Акафист святому преподобному Матфею Яранскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Ґкafістъ прпdбному матfeю, kрaнскому чудотв0рцу

Кондaкъ №

И#збрaнный t гDа и3 бцdы ди1вный служи1телю, прпdбне џ§е нaшъ матfeе, и3мёzй вeліе дерзновeніе ко nц7Y свётwвъ, моли1сz њ всёхъ къ тебЁ въ нyждахъ и3 напaстехъ притекaющихъ, и3 нaсъ грёшныхъ t всёхъ бёдъ и3 и3скушeній и3збaви, зовyщихъ ти2: Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Јкосъ №

ҐгGлопод0бное житіE возлюби1лъ є3си2, џтче матfeе, t прпdбнаго стaрца стефaна пріeмь бlгословeніе на пострижeніе и4ноческое, с™w и3 бGоуг0днw пожи1лъ є3си2, въ постЁ, бдёніи и3 мlтвэ непрестaннw пребывaz. Мh же, зрsще вє1ліz и3 прехв†льныz труды2 тво‰ и3 бlгодарsще бGа, даровaвшаго земли2 вsтстэй таковaго свэти1льника вёры и3 бlгочeстіz, воспэвaемъ тебЁ си1це: Рaдуйсz, бдёніемъ, пост0мъ и3 мlтвою съ гDемъ соедини1выйсz. Рaдуйсz, подви1жниче б9ій, мjра красотaми не прельсти1выйсz. Рaдуйсz, кrтъ хrт0въ носи1ти ўсeрднw возжелaвый. Рaдуйсz, мlтвы кади1ло бlгов0нное. Рaдуйсz, и3ст0чниче любвE неизсzкaемый. Рaдуйсz, свэти1льниче ћркій, гDемъ на свёщницэ постaвленный. Рaдуйсz, млcть t гDа получи1вый. Рaдуйсz, жи1зни вёчныz спод0бивыйсz. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7

По пр0мыслу б9ію притeклъ є3си2 ко прпdбному стaрцу стефaну научи1тисz зак0ну хrт0ву, въ нeмже преуспэвaz, t си1лы въ си1лу восходS, под8 и4го хrт0во смирeннw вhю преклони1лъ є3си2, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7

Ви1дz прилэжaніе твоE въ постижeніи т†инъ гDнихъ и3 ўсeрдіе въ служeніи бGу и3 лю1демъ, со ўмилeніемъ въ сердцaхъ нaшихъ рaдостнw вопіeмъ ти2: Рaдуйсz, t стaрца плaменную люб0вь къ бGу въ сeрдце пріeмый. Рaдуйсz, ўчи1телю бlгочeстіz, w4бразомъ житіS твоегw2 всёхъ поучaвый. Рaдуйсz, њ лю1дехъ и3 сп7сeніи и4хъ мlтвенниче ўсeрдный. Рaдуйсz, и4ночества бGоуг0днагw прaвило и3звёстное. Рaдуйсz, ми1ръ и3 чистотY въ сeрдцэ своeмъ водвори1вый. Рaдуйсz, дyшу и3 сeрдце є3ди1ному бGу вручи1вый. Рaдуйсz, цвёте бlгов0нный, бGомъ насаждeнный. Рaдуйсz, на сп7сeніе дyшъ нaмъ kвлeнный. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ G

Вёдаz завётъ хrт0въ: и4же х0щетъ по мнЁ и3ти2, да tвeржетсz себє2, и3 в0з8метъ кrтъ св0й, и3 по мнЁ грzдeтъ, и3 рeвностнw є3го2 и3сполнsz, мjръ tвeрглъ є3си2 и3 за гDемъ послёдовалъ є3си2, и3 получи1въ нагрaду вeлію во цrтвіи нбcнэмъ, непрестaннw поeши бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G

Мlтвэ ќмнэй научи1выйсz и3 до сaмыz кончи1ны є3S не њстaвивый, непрестaннw и3 со ўмилeніемъ взывaлъ є3си2 вседержи1телю: гDи ї}се хrтE, сн7е б9ій, поми1луй мS грёшнаго. Вёдуще и3 њ нaсъ твоE ўсeрдное въ мlтвахъ предстaтельство, бlгоговёйнw взывaемъ ти2: Рaдуйсz, всецёлw попечeнію б9ію себE предaвый. Рaдуйсz, шeдый ск0рбнымъ путeмъ сп7сeніz. Рaдуйсz, чистоты2 ўсeрдный храни1телю. Рaдуйсz, вс‰ кр†снаz мjра сегw2 презрёвый. Рaдуйсz, за смирeніе и3 кр0тость твою2 сугyбыz бlгодaти t бGа спод0бивыйсz. Рaдуйсz, є3щE на земли2 свётомъ нбcнымъ њзарeнный. Рaдуйсz, пути2 тёснагw, во цrтвіе нбcное ведyщагw, ўказaтелю нелeстный. Рaдуйсz, научeніемъ покаsніz с0вэсть нaшу њчищazй. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ д7

Подражaz житію2 прпdбныхъ nтцє1въ и3 пёніе непрестaнное гDеви возносS, прпdбне џтче матfeе, всeю жи1знію твоeю подви1жникъ вели1кій бlгочeстіz kви1лсz є3си2, научи2 и3 нaсъ грёшныхъ непрестaннw бGу вопіsти: Ґллилyіа.

