Акафист святителю Григорию Паламе, архиепископу Солунскому

Составитель:

Одобрен: решение Св. Синода 26 декабря 2012 года

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 марта (27 февраля ст. ст.); 27 ноября (14 ноября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Фессалонитскаго пастыря всеизряднаго и Церкве светило многосветлое воспоим в песнех боговещанных: Света бо незаходимаго явися селение, и подает просвещение и благодать независтную зовущим:

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Икос 1

Ангел в мире, яко вышних зритель, показался еси, Григорие всеблаженне, и боговидным твоим житием ангельская дарования улучил еси. Темже, твоей светлости дивящеся, отче, вопием:

Радуйся, имже Свет божественный сияет;

радуйся, имже тьма отгнася.

Радуйся, премудрости верте благовоннейший;

радуйся, наказания лучшаго причастниче.

Радуйся, высото неудобозримая высоких видений;

радуйся, глубино непроходимая даров духовных.

Радуйся, яко еси церковная светлость;

радуйся, яко показался еси православных крепость.

Радуйся, светило веры всесветлое;

радуйся, светильниче благодати незаходимый.

Радуйся, егоже ради буесловцы умолкают;

радуйся, егоже ради богословцы взыграют.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 2

Зрение души твоея от юности, отче, ко Христу Царю простирая, царския презрел еси дворы и земную славу оставил еси, постническими же труды Господеви последуя, воспевал еси: Аллилуия.

Икос 2

Разуму внешнему всему обучился еси, всеблаженне, яко разумен и зело остроумен, отнюдуже Премудрости Божия доброты рачитель явился еси, Григорие, умудряя божественными словесы твоими благоговейне ти вопиющия:

Радуйся, нравов преподобных сосуде;

радуйся, Света невещественнаго сокровище.

Радуйся, корене благороднаго древо всеплодное;

радуйся, благочестия киннамоне благовонный.

Радуйся, цвете неувядаемый земледелания таинственнаго;

радуйся, финикс многоплодный благоплодия душевнаго.

Радуйся, яко презрел еси лесть мирскую;

радуйся, яко приял еси благодать богоданную.

Радуйся, Христов служителю теплейший;

радуйся, тленных всяческих превышший.

Радуйся, душевныя силы ожививый;

радуйся, страстей стремления умертвивый.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 3

Силою на Афоне облеклся еси святою, прием иноческий образ, и в немощи плоти к постническим уготовался еси трудом, Григорие блаженне, Укрепляющему тя зовый: Аллилуия.

Икос 3

Просиял еси безмолвием и усердным подвигом всяким деятельнаго жительства и умною молитвою Спасу в таинстве соединился еси, Света божественнаго исполняем и просвещая тебе вопиющия:

Радуйся, светильниче безмолвия;

радуйся, образе воздержания.

Радуйся, умныя молитвы делателище;

радуйся, деятельнаго жительства сокровище.

Радуйся, сосуде многоценный дохновения Утешителева;

радуйся, уста богоносная гласа духовнаго.

Радуйся, яко превозшел еси пределы тления;

радуйся, яко взираеши на славу Божию.

Радуйся, зряй Свет божественный;

радуйся, Бога видяй и от Него видимый.

Радуйся, буяя упраздняяй мудрования;

радуйся, лютая отгоняяй нападения.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 4

Пожив в безмолвии, якоже ангел, отче, горнее светозарение приял еси и, исполнь воистину божественнаго Света, отшел еси от Афона якоже солнце, Григорие богомудре, воспламеняя поющия: Аллилуия.

Икос 4

Обличил еси божественным словом и премудрости силою и догматы святыми, богомудре, злославие Варлаамово, удивив вся твоею благодатию, учитель бо божественный вопиющим показался еси:

Радуйся, цевнице благочестия;

радуйся, падение злочестия.

Радуйся, Церкве великий учителю;

радуйся, богозарности невещественныя исполненный.

Радуйся, ветие многомудрый догматов правых;

радуйся, мечу обоюдоострый на вся враждующия.

Радуйся, умных плевел искоренителю;

радуйся, добродетелей небесных насадителю.

Радуйся, многий в слове благодати;

радуйся, кроткий во всех и незлобивый.

Радуйся, верных сердца утверждаяй;

радуйся, страстей вины попаляяй.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 5

Богоглаголивым языком на соборе божественнем, яко исполнь небесныя премудрости, изложил еси, отче, Православия воистину святыя догматы, яко отцем единодушный, Григорие, с нимиже зовеши: Аллилуия.

Икос 5

Святитель богомудрый, яко добродетелей сокровище и таинник восхождений божественных, и Фессалонитский пастырь боговиден и премудр был еси божественным жребием, преподобне, слыша от нас сицевая:

Радуйся, уста богословов;

радуйся, державо православных.

Радуйся, иереев правило точнейшее;

радуйся, пастырей образе богонапечатленный.

Радуйся, трубо боговещанная учений священных;

радуйся, источниче богоструйный, воду нову источаяй.

Радуйся, Солуню благославный пастыреначальниче;

радуйся, Православия богоглаголивый предстателю.

Радуйся, Света божественнаго служителю;

радуйся, жизни непорочныя учителю.

Радуйся, душевную скверну очищаяй;

радуйся, верных ревность возбуждаяй.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 6

Проповедник Света божественнаго быв, богоглаголиве, яко того причастник в житии, на той подъемшия глас словес светлостию затмил еси, и вся воздвигл еси, Григорие, Богови звати: Аллилуия.

Икос 6

Возсияв на соборе, яко светлый богослов и уста неизглаголанныя Премудрости, непричаствуемо быти Божие существо боговещаяй проповедал еси, причаствуемо же действо, тебе вопиющим, отче:

Радуйся, велий священноявителю;

радуйся, божественный богоявителю.

Радуйся, вышния светлости возвестителю;

радуйся, обожения светлый тайнописателю.

