Канон Святому Божию Архистратигу Михаилу в воспоминание чуда в Хонех

Припев: Святы́й Архистрати́же Михаи́ле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 сентября (06 сентября ст. ст.); 21 ноября (08 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Боже́ственными светлостьми́ облистава́емь всегда́, у́м мо́й озари́, е́же воспе́ти тя́, Архистрати́же го́рних во́инств, все́х утвержде́ние притека́ющих к тебе́.

У́м Пребезнача́льный преми́рнаго чинонача́льника показа́ чи́на, тя́ пресла́вне Архистрати́же, и све́т су́щих во тьме́, и Боже́ственное украше́ние Це́ркве Своея́.

Умо́в предваря́я Небе́сных в Ду́се, до́льним же, всеизря́днейшее, Михаи́ле, да́лся еси́ огражде́ние, и утвержде́ние, и ору́жие, враги́ закала́ющее и потребля́ющее.

Богоро́дичен: Де́во Всенепоро́чная, Я́же А́нгелов благоле́пие, челове́ков по́моще, Ты́ мне́ помози́, морепла́вающему и в бу́ри греха́ при́сно впа́дающу и бе́дствующу.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию и си́лою и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́; не́сть бо свя́т па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Кре́постию боже́ственною, воево́до А́нгелов всехва́льне, обхо́диши всю́ зе́млю, от лю́тых ны́ изыма́я, призыва́ющия твое́ боже́ственное и́мя.

Я́ко боже́ствен пропове́дник, я́ко предста́тель ве́рных непосты́ден, заблу́ждших путево́ждь и наказа́тель бы́л еси́, Бо́жий Архистрати́же богови́днейший.

Боже́ственнаго сия́ния чи́стшее зерца́ло бы́л еси́, явле́ния честна́го све́тло прие́м Ду́ха, Михаи́ле Первоа́нгеле досточу́дне.

Богоро́дичен: Невеще́ственныя умы́ Соста́вивый во́лею в веще́ственное Твое́ чре́во всели́ся хоте́нием, Всенепоро́чная, пло́тию зри́мь Незре́нный.

Седа́лен, гла́с 8.

Небе́сных чино́в наста́вник, служи́тель же сла́вы Боже́ственныя, досто́йно бы́в повеле́нием Зижди́теля Твоего́, христиа́ном еси́ хода́тай спаси́тельный, невеще́ственною твое́ю сла́вою земны́я назира́я. Те́мже по до́лгу благохва́лим тя́ вси́, боже́ственное твое́ дне́сь воспева́юще торжество́, Михаи́ле Архистрати́же, моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние дарова́ти, пра́зднующим любо́вию боже́ственная твоя́ чудеса́.

Сла́ва: Ли́к а́нгельский Архистрати́га име́я, боже́ственнаго Михаи́ла, с ни́м Святе́й Тро́ице немо́лчное приноша́ет песнопе́ние, из не су́щих бо Соде́тель вся́ческих во́инства огнезра́чных чино́в Сло́вом приведе́.

И ны́не: Упова́ние христиа́н, Пресвята́я Де́во, Его́же родила́ еси́ Бо́га, па́че ума́ же и сло́ва, непреста́нно моли́ с вы́шними Си́лами, пода́ти оставле́ние грехо́в на́ших все́х и исправле́ние жития́ ве́рою и любо́вию при́сно Тя́ сла́вящим.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, А́гнца и Па́стыря пове́шена на Дре́ве ме́ртва зря́щи, пла́чущи веща́ше, и Ма́терски восклица́ющи: ка́ко претерплю́ Твое́ е́же па́че сло́ва, Сы́не Мо́й, сни́тие и во́льныя Стра́сти, Бо́же Преблаги́й?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, нетле́нною дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

У́м сы́й Пе́рвый, соста́вил еси́ боже́ственныя умы́ хоте́нием, нача́льника посреде́ си́х Михаи́ла соде́ла, всеблаже́нным прича́стием просвеща́ема и у́мными богонача́лии облиста́ема.

Пе́ние свято́е со Престо́лы и Нача́лы, и Си́лами, и Властьми́, и Свяще́нными Госпо́дьствы возглаша́еши Тро́ице, пресла́вне Михаи́ле, спаса́я ны́, пою́щия тя́.

Велича́ем все́х Творца́ же и Го́спода, за благоутро́бие да́вшаго обхране́ние велича́йшее, и необори́му сте́ну, и забра́ло, Михаи́ла на́м, светоза́рнаго Архистрати́га.

Богоро́дичен: Мы́сленно, Де́во, Твоего́ Рождества́ пресла́вное ска́зоваше дре́вле священноявле́нный, Ду́хом го́ру присе́нную ви́дя Тя́ ясне́йше, из Нея́же Святы́й прии́де Бо́г воплоща́емь.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́, Христе́, но мы́ Тя́, Единоро́дне, Оте́ческия сла́вы сия́ние Божества́, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.

Яви́лся еси́ предводя́щ дре́вняго Изра́иля, повеле́нием Су́щаго из Иа́кова, челове́ком я́вльшагося дебельство́м те́ла, Михаи́ле безтеле́сный, А́нгелов Архистрати́же.

Невеще́ственными сия́нии обожа́емь при́сно, прича́стием богонача́льным, и на́м осия́ние светода́тельное подава́еши, Первоа́нгеле, пресла́вно удивля́емь.

Украси́ся благода́тию боже́ственный тво́й хра́м, в то́й бо прише́д, враче́вств пучи́ну его́ показа́л еси́, Михаи́ле Первоа́нгеле, и страсте́й потреби́теля.

Богоро́дичен: У́мных А́нгелов Тя́ показа́ Бо́г вы́шшую, всели́вся в Твоя́ ложесна́, Чи́стая, Всенепоро́чная, Его́же моли́ всегда́ уще́дрити пою́щия Тя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ Си́л.

Ра́дуется ве́рных мно́жество, благохва́лящее тя́, и сла́вит Всесвята́го Сло́ва, совоку́пльшаго земны́я со А́нгелы, Михаи́ле, Свое́ю бла́гостию.

Во́инства Изра́илева спа́сл еси́, явля́яся и боже́ственная подая́ повеле́ния, Архистрати́же, враги́ низложи́л еси́, и в коне́ц сия́ истреби́л еси́.

Я́ко ви́де тя́ Иису́с Нави́н, поклони́ся, вопроси́в честна́го твоего́ и свята́го и́мене, нача́льниче А́нгелов, благогове́нием и стра́хом держи́мь.

Богоро́дичен: Блаже́ни лю́дие, при́сно блажа́щии Тя́, Блаже́нная, Я́же Бо́га Блаже́ннаго ро́ждшая, земны́я за милосе́рдие неизрече́нным едине́нием обожи́вшаго.

Конда́к, гла́с 2:

Архистрати́же Бо́жий, служи́телю Боже́ственныя сла́вы, А́нгелов нача́льниче и челове́ков наста́вниче, поле́зное на́м проси́, и ве́лию ми́лость, я́ко безпло́тных Архистрати́г.

