Акафист святому преподобному Евфимию Великому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 февраля (20 января ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный Богом Всевидящим в слуги Себе прежде рождения твоего, плоде красный родителей бесчадных, имя носяй утешению тезоименитое и воистину явивыйся утешение многим, моли Господа, Емуже послужил еси верне, избавити ны от всякаго зла, да радостно вопием ти:

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Икос 1

Ангельскому чину посвятити тя обещаша родители твоя, Евфимие, еще прежде рождения твоего: сей великий обет совершающи матерь твоя Дионисия, приведе тя, отрока бывша, ко брату своему пресвитеру Евдоксию: сей же отведе тя ко Мелитийскому епископу Евтропию, сказующе ему о видении и гласе Божественнем, возвестившим рождение твое. Возрадовася же епископ сему, возопи:

Радуйся, блаженное отроча, яко воистину Дух Божий почи на тебе.

Радуйся, дивным промышлением Божиим от юности мир оставивый.

Радуйся, возлюбивый тишину и безмолвие.

Радуйся, учителей твоих Акакия и Синодия великое утешение.

Радуйся, украшение Церкве нашея явивыйся.

Радуйся, яко матерь твоя блаженная Дионисия, верне Церкве послужившая, диаконисса поставися.

Радуйся, в чистоте душевней и телесней воспитавыйся.

Радуйся, жизнь свою безраздельне Господеви вручивый.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 2

Видя епископ Мелитийския Церкви усердное твое, Евфимие, к научению божественных книг, таже девственное и добродетельное житие твое, постави тя пресвитера, и вручи ти старейшество и попечение о монастырех. Ты же, блаженне, возскорбел еси о сем, возлюбивый безмолвие и еже в тишине пети Богу ангельски: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом мудрости божественныя просвещенный, Евфимие, уясняя, яко ради спасения души твоея полезнее есть безмолвное уединение, неже начальствовати, укрылся еси в пристанище небурное в Лавре Фаранстей, и тамо Господеви угождал еси, сего ради зовем ти таковая:

Радуйся, смиреннейший паче всех иноков.

Радуйся, поставленный старейшим над ними.

Радуйся, о монастырех попечителю.

Радуйся, монашеского жития рачителю.

Радуйся, похвалы человеческия возненавидевый.

Радуйся, сих ради в Лавру Фаранскую бежавый.

Радуйся, вселивыйся в келлии уединенней.

Радуйся, тамо от трудов рук своих питавыйся, Богу непрестанную хвалу воздавал еси.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 3

Силою братнея любви связани быша, преподобнии Евфимие и Феоктисте, якобы в двух телесех едину душу и едину волю имевшии, навыкоша на всякий год во осьмый день по празднице Богоявления Господня исходити в пустыню Кутиллийскую, идеже даже до светлого Христова Воскресения пребываху постом плоть свою изнуряя, души же веселяще песнию: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще желание совершеннаго уединения, обретоста святии друзи пещеру и возрадовастася о ней, яко о Господнем указании има места, и паки не возвращаяся в Лавру , вселистася в той пещере, былием питающеся. Видяще таковое мудрое устроение монашеское взываем ти, преподобне отче Евфимие, сице:

Радуйся, ради уединения оставивый Лавру.

Радуйся, узами святыя дружбы с Феоктистом сочетанный, купно с ним в молитве ко Единому Богу пребывавый.

Радуйся, яко убежище ваше ведомо сотворишася людем и потекоша к вам жаждущия спасения и от болезней исцеления.

Радуйся, яко приходящих к тебе, отче Евфимие, направлял еси к другу твоему Феоктисту, не хотяй лишитися безмолвия.

Радуйся, яко в малом времени киновия зде учредися, яко пещера ваша первее зверем пристанище бывшая в Церковь претворися.

Радуйся, яко братия помыслы своя тебе открывати навыкоша.

Радуйся, яко поучал еси истинному монашескому пути.

Радуйся, яко полагал еси спасение наипаче в смирении и послушании.

Радуйся, научавый отсечению воли своея.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 4

Бури и мятежа мирскаго бежавшии блаженни суть, иже под покров Ев-фимиевой киновии укрышася! Ибо обретоша ту мир и безмолвие, паче же тебе, отче преподобне, наставника премудраго, поучающаго о всем благодарне к Богу взывати: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще братия поучения твоя, отче Евфимие, умиляшася сердцем, духом же к небеси устремляшася, тебе же, врачу душ их, вопиюще:

Радуйся, наставниче премудрый.

Радуйся, врачующий духовныя немощи безмездно.

