Акафист святому благоверному князю Вячеславу Чешскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 17 марта (04 марта ст. ст.); 11 октября (28 сентября ст. ст.)

Кондак 1

Богоизбранный княже и кроткий воине Христов, в роде христианскаго князя Богемии Боривоя и блаженней княгини Людмилы рожденный, родителями князем Вратиславом и княгиней Драгомирой с именем Вячеслава крещенный, величающе прославльшаго тя Господа, воспеваем ти похвальная. Ты же из младенчества христианскому благочестию наученный от всяких нас бед свободи:

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Икос 1

Ангелов Творец посла тя, святче Божий, Церкве Православней в укрепление, жаждущим ведения истины во благое вразумление, благочестивым житием твоим в назидательное окормление. Мы же, дивящеся таковому о тебе Промышлению Вседержителя, с радостию вопием ти:

Радуйся, страны Чешские украшение;

Pадуйся, смирением и кротостию показавый стезю духовнаго восхождения.

Радуйся, княже, блаженней Людмилы любимое окормление;

Pадуйся, христианским истинам верное научение.

Радуйся, Духа Святаго в сердце вместивый;

Pадуйся, огнем божественной любви душу свою распаливый.

Радуйся, разума Евангельскаго исполненный;

Pадуйся, землю Чешскую житием благим твоим в вере утвердивый.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 2

Видяще Господь чистоту помышлений сердца твоего, святый отче наш Вячеславе, избра тя в оружие Свое на земли Чешския в христианское просвещение, да утверждаемые твоими молитвами и наставлениями с надеждой вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Под сению блаженной Людмилы боговедение твое Господь укреплял еси, святче Божий, и в утверждение твое на прародительском престоле княже Вратислав на ступени алтаря пред лице святительское возвел еси тя, глаголя: Преподай, владыко, благословение сыну, наследнику моему. Мы же, видяще Божие благоволение к тебе, с радостию вопием ти сице:

Радуйся, подобно праведным праотцам Аврааму, Исааку и Иакову благословенный;

Pадуйся, в венчании равноапостольным царем Константину и Елене уподобленный.

Радуйся, от юности ревнителю благочестия богоизбранный;

Pадуйся, утверждения Православной веры источниче отрадный.

Радуйся, язычества дивный просветителю;

Pадуйся, аскетического жития ревнителю.

Радуйся, о словесном стаде Христовом земли Чешския попечение;

Pадуйся, о спасении народа твоего непрестанное помышление.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 3

Сила Вышняго служение княжеское твое воистину определила еси, веру в Господа нашего Иисуса Христа народу явно явил еси, днем и ночию храмы Божии для молений посещаяй, растерявших благодать святую к покаянию призываяй. Мы же, видяще попечения Божия сия, со умилением вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Благоволил еси Господь явити Своего светильника миру, тебе, святый отче Вячеславе, истины ведение, изобилие любве и кротости даровал еси, в умножении христианских добродетелей утвердил еси; все были равны пред лицем твоим. Сего ради поем Богу о тебе:

Радуйся, управителю земли Чешския верный;

Pадуйся, носителю духа кротости добропобедный.

Радуйся, богатым и убозим рабе верный;

Pадуйся, светом небесным наполненный.

Радуйся, сирот и вдов упование;

Pадуйся, душ христианских врачевание.

Радуйся, мирнаго духа хранителю;

Радуйся, язычества кроткий обличителю.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 4

Бури безумия и злоречия могущественных вельмож не убоялся еси, козни язычников превозмогаяй и землю Чешскую в Православии соблюдаяй. Мы же, победу духовну зря, с радостию вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Видящи язычества окружение, святче Божий, прилежно книги церковные изучал еси, духом ведения истины исполняяся, мудрости и твердости княжеской набираяся. Сего ради вопием ти:

Радуйся, чистый источниче вдохновения;

Pадуйся, гонимых за правду неизменное окормление.

Радуйся, убийц любимой наставницы блаженнной Людмилы обличение;

Pадуйся, родительницы твоея Драгомиры, коснеющей в язычестве, удаление.

Радуйся, в утверждении заповеди Божией с матерью примирение;

Pадуйся, греха краткаго отчуждения слезнаго омовение.

Радуйся, в возраст духовней зрелости неизменное восхождение;

Pадуйся, самобытное области твоея устроение.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 5

Боготечная звезда всем христианом страны твоея явился еси, святый мучениче Вячеславе, благочестивым житием на покаяние, на путь несения креста смиренно наставляяй. Мы же, верою узревши спасительность смирения и кротости на пути Христа, с радостию вопием ти: Аллилуиа.

Икос 5

Видевши вельможи страны Чешския великаго тя благочестия защитника, святый отче, брата твоего Болеслава ложию во искушение ввели, благочестие твое искажали. Мы же вси, твоему боголюбию дивящеся, вопием ти:

Радуйся, подвижниче богопрославленный и дивный;

Pадуйся, врагом рода человеческого, диаволом, поносимый.

Радуйся, к чистоте духовней, к вере в Истину призывавый;

Pадуйся, о любви Христовой житием твоим вещавый.

Радуйся, четырех твоих сестер в жены за князей окрестных стран с радостию отдавый;

Pадуйся, благодатию Святаго Духа страну твою омывавый.

Радуйся, брата Болеслава по-христиански возлюбивый;

Pадуйся, нивочто наговоры его на тя вменивый.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 6

Проповедует Святая Церковь подвизи и труды твоя, богоносне угодниче Христов, о славе Божией и о спасении всем возвещал еси, о благодатном пламенении души житием твоим благовествуяй, научай тем люди твоя благодарственно пети Господу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси светом истины в стране многострадальной, святый княже Вячеславе, любовию твоею образ Христа являеши, гробом гордости, тщеславия и себялюбия себе пред всеми утверждающе. Сего ради воспеваем ти таковая:

Радуйся, княжеское страны твоея окормление;

Pадуйся, всем жаждущим спасения и до ныне благое утешение.

Радуйся, украшением храмов и очищением душ верных ко спасению препровождаеши;

Pадуйся, княжеством твоим и верою православных христиан умудряеши.

Радуйся, стадо Христово святыми молитвами вразумляеши;

Pадуйся, волков в овечьих шкурах доныне обличаеши.

Радуйся, страны Чешские украшение;

Pадуйся, святой Людмилы Чешския достойное последование.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 7

Хотяй веру Православную на земли Чешския в чистоте утвердити, святче Божий, против языческаго князя Куримскаго с войском выступил еси, в желании овладеть страной Богемией его обличаяй и открыто на поединок напавшаго князя вызываяй. Мы же, видяще отважность веры твоея, благодарно со слезами вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Ведуще тя избранника Божия, святый отче наш Вячеславе, безмолвно стояло преданное тебе войско, суда Господня ожидаяй, и вот внезапу князь язычник пред лицем твоим светлый крест узрел еси; пав ниц, твое благодушное прощение обретаяй. Мы же, вси труды твои поминающе непрестанно воспеваем ти сицевая:

Радуйся, благочестия христианскаго попечителю;

Pадуйся, безкровной битвы победителю.

Радуйся, врачу наш скорый и благодатный;

Pадуйся, верных Господу Иисусу Христу защитниче славный.

