Акафист святому преподобномученику Корнилию Псково-Печерскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 05 марта (20 февраля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный чудотворче, преславный угодниче Христов, скорый помощниче и теплый молитвенниче о всех, с верою и любовию просящих твоего заступления, восхваляем тя любовию, Корнилие преподобномучениче, ты же яко имеяй дерзновение ко Господу, моли о спасении нас, поющих ти: Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Икос 1

Ангелов подражатель явился еси, преподобномучениче и богоносне отче наш Корнилие, ангельски поживый на земли и нам оставивый образ совершенства духовнаго. Сего ради прослави тя чудесы Христос Бог, Емуже предстоиши ныне во свете невечернем Царствия Небеснаго; от нас же, чтущих тя, слышиши пение таковое: Радуйся, яко любве ради ко Господу всякое наслаждение земное оставил еси; Радуйся, яко благая мира сего презрел еси. Радуйся, яко богатство нетленное обрел еси; Радуйся, яко иго Христово благое и удобоносимое возлюбил еси. Радуйся, яко во плоти аки безплотен пожил еси; Радуйся, яко боголюбезную чистоту непорочно сохранил еси. Радуйся, яко узкими враты в Царствие Небесное вошел еси; Радуйся, яко равноангельскую честь достойно приял еси. Радуйся, яко венец неувядаемый от Господа приял еси; Радуйся, яко на небеси и на земли прославлен еси. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 2

Видя суету жития мирскаго и слыша глас Пастыря Христа: “Иже аще хощет по Мне идти, да отвержется себе и возмет крест свой”, и ты, преподобномучениче, мир и вся благая его оставил еси, да Единому Богу поживеши, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом свыше просвещенный, наставил еси духовная чада твоя ко благоугождению истинному и любезно приял еси вся возжелавшия подвизатися купно с тобою во спасение, отче Корнилие, спасительнаго пути наставниче предобрый; приими убо и нас под твой отчий покров и молитвами твоими помози нам спасение вечное унаследовати, да тя восхвалим сице: Радуйся, алчущим и жаждущим правды глаголов живота вечнаго возвестителю; Радуйся, ищущим Царствия Божия пути спасительнаго указателю. Радуйся, взыскующих горняго Царствия мудрый водителю; Радуйся, обуреваемых страстьми добрый кормчий. Радуйся, во благочестии труждающихся великий помощниче; Радуйся, немудрых благоискусный учителю. Радуйся, теплый о всем мире предстателю; Радуйся, усердный и благоприятный о душах наших ходатаю. Радуйся, надежный корабль в житейском плавании обретший; Радуйся, и нам тихую пристань указавый. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 3

Силою Господа умудренный ко благоустроению святыя обители оградити ю от нашествия вражия стеною, паче же святыми молитвами твоими препоручивый ю честному покрову Пресвятыя Богородицы, умоли дати и нам покров и защиту, да сподобимся купно с тобою пети Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще тя, отче Корнилие, скораго в бедах помощника, благовернии людие, в напастех и скорбех тя на помощь молитвенно призывающе и дары благости Божия молитвами твоими от Щедродавца Бога обильно приемлюще, тебе от любве теплыя хвалебно воспевают: Радуйся, многажды прощения наша исполнением предваривый; Радуйся, болящим врачу благоискусный. Радуйся, скорбящим благоприятное утешение; Радуйся, унывающим благодатное укрепление. Радуйся, душетленных страстей прогонителю; Радуйся, безпомощным скоропредстательный помощниче. Радуйся, иноков богомудрый руководителю; Радуйся, радость истинную во Христе нам показавый. Радуйся, воеводо изрядный духовных воинов; Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 4

