Акафист святому апостолу Иакову, брату Господню по плоти

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 января (26 декабря ст. ст.); 05 ноября (23 октября ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Апо́столу Христо́ву, иера́рху пресла́вному, столпу́ необори́му Це́ркви Христо́вой и му́ченику, Иа́кову прему́дрому, бра́ту Бо́жию блаже́нному похва́льная воспису́ем, я́ко хода́таю и ско́рому помо́щнику на́шему. Ты́ же, предстоя́й престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, не преста́й моли́тися о на́с и твои́ми моли́твами сохраня́й на́с от вся́ких бе́д и зо́л, ве́рою пра́зднующих па́мять твою́ и зову́щих:

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

И́кос 1.

А́нгелов Творе́ц и всея́ тва́ри Соде́тель, яви́ тя́, Иа́кове, я́ко звезду́ многосве́тлую, возсия́вшую на тве́рди Церко́вней, тьму́ лжеве́рия прогоня́ющей, по́двигом све́та ми́р просвеща́ющую. Мы́ же, прибега́юще к заступле́нию твоему́, сицева́я ра́достно тебе́ прино́сим:

Ра́дуйся, я́ко Бо́гом избра́н для объявле́ния та́йн спасе́ния;

Ра́дуйся, я́ко по пло́ти Госпо́день бра́т показа́лся еси́, учени́к и самови́дец неизрече́нных та́йн Его́;

Ра́дуйся, сла́во Це́ркви Вселе́нския;

Ра́дуйся, я́ко без стра́ха и велегла́сно словеса́ Бо́жии среди́ я́рых иуде́ев лю́дям приноси́вший;

Ра́дуйся, це́ркви и́стинный упра́вителю;

Ра́дуйся, богому́дрый учи́телю непостижи́мых та́йн Бо́жиих;

Ра́дуйся, иера́рше Иерусали́ма до́льняго, ны́не пребыва́ющий во Иерусали́ме го́рнем;

Ра́дуйся, я́ко же́ртву чи́сту прине́сл еси́ Царю́ и Творцу́, его́же пред мучи́тели испове́дал, священному́чениче;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 2.

Издале́че прозря́ твое́ жи́тельство, о́тче Иа́кове, бра́та тя́ прия́ Христо́с Человеколю́бец, я́ко ста́рший сы́н в семе́йстве пра́веднаго Ио́сифа Обру́чника бы́л еси́. С ма́лых ле́т, я́ко назоре́й, Бо́гу посвяще́н бы́л, име́я жи́знь возде́ржную. Нра́вов твои́х бла́гостию и ума́ чистото́ю, Христо́в показа́лся еси́ учени́к и́скренний, сподо́бился у престо́ла Влады́ки ве́чно воспева́ти: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Егда́ же, И́род ца́рь, иска́ Отроча́ Иису́са, дабы́ погуби́ти Его́, се́ А́нгел Госпо́день во сне́ яви́ся Ио́сифу глаго́ля: «Восста́в, поими́ Отроча́ и Ма́терь Его́ и бежи́ во Еги́пет». Ты́ же, Иа́кове, я́ко сро́дник по пло́ти Иису́сов бы́л еси́, пребыва́л со Ио́сифом и Ма́терию Его́, бе́гаяй с ни́ми во Еги́пет. Я́ко дру́г Христо́в бли́жнейший от младе́нства, приими́ от на́с, Иа́кове, усе́рдныя похвалы́:

Ра́дуйся, я́ко сы́н бы́л ходя́щих по пути́ Госпо́дню;

Ра́дуйся, я́ко лице́м к лицу́ Бо́га чрез Христа́ узре́л еси́;

Ра́дуйся, я́ко благода́ть мно́гу прия́л еси́ от Христа́;

Ра́дуйся, я́ко Христо́вым светоли́тием просвеще́н еси́;

Ра́дуйся, я́ко началопа́стыря Христа́ бра́т бы́л еси́ и прие́мник во апо́столех;

Ра́дуйся, я́ко сугу́бы по́чести от Христа́ сподо́бился;

Ра́дуйся, я́ко Христо́м Небе́снаго Отца́ обреты́й;

Ра́дуйся, я́ко и ны́не зри́ши Христа́ во све́те неизрече́ннем;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 3.

По вознесе́нии же, Спаси́теля, ли́к апо́стольский, не состяза́вшись о сла́ве, избра́ тя́ Иа́кове Пра́ведный, священноде́йствовати Христу́ в Сио́не святе́м. Осо́бо яви́ся ти́, Госпо́дь по посвяще́нии тебе́ на престо́л це́ркви Иерусали́мстей, показу́я те́м благоволе́ние Свое́ к тебе́. Мы́ же дивля́шеся тако́му о тебе́ Бо́жию благоволе́нию, пое́м Вседержи́телю: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Служе́ние апо́стольское тру́дное, прия́л еси́ посреде́ са́мых кова́рных и я́рых враго́в ве́ры христиа́нския. Три́десять ле́т неуста́нно провеща́л и утвержда́л еси́ ве́ру спаси́тельную во гра́де Святе́м и земле́ Палести́нстей. Те́мже, благодаря́ Творца́ и Спа́са на́шего, славосло́вим тя́ вели́каго избра́нника Бо́жия:

Ра́дуйся, я́ко Иерусали́м на пропове́дывание Сло́ва Бо́жия, Про́мыслом Госпо́дним указа́лся тебе́;

Ра́дуйся, я́ко вели́ку вла́сть от Бо́га прия́л еси́;

Ра́дуйся, благове́стниче А́гнца Бо́жия, взе́млющаго грехи́ ми́ра;

Ра́дуйся, крестя́й наро́д иуде́йский во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха;

Ра́дуйся, па́стырю до́брый и учи́телю све́тлый, я́ко тобо́ю Бо́г украси́ це́рковь свою́;

Ра́дуйся, кла́дезе из него́ же воды́ живо́й напоя́емся;

Ра́дуйся, я́ко прие́мши кре́ст апо́стольский неутоми́мо стопа́м Спаси́телевым после́довал еси́;

Ра́дуйся, я́ко Боже́ственнаго Ду́ха светозаре́нием, тьму́ лжеве́рия разруша́л и ве́рных сердца́ просвеща́л еси́;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 4.

Мно́го наро́да иуде́йскаго к Це́ркви Христо́вой обрати́л еси́, о́тче пра́ведный, по вели́кому дове́рию к сло́ву твоему́. Пра́ведным житие́м свои́м, обрета́л еси́ любо́вь и почита́ние и иуде́ев необраще́нных. Сего́ ра́ди восхваля́юще неуста́нные труды́ твоя́, усе́рдно зове́м Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Не взира́я на не́нависть к христиа́ном синедрио́на и первосвяще́нников иуде́йских, оклеветава́ющих христиа́н, я́ко враго́в зако́на Моисе́ова, ты́ о́тче Иа́кове, мудроде́юще свиде́тельствовал: обраща́ющийся к ве́ре Христо́вой – не отпа́дает от и́стинной ве́ры оте́честей. Мы́ же, ви́дя премно́гую твою́ доброде́тель, па́стыря неутоми́маго Це́ркви Христо́вой, благода́рно зове́м ти́:

Ра́дуйся, я́ко житие́м твои́м пра́ведным злосла́вные враги́ укроти́ и посрами́;

Ра́дуйся, я́ко пути́ вся́ вра́жия стесня́еши широто́ю Боже́ственнаго ра́зума;

Ра́дуйся, я́ко благода́тию, излива́ющейся от у́ст твои́х, науча́л о́вцы слове́сныя ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную;

Ра́дуйся, сто́лпе благоче́стия непоколеби́мый и стена́ Це́ркви необори́мая;

Ра́дуйся, я́ко возсия́л еси́ су́щим во тьме́ неразу́мия, все́х созыва́юще к высоте́ благоче́стия;

Ра́дуйся, я́ко собра́в пропове́данием высо́каго жития́ твоего́, ста́до твое́, сие́ от волко́в лю́тых изба́вил еси́;

Ра́дуйся, я́ко Бра́т Бо́жий, Сы́на Бо́га Вы́шняго до́блественне испове́дал на земли́;

Ра́дуйся, я́ко му́дростию обложе́н, благода́тию озаре́н, ми́рною красото́ю укра́шен, апо́столе свя́те.

