Каноны на перенесение Нерукотворного Образа Господа Иисуса Христа (иные)

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́ и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Отве́рзем уста́, челове́цы, и язы́к уясни́м в наро́читый де́нь пра́здника на́шего, явле́ние Боже́ственнаго о́браза Христа́ Бо́га на́шего све́тло сла́вяще.

Све́т Преве́чный, О́тча исполня́я словеса́, образноподо́бием пло́ти пре́жде ви́ден бы́сть Челове́ком, ны́не же яви́ся о́бразом нерукотворе́нным, Боже́ственнаго воплоще́ния све́т облиста́я на́м.

Сказа́ти хотя́ Свою́ благода́ть, Вы́шний прия́т ра́бий о́браз на́с ра́ди, и на увере́ние естества́ челове́ческаго, зра́ка подо́бие ве́рным дне́сь дарова́.

Богоро́дичен: Сказа́ние дне́сь вои́стинну богочелове́ческаго Твоего́ рождества́ позна́хом, Тя́ чту́ще, Всечи́стая, сподо́блени бы́вше ви́дети зра́ка о́браз нерукотворе́нный Ро́ждшагося из Тебе́.

И́н, гла́с 6.

Ирмо́с: Волно́ю морско́ю, Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля – под земле́ю скры́ша, спасе́нных о́троцы; но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Свы́ше благода́ть Боже́ственная, ми́р ны́не земны́й озаря́ющи, свои́ми дарова́нии наполня́ет воспева́ющия: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Подоба́ше принести́ся к Ца́рствующему все́ми гра́ды, Небесе́ и земли́ Царя́, о́браза начерта́нию, е́же о́н, вопло́щся самоде́льно, омочи́, царе́й христолюби́вых поспеше́ньми.

Богоза́рныя лучи́ исполня́ху, все́ уясня́юще и украша́юще челове́ческое существо́, от о́браза исходя́ще, его́же покрыва́ют Серафи́ми сла́вою Христо́вою.

Богоро́дичен: Возвраща́ема к земли́ и́же от земли́, Богоблагода́тная, пре́лестию врага́, на Тя́ бо соше́дшаго вопло́щши Бо́га па́че ума́, от земли́ взе́мши, к Небеси́ вознесла́ еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Влады́ка сы́й по существу́, соедини́вся с рабы́ пло́тию, и на́ше де́тельствуя разли́чно спасе́ние, Христе́, е́же и ны́не промышля́я, Свои́м о́бразом ви́ден бы́л еси́ на́ми.

Еде́с честне́йший гра́д честны́й Боже́ственный о́браз Тво́й, и́же тве́рдый зало́г ве́ры ра́ди прия́т, Ца́рский же Тво́й гра́д да́р я́ко лу́чший прие́млет ны́не.

Живо́т Ипоста́сный ны́не вкуси́ сме́рти плотски́я, е́юже живо́т источи́л еси́ ме́ртвым, воста́нием Твои́м, Христе́, ны́не же, я́ко живота́ хода́тая, зра́ка о́браз Тво́й по́дал еси́ на́м.

Богоро́дичен: Из Тебе́ Спасе́ние, и́же су́ть в ми́ре, возсия́ пре́жде пло́тию, ны́не же живо́т яви́ся в ми́ре ве́рным, хода́тайством Твои́м, светоно́сное прише́ствие пре́жде обра́знаго подо́бия Христо́ва.

И́н.

Ирмо́с: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю́ зе́млю неодержи́мо, тва́рь, ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, не́сть свя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

Тебе́ сотво́ршаго челове́ка по о́бразу пе́рвее, во́ньже вообрази́ся а́бие за милосе́рдие, прие́мша вои́стинну подо́бие неизме́нное, со А́нгелы, Христе́, сла́вим.

Ты́ жела́ющим благопристу́пен, и́щущим же все́м благопослушли́в, Ще́дре, за мно́гую благосты́ню, ея́же ра́ди приближе́нием, Влады́ко, красоте́ Твоего́ раче́ния чуди́мся.