Бурею страстей и треволненьми во многомятежном мире непоколебимый в тихое пристанище спасения душу твою управил еси, вся благая и красная мира презрев, призывая и всех быти причастницы горняго Царствия, идеже ныне пребываеши, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше пастырие Христовы Церкве о твоих подвизех и яко земнаго тя Ангела помышляя, избраша тя во игумена обители, достойную почесть трудом твоим воздавше и тем подвизающе нас благохвалити тя сице: Радуйся, Агнца и Пастыря верный служителю; Радуйся, алтаря Господня достойный предстоятелю. Радуйся, богомудрый иноков начальниче; Радуйся, истиннаго смирения наставниче. Радуйся, богомудрый иноков начальниче; Радуйся, истиннаго смирения наставниче. Радуйся, совершеннаго терпения подвижниче; Радуйся, даров Святаго Духа честное вместилище. Радуйся, слезнаго умиления преисполненный; Радуйся, Пресвятыя Троицы сосуде избранный. Радуйся, благочестия утверждение; Радуйся, православия столпе и похвало. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 5

Боготечную мысль соломонову имея, образ Успения Пресвятыя Богородицы написа благочестивый Алексий, последи же ради молитв преподобнаго Корнилия неизреченные чудеса икона являти начаше: исцеляше бесных, отверзаше очи слепым многим, о сем радующеся, иноцы пояху Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Созда преподобный Корнилий во игуменство свое над Святыми вратами храм Святителю Николаю Чудотворцу, аки защитнику всех обидимых и ревнителю православия, уповая быти ему хранителю обители от врагов православия; темже и ныне с ним предстоя Престолу Господа Славы, помолися, отче Корнилие, Творцу о спасении всех потрудившихся ради святыя обители и о всех славящих тя пеньми сицевыми: Радуйся, правило веры и благочестия; Радуйся, образе целомудрия и воздержания. Радуйся, постническаго лика украшение; Радуйся, звездо, сияющая в сонме преподобных. Радуйся, иноков пастырю и учителю; Радуйся, и в мире живущих заступниче и покровителю. Радуйся, тесный и прискорбный путь паче пространнаго возлюбивый; Радуйся, учителю мужественнаго подвижничества. Радуйся, стено, невидимо ограждающая паче стен каменных; Радуйся, жертва вечерняя Богу приятная. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 6

Проповедуя слово Божие братии твоей, всех поучал еси словом и житием безмолвию, смирению, посту и молитве, в нейже деннонощно пребывая, воспевал еси выну Всесильному Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси светильник веры, отче Корнилие, обители твоей такожде и окрестным людем, землю же Ливонскую верою христианскою просветил еси, невидимый храм Духа Божия в себе нося, устроил еси видимый храм Пречистыя Богородицы Одигитрии и новопросвещенней чуди храмы основал еси, такожде и клирики устроил еси, да вси обрящут врачевание недуг своих душевных. Сего ради прославлен еси от Подвигоположника Христа, от нас же приемлеши сия похвальныя песни: Радуйся, Евангелия Христова благовестителю; Радуйся, веры православныя проповедниче. Радуйся, благодатию Божиею насыщенный; Радуйся, от источника Божественнаго напоенный. Радуйся, потоком слез спасительных орошенный; Радуйся, в ризу спасения облеченный. Радуйся, одеждою нетления одеянный; Радуйся, брашно неисчерпаемое указавый. Радуйся, питие приснотекущее Христа проповедавый; Радуйся, манной слова Божия люди питавый. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 7