Радуйся, умнаго трезвения вождю боговидный;

радуйся, молитвы внутренния наставниче непрелестный.

Радуйся, яко исполнился еси благодатей небесных;

радуйся, яко приобщился еси осияний божественных.

Радуйся, Божию видевый светлость;

радуйся, страстей изгоняяй темность.

Радуйся, догматов православных основание;

радуйся, струй боготочных источниче.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 7

Велий во святителех воистину показался еси, Григорие мудре, богоявителю, яко апостольским житием и дивными добродетельми украшен, преподобне, и вся воздвизаеши пети: Аллилуия.

Икос 7

Нектар невещественный божественный и манну душепитательную и мед иже из камене источающся, яко рече священный Давид, твоих словес завещания подают, Григорие всечудне, веселяще вопиющия:

Радуйся, языче сладчайший;

радуйся, зраче божественнейший.

Радуйся, подобниче Спасов и подражателю;

радуйся, ревнителю отцем и сообитателю.

Радуйся, веяние небесное, души прохлаждающее;

радуйся, росо духорадованная, нас орошающая.

Радуйся, благовоние святое чистаго жительства;

радуйся, пище совершенная душевнаго пиршества.

Радуйся, чаше нектара безсмертнаго;

радуйся, лютых мудрований обличителю.

Радуйся, богоносцев сияние мудрых;

радуйся, людей водителю православных.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 8

Странная дадеся благодать во излиянии богате устнама твоима, богоявителю, отнюдуже, яко велия река, из Едема происходящая, Григорие, Церковь всю напояеши, Господеви вопиющую: Аллилуия.

Икос 8

Гора, отче, Афонская светлыя твоя подвиги с Солунем проповедует, и вся Церковь верных яко богозарнаго тя чествует изъявителя Света иже паче смысла, имже просвещаеши вопиющия:

Радуйся, уста богоносная;

радуйся, сосуде мироносный.

Радуйся, трисолнечнаго осияния органе;

радуйся, безмолвия совершеннаго ниво.

Радуйся, доме богосветлый божественнаго действа;

радуйся, богатство некрадомое иже в Дусе живота.

Радуйся, яко приял еси божественная даяния;

радуйся, яко отвратил еси Варлаамова пустословия.

Радуйся, имже Афон величается;

радуйся, имже прелесть отгоняется.

Радуйся, светлая Солуню славо;

радуйся, твердая Православия державо.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 9

Реки от чрева твоего таинственным одождением с небесе, яко рече Спас, текут, отче премудре, и жаждущая сердца напояют от животныя струи, Григорие, Богови звати: Аллилуия.

Икос 9

Легчайше, отче, подъял еси искушения различная за доброе исповедание, и якоже злато во огни искушен всеми, превозсиял еси, возводя к лучшим благоговейне ти вопиющия:

Радуйся, каменю благомужества;

радуйся, каменю терпения.

Радуйся, искушений нашествия не убоявыйся;

радуйся, страстей пещь угасивый.

Радуйся, стено неколебимая Церкве Христовы;

радуйся, светильниче многосветлый людей богомудрых.

Радуйся, яко скорби в радости понесл еси;

радуйся, яко Господеви со славою предстал еси.

Радуйся, Божия таинства проповедавый;

радуйся, верным спасительная предложивый.

Радуйся, душ домостроителю божественный;

радуйся, Христов друже божественнейший.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 10

Уст твоих словесы православная вера утвердися в Дусе божественнем: древним бо божественным отцем единонравен и единодушен быв, гласы тех, преподобне, возглавил еси, поя: Аллилуия.

Икос 10

Света нетварнаго наслаждаяся лучами, возсиявшаго на Фаворе, сего словописуеши священне славу, доброту, светлость и воздвизаеши, святе, ко приобщению вопиющия:

Радуйся, света нетварнаго таинниче;

радуйся, от страстей душетленных избавителю.

Радуйся, будущаго благославия предначинание;

радуйся, сущих в скорби душ утешение.

Радуйся, яко буию показал еси мудрость Варлаамову;

радуйся, яко возвестил еси Духа благодать.

Радуйся, архиереев божественное удобрение;

радуйся, светоносное сокровище богословия.

Радуйся, света невещественнаго зерцало;

радуйся, чуждых догматов серпе.

Радуйся, радосте православных и даре;

радуйся, вражий рог низвергаяй.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 11

Высоким помышлением и премудростию божественною проповедав Божия величия, Духа божественных плодов открываеши благодати, Григорие, чистым духом, ихже причащаются вопиющии: Аллилуия.

Икос 11

Светозарно твое житие добродетелей лучами, Григорие, явися, боговещанне, исполнь же света воистину учение твое, блаженне: Богови бо приводиши всяческия учении твоими, вопиющия:

Радуйся, источниче учения;

радуйся, утверждение Православия.

Радуйся, жительства святаго образе;

радуйся, Церкве божественныя венче.

Радуйся, жития чистейшаго возвестителю чудный;

радуйся, слова благодатнаго проповедниче священный.

Радуйся, яко душ всяку скверну очищаеши;

радуйся, яко на спасения стезю наставляеши.

Радуйся, светильниче невещественных осияний;

радуйся, светило вышних тайнонаучений.

Радуйся, егоже ради Церковь ликует;

радуйся, егоже ради всяк верный божественно радуется.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 12

Радость испроси божественную и душ спасение, Григорие, мудрый святителю, приходящим к тебе благоговейне и светлыя твоя подвиги чествующим; света бо яко служитель, просвещаеши вопиющия: Аллилуия.

Икос 12

Поюще твоя труды и божественныя подвиги, яже совершил еси Церкве ради, благочестивых лицы выну поют тя, Григорие, и благодарными усты вопиют ти непрестанно:

Радуйся, державо Церкве;

радуйся, ветие благочестия.

Радуйся, пустослова Акиндина постыдивый;

радуйся, силу богоданную явивый.

