Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Избавительница»

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 30 апреля (17 апреля ст. ст.); 30 октября (17 октября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Христе́, Све́те и́стинный, пода́ждь ми́ просвеще́ние восписа́ти похва́льная Пресвяте́й Ма́тери Твое́й, и воспою́ Тоя́ вели́кое к рабо́м Твои́м благоутро́бие.

Горе́, вы́ну сла́вимая, благоволи́ла еси́, Госпоже́, и ни́зу среди́ бе́дных просла́вити и́мя Свое́ благода́тию чуде́с от святы́я ико́ны Твоея́, Изба́вительнице.

Егда́ обита́тели ве́си, отча́явшеся от истребля́вшаго труды́ и́х пру́жия, притеко́ша со слеза́ми ко о́бразу Твоему́, Де́во, а́бие улучи́ша избавле́ние и, ра́дующеся, просла́виша ми́лость Твою́.

Десни́ца Твоя́, Влады́чице, просла́вися в кре́пости, и мно́жеством ми́лости Твоея́ яви́лася еси́ Покрови́тельница и Изба́вительница во спасе́ние бе́дствовавших.

Упова́ние христиа́ном, Помо́щнице су́щим в ско́рбех, моли́ Сы́на Твоего́ изба́витися вся́ких бе́д пра́зднующым свято́му о́бразу Твоему́, Изба́вительнице.

Ра́дуйся, бога́тство неистощи́мое ни́щих и си́рых Засту́пнице, ра́дуйся, спаса́ющая ве́рою и́мя Твое́, Де́во, призыва́ющих, ра́дуйся, уны́ния отгна́ние и ра́дости Пода́тельнице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Госпо́дь мертви́т, его́же хо́щет, и живи́т Тобо́ю, Ма́ти Живота́, исполня́я моли́твы моля́щихся Тебе́, низведе́нных во а́д возво́дит и от гно́ища страсте́й воздвиза́ет Твои́м всемо́щным предста́тельством.

Заме́длившу иере́ю напу́тствовати умира́юща о́трока, егда́ о уме́ршем помоли́шася к Тебе́, Всеблага́я, и осени́ша ико́ною Твое́ю, Изба́вительнице, внеза́пу отроча́ оживе́ и воста́ здра́во Твое́ю и Сы́на Твоего́ животво́рною си́лою.

Живоно́сный Тя́ и всецеле́бный исто́чник, Богоневе́сто, позна́хом, раби́ Твои́: о́бразом бо Твои́м, Изба́вительнице, жи́знь и здра́вие подае́ши душе́вное и теле́сное и от бе́д избавля́еши прося́щих Твоего́ заступле́ния.

Нача́ло Христо́вых чуде́с Ты́ еси́, Пречу́дная Де́во, те́мже чудеса́ о́браза Твоего́ сла́вяще дне́сь, Изба́вительнице, мо́лимся Тебе́: посети́ рабы́ Твоя́ благода́тию Твое́ю, неду́гов, зо́л и ве́чныя сме́рти изыма́ющи ны́.

Греха́ми умерщвля́емую ду́шу мою́ оживотвори́, Влады́чице, я́ко по Бо́зе вся́ могу́щая, и обдержа́щих мя́ страсте́й изба́ви, да, плене́ния стра́стнаго свобожде́н, благода́рственно Тя́ велича́ю.

Напра́ви, Чи́стая, к тишине́ безстра́стия во глубину́ зо́л влеко́ма раба́ Твоего́ и не попусти́ ми́ поги́бнути, прося́щему Твоея́, Изба́вительнице, ми́лости, Тобо́ю бо ве́рнии, покрыва́еми, спаса́ются.

