Акафист священномученику Антипе, епископу Пергамскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 апреля (11 апреля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Возбранный чудотворче и изрядный недугов целебниче, по данней ти от Господа благодати, яко имеяй дерзновение к Подателю здравия, от всяких нас бед и недугов свободи, да зовем ти:

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Икос 1

Ангелов и всея твари Содетель, явивый тя Церкве Святей всесветлаго светильника веры и за веру твердейшаго адаманта священномученика, научает нас восхваляти подвиги твоя и воспевати тя, священномучениче Антипо, сице:

Радуйся, богомудрый наставниче православныя веры; радуйся, яко источил еси peки учения, верных напаяющия.

Радуйся, яко мутныя воды многобожия потребил еси; радуйся, яко демоном служащия чествовати Бога Истиннаго научил еси.

Радуйся, яко из глубины безбожия извлекл еси заблуждшия человеки и наставил еси их на путь спасения; радуйся, яко дреманием нечестия одержимыя возбудил еси к разуму истиннаго Боговедения.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 2

Видя лютое гонение неправедных на благочестивыя христианы, не убоялся еси прещения их и мучительства, богоизбранне но дерзновенно пред лицем их истиннаго Бога исповедал еси, вразумляя тех обратитися от суетных идол ко Христу Спасителю и выну пети Ему: Аллилуия.

Икос 2

Среди язык, сидящих во тьме и сени смертней, сохранив непорочность жития твоего, святе Антипо, Ангелом сожитель быти сподобился еси и с ними воспевати Троическую песнь Богу на Небеси. Услыши нас, поющих ти на земли похвальная пения сия:

Радуйся, житию безплотных поревновавый; радуйся, чистотою Ангелом уподобивыйся.

Радуйся, во плоти явивыйся аки безплотен; радуйся, в теле поживый духовно, на земли небесно.

Радуйся, небесный человече; радуйся, земный Ангеле.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 3

Силою благодати Божией, еще сый в телеси возсиял еси яко солнце, всех просвещая и разгоняя глубокую нощь безбожия. Сего ради почитая тя яко сопрестольника Апостолов и целеб подателя воспеваем Богу: Аллилуия.

Икос 3

Имея неусыпное попечение о спасении душ во тьме идолослужения погибающих, богомудре Антипо, не преставал еси призывати тех к Богоугодней жизни, подавая собою пример совершеннаго благочестия христианскаго; сего ради усердно приносим ти похвалы сия:

Радуйся, образе жития праведнаго; радуйся, указателю неверным стези, ведущей к Небеси.

Радуйся, верным ко спасению путеводителю; радуйся, прилежный вразумителю заблуждших.

Радуйся, во обращении идолопоклонников к вере во Христа явивый самоотвержение всецелое; радуйся, архиерею Божий, добре упасший словесное стадо твое.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 4

Велия буря ярости Дометиана, дышущаго убийством, восшуме на храм души твоея, святе Антипо, но того не возможе поколебати, основан бо бе на твердом веры Христовы камени, на немже ты, богоизбранне, неподвижно пребывая, укрепляющему тя Господу Иисусу воспевал еси: Аллилуия.

Икос 4

Слышавше от тебе нечестивый игемон и жрецы идольстии словеса премудрости, распыхахуся на тя злобою, паче же егда рекл еси: «Едино то веждь, о игемоне, яко христианин аз есмь, царскому же велению безумному и нечестивому повинутися отнюдь не изволяю». Сие убо воспоминая, взываем ти сице:

Радуйся, веру во Христа до смерти сохранивый добре; радуйся, силою свыше на брань противу мучителей препоясанный.

Радуйся, победоносною славою от Христа Победителя облеченный; радуйся, Апостолов во исповедании Христа подражателю.

Радуйся, страстем Христовым сопричастниче; радуйся, кровию своею утвердивый правоверие.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 5

Боготочный источник дивных чудес явился еси, достославне Антипо: приял еси от Господа дар недуги врачевати, да познают неверующие Бога, яве тобою чудодействующа, и воспоют Ему: Аллилуия.

Икос 5

Видевше людие града Пергама, яко дадеся ти благодать немощных исцеляти, и от всяких телесных и душевных скорбей избавляти, удивишася. Мы же за многая исцеления тобою на ны изливаемая, ублажаем тя похвалами сими:

Радуйся, болящих исцеление; радуйся, расслабленных укрепление.

Радуйся, недугующих врачу благодатный; радуйся, скорбящим непостыдное прибежище.

Радуйся, яко тобою от многих ран грешнии исцеляются; радуйся, яко тобою от всяких болезней с верою призывающии тя избавляются.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 6

Проповедником истины, Христовым Апостолом поревновав, не убоялся еси зверонравных мучителей, не ужаснулся еси прещения, но со дерзновением проповедал еси им Христа Бога, Его же ради в разжен сосуд медян ввержен был еси, да прославится тебе ради дивный во святых Господь, Емуже ты и в огни взывал еси: Аллилуия.

Икос 6

Имея велию ревность о людех Божиих, ты болезновал еси о погрязших в бездне идолопоклонства, и ради спасения неверных готов был еси, якоже божественный Павел, сам отлучен быти от Христа, возлюбленнаго тобою. Сего ради со умилением взываем ти сице:

Радуйся, отцу верующих Аврааму в ходатайстве о грешницех подражавый; радуйся, Боговидцу Моисею в пламенней молитве о спасении неверующих поревновавый.

Радуйся, новый Самуиле, в молитве о беззаконницех глаголавый: «Не буди мне, еже не вопити о вас с молением ко Господу»; радуйся, подражателю архидиакона Стефана, во время страдания в медяном воле о мучителех сотворивый сицевую молитву: «Господи! не постави им греха сего».

