Акафист святому преподобному Марку Печерскому, гробокопателю

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 11 января (29 декабря ст. ст.)

Ґкafістъ прпdбному чудотв0рцу мaрку пещeрнику, гробокопaтелю

Кондaкъ №

И#збрaнный многотрyдниче, ўг0дниче хrт0въ, бGобlжeнне мaрко, въ постЁ, моли1твэ, неустaнномъ бдёніи вс‰ дни2 и3 н0щи провождaвый, тёмже вeліи дaры прес™aгw д¦а стzжaвый, моли2 всевhшнzгw и3 прес™yю дв7у бцdу и3з8sти нaсъ t ск0рбныхъ њбстоsній, подaти нaмъ сп7сeніе неwбори1мое, да со ўмилeніемъ зовeмъ ти2: Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Јкосъ №

ЃгGлопод0бный и4ноче, безмeздный копaтелю, моли1твенныz кeлліи и3 смeртныz џдры приготовлsвый, зeмлю на рaмахъ свои1хъ носи1вый, за всS сіS нбcную нагрaду њжидaвый, людскyю мздY ўб0гимъ раздавaлъ є3си2. Дивsсz таков0му твоемY ўсeрдію, вели1цей крот0сти и3 нестzжaнію, взывaемъ ти2 хвалeбнэ: Рaдуйсz, всёмъ сeрдцемъ бGа возлюби1вый. Рaдуйсz, пещeрное подви1жничество въ послушaніе себE вмэни1вый. Рaдуйсz, служи1ти мjру tрекjйсz. Рaдуйсz, раб0тати є3ди1ному бGу возжелёвый. Рaдуйсz, мjръ и3 всS крaснаz є3гw2 презрёвый. Рaдуйсz, њ г0рнихъ бlгахъ вhну помышлsвый. Рaдуйсz, и3з8 тeмныхъ лабири1нтwвъ къ бGу џчи сeрдца возводи1вый. Рaдуйсz, дaръ прозорли1вости и3 чудотворeніz t негw2 стzжaвый. Рaдуйсz, труды2 нaша на пути2 сп7сeніz њблегчaющій. Рaдуйсz, къ тебЁ прибэгaющихъ ск0рый пом0щниче. Рaдуйсz, ри1зы безыскyсныz носи1вый. Рaдуйсz, грaда кjева и3 лavры печeрскіz велелёпное ўкрашeніе. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ в7

Дaръ, свhше тебЁ дaнный, ты2, бlжeнне џтче, до поры2 скрывaлъ є3си2, тaйныz моли1твы бGу возносS непрестaннw. Возложи1ша на п0zсъ себЁ желёзо, б0дрствовалъ є3си2 дeнь и3 н0щь въ трудaхъ и3 pалмопёніихъ, не tдэлsz же всеS сеS t стр0гагw постA. В0ду пи1лъ ты2 мёрою и3з8 с™hz мёрки, к0ею служи1лъ тебЁ мeдный крeстъ. Тёмже спод0билъ тS гDь неви1димаz зрёти и3 невозм0жнаz чlвёкwмъ совершaти. Сегw2 рaди съ бlгоговёніемъ зовeмъ є3мY: Ґллилyіz.

Јкосъ в7

Си1ла б9іz ўкрэпи2 тS, прпdбне џтче мaрко, на п0двиги дух0вныz въ подзeмнэмъ рaи, и3дёже возсіS блгdть гDнz на мёстэ варsжскихъ вертeпwвъ. Тaмъ же ћкw настaвникъ и4нокwвъ kви1лсz є3си2. Почитaz таковaz дэsніz твоS, всёмъ сeрдцемъ воспэвaемъ ти2: Рaдуйсz, житіeмъ свои1мъ терпёнію нaсъ научaющій. Рaдуйсz, люб0вь б9ію лю1дzмъ показyющій. Рaдуйсz, плодaми бlгочeстіz ўкрaшенный. Рaдуйсz, терпёніе и3 неѕл0біе всемY мjру kви1вый. Рaдуйсz, тeплый предстaтельниче нaшъ пред8 пrт0ломъ всевhшнегw. Рaдуйсz, дyши tчazнныz ко хrтY направлsющій. Рaдуйсz, всехвaльне прпdбне џтче, бlги1ми дёлы брaтію въ рeвности њ гDэ ўтверди1вый. Рaдуйсz, хrтA рaди желёзное на тёлэ своeмъ носи1вый. Рaдуйсz, сомнёніе и3 маловёріе и3з8 дyшъ смzтeнныхъ и3згонsющій. Рaдуйсz, чистотY и3 смирeніе соб0ю kвлsющій. Рaдуйсz, ѓгGлонрaвный чlвёче. Рaдуйсz, ди1вный њ гDэ подви1жниче. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ G

НосS въ чи1нэ ѓгGльскомъ и4ноческій џбразъ, крылaтому львY ўпод0билсz є3си2. Ћкw лeвъ њживлsетъ рhкомъ свои1хъ мeртвыхъ, тaкw же и3 ты2 смирeнными и3 кр0ткими речaми воскрешaлъ є3си2 ўс0пшихъ и4нокwвъ. Недоумэвazсz њ таков0мъ чудeсномъ превращeніи, взывaемъ бGу всемогyщему: Ґллилyіz.

Јкосъ G

Вкyпэ со є3ђли1стомъ мaркомъ и3 прbр0комъ б9іимъ їезекіи1лемъ, нёкогда ўзрёвшими срeдь ли1кwвъ ѓгGльскихъ наделённое крилaми льви1ное под0біе, ўдост0илсz є3си2 и3 ты2, бGобlжeнне, поминaемъ бhти наравнЁ съ древнёйшими напeрстники хrтA. Мh же, почитaюще сіS, зовeмъ ти2: Рaдуйсz, со ґпcломъ мaркомъ крылaтому львY под0бенъ бhвый. Рaдуйсz, б9eственнагw д¦а носи1тельниче. Рaдуйсz, вели1кій чудотв0рче. Рaдуйсz, бlгом0щный моли1твенниче. Рaдуйсz, свэщA неугаси1маz, въ моли1твахъ къ бGу ћркw горsщаz. Рaдуйсz, прbр0ка їезекіи1лz бlгjй послёдователю. Рaдуйсz, ћкw вeсь во гDэ пребывaвый. Рaдуйсz, къ нeму б0дреннw и3 неукл0ннw ўченики2 твоS направлsвый. Рaдуйсz, кyколь неѕл0біz на сS возложи1вый. Рaдуйсz, смирeніz и3 послушaніz зерцaло. Рaдуйсz прес™hz бцdы и3збрaнный люби1миче. Рaдуйсz, вёрный и3сполни1телю зaповэдей сн7а є3S и3 бGа. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ д7

Бyрю житeйскую, въ ўмaхъ брaтіи мzтyщуюсz, кр0тостію и3 неѕл0біемъ преwдолэвaлъ є3си2, бlжeнне мaрко. Въ бlгоtи1шіи пещeрнемъ бGоуг0днw подвизaлсz є3си2, наставлsz и4нокwвъ на всsку добродётель. Тёмже заслужи1лъ є3си2 бhти почитaемъ вкyпэ со ґнтHніемъ и3 fеод0сіемъ, первоначaльниками и4ночества и3 монaшескагw nбщежи1тіz на руси2. СE вёдуще, взывaемъ бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ д7