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 5.

Служе́ние иера́рше в Це́ркви Иерусали́мстей соверша́л еси́ с ве́лиим благоразу́мием, воздава́я до́лжное и и́стинней ве́ре отце́в. Ревни́тели же зако́на ветхозаве́тнаго, ви́деша в тебе́, о́тче Иа́кове, я́ко о́браз первосвяще́нника изра́ильскаго. Мы́ же, дарова́вшему тебе́ прему́дрость ве́лию, Бо́гу немо́лчно воспева́ем: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Проводя́ пу́ть сво́й земны́й свя́то от чре́ва ма́тери своея́, сподо́бился входи́ти во Свята́я хра́ма Иерусали́мскаго. Усе́рдно моли́лся еси́ об отпуще́нии грехо́в наро́да. Ожесте́ли коле́ни твои́, о́тче Иа́кове, от беспреста́нных преклоне́ний в моли́твах. Сего́ ра́ди и мы́ восхваля́ем тя́ по достоя́нию, я́ко моли́твенника на́шего пред Бо́гом:

Ра́дуйся, я́ко житие́м твои́м доброде́тельным, лю́ди своя́ просвеща́л, я́ко светоза́рное со́лнце;

Ра́дуйся, я́ко де́я учи́л презира́ти пло́ть, прилежа́ти же душе́ безсме́ртней;

Ра́дуйся, де́латель вертогра́да Христо́ва усе́рдный;

Ра́дуйся, я́ко Боже́ственнаго Ду́ха благода́ть прие́м, попали́л еси́ тьму́ лжеве́рия;

Ра́дуйся, я́ко пло́ть ду́ху соверше́нно порабо́тивый;

Ра́дуйся, моли́твенниче к Бо́гу неуста́нный;

Ра́дуйся, я́ко сою́зом любви́ спря́г ста́до твое́;

Ра́дуйся, я́ко благода́ти испо́лнен, све́т ми́ра и со́ль вселе́нныя бы́л еси́;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 6.

Ду́хом Святы́м просвеща́ем бы́л еси́, о́тче Иа́кове, егда́ чи́н Боже́ственныя литурги́и му́дре устро́ил еси́. Уподо́бился се́ятелю до́браго се́мени, стокра́тный пло́д принося́щаго. И ны́не с небе́с на ны́ ми́лостиво призира́еши и преизоби́льно все́м на́м благода́ть подае́ши от ще́драго Христа́ Бо́га, ему́ же со а́нгелы в небесе́х пое́ши: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Служе́нию Боже́ственныя литурги́и от Сама́го Христа́ науче́н бы́л еси́. Зако́н жи́зни Це́ркви Христо́вой положи́л еси́, о́тче Иа́кове, жизнода́тельным ду́хом законополага́я и веща́я неизрече́нныя та́йны Бо́жии. Па́ству свою́ та́инствы церко́вными освяща́я и та́йнам ве́ры уча́. Мы́ же тебе́, Тро́ицы Святы́я ве́рному служи́телю воспева́ем такова́я:

Ра́дуйся, чи́на церко́внаго благоукраси́телю;

Ра́дуйся, я́ко ми́р просвети́л, блаже́нне, уче́ньми твои́ми.

Ра́дуйся, я́ко Ду́хом Святы́м чрез тебе́ све́т Богопозна́ния излия́шася в ми́р;

Ра́дуйся, я́ко чрез тебе́ начерта́ны та́йны не́ба и земли́;

Ра́дуйся, я́ко в та́йны Бо́жии ду́хом вознесы́йся;

Ра́дуйся, я́ко Боже́ственными заря́ми пропове́дания твоего́, возсия́л седя́щим во тьме́ пре́лести, све́т благода́тный;

Ра́дуйся, я́ко умо́м чи́стым и святы́ми уста́ми Богодохнове́нне спасе́ние все́м ве́рным предложи́л еси́;

Ра́дуйся, я́ко Бо́г Сло́во бога́тно просвети́ тя́ блиста́нии Боже́ственныя благода́ти;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 7.

Бы́вша посреде́ благовеству́ющих наро́дом язы́ческим сло́во Христо́во, ра́спря и состяза́ние о зако́не Моисе́ове. Со́бран бы́сть сего́ ра́ди собо́р апо́стольский во гра́де Иерусали́ме, под предста́тельством твои́м, о́тче Иа́кове. Сло́во твое́ весо́мое о спасе́нии души́ в Це́ркви христиа́нской, не сохраня́я ве́сь обря́д зако́на Моисе́ова, собо́р единоду́шно прия́л еси́ и чрез апо́столов це́рквам возвести́л еси́. Мы́ же ублажа́ем тя́, научи́вшу я́ко пра́во разуме́ти уче́ние Христо́во и пе́ти Тому́: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Му́дре вразумля́л, о́тче Иа́кове, на собо́ре о сконча́нии вре́мени Заве́та Ве́тхаго и па́ки о Про́мысле Бо́жием о обраще́нии и спасе́нии наро́дов язы́ческих. Предста́тельством же на собо́ре апо́стольском се́м, иера́рха це́ркви Иерусали́мстей – ма́тери Церкве́й, низлага́ется е́ресь лати́нских па́п о Богоустано́вленности пе́рвенства престо́ла Ри́мскаго. Мы́ же, я́ко вели́кому во иера́рсех Христо́вых, взыва́ем ти́:

Ра́дуйся, истолкова́тель во́ли Бо́жией, ему́ же без ро́пота покори́лась вся́ це́рковь иуде́ев-христиа́н;

Ра́дуйся, я́ко науча́еши о спасе́нии благода́тиею Христо́вой не то́лько иуде́ев, но и язы́чников;

Ра́дуйся, я́ко свиде́тельствуеши о согла́сии сло́ва Христо́ва с уче́нием проро́ков и преда́ний оте́ческих;

Ра́дуйся, я́ко седя́щим во тьме́, зако́ны спаси́тельныя предлага́л и к све́ту благове́рия приводи́л;

Ра́дуйся, разу́мнаго све́та заре́, церко́вное свети́ло, святи́тельская красото́;

Ра́дуйся, глубо́кий кла́дезе и́стиннаго Богове́дения;

Ра́дуйся, я́ко ре́ки источа́еши Богоглаго́ливаго твоего́ чре́ва;

Ра́дуйся, я́ко прему́дрости ча́ша яви́лся еси́, доброде́тели испо́лненна;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче.

Конда́к 8.