Јкосъ д7

Ви1дz во всsцэмъ приходsщемъ къ тебЁ чlвёцэ w4бразъ и3 под0біе б9іе, ћкw гDу со тщaніемъ послужи1ти стреми1лсz є3си2. Сегw2 рaди и3здалeча притекaху къ тебЁ лю1діе, скорбьми2 и3 болёзньми њтzгчeнніи, и3 си1хъ не tри1нулъ є3си, и3сточaz и3сцэлє1ніz, дaруz ўтэшє1ніz, предстaтельствуz въ мlтвахъ. Мh же, зрsще вє1ліz труды2 тво‰, рaди сп7сeніz дyшъ нaшихъ си1це вопіeмъ: Рaдуйсz, мlтвами твои1ми дyхи ѕл0бы побэждazй. Рaдуйсz, ми1ръ и3 рaдость њ гDэ въ сердцA н†ша водворszй. Рaдуйсz, неутоми1мый попечи1телю њ душaхъ нaшихъ. Рaдуйсz, прибэгaющихъ къ тебЁ крёпкаz надeждо и3 заступлeніе. Рaдуйсz, неразyмныхъ вразумлeніе. Рaдуйсz, призывazй грёшникwвъ къ слeзному покаsнію. Рaдуйсz, врачY бlгоискyсный недyгwвъ дух0вныхъ. Рaдуйсz, ўмzгчи1вый ко и3справлeнію њкамєнёлаz сердцA. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ є7

Смирeнъ сhй, всёхъ приходsщихъ къ тебЁ словесы2 бGомyдрагw стaрца стефaна поучaлъ є3си2: и3щи2 бlжeнство себЁ, человёче, не по твоемY худ0му разумёнію, но по ўказaнію б9ію, ћкw ўчaтъ тебE прbрцы и3 ґпcли, и3сп0лненніи премdрости. Тёмже и3 нaсъ, въ самонадёzніи пребывaющихъ, научи2 возлагaти жи1знь свою2 на пр0мыслъ б9ій, взывaz ко гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7

Вёдуще бGоуг0дную мlтву твою2, и3з8 градHвъ и3 вeсей во мн0жествэ стекaхусz къ тебЁ лю1діе б9іи, научeніz рaди дух0внагw, и3 ни є3ди1нъ неутёшенъ tи1де t тебє2, џтче матfeе, и3 нaсъ не лиши2 воды2 живhz, t тебє2 и3стeкшіz, да и3 мы2 въ рaдости возглаг0лемъ ти2 сицєвaz: Рaдуйсz, вмэсти1лище добродётелей д¦0вныхъ. Рaдуйсz, и3звёстное њ лю1дехъ попечeніе. Рaдуйсz, вкyпэ со всёми с™hми земли2 вsтскіz возносsй бlгомHщныz мlтвы ко хrтY. Рaдуйсz, ћкw nтeцъ чадолюби1вый млcтивнw назирazй ч†да тво‰ духHвнаz. Рaдуйсz, ґгGлонрaвный человёче. Рaдуйсz, безпом0щныхъ ск0рый пом0щниче. Рaдуйсz, всёхъ с™hхъ при1сный дрyже. Рaдуйсz, ск0рый пред8 бGомъ ходaтаю. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7

И#мёzй вeліе дерзновeніе пред8 гDемъ, во дни6 гонeній и3 нестроeній моли1лсz є3си2 њ цRкви правослaвнэй колэнопреклонeннw со слезaми. Нhнэ же нaсъ твои1ми мlтвами њгради2 t є3ресeй пaгубныхъ и3 заблуждeній дух0вныхъ, да невреждє1ны t ни1хъ чи1стымъ сeрдцемъ воззовeмъ къ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7

Слhшавше хrтоподражaтельное житіE твоE и3 ћкw бGон0снаго стaрца тебE разумёюще, притекaху къ тебЁ лю1діе правослaвніи совёта рaди њ послушaніи цRк0внэмъ. и3 д¦омъ с™hмъ прорицaлъ є3си2 и5мъ прaвду г0рнюю, любви2 ко и4стинэ научaz. Ћкоже въ ни1хъ тогдA, нhнэ и3 въ нaсъ вёру с™оoтeческую гDа ўмоли2 ўкрэпи1ти, вопію1щихъ ти2 си1це: Рaдуйсz, защи1тниче правослaвіz. Рaдуйсz, в0ине хrт0въ д0блій и3 непобэди1мый. Рaдуйсz, пред8 гDемъ мlтвы лампaдо неугаси1маz. Рaдуйсz, премdрости чcтнhй тайноглаг0льниче. Рaдуйсz, дaромъ чудотворeніz и3 прозорли1вости t д¦а б9іz награждeнный. Рaдуйсz, ликHвъ ѓгGльскихъ собесёдниче. Рaдуйсz, ѓгнцу б9ію послёдовавый на земли2. Рaдуйсz, вели1кое мн0жество заблyждшихъ къ цRкви приведhй. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ з7

ХотS гDь прослaвити тS, џ§е матfeе, ћкw вёрнаго рабA своего2, даровA нaмъ тебE тeплаго мlтвенника, nби1ліе чудeсъ и3сточaющаго, сегw2 рaди нем0лчнw воспэвaемъ бlгодётелю бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7

Ю$ношу, на nдрЁ лежaща и3 лю1тэ стрaждуща, къ мёсту ўпокоeніz твоегw2 принесeннаго, и3сцэли1лъ є3си2, и3 женY и3збaвилъ є3си2, прпdбне џтче матfeе, t падeніz грэх0внагw, призвaвъ ю5 къ покаsнію сердeчному, и3 нaсъ немощнhхъ и3 грёшныхъ не њстaви своeю млcтію, взывaющихъ къ тебЁ: Рaдуйсz, болBзни тэлє1сныz врачyzй. Рaдуйсz, призывaніемъ и4мене твоегw2 недyги т‰жкіz и3сцэлszй. Рaдуйсz, сострадaніz преисп0лненный и3 въ млcти богaтый. Рaдуйсz, тzгwты2 душє1вныz њблегчazй. Рaдуйсz, во смирeніи хrтY служи1вый. Рaдуйсz, нар0ду б9ію ходaтаю сп7сeніz. Рaдуйсz, ўнывaющымъ w4бразе ўтэшeніz. Рaдуйсz, ч†дъ нaшихъ t дух0вныz смeрти и3збавлeніе. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ }

Бlгодaрственное пёніе приноси1мое тебЁ не прeзри, џтче матfeе, є3г0же пріими2 и3 рaдости д¦0вныz и3сп0лни нaсъ, w4бразу твоемY с™0му покланsющихсz и3 воспэвaющихъ: Ґллилyіа.