Радуйся, призываяй всех хранити воздержание.

Радуйся, научаяй укрепляти память смертную.

Радуйся, повелевый иноком не отметатися трудов телесных.

Радуйся, научаяй подражати всем святому апостолу Павлу.

Радуйся, поучаяй боятися огня вечнаго.

Радуйся, призываяй наипаче любити славу Царствия Небеснаго.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 5

Богоизбранная звезда явился еси, святый Евфимие, егда начальник сарацын Аспевет с болящим сыном отроком Теревоном еллини суще, возжелавше восприяти святую Христову веру: явился бо еси, преподобне, спящу и поведал еси тому, да приидет к тебе в пустыню и исцеление обрящет. Пришедшим же им, с вои сарацынскими к тебе, исцелил еси болящаго отрока Теревона, уверовавше же вси во Христа и крещение святое от тебе приимше, Богу радостно воспеша: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша и слышаша сия болящия, мнози начаша стекатися к тебе, врачу безмездный блаженне Евфимие, и исцеление получая, прославляху тя по всей стране той. Ты же, святый, не терпяще славы, оставил еси киновию тай, взем с собою единого от ученик своих Дометиана, изыдоша в пустынь при Мертвом море и обретше келлию ветхую при горе Марда, вселился еси с Дометианом, оттуду преселился в пещеру, идеже иногда Давид скрывашеся от лица Саула, и создал еси, Евфимие, тамо монастырь, чудесем же тобою творимым умножися слава твоя и паки отшел еси, обретше пещеру малу близ киновии Феоктистовы, вселился еси в ней до кончины своея. Мы же видяще таковую любовь твою к безмолвию, со умилением восклицаем ти:

Радуйся, пустынное житие наипаче возлюбивый.

Радуйся, многия неверныя к вере Христовой обративый.

Радуйся, манихейского зловерия обличителю.

Радуйся, православныя христианы в истинней вере укрепителю.

Радуйся, чудесы твоими прославивый Бога.

Радуйся, своей си славе противник бывый.

Радуйся, многи монастыри таже и Лавру великую создавый.

Радуйся, яко восполни Господь оскудение хлеба, вина и елея по благословении твоем.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 6

Проповедник истиннаго покаяния, и послушания был еси, великий Евфимие, таже увещаватель еже непотребно есть от своего монастыря бегати, ищущи лучшаго, но благо есть пребывати в келлии своей, терпяще вся тяготы жития иноческаго, Богу же поя: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияв духом пророческим, Евфимие, прозрел еси Анастасия сосудохранителя Патриарха быти, егда той прииде к тебе, такожде и иныя чудеса сотворил еси: поучением же многим братию наставлял еси и вразумлял. И нас грешных и непотребных вразуми и научи образом жития твоего богоугодная творити, поющих ти сице:

Радуйся, прозорливче, будущая, аки настоящая зревый.

Радуйся, многия болящия исцеливый.

Радуйся, многими наставлениями учеником твоим образы покаяния показавый.

Радуйся, уверяяй, яко не место, но душевное устроение ко спасению приводит хотящих спастися.

Радуйся, яко молитвою твоею дождь низвел еси с небеси.

Радуйся, яко послуша Господь выну молитвы твоя.

Радуйся, яко мольбами твоими подаде Господь плодородие велие земли той.

Радуйся, яко поучении твоими умножися иноцы истинныя в Лавре твоей.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 7

Хотя укрепити истинную православную веру, приял еси, отче Евфимие, от ученик своих Епископов Стефана и Иоанна, написание деяний четвертаго Вселенскаго Собора иже в Халкидоне, обличившаго злочестие Диоскора, патриарха Александрийскаго. Темже возвестися по всей пустыни Палестинстей, яко великий Евфимий последует Халкидонскому Собору. Сему радующеся, воспеша иноцы: Аллилуиа.

Икос 7

Новый враг истины, еретик Феодосий, лживыми словесы оклеветав Халкидонский Собор, привлече к себе многия, таже царицу Евдокию, и многим лукавством взыде на престол патриарший, отнюдуже начат гнати держащия православную веру, наипаче же хотяй привлещи в сети своея ереси преподобнаго Евфимия. Мы же тя, отче, аки стену незыблему православия зряще, тако зовем ти:

Радуйся, столпе православия.

Радуйся, стено непоколебимая еретическими ветры.

Радуйся, пустынника Герасима заблуждшаго к истинней вере паки обративый.

Радуйся, удаливыйся со многими братиями в пустыню.

Радуйся, возвративыйся паки в Лавру по падении лжепатриарха Феодосия.