Агнцу Божию, вземшему грехи мира, подражая, кротость и смирение Его себе усвоил еси, отче Корнилие, и веяния скорби и обиды безропотно претерпел еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивныя и доблестныя подвиги твоя восхваляюще, добропобедне воине Христов Корнилие, ублажаем тя, от тленнаго сего жития земным царем к Небесному Царю в вечное жилище предпосланнаго, славим мученическую кончину твою и молитвенно празднуем святую память твою, тебе усердно воспевающе: Радуйся, яко невинною кровию твоею чистое житие запечатлел еси; Радуйся, яко в час смертный к лику Мучеников причислен еси. Радуйся, яко отверзошася ти врата райская, да внидеши в радость Господа твоего; Радуйся, яко душу твою Жизнодавец Христос в селения небесныя приял еси. Радуйся, яко мощи твоя на земли прославишася; Радуйся, яко со безплотными силами трисвятую песнь Богу немолчно воспеваеши. Радуйся, яко с Пророки и Апостолы светло торжествуеши; Радуйся, со святыми Мученики купно увенчанный. Радуйся, с Преподобными и праведниками прославленный; Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем себе помышляя и горняго Иерусалима взыскуя, течение временныя жизни во святей обители Божия Матере скончал еси, Ейже и ныне предстоиши о сем моляся, да вси купно с тобою поют Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Победив вся враги оружием правды Божия, яко истинный воин Христов увенчен венцем победным в Царстве славы, идеже пребывая с преподобными Марком и Ионою, и ныне ограждаеши от врагов обитель твою, призывая и нас подражати ти в духовней брани, да и мы в радости духовней вопием ти: Радуйся, смирением святым гордыню в себе победивый; Радуйся, кротостию совершенною ярости пламень угасивый. Радуйся, молитвами усердными уныние духа прогнавый; Радуйся, радования о Господе достигнувый. Радуйся, воздержанием и целомудрием чистоту души и тела соблюдший; Радуйся, неленостно всяку добродетель в себе возрастивый. Радуйся, венец победный от Христа приявый; Радуйся, от Господа даром чудес обогащенный. Радуйся, в лик добропобедных Мученик приятый; Радуйся, аки добрый воин к воином небесным сопричтенный. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 9

Всякое наслаждение плотское возненавидев, Корнилие преблаженне, единаго Бога всем сердцем возлюбил еси яко источника всякия благости, темже и Господь тя возлюби и обильно щедроты Своя на тя и обитель твою излия, да вси к мощем твоим прибегающии и скорую помощь от тебе приемлющи благодарственно вопиют: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии не довлеют глаголати вся подвиги твоя, богомудре отче Корнилие, ибо доброта жития твоего воистину превосходит похвалу человеческую, обаче мы любовию к тебе побуждаеми, дерзаем смиренно хвалити тя пением таковым: Радуйся, святыя Церкве светильниче немеркнущий; Радуйся, всемощным заступлением твоим от меча иноплеменных нас избавляющий. Радуйся, страны нашея благодатное украшение; Радуйся, града нашего покрове благодатный. Радуйся, обители твоея утверждение и похвало; Радуйся, монашествующих пречудная красото. Радуйся, роду христианскому присное утешение; Радуйся, любящих и чтущих тя пред Богом ходатаю. Радуйся, грешником ко спасению пути указателю; Радуйся, пред Престолом Божиим миру грешному предстателю. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 10

Спасти хотя град Псков и люди православныя от нашествия иноплеменных, явился еси старцу Дорофею купно с Антонием Киевским, сопутствующе Пресвятей Богородице, поспешившей на помощь людем Своим; егда же Богоматерь укоряюще люди за скверну жития их, умолял еси со слезами, глаголюще: “О Госпоже Владычице Богородице, согрешиша живуще беззаконно, но не остави их заступлением Твоим, паче же молися Сыну Твоему за люди недостойныя”, — и тако отвратил еси праведный гнев, да зовут во умилении Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стену заступления и молитвенника богоприятна имуще тя, отче Корнилие, благодарение Отцу Небесному усердно возсылая за вся благодеяния Его, тобою нам обильно являемыя, тебе же, предстателю нашему, сицевое приносим пение: Радуйся, предивный угодниче Господень; Радуйся, неутомимый в подвизех избранниче Христов. Радуйся, слуго добропослушливый Всевышняго Владыки; Радуйся, благий и верный рабе Царя царствующих. Радуйся, обидимых добрый заступниче; Радуйся, странных благонадежное пристанище. Радуйся, недугов душевных и телесных благий целителю; Радуйся, грешников пред Богом ходатаю. Радуйся, кающихся со Христом примирителю; Радуйся, небесный наш покровителю. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 11