Бhсть є3гдA, ўтрудsсz тэлeснw, и3знем0глъ є3си2, њстaвивъ мёсто погребeніz тeснымъ и3 нерасши1реннымъ. И$нока, внезaпнw ўмeрша, никто2 же не возм0гъ въ т0мъ неуд0бномъ гр0бэ њпрaвити дост0йнw. ТогдA ты2 приказaлъ є3си2 ўс0пшему, взsвши сосyдъ, возли1ти на себE є3лeй кrтоoбрaзнw. И# бhло по семY. При ви1дэ чyда брaтіz, ѕэлw2 роптaвшаz, њб8sласz смертeльнымъ ўжaсомъ и3 трeпетомъ. И# мы2 съ бlгоговeніемъ трепeщемъ, воспэвaz ти2: Рaдуйсz, ћкw пaмzть твоS, не т0кмw брaтіею монастhрскою величaетсz. Рaдуйсz, пом0щниче неутоми1мый скорбsщихъ и3 нуждaющихсz. Рaдуйсz, ходaтаю нaшъ ў пrт0ла б9іz непостhдный. Рaдуйсz, смирeнный многотрyдниче, кр0тостію и3 неѕл0біемъ мн0гіz въ вёрэ ўтверди1вый. Рaдуйсz, дaрwвъ б9іихъ преисп0лненный. Рaдуйсz, безпрекосл0вную люб0вь къ бли1жнимъ kви1вый. Рaдуйсz, послушaніz рачи1телю. Рaдуйсz, свои1ми чудесы2 и3 предсказaніи монaхwвъ t недоумёніz и3 t ю3р0дства непотрeбнагw сп7сaвый. Рaдуйсz, трудолю1біz прaвило. Рaдуйсz, п0двиги дух0вными пл0ть твою2 дyху покори1вый. Рaдуйсz, ћкw ґнтHніz и3 fеод0сіа ўченик0мъ содёлалсz є3си2. Рaдуйсz, ћкw съ ни1ми вкyпэ во слaвэ нб7нэй пребывaz, бGа вhну њ нaсъ грёшныхъ ўмолsеши. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ є7

Е#щE бhсть, є3гдA друг0е мёсто погребeніz kви1лось негот0во. Новопрестaвленнагw њживи1въ, ты2, прпdбне мaрко, велeлъ є3си2 є3мY смирeннэ дожидaтисz своегw2 чaса. Воскрeсшій же, раскрhвши џчи, не закрывaлъ и5хъ цёлый дeнь и3 н0щь. Наyтро же, прикрhвъ глазни1цы, предaлъ дyхъ св0й въ рyцэ б9іи и3 съ чeстью бhлъ пол0женъ на гот0вомъ мёстэ. Н0вому kвлeнію чудsщесz, взывaемъ: Ґллилyіz.

Јкосъ є7

Ўвёдэвше тS, прпdбне мaрко, ћкw чудeсъ твори1телz и3 прозорли1вца, мн0гіz ўсeрднw тS восхвалsху и3 желaху получи1ти бlгодaть моли1твъ твои1хъ. Ты2, по глаг0лу б9ію, никагw2 же tгонsлъ є3си2, но рeвностнw сп7сeнію молsщихсz служи1лъ є3си2. Сегw2 рaди, воспэвaемъ ти2 похвaльнаz: Рaдуйсz, служи1вый цRкви б9іей t трудHвъ твои1хъ прaведныхъ. Рaдуйсz, въ собственорyчнw вhрытой пещeрэ пристaнище сп7сeніz получи1вый. Рaдуйсz, въ моли1твэ непрестaннw пребывaвый. Рaдуйсz, лavру печeрскую и3 сщ7eнный грaдъ кjевъ моли1твеннымъ бдёніемъ t бёдъ њграждaвый. Рaдуйсz, претвори1вый пещeрное жили1ще разб0йникwвъ въ хрaмы гDа слaвы. Рaдуйсz, въ подзeмныхъ кр0вэхъ главY глуби1ннагw ѕмjz крёпкw сокруши1вый. Рaдуйсz, прпdбне џтче, бGомyдріемъ выс0кимъ преисп0лненный. Рaдуйсz, настaвниче бGон0сне, дaры д¦а с™aгw преукрaшенный. Рaдуйсz, ґпcла мaрка словесA возлюби1вый. Рaдуйсz, всю2 брaтію трудолю1бію поучaвый. Рaдуйсz, дарHвъ дух0вныхъ всёмъ къ тебЁ притекaющимъ ў гDа и3спрошaющій. Рaдуйсz, t всsкагw недоумёніz и3 нaсъ сп7сaющій. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ ѕ7

Вн0вэ воссіS слaва п0двигwвъ твои1хъ, бlжeнне мaрко, є3гдA дв0ица дух0вныхъ брaтій возжелЁ по смeрти во є3ди1номъ гр0бэ возлeщи: стaршій горЁ, млaдшій ни1зу. Fе0філу стaршему, и3з8 монастырS врeменнw и3сшeдшу, пришлA вёсть њ смeрти їwaнна, млaдшегw. Вернyвшесz и3 ви1дэвъ своE мёсто зaнzто, стaршій возопи2: кaкw м0жеши на моE мёсто клaсти млaдшегw: тh же, мaрко, кр0тцэ поклони1вшесz є3мY, проси1лъ є3си2 ўмeршегw њжи1ти и3 перейти2 на своE мёсто. И# бhло тaкъ. Стaршій брaтъ, роптaвшій на бlжeннагw, припaлъ къ ногaмъ є3гw2, глаг0лz: согрэши1лъ |, џтче. СE познaвше, мы2 зовeмъ и3збрaвшему тS бGу: Ґллилyz.

Јкосъ ѕ7

Согрэши1вый гнёвомъ fе0філъ њпечaлилсz ѕэлw2, рeкъ тебЁ: молю2, прикажи2 брaту, чт0бы џнъ лeгъ тaмъ сн0ва. Тh же tвэщaлъ є3си2: сaмъ гDь, ўничтожaz рaспрю мeжду нaми, сотвори1лъ сіE. Восставлsти мeртвыхъ дёло б9іе. Ѓзъ же є4смь чlвёкъ грёшный. Но знaй и3 то2: нег0же, ўповaz на старшинство2, ни въ гнёвъ впадaти, ни своев0льнw брaтскую nби1тель покидaти. СемY дивsсz ўмилeннw, поeмъ ти2 таковaz: Рaдуйсz, смирeніz люби1телю. Рaдуйсz, ди1внаz похвало2 рeвностныхъ трyдникwвъ по бз7э. Рaдуйсz, роптaвшей брaтіи примири1телю. Рaдуйсz, ми1ра и3 тишины2 во nби1тели насади1телю. Рaдуйсz, ўченики2 твоS t сётей невиди1магw врагA моли1твою твоeю соблюдaвый. Рaдуйсz, и3скушeнный на мн0зэ, и3скушaемымъ помогaвый. Рaдуйсz, чи1стое вмэсти1лище добродётелей. Рaдуйсz, крaсное селeніе д¦а с™aгw. Рaдуйсz, смирeннw твори1ти добродётели нaсъ научaющій. Рaдуйсz, къ п0двигамъ бlгочeстіz всёхъ призывaющій. Рaдуйсz, кр0тостію твоeю брaтію и3 лю1діz мірскjz ўдиви1вый. Рaдуйсz, грaда кjева нб7ный застyпниче. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ з7

Чyдо прозорли1вости kви1лъ є3си2, бlжeнне мaрко, є3гдA велeлъ є3си2 fе0філу гот0витисz къ ск0рой смeрти. Т0тъ же, раздaвъ и3мyщество ўб0гимъ, ўедини1лсz въ кeлліи своeй, стенS, рыдaz и3 постsсz дaбы ўми1лостивити всевhшнегw и3 получи1ти врeмz на покаsніе. СE вёдуще, моли1твеннw взывaемъ бGу: Ґллилyіz.

