Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Свенская-Печерская»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 мая (03 мая ст. ст.); 30 августа (17 августа ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Помо́щница и Покрови́тельница еси́ оби́тели Пече́рския, Де́во Чи́стая, помози́ на́м вы́ну просла́вити Тя́ и разреше́ние прегреше́ний пода́ждь, мо́лимся, Всенепоро́чная.

Владе́тель земли́ Черни́говския кня́зь Рома́н зре́ния лиши́ся и, уве́дев о чудесе́х, от ико́ны Твоея́ Пече́рския бы́вших, приле́жно моля́шеся Тебе́.

Архимандри́т Пече́рский, вне́мля проше́нию боголюби́ваго Рома́на, совеща́шеся с бра́тиею и отпусти́ святу́ю Твою́ ико́ну со иере́ем в ладии́ по Десне́ реце́.

А́нгельское пе́ние подоба́ше приноси́ти Тебе́, Ма́тери Бо́жией, Творца́ бо все́х родила́ еси́ стра́нно, но и от на́с приими́, Влады́чице, смире́нныя сия́ похвалы́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Утверди́ сердца́ на́ша во упова́нии на Тя́, Пречи́стая Госпоже́, я́ко утверди́ша ве́ру Рома́на, раба́ Твоего́, да вопие́м: не́сть свя́т, я́ко Госпо́дь, и не́сть пра́веден, я́ко Бо́г на́ш.

У́тру бы́вшу, ико́ны Твоея́ не обре́теся в ладии́, и, обре́тше ю́ на дре́ве, вверху́ брега́, ра́довашеся.

О се́м ди́вном Твое́м смотре́нии возвести́ша боголюби́вому Рома́ну, и се́й, ра́дости и умиле́ния испо́лненный, от глубины́ серде́чныя со слеза́ми моля́шеся Тебе́, те́мже и на́ша во умиле́нии приноси́мыя похвалы́ и проше́ния не пре́зри.

О, Пречу́дная Влады́чице Богоро́дице, Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего, — рече́ слепы́й владе́тель, — да́руй ми́ прозре́ти, да ви́жу све́т и лицезре́ю чу́дный о́браз Тво́й.

Седа́лен, гла́с 4:

Егда́ яви́ся о́браз Тво́й, Пречи́стая, в це́ркви Пече́рстей, тогда́ воспе́ша Ти́ вси́, ви́девшии чу́до сие́, с ни́ми же и мы́, ве́дуще в явле́нии се́м сугу́бую благода́ть в оби́тели на́шей, ра́достно взыва́ем Ти́ и любо́вию чти́м ли́к Пречи́стый Тво́й, Богообра́дованная, при́сно на́с снабдева́ющая любо́вию Свое́ю.

Све́тлое дне́сь Госпожи́ на́шея Пресвяты́я наста́ торжество́, весели́ся, пречу́дный Али́пие со и́ноки Пече́рстими, и да ликовству́ют вси́ боголюби́вии собо́ри: созыва́ет бо на́с Пресвята́я Богоро́дица просла́вити чу́дную Свою́ ико́ну, луча́ми ми́лости не то́кмо оби́тель Пече́рскую, но и зе́млю Бря́нскую просвеща́ющую, те́мже, ра́дующеся, вси́ вопие́м: спаси́ ны́, Де́во Чи́стая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Боголюби́вый Рома́н, я́коже иногда́ Закхе́й, ра́дости испо́лнь, вопия́ше Тебе́, Пречи́стая: ели́ка и до́ле узрю́ с ме́ста сего́ на все́ четы́ре страны́, толи́ко прида́м к дому́ Твоему́ и сози́жду хра́м и оби́тель, иде́же Ты́ возлюби́ла ме́сто сие́.

Егда́ прибли́жися к дре́ву, иде́же бе́ ико́на Твоя́, па́ки се́й ра́б Тво́й вопия́ше Тебе́: Пресвята́я Влады́чице, услы́ши гла́с моли́твы моея́ и да́руй све́т оча́м мои́м.

Услы́шавши сие́ приле́жное моле́ние раба́ Твоего́, Пречи́стая Влады́чице, а́бие испо́лнила еси́ проше́ние его́; та́ко внемли́ мольба́м и на́с, смире́нных и недосто́йных.

Зря́ше сие́ ди́вное зна́мение ми́лости Твоея́, архиере́й земли́ тоя́, и́ноцы и вси́ лю́дие ра́дости испо́лнишася и восхвали́ша Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Ви́ждь, Преблагослове́нная, от но́щи у́тренюющих ча́д па́ствы Твоея́, ны́не окружа́ющих честну́ю и достохва́льную ико́ну Твою́, велича́ющих безме́рную Твою́ ми́лость и прося́щих разреше́ние грехо́в и жития́ исправле́ние, не отри́ни на́с от светоно́снаго ли́ка Твоего́.

Архиере́й земли́ Бря́нския, прие́м в ру́це свои́ от дре́ва чу́дную ико́ну Твою́, благогове́йно облобыза́ ю́ и моле́бныя пе́ния воспе́ Тебе́.

