Акафист святому преподобномученику Макарию, архимандриту Каневскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 26 мая (13 мая ст. ст.); 20 сентября (07 сентября ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от Бога угодниче и страстотерпче Христов, преподобномучениче Макарие, источаяй мирови многия милости и чудесная дарования! Похвальная восписуем ти, почитающе святую память твою. Ты же на Небеси предстоя Престолу Господа Славы, молися о всех нас, с верою притекающих к тебе и любовию зовущих: Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Икос 1

Ангела земнаго и человека Небеснаго яви тебе от утробы матерни всего мира Создатель: ты бо, блаженне Макарие, еще во отроческих летех пребывая, земная веселия вся презрев, попечение о благочестии имел еси, ко храму Божию прилежа и ревнуя о учении и познании веры Православныя. Мы же, дивящеся сему, вопием: Радуйся, родителей благочестивых мудрый сыне. Радуйся, от утробы матерни Духом Святым осененный. Радуйся, от младенчества Богом избранный. Радуйся, от юности Христа возлюбивый. Радуйся, подвижниче, Божиею благодатию прославленный. Радуйся, многия скорби и мучения за имя Христово претерпевый. Радуйся, прекрасный плоде древа райскаго, Духом Святым возращенный. Радуйся, избранниче Христов, с Нимже ныне и царствуеши во веки. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 2

Видяще любовь твою к молитве и попечение, како угодити Богу, отец и мати и сродники твоя не прещаху, но паче споспешествоваху ти возрастати в разуме Божии и добродетели. И промышлением Божиим тако совершися, яко егда в земли твоей времена тяжкая для веры Православныя насташа, великий подвижник и поборник Тоя явился еси, да вси вернии воспоют Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум несумненный дарова ти Христос, Божия Сила и Божия Премудрость, егда ты, отче Макарие, Моисею Боговидцу подражая, в годину тяжкую восхотел еси паче страдати с ревнители веры Православныя, неже привременныя греха сладости ради уклонитися ко прелести нечестия; сего ради мы грешнии, похваляюще таковое твое дерзновение по Бозе, умиленно вопием ти: Радуйся, душу твою сохранивый и освятивый ю светом Христовым. Радуйся, крест скорби и терпения за Христа в сердце своем водрузивый. Радуйся, верное и послушное чадо Божие. Радуйся, славный проповедниче Православия. Радуйся, сострадательно внемлющий гласу страждущих. Радуйся, отрадо к тебе притекающим. Радуйся, ухо твое не отвративый от вопля и рыдания страждущих. Радуйся, отверзый сердце твое спострадати скорбем и болезнем угнетенных. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляемый и просвещаемый, пламенне возжелел еси, досточудне Макарие, по кончине отца твоего и матере всего себе вдати Господеви; того ради, славу тленнаго мира всю презревши, притекл еси во Овручскую обитель и тамо чин Ангельский прием, воспел еси Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея попечение об угождении не людем, но Богу, егда приял еси иноческий чин, блаженне Макарие, мнозе поучался еси в словесех Писания Божественнаго и Святых Отец творений, добре любяй Святаго Златоуста письмена; и был еси удостоен благодати священства и власти поставляти и поучати иноки. Мы же, ведуще веру твою во Христа Спаса пламенну и мудрость великую, ублажаем звании сими: Радуйся, смирения, кротости и воздержания учителю. Радуйся, воине Христов непобедимый. Радуйся, плотския похоти Бога ради умертвивый. Радуйся, пощением и молитвою, трудом и послушанием Богу угодивый. Радуйся, иноков похвало и достойный собеседниче Ангелов. Радуйся, яко тобою благодати Божия вернии исполняются. Радуйся, от юности иноческим обетом предавый Господеви чистое сердце твое. Радуйся, умертвивый похоти и страсти постом и молитвою. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 4

Бурю внутрь имеяй помышлений сумнительных, вначале отреклся еси, Макарие, правити обителию Овручскою, обаче егда братия гневахуся на тя и суд Божий представиша ти, аще не восхощеши правити обителию в тяжкую годину искушений и бед, ты, блаженне, предав себе воли Господни, приял власть, поюще со всеми Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше и видевше святое житие твое, понеже наставник великий монахов был еси, учаще оныя, такожде и мирския люди словом и делом, како надлежит во благочестии жити, приходиша к тебе ближнии и дальнии послушати словес твоих и житию добродетельному учитися. Молим тя, блаженне Макарие, научи христианскому житию и нас, грешных, вопиющих ти таковая: Радуйся, сосуде, благодати Божия изобильно исполненный. Радуйся, добрый делателю винограда Небеснаго. Радуйся, мудрый сеятелю благочестия. Радуйся, великий наставниче заблуждших. Радуйся, скорый помощниче страждущим. Радуйся, Ангеле, во плоти миру явленный. Радуйся, стада Христова добрый и кроткий пастырю. Радуйся, яко научивый и сотворивый, и великим нареченный в Царствии Небеснем. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 5