Јкосъ з7

T плaча прпdбный fе0філъ њслёпъ, пл0ть є3гw2 и3стazла до крaйности за мн0гw днeй. ТогдA ты2, мaрко, м0лвилъ є3си2 безутёшному: прости2, | пожелaлъ тебЁ сегw2, предсказaвши ск0рую кончи1ну, дaбы смири1ти твоE пл0тское высокоyміе. Сeрдца сокрушeнна и3 смирeнна бGъ не ўничижи1тъ. Ви1дz таков0е и3сцэлeніе душeвное, поeмъ ти2: Рaдуйсz, всехвaльне џтче, со мyдрыми ўчи1телеми монaшестими въ цrтвіе нбcное вшeдый. Рaдуйсz, на пyть сп7сeніz tтyдуже нaсъ призывaющій. Рaдуйсz, ск0рби людскjz ўгашaющій. Рaдуйсz, страстьми2 њдержи1мыхъ t ги1бели сп7сaющій. Рaдуйсz, ћкw мн0гіz t невёріz tврати1вый. Рaдуйсz, ћкw м0щи твоS с™hz и3 нhнэ всёхъ припaдающихъ къ ни1мъ t всsкагw ѕлaгw њбстоsніz сп7сaютъ. Рaдуйсz, дaже до tшeствіz твоегw2 ко гDу всёхъ въ рaзумэ хrт0вомъ наставлsвый. Рaдуйсz, дeнь кончи1ны своеS предвёдый. Рaдуйсz, дрeвнимъ прbр0кwмъ б9іимъ равночeстный. Рaдуйсz, прозорли1вости бlгодaтныz преисп0лненный. Рaдуйсz, чудесA преслaвна въ житіи2 твоeмъ соверши1вый. Рaдуйсz, бGа прослaвивый п0двиги твои1ми. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ }

Наглaвіе твоE чтcн0е, ћкw шлeмъ, ўкрывaетъ нaсъ t ѕлA, њбновлsетъ дyшу, њграждaетъ t бэс0вскагw прельщeніz, лeчитъ t грэх0вныхъ ћзвъ. ТебЁ и3зрsднw послужи1вшее, тhсzчу лётъ nно2 храни1ло твои2 п0мыслы. Мh же, њсэнsеміи си1мъ кл0букомъ, вдохновлsемсz на п0двиги рaди всевhшнzгw, взывaz: Ґллилyіz.

Јкосъ }

Кл0букъ ґрхіепjскопа, шлeмъ в0ина и3 кyколь схи1мника њб8едини1ла є4сть въ себЁ твоS бlгaz шaпка, є4ю же мы2 каждоднeвнw њсэнsеми, получaемъ си1лу и3 надeжду на сп7сeніе. Тh же, почивazй съ прпdбными на нбcёхъ, не њстaви нaсъ моли1твами твои1ми, бyди нaмъ споб0рникъ и3 стэнA несокруши1маz, да зовeмъ ти2: Рaдуйсz, вeлію влaсть на дyхи нечи1стыz t гDа пріsвый. Рaдуйсz, людeй, стужaемыхъ привидёніи діaвольскими моли1твою твоeю њчи1стивый. Рaдуйсz, мн0гіz бэсновaтыz t мучи1тельства дeмонскагw свободи1вый. Рaдуйсz, всS привидёніz и3 и3скушeніz сатани1нскаz побэди1вый. Рaдуйсz, бёсwвъ и3 колдунHвъ гр0знw карaющій. Рaдуйсz, ћкw просsщихъ защи1ты t ни1хъ и3 вспоможeніz не tторгaющій. Рaдуйсz, t мучи1тельства дeмонскагw мн0гіz чlвёки моли1твою твоeю свобождaеши. Рaдуйсz, ћкw и3сцэлeніz бlгодaтныz t гр0ба твоегw2 вёрнымъ подаeши. Рaдуйсz, побэди1вый враги2 неви1димыz глуб0кимъ твои1мъ смирeніемъ. Рaдуйсz, низложи1вый и3 посрами1вый гордhню ѕл0бнагw веліaра. Рaдуйсz, въ чaсъ смeртный всёмъ нaмъ бlгонадeжный пом0щниче. Рaдуйсz, t наси1ліz діaвольскагw многом0щный нaмъ защи1тниче. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ f7

Ск0ль ни старaлсz подкупи1ти тS глуби1нный ѕмjй, ты2 њставaлсz є3си2 непрекл0ненъ, џтче нaшъ честнhй, и3 нhнэ рeвностнw храни1ши дyши вёрныхъ, не предаeши и5хъ на ги1бель, защищaеши t всsкихъ ѕ0лъ. Тёмже вси2, застyпничество получи1вшіи, вопію1тъ спcтелю: Ґллилyіz.

Јкосъ f7

СтэнA є3си2 твeрдаz и3 прибёжище неwбори1мое молsщимсz тебЁ, прпdбне џтче нaшъ мaрко. Сегw2 рaди вопіeмъ ти2: њхранsй нaсъ всегдA t врaгъ ви1димыхъ и3 неви1димыхъ, бyди заступлeніемъ непостhднымъ и3 надeждою неизмэнsемою всёмъ нaмъ, прославлsющимъ тебє2 глаг0лы сицевhми: Рaдуйсz, душeвныz стрaсти ўмертвлsющій. Рaдуйсz, ко сп7сeнію всёхъ призывaющій. Рaдуйсz, бlгочeстію и3 смирeнію нaсъ научаю1щій. Рaдуйсz, мzтyщихсz и3 маловёрныхъ въ вёрэ ўкрэплsющій. Рaдуйсz, на трyдъ дух0вный нaсъ воздвигaющій. Рaдуйсz, ми1ръ б9ій въ сердцA людeй приносsщій. Рaдуйсz, дyхъ ѕл0бы въ сердцaхъ њѕл0бленныхъ ўгашaющій. Рaдуйсz, t сётей врaжіихъ нaсъ и3збавлsющій. Рaдуйсz, дёлы бlги1ми дyшу свою2 ўкрaсивый. Рaдуйсz, съ ли1ки нбcными творцA прослaвивый. Рaдуйсz, слaвы б9eственныz ўдост0ивыйсz. Рaдуйсz, на нб7си2 nби1тель себЁ nбрётый. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ ‹

Ћкw ви1дэста џчи твоS пренесeніе мощeй прпdбнагw fеод0сіа, тh бо свои1ма рукaма и5хъ во хрaмэ возложи1лъ є3си2, нhнэ въ г0рнэмъ їеrли1мэ, вкyпэ со вели1кими ўчи1телеми пребывaеши. При1зри и3 на нaсъ, ты2, ўг0дниче б9ій, бlгосeрдіемъ твои1мъ t всsкіz напaсти защити2, t бэс0вскихъ наваждeній и3 t рaнъ грэх0вныхъ њхрани2, и3сцэлeніе подaждь моли1твами твои1ми, да бlгодaрнэ воззовeмъ ко гDу: Ґллилyіz.