И́кос:

Ре́кл еси́, Человеколю́бче, в Писа́ниих Твои́х: мно́жеству ра́доватися А́нгелов на Небеси́ о челове́це еди́ном ка́ющемся, Безсме́ртне. Те́мже мы́, и́же в беззако́ниих, Безгре́шне Еди́не Сердцеве́дче, Тя́ моли́ти всегда́ дерза́ем, я́ко Благоутро́бнаго, уще́дрити и низпосла́ти недосто́йным умиле́ние, Влады́ко, подая́ на́м проще́ние, о все́х бо на́с мо́лится Тебе́ безпло́тных Архистрати́г.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Спасы́й во огни́ авраа́мския Твоя́ о́троки и халде́и уби́в, я́же Пра́вда пра́ведно уловля́ше, препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.

Усмотри́в, Дании́л ви́де купностоя́ща тя́, блаже́нне, и умудря́юща того́ в Хова́ре, виде́ние, е́же ви́де, Гаврии́ле молниезра́чне, Михаи́ла чинонача́льника тому́ явля́юща.

А́нгелов наста́вники, богови́дныя и светоно́сныя, Михаи́ла и Гаврии́ла, на́ша благи́я уте́шители и предста́тели, и храни́тели, восхва́лим ве́рою велегла́сно.

Красе́н и всеблаголе́пен и богови́ден сы́й, во́ждь па́че ума́ невеще́ственных духо́в бы́л еси́, Михаи́ле светоза́рнейше, с ни́ми у́бо о все́х на́с моли́ся.

Богоро́дичен: Ума́ Вели́каго и́стинно Сло́во Присносу́щное, Де́во, в Тя́ неизглаго́ланно и стра́шно всели́вшася ви́дя, возопи́ Гаврии́л Арха́нгел: ра́дуйся, Престо́ле Высоча́йшаго, Благослове́нная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Мы́сленных безтеле́сных чинонача́льник, моли́твенник челове́ков спаси́телен, боже́ствен Бо́жий служи́тель, Михаи́ле, показа́лся еси́, поя́ непреста́нно: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Свети́льника два́ всесве́тлая, Михаи́ле и Гаврии́ле Арха́нгели, Трисве́тлаго Божества́ сия́ньми тва́рь просвеща́ющии, лю́тых мглу́ отгоня́ете.

Я́ко до́брии ко́рмчии, Арха́нгели, ко приста́нищу Боже́ственныя во́ли душе́вный кора́бль мо́й спаса́йте, от бу́ри грехо́в па́дший и бе́дствующий.

Богоро́дичен: Невестокраси́тель боже́ственный Арха́нгел, предста́в, приглаша́ше Тебе́, е́же ра́дуйся, Неве́сто Бо́жия Безневе́стная, А́нгелов сла́во и челове́ков спасе́ние и огражде́ние.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть; Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Се́ благоле́пие твоего́, Арха́нгеле, боже́ственнаго хра́ма, осия́ющее светоза́рным твои́м прису́тствием, чуде́с мо́лнии испуща́ет и тьмы́ неду́гов всегда́ отгоня́ет Боже́ственною благода́тию.

Я́ко супру́г красе́н и ле́потен су́ще, Влады́чним повеле́нием су́щим на земли́ слу́жите, Арха́нгели, от лю́тых изыма́юще и все́м просвеще́ние посыла́юще спаси́тельное Боже́ственным Ду́хом.

Дне́сь ра́дуются с на́ми безтеле́снии боже́ственнии у́ми, воспева́ема ви́дяще сего́ от все́х, вели́каго и све́тлаго Архистрати́га, и любо́вию с на́ми пра́зднуют, Жизнода́вца велича́юще.

Боже́ственная дво́ице и светоза́рна, Арха́нгели Михаи́ле всече́стне и Гаврии́ле препросла́вленне, Тро́ице Честне́й предстоя́ще, прегреше́ний вины́ и му́ки хва́лящия ва́с изба́вите.

Богоро́дичен: Гла́с Тебе́ боже́ственнаго Гаврии́ла прино́сим ра́достно и взыва́ем: ра́дуйся, раю́, дре́во посреде́ жи́зни име́яй, Пречи́стая, пресла́вная Сло́ва пала́то; ра́дуйся, Де́во Всенепоро́чная.

Свети́лен:

Я́коже дре́вле погрузи́л еси́ реки́ безчи́нная ше́ствия и шуме́ния, Архистрати́же сла́вы, та́ко и ны́не, Арха́нгеле, язы́ков горды́ню и де́монов свере́пства потреби́, я́ко да по до́лгу тя́ чти́м в пе́снех досто́йно.

Богоро́дичен: Почита́ют Рождество́ Твое́ безпло́тных чи́ни: ра́дости бо земна́я Ты́ напо́лнила еси́ еди́на. Те́м Тя́, Всенепоро́чную, ве́рнии, сла́вим, в пе́ниих славосло́вяще: Све́т бо су́щим во тьме́ возсия́ла еси́, я́ко у́тренний возсия́вший де́нь.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Бжⷭ҇твенными свѣтлостьмѝ ѡ҆блистава́емь всегда̀, ᲂу҆́мъ мо́й ѡ҆зарѝ, є҆́же воспѣ́ти тѧ̀, а҆рхїстрати́же го́рнихъ во́инствъ, всѣ́хъ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀.

Оу҆́мъ пребезнача́льный, премі́рнагѡ чинонача́льника показа̀ чи́на, тѧ̀ пресла́вне а҆рхїстрати́же, и҆ свѣ́тъ сꙋ́щихъ во тмѣ̀, и҆ бжⷭ҇твенное ᲂу҆краше́нїе цр҃кве своеѧ̀.

Оу҆мѡ́въ предварѧ́ѧ нбⷭ҇ныхъ въ дс҃ѣ, дѡ́льнымъ же всеизрѧ́днѣйшее мїхаи́ле да́лсѧ є҆сѝ, ѡ҆гражде́нїе, и҆ ᲂу҆твержде́нїе, и҆ ѻ҆рꙋ́жїе, врагѝ закала́ющее и҆ потреблѧ́ющее.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃о всенепоро́чнаѧ, ꙗ҆́же а҆́гг҃лѡвъ благолѣ́пїе, человѣ́кѡвъ по́моще: ты̀ мнѣ̀ помозѝ морепла́вающемꙋ, и҆ въ бꙋ̑ри грѣха̀ при́снѡ впа́дающꙋ и҆ бѣ́дствꙋющꙋ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебѐ, чл҃вѣколю́бче.

Крѣ́постїю бжⷭ҇твенною, воево́до а҆́гг҃лѡвъ всехва́льне, ѡ҆бхо́диши всю̀ зе́млю, ѿ лю́тыхъ ны̀ и҆зима́ѧ призыва́ющыѧ твоѐ бжⷭ҇твенное и҆́мѧ.

Ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенъ проповѣ́дникъ, ꙗ҆́кѡ предста́тель вѣ́рныхъ непосты́денъ, заблꙋ́ждшихъ пꙋтево́ждь, и҆ наказа́тель бы́лъ є҆сѝ, бж҃їй а҆рхїстрати́же бг҃ови́днѣйшїй.

