Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Елецкая»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 января (11 января ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Ра́дуйся, Богоро́дице Всепе́тая! восклица́ем ве́рнии, на чудотво́рную Твою́ ико́ну взира́юще, я́же ра́дость пе́рвее преподо́бному Анто́нию Пече́рскому виде́нием Твои́м дарова́ла еси́, и поны́не подо́бием виде́ния того́, на дщи́це напи́санном, все́м моля́щимся ра́дость подае́ши, моле́ния и́х бла́гостно прие́млющи.

Анто́ний преподо́бный во изгна́нии непра́веднем томя́ся, виде́нием же Богоро́дицы соверше́нное прие́мый утеше́ние, сие́ на дщи́це написа́ти повелева́ет и, во святу́ю ла́вру возвраща́яся, ико́ну Ея́ оби́тели Черни́говской вруча́ет, я́же и до дне́сь во гра́де Ха́рькове от все́х со благогове́нием зри́тся и чудеса́ исцеле́ний источа́ет.

Дре́вле злы́м тата́ром, на гра́д Черни́гов наше́дшим, ико́на Ма́тери Бо́жия чуде́сне в стене́ сокрыва́ется и, мно́гим ле́том проше́дшим, па́ки христиа́ном на поклоне́ние открыва́ется. Зри́те у́бо, о лю́дие, Богома́тере вели́кую си́лу, Е́й же не возмо́гут неве́рнии противоста́ти.

Уго́дника Твоего́, Влады́чице, виде́нием уте́шила еси́, на́с же, гре́шных, не лиши́ Твоего́ заступле́ния, а́ще и недосто́йни сего́ явля́емся: покая́ние бо те́плое пред святы́нею Твое́ю вознося́ще, а́ки жена́ ханане́йская, неотсту́пно Твоея́ про́сим по́мощи.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Ини́и, Правосла́вныя ве́ры врази́ на преде́лы Черни́говския чрез мно́го ле́т наше́дше, подвиго́ша воево́ду гра́да того́ ико́ну Еле́цкую с собо́ю во ца́рствующий гра́д поя́ти, пре́дану бы́вшу Черни́говскому преде́лу язы́ку чужде́му.

Сия́ беды́, о Влады́чице, ро́д на́ш изба́ви, да святы́ня Твоя́ во гра́де Ха́рькове утверди́вшися, в то́м непоколе́блена пребу́дет во ве́ки и сердца́ на́ша умиле́нием исполня́ти не преста́нет.

Я́же в ро́де воево́ды того́ я́ко сто́ ле́т ико́на Влады́чицы пребы́вши, завеща́нием вну́ка его́ в собо́рную це́рковь гра́да Ха́рькова поставля́ется и отто́ле моли́твы люде́й Бо́жиих сию́, а́ки крыла́ Херуви́мов, при́сно окружа́ют.

Богоро́дице Пречи́стая, а́ще и многогре́шни су́ть лю́дие, в Тво́й святы́й хра́м притека́ющии, но я́коже Сы́н Тво́й спасе́ния ра́ди гре́шник от Небе́с к на́м прише́л е́сть, та́ко и Ты́ от Небе́сных круго́в на моле́ния на́ша при́зри и проше́ний люде́й Твои́х не пре́зри, Всепе́тая.

Седа́лен, гла́с 8:

Вои́стину бли́з е́сть Госпо́дь сокруше́нным се́рдцем, вои́стину смире́нный ду́хом Всеблаги́й Тво́й, о Влады́чице, Сы́н спаса́ет, поне́же а́ще и еди́ному Анто́нию уго́днику виде́ние Твое́ яви́ти сподо́би, но того́ подо́бием и до дне́сь раби́ Твои́ упова́ния на Бо́га исполня́ются, и утвержде́ние в Правосла́вной ве́ре обрета́ют, и о пра́вде ре́вностию озаря́ются.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка. Те́м зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Лю́дие Бо́жии, ми́лости от Ма́тере Госпо́дней прие́млющии, ду́ши своя́ похвала́ми Пречи́стей насыща́ют, но насы́тити не могу́ще, ра́дуйся, Благода́тная, па́ки к Не́й взыва́ют и, та́ко творя́ще, искуше́ния грехо́вная от себе́ отгоня́ют.

А́ще и премно́го укрепи́ся на христиа́ны диа́вол, овогда́ у́бо враги́ на ня́ посыла́яй, овогда́ же обы́чаи растле́нныя посреде́ на́с разсеева́яй, но мы́ на Твое́ заступле́ние, Влады́чице, упова́юще, сего́ де́рзости противля́тися не преста́нем.