Боготечней звезде уподобился еси, отче Макарие, егда, показуя людем путь твердый, ко Господу ведущий, в день, воньже нечестивии агаряне нападоша на град Овруч, ты теплою молитвою, исшед с братиею со святыми иконами, отгнал еси враги от града; и тии возмневше, яко полк зело мног на них ополчися, в бегство обратишася. Чудесно же спасеннии благодарственно воспеша Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя хранителя тверда веры Православныя, врази твои, книжником и фарисеем древним подобящеся, совет нечестивый сотвориша уловити тя и совратити с пути праведнаго. Посрамлени же быша, дышуще злобою, помышляху всячески о разорении и искоренении обители твоея; вскоре же агаряне, паки нашедше, разориша вконец и обитель твою. И ты, поруган зело, отшел еси подвизатися в Киево-Печерскую Лавру. Таковыя ради твоея ревности о Господе Вседержителе, вопием ти, святе Макарие, сице: Радуйся, поборниче Христов, в мужестве неодоленный. Радуйся, советом нечестивых не покоривыйся. Радуйся, непоколебимый столпе Церкве Христовы. Радуйся, щите веры, притупивый стрелы лукавых. Радуйся, молние, разгоняющая враги видимыя и невидимыя. Радуйся, звездо, путь ко Христу показующая. Радуйся, препоясавый чресла твоя истиною. Радуйся, молением поражающий врагов Церкви Христовой. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 6

Проповедницы быша твоего непоколебимаго стояния в вере Христовой иноцы, мирстии и святителие, видяще, яко уподобился еси розе среди шипов невредимо растущей, понеже врази, аще и тщахуся, не возмогоша погубити святости и благоухания в Тебе Божия. Мы же, величающе тя, яко преизящный крин Христов, вопием прославльшему тя Господу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси дивным светом жития твоего и борения за веру Православную, отче Макарие, и сего ради якоже во Овруче граде был еси начальник обители, таковым поставлен был еси и во граде Каневе, и зде паки начаху приходити к тебе ближнии и дальнии учитися, како во Христе жити и зло побеждати со упованием на Господа. Ты же был монахом и мирским, яко отец чадом; и нам, грешным, наставник великий являешися, вопиющим ти: Радуйся, скорбящих и обуреваемых приятное утешение. Радуйся, изнемогающих тихое пристанище. Радуйся, заступниче вдов, сирот, немощных и убогих. Радуйся, защитниче обидимых и гонимых. Радуйся, истиннаго Богопочитания насадителю. Радуйся, яко добрая дела твоя сияют на тверди Небесней. Радуйся, многоценное миро любве Христовы, источаемое независтно всем притекающим. Радуйся, мудрый делателю винограда, егоже насади десница Господня. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй путеводити люди ко спасению, якоже повелевают уставы Церковнии и совесть Христианская, в годину скорби учил еси, отче Макарие, яко скорби нуждни суть нам, еже святый Златоуст рече, понеже скорбьми велики подобает внити в Царство Небесное; ревностию же по Бозе пламенеющи, молил еси сильныя о покровении Церкве Православныя, да вси чада ея воспоют Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новую показа милость рабом Своим Спас мира, Христос Господь, тобою, отче Макарие, егда ты, внимая слезам некия жены благочестивыя, обратил еси ко Господу нерадиваго и неблагонравнаго сына ея, кротце научил онаго творити молитву Господню, и чтение тоя прилежное возроди душу человека сего. Мы же, таковаго ради деяния твоего, умиления исполнени, зовем ти та ко: Радуйся, падающих возводяй любовию ко Христу. Радуйся, заблуждших исправление от путей беззаконных. Радуйся, благодатный врачу немощных. Радуйся, прозорливче Божий, тайная ведый человеческая сердца. Радуйся, мечу, посекаяй всяку неправду и беззаконие. Радуйся, неотступный обличителю грешников духом кротости и милосердия. Радуйся, многих на путь истинный наставивый. Радуйся, вразумление нерадивых и неблагонравных. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 8

