Акафист Преображению Господню

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 августа (06 августа ст. ст.)

Кондак 1

Возбранный Воеводо и Царю славы, Тебе небеси и земли Создателя, зрящи на горе Фаворстей преобразившася со славою, вся тварь удивися, небес вострепеташа, и вси земнороднии возрадовашася, мы же недостойнии Твоему нас ради Преображению благодарственно поклонение приносяще, с Петром от души вопием Ти: Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Икос 1

Ангелом недоведомое и человеком неприступное Твое, Светодавче Христе, Божество, незаходительными молниями и лучами Невечерняго Света Твоего, явил еси на горе Фаворстей начальнейшим учеником Твоим, тии же Божественным изменишася ужасом, облаком осиявшеся светлым и глас Отечь слышавше, разумеша Твоего вочеловечения таинство, вопиюще Тебе таковая: Иисусе, Сыне Божий Безсмертный, просвети нас светом Лица Твоего осияннаго. Иисусе, Благий Боже Всесильный, возбуди нас спящих из глубины тьмы сна греховнаго. Иисусе, во свете живый неприступнем, из области темныя изведи нас. Иисусе, Славою Твоею исполнивый весь мир, во обители райския введи нас. Иисусе, Свете мира, от мира лукавого свободи нас во тьме седящих. Иисусе, Солнце Правды, силою и правдою облеки нас, в сени смертней спящих. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 2

Видя, яко ученицы Твои, Человеколюбче Господи, непросвещенни еще суще, не разумеют, яко подобает Тебе идти во Иерусалим и тамо много пострадати и убиену быти, Ты оттоле начал еси сказовати им, яко вся сия належит Тебе волею претерпети нашего ради спасения. Обаче тии не возмогоша еще мыслити, яже суть Божия, но яже суть человеческая, сего ради по днех шестих поял еси Петра, Иакова и Иоанна и возвел еси я на гору Фаворскую показати им прежде Креста Божественную Славу Твою, да и во время страданий Твоих разумно воспоют Тебе: Аллилуиа.

Икос 2

Разума неуразуменна вольнаго Твоего страдания не разумеша ученицы Твои, Господи. Сего ради прежде Креста Твоего нощию глубокою возвел еси на гору высоку лучшия ученики Твоя, да видят чудо страшнаго Преображения Твоего и нестерпимое Божественного пришествия Твоего издалеча присносущное благолепие, да егда Тя узрят распинаема, страдание убо Твое, да уразумеют вольное. Сего ради вопием Тебе сице: Иисусе, от удолий на гору высоку возведый Твоя ученики, возведи и нас горе, да горних научимся искати наслаждений. Иисусе, от житейских попечений и множества народнаго отлучивый Петра и Заведеовых, отлучи наш ум от благ земных, да дольных навыкнем избегати пристрастий. Иисусе, многими труды на превелию высоту вознесый други своя, и нас многими труды и поты научи по вся дни подвизатися. Иисусе, в молчании ночныя молитвы Преображение Твое учеником показавый, и ныне верным Твоим сподоби сладостию словес Твоих в нощи просвещатися. Иисусе, трех точию свидетелей славы Твоея в тишине Фаворстей явивый, и ныне безмолвным и пустынным даждь славу Твою всегда созерцати. Иисусе, Фавор и Ермон о Имени Твоем возвеселивый, даждь нам призыванием сладчайшаго Имени Твоего восход горе совершати. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 3

Силою свыше избранныя Твоя Апостолы облекий, Иисусе, на Фавор возвел еси я, да навыкнут вышних искати и горняя мудрствовати, а не земная, облецы и нас, долу поникших и немощию плоти всегда побеждаемых, силою и славою Твоею, да сила Твоя в немощи нашей совершится, чесо ради с любовию воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй прежде Креста и вольнаго страдания Твоего явити учеником отчасти Божества Славу Твою, Христе Спасе наш, Ты трех точию от живущих на земли избираеши, да зрителие Божественныя Твоея славы будут, ибо тии три пред очима Твоима лучши бяху паче всех народов и язык: Петр, яко паче иных Тебе возлюбивый, и яко первый от всех Сына Божия Тебе исповедавый, Иаков, яко первый во Апостолех надежды ради будущих благ под меч главу свою преклонивый и тако начало мучеником Твоим положивый, Иоанн же, яко девственник и паче всех чистоту плоти и духа целомудренно сохранивый и сего ради благодать особную паче иных получивый к зрению неизреченных откровений и Божественныя Славы Твоея. С нимиже приими и от нас похвалы Тебе сицевыя: Иисусе, от Петра прежде Преображения Твоего исповедание веры приемый, приими и мое теплое исповедание. Иисусе, тому же Петру на Фаворе дерзновение даровавый глаголати с Тобою, возглаголи благая и мирная в сердце моем. Иисусе, сынов Заведеевых за пламень любви их сынами громовыми нарекий, громом гнева Твоего не порази мя. Иисусе, тем же учеником огнь с небесе на Самарян низвести не попустивый, огнь страстей угаси во мне. Иисусе, с девственным Иоанном в чистоте плоти и духа на Фавор горний возведи мя. Иисусе, с мужественным Иаковом, первее чащу Твою испившим, в рай введи мя. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 4

Буря Богоявления Твоего на горе Синайстей бысть, егда во громех и молниях даровал еси закон угоднику Твоему Моисеови, такожде и на горе Хориве бысть дух крепок, разоряяй горы, трус и огнь, егда Илия пророк хотяше зрети Тя, обаче не в вихре бурне, не в трусе и не во огне Господь, но во гласе хлада тонка Ты показал еси им Лице Свое и славу Божества Своего, егда на горе Фаворстей Ты предстал еси им, с радостию вопиющим Тебе: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше Моисей и Илия на Фаворе глаголы Твоя о исходе Твоем, егоже хотяше скончати во Иерусалиме, быша всему миру свидетелие Твои, Господи, яко Ты еси воистину Сын Божий на спасение людей от Бога Отца посланный и гласом с небесе Тем показанный. Моисей убо от мертвых призван бысть да свидетельствует во аде держимым Твое в мир пришествие. Илия же от рая призван бысть, да скажет Еноху Славу Твою в Преображении пречистыя Плоти Твоея виденную. Мы же, чудящеся тайне пророк Твоих на Фаворе явления, со умилением зовем Тебе: Иисусе, Боговидцу Моисею, Лице Твое узрети восхотевшему, на Фаворе Лицем к лицу явивыйся, яви нам в грядущем веце Лица Твоего сладость превожделенную. Иисусе, в боговидении задних Твоих древле Моисею сияние Славы Твоея Показавый, покажи нам во Царствии Твоем лицем к Лицу Зрака Твоего доброту неизреченную. Иисусе, в тишине и гласе хлада тонка Илию откровением Своим наставивый, настави мя чудно в тишине безстрастия божественнаго. Иисусе, на огненней колеснице неопальнаго небошественника Твоего Илию в рай возведый, возведи мя дивно на высоту жития совершеннейшаго. Иисусе, древле с пророки многообразно глаголавый, и на Фаворе исход Свой им возвестивый, глаголами живота вечнаго напитай алчущую душу мою. Иисусе, при устех двою свидетелей Тайну Преображения учеником Твоим открывый, воздыханьми неизглаголанными Святаго Духа воспламени хладную веру мою. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 5