Јкосъ }

И#сцэлeній мн0жеству и3 чудeсъ по твои6мъ мlтвамъ соверши1вшымсz, диви1мсz. Вёруемъ, ћкw и3 нhнэ на нб7сёхъ живeши и3 принwси1маz тебЁ пBніz млcтивнw пріeмлеши, сегw2 рaди гlг0лемъ ти2 сицєвaz: Рaдуйсz, бlгодaти б9іz и3сп0лненный. Рaдуйсz, ўг0дниче б9ій, преди1вный въ чудесёхъ. Рaдуйсz, сердцA скHрбнаz врачyzй. Рaдуйсz, дерзновeніе мlтвенное стzжaвый къ nц7Y нбcному. Рaдуйсz, земли2 вsтскіz свэти1льниче неугасaемый. Рaдуйсz, цRкве незhблемое ўтверждeніе. Рaдуйсz, п0стникwвъ похвало2. Рaдуйсz, и4стиннагw послушaніz бGу ўчи1телю. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ f7

Гонє1ніz претерпёлъ є3си2 и3 бёды под8sлъ є3си2, прпdбне џтче матfeе, и3 стaдо твоE t нечeстіz спaслъ є3си2, въ весeліи воспэвaz хrтY, вс‰ бlгоустроsющему: Ґллилyіа.

Јкосъ f7

Вэтjи многовэщaнніи не возм0гутъ по достоsнію воспёти дэ‰ніz нел0жнагw житіS твоегw2, и4мже нбcныz слaвы спод0билсz є3си2, прпdбне џтче матfeе, сеS слaвы сопричaстники бhти и3 нaмъ помози2, ди1вный чудотв0рче, да съ вёрою и3 ўповaніемъ поeмъ ти2: Рaдуйсz, ћкw твои1мъ бlгочeстіемъ научaемсz. Рaдуйсz, и4нокwмъ любвеoби1льный џтче и3 сораб0тниче. Рaдуйсz, бGомhсліемъ непрестaннымъ ќмъ просвэти1вый. Рaдуйсz, ћкw на тво‰ мlтвы и3 п0мощь ўповaемъ. Рaдуйсz, и3 по преставлeніи твоeмъ дерзновeніе вeліе ко гDу и3мёzй. Рaдуйсz, и3 t гр0ба цэльбонHсныz струи6 нaмъ во сп7сeніе и3зливazй. Рaдуйсz, застyпниче неwбори1мый и3 њ всeмъ мjрэ мlтвенниче. Рaдуйсz, џтче, б9eственнымъ nгнeмъ вёры и3 рeвности дyшы нaшz њзарszй. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ ‹

Ви1дz вeліе поругaніе с™hz њби1тели t людeй рyсскихъ, безб0жіемъ помрачeнныхъ, напрaвилъ є3си2 стwпы2 тво‰ въ вeсь дaльнюю, во є4же тaмw ск0рбнымъ сeрдцемъ возноси1ти мlтвы гDеви њ вразумлeніи tри1нувшихъ бlг0е и4го хrт0во, вопіS бGу пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹

Въ цRкви с™и1телz ніколaа вeси бэлsевскіz, молsсz пред8 w4бразомъ с™aгw покрови1телz хрaма тогw2, проси1лъ є3си2 t негw2 п0мощи и3 заступлeніz за рyсь правослaвную, и3 днeсь, ўкрэплsеміи мlтвою твоeю, прпdбне џтче матfeе, вопіeмъ ти2: Рaдуйсz, прaздность душегуби1тельную возненави1дэвый. Рaдуйсz, кaющихсz съ бGомъ примирeніе. Рaдуйсz, лю1ди въ вёрэ и3 и4стинэ ўтверждazй. Рaдуйсz, цRк0вному послушaнію патріaрху тv1хwну ўчи1вый. Рaдуйсz, твeрдw њбновлє1нческаz шат†ніz tвeргій. Рaдуйсz, расколоучи1телей мyдрw њбличи1вый. Рaдуйсz, къ покаsнію и4хъ призвaвый. Рaдуйсz, духHвнаz заблуждє1ніz вёка сегw2 зрёти нaсъ научи1вый. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ №i

ЦRS царeй хrтA бGа нaшего восхвaлимъ: сeй бо ћкw њс™и1тель с™hхъ и3 творeцъ чудотв0рцєвъ даровA нaмъ вeлію путев0дную ѕвэздY въ цrтво нбcное, да свётиши, џтче матfeе, твоемY nтeчествію земн0му, научaz нaсъ ўми1льнw взывaти ко с™ёй трbцэ: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

Е#ди1нэми ўсты2 и3 є3ди1нэмъ сeрдцемъ прослaвимъ, лю1діе, сlнце прaвды тріmпостaснаго бGа чудодёйствующаго, дaрующаго щедрHты сво‰ лю1демъ во сп7сeніе. Воспои1мъ нhнэ въ нетлёніи пребывaющаго чудотв0рца вsтскіz земли2 прпdбнаго матfeа похвалaми таковhми: Рaдуйсz, хрaмъ б9ій въ души2 твоeй создaвый. Рaдуйсz, вeлій наречeнный во цrтвіи нбcнэмъ. Рaдуйсz, ћкw зри1ши лицE гDне. Рaдуйсz, ћкw с0лнца свётомъ дyшы нaшz просвэщazй. Рaдуйсz, kзhческихъ суевёрій и3стреби1телю. Рaдуйсz, свёта њдэsніемъ свhше њблечeнный. Рaдуйсz, чудесA тво‰, ћкw кeдры лів†нскіz, ўмн0живый. Рaдуйсz, ск0рое заступлeніе погибaющихъ. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7i

