Акафист святому равноапостольному Николаю, архиепископу Японскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 февраля (03 февраля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от родов российских на благовестие Христово в стране Японстей, душу свою полагал еси за овцы своя, утверждая их в вере истинней. Подвиги твоя почитающе, хвалим тя сице: Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Икос 1

Ангел, яко Товии, спутешествовал тебе, егда в младая лета своя направил еси стопы в страну сию, далече отстоящую. Сего ради вопием ти сице: Радуйся, Смоленския земли славное порождение. Радуйся, от младенчества церковь возлюбивый. Радуйся, в сиротстве Богоматерию Смоленскою Одигитриею не оставленный. Радуйся, духовною наукою умудренный. Радуйся, сладость мира ни во что же вменивый. Радуйся, чина ангельскаго и иерейскаго удостоенный. Радуйся, проповедати Евангелие вожделевый. Радуйся, к неведящым спасения жалости исполненный. Радуйся, и дальних, яко ближних возлюбивый. Радуйся, гонения за веру не страшивыйся. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 2

Видяще подвиги святителя Иннокентиа, богомудраго просветителя Сибирскаго и Алеутскаго, поревнова равноапостольный ему, зовый: Аллилуиа.

Икос 2

Разум в смирении явил еси, святче, Господу моляся о даре языков: како проповедаю народу чуждему, како отверзу уста неискусная; слышаще твоя словеса боголюбная, паству твою на наречии исконном ея поучающая, хвалим тя сице: Радуйся, любовию Христовою побеждавый. Радуйся, окормлявый духовныя младенцы. Радуйся, супротивников в чада преложивый. Радуйся, крещением их грехи омывый. Радуйся, познанием веру укреплявый. Радуйся, наставниче добрый и рачительный. Радуйся, пресвитеров Японских поставивый. Радуйся, церковнаго чина устроителю. Радуйся, и нашего Отечествия защитниче. Радуйся, согласия братскаго поборниче. Радуйся, светильниче веры Православныя. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 3

Сила Вышняго осени и укрепи тя, отче, егда пришел еси в страну языческую, смертию сынов своих казнящую за приятие святаго крещения. Ты же, ниву прозревая Божию, вопиял еси: Аллилуиа.

Икос 3

Имый любовь нелицемерную, мнил страну сию быти невестою украшенную, Жениха на брак ожидающею, ибо ведала она обручение, кровию мучеников древле обагренная, просиявшая старцы и женами распятыми, и детьми Христа исповедавшими. Почитающе неложное твое упование, прославляем тя сице. Радуйся, святителю духовный. Радуйся, силою Креста укрепленный. Радуйся, столпе непоколебимый. Радуйся, пастырю небоязненный. Радуйся, разуме несмущаемый. Радуйся, проповедниче немолчный. Радуйся, никого не осудивый. Радуйся, и сам не осужденный. Радуйся, исповедников сопричастниче. Радуйся, молитвенниче верный. Радуйся, любимче ангела хранителя. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 4

Бурю возбудиша идолослужителие, не терпяще духа христианскаго, видяще, како Церковь созидается. Ты же радуяся терпению чад своих, заключенных в подземелиих темничных, купно с ними возглашаше: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще, яко учение Христово вся народы объемлет и приемлет их равночестно, и яко обители им многи Господь уготовал, притекаху к тебе мужие и жены, отроцы и старцы, пастырю добрый, тем же и мы хвалим тя сице: Радуйся, малое стадо Христово собравый. Радуйся, тесным путем к Богу его приводяй. Радуйся, церковь Акилы с Прискиллой в подражание приявый. Радуйся, церкви домашния зде утвердивый. Радуйся, общыя трапезы благословивый. Радуйся, верных своих не оставлявый в бедах. Радуйся, сильным сыном поручавый слабейших. Радуйся, слабых державый отеческою дланию. Радуйся, сеявый мудро на ниве Христовой. Радуйся, строивый Церковь на камени твердом. Радуйся, рабе усердный, не скрывый таланта. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 5