Радуйся, яко незлобив сый, за убивающих тя молился еси, яко за благотворцев; радуйся, пастырю любвеобильный, положивый душу свою за словесныя овцы твоя.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 7

Хотящу беззаконному мучителю лестными словесы отвратити тя, Антипо, от Истиннаго Бога ко идолом бездушным, ты, богомудре, отвещал еси: пришед в последнюю старость и к смерти приближився, не изменю веры моея в Иисуса Христа, Бога моего, Емуже со Отцем и Святым Духом присно пою и во веки веков имам пети: Аллилуия.

Икос 7

Новое чудо показа Господь тобою, егда ты по велению злочестиваго мучителя ввержен был еси в разжен медян коноб, в немже яко хлеб сладкий испеклся еси и в воню благоухания Святей Троице принеслся еси. Благоговейне убо воспоминая сие превелие терпение твое, блажим тя похвалами сими:

Радуйся, позорищным ввержением в разженный сосуд гордыню мучителя низложивый; радуйся, яко огнь любве к Богу в сердце твоем до конца жизни сохранивый.

Радуйся, яко Христа ради огнем кончину приявый; радуйся, твердее камене в терпении явивыйся.

Радуйся, яко укрепляемый Христом Богом, преславно жизнь на земли скончал еси; радуйся, пресветлому мученическому лику сопричтенный.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 8

Странно бе видети языком, неведущим Божией силы, како в слабом старческом теле возмогл еси, святителю Антипо, претерпети за Христа лютейшия муки. Мы же, благодаря о сем Бога, даровавшаго ти таковую крепость, с любовию взываем: Аллилуия.

Икос 8

Весь предан был еси Иисусу Пресладкому, святителю Антипо, и сладце Его ради горькия муки в огни претерпел еси, глаголал бо еси: «Чашу страданий, юже даде ми Господь, не имам ли пити»; темже и сам показался еси аки чаша, сладость чудесных исцелений изливающая всем вопиющим к тебе таковая:

Радуйся, всею душею возлюбивый Иисуса Пресладкаго; радуйся, пастырю, словесным овцам во Святая святых путь показавый.

Радуйся, реко, орошающая мир водами благодати Божией; радуйся, неисчерпаемый источниче чудесных исцелений.

Радуйся, сосуде, на вся недуги врачевания неоскудно изливающий; радуйся, яко Господь сил дивная на тебе явил есть.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 9

Всякую стяжал еси чудодействия силу благодатию дивнаго во святых Своих Бога, святителю Антипо: не токмо бо молитвами твоими устрашил еси бесы, но и совершенно из града Пергама изгнал еси я. Воспоминая сию победу твою над злыми духи, благодарне вопием Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витийство человеческое не довлеет изрещи, коликую приял еси, святе Антипо, от Господа власть изгоняти от людей диавола с лукавыми демоны, за еже мы восхваляем тя сице:

Радуйся, всяческих козней диавола разрушителю; радуйся, сатаны посрамителю.

Радуйся, стужаемых от бесов свободителю; радуйся, демонов отгнателю. Радуйся, темных адских сил устрашителю; радуйся, от негоже духи злобы, якоже дым, исчезают.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, презрел еси плоть и не убоялся еси от убивающих тело, святе Антипо, егда бо услышал еси осуждение на сожжение в медяном воле, ты радостно приял еси оное, воспевая Господеви: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси ограждающая от всяких зол усердно тя в помощь призывающих, святе Антипо, не токмо бо во Асии живущим, но и во всех местех сущим христианом твоею действенною молитвою подаеши духовная дарования; ихже ради и мы, отче святый, ублажаем тя сице:

Радуйся, сосуде, источаяй елей Божия милосердия; радуйся, живоносный источниче, струи исцелений изливающий нам.

Радуйся, скорый возставителю здравия в немощи лежащих; радуйся, всех лютых болезней, паче же лютыя зубныя болезни, целителю. Радуйся, безмездный врачу болезни душевныя и телесныя; радуйся, подателю врачеваний всем, притекающим к тебе с верою.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 11

Пение благоприятное Пресвятей Троице принесл еси, достойный преемниче Апостолов, Антипо, не точию умом, словом и духом, но живым всего себя в жертву принесением. Тем же, аще и не довольны есмы к похвалению таковых твоих подвигов, обаче благодарни сущи, поем дивному во святых Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светозарный светильник, от Истиннаго Света озаряемый, сущим на земли являешися, равноапостольный Антипо, просвещаеши бо сердца верных и к разуму Божественному вся наставляеши, поучая и нас со умилением взывати:

Радуйся, заре Божия света; радуйся, деннице Солнца Правды.

Радуйся, сияние Евангельскаго учения; радуйся, светило небеснаго блистания.

Радуйся, просвещаяй души верных; радуйся, озаряяй сердца ищущих правды.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога ведуще, радостно имя твое воспоминаем, святителю Антипо, и с теплым молением к всечестному образу твоему притекающе, прилежно молим тя: подаждь цельбу страждущим лютою зубною болезнию и избави всех нас от всякия нужды и печали, да поем Богу: Аллилуия.

Икос 12

Славную кончину твою поюще, архиерею Божий, и теплую молитву твою к Богу о христианах воспоминающе, восхваляем Господа Сил, дивная на тебе сотворшаго; ты же услыши нас, умильно вопиющих ти:

Радуйся, теплый пред Господем о нас молитвенниче; радуйся, присный пред Богом наш заступниче. Радуйся, добрый наш наставниче; радуйся, о спасении нас грешных сильный ходатаю.

Радуйся, Царя Небеснаго скорый умилостивителю; радуйся, благосердый помощниче всех благочестно совершающих память твою.

Радуйся, Антипо, скорый помощниче в болезнех наших.