Седа́лен, гла́с 3:

Пресвяти́и ру́це Твои́, и́миже носи́ла еси́ Нося́щаго вся́, простри́ к Нему́, Присноде́во Изба́вительнице, и моли́твами Твои́ми изба́ви ны́ гне́ва Его́, гре́х ра́ди дви́жимаго, отводя́щи лю́тая наведе́ния и те́х ра́ди быва́ющую лю́дем тугу́ и уны́ние, и спаси́ в ми́ре души́ на́ша.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ на о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Разуме́ша ве́рнии дела́ бла́гости Твоея́, Влады́чице, и вни́де ра́достный тре́пет в сердца́ и́х, внегда́ бо смути́тися душа́м и́х от бе́д и неду́гов, ми́лость Свою́, Благослове́нная, помяну́вши, ико́ною Твое́ю изшла́ еси́ на избавле́ние люде́й Твои́х.

Уведе́вшии о пресла́вном чудеси́ могу́щества Твоего́, Богоро́дице, во оживле́нии о́трока, устреми́шася от разли́чных ме́ст к о́бразу Твоему́, Изба́вительнице, и, прие́млюще исцеле́ния, с весе́лием Тя́ велича́ху.

Милосе́рда су́щи, Чи́стая, я́ко Всеблаго́е Сло́во на спасе́ние на́ше воплоти́вшая, по́мощи и избавле́ния Твоего́ не лиши́ на́с, с ве́рою притека́ющих к чудотво́рней ико́не Твое́й, Изба́вительнице.

Ты́ похвала́ ве́рных, Ма́ти Всепе́тая, Ты́ киво́т святы́ни, освяще́ние подаю́щая, Ты́ целе́б исто́чник неисчерпа́емый и от бе́д Изба́вительница моля́щихся Тебе́ пред святы́м о́бразом Твои́м.

Неду́гами угнета́емых и искуше́ний бори́теля, избавля́й на́с от си́х, Богороди́тельнице, и в ча́с исхо́да не преда́ждь ду́ш на́ших на одоле́ние супоста́том, да воспева́ем вели́чия Твоя́.

Непобеди́мая Воево́до вожде́й и во́инств христиа́нских, христолюби́вое во́инство, щито́м ве́ры и Креста́ вооруже́нных, победоно́сны явля́й, избавля́ющи от все́х наве́тов вра́жиих.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

В ско́рби ма́ле наказа́ние Сы́на Твоего́ бы́сть обита́телем ве́си, и, поболе́вше, призва́ша Тя́, Ма́терь щедро́т, и Тобо́ю возста́ша от отча́яния и возвесели́шася, роса́ бо благода́ти, я́же от ико́ны Твоея́, исцеле́ние и́м бы́сть.

Благода́ть точа́щую ико́ну Твою́, Изба́вительнице, ве́рному Твоему́ рабу́, с собо́ю всегда́ носи́вшу, возбрани́ла еси́, Госпоже́, скрыва́ти ю́ от ве́рных, да избавля́ются от бе́д и неду́гов прибега́ющии к Тебе́.

Тобо́ю, Всеми́лостивая Влады́чице, свобожде́ние от лю́тых ниспосла́ся, прите́кшим с ве́рою ко свято́му о́бразу Твоему́, наде́жда же, покро́в и неруши́мо весе́лие дарова́ся скорбя́щим, Богора́дованная.

Ужасо́шася бе́дствовавшии о бога́тстве даро́в Твои́х, Де́во, в чудесе́х от о́браза Твоего́, к нему́же припа́дающе, ра́достно взыва́ху: вои́стину Ты́ еси́ Изба́вительница от все́х бе́д.

Ра́досте А́нгелов и челове́ков, свобо́дна мя́ печа́лей жите́йских сотвори́ и бу́дущия тесноты́ изба́ви и ве́чнаго огня́ ма́терним дерзнове́нием Твои́м, Всеблага́я, от бе́д Изба́вительнице.

Богоизбра́нная Присноде́во, в руне́ ороше́нном предви́денная дре́вле, окропи́ росо́ю благода́ти изсо́хшую зе́млю се́рдца моего́ и плодоно́сну соде́лай ду́шу мою́ благи́м дея́нием и зре́нием.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Ки́й у́м пости́гнет, Госпоже́, держа́ву кре́пости Сы́на Твоего́, изве́дша лю́ди Своя́ из земли́, ея́же вереи́ закле́пи ве́чнии, и Тебе́, Ма́терь Свою́, соде́лавша враго́м стра́шну, из чре́ва а́дова избавля́ющую призыва́ющия Тя́.