Јкосъ ‹

Вэт‡z многовэщaнныz не м0гутъ разумёти, кaкw ты2 глaсомъ свои1мъ чудесA твори1лъ є3си2, кaкw цэломyдріемъ є3ди1нымъ, п0стничествомъ и3 смирeніемъ неизбhвную б9ію бlгодaть стzжaлъ є3си2. Нaдо всёмъ тёмъ бцdы ли1къ сіsетъ, є4й же с™hе молeбны вкyпэ съ тоб0ю творsще, и3з8 глубины2 сердeцъ нaшихъ зовeмъ: Рaдуйсz, и3зрsдный слуго2 прес™hz дв7ы. Рaдуйсz, съ нeю вкyпэ моли1тисz за ны2 ко гDу дерзновeніе получи1вый. Рaдуйсz, вeлію влaсть на діaвола t гDа и3мёющій. Рaдуйсz, всS и3скушeніz дyхwвъ тмы2 побэдон0снw tражaющій. Рaдуйсz, цвёте прекрaснэйшій рaz нб7нагw. Рaдуйсz, всёмъ скорбsщимъ бlгjй ўтёшительниче. Рaдуйсz, цэломyдріz рачи1телю. Рaдуйсz, ћкw и3 всS рyсь правослaвнаz тS пред8 гDомъ величaетъ. Рaдуйсz, ћкw тS гони1телемъ бёсwвъ нарицaютъ. Рaдуйсz, ћкw ты2 є3си2 лavры печeрскіz и3 грaда кjева моли1твенниче с™hй. Рaдуйсz, въ г0рнихъ nби1телэхъ пребывaющій. Рaдуйсz, њ нaсъ грёшныхъ тaмw молsщійсz. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ №i

Пещeры лavрскіz, вhну подзeмнымъ нб7омъ величaвшаzсz, и3 нhнэ всёми тaкw величaютсz, понeже и3стекaетъ t моги1лъ, вhрытыхъ тоб0ю, мaрко, и3 позднёйшими ўсeрдными копaтелzми блгdть. Въ рaцэхъ пол0женніи с™jи принимaютъ лобызaніz и3 моли1твенные воздыхaніz за всёхъ, кто2 прaведнымъ житіeмъ свои1мъ стzжaли t всевhшнzгw дaръ чудотворeніz и3 посмeртнагw нетлёніz, nбaче всёхъ и3мeнъ подви1жникwвъ не вёмы. Прослaвлzемъ нhнэ блгdтный сeй некр0пwль пaче пирамjдъ є3гЂпетскихъ и3 пр0чихъ величaйшихъ клaдбищъ мjра, возносS въ нб7ный рaй моли1тву: Ґллилyіz.

Јкосъ №i

Е#рети1ки пытaхусz разрyшити некр0пwль, њсновaнный тоб0ю: лю1діе, не вёровавшіz во блгdaть с™hхъ мощeй, потщaшасz ѕэлw2 вhвезти и3 сожeщи нетлённые њстaнки прпdбныхъ. Nднaко же посрaмлены kви1лисz безб0жники и3 бGоб0рцы: не допусти1лъ всевhшній кощyнственнагw разорeніz, и4бо гDь посрaмленъ не бывaетъ. Припaдаz же къ рaкамъ пребlгословeннымъ, и3з8 глубины2 сердeцъ взывaемъ си1це: Рaдуйсz, бlжeнне мaрко, дaже по смeрти є3рети1ческую ѕл0бу посрами1вый. Рaдуйсz, ћкw житіeмъ свои1мъ пещeрнымъ ѓгGлwвъ ўдиви1вый. Рaдуйсz, њ снискaніи жи1зни вёчныz нaшъ ходaтаиче пребlгjй. Рaдуйсz, ћкw за рyсь правослaвную, моли1твенниче прес™hй. Рaдуйсz, всёмъ и4щущимъ милосeрдіz б9іz всегдA помогaющій. Рaдуйсz, њ всёхъ стрaждущихъ и3 труждaющихсz моли1твы њ нaсъ бGу приносsщій. Рaдуйсz, прпdбне џтче, чудодёйственную шaпку нaмъ даровaвый. Рaдуйсz, под8 нeю же стоsщимъ вeлію надeжду и3 неиссzкaемую п0мощь подаeши. Рaдуйсz, и3зрsдный слуго2 пречcтыz дв7ы. Рaдуйсz, моли1твы ўсeрдныz за нaсъ пред8 нeю приносsщій. Рaдуйсz, бlговолeніемъ бGом™ре њсэнeнный. Рaдуйсz, tкровeній б9eственныхъ t неS ўдост0енный. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ в7i

И$муще дaръ вели1кой бlгодaти б9іей, с™е прпdбне џтче мaрко, и3 нhнэ неwскyднw помогaеши всёмъ жaждущимъ защи1ты и3 сп7сeніz. П0двиги твоS, мн0гажды воспётыz въ лэтописaніихъ, запечатлённыz на стэнaхъ хрaмwвъ и3 въ и3зoбражeніихъ с™hхъ їкHнъ, вдохновлsютъ нaсъ на житіE по бз7э. Тh бо њхранsеши и3 ўкрэплsеши труждaющихсz, наставлsеши заблyдшихъ, подставлsz рaмо крёпкое ведyщимъ брaнь пр0тиву дyховомъ ѕлHбы поднебeснымъ. Нhнэ же и3 нaмъ, тебЁ молsщимсz, и3сточи2 t бGа стрyи и3сцэлeніz, да зовeмъ є3мY: Ґллилyіz.

Јкосъ в7i

Чудотв0рные м0щи твоS подаю1тъ неwскудэвaемые и3сцэлeніz всёмъ съ вёрою притекaющимъ къ рaцэ твоeй чтcнёй, к0ей мёсто є4сть въ бли1жнихъ пещeрахъ вели1цей лavры кjево печeрстей, во є3ди1ней кeлліи съ лю1бzщими брaтіzми fе0філомъ и3 їwaнномъ, вкyпэ тaкожде и3 съ прпdбнымъ тjтомъ. Прослaвлzемъ тS сердeчнw со всёми прпdбными печeрскими, глаг0лz си1це: Рaдуйсz, распинaти пл0ть со страстьми2 и3 похотьми2 научaющій. Рaдуйсz, њ чтyщихъ пaмzть твою2 ходaтаю и3 покрови1тельниче. Рaдуйсz, ко гр0бу твоемY притекaющимъ tрaду подаю1щій. Рaдуйсz, њ сп7сeніи nтeчества нaшегw при1снw ходaтайствующій. Рaдуйсz, ўчи1телю монaхwвъ, мн0гими чудесы2 всю2 брaтію ўдиви1вый. Рaдуйсz, со всёми прпdбными nтцы2 въ лavрэ прославлsемый. Рaдуйсz, ўсeрдный предстaтелю, ў пrт0ла б9іz моли1твы њ нaсъ приносsщій. Рaдуйсz, t наси1ліz діaвольскагw многом0щный нaмъ защи1тниче. Рaдуйсz, лavры печeрскіz крёпкое њграждeніе. Рaдуйсz, по бз7э и3 бцdэ непостhдное нaше ўповaніе. Рaдуйсz, ћкw сёмz твоE дух0вное не њскудЁ въ земли2 рyсской. Рaдуйсz, ћкw весели1шисz со чaды твои1ми во nби1телэхъ рaйскихъ. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ мaрко, ск0рый пом0щниче и3 моли1твенниче њ всёхъ къ тебЁ прибэгaющихъ.