Странное и славное явление силы Божия видеша на тебе чада Церкве Христовы: твоими бо молитвами слепии прозреваху, бесы изгонишася, болящия от одра возставаху. Того ради мы, прославляюще тя, Макарие, яко Врача душ и телес наших - Христа - вернаго служителя, вопием: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси помышлением твоим в вышних, сего ради и люди ревностне учил еси, како угождати Богу словесы и делы, грешныя же обличал еси, да покаются; в нихже научил еси жити; благочестно судию некоего, во граде живуща, мздоимца и неправедно суд людем творяща, сему тайно в субботы посылающе пенязи и краткия письмена увещания. И егда уведе от тебе судия, яко последняя отдавши, раскаяние и исправление яви. Молитвами твоими, Макарие, помози и нам к покаянию обратитися, зовущим ти: Радуйся, непрестанное и людех имый промышление. Радуйся, неверных на путь истины приводяй. Радуйся, неправо судящих грозный обличителю. Радуйся, праваго пути светило светозарное. Радуйся, сокровище многообразных дарований Животворящего Духа. Радуйся, человече Божий, грады и веси исполнивый славою добрых дел твоих. Радуйся, неотступный обличителю неправды. Радуйся, ищущий бисеров плодами веры и покаяния. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 9

Все естество Ангельское срадуется и свеселится Спасу Христу, зряще тя, блаженне Макарие, данный Ти от Господа талант возрастивша: ты бо, расточая стяжания твоя нищим и убогим, от нетленнаго богатства духовнаго питал еси вся приходившия к тебе, тщася всячески, да отложат вернии ветхаго человека с деяньми его, в новаго же облекутся, обновляемаго по образу Создавшаго его, в разуме поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещанныя не возмогут достойно славити дела твоя великая: ты бо еще в житии твоем, Спасу тя прославляющу, удостоен был еси от Господа дара прозрения, еже быти имать в летех грядущих. Тако предрекл еси разорение от врагов града Канева и обители твоея, беды лютыя и смерть многих; и увещавал еси братию николиже отпадати от веры, но верными даже до смерти Христу пребывати. Прославляюще твое о Господе мужество, Макарие, вопием ти: Радуйся, правило веры и ревности благочестивыя. Радуйся, древо, плодами благочестия украшенное. Радуйся, велию власть на диавола от Господа получивый. Радуйся, сподобивыйся от Бога дара прозрения будущих. Радуйся, верных твоих уготовавый ко дню воцарения со Христом в жизни вечней. Радуйся, подвигнувый чада твоя мужески терпети вся за имя Христово. Радуйся, душ наших радование. Радуйся, яко тобою сладостей духовных исполняемся. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 10

Спастися и в разум истины прийти всем человеком хотящу Спасу работая, егда час нашествия врагов на землю Украинскую и град Канев уже наста, повелел еси братии уготоватися к исходу от жития сего земнаго пощением и причащением Святых Тайн. Вси же послушавше тебе, воспеша Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена явился еси братии обители твоея, Макарие, и всем верным во граде Каневе, егда врази сокрушивше врата обители и сокровища монастырския ищуще, изведоша тя вон и поруганию и избиению предаша. Вернии же людие со слезами: Отец наш! Отец наш!, - вопияху гласом. Ты же агаряном нечестивым рекл еси, отче: не на земли, но на Небеси Сокровище мое есть. Врази же злобою на тя ярящеся, отсекше главу твою, отъидоша. Моли о нас, мучениче Христов, да помянет во Царствии Небеснем Спас нас, якоже разбойника благоразумнаго, почитающих страдания твоя и зовущих ти: Радуйся, Господа прославивый подвиги твоими. Радуйся, страстотерпче Христов, молитвою и Крестом мучителей посрамивый. Радуйся, дух твой Господу предавый во глас любве к тебе верных. Радуйся, вольная страдания за Христа претерпевый. Радуйся, уничиженный и поруганный на земли. Радуйся, славою и честию украшенный на Небеси. Радуйся, усекновение главы твоея от агарян приявый. Радуйся, убеливый ризы твоя в крови Агнчей. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 11

Пение всеумиленное принесоша ти града Канева обитателие, имже судил есть Господь по отшествии нечестивых агарян живыми остати, егда пришедше на место, идеже стояше сожженный агаряны храм обители, и не нашедше останков сродник своих, обретоша токмо честное без главы тело твое, во власяницу одеяно и со Крестом в руце, и погребению честному предаша на месте, идеже стояше жертвенник, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник горяй и светяй был еси в житии твоем земнем, блаженне Макарие, и таковым и поныне всем верным являвшися, и сие узреша людие Православнии, егда десятилетию минувшу по разорении града Канева, обретени быша честныя мощи Твоя и поставлени в новоустроеннем храме обители, и тамо мнози чудеса источиша; такожде бысть и по пренесении мощей твоих во град Переяславль. Прославляюще тя, отче, яко помощника в скорбех и бедах наших, вопием ти: Радуйся, пресветлый светильниче, возсиявый на тверди Небесней. Радуйся, в немерцающем свете с Господем пребываяй. Радуйся, зрящий Господа Вседержителя на Небеси. Радуйся, унаследовавый вечныя радости в Царствии Небеснем. Радуйся, исцелений благодатный источниче. Радуйся, о спасении душ наших великий молитвенниче. Радуйся, псаломски вопиявый от сих ко Господу: не убоюся зла, яко Ты со мною еси. Радуйся, неверных страх и посрамление, венец исповедника Христова стяжавый. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 12