Бжⷭ҇твеннагѡ сїѧ́нїѧ чи́стшее зерца́ло бы́лъ є҆сѝ, ꙗ҆вле́нїѧ честна́гѡ свѣ́тлѡ прїе́мь дх҃а, мїхаи́ле первоа́гг҃ле досточꙋ́дне.

Бг҃оро́диченъ: Невеще́ствєнныѧ ᲂу҆мы̀ соста́вивый во́лею, въ веще́ственное твоѐ чре́во всели́сѧ хотѣ́нїемъ, всенепоро́чнаѧ, пло́тїю зри́мь незрѣ́нный.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Небе́сныхъ чинѡ́въ наста́вникъ, слꙋжи́тель же сла́вы бжⷭ҇твенныѧ, досто́йнѡ бы́въ повелѣ́нїемъ зижди́телѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тїа́нѡмъ є҆сѝ хода́тай спаси́тельный, невеще́ственною твое́ю сла́вою земны̑ѧ назира́ѧ. тѣ́мже по до́лгꙋ благохва́лимъ тѧ̀ всѝ, бжⷭ҇твенное твоѐ дне́сь воспѣва́юще торжество̀, мїхаи́ле а҆рхїстрати́же, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, пра́зднꙋющымъ любо́вїю бжⷭ҇твєнныѧ твоѧ̑ чꙋдеса̀.

Сла́ва: Ли́къ а҆́гг҃льскїй а҆рхїстрати́га и҆мѣ́ѧ, бжⷭ҇твеннаго мїхаи́ла, съ ни́мъ ст҃ѣ́й трⷪ҇цѣ немо́лчное приноша́етъ пѣснопѣ́нїе: и҆зъ не сꙋ́щихъ бо содѣ́тель всѧ́ческихъ, вѡ́инства ѻ҆гнезра́чныхъ чинѡ́въ, сло́вомъ приведѐ.

И҆ ны́нѣ: Оу҆пова́нїе хрⷭ҇тїа́нъ, прест҃а́ѧ дв҃о, є҆го́же родила̀ є҆сѝ бг҃а, па́че ᲂу҆ма̀ же и҆ сло́ва, непреста́ннѡ молѝ съ вы́шними си́лами, пода́ти ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ на́шихъ всѣ́хъ, и҆ и҆справле́нїе житїѧ̀, вѣ́рою и҆ любо́вїю при́снѡ тѧ̀ сла́вѧщымъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница, а҆́гнца и҆ па́стырѧ повѣ́шена на дре́вѣ ме́ртва зрѧ́щи, пла́чꙋщи вѣща́ше, и҆ мт҃рски восклица́ющи: ка́кѡ претерплю̀ твоѐ є҆́же па́че сло́ва, сн҃е мо́й, сни́тїе, и҆ вѡ́льныѧ стрⷭ҇ти, бж҃е пребл҃гі́й;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ, прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Оу҆́мъ сы́й пе́рвый, соста́вилъ є҆сѝ бжⷭ҇твєнныѧ ᲂу҆мы̀ хотѣ́нїемъ, нача́льника посредѣ̀ си́хъ мїхаи́ла содѣ́ла, всебл҃же́ннымъ прича́стїемъ просвѣща́ема, и҆ ᲂу҆́мными бг҃онача̑лїи ѡ҆блиста́ема.

Пѣ́нїе ст҃о́е со престо́лы, и҆ нача́лы, и҆ си́лами, и҆ властьмѝ, и҆ свѧще́нными гдⷭ҇ьствы возглаша́еши трⷪ҇цѣ, пресла́вне мїхаи́ле, спаса́ѧ ны̀ пою́щыѧ тѧ̀.

Велича́емъ всѣ́хъ творца̀ же и҆ гдⷭ҇а, за бл҃гоꙋтро́бїе да́вшаго ѡ҆бхране́нїе велича́йшее, и҆ неѡбори́мꙋ стѣ́нꙋ, и҆ забра́ло, мїхаи́ла на́мъ свѣтоза́рнаго а҆рхїстрати́га.

Бг҃оро́диченъ: Мы́сленнѡ, дв҃о, твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀ пресла́вное ска́зоваше дре́вле свѧщенноѧвле́нный, дх҃омъ го́рꙋ присѣ́ннꙋю ви́дѧ тѧ̀ ꙗ҆снѣ́йше, и҆зъ неѧ́же ст҃ы́й прїи́де бг҃ъ воплоща́емь.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Нечести́вїи не ᲂу҆́зрѧтъ сла́вы твоеѧ̀, хрⷭ҇тѐ, но мы̀ тѧ̀ є҆диноро́дне, ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы сїѧ́нїе бжⷭ҇тва̀, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ предводѧ́щь дре́внѧго і҆и҃лѧ, повелѣ́нїемъ сꙋ́щагѡ и҆зъ і҆а́кѡва, чл҃вѣ́кѡмъ ꙗ҆́вльшагѡсѧ дебельство́мъ тѣ́ла, мїхаи́ле безтѣле́сный, а҆́гг҃лѡвъ а҆рхїстрати́же.

Невеще́ственными сїѧ̑нїи ѡ҆божа́емь при́снѡ, прича́стїемъ бг҃онача́льнымъ, и҆ на́мъ ѡ҆сїѧ́нїе свѣтода́тельное подава́еши первоа́гг҃ле, пресла́внѡ ᲂу҆дивлѧ́емь.

Оу҆краси́сѧ бл҃года́тїю бжⷭ҇твенный тво́й хра́мъ: въ то́й бо прише́дъ, враче́вствъ пꙋчи́нꙋ є҆го̀ показа́лъ є҆сѝ, мїхаи́ле первоа́гг҃ле, и҆ страсте́й потреби́телѧ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆́мныхъ а҆́гг҃лѡвъ тѧ̀ показа̀ бг҃ъ вы́шшꙋю, всели́всѧ въ твоѧ̀, ложесна̀ чⷭ҇таѧ, всенепоро́чнаѧ, є҆го́же молѝ всегда̀, ᲂу҆ще́дрити пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.

Ра́дꙋетсѧ вѣ́рныхъ мно́жество благохва́лѧщее тѧ̀, и҆ сла́витъ всест҃а́го сло́ва, совокꙋ́пльшаго земны̑ѧ со а҆́гг҃лы, мїхаи́ле, свое́ю бл҃гостїю.

Вѡ́инства і҆и҃лева спа́слъ є҆сѝ, ꙗ҆влѧ́ѧсѧ, и҆ бжⷭ҇твєннаѧ подаѧ̀ повелѣ̑нїѧ, а҆рхїстрати́же, врагѝ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ въ коне́цъ сїѧ̑ и҆стреби́лъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ ви́дѣ тѧ̀ і҆исꙋ́съ наѵи́нъ, поклони́сѧ, вопроси́въ честна́гѡ твоегѡ̀ и҆ ст҃а́гѡ и҆́мене, нача́льниче а҆́гг҃лѡвъ, благоговѣ́нїемъ и҆ стра́хомъ держи́мь.

Бг҃оро́диченъ: Бл҃же́ни лю́дїе при́снѡ блажа́щїи тѧ̀, бл҃же́ннаѧ, ꙗ҆́же бг҃а бл҃же́ннаго ро́ждшаѧ, земны̑ѧ за милосе́рдїе неизрече́ннымъ є҆дине́нїемъ ѡ҆божи́вшаго.

