Акафист святому и праведному Иосифу, обручнику Пресвятой Девы Марии

Составитель: профессор МДА П.С. Казанский

Одобрен: решение Св. Синода 28 мая 1871 года №640

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 января (26 декабря ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный хранителю Пресвятыя Девы Марии, пестуне и кормителю Богочеловека, праведный Иосифе, прославляя служение твое неизреченной тайне воплощения Бога Слова, похвальная восписуем ти. Ты же ныне, предстоя престолу Христа Бога нашего и имея велие дерзновение к Нему, молися о нас, взывающих ти:

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Икос 1

Ангелом непостижимую тайну рождения Бога Слова от Пренепорочныя Девы соблюдая чисту от клеветы людей и коварства диавола, тебе, праведный Иосифе, смиреннаго тектона, избра Бог быти хранителя и свидетеля девства Пресвятыя Марии. Темже прославляя тя, яко избраннаго таинника Божия, взываем ти:

Радуйся, честная отрасле от корене Иессеова; радуйся, внутрь украшенный царским величием. Радуйся, скудостью в земном духовное стяжавый богатство; радуйся, безвестностью славу вечную обретый. Радуйся, славный паче царей; радуйся, праведный паче патриархов и праотцев.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 2

Видя Деву Марию, при храме воспитавшуюся, совершеннолетию сущу, первосвященник Захария возопи ко Господу: Господи, покажи мужа, достойнаго обручитися с Девою; егда же процвете жезл Иосифа, вручая ему Деву, воспеваше Богу: Аллилуия.

Икос 2

Разумна есть всем концем земли праведность твоя, святый Иосифе, яко несравненныя чести сподобился еси обручником быти Преблагословенныя Девы, из Неяже безмужно произыде Христос Бог, ты бо крепкия ради веры, чистоты, смирения и преспеяния во всех добродетелех на сие избран был еси. Темже взываем ти:

Радуйся, праведне Чистейшей обручивыйся; радуйся, муже веры, приявший под кров свой Святую Деву Марию, верою соделавшуюся Престолом Божиим. Радуйся, смиренный духом; радуйся, простый сердцем. Радуйся, добродетелями преукрашенный; радуйся, святый, Святейшей послуживший.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тогда к зачатию неискусобрачную, дивной тайны не ведущу Иосифу, да от самого Бога наученный, возопиет к Нему: Аллилуия.

Икос 3

Имущую Богоприятную утробу Деву видев, Иосиф смятеся, зря не к брачней и бракоокрадованную помышляя; но праведен сый, восхоте ю тай пустити, Богу, ведущему вся, суд вверяя и нас научив взывати:

Радуйся, целомудрия ревнителю; радуйся, израильтянине, в нем же льсти несть. Радуйся, благий сердцем; радуйся, кроткий нравы. Радуйся, все упование на Бога полагаяй; радуйся, промышлению Его себе и других вверяяй.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 4

Бурю помышлений сумнительных целомудреннаго Иосифа укрощая, Ангел открывает тайну рождения от безневестныя Марии Сына Божия, Спасителя мира, якоже глагола: и наречеши имя Ему Иисус, Той бо спасет люди Своя от грех их, Ему же вопием вси: Аллилуия.

Икос 4

Слышав в писании Господа, глаголющаго: се Дева в чреве приимет и родит сына Эммануила, веровал еси, праведный Иосифе, глаголанному от Ангела, яко книгу запечатленную, в ней же перстом Отчим написася Слово, приял еси Марию в дом свой, яко раб, служа Непорочней со страхом и ревностию. Сего ради взываем ти:

Радуйся, яко приложил еси сердце твое к познанию закона Божия; радуйся, яко открыл еси смысл твой к принятию таин Божиих. Радуйся, яко прежде всех людей сподобился еси уведети велию благочестия тайну, яко на земли явися Бог; радуйся, яко познал еси пришествие Его быти ради спасения людей от грех их. Радуйся, яко несомненно уверовал еси, яже быша тебе откровена; радуйся, яко вера вменися тебе в правду.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 5

Богоизбранную Отроковицу приимши в дом свой, блаженне Иосифе, любил еси Ю, яко обручницу, почитал еси Ю, яко Пречистую Деву и Матерь Спасителя мира, и служил Ей со страхом и благоговением, вседушно подвизаяся, да совершатся вся в Законе и пророцех писанная, и купно с Мариею вопия Богу: Аллилуия.

Икос 5

Видев в яслех Вифлеемских звезду, возсиявшую от Иакова, первый поклонился еси Рожденному, и егда небо звезду, Ангели пение, пастыри исповедание и волсви поклонение и дары приношаху Ему, ты же, праведный Иосифе, всего себе принесл еси в дар Господу, и жизнь и попечения и труды отдавая на служение Ему. Сего ради вопием ти:

Радуйся, узревший прежде всех восхождение на земли незаходимаго Солнца правды; радуйся, первый на земли свидетелю и служителю воплощения Сына Божия, прежде век от Отца рожденнаго. Радуйся, тектоне земный, сподобивыйся имени отца Архитектона Небеснаго; радуйся, хранителю и попечителю Отрочати, Ему же со страхом служат чины Ангельские. Радуйся, благоговейный служителю Матери Бога Слова.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 6

Проповеданнаго Законом и пророки яко человека осмодневна обрезал еси, и хранимое в Троичном Совете имя Иисус, яко драгоценный бисер от сокровищ пренебесных принесенный, во откровение всех людей подал еси, Иосифе, им же Ангелов удивив, человеков обрадовав, демонов устрашив, и, яко миром благовонным всю вселенную облагоухав, возопил еси к Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсиявший тебе, праведный Иосифе, в младенце Иисусе проречением Симеона свет во откровение языков и славу людей Израилевых, абие облаком скорби покрывается: народ бо смущается, Ирод беснуется, души Отрочати ища, в сердце Матери оружие пройти предрекается, да вера и терпение твое явны будут всем. Темже тебе, яко крепкому в терпении и в вере непоколебимому, взываем:

Радуйся, яко злато в горниле, очищаемый непрестанно искушениями; радуйся, в радости смиренный, в скорби же терпеливый. Радуйся, всегда верный тайнам, вверенным тебе; радуйся, в мужестве непоколебимый. Радуйся, верою, яко звездою, в мрачных путех жизни руководимый; радуйся, упование на Бога, яко якорь, в бурях житейскаго плавания имевый.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 7

Хотяй спасти от злобы Иродовы пришедшаго спасти мир, не вопрошал еси, дивный Иосифе, Ангела, дающаго ти повеление о бегстве в Египет, иныя спасаяй себе ли не может спасти; но яко муж веры, яко новый Авраам, выну готов сый на послушание, не помышляя о трудах пути, ниже испытуя времени возвращения, абие же с Мариею и Младенцем устремился еси в Египет, радостно вопия Богу: Аллилуия.