Радуйся, апостолом купножителю, яко во всех подражатель;

радуйся, общниче и причастниче зари богоначальныя.

Радуйся, Фессалонитская светлая деннице;

радуйся, Православия подвижниче богоглаголивый.

Радуйся, душ наших наслаждение;

радуйся, всякаго православнаго утверждение.

Радуйся, храма честнаго твоего светлосте;

радуйся, людей верных твоих веселие.

Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 13

О божественный отче, таинниче неизглаголанных, Григорие, отцев краю, твоих людей приими гласы и твое предстательство даждь всем: верно бо к тебе притекаем и Троице вопием: Аллилуия.

Сей Кондак глаголи трижды, посем 1-й Икос и 1-й Кондак.

Молитва святителю Григорию Паламе, архиепископу Солунскому

О треблаженная и честная воистину и превожделенная главо, безмолвия державо, монашествующих славо, общее богословов и отцев и учителей украшение, апостолов сподвижниче, исповедников и мучеников безкровный ревнителю и венчателю словесы и деяньми и благочестия поборниче и воеводо взбранный, божественных догматов высокий изъяснителю и учителю, прелести многоразличных ересей потребителю, всея Церкве Христовы предстателю, и страже, и избавителю! Ты и преставлься ко Христу назираеши убо и ныне стадо твое и всю Церковь свыше, болезни различныя исцеляя и словесы твоими вся управляя, и ереси изгоняя, и многообразных страстей избавляя. Приими же и наше сие моление и избави нас от страстей и искушений, и треволнений, и бед, и ослабу и мир и благоденствие нам подаждь, о Христе Иисусе Господе нашем, Емуже слава и держава подобает со безначальным Его Отцем и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ с™и1телю григ0рію паламэ, ґрхіепjскопу солyнскому

Кондaкъ №.

Fессалонjтскаго пaстырz всеизрsднаго и3 цRкве свэти1ло многосвётлое воспои1мъ въ пёснэхъ бGовэщaнныхъ: свёта бо незаходи1магw kви1сz селeніе, и3 подаeтъ просвэщeніе и3 бlгодaть незави1стную зовyщимъ:

Рaдуйсz, o§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Јкосъ №.

ҐгGелъ въ мjрэ, ћкw вhшнихъ зри1тель, покaзалсz є3си2, григ0ріе всебlжeнне, и3 бGови1днымъ твои1мъ житіeмъ ѓгGльскаz даров†ніz ўлучи1лъ є3си2. тёмже, твоeй свётлости дивsщесz, џ§е, вопіeмъ:

Рaдуйсz, и4мже свётъ бжcтвенный сіsетъ: рaдуйсz, и4мже тьмA tгнaсz.

Рaдуйсz, премyдрости вeрте бlгов0ннэйшій: рaдуйсz, наказaніz лyчшагw причaстниче.

Рaдуйсz, высото2 неудобозри1маz выс0кихъ видёній: рaдуйсz, глубино2 непроходи1маz дарHвъ дух0вныхъ.

Рaдуйсz, ћкw є3си2 цRк0внаz свётлость: рaдуйсz, ћкw покaзалсz є3си2 правослaвныхъ крёпость.

Рaдуйсz, свэти1ло вёры всесвётлое: рaдуйсz, свэти1льниче благодaти незаходи1мый.

Рaдуйсz, є3г0же рaди буесл0вцы ўмолкaют: рaдуйсz, є3гHже рaди бGосл0вцы взыгрaютъ.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ в7.

Зрёніе души2 твоеS t ю4ности, џ§е, ко хrтY цRю простирaz, цaрскіz презрёлъ є3си2 дворы2 и3 земнyю слaву њстaвилъ є3си2, п0стническими же труды2 гDеви послёдуz, воспэвaлъ є3си2: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзуму внeшнему всемY њбучи1лсz є3си2, всебlжeнне, ћкw разyменъ и3 ѕэлw2 nстроyменъ, tню1дуже премyдрости б9іz добр0ты рачи1тель kви1лсz є3си2, григ0ріе, ўмудрsz бжcтвенными словесы2 твои1ми бlгоговэйнэ ти2 вопію1щіz:

Рaдуйсz, нрaвwвъ препод0бныхъ сосyде: рaдуйсz, свёта невещeственнагw сокр0вище.

Рaдуйсz, к0рене благороднагw дрeво всепл0дное: рaдуйсz, бlгочeстіz кіннaмоне благов0нный.

Рaдуйсz, цвёте неувzдaемый земледёланіz таи1нственнагw: рaдуйсz, фjніxъ многопл0дный бlгопл0діz душeвнагw.

Рaдуйсz, ћкw презрёлъ є3си2 лeсть мірскyю: рaдуйсz, ћкw пріsлъ є3си2 блгdть бGодaнную.

Рaдуйсz, хrт0въ служи1телю теплёйшій: рaдуйсz, тлённыхъ всsческихъ превhшшій.

Рaдуйсz, душє1вныz си1лы њживи1вый: рaдуйсz, страстeй стремлє1ніz ўмертви1вый.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ G.

Си1лою на ґfHнэ њблeклсz є3си2 с™0ю, пріeмъ и4ноческій њбразъ, и3 въ нeмощи пл0ти къ п0стническимъ ўгот0валсz є3си2 труд0мъ, григ0ріе бlжeнне, ўкрэплsющему тS зовhй: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

Просіsлъ є3си2 безм0лвіемъ и3 ўсeрднымъ п0двигомъ всsкимъ дёzтельнагw жи1тельства и3 ќмною моли1твою сп7сY въ тaинствэ соедини1лсz є3си2, свёта бжcтвеннагw и3сполнsемъ и3 просвэщaz тебЁ вопію1щіz:

Рaдуйсz, свэти1льниче безм0лвіz: рaдуйсz, w4бразе воздержaніz.

Рaдуйсz, ќмныz мlтвы дёлателище: рaдуйсz, дёzтельнагw жи1тельства сокр0вище.