Боготечней звезде в нощи возсиявшей, уподобися, Светодавче Господи, неизреченное осияние пречистыя Плоти Твоея, егда учеником спящим и нощи, уже ко утру приближающейся, Ты возносил еси Отцу Твоему на высоте горы премирную молитву Свою. Тогда просветися Лице Твое, яко солнце, и ризы Твоя быша блещащяся, белы зело, яко снег. Апостоли же от нашедшия Божественный силы убудившеся, увидеша Славу Твою, яко Единороднаго от Отца, исполнь благодати и истины, и стояху трепетни, поюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше Апостоли Тя на Фаворе во образе человечестем сущаго, славою же Божественною Преобразившася и с Моисеом и Илиею о исходе Твоем беседующа, разумеша присносущную силу Твою и Божество под покровом плоти сокрываемо, и ужасни быша, послушаю-ще глаголемых и наслаждающеся зрения Твоея Божественныя славы, юже толико видеша, елика телесных очес зрение их вместити можаше. С нимиже и мы поем Тебе таковая: Иисусе, возсиявый учеником Твоим неизреченную и Богосиянную Славу Твою, возсияй в душах наших Свет Твой присносущный. Иисусе, причастивый первостоятели закона и благодати премирнаго Света Твоего, причащением Того собери ум наш приснозаблудший. Иисусе, сокровенную во плоти молнию Божества Твоего на Фаворе мало обнаживый, обнажи сокровенныя грехопадения в убогой совести моей Иисусе, несозданнаго Света Твоего лучами из Плоти Твоея Святую гору озаривый, озари свет заповедей Твоих во мрачней души моей. Иисусе, Преображением причистыя Плоти Твоея просветивый мира концы, просвети и украси нас помраченных. Иисусе, блистанием Фаворскаго Света Твоего очистивый, яко снег, твоя ученики, очисти и обнови нас потемненных. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 6

Видевше преблагостное и спасительное собеседование Твое, Христе Боже наш, со Моисеом и Илиею на горе Фаворстей, возрадовашеся зело ученицы Твоя: Петр, Иаков и Иоанн. Петр же гласом любве божественней исполненным рече: «Господи, добро сеть нам зде быти: аще хощеши, сотворим зде три сени, Тебе едину, и Моисеови едину, и едину Илии». Мы же недостойнии, не дерзаем прямо Тебе вопрошати, обаче смиренно о помиловании молим Тя и гласом трепетним вопием Ти: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия на Фаворе во знамение всей вселенней облак светел, Петру о сенях вопрошающу, откровение гласа Отеческаго возвещающ и Духа Святаго пришествие, и егда осени Апостолы, верх горы окружающе, тии паче убояшася и во облак со страхом вступивше, ощутиша Твое неприступное Божество, и со дерзновением многим возопиша к Тебе таковая: Иисусе, Израиля древле столпом облачным в пустыне путеводивый, Сам и ныне путь во Царствие Твое нам укажи. Иисусе, Апостолы Твоя во облаце светле на Фаворе осенивый, росою Духа Твоего Святаго нас осени. Иисусе, во Храме нерукотвореннем Живый на небеси, храм световиден и сень пречистую покажи ми Твоего Божества. Иисусе, скиний рукотворенных не восхотевый на земли, внутреннюю благообразную скинию Духа Твоего сотвори мя, во еже взыти на небеса. Иисусе, одеяйся светом, яко ризою, облеки мя обнаженнаго в боготканныя ризы целомудрия и чистоты. Иисусе, простираяй небо, яко кожу, одени мя острупленнаго в снегосветлыя одежды Твоея небесныя красоты. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 7

Хотя открыти сокровенную от века тайну Твоего, Христе, Божества, Отец Твой Небесный паки якоже прежде на Иордане во время Крещения Твоего, Богосыновство Твое возвести и тако гласом из облака бывшим свидетельствова, глаголя: «Сей есть Сын Мой Возлюбленный, Того послушайте». Апостоли же от великаго ужаса крепости своея лишившися, падоша ниц на землю, вопиюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 7

Новая видевше и преславная на Фаворе бывшая, Словесе Твоего, Владыко Господи, самовидцы и слуги, и глас Отеческий и шум из облака слышавше, ужасни быша и новым светолитием внезапу освещахуся, друг друга зряху, удивляющеся и к земли падше ниц, Тебе Владыце всяческих поклонишася, похвалы Тебе возсылая таковыя: Иисусе, Образе Пресветлыя Ипостаси Отчия, преобрази мрачное и нечистое житие мое. Иисусе, Славы Отчия Сияние, просвети падшую и во тьму воглубльшуюся душу мою. Иисусе дивный и страшный во славе Божественнаго зрака Твоего, тлением растленный душевный наш зрак обнови. Иисусе тихий, любви полный, неизреченною светлостию Плоти Твоея всю нечистоту плоти моея паче снега убели. Иисусе, Свете Безначальный, во свете Твоем, на Фаворе явленном, Свет покажи нам Отца. Иисусе, Свете неизменный, в незримом Свете Царства Твоего, Свет покажи нам и Духа. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 8

Дивно и странно явистася Тебе Моисей и Илия на Фаворе, Владыко Господи, начертание Божественныя Ипостаси видевше, и глаголаста о вольном страдании Твоем, священнолепно предстояще Тебе. Осе-нившу же их облаку светлу и гласу с небесе бывшу, взятся Слава Господня от видения ученик Твоих, взяшася же и пророцы во своя места, поюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси от вышних, Неисчетный Слове Божий, егда пречистая Плоть Твоя преображашася на Фаворе, но и от нижних никакоже отступил еси, егда отшедшим пророком и видению уже скончавшуся, Ты приступил еси к лежащим страха ради на земли Твоим учеником, и рукою коснувся их, глаголал еси им: «востаните, не бойтеся». Ученицы же, возведше очи свои и никогоже видевше, точию Тебе Единаго с ними сущаго, возрадовахуся зело и возблагодариша Бога, поюще Тебе таковая: Иисусе, имеяй глаголы Живота вечнаго, всегда пребуди с нами во странствии земном. Иисусе, насытивый нас зраком Твоего Божества, не остави нас сирых на служении Твоем. Иисусе, прежде Креста Твоего Тайну вольнаго страдания уяснивый, подаждь нам всегда памятовати Твое нас ради истощание. Иисусе, прежде еже умрети, нам славу Твою Показавый, подаждь нам всегда да разумети Твоея Плоти обожение. Иисусе, образе непременный Сущаго, обнови в души моей вожделеннаго зрака Твоего образ и подобие. Иисусе, печате равнообразная Отца, запечатлей во плоти моей неизреченныя доброты Твоея благообразие. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 9

Все естество смятеся, зря Твое преславное на Фаворе Преображение, Христе Спасе: Ангели, незримо предстояще, со страхом и трепетом служаху Тебе, небеса убояшася, подвижеся и трепетна бысть вся земля, видящи славу Господа, «гора Фавор, прежде мрачна и дымна», светлым облаком покрывашеся, «на нейже» пречистии «нозе Твои стоясте», ученицы же Твои, Господи, не терпяще зрети нестерпимаго зрака Твоего, повергоша себе долу на землю, лица покрывающе, дондеже Ты Сам, видению скончавшуся, воздвигл еси я, Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Икос 9

Витии суемудреннии, благодатиею непросвещеннии, не могут разумети Твоего преславнаго Преображения таинства, Господи. Сего ради, егда со ученики сходил еси с горы, дню возсиявати начинающу, Ты заповедал еси другом Твоим, да никомуже поведят видения быв-шаго, дондеже по приятии страдания и смерти воскреснеши в третий день от гроба. И тии умолчаша, и никомуже возвестиша в тыя дни ничесоже от тех, яже видеша и слышаша, обаче точию в сердце своем вопияху Тебе сице: Иисусе, во всего Адама оболкийся, очерневшее древле естество человече просвети. Иисусе, во облаце, огни и мраце носимый, Твоею светлостию весь мрак душевный в нас потреби. Иисусе, сиянием Божественного шума Апостолы Твоя усладивый, услаждай нас всегда глаголами Божественного Твоего откровения. Иисусе, росодательным облаком ученики Твои Просветивый, просвещай нас всегда зарями преславнаго Твоего Преображения. Иисусе, пречистыми ногами Твоими гору Фаворскую освятивый, направи нозе наша на присное служение Тебе. Иисусе, с неповинными руками на гору Твою восходити повелевый, возбуди руце наши на молитвенное воздеяние горе. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, на Фаворе преобразился еси нас ради, Господи, да сотвориши ны достойны уготованныя избранным Твоим небесныя славы и да преобразиши тело смирения нашего, яко быти ему сообразну телу Славы Твоея во общее всех воскресение и в безконечном Твоем Царствии, еже уготовал еси от сложения мира любящим Тя, в немже да сподобиши и нас, яко Моисея и Илию на Фаворе лицем к лицу лицезрети Тя и со всеми святыми воспевати Тебе вечную песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Царю Превечный! Вся твориши нашего ради спасения. Мене ради восприял еси плоть пречистую от Пресвятыя Девы Марии и в зраце раба пришел еси в мир сей. Такожде и преобразился еси на святей горе, не Себе угождая, не требует бо Свет просвещения, но нас ради осужденных, да нашу просветиши тьму и нас, во тьме седящих и среди сени смертныя, от сынов гнева в возлюбленныя чада Твоя да преобразиши. Сего ради благодарственно вопием Тебе таковая: Иисусе, зрак рабий на Фаворе преобразивый, да нас из рабов греха чада Божия сотвориши. Иисусе, даже до плоти Себе истощивый, да наше падшее естество с Собою преобразиши. Иисусе, неизреченное благолепие Царства Твоего на Фаворе явивый, радость, мир и правду о Дусе Святе в нас утверди. Иисусе, Божественным блистанием плоти Твоея всю тварь обоживый, обожением плоти во Втором пришествии Твоем нас обнови. Иисусе, огнь Божества Твоего на Фаворе явивый, огнем невещественным грехи моя попали. Иисусе, сладчайшею беседою Твоею тамо ученики Своя напитавый, Святыми Тайнами Твоими гладную душу мою освяти. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 11