Кондак 13

О, преславный и всехвальный священномучениче Антипо! Приими сие похвальное пение от нас недостойных во умилении тебе приносимое, и богоприятным твоим ходатайством умоли Господа даровати болящим здравие душевное и телесное, избавити всех нас от бед и напастей в жизни сей, по смертном же успении нашем, в день Страшнаго Суда одесную Праведнаго Судии стати и в Царствии Славы Ему воспевати: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

О, преславный священномучениче Антипо, скорый помощниче христианом в болезнех! Верую от всея души и помышления, яко дадеся тебе от Господа дар болящия исцеляти, недугующия врачевати и разслабленныя укрепляти. Сего ради к тебе, яко благодатному врачу болезней, аз немощный [немощная] прибегаю и твой досточтимый образ с благоговением лобызая, молюся: твоим предстательством у Царя Небеснаго испроси мне болящему [болящей] исцеление от удручающия мя зубныя болезни, аще бо и недостоин [недостойна] есмь тебе, благостнейшаго отца и приснаго заступника моего, но ты, быв подражатель человеколюбия Божия, сотвори мя достойна [достойну] твоего заступления чрез мое обращение от злых дел к благому житию, уврачуй обильно дарованною тебе благодатию язвы и струпы души и тела моего, даруй ми здравие и спасение и во всем благое поспешение, да тако тихое и безмолвное житие пожив во всяком благочестии и чистоте, сподоблюся со всеми святыми славити всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Ґкafістъ сщ7енном§нку ґнтЂпэ, є3пjскопу пергaмскому

Кондaкъ №.

Возбрaнный чудотв0рче и3 и3зрsдный недyгwвъ цэлeбниче, по дaннэй ти2 t гDа бlгодaти, ћкw и3мёzй дерзновeніе къ подaтелю здрaвіz, t всsкихъ нaсъ бёдъ и3 недyгwвъ свободи2, да зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Јкосъ №.

ЃгGлwвъ и3 всёz тв†ри содётель, kви1вый тS ц7рквэ с™ёй всесвётлаго свэти1льника вёры и3 за вёру твердёйшаго ґдамaнта сщ7енном§нка, научaетъ нaсъ восхвалsти п0двиги тво‰ и3 воспэвaти тS, сщ7енном§ниче ґнтЂпо, си1це:

Рaдуйсz, бGомyдрый настaвниче правослaвныz вёры: рaдуйсz, ћкw и3сточи1лъ є3си2 рёки ўчeніz, вёрныхъ напаsющыz.

Рaдуйсz, ћкw мyтныz в0ды многоб0жіz потреби1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw дeмонwмъ служaщіz чeствовати бGа и4стиннаго научи1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw и3з8 глубины2 безб0жіz и3звлeклъ є3си2 заблyждшіz человёки и3 настaвилъ є3си2 и4хъ на пyть сп7сeніz: рaдуйсz, ћкw дремaніемъ нечeстіz њдержи1мыz возбуди1лъ є3си2 къ рaзуму и4стиннагw бGовёдэніz.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ в7.

Ви1дz лю1тое гонeніе непрaведныхъ на бlгочести1выz хrтіaны, не ўбоsлсz є3си2 прещeніz и4хъ и3 мучи1тельства, бGои1збранне, но дерзновeннw пред8 лицє1мъ и5хъ и4стиннаго бGа и3сповёдалъ є3си2, вразумлsz тёхъ њбрати1тисz t сyетныхъ јдwлъ ко хrтY сп7си1телю и3 вhну пёти є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Среди2 kзы6къ, сэдsщихъ во тмЁ и3 сёни смeртнэй, сохрани1въ непор0чность житіS твоегw2, свsтэ ґнтЂпо, ѓгGлwмъ сожи1тель бhти спод0билсz є3си2 и3 съ ни1ми воспэвaти трbческую пёснь бGу на нб7си2. ўслhши нaсъ, пою1щихъ ти2 на земли2 похв†льнаz пBніz сі‰:

Рaдуйсz, житію2 безпл0тныхъ поревновaвый: рaдуйсz, чистот0ю ѓгGлwмъ ўпод0бивыйсz.

Рaдуйсz, во пл0ти kви1выйсz ѓки безпл0тенъ: рaдуйсz, въ тёлэ пожи1вый дух0внw, на земли2 небeснw.

Рaдуйсz, нбcный чlвёче: рaдуйсz, земнhй ѓгGле.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ G.

Си1лою бlгодaти б9іей, є3щE сhй въ тэлеси2 возсіsлъ є3си2 ћкw с0лнце, всёхъ просвэщaz и3 разгонsz глуб0кую н0щь безб0жіz. сегw2 рaди почитaz тS ћкw сопрест0льника ґпcтлwвъ и3 цэлeбъ подaтелz воспэвaемъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz неусhпное попечeніе њ сп7сeніи дyшъ во тмЁ їдwлослужeніz погибaющихъ, бGомyдре ґнтЂпо, не преставaлъ є3си2 призывaти тёхъ къ бGоуг0днэй жи1зни, подавaz соб0ю примёръ совершeннагw бlгочeстіz хrтіaнскагw: сегw2 рaди ўсeрднw прин0симъ ти2 похвалы6 сі‰:

Рaдуйсz, џбразе житіS првdнагw: рaдуйсz, ўказaтелю невBрнымъ стези2, ведyщей къ нб7си2.

Рaдуйсz, вBрнымъ ко сп7сeнію путеводи1телю: рaдуйсz, прилёжный вразуми1телю заблyждшихъ.

Рaдуйсz, во њбращeніи їдwлопокл0нникwвъ къ вёрэ во хrтA kви1вый самоtвержeніе всецёлое: рaдуйсz, ґрхіерeю б9ій, д0брэ ўпaсшій словeсное стaдо твоE.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ д7.