Яви́лся еси́ ты́, о́тче Иа́кове, я́ко му́дрый христиа́нин, миротво́рец и истолкова́тель Зако́на и И́стины в сло́ве – посла́нии «ко двуна́десяти коле́ном в рассе́янии», ко́и пребыва́ли в нема́лом броже́нии и недоуме́нии о уче́нии Христо́вом. Просвеща́л еси́ и вразумля́л, я́ко во́ля Бо́жия е́сть во́ля Бо́га Изра́илева, Бо́га Авраа́ма, Исаа́ка, Иа́кова. Те́м же и на́с научи́ пе́ти от всего́ се́рдца Творцу́ и Зижди́телю: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Про́поведь же апо́стольская доноси́лась и к су́щим дале́че от гра́да Свята́го коле́ном изра́илевым. Смуще́ние бы́сть у пра́ведных иуде́ев: явле́ние Христо́во – ча́яние наро́да Бо́жия или́ низложе́ние зако́на Моисе́ова. Вои́стину Богоразу́мно окормля́л ты́, о́тче Иа́кове, Це́рковь Иерусали́мскую, не оставля́я обря́да Моисе́ова – укрепля́л обраще́нных в благода́ти Христо́вой. Ре́кл ты́ Па́влу апо́столу: «Ско́лько ты́сящ уве́ровавших иуде́ев, и все́ ревни́тели Зако́на су́ть». Мы́ же восхваля́ем тя́, го́рнюю прему́дрость стяжа́вшаго:

Ра́дуйся, я́ко сло́вом Богоразу́мия лю́ди от неве́дения избавля́л и ко Христу́ приводи́л еси́;

Ра́дуйся, я́ко Боже́ственный ра́зум стяжа́л еси́;

Ра́дуйся, я́ко труды́ свои́ми к воде́ спаси́тельной о́вцы слове́сныя приводи́л еси́;

Ра́дуйся, я́ко пра́ведно даде́ся ти́ жре́бий па́стырскаго о душа́х попече́ния;

Ра́дуйся, я́ко притяжа́л еси́ па́ствы сердца́ и любве́ к тебе́ испо́лненная;

Ра́дуйся, я́коже со́лнца заря́ возсия́л еси́ ми́ру уче́нии твои́ми, Богогла́се;

Ра́дуйся, иску́сный лови́тель ду́ш людски́х;

Ра́дуйся, Боже́ственной благода́ти свети́ло;

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче!

Конда́к 9.

Вети́я многовеща́нныя не сме́ют вити́йствовати о твое́й, о́тче Иа́кове, му́дрости. Егда́ же ропта́ние бы́сть у иуде́ев-новообраще́нных о уче́нии Христо́вом, слы́шавше, я́ко спаса́ется челове́к то́кмо ве́рою, полага́вше ло́жно, я́ко в уго́ду «язы́ком» обраща́емым, упраздня́лись дела́ зако́на Моисе́ова. Тогда́ ты́, о́тче Иа́кове, в посла́нии твое́м вразумля́еши, я́ко не в еди́ном кни́жнем науче́нии и вне́шнем испове́дании е́сть ве́ра спаси́тельная, а в ве́ре поспешеству́емой любо́вию и дела́ми во и́мя Христо́во. Ему́ же, милосе́рдному Человеколю́бцу непреста́нно взыва́ем: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Ве́дал ты́, о́тче Иа́кове, ка́ко поврежде́на бы́сть же́ртвенная ве́ра Авраа́мля, в ве́ру лицеме́рную и ме́ртвую вожде́й иуде́йских. Ве́рно облича́еши «учи́телей му́дрости» и наставля́еши наро́д в ве́ре христиа́нской – терпели́вей во испыта́ниях, упова́ющей на Бо́га, несу́щей тя́гости во смире́нии. Мы́ же, тебе́ я́ко Богому́дрому наста́внику, благода́рно воспева́ем:

Ра́дуйся, я́ко возвеща́еши: те́ло без ду́ха ме́ртво е́сть, та́ко и ве́ра без де́л мертва́ е́сть;

Ра́дуйся, я́ко науча́еши: ра́дость име́йте, егда́ во искуше́ния впа́даете разли́чна;

Ра́дуйся, я́ко просвеща́еши: блаже́н му́ж и́же претерпи́т искуше́ния, зане́ прии́мет вене́ц жи́зни;

Ра́дуйся, я́ко глаго́леши: искуше́ния ва́шея ве́ры соде́лывает терпе́ние;

Ра́дуйся, я́ко умудря́еши: ве́дущему у́бо добро́ твори́ти, и не творя́щему гре́х е́сть;

Ра́дуйся, я́ко вразумля́еши: любы́ ми́ра сего́ – вражда́ Бо́гу е́сть;

Ра́дуйся, я́ко призыва́еши: моли́теся дру́г за дру́га, мно́го бо мо́жет моли́тва пра́веднаго поспешеству́ема;

Ра́дуйся, я́ко взыва́еши: обрати́вый гре́шника от заблужде́ния пути́ его́, спаса́ет ду́шу от сме́рти.

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче!

Конда́к 10.

Укрепля́л еси́, о́тче Иа́кове, обраще́нных в ве́ре и к страда́нием предуготовля́л предстоя́щим. Призыва́л к и́стинному едине́нию с проро́ками, терпе́нию и упова́нию моли́твенному на Бо́га, все́х и вся́ Содержа́щему в десни́це Свое́й. И на́с, недосто́йных, сподо́би моли́твами твои́ми, разу́мно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Та́ко науча́л еси́, лю́ди твоя́, ве́ре Христо́вой, спаси́тельной: «Ве́ра бо чи́ста и нескве́рна пред Бо́гом е́сть, е́же посеща́ти си́рых и вдови́ц в ско́рбех и́х и нескве́рна блюсти́ себе́ от ми́ра» и еще́ «Ми́лость е́сть жи́знь души́». Мы́ же, о́тче Иа́кове, тебе́ моля́щемуся о обновле́нии окамене́нных и изсо́хших серде́ц на́ших неуста́нно взыва́ем:

Ра́дуйся, я́ко рече́ши: су́д без ми́лости не сотво́ршему ми́лости.

Ра́дуйся, я́ко вразумля́еши: гне́в бо му́жа, пра́вды Бо́жия не соде́лывает.

Ра́дуйся, я́ко просвеща́еши: пло́д пра́вды в ми́ре се́ется творя́щими ми́р.

Ра́дуйся, я́ко глаго́леши: Госпо́дь го́рдым проти́вится, а смире́нным дае́т благода́ть.

Ра́дуйся, я́ко взыва́еши: смири́теся пред Го́сподем и вознесе́т вы́.

Ра́дуйся, путеводи́телю на́ш на небеси́.

Ра́дуйся, сло́ва Бо́жия нело́жный истолкова́телю.

Ра́дуйся, на́с на по́двиг деятельные любви́ подвигающий.

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче!

Конда́к 11

Отпа́вшие от благода́ти вожди́ иуде́йския, ви́деша, я́ко мно́жество муже́й и же́н к Це́ркви Христо́вой прилага́ется, дове́рия ра́ди апо́стола всесла́внаго. Зломы́слили, лжеучи́тели, коне́ц положи́ти сему́. Нестерпи́м бо бы́л синедрио́ну пра́ведник и́стинный, служа́щий Го́споду беспоро́чно. На́с же, о́тче Иа́кове, благослови́, укрепи́ и наста́ви возраста́ти в ве́ре спаси́тельной, пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 11

Во дне́х пра́зднования Па́схи, собра́шася вся́ коле́на иуде́йския и мно́жество язы́чников во гра́д Иерусали́мский. Ты́ же, о́тче Иа́кове, неуста́нно пропове́дывал глаго́лы жи́зни ве́чныя. Ве́давше об отъе́зде, во дне́х си́х, прокуро́ра Фе́ста, нача́льницы иуде́йския сове́т положи́ша уби́ти тя́, па́стыря гра́да Свята́го. Мы́ же тебе́, я́ко му́жественну во́ину Христо́ву усе́рдно вопие́м:

Ра́дуйся, я́ко и́стину Христо́ву пред вожди́ небоя́зненно веща́вый.

Ра́дуйся, правосла́вия свети́ло.

Ра́дуйся, пра́вил церко́вных нелицеприя́тный блюсти́телю.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю Це́рковь Христо́ва ди́вно красу́ется.

Ра́дуйся, я́ко Богому́дрыми уче́ньми умы́ ве́рных к небеси́ возво́диши.

Ра́дуйся, я́ко кре́постию про́поведи зиму́ пре́лести разруши́л еси́.

Ра́дуйся, всему́дрый ло́вче, святы́й иера́рше и пропове́дниче.

Ра́дуйся, я́ко лу́ч Со́лнца Пра́вды испусти́ тя́ Христо́с, просвети́вшаго всю́ зе́млю.