Конда́къ, гла́съ в҃:

А҆рхїстрати́же бж҃їй, слꙋжи́телю бж҃е́ственныѧ сла́вы, а҆́гг҃лѡвъ нача́льниче, и҆ человѣ́кѡвъ наста́вниче, поле́зное на́мъ просѝ, и҆ ве́лїю ми́лость, ꙗ҆́кѡ безпло́тныхъ а҆рхїстрати́гъ.

І҆́косъ:

Ре́клъ є҆сѝ, чл҃вѣколю́бче, въ писа́нїихъ твои́хъ, мно́жествꙋ ра́доватисѧ а҆́гг҃лѡвъ на нб҃сѝ, ѡ҆ человѣ́цѣ є҆ди́номъ ка́ющемсѧ, безсме́ртне. тѣ́мже мы̀, и҆̀же въ беззако́нїихъ, безгрѣ́шне є҆ди́не сердцевѣ́дче, тѧ̀ моли́ти всегда̀ дерза́емъ ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бнаго, ᲂу҆ще́дрити и҆ низпосла́ти недостѡ́йнымъ ᲂу҆миле́нїе, влⷣко, подаѧ̀ на́мъ проще́нїе: ѡ҆ всѣ́хъ бо на́съ мо́литсѧ тебѣ̀ безпло́тныхъ а҆рхїстрати́гъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Спасы́й во ѻ҆гнѝ а҆враа̑мскїѧ твоѧ̑ ѻ҆́троки, и҆ халдє́и ᲂу҆би́въ, ꙗ҆̀же пра́вда пра́веднѡ ᲂу҆ловлѧ́ше, препѣ́тый гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Оу҆смотри́въ данїи́лъ, ви́дѣ кꙋпностоѧ́ща тѧ̀, блаже́нне, и҆ ᲂу҆мꙋдрѧ́юща того̀ въ хѡва́рѣ, видѣ́нїе, є҆́же ви́дѣ гаврїи́ле молнїезра́чне, мїхаи́ла чинонача́льника томꙋ̀ ꙗ҆влѧ́юща.

А҆́гг҃лѡвъ наста́вники бг҃ови̑дныѧ, и҆ свѣтонѡ́сныѧ, мїхаи́ла и҆ гаврїи́ла на́ша благі̑ѧ ᲂу҆тѣ́шители, и҆ предста́тели, и҆ храни́тели восхва́лимъ вѣ́рою велегла́снѡ.

Красе́нъ и҆ всеблаголѣ́пенъ и҆ бг҃ови́денъ сы́й, во́ждь па́че ᲂу҆ма̀ невеще́ственныхъ дꙋхѡ́въ бы́лъ є҆сѝ, мїхаи́ле свѣтоза́рнѣйше: съ ни́ми ᲂу҆́бѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆ма̀ вели́кагѡ и҆́стиннѡ сло́во присносꙋ́щное, дв҃о, въ тѧ̀ неизглаго́ланнѡ и҆ стра́шнѡ всели́вшасѧ ви́дѧ, возопѝ гаврїи́лъ а҆рха́гг҃лъ: ра́дꙋйсѧ, престо́ле высоча́йшагѡ, бл҃гослове́ннаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене благоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ, ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.

Мы́сленныхъ безтѣле́сныхъ чинонача́льникъ, моли́твенникъ человѣ́кѡвъ спаси́теленъ, бжⷭ҇твенъ бж҃їй слꙋжи́тель, мїхаи́ле, показа́лсѧ є҆сѝ, поѧ̀ непреста́ннѡ: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.

Свѣти̑льника два̀ всесвѣ̑тлаѧ, мїхаи́ле и҆ гаврїи́ле, а҆рха́гг҃ли, трисвѣ́тлагѡ бжⷭ҇тва̀ сїѧ́ньми, тва́рь просвѣща́ющїи, лю́тыхъ мглꙋ̀ ѿгонѧ́ете.

Ꙗ҆́кѡ до́брїи ко́рмчїи а҆рха́гг҃ли, ко приста́нищꙋ бжⷭ҇твенныѧ во́ли дꙋше́вный кора́бль мо́й спаса́йте, ѿ бꙋ́ри грѣхѡ́въ па́дшїй и҆ бѣ́дствꙋющїй.

Бг҃оро́диченъ: Невѣстокраси́тель бжⷭ҇твенный а҆рха́гг҃лъ предста́въ, приглаша́ше тебѣ̀, є҆́же ра́дꙋйсѧ невѣ́сто бж҃їѧ безневѣ́стнаѧ, а҆́гг҃лѡвъ сла́во, и҆ человѣ́кѡвъ спасе́нїе и҆ ѡ҆гражде́нїе.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови благослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Сѐ благолѣ́пїе твоегѡ̀, а҆рха́гг҃ле, бжⷭ҇твеннагѡ хра́ма ѡ҆сїѧ́ющее, свѣтоза́рнымъ твои́мъ присꙋ́тствїемъ, чꙋде́съ мѡ́лнїи и҆спꙋща́етъ, и҆ тмы̑ недꙋ́гѡвъ всегда̀ ѿгонѧ́етъ бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю.

Ꙗ҆́кѡ сꙋпрꙋ́гъ красе́нъ, и҆ лѣ́потенъ сꙋ́ще, влⷣчнимъ повелѣ́нїемъ, сꙋ́щымъ на землѝ слꙋ́жите, а҆рха́гг҃ли, ѿ лю́тыхъ и҆зима́юще, и҆ всѣ̑мъ просвѣще́нїе посыла́юще спаси́тельное, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ.

Дне́сь ра́дꙋютсѧ съ на́ми безтѣле́снїи бжⷭ҇твеннїи ᲂу҆́ми, воспѣва́ема ви́дѧще сего̀ ѿ всѣ́хъ, вели́каго и҆ свѣ́тлаго а҆рхїстрати́га, и҆ любо́вїю съ на́ми пра́зднꙋютъ жизнода́вца велича́юще.

Бжⷭ҇твеннаѧ дво́ице, и҆ свѣтоза́рна, а҆рха́гг҃ли, мїхаи́ле всече́стне, и҆ гаврїи́ле препросла́вленне, трⷪ҇цѣ честнѣ́й предстоѧ́ще, прегрѣше́нїй вины̀ и҆ мꙋ́ки хва́лѧщыѧ ва́съ и҆зба́вите.

Бг҃оро́диченъ: Гла́съ тебѣ̀ бжⷭ҇твеннагѡ гаврїи́ла прино́симъ ра́достнѡ, и҆ взыва́емъ: ра́дꙋйсѧ раю̀, дре́во посредѣ̀ жи́зни и҆мѣ́ѧй пречⷭ҇таѧ пресла́внаѧ сло́ва пала́то, ра́дꙋйсѧ, дв҃о всенепоро́чнаѧ.