Сия́ честна́я ико́на Твоя́, от Пече́рския оби́тели принесе́нная, и от руки́ преподо́бнаго Али́пия начерта́нная, благослове́ние святы́я Ла́вры –до́ма Твоего́, на зе́млю Бря́нскую излия́ша, и мы́, сему́ ра́дующеся, благода́рственными словесы́ воспева́ем Тя́.

Боголюби́вый кня́зь Рома́н, благодаре́ния Тебе́, Всечи́стая, испо́лнь, хра́м во и́мя Успе́ния Твоего́ сооруди́ и оби́тель и́ноческую учреди́, да непреста́нно славосло́вится вели́чие Твое́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Сла́ва ико́ны Твоея́, от оби́тели Пече́рския принесе́нныя, озари́ша не то́кмо зе́млю Бря́нскую, но и гра́да Москвы́ достиго́ша, сего́ ра́ди вопие́м Ти́: ра́дуйся, всея́ земли́ на́шея похвало́.

Три́ ле́та ико́на Твоя́, Влады́чице, пребыва́ше во гра́де Москве́, и а́бие со сла́вою принесе́на бы́сть во оби́тель Све́нскую, мы́ же ны́не прославля́ем Тя́, сего́ ра́ди невреди́мы на́с сохрани́.

Честна́я Твоя́ ико́на яви́ся вои́стинну покро́в держа́вный лю́дем Твои́м, я́ко не то́кмо и́ноцы Пече́рстии, но и лю́дие да́льнии обрето́ша Твою́ по́мощь и заступле́ние.

В лю́тое ле́то наше́ствия двана́десяте язы́к лю́дие гра́да Бря́нска изнесо́ша честну́ю ико́ну Твою́ Пече́рскую и со слеза́ми мно́гими моля́хуся, Твоего́ заступле́ния и́щуще.

Конда́к, гла́с 3.

Де́ва дне́сь неви́димо предстои́т в це́ркви и с ли́ки Пече́рских отце́в мо́лится о на́с, благогове́йно велича́ющих Ея́ безме́рную ми́лость к ро́ду на́шему, я́вльшуюся в чу́дном о́бразе Ея́, оби́тель Пече́рскую украша́ющем.

И́кос:

Огради́ моя́ помышле́ния, Пречи́стая, и Небе́сным Твои́м благослове́нием подви́гни мя́ досто́йно воспе́ти сла́ву Твою́ на ме́сте святе́м се́м, да, наде́яся на ми́лость Твою́, дерзну́ убо́гим язы́ком воззва́ти к Тебе́: ра́дуйся, Пече́рская сла́во, от ле́т дре́вних на́с освяща́ющая; ра́дуйся, Небе́сная Игу́мения оби́тели на́шей, при́сно зде́ пребыва́ющая любо́вию и милосе́рдием; ра́дуйся, упова́ние и кре́пость рабо́в Твои́х, на ме́сте се́м служа́щих Ти́; ра́дуйся, незри́мо на́с благода́тию осеня́ющая в о́бразе Твое́м, оби́тель Пече́рскую украша́ющем.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Лю́дие, обре́тше ди́вное заступле́ние от Твоея́ пречи́стыя ико́ны, Пече́рскою имену́емыя, хвале́бными гла́сы воспева́ху: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

В пещи́ искуше́ний и бе́д опаля́емых ороси́, Богома́ти, струя́ми Твои́х щедро́т, я́коже дре́вле яви́ла еси́ по́мощь рабо́м Твои́м, внегда́ врази́ ослепле́ни бы́ша и вся́ сокро́вища во оби́тель возврати́ша, да зове́м велегла́сно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже изба́вила еси́ не́когда игу́мена Мартиниа́на с бра́тиею от сме́рти напра́сныя, та́ко и на́с, гре́шных, в покая́нии зову́щих, услы́ши и уми́лостиви Сы́на Твоего́, да зове́м Ему́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ты́ — весе́лие в оби́телех Твои́х живу́щих и градо́в дре́вних утеше́ние и похвала́, Де́во Мари́е, Препе́тая и Превозноси́мая во ве́ки.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

По́йте, и́ноцы Пече́рстии вку́пе с бра́тиею Све́нскою, прославля́й, земле́ Ки́евская и Бря́нская, благу́ю Влады́чицу, ико́ною Свое́ю источа́ющую струи́ чуде́с и благодея́ний, мы́ же хва́лим, благослови́м, покланя́емся Ти́, Богоро́дице, пою́ще и превознося́ще во вся́ ве́ки.

Ди́вныя зна́мения ми́лости от ико́ны Твоея́ Пече́рския источи́ла еси́, Влады́чице: духо́в злы́х отгна́ла еси́, отрокови́це Екатери́не, я́коже Рома́ну, зре́ние дарова́ла еси́, сего́ ра́ди превозно́сим Тя́ во вся́ ве́ки.