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче!

Конда́к 12

Первосвяще́нник, же иуде́йский, саддуке́й Ана́н, повеле́л пред хра́мом Иерусали́мским созва́ти собра́ние наро́да вели́кое. Ле́стию же, о́тче Иа́кове, завлеще́н бы́л еси́ на криле́ хра́ма Свята́го, где́ нечести́выми вопроше́н бы́л пред собо́ром людски́м: «Ре́ки на́м о Ра́спятом». Ты́ же, си́лою, от Бо́га тебе́ дарова́нною обле́клся еси́, гото́вый муче́ния вся́кия претерпе́ти Христа́ ра́ди. Мы́ же, Бо́гу, в му́ченичестем по́двизе тебя́ укрепи́вшем гла́сом ве́лиим воспева́ем: Аллилу́иа.

И́кос 12

Испо́лнився же, Ду́ха Свята́го, ты́ о́тче Богоно́сче, изре́к пред наро́дом: «О́н седи́т на небесе́х, одесну́ю Си́лы Всевышней и гряде́т на о́блацех небе́сных». Слы́шавше сия́ нечести́вии, скрежета́ху зубы́ свои́ми и единоду́шно устреми́лись на́нь. Низве́ржен бы́л до́лу апо́столе свя́те, с криле́ хра́ма Свята́го. Воста́в же на коле́на, Творцу́ моли́лся о поми́ловании убива́ющих тя́. Ка́мением до сме́рти побива́емь бы́л при стене́ хра́ма Свята́го. Та́м же па́ствою твое́ю погребе́н бы́сть. Мы́ же, ти́, предста́вшу пред престо́лом Святы́я Тро́ицы ра́достно зове́м:

Ра́дуйся, я́ко от иуде́й све́ржен бы́л, небе́сных черто́гов сподо́бился еси́.

Ра́дуйся, я́ко подража́тель стра́сти Госпо́дней бы́л убива́емь.

Ра́дуйся, го́рняго Иерусали́ма апо́стольское основа́ние.

Ра́дуйся, я́ко же́ртву чи́сту прине́сл еси́ Царю́ и Творцу́.

Ра́дуйся, я́ко в Це́рковь Небе́сную свяще́нно вше́л еси́, облива́емь, блаже́нне, кро́вию.

Ра́дуйся, я́ко тя́ засту́пника кре́пкаго пред Бо́гом име́ем.

Ра́дуйся, я́ко престо́лу Святы́я Тро́ицы предстои́ши венцено́сче пра́ведный, нетле́нных наслажда́ешися че́стей.

Ра́дуйся, священному́чениче непобеди́мый, иера́рше прехва́льный и свети́льниче всеми́рный.

Ра́дуйся, Иа́кове, пе́рвый иера́рше Це́ркви Иерусали́мстей и сла́вный священному́чениче!

Конда́к 13

О, пресла́вный апо́столе Иа́кове, бра́те Госпо́день, Це́ркви Христо́вой свети́льниче многосве́тлый. Приими́ от благогове́йных серде́ц с любо́вию приноси́мое хвале́ние тебе́. Испроси́ на́м у Христа́ Бо́га утвержде́ние в ве́ре, оставле́ние прегреше́ний и избавле́ния от ве́чнаго осужде́ния и да удосто́имся в Небе́снем Ца́рствии, ку́пно с тобо́ю, во ве́ки пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.

Моли́тва.

О, вели́кий уго́дниче Бо́жий, богоизбра́нный и богопросла́вленный апо́столе Иа́кове, бра́те Госпо́день! Ты́ еси́ вели́кий архиере́й гра́да Свята́го, те́плый на́ш засту́пниче и хода́тай, предстоя́щий Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы. Не отри́ни на́с от твоего́ заступле́ния, но воздви́гни на́с низве́рженных мно́гими грехи́. Я́ко священному́ченик, име́яй вла́сть реша́ти и вяза́ти, разреши́ зо́л на́ших соу́зы и любви́ Бо́жией причти́ на́с и Ца́рствия Небе́снаго прича́стники, блаже́нне соде́лай моли́твами твои́ми. Моли́ Христа́ Спа́са, да сподо́бит непреткнове́нно соверша́ти на́ше земно́е стра́нствие, да ве́чныя и блаже́нныя жи́зни на небеси́ сподо́бимся и та́мо, с тобо́ю вку́пе, вы́ну восхваля́ти Тро́ицу Неразде́льную, воспева́ти Еди́но Божество́ Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Всесвята́го, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Иаков, брат Господень по плоти

Краткое житие апостола Иакова, брата Господня по плоти, первого епископа Иерусалимского

Апо­стол Па­вел в По­сла­нии к Га­ла­там пи­шет, что вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­чи­та­лись стол­па­ми Церк­ви и апо­сто­лы Иа­ков и Иоанн. Свя­той Иа­ков был сы­ном Иоси­фа Об­руч­ни­ка от его пер­вой же­ны и по­то­му в Еван­ге­лии на­зы­ва­ет­ся бра­том Гос­под­ним. Со­глас­но пре­да­нию, Гос­подь Иисус Хри­стос явил­ся ему по­сле Сво­е­го Вос­кре­се­ния и по­ста­вил его епи­ско­пом Иеру­са­лим­ской церк­ви. Та­ким об­ра­зом, на до­лю апо­сто­ла Иа­ко­ва вы­па­ла осо­бен­ная де­я­тель­ность: он не пу­те­ше­ство­вал с про­по­ве­дью по раз­ным стра­нам, как осталь­ные апо­сто­лы, а учил и свя­щен­но­дей­ство­вал в Иеру­са­ли­ме, име­ю­щем столь важ­ное зна­че­ние для хри­сти­ан­ско­го ми­ра. Как гла­ва Иеру­са­лим­ской церк­ви, он пред­се­да­тель­ство­вал на Апо­столь­ском со­бо­ре в Иеру­са­ли­ме в 51 го­ду. Го­лос его здесь фак­ти­че­ски был ре­ша­ю­щим, и пред­ло­же­ние, сде­лан­ное им, ста­ло ре­зо­лю­ци­ей Апо­столь­ско­го со­бо­ра (Деян.15). Это об­сто­я­тель­ство име­ет важ­ное зна­че­ние вви­ду при­тя­за­ний ка­то­ли­ков воз­вы­сить апо­сто­ла Пет­ра на сте­пень гла­вы Церк­ви для то­го, чтобы за­тем утвер­дить это гла­вен­ство за рим­ским па­пой.

Зна­че­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва еще бо­лее укреп­ля­ла его по­движ­ни­че­ская жизнь. Он был стро­гий дев­ствен­ник, не пил ни ви­на, ни дру­гих спирт­ных на­пит­ков, воз­дер­жи­вал­ся от мя­са, но­сил одеж­ду толь­ко льня­ную. Имел он обык­но­ве­ние уеди­нять­ся для мо­лит­вы в хра­ме и там ко­ле­но­пре­клон­но мо­лил­ся о сво­ем на­ро­де. Он так ча­сто про­сти­рал­ся на зем­лю в мо­лит­ве, что ко­жа на ко­ле­нях его огру­бе­ла.

Слу­же­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва бы­ло труд­ное: сре­ди мно­же­ства са­мых ярых вра­гов хри­сти­ан­ства. Но он по­сту­пал с та­ким бла­го­ра­зу­ми­ем и спра­вед­ли­во­стью, что его ува­жа­ли не толь­ко хри­сти­ане, но и иудеи, и на­зы­ва­ли опо­рой на­ро­да и пра­вед­ни­ком.