Свѣти́ленъ:

Ꙗ҆́коже дре́вле погрꙋзи́лъ є҆сѝ рѣкѝ безчи̑ннаѧ шє́ствїѧ и҆ шꙋмѣ̑нїѧ, а҆рхїстрати́же сла́вы: та́кѡ и҆ ны́нѣ а҆рха́гг҃ле, ꙗ҆зы́кѡвъ горды́ню, и҆ де́мѡнѡвъ свѣрѣ̑пства потребѝ, ꙗ҆́кѡ да по до́лгꙋ тѧ̀ чти́мъ въ пѣ́снехъ досто́йнѡ.

Бг҃оро́диченъ: Почита́ютъ ржⷭ҇тво̀ твоѐ безпло́тныхъ чи́ни: ра́дости бо земна̑ѧ ты̀ напо́лнила є҆сѝ є҆ди́на. тѣ́мъ тѧ̀ всенепоро́чнꙋю вѣ́рнїи сла́вимъ, въ пѣ́нїихъ славосло́вѧще: свѣ́тъ бо сꙋ́щымъ во тмѣ̀ возсїѧ́ла є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́треннїй возсїѧ́вшїй де́нь.

Архангел Божий Михаил

Ар­хан­гел Ми­ха­ил – один из выс­ших Ан­ге­лов, при­ни­ма­ю­щий са­мое близ­кое уча­стие в судь­бах Церк­ви. Свя­щен­ное Пи­са­ние нас учит, что, кро­ме физи­че­ско­го, су­ще­ству­ет ве­ли­кий ду­хов­ный мир, на­се­лен­ный ра­зум­ны­ми, доб­ры­ми су­ще­ства­ми, име­ну­е­мы­ми Ан­ге­ла­ми. Сло­во «ан­гел» на гре­че­ском язы­ке зна­чит «вест­ник». Свя­щен­ное Пи­са­ние их име­ну­ет так по­то­му, что Бог неред­ко через них со­об­ща­ет лю­дям Свою во­лю. В чем же соб­ствен­но со­сто­ит их жизнь в ду­хов­ном ми­ре, ко­то­рый они на­се­ля­ют, и в чем за­клю­ча­ет­ся их де­я­тель­ность – мы по­чти ни­че­го не зна­ем, да, в сущ­но­сти, и по­нять не в со­сто­я­нии. Они пре­бы­ва­ют в усло­ви­ях, со­вер­шен­но от­лич­ных от на­ших ма­те­ри­аль­ных: там вре­мя, про­стран­ство и все жиз­нен­ные усло­вия име­ют со­всем иное со­дер­жа­ние. При­став­ка «ар­хи» к неко­то­рым Ан­ге­лам ука­зы­ва­ет на их бо­лее воз­вы­шен­ное слу­же­ние срав­ни­тель­но с дру­ги­ми Ан­ге­ла­ми.

Имя Ми­ха­ил – на ев­рей­ском зна­чит «Кто, как Бог». Свя­щен­ное Пи­са­ние, по­вест­вуя о яв­ле­нии Ан­ге­лов раз­лич­ным лю­дям, соб­ствен­ным име­нем на­зы­ва­ет толь­ко неко­то­рых из них, – по-ви­ди­мо­му, тех, ко­то­рые несут осо­бую мис­сию в утвер­жде­нии Цар­ства Бо­жия на зем­ле. Сре­ди них – Ар­хан­ге­лы Ми­ха­ил и Гав­ри­ил, упо­ми­на­е­мые в ка­но­ни­че­ских кни­гах Пи­са­ния, а так­же Ар­хан­ге­лы Ра­фа­ил, Ури­ил, Са­ла­фи­ил, Иегу­ди­ил и Вара­хи­ил, упо­ми­на­е­мые в нека­но­ни­че­ских кни­гах Пи­са­ния. Ар­хан­гел Гав­ри­ил обыч­но яв­лял­ся неко­то­рым пра­вед­ни­кам в ка­че­стве вест­ни­ка ве­ли­ких и ра­дост­ных со­бы­тий, ка­са­ю­щих­ся на­ро­да Бо­жия (Дан.8:16, 9:21; Лк.1:19-26). В кни­ге То­ви­та Ар­хан­гел Ра­фа­ил го­во­рит о се­бе: «Я – Ра­фа­ил, один из се­ми свя­тых Ан­ге­лов, ко­то­рые воз­но­сят мо­лит­вы свя­тых и вос­хо­дят пред сла­ву Свя­та­го» (Тов.12:15). От­сю­да воз­ник­ло убеж­де­ние, что на Небе су­ще­ству­ет семь Ар­хан­ге­лов, од­ним из ко­то­рых яв­ля­ет­ся Ар­хан­гел Ми­ха­ил.

Ар­хан­гел Ми­ха­ил в Пи­са­нии име­ну­ет­ся «кня­зем», «во­ждем во­ин­ства Гос­под­ня» и изо­бра­жа­ет­ся, как глав­ный бо­рец про­тив диа­во­ла и вся­ко­го без­за­ко­ния сре­ди лю­дей. От­сю­да его цер­ков­ное име­но­ва­ние «Ар­хи­стра­тиг», т. е. стар­ший во­ин, вождь. Так, Ар­хан­гел Ми­ха­ил явил­ся Иису­су На­ви­ну в ка­че­стве по­мощ­ни­ка, при за­во­е­ва­нии из­ра­иль­тя­на­ми Обе­то­ван­ной зем­ли. Он явил­ся про­ро­ку Да­ни­и­лу в дни па­де­ния Ва­ви­лон­ско­го цар­ства и на­ча­ла со­зи­да­ния Мес­си­ан­ско­го цар­ства. Да­ни­и­лу бы­ло пред­ска­за­но о по­мо­щи на­ро­ду Бо­жию со сто­ро­ны Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в пе­ри­од пред­сто­я­щих пре­сле­до­ва­ний при Ан­ти­хри­сте. В кни­ге От­кро­ве­ния Ар­хан­гел Ми­ха­ил вы­сту­па­ет как глав­ный вождь в войне про­тив дра­ко­на-диа­во­ла и про­чих взбун­то­вав­ших­ся ан­ге­лов. «И про­изо­шла вой­на на Небе: Ми­ха­ил и Ан­ге­лы его во­е­ва­ли про­тив дра­ко­на, и дра­кон и ан­ге­лы его во­е­ва­ли про­тив них, но не усто­я­ли, и не на­шлось им ме­ста на Небе. И низ­вер­жен был ве­ли­кий дра­кон, древ­ний змий, на­зы­ва­е­мый диа­во­лом и са­та­ною». Апо­стол Иуда крат­ко упо­ми­на­ет об Ар­хан­ге­ле Ми­ха­и­ле как о про­тив­ни­ке диа­во­ла. (Нав.5,13; Дан.10, 12:1; Иуд.1:9; Откр.12:7-9; Лк.10:18).

В ду­хе Свя­щен­но­го Пи­са­ния неко­то­рые от­цы Церк­ви ви­дят Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла участ­ни­ком дру­гих важ­ных со­бы­тий в жиз­ни на­ро­да Бо­жия, где, впро­чем, он не на­зы­ва­ет­ся по име­ни. Так, на­при­мер, его отож­деств­ля­ют с та­ин­ствен­ным ог­нен­ным стол­пом, шед­шим пе­ред из­ра­иль­тя­на­ми во вре­мя их бег­ства из Егип­та и по­гу­бив­шим в мо­ре пол­чи­ща фа­ра­о­на. Ему же при­пи­сы­ва­ют по­ра­же­ние огром­но­го ас­си­рий­ско­го вой­ска, оса­ждав­ше­го Иеру­са­лим при про­ро­ке Ис­а­ии. (Исх.33:9, 14, 26-28; 4Цар.19:35).