Рaдуйсz, сосyде многоцённый дохновeніz ўтёшителева: рaдуйсz, ўстA бGонHснаz глaса д¦0внагw.

Рaдуйсz, ћкw превозшeлъ є3си2 предёлы тлёніz: рaдуйсz, ћкw взирaеши на слaву б9ію.

Рaдуйсz, зрsй свётъ бжcтвенный: рaдуйсz, бGа ви1дzй и3 t негw2 ви1димый.

Рaдуйсz, бyzz ўпразднszй мудров†ніz: рaдуйсz, лю6таz tгонszй нападє1ніz.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ д7.

Пожи1въ въ безм0лвіи, ћкwже ѓгGелъ, џ§е, г0рнее свэтозарeніе пріsлъ є3си2 и3, и3сп0лнь вои1стину бжcтвеннагw свёта, tшeлъ є3си2 t ґfHна ћкwже с0лнце, григ0ріе бGомyдре, воспламенsz пою1щіz: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Њбличи1лъ є3си2 бжcтвеннымъ сл0вомъ и3 премyдрости си1лою и3 догм†ты с™hми, бGомyдре, ѕлослaвіе варлаaмово, ўдиви1въ вс‰ твоeю бlгодaтію, ўчи1тель бо бжcтвенный вопіющымъ покaзалсz є3си2:

Рaдуйсz, цэвни1це бlгочeстіz: рaдуйсz, падeніе ѕлочeстіz.

Рaдуйсz, цRкве вели1кій ўчи1телю: рaдуйсz, бGозaрности невещeственныz и3сп0лненный.

Рaдуйсz, витjе многомyдрый догмaтwвъ прaвыхъ: рaдуйсz, мечY nбоюдоo1стрый на вс‰ враждующыz.

Рaдуйсz, ќмныхъ плeвелъ и3скорени1телю: рaдуйсz, добродётелей нбcныхъ насади1телю.

Рaдуйсz, мн0гій въ сл0вэ блгdти: рaдуйсz, кр0ткій во всёхъ и3 неѕл0бивый.

Рaдуйсz, вёрныхъ сердцA ўтверждazй: рaдуйсz, страстeй вины6 попалszй.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ є7.

БGоглаг0ливымъ zзык0мъ на соб0рэ бжcтвеннэмъ, ћкw и3сп0лнь нбcныz премyдрости, и3зложи1лъ є3си2, џ§е, правослaвіz воистину с™hz догмaты, ћкw nц7є1мъ є3динодyшный, григ0ріе, съ ни1миже зовeши: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

С™и1тель бGомудрый, ћкw добродётелей сокр0вище и3 таи1нникъ восхождeній бжcтвенныхъ, и3 fессалонjтскій пaстырь б7гови1денъ и3 премyдръ бhлъ є3си2 бжcтвеннымъ жрeбіемъ, прпdбне, слhша t нaсъ сицевaz:

Рaдуйсz, ўстA богосл0вовъ: рaдуйсz, держaво правослaвныхъ.

Рaдуйсz, їерeєвъ прaвило точнёйшее: рaдуйсz, пaстырей w4бразе бGонапечатлeнный.

Рaдуйсz, трубо2 бGовэщaннаz ўчeній сщ7eнныхъ: рaдуйсz, и3ст0чниче бGострyйный, в0ду н0ву и3сточazй.

Рaдуйсz, солyню благослaвный пастыреначaльниче: рaдуйсz, правослaвіz бGоглаголивый предстaтелю.

Рaдуйсz, свёта бжcтвеннагw служи1телю: рaдуйсz, жи1зни непор0чныz ўчи1телю.

Рaдуйсz, душeвную сквeрну њчищazй: рaдуйсz, вёрныхъ рeвность возбуждаzй.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ свёта бжcтвеннагw бhвъ, бGоглаголиве, ћкw того2 причaстникъ въ житіи2, на т0й под8емшыz глaсъ словeсъ свётлостію затми1лъ є3си2, и3 вс‰ воздви1глъ є3си2, григ0ріе, бGови звaти: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsвъ на соб0рэ, ћкw свётлый богосл0въ и3 ўстA неизглагHланныz премyдрости, непричaствуемо бhти б9іе существо2 бGовэщazй проповёдалъ є3си2, причaствуемо же дёйство, тебЁ вопію1щымъ, џ§е:

Рaдуйсz, вeлій сщ7енноzви1телю: рaдуйсz, бжcтвенный бGоzви1телю.

Рaдуйсz, вhшніz свётлости возвэсти1телю: рaдуйсz, њбожeніz свётлый тайнописaтелю.

Рaдуйсz, ќмнагw трезвёніz вождю2 бGови1дный: рaдуйсz, моли1твы внyтренніz настaвниче непрелeстный.

Рaдуйсz, ћкw и3сп0лнилсz є3си2 бlгодaтей нбcныхъ: рaдуйсz, ћкw приwбщи1лсz є3си2 њсіsній бжcтвенныхъ.

Рaдуйсz, б9ію ви1дэвый свётлость: рaдуйсz, страстeй и3згонszй тeмность.

Рaдуйсz, догмaтwвъ правослaвныхъ њсновaніе: рaдуйсz, стрyй бGот0чныхъ и3ст0чниче.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ з7.

Вeлій во с™и1телехъ вои1стину покaзалсz є3си2, григ0ріе мyдре, бGоzви1телю, ћкw ґпcльскимъ житіeмъ и3 ди1вными добродётельми ўкрaшенъ, прпdбне, и3 вс‰ воздвизaеши пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Нектaръ невещeственный бжcтвенный и3 мaнну душепитaтельную и3 мeдъ и3же и3з8 кaмене источaющсz, ћкw речE сщ7eнный давjдъ, твои1хъ словeсъ завэщ†ніz подаю1тъ, григ0ріе всечyдне, веселsще вопію1щыz:

Рaдуйсz, љзhче сладчaйшій: рaдуйсz, зрaче бжcтвеннэйший.

