Канон святителям Иоанну и Феодору, епископам Суздальским, чудотворцам

Припев: Святи́телие Иоáнне и Феóдоре, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 июня (08 июня ст. ст.); 28 октября (15 октября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Просвети́ся Боже́ственным манове́нием, я́ко светоза́рное со́лнце на восто́ке, в Су́ждальстей стране́ пресла́вная па́мять ва́ша, сла́внии чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, моли́теся Го́сподеви о чту́щих ва́с.

Луча́ми чуде́сными и све́тлостьми Пра́веднаго Со́лнца осиява́еми и прему́дростию Боже́ственною украси́вшеся, Иоа́нне и Фео́доре блаже́ннии, непоро́чным житие́м Бо́гу угоди́сте, сего́ ра́ди от Него́ досто́йно просла́вистеся, моли́теся о творя́щих па́мять ва́шу.

Отцы́ си́рым в ми́ре се́м яви́стеся, вдо́вам и ни́щим пита́телие, скорбя́щим уте́шителие, оби́димым засту́пницы, гра́ду на́шему покрови́телие, Иоа́нне и Фео́доре, достоблаже́ннии чудотво́рцы пресла́внии.

Богоро́дичен: К Твоему́ прибега́ю покро́ву, Пресвята́я Влады́чице, и ра́достно со Арха́нгелом зову́ Ти́: ра́дуйся, Све́т ми́рови ро́ждшая, ра́дуйся, стено́ и покро́ве все́х на́с, Бо́га, я́ко Благоде́теля, за ны́ моли́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Фео́доре блаже́нне и Иоа́нне досточу́дне, я́ко иму́ще дерзнове́ние ко Го́споду, святи́телие преподо́бнии, моли́теся о на́с спасти́ся на́м, ве́рою честву́ющим свяще́нную па́мять ва́шу.

А́нгели земни́и, челове́цы Небе́снии ста́ду ва́шему яви́стеся, воздержа́нием бо и́стинным и моли́твою неукло́нною взыдо́сте в Вы́шний гра́д доброде́тели, иде́же Присносу́щнаго наслажда́етеся пото́ка.

Вопие́м ва́м, святи́и чудотво́рцы, Иоа́нне и Фео́доре святи́телие, соверша́ющим па́мять ва́шу моли́теся дарова́ти очище́ние грехо́в, священнопропове́дницы су́ще Богоно́снии.

Богоро́дичен: Ма́ти Чи́стая Христа́ Бо́га и Неискусобра́чная, Неве́сто Неневе́стная, Того́ моли́ спасти́ ду́ши пою́щих Тя́.

Конда́к, гла́с 8:

Я́ко доброде́телей учи́тели, моли́твами ва́шими подае́те чту́щим ва́с любо́вию доброде́телей исправле́ние и собла́знов избавле́ние.

Седа́лен, гла́с 3:

Сосу́ди честни́и воздержа́ния и бога́тства некра́домаго, благоче́стия, показа́стеся, вои́стинну чудотво́рцы вели́цыи, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, безстра́стием житие́ просвети́вше, тре́бующим чуде́с лучи́ испуща́юще оби́льно, Христа́ Бо́га моли́те дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Ки́йждо, иде́же спаса́ется, та́мо пра́ведно и притека́ет, и ко́е ино́е таково́е прибе́жище, я́ко Ты́, Богоро́дице, покрыва́ющее ду́ши на́ша.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Торжество́ ва́ше свяще́нное соверша́юще, со слеза́ми притека́ем к ра́кам честны́х моще́й ва́ших и смире́нно мо́лим: святи́и чудотво́рцы, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, хода́тайствуйте за на́с ко Го́споду.

Еди́ницу Несозда́нную богосло́вити науча́юще, Треми́ Ли́цы разделя́ему, Непресеко́му и Несмеше́нну, просвеща́юще благочести́выя свяще́нными уче́нии ва́шими.

Ра́достно Го́рняго Иерусали́ма достиго́сте, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, в не́мже ны́не живу́ще и со А́нгелы лику́юще, помина́йте творя́щих ве́рою святу́ю па́мять ва́шу.

Богоро́дичен: Свяще́нный ли́к проро́чески проявля́ше сдале́че хотя́щую Тя́ бы́ти Бо́жию и́стинную Роди́тельницу, Чи́стая, вы́шшую Херуви́м и всея́ тва́ри.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Новоявле́нни просия́сте святи́и чудотво́рцы, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, па́че со́лнца в Су́ждальстей земли́, ра́дуется же свята́я Це́рковь, име́ющи в себе́ нетле́нныя ва́ша мо́щи, точа́щия исцеле́ния бога́тно с ве́рою притека́ющим к ра́кам моще́й ва́ших.

Напои́вше ду́ши ва́ша сле́зными пото́ки, соде́ясте и́х, святи́и чудотво́рцы, плодоно́сны доброде́тели вся́кия, износя́ще чуде́с показа́ньми, пресла́внии.