Пение всеумиленное приношу Ти недостойный, Твоего Преображения совершая светлое торжество и вопию Тебе: высоту небеснаго жития и славы присносущныя Божественное сияние даруй ныне рабом Твоим, сердцем же чистым сподоби нас мысленно взыти на гору святую Твою, видети разумными очесы преславное Преображение Твое, да светло воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 11

Свет Сый Неприступен и Света Податель, Иисусе, Безначальный и Присносущный Свете, Свет Твой в мир принесл еси, егда с пречистою плотию Твоею вшел еси на гору Фаворскую и тамо Несозданный и Божественный Свет явил еси учеником Твоим, Славы Отчия показуя образ. Сего Света Твоего преестественнаго причастники быти желающе, из глубины души вопием Тебе таковая: Иисусе Христе Свете Истинный, помыслы добрыми душу мою живи во вся дни земнаго странствия моего. Иисусе Царю, Свете Безначальный, угасший светильник души моея паки возжги до дне скончания моего. Иисусе, Свете тихий, живот даяй, свет и живот низпосли души моей в час ужасный смерти моея. Иисусе, Свете Святый, светяй и горяй, из огня неугасимаго и тьмы кромешныя изхити мя тогда. Иисусе, Сладчайший и Святейший Свете, к свету небеснаго чертога Твоего среди горьких мытарств воздушных проведи мя. Иисусе, солнца всякого Светлейший Свете, во светлостях святых Твоих в невечернем дни Царствия Твоего просвети мя. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 12

Благодать Твою подаждь мне, Иисусе Боже мой, юже на Фаворе даровал еси избранным учеником Твоим Петру, Иоанну и Иакову, и приими нас, якоже оных, да облеченнии силою Твоею свыше и Духом Святым просвещеннии, сердце же чисто имущи и дух обновлен, взыдем на мысленный Фавор, восходяще от силы в силу, наипаче же в посте и молитве подвизающеся, в целомудрии же и в чистоте пребывающе, и тамо да воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще пречистыя Плоти Твоея преславное Преображение, прославляем Божественную Славу Твою на Фаворе явленную, поклоняемся присносущней Силе Твоей и Божеству, Егоже зарю малую тамо обнажил еси, Христе, и веруем с Петром, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога Живаго, пришедый в мир грешныя спасти, тем же и вопием с ним из глубины души: добро нам зде быти с Тобою. Сего ради не посрами нас в Тя право верующих, обаче немощных и плотию обложенных и покрый нас Светом Богосиянныя Плоти Твоея, с любовию зовущих Тебе сице: Иисусе, Солнце Незаходимое, на Фаворе возшедшее. Твоим Божественным сиянием осияй мя. Иисусе, Свете несокрываемый в Преображении явленный, Твоея благодати причащением согрей мя. Иисусе, Храме Предвечный Небеснаго Иерусалима, в скинию Божию с человеки всели мя. Иисусе, Цвете Благовонный Рая Всесвятаго, небесными ароматами святыни и чистоты облагоухай мя. Иисусе, Огню чистительный, небо и землю от всякия скверны очистити хотяй, от скверны плоти и духа очисти мя. Иисусе, Каменю вседрагий, Горний Сион вместо солнца красотою Божественною освещати имеяй, от зрения иныя красоты паче Тебе избави мя. Иисусе, Превечный Боже, добро нам всегда быти под кровом благодати Твоея.

Кондак 13

О, Пресладкий и Всещедрый Иисусе, на Фаворе Божественною славою просиявый! Приими ныне малое моление сие наше, и якоже приял еси от ученик Твоих на святей горе поклонение, тако и нас сподоби преславному Преображению Твоему поклонитися, во свете добрых дел сияюще, да просветится Тобою тьма греховная в нас живущая, и да явимся достойны быти наследники безконечнаго Царствия Твоего на небеси, идеже со всеми святыми сподоби и нам воспевати Тебе: Аллилуиа. (Трижды).

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Ґкafістъ преoбражeнію гDню

Кондaкъ №

Взбрaнный воев0до и3 цRю2 слaвы, тебЁ нб7си2 и3 земли2 создaтелz, зрsщи на горЁ fавHрстэй преoбрази1вшасz со слaвою, всS твaрь ўдиви1сz, нб7сA вострепэтaша, и3 вси2 земнор0дніи возрaдовашасz, мh же недост0йніи твоемY нaсъ рaди преoбражeнію бlгодaрственнw поклонeніе приносsще, съ петр0мъ t души2 вопіeмъ ти2: Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Јкосъ №

ЃгGлwмъ недовёдомое и3 чlвёкwмъ непристyпное твоE, свэтодaвче хrте, б9ество2, незаходи1тельными м0лніzми и3 лучaми невечeрнzгw свёта твоегw2, kви1лъ є3си2 на горЁ fавHрстэй начaльнэйшимъ ўченикHмъ твои1мъ, тjи же б9eственнымъ и3змэни1шасz ќжасомъ, џблакомъ њсіsвшесz свётлымъ и3 глaсъ n™чь слhшавше, разумёша твоегw2 вочlвёченіz тaинство, вопію1ще тебЁ таковaz: Ї}се, сн7е б9ій безсмeртный, просвэти2 нaсъ свётомъ лицA твоегw2 њсіsннагw. Ї}се, бlгjй б9е всеси1льный, возбуди2 нaсъ спsщихъ и3з8 глубины2 тмы2 снA грэх0внагw. Ї}се, во свётэ живhй непристyпнемъ, и3з8 џбласти тeмныz и3зведи2 нaсъ. Ї}се, слaвою твоeю и3сп0лнивый вeсь мjръ, во nби1тели рaйскіz введи2 нaсъ. Ї}се, свёте мjра, t мjра лукaвагw свободи2 нaсъ во тмЁ сэдsщихъ. Ї}се, с0лнце прaвды, си1лою и3 прaвдою њблеки2 нaсъ, въ сёни смeртней спsщихъ. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ в7

Ви1дz, ћкw ўченицы2 твои2, чlвэколю1бче гDи, непросвэщeнни є3щE сyще, не разумёютъ, ћкw подобaетъ тебЁ и3дти2 во їеrли1мъ и3 тaмw мн0гw пострадaти и3 ўбіeну бhти. Ты2 tт0лэ нaчалъ є3си2 скaзовати и4мъ, ћкw всS сіS належи1тъ тебЁ в0лею претерпёти нaшегw рaди сп7сeніz. Nбaче тjи не возмог0ша є3щE мhслити, ћже сyть б9іz, но ћже сyть чlвёческаz, сегw2 рaди по днёхъ шeстихъ поsлъ є3си2 петрA, їaкwва и3 їwaнна и3 возвeлъ є3си2 | на г0ру fавHрскую показaти и4мъ прeждэ кrтA б9eственную слaву твою2, да и3 во врeмz страдaній твои1хъ разyмнw воспою1тъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ в7