Рaдуйсz, под0бниче сп7совъ и3 подражaтелю: рaдуйсz, ревни1телю nц7є1мъ и3 соwбитaтелю.

Рaдуйсz, вёzніе нбcное, дyши прохлаждaющее: рaдуйсz, росо2 духорaдованнаz, нaсъ њрошaющаz.

Рaдуйсz, бlгов0ніе с™0е чи1стагw жи1тельства: рaдуйсz, пи1ще совершeннаz душeвнагw пи1ршества.

Рaдуйсz, чaше нeктара безсмeртнагw: рaдуйсz, лю1тыхъ мудровaній њбличи1телю.

Рaдуйсz, бGон0сцевъ сіsніе мyдрыхъ: рaдуйсz, людeй води1телю правослaвныхъ.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ }.

Стрaннаz дадeсz блгdть во и3злі‰ніи богaтэ ўстнaма твои1ма, бGоzви1телю, tню1дуже, ћкw вeліz рэкA, и3з8 є3дeма происходsщаz, григ0ріе, цRковь всю2 напоsеши, гDеви вопію1щую: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

ГорA, џ§е, ґfHнскаz свBтлыz твоS п0двиги съ солyнемъ проповёдуетъ, и3 всS цRковь вёрныхъ ћкw бGозaрнаго тS чeствуетъ из8zви1телz свёта и3же пaче смhсла, и4мже просвэщaеши вопію1щыz:

Рaдуйсz, ўстA бGоно6снаz: рaдуйсz, сосyде мирон0сный. рaдуйсz, трис0лнечнагw њсіsніz nргaне: рaдуйсz, безм0лвіz совершeннагw ни1во.

Рaдуйсz, д0ме бGосвётлый бжcтвеннагw дёйства: рaдуйсz, богaтство некрaдомое и3же въ дyсэ животA.

Рaдуйсz, ћкw пріsлъ є3си2 бжcтвенныz да‰ніz: рaдуйсz, ћкw tврати1лъ є3си2 варлаaмова пустосл0віz.

Рaдуйсz, и4мже ґfHнъ величaетсz: рaдуйсz, и4мже прелeсть tгонsетсz.

Рaдуйсz, свётлаz солyню слaво: рaдуйсz, твeрдаz правослaвіz держaво.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ f7.

Рeки t чревA твоегw2 таи1нственнымъ њдождeніемъ съ нб7сE, ћкw речE спасъ, текyтъ, џ§е премyдре, и3 жaждущыz сердцA напоsютъ t жив0тныz струи2, григ0ріе, бGови звaти: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Легчaйше, џ§е, под8sлъ є3си2 и3скушeніz разли1чныz за д0брое и3сповёданіе, и3 ћкwже злaто во nгни2 и3скушeнъ всёми, превозсіsлъ є3си2, возводS къ лyчшымъ благоговёйне ти2 вопію1щыz:

Рaдуйсz, кaменю бlгомyжества: рaдуйсz, кaменю терпёніz.

Рaдуйсz, и3скушeній нашeствіz не ўбоsвыйсz: рaдуйсz, страстeй пeщь ўгаси1вый.

Рaдуйсz, стэно2 неколеби1маz цRкве хrт0вы: рaдуйсz, свэти1льниче многосвётлый людeй бGомyдрыхъ.

Рaдуйсz, ћкw ск0рби въ рaдwсти понeслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw гDеви со слaвою предстaлъ є3си2.

Рaдуйсz, б9іz т†инства проповёдавый: рaдуйсz, вBрнымъ спаси1тельнаz предложи1вый.

Рaдуйсz, дyшъ домострои1телю бжcтвенный: рaдуйсz, хrт0въ дрyже бжcтвеннэйшій.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ ‹.

Ќстъ твои1хъ словесы2 правослaвнаz вёра ўтверди1сz въ дyсэ бжcтвеннэмъ: дрeвнимъ бо бжcтвенным nц7є1мъ є3динонрaвенъ и3 единодyшенъ бhвъ, глaсы тёхъ, прпdбне, возглaвилъ є3си2, поS: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Свёта нетвaрнагw наслаждazсz лучaми, возсіsвшагw на fавHрэ, сегw2 словописyеши сщ7eннэ слaву, добр0ту, свётлость и3 воздвизaеши, свsте, ко пріwбщeнію вопію1щыz:

Рaдуйсz, свёта нетвaрнагw таи1нниче: рaдуйсz, t страстeй душетлённыхъ и3збaвителю.

Рaдуйсz, бyдущагw бlгослaвіz предначинaніе: рaдуйсz, сyщихъ въ ск0рби дyшъ ўтэшeніе.

Рaдуйсz, ћкw бyію показaлъ є3си2 мyдрость варлаaмову: рaдуйсz, ћкw возвэсти1лъ є3си2 д¦а блгdть.

Рaдуйсz, ґрхіерeєвъ бжcтвенное ўдобрeніе: рaдуйсz, свэтон0сное сокр0вище бGосл0віz.

Рaдуйсz, свёта невещeственнагw зерцaло: рaдуйсz, чуждhхъ догмaтwвъ сeрпе.

Рaдуйсz, рaдосте правослaвныхъ и3 дaре: рaдуйсz, врaжій р0гъ низвергazй.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ №i.

Выс0кимъ помышлeніемъ и3 премyдростію бжcтвенною проповёдавъ б9іz вели1чіz, д¦а бжcтвенныхъ плодHвъ tкрывaеши блгdти, григ0ріе, чи1стымъ дyхомъ, и4хже причащaютсz вопію1щіи: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтозaрнw твоE житіE добродётелей лучaми, григ0ріе, kви1сz, бGовэщaнне, и3сп0лнь же свёта вои1стину ўчeніе твоE, блажeнне: бGови бо прив0диши всsческіz ўчє1ніи твои1ми, вопію1щіz:

Рaдуйсz, и3ст0чниче ўчeніz: рaдуйсz, ўтверждeніе правослaвіz.