Радуйся, яко объятый Божественным огнем со ангелом литургисающий, виден был еси.

Радуйся, прилежно братию свою наставляяй чистою совестию и стра-хом Божиим ко святым Христовым Тайнам приступати.

Радуйся, провидяй како кийждо от братий причащатися приходит.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 8

Странно и неразумливо Евтихиевою ересью прельщенная царица Евдокия, нача колебатися умом, не ведуще, коего держатися исповедания. Посланная же от преподобнаго Симеона столпника ко Евфимию и приимши поучения его, яко подобаше держатися четырех Вселенских Соборов, просветися разумом, Богу воспевая: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси в Бозе, блаженне Евфимие, сиянием жития твоего привлекая к себе новыя ученики: тако преподобный Савва, юный бе, прииде к тебе спасения иский и инии мнози, отвращающия очи своя от мятежа житейского моря, и к тебе небурному пристанищу притекшии. Ты же отеческою любовию приимал еси вся, прозирая, яко столпы Церкви сии будут. Сего ради зовем ти, отче, сице:

Радуйся, яко многия светила к тебе стекахуся.

Радуйся, собираяй, аки кокош под крыле своя, всех ищущих иноческих подвигов.

Радуйся, яко в юном Савве прозрел еси великаго учителя монашества.

Радуйся, двух пустынников Нитрийских Мартирия и Илию приемый.

Радуйся, яко в сих провидел еси наследники Престола Апостола Иакова брата Господня, Патриарха Иерусалимскаго.

Радуйся, яко сих выну вземлющий с собою в пустыню.

Радуйся, яко тамо от своея руки сих великих мужей приобщил еси Святых Христовых Таин.

Радуйся, возлюбивый ученики своя, и пестунствуяй их отечески.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 9

Все естество ангельское радости исполняшеся, видя равноангельное житие твое, великий Евфимие, и умножившиися окрест тебе обители иноков, в ангельском чине славящих Бога, поюще Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя не возмогут достойно возвеличити дара прозорливости твоея, преподобне, вся бо будущая яко настоящая провидяй, многая пророчествовал еси. Преклоняя колена пред величием Бога тако прославившаго угодника Своего, зовем благоговейно:

Радуйся, даров многообразных от Господа сподобивыйся.

Радуйся, прозорливче дивный.

Радуйся, Анастасию сосудохранителю сан Патриарха прорекший.

Радуйся, яко исполнившемуся сему пророчеству вси дивляхуся.

Радуйся, царицу Евдокию в православии укрепил еси.

Радуйся, той близкую предсказав кончину.

Радуйся, повелевый той приготовитися ко исходу своему.

Радуйся, яко пророчество сие исполнися и блаженная Евдокия, многих храмов строительница, вскоре почи о Господе.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 10

Спасения жаждущим был еси, Евфимие преподобне, яко столп огненный, путеводяй странствующих во тьме жития сего в землю небеснаго Ханаана, радостно Богу вопиющих: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною молитв и поучений твоих, Евфимие, паче образом жития твоего равноангельнаго ограждал еси учеников твоих, от искушений плоти, мира и диавола. Видяще таковое попечение о чадех твоих, с любовию зовем ти:

Радуйся, добрый пастырю овец словесных.

Радуйся, отче, о мнозех чадех твоих веселящийся.

Радуйся, Феоктиста, искренняго друга и спостника твоего в болезни посетивый и утешивый.

Радуйся, целование тому последнее с любовию давый.

Радуйся, пророкованного тобою патриарха Анастасия, на погребение Феоктистово прибывшаго, сретивый.

Радуйся, сладце с ним беседы насладивыйся.

Радуйся, преподобнаго Савву с собою в пустыню появший.

Радуйся, тому от жажды в пути изнемогшу, от земли молитвою твоею воду изведший.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 11

Пение молитвенное по обычаю совершал еси, блаженный Евфимие, удаляяся в пустыню во осьмый день по празднице Богоявления Господня. Приближавшейся кончине твоей, преподобне, прозирая ту, восхотел еси в Лавре пребыти, готовящися ко исходу своему, Богу за вся благодарне поя: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное житие твое, великий Евфимие, к концу приближися, и плоды винограда своего готовился еси принести Домовладыце, видяще же ся близ кончины суща, собрал еси пресвитеры лаврския, дабы последнее наставление всем дати. Плакахуся же вси, яко чада, разлучающися со отцем своим, обаче рекоша к тебе:

Радуйся, великий пастырю овец многих.

Радуйся, веру истинную соблюдый и той научивый заблудшия.

Радуйся, последнее твое поучение давый чадом твоим, да союз любве нерушим в них пребудет.