Благодать дарова ти обильную Христос Бог наш, святе Макарие, во еже путеводити люди ко спасению. И ныне источают оную честныя мощи твоя, недугующия душею и телом исцеляя. Поклоняющеся им с верою, вопием ти: Предстательством Твоим у Спаса Христа помози нам, преподобномучениче, благочестно на земли пожити, да и Царствия Небеснаго сподобимся, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще труды и подвиги твоя, преподобномучениче Макарие, прославляем Дивнаго во святых Своих Господа, ублажаем мученическую кончину Твою, и ведуще тя, яко Ангела во плоти на земли, Спасу благоугодивша и вольная страдания на Него претерпевша, и яко заступника великаго пред Престолом Господним за люди Православныя, из глубины души в похвалу тебе вопием: Радуйся, дивное сияние истины Евангельския. Радуйся, великий предстателю бедствующих в море житейстем. Радуйся, благодатный утешителю всех славящих имя твое. Радуйся, скорый послушниче всех с верою призывающих тя. Радуйся, теплый ходатаю у Престола Господня о всех, чтущих святую память твою. Радуйся, Небесный покровителю страны нашея, града и храма, идеже почивают святыя мощи твоя. Радуйся, исповедниче веры во Христа неустрашимый. Радуйся, воине Христов непобедимый. Радуйся, преподобномучениче Макарие, Переяславский и Каневский чудотворче.

Кондак 13

О, пресвятый и пречудный угодниче Христов, преподобномучениче Макарие, приими от нас малое моление сие наше, сердцем и устами в похвалу тебе приносимое, и умоли Христа Бога, да направит нас всемогущею силою Своею к житию праведному, и да удостоит деснаго стояния на Страшнем Судищи Своем, радостно поющих: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва святому преподобномученику Макарию

О преславный преподобномучениче Макарие, скорый помощниче и теплый заступниче всех, притекающих к тебе, предстательством своим пред Господом умоли Спаса нашего, да обратит души наша к покаянию и исправлению, да дарует мир отечеству нашему и всей земли и да поможет всем нам твердыми быти в вере Православней и делех благих, да отженет от нас дух злобы и лукавства, и братолюбие вселит в нас, и да приносим во всем житии нашем плоды духовныя: любовь, благость, милосердие, веру нелицемерную, кротость и воздержание, и да, распявше на земли плоть нашу со страстьми и похотьми и духом живуще и ходяще, сподобимся жизни вечныя в веце грядущем, и, райския сладости присно наслаждающеся с тобою и со всеми святыми, прославим Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Краткое житие преподобномученика Макария, архимандрита Каневского

Пре­по­доб­но­му­че­ник Ма­ка­рий ро­дил­ся в 1605 г. в го­ро­де Овру­че, на Во­лы­ни, в знат­ной се­мье То­ка­рев­ских, из­вест­ных рев­ни­те­лей пра­во­сла­вия. В 1614–1620 гг. свя­той обу­чал­ся при Успен­ском Овруч­ском мо­на­сты­ре и по смер­ти ро­ди­те­лей стал ино­ком это­го мо­на­сты­ря, на­чав свое слу­же­ние с мень­ше­го мо­на­стыр­ско­го чи­на – по­слуш­ни­ка. В 1625 г. инок Ма­ка­рий с бла­го­сло­ве­ния ар­хи­манд­ри­та пе­ре­хо­дит в Ку­пя­тич­ский Пин­ский мо­на­стырь. В 1630 г. свя­той был по­свя­щен в сан иеро­ди­а­ко­на, а в 1632 г. – в сан иеро­мо­на­ха. В 1637 г. на­сто­я­тель Ку­пя­тич­ско­го мо­на­сты­ря по­слал его к Ки­ев­ско­му мит­ро­по­ли­ту Пет­ру Мо­ги­ле, ко­то­рый за­ме­тил в иеро­мо­на­хе Ма­ка­рии пре­дан­но­го сы­на Церк­ви Бо­жи­ей и в 1638 г. на­зна­чил его на­сто­я­те­лем Ка­ме­нец­ко­го Вос­кре­сен­ско­го мо­на­сты­ря (Грод­нен­ская об­ласть). С 1642 г. пре­по­доб­ный Ма­ка­рий ру­ко­во­дил бра­ти­ей Ку­пя­тич­ско­го мо­на­сты­ря, в 1656–1659 гг. воз­глав­лял Пин­ский мо­на­стырь, а с 1660 г. ру­ко­во­дил бра­ти­ей род­но­го Успен­ско­го Овруч­ско­го мо­на­сты­ря.