Пре­бы­вая в долж­но­сти Иеру­са­лим­ско­го епи­ско­па око­ло 30 лет, он рас­про­стра­нил и утвер­дил свя­тую ве­ру в Иеру­са­ли­ме и во всей Па­ле­стине. Ко­гда апо­стол Па­вел в по­след­нее свое пу­те­ше­ствие по­се­тил апо­сто­ла Иа­ко­ва, то в то вре­мя со­бра­лись к нему пре­сви­те­ры, и об успе­хах хри­сти­ан­ской про­по­ве­ди сре­ди ев­ре­ев пе­ре­да­ли ему сле­ду­ю­щи­ми сло­ва­ми: «Ви­дишь, брат, сколь­ко ты­сяч уве­ро­вав­ших иуде­ев, и все они рев­ни­те­ли за­ко­на» (Деян.21:20). Мно­гие из ев­ре­ев об­ра­ща­лись к Церк­ви по од­но­му до­ве­рию к сло­ву пра­вед­ни­ка.

Ви­дя та­кое вли­я­ние апо­сто­ла, иудей­ские на­чаль­ни­ки ста­ли опа­сать­ся, как бы весь на­род не об­ра­тил­ся ко Хри­сту, и ре­ши­ли вос­поль­зо­вать­ся про­ме­жут­ком вре­ме­ни меж­ду отъ­ез­дом про­ку­ро­ра Фе­ста и при­бы­ти­ем на его ме­сто Аль­би­на (62 г. по­сле Р. X.) для то­го, чтобы или скло­нить Иа­ко­ва к от­ре­че­нию от Хри­ста, или умерт­вить его.

Пер­во­свя­щен­ни­ком в это вре­мя был без­бож­ный сад­ду­кей Анан. При боль­шом сте­че­нии на­ро­да апо­сто­ла вве­ли на пор­тик хра­ма, и по­сле несколь­ких льсти­вых слов пре­не­бре­жи­тель­но спро­си­ли: «Ска­жи нам о Рас­пя­том?» – «Вы спра­ши­ва­е­те ме­ня об Иису­се? – гром­ко ска­зал пра­вед­ник. – Он си­дит на небе­сах одес­ную Все­выш­ней си­лы и сно­ва при­дет на об­ла­ках небес­ных». В тол­пе ока­за­лось мно­го хри­сти­ан, ко­то­рые ра­дост­но вос­клик­ну­ли: «Осан­на Сы­ну Да­ви­до­ву!» Пер­во­свя­щен­ни­ки же и книж­ни­ки за­кри­ча­ли: «О, и сам пра­вед­ник в за­блуж­де­нии!» и сбро­си­ли его на зем­лю. Иа­ков мог еще под­нять­ся на ко­ле­ни и ска­зал: «Гос­по­ди, про­сти их! Они не ве­да­ют, что тво­рят». «По­бьем его кам­ня­ми», – за­кри­ча­ли его вра­ги. Один свя­щен­ник из пле­ме­ни Ри­ха­ва (они не пи­ли ви­на, жи­ли в па­лат­ках, не се­я­ли ни пше­ни­цы, ни ви­но­гра­да) на­чал уго­ва­ри­вать их: «Что вы де­ла­е­те? Ви­ди­те, пра­вед­ник за вас мо­лит­ся». Но в эту ми­ну­ту один изу­вер, по ре­ме­с­лу су­кон­щик, уда­рил сво­им валь­ком апо­сто­ла по го­ло­ве и умерт­вил его. Вме­сте с ним бы­ло умерщ­вле­но мно­го хри­сти­ан.

Иудей­ский ис­то­рик Иосиф Фла­вий, пе­ре­чис­ляя при­чи­ны па­де­ния Иеру­са­ли­ма, го­во­рит, что Гос­подь на­ка­зал ев­ре­ев, меж­ду про­чим, за уби­е­ние пра­вед­но­го Иа­ко­ва. Апо­стол Иа­ков неза­дол­го до сво­ей смер­ти на­пи­сал со­бор­ное по­сла­ние. Глав­ная цель по­сла­ния – уте­шить и укре­пить об­ра­щен­ных к ве­ре иуде­ев в стра­да­ни­ях, ко­то­рые пред­сто­я­ли им, и предо­сте­речь их от за­блуж­де­ния, буд­то бы од­на ве­ра мо­жет спа­сти че­ло­ве­ка. Свя­той апо­стол объ­яс­ня­ет, что ве­ра, не со­про­вож­да­е­мая доб­ры­ми де­ла­ми, – мерт­ва и не при­во­дит ко спа­се­нию. Цер­ков­ное пре­да­ние при­пи­сы­ва­ет апо­сто­лу Иа­ко­ву со­став­ле­ние древ­ней­ше­го чи­на Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии.

Полное житие апостола Иакова, брата Господня по плоти, первого епископа Иерусалимского

Свя­той Иа­ков был сы­ном пра­вед­но­го Иоси­фа, ко­то­ро­му бы­ла об­ру­че­на Пре­чи­стая Де­ва[1]. От юно­сти сво­ей воз­лю­бил он стро­гое жи­тие: ни­ко­гда не вку­шал он раз­лич­ных бра­шен, не упо­треб­лял мас­ла, но один толь­ко хлеб слу­жил ему пи­щею; так­же ни­ко­гда он не пил ни ви­на, ни дру­го­го ка­ко­го-ли­бо хмель­но­го на­пит­ка, но уто­лял жаж­ду во­дой; не по­се­щал он и ба­ни, – сло­вом, от­вер­гал все, что до­став­ля­ло те­лу удо­воль­ствие; на те­ле сво­ем он по­сто­ян­но но­сил гру­бую вла­ся­ни­цу; все но­чи по­свя­щал он мо­лит­ве, за­бы­ва­ясь сном лишь на ко­рот­кое вре­мя; от ча­стых зем­ных по­кло­нов ко­жа на ко­ле­нах у него за­гру­бе­ла на по­до­бие вер­блю­жьей. Чи­сто­ту дев­ства сво­е­го Иа­ков со­блю­дал до кон­ца сво­ей жиз­ни[2].

О том, по­че­му он на­зы­ва­ет­ся бра­том Бо­жи­им, до­шло до нас та­кое пре­да­ние. Ко­гда отец его Иосиф раз­де­лял зем­лю меж­ду сво­и­ми детьми от пер­вой же­ны, он за­хо­тел дать так­же неко­то­рую часть и Гос­по­ду Иису­су Хри­сту, ро­див­ше­му­ся от Пре­чи­стой Де­вы, об­ру­чен­ной Иоси­фу; все сы­но­вья Иоси­фа вос­про­ти­ви­лись се­му же­ла­нию их от­ца; один лишь Иа­ков при­нял Иису­са Хри­ста (то­гда еще ма­ло­го от­ро­ка) в сов­мест­ное вла­де­ние сво­ею ча­стью, по­че­му и стал на­зы­вать­ся бра­том Гос­под­ним. На­зва­ние сие бы­ло да­но Иа­ко­ву так­же и по сле­ду­ю­ще­му слу­чаю. Ко­гда Гос­подь наш Иисус Хри­стос во­пло­тил­ся, и Пре­чи­стая Де­ва Бо­го­ро­ди­ца бе­жа­ла с Ним в Еги­пет, то­гда и Иа­ков бе­жал вме­сте с ни­ми, со­пут­ствуя Пре­чи­стой Бо­го­ро­ди­це и свя­то­му Иоси­фу, от­цу сво­е­му.

Ко­гда Иисус Хри­стос до­стиг со­вер­шен­но­лет­не­го воз­рас­та и учил на­род о цар­ствии Бо­жи­ем, яв­ляя се­бя ис­тин­ным Мес­си­ею, свя­той Иа­ков уве­ро­вал в Него и, вни­мая Его Бо­же­ствен­но­му уче­нию, еще силь­нее вос­пла­ме­нил­ся, лю­бо­вью к Бо­гу и стал ве­сти жизнь еще бо­лее стро­гую и бла­го­че­сти­вую. И Гос­подь осо­бен­но воз­лю­бил свя­то­го Иа­ко­ва. Так, по­сле доб­ро­воль­но­го Сво­е­го стра­да­ния и вос­кре­се­ния из мерт­вых Хри­стос явил­ся осо­бо от дру­гих апо­сто­лов Иа­ко­ву, бра­ту Сво­е­му по пло­ти, как о сем упо­ми­на­ет апо­стол Па­вел, го­во­ря:

По­том же яви­ся Иа­ко­ву, та­же апо­сто­лам всем (1Кор.15:7)[3].

