Акафист святому апостолу и евангелисту Марку

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 мая (25 апреля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Пресла́вних апо́стол Петра́ и Па́вла сора́тниче, струя́ми бла́года́ти Госпо́дней напои́вши оби́льне концы́ ми́ра, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, при́зри ны́не на ны́, чту́щия усе́рдно па́мять твою́! Укрепи́ сердца́ на́ша Тро́ическою ве́рою, испо́лни на́с ду́ха прему́дрости, научи́ ра́зуму, обрати́ во ученико́в свои́х, да непреста́нно пое́м бла́года́рственная тебе́, во умиле́нии зову́ще:

Ра́дуйся, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

И́кос 1.

Ми́ра созда́телю, Христо́с Бо́г, па́дшее во тьму́ челове́чество, све́том нетле́нным просвеща́ти жела́я, тя́, блаже́нне апо́столе Ма́рко, из до́ма ма́тери твоея́ Мари́и во гра́де Иерусали́ме на служе́ние Себе́ призва́, на де́лание спасе́ния на́шего во мно́ги зе́мли иуде́ом и е́ллином Христа́ распя́таго, Бо́жию си́лу и Бо́жию прему́дрость пропове́дати посла́в. Те́мже и мы́, све́том уче́ния твоего́ озаря́еми, се́рдцем и усты́ к тебе́ си́це вопие́м:

Ра́дуйся, из евре́йска коле́на Леви́ина роди́выйся:

ра́дуйся, от пле́мени свя́ще́нническаго Бо́гом избра́нный.

Ра́дуйся, в до́ме ма́тери своея́ Мари́и, апо́стольском прибе́жище, Све́т узре́вый:

ра́дуйся, евре́йски Иоа́нном нарече́нный, лати́нское и́мя Ма́рк во сла́ву Бо́га просвети́вый.

Ра́дуйся, обы́чаи роди́тельския почита́вый:

ра́дуйся, измла́да и́стинную простоту́ возлюби́вый.

Ра́дуйся, от ю́ности украше́нный доброде́тельми:

ра́дуйся, к ве́ре и упова́нию на Бо́га на́с призва́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 2.

В собо́рныя труды́ созыва́юще иерусали́млян ве́рующих и апо́стол Бо́жиих, до́м ма́тери твоея́, свя́ты́й апо́столе, тебе́ ковче́гом духоно́сным и назида́тельным ста́л, оба́че и мы́ собо́рность Це́ркви Госпо́дней почита́ем, усе́рдно поя́: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Ра́зум боже́ственный и́мам, при жи́зни земно́й в це́ркви гра́да Госпо́дня сугу́бо чти́мый, тво́й дя́дя Варна́ва, апо́столе Ма́рко, му́ж до́брый и испо́лненный Ду́ха Свята́го и ве́ры, Тро́ическим про́мыслом к апо́столу Па́влу в до́ме ма́тернем тебя́ прибли́зивый, за таково́е и мы́ с благогове́нием умиле́нно вопие́м сицева́я:

Ра́дуйся, апо́столу Варна́ве по пло́ти и о Бо́зе сро́дниче:

ра́дуйся, в до́ме ма́тернем первоверхо́вных апо́стол Петра́ и Па́вла сре́тивый.

Ра́дуйся, первоверхо́вных апо́стол Петра́ и Па́вла учениче́ ста́в усе́рдный:

ра́дуйся, Ду́ха Свята́го обогати́выйся от апо́стол первоверхо́вных.

Ра́дуйся, я́ко са́м ста́л еси́ обита́лищем Пресвята́го Ду́ха:

ра́дуйся, украше́ние целому́дрия.

Ра́дуйся, от Го́спода жре́бий апо́стольства улучи́вый:

ра́дуйся, благове́стия трубо́, основа́ния ве́тхаго ми́ра сокруши́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 3.

Си́лою свы́ше укрепле́ннии, в пе́рвый пу́ть из Антиохи́и к иуде́ом и волхво́м с апо́столы Па́влом и Варна́вою по́слани Го́сподем бы́сте, тебе́, святы́й апо́столе и евангели́сте, с собо́ю взя́вше, на́м же укажи́ стезю́ ко Го́споду, вопию́щих: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Иму́ще прему́дрость ше́ствовати за ста́ршими апо́столы, ты́ святи́телю Ма́рко, о́стров Ки́пр с восто́ка на за́пад проше́д пропове́да, те́м у́бо и на́ша ду́ши, омраче́нныя мра́ком страсте́й ко све́ту Госпо́дню просвети́, да восхва́лим ти́ та́ко:

Ра́дуйся, свиде́телем ста́в пораже́ния слепото́ю волхва́ Вариису́са по сло́ву апо́стола Па́вла:

ра́дуйся, в ма́лую А́зию из Ки́пра со апо́столы Па́влом и Варна́вою проше́ствовавый.

Ра́дуйся, дерза́ющий Про́мысл Бо́жий исполня́ти, из Перги́и во Иерусали́м возврати́выйся:

ра́дуйся, во свято́м гра́де ко апо́столу Петру́ присоедини́выйся.

Ра́дуйся, со апо́столом Петро́м в Ри́м от до́ма ма́терняго ше́ствовати вознаме́ривыйся:

ра́дуйся, Це́рковь Правосла́вную во гра́де Ри́ме апо́столу Петру́ соде́йствующе, утверди́вый.

Ра́дуйся, напои́вый зе́млю ри́мскую струя́ми боже́ственных веща́ний:

ра́дуйся, мно́жество язы́чников ри́мских во́инами христо́выми утверди́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 4.

Сладча́йшаго Учи́теля ты́ па́че все́х бла́г земны́х возлю́бил еси́, что́ устреми́лся возвести́ти его́ о ше́ствии Иу́ды со стра́жники, наготу́ пло́ти своея́ успе́в покры́ти то́лько покрыва́лом, научи́ и на́с чрез все́ житие́ ко Спаси́телю свои́ стопы́ устремля́ти, вопия́ше Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Слы́шаша, богому́дре Ма́рко, бли́жнии и да́льнии ри́мляне из у́ст твои́х о Го́споде, ре́вностно возжела́ли в письмена́х обрести́ сло́во Бо́жие, мы́ же к и́х мольба́м благода́рственно вопие́м ти́:

Ра́дуйся, в дни́ разли́чны от апо́стола Петра́ слы́шанное во Ева́нгелие изложи́вый:

ра́дуйся, Ева́нгелие тобо́ю пи́санное, второ́й кни́гой Заве́та Госпо́днего яви́ся.

Ра́дуйся, чудеса́ми Боже́ственными во Ева́нгелие си́лу Тро́ицы Свято́й показа́вый:

ра́дуйся, явле́нием Иоа́нна Крести́теля благовествова́ние о Го́споде нача́вый.

Ра́дуйся, про́поведь из пусты́ни иуде́йской в пусты́ню все́й земли́ принесы́й:

ра́дуйся, я́ко рыка́ющему льву́ гла́с вопию́щаго в пусты́ни уподо́бивый.

Ра́дуйся, са́м со льво́м в Це́ркви Христо́вой показу́емый:

ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе, тве́рдо содержа́вый су́щих в ве́ре.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 5.