Цер­ковь по­чи­та­ет Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла как за­щит­ни­ка ве­ры и бор­ца про­тив ере­сей и вся­ко­го зла. На ико­нах его изо­бра­жа­ют с ог­нен­ным ме­чом в ру­ке или ко­пьем, низ­вер­га­ю­щим диа­во­ла. В на­ча­ле IV ве­ка Цер­ковь уста­но­ви­ла празд­ник «Со­бо­ра» (т. е. со­во­куп­но­сти) свя­тых Ан­ге­лов во гла­ве с Ар­хан­ге­лом Ми­ха­и­лом 8 но­яб­ря.

Воспоминание чуда Архистратига Михаила, бывшего в Хонех (Колоссах) (IV)

Во Фри­гии, неда­ле­ко от го­ро­да Иера­по­ля, в мест­но­сти, на­зы­ва­е­мой Хе­ро­то­па, на­хо­дил­ся храм во имя Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла; око­ло хра­ма ис­те­кал це­леб­ный ис­точ­ник. Храм этот был со­ору­жен усер­ди­ем од­но­го из жи­те­лей го­ро­да Ла­оди­кии в бла­го­дар­ность Бо­гу и свя­то­му Ар­хи­стра­ти­гу Ми­ха­и­лу за ис­це­ле­ние его немой до­че­ри во­дой ис­точ­ни­ка. Ар­хи­стра­тиг Ми­ха­ил, явив­шись в сон­ном ви­де­нии от­цу немой де­ви­цы, еще не про­све­щен­но­му Свя­тым Кре­ще­ни­ем, от­крыл ему, что его дочь по­лу­чит дар ре­чи, ис­пив во­ды из ис­точ­ни­ка. Де­ви­ца дей­стви­тель­но по­лу­чи­ла при ис­точ­ни­ке ис­це­ле­ние и на­ча­ла го­во­рить. По­сле это­го чу­да отец с до­че­рью и все его се­мей­ство кре­сти­лись, и усер­ди­ем бла­го­дар­но­го от­ца был воз­двиг­нут храм в честь свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла. К ис­точ­ни­ку ста­ли при­хо­дить за ис­це­ле­ни­ем не толь­ко хри­сти­ане, но и языч­ни­ки; мно­гие из языч­ни­ков от­ре­ка­лись от идо­лов и об­ра­ща­лись к ве­ре во Хри­ста. В хра­ме свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла в про­дол­же­ние 60 лет ис­пол­нял по­но­мар­ское слу­же­ние бла­го­че­сти­вый че­ло­век по име­ни Ар­хипп. Про­по­ве­дью о Хри­сте и при­ме­ром сво­ей бо­го­угод­ной жиз­ни он мно­гих языч­ни­ков при­во­дил к ве­ре во Хри­ста. В сво­ем озлоб­ле­нии на хри­сти­ан во­об­ще, и в первую оче­редь на Ар­хип­па, ко­то­рый ни­ко­гда не от­лу­чал­ся от хра­ма и был при­мер­ным слу­жи­те­лем Хри­сто­вым, языч­ни­ки за­ду­ма­ли уни­что­жить храм и од­новре­мен­но по­гу­бить Ар­хип­па. Для это­го они со­еди­ни­ли в од­но рус­ло две гор­ные ре­ки и на­пра­ви­ли их те­че­ние на храм. Свя­той Ар­хипп усерд­но мо­лил­ся Ар­хи­стра­ти­гу Ми­ха­и­лу о предот­вра­ще­нии бед­ствия. По его мо­лит­ве око­ло хра­ма явил­ся Ар­хи­стра­тиг Ми­ха­ил, ко­то­рый уда­ром сво­е­го жез­ла от­крыл в го­ре ши­ро­кую рас­се­ли­ну и по­ве­лел устре­мить­ся в нее во­дам бур­ля­ще­го по­то­ка. Та­ким об­ра­зом храм остал­ся невре­дим. Уви­дев та­кое див­ное чу­до, языч­ни­ки в стра­хе бе­жа­ли, а свя­той Ар­хипп и со­брав­ши­е­ся к хра­му хри­сти­ане про­сла­ви­ли Бо­га и бла­го­да­ри­ли Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла за по­мощь. Ме­сто же, где со­вер­ши­лось чу­до, по­лу­чи­ло на­зва­ние Хо­ны, что зна­чит "от­вер­стие", "рас­се­ли­на".


См. так­же: "Вос­по­ми­на­ние чу­да свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла в Хо­нех" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Собор Архистратига Божия Михаила и прочих Небесных Сил бесплотных

Празд­но­ва­ние Со­бо­ра Ар­хи­стра­ти­га Бо­жия Ми­ха­и­ла и про­чих Небес­ных Сил бес­плот­ных уста­нов­ле­но в на­ча­ле IV ве­ка на По­мест­ном Ла­оди­кий­ском Со­бо­ре, быв­шем за несколь­ко лет до Пер­во­го Все­лен­ско­го Со­бо­ра. Ла­оди­кий­ский Со­бор 35-м пра­ви­лом осу­дил и от­верг ере­ти­че­ское по­кло­не­ние Ан­ге­лам как твор­цам и пра­ви­те­лям ми­ра и утвер­дил пра­во­слав­ное их по­чи­та­ние. Со­вер­ша­ет­ся празд­ник в но­яб­ре – де­вя­том ме­ся­це от мар­та (с ко­то­ро­го в древ­но­сти на­чи­нал­ся год) – в со­от­вет­ствии с чис­лом 9-ти чи­нов Ан­гель­ских. Вось­мой же день ме­ся­ца ука­зы­ва­ет на бу­ду­щий Со­бор всех Сил Небес­ных в день Страш­но­го Су­да Бо­жия, ко­то­рый свя­тые от­цы на­зы­ва­ют "днем вось­мым", ибо по­сле ве­ка се­го, иду­ще­го сед­ми­ца­ми дней, на­сту­пит "день осмый", и то­гда "при­и­дет Сын Че­ло­ве­че­ский в Сла­ве Сво­ей и вси свя­тии Ан­ге­лы с Ним" (Мф.25:31).

Чи­ны Ан­гель­ские раз­де­ля­ют­ся на три иерар­хии – выс­шую, сред­нюю и низ­шую. Каж­дую иерар­хию со­став­ля­ют три чи­на. В выс­шую иерар­хию вхо­дят: Се­ра­фи­мы, Хе­ру­ви­мы и Пре­сто­лы. Бли­же всех Пре­свя­той Тро­и­це пред­сто­ят ше­сто­кры­ла­тые Се­ра­фи­мы (Пла­ме­не­ю­щие, Ог­нен­ные) (Ис.6:2). Они пла­ме­не­ют лю­бо­вью к Бо­гу и дру­гих по­буж­да­ют к ней.