Кондaкъ Gi

Q, вели1кій чудотв0рче, бGобlжeнне џтче мaрко, смирeннэ понесhй крeстъ житіS пещeрнагw, сокруши1вый мeрзкую главY внyтреннzгw ѕмjz, за всS сіS t бGа ми1лость вeлію пріsвый, пріими2 t нaсъ, грёшныхъ и3 недост0йныхъ, молeніе сіE, къ тебЁ приноси1мое, њгради2 нaсъ моли1твами твои1ми t навётwвъ дyхwвъ тмы2 и3 всёхъ, мhслzщихъ нaмъ ѕлaz, и3збaви t ск0рбей и3 болёзней, t ѕлhхъ чlвёкъ и3 напрaсныz смeрти. Тh бо є3си2 моли1твенниче и3 пом0щниче вели1кій, взывaющихъ къ тебЁ неутоми1мый въ нб7э застyпниче, да съ тоб0ю и3 мы2, ко сп7сeнію придS, воспоeмъ всепобёдную пёснь бGу нaшему: Ґллилyіz.

Сeй кондaкъ чтeтсz три1жды. И# пaки јкосъ №-й: ЃгGлопод0бный и4ноче: И# кондaкъ №-й: И#збрaнный многотрyдниче:

Мlтва

Q, вели1кій и3 преди1вный чудотв0рче, бGобlжeнне џтче нaшъ мaрко, всегw2 себE служeнію хrтY tдaвый, до и3знеможeніz сщ7eнныz гр0бы копaвый, монaхwвъ на пyть прaвый наставлsвый и3 t грэхHвъ нечazнныхъ и5хъ њграждaвый, ўслhши нaсъ, молsщихсz тебЁ, kви2 на нaсъ люб0вь свою2, ўмоли2 всевhшнегw бGа и3 прес™yю дв7у бцdу и3збaвитисz нaмъ t всsкагw ѕлaгw њбстоsніz и3 t геeнны џгненной, да безболёзненнw и3 непреткновeннw войдeмъ въ черт0ги гDа нaшегw ї}са хrтA и3 спод0бимсz вкyпэ съ тоб0ю во цrтвіи нбcнэмъ пёти є3мY: Ґллилyіz.

Краткие жития преподобных Марка гробокопателя, Феофила и Иоанна Печерских, в Ближних пещерах

О пре­по­доб­ных Мар­ке Гро­бо­ко­па­те­ле, Фе­о­фи­ле Плач­ли­вом и Иоанне (XI–XII) рас­ска­зы­ва­ет Ки­е­во-Пе­чер­ский Па­те­рик. Два бра­та-ино­ка, пре­по­доб­ные Фе­о­фил и Иоанн, так лю­би­ли друг дру­га, что упро­си­ли пре­по­доб­но­го Мар­ка при­го­то­вить им од­ну мо­ги­лу.

Спу­стя мно­го лет стар­ший брат был по­слан по мо­на­стыр­ским де­лам. В то вре­мя брат Иоанн за­бо­лел и умер. Через несколь­ко дней воз­вра­тил­ся пре­по­доб­ный Фе­о­фил и по­шел вме­сте с бра­ти­ей по­смот­реть, где по­ло­жен умер­ший. Уви­дев, что он ле­жит в об­щем их гро­бе на пер­вом ме­сте, воз­не­го­до­вал на бла­жен­но­го Мар­ка и ска­зал: «За­чем по­ло­жил его здесь на мо­ем ме­сте? Я стар­ше его». Пе­щер­ник, со сми­ре­ни­ем кла­ня­ясь пре­по­доб­но­му Фе­о­фи­лу, про­сил про­стить его. За­тем, об­ра­тись к усоп­ше­му, ска­зал: «Брат, встань и дай это ме­сто стар­ше­му, а ты ляг на дру­гом ме­сте». И мерт­вый по­дви­нул­ся во гро­бе. Уви­дев это, пре­по­доб­ный Фе­о­фил пал к но­гам пре­по­доб­но­го Мар­ка и про­сил про­ще­ния. Пе­щер­ник за­ме­тил ему, чтобы он за­бо­тил­ся о сво­ем спа­се­нии, так как через неко­то­рое вре­мя его так­же при­не­сут сю­да. Услы­шав это, пре­по­доб­ный Фе­о­фил при­шел в ужас и ре­шил, что ско­ро умрет. Раз­дав всё, что имел, и оста­вив толь­ко ман­тию, он каж­дый день ожи­дал смерт­но­го ча­са. Ни­кто не мог удер­жать его от слез или за­ста­вить вку­сить слад­кой пи­щи. От слез пре­по­доб­ный Фе­о­фил по­те­рял зре­ние. Пре­по­доб­ный Марк пе­ред кон­чи­ной на его моль­бу уме­реть вме­сте с ним ска­зал: «Не же­лай смер­ти, она при­дет, хо­тя бы ты и не же­лал. Вот что по­слу­жит зна­ме­ни­ем близ­кой тво­ей кон­чи­ны: за три дня до смер­ти ты про­зре­ешь». Сло­ва свя­то­го ис­пол­ни­лись. Те­ло пре­по­доб­но­го Фе­о­фи­ла по­ло­же­но в Ан­то­ни­е­вой пе­ще­ре, в гро­бе вме­сте с его бра­том пре­по­доб­ным Иоан­ном, вбли­зи мо­щей пре­по­доб­но­го Мар­ка.

Полные жития преподобных Марка гробокопателя, Феофила и Иоанна Печерских, в Ближних пещерах

Пре­по­доб­ные Марк, Иоанн и Фе­о­фил под­ви­за­лись в Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли в кон­це XI и са­мом на­ча­ле XII вв.

За­ня­ти­ем пре­по­доб­но­го Мар­ка бы­ло ко­пать пе­ще­ры и го­то­вить ка­мо­ры – ме­ста для по­гре­бе­ния бра­тии (от­то­го он на­зы­вал­ся Пе­чер­ник, то есть жи­ву­щий в пе­ще­ре). Но и при та­ком про­стом тру­де по­движ­ник до­стиг необы­чай­но ду­хов­но­го со­вер­шен­ства. Жи­вя в пе­ще­ре, пре­по­доб­ный сво­и­ми ру­ка­ми ко­пал та­кие мо­ги­лы и на сво­их пле­чах вы­но­сил вон зем­лю. День и ночь тру­дясь для Гос­по­да, пре­по­доб­ный при­го­то­вил мно­го мест для по­гре­бе­ния бра­тии. По­движ­ник не брал за свой труд ни­че­го; ес­ли же кто доб­ро­воль­но да­вал ему что-ни­будь, он при­ни­мал и все раз­да­вал ни­щим. В без­мол­вии тру­дясь и бодр­ствуя день и ночь, прп. Марк од­на­ко не удо­вле­тво­рял­ся эти­ми тру­да­ми и по­дви­га­ми. Сми­ряя плоть свою по­стом, бде­ни­ем и мо­лит­вой, для пол­но­го умерщ­вле­ния ее он воз­ло­жил на чрес­ла свои тя­же­лые вери­ги и воз­дер­жи­вал­ся да­же в упо­треб­ле­нии во­ды: ко­гда му­чи­ла жаж­да, он пил во­ды лишь столь­ко, сколь­ко вме­ща­лось в его мед­ном кре­сте, ко­то­рый он все­гда но­сил с со­бою.