Рaзума неуразумённа в0льнагw твоегw2 страдaніz не разумёша ўченицы2 твои2, гDи. Сегw2 рaди прeждэ кrтA твоегw2 н0щію глуб0кою возвeлъ є3си2 на г0ру выс0ку лyчшіz ўченики2 твоS, да ви1дzтъ чyдо стрaшнагw преoбражeніz твоегw2 и3 нестерпи1мое б9eственнагw пришeствіz твоегw2 и3здалeча присносyщное бlголёпіе, да є3гдA тS ўзрsтъ распинaема, страдaніе ќбw твоE, да ўразумёютъ в0льное. Сегw2 рaди вопіeмъ тебЁ си1це: Ї}се, t ўд0лій на г0ру выс0ку возведhй твоS ўченики2, возведи2 и3 нaсъ горЁ, да г0рнихъ наyчимсz и3скaти наслаждeній. Ї}се, t житeйскихъ попечeній и3 мн0жества нар0днагw tлучи1вый петрA и3 зеведeовыхъ, tлучи2 нaшъ ќмъ t блaгъ земнhхъ, да д0льныхъ навhкнемъ и3збэгaти пристрaстій. Ї}се, мн0гими труды2 на превeлію высотY вознeсый дрyги своS, и3 нaсъ мн0гими труды2 и3 п0ты научи2 по всS дни2 подвизaтисz. Ї}се, въ молчaніи ночнhz моли1твы преoбражeніе твоE ўченикHмъ показaвый, и3 нhнэ вёрнымъ твои1мъ спод0би слaдостію словeсъ твои1хъ въ нощи2 просвэщaтисz. Ї}се, трeхъ т0чію свидётелей слaвы твоеS въ тишинЁ fавHрстей kви1вый, и3 нhнэ безм0лвнымъ и3 пустhннымъ дaждь слaву твою2 всегдA созерцaти. Ї}се, fавHръ и3 є3рмHнъ њ и4мени твоeмъ возвесели1вый, дaждь нaмъ призывaніемъ сладчaйшагw и4мени твоегw2 восх0дъ горЁ совершaти. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ G

Си1лою свhше и3збрaнныz твоS ґпcлы њблекjй, ї}се, на fавHръ возвeлъ є3си2 |, да навhкнутъ вhшнихъ и3скaти и3 г0рнzz мyдрствовати, ґ не земнaz, њблецы2 и3 нaсъ, д0лу пони1кшихъ и3 нeмощію пл0ти всегдA побэждaемыхъ, си1лою и3 слaвою твоeю, да си1ла твоS въ нeмощи нaшей соверши1тсz, чесо2 рaди съ люб0вію воспоёмъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ G

И#мёzй прeждэ кrтA и3 в0льнагw страдaніz твоегw2 kви1ти ўченикHмъ tчaсти б9ества слaву твою2, хrте сп7се нaшъ, ты2 трeхъ т0чію t живyщихъ на земли2 и3збирaеши, да зри1теліе б9eственныz твоеS слaвы бyдутъ, и4бо тjи три2 пред8 nчи1ма твои1ма лyчши бsху пaче всёхъ нар0дwвъ и3 kзhкъ: пeтръ, ћкw пaче и3нhхъ тебЁ возлюби1вый, и3 ћкw пeрвый t всёхъ сн7а б9іz тебЁ и3сповёдавый, їaкwвъ, ћкw пeрвый во ґпcлэхъ надeжды рaди бyдущихъ бlгъ под8 мeчъ главY свою2 преклони1вый и3 тaкw начaло мyченикwмъ твои1мъ положи1вый, їwaннъ же, ћкw дёвственникъ и3 пaче всёхъ чистотY пл0ти и3 дyха цэломyдреннw сохрани1вый и3 сегw2 рaди бlгодaть њс0бную пaче и3нhхъ получи1вый къ зрёнію неизречeнныхъ tкровeній и3 б9eственныz слaвы твоеS. Съ ни1миже пріими2 и3 t нaсъ похвалы2 тебЁ сицевhz: Ї}се, t петрA прeждэ преoбражeніz твоегw2 и3сповёданіе вёры пріeмый, пріими2 и3 моE тeплое и3сповёданіе. Ї}се, томY же петрY на fавHрэ дерзновeніе даровaвый глаг0лати съ тоб0ю, возглаг0ли бlгaz и3 ми1рнаz въ сeрдцэ моeмъ. Ї}се, сынHвъ зеведeєвыхъ за плaмень любви2 и5хъ сынaми гр0мовыми нарекjй, гр0момъ гнёва твоегw2 не порази2 мS. Ї}се, тёмъ же ўченикHмъ џгнь съ нб7сЁ на самарsнъ низвести2 не попусти1вый, џгнь страстeй ўгаси2 во мнЁ. Ї}се, съ дёвственнымъ їwaнномъ въ чистотЁ пл0ти и3 дyха на fавHръ г0рній возведи2 мS. Ї}се, съ мyжественнымъ їaкwвомъ, первёе чaщу твою2 и3спи1вшимъ, въ рaй введи2 мS. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ д7

Бyрz бGzвлeніz твоегw2 на горЁ синaйстэй бhсть, є3гдA во громёхъ и3 молніsхъ дaровалъ є3си2 зак0нъ ўг0днику твоемY мwmсeови, тaкожде и3 на горЁ хори1вэ бhсть дyхъ крёпокъ, разорszй г0ры, трyсъ и3 џгнь, є3гдA и3ліS прbр0къ хотsше зрёти тS, nбaче не въ ви1хрэ бyрнэ, не въ трyсэ и3 не во џгнэ гDь, но во глaсэ хлaда т0нка ты2 показaлъ є3си2 и4мъ лицE своE и3 слaву б9ествA своегw2, є3гдA на горЁ fавHрстэй ты2 предстaлъ є3си2 и4мъ, съ рaдостію вопію1щимъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ д7

Слhшавше мwmсeй и3 и3ліS на fавHрэ глаг0лы твоS њ и3сх0дэ твоeмъ, є3г0же хотsше скончaти во їеrли1мэ, бhша всемY мjру свидётеліе твои2, гDи, ћкw ты2 є3си2 вои1стину сн7ъ б9ій на сп7сeніе людeй t бGа nц7A п0сланный и3 глaсомъ съ нб7сЁ тёмъ покaзанный. Мwmсeй ќбw t мeртвыхъ призвaнъ бhсть да свидётельствуетъ во ѓдэ дeржимымъ твоE въ мjръ пришeствіе. И#ліs же t рaz при1званъ бhсть, да скaжетъ є3н0ху слaву твою2 въ преoбражeніи пречи1стыz пл0ти твоеS ви1дэнную. Мh же, чудsщесz тaйнэ прbрHкъ твои1хъ на fавHрэ kвлeніz, со ўмилeніемъ зовeмъ тебЁ: Ї}се, бGви1дцу мwmсeю, лицE твоE ўзрёти восхотёвшему, на fавHрэ лицeмъ къ лицY kви1выйсz, kви2 нaмъ въ грzдyщемъ вёцэ лицA твоегw2 слaдость превожделённую. Ї}се, въ бGови1дэніи зaднихъ твои1хъ дрeвлэ мwmсeю сіsніе слaвы твоеS показaвый, покажи2 нaмъ во цRствіи твоeмъ лицeмъ къ лицY зрaка твоегw2 добр0ту неизречeнную. Ї}се, въ тишинЁ и3 глaсэ хлaда т0нка и3лію2 tкровeніемъ свои1мъ настaвивый, настaви мS чyднw въ тишинЁ безстрaстіz б9eственнагw. Ї}се, на џгненней колесни1цэ неwпaльнагw нб7ошeственника твоегw2 и3лію2 въ рaй возведhй, возведи2 мS ди1внw на высотY житіS совершeннэйшагw. Ї}се, дрeвлэ съ прbр0ки многоo1бразнw глаг0лавый, и3 на fавHрэ и3сх0дъ св0й и4мъ возвэсти1вый, глаг0лами животA вёчнагw напитaй ѓлчущую дyшу мою2. Ї}се, при ўстёхъ дв0ю свидётелей тaйну преoбражeніz ўченикHмъ твои1мъ tкрhвый, воздыхaньми неизглаг0ланными с™aгw д¦а воспламени2 хлaдную вёру мою2. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ є7