Ки́й язы́к изъясни́т всепобежда́ющую си́лу Твою́, Влады́чице! Еди́но бо то́чию подо́бие лица́ Твоего́, я́ко о́гнь, опаля́ет зло́бныя ду́хи, лю́ди же Твоя́ врачу́ет и ра́дует, его́же благогове́йно лобыза́ем, раби́ Твои́.

Ко́е сло́во изобрази́т вели́чие чуде́с Твои́х, Всеми́лостивая от бе́д Изба́вительнице! То́чию бо принесе́ся свята́я ико́на Твоя́ к лю́те мучи́мей бесо́м, а́бие исчезе́ мучи́тель, и исцеле́нная велегла́сно просла́ви си́лу Твою́.

От оби́лия благода́ти, прису́щей о́бразу Твоему́, Богоневе́сто, коли́ко бесну́емых и ины́х неду́жных Тобо́ю исцеле́ша, коли́ко скорбя́щих на весе́лие приложи́ся, с ве́рою прите́кших ко ико́не Твое́й.

О, вели́каго милосе́рдия Твоего́, Богороди́тельнице, благоволи́вшая чудотво́рным о́бразом Твои́м пребыва́ти у на́с! Что́ воздади́м Ти́ за благода́ть, ю́же яви́ла еси́ на́м, дарова́вши хра́му сему́ толи́ко свяще́нное бога́тство?

О Всепе́тая Ма́ти, держа́вный покро́ве ми́ра! Храни́ от все́х бе́д чту́щия Тя́, спобори́ и́м на враги́ христиа́нская необори́мою си́лою Твое́ю.

Конда́к, гла́с 8:

Ко ико́не Твое́й, Пресвята́я Госпоже́, бе́дствовавшии с ве́рою прите́кше, заступле́нием Твои́м изба́вишася от злы́х, но я́ко Ма́терь Христа́ Бо́га, и на́с свободи́ от лю́тых обстоя́ний, вре́менных и ве́чных, да зове́м Ти́: ра́дуйся, Изба́вительнице на́ша от все́х бе́д.

И́кос:

Соше́дшиися во хра́ме се́м, просла́вим пресла́вный хра́м Божества́, Пресвяту́ю Де́ву, пред о́бразом Ея́ со благогове́нием вопию́ще: ра́дуйся, Боже́ственныя сла́вы селе́ние; ра́дуйся, Влады́чице Небесе́ и земли́. Ра́дуйся, неистощи́мый исто́чниче чуде́с; ра́дуйся, всемо́щное врачева́ние неду́жных. Ра́дуйся, Прогони́тельнице де́монов; ра́дуйся, мертвеце́в оживле́ние. Ра́дуйся, оби́телей Горы́ Твоея́ покро́ве; ра́дуйся, и́ноков те́плое предста́тельство. Ра́дуйся, ве́рных Засту́пнице; ра́дуйся, спасе́ние ро́да христиа́нскаго. Ра́дуйся, Е́юже возсиява́ет ра́дость; ра́дуйся, Е́юже печа́ль престае́т. Ра́дуйся, Изба́вительнице на́ша от все́х бе́д.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Сотвори́ с на́ми по мно́жеству ми́лости Твоея́, Богоро́дице, и изми́ на́с по чудесе́м Твои́м, и да постыдя́тся от вся́кия си́лы, и кре́пость да сокруши́тся явля́ющих зла́я рабо́м Твои́м, о Тебе́ пою́щим: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Тебе́, Де́во, халде́йская пе́щь проо́браз иму́щи, о́троки росо́ю прохлажда́ше посреде́ пла́мене. Те́мже и на́с, о́браз Тво́й иму́щих, во огни́ искуше́ний прохлади́ и неопали́мы соблюди́ благода́тию Сы́на Твоего́, да пое́м Ему́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Седмери́цею разжига́емыя стре́лы седми́ смертоно́сных страсте́й, я́же испуска́ет возстаю́щий на ны́ седмигла́вый зми́й диа́вол, угаси́ и сокруши́, Влады́чице, да, я́коже о́троцы неврежде́ннии, пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Седмисве́щный свети́льник разуме́ем Тя́, Богоблагода́тная Мари́е, седмию́ дара́ми Ду́ха светя́щий ве́рным, облагодати́ у́бо и уще́дри пою́щих о Тебе́, Пода́телю благи́х: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Тя́, Госпоже́, иму́ще милосе́рдия неиждива́емое сокро́вище и святу́ю ико́ну Твою́, Изба́вительнице, в покро́в оби́тели и во избавле́ние от бе́д, Сы́ну Твоему́ о Тебе́ пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Я́ко Царя́ ца́рствующих Ма́терь, мо́лим Тя́, Влады́чице: оте́честву на́шему и христолюби́вому во́инству бу́ди несокруши́мая кре́пость, подаю́щи и́м блага́я, пою́щим: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Я́коже трие́ о́троцы, храни́мии во огни́, поя́ху и благословля́ху Бо́га, та́ко и ве́рнии, Тобо́ю, Благослове́нная, изба́вльшеся от огня́, бе́д и неду́гов, вся́ дела́,— взыва́ху,— Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Я́коже от зловре́дных пруго́в изба́вила еси́ пре́жде к о́бразу Твоему́ прите́кших, Богоро́дице, та́ко и ны́не не преста́й от те́х и вся́каго вреда́ избавля́ти оби́тель сию́, Го́ру, Росси́ю и повсю́ду правосла́вныя, да сла́вим Тя́ во ве́ки.

Я́коже уме́рша, осене́нна ико́ною Твое́ю, Де́во, оживи́ла еси́, оживотворя́й и на́с, отводя́щи от смертоно́снаго пути́ и наставля́ющи на стезю́ ве́чнаго живота́, да, спаса́еми Тобо́ю, превозно́сим Тя́ во ве́ки.

Я́коже повеле́ла еси́ рабу́ Твоему́ не скрыва́ти от ве́рных благода́ти, точа́щияся от свята́го о́браза Твоего́, Всеблага́я Изба́вительнице, источа́й сию́ и на́м, рабо́м Твои́м, да прославля́ем Тя́ во ве́ки.

Я́коже мно́гих исцели́ла еси́, Госпоже́, от мучи́тельства де́монскаго и ины́х неду́гов, и на́с свобожда́й боле́зней душе́вных и теле́сных и от все́х сете́й вра́жиих, да воспева́ем Тя́ во ве́ки.

Я́коже А́нгел воодушеви́ Гедео́на на побежде́ние мадиа́млян, воодушевля́й, Всецари́це, и сла́вящия Тя́, вся́кое шата́ние враго́в низлага́ющи, да благословля́ем Тя́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

И́ночествующии сея́ оби́тели, к Ма́тери Го́спода Вы́шняго притеце́м дне́сь, моля́щеся пред чудотво́рною ико́ною Ея́, е́юже посети́ скорбя́щия и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м.

Ще́драго ро́ждшая и Ми́лостиваго Влады́ку и Изба́вителя все́х, покажи́, Всеблага́я, щедро́ты Твоя́ на на́с, пра́зднующих честно́му о́бразу Твоему́, и сотвори́ избавле́ние от бе́д лю́дем Свои́м.

В Тебе́, Богоро́дице, воздви́же Сы́н Тво́й ро́г спасе́ния на́м, укрепи́ у́бо рабы́ Твоя́ служи́ти Ему́ преподо́бием и пра́вдою пред Ни́м вся́ дни́ живота́ на́шего и твори́ избавле́ние от бе́д лю́дем Свои́м.

При́зри, Де́во Изба́вительнице, на моли́твенныя воздыха́ния на́ша, не оста́ви ны́ безпомо́щны во искуше́ниих и бу́ди Моли́твенница ко Го́споду, да пода́ст грехо́м на́шим проще́ние и избавле́ние от бе́д лю́дем Свои́м.