Ви­дя пра­вед­ное и бо­го­угод­ное жи­тие Иа­ко­ва, все на­рек­ли Иа­ко­ва пра­вед­ным, – и он при­чтен был к чис­лу се­ми­де­ся­ти апо­сто­лов. Ему бы­ла вве­ре­на но­во­про­све­щен­ная цер­ковь Иеру­са­лим­ская[4]. Ру­ко­во­ди­мый Свя­тым Ду­хом, Иа­ков пер­вый со­ста­вил и на­пи­сал чин Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии, – ко­то­рый за­тем со­кра­ти­ли, ра­ди немо­щи че­ло­ве­че­ской, сна­ча­ла – Ва­си­лий Ве­ли­кий, а за­тем – Иоанн Зла­то­уст[5]. Па­ся в Иеру­са­ли­ме ста­до Хри­сто­во, свя­той мно­гих иуде­ев и ел­ли­нов сво­им уче­ни­ем об­ра­тил к Бо­гу и на­ста­вил на пра­вый путь. От него оста­лось так­же со­бор­ное по­сла­ние к две­на­дца­ти ко­ле­нам Из­ра­иле­вым, – ис­точ­ник во­ис­ти­ну бо­го­дух­но­вен­но­го и ду­ше­по­лез­но­го уче­ния, ко­им укра­ша­ет­ся вся Цер­ковь Хри­сто­ва, по­уча­ясь ве­ре и доб­рым де­лам[6]. Все не толь­ко ве­ру­ю­щие[7], но да­же и невер­ные от­но­си­лись к свя­то­му Иа­ко­ву с ве­ли­ким ува­же­ни­ем и по­чте­ни­ем за его доб­ро­де­тель­ную жизнь: пер­во­свя­щен­ни­ки, кои са­ми толь­ко раз в год вхо­ди­ли во Свя­тая Свя­тых[8] для со­вер­ше­ния служ­бы, не пре­пят­ство­ва­ли пра­вед­ни­ку вхо­дить ту­да и мо­лить­ся. Ви­дя чи­сто­ту его непо­роч­ной жиз­ни, они да­же и имя ему из­ме­ни­ли, а имен­но ста­ли име­но­вать его Об­ли или Офли[9], что зна­чит: "огра­да, утвер­жде­ние лю­дям", или же на­зы­ва­ли его пра­вед­ней­шим из всех. Ча­сто не толь­ко днем, но да­же и но­чью Иа­ков вхо­дил во Свя­тая Свя­тых и здесь, па­дая ниц, со сле­за­ми при­но­сил Гос­по­ду мо­лит­вы за весь мир. Весь на­род лю­бил Иа­ко­ва ра­ди его свя­то­сти; мно­гие из ста­рей­шин иудей­ских уве­ро­ва­ли в уче­ние, ко­то­рое он про­по­ве­до­вал, и все на­сла­жда­лись, слу­шая его; мно­го на­ро­да со­би­ра­лось к нему: од­ни – же­лая услы­шать его по­уче­ние, дру­гие – кос­нуть­ся края его одеж­ды. В это вре­мя ар­хи­ере­ем Иудей­ским сде­лал­ся Ана­ния[10]. Ви­дя, что весь на­род вни­ма­тель­но слу­ша­ет уче­ние Иа­ко­ва и мно­гие об­ра­ща­ют­ся ко Хри­сту, Ана­ния с книж­ни­ка­ми и фа­ри­се­я­ми из за­ви­сти к свя­то­му гне­ва­лись на него и, за­та­ив в серд­це сво­ем зло­бу, ста­ли по­мыш­лять, как бы убить его. И сго­во­ри­лись они про­сить свя­то­го, чтобы он сво­им по­уче­ни­ем от­вра­тил лю­дей от Хри­ста; при этом они ре­ши­ли, ес­ли он не со­гла­сит­ся сде­лать это, убить его.

Меж­ду тем при­бли­жал­ся празд­ник Пас­хи, и мно­же­ство на­ро­да сте­ка­лось ото­всю­ду в Иеру­са­лим, чтобы там встре­тить сей празд­ник.

Фест, про­кон­сул, из­ба­вив­ший апо­сто­ла Пав­ла от рук ев­ре­ев[11] и по­слав­ший его в Рим, то­гда уже умер, а пре­ем­ни­ка ему еще не при­сы­ла­ли из Ри­ма. Вос­поль­зо­вав­шись сим, книж­ни­ки и фа­ри­сеи об­ра­ти­лись в хра­ме с та­кой прось­бой к Иа­ко­ву:

– Умо­ля­ем те­бя, пра­вед­ный че­ло­век, чтобы ты в день празд­ни­ка Пас­хи, на ко­то­рый со­бра­лось ото­всю­ду мно­же­ство на­ро­да, про­из­нес ему по­уче­ние; убе­ди их, что они за­блуж­да­ют­ся, счи­тая Иису­са Сы­ном Бо­жи­им, и уго­во­ри их от­ка­зать­ся от лож­но­го сво­е­го мне­ния. Мы все по­чи­та­ем те­бя, вни­ма­ем те­бе, – как и весь на­род; все мы твер­до убеж­де­ны в том, что ты го­во­ришь од­ну толь­ко ис­ти­ну и не взи­ра­ешь на ли­ца; так уго­во­ри же на­род, чтобы он не пре­льщал­ся Рас­пя­тым Иису­сом; мо­лим те­бя – стань на вы­со­кой кров­ле хра­ма, чтобы всем мож­но бы­ло ви­деть и слы­шать те­бя, ибо на празд­ник со­бра­лось – ты сам ви­дишь – мно­го лю­дей, как из ев­ре­ев, так и из дру­гих на­ро­дов.

По­сле сих слов они воз­ве­ли его на кры­шу хра­ма и гром­ко за­кри­ча­ли:

– О, пра­вед­ник! те­бе все мы долж­ны ве­рить. На­род сей за­блуж­да­ет­ся, по­сле­дуя Рас­пя­то­му Иису­су; по­се­му ска­жи нам по ис­тине, что ду­ма­ешь сам ты о Хри­сте?

На сие свя­той от­ве­тил гром­ким го­ло­сом:

– Что спра­ши­ва­е­те вы ме­ня о Сыне Че­ло­ве­че­ском, Ко­то­рый доб­ро­воль­но по­тер­пел стра­да­ние, был рас­пят, по­гре­бен и на тре­тий день вос­крес из мерт­вых? Он ныне си­дит на небе­сах одес­ную Выш­ня­го и сно­ва при­и­дет на об­ла­ках небес­ных су­дить жи­вых и мерт­вых.

Слы­ша та­кое сви­де­тель­ство Иа­ко­ва о Иису­се Хри­сте, на­род весь­ма воз­ра­до­вал­ся, и все в один го­лос вос­клик­ну­ли:

– Сла­ва Бо­гу! Осан­на Сы­ну Да­ви­до­ву!

Фа­ри­сеи же и книж­ни­ки ска­за­ли:

– Неосмот­ри­тель­но по­сту­пи­ли мы, поз­во­лив Иа­ко­ву го­во­рить о Иису­се, ибо на­род при­шел еще в боль­шее сму­ще­ние.

И вот в зло­бе и яро­сти они сверг­ли с кров­ли хра­ма Иа­ко­ва на страх всем, чтобы не ве­рил на­род сло­вам свя­то­го.