Бо­гу угод­ны бы­ли непре­стан­ные тру­ды и по­дви­ги прп. Мар­ка, и Он спо­до­бил Пе­чер­ни­ка та­кой чу­дес­ной си­лы, что да­же мерт­ве­цы слу­ша­лись его го­ло­са.

Од­на­жды Марк, по обы­чаю ко­пая мо­ги­лу, уто­мил­ся до из­не­мо­же­ния и оста­вил ме­сто тес­ным и нерас­ши­рен­ным. Слу­чи­лось, что в этот же день умер один болев­ший инок и для него не на­шлось дру­гой мо­ги­лы, кро­ме этой уз­кой и неудоб­ной. То­гда же бы­ло в обы­чае хо­ро­нить те­ло умер­ше­го в день его смер­ти. По­это­му ско­ро при­нес­ли мерт­во­го в пе­ще­ру к недо­кон­чен­ной ка­мо­ре и вслед­ствие тес­но­ты с тру­дом уло­жи­ли его. Ни убрать мерт­во­го, ни по­пра­вить на нем одежд, ни да­же воз­лить на него елей ока­за­лось со­вер­шен­но невоз­­мож­ным, на­столь­ко уз­ким и неудоб­ным бы­ло ме­сто. То­гда бра­тия воз­роп­та­ли на Мар­ка. Пе­чер­ник же со сми­ре­ни­ем низ­ко кла­нял­ся всем и го­во­рил: «Про­сти­те ме­ня, от­цы свя­тые, за немо­щью не до­кон­чил я». Но бра­тия еще боль­ше бра­ни­ли и уко­ря­ли его. То­гда Марк, об­ра­тив­шись к мерт­во­му, ска­зал ему: «Брат, ме­сто тес­но; так по­тру­дись ты сам, возь­ми мас­ло и воз­лей на се­бя». И мерт­вый, при­под­няв­шись немно­го, про­стер ру­ку, взял мас­ло, воз­лил его кре­сто­об­раз­но на грудь и ли­цо свое и, от­дав­ши со­суд, сам пе­ред все­ми при­брал се­бя, лег и уснул. Страх и тре­пет объ­яли всех, ви­дев­ших та­кое чу­до.

Дру­гой брат по­сле дол­гой бо­лез­ни по­мер. Один из дру­зей его отер губ­кой те­ло по­кой­но­го и по­шел в пе­ще­ру по­смот­реть ме­сто, где бу­дет ле­жать те­ло усоп­ше­го. Он спро­сил об этом Мар­ка Пе­чер­ни­ка, но бла­жен­ный от­ве­чал ему: «Пой­ди и ска­жи бра­ту: по­до­жди до зав­тра, по­ка ис­ко­па­ют те­бе ме­сто, то­гда и отой­дешь от жиз­ни на по­кой». «От­че, – воз­ра­зил Мар­ку при­шед­ший инок, – ко­му го­во­рить ты ве­лишь? Я уже гу­бкою отер его мерт­вое те­ло». Но пре­по­доб­ный сно­ва по­вто­рил ему: «Ты ви­дишь: ме­сто еще не го­то­во. Я ве­лю те­бе – иди и ска­жи умер­ше­му: греш­ный Марк го­во­рит те­бе: про­жи­ви еще этот день, а зав­тра отой­дешь к же­ла­е­мо­му то­бою Хри­сту, Гос­по­ду на­ше­му. Ко­гда при­го­тов­лю ме­сто, ку­да по­ло­жить те­бя, то при­шлю за то­бою».

По­ви­ну­ясь прп. Мар­ку, инок воз­вра­тил­ся в мо­на­стырь. Здесь все бра­тия со­вер­ша­ли по­гре­баль­ное пе­ние над усоп­шим. То­гда инок встал пе­ред ни­ми и об­ра­тил­ся к по­кой­но­му с та­ки­ми сло­ва­ми: «Марк го­во­рит те­бе, что ме­сто те­бе еще не при­го­тов­ле­но, по­до­жди до утра». Все удив­ля­лись этим сло­вам. Но еще бо­лее изу­ми­тель­но бы­ло то, что по это­му сло­ву ду­ша усоп­ше­го воз­вра­ти­лась в те­ло его; он от­крыл гла­за и всю ночь оста­вал­ся жи­вым, с от­кры­ты­ми гла­за­ми, толь­ко не го­во­рил ни­че­го. На дру­гой день друг его опять по­шел в пе­ще­ру узнать, го­то­во ли ме­сто. Бла­жен­ный Марк встре­тил его и ска­зал: «Пой­ди и ска­жи ожив­ше­му: Марк го­во­рит те­бе: оставь эту вре­мен­ную жизнь и пе­рей­ди в веч­ную; го­то­во ме­сто для те­ла тво­е­го. Дух свой пре­дай Бо­гу, а те­ло твое бу­дет по­ло­же­но здесь, в пе­ще­ре со свя­ты­ми от­ца­ми».

Брат по­шел и пе­ре­дал ожив­ше­му дру­гу сло­ва прп. Мар­ка. Тот на гла­зах у всех, при­шед­ших по­се­тить его, тот­час сме­жил очи и пре­дал дух свой Бо­гу. Он был по­гре­бен в пе­ще­ре, на при­го­тов­лен­ном для него ме­сте. И все ди­ви­лись это­му чу­ду.

