 мая) и пре­по­доб­ный Па­и­сий Уг­лич­ский (па­мять 6 июня).

Чу­до­дей­ствен­на бы­ла мо­лит­ва пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, по­лу­чив­ше­го при жиз­ни сво­ей от Бо­га дар ис­це­ле­ния неду­гу­ю­щих и страж­ду­щих. Так, он осво­бо­дил от бо­лез­ни неко­е­го рас­слаб­лен­но­го За­ха­рию из се­ла Ке­со­ва Го­ра, вра­зу­мив его с лю­бо­вью: «Ча­до! Пре­б­ла­гий Бог не хо­чет смер­ти греш­ни­ка, а жиз­ни и об­ра­ще­ния ко спа­се­нию, и ка­ки­ми ве­да­ет судь­ба­ми, при­во­дит его ко спа­се­нию через по­ка­я­ние. Те­бя по­стиг­ло Бо­жие по­се­ще­ние и, ес­ли по­ка­ешь­ся и оста­вишь преж­ние обы­чаи, Бог по­шлет те­бе ис­це­ле­ние; ес­ли же нет, то по­стра­да­ешь и боль­ше се­го». При­нес­ший по­ка­я­ние греш­ник ис­це­лил­ся, а по­сле то­го стал свя­щен­ни­ком в сво­ем се­ле и всю жизнь пом­нил на­став­ле­ния пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия.

Дру­гой раз пре­по­доб­ный вы­ле­чил му­чи­мо­го бе­са­ми бо­яр­ско­го Ва­си­лия Ря­си­на. По­сле мо­лит­вы пре­по­доб­ный Ма­ка­рий осе­нил его крест­ным зна­ме­ни­ем, и тот очи­стил­ся. Об­ра­до­ван­ный нис­по­слан­ной ми­ло­стью Бо­жи­ей, он из­брал ино­че­ский путь.

На­гра­дил Гос­подь ду­хо­нос­но­го стар­ца так­же и да­ром про­зор­ли­во­сти. Од­на­жды укра­ли мо­на­стыр­ских во­лов. Вне­зап­но во­ры бы­ли по­ра­же­ны сле­по­той и, дол­го блуж­дая в окрест­но­стях, опять ока­за­лись у во­рот оби­те­ли. Пре­по­доб­ный Ма­ка­рий осмат­ри­вал в то вре­мя хо­зяй­ство и, как бы не зная, в чем де­ло, спро­сил, уви­дев их, по­че­му они здесь, да к то­му же с во­ла­ми. По­хи­ти­те­ли со­зна­лись во всем и рас­ка­я­лись. Пре­по­доб­ный от­пу­стил им грех и, ис­це­лив, на­ка­зал впредь не по­ся­гать на чу­жое.

Неза­дол­го пе­ред сво­ей кон­чи­ной пре­по­доб­ный Ма­ка­рий за­бо­лел. Неко­то­рое вре­мя он без­молв­ство­вал, а в пред­чув­ствии ис­хо­да, при­звав бра­тию, бла­го­сло­вил и по­це­ло­вал каж­до­го и про­стил­ся: «Пре­даю вас Гос­по­ду Бо­гу! Пре­бы­вай­те все­гда в тру­дах, по­сте, бде­нии и непре­стан­ной мо­лит­ве; блю­ди­те чи­сто­ту ду­шев­ную и те­лес­ную, не воз­да­вай­те зло за зло или до­са­жде­ние за до­са­жде­ние. Ра­зу­мей­те, бра­тия: ес­ли я имею дерз­но­ве­ние к Бо­гу, то по мо­ем от­ше­ствии сия оби­тель не оску­де­ет, но рас­про­стра­нит­ся».

Пре­ста­вил­ся игу­мен Ка­ля­зин­ский 17 мар­та 1483 го­да глу­бо­ким стар­цем, на 82-м го­ду жиз­ни, и был по­гре­бен близ по­стро­ен­ной им де­ре­вян­ной церк­ви. Над мо­ги­лой его бы­ла со­ору­же­на и укра­ше­на об­ра­за­ми де­ре­вян­ная ча­сов­ня. Ко­гда храм об­вет­шал, жерт­во­ва­те­ли ре­ши­ли об­но­вить его, вы­стро­ив на том ме­сте ка­мен­ную цер­ковь. Во вре­мя ко­па­ния рвов для ее ос­но­ва­ния был об­ре­тен гроб пре­по­доб­но­го. От его нетлен­ных мо­щей ис­хо­ди­ло бла­го­уха­ние, се­ди­ны стар­ца бы­ли чи­сты, и да­же ри­зы не из­ме­ни­лись. Слу­чи­лось это 26 мая 1521 го­да.

Мно­же­ство ис­це­ле­ний рас­слаб­лен­ных, бес­но­ва­тых, стра­дав­ших кост­ной бо­лью, сле­по­тою, бо­лез­нью ног про­ис­хо­ди­ло при мо­щах свя­то­го. Это при­вле­ка­ло в оби­тель мно­же­ство па­лом­ни­ков. До 1547 го­да пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия чти­ли мест­но. Чу­до­тво­ре­ния и на­род­ная лю­бовь спо­соб­ство­ва­ли то­му, что на Мос­ков­ском Со­бо­ре 1547 го­да он был при­чис­лен к ли­ку свя­тых Бо­жи­их угод­ни­ков и па­мять его бы­ло по­ста­нов­ле­но празд­но­вать по всей Рос­сии. В Ка­ля­зин к пре­по­доб­но­му хо­ди­ли пеш­ком про­стые лю­ди, ез­ди­ли ца­ри: в 1553 го­ду оби­тель по­се­тил царь Иоанн Ва­си­лье­вич Гроз­ный, в 1599-м – Бо­рис Го­ду­нов с су­пру­гой и детьми при­был ис­про­сить у пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия бла­го­сло­ве­ние на вступ­ле­ние до­че­ри Ксе­нии в брак. То­гда цар­ствен­ны­ми бо­го­моль­ца­ми бы­ла устро­е­на се­реб­ря­ная ра­ка, ку­да бы­ли пе­ре­ло­же­ны чест­ные мо­щи свя­то­го.

