Акафист святому великомученику Феодору Стратилату

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 февраля (08 февраля ст. ст.); 21 июня (08 июня ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Возбра́нному воево́де и сла́вному во страда́льцех во́ину, свято́му великому́ченику Фео́дору, прииди́те пе́снь хвале́бную вку́пе воспои́м. Ты́ же, великому́чениче, я́ко име́я дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

И́кос 1.

А́нгелов Творе́ц и всея́ тва́ри Созда́тель яви́ тя́ Це́ркви Свое́й, я́ко страда́льца до́блественна и во́ина непобеди́ма, да вси́ по достоя́нию страда́ния твоя́ восхва́лят, страстоте́рпче Фео́доре. Сего́ ра́ди и мы́, я́ко му́ченика дне́сь чту́ще, восхваля́ем ти́, вопию́ще:

Ра́дуйся, и́дольскаго служе́ния пре́лесть обличи́вый.

Ра́дуйся, я́рость безу́мнаго царя́ язы́ческаго презре́вый.

Ра́дуйся, сего́ ра́ди муче́ния ве́лия и ра́ны сме́ртныя претерпе́вый.

Ра́дуйся, я́ко Христо́с от Пила́та, от Лики́ния царя́ пло́тию на кресте́ пригвожде́нный.

Ра́дуйся, от А́нгела Госпо́дня па́ки живо́т и кре́пость ди́вно восприя́вый.

Ра́дуйся, с ра́достию о Го́споде главу́ свою́ честну́ю под ме́ч преклони́вый.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 2.

Зря́ще страда́льца до́блественна и во́ина непобеди́ма свята́го великому́ченика Фео́дора, страда́ньми венцы́ побе́дныя прия́вша и со А́нгелы сочета́вшася и чуде́с сокро́вище ми́ру дарова́вша, ве́рнии единому́дренне почти́м, воспева́юща Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Ра́зум боже́ственный стяжа́в, зми́я ве́лия и стра́шна, бли́з Евхаи́тска гра́да вогнезди́вшася, кресто́м и мече́м порази́л еси́, во́ине Христо́в, те́мже и стратила́т, еси́ воево́да, возста́влен бе́ на земли́. Мы́ же я́ко небе́сному воево́де вопие́м ти́:

Ра́дуйся, си́лою Христо́вою от зми́я того́ лю́таго оте́чество свое́ свободи́вый.

Ра́дуйся, мно́гое наро́да мно́жество ко Христу́ обрати́вый.

Ра́дуйся, ору́жием ве́ры де́монов полки́ победи́вый.

Ра́дуйся, я́ко победоно́сный яви́лся еси́ на земли́ страда́лец.

Ра́дуйся, чуде́с мно́жество с ве́рою к тебе́ прибега́ющим подава́яй.

Ра́дуйся, Христу́ Бо́гу моли́тися за ны́ ми́лостиво не оскудева́яй.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 3.

Си́лою Бо́жией умерщвле́на зми́я Фео́дором Стратила́том ви́девше, Евхаи́тский гра́д и вси́ лю́дие окре́стныя чудя́шеся зело́ и взыва́ху глаго́лющее: «Ве́лий е́сть Бо́г Фео́доров, се́й е́сть Бо́г и́стинный»,– Ему́же мы́ вопие́м: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Име́я обы́чай благи́й но́щию моли́тися неусы́пно, Фео́доре святы́й, виде́ния боже́ственнаго сподо́бился еси́: покро́ву хра́мины, я́ко отве́рсту яви́вшуся и све́ту небе́сному, я́ко огню́ ве́лию, осия́вшу тя́; та́кже и гла́с слы́шал еси́ свы́ше глаго́лющ: «Дерза́й, Фео́доре с тобо́ю бо е́смь». Си́м позна́л еси́, я́ко вре́мя прии́де страда́ния твоего́ за Христа́, возвесели́ся ду́хом. Те́мже вопие́м ти́:

Ра́дуйся, я́ко сла́ву неизглаго́ланную Христа́ Бо́га узре́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко и преми́рных виде́ний зри́тель бы́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко и на земли́ небе́сныя собесе́дники име́л еси́.

Ра́дуйся, вели́ких бо Та́ин открове́ний в земно́й жи́зни сподо́бился еси́.

Ра́дуйся, проро́ческое просвеще́ние.

Ра́дуйся, свети́льниче мы́сленный, све́том Христо́вым облиста́емый.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 4.