Радуйся, рекий, яко не возможно есть без любве добродетели совершатися.

Радуйся, паки рекий, яко всякая добродетель любовию и смирением крепка есть.

Радуйся, поучавый вся предания и уставы монастырския николиже оставляти.

Радуйся, повелевый, да врата монастырския николиже затворены будут странных ради.

Радуйся, повелевый таже о нищих пещися.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 12

«Благодать, аще обрящу у Бога дерзновение, имам просити, да буду с вами духом всегда» — рекл еси последнее слово учеником своим, блаженне Евфимие, тии же, плачущи о исходе твоем, сим словом утешахуся и со умилением Господеви взываху: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще труды твоя, подвиги и дарова-ния еже от малых лет обрел еси у Бога, восхваляем тя, святый преподобне отче, и с любовию вопием ти:

Радуйся, от юности весь живот свой Господеви предавый.

Радуйся, возраставший от силы в силу.

Радуйся, орле, мыслию в горних паряй.

Радуйся, в дольних обители земныя ангелом созидавый.

Радуйся, прозорливости дара сподобивыйся от Владыки Христа.

Радуйся, исцелений неоскудный источниче.

Радуйся, великих мужей учителю.

Радуйся, и по смерти, чад твоих духовных верный хранителю.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

Кондак 13

О, пречудный и преславный отче Евфимие! Приими от нас непотребных моление сие малое, и не осуди грешных уст, дерзающих славити твоя труды, подвиги и чудеса, да милостивно призираяй на всех спасения взыскующих, и о нас Господеви моляся да очистимся от земныя суеты, чистым сердцем воспоем Богу: Аллилуиа.

(сей Кондак 13 глаголи трижды, по-сем Икос 1 и Кондак 1)

Молитва

Дивный и преславный угодниче Христов, великий отче Евфимие, от святаго чертога, идеже ты со всеми святыми ликуеши, призри на нас, во мраце жития сего сущих, и научи ны презирати вся, яже в мире нарицаются благая. Научи нас любити ближния своя, терпети обиды и поношения, скорби и болезни, в смирении благодаряще Бога. Научи нас молитися и каятися во гресех своих, очиститися нам от всякия скверны. Умоли Господа, Емуже послужил еси от юности своея даже до старости маститей, да сподобимся и мы, рабы неключимии, со светильники горящими усрести Жениха Христа и с Ним внити в чертог украшенный Царствия Его. Аминь.

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий Ве­ли­кий про­ис­хо­дил из го­ро­да Ме­ли­ти­ны в Ар­ме­нии, близ ре­ки Ев­фрат. Ро­ди­те­ли его, Па­вел и Ди­о­ни­сия, знат­ные лю­ди, бы­ли бла­го­че­сти­вы­ми хри­сти­а­на­ми. Дол­гое вре­мя они не име­ли де­тей и, на­ко­нец, по усерд­ным мо­лит­вам, у них ро­дил­ся сын, по­яв­ле­нию на свет ко­то­ро­го пред­ше­ство­ва­ло Бо­же­ствен­ное ви­де­ние, пред­ве­щав­шее мла­ден­цу ве­ли­кое бу­ду­щее.