Пение всякое не довлеет ко прославлению величествия твоего, отче преподобне, твоими бо молитвами дивно явися сила Божия: молился бо еси пред пречистым образом Владычицы и тем обитель от разорения сохранил еси. Ныне и мы молим тя, не тщу сотвори надежду нашу и избави нас от враг наших, да во умилении зовем Спасителю Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник добрых дел был еси при жизни, отче преподобне, и светильник Божия благодати явился еси по смерти, сияя чудесы и исцеления источая; и по ста двудесяти летех, аки сокровище драгоценное, мощи твоя из недр земных явлены быша, да тебе от Господа прославленному умильно взываем: Радуйся, нетления цвете прекрасный; Радуйся, крине рая небеснаго процветший. Радуйся, светлостию твоею мрак душ наших озаряяй; Радуйся, от болезней многоразличных благодатно исцеляяй. Радуйся, ран греховных врачу благоискусный; Радуйся, сердец скорбящих утешителю. Радуйся, обители твоея страже неусыпный; Радуйся, спящих во гресех возбудителю. Радуйся, бдящих в молитве укрепителю; Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 12

Благодать от Господа приял еси, преподобномучениче, ко просвещению иноков и мирских людей светом истинныя веры, темже и ученицы твои, в земном житии тобою просвещеннии, ныне с тобою на небеси прославляют Вседержителя Светодавца и нас научают славословию, да и мы Творцу и святых Святейшему Слову поем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще дивныя твоя чудеса, умиленно припадаем пред пречистыми мощами твоими, преподобне отче наш, благодарственно воспоминаем труды твоя и твое заступление, и якоже древле услышал еси мольбы рабов твоих, такожде и ныне услыши скорбныя молитвы чтущих тя и сподоби ныне прияти скорое свобождение от врагов спасения нашего, да невозбранно поем тебе песнь сию: Радуйся, всесильными молитвами твоими от врагов видимых и невидимых избавляяй; Радуйся, светом истины сущих во тьме и сени смертней озаряяй. Радуйся, разслабленных утверждение и сило; Радуйся, неверных прославляти Бога научаяй. Радуйся, нераскаянных грешников к покаянию обращаяй; Радуйся, помощь сирым и вдовицам подаваяй. Радуйся, скорбных утешаяй; Радуйся, в посте и молитвах ослабевающих укрепляяй. Радуйся, Корнилие преподобномучениче, отче наш.

Кондак 13

О преподобномучениче отче Корнилие, тебе молимся и тебе просим, вонми похвальному пению сему, тебе от усердия нашего приносимому, не остави нас святыми твоими молитвами, не престани просити премногих грехов наших прощения, да в смертный час сподобимся прияти кончину жизни мирну и внити в Царствие Небесное, да и мы тамо с тобою прославим безмерное милосердие Божие, воспевающе Владыке живота: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобномученику Корнилию Псково-Печерскому

О святый преподобномучениче Корнилие! Смиренно припадаем к раце мощей твоих и умильно молим тя: милостиво призри на скорби наша душевныя и телесныя и избаву нам подаждь; помози нам, святче Божий, от навета злых человек, от нихже и сам ты невинно на земли пострадал еси. Защити нас от насилия диавола, страстно воюющаго в немощных удесех наших, умоли Господа Бога и Пречистую Его Матерь даровати нам тихое и безгрешное житие, взаимную братскую нелицемерную любовь и мирную христианскую кончину, да чистою совестию предстанем нелицемерному Страшному Судилищу Христову, и в Царствии Его прославим Животворящую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