Икос 7

Новый в Египте показался еси Иосиф паче онаго древняго патриарха, спасшаго люди Египетския от глада: ты бо спасл еси от смерти Спасителя мира и людем Египетским, гладом нечестия гибнущим, хлеб животный принесл еси и семена вечной жизни насеял еси, от них же возрасте дивное прозябение в пустынях Египетских. Темже вопием ти:

Радуйся, скорби и труды Христа ради в пути радостно терпевый; радуйся, детоводителю Отрока Иисуса, в пустыни водившаго иногда Израиля столпом огненным и облачным. Радуйся, питателю Питавшего люди Своя манною; радуйся, носивший на руках Творца и Носителя всея твари. Радуйся, спасый от Иродовой злобы Спасшаго иногда люди Божии от горькой работы фараоновой; радуйся, Египту за рабство благодать сыноположения предуказавый.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 8

Странное видев чудо, еже о Иисусе, Бога по предречению родитися во плоти имеюща, и младенца повита в яслех, Деву Матерь, Ангелов славословие и плоти обрезание, волхвов с востока пришествие с дары на поклонение и бегство в Египет от Иродова неистовства, спасение всех людей и Свет языков, якоже рече Симеон, и оружие в сердце родившей, познал еси Его Бога истинна быти и истинна человека и сего ради возопил еси Ему: Аллилуия.

Икос 8

Всего себе предав Богу, чрез Ангела воззвавшему Сына Своего из Египта, последовал еси велению Его и вселился еси с Иисусом и Материю Его в Назарете, да сбудется слово пророка о нем, яко Назорей наречется. Темже и мы тебе, яко верному слуге Божию, вопием:

Радуйся, споспешниче Божия изволения; радуйся, соучастниче Божия домостроительства. Радуйся, присный собеседниче Ангелов; радуйся, на земли в глубины таин небесных посвященный. Радуйся, пророков проречения о Иисусе слышавый; радуйся, вся благоговейно в глубине сердца сохранивый, никому же поведая.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 9

Всяко колено небесных, земных и преисподних покланяется о имени Иисусовом, тебе же, чудный Иосифе, повинуяся бе Отроча Иисус, яко отцу. Мы же таковому к тебе снисхождению Господа чудящеся, вопием Ему: Аллилуия.

Икос 9

Вития многовещанная недоумеют по достоянию восхвалити тя, праведный Иосифе: Матерь Божия, Царица неба и земли именует тя господином своим, воплотившийся Сын Божий нарицает тя отцем, и дом твой на земли бысть вместилище святыни пренебесныя, яко в нем обиташе Царь неба и земли. Темже мы смиренно вопием ти:

Радуйся, избранниче Божий, иже храняше кивот святыни пренебесныя; радуйся, дивный тектоне, в его же доме живяше Творец неба и земли. Радуйся, питателю и попечителю Отрока Иисуса, иже, яко Бог, дает бытие всем тварям и промышляет о всем мире, видимом и невидимом; радуйся, яко на земли сподобился еси лицезрети Сына Божия и держати Его в объятиях, и лобызати Его. Радуйся, яко и по отшествии в горния обители во свете лица Его, Царя славы, блаженствуеши и выну прославляеши Его со Отцем и Святым Духом.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 10

Спасти можеши всякаго, к твоему предстательству и заступлению прибегающаго, блаженне Иосифе, како бо, иже на земли бе повинуяся тебе во всем, не услышит тя предстояща ныне пред Ним на небе и вопиюща с Ангельскими лики: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси крепкая всем, к твоему предстательству прибегающим, праведный Иосифе, темже не презри и нас, к твоему заступлению притекающих, в бурях искушений, в бедах и скорбех житейских взывающих ти:

Радуйся, скорый заступниче наш в нуждах и напастех; радуйся, сильный предстателю о нас пред Богом. Радуйся, твердое упование наше в буре смущения и недоумении; радуйся, скорое избавление от клеветы человеческия. Радуйся, питателю Того, иже носит всяческая глаголом силы Своея; радуйся, избавляющий нас от глада душевнаго и всякия скорби.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, богомудре Иосифе, и молим тя, якоже хранил еси от всякаго вреда и озлобления самого Христа Господа, сохрани своим предстательством пред Ним Церковь Его Святую Православную от всякаго озлобления врагов видимых и невидимых, огради заступлением твоим от всякия козни страну нашу Российскую, да тихое и безмолвное житие провождающе, вопием Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоподательна светильника, сущим во тьме неразумия явльшагося, узрел еси во храме двоенадесятилетняго Отрока Иисуса, подающа свет истиннаго ведения учителям закона Божия и открывающа тайну Своего великаго служения по предопределению Отца Нeбеснаго. Темже вопием ти:

Радуйся, верный хранителю закона Отеческаго; радуйся, яко ревнуя о соблюдении закона, и Отрока Иисуса в дом Отца Небеснаго приводил еси. Радуйся, яко егда оста Отрок Иисус в Иерусалиме, мневше Его в дружине суща, вкупе с Материю Его отечески печалися о Нем; радуйся, яко иска Его во сродницех и знаемых и не обретше, возвратися в Иерусалим и по триех днех обрете Его в церкви, седящаго посреде учителей и послушающаго их, и вопрошающаго их. Радуйся, яко слышал еси откровение тайны, егда глаголаше Отрок Иисус: не весте ли, яко в тех, яже Отца моего, достоит быти Ми; радуйся, видевый и свидетельствовавый, яко Иисус преспеваше премудростию и возрастом, и благодатию у Бога и человек.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 12

Благодатию у Бога и человеков видя преспевающа Отрока Иисуса и с возрастом тела премудростию преспевающа, вся слагал еси в сердце твоем, яко раб верный, храня вверенное сокровище в тайне до дне, внегда начаша вопити Ему вси верующии яко Богу и Спасителю мира: Аллилуия.