Отец пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия вско­ре умер, и мать, ис­пол­няя обет по­свя­тить сы­на Бо­гу, от­да­ла его на вос­пи­та­ние сво­е­му бра­ту, пре­сви­те­ру Ев­док­сию. Тот пред­ста­вил от­ро­ка епи­ско­пу Ме­ли­тин­ской церк­ви От­рию, ко­то­рый с лю­бо­вью при­нял на се­бя за­бо­ты о нем. Ви­дя его доб­рое по­ве­де­ние, епи­скоп вско­ре по­ста­вил его чте­цом. За­тем свя­той Ев­фи­мий при­нял мо­на­ше­ство и был по­свя­щен в сан пре­сви­те­ра. Од­новре­мен­но ему бы­ло по­ру­че­но управ­ле­ние все­ми го­род­ски­ми мо­на­сты­ря­ми. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ча­сто по­се­щал мо­на­стырь свя­то­го По­ли­евк­та, а в дни Ве­ли­ко­го по­ста уда­лял­ся в пу­сты­ню. Долж­ность упра­ви­те­ля мо­на­сты­рей тя­го­ти­ла по­движ­ни­ка, ис­кав­ше­го без­мол­вия, и он на 30-м го­ду сво­ей жиз­ни тай­но ушел из го­ро­да и на­пра­вил­ся в Иеру­са­лим, где, по­кло­нив­шись свя­тым ме­стам, уда­лил­ся в Фа­ран­скую Лав­ру. Там, най­дя вне мо­на­сты­ря уеди­нен­ную пу­стую хи­жи­ну, по­се­лил­ся в ней, до­бы­вая про­пи­та­ние пле­те­ни­ем кор­зин. Непо­да­ле­ку под­ви­зал­ся пре­по­доб­ный Фео­к­тист. Оба име­ли од­но стрем­ле­ние к Бо­гу, од­ну во­лю, од­ну цель. Обыч­но по­сле празд­ни­ка Бо­го­яв­ле­ния они уда­ля­лись в Ку­тил­лий­скую пу­сты­ню (неда­ле­ко от Иери­хо­на). Од­на­жды же оста­лись там, из­брав в го­рах труд­но­про­хо­ди­мое ме­сто, и по­се­ли­лись в пе­ще­ре. Ско­ро, од­на­ко, Гос­подь от­крыл их уеди­не­ние для поль­зы мно­гих лю­дей: пас­ту­хи, пе­ре­го­няя свои ста­да, на­шли их пе­ще­ру и рас­ска­за­ли в се­ле­нии. К от­шель­ни­кам на­ча­ли сте­кать­ся лю­ди, ис­кав­шие ду­хов­ной поль­зы. По­сте­пен­но воз­ник­ло мо­на­ше­ское об­ще­жи­тие, несколь­ко ино­ков при­шло из Фа­ран­ской оби­те­ли, сре­ди них Ма­рин и Лу­ка. Управ­лять воз­ник­шим мо­на­сты­рем пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­ру­чил сво­е­му дру­гу Фео­к­ти­сту, а сам стал ду­хов­ни­ком бра­тии. Он на­став­лял свою бра­тию: "Знай­те, что же­ла­ю­щим про­во­дить ино­че­скую жизнь сле­ду­ет не иметь сво­ей во­ли, все­гда на­хо­дить­ся в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии, а в уме иметь па­мять смерт­ную, бо­ять­ся Су­да и ог­ня веч­но­го и же­лать Цар­ства Небес­но­го".

Юным ино­кам пре­по­доб­ный за­по­ве­до­вал с внут­рен­ним бо­го­мыс­ли­ем со­еди­нять те­лес­ный труд. "Ес­ли ми­ряне, – го­во­рил он, – мно­го тру­дят­ся, чтобы про­кор­мить се­бя и свою се­мью и, кро­ме то­го, да­ют ми­ло­сты­ню и при­но­сят жерт­вы Бо­гу, тем бо­лее мы, ино­ки, долж­ны тру­дить­ся, чтобы из­бе­жать празд­но­сти и не кор­мить­ся чу­жи­ми тру­да­ми". Ав­ва тре­бо­вал, чтобы ино­ки хра­ни­ли мол­ча­ние в церк­ви во вре­мя бо­го­слу­же­ния и на тра­пе­зе. Мо­ло­дым ино­кам, же­лав­шим по­стить­ся бо­лее дру­гих бра­тий, он не поз­во­лял сле­до­вать сво­ей во­ле, но на­став­лял их вку­шать об­щую пи­щу на тра­пе­зе с воз­дер­жа­ни­ем, не пре­сы­ща­ясь.

В те го­ды пре­по­доб­ный Ев­фи­мий об­ра­тил и кре­стил мно­гих ара­бов, сре­ди ко­то­рых был во­е­на­чаль­ник Ас­пе­вет с сы­ном Те­ре­во­ном, ко­то­ро­го пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ис­це­лил от бо­лез­ни. Ас­пе­вет по­лу­чил в Кре­ще­нии имя Петр и впо­след­ствии был епи­ско­пом сре­ди ара­бов.

Сла­ва о чу­де­сах, со­вер­ша­е­мых пре­по­доб­ным Ев­фи­ми­ем, быст­ро рас­про­стра­ня­лась. Ото­всю­ду ста­ли сте­кать­ся лю­ди, при­во­дя с со­бою боль­ных, по­лу­чав­ших ис­це­ле­ние. Бу­дучи не в си­лах сно­сить люд­скую мол­ву и сла­ву, пре­по­доб­ный тай­но ушел из мо­на­сты­ря, взяв с со­бой толь­ко бли­жай­ше­го уче­ни­ка До­ме­ти­а­на. Он уда­лил­ся в пу­сты­ню Ру­ва и по­се­лил­ся на вы­со­кой го­ре Мар­да, око­ло Мерт­во­го мо­ря. В по­ис­ках уеди­не­ния пре­по­доб­ный углу­бил­ся в пу­сты­ню Зиф и по­се­лил­ся в пе­ще­ре, в ко­то­рой неко­гда скры­вал­ся свя­той царь Да­вид от пре­сле­до­ва­ний ца­ря Са­у­ла. Там пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ос­но­вал мо­на­стырь, а в са­мой пе­ще­ре Да­ви­до­вой устро­ил цер­ковь. В то вре­мя пре­по­доб­ный Ев­фи­мий от­вра­тил мно­гих ино­ков-пу­стын­ни­ков от ма­ни­хей­ской ере­си, тво­рил чу­де­са, ис­це­лял боль­ных и одер­жи­мых бе­са­ми.