Бу́рю муче́ний бли́зящуся разуме́в, си́це моли́лся еси́ со слеза́ми, блаже́нне Фео́доре, Христу́ Бо́гу: «Го́споди, Бо́же, всеси́льный, бу́ди ми́ ми́лостив и соблюди́ мя́ от пре́лести вра́жия, да не пора́дуются врази́ мои́». Та́коже и мы́ с тобо́ю Бо́гу вопие́м: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Слы́шав злочести́ваго царя́ прельсти́тельныя глаго́лы, я́ко да же́ртвы и кади́лы и арома́ты принесо́ша ме́рзким бога́м, Фео́доре треблаже́нне, сокруши́л еси́ я́ в но́щь еди́ну и, раздроби́в вся́ и́долы зла́ты и сре́бряны в ча́сти ма́лы, раздели́л еси́ я́ си́рым и убо́гим. Сего́ ра́ди неустраши́мому твоему́ по́двигу вельми́ дивя́щеся, си́це вопие́м:

Ра́дуйся, прему́дростию слове́с твои́х безсту́днейшаго царя́ посрами́вый.

Ра́дуйся, сла́ву Бо́га жи́ва и и́стинна пред язы́ки пропове́давый.

Ра́дуйся, я́ко вои́стину Фео́дор, е́же сказу́ется да́р Бо́жий, яви́лся еси́.

Ра́дуйся, я́ко ны́не со а́нгелы и ли́ки му́чеников блаже́нне ра́дуешися.

Ра́дуйся, я́ко дерзнове́ние име́яй к Бо́гу, от скорбе́й и страсте́й на́с все́х избавля́еши.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 5.

Богоме́рзкия и́долы егда́ я́ко зла́то и сребро́ обы́чно рассе́к у́си руко́ю челове́ческою, безу́мнаго царя́ нечести́ваго поруга́л еси́, великому́чениче, глаго́ля ему́: «Ты́ кла́няешися бога́м ме́ртвым, а́з же поклоня́юся Бо́гу Живо́му». Ему́же с тобо́ю и мы́ поклоня́емся, взыва́юще: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Ви́дев нечести́вый мучи́тель те́ло твое́ честно́е на муче́ние предае́мо, руга́шеся тебе́, страстоте́рпче. Ты́ же, святы́й, вся́ сия́ му́жественно терпя́, ничто́же и́но глаго́лал еси́ то́чию: «Сла́ва Тебе́, Бо́же мо́й!» Терпе́нию твоему́ дивя́щеся, си́це вопие́м ти́:

Ра́дуйся, жи́лами воло́выми и пру́тьми оловя́нными безпоща́дно бие́мый.

Ра́дуйся, мно́гие ра́ны к ра́нам и́мже не́сть числа́, от мучи́теля претерпе́вый.

Ра́дуйся, я́ко венцы́ побе́дныя та́ко от Христа́ прия́вый.

Ра́дуйся, твои́ми ко Христу́ хода́тайствы ве́рныя спаса́яй.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 6.

Пропове́дник сла́вы Христо́вой яви́лся, в темни́цу вве́ржен бы́л еси́, страстоте́рпче Фео́доре, неи́стовым мучи́телем ру́це и но́зи име́яй свя́зана и ничесо́же яды́й да́же до дни́й пяти́. А́нгел же свя́т прише́д разреши́ти ты́ свя́зана, да вопие́ши Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Возсия́ша по́чести твоя́ Фео́доре. Я́коже бо иногда́ Христо́с Госпо́дь на́ш от Пила́та, та́кожде и ты́, блаже́ннее, от Лики́ния царя́ на кресте́ про́пят бы́л еси́, ру́це и но́зе име́я пригвожде́нна. Сего́ ра́ди прии́дем вси́ ве́рни пе́сненными венцы́ Фео́дора Му́ченика пресла́внаго велича́ем глаго́лющее:

Ра́дуйся, ко кресту́ пригвожде́нный.

Ра́дуйся, стре́лы о́стрыми и гво́здием прободе́нный.

Ра́дуйся, мече́м усече́нный. Ра́дуйся, вся́кими хитростьми́ боле́зней предупрежде́нный.

Ра́дуйся, я́ко в муче́ниих непрекло́нен и непобеди́м яви́лся еси́.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 7.