Весели1сz и3 рaдуйсz, страно2 вsтскаz, возрасти1вшаz досточyднаго сhна твоего2, прпdбнаго nтцA нaшего матfeа, и3 возопjй къ бGу, даровaвшему ти2 таковaго покрови1телz и3 духHвъ ѕл0бы низложи1телz: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i

Пою1ще слaвное житіE твоE, п0двиги же ди6вныz и3 чудотворє1ніz t тебє2 kвлsємаz, ўбlжaемъ тS, џтче матfeе, ћкw ўг0дника б9іz прпdбнаго и3 пaстырz преди1внаго. Тh же, бGу предстоS, при1снw поминaй нaсъ, люб0вію совершaющихъ сщ7eнную пaмzть твою2 и3 съ рaдостію пою1щихъ ти2 такwвaz: Рaдуйсz, бGоуг0днw течeніе земн0е соверши1вый. Рaдуйсz, похвало2 грaду kрaнску и3 вsтскіz земли2 защи1тниче. Рaдуйсz, раздаsтелю б9eственныхъ сокр0вищъ. Рaдуйсz, со и3збрaнными хrт0выми кyпнw торжествyzй. Рaдуйсz, лю1ди б9іи на прославлeніе и4мене твоегw2 с™aгw призвaвый. Рaдуйсz, ґрхіпaстырей настaвниче и3 сщ7eнникwвъ красото2. Рaдуйсz, соб0ръ nтцє1въ тS воспэвaющихъ бlгодaтію б9eственною њзарszй. Рaдуйсz, д¦а б9іz и3сп0лненъ, приходsщихъ къ тебЁ њживлszй. Рaдуйсz, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче.

Кондaкъ Gi

Q, прпdбне џтче матfeе, ск0рый пом0щниче, мlтвенниче и3 защи1тниче преди1вный, нhнэшнее нaше молeніе пріими2, сошeдшыzсz лю1ди сі‰ t нб7съ бlгослови2, рaзумъ ўцэломyдри, житіE и3спрaвити помози2 и3 къ бGу приведи2, да съ тоб0ю во вёки поeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ глаг0летсz три1жды. Тaже и4косъ № и3 кондaкъ №.

Мlтва №

Q, б9eственныz бlгодaти д0брый и3 крaсный сосyде, прпdбне џтче матfeе! Къ тебЁ мы2 грёшніи и3 смирeніи мlтвеннw прибэгaемъ и3 и3з8 глубины2 сeрдца взывaемъ: при1зри на ны2 и3 ўмоли2 чlвэколю1бца бGа, да не њсyдитъ нaсъ по беззак0ніємъ нaшымъ, но да сотвори1тъ съ нaми по вели1цэй своeй млcти. Сохрани2 нaсъ твои1мъ заступлeніемъ t њблежaщагw ны2 суемyдріz и3 неправовёріz и3 ћкw пaстырь д0брый ўпаси2 заблyждшыz џвцы стaда хrт0ва и3 во дв0ры гDни си1хъ всели2. Њгради2 нaсъ t соблaзнwвъ, є3ресeй и3 раск0лwвъ и3 настaви твeрдw въ вёрэ правослaвнэй подвизaтисz. Сохрани2 зeмлю вsтскую и3 вс‰ вє1си и3 грaды рwсс‡йскіz неврєди1мы t всsкагw ѕлA. Ўмоли2 гDа, да низпослeтъ нaмъ ти1хое и3 бGоуг0дное житіE, ўврачyетъ своeю бlгостію нaшz болBзни душє1вныz и3 тэлє1сныz, согрёетъ сердцA н†ша люб0вію дрyгъ ко дрyгу и3 сотвори1тъ ны2 братолюби6вы и3 є3диномhслєнны. При1зри на всёхъ съ вёрою къ тебЁ притекaющихъ и3 просsщихъ ў тебє2 вєли1кіz и3 бwгaтыz млcти. Да спод0битъ гDь чcтнw прaзднующихъ с™yю пaмzть твою2 грэхHвъ њставлeніz, да и3 мы2 вси2 съ тоб0ю прослaвимъ всес™0е и4мz nц7A, и3 сн7а, и3 с™aгw д¦а, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Мlтва в7

Ћкw fmміaмъ бlгоухaнный, бGови возжжeнный, сyть с™ы6z мHщи тво‰, прпdбне џтче матfeе. Вонeю слaдкою всёхъ вёрныхъ сердцA наполнsеши, къ мlтвэ и3 бlгоугождeнію гDеви и3 бли6жнимъ на рaдость сп7сeніz воздвизaеши. Приходsщіи же къ рaцэ твоeй њсщ7aютсz, д¦0внымъ мЂромъ помазyютсz, t бёдъ и3 напaстей и3збавлsютсz. Q, прпdбне џтче, смирeннw припaдаемъ ко с™hмъ мощeмъ твои6мъ и3 вопіeмъ ти2: моли2 вLку хrтA, млcть њбрэсти2 нaмъ въ дeнь послёднzгw и3спытaніz сyднагw и3 спод0би нaсъ со всёми с™hми слaвити, восхвалsти и3 величaти чlвэколю1бца бGа, nц7A, и3 сн7а, и3 с™aго д¦а, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Мlтва G