Сверши́вше труды́ апо́стольские в Ри́ме, исполня́я смире́нно чрез апо́стола Петра́ во́лю Госпо́дню дарова́ти ины́м зе́млем сло́во Бо́жие, апо́столе Христо́в Ма́рко, научи́ смире́нию и послуша́нию на́с гре́шных, пою́щих: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Не и́щуще сла́вы себе́, но ре́вностно благовеству́яй во сла́ву Христо́ву, святы́й апо́столе Ма́рко, дерзну́вый во гра́д импера́торов войти́. Тебе́ мы́, многогре́шнии, хвалу́ воспева́ем:

Ра́дуйся, из Ри́ма в Аквиле́ю для про́поведи сло́ва Бо́жия прише́дый:

ра́дуйся, во гра́де, возлю́бленнем импера́торами, о Христе́ распя́том бла́говествова́вый.

Ра́дуйся, Аквиле́ю, зла́том с Ри́мом ра́вной, нетле́нным зла́том сло́ва Бо́жия озари́вый:

ра́дуйся, во́ды мо́ря Адриати́ческаго вода́ми Иорда́нскими утверди́вый.

Ра́дуйся, сокро́вищами духо́вными бога́тства Аквиле́и посрами́вый:

ра́дуйся, в гра́де се́м Це́рковь Христо́ву основа́вый.

Ра́дуйся, все́м се́рдцем Иису́са, Сы́на Бо́жия возлюби́вый:

ра́дуйся, с усе́рдием Свято́й Тро́ице зе́мно послужи́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 6.

Боготе́чной звезде́ подо́бен бы́л еси́, апо́столе Ма́рко, с ра́достию во иуде́йский и язы́ческий Еги́пет Ева́нгелие Христо́во поне́сший, научи́л еси́ неве́рных ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную и ку́пно с тобо́ю воспева́ти: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Подо́бно Моисе́ю, не́когда возвести́вшему сыно́м Изра́илевым избавле́ние от и́га Фарао́нова, ты́ из апо́стол пе́рвым, евангели́сте Ма́рко, во Еги́пте возвести́л свобо́ду от ра́бства диа́вола, мы́ же, чту́щи па́мять твою́, умиле́нно пое́м:

Ра́дуйся, вели́кое мно́жество же́н и муже́й иуде́йских во Еги́пте ко Христу́ приведы́й:

ра́дуйся, зе́рна Ева́нгелия в угото́ванную зако́ном Моисе́овым зе́млю всади́вый.

Ра́дуйся, утвержде́ние ве́ры Христо́вой:

ра́дуйся, сто́лпе Це́ркви Бо́жия.

Ра́дуйся, в Александри́и еги́петской Це́рковь Христо́ву возведы́й:

ра́дуйся, насади́телю и́стиннаго богопочита́ния.

Ра́дуйся, свети́ло ве́ры Правосла́вныя:

ра́дуйся, всего́ ро́да Христиа́нскаго украше́ние.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 7.

Узре́л еси́, апо́столе Ма́рко, во о́бразе Челове́честем Влады́ку ми́ра и Сы́на Бо́жия, от первоверхо́вных апо́стол открове́ние о Го́споде возлюби́в. Сего́ ра́ди и мы́, испове́данию твоему́ вня́вше, пое́м та́ко: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Ра́зум неуразуме́нный вразумля́я о Святе́й Тро́ице, побо́рниче испове́дания Правосла́вныя ве́ры, святы́й апо́столе Ма́рко, из Антиохи́и со святы́ми Па́влом и Варна́вою ше́ствовати во вторы́й пу́ть с про́поведию Христо́вой вознаме́ривыйся. Сего́ ра́ди ве́рнии научи́шася воспева́ти тебе́:

Ра́дуйся, про́мыслу Бо́жию на тебе́ по исхо́де из Антиохи́и сверши́вшемуся:

ра́дуйся, ше́ствовати да́лее ку́пно, отка́з апо́стола Па́вла получи́вый.

Ра́дуйся, с дя́дею свои́м апо́столом Варна́вою в Ки́пр возврати́выйся:

ра́дуйся, в се́ни до́ма роди́тельскаго от стра́нствий до вре́мени почива́вый.

Ра́дуйся, богоозаре́нный испове́дниче неизрече́нныя Боже́ственныя сла́вы:

ра́дуйся, ми́р веща́нием воплоти́вшагося Бо́жия сло́ва озари́вый.

Ра́дуйся, мре́жею бла́года́ти на́с из суе́т ми́ра любо́вию возводя́щий:

ра́дуйся, уче́ний небе́сных бла́говеща́нный сказа́телю.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 8.

Та́йнам Ца́рствия Бо́жия науче́нный, па́ки во Еги́пте благовеству́я, апо́столе Ма́рко, апо́стола Петра́ сре́тивый, омраче́нныя грехми́ ду́ши на́ша просвети́, да воспря́нем е́же пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Ве́сь огне́м Боже́ственныя любве́ испо́лненный, в терпе́нии стяжа́в Ду́х Святы́й, Бо́гом води́мый десни́цею свое́ю Ева́нгелие Госпо́дне напису́я, апо́столе Ма́рко, апо́стола Петра́ в Вавило́не для трудо́в но́вых сре́тивый, мы́ же, любо́вию твое́ю побежда́еми, дерза́ем зва́ти тебе́ такова́я:

Ра́дуйся, апо́столу Петру́ усе́рдно подража́вый:

ра́дуйся, со апо́столом Петро́м Це́рковь Христо́ву в Вавило́не еги́петстем созда́вый.

Ра́дуйся, апо́столе Пе́тре, в хра́ме то́м пе́рвое посла́ние к малази́йцем сотвори́вый:

ра́дуйся, апо́столе Ма́рко, дру́же врата́ря ра́йскаго, отве́тшаго Спа́су, ты́ еси́ Христо́с, Сы́н Бо́га Жива́го.

Ра́дуйся, собра́том ста́в апо́столу, ключи́ Ца́рствия Небе́снаго стяжа́вшаго:

ра́дуйся, Христо́во Ева́нгелие в себе́ воплоти́вый.

Ра́дуйся, ко све́ту та́йн Бо́жиих приница́ющий:

ра́дуйся, сло́ва Бо́жия усе́рдный изъясни́телю.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 9.

Си́лою свы́ше осене́нный, апо́столе Ма́рко, гони́телей свято́й ве́ры не устраши́выйся, благове́стническия труды́ заточе́ннаго во у́зы в Ри́ме апо́стола Па́вла раздели́вый, ве́ру Христо́ву велегла́сно прославля́я, те́мже поя́ху Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Вити́я многовеща́нныя не довле́ют изглаго́лати чистоту́ духо́вную, ю́же име́л ты́, апо́столе Ма́рко, и на́с научи́ ве́ре кре́пцей, с любо́вию зову́щих ти́:

Ра́дуйся, Па́влом, во дни́ заточе́ния, колосса́ем о тебе́ писа́вшим, я́ко о свое́м уте́шителе:

ра́дуйся, и́мже сотру́дником свои́м для Ца́рствия Бо́жия нарече́нный.

Ра́дуйся, указа́ние ше́ствовати из Ри́ма в Ма́лую А́зию испо́лнивый:

ра́дуйся, во фриги́йский гра́д Коло́ссы прише́дый.