Хотя́ от земны́х разреши́тися и на дре́во вше́д уя́звленною пло́тию, великому́чениче Фео́доре, си́це моли́лся еси́ ко Го́споду: «Помяни́ мя́, Го́споди, претерпева́юща кре́ст Тебе́ ра́ди». Ему́же и мы́ с тобо́ю вопие́м: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Но́ва по страда́нии яви́ А́нгел Госпо́день, Фео́дора му́ченика, в пе́рвую бо стра́жу но́щи ви́сящу тому́ на кресте́ сни́де с небесе́ и сня́т со креста́ и сотвори́ всего́ це́ла и здра́ва, я́коже и пре́жде, и лобза́я рече́ ему́: «Ра́дуйся и укрепля́йся, Фео́доре, се́ бо с тобо́ю Госпо́дь». Сего́ ра́ди и мы́ со безпло́тными ку́пно воззове́м тому́ глаго́люще:

Ра́дуйся, целова́ние а́нгельское прие́мый.

Ра́дуйся, спаси́тельную стра́сть Зижди́теля изобрази́вый.

Ра́дуйся, во вся́ких ну́ждах предста́тельством твои́м спаса́яй.

Ра́дуйся, вся́ку душегуби́тельную печа́ль и обстоя́ние отгоня́й.

Ра́дуйся, чуде́с мно́жество су́щим в ми́ре подава́яй.

Ра́дуйся, ве́рным сердца́ неви́димо подава́яй.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 8.

Стра́нное о тебе́ содева́ется, блаже́нне Фео́доре, мучи́тель бо злочести́вый мня́ тя́ ра́спята ме́ртва су́ща, оста́ви те́ло твое́ на кресте́ ви́сяща, ты́ же от А́нгела це́л и здра́в бы́в, на́чал еси́ пе́ти Го́сподеви пе́снь хвале́бную: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Всего́ тя́ истреби́ти хотя́ще мучи́тель, сего́ ра́ди и со́тник повеле́ поя́ти те́ло твое́ со креста́ и в ковче́г оловя́н вложи́ти и в пучи́ну морску́ю вве́ргнути, да ника́ко христиа́не е́ во́змут и че́стно погребу́т. Со́тницы же зна́мения мно́гая и ве́лия от свята́го узре́вше, ко Христу́ обрати́вшася; сего́ ра́ди и мы́ чту́ще честну́ю му́ченика па́мять си́це вопие́м:

Ра́дуйся, Небе́снаго Царя́ воево́до предо́брый.

Ра́дуйся, ри́торе изря́дный, па́че мудрецо́в ми́ра мудре́йший.

Ра́дуйся, вся́ ми́ра сего́ кра́сная ни во что́ же вмени́вый.

Ра́дуйся, терпе́ния соверше́ннейший о́браз все́м показа́вый.

Ра́дуйся, в Сио́не го́рнем со А́нгелы и святы́ми ку́пно всели́выйся.

Ра́дуйся, хода́тай те́плый за ны́ пред Бо́гом яви́выйся.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 9.

Вся́кая похвала́ подоба́ет тебе́ великому́чениче Фео́доре, претерпе́в бо кре́ст и по страда́нии па́ки це́л и здра́в со креста́ соше́д, А́нгелом чуде́сным де́йствием, неве́рные со́тники ца́рския и во́ины мно́ги пре́жде нечести́вые просвети́л еси́ и научи́л еси́ ве́ровати Христу́ Бо́гу и Пе́ти Ему́ ку́пно с тобо́ю: Аллилу́иа.

И́кос 9

Вети́я, сказу́яй сла́ву Бо́жию неизче́тными зна́мении твои́ми, яви́лся еси́ ми́ру сла́во му́чеников Фео́доре, от тебе́ бо исцеле́ние неоску́дно почерпа́ем, вси́ к тебе́ с ве́рою прибега́ющии и стра́сти твои́ воспева́ющии си́це:

Ра́дуйся, у́зники мно́ги от у́з разреши́вый.

Ра́дуйся, две́ри темни́чныя сло́вом еди́ным отверза́яй.

Ра́дуйся, неду́жным исцеле́ние подава́яй.

Ра́дуйся, де́моном злы́м одержи́мыя свобожда́яй.

Ра́дуйся, то́чию прикаса́ющиеся ко оде́жде твое́й а́бие исцеля́яй.

Ра́дуйся, вме́сто кро́вных ка́пель исцеле́ний то́ки одождя́яй.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 10.