Радуйся, градов чешских щит и ограждение;

Pадуйся, в вере Православной утверждение.

Радуйся, в нуждах упованию на Бога научаеши;

Pадуйся, богатство лишь на небе собирати призываеши.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 8

Божию милость видим на тебе, святый мучениче Вячеславе, благочестия дела творя на совет имперский опоздал еси, обвинения собравшихся князей смиренно принимаяй. Ангелов окрест тя и крест сияющий на челе твоем Бог кесарю открыл еси внезапно и пред тобою его ниц поверг еси для всех нежданно. Мы же, зря сокровища сия, со умилением вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь всем заступниче явился еси, блаженне отче Вячеславе, часть мощей святаго Вита у кесаря, повергшагося пред тобою, испросил еси и в граде Праге церковь в честь святаго освятил еси, на похвалу всех подвизая пети Богу:

Радуйся, престолу и главе духовней в стране Чешстей поревновавый;

Pадуйся, кафедру архиепископскую Божиим смотрением основавый.

Радуйся, подвигами и молитвою народу чешскому ходатаю спасения;

Pадуйся, приводяй всех жаждущих к источнику очищения.

Радуйся, согревающую благодать слуге твоему Подивою открываяй;

Pадуйся, следовати за Христом «след в след» в зимнем поле научаяй.

Радуйся, нощным печением святых просфор Бога славивый;

Pадуйся, детей язычников истинному Богу служити посвящавый.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское удивися Промыслу милосердия Твоего, Боже наш, яко даровал еси нам толико мудраго и теплаго молитвенника и о спасении душ наших пред Престолом Твоим, Господи, попечителя. Кто сочтет, святче Божий, все труды твоя, яже сотворил еси, Господеви поя: Аллилуиа.

Икос 9

Всего себе Господу предал еси, мир Христов посреде людей утверждаяй и козни сатанинская любовию Христовой побеждаяй. Мы же, благочестивое житие твое зря, с любовию вопием ти:

Радуйся, дар прозорливости стяжавый;

Pадуйся, о перенесении тела святей Людмилы в девичию обитель святаго Георгия откровение Свыше восприявый.

Радуйся, монашество приняти возжелавый;

Pадуйся, будущее твое духом Святым познавый.

Радуйся, Ангельское и наше непрестанное удивление;

Pадуйся, носителю Божия прославления.

Радуйся, добровольной скудости не изменивый;

Pадуйся, Духа самоотвержения и любве приимый.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 10

Спастися хотяй всем человеком, иже на крове мучеников Своих Церковь основавый, сердцеведец Христос положи тя, отче наш Вячеславе, в сонме святых мучеников во основание храмины страны Чешския, да вси в ней сущия вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Наставниче был еси всем с верою к тебе прибегающим, святче Божий, стране Чешския щит и ограждение, и о чистоте Православныя веры славное попечение. Мы же обетованное святыми духовное возстание богохранимых стран славянских в молитвах призываем и в покаянии вопием сице:

Радуйся, крест страданий на рамена во утверждение Православия приявый;

Pадуйся, сердечную мягкость стяжавый.

Радуйся, отмстителем себе Господа избравый;

Радуйся, образе мытарева смирения.

Pадуйся, кроткий лик небеснаго прозрения;

Радуйся, странники и нищия питавый.

Pадуйся, благость Христовой любви познавый;

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 11

Пение благоуханное непрестанно Святей Троице и Деве Богородице возносяще, всеми помыслами, житием твоим, образом благочестия в стране твоея пребыл еси; подобно братием князиям Борису и Глебу на Святой Руси, предательство от брата Болеслава приял еси. Мы же, возлюбивше Бога за таковую милость, выну зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Богоизбранный воине Христов, святый мучениче княже Вячеславе, яко светозарное светило возсиял еси, кротость и смирение источаяй, смысл жития и смерти христианстей утверждаяй, любовию на стезю спасения, стезю несения креста во спасение души призываяй. Тем же поем ти:

Радуйся, поныне святые храмы Божии устрояеши;

Pадуйся, с любовию священство в них собираеши.

Радуйся, последний храм твой святому праотцу Аврааму посвятивый;

Pадуйся, брата твоего с благоговением на освящение пригласивый.

Радуйся, созидателю душ христианских славный;

Pадуйся, народа Божия любовь стяжавый.

Радуйся, воине Христов, явленный в подражание;

Pадуйся, отец чадолюбивый, Богом прославленный нам в утешение.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 12

К тебе любовь Пречистой Богородицы ведущи, святче Божий, на праздник святых Безсребреников ко брату Болеславу пребыл еси, яко овча, ведомое на заколение, смерть прозрел еси и кровь свою за Христа Бога пролити возжелал еси, словами сие предваряяй: Завтра на утреннем бдении райскаго предстоятеля святаго Михаила буду пити чашу, Владыка, ибо уже Архангеле душу мою Владыце обещал еси; вы же, радостно со мною ныне пиющие вино, ведайте, что от сего часа уже не буду пити оное с вами. Сего ради вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Церковь Божия земная славу небесную утверждаяй, поюще страдания твоя, подобно христопродавцу Иуде, брат твой Болеслав на пир нечестиваго скопища предателей увлек еси тя , великодушный святый мучениче Вячеславе, утром во вратах дома княжескаго смерть от меча брата и клевретов его с кротостию приял еси и на пороге церковном душу Господу предал еси. Мы же все сия зря, со слезами вопием ти:

Радуйся, святый княже, посланный нам во укрепление;

Pадуйся, образе Христов, призванный в покаянное очищение.

Радуйся, любящим тя ходатаю спасения;

Pадуйся, величающим тя и подражающим щит и ограждение.

Радуйся, немощным во благое утешение;

Pадуйся, всем верным победоносное благословение.

Радуйся, всех присных в Небесныя обители с собою призвавый;

Pадуйся, слезы поздняго раскаяния матери твоея Драгомиры познавый.

Радуйся, святый мучениче Вячеславе, страны Чешские княже предивный.

Кондак 13

О предивный угодниче Христов, приими малое сие моление наше в похвалу тебе от православной братии возносимое, призри на нас немощных, ко греху преклонных, малопросвещенных, заботами обремененных и, предстоя в небесной славе пред Престолом Царя царствующих, молися о нас, великий княже: проси, святче Божий, да обрящем милосердие Его в день судный, в радости поюще Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Ґкafістъ с™0му м§енику кн7зю вzчеслaву чeшскому

Кондaкъ №

БGоизбрaнный кн7же и3 кр0ткій в0ине хrт0въ, въ р0дъ хrтіaнскагw кн7зz богeміи борив0z и3 бlжeнной кн7ги1ни людми1лы рождeнный, роди1телzми кн7земъ вратислaвомъ и3 кнzги1ней драгомjрой съ и4менемъ вzчеслaва крещeнный, величaюще прослaвльшагw тS гDа, воспёваемъ ти2 похвaльнаz. Тh же и3з8 младeнчества хrтіaнскому бlгочeстію научeнный t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2:

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Јкосъ №

ЃгGлwвъ творeцъ послA тS, с™че б9ій, цRкви правослaвной въ ўкрэплeніе, жaждущимъ вёдэніz и4стины во бlг0е вразумлeніе, бlгочести1вымъ житіeмъ твои1мъ въ назидaтельное њкормлeніе. Мh же, дивsщесz таков0му њ тебЁ промышлeнію вседержи1телz, съ рaдостію вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, страны2 чeшскіе ўкрашeніе. Рaдуйсz, смирeніемъ и3 кр0тостію показaвый стезю2 дух0внагw восхождeніz. Рaдуйсz, кн7же, бlжeннэй людми1лы люби1мое њкормлeніе. Рaдуйсz, хrтіaнскимъ и4стинамъ вёрное научeніе. Рaдуйсz, д¦а с™aгw въ сeрдцэ вмэсти1вый. Рaдуйсz, nгнeмъ бжcтвенной любви2 дyшу свою2 распали1вый. Рaдуйсz, рaзума є3ђльскагw и3сп0лненный. Рaдуйсz, зeмлю чeшскую житіeмъ бlги1мъ твои1мъ въ вёрэ ўтверди1вый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ в7

Ви1дzще гDь чистотY помышлeній сердцA твоегw2, с™hй џтче нaшъ вzчеслaве, и3збрA тS въ nрyжіе своE на земли2 чeшскіz въ хrтіaнское просвэщeніе, да ўтверждaемые твои1ми моли1твами и3 наставлeніzми съ надeждой вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7

Под8 сёнію бlжeнной людми1лы бGовёдэніе твоE гDь ўкрэплsлъ є3си2, с™че б9ій, и3 въ ўтверждeніе твоE на прароди1тельскомъ прест0лэ кн7же вратислaвъ на ступє1ни nлтарS пред8 лицЁ с™и1тельское возвeлъ є3си1 тz, глаг0лz: преподaй, владhко, бlгословeніе сhну, наслёднику моемY. Мh же, ви1дzще б9іе бlговолeніе къ тебЁ, съ рaдостію вопіeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, под0бнw прaведнымъ прaoтцамъ ґвраaму, їсаaку и3 їaкwву бlгословeнный. Рaдуйсz, въ вёнчаніи равноапcльнымъ царeмъ константjну и3 є3лeнэ ўпод0бленный. Рaдуйсz, t ю4ности ревни1телю бlгочeстіz бGоизбрaнный. Рaдуйсz, ўтверждeніz правослaвной вёры и3ст0чниче tрaдный. Рaдуйсz, kзhчества ди1вный просвэти1телю. Рaдуйсz, ґскети1ческагw житіS ревни1телю. Рaдуйсz, њ словeсномъ стaдэ хrт0вомъ земли2 чeшскіz попечeніе. Рaдуйсz, њ сп7сeніи нар0да твоегw2 непрестaнное помышлeніе.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ G

Си1ла вhшнzгw служeніе кн7жеское твоE вои1стину њпредэли1ла є3си2, вёру въ гDа нaшегw ї}са хrтA нар0ду ћвнw kви1лъ є3си2, днeмъ и3 н0чію хрaмы б9іи длS молeній посэщazй, растерsвшихъ бlгодaть с™yю къ покаsнію призывazй. Мh же, ви1дzще попечeніz б9іz сіS, со ўмилeніемъ вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G

Бlговоли1лъ є3си2 гDь kви1ти своегw2 свэти1льника мjру, тебЁ, с™hй џтче вzчеслaве, и4стины вёдэніе, и3зoби1ліе любви2 и3 кр0тости даровaлъ є3си2, въ ўмножeніи хrтіaнскихъ добродётелей ўтверди1лъ є3си2: всЁ бhли равны2 пред8 лицeмъ твои1мъ. Сегw2 рaди поeмъ бGу:

Рaдуйсz, ўправи1телю земли2 чeшскіz вёрный. Рaдуйсz, носи1телю дyха кр0тости добропобёдный. Рaдуйсz, богaтымъ и3 ўб0гимъ рaбэ вёрный. Рaдуйсz, свётомъ нбcнымъ нап0лненный. Рaдуйсz, сирHтъ и3 вдHвъ ўповaніе. Рaдуйсz, дyшъ хrтіaнскихъ врачевaніе. Рaдуйсz, ми1рнагw дyха храни1телю. Рaдуйсz, kзhчества кр0ткій њбличи1телю.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ д7

Бyри безyміz и3 ѕлорeчіz могyщественныхъ вельм0жъ не ўбоsлсz є3си2, к0зни kзhчникwвъ превозмогazй и3 зeмлю чeшскую въ правослaвіи соблюдazй. Мh же, побёду дух0вну зрS, съ рaдостію вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7

Ви1дzщи kзhчества њкружeніе, с™че б9іій, прилeжнw кни1ги цRк0вные и3зучaлъ є3си2, дyхомъ вёдэніz и4стины и3сполнsлсz, мyдрости и3 твeрдости кн7жеской набирaлсz. Сегw2 рaди вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, чи1стый и3ст0чниче вдохновeніz. Рaдуйсz, гони1мыхъ за прaвду неизмённое њкормлeніе. Рaдуйсz, ўбjйцъ люби1мой настaвницы бlжeннной людми1лы њбличeніе. Рaдуйсz, роди1тельницы твоеS драгомjры, коснёющей въ kзhчествэ, ўдалeніе. Рaдуйсz, въ ўтверждeніи зaповэди б9іей съ мaтерью примирeніе. Рaдуйсz, грэхA крaткагw tчуждeніz слeзнагw њмовeніе. Рaдуйсz, въ в0зрастъ дух0вной зрёлости неизмённое восхождeніе. Рaдуйсz, самобhтное џбласти твоеS ўстроeніе.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ є7

БGотeчнаz ѕвэздA всёмъ хrтіaнамъ страны2 твоеS kви1лсz, є3си2, с™hй мyчениче вzчеслaве, бlгочести1вымъ житіeмъ на покаsніе, на пyть несeніz кrтA смирeннw наставлszй. Мh же, вёрою ўзрёвши сп7си1тельность смирeніz и3 кр0тости на пути2 хrтA, съ рaдостію вопіeмъ ти2: Ґллилyіа.

Јкосъ є7

Ви1дэвши вельм0жи страны2 чeшскіz вели1кагw т‰ бlгочeстіz защи1тника, с™hй џтче, брaта твоегw2 болеслaва л0жію во и3скушeніе ввели2, бlгоче6стіе твоE и3скажaли. Мh же вси2, твоемY бGолю1бію дивsщесz, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, подви1жниче бGопрослaвленный и3 ди1вный. Рaдуйсz, враг0мъ р0да чlвёческагw діaволомъ поноси1мый. Рaдуйсz, къ чистотЁ дух0внэй, къ вёрэ въ и4стину призывaвый. Рaдуйсz, њ любви2 хrт0вой житіeмъ твои1мъ вэщaвый. Рaдуйсz, четырёхъ твои1хъ сестeръ въ жeны за кн7зей њкрестнhхъ стрaнъ съ рaдостію tдaвый. Рaдуйсz, бlгодaтію с™aгw д¦а странY твою2 њмывaвый. Рaдуйсz, брaта болеслaва по хrтіaнски возлюби1вый. Рaдуйсz, ни во что2 нагов0ры є3гw2 на тS вмэни1вый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ ѕ7