Ра́дуйся, лжеучи́телем, прельща́вшим колосси́йских христиа́н, противоде́йственниче:

ра́дуйся, иуде́ев и е́ллинов просвети́телю.

Ра́дуйся, тридне́внаго сме́рти и воскре́сния Божества́ бла́говести́телю:

ра́дуйся, кро́тости и воздержа́ния учите́лю.

Ра́дуйся, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́ ро́д челове́ческий, са́м благове́стником на стезя́х Бо́жиих ста́вый, в приле́жнем послуша́нии апо́столу Па́влу ве́рен до конца́ бы́вый, поя́ Тро́ице Пресвяте́й: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Царя́ Небе́снаго, Его́же славосло́вят херуви́мы и серафи́мы, житие́м, ве́рою и любо́вию всеусе́рднейший служи́тель бы́л еси́, апо́столе Ма́рко, первоверхо́вным апо́столом Па́влом пред кончи́ною его́ во у́зах бы́л призва́нный, Того́ ра́ди ра́достно зове́м ти́:

Ра́дуйся, посла́ние апо́стола Па́вла к Тимофе́ю испо́лнивый:

ра́дуйся, со апо́столом Тимофе́ем из Ма́лой А́зии в Ри́м на по́мощь Па́влу поспеши́вый.

Ра́дуйся, свиде́телем му́ченической кончи́ны обои́х учи́телей свои́х яви́выйся:

ра́дуйся, вели́каго апо́стола Па́вла, ри́мскаго граждани́на, усекнове́нным узре́вый.

Ра́дуйся, первоверхо́внаго апо́стола Петра́, ра́спята на кресте́ созерца́вый:

ра́дуйся, пло́ть свою́ ко страда́нием за Христа́ угото́вавый.

Ра́дуйся, сле́зы за грехи́ на́ша пред Го́сподем пролия́вый:

ра́дуйся, учи́телей свои́х в Ца́рствии Бо́жием сре́тивый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 11.

Пе́ние Пресвяте́й Тро́ице с первоверхо́вными апо́столы возда́л еси́, апо́столе Ма́рко, сло́вом, умо́м и живы́м всего́ себе́ в же́ртву принесе́нием: подража́я бо распя́тому за ны́ непоро́чному А́гнцу Христу́, положи́л еси́ ду́шу свою́ за дру́ги своя́ во́лею. Те́мже благода́рни су́ще, пое́м ди́вному во святы́х: Аллилу́иа.

И́кос 11.

До после́дняго часа́ своего́ науча́ти любви́ Госпо́дней и сло́ва Бо́жия устремле́нный, апо́столе Ма́рко, па́ки во Еги́пет по́сле убие́ния учи́телей свои́х стопы́ напра́вивый, просвеща́еши бо сердца́ ве́рных и к ра́зуму Боже́ственному вся́ наставля́еши, поуча́я и на́с ве́село взыва́ти:

Ра́дуйся, во Еги́пет воздви́гнутый тобо́ю хра́м благоустра́ивать напра́вивыйся:

ра́дуйся, в Александри́и средото́чие гре́ческаго уче́ния в зна́тнем книгохрани́лище во сла́ву Христо́ву употреби́вый.

Ра́дуйся, иуде́ев, увле́кшихся гре́честей уче́ностию, к зна́нием христиа́нским приведы́й:

ра́дуйся, христиа́нское учи́лище в Александри́и основа́вый.

Ра́дуйся, учи́лище сие́, знамени́тыми учи́тельми и отца́ми Це́ркви просла́вивший:

ра́дуйся, в забо́те о слу́жбе церко́вней чи́н Боже́ственныя Литурги́и соста́вивый.

Ра́дуйся, из Александри́и пропове́дать Христа́ в А́фрику, Ли́вию и ины́м язы́ком пу́ть предприя́вый:

ра́дуйся, во Еги́пте про́поведи твои́ вро́вень с мле́ком ма́тери христиа́не употреби́ша.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 12.

Благода́ть Бо́жия соблюда́ше тя́, апо́столе Ма́рко, а́ки Пе́тр и Па́вел Ева́нгелие возвеща́л еси́, сло́вом Христо́вым ве́рныя утеша́я. И та́ко упа́сл еси́ Це́рковь да́же до дне́, егда́ язы́чники злы́я в хра́м ворва́вшеся с наме́рением погуби́ти тя́, неуста́нно взыва́л ко Го́споду: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Пою́ще многотру́дныя по́двиги за Христа́, всехва́льный апо́столе Ма́рко, хва́лим ева́нгельския труды́ твоя́, ублажа́ем му́ченическую кончи́ну, почита́ем свяще́нную па́мять твою́ и в похвалу́ сицева́я тебе́ зове́м:

Ра́дуйся, пе́рвый епи́скопе це́ркви Александри́йстей:

ра́дуйся, Александри́и первому́чеником явле́нный.

Ра́дуйся, е́ллинское божество́ се́раписа Свято́ю Па́схою разруши́вый:

ра́дуйся, в Пра́здник Христо́вой Па́схи е́ллинами уму́ченный.

Ра́дуйся, а́нгелом Госпо́дним в темни́це на по́двиг укрепле́нный:

ра́дуйся, исте́рзанный, всле́д за а́нгелом от Самого́ Го́спода утеше́ние прия́вый.

Ра́дуйся, во вторы́й де́нь лю́тою толпо́ю доро́гами гра́да влаче́нный, ду́х от му́к испусти́вый:

ра́дуйся, я́ко те́ло твое́ не да́л еси́ Госпо́дь огне́м сожещи́, громо́м с мо́лнией злора́дных е́ллинов вразумля́я, и христиа́ном пречи́стую пло́ть погреба́ти бла́гослови́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 13.

О всехва́льный благове́стниче апо́столе и евангели́сте Ма́рко! Внемли́ у́бо воздыха́нию серде́ц на́ших, моля́щихся тебе́, учите́лю и архипа́стырю, мно́го бо мо́жет моли́тва святы́х апо́стол пред Бо́гом: научи́ на́с потщи́теся и па́мятовати о небе́снем зва́нии и христиа́нстей кончи́не жи́зни на́шея, привлецы́ ны́ ко сла́дости ева́нгельския и́стины, свяжи́ у́зами любве́ Христо́вы, да мы́ вси́, отве́ргшеся нече́стия и мирски́х похоте́й, вни́дем в ра́дость Го́спода на́шего, пою́ще Ему́ с тобо́ю и со все́ми апо́столы: Аллилу́иа.

Се́й конда́к глаго́ли три́жды, та́же и́кос 1-й и конда́к 1-й.

Моли́тва свято́му апо́столу и евангели́сту Ма́рку.

О пресла́вный апо́столе и ева́нгели́сте Ма́рко, ду́шу за Христа́ преда́вый и кро́вию твое́ю па́жить Его́ удобри́вый! При́зри на на́с, ча́д Госпо́дних многогре́шных, все́х зде́ ны́не предстоя́щих и моля́щихся (имена), моли́твы и воздыха́ния сердца́ми сокруше́нными ны́не принося́щих.

Се́ бо беззако́ньми омрачи́хомся, и того́ ра́ди беда́ми, я́коже ту́чами, обложи́хомся, еле́а же до́браго жития́ обнища́хом зело́, и не возмо́жем проти́витися во́лком хи́щным, и́же расхища́ти насле́дие Бо́жие де́рзостно тща́тся.