Боготечною звездою явился еси, отче, Солнцу Правды пламенно служа и ко Господу приводя верных, яко древле звезда Вифлеема. Светоносно тобою обличаеми, вопием Христу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев капища идольская и пагоды буддийския, плача, моляшеся праведный: «Где созижду церковь Тебе, Господи»; бысть услышана уст твоих молитва: Радуйся, яко елень на источницех водных. Радуйся, храм Воскресения Христова воздвигий. Радуйся, Крест утвердивый над градом стольным. Радуйся, звон колокольный вознесый до небесе. Радуйся, пламень гонения на христиан угасивый. Радуйся, доброе имя стяжавый в людех Японских. Радуйся, древним обычаем не поругавыйся. Радуйся, друга и брата в народе Японстем обретый. Радуйся, светоносителю, посланный Богом. Радуйся, домоправителю Господа верный. Радуйся, ныне увенчанный славою небесною. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 6

Проповедницы Святаго Евангелиа радуются в горних чертозех, приемлюще тя, яко собрата. Мы же, сродницы твои, милость узревше таковую, Богу воспоим: Аллилуиа

Икос 6

Возсиявый от земли Смоленския, со святыми земли Русския сочетаваешися: се святитель Димитрий Ростовский, цевница духовная; се Задонская похвало Тихон, собиратель сокровища умнаго; се Стефан, просветитель Пермский; Сергий, Серафим, Зосима и Савватий, утешение Российское; се святии, тайнии и явленнии, Отечествия нашего божественное сияние. Мы же, великия радости исполнени, прославляем новаго угодника: Радуйся, сыне сельскаго диакона. Радуйся, убожество в младости познавый. Радуйся, обет нестяжания принесый. Радуйся, иночество до смерти соблюдый. Радуйся, архипастырю в ризах многошвенных. Радуйся, в убогих келлиях пребывавый. Радуйся, в миру мирскаго не искавый. Радуйся, наставниче новопросвещенных. Радуйся, крестителю рыбарей Аинских. Радуйся, дошедый до пределов дальних. Радуйся, сподвижников в школе возрастивый. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 7

Хотяй от земли в горняя преселитися, блаженный рече: что ми тело сие, немощми томимое, аще не могу работати Господеви — храмину сию оставляю, взывая: Аллилуиа.

Икос 7

Новое бысть торжество в стольнем граде Японстем: празднова Пасху святитель в церкви Токийской соборней, и познаша людие японстии истинную Пасху спасительную. Мы же, поминающе сей день, вопием велегласно: Радуйся, в веце жестоцем любовь сохранший. Радуйся, архитриклине церковнаго пира. Радуйся, старче, очима не даваяй дремания. Радуйся, отче, сретаяй чада целованием. Радуйся, чада своя поставлявый пред Богом. Радуйся, Духа стяжавый в трудех повседневных. Радуйся, зревый плоды своих рук при исходе. Радуйся, семя горушное бросивый в землю. Радуйся, древо прекрасное нам завещавый. Радуйся, мосте живый христианскаго мира. Радуйся, ангельски радуяйся в день Воскресения Христова. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 8

Странная видяще, како Японская чада Христовы воином Русским плененным братски служаху, Господу песнь воспоим: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был предан еси на служение Богу, людем такожде служа непрестанно обоя заповеди сочетая. Царский путь твой умиленно прославляем сице: Радуйся, умный Богу служителю. Радуйся, архиерейски жертву приносяй за народы. Радуйся, пленных русских попечителю. Радуйся, в грозе военной чад своих японских не оставивый. Радуйся, Отечествию исконному верность сохранивый. Радуйся, наставниче милости и мужества. Радуйся, уцеломудривый душы соблазненныя. Радуйся, пристанище отверженных. Радуйся, сокровище смирения. Радуйся, чертоже покаяния. Радуйся, любы непобедимая. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 9

Всякое древо по плоду познается, плод же трудов твоих многих бысть спасение многих людей. Посему возгласим: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещанныя подвигом твоим изумляются, ангели с тобою ликовствуют, мы же ведяще смиренное житие твое и терпение многомощное, хвалим тя сице: Радуйся, не древле, а ныне подвизавыйся. Радуйся, образе архипастыря православнаго. Радуйся, глубокое наше обличение. Радуйся, Христа базстрашное исповедание. Радуйся, благоразумия мера истинная. Радуйся, сокровище, в дусе собираемое. Радуйся, сокровище, для ближних расточаемое. Радуйся, приемляй мзду тысящекратную. Радуйся, безсмертныя радости исполненный. Радуйся, борения наша утишаяй. Радуйся, моления отечески приемляй. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 10