При­хо­див­шие к свя­то­му по­се­ти­те­ли на­ру­ша­ли по­кой пу­стын­ни­ка, лю­бив­ше­го без­мол­вие, и он ре­шил вер­нуть­ся в остав­лен­ный им мо­на­стырь свя­то­го Фео­к­ти­ста. По до­ро­ге пре­по­доб­ный об­лю­бо­вал уеди­нен­ное ме­сто на го­ре и оста­но­вил­ся на нем. Там впо­след­ствии бы­ло по­гре­бе­но его свя­тое те­ло.

Бла­жен­ный Фео­к­тист с бра­ти­ей вы­шел на­встре­чу пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию и мо­лил его вер­нуть­ся в мо­на­стырь, но пре­по­доб­ный не со­гла­сил­ся. Од­на­ко он обе­щал при­хо­дить в оби­тель по вос­крес­ным дням на об­щее бо­го­слу­же­ние.

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий не хо­тел ни иметь ко­го-ли­бо по­бли­зо­сти, ни устра­и­вать ки­но­вию или Лав­ру, но Гос­подь в ви­де­нии по­ве­лел ему не от­го­нять при­хо­дя­щих к нему ра­ди спа­се­ния ду­ши. Через неко­то­рое вре­мя око­ло него опять со­бра­лись бра­тия, и он устро­ил Лав­ру по об­раз­цу Фа­ран­ской Лав­ры. В 429 го­ду, ко­гда пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию бы­ло 52 го­да, Иеру­са­лим­ский пат­ри­арх Юве­на­лий освя­тил Лавр­скую цер­ковь и по­ста­вил оби­те­ли пре­сви­те­ров и диа­ко­нов.

Лав­ра вна­ча­ле бы­ла бед­на, но пре­по­доб­ный твер­до упо­вал на Бо­га, мо­гу­ще­го нис­по­слать лю­дям всё необ­хо­ди­мое. Од­на­жды в Лав­ру при­шло око­ло 400 че­ло­век пут­ни­ков – ар­мян из Иеру­са­ли­ма, ко­то­рые бы­ли го­лод­ны. Уви­дев это, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий при­звал эко­но­ма и ве­лел ему на­кор­мить стран­ни­ков. Эко­ном от­ве­тил, что в мо­на­сты­ре нет та­ко­го ко­ли­че­ства пи­щи. Пре­по­доб­ный, од­на­ко же, на­ста­и­вал. При­дя в по­ме­ще­ние для хра­не­ния хле­ба, эко­ном на­шел в нем мно­же­ство хле­бов. То же про­изо­шло с ви­ном и еле­ем. Пут­ни­ки ели во сла­ву Бо­жию, на­сы­ти­лись, и по­сле это­го остал­ся еще трех­ме­сяч­ный за­пас пи­щи для бра­тии. Так Гос­подь со­тво­рил чу­до по ве­ре свя­то­го Ев­фи­мия.

Од­на­жды один из ино­ков от­ка­зал­ся ис­пол­нить на­зна­чен­ное ему по­слу­ша­ние. Несмот­ря на то, что пре­по­доб­ный, при­звав его, убеж­дал по­ви­но­вать­ся, инок упор­ство­вал. То­гда пре­по­доб­ный гром­ко вос­клик­нул: "Уви­дишь, что бы­ва­ет на­гра­дой за непо­ви­но­ве­ние!" Инок упал на зем­лю в при­пад­ке бес­но­ва­ния. Бра­тия ста­ла про­сить за него ав­ву, и то­гда пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ис­це­лил непо­кор­но­го, ко­то­рый, при­дя в се­бя, про­сил про­ще­ния и обе­щал ис­пра­вить­ся. "По­слу­ша­ние, – ска­зал свя­той Ев­фи­мий, – ве­ли­кая доб­ро­де­тель. Гос­подь лю­бит по­слу­ша­ние боль­ше жерт­вы, а непо­слу­ша­ние при­во­дит к смер­ти".