О, всехва́льный апо́столе и ева́нгели́сте Ма́рко! Просвети́ на́с све́том Свята́го Ева́нгелия Госпо́дня, вразуми́ истреби́ти не́мощи на́ша, помоги́ не отлуча́тися от Го́спода Спа́са на́шего, да не разлучи́мся в коне́ц от любве́ Бо́жия, но кре́пким заступле́нием твои́м на́с защити́, да поми́лует Госпо́дь все́х на́с моли́тв твои́х ра́ди, да вразуми́т сло́вом Свои́м и рукописа́ние безме́рных грехо́в на́ших истреби́т, и да сподо́бит со все́ми святы́ми апо́столы во блаже́нном Ца́рствии воспева́ти Пресвяту́ю и Неразде́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в! Ами́нь.

Ґкafістъ с™0му ґпcлу и3 є3ђлjсту мaрку.

Кондaкъ №.

Преслaвнихъ ґп0стwлъ петрA и3 пavла сорaтниче, струsми бlгодaти гDней напои1вши nби1льнэ концы2 мjра, с™hй ґпcле мaрко, при1зри нhнэ на ны2, чтyщыz ўсeрднw пaмzть твою2! ўкрэпи2 сердцA н†ша трbческою вёрою, и3сп0лни нaсъ д¦а премyдрости, научи2 рaзуму, њбрати2 во ўченикHвъ свои1хъ, да непрестaннw поeмъ бlгодaрствєннаz тебЁ, во ўмилeніи зовyще:

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Јкосъ №.

Мjра создaтелю, хrт0съ бGъ, пaдшее во тьмY человёчество, свётомъ нетлённымъ просвэщaти желaz, тS, блажeнне ґпcле мaрко, и3з8 д0ма мaтери твоеS марjи во грaдэ їерусали1ме на служeніе себЁ призвA, на дёланіе сп7сeніz нaшегw во мнHги зє1мли їудewмъ и3 є4ллинwмъ хrтA распsтаго, б9ію си1лу и3 б9ію премyдрость проповёдати послaвъ. тёмже и3 мы2, свётомъ ўчeніz твоего2 њзарsеми, сeрдцемъ и3 ўсты2 къ тебЁ си1це вопіeмъ:

Рaдуйсz, и3з8 є3врeйска колёна леvjина роди1выйсz: рaдуйсz, t плeмени сщ7eнническагw бGомъ и3збрaнный. Рaдуйсz, въ д0мэ мaтери своеS марjи, ґпcльскомъ прибёжище, свётъ ўзрёвый: рaдуйсz, є3врeйски їwaнномъ наречeнный, латjнское и4мz мaркъ во слaву бGа просвэти1вый. Рaдуйсz, nбы6чаи роди1тельскіz почитaвый: рaдуйсz, и3змлaда и4стинную простотY возлюби1вый. Рaдуйсz, t ю4ности ўкрашeнный добродётельми: рaдуйсz, къ вёрэ и3 ўповaнію на бGа нaсъ призвaвый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ в7.

Въ соб0рныz труды6 созывaюще їерусали1млzнъ вёрующыхъ и3 ґпcлъ б9іихъ, д0мъ мaтери твоеS, с™hй ґпcле, тебЁ ковчeгомъ д¦он0снымъ и3 назидaтельнымъ стaлъ, њбaче и3 мы2 соб0рность цRкви гDней почитaемъ, ўсeрднw поS: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ б9eственный и4мамъ, при жи1зни земн0й въ цRкви грaда гDнz сугyбw чти1мый, тв0й дsдz варнaва, ґпcле мaрко, мyжъ д0брый и3 и3сп0лненный д¦а с™aгw и3 вёры, трbческимъ пр0мысломъ къ ґпcлу пavлу въ д0мэ мaтернемъ тебS прибли1зивый, за таков0е и3 мы2 съ благоговёніемъ ўмилeннw вопіeмъ сицевaz:

Рaдуйсz, ґпcлу варнaвэ по плHти и3 њ бз7э ср0дниче: рaдуйсz, въ д0мэ мaтернемъ первоверх0вныхъ ґпcлъ петрA и3 пavла срeтивый. Рaдуйсz, первоверх0вныхъ ґпcлъ петрA и3 пavла ўченичE стaвъ ўсeрдный: рaдуйсz, д¦а с™aгw њбогати1выйсz t ґпcлъ первоверх0вныхъ. Рaдуйсz, ћкw сaмъ стaлъ є3си2 nбитaлищемъ прес™aгw д¦а: рaдуйсz, ўкрашeніе цэломyдріz. Рaдуйсz, t гDа жрeбій ґпcльства ўлучи1вый: рaдуйсz, бlговёстіz трубо2, њснов†ніz вётхагw мjра сокруши1вый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ G.

Си1лою свhше ўкрэплeнніи, въ пeрвый пyть и3з8 ґнтіохjи къ їудewмъ и3 волхвHмъ съ ґпcлы пavломъ и3 варнaвою п0слани гDемъ бhсте, тебє2, с™hй ґпcле и3 є3ђли1сте, съ соб0ю взsвше, нaмъ же ўкажи2 стезю2 ко гDу, вопію1щихъ: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мyще премyдрость шeствовати за стaршими ґпcлы, ты2 с™и1телю мaрко, џстровъ кЂпръ съ вост0ка на зaпадъ прошeдъ проповёда, тёмъ ќбw и3 н†ша д{ши, њмрачeнныz мрaкомъ страстeй ко свёту гDню просвэти2, да восхвaлимъ ти2 тaкw:

Рaдуйсz, свидётелемъ стaвъ поражeніz слэпот0ю волхвA варіисyса по сл0ву ґпcла пavла: рaдуйсz, въ мaлую ѓзію и3з8 кЂпра со ґпcлы пavломъ и3 варнaвою прошeствовавый. Рaдуйсz, дерзaющій пр0мыслъ б9ій и3сполнsти, и3з8 пергjи во їерусали1мъ возврати1выйсz: рaдуйсz, во с™0мъ грaдэ ко ґпcлу петрY присоедини1выйсz. Рaдуйсz, со ґпcломъ петр0мъ въ ри1мъ t д0ма мaтернzгw шeствовати вознамёривыйсz: рaдуйсz, цRковь правослaвную во грaдэ ри1мэ ґпcлу петрY содёйствующе, ўтверди1вый. Рaдуйсz, напои1вый зeмлю ри1мскую струsми б9eственныхъ вэщaній: рaдуйсz, мн0жество kзhчникwвъ ри1мскихъ в0инами хrт0выми ўтверди1вый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ д7.

