Акафист в неделю Ваий (Вход Господень в Иерусалим. Вербное Воскресенье)

Предназначен для келейного чтения

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 апреля (27 марта ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный Царю Горняго Сиона, Кроткий, Спасаяй и Праведный Избавителю наш, Тебе, в вышних на Херувимех носимаго и певаемаго от Серафим, зрим ныне на жребя возшедшаго и в Иерусалим к вольней страсти грядущаго. Сего ради покланяемся неизреченному снисхождению Твоему и с ваиами и ветвьми умиленно сретаем Тя, да и с дети еврейскими воззовем Тебе:

Благословен грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Икос 1

Архангелов и Ангелов лики со страхом и трепетом взираху с небесных высот на Твое, Христе Спасе, во Иерусалим к вольней страсти вхождение и со апостолы незримо сопровождаху Тя, Царя своего, и с дети еврейскими осанна в вышних Тебе приношаху, и воспеваху песнопения сицевая:

Благословен еси, Господи Боже наш, яко посетил и сотворил еси избавление людем Своим; благословен еси, Владыко Христе, яко пришел и даровал еси Крестом спасение чадом Своим.

Благословен еси, грядый Адама из глубины ада воззвати; благословен еси, пришедый Еве от древния печали свободу даровати.

Благословен еси, благовествуяй мир на Израиля и спасение языков; благословен еси, возвещаяй Завет Нов в кроплении Крови Своея.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 2

Видевше Тя, Иисусе, Марфа и Мария паки в Вифанию придоста прежде шести дний бытия Пасхи, сотвориста Тебе вечерю ту, и бе Лазарь един от возлежащих. Марфа с усердием служаше Тебе, Подателю всяческих, Мария же благую часть избра, благодарна сущи о воскрешении брата своего, и приемши литру мира нарда чиста многоценна, помаза пречистеи нозе Твои и отре власы своими, с любовию от избытка сердца вопиющи Тебе: Аллилуиа.

Икос 2

Разума неуразуменна вольнаго Твоего на страдания пришествия не разумев Иуда, иже хотяше уже предати Тя, смутися, зря Мариино миром помазание ногу Твоею, Господи, и рече: «Чесо ради гибель сия бысть? Можаше бо сие миро продано быти на триех стех пенязь и датися нищим». Сие же рече, не яко о нищих печашеся, но яко тать бе. Ты же, Господи, ведый, яко надлежит Ти скоро смерть претерпети, оправдал еси святую жену сию, глаголя: «Не дейте ея, да в день погребения Моего соблюдет е». Сего ради, почитающе вольное ко страсти пришествие Твое, вопием Тебе сице:

Благословен еси, Господи, Мариею на вечери на погребение приуготованный; благословен еси, Иисусе, Иудою в души еще в Вифании на смерть осужденный.

Благословен еси, в Вифанию пришедый, в дом мира, да любовь и миром помазание от Марии приимеши; благословен еси, во Иерусалим Грядый на вольную страсть, да паки любовь от святых жен - мироносиц всему миру возвестиши.

Благословен еси, Лазаря из мертвых воздвигнувый, да будет с крепостию пришествие Твое; благословен еси, Себе Самаго от гроба возставити Грядый, да будет со властию вхождение Твое.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 3

Имеяй власть воистину Божественную, Владыко Христе, Ты во утрий день изшед из Вифании зело заутра и приближася в Виффагию, послал еси двоицу от ученик Твоих, глаголюще има: «Идита в весь, яже прямо вама: и абие обрящета осля привязано и жребя с ним, на неже никтоже николиже вседе от человек, и отрешивша я, приведите Ми. И сице кто речет вам, что творити, рцыте, яко Господь требует я». Тииже сия слышаши, зело дивляхуся, возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Изшедша же ученика, приведоста осля и жребя и возложиша на ня ризы своя. Ты же, Бог Сый, на Херувимех носимый, яко Человек на жребя младо возсел еси нас ради, да яко Царь кроток, в мире сотвориши вхождение Твое во град отца Твоего Давида. Сего ради сретаем Тя сицевыми похвалы:

Благословен еси, в Вышних со Отцем на Престоле седяй, на жребяти осли сести изволивый; благословен еси, на небесех от Горних Сил покланяемый, от детей на земли поклонение приявый.

Благословен еси, крепостию царствуяй веки, со славою во Иерусалим Грядый; благословен еси, на смиренныя призираяй, с кротостию во Своя пришедый.

Благословен еси, на жребяти безсловеснем возседый, древнее безсловесие разрешити хотяй; благословен еси, странное обнищание долу приемый, на небеси горе Отцу и Духу соседяй.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 4

Буря недоумения смущает ми ум, како достойно воспою велие снисхождения Твоего таинство, Господи, яко имея престол небо, Ты на жребя худо возшел еси, человека взыскуя, хотя разрешити его древняго безсловесия, да сбудется реченное Захариею пророком, глаголющим: Радуйся зело, дщи Сионя, проповедуй дщи Иерусалимля. Се, Царь Твой грядет к Тебе, Праведен и Спасаяй, Той Кроток, всед на подъяремника и жребца юна. Сего ради прославляем с миром на жребяти шествие Твое во Иерусалим, из глубины души вопиюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше народ мног, пришедый на праздник, яко грядеши, Господи, во Иерусалим, собрашася вкупе во множестве, и постилаху ризы своя по пути, друзии же резаху ветви от древ и постилаху по пути, и предходящии, и вслед грядущии вопияху Тебе, глаголюще: Осанна Сыну Давидову! Благословен Грядый во имя Господне! Благословенно грядущее царство во имя Господа отца нашего Давида! Осанна в вышних! Сего ради и мы в предпразднственный день сей, носяще воскресения знамения ветви древес, Тебе, яко Победителю смерти, вопием:

Благословен еси, Царю Израилев, царство не от мира сего взыскати пришедый; благословен еси, Сыне Давидов, трости сокрушенный преломити не восхотевый.

Благословен еси, Пастырю Добрый, заблуждшее овча обрести грядый; благословен еси, Агнче Незлобивый, Себе Самаго в жертву принести хотяй.

Благословен еси, Владыко твари, от твари Твоея с любовию сретаемый и с ветвьми ублажаемый; благословен еси, Царю славы, со славою Царскою от учеников провождаемый и от детей прославляемый.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 5

Богосветлою красотою и крепостию облечен быв от века, Господи, грядеши со славою в Сион, восход на Елеонскую гору совершая, да исполнится Наума пророка предречение: Се на горах ноги Благовествующаго и Возвещающаго мир. Празднуй, Иудо, праздники твоя, воздаждь обеты твоя. И паки исполнися Давида, праотца Твоего, другое предречение: Видена быша шествия Твоя, Боже, шествия Бога моего, иже во святем. Егда же приблизился еси уже к нисхождению с горы Елеонския, все множество ученик начата, радующеся, хвалити Бога гласом велиим, сугубо прославляюще Тя о всех чудесех, яже видеша от Тебе, глаголюще: «Благословен грядый Царь во имя Господне! Мир на земли и слава в вышних!» Сего ради и мы днесь, новый Израиль, яже от язык Церковь, радующеся возопием Тебе с ними: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше фарисеи, в народе сущии, яко ликования народная зело умножаются, Тебе, Господи, с горы нисходящу, и яко гласи учеников Твоих зело велии суть, вознегодоваша и реша Тебе: «Учителю, запрети учеником Твоим». Ты же, Господи, возгласил еси им: «аще сии умолчат, камение возопиет», якоже предрече Аввакум пророк, глаголя: «Камение из стен возопиют, древо же отвещати будет им». Сего ради и мы, аще душами и сердцы хладни есмы, якоже камение, обаче по слову Твоему не умолчим хвалы Тебе возсылати сицевыя:

Благословен еси, Господи Боже наш, яко пришел еси во Иерусалим грешныя спасти; багословен еси, Христе Спасе наш, яко возвестил еси верным Твоим, яко близ к нам еси.

Благословен еси, Сыне Отечь, яко грядеши Кровию Креста Твоего небесная и земная примирити; благословен еси, Сыне Человечь, яко идеши велию любовь Отца Небеснаго всему миру возвестити.