Рaдуйсz, жи1тельства с™aгw w4бразе: рaдуйсz, цRкве бжcтвенныz вёнче.

Рaдуйсz, житіS чистёйшагw возвэсти1телю чyдный: рaдуйсz, сл0ва бlгодaтнагw проповёдниче сщ7eнный.

Рaдуйсz, ћкw дyшъ всsку сквeрну њчищaеши: рaдуйсz, ћкw на сп7сeніz стезю2 наставлsеши.

Рaдуйсz, свэти1льниче невещeственныхъ њсіsній: рaдуйсz, свэти1ло вhшнихъ тайнонаучeній.

Рaдуйсz, є3г0же рaди цeрковь ликyетъ: рaдуйсz, є3гHже рaди всsкъ вёрный бжcтвеннw рaдуетсz.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ в7i.

Рaдость и3спроси2 бжcтвенную и3 дyшъ сп7сeніе, григ0ріе, мyдрый с™и1телю, приходsщымъ къ тебЁ бlгоговэйне и3 свBтлыz тво‰ п0двиги чeствующымъ: свёта бо ћкw служи1тель, просвэщaеши вопію1щыz: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще тво‰ труды2 и3 бжcтвенныz п0двиги, ћже соверши1лъ є3си2 цRкве рaди, благочести1выхъ ли1цы вhну пою1тъ тS, григ0ріе, и3 бlгодaрными ўсты2 вопію1тъ ти2 непрестaннw:

Рaдуйсz, держaво цRкве: рaдуйсz, витjе бlгочeстіz.

Рaдуйсz, пустосл0ва ґкіндЂна постыди1вый: рaдуйсz, си1лу бGодaнную kви1вый.

Рaдуйсz, ґпcлwмъ купножи1телю, ћкw во всёхъ подражaтель: рaдуйсz, w4бщниче и3 причaстниче зари2 бGоначальныz.

Рaдуйсz, fессалонjтскаz свётлаz денни1це: рaдуйсz, правослaвіz подви1жниче бGоглаг0ливый.

Рaдуйсz, дyшъ нaшихъ наслаждeніе: рaдуйсz, всsкагw правослaвнагw ўтверждeніе.

Рaдуйсz, хрaма честнaгw твоегw2 свётлосте: рaдуйсz, людeй вёрныхъ твои1хъ весeліе.

Рaдуйсz, џ§е григ0ріе, блгdти проповёдниче.

Кондaкъ Gi.

Q бжcтвенный џ§е, таи1нниче неизглаг0ланныхъ, григ0ріе, nц7є1въ крaю, твои1хъ людeй пріими2 глaсы и3 твоE предстaтельство дaждь всBмъ: вёрнw бо къ тебЁ притекaемъ и3 трbцэ вопіeмъ: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q треблаженнаz и3 честнaz воистину и3 превожделеннаz главо2, безм0лвіz держaво, монaшествующихъ слaво, џбщее богословов и3 nтцє1въ и3 ўчи1телей ўкрашeніе, ґп0столwвъ сподви1жниче, и3сповёдникwвъ и3 мyченикwвъ безкр0вный ревни1телю и3 венчателю словесы6 и3 дэsньми и3 благочeстіz поб0рниче и3 воев0до взбрaнный, божeственныхъ догмaтwвъ выс0кій и3з8zсни1телю и3 ўчи1телю, прeлести многоразли1чныхъ є3ресeй потреби1телю, всёz цeркве Христовы предстaтелю, и3 стрaже, и3 и3збaвителю! ты2 и3 престaвльсz ко хрістY назирaеши ќбw и3 нhнэ стaдо твоE и3 всю2 цeрковь свhше, болBзни разли6чныz и3сцэлsz и3 словесы6 твои1ми вс‰ ўправлsz, и3 є4рєси и3згонsz, и3 многоwбрaзныхъ страстeй и3збавлsz. пріими2 же и3 нaше сіE молeніе и3 и3збaви нaсъ t страстeй и3 и3скушeній, и3 треволнeній, и3 бёдъ, и3 њслaбу и3 ми1ръ и3 благодeнствіе нaмъ подaждь, њ Христе їисyсе Господе нaшемъ, є3мyже слaва и3 держaва подобaетъ со безначaльнымъ є3гw2 nтцє1мъ и3 животворsщимъ дyхомъ, нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. ґми1нь.

Свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма, ар­хи­епи­скоп Со­лун­ский, ро­дил­ся в 1296 го­ду в Ма­лой Азии. Во вре­мя ту­рец­ко­го на­ше­ствия се­мья бе­жа­ла в Кон­стан­ти­но­поль и на­шла при­ют при дво­ре Ан­д­ро­ни­ка II Па­лео­ло­га (1282–1328). Отец свя­то­го Гри­го­рия стал круп­ным са­нов­ни­ком при им­пе­ра­то­ре, но вско­ре умер, и сам Ан­д­ро­ник при­нял уча­стие в вос­пи­та­нии и об­ра­зо­ва­нии оси­ро­тев­ше­го маль­чи­ка. Об­ла­дая пре­крас­ны­ми спо­соб­но­стя­ми и боль­шим при­ле­жа­ни­ем, Гри­го­рий без тру­да осво­ил все пред­ме­ты, со­став­ляв­шие пол­ный курс сред­не­ве­ко­во­го выс­ше­го об­ра­зо­ва­ния. Им­пе­ра­тор хо­тел, чтобы юно­ша по­свя­тил се­бя го­судар­ствен­ной де­я­тель­но­сти, но Гри­го­рий, ед­ва до­стиг­нув 20 лет, уда­лил­ся на Свя­тую Го­ру Афон в 1316 го­ду (по дру­гим све­де­ни­ям, в 1318) и по­сту­пил по­слуш­ни­ком в мо­на­стырь Ва­то­пед, где под ру­ко­вод­ством стар­ца, пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма Ва­то­пед­ско­го (па­мять 11 июля), при­нял по­стриг и на­чал путь по­движ­ни­че­ства. Через год ему явил­ся в ви­де­нии свя­той еван­ге­лист Иоанн Бо­го­слов и обе­щал свое ду­хов­ное по­кро­ви­тель­ство. Мать Гри­го­рия вме­сте с его сест­ра­ми так­же при­ня­ла мо­на­ше­ство.