Пре­по­доб­но­му­че­ник Кор­ни­лий Пско­во-Пе­чер­ский (1501–1570) ро­дил­ся в Пско­ве в бо­яр­ской се­мье. Ро­ди­те­ли его, Сте­фан и Ма­рия, вос­пи­ты­ва­ли сы­на в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем. Уже в ран­нем воз­расте мать за­ме­ти­ла у от­ро­ка Кор­ни­лия осо­бен­ную склон­ность к ду­хов­ной жиз­ни, на­учи­ла его мо­лит­ве и при­ви­ла лю­бовь к стран­ни­кам. Чтобы дать сы­ну об­ра­зо­ва­ние, ро­ди­те­ли от­да­ли его в Псков­ский Ми­рож­ский мо­на­стырь. В мо­на­стыр­ских сте­нах от­ро­ков вос­пи­ты­ва­ли в по­слу­ша­нии, обу­ча­ли чте­нию и пись­му, ис­кус­ству кни­го­пи­са­ния и пи­са­нию икон. В мо­на­сты­ре со­став­ля­лись и пе­ре­пи­сы­ва­лись ле­то­пи­си, жи­тия свя­тых, бо­го­слу­жеб­ные кни­ги. В Ми­рож­ской оби­те­ли юный Кор­ни­лий под­ви­за­ет­ся под на­ча­лом стар­ца, со­вер­шая по­дви­ги мо­лит­вы и тру­да, де­лал све­чи. С осо­бен­ным тща­ни­ем при­го­тов­лял­ся он к пи­са­нию икон, со­блю­дая пе­ред этим пост, мо­лил­ся Пре­свя­той Вла­ды­чи­це о бла­го­сло­вении его на труд. Во вре­мя ра­бо­ты над ико­ной хра­нил соб­ствен­ную чи­сто­ту, тво­ря в ду­ше непре­стан­ную мо­лит­ву.

За­кон­чив обу­че­ние, свя­той Кор­ни­лий вер­нул­ся в ро­ди­тель­ский дом. Пре­бы­ва­ние в свя­той оби­те­ли еще бо­лее утвер­ди­ло его при­зва­ние к ино­че­ской жиз­ни.

Од­на­жды го­су­да­рев дьяк Ми­сюрь Му­не­хин, че­ло­век про­све­щен­ный и бла­го­че­сти­вый, друг се­мьи свя­то­го Кор­ни­лия, со­брал­ся ехать в за­те­рян­ную сре­ди ле­сов ма­лень­кую Пе­чер­скую оби­тель и взял с со­бою юно­го Кор­ни­лия. Кра­со­та при­ро­ды, ти­хая мо­на­стыр­ская служ­ба в пе­щер­ной церк­ви пре­ис­пол­ни­ли серд­це юно­ши ду­хов­ной ра­до­сти и бла­го­го­ве­ни­ем. Ни­ко­гда и ни­где еще он так го­ря­чо не мо­лил­ся. Эта по­езд­ка ока­за­ла боль­шое воз­дей­ствие на его по­сле­ду­ю­щую жизнь.

Вско­ре он на­все­гда ушел из ро­ди­тель­ско­го до­ма и при­нял по­стриг в Пско­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре. Там пре­по­доб­ный Кор­ни­лий вел стро­гую жизнь: в убо­гой ке­ллии спал на дос­ках, все свое вре­мя по­свя­щал по­лез­но­му тру­ду и мо­лит­ве.

В 1529 го­ду пре­по­доб­ный Кор­ни­лий, слу­жив­ший об­раз­цом бо­го­угод­ной жиз­ни, был из­бран игу­ме­ном. В его на­сто­я­тель­ство чис­ло бра­тии уве­ли­чи­лось от 15 до 200 че­ло­век, и это ко­ли­че­ство на­сель­ни­ков не бы­ло пре­вы­ше­но ни при од­ном из по­сле­ду­ю­щих на­сто­я­те­лей. Вста­вая с вос­хо­дом солн­ца, пре­по­доб­ный Кор­ни­лий сам пра­вил служ­бу, и от­да­вал все си­лы тру­дам, во­оду­шев­лял бра­тию к вы­пол­не­нию уста­ва, стро­го­му по­сту, мо­лит­ве, на­по­ми­ная о по­дви­ге пер­вых хри­сти­ан. По сво­е­му сми­ре­нию пре­по­доб­ный Кор­ни­лий по­чи­тал се­бя пер­вым сре­ди рав­ных лишь по из­бра­нию.