Два бра­та в оби­те­ли свя­то­го Ев­фи­мия тя­го­ти­лись су­ро­вым об­ра­зом жиз­ни и за­ду­ма­ли бе­жать. Про­ви­дя ду­хом их на­ме­ре­ние, пре­по­доб­ный при­звал их и дол­го убеж­дал оста­вить па­губ­ное на­ме­ре­ние. Он го­во­рил: "Не сле­ду­ет слу­шать мыс­лей, все­ля­ю­щих пе­чаль и нена­висть к ме­сту, в ко­то­ром жи­вем, и вну­ша­ю­щих же­ла­ние пе­рей­ти на дру­гое ме­сто. Пусть инок не ду­ма­ет, что, пе­рей­дя в дру­гое ме­сто, он до­стигнет че­го-ли­бо хо­ро­ше­го, так как доб­рое де­ло до­сти­га­ет­ся не ме­стом, а твер­дой во­лей и ве­рою. И де­ре­во, ко­то­рое пе­ре­са­жи­ва­ют ча­сто на дру­гое ме­сто, не при­но­сит пло­дов".

В 431 го­ду в Ефе­се со­сто­ял­ся III Все­лен­ский Со­бор, на­прав­лен­ный про­тив ере­си Несто­рия. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ра­до­вал­ся утвер­жде­нию пра­во­сла­вия и скор­бел об ар­хи­епи­ско­пе Ан­тио­хий­ском Иоанне, ко­то­рый, бу­дучи пра­во­слав­ным, за­щи­щал Несто­рия.

В 451 го­ду в Хал­ки­доне со­сто­ял­ся IV Все­лен­ский Со­бор про­тив ере­си Ди­о­ско­ра, ко­то­рый, в про­ти­во­по­лож­ность Несто­рию, утвер­ждал, что в Гос­по­де Иису­се Хри­сте од­но лишь есте­ство – Бо­же­ское, по­гло­тив­шее в во­пло­ще­нии есте­ство че­ло­ве­че­ское (так на­зы­ва­е­мая ересь мо­но­фи­зи­тов).

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий при­нял ис­по­ве­да­ние Хал­ки­дон­ско­го Со­бо­ра и при­знал его пра­во­слав­ным. Весть об этом быст­ро рас­про­стра­ни­лась сре­ди ино­ков и пу­стын­ни­ков, и мно­гие из них, ра­нее непра­во ве­ро­вав­шие, по при­ме­ру свя­то­го Ев­фи­мия при­ня­ли ис­по­ве­да­ние Хал­ки­дон­ско­го Со­бо­ра.

За свою по­движ­ни­че­скую жизнь и твер­дое ис­по­ве­да­ние пра­во­слав­ной ве­ры свя­той Ев­фи­мий по­лу­чил на­име­но­ва­ние Ве­ли­ко­го. Тя­го­тясь об­ще­ни­ем с ми­ром, свя­той ав­ва уда­лил­ся на вре­мя во внут­рен­нюю пу­сты­ню. По­сле его воз­вра­ще­ния в Лав­ру неко­то­рые из бра­тии ви­де­ли, что, ко­гда он со­вер­шал Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию, огонь схо­дил с небес и окру­жал свя­то­го. Сам же пре­по­доб­ный от­крыл несколь­ким ино­кам, что ча­сто ви­дел Ан­ге­ла, со­вер­ша­ю­ще­го вме­сте с ним свя­тую ли­тур­гию. Пре­по­доб­ный имел дар про­зор­ли­во­сти, ви­дел внут­рен­ние дви­же­ния ду­ха и узна­вал че­ло­ве­че­ские по­мыш­ле­ния. Ко­гда ино­ки при­ча­ща­лись Свя­тых Тайн, пре­по­доб­но­му бы­ло от­кры­то – кто при­сту­па­ет до­стой­но, а кто во осуж­де­ние се­бе.

Ко­гда пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию бы­ло 82 го­да, к нему при­шел бла­жен­ный Сав­ва (бу­ду­щий Сав­ва Освя­щен­ный, па­мять 5 де­каб­ря), то­гда еще юно­ша. Ста­рец при­нял его с лю­бо­вью и по­слал в мо­на­стырь к пре­по­доб­но­му Фео­к­ти­сту. Он пред­ска­зал, что инок Сав­ва про­си­я­ет в ино­че­ском жи­тии.