Сладчaйшаго ўчи1телz ты2 пaче всёхъ блaгъ земнhхъ возлю1билъ є3си2, что2 ўстреми1лсz возвэсти1ти є3го2 њ шeствіи їyды со стр†жники, наготY пл0ти своеS ўспёвъ покрhти т0лькw покрывaломъ, научи2 и3 нaсъ чрез8 всE житіE ко сп7си1телю свои2 стопы2 ўстремлsти, вопіsше є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшаша, бGомyдре мaрко, бли1жніи и3 дaльніи ри1млzне и3з8 ќстъ твои1хъ њ гDе, рeвностнw возжелaли въ письменaхъ њбрэсти2 сл0во б9іе, мh же къ и4хъ мольбaмъ благодaрственнw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, въ дни2 разли1чны t ґпcла петрA слhшанное во є3ђліе и3зложи1вый: рaдуйсz, є3ђеліе тоб0ю пи1санное, втор0й кни1гой завёта гDнегw kви1сz. Рaдуйсz, чудесaми бжcтвенными во є3ђліе си1лу трbцы с™0й показaвый: рaдуйсz, kвлeніемъ їwaнна кrти1телz благовэствовaніе њ гDе начaвый. Рaдуйсz, пр0повэдь и3з8 пустhни їудeйской въ пустhню всeй земли2 принесhй: рaдуйсz, ћкw рыкaющему львY глaсъ вопію1щагw въ пустhни ўпод0бивый. Рaдуйсz, сaмъ со льв0мъ въ цRкви хrт0вой показyемый: рaдуйсz, непоколеби1мый ст0лпе, твeрдw содержaвый сyщихъ въ вёрэ.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ є7.

Сверши1вше труды2 ґпcльскіе въ ри1мэ, и3сполнsz смирeннw чрез8 ґпcла петрA в0лю гDню даровaти и3нhмъ зє1млемъ сл0во б9іе, ґпcле хrт0въ мaрко, научи2 смирeнію и3 послушaнію нaсъ грёшныхъ, пою1щихъ: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Не и4щуще слaвы себЁ, но рeвностнw благовэствyzй во слaву хrт0ву, с™hй ґпcле мaрко, дерзнyвый во грaдъ їмперaторовъ войти2. тебЁ мы2, многогрёшніи, хвалY воспэвaемъ:

Рaдуйсz, и3з8 ри1ма въ ґквилeю длz пр0повэди сл0ва б9іz пришeдый: рaдуйсz, во грaдэ, возлю1бленнемъ їмперaторами, њ хrтE распsтомъ бlговэствовaвый. Рaдуйсz, ґквилeю, злaтомъ съ ри1момъ рaвной, нетлённымъ злaтомъ сл0ва б9іz њзари1вый: рaдуйсz, вHды м0рz ґдріати1ческагw водaми їoрдaнскими ўтверди1вый. Рaдуйсz, сокрHвищами д¦0вными бог†тства ґквилeи посрами1вый: рaдуйсz, въ грaдэ сeмъ цRковь хrт0ву њсновaвый. Рaдуйсz, всёмъ сeрдцемъ ї}са, сн7а б9іz возлюби1вый: рaдуйсz, съ ўсeрдіемъ с™0й трbцэ зeмнw послужи1вый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ ѕ7.

БGотeчной ѕвэздЁ под0бенъ бhлъ є3си2, ґпcле мaрко, съ рaдостію во їудeйскій и3 kзhческій є3гЂпетъ є3ђліе хrт0во понeсшій, научи1лъ є3си2 невBрныхъ вёровати въ трbцу є3диносyщную и3 кyпнw съ тоб0ю воспэвaти: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Под0бнw мwmсeю, нёкогда возвэсти1вшему сынHмъ їзрaилевымъ и3збавлeніе t и4га фара0нова, ты2 и3з8 ґпcлъ пeрвымъ, єђли1сте мaрко, во є3гЂптэ возвэсти1лъ своб0ду t рaбства діaвола, мh же, чтyщи пaмzть твою2, ўмилeннw поeмъ:

Рaдуйсz, вели1кое мн0жество жeнъ и3 мужeй їудeйскихъ во є3гЂптэ ко хrтY приведhй: рaдуйсz, зeрна є3ђліz въ ўгот0ванную зак0номъ мwmсeовымъ зeмлю всади1вый. Рaдуйсz, ўтверждeніе вёры хrт0вой: рaдуйсz, ст0лпе цRкви б9іz. Рaдуйсz, въ ґлеxандрjи є3гЂпетской цRковь хrт0ву возведhй: рaдуйсz, насади1телю и4стиннагw бGопочитaніz. Рaдуйсz, свэти1ло вёры правослaвныz: рaдуйсz, всего2 р0да хrтіaнскагw ўкрашeніе.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ з7.

Ўзрёлъ є3си2, ґпcле мaрко, во џбразэ человёчестэмъ вLку мjра и3 сн7а б9іz, t первоверх0вныхъ ґпcлъ tкровeніе њ гDе возлюби1въ. сегw2 рaди и3 мы2, и3сповёданію твоемY внsвше, поeмъ тaкw: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Рaзумъ неуразумённый вразумлsz њ с™ёй трbцэ, поб0рниче и3сповёданіz правослaвныz вёры, с™hй ґпcле мaрко, и3з8 ґнтіохjи со с™hми пavломъ и3 варнaвою шeствовати во вторhй пyть съ пр0повэдію хrт0вой вознамёривыйсz. сегw2 рaди вёрніи научи1шасz воспэвaти тебЁ:

Рaдуйсz, пр0мыслу б9ію на тебЁ по и3сх0дэ и3з8 ґнтіохjи сверши1вшемусz: рaдуйсz, шeствовати дaлэе кyпнw, tкaзъ ґпcла пavла получи1вый. Рaдуйсz, съ дsдею свои1мъ ґпcломъ варнaвою въ кЂпръ возврати1выйсz: рaдуйсz, въ сёни д0ма роди1тельскагw t стр†нствій до врeмени почивaвый. Рaдуйсz, бGоoзарeнный и3сповёдниче неизрэчeнныz бжcтвенныz слaвы: рaдуйсz, мjръ вэщaніемъ воплоти1вшагосz б9іz сл0ва њзари1вый. Рaдуйсz, мрeжею бlгодaти нaсъ и3з8 сує1тъ мjра люб0вію возводsщій: рaдуйсz, ўчє1ній нб7сныхъ бlговэщaнный сказaтелю.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ }.

Тaйнамъ цrтвіz б9іz научeнный, пaки во є3гЂпте благовэствyz, ґпcле мaрко, ґпcла петрA срётивый, њмрачє1нныz грэхми2 д{ши нaша просвэти2, да воспрsнемъ є4же пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь nгнeмъ б9eственныz любвE и3сп0лненный, въ терпёніи стzжaвъ д¦ъ с™hй, бGомъ води1мый десни1цею своeю є3ђеліе гDне написyz, ґпcле мaрко, ґпcла петрA въ вавmлHнэ длz трудHвъ н0выхъ срётивый, мh же, люб0вію твоeю побэждaеми, дерзaемъ звaти тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, ґпcлу петрY ўсeрднw подражaвый: рaдуйсz, со ґпcломъ петр0мъ цRковь хrт0ву въ вавmлHнэ є3гЂпетстэмъ создaвый. Рaдуйсz, ґпcле пeтре, въ хрaмэ т0мъ пeрвое послaніе къ малазjйцемъ сотвори1вый: рaдуйсz, ґпcле мaрко, дрyже вратaрz рaйскагw, tвётшагw сп7су, ты2 є3си2 хrт0съ, сн7ъ бGа живaго. Рaдуйсz, собрaтомъ стaвъ ґпcлу, ключи2 цRствіz нб7снаго стzжaвшагw: рaдуйсz, хrт0во є3ђліе въ себЁ воплоти1вый. Рaдуйсz, ко свёту тaйнъ б9іихъ приницaющий: рaдуйсz, сл0ва б9іz ўсeрдный и3з8zсни1телю.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ f7.