Уста́вил еси́ ме́стному кня́зю жела́ния, е́же к Тебе́ любо́вь, вку́пе же и неду́г, ти́хим Твои́м пода́нием, вседе́тельною держа́вою Твое́ю, ви́девшу Тя́, Спа́се, во изображе́нии.

Богоро́дичен: Ме́сто Тя́ Госпо́дне, Всепе́тая, Дави́д преднаписа́, хотя́щее яви́тися, И́же бо ника́коже вмести́мый во Твое́ чре́во вмести́ся и облага́ется пло́тию ве́щною Невеще́ственный.

Седа́лен, гла́с 4.

Сше́дый с Небесе́ за милосе́рдие ми́лости, Благоутро́бне Спа́се, пло́ти Твоея́ пресвяты́я дне́сь пречи́стый зра́к гра́ду чту́щему Тя́, и лю́дем христоимени́тым сокро́вище по́дал еси́, я́ко тве́рдо всеору́жие, от него́же почерпа́юще освяще́ние, сего́ ве́рою те́пле прии́мем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Плотоподо́бный Боже́ственный о́браз, пло́тию Прибли́жшагося челове́ком, прии́де к новоизбра́нному Изра́илю, я́ко из Еги́пта дне́сь, и просвеща́ет концы́.

Боговиде́ния сла́вы дре́вле, те́мно Твои́х за́дних сподо́бися Моисе́й, проси́в; но́вый же Изра́иль лице́м ны́не в лице́ Тя́, Изба́вителя, ви́дит я́сно.

Ви́дите, чу́дная вси́, лю́дие, и духо́вно ны́не возвесели́теся, Христа́ пою́ще, дарова́вшаго на́м, я́ко многоце́нное бога́тство, Своего́ зра́ка воображе́ние.

Богоро́дичен: Я́ко на о́блаце, у́бо дре́вле Христо́с яви́ся на земли́ су́щим, седя́ на Твое́ю руку́, ны́не же напосле́док лю́дем, чту́щим Тя́, Всечи́стая, Боже́ственным о́бразом яви́ся.

И́н.

Ирмо́с: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние прови́дя Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты́ си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.

И́же ца́рским благоле́пием обложе́ни ны́не, и́же от Него́же ца́рствовати учини́шася, сла́вяще, благоле́пное от подо́бия виде́ние Его́ прие́млют.

И́же проро́ком жада́емый пе́рвее Спа́сов зра́к, лю́дие зря́т, все́ми ублажа́емый, в самоде́йствии нерукотво́рне воображе́нный.

Кня́зи вси́ и судии́ земли́, благослови́те Христа́, с первосвяще́нники и святи́тели дне́сь и со все́ми людьми́, и́же Того́ зре́ния сподо́бленнии.

Богоро́дичен: Присносу́щнаго Тя́ Ма́терь Христа́ челове́ком позна́вшим блаже́нство Небе́сное испроси́, и́же Твое́ неизрече́нное рождество́ ве́рно песносло́вят.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Воспле́щем дне́сь рука́ми, и воскли́кнем хвале́ния Го́сподеви: се́ бо вои́стинну прии́де, и яви́ся вся́ озаря́я ве́рныя, Боже́ственным подо́бием чи́стыя пло́ти Его́.

Просвети́ся дне́сь правосла́вных со́нмище, ерети́ческий же по́лк да посрами́тся, покланя́емь ви́дя нерукотворе́нный о́браз, пло́тию на́м Изба́вителя предло́жшийся.

Та́йна вели́ка прише́дшее торжество́: све́т бо лица́ Госпо́дня ми́рови провозсия́ благоустро́енным о́бразом, и богочерта́нными Самаго́ руки́ Боже́ственными писа́нии, и́миже укрепи́ся пре́жде А́вгарь.

Богоро́дичен: Да ка́плют ны́не свы́ше о́блацы земны́м сла́дость, хода́тайством Твои́м, Де́во: ми́р бо уще́дри Тво́й Сы́н и Бо́г, ро́г ве́рным спасе́ния дне́сь дарова́, Сво́й Боже́ственный о́браз.

И́н.