Де­я­тель­ность пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия рас­про­стра­ня­лась да­ле­ко за пре­де­лы оби­те­ли. Его жизнь бы­ла об­раз­цом де­я­тель­ной люб­ви к Бо­гу и че­ло­ве­ку. Он рас­про­стра­нял пра­во­сла­вие сре­ди жи­те­лей окрест­ных мест – эс­тов и сэту, мно­гие из ко­то­рых кре­сти­лись в мо­на­сты­ре. Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий, все­гда крот­кий и при­вет­ли­вый, мол­ча вы­слу­ши­вал лю­дей, да­вал на­став­ле­ния, а по­том бла­го­слов­лял с мо­лит­вой и лю­бо­вью. При зву­ке его го­ло­са от­кры­ва­лось серд­це, стыд от­бе­гал. По­сле по­ка­я­ния лю­ди пла­ка­ли об­лег­ча­ю­щи­ми ду­шу сле­за­ми.

Од­на­жды на Псков­щине бы­ло мо­ро­вое по­вет­рие. Лю­ди бе­жа­ли из се­ле­ний в ле­са, под­сту­пы к го­ро­дам за­кры­ва­лись, чтобы убе­речь жи­те­лей от мо­ро­вой яз­вы. Мно­гие уми­ра­ли не толь­ко от за­ра­зы, но и от го­ло­да. По бла­го­сло­ве­нию пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия в то страш­ное вре­мя ино­ки мо­на­сты­ря вы­хо­ди­ли к го­лод­ным, чтобы раз­да­вать им ва­ре­ную рожь.

По вре­мя Ли­вон­ской вой­ны пре­по­доб­ный Кор­ни­лий про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство в от­во­е­ван­ных го­ро­дах, стро­ил там хра­мы, по­мо­гал по­стра­дав­шим, за­бо­тил­ся о ра­не­ных. В оби­те­ли по­гре­ба­ли уби­тых и за­пи­сы­ва­ли их в си­но­ди­ки для по­ми­но­ве­ния.

В 1560 го­ду, в празд­ник Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, пре­по­доб­ный Кор­ни­лий по­слал в бла­го­сло­ве­ние рус­ским вой­скам, оса­ждав­шим го­род Фел­лин, просфо­ру и свя­тую во­ду. В тот же день нем­цы сда­ли го­род.

Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий очень лю­бил и хо­ро­шо знал кни­ги – он со­здал в мо­на­сты­ре боль­шую по то­му вре­ме­ни биб­лио­те­ку. В се­ре­дине XVI ве­ка Пско­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь пе­ре­нял от Спа­со-Ели­за­ров­ско­го мо­на­сты­ря тра­ди­цию ле­то­пи­са­ния. Кро­ме то­го, свя­той игу­мен Кор­ни­лий за­вел боль­шой мо­на­стыр­ский си­но­дик для по­ми­но­ве­ния усоп­ших бра­тии и бла­го­тво­ри­те­лей оби­те­ли, на­чал ве­сти «Кор­мо­вую кни­гу». В этом тру­де он оста­вил по­сле­ду­ю­щим по­ко­ле­ни­ям ис­то­ри­че­скую ха­рак­те­ри­сти­ку сво­е­го вре­ме­ни, со­ста­вил «Опи­са­ние мо­на­сты­ря» и «Опи­са­ние чу­дес Пе­чер­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри».

Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий рас­ши­рил и укра­сил свой мо­на­стырь, про­ко­пал да­лее мо­на­стыр­ские пе­ще­ры, пе­ре­нес де­ре­вян­ную цер­ковь во имя Со­ро­ка му­че­ни­ков Се­ва­стий­ских за мо­на­стыр­скую огра­ду, на при­ез­жий мо­на­стыр­ский двор, на ее ме­сте в 1541 го­ду по­ста­вил цер­ковь в честь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и в 1559 го­ду по­стро­ил храм По­кро­ва Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В 1558–1565 го­дах пре­по­доб­ный Кор­ни­лий воз­двиг во­круг мо­на­сты­ря на­деж­ную ка­мен­ную сте­ну, а над свя­ты­ми вра­та­ми по сво­е­му за­мыс­лу по­стро­ил ка­мен­ную цер­ковь во имя свя­ти­те­ля и чу­до­твор­ца Ни­ко­лая (1565). Тем са­мым он по­ру­чил это­му ис­тин­но­му за­щит­ни­ку чи­сто­ты пра­во­слав­ной ве­ры по­кро­ви­тель­ство свя­той оби­те­ли на гра­ни­це с непра­во­слав­ны­ми на­ро­да­ми.