Си1лою свhше њсэнeнный, ґпcле мaрко, гони1телей с™0й вёры не ўстраши1выйсz, бlговёстническіz труды2 заточeннаго во ќзы въ ри1мэ ґпcла пavла раздэли1вый, вёру хrт0ву велеглaснw прославлsz, тёмже поsху бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вит‡z многовэщ†нныz не довлёютъ и3зглаг0лати чистотY дух0вную, ю4же и3мёлъ ты2, ґпcле мaрко, и3 нaсъ научи2 вёрэ крёпцэй, съ люб0вію зовyщихъ ти2:

Рaдуйсz, пavломъ, во дни2 заточeніz, колоссaємъ њ тебЁ писaвшымъ, ћкw њ своeмъ ўтёшителє: рaдуйсz, и4мже сотрyдникwмъ свои6мъ длz цRствіz б9іz наречeнный. Рaдуйсz, ўказaніе шeствовати и3з8 ри1ма въ мaлую ѓзію и3сп0лнивый: рaдуйсz, во фрmгjйскій грaдъ кол0ссы пришeдый. Рaдуйсz, лжеучи1телємъ, прельщaвшымъ колоссjйскихъ хrтіaнъ, противодёйственниче: рaдуйсz, їудeєвъ и3 є4ллинwвъ просвэти1телю. Рaдуйсz, триднeвнаго смeрти и3 воскrніz бжcтвA бlговэсти1телю: рaдуйсz, кр0тости и3 воздержaніz ўчитeлю.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS р0дъ человёческій, сaмъ благовёстникомъ на стезsхъ б9іихъ стaвый, въ прилёжнэмъ послушaніи ґпcлу пavлу вёренъ до концA бhвый, поS трbцэ прес™ёй: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

ЦRS нбcнаго, є3г0же славосл0вzтъ херувjмы и3 серафjмы, житіeмъ, вёрою и3 люб0вію всеусeрднэйшій служи1тель бhлъ є3си2, ґпcле мaрко, первоверх0внымъ ґпcломъ пavломъ пред8 кончи1ною є3го2 во ќзахъ бhлъ призвaнный, тогw2 рaди рaдостнw зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, послaніе ґпcла пavла къ тімоfeю и3сп0лнивый: рaдуйсz, со ґпcломъ тімоfeемъ и3з8 мaлой ѓзіи въ ри1мъ на п0мощь пavлу поспэши1вый. Рaдуйсz, свидётелемъ м§нической кончи1ны nбои1хъ ўчи1телей свои1хъ kви1выйсz: рaдуйсz, вели1каго ґпcла пavла, ри1мскагw граждани1на, ўсэкновeннымъ ўзрёвый. Рaдуйсz, первоверх0внаго ґпcла петрA, рaспzта на крестЁ созерцaвый: рaдуйсz, пл0ть свою2 ко страдaніємъ за хrтA ўгот0вавый. Рaдуйсz, слє1зы за грэхи2 нaшz пред8 гDемъ проліsвый: рaдуйсz, ўчи1тєлей свои1хъ въ цRствіи б9іемъ срётивый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ №i.

Пёніе прес™ёй трbцэ съ первоверхHвными ґпcлы воздaлъ є3си2, ґпcле мaрко, сл0вомъ, ўм0мъ и3 живhмъ всего2 себE въ жeртву принесeніемъ: подражaz бо распsтому за ны2 непор0чному ѓгнцу хrтY, положи1лъ є3си2 дyшу свою2 за дрyги сво‰ в0лею. Тёмже благодaрни сyще, поeмъ ди1вному во с™hхъ: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

До послёднzгw часA своегw2 научaти любви2 гDней и3 сл0ва б9іz ўстремлeнный, ґпcле мaрко, пaки во є3гЂпетъ п0слэ ўбіeніz ўчи6телей свои1хъ стопы2 напрaвивый, просвэщaеши бо сердцA вёрныхъ и3 къ рaзуму бжcтвенному вс‰ наставлsеши, поучaz и3 нaсъ вeселw взывaти:

Рaдуйсz, во є3гЂпетъ воздви1гнутый тоб0ю хрaмъ бlгоустрaивать напрaвивыйсz: рaдуйсz, въ ґлеxандрjи средот0чіе грeческагw ўчeніz въ знaтнэмъ книгохрани1лище во слaву хrт0ву ўпотреби1вый. Рaдуйсz, їудeєвъ, ўвлeкшихсz грeчестей ўчeностію, къ знaніємъ хрістіaнскимъ приведhй: рaдуйсz, хрістіaнское ўчи1лище въ ґлеxандрjи њсновaвый. Рaдуйсz, ўчи1лище сіE, знамени1тыми ўчи6тельми и3 nтцaми цRкви прослaвившій: рaдуйсz, въ забHтэ њ слyжбэ цRк0вней чи1нъ бжcтвенныz літургjи состaвивый. Рaдуйсz, и3з8 ґлеxандрjи проповёдать хrтA въ ѓфрику, лівЂю и3 и3ны6мъ љзhкwмъ пyть предпріsвый: рaдуйсz, во є3гЂпте пр0пwвэди твои2 вр0вень съ млeкомъ мaтери хрістіaне ўпотреби1ша.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть б9іz соблюдaше тS, ґпcле мaрко, ѓки пeтръ и3 пavелъ є3ђліе возвэщaлъ є3си2, сл0вомъ хrт0вымъ вBрныz ўтэшaz. и3 тaкw ўпaслъ є3си2 цRковь дaже до днE, є3гдA kзhчники ѕлhz въ хрaмъ ворвaвшесz съ намёреніемъ погуби1ти тS, неустaннw взывaлъ ко гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще многотрyдныz п0двиги за хrтA, всехвaльный ґпcле мaрко, хвaлимъ є3ђльскіz труды2 твоS, ўблажaемъ м§ническую кончи1ну, почитaемъ сщ7eнную пaмzть твою2 и3 въ похвалY сицев†z тебЁ зовeмъ:

Рaдуйсz, пeрвый є3пjскопе цRкви ґлеxандрjйстэй: рaдуйсz, ґлеxандрjи первом§никwмъ kвлeнный. Рaдуйсz, є4ллинское бwжество2 сeраписа с™0ю пaсхою разруши1вый: рaдуйсz, въ прaздникъ хrт0вой пaсхи є4ллинами ўмyченный. Рaдуйсz, ѓгGломъ гDнимъ въ темни1цэ на п0двигъ ўкрэплeнный: рaдуйсz, и3стeрзанный, вслёдъ за ѓгGломъ t самогw2 гDа ўтэшeніе пріsвый. Рaдуйсz, во вторhй дeнь лю1тою толп0ю дор0гами грaда влачeнный, дyхъ t мyкъ и3спусти1вый: рaдуйсz, ћкw тёло твоE не дaлъ є3си2 гDь nгнeмъ сожещи2, гром0мъ съ м0лніей ѕлорaдныхъ є4ллиновъ вразумлsz, и3 хрістіaнwмъ пречи1стую пл0ть погребaти бlгослови1вый.