По­сле пре­став­ле­ния стар­ца Ни­ко­ди­ма инок Гри­го­рий про­хо­дил 8 лет свой мо­лит­вен­ный по­двиг под ру­ко­вод­ством стар­ца Ни­ки­фо­ра, а по­сле кон­чи­ны по­след­не­го пе­ре­шел в Лав­ру пре­по­доб­но­го Афа­на­сия. Здесь он при­слу­жи­вал за тра­пе­зой, а за­тем стал цер­ков­ным пев­цом. Но через три го­да (1321), стре­мясь к бо­лее вы­со­ким сту­пе­ням ду­хов­но­го со­вер­шен­ства, он по­се­лил­ся в неболь­шой от­шель­ни­че­ской оби­те­ли Глос­сии. На­сто­я­тель этой оби­те­ли стал учить юно­шу со­сре­до­то­чен­ной ду­хов­ной мо­лит­ве – ум­но­му де­ла­нию, ко­то­рое по­сте­пен­но раз­ра­ба­ты­ва­лось и усва­и­ва­лось мо­на­ха­ми на­чи­ная с ве­ли­ких пу­стын­ни­ков IV ве­ка Ева­грия Пон­тий­ско­го и пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Еги­пет­ско­го (па­мять 19 ян­ва­ря). По­сле то­го, как в XI ве­ке в тру­дах Си­мео­на Но­во­го Бо­го­сло­ва (па­мять 12 мар­та) по­дроб­ное осве­ще­ние по­лу­чи­ли внеш­ние мо­лит­вен­ные при­е­мы ум­но­го де­ла­ния, оно бы­ло усво­е­но Афон­ски­ми по­движ­ни­ка­ми. Опыт­ное при­ме­не­ние ум­но­го де­ла­ния, тре­бу­ю­щее уеди­не­ния и без­мол­вия, по­лу­чи­ло на­зва­ние ис­и­хаз­ма (от греч. по­кой, мол­ча­ние), а са­ми прак­ти­ку­ю­щие его ста­ли на­зы­вать­ся ис­их­аста­ми. За вре­мя пре­бы­ва­ния в Глос­сии бу­ду­щий свя­ти­тель пол­но­стью про­ник­ся ду­хом ис­и­хаз­ма и при­нял его для се­бя как ос­но­ву жиз­ни. В 1326 го­ду из-за угро­зы на­па­де­ния ту­рок вме­сте с бра­ти­ей он пе­ре­брал­ся в Со­лунь (Фес­са­ло­ни­ки), где то­гда же был ру­ко­по­ло­жен в сан свя­щен­ни­ка.

Свои обя­зан­но­сти пре­сви­те­ра свя­той Гри­го­рий со­че­тал с жиз­нью от­шель­ни­ка: пять дней неде­ли про­во­дил в без­мол­вии и мо­лит­ве, и толь­ко в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье пас­тырь вы­хо­дил к на­ро­ду – со­вер­шал бо­го­слу­же­ние и про­из­но­сил про­по­ве­ди. Его по­уче­ния ча­сто вы­зы­ва­ли у пред­сто­я­щих в хра­ме уми­ле­ние и сле­зы. Од­на­ко пол­ная от­ре­шен­ность от об­ще­ствен­ной жиз­ни свя­ти­те­лю бы­ла несвой­ствен­на. Ино­гда он по­се­щал бо­го­слов­ские со­бра­ния го­род­ской об­ра­зо­ван­ной мо­ло­де­жи во гла­ве с бу­ду­щим пат­ри­ар­хом Ис­и­до­ром. Воз­вра­ща­ясь как-то из Кон­стан­ти­но­по­ля, он об­на­ру­жил близ Со­лу­ни ме­стеч­ко Ве­рии, удоб­ное для уеди­нен­ной жиз­ни. Вско­ре он со­брал здесь неболь­шую об­щи­ну мо­на­хов-от­шель­ни­ков и ру­ко­во­дил ею в те­че­ние 5 лет. В 1331 го­ду свя­ти­тель уда­лил­ся на Афон и уеди­нил­ся в ски­ту свя­то­го Сав­вы, близ Лав­ры пре­по­доб­но­го Афа­на­сия. В 1333. го­ду он был на­зна­чен игу­ме­ном Ес­фиг­мен­ско­го мо­на­сты­ря в се­вер­ной ча­сти Свя­той Го­ры. В 1336 го­ду свя­ти­тель вер­нул­ся в скит свя­то­го Сав­вы, где за­нял­ся бо­го­слов­ски­ми тру­да­ми, ко­то­рых не остав­лял уже до кон­ца жиз­ни.

А меж­ду тем в 30-е го­ды XIV ве­ка в жиз­ни Во­сточ­ной Церк­ви на­зре­ва­ли со­бы­тия, по­ста­вив­шие свя­ти­те­ля Гри­го­рия в ряд наи­бо­лее зна­чи­тель­ных все­лен­ских апо­ло­ге­тов пра­во­сла­вия и при­нес­шие ему из­вест­ность учи­те­ля ис­и­хаз­ма.

