Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Боголюбская» (второй)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 01 июля (18 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Сло́во рабу́ Твоему́ пода́ждь, Госпоже́ Пресвята́я, Сло́во бо сни́де на Тя́, я́коже свы́ше роса́, гре́шную ду́шу мою́ очи́сти, Цари́це Блага́я, я́ко да, ра́дуяся, сла́влю Твоя́ чудеса́.

Кня́зю Андре́ю в нощи́ предста́вши, Небе́сная Ма́ти, в се́рдце смяте́нном его́ бу́рю сомне́ний Ты́ все́х кро́тце смири́ла еси́, подви́гши того́ воспева́ти ми́лость и си́лу Твою́, ди́вну всегда́ в чудесе́х.

Ру́це просте́рла еси́, моли́твенно Сы́ну предста́вши: сла́вы и ми́лости лу́ч, Сы́не, да схо́дит с небе́с лю́дем и ме́сту сему́. Того́ умоли́ о созда́вших хра́м и оби́тель сию́, Ро́ждшая бе́здну чуде́с.

Боголюби́вая все́х Цари́це, оби́тели сла́во, гре́шных, моля́щихся на́с дне́сь, приими́ словеса́, де́рзость враго́в низложи́, неве́рных разруши́ держа́ву, ве́рным же при́сно пода́ждь пе́ти Твоя́ чудеса́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́м и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Чту́ще ико́ну Твою́, вси́ в ско́рби к Тебе́ прибега́ем, то́чиши бо, Госпоже́, Ты́ утеше́ние все́м, в ра́дости па́ки Тебе́, Пречи́стая, пе́снь воспева́ем. Те́мже пода́ждь, да и а́з ми́лость Твою́ испове́м.

Све́тло красу́ется дне́сь оби́тель сия́ всечестна́я, о́браз иму́щая Тво́й, я́ко исто́чник цельба́м, Ты́ же, Засту́пнице все́х, Спору́чнице гре́шных свята́я, Спа́са Христа́ преклони́ к на́шим смире́нным мольба́м.

В бу́ри приста́нище все́м Ты́, Боголюби́вая Ма́ти, су́щим в пути́ и в беда́х, в мо́ри дале́че покро́в, спу́тница ве́рна все́м: Тебе́ бо даде́ся спаса́ти ду́ши убо́гих Твои́х, Тя́ вознося́щих рабо́в.

Ве́чныя му́ки и тьмы́, губи́тельных вра́жиих сете́й, Чи́стая Де́во, спаси́, Тя́ призыва́ем в мольбе́, сла́ву же Бо́га духо́в безсме́ртных сподо́би на́с зре́ти в све́тлых черто́зех Его́: вся́ бо возмо́жна Тебе́.

Седа́лен, гла́с 2:

Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая, ми́лости исто́чниче, ми́рови прибе́жище, приле́жно вопие́м Ти́: Богоро́дице Влады́чице, предвари́ и от бе́д изба́ви на́с, еди́на вско́ре Предста́тельствующая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

О́блаком ле́гким носи́м, Тво́й Сы́н, Пресвята́я, прии́де, Ма́тере во́лю творя́. Кня́зь же блаже́нный Андре́й паде́ со слеза́ми во пра́х, просла́ви о все́х, я́же ви́де, сла́ва, Христе́, вопия́, Бо́жией си́ле Твое́й.

Све́том Твои́м просвеще́н, на Го́рнюю сла́ву взира́я, гла́с Пребоже́ственный Тво́й слы́ша блаже́нный Андре́й, Ду́хом же Святы́м взыгра́в, воспе́ о Тебе́, Пресвята́я: сла́ва, Христе́ Всецарю́, Бо́жией си́ле Твое́й.

Ми́лость Его́ и покро́в моля́щимся на́м ниспосла́ти Сы́на и Бо́га моли́, Чи́стая, ве́рных люде́й щи́те, забра́ло Церкве́й, вселе́нней реко́ благода́ти, я́ко да пе́снь принесе́м ве́лией си́ле Твое́й.

О́блаче све́тлый Христо́в, неве́рия мглы́ на́с изба́ви, ве́рным осла́бу пода́ждь в жи́зни привре́менней се́й, Це́рковь Святу́ю Твою́ незы́блему в ми́ре упра́ви, я́ко да вси́ воспое́м: сла́ва держа́ве Твое́й.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Сы́на Безле́тнаго Ты́ носи́ла еси́ несказа́нно, гре́шным спасе́ние все́м све́тло веща́ющая; ны́не о на́с, Госпоже́, моли́ся Тому́ непреста́нно, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

При́сно Твоя́ благода́ть, Цари́це, нисхо́дит на ме́сто, е́же избра́ла еси́, все́м источа́ющая да́ры целе́бныя, те́м пое́м Тебе́, Богоневе́сто, ве́рою сла́вящим Тя́ ми́р подава́ющая.