– И пра­вед­ник пре­льстил­ся, – кри­ча­ли они.

Упав с кры­ши хра­ма, Иа­ков силь­но раз­бил­ся; еле жи­вой, пра­вед­ник стал на ко­ле­ни и, под­няв свои ру­ки к небу, так мо­лил­ся:

– Гос­по­ди! от­пу­сти им грех сей, ибо они не ве­да­ют, что тво­рят.

Фа­ри­сеи же ста­ли бро­сать кам­ни в свя­то­го, ко­то­рые при­чи­ня­ли ему ра­ны. Один че­ло­век из ро­да Ри­ха­во­ва вос­клик­нул:

– Оста­но­ви­тесь, что вы де­ла­е­те? пра­вед­ник мо­лит­ся за вас, а вы по­би­ва­е­те его кам­ня­ми.

В это вре­мя один че­ло­век с бе­лиль­ным валь­ком в ру­ках бро­сил­ся на свя­то­го и с та­кой си­лой уда­рил его по го­ло­ве, что весь мозг вы­тек на зем­лю, и в сем му­че­нии Иа­ков пре­дал дух свой Гос­по­ду.

Свя­тое те­ло его по­гре­бе­но бы­ло там же око­ло хра­ма, при­чем ве­ру­ю­щие горь­ко опла­ки­ва­ли пра­вед­ни­ка. В те­че­ние 30 лет свя­той был епи­ско­пом Иеру­са­лим­ской церк­ви и на 66 го­ду жиз­ни по­стра­дал за Хри­ста, Ко­е­му со От­цем и Свя­тым Ду­хом – честь и сла­ва во ве­ки ве­ков[12]. Аминь.


При­ме­ча­ния

[1] Па­мять св. пра­вед­но­го Иоси­фа, об­ру­чен­ни­ка Пре­свя­той Де­вы Ма­рии, со­вер­ша­ет­ся 26-го де­каб­ря. Со­глас­но с яс­ны­ми сви­де­тель­ства­ми Пи­са­ния (Мф.13:55; Мк.6:3; Гал.1:17), Цер­ковь во­пре­ки мне­нию неко­то­рых тол­ко­ва­те­лей яв­но от­ли­ча­ет свя­то­го апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня по пло­ти, от при­над­ле­жа­щих к ли­ку 12 апо­сто­лов Иа­ко­ва Зе­ве­де­е­ва, па­мять ко­то­ро­го празд­ну­ет­ся 30-го ап­ре­ля, и Иа­ко­ва Ал­фе­е­ва, па­мять ко­то­ро­го со­вер­ша­ет­ся 9-го ок­тяб­ря. Иа­ков, брат Гос­по­день по пло­ти, име­ну­ет­ся так, как сын Иоси­фа от пер­вой же­ны. Он был род­ным бра­том апо­сто­ла Иуды из ли­ка 12-ти, от­че­го сей, по его име­ни, по­лу­чил на­име­но­ва­ние Иа­ко­вле­ва, и Иосии из ли­ка 70 апо­сто­лов, и из­ве­стен так­же под име­нем Иа­ко­ва "ма­ло­го" или "мень­шо­го" (Мк.15:40).

[2] Св. апо­стол Иа­ков от са­мо­го рож­де­ния был на­зо­ре­ем, т. е. ли­цом, по­свя­щен­ным Бо­гу, дав­шим Ему доб­ро­воль­но обе­ты стро­го­го воз­дер­жа­ния от вся­ко­го ви­на и во­об­ще креп­ких на­пит­ков, от стри­же­ния во­лос и пр. Обе­ты на­зо­рей­ства слу­жи­ли вы­ра­же­ни­ем чи­сто­ты и свя­то­сти жиз­ни, ка­кая долж­на при­над­ле­жать все­му на­ро­ду Из­ра­иль­ско­му как на­ро­ду бо­го­из­бран­но­му и по­то­му свя­щен­но­му.

[3] Пре­да­ние к се­му при­бав­ля­ет, что в про­дол­же­ние стра­стей Хри­сто­вых св. апо­стол Иа­ков скры­вал­ся в од­ной пе­ще­ре, в до­лине Иоса­фа­то­вой, дав обет не вку­шать пи­щи до тех пор, по­ка Гос­подь не вос­креснет из мерт­вых, и что Гос­подь по Вос­кре­се­нии Сво­ем удо­сто­ил его Сво­е­го осо­бен­но­го яв­ле­ния в сей са­мой пе­ще­ре. По­се­му впо­след­ствии, в пер­вые ве­ка хри­сти­ан­ства, пе­ще­ра эта бы­ла об­ра­ще­на в храм, и те­перь еще ее по­ка­зы­ва­ют бла­го­че­сти­вым по­клон­ни­кам.

[4] По сло­вам древ­них пи­са­те­лей, бли­жай­ших ко вре­ме­ни апо­столь­ско­му (Кли­мен­та Алек­сан­дрий­ско­го, Ев­се­вия Ке­са­рий­ско­го и др.), по воз­не­се­нии Спа­си­те­ля апо­сто­лы Петр, Иа­ков Зе­ве­де­ев и Иоанн, хо­тя и пред­по­чтен­ные от Гос­по­да, не ста­ли спо­рить о че­сти, но из­бра­ли св. Иа­ко­ва епи­ско­пом и пред­сто­я­те­лем Иеру­са­лим­ской Церк­ви – ма­те­ри хри­сти­ан­ских церк­вей, ко­гда ему бы­ло 34 го­да от рож­де­ния, со­глас­но предыз­бра­нию его и на­зна­че­нию к се­му слу­же­нию Са­мим Хри­стом.

[5] Бо­же­ствен­ная ли­тур­гия, со­став­лен­ная св. апо­сто­лом Иа­ко­вом, бра­том Гос­под­ним, до­се­ле со­вер­ша­ет­ся в Иеру­са­ли­ме в день па­мя­ти се­го апо­сто­ла.

[6] Со­бор­ное по­сла­ние на­пи­са­но св. Иа­ко­вом око­ло 59 го­да по Р. Хр. к хри­сти­а­нам из иуде­ев, жив­ших в рас­се­я­нии, во вре­мя го­не­ния на хри­сти­ан, за­ста­вив­ше­го их уда­лить­ся из Иеру­са­ли­ма. По­сла­ние сие ис­пол­не­но вы­со­ко­го уче­ния и еван­гель­ско­го ду­ха. Оно со­сто­ит из раз­лич­но­го ро­да нрав­ствен­ных на­став­ле­ний и по об­ще­му со­дер­жа­нию сво­е­му мо­жет быть на­зва­но уве­ща­ни­ем к тер­пе­ли­во­му пе­ре­не­се­нию стра­да­ний. За бо­го­слу­же­ни­ем пра­во­слав­ной Церк­ви со­бор­ное по­сла­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва про­чи­ты­ва­ет­ся все, не толь­ко в ка­че­стве ря­до­во­го апо­столь­ско­го чте­ния за ли­тур­ги­ей, а и за дру­ги­ми мо­лит­во­сло­ви­я­ми (напр. во вре­мя еле­освя­ще­ния, на мо­лебне во вре­мя без­до­ж­дия и да­же за все­нощ­ным бде­ни­ем в ка­че­стве па­ре­мии).