Спаси́тельную ве́ру восприя́вша вси́ лю́дие ве́лия зна́мение твоя́ зря́щии, треблаже́нне Фео́доре, те́мже и́долов ме́рзких отве́ргше, Христу́ прилепи́шася, глаго́люще: «Ве́лий бо е́сть Бо́г Фео́доров, се́й е́сть Бо́г и́стинный»,– Ему́же при́сно вопие́м: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Сте́ну необори́мую му́жества твоего́ во́ине Христо́в, не одоле́в лю́тый мучи́тель, уби́йством на тя́ ды́шуще и кро́ве твоея́ а́ки пе́с а́лчный жа́ждал, посла́ мече́м уби́ти тя́, ты́ же помоли́вся и зна́мением кре́стным зна́менався, во́лею приклони́л еси́ под ме́ч главу́ твою́. Твое́ усекнове́ние чту́ще си́це вопие́м ти́:

Ра́дуйся, мече́м сме́рть му́ченическую восприя́вый.

Ра́дуйся, во успе́нии свое́м зна́мения мно́ги сотвори́вый.

Ра́дуйся, ве́ру и любо́вь Христо́ву да́же до сме́рти сохрани́вый.

Ра́дуйся, я́ко в вы́шних черто́зех со а́нгелы и святы́ми всели́лся еси́.

Ра́дуйся, я́ко за гре́шныя те́плый ко Христу́ предста́тель яви́лся еси́.

Ра́дуйся, о душа́х на́ших непреста́нный моли́твенниче.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 11.

Пе́ние надгро́бное со свеща́ми и кади́лы воспе́ша лю́дие вси́, че́сть тебе́ воздаю́ще, Фео́доре, егда́ глава́ твоя́ честна́я мече́м усе́чена бы́сть, те́мже взя́ше те́ло твое́ свято́е и в ме́сте наро́чите положи́вша е́, последи́ же и в Евхаи́тский гра́д принесо́ша, Христа́ Бо́га сла́вяще и пою́ще Ему́ пе́снь: Аллилу́иа.

И́кос 11.

Све́том зна́мения изря́днаго порази́л еси́ нечести́выя сараци́ны на честны́й хра́м тво́й, и́же в Ка́рсате, наше́дших, егда́ стрело́ю устрели́ о́браз тво́й, а́бие истече́ кро́вь в обличе́ние те́х омраче́нных безу́мием. Те́мже зна́мению сему́ чудя́щеся, ве́рно вопие́м ти́, чудотво́рче Фео́доре:

Ра́дуйся, я́ко безу́мие сараци́н посрами́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко Це́рковь Бо́жию от поруга́ния огради́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко о́браз тво́й све́тлый чудотво́рен яви́лся еси́.

Ра́дуйся, я́ко и́мя твое́ и в неве́рных просла́вил еси́.

Ра́дуйся, па́че ве́рныя к тебе́ прибега́ти в мольба́х научи́л еси́.

Ра́дуйся, святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 12.

Благода́тным зна́мением не вразуми́вшеся неве́рнии сараци́ны хра́м тво́й святы́й оскверни́ша и о́бразу твоему́ честно́му поруга́тися мня́ху, оба́че сме́рть лю́ту по ма́лех дне́х прия́ху, ве́рни же вси́ ико́ну твою́ святу́ю, я́ко чудоде́йственну вельми́ чту́ще взыва́ют Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Пою́т ди́вныя по́двиги и чудеса́ твоя́ вси́ ве́рни по все́й земли́ христиа́нстей по вся́ дни́ в неисчи́слимых хра́мах и оби́телех во и́мя твое́ созда́нных, собира́ющеся и пе́сненными венцы́ тя́, великому́чениче Фео́доре Стратила́те, те́мже и на́с, па́мять твою́ дне́сь све́тло пра́зднующих, помяни́ и защити́, да любо́вию зове́м ти́ вопию́ще:

Ра́дуйся, я́ко мольбы́ гре́шных прие́млеши.

Ра́дуйся, я́ко ско́рби душе́вныя утоля́еши.

Ра́дуйся, я́ко страсте́й о́гнь укроща́еши.

Ра́дуйся, я́ко от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха соблюда́еши.

Ра́дуйся, я́ко от искуше́ний лука́ваго избавля́еши.

Ра́дуйся, я́ко моля́щихся у престо́ла Вседержи́теля помина́еши.

Ра́дуйся, Святы́й великому́чениче Фео́доре, Вели́кий Стратила́те.

Конда́к 13.

О, всехва́льный и всеблаже́нный Стратила́те, великому́чениче святы́й Фео́доре! Приими́ сие́ умиле́нное моле́ние на́ше, и ко Престо́лу Небе́снаго Царя́ Христа́ ско́ро вознеси́, да предста́тельством твои́м от вся́ких зо́л и напа́стей свободи́мся, вопию́ще Бо́гу при́сно: Аллилу́иа.

Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.

Моли́тва.