Икос 12

Поюще труды и подвиги твоя, славим и блаженное успение твое: на руках бо Бога Слова и Матери Его сладце почил еси от трудов твоих, праведный Иосифе, блаженной вечности имея несомненное уверение. Темже вопием ти:

Радуйся, верный в великом служении; радуйся, сего ради величайшей почести от Бога сподобивыйся. Радуйся, содруживыйся на земли с славою и красотою неба; радуйся, Отцем будущаго века в будущий век с миром отпущенный. Радуйся, благовествовавый Давиду радость велию; радуйся, всем сущим во аде весть известную принесший, яко прииде Христос, имеяй свободити и спасти род человеческий.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 13

О святый и праведный Иосифе! Приими сие малое моление наше и твоим сильным ходатайством ко Христу Богу умоли Его, да благодатию Своею соделает нас тверды и непоколебимы в православной вере, ревностны и непреткновенны в соблюдении заповедей Его, и дарует вся полезная к временному и вечному житию нам, вопиющим Ему: Аллилуия.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Ґкafістъ с™0му и3 првdному їHсифу, њбрyчнику прес™ой дв7ы марjи

Кондaкъ №.

Избрaнный храни1телю прес™hz дв7ы мRjи, пёстуне и3 корми1телю бGочlвёка, првdный їHсифе, прославлsz служeніе твоE неизречeнной тaйнэ воплощeніz бGа сл0ва, похвaльнаz восписyемъ ти2. тh же нhнэ, предстоS пrт0лу хrтA бGа нaшегw и3 и3мёz вeліе дерзновeніе къ немY, моли1сz њ нaсъ, взывaющихъ ти2:

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Јкосъ №.

ЃгGлом непостижи1мую тaйну рождeніz бGа сл0ва t пренепор0чныz дв7ы соблюдaz чи1сту t клеветы2 людeй и3 ковaрства діaвола, тебE, првdный їHсифе, смирeннаго тeктона, и3збрA бGъ бhти храни1телz и3 свидётелz дёвства прес™hz мRjи. тёмже прославлsz тS, ћкw и3збрaннаго таи1нника б9іz, взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, честнaz tрасле t к0рене їессeова: рaдуйсz, внyтрь ўкрaшенный цaрскимъ вели1чіемъ.

Рaдуйсz, скyдостію въ земн0мъ дух0вное стzжaвый богaтство: рaдуйсz, безвёстностью слaву вёчную њбрэтhй.

Рaдуйсz, слaвный пaче царeй: рaдуйсz, првdный пaче патріaрхwвъ и3 прaoтцєвъ.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ в7.

Ви1дz дёву мRjю, при хрaмэ воспитaвшуюсz, совершеннолётню сyщу, первосщ7eнникъ захaріz возопи2 ко гDу: гDи, покажи2 мyжа, дост0йнаго њбручи1тисz съ дв7ою: є3гдA же процвэтE жeзлъ їHсифа, вручaz є3мY дв7у, воспэвaше бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Разyмна є4сть всBмъ концє1мъ земли2 првdность твоS, с™hй їHсифе, ћкw несравнeнныz чeсти спод0билсz є3си2 њбрyчникомъ бhти пребlгословeнныz дв7ы, и3з8 неsже безмyжнw произhде хrт0съ бGъ, тh бо крёпкіz рaди вёры, чистоты2, смирeніz и3 преспёzніz во всёхъ добродётелэхъ на сіE и3збрaнъ бhлъ є3си2. тёмже взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, прaведне чистёйшей њбручи1выйсz: рaдуйсz, мyже вёры, пріsвшій под8 кр0въ св0й с™yю дв7у мRjю, вёрою содёлавшуюсz пrт0ломъ б9іимъ.

Рaдуйсz, смирeнный дyхомъ: рaдуйсz, пр0стый сeрдцемъ.

Рaдуйсz, добродётелzми преукрашeнный: рaдуйсz, с™hй, с™ёйшей послужи1вшій.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ G.

Си1ла вhшнzгw њсэни2 тогдA къ зачaтію неискусобрaчную, ди1вной тaйны не вёдущу їHсифу, да t самогw2 бGа научeнный, возопіeтъ къ немY: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мyщую бGопріsтную ўтр0бу дв7у ви1дэвъ, їHсифъ смzтeсz, зрS не къ брaчнэй и3 бракоwкрaдованную помышлsz: но прaведенъ сhй, восхотЁ ю5 тaй пусти1ти, бGу, вёдущему вс‰, сyдъ ввэрsz и3 нaсъ научи1въ взывaти:

Рaдуйсz, цэломyдріz ревни1телю: рaдуйсz, і}льтsнине, въ нeмъ же льсти2 нёсть.

Рaдуйсz, бlгjй сeрдцемъ: рaдуйсz, кр0ткій нр†вы.

Рaдуйсz, всE ўповaніе на бGа полагazй: рaдуйсz, промышлeнію є3гw2 себЁ и3 други1хъ ввэрszй.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ д7.