Так оби­тель, воз­ник­шая на гра­ни­це Рус­ско­го го­су­дар­ства, ста­ла не толь­ко све­то­чем пра­во­сла­вия, но и кре­по­стью про­тив внеш­них вра­гов Рос­сии.

Дру­гим де­лом пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия бы­ло ос­но­ва­ние в 1538 го­ду во Пско­ве по­дво­рья мо­на­сты­ря с ка­мен­ной цер­ко­вью в честь ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри «Оди­гит­рии».

Во вре­мя сво­е­го управ­ле­ния мо­на­сты­рем пре­по­доб­ный Кор­ни­лий учре­дил при оби­те­ли ико­но­пис­ную ма­стер­скую. Тру­див­ши­е­ся в ней мо­на­хи учи­лись ис­кус­ству ико­но­пи­си в Ми­рож­ском мо­на­сты­ре и по воз­вра­ще­нии в свою оби­тель пи­са­ли ико­ны и по­мо­га­ли пре­по­доб­но­му Кор­ни­лию укра­шать хра­мы и обу­чать дру­гих ино­ков. В мо­на­сты­ре бы­ли так­же сто­ляр­ная, куз­неч­ная, ке­ра­ми­че­ская и дру­гие хо­зяй­ствен­ные ма­стер­ские.

О му­че­ни­че­ской кон­чине пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия на­пи­са­но в древ­ней ру­ко­пи­си Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ры. Ко­гда пре­по­доб­ный игу­мен Кор­ни­лий вы­шел с кре­стом на мо­на­стыр­ские во­ро­та на­встре­чу ца­рю Иоан­ну Гроз­но­му, раз­гне­ван­ный лож­ным на­ве­том на свя­то­го игу­ме­на царь сво­ей ру­кой от­сек ему го­ло­ву, но тот­час рас­ка­ял­ся и, под­няв те­ло его, на ру­ках по­нес в мо­на­стырь. Обаг­рен­ная кро­вью пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия до­рож­ка, по ко­то­рой царь нес его те­ло к церк­ви Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, на­зва­на «кро­ва­вым пу­тем».

Рас­ка­яв­шись, царь по­жерт­во­вал Пско­во-Пе­чер­ско­му мо­на­сты­рю мно­же­ство дра­го­цен­ных вкла­дов, впи­сал имя пре­по­доб­но­го игу­ме­на в свой си­но­дик, но па­мять о со­де­ян­ном пре­сле­до­ва­ла его всю жизнь.

Те­ло пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Кор­ни­лия бы­ло по­ло­же­но в стене «Бо­гом здан­ной пе­ще­ры», где невре­ди­мо пре­бы­ва­ло 120 лет. В 1690 го­ду мит­ро­по­лит Псков­ский и Из­бор­ский Мар­келл пе­ре­нес его мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся ис­це­ле­ни­я­ми боль­ных, из пе­ще­ры в со­бор­ный храм Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и по­ло­жил в но­вом гро­бе в стене.

17 де­каб­ря 1872 го­да мо­щи пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия бы­ли пе­ре­ло­же­ны в мед­но-по­се­реб­рен­ную ра­ку, а в 1892 го­ду – в но­вую ра­ку. По­ла­га­ют, что служ­ба пре­по­доб­но­му­че­ни­ку бы­ла со­став­ле­на ко дню от­кры­тия мо­щей в 1690 го­ду.