БGотeчнэй ѕвэздЁ въ нощи2 возсіsвшей, ўпод0бисz, свэтодaвче гDи, неизречeнное њсіsніе пречи1стыz пл0ти твоеS, є3гдA ўченикHмъ спsщимъ и3 н0щи, ўжE ко ќтру приближaющейсz, ты2 возноси1лъ є3си2 nц7Y твоемY на высотЁ горы2 преми1рную моли1тву свою2. ТогдA просвэти1сz лицE твоE, ћкw с0лнце, и3 ри1зы твоS бhша блещaщzсz, бэлы2 ѕэлw2, ћкw снёгъ. Ґпcли же t нашeдшіz б9eственный си1лы ўбуди1вшесz, ўви1дэша слaву твою2, ћкw є3динор0днагw t nц7A, и3сп0лнь бlгодaти и3 и4стины, и3 стоsху трeпетни, пою1ще тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ є7

Ви1дэвше ґпcли тS на fавHрэ во џбразэ чlвёчестэмъ сyщагw, слaвою же б9eственною преoбрази1вшасz и3 съ мwmсewмъ и3 и3ліeю њ и3сходэ твоeмъ бесёдующа, разумёша присносyщную си1лу твою2 и3 б9ество2 под8 покр0вомъ пл0ти сокрывaемо, и3 ўжaсни бhша, послyшающе глаг0лемыхъ и3 наслаждaющесz зрёніz твоеS б9eственныz слaвы, ю4же толи6ко ви1дэша, є3ли1ка тэлeсныхъ nчeсъ зрёніе и5хъ вмэсти1ти м0жаше. Съ ни1миже и3 мы2 поeмъ тебЁ таковaz: Ї}се, возсіsвый ўченикHмъ твои1мъ неизречeнную и3 бGсіsнную слaву твою2, возсіsй въ дyшахъ нaшихъ свётъ тв0й присносyщный. Ї}се, причaстивый первостоsтели зак0на и3 бlгодaти преми1рнагw свёта твоегw2, причащeніемъ тогw2 собери2 ќмъ нaшъ приснозаблyдшій. Ї}се, сокровeнную во пл0ти м0лнію б9ествA твоегw2 на fавHрэ мaло њбнажи1вый, њбнажи2 сокровeнныz грэхопадeніz въ ўб0гой с0вэсти моeй ї}се, несоздaннагw свёта твоегw2 лучaми и3з8 пл0ти твоеS с™yю г0ру њзари1вый, њзари2 свётъ зaповэдей твои1хъ во мрaчней души2 моeй. Ї}се, преoбражeніемъ причи1стыz пл0ти твоеS просвэти1вый мjра концы2, просвэти2 и3 ўкрaси нaсъ помрачeнныхъ. Ї}се, блистaніемъ fавHрскагw свёта твоегw2 њчи1стивый, ћкw снёгъ, твоS ўченики2, њчи1сти и3 њбнови2 нaсъ потемнeнныхъ. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ ѕ7

Ви1дэвше пребlгостное и3 сп7си1тельное собесёдованіе твоE, хrтE б9е нaшъ, со мwmсewмъ и3 и3ліeю на горЁ fавHрстей, возрaдовашесz ѕэлw2 ўченицы2 твоS: пeтръ, їaкwвъ и3 їwaннъ. Пeтръ же глaсомъ любвE б9eственнэй и3сп0лненнымъ речE: гDи, добро2 є4сть нaмъ здЁ бhти: ѓще х0щеши, сотвори1мъ здЁ три2 сёни, тебЁ є3ди1ну, и3 мwmсeови є3ди1ну, и3 є3ди1ну и3ліи2. Мh же недост0йніи, не дерзaемъ прsмо тебЁ вопрошaти, nбaче смирeннw њ поми1лованіи м0лимъ тS и3 глaсомъ трeпетнимъ вопіeмъ ти2: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7

ВозсіS на fавHрэ во знaменіе всeй вселeнней џблакъ свётелъ, петрY њ сёнzхъ вопрошaющу, tкровeніе глaса n§ескагw возвэщaющъ и3 д¦а с™aгw пришeствіе, и3 є3гдA њсэни2 ґпcлы, вeрхъ горы2 њкружaюще, тjи пaче ќбоsшасz и3 во џблакъ со стрaхомъ вступи1вше, њщути1ша твоE непристyпное б9ество2, и3 со дерзновeніемъ мн0гимъ возопи1ша къ тебЁ таковaz: Ї}се, ї}лz дрeвлэ столп0мъ џблачнымъ въ пустhнэ путеводи1вый, сaмъ и3 нhнэ пyть во цrтвіе твоE нaмъ ўкажи2. Ї}се, ґпcлы твоS во џблацэ свётлэ на fавHрэ њсэни1вый, рос0ю д¦а твоегw2 с™aгw нaсъ њсэни2. Ї}се, во хрaмэ нерукотворeннемъ живhй на нб7си2, хрaмъ свэтови1дэнъ и3 сёнь пречcтую покажи2 ми2 твоегw2 б9ествA. Ї}се, ски1ній рукотворeнныхъ не восхотёвый на земли2, внyтреннюю бlгоoбрaзную ски1нію д¦а твоегw2 сотвори2 мS, во є4же взhти на нб7сA. Ї}се, nдэsйсz свётомъ, ћкw ри1зою, њблеки2 мS њбнажeннагw въ бGоткaнныz ри1зы цэломyдріz и3 чистоты2. Ї}се, простирazй нб7о, ћкw к0жу, nдёни мS њстрyпленнагw въ снэгосвётлыz nдє1жды твоеS нбcныz красоты2. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ з7

ХотS tкрhти сокровeнную t вёка тaйну твоегw2, хrтE, б9ествA, nц7ъ тв0й нбcный пaки ћкоже прeждэ на їoрдaнэ во врeмz кRщeніz твоегw2, бGсhновство твоE возвэсти2 и3 тaкw глaсомъ и3з8 џблака бhвшимъ свидётельствова, глаг0лz: сeй є4сть сн7ъ м0й возлю1бленный, тогw2 послyшайте. Ґпcли же t вели1кагw ќжаса крёпости своеS лиши1вшисz, пад0ша ни1цъ на зeмлю, вопію1ще тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ з7

Н0ваz ви1дэвше и3 преслaвнаz на fавHрэ бhвшаz, словесE твоегw2, вLко гDи, самови1дцы и3 слyги, и3 глaсъ n§ескій и3 шyмъ и3з8 џблака слhшавше, ўжaсни бhша и3 н0вымъ свэтоли1тіемъ внезaпу њсвэщaхусz, дрyгъ дрyга зрsху, ўдивлsющесz и3 къ земли2 пaдше ни1цъ, тебЁ вLцэ всsческихъ поклони1шасz, похвалы2 тебЁ возсылaz таковhz: Ї}се, џбразе пресвётлыz v3постaси џ§іz, преo1брази мрaчное и3 нечи1стое житіE моE. Ї}се, слaвы n§іz сіsніе, просвэти2 пaдшую и3 во тмY воглyбльшуюсz дyшу мою2. Ї}се ди1вный и3 стрaшный во слaвэ б9eственнагw зрaка твоегw2, тлёніемъ растлённый душeвный нaшъ зрaкъ њбнови2. Ї}се ти1хій, любви2 п0лный, неизречeнною свётлостію пл0ти твоеS всю2 нечистотY пл0ти моеS пaче снёга ўбэли2. Ї}се, свёте безначaльный, во свётэ твоeмъ, на fавHрэ kвлeнномъ, свётъ покажи2 нaмъ nц7A. Ї}се, свёте неизмённый, въ незри1момъ свётэ цRства твоегw2, свётъ покажи2 нaмъ и3 д¦а. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ }

Ди1внw и3 стрaннw kви1стасz тебЁ мwmсeй и3 и3ліS на fавHрэ, вLко гDи, начертaніе б9eственныz v3постaси ви1дэвше, и3 глаг0ласта њ в0льномъ страдaніи твоeмъ, сщ7еннолёпнw предстоsще тебЁ. Њсэни1вшу же и5хъ џблаку свётлу и3 глaсу съ нб7сЁ бhвшу, взsтсz слaва гDнz t ви1дэніz ўчєни1къ твои1хъ, взsшасz же и3 прbр0цы во своS мёста, пою1ще тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ }

Вeсь бhлъ є3си2 t вhшнихъ, неисчeтный сл0ве б9ій, є3гдA пречcтаz пл0ть твоS преoбражaшасz на fавHрэ, но и3 t ни1жнихъ никaкоже tступи1лъ є3си2, є3гдA tшeдшимъ прbр0кwмъ и3 ви1дэнію ўжE скончaвшусz, ты2 приступи1лъ є3си2 къ лежaщимъ стрaха рaди на земли2 твои1мъ ўченикHмъ, и3 рук0ю коснyвсz и5хъ, глаг0лалъ є3си2 и4мъ: востaните, не б0йтесz. Ўчени1цы же, возвeдше џчи свои2 и3 никог0же ви1дэвше, т0чію тебЁ є3ди1нагw съ ни1ми сyщагw, возрaдовахусz ѕэлw2 и3 возблагодари1ша бGа, пою1ще тебЁ таковaz: Ї}се, и3мёzй глаг0лы животA вёчнагw, всегдA пребyди съ нaми во стрaнствіи земн0мъ. Ї}се, насhтивый нaсъ зрaкомъ твоегw2 б9ествA, не њстaви нaсъ си1рыхъ на служeніи твоeмъ. Ї}се, прeждэ кrтA твоегw2 тaйну в0льнагw страдaніz ўzсни1вый, подaждь нaмъ всегдA пaмzтовати твоE нaсъ рaди и3стощaніе. Ї}се, прeждэ є4же ўмрeти, нaмъ слaву твою2 показaвый, подaждь нaмъ всегдA да разумёти твоеS пл0ти њбожeніе. Ї}се, џбразе непремeнный сyщагw, њбнови2 въ дyши моeй вожделённагw зрaка твоегw2 џбразъ и3 под0біе. Ї}се, печaте равноoбрaзнаz nц7A, запечатлeй во пл0ти моeй неизречeнныz доброты2 твоеS бlгоoбрaзіе. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ f7

ВсE є3стество2 смzтeсz, зрS твоE преслaвное на fавHрэ преoбражeніе, хrтE спcе: ѓгGли, незри1мw предстоsще, со стрaхомъ и3 трeпетомъ служaху тебЁ, нб7са ўбоsшасz, подви1жесz и3 трeпетна бhсть всS землS, ви1дzщи слaву гDа, горA fавHръ, прeждэ мрaчна и3 дhмна, свётлымъ џблакомъ покрывaшесz, на нeйже пречи1стіи н0зэ твои2 стоsсте, ўченицы2 же твои2, гDи, не терпsще зрёти нестерпи1магw зрaка твоегw2, поверг0ша себЁ д0лу на зeмлю, лицA покрывaюще, д0ндеже ты2 сaмъ, ви1дэнію скончaвшусz, воздви1глъ є3си2 |, тебЁ вопію1щихъ: Ґллилyіа.

Јкосъ f7

Вэт‡и суемyдренніи, бlгодaтіею непросвэщeнніи, не м0гутъ разумёти твоегw2 преслaвнагw преoбражeніz тaинства, гDи. Сегw2 рaди, є3гдA со ўченики2 сходи1лъ є3си2 съ горы2, дню2 возсіzвaти начинaющу, ты2 заповёдалъ є3си2 дрyгwмъ твои1мъ, да никомyже повёдzтъ ви1дэніz бhвшагw, д0ндеже по пріsтіи страдaніz и3 смeрти воскрeснеши въ трeтій дeнь t гр0ба. И# тjи ўмолчaша, и3 никомyже возвэсти1ша въ тhz дни2 ничес0же t тёхъ, ћже ви1дэша и3 слhшаша, nбaче т0чію въ сeрдцэ своeмъ вопіsху тебЁ си1це: Ї}се, во всегw2 ґдaма њболкjйсz, њчернeвшее дрeвлэ є3стество2 чlвёче просвэти2. Ї}се, во џблацэ, џгни и3 мрaцэ носи1мый, твоeю свётлостію вeсь мрaкъ душeвный въ нaсъ потреби2. Ї}се, сіsніемъ б9eственнагw шyма ґпcлы твоS ўслади1вый, ўслаждaй нaсъ всегдA глаг0лами б9eственнагw твоегw2 tкровeніz. Ї}се, росодaтельнымъ џблакомъ ўченики2 твои2 просвэти1вый, просвэщaй нaсъ всегдA зарsми преслaвнагw твоегw2 преoбражeніz. Ї}се, пречи1стыми ногaми твои1ми г0ру fавHрскую њс™и1вый, напрaви н0зэ нaша на при1сное служeніе тебЁ. Ї}се, съ непови1нными рукaми на г0ру твою2 восходи1ти повелёвый, возбуди2 рyцэ нaши на моли1твенное воздэsніе горЁ. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ ‹

Спcти2 хотsй мjръ, на fавHрэ преoбрази1лсz є3си2 нaсъ рaди, гDи, да сотвори1ши ны2 дост0йны ўгот0ванныz и3збрaннымъ твои1мъ нбcныz слaвы и3 да преoбрази1ши тёло сми1реніz нaшегw, ћкw бhти є3мY соoбрaзну тёлу слaвы твоеS во џбщее всёхъ воскресeніе и3 въ безконeчномъ твоeмъ цRствіи, є4же ўгот0валъ є3си2 t сложeніz мjра лю1бzщимъ тS, въ нeмже да спод0биши и3 нaсъ, ћкw мwmсez и3 и3лію2 на fавHрэ лицeмъ къ лицY лицезрёти тS и3 со всёми с™hми воспэвaти тебЁ вёчную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹

ЦRю2 превёчный. ВсS твори1ши нaшегw рaди сп7сeніz. МенE рaди воспріsлъ є3си2 пл0ть пречcтую t прес™hz дв7ы мRjи и3 въ зрaцэ рабA пришeлъ є3си2 въ мjръ сeй. Тaкожде и3 преoбрази1лсz є3си2 на с™ёй горЁ, не себE ўгождaz, не трeбуетъ бо свётъ просвэщeніz, но нaсъ рaди њсуждeнныхъ, да нaшу просвэти1ши тмY и3 нaсъ, во тмЁ сэдsщихъ и3 среди2 сёни смeртныz, t сынHвъ гнёва въ возлю1бленныz чaда твоS да преoбрази1ши. Сегw2 рaди бlгодaрственнw вопіeмъ тебЁ таковaz: Ї}се, зрaкъ рабjй на fавHрэ преoбрази1вый, да нaсъ и3з8 рабHвъ грэхA чaда б9іz сотвори1ши. Ї}се, дaже до пл0ти себE и3стощи1вый, да нaше пaдшее є3стество2 съ соб0ю преoбрази1ши. Ї}се, неизречeнное бlголёпіе цRства твоегw2 на fавHрэ kви1вый, рaдость, ми1ръ и3 прaвду њ дyсэ с™э въ нaсъ ўтверди2. Ї}се, б9eственнымъ блистaніемъ пл0ти твоеS всю2 твaрь њб9ивый, њб9eніемъ пл0ти во втор0мъ пришeствіи твоeмъ нaсъ њбнови2. Ї}се, џгнь б9ествA твоегw2 на fавHрэ kви1вый, nгнeмъ невещeственнымъ грэхи2 моS попали2. Ї}се, сладчaйшею бесёдою твоeю тaмw ўченики2 своS напитaвый, с™hми тaйнами твои1ми глaдную дyшу мою2 њс™и2. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ №i

Пёніе всеумилeнное приношY ти2 недост0йный, твоегw2 преoбражeніz совершaz свётлое торжество2 и3 вопію2 тебЁ: высотY нбcнагw житіS и3 слaвы присносyщныz б9eственное сіsніе дaруй нhнэ рабHмъ твои1мъ, сeрдцемъ же чи1стымъ спод0би нaсъ мhсленнw взhти на г0ру с™yю твою2, ви1дэти разyмными nчесы2 преслaвное преoбражeніе твоE, да свётло воспоёмъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