Бyрю помышлeній сумни1тельныхъ цэломyдреннагw їHсифа ўкрощaz, ѓгGлъ tкрывaетъ тaйну рождeніz t безневёстныz мRjи сн7а б9іz, спcтелz мjра, ћкwже глаг0ла: и3 наречeши и4мz є3мY ї}съ, т0й бо спасeтъ лю1ди сво‰ t грBхъ и4хъ, є3мY же вопіeмъ вси2: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ въ писaніи гDа, глаг0лющаго: сE дв7а въ чрeвэ пріи1метъ и3 роди1тъ сhна є3мманyила, вёровалъ є3си2, првdный їHсифе, глаг0ланному t ѓгGла, ћкw кни1гу запечатлённую, въ нeй же пeрстомъ n§имъ написaсz сл0во, пріsлъ є3си2 мRjю въ д0мъ св0й, ћкw рaбъ, служA непор0чнэй со стрaхомъ и3 рeвностію. сегw2 рaди взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, ћкw приложи1лъ є3си2 сeрдце твоE къ познaнію зак0на б9іz: рaдуйсz, ћкw tкрhлъ є3си2 смhслъ тв0й къ принsтію тaинъ б9іихъ.

Рaдуйсz, ћкw прeжде всёхъ людeй спод0билсz є3си2 ўвёдэти вeлію бlгочeстіz тaйну, ћкw на земли2 kви1сz бGъ: рaдуйсz, ћкw познaлъ є3си2 пришeствіе є3гw2 бhти рaди сп7сeніz людeй t грBхъ и4хъ.

Рaдуйсz, ћкw несомнённw ўвёровалъ є3си2, ћже бhша тебЁ tкровeна: рaдуйсz, ћкw вёра вмэни1сz тебЁ въ прaвду.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ є7.

БGоизбрaнную nтрокови1цу пріи1мши въ д0мъ св0й, бlжeнне їHсифе, люби1лъ є3си2 ю5, ћкw њбрyчницу, почитaлъ є3си2 ю5, ћкw пречcтую дв7у и3 м™рь спcтелz мjра, и3 служи1лъ є4й со стрaхомъ и3 бlгоговёніемъ, вседyшнw подвизazсz, да совершaтсz вс‰ въ зак0нэ и3 прbр0цэхъ пи1саннаz, и3 кyпнw съ мRjею вопіS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвъ въ ћслехъ виfлеeмскихъ ѕвэздY, возсіsвшую t їaкwва, пeрвый поклони1лсz є3си2 рождeнному, и3 є3гдA нeбо ѕвэздY, ѓгGли пёніе, пaстыри и3сповёданіе и3 волсви2 поклонeніе и3 дaры приношaху є3мY, ты2 же, првdный їHсифе, всегw2 себE принeслъ є3си2 въ дaръ гDу, и3 жи1знь и3 попечє1ніz и3 труды2 tдавaz на служeніе є3мY. сегw2 рaди вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ўзрёвшій прeжде всёхъ восхождeніе на земли2 незаходи1магw сlнца прaвды: рaдуйсz, пeрвый на земли2 свидётелю и3 служи1телю воплощeніz сн7а б9іz, прeжде вёкъ t nц7A рождeннаго.

Рaдуйсz, тeктоне земнhй, спод0бивыйсz и4мени nтцA ґрхітeктона нбcнагw: рaдуйсz, храни1телю и3 попечи1телю nтрочaти, є3мY же со стрaхомъ слyжатъ чи1ны агGльскіе.

Рaдуйсz, бlгоговёйный служи1телю м™ри бGа сл0ва.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёданнаго зак0номъ и3 прbр0ки ћкw человёка nсмоднeвна њбрёзалъ є3си2, и3 храни1мое въ трbчномъ совётэ и4мz ї}съ, ћкw драгоцённый би1серъ t сокр0вищъ пренбcныхъ принесeнный, во tкровeніе всёхъ людeй п0далъ є3си2, їHсифе, и3мъ же ѓгGлwвъ ўдиви1въ, человёкwвъ њбрaдовавъ, дeмонwвъ ўстраши1въ, и3, ћкw мЂромъ бlговоннымъ всю2 вселeнную њблагоухaвъ, возопи1лъ є3си2 къ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsвшій тебЁ, првdный їHсифе, въ младенцэ ї}сэ проречeніемъ сmмеHна свётъ во tкровeніе kзhкwвъ и3 слaву людeй ї}левыхъ, ѓбіе џблакомъ ск0рби покрывaетсz: нар0дъ бо смущaетсz, и4родъ бэснyетсz, души2 nтрочaти и3щA, въ сeрдце мaтєри nрyжіе пройти2 предрекaетсz, да вёра и3 терпёніе твоE ћвны бyдутъ всBмъ. тёмже тебЁ, ћкw крёпкому въ терпёніи и3 въ вёрэ непоколеби1мому, взывaемъ:

Рaдуйсz, ћкw злaто въ горни1лэ, њчищaемый непрестaннw и3скушeніzми: рaдуйсz, въ рaдости смирeнный, въ ск0рби же терпэли1вый.

Рaдуйсz, всегдA вёрный тaйнамъ, ввёрєннымъ тебЁ: рaдуйсz, въ мyжествэ непоколеби1мый.

Рaдуйсz, вёрою, ћкw ѕвэзд0ю, въ мрaчныхъ путeхъ жи1зни руководи1мый: рaдуйсz, ўповaніе на бGа, ћкw ћкорь, въ бyрzхъ житeйскагw плaваніz и3мёвый.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ ѕ7.

Хотsй спасти2 t ѕл0бы и4рwдовы пришeдшаго сп7сти2 мjръ, не вопрошaлъ є3си2, ди1вный їHсифе, агGла, даю1щагw ти2 повелёніе њ бёгствэ въ є3гЂпетъ, и3нhz спасazй себe ли не м0жетъ спасти2: но ћкw мyжъ вёры, ћкw н0вый ґвраaмъ, вhну гот0въ сhй на послушaніе, не помышлsz њ трудaхъ пути2, нижE и3спытyz врeмени возвращeніz, ѓбіе же съ мRjею и3 младeнцемъ ўстреми1лсz є3си2 въ є3гЂпетъ, рaдостнw вопіS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вый въ є3гЂптэ покaзалсz є3си2 їHсифъ пaче џнагw дрeвнzгw патріaрха, спaсшагw лю1ди є3гЂпєтскіz t глaда: тh бо спaслъ є3си2 t смeрти спcтелz мjра и3 лю1демъ є3гЂпетскимъ, глaдомъ нечeстіz ги1бнущымъ, хлёбъ жив0тный принeслъ є3си2 и3 сёмена вёчной жи1зни насёzлъ є3си2, t ни1хъ же возрастE ди1вное прозzбeніе въ пустhнzхъ є3гЂпетскихъ. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ск0рби и3 труды2 хrтA рaди въ пути2 рaдостнw терпёвый: рaдуйсz, дэтоводи1телю џтрока ї}са, въ пустhни водившаго и3ногдA ї}лz столп0мъ џгненнымъ и3 џблачнымъ.