Вeліz бyрz ћрости дометіaна, дhшущагw ўбjйствомъ, восшумЁ на хрaмъ души2 твоеS, свsтэ ґнтЂпо, но того2 не возм0же поколебaти, њсн0ванъ бо бЁ на твeрдомъ вёры хrт0вы кaмени, на нeмже ты2, бGои1збранне, неподви1жнw пребывaz, ўкрэплsющему тS гDу ї}су воспэвaлъ є3си2: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше t тебє2 нечести1вый и3гeмwнъ и3 жрецы2 јдwльстіи словесA премyдрости, распыхaхусz на тS ѕл0бою, пaче же є3гдA рёклъ є3си2: є3ди1но то2 вёждь, q и3гeмwне, ћкw хrтіaнинъ ѓзъ є4смь, цaрскому же велёнію безyмному и3 нечести1вому повинyтисz tню1дь не и3зволsю. сіE ќбw воспоминaz, взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, вёру во хrтA до смeрти сохрани1вый д0брэ: рaдуйсz, си1лою свhше на брaнь проти1ву мучи1телей препоsсанный.

Рaдуйсz, побэдон0сною слaвою t хrтA побэди1телz њблечeнный: рaдуйсz, ґпcтлwвъ во и3сповёданіи хrтA подражaтелю.

Рaдуйсz, страстє1мъ хrт0вымъ сопричaстниче: рaдуйсz, кр0вію своeю ўтверди1вый правовёріе.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ є7.

БGот0чный и3ст0чникъ ди1вныхъ чудeсъ kви1лсz є3си2, достослaвне ґнтЂпо: пріsлъ є3си2 t гDа дaръ недyги врачевaти, да познаю1тъ невёрующіе бGа, ћвэ тоб0ю чудодёйствующа, и3 воспою1тъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше лю1діе грaда пергaма, ћкw дадeсz ти2 бlгодaть немощнhхъ и3сцэлsти, и3 t всsкихъ тэлeсныхъ и3 душeвныхъ скорбeй и3збавлsти, ўдиви1шасz. мh же за мнHгаz и3сцэлє1ніz тоб0ю на ны2 и3злив†емаz, ўблажaемъ тS похвалaми си1ми:

Рaдуйсz, болsщихъ и3сцэлeніе: рaдуйсz, разслaбленныхъ ўкрэплeніе.

Рaдуйсz, недyгующихъ врачY бlгодaтный: рaдуйсz, скорбsщымъ непостhдное прибёжище.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю t мн0гихъ рaнъ грёшніи и3сцэлsютсz: рaдуйсz, ћкw тоб0ю t всsкихъ болёзней съ вёрою призывaющіи тS и3збавлsютсz.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникwмъ и4стины, хrт0вымъ ґпcтлwмъ поревновaвъ, не ўбоsлсz є3си2 ѕвэронрaвныхъ мучи1телей, не ўжаснyлсz є3си2 прещeніz, но со дерзновeніемъ проповёдалъ є3си2 и4мъ хrтA бGа, є3гH же рaди въ разжeнъ сосyдъ мёдzнъ ввeрженъ бhлъ є3си2, да прослaвитсz тебє2 рaди ди1вный во с™hхъ гDь, є3мyже ты2 и3 въ nгни2 взывaлъ є3си2: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

И#мёz вeлію рeвность њ лю1дэхъ б9іихъ, ты2 болёзновалъ є3си2 њ погрsзшихъ въ бeзднэ їдwлопокл0нства, и3 рaди сп7сеніz невёрныхъ гот0въ бhлъ є3си2, ћкwже бжcтвенный пavелъ, сaмъ tлучeнъ бhти t хrтA, возлю1бленнагw тоб0ю. сегw2 рaди со ўмилeніемъ взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, nтцY вёрующихъ ґвраaму въ ходaтайствэ њ грёшницэхъ подражaвый: рaдуйсz, бGови1дцу мwmсeю въ плaменнэй моли1твэ њ спасeніи невёрующихъ поревновaвый.

Рaдуйсz, н0вый самуи1лэ, въ мlтвэ њ беззак0нницэхъ гlг0лавый: не бyди мнЁ, є4же не вопи1ти њ вaсъ съ молeніемъ ко гDу: рaдуйсz, подражaтелю ґрхідіaкона стефaна, во врeмz страдaніz въ мёдzномъ волЁ њ мучи1телэхъ сотвори1вый сицевyю мlтву: гDи! не постaви и4мъ грэхA сегw2.

Рaдуйсz, ћкw неѕл0бивъ сhй, за ўбивaющихъ тS моли1лсz є3си2, ћкw за бlготворцевъ: рaдуйсz, пaстырю любвеwби1льный, положи1вый дyшу свою2 за словє1сныz џвцы тво‰.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ з7.

Хотsщу беззак0нному мучи1телю лeстными словесы2 tврати1ти тS, ґнтЂпо, t и4стиннагw бGа ко јдwлwмъ бездyшнымъ, ты2, бGомyдре, tвэщaлъ є3си2: пришeдъ въ послёднюю стaрость и3 къ смeрти прибли1живсz, не и3змэню2 вёры моеS въ ї}са хrтA, бGа моего2, є3мyже со nц7eмъ и3 с™hмъ д¦омъ при1снw пою2 и3 во вёки вэкHвъ и4мамъ пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое чyдо показA гDь тоб0ю, є3гдa ты по велёнію ѕлочести1вагw мучи1телz ввeрженъ бhлъ є3си2 въ разжeнъ мёдzнъ кон0бъ, въ нeмже ћкw хлёбъ слaдкій и3спeклсz є3си2 и3 въ в0ню бlгоухaніz свzтёй трbцэ принeслсz є3си2. Бlгоговёйнэ ќбw воспоминaz сіE превeліе терпёніе твоE, блажи1мъ тS похвалaми си1ми:

Рaдуйсz, поз0рищнымъ ввержeніемъ въ разжeнный сосyдъ гордhню мучи1телz низложи1вый: рaдуйсz, ћкw џгнь любвE къ бGу въ сeрдцэ твоeмъ до концA жи1зни сохрани1вый.