Явле́ние ико́ны Твоея́ сердца́ и́ноков, в посте́ и моли́тве подвиза́ющихся, возвесели́ло е́сть, и те́м го́ршее устремле́ние к Небе́сному Ца́рствию и́м внушило е́сть, та́ко и на́с, немощны́х, ускори́ на по́двиги, да превозно́сим Тя́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Прииди́те вси́, благода́рственными пе́сньми возвели́чим Ма́терь Бо́жию и к ди́вному Ея́ о́бразу благогове́йно припаде́м, положи́вшую с на́ми заве́т ми́лости, просла́вим Обра́дованную воскресе́нием Сы́на Своего́.

Богоро́дице Де́во, упова́ние христиа́ном, проба́ви и на́шему ро́ду ми́лости Твоя́, бы́вшия отце́м на́шим во оби́тели се́й, разори́ сове́т нечести́вых, возстаю́щих на ны́, и се́й до́м Тво́й пресла́вно соблюди́.

Пресвята́я Госпоже́ на́ша, помина́я неисче́тная Твоя́ благодея́ния, и́миже удиви́ла еси́ оби́тель сию́ от ле́т дре́вних, Тя́, Ма́терь Бо́жию, велича́ем.

Свята́я оби́тель Пече́рская ку́пно с дще́рию свое́ю по ду́ху оби́телию Све́нскою, дне́сь сою́зом любве́ совоку́плени, я́ко всея́ тва́ри честне́йшую и земны́х все́х сла́внейшую Тя́, Богоотрокови́це, зря́ще на ико́не Твое́й Пече́рстей, ублажа́ем.

Свети́лен:

Све́том озари́вшая це́рковь Пече́рскую от пречу́днаго ли́ка Твоего́, Богоро́дице, возсия́й ми́ све́т спасе́ния огне́м покая́ния, да ве́рою и любо́вию сла́влю Тя́, Приснопрославля́емую.

Свен­ская Пе­чер­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри име­ет 2 празд­но­ва­ния: 3 мая, в день кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия Пе­чер­ско­го (см. о ней под этим чис­лом), и 17 ав­гу­ста, в день кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Али­пия Пе­чер­ско­го, ко­то­рый ее на­пи­сал. День празд­но­ва­ния 17 ав­гу­ста был уста­нов­лен в 1815 г. в бла­го­дар­ность за из­бав­ле­ние г. Брян­ска (око­ло ко­то­ро­го ико­на яви­лась в 1288 г.) от на­ше­ствия на­по­лео­нов­ских войск в 1812 г.

Свен­ская-Пе­чер­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри бы­ла на­пи­са­на пре­по­доб­ным Али­пи­ем Пе­чер­ским († око­ло 1114, па­мять 17 ав­гу­ста). На иконе изо­бра­же­на Бо­жия Ма­терь, си­дя­щая на пре­сто­ле, на ко­ле­нях у Нее Бо­гом­ла­де­нец. Спра­ва от тро­на сто­ит пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий, а сле­ва - пре­по­доб­ный Ан­то­ний Пе­чер­ские. До 1288 го­да она на­хо­ди­лась в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре, где про­сла­ви­лась чу­де­са­ми, и в 1288 го­ду бы­ла пе­ре­не­се­на в Брян­ский Свен­ский мо­на­стырь, в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, сле­ду­ю­щим об­ра­зом. Чер­ни­гов­ский князь Ро­ман Ми­хай­ло­вич, бу­дучи в Брян­ске, ослеп. Услы­шав о чу­де­сах от ико­ны, пи­сан­ной са­мим пре­по­доб­ным Али­пи­ем, князь по­слал в мо­на­стырь гон­ца с прось­бой при­слать к нему в Брянск ико­ну для ис­це­ле­ния. Ико­ну от­пра­ви­ли вме­сте со свя­щен­ни­ком по ре­ке Десне. Во вре­мя пла­ва­ния лод­ка при­ста­ла к пра­во­му бе­ре­гу ре­ки Све­ны. По­сле но­чев­ки пут­ни­ки утром по­шли к лод­ке, чтобы по­мо­лить­ся иконе, но не на­шли ее там, а уви­де­ли на го­ре про­тив ре­ки Све­ны. Ико­на сто­я­ла на ду­бе меж­ду вет­вя­ми. Весть об этом до­шла до кня­зя Ро­ма­на; его при­ве­ли к иконе пеш­ком. Князь го­ря­чо мо­лил­ся и обе­щал по­стро­ить на этом ме­сте мо­на­стырь, от­дав ему все зем­ли, ко­то­рые уви­дит с го­ры. По­сле мо­лит­вы князь на­чал про­зре­вать. Сна­ча­ла он уви­дел тро­пин­ку, за­тем близ­кие пред­ме­ты и, на­ко­нец, все окрест­но­сти. При­ло­жив­шись к иконе, князь от­слу­жил мо­ле­бен, а за­тем все со­брав­ши­е­ся ос­но­ва­ли де­ре­вян­ный храм в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Де­ре­во, на ко­то­ром пре­бы­ва­ла ико­на, сру­би­ли и упо­тре­би­ли на дос­ки для дру­гих икон. То­гда же бы­ло уста­нов­ле­но празд­не­ство Свен­ской иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри 3 мая.

Ико­на про­сла­ви­лась ис­це­ле­ни­я­ми сле­пых, бес­но­ва­тых, за­ступ­ни­че­ством от вра­гов.