О, пресла́вный и прехва́льный великому́чениче святы́й Фео́доре, вели́кий Стратила́те! Не отри́ни гре́шных сия́ ма́лыя моли́твы и приноше́ния, но я́ко име́я дерзнове́ние ко Всеми́лостивому Влады́ке, потщи́ся к на́м недосто́йным ско́рою твое́ю по́мощию и яви́ся хода́тай за ны́ те́плый у Христа́ Бо́га, да не поги́бнем вси́ во греха́х на́ших, но да сотвори́т с на́ми по вели́кой ми́лости Свое́й, да умири́т ми́р и сохрани́т на́с от вся́каго зла́го обстоя́ния, да да́ст на́м ти́хое и безмяте́жное житие́ пожи́ти в чистоте́ и благоче́стии, и по исхо́де ду́ш на́ших неосужде́нно предста́ти суди́лищу Его́ и десна́го стоя́ния сподо́битися, да вы́ну пое́м и сла́вим Его́ Всесвято́е и́мя со Отце́м и Святы́м Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Краткое житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат про­ис­хо­дил из го­ро­да Ев­ха­ит. Он был на­де­лен мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми и пре­крас­ной внеш­но­стью. За ми­ло­сер­дие Бог про­све­тил его со­вер­шен­ным по­зна­ни­ем хри­сти­ан­ской ис­ти­ны. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла из­вест­на мно­гим по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­та. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, во­ору­жив­шись ме­чом и мо­лит­вой ко Гос­по­ду, по­бе­дил его, про­сла­вив сре­ди лю­дей Имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком (стра­ти­ла­том) в го­ро­де Ге­рак­лее, где нес как бы двой­ное по­слу­ша­ние, со­че­тая свое от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая убеж­ден­ность, под­креп­лен­ная лич­ным при­ме­ром хри­сти­ан­ской жиз­ни, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ной «лжи без­бо­жия». Вско­ре по­чти вся Ге­рак­лея при­ня­ла хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324) на­чал же­сто­кое го­не­ние на хри­сти­ан. Же­лая обез­гла­вить но­вую ве­ру, он об­ру­шил пре­сле­до­ва­ния на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых не без ос­но­ва­ния ви­дел ос­нов­ную угро­зу для уми­ра­ю­ще­го язы­че­ства. В их чис­ле ока­зал­ся и свя­той Фе­о­дор. Свя­той сам при­гла­сил Ли­ки­ния в Ге­рак­лею, по­обе­щав ему при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам. Для со­вер­ше­ния этой пыш­ной це­ре­мо­нии он по­же­лал со­брать в сво­ем до­ме все зо­ло­тые и се­реб­ря­ные из­ва­я­ния бо­гов, ко­то­рые име­лись в Ге­рак­лее. Ослеп­лен­ный нена­ви­стью к хри­сти­ан­ству, Ли­ки­ний по­ве­рил сло­вам свя­то­го. Од­на­ко его ожи­да­ния бы­ли об­ма­ну­ты: за­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на кус­ки и раз­дал ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и бук­валь­но на об­лом­ках язы­че­ства утвер­дил за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия.

Свя­той Фе­о­дор был схва­чен и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Их сви­де­те­лем был раб свя­то­го Фе­о­до­ра, свя­той Уар, ко­то­рый ед­ва на­хо­дил в се­бе си­лы опи­сы­вать неимо­вер­ные му­че­ния сво­е­го гос­по­ди­на. Пред­чув­ствуя близ­кую смерть, свя­той Фе­о­дор уже об­ра­щал к Бо­гу по­след­ние мо­лит­вы, го­во­ря: «Гос­по­ди, ре­кл ми еси пер­вее, Аз есмь с то­бою, ныне же поч­то оста­вил мя еси? Виждь, Гос­по­ди, яко зве­рие ди­вии рас­тер­за­ша мя Те­бе ра­ди, из­бо­де­ны суть зе­ни­цы очес мо­их, плоть моя ра­на­ми раз­дроб­ля­ет­ся, уязв­ля­ет­ся ли­це, со­кру­ша­ют­ся зу­бы, еди­ны то­чию на­гие ко­сти на кре­сте ви­сят: по­мя­ни мя, Гос­по­ди, пре­тер­пе­ва­ю­ще­го крест Те­бе ра­ди, же­ле­зо, и огнь, и гвоз­дие подъ­ях за Тя: про­чее же при­и­ми дух мой, уже бо от­хо­жду от жиз­ни сей».