Проповёдуетъ с™az цRк0вь п0двизи и3 труды2 тво‰, бGон0снэ ўг0дниче хrт0въ, њ слaвэ б9іей и3 њ сп7сeніи всёмъ возвэщaлъ є3си2, њ бlгодaтномъ пламенeніи души2 житіeмъ твои1мъ бlговэствyzй, научaй тёмъ лю1ди тво‰ бlгодaрственнw пёти гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7

Возсіsлъ є3си2 свётомъ и4стины въ странЁ многострадaльной, с™hй кн7же вzчеслaве, люб0вію твоeю џбразъ хrтA kвлsеши, гр0бомъ г0рдости, тщеслaвіz и3 себzлю1біz себE пред8 всёми ўтверждaюще. Сегw2 рaди воспэвaемъ ти2 таков†z:

Рaдуйсz, кн7жеское страны2 твоеS њкормлeніе. Рaдуйсz, всёмъ жaждущимъ сп7сeніz и3 до нhнэ бlг0е ўтэшeніе. Рaдуйсz, ўкрашeніемъ хрaмwвъ и3 њчищeніемъ дyшъ вёрныхъ ко сп7сeнію препровождaеши. Рaдуйсz, кн7жествомъ твои1мъ и3 вёрою правослaвныхъ хrтіaнъ ўмудрsеши. Рaдуйсz, стaдо хrт0во с™hми моли1твами вразумлsеши. Рaдуйсz, волкHвъ въ nвeчьихъ шкyрахъ донhнэ њбличaеши. Рaдуйсz, страны2 чeшскіе ўкрашeніе. Рaдуйсz, с™0й людми1лы чeшскіz дост0йное послёдованіе.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ з7

Хотsй вёру правослaвную на земли2 чeшскіz въ чистотЁ ўтверди1ти, с™че б9ій, пр0тивъ kзhческагw кн7зz курjмскагw съ в0йскомъ вhступилъ є3си2, въ желaніи њвладёть стран0й богeміей є3гw2 њбличazй и3 tкрhтw на поеди1нокъ напaвшегw кн7зz вызывazй. Мh же, ви1дzще tвaжность вёры твоеS, бlгодaрнw со слезaми вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7

Ви1дzще тS и3збрaнника б9іz, с™hй џтче нaшъ вzчеслaве, безм0лвнw стоsло прeданное тебЁ в0йско судA гDнz њжидazй, и3 в0тъ внезaпнw кн7зь kзhчникъ пред8 лицeмъ твои1мъ свётлый кrтъ ўзрёлъ є3си2: пaвъ ни1цъ, твоE бlгодyшное прощeніе њбрэтazй. Мh же, вси2 труды2 твои2 поминaюще непрестaннw воспэвaемъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, бlгочeстіz хrтіaнскагw попечи1телю. Рaдуйсz, безкр0вной би1твы побэди1телю. Рaдуйсz, врачY нaшъ ск0рый и3 бlгодaтный. Рaдуйсz, вёрныхъ гDу ї}су хrтY защи1тниче слaвный. Рaдуйсz, грaдwвъ чeшскихъ щи1тъ и3 њграждeніе. Рaдуйсz, въ вёрэ правослaвной ўтверждeніе. Рaдуйсz, въ нуждaхъ ўповaнію на бGа научaеши. Рaдуйсz, богaтство ли1шь на нб7э собирaти призывaеши.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ }

Б9ію ми1лость ви1димъ на тебЁ, с™hй мyчениче вzчеслaве, бlгочeстіz дэлA творS на совётъ їмпeрскій њпоздaлъ є3си2, њбвинeніz собрaвшихсz кнsзей смирeннw принимazй. ЃгGлwвъ w4крестъ тS и3 кrтъ сіsющій на челЁ твоeмъ бGъ кeсарю tкрhлъ є3си2 внезaпнw и3 пред8 тоб0ю є3гw2 ни1цъ повeргъ є3си2 длS всёхъ неждaннw. Мh же, зрS сокр0вища сіS, со ўмилeніемъ вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ }

Вeсь всёмъ застyпниче kви1лсz є3си2, бlжeнне џтче вzчеслaве, чaсть мощeй с™aгw вjта ў кeсарz, повeргшегосz пред8 тоб0ю, и3спроси1лъ є3си2 и3 въ грaдэ прaгэ цRковь въ чeсть с™aгw њс™и1лъ є3си2, на похвалY всёхъ подвизaz пёти бGу:

Рaдуйсz, прест0лу и3 главЁ дух0внэй въ странЁ чeшстэй поревновaвый. Рaдуйсz, кafедру ґрхіепjскопскую б9іимъ смотрeніемъ њсновaвый. Рaдуйсz, п0двигами и3 моли1твою нар0ду чeшскому ходaтаю сп7сeніz. Рaдуйсz, приводsй всёхъ жaждущихъ къ и3ст0чнику њчищeніz. Рaдуйсz, согрэвaющую бlгодaть слугЁ твоемY подив0ю tкрывazй. Рaдуйсz, слёдовати за хrт0мъ слёдъ въ слёдъ въ зи1мнэмъ п0лэ научazй. Рaдуйсz, ночнhмъ печeніемъ с™hхъ просфHръ бGа слaвивый. Рaдуйсz, дётей kзhчникwвъ и4стинному бGу служи1ти посвzщaвый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ f7

Всsкое є4стество ѓгGльское ўдиви1сz пр0мыслу млcрдіz твоегw2, б9е нaшъ, ћкw даровaлъ є3си2 нaмъ толи1ко мyдрагw и3 тeплагw моли1твенника и3 њ сп7сeніи дyшъ нaшихъ пред8 пrт0ломъ твои1мъ, гDи, попечи1телz. Кто2 сочтeтъ, с™че б9ій, всE труды2 твоS, ћже сотвори1лъ є3си2, гDеви поS: Ґллилyіа.

Јкосъ f7

Всегw2 себE гDу предaлъ є3си2, ми1ръ хrт0въ посредЁ людeй ўтверждazй и3 к0зни сатани1нскіе люб0вію хrт0вой побэждazй. Мh же, бlгочести1вое житіE твоE зрS, съ люб0вію вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, дaръ прозорли1вости стzжaвый. Рaдуйсz, њ перенeсеніи тёла с™0й людми1лы въ дэви1чію nби1тель с™aгw геHргіz tкровeніе свhше воспріsвый. Рaдуйсz, монaшество принsти возжелaвый. Рaдуйсz, бyдущее твоE дyхомъ с™hмъ познaвый. Рaдуйсz, ѓгGльское и3 нaше непрестaнное ўдивлeніе. Рaдуйсz, носи1телю б9іz прославлeніz. Рaдуйсz, добров0льной скyдости не и3змэни1вый. Рaдуйсz, д¦а самоtвержeніz и3 любви2 пріи1мый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ ‹

Спcсти1сz хотsй всёмъ чlвёкамъ, и4же на кр0вэ мyченикwвъ свои1хъ цRк0вь њсновaвый, сердцевёдэцъ хrт0съ положи2 тS, џтче нaшъ вzчеслaве, въ с0нмэ с™hхъ мyченикwвъ во њсновaніе хрaмины страны2 чeшскіz, да вси2 въ нeй сyщіz вопію1тъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹

Настaвниче бhлъ є3си2 всёмъ съ вёрою къ тебЁ прибэгaющимъ, с™че б9ій, странЁ чeшскіz щи1тъ и3 њграждeніе и3 њ чистотЁ правослaвной вёры слaвное попечeніе. Мh же nбэтовaнное с™hми дух0вное возстaніе бGохрани1мыхъ стрaнъ славsнскихъ въ моли1твахъ призывaемъ и3 въ покаsніи вопіeмъ си1це:

Рaдуйсz, кrтъ страдaній на рамeна во ўтверждeніе правослaвіz пріsвый. Рaдуйсz, сердeчную мsгкость стzжaвый. Рaдуйсz, tмсти1телемъ себЁ гDа и3збрaвый. Рaдуйсz, џбразе мытарeва смирeніz. Рaдуйсz, кр0ткій ли1къ нбcнагw прозрёніz. Рaдуйсz, стрaнники и3 ни1щіz питaвый. Рaдуйсz, бlгость хrт0вой любви2 познaвый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ №i

Пёніе бlгоухaнное непрестaннw с™ёй трbцэ и3 дв7э бцdэ возносsще, всёми п0мыслами, житіeмъ твои1мъ, џбразомъ бlгочeстіz въ странЁ твоеS пребhлъ є3си2: под0бнw брaтіемъ кн7зіzмъ бори1су и3 глёбу на с™0й руси2 предaтельство t брaта болеслaва пріsлъ є3си2. Мh же, возлюби1вше бGа за таковyю млcть, вhну зовeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

БGоизбрaнный в0ине хrт0въ, с™hй мyчениче кн7же вzчеслaве, ћкw свэтозaрное свэти1ло возсіsлъ є3си2, кр0тость и3 смирeніе и3сточazй, смhслъ житіS и3 смeрти хrтіaнстэй ўтверждazй, люб0вію на стезю2 сп7сeніz, стезю2 несeніz кrтA во сп7сeніе души2 призывazй. Тёмъ же поeмъ ти2:

Рaдуйсz, понhнэ с™hе хрaмы б9іи ўстроsеши. Рaдуйсz, съ люб0вію сщ7eнство въ ни1хъ собирaеши. Рaдуйсz, послёдній хрaмъ тв0й с™0му прaoтцу ґвраaму пос™и1вый. Рaдуйсz, брaта твоегw2 съ бlгоговёніемъ на њсщ7eніе пригласи1вый. Рaдуйсz, созидaтелю дyшъ хrтіaнскихъ слaвный. Рaдуйсz, нар0да б9іz люб0вь стzжaвый. Рaдуйсz, в0ине хrт0въ, kвлeнный въ подражaніе. Рaдуйсz, nтeцъ чадолюби1вый, бGомъ прослaвленный нaмъ въ ўтэшeніе.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ в7i

Къ тебЁ люб0вь пречcтой бцdы вёдущи, с™че б9ій, на прaздникъ с™hхъ безсребрeникwвъ ко брaту болеслaву пребhлъ є3си2, ћкw nвчA, вед0мое на заколeніе, смeрть прозрёлъ є3си2 и3 кр0вь свою2 за хrтA бGа проли1ти возжелaлъ є3си2, словaми сіE предварszй: зaвтра на ќтреннэмъ бдёніи рaйскагw предстоsтелz с™aгw міхаи1ла бyду пи1ти чaшу, вLка, и4бо ўжE ґрхaгGле дyшу мою2 вLкэ њбэщaлъ є3си2: вh же, рaдостнw со мн0ю нhнэ пію1щіе віно2, вёдайте, что2 t сегw2 чaса ўжE не бyду пи1ти џное съ вaми. Сегw2 рaди вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i

ЦRк0вь б9іz земнaz слaву нбcную ўтверждazй, пою1ще страдaніz твоS, под0бнw хrтопродaвцу їyдэ, брaтъ тв0й болеслaвъ на пи1ръ нечести1вагw ск0пища предaтелей ўвлeкъ є3си2 тS, великодyшный с™hй мyчениче вzчеслaве, ќтромъ во вратaхъ д0ма кн7жескагw смeрть t мечA брaта и3 клеврeтwвъ є3гw2 съ кр0тостію пріsлъ є3си2 и3 на пор0гэ цRк0вномъ дyшу гDу предaлъ є3си2. Мh же всE сі‰ зрS, со слезaми вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, с™hй кн7же, п0сланный нaмъ во ўкрэплeніе. Рaдуйсz, џбразе хrт0въ, при1званный въ покаsнное њчищeніе. Рaдуйсz, лю1бzщимъ тS ходaтаю сп7сeніz. Рaдуйсz, величaющимъ тS и3 подражaющимъ щи1тъ и3 њграждeніе. Рaдуйсz, нeмощнымъ во бlг0е ўтэшeніе. Рaдуйсz, всёмъ вёрнымъ побэдон0сное бlгословeніе. Рaдуйсz, всёхъ при1сныхъ въ нбcныz nби1тели съ соб0ю призвaвый. Рaдуйсz, слeзы п0зднегw раскazніz мaтери твоеS драгомjры познaвый.

Рaдуйсz, с™hй м§ениче вzчеслaве, страны2 чeшскіе кн7же преди1вный.

Кондaкъ Gi

Q преди1вный ўг0дниче хrт0въ, пріими2 мaлое сіE молeніе нaше въ похвалY тебЁ t правослaвной брaтіи возноси1мое, при1зри на нaсъ нeмощныхъ, ко грэхY прекл0нныхъ, малопросвэщeнныхъ, заб0тами њбременeнныхъ и3, предстоS въ нбcной слaвэ пред8 пrт0ломъ цRS цaрствующихъ, моли1сz њ нaсъ, вели1кій кн7же: проси2, проси2, с™че б9ій, да њбрsщемъ милосeрдіе є3гw2 въ дeнь сyдный, въ рaдости пою1ще прес™ёй трbцэ: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ чтeтсz три1жды. И# пaки јкосъ №-й: ЃгGлwвъ творeцъ: И# кондaкъ №-й: БGоизбрaнный кн7же.

Мlтва

Q вели1кій в0ине хrт0въ, с™hй мyчениче кн7же вzчеслaве. При1зри t г0рніz слaвы на нaсъ грёшныхъ, ћда теплохлaдности вкуси1вщихъ. Моли1сz њ нaсъ, с™че б9ій. Да спод0битъ нaсъ гDь во дни2 ґпостасjи блгdть длS покаsніz стzжaти, съ сострадaніемъ на брaта и3 съ люб0вію на врагHвъ взирaти, без8 ѕл0бы с™yю вёру въ њправдaніе себЁ пред8 бGомъ въ чистотЁ содержaти. Да спод0бимсz твои1ми моли1твами послёднегw цRS на с™0й руси2 t гDа пріsти, съ тоб0ю наслёдниками цrтвіz нбcнагw стaти: вёчнагw познaніz творeній б9іихъ и3 бlгостнагw славосл0віz прес™0й трbцы: nц7A и3 сн7а, и3 с™aгw д¦а, нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие благоверного князя Вячеслава Чешского

Бла­го­вер­ный Вя­че­слав (он же Вин­че­слав или Вац­лав), князь Чеш­ский, был вну­ком свя­той кня­ги­ни Люд­ми­лы, ко­то­рая вос­пи­та­ла его в хри­сти­ан­ской ве­ре. По­лу­чив пре­крас­ное об­ра­зо­ва­ние от пре­сви­те­ра Пав­ла, уче­ни­ка свя­ти­те­ля Ме­фо­дия, свя­той Вя­че­слав вла­дел сла­вян­ским, ла­тин­ским и гре­че­ским язы­ка­ми и был все­сто­ронне об­ра­зо­ван. Отец его, князь Ро­сти­слав (Вра­ти­слав) по­гиб в 920 го­ду в бою с угра­ми (вен­гра­ми), и 18-лет­ний Вя­че­слав всту­пил на кня­же­ский пре­стол.