Ирмо́с: К Тебе́ у́тренюю, милосе́рдия ра́ди Себе́ истощи́вшему непрело́жно и до страсте́й безстра́стно прекло́ншемуся, Сло́ве Бо́жий: ми́р пода́ждь ми́, па́дшему, Человеколю́бче.

Не в багряни́це, ни в червлени́це, ни в венце́ че́стне, Боже́ственнии венцено́сцы, но о Го́споде Бо́зе крася́щеся, ра́дуются. Его́же добро́ту зря́ще, украша́ются.

На пра́ведныя лю́ди о́чи Госпо́дни, и у́ши на моли́тву люде́й благоче́стно му́дрствующих, чту́щим Его́ подо́бие благоле́пия самопи́санное.

Ны́не зря́ще неизме́ннаго Бо́га и Спа́са и неизчерта́емаго зра́ка ви́д, челове́ческое ви́дети предстоя́т, я́ко одушевле́ну притека́ти и просвети́тися.

Богоро́дичен: Ни чистоту́ поколеба́вши чи́стым Твои́м рождество́м, и Ма́ти позна́лася еси́, а́ще и ма́терское не подъя́ла: обоя́ бо на Тебе́, Богома́ти, соверша́ше Боже́ственное хоте́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Ме́ртвым живо́т возсия́, слепы́м све́т уже́ прише́ствова, немощны́м лю́те врачевство́ отве́рзеся, и все́м спасе́ние дне́сь прибли́жися.

Стра́нствует вся́к ра́зум, невеще́ственна зра́ка ви́дя Боже́ственный о́браз Христо́в, воображе́н ны́не я́сно, и просвеще́ние источа́я покланя́ющимся ему́.

Пу́ть Христо́в угото́вим, и ны́не оса́нна Христу́ зову́ще, благослове́нно Бо́жия сла́вы и́мя, е́же на о́бразе Боже́ственне я́вльшееся су́щим на земли́.

Богоро́дичен: Зна́емо яви́ся страна́м, Богома́ти Чи́стая, спасе́ние, воображе́ние Спа́са на́шего, ро́ждшагося из Тебе́, ви́дети Твои́м хода́тайством ны́не сподо́бихомся.

И́н.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию Да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Содержи́мыя вре́дом челове́ки и подпа́дшия в тле́ние, не презре́ стерпе́ти, Соде́телю и Обнови́телю ро́да, но излия́в Себе́ Вы́шний и я́влься в подо́бие мое́ и смире́ние, назда́ прему́дре, добро́ту пода́в ми́ первообра́зную.

Неве́дущу о Ца́рствии Твое́м Небе́снем, к нему́же на́с, Благи́й, тле́нныя и до́лу лежа́щия, возведе́, И́же невеще́ственными Херуви́мы непристу́пен, сни́де же ми́ до а́да, Твоего́ апо́стола А́вгарю царю́, Христе́, посла́л еси́, та́инство уверя́юща.

Ви́дев Твоего́, Сло́ве и Му́дросте Всеси́льнаго Отца́, неви́димаго Бо́га, неотсту́пне пре́жде ве́к, о́браза всечеловекозра́чна, дивля́шеся, Бо́га ве́дый, пло́ть и кро́вь и ду́шу у́мну прие́мша Тя́, ме́стный нача́льник.

Богоро́дичен: Неве́рием о Боже́ственней, сотво́ршим его́, Де́во, стра́шней за́поведи родонача́льника безсме́ртна, всегуби́тель премени́л е́сть, жи́зни же Пода́теля су́щим ро́ждши, нетле́нием на́с Еди́на си́лою утверди́ла еси́.

Конда́к, гла́с 2.

Неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ к челове́ком смотре́ния, неопи́санное Сло́во О́тчее, и о́браз непи́санный, и богопи́санный победи́телен, ве́дуще нело́жнаго Твоего́ воплоще́ния, почита́ем, того́ лобыза́юще.