Q, прпdбне џтче нaшъ матfeе, kрaнскій чудотв0рче! T ю4ности твоеS всёмъ сeрдцемъ хrтA возлюби1вый, и3сп0лненный д¦а вёры и3 бlгочeстіz, невозврaтнымъ желaніемъ томY є3ди1ному послёдовалъ є3си2, сeрдцемъ смирeннымъ вс‰ зaпwвэди гDни и3сполнsz. Ты2 w4бразъ ѓгGльскагw житіS пріsлъ є3си2, нелёностнw подвизazсz въ постЁ, бдёніи и3 мlтвэ, возшeлъ є3си2 на высотY добродётелей, воспріeмъ t всещeдрагw бGа мн0жество бlгодaтныхъ дарHвъ д¦0вныхъ. Дaръ прозорли1вости, дaръ недyгwвъ душeвныхъ и3 тэлeсныхъ врачевaніz є3щE nби1льнw въ тебЁ kви1сz. МнHгимъ бhлъ є3си2 д0брый настaвникъ и3 ўтёшитель, пaстырь и3 мlтвенникъ. Во дни6 ск0рби и3 лю1тагw гонeніz t безб0жныхъ, во дни6 нестроeніz и3 смyты ты2, ћкw ѕвэздA свэтозaрнаz въ нощи2, правосл†внымъ лю1демъ вёрный пyть сп7сeніz њзари1лъ є3си2, пaстырей въ п0двизэ и3сповёдничества и3 м§нчества ўтверждaz, монaшествующихъ непрел0жнw слёдовати зaповэдемъ хrт0вымъ научaz, мн0жество вёрныхъ ч†дъ цRкве нaшеz ўтэшaz и3 вразумлsz. Сaмъ же гонє1ніz, скHрби и3 болBзни претерпёвъ, нhнэ n§ества нбcнагw дости1глъ є3си2, по преставлeніи твоeмъ дyхомъ t нaсъ не tлучazсz, nби1льнw бlгодaтную п0мощь подавaz всBмъ съ вёрою и3 люб0вію притекaющымъ къ тебЁ. Тёмже смирeннw м0лимъ тS, прпdбне џтче нaшъ матfeе, нhнэ вкyпэ съ прпdбными трЂфwномъ, леwнjдомъ, стефaномъ, бlжeннымъ прок0піемъ и3 всёми с™hми земли2 вsтскіz, вознеси2 тво‰ бlгомHщныz мlтвы ко хrтY сп7су нaшему и3 и3спроси2 ў негw2 вёры правослaвныz ўтверждeніе, пaстырємъ рeвности, монaшествующымъ въ п0двизэхъ бlги1хъ нелёностнw подвизaтисz, всBмъ же хrтіaнwмъ бlгочести1вагw и3 добродётельнагw жи1тельства. Научи2 нaсъ всeю душeю и3 сeрдцемъ возноси1ти пречтcн0е, великолёпое и4мz гDа нaшегw ї}са хrтA, є3г0же возлюби1лъ є3си2, съ ни1мже прославлsюще безначaльнаго є3гw2 nц7A и3 всес™aго д¦а, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Преподобный Матфей Яранский, чудотворец

К 15-летию прославления старца

Публикацию подготовил священник Алексий Веретельников

 

 

Вот уже более 80 лет верующие почитают преподобного Матфея Яранского как народного заступника и скорого ходатая ко Господу за всех его поминающих. И для меня было настоящим чудом – хотя кому-то может показаться и несущественным обстоятельством, – когда я узнал после диаконской хиротонии, что рукополагавший меня владыка Евгений, архиепископ Верейский, был на прославлении угодника Божиего земли Вятской – преподобного Матфея Яранского. А ведь именно преподобному Матфею, «случайно» оказавшись в его часовне, я молился об укреплении свыше накануне своей хиротонии.

В жизни нет случайностей, все движет всеблагой Промысл Божий. И святые – это наши верные помощники. Они помогают нам не только молитвами и ходатайством пред Господом, но и своим примером, ибо из земной жизни каждого святого можно почерпнуть для себя много назидательного, потому что жизнь каждого из них есть благовествование Христово, а оно, по слову апостола Павла, «сила Божия ко спасению всякому верующему» (Рим. 1: 16). А земная жизнь преподобного Матфея Яранского, чудотворца, пришлась отчасти и на горький период истории нашего Отечества, когда Господь испытывал веру каждого перед угрозой гонений и смерти от богоборческой власти.

Еще до войны народным усердием было составлено «Жизнеописание иеромонаха Яранско-Пророчицкого монастыря отца Матфея». Оно повествует о пути святого, хотя многое в его судьбе остается сокровенным.

Известно, что преподобный старец Матфей (Швецов) родился 23 мая (4 июня) 1855 года в Вятке. Через шесть дней новорожденного крестили в Спасо-Хлыновской церкви и нарекли Митрофаном – в честь святителя Митрофана, патриарха Константинопольского. Отец Митрофана, Кузьма Федорович Швецов, происходил из нолинских крестьян. Он работал мастером цеха башмачников. Мать, Надежда Варфоломеевна, была из мещанского сословия. В семье у Швецовых было шестеро детей: четыре мальчика и две девочки. Митрофан был четвертым. Благочестивое семейство каждое воскресенье посещало храм. Мать и отец любили молиться и дома и с раннего возраста приучали к этому детей.

Безмятежное детство оборвала внезапная кончина отца. Митрофана отдали обучаться башмачному ремеслу. Но он не стал башмачником, а через какое-то время поступил приказчиком к известному вятскому купцу Столбову, у которого прожил 18 лет. Юноша с Божией помощью преуспевал в торговом деле. Хозяин доверял помощнику ведение важных дел и впоследствии при его поддержке молодой приказчик завел свое небольшое дело.