Госпоже́ Всеми́лостивая, не преста́й Го́ру Твою́ и оби́тель сию́, Росси́ю и вся́ правосла́вныя посеща́ти благода́тию и твори́ти избавле́ние от бе́д лю́дем Свои́м.

Хода́таицу о на́с, Сло́ве Бо́жий, предлага́ем Ма́терь Твою́, от Нея́же воплоти́лся еси́ на спасе́ние на́ше, моли́твами Ея́ прости́ и поми́луй на́с, Незло́биве, согреша́ющих Тебе́, и сотвори́ избавле́ние от бе́д лю́дем Твои́м.

Свети́лен.

Ма́ти Све́та у́мнаго, просвети́ песносло́вящыя Тя́ пред лучеза́рною ико́ною Твое́ю, мра́к страсте́й на́ших прожени́ и осия́ния пра́ведных прича́стники ны́ сотвори́ Твои́м предста́тельством, Преблагослове́нная.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «Из­ба­ви­тель­ни­ца» до 20 июля 1889 го­да, ко­гда она бы­ла при­не­се­на в Но­во-Афон­ский Си­мо­но-Ка­на­нит­ский мо­на­стырь на Кав­ка­зе, на­хо­ди­лась на Свя­той Го­ре Афон у на­сель­ни­ка Рус­ско­го Пан­те­ле­и­мо­но­ва мо­на­сты­ря схи­мо­на­ха Мар­ти­ни­а­на († 1884). Бла­го­че­сти­вый схим­ник по­лу­чил эту ико­ну от ве­ли­ко­го по­движ­ни­ка, иеро­мо­на­ха Фе­о­ду­ла.

Свя­тая ико­на про­сла­ви­лась чу­до­тво­ре­ни­я­ми с дав­них вре­мен. По мо­лит­ве пе­ред этой ико­ной в 1841 го­ду жи­те­ли Спар­ты (в Гре­ции) из­ба­ви­лись от са­ран­чи.

Из Пан­те­ле­и­мо­но­вой оби­те­ли, по за­ве­ща­нию схи­ар­хи­манд­ри­та Ма­ка­рия, эта ико­на бы­ла пе­ре­да­на Но­во-Афон­ской оби­те­ли. Ко­гда в Си­мо­но-Ка­на­нит­ской оби­те­ли впер­вые бы­ло со­вер­ше­но празд­но­ва­ние в честь этой ико­ны, бу­ря вы­бро­си­ла на бе­рег у мо­на­сты­ря бо­лее тон­ны ры­бы.

Празд­но­ва­ние иконе «Из­ба­ви­тель­ни­ца» бы­ло уста­нов­ле­но 17 ок­тяб­ря в бла­го­дар­ное вос­по­ми­на­ние чу­дес­но­го спа­се­ния им­пе­ра­то­ра Алек­сандра III со всей се­мьей во вре­мя же­лез­но­до­рож­но­го кру­ше­ния под стан­ци­ей Бор­ки Кур­ско-Харь­ков­ско-Азов­ской до­ро­ги. Ме­нее чем за ме­сяц до это­го про­ис­ше­ствия, 24 сен­тяб­ря 1888 го­да, все се­мей­ство го­су­да­ря им­пе­ра­то­ра по­се­ти­ло Но­во-Афон­скую оби­тель, где Алек­сандр III лич­но за­ло­жил со­бор во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка и це­ли­те­ля Пан­те­ле­и­мо­на. В этом со­бо­ре вплоть до ра­зо­ре­ния мо­на­сты­ря в 1924 го­ду пре­бы­ва­ла чу­до­твор­ная ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «Из­ба­ви­тель­ни­ца».

На иконе Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца изо­бра­же­на дер­жа­щей на пра­вой ру­ке Бо­гом­ла­ден­ца, бла­го­слов­ля­ю­ще­го дес­ни­цей.