Рaдуйсz, питaтелю питaвшего лю1ди сво‰ мaнною: рaдуйсz, носи1вшій на рукaхъ творцA и3 носи1телz всёz твaри.

Рaдуйсz, спасhй t и4родовой ѕл0бы спaсшаго и3ногдA лю1ди б9іи t горькой раб0ты фара0новой: рaдуйсz, є3гЂпту за рaбство бlгодaть сыноположeніz предуказaвый.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ }.

Стрaнное ви1дэвъ чyдо, є4же њ їисэ, бGа по предречeнію роди1тисz во пл0ти и3мёюща, и3 младeнца пови1та въ ћслехъ, дв7у м™рь, агGлwвъ славосл0віе и3 пл0ти њбрёзаніе, волхвHвъ съ вост0ка пришeствіе съ дaры на поклонeніе и3 бёгство въ є3гЂпетъ t и4рwдова неи1стовства, сп7сeніе всёхъ людeй и3 свётъ kзhкwвъ, ћкwже речE сmмеHнъ, и3 nрyжіе въ сeрдцэ роди1вшей, познaлъ є3си2 є3гw2 бGа и4стинна бhти и3 и4стинна чlвёка и3 сегw2 рaди возопи1лъ є3си2 є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Всегw2 себE предaвъ бGу, чрeз8 агGла воззвaвшему сн7а своегw2 и3з8 є3гЂпта, послёдовалъ є3си2 велeнію є3гw2 и3 всели1лсz є3си2 съ ї}сомъ и3 м™рію є3гw2 въ назарeтэ, да сбyдетсz сл0во прbр0ка њ нeмъ, ћкw назорeй наречeтсz. тёмже и3 мы2 тебЁ, ћкw вёрному слуге б9ію, вопіeмъ:

Рaдуйсz, споспёшниче б9іz и3зволeніz: рaдуйсz, соучaстниче б9іz домострои1тельства.

Рaдуйсz, при1сный собесёдниче ѓгGлwвъ: рaдуйсz, на земли2 въ глубины2 тaинъ нбcныхъ посвzщeнный.

Рaдуйсz, прbр0кwвъ проречє1ніz њ ї}сэ слhшавый: рaдуйсz, вс‰ бlгоговёйнw въ глубинЁ сeрдца сохрани1вый, никомY же повёдаz.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ f7.

Всsкw колёно нбcныхъ, земнhхъ и3 преисп0днихъ покланsетсz њ и4мени і}совомъ, тебЁ же, чyдный їHсифе, повинyzсz бЁ nтрочA ї}съ, ћкw nтцY. мы2 же таков0му къ тебЁ снисхождeнію гDа чудsщесz, вопіeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вит‡z многовэщ†ннаz недоумёютъ по достоsнію восхвали1ти тS, првdный їHсифе: м™рь б9іz, цRи1ца нб7а и3 земли2 и3менyетъ тS господи1номъ свои1мъ, воплоти1вшійсz сн7ъ б9ій нарицaетъ тS nц7eмъ, и3 д0мъ тв0й на земли2 бhсть вмести1лище с™hни пренбcныz, ћкw въ нeмъ њбитaше цRь нб7а и3 земли2. тёмже мы2 смирeннw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, и3збрaнниче б9ій, и3же хранsше ківHтъ с™hни пренбcныz: рaдуйсz, ди1вный тeктоне, въ є3гw2 же д0мэ живsше творeцъ нб7а и3 земли2.

Рaдуйсz, питaтелю и3 попечи1телю џтрока ї}са, и3же, ћкw бGъ, даeтъ бытіE всёмъ твaрzмъ и3 промышлsетъ њ всёмъ мjрэ, ви1димомъ и3 неви1димомъ: рaдуйсz, ћкw на земли2 спод0билсz є3си2 лицезрёти сн7а б9іz и3 держaти є3гw2 въ њб8sтіzхъ, и3 лобызaти є3гw2.

Рaдуйсz, ћкw и3 по tшeствіи въ гHрніz њби1тєли во свётэ лицA є3гw2, цRS слaвы, бlженствуеши и3 вhну прославлsеши є3гw2 со nц7eмъ и3 с™hмъ д¦омъ.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 м0жеши всsкагw, къ твоемY предстaтельству и3 заступлeнію прибэгaющаго, блажeнне їHсифе, кaкw бо, и4же на земли2 бЁ повинyzсz тебЁ во всBмъ, не ўслhшитъ тS предстоsща нhнэ пред8 ни1мъ на нб7э и3 вопію1ща съ ѓгGльскими ли6ки: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA є3си2 крёпкаz всBмъ, къ твоемY предстaтельству прибэгaющымъ, првdный їHсифе, тёмже не прeзри и3 нaсъ, къ твоемY заступлeнію притекaющихъ, въ бyрzх и3скушeній, въ бэдaхъ и3 ск0рбехъ житeйскихъ взывaющихъ ти2:

Рaдуйсz, ск0рый застyпниче нaшъ въ нуждaхъ и3 напaстэхъ: рaдуйсz, си1льный предстaтелю њ нaсъ пред8 бGомъ.

Рaдуйсz, твeрдое ўповaніе нaше въ бyрэ смущeніи и3 недоумёніи: рaдуйсz, ск0рое и3збавлeніе t клеветы2 человёческіz.

Рaдуйсz, питaтелю тогw2, и3же н0ситъ всsчєскаz глаг0ломъ си1лы своеS: рaдуйсz, и3збавлsющій нaсъ t глaда душeвнагw и3 всsкіz ск0рби.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ №i.