Спасти потщился еси люди отчаянныя, Истиннаго Бога не ведящыя. Ныне в сени смертней свет узревшии, чада твоя вопиют: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси Богородице Дево: тепле молился святитель, церковь свою утверждая. Яко на острове обуреваемом, среди иноверных, пребывала она без щита ограждения. Мы же, узревше ея крепость и верность, поем ти сице: Радуйся, церковь надежным покровом укрывый. Радуйся, Матери Божией предав обращенных. Радуйся, отроковиц научивый молитися. Радуйся, свет целомудрия девам внушавый. Радуйся, браком честным освящавый японския семьи. Радуйся, правых суждений святое зерцало. Радуйся, мир приносивый селением и градом. Радуйся, в нуждах своих укреплявыйся верою. Радуйся, старцу отцу помогавый до смерти. Радуйся, в мире пожив, но от мира свободный. Радуйся, по кончине всеми оплаканный. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 11

Пение всякое подвигом твоим побеждается, святителю, коим словом обымем апостольское твое служение; речем же с тобою: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемно Церковь Японская прия благовестие на наречии своем от труда твоего, просветителю истинный. Уподобился еси Вселенским учителем, обращая любомудрая словеса твоя на служение горней мудрости. Почитающе доброделание твое, хвалим тя сице: Радуйся, Священное Писание уразумевый. Радуйся, чадом человеческим его предавый. Радуйся, достойная речения находивый. Радуйся, неверная и лестная отметавый. Радуйся, соборне труд свой с церковию мысливый. Радуйся, блаженно от трудов почивый. Радуйся, к народу приближавый слово. Радуйся, богослужение на наречии отеческом Японстей Церкви даровавый. Радуйся, отвергий вся хитросплетения. Радуйся, питавый и млеком и медом. Радуйся, смиривый гордость лжеименных. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 12

Благодать почила на тебе, являющи святость твоего служения. Аще и чудес не совершал еси, яко же и Иоанн Креститель, паче же свидетельство твое Церковь новозданная, чудом Божиим в дни последния утвержденная, да единым сердцем с нею воспеваем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще прославление твое и к лику святых причисление сродниче наш и пастырю, хвалим тя сице: Радуйся, святостию твоею Церковь в последния дни утвердивый. Радуйся, муки земныя забвение. Радуйся, благодати тихое веяние. Радуйся, прибегавших к тебе помощнице. Радуйся, подвизающихся сподвижниче. Радуйся, садовниче благий и цветоблюстителю. Радуйся, нестроения наша исправляяй. Радуйся, стетаяй чад своих в райских обителех. Радуйся, поминающих тя поминаяй. Радуйся, бурнаго моря отишие. Радуйся, звездо закатная и восточная. Радуйся, равноапостольный святителю Николае, Церкве Японския предстателю.

Кондак 13

О пресвятый и пречудный, преславный и предивный просветителю страны Японския, присный молитвенниче наш пред Престолом Святыя Троицы, святый равноапостольный святителю отче Николае! Приими нынешнее приношение наше и умоли Спасителя Бога и Его Пречистую Матерь, да твоим ходатайством просветит Православием обращенныя тобою народы и страну нашу Российскую, и избавит нас от всяких напастей врагов видимых и невидимых, пагубы и крамолы, бед и скорбей, и даст грехов оставление, и вечных мук избавление, и Царствия Небеснаго сподобит, да купно с тобою и всеми святыми Троице Святей во веки веков поем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва

О пречестная и священная главо и благодати Святаго Духа исполненная, Спасово со Отцем обиталище, великий архиерее, теплый наш заступниче, святый святителю, равноапостольный Николае Японский! Предстоя у Престола всех Царя и наслаждаяся света Единосущныя Троицы и херувимски со ангелы возглашая песнь трисвятую, великое же и неизследованное дерзновение имея ко Всемилостивому Владыце, моли спастися обращенным тобою ко Христу, и всея паствы Христовы людем. Упроси Вышняго: страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш, процветание Православия в стране нашей Российстей и в земли Японстей да утвердит. Архиереи благолепием святительства да украсит, монашествующыя к подвигом добраго течения да укрепит: царствующыя грады и вся грады страны добре сохранит. О святителю предивный! Мир весь предстательством твоим умири: от глада, жажды, пагубы и крамолы избави ны, от стихий часто находящих на ны, грех ради наших многих, от тлетворных ветр, губительныя язвы и от нападения иноплеменных сохрани. Старыя утеши, юныя настави, безумныя умудри, вдовицы помилуй, сироты заступи, младенцы возрасти, плененныя и в темнице сидящыя свободи и возврати, немощствующыя исцели, плавающым буди добрый кормчий, и всех везде тепле призывающих тя и с верою притекающих к тебе, и усердно припадающих, и молящихся тебе от клеветы и всяких напастей, враг видимых и невидимых, бед и всякаго зла твоим ходатайством свободи. Моли о нас Всещедраго и Человеколюбиваго Христа Бога нашего, да простит нам вся грехи, от юности содеянныя нами, и в день страшнаго пришествия Его от шуияго стояния избавит нас и радости святых причастники сотворит, да купно с ними славим Единаго в Троице Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