Бо­лее де­ся­ти лет про­дол­жа­лась непре­рыв­ная борь­ба с ла­ти­но-по­ля­ка­ми в Овру­че. Толь­ко в 1671 г., по­сле опу­сто­ше­ния Овру­ча та­та­ра­ми, ар­хи­манд­рит Ма­ка­рий по­ки­нул мо­на­стырь и от­пра­вил­ся для ду­хов­ных по­дви­гов в Ки­е­во-Пе­чер­скую Лав­ру. Но за­щит­ни­ки пра­во­сла­вия нуж­ны бы­ли не толь­ко в Ки­е­ве, и пре­по­доб­ный Ма­ка­рий был на­зна­чен на­сто­я­те­лем Ка­нев­ско­го мо­на­сты­ря, где он сно­ва был впе­ре­ди нести­ха­ю­щей бит­вы за пра­во­сла­вие.

Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий му­че­ни­че­ски от ту­рок, 4 сен­тяб­ря 1678 г. на­пав­ших на мо­на­стырь. Св. Ма­ка­рий встре­тил вра­гов с кре­стом в ру­ках на па­пер­ти хра­ма. Тур­ки по­ве­си­ли на­сто­я­те­ля за ру­ки и за но­ги меж­ду двух стол­бов. Через два дня пре­по­доб­но­му­че­ни­ку от­ру­би­ли го­ло­ву († 7 сен­тяб­ря 1678 г.). Сви­де­те­ли му­че­ни­че­ской кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия внес­ли его те­ло в мо­на­стыр­ский храм, в ко­то­ром для без­опас­но­сти за­тво­ри­лись. Но вер­нув­ши­е­ся тур­ки об­ло­жи­ли цер­ковь дро­ва­ми и со­жгли всех скрыв­ших­ся в хра­ме. Ко­гда остав­ши­е­ся в жи­вых го­ро­жане Ка­не­ва ста­ли раз­би­рать те­ла по­гиб­ших, то толь­ко од­но те­ло бы­ло най­де­но в це­ло­сти и бы­ло как бы жи­вое – это те­ло свя­щен­но­му­че­ни­ка Ма­ка­рия, оде­тое во вла­ся­ни­цу, с кре­стом на гру­ди и с дру­гим кре­стом в ру­ке. Свя­тое те­ло бы­ло по­гре­бе­но в том же хра­ме под жерт­вен­ни­ком 8 сен­тяб­ря 1678 го­да.

Полное житие преподобномученика Макария, архимандрита Каневского

Пре­по­доб­но­му­че­ник Ма­ка­рий Ка­нев­ский жил в XVII ве­ке. Это бы­ло тя­же­лей­шее вре­мя для пра­во­слав­ных лю­дей За­пад­ной Ру­си. Жиз­нен­ный по­двиг, со­вер­шен­ный пре­по­доб­но­му­че­ни­ком, был по­дви­гом за­щи­ты пра­во­слав­ной ве­ры в усло­ви­ях не­рав­ной из­ну­ри­тель­ной борь­бы, ко­гда за­щи­щать мож­но бы­ло толь­ко бу­ду­щее Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви, по­сколь­ку то, что со­хра­ня­лось от про­но­ся­ще­го­ся ура­га­на унии, сно­си­лось та­тар­ски­ми на­бе­га­ми.

Свя­той Ма­ка­рий ро­дил­ся в 1605 го­ду в го­ро­де Овру­че, на Во­лы­ни, в знат­ной се­мье То­ка­рев­ских, из­вест­ных рев­ни­те­лей пра­во­сла­вия. Ро­ди­те­ли вос­пи­та­ли маль­чи­ка в стра­хе Бо­жи­ем, люб­ви к мо­лит­ве и хра­му. В 1614–1620 гг. свя­той обу­чал­ся при Успен­ском Овруч­ском мо­на­сты­ре и по смер­ти ро­ди­те­лей, «Спа­са Хри­ста измла­да воз­лю­бив­ши», стал ино­ком это­го мо­на­сты­ря, на­чав свое слу­же­ние с мень­ше­го мо­на­стыр­ско­го чи­на – по­слуш­ни­ка. Мо­лит­ва и чте­ние свя­то­оте­че­ских тво­ре­ний ста­ли лю­би­мым за­ня­ти­ем по­стри­жен­но­го мо­ло­до­го ино­ка.