И́кос:

Уверя́я челове́ком Госпо́дь вочелове́чения Своего́ та́йну ужа́сную, самопису́ет богому́жный Сво́й о́браз на убру́се, и первообра́зное у́бо возне́с от горы́ Елео́нския, на престо́ле спосажда́ет О́тчи, покланя́тися от безтеле́сных А́нгел подо́бию же первообра́знаго на́м дарова́ покланя́тися: Его́же объе́млюще душе́ю же и се́рдцем, почита́ем, того́ лобыза́юще.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Вся́к гра́д ра́дуется, пра́зднуя ве́рно с но́вым Сио́ном: Ца́рь бо его́ кро́тко прише́л е́сть, не на жребя́ти, я́коже пре́жде, на о́бразе же, спаса́я ве́рою пою́щия: Бо́же, благослове́н еси́.

Ре́чь Боже́ственная безпло́тных испо́лнися, и́же гла́са Госпо́дня услы́шавше пре́жде, ны́не ви́дехом обли́чие Его́, я́сно просвеща́еми светода́тельными сия́нии того́ явле́ния.

Веселя́тся с земны́ми Небе́сная, и сра́дуются все́х святы́х мно́жество, мона́си и прости́и, бога́тии и убо́зии пра́зднуют, я́вльшуся дне́сь Боже́ственному о́бразу.

Богоро́дичен: Свяще́нницы, в пра́вду облецы́теся, и вси́ преподо́бнии, возра́дуйтеся све́тло: се́ у́бо угото́ва свети́льник на́м Христо́с, е́же о́браза Своего́ богоде́льное подо́бие, е́же прия́т от Де́вы.

И́н.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется, во спасе́ние на́с, пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

К боговиде́нию о́чи угото́вим и досто́йно потщи́мся о́браз ви́дети Христо́в все́м честны́й, во спасе́ние на́м, пою́щим: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже на Фаво́рскую го́ру возноси́ми, восхо́дными очесы́ ума́ зарю́ све́тлу в боговочелове́чении Христо́ве ви́дяще, единоипоста́сне, в дву́ же естеству́, богосло́вяще Его́ во ве́ки.

Пра́зднующих и веселя́щихся, усе́рдно же о Го́споде все́х гла́с, пе́ние на́ше да соста́вится и да испо́лнится, согла́сно пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: В де́вства я́ко светла́ еди́на добро́тах Соде́теля была́ еси́ Пита́тельница, скве́рну на́шу всю́ очи́стила еси́, Богороди́тельнице, су́щую от греха́, вопию́щих: Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Соверше́н сы́й по существу́, Бо́г и Челове́к ви́ден бы́сть, соверше́нно спаса́я по обоему́, Своя́ вои́стинну сво́йства: я́ко Бо́г бо, челове́ческий о́браз уверя́я, безпло́тне вообрази́, его́же на́м, я́ко сте́ну и покро́в, дарова́л е́сть.

Вознеси́ ро́г, Бо́жий Сло́ве, испове́дающих Тя́, Бо́га и Челове́ка, и богоначерта́нному о́бразу покланя́ющихся, и́мже живо́т ве́чный все́м дарова́ся ве́рным, и упраздни́ пога́нская шата́ния, Твоея́ неве́дущих Боже́ственныя си́лы.

Све́тится но́вая Це́рковь, сла́вы бо све́т возсия́л е́сть, плотоподобозра́чное обли́чие Бо́га на́шего, безпло́тное же украси́, еди́н я́коже ве́сть Са́м, лице́ Свое́ просвети́в, на спасе́ние люде́й христоимени́тых.

Богоро́дичен: Всю́ освяти́л е́сть тва́рь, пре́жде от свята́го Твоего́ возсия́ чре́ва, Де́во, но провозсия́л е́сть того́ па́че дне́сь, я́ко от незаходи́мых я́вльшуся, Того́ Боже́ственному о́бразу, от земли́ пога́нския пресла́вно, да́в на спасе́ние ве́рным лю́дем и гра́ду.

И́н.

Ирмо́с: Сто́лп зло́бы богопроти́вныя Боже́ственнии о́троцы обличи́ша, на Христа́ же шата́ющееся беззако́нных собо́рище сове́тует тще́тная, уби́ти поуча́ется живо́т Держа́щаго дла́нию. Его́же вся́ тва́рь благослови́т, сла́вящи во ве́ки.