Рaдуйсz, с™hй ґпcле мaрко, во є3ђліи хrтA проповёдниче.

Кондaкъ Gi.

q всехвaльный благовёстниче ґпcле и3 є3ђли1сте мaрко! внемли2 ќбw воздыхaнію сердeцъ нaшихъ, молsщихсz тебЁ, ўчитeлю и3 ґрхипaстырю, мн0гw бо м0жетъ моли1тва с™hхъ ґпcлъ пред8 бGомъ: научи2 нaсъ потщи1тесz и3 пaмzтовати њ небeснэмъ звaніи и3 хрістіaнстэй кончи1нэ жи1зни нaшеz, привлецы2 ны2 ко слaдости є3ђльскіz и4стины, свzжи2 ќзами любвE хrт0вы, да мы2 вси2, tвeргшесz нечє1стіz и3 мірски1хъ похотeй, вни1демъ въ рaдость гDа нaшегw, пою1ще є3мY съ тоб0ю и3 со всBми ґпcлы: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды, тaже јкосъ №-й и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва с™0му ґпcлу и3 є3ђлjсту мaрку.

q преслaвный ґпcле и3 є3ђли1сте мaрко, дyшу за хrтA предaвый и3 кр0вію твоeю пaжить є3гw2 ўдобри1вый! при1зри на нaсъ, ч†дъ гDнихъ многогрёшныхъ, всBхъ здЁ нhнэ предстоsщихъ и3 молsщихсz (им>къ), моли1твы и3 воздых†ніz сердцaми сокрушeнными нhнэ приносsщихъ.

Сe бо беззак0ньми њмрачи1хомсz, и3 тогw2 рaди бэдaми, ћкоже тyчами, њбложи1хомсz, є3лeа же д0брагw житіS њбнищaхомъ ѕэлw2, и3 не возм0жемъ проти1витисz в0лкwмъ хи6щнымъ, и5же расхищaти наслёдіе б9іе дeрзостнw тщaтсz. q, всехвaльный ґпcле и3 є3ђли1сте мaрко! просвэти2 нaсъ свётомъ с™aгw є3vaнгєліz гDнz, вразуми2 и3стреби1ти нeмwщи нaша, помоги2 не tлучaтисz t гDа сп7са нaшегw, да не разлучи1мсz въ конeцъ t любвE б9іz, но крёпкимъ заступлeніемъ твои1мъ нaсъ защити2, да поми1луетъ гDь всBхъ нaсъ моли1твъ твои1хъ рaди, да вразуми1тъ сл0вомъ свои1мъ и3 рукописaніе безмёрныхъ грэхHвъ нaшихъ и3стреби1тъ, и3 да спод0битъ со всёми с™hми ґпcлы во бlжeнномъ цrтвіи воспэвaти прес™yю и3 нераздёльную трbцу, nц7A и3 сн7а и3 с™aго д¦а, и3 нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ! Ґми1нь.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­той апо­стол и еван­ге­лист Марк

Краткое житие апостола и евангелиста Марка

Ро­дил­ся в Иеру­са­ли­ме, пле­мян­ник апо­сто­ла Вар­на­вы. В ночь крест­ных стра­да­ний Хри­ста он сле­до­вал за Ним (Мр.14:51-52). Уче­ник апо­сто­ла Пет­ра. Ос­но­вал Цер­ковь в Егип­те, был пер­вым епи­ско­пом в Алек­сан­дрии. Здесь по­ло­жил на­ча­ло хри­сти­ан­ско­му учи­ли­щу. С про­по­ве­дью Еван­ге­лия пу­те­ше­ство­вал в Ли­вии, Нек­то­по­ле, по­се­тил внут­рен­ние об­ла­сти Аф­ри­ки. По­се­тил апо­сто­ла Пав­ла в Ри­ме, где он на­хо­дил­ся в узах. По пре­да­нию, здесь апо­стол Марк на­пи­сал Еван­ге­лие для уве­ро­вав­ших языч­ни­ков.

Древ­ние цер­ков­ные пи­са­те­ли сви­де­тель­ству­ют, что Еван­ге­лие от Мар­ка яв­ля­ет­ся крат­кой за­пи­сью про­по­ве­ди и рас­ска­зов апо­сто­ла Пет­ра. Вер­нув­шись в Алек­сан­дрию, апо­стол укреп­лял ве­ру­ю­щих, про­ти­во­дей­ствуя языч­ни­кам, что воз­бу­ди­ло их нена­висть. Свя­той Марк, пред­ви­дя свой ко­нец, по­спе­шил оста­вить по­сле се­бя пре­ем­ни­ков – епи­ско­па Ана­нию и трех пре­сви­те­ров. Вско­ре языч­ни­ки на­па­ли на апо­сто­ла во вре­мя бо­го­слу­же­ния, из­би­ли его, про­во­лок­ли по ули­цам го­ро­да и бро­си­ли в тем­ни­цу. Но­чью ему явил­ся Спа­си­тель и во­оду­ше­вил его.

На­ут­ро тол­па языч­ни­ков сно­ва вар­вар­ски по­влек­ла апо­сто­ла Мар­ка в су­ди­ли­ще, но по до­ро­ге св. Еван­ге­лист скон­чал­ся со сло­ва­ми: «В ру­ки Твои, Гос­по­ди, пре­даю дух мой».

Полное житие апостола и евангелиста Марка

Свя­той апо­стол и Еван­ге­лист Марк, на­зы­ва­е­мый так­же Иоанн-Марк (Деян.12:12), апо­стол от 70-ти, пле­мян­ник апо­сто­ла Вар­на­вы (па­мять 11 июня), ро­дил­ся в Иеру­са­ли­ме. Дом его ма­те­ри Ма­рии при­мы­кал к Геф­си­ман­ско­му са­ду. Как го­во­рит цер­ков­ное пре­да­ние, в ночь Крест­ных стра­да­ний Хри­ста он сле­до­вал за Ним, за­вер­нув­шись в плащ, и убе­жал от схва­тив­ших его во­и­нов (Мк.14:51-52). По­сле Воз­не­се­ния Гос­под­ня дом ма­те­ри свя­то­го Мар­ка стал ме­стом мо­лит­вен­ных со­бра­ний хри­сти­ан и при­ста­ни­щем для неко­то­рых из апо­сто­лов (Деян.12:12).

Свя­той Марк был бли­жай­шим спо­движ­ни­ком апо­сто­лов Пет­ра, Пав­ла (об­щая па­мять 29 июня) и Вар­на­вы. Вме­сте с апо­сто­ла­ми Пав­лом и Вар­на­вой свя­той Марк был в Селев­кии, от­ту­да от­пра­вил­ся на ост­ров Кипр и про­шел его весь с во­сто­ка на за­пад. В го­ро­де Па­фе свя­той Марк был сви­де­те­лем то­го, как апо­стол Па­вел по­ра­зил сле­по­той волх­ва Ели­ма (Деян.13,6-12).

По­сле тру­дов с апо­сто­лом Пав­лом свя­той Марк вер­нул­ся в Иеру­са­лим, а за­тем вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­бы­вал в Ри­ме, от­ку­да по его по­ве­ле­нию от­пра­вил­ся в Еги­пет, где ос­но­вал Цер­ковь.