В Пе­чер­ском мо­на­сты­ре жи­ли два ду­хов­ных бра­та – Иоанн и Фе­о­фил. От юно­сти они бы­ли со­еди­не­ны уза­ми ду­хов­ной люб­ви: име­ли од­ну во­лю, од­ни мыс­ли и же­ла­ния, оди­на­ко­вую рев­ность по Бо­ге. Они упро­си­ли прп. Мар­ка при­го­то­вить им об­щее ме­сто для по­гре­бе­ния, где бы они мог­ли лечь вме­сте, ко­гда Гос­подь им по­ве­лит. Мно­го вре­ме­ни спу­стя стар­ший из них, Фе­о­фил, от­лу­чил­ся из оби­те­ли по ка­кой-то нуж­де. В это вре­мя млад­ший брат, Иоанн, уго­див Гос­по­ду, раз­бо­лел­ся и скон­чал­ся. Его по­хо­ро­ни­ли на при­го­тов­лен­ном ме­сте. Через несколь­ко дней по смер­ти Иоан­на воз­вра­тил­ся Фе­о­фил и, узнав о кон­чине лю­би­мо­го бра­та, силь­но скор­бел. По­том, взяв­ши с со­бою несколь­ко ино­ков, он по­шел в пе­ще­ру по­смот­реть, где и на ка­ком ме­сте по­ло­жен умер­ший. Уви­дев, что тот по­ло­жен на пер­вом ме­сте в их об­щей ка­мо­ре, силь­но раз­гне­вал­ся на Мар­ка, мно­го роп­тал на него и с него­до­ва­ни­ем го­во­рил: «За­чем ты по­ло­жил его здесь? Я стар­ше, а ты по­ло­жил его на мо­ем ме­сте». Пе­чер­ник, сми­рен­но кла­ня­ясь ему, от­ве­чал: «Про­сти ме­ня, брат, со­гре­шил я пред то­бою». За­тем, об­ра­тясь к умер­ше­му, ска­зал ему: «Брат, встань и усту­пи ме­сто не умер­ше­му, а сам ляг на дру­гом, низ­шем ме­сте». И вдруг по сло­ву бла­жен­но­го умер­ший встал и лег на дру­гом ме­сте. Силь­ный ужас объ­ял всех при­сут­ству­ю­щих. То­гда роп­тав­ший на пре­по­доб­но­го Фе­о­фил с тре­пе­том при­пал к но­гам его и про­сил: «От­че, со­гре­шил я, по­тре­во­жил с ме­ста бра­та мо­е­го. Мо­лю те­бя, при­ка­жи ему опять лечь на ста­ром ме­сте». Но бла­жен­ный сми­рен­но от­ве­чал ему: «Гос­подь Сам пре­кра­тил враж­ду меж­ду на­ми. Ра­ди тво­е­го ро­по­та, чтобы ты, веч­но враж­дуя, не дер­жал зло­бы на ме­ня, Он со­тво­рил та­кое чуд­ное де­ло, что да­же без­душ­ное те­ло по­ка­за­ло ис­тин­ную лю­бовь к те­бе, усту­пая те­бе ста­рей­шин­ство и по смер­ти. И я хо­тел бы­ло, чтобы, не вы­хо­дя от­сю­да, ты вос­поль­зо­вал­ся сво­им стар­шин­ством и тот­час был бы по­ло­жен здесь. Но так как ты еще не го­тов к смер­ти, то пой­ди и по­за­боть­ся о сво­ей ду­ше: через несколь­ко дней те­бя при­не­сут сю­да. Вос­кре­шать умер­ших – де­ло Бо­жие, а я че­ло­век греш­ный. Вот мерт­вый, не стер­пев тво­е­го гне­ва, оскорб­ле­ний и уко­ров мне, усту­пил те­бе по­ло­ви­ну ме­ста, при­го­тов­лен­но­го для вас обо­их. И так как толь­ко Все­мо­гу­щий Бог мо­жет под­нять его, то я сам со­бою не мо­гу ска­зать умер­ше­му: встань и опять ляг на выс­шем ме­сте. При­ка­жи ему те­перь ты, не по­слу­ша­ет ли он те­бя, как те­перь?» Услы­шав это, Фе­о­фил при­шел в ужас и ду­мал, что тут же па­дет мерт­вым и не дой­дет до мо­на­сты­ря. До­брав­шись до сво­ей кел­лии, он пре­дал­ся по­дви­гу непре­стан­но­го пла­ча. Раз­дав все до по­след­ней со­роч­ки и оста­вив у се­бя толь­ко сви­ту и ман­тию, Фе­о­фил каж­дый день ожи­дал смерт­но­го ча­са. И ни­кто не мог удер­жать его от слез; ни­кто не мог при­ну­дить его вку­сить слад­кой пи­щи. Каж­дое утро он го­во­рил сам се­бе: «Не знаю, до­жи­ву ли я до ве­че­ра». При­хо­ди­ла ночь, и он с пла­чем го­во­рил: «Что мне де­лать? До­жи­ву ли я до утра? Ибо мно­гие, встав­ши утром, не до­сти­га­ли ве­че­ра и, воз­лег­ши на сво­их ло­жах, уже не вста­ва­ли с них. Тем бо­лее я, уже по­лу­чив­ший из­ве­ще­ние от пре­по­доб­но­го, что ско­ро кон­чит­ся жизнь моя». И со сле­за­ми мо­лил он Гос­по­да дать ему вре­мя по­ка­я­ния. Каж­дый день и час ожи­дал Фе­о­фил кон­чи­ны сво­ей, из­ну­ряя се­бя по­стом, пла­ча и мо­лясь непре­стан­но. Та­ким по­дви­гом в те­че­ние несколь­ких лет Фе­о­фил до то­го ис­су­шил свое те­ло, что мож­но бы­ло счесть все его су­ста­вы и ко­сти. Мно­гие при­хо­ди­ли уте­шать его, но сво­и­ми ре­ча­ми толь­ко до­во­ди­ли до боль­ше­го ры­да­ния. На­ко­нец от непре­стан­ного пла­ча и слез он ослеп.

Пре­по­доб­ный же Марк, про­ви­дев час от­ше­ствия сво­е­го ко Гос­по­ду, при­звал Фе­о­фи­ла и ска­зал ему: «Брат Фе­о­фил! Про­сти ме­ня, что я огор­чил те­бя на мно­го лет, и мо­лись обо мне, ибо я уже от­хо­жу из это­го све­та. Ес­ли я по­лу­чу дерз­но­ве­ние пред Все­выш­ним, то не за­бу­ду мо­лить­ся за те­бя, да спо­до­бит нас Гос­подь сви­деть­ся там и быть вме­сте с от­ца­ми на­ши­ми Ан­то­ни­ем и Фе­о­до­си­ем». Фе­о­фил с пла­чем от­ве­чал ему: «Отец Марк! За­чем ты ме­ня остав­ля­ешь? Или возь­ми ме­ня с со­бою, или дай мне про­зреть». «Не скор­би, брат, – от­ве­чал ему пре­по­доб­ный Марк, – те­лес­ны­ми оча­ми ты ослеп ра­ди Бо­га, а ду­хов­ны­ми про­зрел на ра­зу­ме­ние Его. Объ­явив те­бе близ­кую кон­чи­ну, я стал ви­ною тво­ей сле­по­ты. Но я хо­тел при­не­сти поль­зу ду­ше тво­ей, пре­вра­тив твое вы­со­ко­умие в сми­ре­ние, ибо серд­це со­кру­шен­но и сми­рен­но Бог не уни­чи­жит (Пс.50:19)». Фе­о­фил от­ве­чал пре­по­доб­но­му: «Знаю, отец мой, что за гре­хи мои я дол­жен был пасть мерт­вым пред то­бою в пе­ще­ре то­гда же, как ты вос­кре­сил умер­ше­го бра­та мо­е­го, но Гос­подь по­ща­дил ме­ня ра­ди тво­их свя­тых мо­литв, дал мне жизнь, ожи­дая мо­е­го по­ка­я­ния. Те­перь же я про­шу те­бя о сем: или возь­ми ме­ня с со­бою к Гос­по­ду, или воз­вра­ти свет очам мо­им». То­гда прп. Марк сно­ва воз­ра­зил ему: «Нет те­бе нуж­ды ви­деть этот ма­ловре­мен­ный свет, а луч­ше про­си Гос­по­да, чтобы Он спо­до­бил те­бя уви­деть сла­ву Его. И смер­ти не же­лай: она при­дет, хо­тя бы ты и не хо­тел. И вот те­бе зна­ме­ние тво­е­го от­ше­ствия: за три дня до кон­чи­ны тво­ей ты про­зришь, так отой­дешь ко Гос­по­ду и узришь там свет нескон­ча­е­мый и сла­ву неиз­ре­чен­ную». Ска­зав это, прп. Марк по­чил, и чест­ные мо­щи его бы­ли по­ло­же­ны в пе­ще­ре, на ме­сте, ко­то­рое он сам се­бе вы­ко­пал.