Рaдуйсz, ћкw хrтA рaди nгнeмъ кончи1ну пріsвый: рaдуйсz, твердёе кaмене въ терпёніи kви1выйсz.

Рaдуйсz, ћкw ўкрэплsемый хrт0мъ бGомъ, преслaвнw жи1знь на земли2 скончaлъ є3си2: рaдуйсz, пресвётлому м§ническому ли1ку сопричтeнный.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ }.

Стрaннw бЁ ви1дэти kзhкомъ, невёдущимъ б9іей си1лы, кaкw въ слaбомъ стaрческомъ тёлэ возм0глъ є3си2, с™и1телю ґнтЂпо, претерпёти за хrтA лютёйшіz м{ки. мh же, благодарS њ сeмъ бGа, даровaвшаго ти2 таковyю крёпость, съ люб0вію взывaемъ: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь прeданъ бhлъ є3си2 ї}су преслaдкому, с™и1телю ґнтЂпо, и3 слaдцэ є3гw2 рaди г0рькіz м{ки въ nгни2 претерпёлъ є3си2, глаг0лалъ бо є3си2: чaшу страдaній, ю4же дадe ми гDь, не и4мамъ ли пи1ти; тёмже и3 сaмъ покaзалсz є3си2 ѓки чaша, слaдость чудeсныхъ и3сцэлeній и3зливaющаz, всBмъ вопію1щымъ къ тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, всeю душeю возлюби1вый ї}са преслaдкаго: рaдуйсz, пaстырю, словє1снымъ nвцaмъ во свzтaz свzтhхъ пyть показaвый.

Рaдуйсz, рэко2, њрошaющаz мjръ водaми бlгодaти б9іей: рaдуйсz, неисчерпaемый и3ст0чниче чудeсныхъ и3сцэлeній.

Рaдуйсz, сосyде, на вс‰ нед{ги врачєвaніz неwскyднw и3зливaющій: рaдуйсz, ћкw гDь си1лъ ди1внаz на тебЁ kви1лъ є4сть.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ f7.

Всsкую стzжaлъ є3си2 чудодёйствіz си1лу бlгодaтію ди1внагw во с™hхъ свои1хъ бGа, свzти1телю ґнтЂпо: не т0кмw бо мlтвами твои1ми ўстраши1лъ є3си2 бёсы, но и3 совершeннw и3з8 грaда пергaма и3згнaлъ є3си2 |. воспоминaz сію2 побёду твою2 над8 ѕлhми д{хи, бlгодaрнэ вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйство человёческое не довлёетъ и3зрещи2, коли1кую пріsлъ є3си2, свsтэ ґнтЂпо, t гDа влaсть и3згонsти t людeй діaвола съ лукaвыми дeмоны, за є4же мы2 восхвалsемъ тS си1це:

Рaдуйсz, всsческихъ к0зней діaвола разруши1телю: рaдуйсz, сатаны2 посрами1телю.

Рaдуйсz, стужaемыхъ t бэсHвъ свободи1телю: рaдуйсz, дeмонwвъ tгнaтелю.

Рaдуйсz, тeмныхъ ѓдскихъ си1лъ ўстраши1телю: рaдуйсz, t негHже д{хи ѕл0бы, ћкwже дhмъ, и3счезaютъ.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ ‹.

Спасти2 хотS дyшу твою2, презрёлъ є3си2 пл0ть и3 не ўбоsлсz є3си2 t ўбивaющихъ тёло, свsтэ ґнтЂпо, є3гдA бо ўслhшалъ є3си2 њсуждeніе на сожжeніе въ мёдzномъ волЁ, ты2 рaдостнw пріsлъ є3си2 џное, воспэвaz гDеви: Аллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA є3си2 њграждaющаz t всsкихъ ѕHлъ ўсeрднw тS въ п0мощь призывaющихъ, свsтэ ґнтЂпо, не т0кмw бо во ґсjи живyщымъ, но и3 во всёхъ мёстэхъ сyщимъ хrтіaнwмъ твоeю дёйственною мlтвою подаeши дух0внаz даров†ніz: и4хже рaди и3 мы2, џ§е с™hй, ўблажaемъ тS си1це:

Рaдуйсz, сосyде, и3сточazй є3лeй б9іz млcрдіz: рaдуйсz, живон0сный и3ст0чниче, струи6 и3сцэлeній и3зливaющий нaмъ.

Рaдуйсz, ск0рый возстaвителю здрaвіz въ нeмощи лежaщихъ: рaдуйсz, всёхъ лю1тыхъ болёзней, пaче же лю1тыz зубнhz болBзни, цэли1телю.

Рaдуйсz, безмeздный врачY болBзни душє1вныz и3 тэлє1сныz: рaдуйсz, подaтелю врачевaній всBмъ, притекaющымъ къ тебЁ съ вёрою.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ №i.