Од­на­ко Бог, по ве­ли­кой Сво­ей ми­ло­сти, по­же­лал, чтобы кон­чи­на свя­то­го Фе­о­до­ра бы­ла так же пло­до­твор­на для его ближ­них, как и вся его жизнь: Он ис­це­лил ис­тер­зан­ное те­ло свя­то­го и свел его с кре­ста, на ко­то­ром тот был остав­лен на всю ночь. Утром цар­ские во­и­ны за­ста­ли свя­то­го Фе­о­до­ра жи­вым и невре­ди­мым; убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое Кре­ще­ние. Так свя­той Фе­о­дор явил­ся, «яко день све­то­за­рен», для пре­бы­вав­ших во тьме идо­ло­по­клон­ства языч­ни­ков и про­све­тил их ду­ши «свет­лы­ми сво­е­го стра­да­ния лу­ча­ми». Не же­лая из­бе­жать му­че­ни­че­ской смер­ти за Хри­ста, свя­той Фе­о­дор доб­ро­воль­но пре­дал се­бя в ру­ки Ли­ки­ния, оста­но­вив вос­став­ший про­тив му­чи­те­лей на­род, уве­ро­вав­ший во Хри­ста, сло­ва­ми: «Пе­ре­стань­те, воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на Кре­сте, удер­жи­вал Ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Идя на казнь, свя­той му­че­ник од­ним сло­вом от­во­рял тем­нич­ные две­ри и осво­бож­дал за­клю­чен­ных от уз. Лю­ди, при­ка­са­ю­щи­е­ся к его ри­зам и чу­дом Бо­жи­им об­нов­лен­но­му те­лу, мгно­вен­но ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. По при­ка­зу ца­ря свя­той Фе­о­дор был усе­чен ме­чом.

Пе­ред смерт­ной каз­нью он ска­зал Уа­ру: «Не ле­нись за­пи­сать день кон­чи­ны мо­ей, а те­ло мое по­ло­жи в Ев­ха­и­тах». Эти­ми сло­ва­ми он про­сил еже­год­но­го по­ми­но­ве­ния. За­тем, ска­зав «аминь», он пре­кло­нил го­ло­ву под меч. Это со­вер­ши­лось 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да, в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. 

Полное житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат был пре­дан му­че­ни­че­ской смер­ти в 319 го­ду по Рож­де­стве Хри­сто­вом. В до­слов­ном пе­ре­во­де с гре­че­ско­го сло­во «стра­ти­лат» озна­ча­ет «вы­со­кий во­ин», в ли­те­ра­тур­ном пе­ре­во­де – «во­е­во­да», «во­е­на­чаль­ник». Про­ис­хо­дил свя­той Фе­о­дор из го­ро­да Ев­ха­и­ты, ныне Мар­си­ан на се­ве­ре Ма­ло­ази­ат­ско­го на­го­рья в Тур­ции. Бла­гая весть свя­то­го Еван­ге­лия в эти ме­ста при­не­се­на еще в апо­столь­ские вре­ме­на.