Свётъ сhй непристyпенъ и3 свёта подaтель, ї}се, безначaльный и3 присносyщный свёте, свётъ тв0й въ мjръ принeслъ є3си2, є3гдA съ пречcтою пл0тію твоeю вшeлъ є3си2 на г0ру fавHрскую и3 тaмw несоздaнный и3 б9eственный свётъ kви1лъ є3си2 ўченикHмъ твои1мъ, слaвы n§іz показyz џбразъ. Сегw2 свёта твоегw2 преестeственнагw причaстники бhти желaюще, и3з8 глубины2 души2 вопіeмъ тебЁ таковaz: Ї}се хrтE, свёте и4стинный, п0мыслы д0брыми дyшу мою2 живи2 во всS дни2 земнaгw стрaнствіz моегw2. Ї}се цRю2, свёте безначaльный, ўгaсшій свэти1льникъ души2 моеS пaки возжги2 до днE скончaніz моегw2. Ї}се, свёте ти1хій, жив0тъ даsй, свётъ и3 жив0тъ низпосли2 души2 моeй въ чaсъ ўжaсный смeрти моеS. Ї}се, свёте с™hй, свэтsй и3 горsй, и3з8 nгнS неугаси1магw и3 тмы2 кромёшныz и3зхи1ти мS тогдA. Ї}се, сладчaйшій и3 с™ёйшій свёте, къ свёту нбcнагw черт0га твоегw2 среди2 г0рькихъ мытaрствъ воздyшныхъ проведи2 мS. Ї}се, с0лнца всsкагw свэтлёйшій свёте, во свётлостzхъ с™hхъ твои1хъ въ невечeрнемъ дни2 цRствіz твоегw2 просвэти2 мS. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ в7i

БLть твою2 подaждь мнЁ, ї}се б9е м0й, ю4же на fавHрэ дaровалъ є3си2 и3збрaннымъ ўченикHмъ твои1мъ петрY, їwaнну и3 їaкwву, и3 пріими2 нaсъ, ћкоже џныхъ, да њблечeнніи си1лою твоeю свhше и3 д¦омъ с™hмъ просвэщeнніи, сeрдце же чи1сто и4мущи и3 дyхъ њбновлeнъ, взhдемъ на мhсленный fавHръ, восходsще t си1лы въ си1лу, наипaче же въ постЁ и3 моли1твэ подвизaющесz, въ цэломyдріи же и3 въ чистотЁ пребывaюще, и3 тaмw да воспоёмъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i

Пою1ще пречcтыz пл0ти твоеS преслaвное преoбражeніе, прославлsемъ б9eственную слaву твою2 на fавHрэ kвлeнную, поклонsемсz присносyщней си1лэ твоeй и3 б9ествY, є3г0же зарю2 мaлую тaмw њбнажи1лъ є3си2, хrте, и3 вёруемъ съ петр0мъ, ћкw ты2 є3си2 вои1стину хrт0съ, сн7ъ бGа живaгw, пришeдый въ мjръ грёшныz сп7сти, тёмъ же и3 вопіeмъ съ ни1мъ и3з8 глубины2 души2: добро2 нaмъ ѕдЁ бhти съ тоб0ю. Сегw2 рaди не посрами2 нaсъ въ тS прaво вёрующихъ, nбaче нем0щныхъ и3 пл0тію њбл0женныхъ и3 покрhй нaсъ свётомъ бGосіsнныz пл0ти твоеS, съ люб0вію зовyщихъ тебЁ си1це: Ї}се, с0лнце незаходи1мое, на fавHрэ возшeдшее, твои1мъ б9eственнымъ сіsніемъ њсіsй мS. Ї}се, свёте несокрывaемый въ преoбражeніи kвлeнный, твоеS бlгодaти причащeніемъ согрeй мS. Ї}се, хрaме предвёчный нбcнагw їеrли1ма, въ ски1нію б9ію съ чlвёки всели2 мS ї}се, цвёте бlгов0нный рaz всес™aгw, нбcными ґромaтами с™hни и3 чистоты2 њбlгоухaй мS. Ї}се, nгню2 чисти1тельный, нб7о и3 зeмлю t всsкіz сквeрны њчи1стити хотsй, t сквeрны пл0ти и3 дyха њчи1сти мS ї}се, кaменю вседрагjй, г0рній сіHнъ вмёстw с0лнца красот0ю б9eственною њсвэщaти и3мёzй, t зрёніz и3нhz красоты2 пaче тебЁ и3збaви мS. Ї}се, превёчный б9е, добро2 нaмъ всегдA бhти под8 кр0вомъ бlгодaти твоеS.

Кондaкъ Gi

Q, преслaдкій и3 всещeдрый ї}се, на fавHрэ б9eственною слaвою просіsвый. Пріими2 нhнэ мaлое молeніе сіE нaше, и3 ћкоже пріsлъ є3си2 t ўчени1къ твои1хъ на с™ёй горЁ поклонeніе, тaкw и3 нaсъ спод0би преслaвному преoбражeнію твоемY поклони1тисz, во свётэ д0брыхъ дёлъ сіsюще, да просвэти1тсz тоб0ю тмA грэх0внаz въ нaсъ живyщаz, и3 да kви1мсz дост0йны бhти наслёдники безконeчнагw цRствіz твоегw2 на нб7си, и3дёже со всёми с™hми спод0би и3 нaмъ воспэвaти тебЁ: Ґллилyіа, ґллилyіа, ґллилyіа.

Сeй кондaкъ чтeтсz три1жды.

И# паки јкосъ №-й: ЃгGлwмъ недовёдомое: И# кондaкъ №-й: Взбрaнный воев0до:

Мlтва

ГDи ї}се хrтE, б9е нaшъ, во свётэ живhй непристyпнемъ, сіsніе сhй слaвы џ§іz и3 џбразъ v3постaси є3гw2. Е#гдA пріи1де и3сполнeніе времeнъ, мы2 за млcрдіе неизречeнное къ пaдшему р0ду чlвёческому себE ўмали1лъ є3си2, зрaкъ рабA пріsлъ є3си2, смири1лъ є3си2 себE, послyшливъ быс1ть дaже до смeрти. Nбaче прeждэ кrтA и3 в0льныz стрaсти твоеS на горЁ fавHрстэй преoбрази1лсz є3си2 въ б9eственнэй слaвэ своeй пред8 с™hми твои1ми ўченики2 и3 ґпcлы, мaло скрhвъ пл0ти воспріsтіе, да є3гдA тS ќзрzтъ распинaема, и3 смeрти предавaема, ўразумёютъ ќбw страдaніе твоE в0льное и3 б9ество2. Дaруй же и3 нaмъ всёмъ, пречcтыz пл0ти твоеS преoбражeніе прaзднующимъ, чи1стымъ сeрдцемъ и3 несквeрными ўмы2 взhти на с™yю г0ру твою2, въ селeніz с™hz слaвы твоеS, и3дёже глaсъ чи1стъ прaзднующихъ, глaсъ несказaннагw рaдованіz, да тaмw к{пнw съ ни1ми лицeмъ къ лицY ўзри1мъ слaву твою2 въ невечeрнемъ дни2 цRствіz твоегw2, и3 со всёми с™hми, t вёка тебЁ бlгоугоди1вшими прослaвимъ всес™0е и4мz твоE со безначaльнымъ твои1мъ nц7eмъ и3 прес™hмъ и3 бlги1мъ и3 животворsщимъ твои1мъ д¦омъ нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Праздник Преображения Господня - 19 августа (нов. ст.) имеет один день предпразднства (18 августа) и семь дней попразднства (с 20 по 26 августа). Отдание праздника совершается 26 августа.

 

В православном календаре этот праздник называется «Преображение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа» и совершается сейчас 19 августа. Для многих любителей литературы он ассоциируется с замечательными стихами Бориса Пастернака.

Вы шли толпою, врозь и парами,
Вдруг кто-то вспомнил, что сегодня
Шестое августа по старому,
Преображение Господне.