Благословен еси, Царю царствующих, яко царство Твое — Царство всех веков; благословен еси, Владыко владеющих, яко владычество Твое во всяком роде и роде.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 6

Проповедницы Божественныя силы Твоея, Господи, быша сущии с Тобою в Вифании иудее, зане тии свидетельствоваху во Иерусалиме, яко Лазаря от гроба воздвигл еси. Сего ради и срете Тя народ, яко слышаша Тя сие сотворша знамение. И глаголаху друг ко другу: «Чесо ждем и не исходим на сретение Сыну Давидову с ваиами от финик, да исполнится Писание: взыду на финикс, удержу ветви его,— зане Той есть финикс правды, о Немже рече Давид: Праведник, яко финикс процветет. Сего ради с ветвьми воспеваху первее Тебе народи: «Осанна», обаче послежде с дрекольми изыдоша на Тя, яко на разбойника, не ведуще пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия во всей славе своей и красоте святый град Божий Сион, град Великаго Царя, егда приблизился еси к нему, Господи, и увидел еси с высоты горы Елеонския вся здания церковная и иная строения градская, зело красная. Тогда, видя Святый Град, Господи, восплакался еси о нем, яко Отец чадолюбивый, и с плачем рекл еси: «Аще бы разумел ecu ты, хотя в сей день твой, еже к миру твоему, обаче сие скрыся от очию твоею». И абие предрекл еси, яко приидут дние, егда обложат Святый Град врази и разбиют его и чада его, и не оставят камень на камени в нем, понеже не разуме времени посещения Твоего. Мы же, ведуще Тя, яко Добраго Пастыря, скорбящаго о заблуждших овцах Своих, вопием Ти:

Благословен еси, Пастырю овцам Великий, овча погибшее взыскати пришедый; благословен еси, Архиерею грядущих благ, немощем нашим спострадати восхотевый.

Благословен еси, Новаго Завета Ходатаю, возжелавый падшия люди от вечныя смерти спасти; благословен еси, Судие Праведнейший, яко Праведен еси и прави суди Твои о граде Твоем.

Благословен еси, Спасе Всемилостивейший, яко Милостив еси и милости Твоея исполнь вся земля.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 7

Хотяй избавити род человечь от работы вражия, Иисусе, пришел еси во Иерусалим, да исполнится Писание: явится Бог богов в Сионе. И вошедшу Тебе тамо, потрясеся весь град; мнози бо изыдоша на сретение Тебе, восклицающе велегласно: «Осанна Сыну Давидову», друзии же, удивляющеся, вопрошаху: «Кто есть Сей?» О безумнии старцы, лжеименнии учителие! Вся стогна града проповедуют чудеса Твоя, Господи, вся Иудея исполнена благодеяньми Твоими, сии же вопрошают: «Кто есть?» Лазарь едва воскресе, и не ведят, кто исхити его от смерти; от двора Иаирова едва исшел еси, и не ведят, кто есть ожививый дщерь его? Ведят, обаче не хотят воспети Тебе, яко Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное показал еси смотрение Твое, Иисусе, егда со славою восшел еси во Иерусалим и абие, яко Архиерей, посетил еси святый храм соглядати его. В дом Отца Твоего пришел еси со властию, и исполнися святаго Аввакума пророка предречение: Господь во святом храме Своем: да молчит вся земля пред Лицем Его. И абие изгнал еси вон вся сущия тамо продающия и купующия, глаголя: «Храм Мой — храм молитвы наречется, вы же сотвористе его вертеп разбойником». И тако исполнися другое Писание: Ревность дому Твоего снеде Мя. Мы же, убоявшеся таковаго праведнаго гнева Твоего, Господи, единое просим от Тебе, еже жити в дому Твоем во вся дни живота нашего, зрети красоту Твою и посещати храм святый Твой, да прославим Тебе сице:

Благословен еси, не в рукотворенных храмах живый на небеси, в храм земный со славою возшедый; благословен еси, селение славы Своея возлюбивый на земли, дом молитвы от житейских попечений оградивый.

Благословен еси, Господи Сил, яко возлюбленна селения Твоя, паче селений грешничих; благословен еси, Царю славы, яко лучше день един во дворех Твоих, паче тысящ во градех нечестивых.

Благословен еси, Велий в Сионе, яко страшно и свято имя Твое; благословен еси, живый во Иерусалиме, яко свят храм Твой, дивен в правде Твоей.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 8

Странное и преславное чудо сотворил еси, Христе, егда внезапу пришел еси в церковь Свою и тамо приступивших к Тебе хромых и слепых исцелил еси, яко Светодавец и Милостивый Врач, яко правда пред Тобою предыдет, якоже рече Давид. И тако всем источил еси в великий и предпразднственный день сей радость, истину, свет и живот, якоже предрече Софония пророк, глаголя: Радуйся, дщи Сионова, зело; отъят Господь неправды твоя, воцарится Господь посреди тебе, и не узриши зла ктому. Господь Бог твой в тебе, и обновит тя в любви Своей тебе ради, глаголет Господь, спасу утесненную и отриновенную прииму. Сего ради и мы, веселящеся в день праздника посещения Твоего, воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси любовь, Сладчайший Иисусе, сего ради хвалу Тебе приносит возлюбленный Израиль из уст ссущих и незлобивых младенец: егда старцы и учителие их богохульствуют, вопрошающе: «Кто есть Сей»,— младенцы богословствуют, вопиюще Тебе: «Осанна Сыну Давидову»,— и с ваии и ветвьми сретают во храме пришествие Твое, предвозвещающе скорое Твое из мертвых воскресение. Сподоби же и нам, одержимым гордостию, обратитися, яко незлобивии дети, таковых бо есть царствие небесное, да от чистаго сердца купно с ними принесем Тебе таковые похвалы:

Благословен еси, в вышних певаемый от Серафим, от незлобивых младенец воспевание приявый; благословен еси, в горних носимый от Херувим, от чистых сердцем богоносно в сердце носимый.

Благословен еси, скинию падшую Давидову возставити пришедый, да нашу внутреннюю благообразную скинию паки просветиши; благословен еси, храм Твой дом молитвы сотворивый, да нас, бывших вертепы душетленных разбойников, паки дом чист Духа Святаго сотвориши.

Благословен еси, Емуже тысящи тысящ служат на небеси и пред Нимже тьмы тем предстоят; благословен еси, Емуже сонмы детей воспеваху на земли и Егоже сретаху тьмы народныя.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 9

Вce сонмище иудейское архиереев и книжников, видевше чудеса, яже сотворил еси во храме, Иисусе, и отроки, зовущия: «Осанна Сыну Давидову»,— вознегодоваша и реша Тебе: «Слышиши ли, что сии глаголют?» Ты же рекл еси им: «Несте ли чли николиже, яко изо уст младенец и ссущих совершил ecu хвалу». Мы же, удивляющеся окаменению и жестосердию сердец их, злобою да младенчествуем ныне, да в простоте сердечной воспоем ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витии Божественнии, аще и много глаголют, но не возмогут воздати достойнаго благодарения неизреченному снисхождению Твоему, Христе, яко ныне волею пришел еси во Иерусалим Крест претерпети. Сего ради утаил еси от премудрых и разумных Свое Божество и открыл еси е младенцем, иже чистыми сердцы паче отец своих ощутиша, яко Ты еси воистину Христос. Сподоби и нам душами чистыми и нескверными усты исповедати Божественную славу Твою, поюще Тебе сице:

Благословен еси, явлением словес Твоих просвещаяй и вразумляяй младенцы, просвети и вразуми наши мысли и сердца; благословен еси, творением чудес Твоих свидетельствуяй Божество Свое, открый очи мои уразумети от закона Твоего чудеса.

Благословен еси, пасый Израиля, паси мя в кротости духа на месте злачне; благословен еси, храняй Иакова, всели мя в чистоте сердца на воде покойне.

Благословен еси, Царю мира, да возсияет во днех Твоих правда, дондеже отъимется луна; благословен еси, Солнце Правды, да просветится свет Твой во множестве мира, дондеже сияет солнце.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 10

Спасти хотяй языки, Христе Боже наш, Ты воздвигл еси нецыя от еллин, пришедших поклонитися в праздник, яко да видят Тя. Сего ради тии приступиша к Филиппу, глаголюще: «Хощем Иисуса видети». Тойже вкупе со Андреем глаголаста Тебе. Ты же отвещаваеши им, яко ныне уже прииде час, да прославится о сем Сын Человеческий. Во Своя бо пришел еси и Свои не прияша Тя, и на смерть осудиша. Сего ради, яко зерно пшеничное не принесет плода, аще пад на землю не умрет, тако же и Ты смертию Своею мног плод принесл еси во языцех, да исполнится Исайи пророка предречение, яко явлен будеши не ищущим Тя и обретен не вопрошающими Тя. Сего ради, приидите, языцы, и видите днесь Царя Небеснаго, яко на престоле высоце на жребяти худе во Иерусалим входяща, да вси едиными усты и сердцем воспоем Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Царю Превечный, кроткий, праведный и спасаяй Утешителю наш! Ты кротко пришел еси в день сей во Иерусалим, на кротком жребяти осли седя, да конское свирепство разрешиши на земли. Сего ради кротость Твоя разумна да будет всем человеком, и да ведают вси, яко Ты взираеши токмо на кроткаго, молчаливаго, трепещущаго словес Твоих. Сего ради «да раскуют мечи своя на орала и копия на серпы, и да не навыкнут ктому ратоватися». Мы же «кротцы сущи душею и смирении нравом, благодатию приимем кроткаго всех Владыку, грядущаго гордыню лукаваго сокрушити», да в кротости духа воспоем Ему сице:

Благословен еси, на гору Сион возшедый, да мир на Израиля благовестиши; благословен еси, Иерусалиму проповедуяй, да спасение языков возвестиши.