Он управ­лял муд­ро и спра­вед­ли­во, за­бо­тясь о хри­сти­ан­ском про­све­ще­нии сво­е­го на­ро­да. Вы­ку­пая де­тей языч­ни­ков, про­дан­ных в раб­ство, он от­да­вал их на вос­пи­та­ние в хри­сти­ан­ском ду­хе. Князь Вя­че­слав был ми­ро­лю­бив, по­чи­тал ду­хо­вен­ство, укра­шал хра­мы. Он мно­го по­тру­дил­ся для укреп­ле­ния хри­сти­ан­ства в Че­хии. Он пе­ре­нес мо­щи му­че­ни­ка Ви­та в сто­ли­цу Че­хии, Пра­гу, по­стро­ил для них ве­ли­ко­леп­ный храм во имя свя­то­го Ви­та.

Немец­кое ду­хо­вен­ство, пре­сле­до­вав­шее рань­ше свя­ти­те­ля Ме­фо­дия, про­ти­во­дей­ство­ва­ло и свя­то­му Вя­че­сла­ву и вос­ста­нав­ли­ва­ло про­тив него за­вист­ли­вых вель­мож. Эти вель­мо­жи ста­ли ин­три­го­вать про­тив Вя­че­сла­ва и уго­во­ри­ли его млад­ше­го бра­та Бо­ле­сла­ва за­нять пре­стол. Чтобы из­ба­вить­ся от Вя­че­сла­ва, Бо­ле­слав при­гла­сил его на освя­ще­ние хра­ма. Вя­че­слав от­ка­зал­ся ве­рить слу­гам, ко­то­рые пре­ду­пре­жда­ли его о за­го­во­ре. Он по­шел в храм к утрене, и на по­ро­ге хра­ма был убит сво­им бра­том и его дру­зья­ми. Это про­изо­шло в 935 го­ду. Из­руб­лен­ное те­ло свя­то­го Вя­че­сла­ва несколь­ко дней ле­жа­ло без по­гре­бе­ния, от­че­го на­род него­до­вал и вол­но­вал­ся. Мать, узнав об уби­е­нии Вя­че­сла­ва, по­хо­ро­ни­ла его те­ло в церк­ви при кня­же­ском дво­ре. Кровь, про­ли­тую в цер­ков­ных две­рях, дол­го не мог­ли от­мыть. Бо­ле­слав, став пра­ви­те­лем, за­нял­ся ис­ко­ре­не­ни­ем пра­во­сла­вия в Че­хии и на­саж­де­ни­ем ка­то­ли­че­ства. Он на­ста­и­вал на слу­же­нии ли­тур­гии толь­ко на ла­тин­ском язы­ке. Под дав­ле­ни­ем на­ро­да, по­чи­тав­ше­го Вя­че­сла­ва как му­че­ни­ка, бра­то­убий­ца, по-ви­ди­мо­му, рас­ка­ял­ся и пе­ре­нес его мо­щи в Пра­гу, по­хо­ро­нил их в церк­ви свя­то­го Ви­та. Стра­сто­тер­пец Вя­че­слав вме­сте с кня­ги­ней Люд­ми­лой по­чи­та­ют­ся по­кро­ви­те­ля­ми Че­хии.

Полное житие благоверного князя Вячеслава Чешского

Свя­той Вя­че­слав про­ис­хо­дил из кня­же­ско­го ро­да, пра­вив­ше­го в Че­хии[1], и при­хо­дил­ся вну­ком свя­той му­че­ни­це Люд­ми­ле[2]; его ро­ди­те­ли – Вра­ти­слав[3], князь Чеш­ский, и же­на его Дра­го­мира име­ли, кро­ме него, еще двух сы­но­вей: Бо­ле­сла­ва и Спы­тигне­ва, и несколь­ко до­че­рей; сре­ди всех он вы­да­вал­ся сво­и­ми да­ро­ва­ни­я­ми и доб­ро­той. Ко­гда свя­той Вя­че­слав стал под­рас­тать, отец его, по обы­чаю то­го вре­ме­ни, про­сил епи­ско­па и иере­ев со всем при­чтом цер­ков­ным при­звать на него бла­го­сло­ве­ние Бо­жие. Епи­скоп, от­слу­жив ли­тур­гию в церк­ви Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и по­ста­вив за­тем от­ро­ка на сту­пе­ни хра­ма, бла­го­сло­вил его та­ки­ми сло­ва­ми:

– Гос­по­ди Бо­же, Иису­се Хри­сте, бла­го­сло­ви сие от­ро­ча, яко­же бла­го­сло­вил еси пра­вед­ных Тво­их – Ав­ра­ама, Иса­а­ка и Иа­ко­ва, и вен­чай его, яко­же вен­чал еси пра­во­вер­ных ца­рей, рав­ноап­о­столь­ных Кон­стан­ти­на и Еле­ну.

С это­го-то осо­бен­но вре­ме­ни Бо­жи­ей бла­го­да­тию от­рок стал рас­ти и пре­успе­вать. Баб­ка его, свя­тая Люд­ми­ла, по­ру­чи­ла од­но­му свя­щен­ни­ку, сво­е­му ду­хов­ни­ку, учить его сла­вян­ской гра­мо­те, ко­то­рою свя­той очень ско­ро овла­дел вполне. Ви­дя его успе­хи, отец от­пра­вил его в го­род Бу­деч учить­ся ла­тин­ско­му язы­ку и дру­гим на­у­кам; во всем этом он пре­успе­вал к удив­ле­нию учи­те­лей.