Обремене́ннии вси́ страстьми́ и неду́ги, гряди́те, во́ду спаси́тельную, все́х исцеля́ющую, зде́ от ико́ны сея́ в весе́лии дне́сь почерпи́те, сла́вяще Ма́терь Христа́, ми́р подава́ющую.

Гла́да, огня́ и меча́, наше́ствия иноплеме́нных, я́зв губи́тельных при́сно спаса́ющая, Ма́ти Всепе́тая, дне́сь услы́ши мольбу́ на́с, смире́нных, бу́рю страсте́й ути́ши, ми́р подава́ющая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Боголюби́вая дне́сь к весе́лию вся́ созыва́ет, хра́м преукраси́вши се́й о́бразом чу́дным Свои́м, благочести́вых собо́р Небе́сными да́ры венча́ет. Те́м, Богому́дрии вси́, Ма́терь Христо́ву почти́м.

Ра́достно, ве́рнии вси́, гряди́те, воспле́щим рука́ми, зря́ще Превы́сшую все́х а́нгельских го́рних чино́в Де́ву, Цари́цу Небе́с, во хра́ме дне́сь су́щую с на́ми, все́м источа́ющую то́ки целе́бных даро́в.

Ра́зве Тебе́, Госпоже́, не и́мам наде́жды ины́я: Ты́ мя́ изба́ви от бе́д, Ты́ помози́ до конца́ по́прище мне́ преити́ небла́зненно жи́зни земны́я, да воспою́ Тя́ всегда́, ро́ждшую ми́ру Творца́.

При́зри, Свята́я, с Небе́с, к рабо́м Твои́м в по́мощь потщи́ся, вся́кую я́зву, боле́знь, вся́кий неду́г исцели́. Ста́рцу согбе́нному же́зл, Засту́пница си́рым яви́ся, Ма́ти Оте́ршаго вся́ го́рькия сле́зы земли́.

Конда́к, гла́с 3.

Де́ва дне́сь предстои́т Сы́ну, ру́це Свои́ к Нему́ простира́ющи, святы́й кня́зь Андре́й ра́дуется, и с ни́м Росси́йская страна́ торжеству́ет, на́с бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

И́кос:

Де́во и Ма́ти Боголюби́вая, Цари́це Мари́е Богоро́дице, Ми́лостивая Хода́таице к Сы́ну Своему́ и Бо́гу на́шему за ны́, рабы́ Твоя́! Ты́, Отрокови́це, благоизво́лила еси́ Твоему́ пречу́дному о́бразу, его́же написа́ Богоглаго́ливый Лука́, пе́рвее от страны́ Гре́ческия, пото́м же и от ца́рствующаго гра́да Ки́ева изы́ти, по умоле́нию благове́рнаго кня́зя Андре́я, и яви́ти ми́лость Свою́ новопросвеще́нным лю́дем страны́ сея́, но, не изво́ливши дости́гнути гра́да Росто́ва, возлюби́ла еси́ пребыва́ти в преде́лех Влади́мирских, иде́же и яви́лася еси́ ве́рному рабу́ Твоему́, кня́зю Андре́ю, моля́щися о лю́дех Твои́х Сы́ну и Бо́гу Твоему́, я́коже дре́вле свято́му Андре́ю в хра́ме Влахе́рнстем. Те́мже святы́й кня́зь Андре́й, новописа́в Тебе́, Моли́твенницу о лю́дех Твои́х, оста́ви на́м се́й моли́твенный ли́к Тво́й, Боголюби́вая Ма́ти, и основа́ оби́тель в ме́сте Твоего́ явле́ния, из нея́же от чудотво́рныя Твоея́ ико́ны и по все́й стране́ Росси́йстей ми́лость, и по́мощь, и исцеле́ние подае́ши с ве́рою приходя́щим к Тебе́: на́с бо ра́ди мо́лиши, Богоро́дице, Преве́чнаго Бо́га.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́сте, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Сла́вит Тя́ при́сно страна́ Росси́йская, Де́во, иму́щи к Бо́гу Хода́таицу те́плую на Небеси́, те́мже и пра́зднует дне́сь, Тебе́ благодари́в пою́щи: Ма́ти Христо́ва, во ве́к благослове́на еси́.