Пёніе бlгопріsтное прес™ёй трbцэ принeслъ є3си2, дост0йный преeмниче ґпcтлwвъ, ґнтЂпо, не т0чію ўм0мъ, сл0вомъ и3 дyхомъ, но живhмъ всегw2 себS въ жeртву принесeніемъ. тёмъ же, ѓще и3 не дов0льны є3смы2 къ похвалeнію таковhхъ твои1хъ подвигHвъ, nбaче бlгодaрни сyщи, поeмъ ди1вному во с™hхъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

Свэтозaрный свэти1льникъ, t и4стиннагw свёта њзарsемый, сyщимъ на земли2 kвлsешисz, равноапcтльный ґнтЂпо, просвэщaеши бо сeрдца вёрныхъ и3 къ рaзуму бжcтвенному вс‰ наставлsеши, поучaz и3 нaсъ со ўмилeніемъ взывaти:

Рaдуйсz, зарE б9іz свёта: рaдуйсz, денни1цэ с0лнца прaвды.

Рaдуйсz, сіsніе є3ђльскагw ўчeніz: рaдуйсz, свэти1ло нбcнагw блистaніz.

Рaдуйсz, просвэщazй дyши вёрныхъ: рaдуйсz, њзарszй сердц† и4щущихъ прaвды.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть, дaнную ти2 t бGа вёдуще, рaдостнw и4мz твоE воспоминaемъ, свzти1телю ґнтЂпо, и3 съ тeплымъ молeніемъ къ всечестн0му w4бразу твоемY притекaюще, прилёжнw м0лимъ тS: подaждь цэльбY стрaждущымъ лю1тою зубн0ю болёзнію и3 и3збaви всёхъ нaсъ t всsкіz нужды2 и3 печ†ли, да поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Слaвную кончи1ну твою2 пою1ще, ґрхіерeю б9ій, и3 тeплую мlтву твою2 къ бGу њ хrтіaнахъ воспоминaюще, восхвалsемъ гDа си1лъ, ди1внаz на тебЁ сотв0ршагw: тh же ўслhши нaсъ, ўми1льнw вопію1щихъ ти2:

Рaдуйсz, тeплый пред8 гDемъ њ нaсъ моли1твенниче: рaдуйсz, при1сный пред8 бGомъ нaшъ застyпниче.

Рaдуйсz, д0брый нaшъ настaвниче: рaдуйсz, њ спасeніи нaсъ грёшныхъ си1льный ходaтаю.

Рaдуйсz, цRS нбcнагw ск0рый ўмилостиви1телю: рaдуйсz, бlгосeрдый пом0щниче всёхъ бlгочeстнw совершaющихъ пaмzть твою2.

Рaдуйсz, ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче въ болёзнехъ нaшихъ.

Кондaкъ Gi.

Q, преслaвный и3 всехвaльный сщ7енном§ниче ґнтЂпо! пріими2 сіE похвaльное пёніе t нaсъ недост0йныхъ во ўмилeніи тебЁ приноси1мое, и3 бGопріsтнымъ твои1мъ ходaтайствомъ ўмоли2 гDа даровaти болsщымъ здрaвіе душeвное и3 тэлeсное, и3збaвити всёхъ нaсъ t бёдъ и3 напaстей въ жи1зни сёй, по смeртномъ же ўспeніи нaшемъ, въ дeнь стрaшнагw судA њдеснyю прaведнагw судіи2 стaти и3 въ цrтвіи слaвы є3мY воспэвaти: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды, посeмъ №-й јкосъ и3 №-й кондaкъ.

Моли1тва.

Q, преслaвный сщ7енном§ниче ґнтЂпо, ск0рый пом0щниче хrтіaнwмъ въ болёзнехъ! вёрую t всёz души2 и3 помышлeніz, ћкw дадeсz тебЁ t гDа дaръ болsщыz и3сцэлsти, недyгующыz врачевaти и3 разслaбленныz ўкрэплsти. сегw2 рaди къ тебЁ, ћкw бlгодaтному врачY болёзней, ѓзъ немощнhй [немощнaz] прибэгaю и3 тв0й досточти1мый w4бразъ съ бlгоговёніемъ лобызaz, молю1сz: твои1мъ предстaтельствомъ ў цRS нбcнагw и3спроси2 мнЁ болsщему [болsщей] и3сцэлeніе t ўдручaющіz мS зубнhz болBзни, ѓще бо и3 недост0инъ [недост0йна] є4смь тебЁ, бlгостнэйшаго nц7A и3 при1снаго застyпника моего2, но ты2, бhвъ подражaтель человэколю1біz б9іz, сотвори2 мS дост0йна [дост0йну] твоегw2 заступлeніz чрез8 моE њбращeніе t ѕлhхъ дёлъ къ бlг0му житію2, ўврачyй њби1льнw дар0ванною тебЁ бlгодaтію ћзвы и3 стрyпы души2 и3 тэлA моегw2, дaруй ми2 здрaвіе и3 спасeніе и3 во всBмъ бlг0е поспэшeніе, да тaкw ти1хое и3 безм0лвное житіE пожи1въ во всsкомъ бlгочeстіи и3 чистотЁ, спод0блюсz со всёми свzтhми слaвити всесвzт0е и4мz nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а. Ґми1нь.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Св. свя­щен­но­му­че­ник Ан­ти­па Пер­гам­ский

Краткое житие священномученика Антипы, епископа Пергамского

Свя­щен­но­му­че­ник Ан­ти­па – уче­ник свя­то­го апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва (па­мять 26 сен­тяб­ря), был епи­ско­пом Пер­гам­ской Церк­ви в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Неро­на (54–68).

В то вре­мя по по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра всех, кто не при­но­сил жерт­вы идо­лам, под­вер­га­ли каз­ни или из­гна­нию. То­гда был за­то­чен на ост­ров Пат­мос в Эгей­ском мо­ре свя­той апо­стол Иоанн Бо­го­слов, ко­то­ро­му Гос­подь от­крыл бу­ду­щие судь­бы ми­ра и Свя­той Церк­ви.