Иеромонах Матфей
Иеромонах Матфей

Еще на службе у купца Столбова Митрофан, в поисках духовного окормления, познакомился со старцем иеросхимонахом Стефаном (Куртеевым), который подвизался в 6 верстах от Вятки, близ села Филейки. Под его влиянием в душе Митрофана стала созревать решимость оставить мирскую суету и удалиться в монастырь для того, чтобы всецело служить Богу. Но отец Стефан не благословлял, говоря: «Научись прежде сердечной умной молитве, рассудительности, покорности воле Божией; не принимай свое “я” за призыв Божий. Молись, смиряйся, и Господь подскажет тебе, как поступать». Митрофан смиренно последовал воле старца. В его магазине во всех углах и на видных местах были повешены листочки с текстом Иисусовой молитвы, чтобы, куда ни взглянуть, везде иметь перед глазами ее текст. Памятуя слова наставника: «Без смирения нет терпения, а без них нет монаха», он не торопил событий.

15 (28) августа 1890 года, в день Успения Божией Матери, духовный наставник отца Матфея старец Стефан (Куртеев) мирно отошел ко Господу. Близкий родственник отца Стефана, крестьянин села Филейки П.И. Куртеев, начал ходатайствовать об учреждении на месте подвигов старца мужского монастыря. И вскоре было получено благословение Святейшего Синода на открытие монастыря во имя святого благоверного великого князя Александра Невского.

35-летний Митрофан Кузьмич продал тогда свой магазин, положил деньги в банк на имя сестры Елизаветы и переехал в Филейскую обитель. 24 июня 1891 года Вятская духовная консистория указала принять М.К. Швецова послушником в число братии Александро-Невского монастыря. В годовщину кончины незабвенного старца послушника Митрофана постригли в мантию с наречением имени в честь Киево-Печерского преподобного Матфея Прозорливого (ХI в.), в Ближних пещерах почивающего. 17 ноября 1891 года он был рукоположен в иеродиакона, а 5 апреля 1897 года – в иеромонаха.

Более восьми лет подвизался отец Матфей в Александро-Невском монастыре. Уже в эти годы к нему начала приходить известность и любовь народа. К батюшке часто стали обращаться за советом и утешением. По смирению он принимал приходящих как бы нехотя, стараясь отослать к настоятелю либо к кому-то из братии, считая их более достойными. Но настойчивых батюшка не отвергал. Известен такой случай. Однажды к нему из любопытства пришла прихожанка и стала упорно дознаваться: что с ней будет в ближайшее время? Отец Матфей слушал не перебивая, но все молчал. Прихожанка недоумевала: всех принимал приветливо, со всеми разговаривал, а с ней молчит. Она в душе даже сердилась на него, но не уходила, желая услышать о своем будущем. Батюшка встал, подошел к ней, протянул в руке три сухарика: «Ступай с Богом. Вот твое будущее. Да молись, не ленись». Даже не благословив, повернулся и ушел в другую комнату. Посетительнице ничего не оставалось, как покинуть келью старца. Но она все думала, что же значат три сухаря. В скором времени с ней случилось несчастье: сгорел дом и все постройки. Осталась она с тем, в чем выскочила из огня. И в течение трех лет питалась именем Божиим, то есть собирала милостыню по деревням и селам. И только тогда поняла, что таким образом прозорливый батюшка предрек беду, о которой, видимо, прямо сказать не решился, чтобы в душе не посеять гнев и ропот на волю Божию.

Храм Анны Пророчицы Яранского Пророчицкого монастыря
Храм Анны Пророчицы Яранского Пророчицкого монастыря

В 1899 году в 10 километрах от Яранска, в имении покойной купчихи Анны Дмитриевны Беляевой, был заложен новый мужской монастырь. Главный его престол освятили во имя праведной Анны Пророчицы. Его строителем и настоятелем был назначен иеромонах Нил, человек богоугодной жизни, оставивший о себе впоследствии добрую память.

На долю отца Нила выпало много трудов по первоначальному устроению Пророчицкой обители. Он ввел отправление служб по образцу пустынных монастырей и, подавая пример братии, неустанно трудился сам, несмотря на то, что был слаб здоровьем.

В помощь отцу Нилу и был отправлен иеромонах Матфей. В Пророчицком монастыре отцу Матфею пришлось много трудиться. Помимо совершения ежедневных богослужений и треб он исполнял келейные обязанности у больного настоятеля: топил печи, кипятил самовар, следил за чистотой.

В 1902 году отец Нил умер. Новому временному настоятелю иеромонаху Пахомию (Кедрову) отец Матфей задолго предсказал получение святительского сана и вместе с этим многие скорби и горести. Действительно, позднее отец Пахомий был хиротонисан во епископа Черниговского и Нежинского, а в 1920–1930-е годы неоднократно подвергался необоснованным репрессиям.

12 февраля того же года отец Матфей был утвержден благочинным и духовником обители. Отца Пахомия в должности настоятеля сменил постриженик Филейской обители игумен Геннадий. Он уважал старца Матфея и без его совета ничего касающегося обители не предпринимал. При нем на отца Матфея было возложено тяжелое послушание эконома и казначея монастыря. Но все свои послушания отец Матфей нес с терпением и смирением, уповая на милость Божию и помня завет праведного старца Стефана: «Терпением только можно достигнуть мира духовного, войти в пристанище вечного упокоения».

Люди, знавшие отца Матфея в яранский период его жизни, вспоминали, что это был благообразный старец, роста ниже среднего. Он был бледен и худ, но, несмотря на это, лицо его и в старости не утратило былой привлекательности и приятности. Волосы были длинные, курчавые и седые, борода и усы – черные, позднее с проседью. Глаза, умные, проницательные, пронзали душу человека насквозь. Стремление жить страннически, достигая внутреннего монашества вниманием к себе и молчанием, наложило отпечаток на его поведение. Он постоянно тяготел к уединению, был молчалив, ходил, опустив голову, погруженный в молитву. Пустых разговоров не вел, избегал шуток и смеха, праздного времяпрепровождения. С посетителем не говорил лишнего, поверxностного, а потому мог казаться неприветливым. Любопытство считал одним из самых тяжких грехов. В употреблении же пищи соблюдал крайнее воздержание, принимая ее только для того, чтобы поддержать силы. И оттого в последние годы его часто беспокоили сильные боли в желудке. Утешение и поддержку отец Матфей находил исключительно в молитве.