В 1625 го­ду инок Ма­ка­рий, с бла­го­сло­ве­ния ар­хи­манд­ри­та, остав­ля­ет Успен­ский мо­на­стырь и на­прав­ля­ет­ся к епи­ско­пу Пин­ско­му Ав­ра­амию, ко­то­рый опре­де­ля­ет его в Ку­пя­тич­ский (Ку­пя­тиц­кий) Пин­ский мо­на­стырь. Там пре­по­доб­ный на­столь­ко про­сла­вил­ся по­движ­ни­че­ской, доб­ро­де­тель­ной жиз­нью, что вско­ре (в 1630 го­ду) был ру­ко­по­ло­жен епи­ско­пом Ла­за­рем (Ба­ра­но­ви­чем) в сан иеро­ди­а­ко­на, а через два го­да – в иеро­мо­на­ха.

Сла­ва об об­раз­цо­вом мо­на­ше­ском жи­тии иеро­мо­на­ха Ма­ка­рия рас­про­стра­ни­лась за пре­де­лы Ку­пя­тич­ско­го мо­на­сты­ря, и в 1637 го­ду бра­тия Си­мо­нов­ско­го Брест­ско­го мо­на­сты­ря об­ра­ти­лась с прось­бой к игу­ме­ну Ку­пя­тич­ско­го мо­на­сты­ря Ила­ри­о­ну (Де­ни­се­ви­чу) от­пу­стить к ним в на­сто­я­те­ли свя­то­го Ма­ка­рия. Но иеро­мо­нах Ма­ка­рий был необ­хо­дим и ку­пя­тич­ско­му игу­ме­ну, и в том же го­ду он по­слал его к Ки­ев­ско­му мит­ро­по­ли­ту Пет­ру Мо­ги­ле для вру­че­ния со­бран­ных бра­ти­ей де­нег на пе­ре­строй­ку Ки­ев­ско­го Со­фий­ско­го хра­ма и для ис­про­ше­ния по­мо­щи на по­строй­ку и об­нов­ле­ние раз­ру­шив­шей­ся мо­на­стыр­ской церк­ви. Уви­дя в иеро­мо­на­хе Ма­ка­рии пре­дан­но­го сы­на Церк­ви Бо­жи­ей, мит­ро­по­лит вы­дал ему уни­вер­саль­ный лист для сбо­ра по­жерт­во­ва­ний, а в 1638 го­ду на­зна­чил его на­сто­я­те­лем Ка­ме­нец­ко­го Воск­ре­сен­ско­го мо­на­сты­ря (Грод­нен­ская об­ласть). До ограб­ле­ния и за­хва­та мо­на­сты­ря уни­а­та­ми в 1642 го­ду пре­по­доб­ный Ма­ка­рий ру­ко­во­дил бра­ти­ей это­го мо­на­сты­ря. В су­ро­вое вре­мя бра­тия Ку­пя­тич­ско­го мо­на­сты­ря при­зва­ли в игу­ме­ны пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, ко­то­рый удер­жи­вал этот мо­на­стырь до 1656 го­да. С 1656 по 1659 гг. пре­по­доб­ный Ма­ка­рий воз­глав­лял Пин­ский мо­на­стырь. В 1660 го­ду в сане ар­хи­манд­ри­та, «ко спа­се­нию веч­но­му пра­во­слав­ные лю­ди при­во­дя», свя­той Ма­ка­рий ру­ко­во­дил бра­ти­ей род­но­го Овруч­ско­го Успен­ско­го мо­на­сты­ря.

Это бы­ло тя­же­лое вре­мя для пра­во­слав­ных хри­сти­ан За­пад­ной Ру­си. Ка­то­ли­че­ская Поль­ша ста­ра­лась на­вя­зать пра­во­слав­но­му на­ро­ду унию и ла­тин­ство. Бо­лее де­вя­ти лет про­дол­жа­лась непре­рыв­ная борь­ба с ла­ти­но-по­ля­ка­ми в Овру­че. Уни­а­ты и мо­на­хи-до­ми­ни­кан­цы неод­но­крат­но на­па­да­ли на оби­тель пре­по­доб­но­го, гра­би­ли цер­ков­ное иму­ще­ство, на­но­си­ли по­бои и оскорб­ле­ния бра­тии. Но угод­ник Бо­жий Ма­ка­рий не па­дал ду­хом и обод­рял бра­тию на­деж­дой на небес­ное за­ступ­ни­че­ство. «По­вто­ряй­те, по­вто­ряй­те ча­ще сло­ва про­ро­ка Да­ви­да, – го­во­рил он, – Гос­подь про­све­ще­ние мое и Спа­си­тель мой! Ко­го убо­ю­ся?.. Аще во­станет на мя брань, на Него аз упо­ваю» (Пс.26,1-3). И серд­ца ино­ков укреп­ля­лись твер­дой ве­рой и на­деж­дой на Все­силь­но­го Бо­га.