"И Ан­ге­лу Пер­гам­ской Церк­ви на­пи­ши: так го­во­рит Име­ю­щий ост­рый с обе­их сто­рон меч: знаю твои де­ла, и что ты жи­вешь там, где пре­стол са­та­ны, и что со­дер­жишь Имя Мое, и не от­рек­ся от ве­ры Мо­ей да­же в те дни, в ко­то­рые у вас, где жи­вет са­та­на, умерщ­влен вер­ный сви­де­тель Мой Ан­ти­па" (Откр.2:12-13).

Свя­ти­тель Ан­ти­па сво­им при­ме­ром, твер­дой ве­рой и неустан­ной про­по­ве­дью о Хри­сте до­стиг то­го, что жи­те­ли Пер­га­ма на­ча­ли укло­нять­ся от жерт­во­при­но­ше­ний идо­лам. Язы­че­ские жре­цы упре­ка­ли епи­ско­па в том, что он от­вра­ща­ет на­род от по­кло­не­ния оте­че­ствен­ным бо­гам, и тре­бо­ва­ли пре­кра­тить про­по­ведь о Хри­сте и при­не­сти жерт­ву идо­лам.

Свя­ти­тель Ан­ти­па спо­кой­но от­ве­тил, что не станет слу­жить бо­гам-бе­сам, ко­то­рые бе­гут от него, смерт­но­го че­ло­ве­ка, что он по­кло­ня­ет­ся и бу­дет по­кло­нять­ся Гос­по­ду Все­дер­жи­те­лю, со­здав­ше­му все, и Его Еди­но­род­но­му и Еди­но­сущ­но­му Сы­ну и Свя­то­му Ду­ху. Жре­цы воз­ра­зи­ли, что их бо­ги су­ще­ству­ют из­дав­на, а Хри­стос по­явил­ся недав­но и был рас­пят при Пи­ла­те как зло­дей. Свя­ти­тель от­ве­тил, что язы­че­ские бо­ги со­зда­ны ру­ка­ми лю­дей и все ска­за­ния о них ис­пол­не­ны без­за­ко­ний и по­ро­ков. Он твер­до ис­по­ве­до­вал ве­ру в Сы­на Бо­жия, во­пло­тив­ше­го­ся от Пре­свя­той Де­вы.

Разъ­ярен­ные жре­цы по­влек­ли свя­щен­но­му­че­ни­ка Ан­ти­пу в храм Ар­те­ми­ды и бро­си­ли его в рас­ка­лен­но­го мед­но­го во­ла, ку­да обыч­но бро­са­ли жерт­вы идо­лам. Свя­щен­но­му­че­ник в рас­ка­лен­ной пе­чи гром­ко мо­лил­ся Бо­гу, про­ся при­нять его ду­шу и укре­пить ве­ру хри­сти­ан. Он ото­шел ко Гос­по­ду спо­кой­но, как бы уснув († ок. 68).

Но­чью хри­сти­ане взя­ли не тро­ну­тое ог­нем те­ло свя­щен­но­му­че­ни­ка Ан­ти­пы и с че­стью по­хо­ро­ни­ли в Пер­га­ме. Гроб­ни­ца свя­щен­но­му­че­ни­ка ста­ла ис­точ­ни­ком чу­дес и ис­це­ле­ний от раз­лич­ных бо­лез­ней. Осо­бен­но при­бе­га­ют к свя­щен­но­му­че­ни­ку Ан­ти­пе при зуб­ных бо­лях.

Полное житие священномученика Антипы, епископа Пергамского

Свя­щен­но­му­че­ник Ан­ти­па (I в. по Р.Х.) был од­ним из уче­ни­ков свя­то­го апо­сто­ла и еван­ге­ли­ста Иоан­на Бо­го­сло­ва, бли­жай­ше­го уче­ни­ка и на­перс­ни­ка Гос­по­да, и воз­глав­лял епи­скоп­скую ка­фед­ру в го­ро­де Пер­гам в Ма­лой Азии. Гос­подь по­ста­вил его на это слу­же­ние, ви­дя ве­ли­чие его ду­ха, и со­об­щил ему бла­го­дат­ные да­ры, име­ю­щие си­лу про­ти­во­сто­ять са­мо­му на­чаль­ни­ку ду­хов зло­бы под­не­бес­ной в од­ном из его зем­ных уде­лов.

Ко вре­ме­ни по­яв­ле­ния свя­то­го Ан­ти­пы в Пер­га­ме, этот го­род яв­лял­ся тре­тьим по ве­ли­чине по­сле та­ких го­ро­дов ан­тич­но­го ми­ра, как Рим и Алек­сан­дрия. Пер­гам сла­вил­ся сво­ей ве­ли­ко­леп­ной ар­хи­тек­ту­рой, биб­лио­те­кой, ко­то­рая со­пер­ни­ча­ла с алек­сан­дрий­ской, му­зе­ем скульп­ту­ры, на­уч­ны­ми шко­ла­ми и круп­ней­шим цен­тром те­ат­раль­но­го ис­кус­ства.