Го́ре ва́м, злочести́вии, от почита́ния Ма́тере Бо́жия и от Це́ркве Христо́вой отпа́дшии ерети́цы, себе́ бо саме́х сия́ ра́дости лиши́ли есте́, е́же Пречи́стую Богома́терь прославля́ти и те́м сердца́ своя́ умиле́нием исполня́ти. Пока́йтеся у́бо и к на́шему ли́ку сопричти́теся.

О́ле еретико́в безу́мия, от свята́го Ева́нгелия научи́тися не хотя́щих, ка́ко Христо́с пе́рвое чу́до милосе́рдия Своего́ предста́тельством Ма́тере Своея́ яви́, ве́рныя же научи́, да моле́ния своя́ к Не́й несомне́нною ве́рою возно́сят.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́гль Иса́ии проявле́йся, Со́лнце из де́вственныя утро́бы возсия́ во тьме́ заблу́ждшим, Богоразу́мия просвеще́ние да́руя.

Да утвержда́ется Правосла́вная ве́ра умноже́нием исцеле́ний от Твоея́ чудотво́рныя ико́ны, о Влады́чице, быва́емых, да прославля́ется в лю́дех

Твое́ предста́тельство, па́че же над страстьми́ побе́дою увенча́й на́ша зде́ возноси́мыя Тебе́ моли́твы.

А́ще и не вско́ре услы́шана бу́дет моли́тва ва́ша, бра́тие, я́коже Па́вла об отступле́нии сатанина́ а́нгела моли́вшагося, но сию́ долготерпели́вно повторя́юще, си́це восклица́йте: О Влады́чице, гре́шнаго раба́ Твоего́ не возгнуша́йся, но отпуще́ние грехо́в мне́ у Сы́на Твоего́ испроси́.

Твое́й чудотво́рней ико́не, Пречи́стая, покланя́яся, и сию́ благогове́йно лобыза́я, о свои́х же грехопаде́ниих ужаса́яся, си́це реку́: а́ще подоба́ет мне́ и́х ра́ди ско́рби приима́ти, не́гли терпе́ния да́р моли́твою Твое́ю мне́ ниспосли́.

На сие́ у́бо, о бра́тие, скорбя́ми испыту́ются ду́ши на́ша, да не горды́не жите́йстей, ни жестосе́рдию порабо́тимся, но да смиреному́дрию преподо́бнаго Анто́ния подража́юще, утеше́ния от Ма́тере Бо́жия, я́ко ра́дости все́х скорбя́щих да испо́лнимся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Во глубине́ грехо́вней содержи́мь е́смь, Спа́се, и в пучи́не жите́йстей обурева́емь, но я́коже Ио́ну от зве́ря, и мене́ от страсте́й возведи́ и спаси́ мя́.

А́з недосто́йный ни благи́м дело́м, ниже́ терпе́нию навыко́х, окая́нный, увы́ мне́ и моли́тва моя́ не испра́вися по достоя́нию пред Тобо́ю, но, Влады́чице, Твоея́ ми́лости бе́здна мое́ да покры́ет неможе́ние и благода́тнаго покая́ния да́р да ниспосле́т ми́.

Язы́ки а́нгельскими и челове́ческими а́ще бы возмо́г а́з глаго́лати, но и тогда́ Твои́х щедро́т мно́жества, пра́ведным и гре́шным челове́ком даро́ваннаго, воспе́ти не́сть возмо́жно: душа́м бо и телесе́м здра́вие подае́ши, Блага́я, и ка́ющияся ми́луеши те́пле.

Го́споди, Го́споди, се́ милосе́рдия Твою́ бе́здну в то́м позна́хом, я́ко не то́чию ро́д челове́ческий от кля́твы зако́нныя искупи́л еси́, но и Предста́тельницу те́плую тому́ дарова́л еси́, Твою́ Пречи́стую Ма́терь, Е́й же дне́сь благода́рное прино́сим поклоне́ние.

О́ному поклоне́нию да приобща́тся язы́цы, Твоего́ Сы́на до дне́сь не уве́девшии, или́ от моли́твы, я́же к Тебе́, отпа́дшии, да все́м челове́ком уве́ровавшим Твоя́ ниспосыла́ется благода́тная по́мощь.

Конда́к, гла́с 5:

На неувяда́емом дре́ве уго́днику яви́вшися, Твое́ же предста́тельство все́м моля́щимся при́сно явля́ющи, Влады́чице, и на́шего не отврати́ смире́ннаго моле́ния, но прегреше́ний на́ших проще́ния испроси́ и, ско́рби ду́ш на́ших отъе́мши, благода́рственное на́ше приими́ поклоне́ние, да любо́вию Тя́ во ве́ки сла́вим, Всепе́тая.