В 1610 го­ду оби­тель бы­ла раз­граб­ле­на по­ля­ка­ми, мно­гие из бра­тии уби­ты. По­сле Сму­ты го­су­да­ри но­во­го пра­вя­ще­го до­ма Ро­ма­но­вых так­же неод­но­крат­но мо­ли­лись в ней: в 1619 го­ду царь Ми­ха­ил Фе­до­ро­вич, в 1635-м – его отец, пат­ри­арх Фила­рет. В 1654 го­ду, во вре­мя мо­ро­во­го по­вет­рия, ца­ри­ца Ма­рия Ильи­нич­на и пат­ри­арх Ни­кон име­ли ме­сто­пре­бы­ва­ние в Ка­ля­зин­ской оби­те­ли. В 1700 го­ду для мо­щей бла­го­че­сти­вы­ми жерт­во­ва­те­ля­ми бы­ла устро­е­на но­вая се­реб­ря­ная ра­ка, в ко­ей угод­ник Бо­жий по­чи­вал вплоть до за­кры­тия мо­на­сты­ря со­вет­ской вла­стью. По его раз­граб­ле­нии в 1930-е го­ды мо­щи пе­ре­вез­ли в Тверь, в ка­фед­раль­ный со­бо­р Бе­лая Тро­и­ца. В 2012 го­ду мо­щи пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны на ро­ди­ну в го­род Ка­ля­зин, в храм Воз­не­се­ния Гос­под­ня.

Па­мять пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, Ка­ля­зин­ско­го чу­до­твор­ца, со­вер­ша­ет­ся 17/30 мар­та, в день его кон­чи­ны, и 26 мая/8 июня – в день об­ре­те­ния свя­тых мо­щей, ко­гда в Ка­ля­зине при огром­ном сте­че­нии па­лом­ни­ков со­вер­ша­ет­ся крест­ный ход. В Ма­ка­ри­е­вом мо­на­сты­ре от­ме­чал­ся так­же день те­зо­име­нит­ства свя­то­го – 16/29 но­яб­ря.

Чтит­ся свя­той Ма­ка­рий и в Со­бо­ре Твер­ских свя­тых (пе­ре­хо­дя­щее празд­но­ва­ние в пер­вое вос­кре­се­нье по­сле 29 июня/12 июля – дня свя­тых пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла).

Обретение мощей преподобного Макария Калязинского

Об­ре­те­ние мо­щей пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Ка­ля­зин­ско­го про­изо­шло 26 мая 1521 го­да. Ку­пец из го­ро­да Дмит­ро­ва Ми­ха­ил Во­рон­ков по­жерт­во­вал сред­ства на стро­и­тель­ство ка­мен­ной церк­ви вме­сто об­вет­шав­шей де­ре­вян­ной в Ка­ля­зин­ском мо­на­сты­ре. Игу­мен мо­на­сты­ря Иоасаф во­дру­зил крест на ме­сте, пред­на­зна­чен­ном для ал­та­ря, и бла­го­сло­вил ко­пать рвы под фун­да­мент. Во вре­мя ра­бот был об­ре­тен нераз­ру­шив­ший­ся гроб, от ко­то­ро­го ис­хо­ди­ло бла­го­уха­ние. Игу­мен Иоасаф тот­час узнал гроб ос­но­ва­те­ля мо­на­сты­ря — пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, пре­ста­вив­ше­го­ся в 1483 го­ду. Бра­тия мо­на­сты­ря и мно­же­ство со­брав­ше­го­ся на­ро­да со­вер­ши­ли па­ни­хи­ду над пе­ре­не­сен­ным ко хра­му гро­бом. С это­го дня у нетлен­ных мо­щей свя­то­го ста­ли со­вер­шать­ся ис­це­ле­ния. Об этом бы­ло со­об­ще­но Мос­ков­ско­му мит­ро­по­ли­ту Да­ни­и­лу (1522–1539), ко­то­рый со­звал в Москве Со­бор и, по­дроб­но рас­смот­рев сви­де­тель­ства о свя­то­сти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, уста­но­вил празд­но­ва­ние но­во­яв­лен­но­му свя­то­му. Мо­щи бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в храм во Имя Свя­той Тро­и­цы. Фе­о­до­си­ем из Тве­ри бы­ла со­став­ле­на служ­ба на об­ре­те­ние мо­щей. До 1547 го­да по­чи­та­ние свя­то­го Ма­ка­рия со­вер­ша­лось толь­ко в его оби­те­ли. На Мос­ков­ском Со­бо­ре 1547 го­да, при мит­ро­по­ли­те Ма­ка­рии (1543–1564), пре­по­доб­ный Ма­ка­рий Ка­ля­зин­ский был при­чис­лен к ли­ку свя­тых, па­мять его в чис­ле дру­гих рус­ских свя­тых по­ста­нов­ле­но празд­но­вать по всей Рос­сии.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ма­ка­рия Ко­ля­зин­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.