Свя­той Фе­о­дор был на­де­лен от Гос­по­да мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми. Его вы­де­ля­ли сре­ди окру­жа­ю­щих при­род­ная кра­со­та, ве­ли­ко­душ­ное серд­це, глу­бо­кое по­зна­ние хри­сти­ан­ских ис­тин, муд­рость и крас­но­ре­чие. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла мно­гим из­вест­на по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­ты. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, ни­ко­му ни­че­го не го­во­ря, взяв с со­бой свое обыч­ное ору­жие и имея на гру­ди крест, дви­нул­ся в путь. До­е­хав до по­ля вбли­зи про­па­сти, где жил змей во­ин Хри­стов слез с ко­ня и лег от­дох­нуть. В этих ме­стах про­жи­ва­ла некая бла­го­че­сти­вая же­на по име­ни Ев­се­вия. Она бы­ла пре­клон­ная ле­та­ми. За несколь­ко лет пе­ред этим она ис­про­си­ла те­ло свя­то­го му­че­ни­ка Фе­до­ра Ти­ро­на, несго­рев­шее на ко­ст­ре во вре­мя каз­ни, по­греб­ла его око­ло сво­е­го до­ма и каж­дый год празд­но­ва­ла его па­мять в день пре­став­ле­ния 17 фев­ра­ля (2 мар­та). Бла­го­че­сти­вая Ев­се­вия, уви­дев спя­ще­го во­и­на Хри­сто­ва Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та, раз­бу­ди­ла его и пы­та­лась убе­дить уй­ти из этих мест, чтобы не по­стра­дать от змея. Му­же­ствен­ный во­ин Хри­стов Фе­о­дор от­ве­чал ей: «Отой­ди и стань по­даль­ше от ме­ста се­го, и ты уви­дишь си­лу Хри­ста мо­е­го». Жен­щи­на ото­шла и ста­ла мо­лить­ся к Спа­си­те­лю о да­ро­ва­нии по­бе­ды сме­ло­му во­и­ну. Об­ра­тил­ся с мо­лит­вой к Гос­по­ду и свя­той Фе­о­дор: «Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, вос­си­яв­ший от От­че­го Су­ще­ства, по­мо­гав­ший мне в бит­вах и да­вав­ший по­бе­ду на со­про­тив­ныя, Ты и ныне Тот же есть Гос­по­ди Хри­сте Бо­же, по­шли мне по­бе­ду с вы­со­ты Тво­ей свя­той». Свя­той Фе­о­дор по­бе­дил чу­до­ви­ще, про­сла­вив сре­ди лю­дей имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком в го­ро­де Ге­рак­лее близ Чер­но­го мо­ря, неда­ле­ко от Ев­ха­ит. Здесь свя­той Фе­о­дор со­че­тал от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая ве­ра, под­креп­лен­ная лич­ным хри­сти­ан­ским при­ме­ром, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ных при­вы­чек. В ре­зуль­та­те по­чти все жи­те­ли Ге­рак­леи при­ня­ли хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя на­ча­лись же­сто­кие го­не­ния на хри­сти­ан. Им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324 гг.), умерт­вив­ший со­рок му­че­ни­ков Се­ва­стий­ских, об­ру­шил свои го­не­ния не на про­стой на­род, а на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых ви­дел се­рьез­ную угро­зу для от­ми­рав­ше­го язы­че­ства. Про­слы­шав о храб­ром во­е­на­чаль­ни­ке, им­пе­ра­тор за­хо­тел его уви­деть и по­слал за ним сво­их при­бли­жен­ных. Свя­той Фе­о­дор при­нял по­слов с че­стью, но не хо­тел остав­лять сво­е­го го­ро­да. Пред­ви­дя на­ме­ре­ния им­пе­ра­то­ра, му­че­ник Хри­стов хо­тел по­стра­дать в сво­ем го­ро­де, по­это­му он от­ве­тил им­пе­ра­то­ру, что не мо­жет сей­час по­ки­нуть Ге­рак­лию и про­сит его по­жа­ло­вать к нему. На­ка­нуне при­бы­тия нече­сти­во­го пра­ви­те­ля свя­той Фе­о­дор удо­сто­ил­ся чу­дес­но­го ви­де­ния. Во вре­мя мо­лит­вы он вдруг уви­дел се­бя в хра­ме, кры­ша ко­то­ро­го раз­верз­лась, над хра­мом вос­си­ял небес­ный свет и раз­дал­ся го­лос: «Дер­зай, Фе­о­дор, Я с то­бою!». Укреп­лен­ный ви­де­ни­ем, свя­той му­че­ник об­ра­тил­ся к Гос­по­ду с го­ря­чей мо­лит­вой, про­ся Его укре­пить свои си­лы для пред­сто­я­ще­го по­дви­га. Им­пе­ра­тор при­е­хал, за­хва­тив с со­бой зо­ло­тых и се­реб­ря­ных идо­лов. Он бла­го­склон­но от­нес­ся к свя­то­му Фе­о­до­ру, хва­лил его за хо­ро­шее управ­ле­ние го­ро­дом и по­ве­лел ему при­не­сти пе­ред на­ро­дом жерт­вы идо­лам. Свя­той про­сил им­пе­ра­то­ра оста­вить идо­лов на ночь в сво­ем до­ме. Им­пе­ра­тор со­гла­сил­ся. За­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на мно­гие ча­сти и раз­дал ку­соч­ки зо­ло­та и се­реб­ра ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и на об­лом­ках язы­че­ства утвер­ждал за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия. Му­че­ник Хри­стов по при­ка­зу им­пе­ра­то­ра был схва­чен, и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Му­чи­те­ли би­ли его во­ло­вьи­ми жи­ла­ми и оло­вян­ны­ми пру­тья­ми, тер­за­ли его те­ло гвоз­дя­ми и па­ли­ли ог­нем. Все это свя­той му­че­ник пе­ре­но­сил с ве­ли­ким тер­пе­ни­ем и толь­ко по­вто­рял: «Сла­ва Те­бе, Бо­же наш!» По­сле му­че­ний свя­то­го бро­си­ли в тем­ни­цу, и пять дней про­дер­жа­ли там без пи­щи и во­ды, а за­тем ис­тер­зан­но­го свя­то­го при­гвоз­ди­ли к кре­сту и оста­ви­ли на ночь. Му­чи­те­ли на­де­я­лись, что он умрет но­чью на кре­сте. Од­на­ко Гос­подь ре­шил про­сла­вить сво­е­го свя­то­го пе­ред все­ми жи­те­ля­ми Ге­рак­лии. Утром во­и­ны, участ­во­вав­шие в каз­ни уви­де­ли свя­то­го му­че­ни­ка жи­вым и невре­ди­мым. Убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое кре­ще­ние. Му­че­ник Фе­о­дор удер­жал жи­те­лей и во­и­нов, уве­ро­вав­ших во Хри­ста от мя­те­жа, го­во­ря им: «Пе­ре­стань­те воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на кре­сте, удер­жи­вал ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Му­че­ник Хри­стов доб­ро­воль­но от­дал се­бя в ру­ки му­чи­те­лей. Идя на казнь, свя­той од­ним сло­вом от­кры­вал две­ри тем­ниц и осво­бож­дал уз­ни­ков. Жи­те­ли Ге­рак­лии, при­ка­сав­ши­е­ся к его одеж­де, ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. Пе­ред тем как пре­дать се­бя в ру­ки па­ла­ча, му­че­ник Фе­о­дор за­ве­щал по­хо­ро­нить свое те­ло в Ев­ха­и­тах в име­нии ро­ди­те­лей. Сво­е­му слу­ге Уа­ру при­ка­зал за­пи­сать все му­че­ния, ко­то­рым он был под­верг­нут, для на­зи­да­ния бу­ду­щих по­ко­ле­ний хри­сти­ан. За­тем му­че­ник Хри­стов дол­го мо­лил­ся и, на­ко­нец, про­из­не­ся сло­во «аминь», пре­кло­нил под меч свою чест­ную и свя­тую гла­ву. Казнь со­вер­ши­лась 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. На­род ока­зал ве­ли­кие по­че­сти свя­тым остан­кам му­че­ни­ка. 8 (21) июня то­го же го­да они бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ев­ха­и­ты. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния те­ла свя­то­го и уже в са­мом го­ро­де со­вер­ша­лись мно­го­чис­лен­ные чу­де­са во сла­ву Хри­ста Бо­га, Ему же со От­цем и Свя­тым Ду­хом, честь и по­кло­не­ние во ве­ки. Аминь.