Во вре­мя вто­ро­го бла­го­вест­ни­че­ско­го пу­те­ше­ствия апо­сто­ла Пав­ла свя­той Марк встре­тил­ся с ним в Ан­тио­хии. От­ту­да он от­пра­вил­ся на про­по­ведь с апо­сто­лом Вар­на­вой на Кипр, а за­тем опять ушел в Еги­пет, где вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром ос­но­вал мно­го Церк­вей, в том чис­ле в Ва­ви­лоне. Из это­го го­ро­да апо­стол Петр на­пра­вил по­сла­ние ма­ло­азий­ским хри­сти­а­нам, в ко­то­ром с лю­бо­вью от­зы­вал­ся о свя­том Мар­ке, сво­ем ду­хов­ном сыне (1Пет.5,13).

Ко­гда апо­стол Па­вел на­хо­дил­ся в узах в Ри­ме, апо­стол Марк был в Ефе­се, где ка­фед­ру за­ни­мал свя­ти­тель Ти­мо­фей (па­мять 4 ян­ва­ря). Вме­сте с ним апо­стол Марк при­был в Рим. Там он и на­пи­сал свя­тое Еван­ге­лие (ок. 62–63).

Из Ри­ма свя­той Марк сно­ва уда­лил­ся в Еги­пет и в Алек­сан­дрии по­ло­жил на­ча­ло хри­сти­ан­ско­му учи­ли­щу, из ко­то­ро­го впо­след­ствии вы­шли та­кие зна­ме­ни­тые от­цы и учи­те­ли Церк­ви, как Кли­мент Алек­сан­дрий­ский, свя­ти­тель Ди­о­ни­сий (5 ок­тяб­ря), свя­ти­тель Гри­го­рий Чу­до­тво­рец (па­мять 5 но­яб­ря) и дру­гие. Рев­нуя о устро­е­нии цер­ков­но­го бо­го­слу­же­ния, свя­той апо­стол Марк со­ста­вил чин ли­тур­гии для алек­сан­дрий­ских хри­сти­ан.

За­тем свя­той Марк с про­по­ве­дью Еван­ге­лия по­се­тил внут­рен­ние об­ла­сти Аф­ри­ки, был в Ли­вии, Нек­то­по­ле.

Во вре­мя этих пу­те­ше­ствий свя­той Марк по­лу­чил по­ве­ле­ние от Ду­ха Свя­то­го вновь ид­ти в Алек­сан­дрию для про­по­ве­ди и про­ти­во­дей­ствия языч­ни­кам. Там он по­се­лил­ся в до­ме са­пож­ни­ка Ана­нии, ко­то­ро­му ис­це­лил боль­ную ру­ку. Са­пож­ник с ра­до­стью при­нял свя­то­го апо­сто­ла, с ве­рой вни­мал его по­вест­во­ва­ни­ям о Хри­сте и при­нял Кре­ще­ние. Вслед за Ана­ни­ей кре­сти­лись мно­гие жи­те­ли той ча­сти го­ро­да, где он жил. Это воз­бу­ди­ло нена­висть языч­ни­ков, и они со­би­ра­лись убить свя­то­го Мар­ка. Узнав об этом, свя­той апо­стол по­ста­вил Ана­нию епи­ско­пом, а трех хри­сти­ан: Мал­ка, Са­ви­на и Кер­ди­на – пре­сви­те­ра­ми.

Языч­ни­ки на­па­ли на свя­то­го Мар­ка, ко­гда апо­стол со­вер­шал бо­го­слу­же­ние. Его из­би­ли, во­лок­ли по ули­цам го­ро­да и бро­си­ли в тем­ни­цу. Там свя­той Марк удо­сто­ил­ся ви­де­ния Гос­по­да Иису­са Хри­ста, Ко­то­рый укре­пил его пе­ред стра­да­ни­я­ми. На сле­ду­ю­щий день разъ­ярен­ная тол­па сно­ва по­влек­ла свя­то­го апо­сто­ла по ули­цам го­ро­да на су­ди­ли­ще, но по до­ро­ге свя­той Марк скон­чал­ся со сло­ва­ми: "В ру­ки Твои, Гос­по­ди, пре­даю дух мой".

Языч­ни­ки хо­те­ли сжечь те­ло свя­то­го апо­сто­ла. Но ко­гда раз­ве­ли ко­стер, все по­мерк­ло, раз­дал­ся гром и про­изо­шло зем­ле­тря­се­ние. Языч­ни­ки в стра­хе раз­бе­жа­лись, а хри­сти­ане взя­ли те­ло свя­то­го апо­сто­ла и по­греб­ли его в ка­мен­ной гроб­ни­це. Это бы­ло 4 ап­ре­ля 63 го­да. Па­мять его Цер­ковь празд­ну­ет 25 ап­ре­ля.

В 310 го­ду над мо­ща­ми свя­то­го апо­сто­ла Мар­ка бы­ла по­стро­е­на цер­ковь. В 820 го­ду, ко­гда в Егип­те уста­но­ви­лась власть ара­бов-ма­го­ме­тан и Хри­сти­ан­скую Цер­ковь тес­ни­ли ино­вер­ные, мо­щи свя­то­го пе­ре­нес­ли в Ве­не­цию и по­ста­ви­ли в хра­ме его име­ни.

В древ­ней ико­но­гра­фи­че­ской тра­ди­ции, усво­ив­шей свя­тым еван­ге­ли­стам сим­во­лы, за­им­ство­ван­ные из ви­де­ния свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва (Откр.4,7), свя­той еван­ге­лист Марк изо­бра­жа­ет­ся со львом – в озна­ме­но­ва­ние мо­гу­ще­ства и цар­ствен­но­го до­сто­ин­ства Хри­ста (Откр.5,5). Свя­той Марк пи­сал свое Еван­ге­лие для хри­сти­ан из языч­ни­ков, по­это­му он оста­нав­ли­ва­ет­ся пре­иму­ще­ствен­но на ре­чах и де­лах Спа­си­те­ля, в ко­то­рых осо­бен­но про­яв­ля­ет­ся Его Бо­же­ствен­ное все­мо­гу­ще­ство. Мно­гие осо­бен­но­сти его по­вест­во­ва­ния мож­но объ­яс­нить бли­зо­стью его к апо­сто­лу Пет­ру. Все древ­ние пи­са­те­ли сви­де­тель­ству­ют, что Еван­ге­лие от Мар­ка яв­ля­ет­ся крат­кой за­пи­сью про­по­ве­ди и рас­ска­зов пер­во­вер­хов­но­го апо­сто­ла. Од­ной из цен­траль­ных бо­го­слов­ских тем в Еван­ге­лии свя­то­го Мар­ка яв­ля­ет­ся те­ма си­лы Бо­жи­ей, со­вер­ша­ю­щей­ся в немо­щи че­ло­ве­че­ской, ибо Гос­подь де­ла­ет воз­мож­ным то, что у лю­дей невоз­мож­но. При дей­ствии Хри­ста (Мк.16,20) и Ду­ха Свя­то­го (Мк.13,11) уче­ни­ки его идут по все­му ми­ру и про­по­ве­ду­ют Еван­ге­лие всей тва­ри (Мк.13,10, 16,15).

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Мар­ка" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.