Гра́д и оби́тель сию́ Твои́м омофо́ром, Честна́я, при́сно покры́й и мольбу́ на́шу горе́ вознеси́ к Сы́ну и Бо́гу щедро́т, да сла́вим Тя́ вси́, Преблага́я, Боголюби́вая, Ты́ благослове́на еси́.

Зно́я паля́щаго вся́ изба́ви, до́ждь ра́нний и по́здний жа́ждущей лю́те земли́ Ще́драго да́ти проси́, ни́вы от вре́да спаси́, да ми́лость Госпо́дню сла́вим, Тебе́ же пое́м: благослове́на еси́.

Лю́дем Твои́м, Госпоже́, земли́ устрое́ние зре́ти, му́дрость в прави́телех, су́д пра́вый сподо́би, да вси́ в ми́ре всегда́ поживе́м, немо́лчно дерза́юще пе́ти: ми́ру Храни́тельнице, благослове́на еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

О́бразом, Де́во, святы́м обхо́диши ве́си и до́мы, вся́кому во́зрасту че́сть, все́м христиа́ном хвала́, все́х ты́ наде́жда еси́, Тобо́ю бо ро́д на́ш блюди́мый сла́вит усе́рдно Творца́: Го́спода по́йте, дела́.

Ве́ру мою́ приими́, приста́нище ти́хое бу́ди; ду́шу, Блага́я, спаси́, Ты́ бо еси́ родила́ Спа́са на́м, гре́шным, Христа́. Убо́гих Твои́х не забу́ди, да́руй на́м зва́ти всегда́: Го́спода по́йте, дела́.

Те́ло мое́ исцели́, страсте́й треволне́ние вско́ре, Де́во, в души́ укроти́. Ты́ бо еси́ низвела́ свы́ше Боже́ственный ми́р на во́лны жите́йскаго мо́ря ве́рно пою́щим всегда́: Го́спода по́йте, дела́.

В де́нь о́ный стра́шный конца́, егда́ пробужде́нии вста́нем гла́сом после́дней трубы́, бу́ди на́м Ты́ похвала́, ру́це возде́вши Твои́, Благо́му за гре́шных предста́ни, да одесну́ю Того́, Го́спода, хва́лим, дела́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Вся́к земноро́дный в се́й де́нь, Святы́м просвеща́емый Ду́хом, ве́село ра́дуяся Го́рних умо́в естеству́, та́йно пою́щему зде́, да вне́млет очище́нным слу́хом, вся́ да покло́нится тва́рь де́вственному Рождеству́.

И́ноков ли́ки и де́в, Пречи́стыя пра́здник почти́те, му́жи, и жены́, и вси́, ра́достно дне́сь к торжеству́ с на́ми соше́дшеся зде́, псало́мски игра́юще, рцы́те: Де́во, да бу́дет во ве́к че́сть Твоему́ Рождеству́.

Ве́рных пресве́тлый собо́р, Пречи́стая, дне́сь назира́ет свы́ше Свою́ благода́ть, ду́ш и теле́с врачевство́, гре́шным проще́ние, все́м осла́бу долго́в обеща́ет: Ма́терь бо слы́шит Свою́ при́сно То́й Рождество́.

Боголюби́вей возда́х усте́н похвалу́ и молю́ся: бу́ди Спору́чница ми́, хра́ме святы́й Божества́, в ча́с испыта́ния де́л, егда́ пред суди́щем явлю́ся, Де́во, уми́лостиви су́д Твоего́ Рождества́.

Свети́лен.

Боголю́бскому дре́вле Андре́ю предста́вшая и ико́ну исто́чник чуде́с показа́вшая, Боголюби́вая Ма́ти пе́сненно дне́сь да почти́тся.

Сла́ва: Тя́ Предста́тельницу и́мамы, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во: Ты́ благопреме́нна сотвори́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего ма́терними Твои́ми моли́твами.

И ны́не: Те́плое заступле́ние в беда́х, и Помо́щницу на́шу, и к Бо́гу примире́ние, Е́юже тли́ изба́вихомся, Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.

Бо­го­люб­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, од­на из древ­ней­ших чу­до­твор­ных икон Рос­сии, на­пи­са­на в XII ве­ке по прось­бе бла­го­вер­но­го кня­зя Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го (па­мять 4 июля) в па­мять о яв­ле­нии ему Бо­жи­ей Ма­те­ри.