Отец Нил
Отец Нил

Старческое служение отца Матфея началось с окормления братии Анно-Пророчицкого монастыря. Каждый из ее насельников поверял старцу свою душу и всегда получал вразумление и молитвенную помощь. Старец был убежден, что первопричина душевного и телесного расстройства человека кроется в нарушении заповедей Христовых, и в качестве основного средства для исправления предлагал чистосердечное покаяние в грехах и приобщение Святых Таин.

Благодаря своему высокому монашескому житию отец Матфей преисполнился величайшего дара благодати – христианской любви, а ее следствием явились в нем и другие обильные дары: духовное рассуждение, прозорливость и – как следствие – дар исцеления духовных и телесных недугов.

Со временем обитель возрастала, в 1917 году там подвизались 31 монах и 45 послушников. Казалось, ничто в тихой провинции не предвещало бури, но старец предсказывал: «Грядет скорбь великая, но через нее очистится народ, переродится. На крови мучеников возрастет древо святости, от которого будут питаться многие и насытятся».

Революция положила начало невиданному в истории гонению на Православную Церковь. В это время, когда духовные чада предупреждали об опасности, грозящей его жизни, из уст старца можно было услышать слова: «Что они мне сделают? Я монах. Лишат имущества? Я уже заранее отрекся от него. Осудят на изгнание? Я и без того не принадлежу миру и земле. Лишат жизни? Для меня жизнь только лишения и подвиг борьбы, страдания и вовсе не наслаждение. И я уже и сам всю жизнь свою посвятил Богу. Словом, я монах! Что мне сделают?»

В 1918 году Анно-Пророчицкий монастырь был упразднен, его имущество национализировано. Монастырские насельники вынуждены были разойтись по городам и весям. В бывшей обители остались лишь некоторые из братии, которые решили заниматься сельским хозяйством и создали товарищество «Опытное поле».

Изгнанный же из монастырского скита отец Матфей одно время находил приют в селе Большая Рудка Шарангской волости Яранского уезда (ныне Нижегородской области), но последнее земное пристанище он обрел в деревне Ершово Беляевской волости, располагавшейся в версте от бывшей монастырской пасеки. Местные жители, глубоко чтившие отца Матфея за его богоугодную жизнь, построили ему на своей земле небольшую келью-избушку, где он, прожив более восьми лет, и окончил свой земной подвиг. Молиться старец ходил в соседнее село Беляевское, в построенную в 1893 году деревянную церковь во имя святителя и чудотворца Николая.

Старец смиренно относился к гонениям безбожной власти и лишениям, которые он считал попущением Божиим, ниспосланным свыше испытанием за грехи человеческие.

Но богоборцы не только открыто боролись с Церковью, они стремились посеять раскол среди священнослужителей и паствы. В 1922 году начинается обновленческий раскол в Русской Церкви. Отец Матфей не мог равнодушно отнестись к происходящим событиям и активной деятельности обновленцев на Вятской земле. Так, в 1924 году обновленцы задумали превратить ежегодно проводимый в епархии крестный ход с чудотворными иконами в триумфальное шествие по Вятской губернии «живой церкви». Но крестный ход, совершенный 13 октября – 20 ноября 1924 года, продемонстрировал торжество Православной Церкви. Народ остался с верными патриарху Тихону священниками, а обновленческих клириков до службы не допустили. Поражение обновленцев во многом было предопределено той огромной разъяснительной работой, которую активно вели среди верующих священники и монахи, не отпавшие от Церкви. Не последнюю роль в этом деле сыграл и отец Матфей.

Братия монастыря. Во втором ряду третий слева - о. Нил, четвертый слева - о. Матфей. Сентябрь 1902 г.
Братия монастыря. Во втором ряду третий слева - о. Нил, четвертый слева - о. Матфей. Сентябрь 1902 г.

В это время к батюшке Матфею приходило множество людей, чтобы узнать истину и утвердиться в ней. Он часто говорил притчами, иносказательно, как будто о ком-то другом, и словно обращался к кому-то другому. Но слушающий понимал, к кому обращена эта речь. Так, весной 1925 года к старцу тайно пришел епископ Нектарий (Трезвинский), только что назначенный Святейшим Патриархом на Яранскую кафедру. Отец Матфей смиренно открыл дверь, взял благословение и, когда владыка молился перед иконами, вдруг запел: «Мученицы Твои, Господи, во страданиих своих венцы прияша нетленныя от Тебе, Бога нашего…» Так скоро и точно преподобный дал ответ будущему священномученику на все приготовленные им по пути вопросы. Действительно, владыке было суждено пройти через весь ужас сталинских лагерей и принять мученическую кончину в сентябре 1937 года.

За советом и помощью к нему шли жители разных губерний – Нижегородской, Костромской, Пермской, из Удмуртии, Татарии, из других мест. Сохранилось множество свидетельств о чудесах, совершенных старцем.

Епископ Нектарий (Трезвинский)
Епископ Нектарий (Трезвинский)

Как-то раз пришла к отцу Матфею женщина за советом и говорит: «Как мне лучше помолиться, чтобы умерла моя дочь? Она у меня калека, спереди и сзади – горбы. И похожа на лягушку. Помоги и помолись, батюшка, чтоб Господь ее прибрал, ведь у меня, кроме нее, еще трое». Со скорбью в сердце выслушал старец слова матери. Долго молчал, ожидая, видимо, ее раскаяния в содеянном, а потом сказал: «Молодушка, девочку эту не избывай – это будет ваш поилец и кормилец». Вот так немногословно предсказал отец Матфей дальнейшую судьбу ребенка и его родителей. В скором времени после посещения горбы у девочки стали расправляться, ребенок рос и укреплялся, и в дальнейшем действительно случилось так, что ему своих родителей пришлось докармливать и допаивать до смерти и с честью схоронить.