Но во­лею Бо­жи­ею слу­чи­лось, что князь Вра­ти­слав ско­ро умер[4], и свя­той Вя­че­слав, юный еще воз­рас­том, всту­пил на ро­ди­тель­ский пре­стол. Здесь в сане пра­ви­те­ля вы­ка­зал он в осо­бен­но­сти свои да­ро­ва­ния: вме­сте с сво­ею ма­те­рью он ста­рал­ся об улуч­ше­нии управ­ле­ния стра­ны, за­бо­тил­ся о сво­ем се­мей­стве: вы­дал за­муж се­стер сво­их в со­сед­ние кня­же­ства, на­блю­дал за вос­пи­та­ни­ем млад­ших бра­тьев, не упус­кая слу­чая и са­мо­му рас­ши­рить свои по­зна­ния, так что ско­ро он изу­чил вполне не толь­ко сла­вян­скую и ла­тин­скую, но и гре­че­скую гра­мо­ту, пре­вос­хо­дя в этом от­но­ше­нии вся­ко­го свя­щен­ни­ка или да­же епи­ско­па. Бог бла­го­слов­лял его де­я­тель­ность, ода­ряя его пре­муд­ро­стью. Он же усерд­но ста­рал­ся уго­дить Бо­гу, за­бо­тил­ся об убо­гих, кор­мил их, при­ни­мал стран­ных по сло­ву Еван­гель­ско­му: "ибо ал­кал Я, и вы да­ли Мне есть; жаж­дал, и вы на­по­и­ли Ме­ня; был стран­ни­ком, и вы при­ня­ли Ме­ня" (Мф.25:35), по­чи­тал ду­хо­вен­ство, стро­ил и укра­шал церк­ви, ко всем от­но­сил­ся с лю­бо­вью, как к бо­га­тым, так и к бед­ным, и во всю недол­говре­мен­ную жизнь свою по­мыш­лял толь­ко о бла­гом.

Но диа­вол, ис­кон­ный враг ро­да че­ло­ве­че­ско­го, и те­перь вся­че­ски ста­рал­ся по­се­ять сму­ты: неко­то­рые зло­мыс­лен­ные вель­мо­жи за­хо­те­ли вос­поль­зо­вать­ся мо­ло­до­стью свя­то­го, так как по смер­ти от­ца сво­е­го он остал­ся все­го во­сем­на­дца­ти лет. И вот, сна­ча­ла они ста­ли вос­ста­нав­ли­вать кня­зя Вя­че­сла­ва про­тив его ма­те­ри, го­во­ря, что она уби­ла его баб­ку, свя­тую Люд­ми­лу, и зло­умыш­ля­ет про­тив него. Вя­че­слав спер­ва по­ве­рил этим сло­вам и от­пра­вил свою мать в го­род Бу­деч, но ско­ро вспом­нил сло­ва апо­сто­ла Пав­ла: "По­чи­тай от­ца тво­е­го и мать, это пер­вая за­по­ведь с обе­то­ва­ни­ем" (Еф.6:2); вер­нул мать об­рат­но в свой дом и с горь­ки­ми сле­за­ми ка­ял­ся, го­во­ря:

– Гос­по­ди Бо­же мой, не вме­ни мне се­го во грех, – и по­вто­рял сло­ва Псал­мо­пев­ца: "Гре­хов юно­сти мо­ей и пре­ступ­ле­ний мо­их не вспо­ми­най" (Пс.24:7).

С этих пор он вся­че­ски по­чи­тал свою мать, так что она ра­до­ва­лась его бла­го­че­стию и доб­ро­те: он пи­тал увеч­ных, за­бо­тил­ся о вдо­вах и си­ро­тах, вы­ку­пал плен­ных, всем де­лал доб­ро, и всю­ду про­слав­ля­лось имя доб­ро­го и пра­вед­но­го кня­зя Вя­че­сла­ва.

Зло­на­ме­рен­ные вель­мо­жи, уви­дав, что их за­мыс­лы не уда­лись вслед­ствие ра­зу­ма и бла­го­нра­вия свя­то­го, ста­ли воз­му­щать про­тив него бра­та его – Бо­ле­сла­ва, ко­то­рый, как млад­ший, дол­жен был под­чи­нять­ся Вя­че­сла­ву. Они вну­ши­ли Бо­ле­сла­ву, буд­то князь Вя­че­слав со сво­и­ми со­вет­ни­ка­ми и с ма­те­рью умыш­ля­ют из­ве­сти его, и со­ве­то­ва­ли ему для спа­се­ния сво­ей жиз­ни убить свя­то­го кня­зя и са­мо­му за­нять кня­же­ский пре­стол. Эти злоб­ные со­ве­ты со­блаз­ни­те­лей сму­ти­ли ум Бо­ле­сла­ва, и он стал по­мыш­лять о смер­ти сво­е­го бра­та, по­доб­но то­му, как по­чти сто лет спу­стя[5] Свя­то­полк Ока­ян­ный, же­лая быть еди­но­власт­ным в Рус­ской зем­ле, за­ду­мал из­бить бра­тьев.

Же­лая ис­пол­нить свое пре­ступ­ное на­ме­ре­ние, Бо­ле­слав при­гла­сил бра­та к се­бе на освя­ще­ние церк­ви, ко­то­рое долж­но бы­ло про­изой­ти в вос­крес­ный день, с ко­им сов­па­ло то­гда и празд­но­ва­ние па­мя­ти свя­тых Кос­мы и Да­ми­а­на. Свя­той Вя­че­слав, при­е­хав и от­слу­шав свя­тую ли­тур­гию, хо­тел воз­вра­тить­ся об­рат­но в Пра­гу[6], но Бо­ле­слав стал удер­жи­вать его, упра­ши­вая не оби­деть его от­ка­зом от уго­ще­ния, ко­то­рое он при­го­то­вил. Свя­той со­гла­сил­ся остать­ся, хо­тя, ко­гда он вы­шел на двор Бо­ле­сла­вов, слу­ги пре­ду­пре­жда­ли его о за­мыс­лах бра­та. Свя­той не по­ве­рил это­му, воз­ла­гая всю свою на­деж­ду на Бо­га. Весь тот день они в ра­до­сти про­ве­ли вме­сте; а меж­ду тем но­чью зло­деи со­бра­лись во дво­ре од­но­го из за­го­вор­щи­ков, по име­ни Гне­вы­са, и вме­сте с Бо­ле­сла­вом об­ду­мы­ва­ли, как бы им убить св. Вя­че­сла­ва, и ре­ши­ли на­пасть на него, как толь­ко он встанет и пой­дет к утрене, так как зна­ли, что по бла­го­че­стию сво­е­му свя­той не про­пу­стит служ­бы. И их пред­по­ло­же­ния сбы­лись: лишь толь­ко раз­дал­ся бла­го­вест к утрене, Вя­че­слав тот­час встал со сло­ва­ми:

– Сла­ва Те­бе, Гос­по­ди Бо­же мой, яко дал еси свет и мне до­жи­ти до се­го утра.

За­тем он одел­ся и, умыв­шись, по­шел в цер­ковь; в во­ро­тах до­ма его до­гнал Бо­ле­слав. Свя­той, обер­нув­шись, ска­зал:

– Здрав­ствуй, брат; вче­ра хо­ро­шо…

Но не успел он до­кон­чить сво­ей ре­чи, как Бо­ле­слав по на­у­ще­нию диа­во­ла вы­хва­тил свой меч из но­жен и уда­рил им бра­та по го­ло­ве со сло­ва­ми:

– Се­го­дня хо­чу те­бя еще луч­ше уго­стить.

Вя­че­слав вос­клик­нул:

– Брат, что ты за­ду­мал?

И схва­тив его и по­ва­лив на зем­лю, спро­сил:

– Брат мой, ка­кое зло я сде­лал те­бе?