В 1155 го­ду бла­го­вер­ный князь Ан­дрей, пе­ре­се­ля­ясь из Вы­ш­го­ро­да в Суз­даль­скую зем­лю, взял с со­бой чу­до­твор­ный об­раз Бо­жи­ей Ма­те­ри, на­пи­сан­ный еван­ге­ли­стом Лу­кою (впо­след­ствии эта ико­на по­лу­чи­ла на­име­но­ва­ние Вла­ди­мир­ской). В се­ми вер­стах от Вла­ди­ми­ра ло­ша­ди, вез­шие ки­от с чу­до­твор­ной ико­ной, оста­но­ви­лись и не мог­ли тро­нуть­ся с ме­ста. Бла­го­вер­ный князь Ан­дрей про­сил со­про­вож­дав­ше­го его свя­щен­ни­ка Ни­ко­лая со­вер­шить мо­ле­бен пе­ред ико­ной Бо­жи­ей Ма­те­ри и дол­го со сле­за­ми мо­лил­ся пе­ред чти­мым об­ра­зом. За­тем он пе­ре­шел в по­ход­ный ша­тер, но не пре­кра­щал усерд­ной мо­лит­вы. В это вре­мя ему яви­лась Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца со свит­ком в пра­вой ру­ке и по­ве­ле­ла бла­го­че­сти­во­му кня­зю об­раз Ее, при­не­сен­ный из Вы­ш­го­ро­да, по­ста­вить во Вла­ди­ми­ре, а на ме­сте Ее чу­дес­но­го яв­ле­ния по­стро­ить храм и свя­тую оби­тель. По­том Она мо­лит­вен­но под­ня­ла ру­ки к небу, при­ни­мая бла­го­сло­ве­ние Хри­ста Спа­си­те­ля, Ко­то­рый явил­ся в это вре­мя над зем­лей, бла­го­сло­вил Ее, и ви­де­ние ис­чез­ло.

Ис­пол­няя по­ве­ле­ние, бла­го­вер­ный князь Ан­дрей за­ло­жил на ука­зан­ном ме­сте ка­мен­ную цер­ковь в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, где об­ра­зо­вал­ся и мо­на­стырь. За­тем свя­той князь при­звал ис­кус­ных ико­но­пис­цев и про­сил изо­бра­зить Бо­жию Ма­терь так, как ви­дел Ее в яв­ле­нии: во весь рост со свит­ком в пра­вой ру­ке и ли­ком, об­ра­щен­ным к Спа­си­те­лю. Ко­гда стро­и­тель­ство церк­ви бы­ло за­вер­ше­но, бла­го­вер­ный князь Ан­дрей пе­ре­нес в нее на­пи­сан­ный об­раз и уста­но­вил еже­год­ное празд­но­ва­ние в честь яв­ле­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри 18 июня, ко­то­рое утвер­ди­лось в Рус­ской Церк­ви. Мо­на­стырь и го­род, об­ра­зо­вав­ший­ся во­круг оби­те­ли, бла­го­вер­ный князь Ан­дрей на­звал Бо­го­лю­бо­вом, по­то­му что, по его сло­вам, "Бо­жия Ма­терь воз­лю­би­ла это ме­сто", а сам князь с тех пор стал име­но­вать­ся Бо­го­лю­би­вым или Бо­го­люб­ским. Чу­до­твор­ная ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, при­не­сен­ная из Вы­ш­го­ро­да, впо­след­ствии бы­ла пе­ре­не­се­на из Бо­го­лю­бо­ва мо­на­сты­ря во Вла­ди­мир, в Успен­ский со­бор, а яв­лен­ная ико­на остав­ле­на в Бо­го­лю­бо­ве и на­зва­на Бо­го­люб­ской.

Об­раз Бо­жи­ей Ма­те­ри Бо­го­люб­ской про­слав­лен неис­чис­ли­мы­ми чу­до­тво­ре­ни­я­ми, на про­тя­же­нии мно­гих ве­ков яв­ляя бла­го­дат­ную по­мощь ве­ру­ю­ще­му рус­ско­му на­ро­ду. Сла­ва о чу­де­сах и зна­ме­ни­ях, со­вер­шен­ных от ико­ны, по­буж­да­ла ве­ру­ю­щих лю­дей во мно­гих ме­стах Рос­сии об­ра­щать­ся к на­пи­са­нию ко­пий с чти­мо­го об­ра­за, ко­то­рые со вре­ме­нем по­лу­чи­ли ши­ро­кое рас­про­стра­не­ние и вос­при­ня­ли бла­го­дат­ную си­лу чу­до­тво­ре­ний.