Ко­гда свя­то­му ис­пол­ни­лось 90 лет, его спо­движ­ник и друг пре­по­доб­ный Фео­к­тист тя­же­ло за­бо­лел. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­шел на­ве­стить дру­га и остал­ся в мо­на­сты­ре, про­стил­ся с ним, при­сут­ство­вал при кон­чине. Пре­дав те­ло по­гре­бе­нию, он воз­вра­тил­ся в Лав­ру.

Вре­мя пре­став­ле­ния бы­ло от­кры­то пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию по осо­бой ми­ло­сти Бо­жи­ей. В день па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Ве­ли­ко­го, 17 ян­ва­ря, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий бла­го­сло­вил со­вер­шить все­нощ­ное бде­ние и, со­звав пре­сви­те­ров к ал­та­рю, ска­зал им, что боль­ше уже не со­вер­шит с ни­ми ни од­но­го бде­ния, по­то­му что Гос­подь при­зы­ва­ет его от вре­мен­ной жиз­ни. Все ис­пол­ни­лись ве­ли­кой пе­ча­ли, а пре­по­доб­ный по­ве­лел бра­тии утром со­брать­ся у него. Он стал по­учать бра­тию: "Ес­ли лю­би­те ме­ня, со­блю­дай­те мои за­по­ве­ди, при­об­ре­тай­те лю­бовь, ко­то­рая есть со­юз со­вер­шен­ства. Ни­ка­кая доб­ро­де­тель невоз­мож­на без люб­ви и сми­ре­ния. Сам Гос­подь ра­ди люб­ви к нам сми­рил­ся и стал че­ло­ве­ком, как и мы. Мы долж­ны по­это­му непре­стан­но вос­сы­лать Ему хва­лы, осо­бен­но мы, от­рек­ши­е­ся от мя­теж­но­го ми­ра. Цер­ков­ных служб ни­ко­гда не остав­ляй­те, пре­да­ния и уста­вы мо­на­стыр­ские тща­тель­но со­хра­няй­те. Ес­ли кто из бра­тии бо­рет­ся с нечи­сты­ми по­мыс­ла­ми, – непре­стан­но на­став­ляй­те, по­учай­те, чтобы дья­вол не увлек бра­та в па­де­ние.

При­со­еди­няю так­же и дру­гую за­по­ведь: пусть во­ро­та оби­те­ли ни­ко­гда не бу­дут за­пер­ты для стран­ни­ков и всё, что име­е­те, пред­ла­гай­те нуж­да­ю­щим­ся, бед­ству­ю­щим же в на­па­стях по си­ле по­мо­гай­те". За­тем, дав на­став­ле­ния от­но­си­тель­но ру­ко­вод­ства бра­ти­ей, пре­по­доб­ный обе­щал пре­бы­вать ду­хом со все­ми, же­ла­ю­щи­ми нести по­дви­ги в его оби­те­ли до скон­ча­ния ве­ка.

От­пу­стив всех, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий оста­вил око­ло се­бя од­но­го уче­ни­ка До­ме­ти­а­на и, про­быв с ним внут­ри ал­та­ря 3 дня, скон­чал­ся 20 ян­ва­ря в 473 го­ду в воз­расте 97-ми лет.

На по­гре­бе­ние свя­то­го ав­вы немед­лен­но стек­лись во мно­же­стве ино­ки мо­на­сты­рей и пу­стынь, сре­ди ко­то­рых был свя­той Ге­ра­сим. При­был так­же пат­ри­арх Ана­ста­сий с кли­ром, нит­рий­ские ино­ки Мар­ти­рий и Илия, ко­то­рые впо­след­ствии бы­ли Иеру­са­лим­ски­ми пат­ри­ар­ха­ми, о чем им пред­ска­зы­вал пре­по­доб­ный Ев­фи­мий.

Бла­жен­ный До­ме­ти­ан не от­хо­дил от гро­ба учи­те­ля 6 су­ток. На 7-й день он уви­дел сво­е­го ав­ву, ра­дост­но воз­ве­стив­ше­го лю­би­мо­му уче­ни­ку: "Гря­ди, ча­до, к уго­то­ван­но­му те­бе по­кою, ибо я умо­лил Вла­ды­ку Хри­ста, чтобы ты был со мною". По­ве­дав бра­тии о ви­де­нии, свя­той До­ме­ти­ан при­шел в цер­ковь и в ра­до­сти пре­дал дух свой Гос­по­ду. Он был по­гре­бен ря­дом со свя­тым Ев­фи­ми­ем. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия Ве­ли­ко­го на­хо­ди­лись в его мо­на­сты­ре в Па­ле­стине, в XII ве­ке их ви­дел рус­ский па­лом­ник игу­мен Да­ни­ил.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ев­фи­мия Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.