Пёніе всеумилeнное прин0симъ ти2, бGомyдре їHсифе, и3 м0лимъ тS, ћкwже храни1лъ є3си2 t всsкагw вредA и3 њѕлоблeніz самогw2 хrтA гDа, сохрани2 свои1мъ предстaтельствомъ пред8 ни1мъ цRковь є3гw2 с™yю правослaвную t всsкагw њѕлоблeніz врагHвъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ, њгради2 заступлeніемъ твои1мъ t всsкіz к0зни странY нaшу рwссjйскую, да ти1хое и3 безм0лвное житіE провождaюще, вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтоподaтельна свэти1льника, сyщымъ во тмЁ неразyміz ћвльшагосz, ўзрёлъ є3си2 во хрaмэ двоенадесzтилeтнzго џтрока ї}са, подаю1ща свётъ и4стиннагw вёдэніz ўчи1телzмъ зак0на б9іz и3 tкрывaюща тaйну своегw2 вели1кагw служeніz по предwпредэлeнію nц7A нбcнагw. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, вёрный храни1телю зак0на nтeческагw: рaдуйсz, ћкw ревнyz њ соблюдeніи зак0на, и3 џтрока ї}са въ д0мъ nц7A нбcнагw приводи1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw є3гдA њстA џтрwкъ ї}съ въ їеrли1ме, мнёвше є3гw2 въ дружи1нэ сyща, вкyпэ съ м™рію є3гw2 nтeчески печaлисz њ нeмъ: рaдуйсz, ћкw и3скA є3гw2 во ср0дницэхъ и3 знaемыхъ и3 не њбрётше, возврати1сz въ їеrли1мъ и3 по тріeхъ днeхъ њбрёте є3го2 въ цeркви, сэдsщаго посредЁ ўчи1телей и3 послyшающаго и4хъ, и3 вопрошaющаго и4хъ.

Рaдуйсz, ћкw слhшалъ є3си2 tкровeніе тaйны, є3гдA глаг0лаше џтрокъ ї}съ: не вёсте ли, ћкw въ тёхъ, ћже nц7A моегw2, достои1тъ бhти ми2: рaдуйсz, ви1дэвый и3 свидётельствовавый, ћкw ї}съ преспэвaше премyдростію и3 в0зрастомъ, и3 бlгодaтію ў бGа и3 человёкъ.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ в7i.

Блгdтію ў бGа и3 человёкwвъ ви1дz преспэвaюща џтрока ї}са и3 съ в0зрастомъ тёла премyдростію преспэвaюща, вс‰ слагaлъ є3си2 въ сeрдцэ твоeмъ, ћкw рaбъ вёрный, хранS ввёренное сокр0вище въ тaйнэ до днE, внегдA начaша вопи1ти є3мY вси2 вёрующіи ћкw бGу и3 сп7си1телю мjра: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще труды2 и3 п0двиги тво‰, слaвимъ и3 бlжeнное ўспeніе твоE: на рукaхъ бо бGа сл0ва и3 м™ри є3гw2 слaдцэ почи1лъ є3си2 t трудHвъ твои1хъ, првdный їHсифе, бlжeнной вёчности и3мёz несомнённое ўвэрeніе. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, вёрный въ вели1комъ служeніи: рaдуйсz, сегw2 рaди величaйшей п0чести t бGа спод0бивыйсz.

Рaдуйсz, содружи1выйсz на земли2 съ слaвою и3 красот0ю нб7а: рaдуйсz, nтцeмъ бyдущагw вёка въ бyдущій вёкъ съ ми1ромъ tпущeнный.

Рaдуйсz, бlговэствовaвый давjду рaдость вeлію: рaдуйсz, всBмъ сyщымъ во ѓдэ вёсть и3звёстную принeсшій, ћкw пріи1де хrт0съ, и3мёzй свободи1ти и3 сп7сти2 р0дъ человёческій.

Рaдуйсz, првdный їHсифе, ск0рый пом0щниче и3 мlтвенниче њ душaхъ нaшихъ.

Кондaкъ Gi.

Q с™hй и3 првdный їHсифе! пріими2 сіE мaлое молeніе нaше и3 твои1мъ си1льнымъ ходaтайствомъ ко хrтY бGу ўмоли2 є3гw2, да блгdтію своeю содёлаетъ нaсъ твeрды и3 непоколеби1мы въ правослaвной вёрэ, рeвностны и3 непреткновeнны въ соблюдeніи зaповэдей є3гw2, и3 дaруетъ вс‰ полє1знаz къ врeменному и3 вёчному житію2 нaмъ, вопію1щымъ є3мY: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Молитва