Глу­бо­ко опе­ча­ли­ла пре­по­доб­но­го Фе­о­фи­ла раз­лу­ка с от­цом и на­став­ни­ком его пре­по­доб­ным Мар­ком. Кон­чи­на Пе­чер­ни­ка уяз­ви­ла серд­це Фе­о­фи­ла и удво­и­ла его плач и ры­да­ния. Це­лые ис­точ­ни­ки слез про­ли­вал он, а сле­зы все бо­лее и бо­лее умно­жа­лись. Он имел со­суд и, ста­но­вясь на мо­лит­ву, ста­вил его пред со­бою и неутеш­но пла­кал над ним, вспо­ми­ная кон­чи­ну на­став­ни­ка, со сле­за­ми по­мыш­ляя и о сво­ем ско­ром от­ше­ствии из это­го брен­но­го ми­ра. И через несколь­ко лет со­суд этот был по­лон слез. На­ко­нец, узнав при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, Фе­о­фил при­леж­но мо­лил Гос­по­да, чтобы угод­ны бы­ли пред Ним сле­зы его. Под­няв ру­ки к небу, он мо­лил­ся: «Вла­ды­ко Че­ло­ве­ко­люб­че, Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, Ца­рю мой Пре­свя­тый! Ты – не хо­тя­щий смер­ти греш­ни­ков, но ожи­да­ю­щий их об­ра­ще­ния, зна­ю­щий глу­бо­кую немощь на­шу, Уте­ши­те­лю Бла­гий! Ты – здра­вие боль­ным, греш­ни­ком спа­се­ние, из­не­мо­га­ю­щим укре­пи­тель, па­да­ю­щим вос­ста­ние! Мо­лю Те­бя, Гос­по­ди, в час сей: по­ка­жи и на мне, недос­той­ном, ми­лость Свою и из­лей на ме­ня неис­чер­па­е­мую пу­чи­ну Тво­е­го бла­го­утро­бия, из­бавь ме­ня от ис­ку­ше­ний на мы­тар­ствах воз­душ­ны­ми кня­зья­ми и не дай им овла­деть мною, мо­лит­ва­ми угод­ни­ков Тво­их ве­ли­ких от­цов на­ших Ан­то­ния и Фе­о­до­сия и всех свя­тых, от ве­ка Те­бе уго­див­ших».

И вдруг пред ним пред­стал Ан­гел Гос­по­день, пре­крас­ный ви­дом, и ска­зал ему: «Ты хо­ро­шо мо­лишь­ся, но за­чем же хва­лишь­ся су­е­тою слез тво­их, со­бран­ных то­бою в со­суд?» И взяв дру­гой со­суд, го­раз­до боль­ший Фе­о­фи­ло­ва, ис­пол­нен­ный бла­го­уха­ния, как ми­ра бла­го­вон­но­го, по­ка­зал его по­движ­ни­ку и ска­зал: «Это твои же сле­зы, из­ли­тые то­бою от серд­ца на мо­лит­ве, ко­то­рые ты оти­рал ру­кою, плат­ком или одеж­дою и ко­то­рые ка­па­ли на зем­лю из глаз тво­их. По по­ве­ле­нию Твор­ца на­ше­го я со­брал их все и со­хра­нил в этом со­су­де. Те­перь же я по­слан воз­ве­стить те­бе ра­дость: с ве­се­ли­ем отой­дешь ты к Нему, ибо Он ска­зал: бла­же­ни пла­чу­щии, яко тии уте­шат­ся (Мф.5:4)».

Ска­зав это, Ан­гел по­ста­вил со­суд пе­ред Фе­о­фи­лом и стал неви­дим. Бла­жен­ный Фе­о­фил тот­час при­звал игу­ме­на и по­ве­дал ему яв­ле­ние Ан­ге­ла и ре­чи его. По­ка­зав игу­ме­ну оба со­су­да: один пол­ный слез, а дру­гой – бла­го­во­ния, несрав­ни­мо­го ни с ка­ки­ми аро­ма­та­ми, пре­по­доб­ный про­сил вы­лить их при по­гре­бе­нии на его те­ло.

Через три дня прп. Фе­о­фил мир­но ото­шел ко Гос­по­ду. Чест­ное те­ло его бы­ло по­ло­же­но в пе­ще­ре, вме­сте с те­лом лю­би­мо­го бра­та его пре­по­доб­но­го Иоан­на, вбли­зи от прп. Мар­ка Пе­чер­ни­ка. Все три по­движ­ни­ка по­ко­ят­ся в Ан­то­ни­е­вой, или Ближ­ней, пе­ще­ре. И ко­гда те­ло Фе­о­фи­ла по­ма­за­ли из со­су­да Ан­ге­ло­ва, вся пе­ще­ра ис­пол­ни­лась бла­го­уха­ния. По­том вы­ли­ли на него и со­суд слез, чтобы се­яв­ший сле­за­ми в ра­до­сти по­жал плод де­ла рук сво­их. «Ибо ска­за­но, – за­кан­чи­ва­ет инок По­ли­карп свою по­весть о пре­по­доб­ных Мар­ке, Иоанне и Фе­о­фи­ле, – пла­ка­ху­ся ме­та­ю­ще се­ме­на своя (Пс.125:6), но они уте­ше­ны бу­дут о Хри­сте, Ко­то­ро­му сла­ва со От­цем и Свя­тым Ду­хом ныне и прис­но и во ве­ки ве­ков. Аминь».

В на­сто­я­щее вре­мя над мо­ща­ми прп. Мар­ка ви­сят тя­же­лые вери­ги, сви­де­тель­ству­ю­щие о по­дви­гах и тру­дах пре­по­доб­но­го, и па­мят­ник воз­дер­жа­ния его – мед­ный крест, из ко­то­ро­го он пил во­ду. И мно­гие, с ве­рою при­хо­дя­щие ко свя­тым мо­щам прп. Мар­ка и с бла­го­го­ве­ни­ем пью­щие во­ду из его мед­но­го кре­ста, освя­щен­но­го его уста­ми, по мо­лит­ве свя­то­го по­лу­ча­ют ис­це­ле­ние от всех неду­гов и бо­лез­ней.

Па­мять свя­тых угод­ни­ков Бо­жи­их пре­по­доб­ных Мар­ка Пе­чер­ни­ка-гро­бо­ко­па­те­ля, Иоан­на и Фе­о­фи­ла Плач­ли­во­го из­дав­на празд­ну­ет­ся всей Рус­ской Цер­ко­вью.


См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­ных Мар­ка Пе­щер­ни­ка и Фе­о­фи­ла Плач­ли­во­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.