По­сле Се­ра­фи­мов Гос­по­ду пред­сто­ят мно­го­очи­тые Хе­ру­ви­мы (Быт.3:24). Их имя зна­чит: из­ли­я­ние пре­муд­ро­сти, про­све­ще­ние, ибо через них, си­я­ю­щих све­том Бо­го­по­зна­ния и ра­зу­ме­ния тайн Бо­жи­их, нис­по­сы­ла­ет­ся пре­муд­рость и про­све­ще­ние для ис­тин­но­го Бо­го­по­зна­ния.

За Хе­ру­ви­ма­ми – пред­сто­ят Бо­го­нос­ные по бла­го­да­ти, дан­ной им для слу­же­ния, Пре­сто­лы (Кол.1:16), та­ин­ствен­но и непо­сти­жи­мо но­ся­щие Бо­га. Они слу­жат пра­во­су­дию Бо­жию.

Сред­нюю Ан­гель­скую иерар­хию со­став­ля­ют три чи­на: Гос­под­ства, Си­лы и Вла­сти.

Гос­под­ства (Кол.1:16) вла­ды­че­ству­ют над по­сле­ду­ю­щи­ми чи­на­ми Ан­ге­лов. Они на­став­ля­ют по­став­лен­ных от Бо­га зем­ных вла­сти­те­лей муд­ро­му управ­ле­нию. Гос­под­ства учат вла­деть чув­ства­ми, укро­щать гре­хов­ные во­жде­ле­ния, по­ра­бо­щать плоть ду­ху, гос­под­ство­вать над сво­ей во­лей, по­беж­дать ис­ку­ше­ния.

Си­лы (1Пет.3:22) ис­пол­ня­ют во­лю Бо­жию. Они тво­рят чу­де­са и нис­по­сы­ла­ют бла­го­дать чу­до­тво­ре­ния и про­зор­ли­во­сти угод­ни­кам Бо­жи­им. Си­лы по­мо­га­ют лю­дям в несе­нии по­слу­ша­ний, укреп­ля­ют в тер­пе­нии, да­ру­ют ду­хов­ную кре­пость и му­же­ство.

Вла­сти (1Пет.3:22; Кол.1:16) име­ют власть укро­щать си­лу диа­во­ла. Они от­ра­жа­ют от лю­дей бе­сов­ские ис­ку­ше­ния, утвер­жда­ют по­движ­ни­ков, обе­ре­га­ют их, по­мо­га­ют лю­дям в борь­бе с злы­ми по­мыс­ла­ми.

В низ­шую иерар­хию вхо­дят три чи­на: На­ча­ла, Ар­хан­ге­лы и Ан­ге­лы.

На­ча­ла (Кол.1:16) на­чаль­ству­ют над низ­ши­ми Ан­ге­ла­ми, на­прав­ляя их к ис­пол­не­нию Бо­же­ствен­ных по­ве­ле­ний. Им по­ру­че­но управ­лять все­лен­ной, охра­нять стра­ны, на­ро­ды, пле­ме­на. На­ча­ла на­став­ля­ют лю­дей воз­да­вать каж­до­му честь, по­до­ба­ю­щую его зва­нию. Учат на­чаль­ству­ю­щих ис­пол­нять долж­ност­ные обя­зан­но­сти не ра­ди лич­ной сла­вы и вы­год, а ра­ди че­сти Бо­жи­ей и поль­зы ближ­них.

Ар­хан­ге­лы (1Сол.4:16) бла­го­вест­ву­ют о ве­ли­ком и пре­слав­ном, от­кры­ва­ют тай­ны ве­ры, про­ро­че­ства и ра­зу­ме­ние во­ли Бо­жи­ей, укреп­ля­ют в лю­дях свя­тую ве­ру, про­све­щая их ум све­том Свя­то­го Еван­ге­лия.

Ан­ге­лы (1Пет.3:22) наи­бо­лее близ­ки к лю­дям. Они воз­ве­ща­ют на­ме­ре­ния Бо­жии, на­став­ля­ют лю­дей к доб­ро­де­тель­ной и свя­той жиз­ни. Они хра­нят ве­ру­ю­щих, удер­жи­ва­ют от па­де­ний, вос­став­ля­ют пад­ших, ни­ко­гда не остав­ля­ют нас и все­гда го­то­вы по­мочь, ес­ли мы по­же­ла­ем.

Все чи­ны Небес­ных Сил но­сят об­щее на­зва­ние Ан­ге­лов – по су­ти сво­е­го слу­же­ния. Гос­подь от­кры­ва­ет Свою во­лю выс­шим Ан­ге­лам, а они, в свою оче­редь, про­све­ща­ют осталь­ных.

Над все­ми де­вя­тью чи­на­ми по­став­лен Гос­по­дом свя­той Ар­хи­стра­тиг Ми­ха­ил (имя его в пе­ре­во­де с ев­рей­ско­го – "кто как Бог") – вер­ный слу­жи­тель Бо­жий, ибо он низ­ри­нул с Неба воз­гор­див­ше­го­ся ден­ни­цу с дру­ги­ми пав­ши­ми ду­ха­ми. А к осталь­ным Ан­гель­ским Си­лам он вос­клик­нул: "Вон­мем! Ста­нем доб­ре пред Со­зда­те­лем на­шим и не по­мыс­лим неугод­но­го Бо­гу!". По Цер­ков­но­му пре­да­нию, за­пе­чат­лен­но­му в служ­бе Ар­хи­стра­ти­гу Ми­ха­и­лу, он при­ни­мал уча­стие во мно­гих вет­хо­за­вет­ных со­бы­ти­ях. Во вре­мя вы­хо­да из­ра­иль­тян из Егип­та он пред­во­ди­тель­ство­вал им в ви­де стол­па об­лач­но­го днем и стол­па ог­нен­но­го но­чью. Через него яви­лась Си­ла Гос­под­ня, уни­что­жив­шая егип­тян и фа­ра­о­на, пре­сле­до­вав­ших из­ра­иль­тян. Ар­хи­стра­тиг Ми­ха­ил за­щи­щал Из­ра­иль во всех бед­стви­ях.

Он явил­ся Иису­су На­ви­ну и от­крыл во­лю Гос­по­да на взя­тие Иери­хо­на (Нав.5:13-16). Си­ла ве­ли­ко­го Ар­хи­стра­ти­га Бо­жия яви­лась в уни­что­же­нии 185 ты­сяч во­и­нов ас­си­рий­ско­го ца­ря Сен­на­хи­ри­ма (4Цар.19:35), в по­ра­же­нии нече­сти­во­го во­ждя Ан­тиохо­ва Или­о­до­ра и в ограж­де­нии от ог­ня трех свя­тых от­ро­ков – Ана­нии, Аза­рии и Ми­са­и­ла, бро­шен­ных в печь на со­жже­ние за от­каз по­кло­нить­ся идо­лу (Дан.3:92-95).

По во­ле Бо­жи­ей Ар­хи­стра­тиг пе­ре­нес про­ро­ка Ав­ва­ку­ма из Иудеи в Ва­ви­лон, чтобы дать пи­щу Да­ни­и­лу, в ро­ве со льва­ми за­клю­чен­но­му (кондак ака­фи­ста, 8).