Пер­гам­ский ал­тарь – ал­тарь Зев­са – од­но из гран­ди­оз­ных со­ору­же­ний Древ­не­го ми­ра. В биб­лио­те­ке Пер­га­ма во мно­же­стве хра­ни­лись ру­ко­пи­си по ме­ди­цине, ведь го­род счи­тал­ся цен­тром ме­ди­цин­ской на­у­ки и вра­че­ва­ния. Го­ро­жане воз­ве­ли за сте­на­ми го­ро­да ле­чеб­ни­цу и укра­си­ли ее мно­го­зна­чи­тель­ной над­пи­сью: «Во имя бо­гов смер­ти вход за­пре­щен». Боль­ные при­ни­ма­ли ван­ны в от­де­лан­ных брон­зой бас­сей­нах, пи­ли це­леб­ные во­ды, а ру­ки ис­кус­ных мас­са­жи­стов и бла­го­вон­ные при­ти­ра­ния воз­вра­ща­ли си­лу осла­бев­шим му­ску­лам. В здрав­ни­це мож­но бы­ло от­дох­нуть в те­ни га­ле­рей, си­дя на ка­мен­ных ска­мьях или при­сло­нив­шись к ко­лонне. Под сво­да­ми здесь бы­ли скры­ты осо­бые ру­по­ры, и через них до­но­си­лись го­ло­са неви­ди­мых вра­чей-пси­хо­те­ра­пев­тов. Они убеж­да­ли боль­ных за­быть свои неду­ги, не ду­мать о го­ре­стях и физи­че­ских стра­да­ни­ях, по­дав­лять бо­лезнь си­лой соб­ствен­но­го ду­ха.

Двор­цы и хра­мы Пер­га­ма бы­ли по­стро­е­ны с изя­ще­ством и рос­ко­шью. Здесь был огром­ный те­атр, раз­ме­ра­ми и ар­хи­тек­ту­рой на­по­ми­на­ю­щий ста­ди­он, где в ду­хе вре­ме­ни про­во­ди­лись же­сто­кие иг­ри­ща – бои гла­ди­а­то­ров.

В цен­тре го­ро­да сто­ял язы­че­ский храм Ар­те­ми­ды – бо­ги­ни охо­ты, из­вест­ной сво­им ко­вар­ством, ко­то­рую бо­лее дру­гих бо­гов по­чи­та­ли мест­ные жи­те­ли.

С при­хо­дом в Пер­га­му епи­ско­па Ан­ти­пы бе­сы не смог­ли вы­дер­жать его ду­хов­ной си­лы и бе­жа­ли вон из гра­да. Мо­лит­ва стар­ца жгла их слов­но огонь и гна­ла прочь, а его пла­мен­ное сло­во и свя­тость жиз­ни об­ра­ща­ли ко Хри­сту мно­же­ство языч­ни­ков. Жи­те­ли Пер­га­ма пе­ре­ста­ли при­но­сить жерт­вы в язы­че­ские хра­мы. Не имея ни си­лы, ни вла­сти ис­ку­сить свя­то­го, бе­сы ста­ли яв­лять­ся сво­им зем­ным слу­гам – волх­вам и жре­цам, жа­лу­ясь, что уже не обо­ня­ют жерт­вен­но­го ку­ре­ния, не слы­шат вос­хва­ле­ний, так как их про­го­ня­ет на­чаль­ник хри­сти­ан.

Раз­гне­ван­ные языч­ни­ки схва­ти­ли свя­то­го и при­ве­ли на ка­пи­ще. «Не ты ли тот Ан­ти­па, ко­то­рый ни од­но­му из бо­гов не да­ет на­сы­тить­ся ту­ком жерт­вен­ным? Из-за те­бя бо­ги оста­ви­ли наш го­род и не хо­тят бо­лее охра­нять его! Под­чи­нись на­шим за­ко­нам, или под­верг­нешь­ся до­стой­но­му на­ка­за­нию», – по­тре­бо­вал пра­ви­тель. «Ес­ли ва­ши бо­ги не мо­гут са­ми на­ка­зать за при­чи­нен­ное им оскорб­ле­ние и, при­знав се­бя по­беж­ден­ны­ми от од­но­го ста­ри­ка, са­ми ищут ва­шей по­мо­щи, то как мо­гут охра­нять го­род?» – от­ве­тил Ан­ти­па.

В яро­сти язы­че­ские жре­цы по­влек­ли свя­то­го му­жа в храм Ар­те­ми­ды и бро­си­ли в рас­ка­лен­но­го мед­но­го во­ла, в ко­то­ром при­но­си­ли жерт­вы. Свя­той Ан­ти­па дол­го мо­лил­ся в рас­ка­лен­ном во­ле, а за­тем мир­но пре­дал дух в ру­це Бо­жии, как бы уснув. Хри­сти­ане взя­ли свя­тые мо­щи его и с че­стью по­греб­ли их в Пер­га­ме, и от них ис­тек­ло ми­ро, ис­це­ляв­шее все бо­лез­ни. С тех пор ве­ру­ю­щие, при­бе­гая к свя­щен­но­му­че­ни­ку Ан­ти­пе как ско­ро­му по­мощ­ни­ку в скор­бях и бо­лез­нях, неиз­мен­но по­лу­ча­ют уте­ше­ние и ис­це­ле­ние. Име­ет он и осо­бую бла­го­дать быть ско­рым по­мощ­ни­ком страж­ду­щим от зуб­ных бо­лез­ней.

Мо­лит­вен­ный по­кров свя­щен­но­му­че­ни­ка Ан­ти­пы осо­бен­но необ­хо­дим в на­ше апо­ста­сий­ное вре­мя. В пред­смерт­ной мо­лит­ве свя­той про­сил Гос­по­да, «дабы те, кто бу­дет жить по­сле ме­ня, со­де­ла­лись при­част­ни­ка­ми Ми­ло­сти Его». Се­го­дня он пред­ста­тель­ству­ет за хри­сти­ан, об­на­жая со­кро­вен­ные коз­ни лу­ка­во­го и на­став­ляя на путь спа­се­ния. Бу­дучи тай­но­зри­те­лем су­деб Бо­жи­их и по­бе­ди­те­лем бе­сов еще при жиз­ни, свя­той Ан­ти­па име­ет осо­бую бла­го­дать охра­нять от за­блуж­де­ний и по­кры­вать от бе­сов­ских ис­ку­ше­ний по­след­них вре­мен.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Ан­ти­пы, епи­ско­па Пер­гам­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.