Обыкновенно свет без пламени
Исходит в этот день с Фавора,
И осень, ясная, как знаменье,
К себе приковывает взоры!

ПРЕОБРАЖЕНИЕ ГОСПОДА БОГА И СПАСА НАШЕГО ИИСУСА ХРИСТА

«Свет без пламени»

Эти стихи выражают настроение праздника – такого аристократически изысканного, блистательного. В народном же календаре, сверх меры озабоченном кулинарными проблемами, он именуется Вторым, или даже Яблочным, Спасом.

Начнем с первого уровня изучения этого календарного феномена – с выяснения смысла самого евангельского события «преображения». Что означает сам этот термин? Какое событие Священной истории и почему получило такое название?

Преображение: событие и смысл

Преображение (греч. метаморфосис, лат. transfiguratio) – значит «превращение в другой вид», «изменение формы» (отсюда «метаморфозы»). Так называется одно из важнейших событий евангельской истории, происшедшее незадолго до последней Пасхи Иисуса Христа. О нем рассказывают три евангелиста: Мф.17:1-13, Мк.9:2-13 и Лк.9:28-36.

Через восемь дней после торжественного исповедания ап. Петром своего Учителя Мессией (Христом), – пишет евангелист Лука, – Иисус, «взяв с Собою Петра, Иоанна и Иакова, взошел на гору помолиться. И во время молитвы лицо Его вдруг изменилось, а одежда стала сверкающей белизны. И два человека беседовали с Ним, – это были Моисей и Илья, явившиеся в сиянии небесной славы. И говорили они об исходе, который предстояло Ему совершить в Иерусалиме.

А Петр и его спутники забылись дремой, а когда очнулись, увидели сияние Его славы и двух мужей, стоящих рядом с Ним. И когда те собирались покинуть Его, Петр сказал Иисусу: "Наставник, как хорошо нам здесь быть! Давай мы устроим здесь три шатра: один для Тебя, один для Моисея и один для Илии!" «Он не знал и сам, чтo говорил, – замечает Лука и продолжает. – И еще он не договорил, как появилось облако и накрыло их своей тенью. Ученики, оказавшись в облаке, испугались. Но из облака раздался голос, сказавший: "Это есть Сын Мой избранный, Его слушайте!" И когда голос умолк, оказалось, что Иисус один. Ученики сохранили это в тайне и никому в то время не рассказали о том, что видели» (Лк.9:28-36).

А евангелист Марк уточняет: «Когда они спускались с горы, Иисус велел, чтобы они никому не рассказывали о том, что видели, до тех пор, пока Сын Человеческий не встанет из гроба. Они это исполнили, но между собой толковали: "Что значит встать из гроба?"» (Мк.9:9-10).

Исторический и богословский смысл этого важного эпизода Священной истории ясен. Вспомним о том, что Иисуса Христа не только простой народ, но даже ученики считали прежде всего земным царем-воителем. И лжемессианские иллюзии сохранялись у апостолов даже после Его Вознесения, вплоть до Пятидесятницы! Поэтому Господь приоткрывает им завесу будущего и являет Себя Сыном Божиим, владыкой жизни и смерти. Он заранее уверяет учеников в том, что близкие страдания – не поражение и позор, но победа и слава, увенчанная Воскресением.

При этом Христос прибегает к судебному правилу, сформулированному в Законе Моисея: «При словах двух свидетелей... состоится всякое дело» (Втор.19:15). Этим Он юридически опровергает нелепые обвинения со стороны книжников и фарисеев в нарушении им еврейского законодательства. Призывая Себе в «свидетели» самого Законодателя (!) и грозного пророка Илию, – которые говорят с Ним о Его «исходе» к смерти и Воскресению, – Христос удостоверяет апостолов в согласии Своего дела с Законом Моисея. Он надеется, что хотя бы ближайшие ученики не поддадутся отчаянию, но сами станут опорой сомневающимся. Таков смысл празднуемого события.

На иконах праздника Иисус обычно предстает в ореоле «фаворского света» – сияния, явившегося апостолам. Слева и справа от Него – Илия и Моисей, который держит в руках "Скрижали завета" – каменные доски с десятью важнейшими законами. У их ног – апостолы, павшие на лица и прикрывающие их руками от нестерпимого света, устремляющегося к ним в виде изломанных лучей.

Преображение: единичное событие и ежегодный праздник

Но когда же произошло само событие преображения – неужели в конце лета, а не перед крестными страданиями Спасителя, как явствует из логики евангельского повествования?

Выдающийся отечественный историк, проф. С.-Петербургской Духовной академии В. В. Болотов убедительно доказал, что Христос преобразился перед учениками незадолго до Своей последней Пасхи, в феврале или марте по нашему календарю. При этом, анализируя историю нескольких праздников, он показывает, что в установлении календарных дат своих торжеств Церковь иногда руководствовалась «педагогическими» (миссионерскими) соображениями. Фиксируя праздники нарочито в дни языческих торжеств, Церковь хотела преодолеть местные традиции, пережитки прежних религиозных обычаев.

Так произошло и с праздником Преображения. Ранее всего, по мнению В. Болотова, он был учрежден в Армении и Каппадокии взамен местного почитания языческой богини Астхик (аналог греческой Афродиты) и приходился на шестую неделю после Пасхи.

Эта «миссионерская» логика была актуальна и в других странах. Так, в Греции и Италии окончание сбора винограда еще долго сопровождалось языческими «вакханалиями» – веселым праздником в честь хмельного бога Вакха. Чтобы вытеснить его из обихода (или «христианизировать») было решено праздновать в это время «Преображение», искусственно совместив с ним благодарственный молебен Богу за дарование «плодов земных». (Собрать максимальное количество селян, особенно живущих в дальних горных районах, в церкви можно было только по большим праздникам.) Это продолжение ветхозаветного обычая благословения «начатков» – первых плодов. В Константинополе праздник утвердился лишь при императоре Льве Философе (886–912 гг.), причем, был фиксирован в неподвижном, минейном календаре (причина происхождения даты именно 6 августа все еще остается под вопросом). А от византийцев он перешел к славянам.

Интересно, что этот восточный по происхождению праздник появился на Западе достаточно поздно. Здесь Festum Transfigurationis Christi, как он называется в католическом календаре, долго не был всеобщим. Только в 1457 г. папа Калликст III сделал его повсеместным и установил для него чин богослужения. Причем, это сделано в память важной победы христианского войска, собранного св. Иоанном Капистраном, над турками 6 августа 1456 г. В результате была снята осада Белграда и остановлена турецкая экспансия в Западную Европу.

В Православной Церкви Преображение имеет статус двунадесятого праздника. В Католической Церкви его литургический ранг ниже и соответствует праздникам в честь апостолов и евангелистов. Литовский философ и богослов Антанас Мацейна в связи с этим писал: «Основа возникновения праздника на Востоке – богословская: это размышления писателей и отцов Греческой Церкви о Боге как о Свете, Который сияет в глубинах бытия и поэтому человек может не только Его ощущать, но иногда даже ясно видеть. На Западе же стимул к его празднованию носил общественный характер» .

Хорошо! – воскликнет нетерпеливый читатель. – Это богословские тонкости! Но при чем же здесь яблоки?! Всё очень просто.

Действительно, предписанная Церковным уставом «Молитва в причащении гроздия в 6-й день августа» говорит только о благословении «плода лозного нового» (винограда). Но, заимствовав от греков календарь праздников и сопровождающих их обрядов, сформировавшихся в регионе Средиземноморья, россияне поневоле должны были «нарушить» устав и заменить виноград яблоками – основными плодами Севера. Отсюда странное, хотя и благозвучное название праздника – «Яблочный Спас», не имеющее никакого отношения к его богословской и исторической основе.

Для любознательных читателей:

Болотов В. В. Михайлов день. Почему собор св. архистратига Михаила совершается 8 ноября? (Эортологический этюд) // Христианское Чтение. 1892. № 11-12. С. 616-621, 644;
Дмитриевский А. А. Праздник Преображения Господня на Фаворской горе. СПб., 1913;
Рубан Ю. «Свет без пламени» // «Вода живая». С.-Петербургский церковный вестник. 2007. № 8.