И́кос:

Я́коже дре́вле виде́нием Пресвяты́я Богоро́дицы прия́т утеше́ние преподо́бный Анто́ний и от го́рькаго изгна́ния па́ки во святу́ю ла́вру свою́ ра́достно всели́ся, та́ко и о́браз Влады́чицы, сего́ виде́ния па́мять явля́яй, от тата́рскаго плене́ния во́лею Ея́ спасе́н бы́сть. Дне́сь же в вели́ком гра́де Ха́рькове посреде́ собо́рныя це́ркве водруже́нный, си́лу моли́тв Бо́жия Ма́тере исцеле́ньми мно́гими свиде́тельствует, к Не́й же возопии́м: О Всеблага́я, изгна́нных и скорбя́щих Засту́пнице, проше́ния на́ша во благи́х испо́лни, да любо́вию Тя́ во ве́ки сла́вим, Всепе́тая.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Да пресла́вное рождество́ Твое́, Христе́, е́же от Де́вы прообрази́ши я́ве, неопали́мы в пещи́ о́троки сохрани́л еси́, пе́сньми пою́щия Тебе́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Се́, прии́де, Влады́чице, вре́мя Твоего́ о ве́рных заступле́ния, зане́ отвсю́ду от враго́в благоче́стия тесни́ми быва́ют, та́же и от де́монских искуше́ний зле́ обурева́ются, уго́дника же Твоего́ Анто́ния кре́пости не иму́ще, озаре́ний свы́ше недосто́йни явля́ются. И́миже у́бо ве́си судьба́ми, по́мощь Бо́жию на́м испроси́ти потщи́ся.

По́мощи Богоро́дицы Пречи́стыя, о бра́тие, мно́зи свиде́телие зде́ обрета́ются, на́шему же нераде́нию обличи́телие, те́м же чудотво́рней ико́не Влады́чицы предстоя́ще, к покая́нию те́плому устреми́м ду́ш на́ших ше́ствие.

О́гнь Небе́снаго све́та объе́млет Тя́, Богоро́дице, в виде́нии Анто́нию Пече́рскому я́вльшуюся, а́з же себе́ огню́ гее́нскому грехми́ свои́ми предугото́вах, но в ско́рби души́ моея́ вопию́ Ти́: поми́луй мя́, Пречи́стая, и покая́нию те́плому научи́ мя́, о мне́ милосе́рдовавши.

Дело́м благи́м ревни́теля покажи́ мя́, Пречи́стая, гне́в на стра́сти грехо́вныя вложи́вши в мою́ ду́шу, да ты́я возненави́дев, бли́жния же своя́ возлюби́в, стезя́м Госпо́дним после́дую неукло́нно.

Святосла́в, Черни́гова кня́зь, на ме́сте явле́ния Влады́чицы це́рковь благоле́пную созда́ти потща́ся и ико́ну Пречи́стыя, от преподо́бнаго Анто́ния устро́енную, та́мо поста́ви, е́й же во гра́д Ха́рьков дне́сь пренесе́нней, предстоя́ще мо́лимся, да и на́с хра́мы Сы́на Своего́ бы́ти устро́ит.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В купине́ Моисе́ю Де́вы чу́до, на Сина́йстей горе́, прообрази́вшаго иногда́, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Трие́ о́троцы, во огни́ неопа́льны пребыва́юще, Богоро́дицы прообрази́ша та́инство, я́ко О́гнь Божества́ во чре́ве поне́сшей, ны́не же Сама́ во огни́ на зелене́ющем дре́ве свято́му я́вльшися, в долготерпе́нии того́ и те́м на́с утвержда́ет.

Оте́чество на́ше, Влады́чице, па́че все́х стра́н земли́ чудотво́рными ико́нами Твои́ми просвети́ла еси́, я́же, а́ки зве́зды небе́сныя, но́щь земна́го жития́ на́шего освеща́ют и по пути́ пра́вому ходи́ти на́с науча́ют.

Блаже́ни есмы́ вои́стину Предста́тельницу Тя́, Влады́чице, иму́ще, но вя́щшему осужде́нию пови́нни бу́дем, а́ще, о толи́цем спасе́нии Бо́жием небре́гше, жития́ на́шего испра́вити не потщи́мся.

О́наго на́шея о святы́не се́й ра́дости вино́вника, кня́зя Дании́ла Баря́тинскаго, дре́влему же Святосла́ву пра́внука, и́же ико́ну Влады́чицы от де́да прие́м, сию́ пред кончи́ною свое́ю зде́ хра́му с моли́твою вдаде́, Го́споди, ду́шу упоко́й, на́м же пребыва́ние святы́ни сия́ сотвори́ на по́льзу.