Благословен еси, пришедый благовестити нищим лето Господне приятно, да вся сокрушенныя сердцем исцелиши; благословен еси, восхотевый возвестити плененным отпущение, да вся уничиженныя во отраду свободиши.

Благословен еси, яко кокошь птенцы своя под криле собираяй, да вся обремененныя грехми Крестом искупиши; благословен еси, яко зерно пшеничное в землю падшее, ко погребению грядый, да вся до глубины ада падшия Воскресением обновиши.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 11

Пение всеумиленное принесем Тебе, Христе, вкупе с незлобивыми младенцы, осанна Тебе воспевшими, с нимиже и мы Тебе вопием: Бог Господь, и явися нам, да с ваии и ветвьми составим Тебе праздник свят, чист и духовен, да паки сотвориши вход во внутренния храмины душ наших, якоже обещался еси, глаголя: не оставлю вас сиры, но паки прииду к вам. Аще кто любит Мя, возлюблю его, и явлюся ему Сам. И Отец Мой возюбит его, и к нему приидем и обитель у него сотворим. Благословенно да будет вхождение Твое! Прииди и возсяди на престол ума нашего, якоже прежде на жребя, и воцарися в сердцах наших, и разреши вся безсловесия страстей наших, да с присноцветущими ваиами чистоты паки, якоже древле дети, воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 11

Светом небесным просветися днесь святый храм, егда посетил еси его, Иисусе, и очистил еси его от куплей земных, вкупе же просветися с ним и весь Святый Град, якоже предрече Исайя: от Сиона бо изыде закон и слава Господня из Иерусалима,— яко на страдания пришел еси, и свет, радость и любовь принесл еси Крестом Твоим. Сего ради рекл еси учеником прежде Своего Креста: «Еще мало время свет в вас есть, ходите, дондеже свет имате, да тьма вас не имет. Веруйте во свет, да сынове света будете». Сия рекл еси, Господи, да и во страданиих Твоих свет веры не угаснет учеником Твоим, и да не пойдут во тьме неверия, не ведуще, камо идут, да и вси право в Тя верующии с верою возопиют Тебе:

Благословен еси, Христе, Свете мира, от мира лукаваго возненавиденный; благословен еси, Иисусе, Солнце Правды, от присных Твоих присноблажимый и препрославленный.

Благословен еси, Невечерний и Тихий Свете, на захождение Свое во Иерусалим пришедый; благословен еси, Живый во Свете неприступном, зарею Воскресения весь мир просветити грядый.

Благословен еси, Сладчайший и Присноживотный Свете, в Сионе явленный, да просветиши душевную тьму мою; благословен еси, Светильниче, светяй и горяй, во Иерусалиме возжженный, да паки возжжеши угасший светильник мой.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 12

Благодать Твою подаждь нам, Иисусе, якоже прежде отроком еврейским, осанна Тебе воспевшим и познавшим Твое Божество. И ныне в пречестныя дни сия, Господи, паки к нам близ буди, наипаче же к призывающим имя Твое в духе кротости и мира, смирения и любве, сподоби же и нам ощутити благодать пришествия Твоего, да и мир Божий, превосходяй всяк ум, соблюдет сердца наша и вся разумения наша о Тебе, и тако просветивше души наша, во умилении и с веселием возопием Тебе, Завет Нов завещати пришедшему нам кроплением Крове Своея: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твое на вольную страсть во Иерусалим пришествие и неизреченное снисхождение Твое, Христе, покланяемся предначатию Креста Твоего и с дети еврейскими веселящеся, с ваиами и ветвьми сретаем Тя, и составльше праздник, прославляем Тя, яко Ты еси воистину Мессия Христос, пришедый и имеяй паки со славою приити судити живых и мертвых, не на жребяти осли седяй, но яко Царь царем и Господь господствующим, Емуже имя — Слово Божие, имеяй вслед Себе не отроки, «осанна» поющия, но вся Воинства Небесная, вопиющия гласом громов крепких: Аллилуиа, спасение, честь и слава и сила Господу нашему, яко воцарися Господь Вседержитель. Сие великое шествие Твое в Сион Горний, нисходящь с небесе от Бога, верою чающе, прославляем в земный Сион на всемирное заклание вхождение Твое, поюще Тебе сице:

Благословен еси, Сыне Отечь, славою венчавый человека, тернием венчатися грядый, да терноносное естество наше плодоносно сотвориши; благословен еси, Агнче Божий, вземляй грехи мира, да Кровию Своею нас, падших, паче снега убелиши.

Благословен еси, Женише душ и сердец наших, от чертога Твоего исходяй, да никтоже укрыется от теплоты Твоея; благословен еси, Пастырю Добрый, входяй ныне в Твой овчий двор, да никтоже исхитит нас от руки Твоея.

Благословен еси, Учителю наш, Сиона ради не умолчавый до крестныя Пасхи Твоея, да други Своя до конца словом и любовию на Вечери утешиши; благословен еси, Спасителю наш, в червлены ризы напоследок облещися восхотевый, да нас, яко невесту ризою спасения и одеждею веселия украсиши.

Благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Кондак 13

О Иисусе Христе, Агнче Божий, прежде век на заклание приуготованный, ныне же во Иерусалим на вольную страсть грядый! Приими малое сие с ваиами и ветвьми приносимое Тебе моление наше, да в пречестныя дни сия последуем стопам Твоим в тишине и кротости духа и во умилении и чистоте сердца, и тако да пребудем с Тобою и во все время земнаго странствия нашего. И сподоби нам неосужденно причаститися Божественныя радости Святыя Пасхи Твоея зде, на земли, да и по пришествии в Небесный Иерусалим навеки соединимся с Тобою, со всеми святыми поюще Ангельскую песнь: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Архангелов и Ангелов лики...» и 1-й кондак: «Избранный Царю...»

Молитва

Господи Иисусе Христе Боже наш, в вышних со Отцем на Престоле седяй, выну на крилу от Херувим носимый и певаемый от Серафим, во днех же плоти Своея на жребяти осли сести изволивый, нашего ради спасения, и от детей воспевание приявый, и во Святый град Иерусалим прежде шести дний бытия Пасхи на вольную страсть пришедый, да спасеши мир Крестом, погребением и Воскресением Твоим! И якоже тогда людие, седящии во тьме и сени смертней, приемше ветви древес и ваиа от финик, сретоша Тя, Сына Давидова, Тя исповедующе, такожде и нас ныне, в предпразднственный день сей в подражание онех ваиа и ветви в руках носящих, соблюди и сохрани. И якоже онии народи и дети «осанна» Тебе приношаху, сподоби и нам во псалмех и пениих духовных душами чистыми и нескверными усты прославити вся величия Твоя в праздник сей, и во всю Седмицу страсти Твоея, и неосужденно достигнути и причаститися Божественныя радости Святыя Пасхи в пресветлыя дни Живоноснаго Воскресения Твоего, да воспоем и прославим Твое Божество, вкупе со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ въ недёлю вaій, вх0дъ гDёнь въ їеrли1мъ

Кондaкъ №

И#збрaнный цRю2 г0рнzгw сіHна, кр0ткій, сп7сazй и3 прaведный и3збaвителю нaшъ, тебЁ, въ вhшнихъ на херувjмэхъ носи1магw и3 пэвaемагw t сераф‡мъ, зри1мъ нhнэ на жребS возшeдшагw и3 въ їеrли1мъ къ в0льнэй стрaсти грzдyщагw. Сегw2 рaди поклонsемсz неизречeнному снисхождeнію твоемY, и3 съ вaіами и3 вётвьми ўмилeннw срётаемъ тS, да и3 съ дёти є3врeйскими воззовeмъ тебЁ:

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Јкосъ №

ҐрхaгGлwвъ и3 ѓгGлwвъ ли1ки со стрaхомъ и3 съ трeпетомъ взирaху съ нбcныхъ выс0тъ на твоE, хrтE сп7се, во їеrли1мъ къ в0льной стрaсти вхождeніе и3 со ґпcлы незри1мw сопровождaху тS цRS своегw2 и3 съ дёти є3врeйскими nсaнна въ вhшнихъ тебЁ приношaху и3 воспэвaху пэснопBніz сицевы6z:

Бlгословeнъ є3си2, гDи б9е нaшъ, ћкw посэти1лъ и3 сотвори1лъ є3си2 и3збавлeніе лю1дємъ свои1мъ. Бlгословeнъ є3си2, вLко хrтE, ћкw пришeлъ и3 дaровалъ є3си2 кrт0мъ сп7сeніе чaдwмъ свои1мъ. Бlгословeнъ є3си2, грzдhй ґдaма и3з8 глубины2 ѓда воззвaти. Бlгословeнъ є3си2, пришeдый є4vэ t дрeвніz печaли своб0ду дaровати. Бlгословeнъ є3си2, бlговэствyzй ми1ръ на ї}лz и3 сп7сeніе kзhкwвъ. Бlгословeнъ є3си2, возвэщazй завётъ н0въ въ кроплeніи кр0ви своеS.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ в7

Ви1дэвъ тS, ї}се, мaрfа и3 мRjz пaки въ виfaнію пришeдша прeждэ шести2 днeй бытіS пaсхи, сотв0рша тебЁ вeчерю тY, и3 бЁ лaзарь є3ди1нъ t возлежaщихъ, мaрfа съ ўсeрдіемъ служaше тебЁ, подaтелю всsческихъ, мRjz же бlгyю чaсть и3збрA, бlгодaрна сyщи њ воскрешeніи брaта своегw2, и3 пріeмши ли1тру мЂра нaрда чи1ста многоцённа, помaза пречcтыz н0зи твои2 и3 tрE власы2 свои1ми, съ люб0вію t и3збhтка сeрдца, вопію1ще тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ в7

Рaзума неуразумённа в0льнагw твоегw2 на страдaніz пришeствіz не разумёвъ їyда, и5же хотsше ўжE предaти тS, смути1сz, зрsще мRjинw мЂромъ помaзаніе ногY твоею2, гDи, и3 речE: чесw2 рaди ги1бель сіS бhсть; м0жаше бо сіE мЂро продaти на тріeхъ стёхъ пBнzзь и3 дaтисz ни1щимъ. Сіe же речE не ћкw њ ни1щихъ печaшесz, но ћкw тaть бЁ. Тh же, гDи, вэдhй, ћкw надлежи1тъ ти2 ск0ро смeрть претерпёти, њправдaлъ є3си2 с™yю женY сію2, глаг0люще: не дёйте є3S, да въ дeнь погребeніz моегw2 соблюдeтъ є5. Сегw2 рaди почитaюще в0льное ко стрaсти пришeствіе твоE, вопіeмъ тебЁ си1це:

Бlгословeнъ є3си2, гDи, мRjею на вeчери на погребeніе пріугот0ванный. Бlгословeнъ є3си2, ї}се, їyдою въ душЁ є3щE въ виfaніи на смeрть ўжE њсуждeнный. Бlгословeнъ є3си2, въ виfaнію пришeдый, въ д0мъ ми1ра, да люб0вь и3 мЂромъ помазаніе t мRjи пріeмлеши. Бlгословeнъ є3си2, во їеrли1мъ грzдhй на в0льную стрaсть, да пaки люб0вь t с™hхъ жeнъ мmрон0сицъ всемY мjру возвэсти1ши. Бlгословeнъ є3си2, лaзарz и3з8 мeртвыхъ воздви1гнувый, да бyдетъ съ крёпостію пришeствіе твоE. Бlгословeнъ є3си2, себE самагw2 t гр0ба возстaвити грzдhй, да бyдетъ со влaстію вхождeніе твоE.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ G

И#мёzй влaсть вои1стину бжcтвенную, вLко хrтE, тh во ќтрій дeнь и3зшeдъ и3з8 виfaніи ѕэлw2 заyтра и3 прибли1жасz въ виfсfaгію, послaлъ є3си2 дв0ицу t ўчєни1къ твои1хъ, глаг0люще: и3ди1та въ прsмную вeсь, въ ню1же входsща, њбрsщета nслS привsзанw и3 жребS, на нeже никт0же николи1же всёде t чlвBкъ, и3 tрэши1вша |, приведи1та ми2. И# си1це кто2 речeтъ вaмъ, что2 твори1та, рцhта, ћкw гDь трeбуетъ |. Тjиже сі‰ слhшаши, ѕэлw2 дивлsхусz, возопи1ли бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G

И#зшeдша же ўченикA, привед0ста nслS и3 жрeбz, и3 возложи1ша на не ри6зы сво‰. Тh же, бGъ сhй, на херувjмэхъ носи1мый, ћкw чlвёкъ на жребS млaдо возсёлъ є3си2 нaсъ рaди, да ћкw цRь кр0токъ, въ мjръ сотвори1ши вхождeніе твоE во грaдъ nтцA твоегw2 дв7да. Сегw2 рaди срётаемъ тS сицевhми похвалы6:

Бlгословeнъ є3си2, въ вhшнихъ со nц7емъ на пrт0лэ сэдsй, на жребsти џсли сёсти и3зв0ливый. Бlгословeнъ є3си2, на нб7сёхъ t г0рнихъ си1лъ поклонsемый, t дэтeй на земли2 поклонeніе пріsвый. Бlгословeнъ є3си2, крёпостію цaрствуzй вёки, со слaвою во їеrли1мъ грzдhй. Бlгословeнъ є3си2, на смирє1нныz призирazй, съ кр0тостію во сво‰ пришeдый. Бlгословeнъ є3си2, на жребsтэ безсловeсномъ возсэдhй, дрeвнее безсловeсіе разрэши1ти хотsй. Бlгословeнъ є3си2, стрaнное њбнищaніе д0лу пріeмый, на нб7си2 горЁ nц7Y и3 д¦у сосэдsй.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ д7

Бyрz недоумёніz смущaетъ ми2 ќмъ, кaкw дост0йнw воспою2 вeліе снисхождeніz твоегw2 тaинство, гDи, ћкw и3мёz пrт0лъ нб7о, ты2 на жребS хyдо возшёлъ є3си2 чlвёка взыскyz, хотS разрэши1ти є3гw2 дрeвнzгw безсловeсіz, да сбyдетсz речeнное захaріею прbр0комъ глаг0лющимъ: рaдуйсz ѕэлw2, дщи2 сіHнz, проповёдуй дщи2 їеrли1млz. СE цRь тв0й грzдeтъ къ тебЁ прaведенъ и3 сп7сazй, т0й кр0токъ всёдъ на под8zрeмника и3 жребцA ю4на. Сегw2 рaди прославлsемъ съ ми1ромъ на жребsтэ шeствіе твоE во їеrли1мъ, и3з8 глубины2 души2 вопію1ще тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ д7

Слhшавше нар0дъ мн0гъ пришeдый на прaздникъ, ћкw грzдeши гDи во їеrли1мъ, собрaшасz вкyпэ во мн0жествэ и3 постилaху ри6зы сво‰ по пути2, друзjи же рёзаху вBтви t дрє1въ и3 постилaху по пути2, и3 предходsщіи и3 вслёдъ грzдyщій вопіsху тебЁ, глаг0люще: nсaнна сн7у дв7дову. Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Бlгословeннw грzдyщее цrтво во и4мz гDа nтцA нaшегw дв7да. Nсaнна въ вhшнихъ. Сегw2 рaди и3 мы въ предпрaзднственный дeнь сeй, носsще воскрeсеніz знaменіz вBтви древeсъ, тебЁ, ћкw побэди1телю смeрти вопіeмъ:

Бlгословeнъ є3си2, цRю2 ї}левъ, цrтво не t мjра сегw2 взыскaти пришeдый. Бlгословeнъ є3си2, сн7е дв7довъ, тр0сти сокрушeнныz преломи1ти не восхотёвый. Бlгословeнъ є3си2, пaстырю д0брый, заблyдшее nвчA њбрёсти грzдhй. Бlгословeнъ є3си2, ѓгнче неѕл0бивый, себE самагw2 въ жeртву принeсти хотsй. Бlгословeнъ, є3си2 вLко твaри, t твaри твоеS съ люб0вію срэтaемый и3 съ вётвьми ўблажaемый. Бlгословeнъ є3си2, цRю2 слaвы, со слaвою цaрскою t ўченикHвъ провождaемый и3 t дэтeй прослaвлzемый.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ є7

БGосвётлою красот0ю и3 крёпостію њблечeнъ бhвъ t вёка, гDи, грzдeши со слaвою въ сіHнъ, восх0дъ на є3леHнскую горY совершaz, да и3сп0лнитсz наyма прbр0ка предречeніе: сE на горaхъ н0ги бlговэствyющагw и3 возвэщaющагw ми1ръ. Прaзднуй їyдо прaздники тво‰, воздaждь nбёты тво‰. И# пaки и3сп0лнисz дв7да прaoтца твоегw2 друг0е предречeніе: ви1дэна бhта шeствіz тво‰, б9е, шeствіz бGа моегw2, и4же во с™ёмъ. Е#гдa же прибли1зилсz є3си2 ўжE къ нисхождeнію съ горы2 є3леHнскіz, всE мн0жество ўченикHвъ начaша рaдующесz хвали1ти бGа глaсомъ вeліимъ, сугyбw прославлsюще тS њ всёхъ чудесёхъ, ћже ви1дэша t тебє2, глаг0люще: бlгословeнъ грzдhй цRь во и4мz гDнэ. Ми1ръ на земли2 и3 слaва въ вhшнихъ. Сегw2 рaди и3 мы2 днeсь н0вый ї}ль, ћже t kзhкъ цRковь, рaдующесz возопіeмъ тебЁ съ ни1ми: Ґллилyіа.