Q с™ый првdный їHсифе! ты2 є3щE на земли2 сhй, вeліе и3мёлъ є3си2 дерзновeніе къ сн7у б9ію, и4же бlгоизв0ли и3меновaти тS nтцA своегw2, ћко њбрyченика своеS м™ри, и3 послyшати тS: вёруемъ, ћко нhнэ съ ли1ки првdныхъ во њби1телехъ нбcныхъ водворszсz, ўслhшанъ бyдеши во всsкомъ твоeмъ прошeніи къ бGу и3 сп7си1телю нaшему. тёмже, ко твоемY покр0ву и3 заступлeнію прибэгaюще, смирeннw м0лимъ тS: ћкоже сaмъ t бyри сумни1тельныхъ помышлeній и3збaвленъ бhлъ є3си2, си1це и3збaви и3 нaсъ, в0лнами смущeній и3 страстeй њбуревaемыхъ: ћкоже њграждaлъ є3си2 всенепор0чную дв7у t клеветы2 человёческіz, њгради2 и3 нaсъ тaкожде t всsкіz клеветы2 напрaсныz: ћкоже храни1лъ є3си2 t всsкогw2 вредA и3 њѕлоблeніz воплоти1вшагосz гDа, си1це сохранsй твои1мъ заступлeніемъ цRковь є3гw2 правослaвную и3 всёхъ нaсъ t всzкагw њѕл0бленіz и3 вредA. вёси, с™че б9ій ћко и3 сн7ъ б9ій во днeхъ пл0ти своеS въ тэлeсныхъ потрeбахъ нyжду и3мёzши, и3 ты2 послужи1лъ є3си2 и3мъ: тогw2 рaди м0лимъ тS, и3 нaшимъ врeмєннымъ нyждамъ бlгопоспэши2 твои1мъ ходaтайствомъ, подаS нaмъ всS благAz, въ житіи2 сeмъ потрє1бнаz. И#зрsднэе же пр0симъ тz, и3сходaтайствуй нaмъ њставлeніе грэхHвъ пріzти2 t наречeннагw ти2 сhна, є3динор0днагw же сн7а б9іz, гDа нaшего ї}са хrтA и3 дост0йны бhти наследіz цrтва нбcнагw нaсъ предстaтельствомъ твои1мъ сотвори2, да и3 мы2, въ г0рнихъ селeніихъ съ тоб0ю водворsющесz, прослaвимъ є3ди1наго тріmпостaснаго бGа, nц7A и3 сн7а и3 с™аго д7ха, нhнэ и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Свя­той Иосиф был цар­ско­го ро­да, из до­ма Да­ви­до­ва и Со­ло­мо­на[1], внук Мат­фа­тов, пра­внук Ели­е­зе­ров, сын Иа­ко­ва по при­ро­де, а Или­ин по за­ко­ну ужи­че­ства[2]. Ибо его дед, Мат­фат, по рож­де­нии от­ца его, Иа­ко­ва, умер. Же­ну же Мат­фа­то­ву, мать Иа­ко­ва, взял за се­бя в за­му­же­ство Мел­хий, от ко­ле­на На­фа­на, сы­на Да­ви­до­ва, и ро­дил Илия. А Илий же­нил­ся и умер без­дет­ным, а по­сле него Иа­ков, ко­то­рый был его бра­том от од­ной ма­те­ри, но не от од­но­го от­ца, взял за се­бя же­ну его, по­то­му что за­кон пред­пи­сы­вал, что, ес­ли кто умрет, не имея де­тей, то пусть брат его возь­мет за се­бя же­ну его и вос­кре­сит потом­ство сво­е­го бра­та. По это­му-то за­ко­ну Иа­ков взял за се­бя же­ну брат­нюю и ро­дил се­го свя­то­го Иоси­фа об­руч­ни­ка, и был Иосиф, как уже ска­за­но, сы­ном обо­их: по при­ро­де – Иа­ко­ва, а по за­ко­ну – Илия. Вот по­че­му св. еван­ге­лист Лу­ка, из­ла­гая ро­до­сло­вие Хри­ста, на­звал от­цом Иоси­фо­вым Илия, го­во­ря о Хри­сте так: "сын, тот и был, как ду­ма­ли, сын Иоси­фов, Или­ев, Мат­фа­тов" (Лк.3:23-24), на­зы­вая Илия вме­сто Иа­ко­ва.

Об этом свя­том Иоси­фе су­ще­ству­ют раз­лич­ные мне­ния у за­пад­ных и у во­сточ­ных хри­сти­ан. За­пад­ные го­во­рят, что он до са­мой кон­чи­ны сво­ей был дев­ствен­ни­ком, со­вер­шен­но не всту­пая в брак, а во­сточ­ные утвер­жда­ют, что он имел же­ну и ро­дил де­тей. Так, Ни­ки­фор, древ­ний гре­че­ский ис­то­рик, сле­дуя св. Ип­по­ли­ту, пе­ре­да­ет, что он же­нил­ся на Са­ло­мии, но не ду­май (при­бав­ля­ет он), что это та Са­ло­мия, ко­то­рая на­хо­ди­лась в Виф­ле­е­ме и бы­ла на­ре­чен­ною баб­кою Гос­по­да, это бы­ла иная Са­ло­мия. Ибо та бы­ла род­ствен­ни­ца Ели­са­ве­ты и Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, а это бы­ла дочь Аг­гея, бра­та За­ха­рия, от­ца Пред­те­чи, Аг­гей же и За­ха­рия бы­ли сы­но­вья­ми свя­щен­ни­ка Вара­хии. Имея в су­пру­же­стве сию Са­ло­мию, дочь Аг­гея, свя­той Иосиф ро­дил че­ты­рех сы­но­вей: Иа­ко­ва, Си­мо­на, Иу­ду, Иосию, и двух до­че­рей, Ес­фирь и Фа­марь, или, как го­во­рят дру­гие, – Мар­фу; а си­нак­сарь Неде­ли свя­тых ми­ро­но­сиц при­со­во­куп­ля­ет еще и тре­тью дочь име­нем Са­ло­мию, ко­то­рая бы­ла за­му­жем за Зе­ве­де­ем. А Ге­ор­гий Кед­рин, упо­мя­нув о двух до­че­рях Иоси­фа, го­во­рит, что од­на из них, Ма­рия, бы­ла вы­да­на за­муж за Клеопу, бра­та Иоси­фа, уже по­сле воз­вра­ще­ния Иоси­фа из Егип­та, но та Ма­рия, как ка­жет­ся, то же ли­цо, что и Мар­фа или Фа­марь[3]. Ка­кая бы она ни бы­ла дочь и сколь­ко бы у Иоси­фа ни бы­ло до­че­рей, – во вся­ком слу­чае несо­мнен­но то, что Иосиф был же­нат и имел сы­но­вей и до­че­рей. По кон­чине же сво­ей же­ны Са­ло­мии свя­той Иосиф жил в вдов­стве до­воль­но вре­мя, про­во­дя дни свои в чи­сто­те. Во свя­том Еван­ге­лии его свя­тая и непо­роч­ная жизнь за­сви­де­тель­ство­ва­на сле­ду­ю­щи­ми, хо­тя и крат­ки­ми, но весь­ма по­хваль­ны­ми сло­ва­ми: "Иосиф же, муж Ее, бу­дучи пра­ве­ден" (Мф.1:19). И что мо­жет быть боль­ше та­ко­го сви­де­тель­ства? Он был столь пра­ве­ден, что сво­ею свя­то­стью пре­взо­шел про­чих пра­вед­ных пра­от­цов и пат­ри­ар­хов. Ибо кто был до­сто­ин стать об­руч­ни­ком и мни­мым му­жем Пре­чи­стой Де­вы, Ма­те­ри Бо­жи­ей? И ко­му да­на бы­ла та­ко­вая честь, – сде­лать­ся на­ре­чен­ным от­цом Хри­сто­вым? По­ис­ти­не Гос­подь об­рел се­го му­жа по серд­цу Сво­е­му, ко­то­ро­му Он от­крыл "без­вест­ные и тай­ные пре­муд­ро­сти" (Пс.50:8) Свои, со­де­лав его слу­жи­те­лем та­ин­ства на­ше­го спа­се­ния. По­ис­ти­не он был до­сто­ин та­ко­вой че­сти и та­ко­го слу­же­ния ра­ди со­вер­шен­ной по доб­ро­де­те­лям жиз­ни сво­ей. Ко­гда он был уже стар, лет вось­ми­де­ся­ти, об­ру­че­на бы­ла ему Пре­чи­стая Де­ва Ма­рия и да­на бы­ла ему для хра­не­ния Сво­е­го дев­ства (а не для плот­ско­го, дей­стви­тель­но­го су­пру­же­ства). И он со вся­ким бла­го­го­ве­ни­ем и стра­хом слу­жил Ей, как Ма­те­ри Бо­жи­ей, и сво­ей и все­го ми­ра Гос­по­же и Вла­ды­чи­це (уве­рив­шись в этом от Ан­ге­ла, ко­то­рый яв­лял­ся ему во сне), так­же и рож­ден­но­му от Нее Бо­гом­ла­ден­цу и во вре­мя бег­ства в Еги­пет, и по воз­вра­ще­нии от­ту­да, и во вре­мя пре­бы­ва­ния в На­за­ре­те, до­бы­вая Им про­пи­та­ние от тру­дов рук сво­их, ибо он был плот­ни­ком и че­ло­ве­ком бед­ным, хо­тя и цар­ско­го ро­да. Ибо Гос­подь вос­хо­тел ро­дить­ся в ни­ще­те, за­им­ство­вав от цар­ско­го ро­да толь­ко плоть, но не цар­скую сла­ву, бо­гат­ство и вла­ды­че­ство. По­се­му Он бла­го­из­во­лил иметь ни­щею и Свою Пре­чи­стую Ма­терь, ни­щим и мни­мо­го от­ца Сво­е­го, по­да­вая об­раз сми­ре­ния.