Ю́ноши в Вавило́нстей пещи́ спасы́й, Го́споди, А́нгелом во о́гнь соше́дшим, на́с моли́твами Ма́тере Твоея́ от огня́ страсте́й свободи́, пою́щих: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От земноро́дных кто́ слы́ша таково́е или́ кто́ ви́де когда́, я́ко Де́ва обре́теся во чре́ве иму́щая и безболе́зненно Младе́нца поро́ждшая; таково́е Твое́ чу́до и Тя́, Чи́стая Богоро́дице, велича́ем.

А́нгели Твоему́, Богоро́дице, заступле́нию о на́с ра́дуются, бе́си же Твои́ми моли́твами дале́че от на́с отгоня́ются, а́з же еда́ глу́х се́рдцем пребу́ду, Твое́й покланя́яйся святы́не; сего́ да не бу́дет, но умиле́нием душа́ моя́ да раствори́тся.

Мно́жеству люде́й, се́мо притека́ющему, мно́гия дарова́ния от чудотво́рныя ико́ны Бо́жия Ма́тере подаю́тся, от ни́х же лу́чшее е́сть, е́же в чу́вство покая́ния себе́ привести́ и на дея́ния блага́я устреми́тися. В се́м у́бо по́мощь Твою́ яви́ мне́, Пречи́стая.

Искупи́л ны́ е́сть Госпо́дь на́ш, Тво́й же, Богоро́дице, Сы́н от вла́сти диа́вола, Твоя́ же моли́тва нападе́ния сего́ врага́ на́шего отго́нит, у́бо и ны́не о душа́х на́ших предста́тельствуй, да приближе́ния святы́ни Твоея́ досто́йны яви́мся.

Никто́же возмо́жет досто́йно Ма́терь Го́спода на́шего просла́вити, но мы́ слеза́ми те́плыми ску́дость слове́с на́ших воспо́лним, красоте́ доброде́телей Влады́чицы на́шея дивя́щеся, и та́ко Сию́ досто́йно возвели́чим.

Свети́лен.

Дре́вле Моисе́ю на горе́ Хори́встей, по́слежде на Бо́лдинских гора́х Присноде́вы та́инство пра́ведным яви́ся и о се́м па́мять ико́ною Благода́тной лю́дем дарова́ся, Е́й же покланя́ющеся, ве́рою чу́до воспева́ем.

Об этой иконе из­вест­но лишь то, что на­хо­ди­лась она в го­ро­де Ель­це Ор­лов­ской гу­бер­нии. Кро­ме то­го, ле­то­пи­си за­фик­си­ро­ва­ли год её яв­ле­ния — 1060, то есть тот же, что и у Елец­кой-Чер­ни­гов­ской. Ис­сле­до­ва­те­ли счи­та­ют, что Елец­кая ико­на яв­ля­ет­ся позд­ним спис­ком (ко­пи­ей) с Елец­кой-Чер­ни­гов­ской. По­ми­мо по­яс­но­го изо­бра­же­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри су­ще­ству­ют ещё один вид Елец­кой ико­ны — ро­сто­вой. На этой иконе изо­бра­же­но яв­ле­ние Ца­ри­цы Небес­ной Та­мер­ла­ну пе­ред его по­хо­дом на Моск­ву, быв­шее в 1395 го­ду в го­ро­де Ель­це.

От­ды­ха­ю­ще­му в шат­ре на го­ре Ар­га­мачь Та­мер­ла­ну яви­лась в ви­де­нии гроз­ная Све­то­нос­ная Де­ва с сон­мом свя­тых. В тот же день, 26 ав­гу­ста, жи­те­ли Моск­вы встре­ча­ли чу­до­твор­ную Вла­ди­мир­скую ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри и мо­ли­лись пред ней о спа­се­нии от страш­но­го на­ше­ствия. Устра­шен­ный ви­де­ни­ем, Та­мер­лан вос­клик­нул: «Итак, мы не одо­ле­ем зем­ли рус­ской!» — и по­вер­нул с ор­дой на­зад.

В па­мять об этом чу­дес­ном со­бы­тии на­пи­са­на ико­на Елец­кая и уста­нов­ле­но мест­но­чти­мое празд­но­ва­ние — 8 сен­тяб­ря (26 ав­гу­ста по ста­ро­му сти­лю).

День об­ще­цер­ков­но­го празд­но­ва­ния: 24 ян­ва­ря (11 ян­ва­ря по ста­ро­му сти­лю).