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат, вер­ный до смер­ти Гос­по­ду Иису­су Хри­сту, бес­страш­ный и жерт­вен­ный во­е­на­чаль­ник, храб­рый сол­дат, из­древ­ле по­чи­та­ет­ся как по­кро­ви­тель пра­во­слав­но­го во­ин­ства.

В па­мять ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та стро­и­лись хра­мы во всех пра­во­слав­ных стра­нах. По мо­лит­вам к нему, от Его икон со­вер­ша­лись мно­гие чу­де­са. Так свя­той Ана­ста­сий Си­на­ит, пат­ри­арх Ан­тио­хий­ский (599 г.) и Иоанн Да­мас­кин (ок. 780 г.) упо­ми­на­ют о чу­де, про­изо­шед­шем в хра­ме Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та неда­ле­ко от Да­мас­ка в ме­стеч­ке Кар­са­та в Си­рии. Ко­гда эти ме­ста бы­ли за­хва­че­ны са­ра­ци­на­ми, храм был ра­зо­рен и в даль­ней­шем под­верг­ся осквер­не­нию. В зда­нии по­се­ли­лись са­ра­ци­ны. Од­на­жды один из них, взяв лук, пу­стил стре­лу в на­пи­сан­ное крас­ка­ми на стене изо­бра­же­ние свя­то­го Фе­о­до­ра. Стре­ла по­па­ла в пра­вое пле­чо свя­то­го, и тот­час по стене по­тек­ла струй­ка жи­вой кро­ви. Нече­стив­цы уди­ви­лись это­му, но храм не по­ки­ну­ли. Все­го в церк­ви про­жи­ва­ло око­ло два­дца­ти се­мейств. По про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни, все они скон­ча­лись по неиз­вест­ной при­чине. Мор на­пал на свя­то­тат­цев, в то вре­мя как их со­пле­мен­ни­ки, жив­шие вне хра­ма, не по­стра­да­ли.

См. так­же: "Стра­да­ние св. вмч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние мо­щей св. в­м­ч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.