[7] Все­об­щее бла­го­го­вей­ное ува­же­ние к апо­сто­лу Иа­ко­ву ве­ру­ю­щих во гла­ве с са­ми­ми апо­сто­ла­ми осо­бен­но силь­но вы­ра­зи­лось на Апо­столь­ском со­бо­ре, быв­шем в Иеру­са­ли­ме око­ло 60 го­да по Р. Хр. для ре­ше­ния во­про­са: долж­но ли об­ра­ща­ю­щих­ся к Церк­ви из языч­ни­ков при­нуж­дать к об­ре­за­нию и со­блю­де­нию вет­хо­за­вет­но­го за­ко­на об­ря­до­во­го. Апо­стол Иа­ков пред­се­да­тель­ство­вал на сем со­бо­ре и по­сле дол­гих спо­ров и рас­суж­де­ний, по­сле ре­чи апо­сто­ла Пет­ра и рас­ска­за апо­сто­лов Пав­ла и Вар­на­вы об успе­хах их про­по­ве­ди сре­ди языч­ни­ков за­клю­чил со­бор­ные рас­суж­де­ния сво­ею ре­чью, в ко­то­рой в опре­де­лен­ных чер­тах пред­ло­жил свое суж­де­ние по под­ня­то­му во­про­су, по­ла­гая "не за­труд­нять об­ра­ща­ю­щих­ся к Бо­гу языч­ни­ков, а на­пи­сать им, чтобы они воз­дер­жи­ва­лись от осквер­нен­но­го идо­ла­ми, от блу­да, удав­ле­ни­ны и кро­ви, и чтобы не де­ла­ли дру­гим то­го, че­го не хо­тят се­бе" (Деян.15:13-20). Это суж­де­ние все­ми ува­жа­е­мо­го пра­вед­но­го Иа­ко­ва при­ня­то бы­ло всем со­бо­ром и утвер­жде­но яв­ным для всех из­во­ле­ни­ем Св. Ду­ха (28 ст.). Око­ло то­го же вре­ме­ни апо­стол Па­вел, же­лая про­ве­рить чи­сто­ту сво­е­го уче­ния, об­ра­тил­ся к апо­сто­лам: Пет­ру, Иоан­ну и Иа­ко­ву, ко­то­рых по­чи­тал стол­па­ми Церк­ви Хри­сто­вой, по­став­ляя пер­вым из них Иа­ко­ва (Гал.2:10), – и те при­зна­ли в нем ве­ли­кое до­сто­ин­ство учи­те­ля язы­ков. С та­ким глу­бо­ким ува­же­ни­ем от­но­сил­ся апо­стол Па­вел к св. Иа­ко­ву и впо­след­ствии. Ко­гда пе­ред пер­вы­ми уза­ми сво­и­ми он при­был в Иеру­са­лим, то пер­вым дол­гом счел от­пра­вить­ся к св. Иа­ко­ву и рас­ска­зал ему, как стол­пу Церк­ви Хри­сто­вой и пред­сто­я­те­лю ста­рей­шей Церк­ви Иеру­са­лим­ской, о том, что со­тво­рил Бог у языч­ни­ков его слу­же­ни­ем (Деян.21:18-19).

[8] Свя­тое Свя­тых пред­став­ля­ло со­бою внут­рен­нюю, са­мую свя­щен­ней­шую часть хра­ма Иеру­са­лим­ско­го, ку­да вхо­дил один лишь пер­во­свя­щен­ник, и при том толь­ко раз в год, в день очи­ще­ния, по­став­лял свою ка­диль­ни­цу с фимиа­мом и кро­пил жерт­вен­ною кро­вью над очи­сти­ли­щем для очи­ще­ния гре­хов на­ро­да. Но ков­че­га за­ве­та с его свя­ты­ня­ми (жез­лом Ааро­на про­зяб­шим, зла­тым со­су­дом с ман­ною, скри­жа­ля­ми за­ко­на, дан­ны­ми Бо­гом чрез Мо­и­сея) в хра­ме в это вре­мя уже не бы­ло. Здесь на­хо­дил­ся толь­ко один ка­мень от пер­во­го хра­ма Со­ло­мо­но­ва, а за­ве­са, от­де­ляв­шая Свя­тое Свя­тых от сле­ду­ю­ще­го от­де­ле­ния хра­ма – свя­ти­ли­ща, во вре­мя крест­ной смер­ти Иису­са Хри­ста разо­дра­лась надвое свер­ху дони­зу.

[9] По-гре­че­ски: "ов­ли­ас" – за­щи­та или оплот на­ро­да и прав­да.

[10] Ана­ния – пер­во­свя­щен­ник ев­рей­ский, сын Неве­дея, по­лу­чив­ший пер­во­свя­щен­ни­че­ское до­сто­ин­ство от Иро­да Агрип­пы II; был упор­ным вра­гом хри­сти­ан и во­об­ще че­ло­ве­ком дерз­ким, же­сто­ким и неспра­вед­ли­вым и при­над­ле­жал к сек­те сад­ду­ке­ев, от­вер­гав­ших пре­да­ния, Про­мысл Бо­жий, ду­хов­ность и бес­смер­тие ду­ши, бы­тие Ан­ге­лов, – и уто­пав­ших в чув­ствен­ных на­сла­жде­ни­ях и по­ро­ках и зем­ных ин­те­ре­сах. Бу­дучи ви­нов­ни­ком смер­ти апо­сто­ла Иа­ко­ва, Ана­ния впо­след­ствии неспра­вед­ли­во су­дил так­же апо­сто­ла Пав­ла и же­лал по­гу­бить его (Деян.23:2, 14-15, 24:1-9), но за свои неправ­ды сам ис­пы­тал са­мую горь­кую участь: тем же ца­рем Агрип­пою ли­шен пер­во­свя­щен­ства и, на­ко­нец, был убит во вре­мя вос­ста­ния иуде­ев про­тив рим­лян.

[11] Фест, по про­зва­нию Пор­ций, – рим­ский пра­ви­тель Иудеи, управ­ляв­ший ею не бо­лее трех лет и скон­чав­ший­ся око­ло 62 го­да по Р. Хр.; он за­бо­тил­ся о вос­ста­нов­ле­нии ряд­ка в Па­ле­стине, упо­треб­ляя для се­го и стро­гость, и пра­во­су­дие.

[12] Му­че­ни­че­ская кон­чи­на апо­сто­ла Иа­ко­ва по­сле­до­ва­ла око­ло 63 го­да по Р. Хр. Он скон­чал­ся в пре­ста­ре­лом воз­расте. На ме­сте кон­чи­ны его и по­греб­ли; над его мо­ги­лою под­ле хра­ма и до­се­ле сто­ит па­мят­ник. По сви­де­тель­ству Ори­ге­на, цер­ков­но­го пи­са­те­ля III ве­ка, смерть Иа­ко­ва пра­вед­но­го, слу­чив­ша­я­ся неза­дол­го до вой­ны Иудей­ской, про­из­ве­ла та­кое впе­чат­ле­ние на иуде­ев, что сле­до­вав­шая за нею бед­ствия вой­ны и раз­ру­ше­ние Иеру­са­ли­ма по­чи­та­лись ими на­ка­за­ни­ем Бо­жи­им за уби­е­ние се­го пра­вед­ни­ка. – В XI ве­ке св. Фе­о­фан пес­но­пе­вец, ар­хи­епи­скоп Ни­кей­ский, блаж. Ге­ор­гий Ни­ко­ми­дий­ский и впо­след­ствии Ви­зан­тий на­пи­са­ли мно­гие пес­но­пе­ния в честь св. ап. Иа­ко­ва, ныне по­е­мые в день его па­мя­ти. Мо­щи св. ап. Иа­ко­ва бы­ли в Кон­стан­ти­но­по­ле при рус­ском па­лом­ни­ке Ан­то­нии в 1200 го­ду в при­де­ле Хал­ко­пра­тий­ско­го хра­ма, а гла­ва – в хра­ме Свя­тых апо­сто­лов. В на­сто­я­щее вре­мя мо­щи его, по сви­де­тель­ству неко­то­рых, на­хо­дят­ся в Ри­ме в церк­ви 12 апо­сто­лов. В Москве на Ста­ро-Иеру­са­лим­ском по­дво­рье со­хра­ня­ет­ся часть мо­щей его, при­слан­ная Алек­сан­дрий­ским пат­ри­ар­хом Иеро­фе­ем в 1853 го­ду.