Во вре­мя на­па­де­ния на оби­тель в 1671 го­ду уни­а­ты при­зы­ва­ли свя­то­го Ма­ка­рия пе­рей­ти в унию, но «ве­ры пра­во­слав­ныя неустра­ши­мый за­щит­ни­че» му­же­ствен­но от­ве­чал: «Ка­кое об­ще­ние воз­мож­но для нас с ва­ми? Вы оста­ви­ли пра­ви­ла Все­лен­ских Со­бо­ров, при­ня­ли пре­да­ния лжи и вме­сто то­го, чтобы быть под Гла­вою Церк­ви Иису­сом Хри­стом, пре­кло­ни­лись пе­ред зем­ным вла­сти­те­лем – Рим­ским па­пой». Разъ­ярен­ные по­ля­ки, под­стре­ка­е­мые иезу­и­та­ми, ра­зо­ри­ли го­род и оби­тель и разо­гна­ли всех ино­ков. Пре­по­доб­ный Ма­ка­рий по­ки­нул мо­на­стырь, в ко­то­ром не оста­лось ни од­но­го мо­на­ха, и от­пра­вил­ся для ду­хов­ных по­дви­гов в Ки­е­во-Пе­чер­скую Лав­ру. Здесь он про­вел в по­дви­гах два го­да. Но та­кой рев­ност­ный за­щит­ник пра­во­сла­вия ну­жен был не толь­ко в Ки­е­ве. Мит­ро­по­лит Ки­ев­ский Иосиф (Нелю­бо­вич-Ту­каль­ский) на­зна­чил ар­хи­манд­ри­та Ма­ка­рия на­сто­я­те­лем Ка­нев­ско­го мо­на­сты­ря. Там угод­ник Бо­жий, муж вы­со­кой пра­вед­ной и ду­хов­ной жиз­ни, по­учая всех «ис­тин­ней ве­ре и жи­тию бо­го­угод­но­му», про­сла­вил­ся мно­ги­ми чу­де­са­ми и бла­го­дат­ным да­ром про­зре­ния. Мно­же­ство убо­гих, бед­ных, боль­ных и скор­бя­щих лю­дей при­хо­ди­ли к нему в оби­тель, где по­лу­ча­ли ду­хов­ный со­вет и ис­це­ле­ние.

Од­на­жды свя­той Ма­ка­рий ис­це­лил ослеп­ше­го жи­те­ля го­ро­да Ка­не­ва. «Ве­руй и мо­лись То­му, Кто дал зре­ние сле­по­му, – ска­зал он, – иди к на­ве­че­рию Бо­го­яв­ле­ния Гос­под­ня и мо­лись». Во вре­мя бо­го­слу­же­ния, ко­гда пре­по­доб­ный чи­тал сло­ва мо­лит­вы на освя­ще­ние во­ды: «Ве­лий еси Гос­по­ди и чуд­ны де­ла Твоя», сле­пой уви­дел мельк­нув­ший воз­ле глаз луч све­та и вне­зап­но про­зрел. В бла­го­дар­ность Бо­гу ис­це­лив­ший­ся по­стро­ил храм в честь свя­то­го Бо­го­яв­ле­ния. Из­ве­стен слу­чай, ко­гда пре­по­доб­ный Ма­ка­рий «ле­ни­во­го и небла­го­нрав­но­го сы­на же­ны бла­го­че­сти­выя» доб­рым со­ве­том и мо­лит­вой об­ра­тил к по­ка­я­нию. «Чи­тай од­ну мо­лит­ву “От­че наш”, – го­во­рил пре­по­доб­ный юно­ше, – и в ней най­дешь все – и свет бо­го­по­зна­ния, уро­ки для жиз­ни, и уте­ше­ние, и си­лу для ду­ха; про­честь эту мо­лит­ву со вни­ма­ни­ем, ду­маю, не тя­же­ло». Мо­лит­ва так по­нра­ви­лась юно­ше, что он стал ча­сто чи­тать ее и вско­ре стал чест­ным и доб­ро­де­тель­ным че­ло­ве­ком.