Око­ло 1330 го­да в Кон­стан­ти­но­поль из Ка­лаб­рии при­е­хал уче­ный мо­нах Вар­ла­ам. Ав­тор трак­та­тов по ло­ги­ке и аст­ро­но­мии, уме­лый и ост­ро­ум­ный ора­тор, он по­лу­чил ка­фед­ру в сто­лич­ном уни­вер­си­те­те и стал тол­ко­вать со­чи­не­ния Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та (па­мять 3 ок­тяб­ря), апо­фа­ти­че­ское бо­го­сло­вие ко­то­ро­го бы­ло при­зна­но в рав­ной ме­ре и Во­сточ­ной и За­пад­ной Церк­ва­ми. Вско­ре Вар­ла­ам по­ехал на Афон, по­зна­ко­мил­ся там с укла­дом ду­хов­ной жиз­ни ис­их­а­стов и, на ос­но­ва­нии дог­ма­та о непо­сти­жи­мо­сти су­ще­ства Бо­жия, объ­явил ум­ное де­ла­ние ере­ти­че­ским за­блуж­де­ни­ем. Пу­те­ше­ствуя с Афо­на в Со­лунь, от­ту­да в Кон­стан­ти­но­поль и за­тем сно­ва в Со­лунь, Вар­ла­ам всту­пал в спо­ры с мо­на­ха­ми и пы­тал­ся до­ка­зать твар­ность Фа­вор­ско­го све­та; при этом он не стес­нял­ся под­ни­мать на смех рас­ска­зы ино­ков о мо­лит­вен­ных при­е­мах и о ду­хов­ных оза­ре­ни­ях.

Свя­ти­тель Гри­го­рий по прось­бе Афон­ских мо­на­хов об­ра­тил­ся сна­ча­ла с уст­ны­ми уве­ща­ни­я­ми. Но, ви­дя без­успеш­ность по­доб­ных по­пы­ток, он пись­мен­но из­ло­жил свои бо­го­слов­ские до­во­ды. Так по­яви­лись "Три­а­ды в за­щи­ту свя­тых ис­их­а­стов" (1338). К 1340 го­ду Афон­ские по­движ­ни­ки с уча­сти­ем свя­ти­те­ля со­ста­ви­ли об­щий от­вет на на­пад­ки Вар­ла­а­ма – так на­зы­ва­е­мый "Свя­то­гор­ский то­мос". На Кон­стан­ти­но­поль­ском Со­бо­ре 1341 го­да в хра­ме Свя­той Со­фии про­изо­шел спор свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы с Вар­ла­а­мом, со­сре­до­то­чив­ший­ся на при­ро­де Фа­вор­ско­го све­та. 27 мая 1341 го­да Со­бор при­нял по­ло­же­ния свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы о том, что Бог, недо­ступ­ный в Сво­ей Сущ­но­сти, яв­ля­ет Се­бя в энер­ги­ях, ко­то­рые об­ра­ще­ны к ми­ру и до­ступ­ны вос­при­я­тию, как Фа­вор­ский свет, но яв­ля­ют­ся не чув­ствен­ны­ми и не со­тво­рен­ны­ми. Уче­ние Вар­ла­а­ма бы­ло осуж­де­но как ересь, а сам он, пре­дан­ный ана­фе­ме, уда­лил­ся в Ка­лаб­рию.

Но спо­ры меж­ду па­ла­ми­та­ми и вар­ла­а­ми­та­ми бы­ли да­ле­ко не за­кон­че­ны. К чис­лу вто­рых при­над­ле­жа­ли уче­ник Вар­ла­а­ма, бол­гар­ский мо­нах Акин­дин и пат­ри­арх Иоанн XIV Ка­ле­ка (1341–1347); к ним скло­нял­ся и Ан­д­ро­ник III Па­лео­лог (1328–1341). Акин­дин вы­сту­пил с ря­дом трак­та­тов, в ко­то­рых объ­яв­лял свя­ти­те­ля Гри­го­рия и Афон­ских мо­на­хов ви­нов­ни­ка­ми цер­ков­ных смут. Свя­ти­тель на­пи­сал по­дроб­ное опро­вер­же­ние до­мыс­лов Акин­ди­на. То­гда пат­ри­арх от­лу­чил свя­ти­те­ля от Церк­ви (1344) и под­верг тем­нич­но­му за­клю­че­нию, ко­то­рое про­дол­жа­лось три го­да. В 1347 го­ду, ко­гда Иоан­на XIV на пат­ри­ар­шем пре­сто­ле сме­нил Ис­и­дор (1347–1349), свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма был осво­бож­ден и воз­ве­ден в сан ар­хи­епи­ско­па Со­лун­ско­го. В 1351 го­ду Влахерн­ский Со­бор тор­же­ствен­но за­сви­де­тель­ство­вал пра­во­слав­ность его уче­ния. Но со­лу­няне при­ня­ли свя­ти­те­ля Гри­го­рия не сра­зу: он вы­нуж­ден был жить в раз­ных ме­стах. В од­ну из его по­ез­док в Кон­стан­ти­но­поль ви­зан­тий­ская га­ле­ра по­па­ла в ру­ки ту­рок. Свя­ти­те­ля Гри­го­рия в те­че­ние го­да про­да­ва­ли в раз­лич­ных го­ро­дах как плен­ни­ка, но и то­гда он неуто­ми­мо про­дол­жал про­по­ведь хри­сти­ан­ской ве­ры.

Лишь за три го­да до кон­чи­ны вер­нул­ся он в Со­лунь. На­ка­нуне его пре­став­ле­ния ему явил­ся в ви­де­нии свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст. Со сло­ва­ми "В гор­няя! В гор­няя!" свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма мир­но пре­ста­вил­ся к Бо­гу 14 но­яб­ря 1359 го­да. В 1368 го­ду он был ка­но­ни­зо­ван на Кон­стан­ти­но­поль­ском Со­бо­ре при пат­ри­ар­хе Фило­фее (1354–1355, 1362–1376), ко­то­рый на­пи­сал жи­тие и служ­бу свя­ти­те­лю.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Гри­го­рия Па­ла­мы, ар­хи­епи­ско­па Фес­са­ло­ни­кий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.