Известен и такой случай, рассказанный жительницей деревни Марамзы: «Однажды у меня заболело лицо, появились на нем коросты, да такие глубокие, что в некоторых местах начало гнить мясо. И я пошла к батюшке. Он меня принял. Напоил чаем. А затем подает флакончик со святой водой: “Мочи, и все пройдет. Надо только верить”. А я до этого неоднократно умывалась святой водой, но было после этого еще хуже. Но ослушаться не посмела. И после трех раз умывания болезнь прекратилась». Сохранилось множество и других свидетельств чудесной помощи преподобного Матфея.

В последние часы жизни отца Матфея его верные духовные дети не отходили от его постели. Они и стали свидетелями блаженной кончины любимого батюшки. Старец тихо и кротко молился о прощении своих грехов, о спасении своих чад, как вдруг он, словно кого-то увидев, весь собрался, левая рука быстрее стала перебирать костяшки четок, а правой он истово стал креститься, устремив взор на икону Спасителя, и четко, совершенно не старческим, дребезжащим голосом, а молодым и звонким, тихонько, но ясно и отчетливо запел: «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав!» Едва закончив пение, он совершил крестное знамение, и правая рука его так и осталась лежать на левом плече. Вместе с последними словами пасхального, радостного песнопения и с крестным знамением улетела душа его в небесные селения к воскресшему от гроба Христу Жизнодавцу, туда, куда стремилась всегда. Это произошло 29 мая 1927 года, в среду, в день отдания праздника Пасхи Христовой.

Его похороны превратились в многолюдный крестный ход. Еще при жизни старец пророчествовал, когда духовные дети спрашивали, где и как его схоронить: «Не беспокойтесь об этом, как да на чем везти. Я ногами уйду в Яранск». Эти слова исполнились в точности. После отпевания гроб с крестом, хоругвями и зажженными свечами обнесли вокруг храма, и многотысячная процессия двинулась в Яранск. Похоронное шествие растянулось едва ли не на версту. Все это напоминало скорее перенесение мощей, нежели обычное погребение. Ударом большого колокола на колокольне Троицкого собора встретил город печальное шествие. Все городское духовенство с хоругвями и иконами вышло навстречу процессии. Гроб внесли в Троицкий собор, блиставший от зажженных свечей и паникадил, где отслужили панихиду.

 

Часовня прп. Матфея
Часовня прп. Матфея

Из собора крестный ход направился на городское кладбище. Здесь, рядом с кладбищенской Вознесенской церковью, и был похоронен старец Матфей.

Сразу после кончины праведника на его могиле по молитвам верующих стали происходить чудеса и исцеления. Видя все возрастающее благоговейное отношение к могиле иеромонаха Матфея, православная община Успенского собора города Яранска решила поставить над могилой часовенку с иконостасом и надгробием, которая вскоре и была воздвигнута. Тогда же было определено ежегодно в день успения преподобного – 16 (29) мая – проводить у могилы торжественное моление.

Весной 1936 года в Яранск прибыл новый епископ Вячеслав (Шкурко), который также приложил немало сил для увековечения памяти вятского подвижника. По его велению могила старца была благоустроена, а в часовенке появилась неугасимая лампада. Вероятно, тогда же была составлена первая редакция «Жизнеописания отца Матфея», разошедшаяся во множестве рукописных списков.

Особенно сильной была помощь отца Матфея в годы Великой Отечественной войны. К месту упокоения народного заступника шли солдатки, чьи мужья сражались на фронте, безутешные вдовы, родители, у которых дети пропали в тюрьмах и лагерях, раненые и больные, верующие и неверующие – словом, все кто нуждался в утешении и исцелении от духовных и телесных недугов.

Некоторым отец Матфей являлся и видимым образом. Так, в годы войны одна семья осталась без средств к существованию. И отчаявшаяся мать, на руках которой было несколько детей, придя на могилу благодатного старца, стала слезно молиться, прося спасения от голодной смерти и от того, чтобы удержаться от воровства. После напряженной молитвы она как бы впала в забытье, но видит, как между деревьев идет старец, а за плечами у него большой рюкзак. Подошел к ней, отдал ей поклажу и говорит: «Питайся сама и питай деток». От радости и неожиданности она не спросила его имени. А когда пришла в себя, то, сколько его ни искала, старца не было. Только после войны, увидев фотографию, она признала на ней того старца, что спас их от голода.

В годы застоя в дни памяти старца на кладбище не пускали: плотным оцеплением стояла милиция. Но все равно за несколько дней до дня памяти отца Матфея в город стекались люди, ночевали по десять человек в доме, проникали на кладбище, кто как мог. Тогда власти решили вскрыть захоронение, изъять мощи старца, надеясь, что к пустой могиле ходить не будут. Однако сделать этого не удалось, и могилу отца Матфея попросту залили цементом.

В конце 1980-х годов почитание отца Матфея стало открытым. В 1991 году был совершен чин освящения новой часовни над его могилой: старая вместе с Вознесенской церковью была разрушена безбожниками.

 

Крестный ход в день канонизации прп. Матфея. Фото: yar1591.ucoz.ru
Крестный ход в день канонизации прп. Матфея. Фото: yar1591.ucoz.ru

23 ноября 1997 года отец Матфей был прославлен как местночтимый святой Вятской земли. А в 2006 году по благословению митрополита Вятского и Слободского Хрисанфа был учрежден крестный ход в память преподобного Матфея, Яранского чудотворца, который начинается 26 мая всенощной службой в часовне деревни Ершово, на месте праведной кончины старца, а заканчивается 29 мая молебном на месте упокоения – в часовне на городском кладбище Яранска.

По молитвам отца Матфея Господь творит чудеса и сегодня.

Преподобне отче Матфее, моли Бога о нас!