Свя­той рав­ноап­о­столь­ный Ни­ко­лай, ар­хи­епи­скоп Япон­ский, в ми­ру Иван Ди­мит­ри­е­вич Ка­сат­кин, ро­дил­ся 1 ав­гу­ста 1836 го­да в Бе­ре­зов­ском по­го­сте, Воль­ско­го уез­да, Смо­лен­ской гу­бер­нии, где его отец слу­жил диа­ко­ном. Пя­ти лет он по­те­рял мать. Окон­чив Бель­ское ду­хов­ное учи­ли­ще, а за­тем Смо­лен­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию, в 1857 го­ду Иван Ка­сат­кин по­сту­пил в Санкт-Пе­тер­бург­скую ду­хов­ную ака­де­мию. 24 июня 1860 го­да в ака­де­ми­че­ском хра­ме Две­на­дца­ти Апо­сто­лов епи­скоп Нек­та­рий со­вер­шил по­стри­же­ние его в мо­на­ше­ство с на­ре­че­ни­ем име­ни Ни­ко­лай. В день па­мя­ти пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла, 29 июня, инок Ни­ко­лай был по­свя­щен во иеро­ди­а­ко­на, а 30 июня – в пре­столь­ный празд­ник ака­де­ми­че­ско­го хра­ма – в сан иеро­мо­на­ха. За­тем по его же­ла­нию отец Ни­ко­лай был на­зна­чен в Япо­нию на­сто­я­те­лем кон­суль­ско­го хра­ма го­ро­да Ха­ко­да­те.

Сна­ча­ла про­по­ведь Еван­ге­лия в Япо­нии ка­за­лась со­вер­шен­но немыс­ли­мой. По сло­вам са­мо­го от­ца Ни­ко­лая, "то­гдаш­ние япон­цы смот­ре­ли на ино­стран­цев как на зве­рей, а на хри­сти­ан­ство как на зло­дей­скую цер­ковь, к ко­то­рой мо­гут при­над­ле­жать толь­ко отъ­яв­лен­ные зло­деи и ча­ро­деи". Во­семь лет ушло на то, чтобы изу­чить стра­ну, на­род, язык, нра­вы, обы­чаи тех, сре­ди ко­го пред­сто­я­ло про­по­ве­до­вать, и к 1868 го­ду паства от­ца Ни­ко­лая на­счи­ты­ва­ла уже око­ло два­дца­ти япон­цев. В кон­це 1869 го­да иеро­мо­нах Ни­ко­лай в Пе­тер­бур­ге до­ло­жил Си­но­ду о ре­зуль­та­тах сво­ей ра­бо­ты. Бы­ло при­ня­то ре­ше­ние: "Об­ра­зо­вать для про­по­ве­ди меж­ду япон­ски­ми языч­ни­ка­ми Сло­ва Бо­жия осо­бую Рос­сий­скую Ду­хов­ную Мис­сию". Отец Ни­ко­лай был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­чаль­ни­ком этой Мис­сии. Вер­нув­шись в Япо­нию, бу­ду­щий свя­ти­тель пе­ре­дал Ха­ко­дат­скую паст­ву иеро­мо­на­ху Ана­то­лию, а сам пе­ре­нес центр Мис­сии в То­кио. В 1871 го­ду в стране на­ча­лось го­не­ние на хри­сти­ан, мно­гие под­вер­га­лись пре­сле­до­ва­ни­ям (в том чис­ле пер­вый пра­во­слав­ный япо­нец, зна­ме­ни­тый впо­след­ствии мис­си­о­нер-свя­щен­ник Па­вел Са­ва­бе). Толь­ко к 1873 го­ду го­не­ния несколь­ко пре­кра­ти­лись, и ста­ла воз­мож­на сво­бод­ная про­по­ведь хри­сти­ан­ства.