За два го­да до бла­жен­ной кон­чи­ны пре­по­доб­ный Ма­ка­рий пред­ска­зал о ра­зо­ре­нии Ка­не­ва и сво­ем стра­даль­че­ском за­вер­ше­нии жиз­ни. Он неустан­но при­зы­вал твер­до и без­бо­яз­нен­но ис­по­ве­до­вать свя­тое пра­во­сла­вие: «При­ять ве­нец нетлен­ный нель­зя ина­че, – го­во­рил свя­той, – как со­вер­шая за­кон­но по­двиг свой. Да не от­сту­пят пра­во­слав­ные от свя­той ве­ры, но да стре­мят­ся с тер­пе­ни­ем на пред­сто­я­щий по­двиг, па­мя­туя непре­стан­но Гос­по­да Иису­са».

В 1672 го­ду в Ка­нев­ском мо­на­сты­ре на­шел при­ют сын Бог­да­на Хмель­ниц­ко­го Юрий. Гет­ман До­ро­шен­ко, хо­да­тай­ство­вав­ший пе­ред мит­ро­по­ли­том Иоси­фом о на­зна­че­нии пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Ма­ка­рия, неод­но­крат­но по­се­щал Ка­нев­ско­го на­сто­я­те­ля и в 1675 го­ду пе­ре­шел в рус­ское под­дан­ство, от­ка­зав­шись от под­дан­ства Тур­ции, по-ви­ди­мо­му, не без со­ве­та пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Ма­ка­рия.

4 сен­тяб­ря 1678 го­да тур­ки и та­та­ры на­па­ли на Ка­нев и во­рва­лись в мо­на­стырь. С кре­стом в ру­ках пре­по­доб­ный бес­страш­но встре­тил вар­ва­ров на па­пер­ти хра­ма. Та­та­ры ста­ли же­сто­ко бить его, тре­бо­ва­ли ука­зать, где спря­та­но мо­на­стыр­ское зо­ло­то и иму­ще­ство. «Мое зо­ло­то на Небе, а не на зем­ле», – от­ве­чай свя­той ста­рец. Нече­сти­вые за­хват­чи­ки ста­ли из­би­вать его пал­ка­ми, ло­ма­ли ру­ки и но­ги же­лез­ны­ми ору­ди­я­ми и сди­ра­ли с него ко­жу. Но свя­той Ма­ка­рий, при­зы­вая Слад­чай­ше­го Иису­са, тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил му­че­ния. «Сто­пы моя на­пра­ви на путь ми­рен, к Те­бе, Бо­же, – вос­кли­цал он, – ибо се­го же­ла­ет и в сем скон­ча­ва­ет­ся ду­ша моя».

Через два дня (7 сен­тяб­ря 1678 го­да) му­чи­те­ли от­сек­ли пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию го­ло­ву и бро­си­ли те­ло на пло­ща­ди. Хри­сти­ане тай­но но­чью внес­ли свя­то­го в мо­на­стыр­скую цер­ковь. Но вра­ги по­до­жгли храм, и все скры­вав­ши­е­ся в нем по­гиб­ли от ог­ня и ды­ма. Ко­гда за­хват­чи­ки ушли из мо­на­сты­ря, то уцелев­шие жи­те­ли го­ро­да на­шли те­ло пре­по­доб­но­му­че­ни­ка нетлен­ным. Слов­но жи­вой, в од­ной вла­ся­ни­це, с кре­стом на гру­ди и с кре­стом в ру­ках ле­жал пре­по­доб­ный. 8 сен­тяб­ря 1678 го­да хри­сти­ане по­греб­ли его свя­тые мо­щи под жерт­вен­ни­ком хра­ма.

В 1688 го­ду при пе­ре­строй­ке мо­на­стыр­ской церк­ви был от­крыт гроб пре­по­доб­но­го и в нем об­на­ру­же­но его нетлен­ное бла­го­уха­ю­щее те­ло. В свя­зи с опас­но­стью на­па­де­ния на Ка­нев­скую оби­тель 13 мая 1688 го­да свя­тые мо­щи бы­ли пе­ре­не­се­ны в но­во­по­стро­ен­ный храм Ми­хай­лов­ско­го Пе­ре­я­с­лав­ско­го мо­на­сты­ря, а по­сле его за­кры­тия по­чи­ва­ли с 4 ав­гу­ста 1786 го­да в Пе­ре­я­с­лав­ском Воз­не­сен­ском мо­на­сты­ре Пол­тав­ской гу­бер­нии.

В 1942 го­ду мо­щи бы­ли пе­ре­не­се­ны в Тро­иц­кую цер­ковь го­ро­да Чер­кас­сы, а с 1965 го­да на­хо­дят­ся в хра­ме в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы то­го же го­ро­да.

Па­мять пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Ма­ка­рия со­вер­ша­ет­ся два­жды: 7/20 сен­тяб­ря – в день пре­став­ле­ния и 13/26 мая – в день пе­ре­не­се­ния свя­тых мо­щей.