Про­жив все­го сто де­сять лет[4], св. Иосиф мир­но скон­чал­ся и ото­шел к от­цам сво­им, на­хо­див­шим­ся в ше­оле[5], неся ту­да ра­дост­ную и вер­ную весть о том, что при­шел же­лан­ный Мес­сия, име­ю­щий осво­бо­дить и спа­сти род че­ло­ве­че­ский, Хри­стос Гос­подь, Ко­то­ро­му сла­ва во­ве­ки. Аминь.


При­ме­ча­ния

[1] Па­мять пра­вед­ных Да­ви­да ца­ря, Иоси­фа об­руч­ни­ка и Иа­ко­ва бра­та Бо­жия со­вер­ша­ет­ся в Неде­лю по Рож­де­стве Хри­сто­ва, ко­то­рая по­се­му и на­зы­ва­ет­ся Неде­лей бо­го­отец. Ес­ли эта неде­ля слу­чат­ся 1 ян­ва­ря, т.е. по от­да­нии Рож­де­ства Хри­сто­ва, то служ­ба упо­мя­ну­тым свя­тым от­прав­ля­ет­ся 26 де­каб­ря.

[2] За­кон ужи­че­ства, или ле­ви­рат, со­сто­ял в том, что, ес­ли муж уми­рал, не оста­вив де­тей, то брат, пе­ре­жив­ший его, по древ­не­му обы­чаю (Быт.38:8 и дал.), дол­жен был, как де­верь (jabam, levir), всту­пить в брак с ов­до­вев­шею же­ною бра­та (сно­хою). Этот за­кон из­ло­жен у Мо­и­сея во Вто­ро­за­ко­нии (Втор.25:5-10). Ин­те­рес­но здесь от­ме­тить, что ле­ви­рат су­ще­ству­ет и у мно­гих на­ро­дов Во­сто­ка, напр. у пер­сов, ин­дий­цев, аф­ган­цев, дру­зов, у боль­шей ча­сти кав­каз­ских пле­мен и др. По за­ко­ну ле­ви­ра­та де­ти от ле­ви­рат­ско­го бра­ка счи­та­лись детьми то­го ли­ца, чью вдо­ву взял по это­му за­ко­ну де­верь се­бе в за­му­же­ство, это и зна­чи­ло "вос­ста­но­вить се­мя бра­та сво­е­го".

[3] Здесь кста­ти бу­дет за­ме­тить, что в гру­зин­ских свят­цах в чис­ле свв. жен ми­ро­но­сиц по­чи­та­ет­ся и св. Фа­марь (под име­нем Та­ма­ры). Оче­вид­но, пре­да­ние, со­хра­ня­е­мое Гру­зин­скою цер­ко­вью, сход­но с тем из­ве­сти­ем, по ко­то­ро­му Фа­марь мог­ла быть и до­че­рью Иоси­фа, и впо­след­ствии ми­ро­но­си­цею, вме­сте с сест­рою сво­ею, Са­ло­ми­ею (дру­гою до­че­рью пра­вед­но­го стар­ца).

[4] Это пре­да­ние о 110-лет­нем воз­расте прав. Иоси­фа сход­но с из­ве­сти­ем, что он пре­ста­вил­ся 111-ти лет, о чем мы на­хо­дим упо­ми­на­ние в апо­кри­фи­че­ской "Ис­то­рии плот­ни­ка Иоси­фа".

[5] Ше­ол – ад, жи­ли­ще мерт­вых.