По Боже́ственному естеству́, Спа́се, сы́й все́м неви́дим, по челове́ческому же, а́ще и ви́дим Челове́к, пи́сан без шаро́в, вообрази́в Себе́ просвеще́нием Твоего́ лица́ самозри́маго, Твоего́ раба́ не лиши́л еси́, пою́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Самоначерта́нное первообра́зное Спа́са изображе́ние подобозра́чно, богоде́льный о́браз зря́ще, и́же все́ми владя́щий избра́нный, со благогове́нием и че́стию, я́ко наде́ющиися на́нь, покрыва́ются и утвержда́ются.

Па́че Моисе́я Богови́дца, богопи́санныя скрижа́ли прие́мшаго, возвели́чился еси́, честны́й местонача́льниче, прия́т честно́е посла́ние Бо́жия Сло́ва, блажа́щее тя́, благоче́стию ве́ровавша, и́же ника́коже ви́де чудоде́йствия.

Богоро́дичен: Во двою́ естеству́ несме́сно, Богома́ти, еди́ну Ипоста́сь воплоще́ннаго от пречи́стых Твои́х крове́й ви́дяще, Бо́га же и Челове́ка испове́дуем, Того́же от Отца́ Безле́тна пре́жде ве́к, безстра́стно и неслия́нно рожде́нна.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ра́дуйся та́йно, Бо́жий христолюби́вый ны́не вели́кий гра́де: к тебе́ бо прии́де Ца́рствуяй все́ю тва́рию, Боже́ственнаго ра́ди обли́чия первообра́знаго подо́бия, и тебе́ изво́лил е́сть избра́ти Себе́ в жили́ще.

Пое́м Бо́гу пе́снь благода́рную, изво́лившему бога́тство превели́ко на́м пода́ти, сте́ну необори́му и небла́зненно утвержде́ние, боговоображе́нный зра́к Боже́ственныя пло́ти Его́. Его́же чту́ще, ве́рнии, велича́ем.

О, па́че ума́ чуде́с Твои́х, Го́споди, я́же сотвори́л еси́ на́м, на Тя́ наде́ющимся! Я́коже бо име́л еси́ неизрече́нно рождество́, та́ко и стра́нно все́м показа́л еси́ воображе́ние зра́ка Твоего́ недоразумева́емое, его́же чту́щия ны́ изба́ви от вся́каго гне́ва.

Богоро́дичен: Высота́ вои́стинну и глубина́ неизрече́нна Твоея́ та́йны, Чи́стая: я́коже бо изы́де несказа́нно из Тебе́ Вы́шний, та́ко и ви́ден бы́сть, дне́сь прише́д к на́м безпло́тным све́том зра́ка Его́, пло́тию сме́шся ве́щи с земны́ми.

И́н.

Ирмо́с: Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя́ велича́ем.

Добро́та недомы́слима вои́стинну, красо́т красне́йши па́че естества́, се́ зри́тся досто́йно жела́ющим, притеце́м, ли́ца освяща́юще.

Стена́ и утвержде́ние держа́вно, ору́жие ми́рно, забра́ло необори́мо, невреди́мо все́ми хитростьми́ сопроти́вными, огражде́ние гра́ду на́шему дарова́ся.

О́бразе неизме́нный Оте́чь, Сия́ние сла́вы Присносу́щнаго Све́та, печа́ть Вы́шняго, Сло́ве, Си́ло и Му́дросте, Тя́ богосло́вствующим Благопремени́тель бу́ди.

Богоро́дичен: Уста́вила еси́ поноше́ние жена́м, взяла́ еси́ от челове́к и потреби́ла еси́ кля́тву, источи́ла еси́ все́м ра́дость и благослове́ние, Де́во Пречи́стая Богороди́тельнице.

Свети́лен.

Све́т невече́рний, Христе́, просвети́ на́с лица́ Твоего́ зра́ком, и све́тлости святы́х сподо́би, егда́ ся́деши возда́ти кому́ждо по дело́м его́, моли́твами ро́ждшия Тя́ Богоро́дицы.