Ар­хан­гел Ми­ха­ил за­пре­тил диа­во­лу явить иуде­ям те­ло свя­то­го про­ро­ка Мо­и­сея для обо­же­ния (Иуд.1:9).

Свя­той Ар­хан­гел Ми­ха­ил явил свою си­лу, ко­гда он чу­дес­но спас от­ро­ка, бро­шен­но­го гра­би­те­ля­ми в мо­ре с кам­нем на шее у бе­ре­гов Афо­на (Афон­ский Па­те­рик).

С древ­них вре­мен про­слав­лен сво­и­ми чу­де­са­ми Ар­хан­гел Ми­ха­ил на Ру­си. В Во­ло­ко­лам­ском Па­те­ри­ке при­во­дит­ся рас­сказ пре­по­доб­но­го Па­ф­ну­тия Бо­ров­ско­го со слов та­тар­ских бас­ка­ков о чу­дес­ном спа­се­нии Нов­го­ро­да Ве­ли­ко­го: "А яко же Ве­ли­кий Нов­град ни­ко­гда же не бысть взят от ага­рян ... вне­гда по Бо­жию по­пуще­нию грех ра­ди на­ших без­бож­ный ага­рян­ский царь Ба­тый Ро­сий­скую зем­лю по­пле­ни и по­жже и по­и­де к Но­во­му гра­ду и по­к­ры его Бог и Пре­чи­стая Бо­го­ро­ди­ца яв­ле­ни­ем Ми­ха­и­ла Ар­хи­стра­ти­га, иже воз­бра­ни ему ит­ти на него. Он же по­и­де на Ли­тов­ския гра­ды и при­и­де к Ки­е­ву и ви­де у ка­мен­ныя церк­ви над дверь­ми на­пи­сан ве­ли­кий Ми­ха­ил Ар­хан­гел и гла­го­ла кня­зем сво­им, ука­зуя пер­стом: „сей ми воз­бра­ни пой­ти на Ве­ли­кий Нов­го­род“".

Пред­ста­тель­ства за го­ро­да рус­ские Пре­свя­той Ца­ри­цы Небес­ной все­гда осу­ществ­ля­лись Ее яв­ле­ни­я­ми с Во­ин­ством Небес­ным под пред­во­ди­тель­ством Ар­хи­стра­ти­га. Бла­го­дар­ная Русь вос­пе­ла Пре­чи­стую Бо­го­ро­ди­цу и Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в цер­ков­ных пес­но­пе­ни­ях. Ар­хи­стра­ти­гу по­свя­ще­но мно­же­ство мо­на­сты­рей, со­бор­ных, двор­цо­вых и по­сад­ских хра­мов. В древ­нем Ки­е­ве сра­зу по при­ня­тии хри­сти­ан­ства был воз­двиг­нут Ар­хан­гель­ский со­бор и устро­ен мо­на­стырь. Ар­хан­гель­ские со­бо­ры сто­ят в Смо­лен­ске, Ниж­нем Нов­го­ро­де, Ста­ри­це, мо­на­стырь в Ве­ли­ком Устю­ге (нач. XIII в.), со­бор в Сви­яж­с­ке. Не бы­ло на Ру­си го­ро­да, где не су­ще­ство­ва­ло бы хра­ма или при­де­ла, по­свя­щен­но­го Ар­хи­стра­ти­гу Ми­ха­и­лу. Один из глав­ней­ших хра­мов го­ро­да Моск­вы – храм-усы­паль­ни­ца в Крем­ле – по­свя­щен ему. Мно­го­чис­лен­ны и пре­крас­ны ико­ны Чи­но­на­чаль­ни­ка Выш­них Сил и его Со­бо­ра. Од­на из них – ико­на "Бла­го­сло­вен­ное во­ин­ство" – на­пи­са­на для Успен­ско­го со­бо­ра Мос­ков­ско­го Крем­ля, где свя­тые во­и­ны – кня­зья рус­ские – изо­бра­же­ны под пред­во­ди­тель­ством Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла.

Из Свя­щен­но­го Пи­са­ния и Свя­щен­но­го Пре­да­ния из­вест­ны так­же Ар­хан­ге­лы: Гав­ри­ил – кре­пость (си­ла) Бо­жия, про­воз­вест­ник и слу­жи­тель Бо­же­ствен­но­го все­мо­гу­ще­ства (Дан.8:16; Лк.1:26); Ра­фа­ил – вра­че­ва­ние Бо­жие, це­ли­тель че­ло­ве­че­ских неду­гов (Тов.3:16, 12:15); Ури­ил – огонь или свет Бо­жий, про­све­ти­тель (3Езд.5:20); Се­ла­фи­ил – мо­лит­вен­ник Бо­жий, по­буж­да­ю­щий к мо­лит­ве (3Езд.5:16); Иегу­ди­ил – сла­вя­щий Бо­га, укреп­ля­ю­щий труж­да­ю­щих­ся для сла­вы Гос­под­ней и хо­да­тай­ству­ю­щий о воз­да­я­нии им за по­дви­ги; Вара­хи­ил – раз­да­я­тель бла­го­сло­ве­ния Бо­жия на доб­рые де­ла, ис­пра­ши­ва­ю­щий лю­дям ми­ло­сти Бо­жий; Иере­ми­ил – воз­вы­ше­ние к Бо­гу (3Езд.4:36).

На ико­нах Ар­хан­ге­лы изо­бра­жа­ют­ся в со­от­вет­ствии с ро­дом их слу­же­ния:

Ми­ха­ил – по­пи­ра­ет но­га­ми диа­во­ла, в ле­вой ру­ке дер­жит зе­ле­ную фини­ко­вую ветвь, в пра­вой – ко­пье с бе­лой хо­руг­вью (ино­гда пла­мен­ный меч), на ко­то­рой на­чер­тан черв­ле­ный крест.

Гав­ри­ил – с рай­ской вет­вью, при­не­сен­ной им Пре­свя­той Де­ве, или со све­тя­щим­ся фо­на­рем в пра­вой ру­ке и зер­ка­лом из яс­пи­са – в ле­вой.

Ра­фа­ил – дер­жит со­суд с це­ли­тель­ны­ми сна­до­бья­ми в ле­вой ру­ке, а пра­вой ве­дет То­вию, несу­ще­го ры­бу.

Ури­ил – в под­ня­той пра­вой ру­ке – об­на­жен­ный меч на уровне гру­ди, в опу­щен­ной ле­вой ру­ке – "пла­мень ог­нен­ный".

Се­ла­фи­ил – в мо­лит­вен­ном по­ло­же­нии, смот­ря­щий вниз, ру­ки сло­же­ны на гру­ди.

Иегу­ди­ил – в дес­ни­це дер­жит зо­ло­той ве­нец, в шуй­це – бич из трех крас­ных (или чер­ных) вер­вий.

Вара­хи­ил – на его одеж­де мно­же­ство ро­зо­вых цве­тов.

Иере­ми­ил – дер­жит в ру­ке ве­сы. 


См. так­же: "Со­бор свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла и про­чих небес­ных сил бес­плот­ных" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.