В тот же год ар­хи­манд­рит Ни­ко­лай при­сту­пил к стро­и­тель­ству в То­кио церк­ви и шко­лы на пять­де­сят че­ло­век, а за­тем и ду­хов­но­го учи­ли­ща, ко­то­рое в 1878 го­ду бы­ло пре­об­ра­зо­ва­но в се­ми­на­рию.

В 1874 го­ду в То­кио при­был прео­свя­щен­ный Па­вел, епи­скоп Кам­чат­ский, чтобы ру­ко­по­ло­жить во свя­щен­ный сан ре­ко­мен­ду­е­мых ар­хи­манд­ри­том Ни­ко­ла­ем кан­ди­да­тов из мест­но­го на­се­ле­ния. К это­му вре­ме­ни при Мис­сии в То­кио дей­ство­ва­ли че­ты­ре учи­ли­ща – ка­те­хи­за­тор­ское, се­ми­нар­ское, жен­ское, при­чет­ни­че­ское, а в Ха­ко­да­те два – для маль­чи­ков и де­во­чек. Во вто­рой по­ло­вине 1877 го­да Мис­си­ей стал ре­гу­ляр­но из­да­вать­ся жур­нал "Цер­ков­ный вест­ник". К 1878 го­ду в Япо­нии на­счи­ты­ва­лось уже 4115 хри­сти­ан, су­ще­ство­ва­ли мно­го­чис­лен­ные хри­сти­ан­ские об­щи­ны. Бо­го­слу­же­ние и пре­по­да­ва­ние на род­ном язы­ке, из­да­ние книг ре­ли­ги­оз­но-нрав­ствен­но­го со­дер­жа­ния – вот сред­ства, ко­то­рые поз­во­ли­ли Мис­сии до­бить­ся за ко­рот­кий срок столь зна­чи­тель­ных ре­зуль­та­тов.

30 мар­та 1880 го­да в Тро­иц­ком со­бо­ре Алек­сан­дро-Нев­ской Лав­ры со­сто­я­лась хи­ро­то­ния ар­хи­манд­ри­та Ни­ко­лая во епи­ско­па. Вер­нув­шись в Япо­нию, свя­ти­тель с еще боль­шим усер­ди­ем стал про­дол­жать свои апо­столь­ские тру­ды: за­вер­шил стро­и­тель­ство со­бо­ра Вос­кре­се­ния Хри­сто­ва в То­кио, при­нял­ся за но­вый пе­ре­вод бо­го­слу­жеб­ных книг, со­ста­вил на япон­ском язы­ке осо­бый пра­во­слав­ный бо­го­слов­ский сло­варь.

Боль­шие ис­пы­та­ния вы­па­ли на до­лю свя­ти­те­ля и его паст­вы в пе­ри­од рус­ско-япон­ской вой­ны. За свои по­движ­ни­че­ские тру­ды в эти тя­же­лые го­ды он был удо­сто­ен воз­ве­де­ния в сан ар­хи­епи­ско­па.

В 1911 го­ду ис­пол­ни­лось пол­ве­ка с тех пор, как мо­ло­дой иеро­мо­нах Ни­ко­лай впер­вые сту­пил на япон­скую зем­лю. К то­му вре­ме­ни в 266 об­щи­нах Япон­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви бы­ло 33017 хри­сти­ан, 1 ар­хи­епи­скоп, 1 епи­скоп, 35 свя­щен­ни­ков, 6 диа­ко­нов, 14 учи­те­лей пе­ния, 116 про­по­вед­ни­ков-ка­те­хи­за­то­ров.

3 фев­ра­ля 1912 го­да, на 76-м го­ду жиз­ни, про­све­ти­тель Япо­нии ар­хи­епи­скоп Ни­ко­лай мир­но ото­шел ко Гос­по­ду. Свя­щен­ный Си­нод Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви 10 ап­ре­ля 1970 го­да вы­нес акт о про­слав­ле­нии свя­ти­те­ля в ли­ке рав­ноап­о­сто­лов, ибо в Япо­нии свя­той уже дав­но был чтим как ве­ли­кий пра­вед­ник и мо­лит­вен­ник пред Гос­по­дом.