Но тут под­бе­жал один из за­го­вор­щи­ков и по­ра­зил свя­то­го в ру­ку. То­гда он, оста­вив Бо­ле­сла­ва, по­бе­жал к церк­ви. За­го­вор­щи­ки бро­си­лись за ним и двое из них – Че­ста и Ти­ра – за­ру­би­ли его в са­мых две­рях цер­ков­ных, а тре­тий – Гне­вы­са – прон­зил его еще ме­чом в реб­ра. Бла­жен­ный ис­пу­стил дух со сло­ва­ми:

– Гос­по­ди, в ру­ки Твои пре­даю дух мой.

По уби­е­нии кня­зя зло­деи ста­ли из­би­вать его дру­жи­ну, гра­бить и из­го­нять всех тех, ко­го свя­той Вя­че­слав при­ютил в сво­ем до­ме; за­го­вор­щик Ти­ра стал со­ве­то­вать Бо­ле­сла­ву на­пасть и на мать, чтобы сра­зу из­ба­вить­ся и от бра­та и от ма­те­ри, но тот от­ве­тил, что это еще успе­ет­ся, так как ей неку­да скрыть­ся.

Те­ло же свя­то­го Вя­че­сла­ва за­го­вор­щи­ки из­ру­би­ли и бро­си­ли без по­гре­бе­ния, толь­ко ка­кой-то свя­щен­ник при­крыл его по­кры­ва­лом. В то вре­мя мать свя­то­го, услы­шав о его уби­е­нии, бро­си­лась ис­кать его и, уви­дев из­руб­лен­ные его остан­ки, за­ли­лась горь­ки­ми сле­за­ми. Она со­бра­ла все ча­сти его те­ла и, не смея от­не­сти их к се­бе, тут же, на дво­ре свя­щен­ни­ка этой церк­ви, омы­ла, оде­ла, и то­гда его от­нес­ли в цер­ковь и по­ло­жи­ли там. От­дав­ши этот по­след­ний долг сво­е­му му­че­ни­че­ски по­гиб­ше­му сы­ну, мать свя­то­го Вя­че­сла­ва, спа­са­ясь от смер­ти, укры­лась в стране хор­ва­тов[7], так что, ко­гда Бо­ле­слав взду­мал и к ней по­слать убийц, то они ее уже не мог­ли най­ти.

Остан­ки бла­жен­но­го кня­зя несколь­ко вре­ме­ни еще на­хо­ди­лись в церк­ви, ожи­дая по­гре­бе­ния, по­ка, на­ко­нец, поз­во­ли­ли по­звать свя­щен­ни­ка, чтобы со­вер­шить от­пе­ва­ние свя­то­го му­че­ни­ка и по­хо­ро­нить его. А кровь его, про­ли­тую в две­рях цер­ков­ных, как ни ста­ра­лись, ни­как не мог­ли от­мыть. По ис­те­че­нии же трех дней она са­ма ис­чез­ла чу­дес­ным об­ра­зом[8].

Вско­ре бра­то­убий­ца Бо­ле­слав со­знал свой тяж­кий грех и горь­ко пла­кал, рас­ка­и­ва­ясь и го­во­ря:

– Я со­гре­шил, и грех мой и без­за­ко­ния мои я знаю, Бо­же, по­мо­ги мне, греш­но­му.

Он по­слал свя­щен­ни­ков и сво­их при­бли­жен­ных пе­ре­не­сти мо­щи свя­то­го Вя­че­сла­ва в столь­ный град Пра­гу, и их с че­стью по­ло­жи­ли по пра­вую сто­ро­ну ал­та­ря в церк­ви свя­то­го Ви­та, ко­то­рую со­здал сам свя­той.


При­ме­ча­ния

[1] Че­хия за­ни­ма­ет Сред­не­ев­ро­пей­ское плос­ко­го­рье, окру­жен­ное со всех по­чти сто­рон го­ра­ми и оро­ша­е­мое ре­кой Ла­бой (Эль­бой) с ее при­то­ка­ми. В от­да­лен­ной древ­но­сти эта стра­на бы­ла за­ня­та кельт­ским на­ро­дом – бой­я­ми, от ко­то­рых она но­сит дру­гое на­зва­ние – Бо­ге­мии. Неза­дол­го до Р.Х. бойи бы­ли из­гна­ны гер­ман­ца­ми, мар­ко­ма­на­ми, вед­ши­ми дол­гие вой­ны с рим­ля­на­ми и окон­ча­тель­но ис­чез­нув­ши­ми в по­ло­вине V в.; вско­ре по­сле это­го, ве­ро­ят­но, по­се­ли­лись в опу­стев­шей стране сла­вян­ские пле­ме­на че­хов, по ко­то­рым и стра­на про­зва­лась Че­хи­ей. Ко­гда свя­тые бра­тья Ки­рилл и Ме­фо­дий рас­про­стра­ня­ли хри­сти­ан­ство в сла­вян­ских стра­нах – Мо­ра­вии и Пан­но­нии, то­гда ими же бы­ли кре­ще­ны и че­хи, и у них вве­де­но бы­ло бо­го­слу­же­ние на сла­вян­ском язы­ке; хри­сти­ан­ство у че­хов рас­про­стра­ни­лось очень силь­но, и ско­ро у них по­яви­лись свя­тые по­движ­ни­ки; в пра­во­слав­ной церк­ви из­вест­ны: бла­жен­ная Люд­ми­ла, свя­той Вя­че­слав и пре­по­доб­ный Про­ко­пий, жив­ший уже в XI ве­ке (па­мять его празд­ну­ет­ся 16 сен­тяб­ря). Но еще до Кре­ще­ния че­хов свя­ты­ми пер­во­учи­те­ля­ми сла­вян по­яви­лись в Че­хии и немец­кие мис­си­о­не­ры, ко­то­рые ста­ли рас­про­стра­нять бо­го­слу­же­ние на ла­тин­ском язы­ке, а так как они при этом поль­зо­ва­лись по­кро­ви­тель­ством мо­гу­ще­ствен­ных немец­ких го­су­дарств, со­сед­них с че­ха­ми, то им с те­че­ни­ем вре­ме­ни уда­лось со­вер­шен­но вы­тес­нить сла­вян­ское бо­го­слу­же­ние, ко­то­рое уже в XI в. при­хо­ди­лось за­щи­щать свя­то­му Про­ко­пию, хо­тя ме­ста­ми оно про­дол­жа­ло со­хра­нять­ся и поз­же.

[2] Па­мять ее празд­ну­ет­ся 16 сен­тяб­ря.

[3] Всту­пил на кня­же­ский чеш­ский пре­стол в по­след­них го­дах IX в.

[4] Князь Вра­ти­слав умер в 920 го­ду по Р.Х.

[5] В 1015 го­ду.

[6] Сто­ли­ца Че­хии, на­хо­дит­ся на р. Вл­та­ве, при­ток Ла­бы.

[7] Сла­вян­ское пле­мя, жи­ву­щее по бе­ре­гу Адри­а­ти­че­ско­го мо­ря и по ре­кам Са­ве и Дра­ве, при­то­кам Ду­ная, к югу от Че­хии.

[8] Му­че­ни­че­ская кон­чи­на свя­то­го Вя­че­сла­ва, кня­зя Чеш­ско­го, про­изо­шла в 935 г., в 28 день сен­тяб­ря.