Јкосъ є7

Ви1дэвше фарісeи t нар0да сyщіи, ћкw ликовaніz нар0дныz ѕэлw2 ўмножaютсz, тебЁ, гDи, съ горы2 нисходsщу, и3 ћкw глaси ўченикHвъ твои1хъ ѕэлw2 вeліи сyть, вознегодовaша и3 решA тебЁ, ўчи1телю, запрети2 ўченикHмъ твои1мъ. Тh же, гDи, возгласи1лъ є3си2 и4мъ: ѓще сіи2 ўм0лкнутъ, кaмни возопію1тъ, ћкоже предречE ґввакyмъ прbр0къ, глаг0лz: кaменіе и3з8 стёнъ возопію1тъ, дрeво же tвэщaти бyдутъ и4мъ. Сегw2 рaди и3 мы2, ѓще дyшами и3 сeрдцы хлaдни є4смы, ћкоже кaменіе, nбaче по сл0ву твоемY не ўмолчи1мъ хвалы2 тебЁ возсылaти сицевы6z:

Бlгословeнъ є3си2, гDи б9е нaшъ, ћкw пришёлъ є3си2 во їеrли1мъ грёшныz сп7сти2. Бlгословeнъ є3си2, хrтE сп7се нaшъ, ћкw возвэсти1лъ є3си2 вёрнымъ твои1мъ, ћкw близ8 къ нaмъ є3си2. Бlгословeнъ є3си2, сн7е n§ь, ћкw грzдeши кр0вію кrтA твоегw2 нбcнаz и3 земнaz примири1ти. Бlгословeнъ є3си2, сн7е чlвэчь, ћкw и3дeши вeлію люб0вь nц7A нбcнагw всемY мjру возвэсти1ти. Бlгословeнъ є3си2, цRю2 цrтвующихъ, ћкw цrтво твоE цrтво всёхъ вэкHвъ. Бlгословeнъ є3си2, вLко владёющихъ, ћкw владhчество твоE во всsкомъ р0дэ и3 р0дэ.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ ѕ7

Проповёдницы бжcтвенныz си6лы твое‰, гDи, бhша сyщіи съ тоб0ю въ виfaніи їудeи, занE тjи свидётельствоваху въ їеrли1мэ, ћкw лaзарz t гр0ба воздви1глъ є3си2. Сегw2 рaди и3 срётz тS нар0дъ, ћкw слhшаща тS сіE сотв0рша знaменіе. И# глаг0лаху дрyгъ ко дрyгу: чесо2 ждeмъ и3 не и3сх0димъ на срётеніе сн7у дв7дову съ вaіами t ф‡нікъ, да и3сп0лнитсz писaніе: взhду на фjнікъ. ЎдэржY вётви є3гw2, занE т0й є4сть фjнікъ прaвды, њ нeмже речE дв7дъ: прaведникъ, ћкw фjніxъ процвэтeтъ. Сегw2 рaди съ вётвьми воспэвaху пeрвое тебЁ нар0ди: nсaнна, nбaче п0слэжде съ дрек0лми и3зыд0ша на тS, ћкw на разб0йника, не вёдуще пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7

ВозсіS во всeй слaвэ своeй и3 красотЁ с™hй грaдъ б9ій сіHнъ, грaдъ вели1кагw цRS, є3гдA прибли1зилсz є3си2 къ немY, гDи, и3 ўви1дэлъ є3си2 съ высоти2 горы2 є3ліHнскіz вс‰ зд†ніz церкHвнаz и3 и3нaz строє1ніz грaдскаz ѕэлw2 кр†сныz. ТогдA, ви1дz с™hй грaдъ, гDи, восплaкалсz є3си2 њ нeмъ, ћкw nц7ъ чадолюби1вый, и3 съ плaчемъ рeклъ є3си2: ѓще бы разумёлъ є3си2 ты2 хотS въ сeй дeнь тв0й, є4же къ мjру твоемY, nбaче сіE скрhсz t џчію твоeю. И# ѓбіе предрeклъ є3си2, ћкw пріи1дутъ днjе, є3гдA њбл0жатъ с™hй грaдъ врази2 и3 разбію1тъ є3гw2, и3 чaда є3гw2, и3 не њстaвzтъ кaмень на кaмни въ нeмъ, понeже не разумёлъ врeмени посэщeніz твоегw2. Мh же вёдуще тS, ћкw д0брагw пaстырz, скорбsщагw њ заблyдшихъ џвцахъ свои1хъ, вопіeмъ ти2:

Бlгословeнъ є3си2, пaстырю џвцамъ вели1кій, nвчA поги1бшее взыскaти пришeдый. Бlгословeнъ є3си2, ґрхіерeю грzдyщихъ бlгъ, нeмощемъ нaшимъ спострадaти восхотёвый. Бlгословeнъ є3си2, н0вагw завёта ходaтаю, возжелaвый пaдшіz лю1ди t вёчныz смeрти сп7сти2. Бlгословeнъ є3си2, судіE прaведнэйшій, ћкw прaведенъ є3си2, и3 прaви суди2 њ грaдэ твоeмъ. Бlгословeнъ є3си2, сп7се всеми1лостивэйшій, ћкw млcтивъ бывaлъ є3си2 и3 млcти твоеS и3сп0лнь всS землS.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ з7

Хотsй и3збaвити р0дъ чlвёчь t раб0ты врaжіz, ї}се, пришёлъ є3си2 во їеrли1мъ, да и3сп0лнитсz писaніе: ћвитсz бGъ богHвъ въ сіHнэ. ТебЁ тaмw, потрzсeсz вeсь грaдъ: є3ди1ніи бо и3зыд0ша на срётеніе тебЁ, восклицaюще велеглaснw: nсaнна сн7у дв7дову, друзjи же, ўдивлsющесz вопрошaху: кто2 є4сть сeй; Q безyмніи стaрцы, лжеимeній ўчи1теліе. Вс‰ ст0гна грaда проповёдуютъ чудесA тво‰. ВсS їудez и3сп0лненна бlгодэsньми твои1ми, сіи2 же вопрошaютъ: кто2 є4сть; лaзарь є3двA воскрeсе, и3 не вёдzтъ, кто2 и3схи1ти є3гw2 t смeрти. T дворA їаjрова є3двA и3сшёлъ є3си2, и3 не вёдzтъ, кто2 є4сть њживи1вый дщeрь є3гw2; ви1дzтъ, nбaче не хотsтъ воспёти тебЁ, ћкw бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7

Ди1вное показaлъ є3си2 смотрeніе твоE, ї}се, є3гдA со слaвою восшёлъ є3си2 во їеrли1мъ и3 ѓбіе, ћкw ґрхіерeй, посэти1лъ є3си2 с™hй хрaмъ соглzдaти є3гw2. Въ д0мъ nц7A твоегw2 пришёлъ є3си2 со влaстію, и3 и3сп0лнисz с™aгw ґввакyма прbр0ка предречeніе: гDь во с™0мъ хрaмэ своeмъ: да молчи1тъ всS землS пред8 лицeмъ є3гw2. И# ѓбіе и3згнaлъ є3си2 в0нъ вс‰ сyщіи тaмw продаю1щіz и3 купyющіz, глаг0лz: хрaмъ м0й хрaмъ моли1твы наречeтсz, вh же сотвори1сте є3гw2 вертeпъ разб0йникwмъ. И# тaкw и3сп0лнисz друг0е писaніе: рeвность д0ма твоегw2 снэдE мS. Мh же, ќбоsвшесz таковaгw прaведнагw гнёва твоегw2, гDи, є3ди1ное пр0симъ t тебє2, є4же жи1ти въ домY твоeмъ во вс‰ дни2 животA нaшегw, зрёти красотY твою2 и3 посэщaти хрaмъ с™hй тв0й, да прослaвимъ тебЁ си1це:

Бlгословeнъ є3си2, не въ рукотворeнныхъ хрaмахъ живhй на нб7си2, въ хрaмъ земнhй со слaвою возшeдый. Бlгословeнъ є3си2, селeніе слaвы своеS возлюби1вый на земли2, д0мъ моли1твы t житeйскихъ попечeній њгради1вый. Бlгословeнъ є3си2, гDи си1лъ, ћкw возлю1бленна селє1ніz тво‰, пaче селeній грёшничихъ. Бlгословeнъ є3си2, цRю2 слaвы, ћкw лyчше дeнь є3ди1нъ во дворёхъ твои1хъ, пaче тhсzщъ, во грaдэхъ нечести1выхъ. Бlгословeнъ є3си2, вeлій въ сіHнэ, ћкw стрaшнw и3 с™w и4мz твоE. Бlгословeнъ є3си2, живhй во їеrли1мэ, ћкw с™ъ хрaмъ тв0й, ди1венъ въ прaвдэ твоeй.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ }

Стрaнное и3 преслaвное чyдо сотвори1лъ є3си2, хrтE, є3гдA внезaпу пришёлъ є3си2 въ цRковь свою2 и3 тaмw приступи1вшихъ къ тебЁ хромhхъ и3 слэпhхъ и3сцэли1лъ є3си2, ћкw свэтлдaвецъ, и3 млcтивый врaчъ, ћкw прaвда пред8 тоб0ю предhдетъ, ћкоже речE дв7дъ, и3 тaкw всBмъ и3сточи1лъ є3си2 въ вели1кій и3 предпрaзднственный дeнь сeй рaдость, и4стину, свётъ и3 жив0тъ, ћкоже предречE софHніz прbр0къ, глаг0лz:

Рaдуйсz дщи2 сіHнова ѕэлw2, tsтъ гDь непрaвды твоS, воцари1тсz гDь посредЁ тебE и3 не ўзри1ши ѕлA ктомY гDь бGъ тв0й въ тебЁ и3 њбнови1тъ тS въ любви2 своeй тебє2 рaди, глаг0летъ гDь, сп7су ўтэснeнную, и3 tриновeнную пріимY. Сегw2 рaди и3 мы2, веселsщесz въ дeнь прaздника посэщeніz твоегw2, воспоeмъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ }

Вeсь бhлъ є3си2 люб0вь, сладчaйшій ї}се, сегw2 рaди хвалY тебЁ прин0ситъ возлю1бленный ї}ль и4зо ќстъ сyщихъ и3 неѕл0бивыхъ младeнєцъ: є3гдA стaрцы и3 ўчи1теліе и5хъ богохyльствуютъ вопрошaюще, кто2 є4сть сeй, младє1нцы бGосл0вствуютъ, вопію1ще тебЁ: nсaнна сн7у дв7дову, и3 съ вaіи и3 съ вётвми срётаютъ во хрaмэ пришeствіе твоE, предвозвэщaюще ск0рое твоE и3з8 мeртвыхъ воскрeсеніе. Спод0би же и3 нaмъ њдержи1мымъ г0рдостію њбрати1тисz, ћкw неѕл0бивіи дёти, таковhхъ бо є4сть цrтвіе нбcное, да t чи1стагw сeрдца кyпнw съ ни1ми принесeмъ тебЁ таковhе похвалы6:

Бlгословeнъ є3си2, въ вhшнихъ пэвaемый t серафjмъ, t неѕл0бивыхъ младeнєцъ воспэвaніе пріsвый. Бlгословeнъ є3си2, въ г0рнихъ носи1мый t херув‡мъ, t чи1стыхъ сeрдцемъ бGон0снw въ сeрдцэ носи1мый. Бlгословeнъ є3си2, ски1нію пaдшую дв7дову возстaвити пришeдый, да нaшу внyтреннюю бlгоoбрaзную ски1нію пaки просвэти1ши. Бlгословeнъ є3си2, хрaмъ тв0й д0мъ моли1твы сотвори1вый, да нaсъ бhвшихъ вертeпъ душетлённыхъ разб0йникwвъ пaки д0мъ чи1стъ д¦а с™aгw сотвори1ши. Бlгословeнъ є3си2, є3мyже тhсzщи тhсzщъ служaху на нб7си2 и3 тмы2 тёмъ предстоsху пред8 ни1мъ. Бlгословeнъ є3си2, є3мyже с0нмы дэтeй воспэвaху на земли2 и3 тмы2 нар0дныz срэтaху є3гw2.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ f7

ВсE с0нмище їудeйское ґрхіерeєвъ и3 кни1жникwвъ, ви1дэвше чудесA, ћже сотвори1лъ є3си2 во хрaмэ, ї}се, и3 џтроки зовyщіz: nсaнна сн7у дв7дову, вознегодовaша и3 решA тебЁ: слhшиши ли, что2 сіи2 глаг0лютъ; тh же рeклъ є3си2 и4мъ: нёсте ли чли2 николи1же, ћкw и4зо ќстъ младeнєцъ и3 сyщихъ соверши1лъ є3си2 хвалY. Мh же ўдивлsющесz њкаменeнію и3 жестосeрдію сердeцъ и5хъ, ѕл0бою да младeнчествуемъ нhнэ, да въ простотЁ сердeчной воспоeмъ ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ f7

Вэт‡и бжcтвенніи, ѓще и3 мн0гw глаг0лютъ, но не возм0гутъ воздaти дост0йнагw бlгодарeніz неизречeнному снисхождeнію твоемY, хrтE, ћкw нhнэ в0лею пришёлъ є3си2 во їеrли1мъ кrтъ претерпёти, сегw2 рaди ўтаи1лъ є3си2 t премyдрыхъ и3 разyмныхъ своE бжcтво и3 tкрhлъ є3си2 є5 младeнцємъ, и4же чи1стымъ сeрдцемъ пaче nтє1цъ свои1хъ њщути1ша, ћкw ты2 є3си2 вои1стину хrт0съ. Спод0би и3 нaмъ дyшами чи1стыми и3 несквeрными ўсты2 и3сповёдати бжcтвенную слaву твою2, пою1ще тебЁ си1це:

Бlгословeнъ є3си2, kвлeніемъ словeсъ твои1хъ просвэщazй и3 вразумлszй младє1нцы, просвэти2 и3 вразуми2 нaши мhсли и3 сердцA. Бlгословeнъ є3си2, творeніемъ чудeсъ твои1хъ свидётельствуzй бжcтво своE, tкрhй џчи мои2 ўразумёти t зак0на твоегw2 чудесA. Бlгословeнъ є3си2, пасhй ї}лz, паси2 мS въ кр0тости дyха на мёстэ ѕлaчнэ. Бlгословeнъ є3си2, хранsй їaкова, всели2 мS въ чистотЁ сeрдца на водЁ пок0йнэ. Бlгословeнъ є3си2, цRю2 мjра, да возсіsетъ во днёхъ твои1хъ прaвда, д0ндеже tи1мэтсz лунA. Бlгословeнъ є3си2, с0лнце прaвды, да просвэти1тсz свётъ тв0й во мн0жествэ мjра, д0ндеже сіsетъ с0лнце.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ ‹

Сп7сти2 хотsй kзhки, хrтE б9е нaшъ, ты2 воздви1глъ є3си2 нёцыи t є4ллинъ, пришeдшихъ поклони1тисz въ прaздникъ, ћкw да ви1дzтъ тS. Сегw2 рaди тjи приступи1ша къ филjппу, глаг0люще: х0щемъ ї}са ви1дэти. Т0йже вкyпэ съ ґндрeемъ глаг0лаху тебЁ. Тh же tвэщевaеши и4мъ, ћкw нhнэ ўжE пріи1де чaсъ, да прослaвитсz њ сeмъ сн7ъ чlвёческій. Во своS бо пришёлъ є3си2 и3 свои2 не пріsша тS, и3 на смeрть њсуди1ша. Сегw2 рaди, ћкw зерно2 пшeничное не принесeтъ пл0да, ѓще пaдъ на зeмлю не ўмрeтъ, тaкw же и3 ты2 смeртію своeю мн0гъ пл0дъ принeслъ є3си2 во kзhцэхъ, да и3сп0лнитсz и3сaіи прbр0ка предречeніе, ћкw ћвленъ бhлъ є3си2 не и4щущимъ тS, и3 њбрэтeнъ бhлъ є3си2 не вопрошaющими тS. Сегw2 рaди пріиди1те kзhцы и3 ви1дите днeсь цRS нбcнагw, ћкw на пrт0лэ выс0цэ на жребsте хyдэ во їеrли1мъ входsща, да вси2 є3ди1ными ўсты2 и3 сeрдцемъ воспоeмъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹

ЦRю2 превёчный, кр0ткій, прaведный и3 сп7сazй ўтёшителю нaшъ. Ты2 кр0ткw пришёлъ є3си2 въ дeнь сeй во їеrли1мъ на кр0ткомъ жребsти nсли2 си1дz, да к0нское свирёпство разрэши1ши на земли2. Сегw2 рaди кр0тость твоS разyмна да бyдетъ всBмъ чlвёкwмъ, и3 да вёдаютъ вси2, ћкw ты2 взирaеши т0кмw на кр0ткагw, молчали1вагw, трепeщущагw словeсъ твои1хъ. Сегw2 рaди да раскую1тъ мечи2 сво‰ на nр†ла и3 копі‰ на серпы2, и3 да не навhкнутъ ктомY рaтоватисz. Мh же кр0тцы сyщи душeю и3 смирeніи нрaвомъ, блгdтію пріи1мемъ кр0ткагw всёхъ вLку, грzдyщагw гордhню лукaвагw сокруши1ти, да въ кр0тости дyха воспоeмъ є3мY си1це:

Бlгословeнъ є3си2, на г0ру сіHнъ возшeдый, да мjръ на ї}лz бlговэсти1ши. Бlгословeнъ є3си2, їеrли1му проповёдуzй, да сп7сeніе kзhкwвъ возвэсти1ши. Бlгословeнъ є3си2, пришeдый бlговэсти1ти ни1щимъ лёто гDнэ пріsтнw, да вс‰ сокрушeнныz сeрдцемъ и3сцэли1ши. Бlгословeнъ є3си2, восхотёвый возвэсти1ти плэнeннымъ tпущeніе, да вс‰ ўничижeнныz во tрaду свободи1ши. Бlгословeнъ є3си2, ћкw к0кошь птенцы6 сво‰ под8 крhлэ собирazй, да вс‰ њбременeнныz грэхми2 кrт0мъ и3скупи1ши. Бlгословeнъ є3си2, ћкw зерно2 пшени1чное въ зeмлю пaдшее, ко погребeнію грzдhй, да вс‰ до глуби1ны ѓда пaвшіz воскресeніемъ њбнови1ши.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ №i

Пёніе всеумилeнное принесeмъ тебЁ, хrтE, вкyпэ съ неѕл0бивыми младє1нцы nсaнна тебЁ воспёвшими, съ ни1миже и3 мы тебЁ вопіeмъ: бGъ гDь, и3 kви1сz нaмъ, да съ вaіи и3 вётви состaвимъ тебЁ прaздникъ с™ъ, чи1стъ и3 дух0венъ, да пaки сотвори1ши вх0дъ во внyтрєнніz хрaмины дyшъ нaшихъ, ћкоже њбэщaлсz є3си2, глаг0лz: не њстaвлю вaсъ си1ры, но пaки пріи1ду къ вaмъ. Ѓще кто2 лю1битъ мS, возлюблю2 є3гw2, и3 kвлю1сz є3мY сaмъ. И#3 nц7ъ м0й возлю1битъ є3гw2, и3 къ немY пріи1демъ и3 nби1тель ў негw2 сотвори1мъ. Бlгословeннw да бyдетъ вхождeніе твоE. Пріиди2 и3 возсsди па пrт0лэ ўмA нaшегw, ћкоже прeждэ на жребS, и3 воцари1сz въ сердцaхъ нaшихъ и3 разрэши2 вс‰ безсловeсіz страстeй нaшихъ, да съ присноцвэтyщими вaіами чистоты2 пaки ћкоже дрeвлэ дёти воспоeмъ тебЁ: Ґллилyіа.

Јкосъ №i

Свётомъ нбcнымъ просвэти1сz днeсь с™hй хрaмъ, є3гдA посэти1лъ є3си2 є3гw2, ї}се, и3 њчи1стилъ є3си2 є3гw2 t кyплей земнhхъ, вкyпэ же просвэти1сz съ ни1мъ и3 вeсь с™hй грaдъ, ћкоже предречE и3сaіz: t сіHна бо и3зhде зак0нъ и3 слaва гDнz и3з8 їеrли1ма, ћкw на страдaніz пришёлъ є3си2, и3 свётъ, рaдость и3 люб0вь принeслъ є3си2 кrт0мъ твои1мъ. Сегw2 рaди, рeклъ є3си2 ўченикHмъ прeждэ своегw2 кrтA: є3щE мaло врeмz свётъ въ вaсъ є4сть, ходи1те, д0ндеже свётъ и4мате, да тмA вaсъ не и4мэтъ. Вёруйте во свэтъ, да сhнове свёта бyдете. СіE рeклъ є3си2, гDи, да и3 во страдaніzхъ твои1хъ свётъ вёры не ўгaснетъ ўченикHмъ твои1мъ, и3 да не пойдyтъ во тмЁ невёріz, не вёдуще, кaмw и3дyтъ, да и3 вси2 прaво въ тS вёрующіи съ вёрою возопію1тъ тебЁ:

Бlгословeнъ є3си2, хrтE, свёте мjра, t мjра лукaвагw возненави1денный. Бlгословeнъ є3си2, ї}се, с0лнце прaвды, t при1сныхъ твои1хъ приснобlжи1мый и3 препрослaвленный. Бlгословeнъ є3си2, невечeрній и3 ти1хій свёте, на захождeніе своE во їеrли1мъ пришeдый. Бlгословeнъ є3си2, живhй во свётэ непристyпномъ, зарeю воскресeніz вeсь мjръ просвэти1ти грzдhй. Бlгословeнъ є3си2, сладчaйшій и3 присножив0тный свёте, въ сіHнэ kвлeнный, да просвэти1ши душeвную тмY мою2. Бlгословeнъ є3си2, свэти1льниче свэтsй и3 горsй, во їеrли1мэ возжeнный, да пaки возжeши ўгaсшій свэти1льникъ м0й.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ в7i

Блгdть твою2 подaждъ нaмъ, ї}се, ћкw же прeждэ џтрокwмъ є3врeйскимъ nсaнна тебЁ воспёвшимъ и3 познaвшимъ твоE бжcтво. И#3 нhнэ въ пречтcные дни2 сі‰, гDи, пaки къ нaмъ близ8 бyди, наипaче же къ призывaющимъ и4мz твоE въ дyхэ кр0тости и3 ми1ра, смирeніz и3 любвE, спод0би же и3 нaмъ њщути1ти блгdть пришeствіz твоегw2, да и3 мjръ б9ій превосходsй всsкъ ќмъ, да соблюдeтъ сердцA н†ша и3 вс‰ разумёніz н†ша њ тебЁ, и3 тaкw просвэти1вши дyши нaши, во ўмилeніи и3 съ весeліемъ возопіeмъ тебЁ, завётъ н0въ завэщaти пришeдшему нaмъ кроплeніемъ кр0ви своеS: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i

Пою1ще твоE на в0льную стрaсть во їеrли1мъ пришeствіе и3 неизречeнное снисхождeніе твоE, хrтE, поклонsемсz предначaтію кrтA твоегw2 и3 съ дёти є3врeйскими веселsщесz, съ вaіами и3 вётвьми срётаемъ тS, и3 состaвльше прaздникъ, прославлsемъ тS, ћкw ты2 є3си2 вои1стину мессjz хrт0съ пришeдый и3 и3мёzй пaки со слaвою пріити2 суди1ти живhхъ и3 мeртвыхъ, не на жребsти џсли сэдsй, но ћкw цRь царeмъ и3 гDь госп0дствующимъ, є3мyже и4мz сл0во б9іе, и3мёzй вслёдъ себЁ не џтроки nсaнна пою1щіе, но вс‰ в0инства нбcнаz вопію1щіz глaсомъ гр0мwвъ крёпкихъ: ґллилyіа, сп7сeніе, чeсть и3 слaва и3 си1ла гDу нaшему, ћкw воцари1сz гDь вседержи1тель. СіE вели1кое шeствіе твоE въ сіHнъ г0рній нисходsщь съ нбcЁ t бGа съ вёрою чaюще, прослaвлzемъ въ земнhй сіHнъ на всемjрное заклaніе вхождeніе твоE, пою1ще тебЁ си1це:

Бlгословeнъ є3си2, сн7е n§ь, слaвою вэнчaвый чlвёка, тeрніемъ вэнчaтисz грzдhй, да тернон0сное є3стество2 нaше плодон0снw сотвори1ши. Бlгословeнъ є3си2, ѓгнче б9ій, взeмлzй грэхи2 мjра, да кр0вію своeю нaсъ пaдшихъ пaче снёга ўбэли1ши. Бlгословeнъ є3си2, жени1ше дyшъ и3 сердeцъ нaшихъ, t черт0га твоегw2 и3сходsй, да никт0же ўкрhетсz t теплоты2 твоеS. Бlгословeнъ є3си2, пaстырю д0брый, входsй нhнэ въ тв0й џвчій дв0ръ, да никт0же похи1титъ нaсъ t руки2 твоеS. Бlгословeнъ є3си2, ўчи1телю нaшъ, сіHна рaди не ўмолчaвый до кrтныz пaсхи твоеS, да дрyги сво‰ до концA сл0вомъ и3 люб0вію на вeчери ўтёшиши. Бlгословeнъ є3си2, сп7си1телю нaшъ, въ червлє1ны ри6зы напослёдокъ њблещи1сz восхотёвый, да нaсъ ћкw невёсту ри1зою сп7сeніz и3 nдeждою весeліz ўкрaсиши.

Бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ. Nсaнна въ вhшнихъ.

Кондaкъ Gi

Q ї}се хrтE, ѓгнче б9ій, прeждэ вёкъ на заклaніе пріугот0ванный, нhнэ же во їеrли1мъ на в0льную стрaсть грzдhй. Пріими2 мaлое сіE съ вaіами и3 вётвми приноси1мое тебЁ молeніе нaше, да въ пречтcные дни2 сіи2 послёдуемъ стопaмъ твои1мъ въ тишинЁ и3 кр0тости дyха и3 во ўмилeніи и3 чистотЁ сeрдца и3 тaкw да пребyдемъ съ тоб0ю и3 во всE врeмz земнaгw стрaнствіz нaшегw. И# спод0би нaмъ неwсуждeннw причасти1тисz бжcвенныz рaдости с™hz пaсхи твоеS здЁ на земли2, да и3 по пришeствіи въ нбcный їеrли1мъ на вёки соедини1мсz съ тоб0ю, со всёми с™hми пою1ще ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.

Сeй кондaкъ чтeтсz три1жды. И# пaки їкосъ №-й: ҐрхaгGлwвъ и3 ѓгGлwвъ ли1ки: И# кондaкъ №-й: И#збрaнный цRю.

Мlтва вх0ду гDню в їеrли1мъ

ГDи, ї}се хrте б9е нaшъ, въ вhшнихъ со nц7eмъ на пrт0лэ сэдsй, вhну на крылY t херув‡мъ носи1мый и3 пэвaемый t сераф‡мъ, во днёхъ же пл0ти своеS на жребsти nсли2 сёсти и3зв0ливый нaшегw рaди сп7сeніz, и3 t дэтeй воспэвaніе пріsвый и3 во с™hй грaдъ їеrли1мъ прeждэ шести2 днeй бытіS пaсхи на в0льную стрaсть пришeдый, да сп7сeши мjръ кrт0мъ, погребeніемъ и3 воскресeніемъ твои1мъ. И# ћкоже тогдA лю1діе, сэдsщіе во тмЁ и3 сёни смeртнэй, пріeмши вётви древeсъ и3 вaіа t фjнікъ, срэт0ша тS, сн7а дв7дова тS и3сповёдуz, тaкожде и3 нaсъ нhнэ въ предпрaзднственный дeнь сeй въ подражaніе џнэхъ вaіа и3 вётви въ рукaхъ носsщихъ соблюди2 и3 сохрани2. И# ћкоже џніи нар0ди и3 дёти nсaнна тебЁ приношaху, спод0би и3 нaмъ во pалмaхъ и3 пёніихъ дух0вныхъ душaми чи1стыми и3 несквeрными ўсты2 прослaвити вс‰ вели6чіz тво‰ въ прaздникъ сeй и3 во всю2 седми1цу стрaсти твоеS и3 неwсуждeннw дости1гнути и3 причасти1тисz бжcтвенныz рaдости с™hz пaсхи въ пресвётлые дни2 живон0снагw воскресeніz твоегw2, да воспоёмъ и3 прослaвимъ твоE бжcтво2 вкyпэ со безначaльнымъ твои1мъ nц7eмъ и3 прес™hмъ и3 бlги1мъ и3 животворsщи1мъ твои1мъ д¦омъ всегдA нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Тропaрь на вх0дъ гDень во їеrли1мъ, глaсъ №

Џбщее воскресeніе прeждэ твоеS стрaсти ўвэрsz, и3з8 мeртвыхъ воздви1глъ є3си2 лaзарz, хrтE б9е. Тёмже и3 мы2, ћкw џтроцы, побёды знaменіz носsще, тебЁ побэди1телю смeрти вопіeмъ: nсaнна въ вhшнихэ, бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ.

Кондaкъ, глaсъ №

На пrт0лъ на нб7си2, на жребsти на земли2 носи1мый, хrтE б9е, ѓгGлHвъ хвалeніе и3 дэтeй воспэвaніе пріsлъ є3си2, зовyщихъ ти2: бlгословeнъ є3си2, грzдhй ґдaма воззвaти.

Величaніе

Величaемъ тS, живодaвче хrте, nсaнна въ вhшнихъ и3 мы2 тебЁ вопіeмъ бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDнэ.

Праздник Входа Господня в Иерусалим празднуется за неделю до Пасхи, в 6-е воскресенье Великого Поста.

 

«Вербное Воскресенье» – так обычно называют в народе праздник Входа Господня в Иерусалим. Православные христиане спешат в церковь с пучками пушистых верб. Нас охватывает радостное предчувствие: через неделю – Пасха! Но при чем здесь вербы, о которых ничего не знали евангельские герои? Каков вообще исторический смысл праздника?

Обратимся к евангельской истории

Ранняя весна 30 г. н. э. В Иерусалим уже прибыл военный губернатор (прокуратор, точнее – префект) Иудеи Понтий Пилат, чтобы наблюдать за мятежными подданными. Скоро еврейская Пасха, и за шесть дней до нее Христос направляется к городским воротам, словно желая воссесть на принадлежащий Ему царский престол, впервые позволяя называть себя Царем. Это – последняя попытка обратить людей от политических заблуждений, указав истинный характер своего Царства «не от мира сего». Поэтому под Иисусом не боевой конь, но кроткий осел, символизирующий мир. А люди размахивают пальмовыми ветвями и кричат осанна! («спасай нас!»). Они ждут, что Он явит божественную силу, ненавистные римские оккупанты будут уничтожены – и придет вечное Мессианское Царство. Но Христос не будет истреблять римские легионы и изменять политическое устройство мира. Это бессмысленно, если нет обновления нравственного. Подобные попытки оборачиваются еще большей бедой.

Вход Господень в Иерусалим

«Вход Господень в Иерусалим»

Пройдет четыре дня, и неверные ученики в страхе разбегутся из ночного Гефсиманского сада, оставив связанного Учителя в руках стражи; а толпа, ныне приветствующая Мессию восторженными криками, будет в озлоблении вопить: «Распни, распни Его!» Он обманет ее надежды...

Подражая современникам Христа, мы тоже встречаем Его с зелеными ветвями в руках. Христиане Востока – с ветвями финиковых пальм, лавра, цветами. У жителей Севера они поневоле заменяются вербами – первыми зеленеющими деревьями. Они освящаются в канун праздника, на Всенощном бдении, после чтения Евангелия. В народе получили распространение различные «вербные» обычаи и обряды: хранить освященную в церкви вербу в течение года, украшать ей домашние иконы и ставить на подоконники, приносить на могилы родственников, окроплять вербной кистью, смоченной в святой воде, домашний скот, есть вербную кашу, сваренную с едва распустившимися почками ивы и ее сережками. «И тех же верб сквозные прутья, / И тех же белых почек вздутья / И на окне, и на распутье, / На улице и в мастерской...» (Б. Пастернак). В последнее время православный обычай приходить в храмы с вербами наблюдается у российских католиков.

В России XVII в. в этот день совершался красочный обряд «Шествия на осляти». Особенным великолепием он отличался во времена патриарха Никона (1652–1658) и царя Алексея Михайловича. Шествие начиналось от Царской площади у Покровского (Василия Блаженного) собора, в котором патриарх и царь облачались в шитые золотом и жемчугами ризы. На Лобном месте происходила раздача ветвей вербы и даже настоящих пальмовых ветвей, привозившихся из Персии. Затем, по сообщению гостя из Курляндии Якова Рейтенфельса, «царь, пешком, ведет лошадь (вместо осла), на которой сидит патриарх, за красный повод, в Кремль. Впереди же всех едет повозка, везомая лошадьми в великолепных попонах, на которых стоят искусственные деревья, обильно увешанные цветами и плодами. На ветвях их сидят несколько маленьких мальчиков, наряженных ангелами, и весело приветствующих пением осанна!».

Впереди царя шли стольники, а окружали его бояре, окольничие и думные дворяне. Патриарх во время шествия осенял народ крестом. За ним шли церковные иерархи в богатейших облачениях. Церемонию заключали гости. Шествие тихо приближалось к Спасским воротам. В это время начинался общий звон, как в Кремле, так и по всем многочисленным московским церквам, и продолжался до вступления царя и патриарха в Успенский собор. Гудел воздух над столицей, и благовест разносился на много верст вокруг!

В 1683 г. «осля» под патриархом вел одиннадцатилетний Петр Алексеевич; затем, до 1693г. включительно, его водили оба брата-соправителя, Петр и Иван, после чего свидетельства о шествии исчезают. Повзрослевший Петр уничтожил это действо, считая его для себя унизительным, а вскоре упразднил и само патриаршество на Руси.

Минуло три века, изменились взаимоотношения Церкви и государства, и сейчас нет препятствий к совершению красочного «Шествия на осляти». Остается лишь открытым вопрос: кто поведет осла под патриархом?

Ю. Рубан