Ма́тере Бо́жии Це́ркве красота́ и велеле́пие бы́сте, Богопропове́дницы святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, пе́нием и благоле́пием сию́ украси́вше, и ту́ почи́сте о Го́споде, и неотсту́пно с на́ми пребыва́ете, за ны́ моля́щеся.

Богоро́дичен: Еди́наго от Тро́ицы Пребоже́ственныя, Пречи́стая, родила́ еси́, из Тебе́ пло́тию я́вльшагося на́м, благоволе́нием ро́ждшагося и де́йством Ду́ха Пресвята́го, Де́во Ма́ти.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Госпо́дня ра́дуется Це́рковь и весели́тся сла́вный гра́д Су́ждаль, име́я в себе́ чудотво́рныя мо́щи ва́ша, святи́телие преблаже́ннии, Иоа́нне и Фео́доре, моли́теся Го́споду о чту́щих ва́с.

Апо́столом бы́сте подо́бницы, святи́телем удобре́ние, и́ноком сла́ва, по́стником утвержде́ние, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, ны́не же моли́теся Го́споду за гра́д и лю́ди, притека́ющия к ра́кам честны́х моще́й ва́ших.

Любе́зно плоды́ благоразу́мия возде́ласте, и служи́телие Влады́це Христу́ яви́стеся, и просвети́сте свои́м уче́нием Су́ждальскую страну́, и ра́зуму научи́сте Богоразу́мия, ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную.

Богоро́дичен: Умертви́, Пренепоро́чная Де́во, молю́ Тя́, пло́ти моея́ душетле́нныя стра́сти, ро́ждшая пло́тию безстра́стия Исто́чника, Христа́ Бо́га.

Конда́к, гла́с 8:

Боже́ственных и пречестны́х святи́телей Христо́вых и чудотво́рцев Иоа́нна и Фео́дора, ве́рнии, пою́ще, да ублажи́м, я́ко дне́сь, в па́мять и́х притека́юще к ра́кам моще́й и́х, мо́лим многообра́зных на́с обстоя́ний изба́вити, да вопие́м ва́м: ра́дуйтеся, гра́ду на́шему и Це́ркви Христо́вей вели́кое утвержде́ние.

И́кос:

И́же Боже́ственными добро́тами осиява́еми, святи́телие достосла́внии Иоа́нне и Фео́доре, чуде́с лучи́ повсю́ду испуща́юще, и я́ко ре́ки благоче́стия яви́шася, и уче́нием всю́ зе́млю напои́ша, те́мже, соше́дшеся благоче́стно, ва́с почита́ем и приле́жно мо́лим: ра́дуйтеся, гра́ду на́шему и Це́ркви Христо́вей вели́кое утвержде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Ревни́телю Илии́ и Богови́дцу Моисе́ю возревнова́вше, е́реси нача́льников посрами́сте и неве́рных уче́нием просвети́сте, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре достоблаже́ннии, вопию́ще Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Го́рдаго зми́я смире́нием свои́м смири́вше, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, возвыша́еми к Бо́гу чи́стыми ва́шими ра́зумы, те́мже ва́с почита́ем, вопию́ще Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ору́жием ва́ших моли́тв, святи́и чудотво́рцы, победи́вше бе́сы лука́выя, с Небесе́ благода́ть прия́сте исцеля́ти неду́ги и прогоня́ти бе́сы притека́ющим к ва́м ве́рою и взыва́ющим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Непреста́нно моли́, Чи́стая, со святи́тели проше́дшаго из чре́сл Твои́х Христа́, Бо́га на́шего, изба́вити от ле́сти диа́вола пою́щия Тя́, Влады́чице, и вопию́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Архиере́йства ма́стию умаще́ннии, сосу́ди чи́стии и бога́тства некра́домая яви́стеся, благоче́стия святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, но, я́ко иму́ще дерзнове́ние ко Го́споду, моли́теся о на́с, пою́щих и превознося́щих Христа́ во ве́ки.

Наста́ ны́не честна́я ва́ша па́мять, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, свети́льницы бо яви́стеся све́тлии, я́коже и пречу́дный святи́тель и учи́тель Росто́вский Лео́нтий, чудотво́рец, с ни́мже вку́пе пребыва́юще, и на́с озари́те моли́твами ва́шими, Христа́ хва́лящих и превознося́щих во ве́ки.

Кре́постию Христо́вою возмого́сте держа́ву низложи́ти и си́лу вра́жию, и похвалу́ побе́дную, по́чести прия́сте, и сы́нове бы́сте Трисо́лнечнаго Све́та, святи́телие вели́цыи Иоа́нне и Фео́доре, помози́те на́м, ве́рою призыва́ющим ва́с и превознося́щим Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Си́це, раби́ Твои́, Пресвята́я Де́во, со А́нгелом вопие́м Ти́: ра́дуйся, ски́ние Бо́жия Сло́ва; ра́дуйся, ору́жие и престо́ле; ра́дуйся, горо́ приосене́нная, от нея́же отсече́н Ка́мень Христо́с.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Духо́внии орга́ни, Боже́ственным манове́нием озаря́еми, свети́льницы всезлати́и, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, неисце́льныя стра́сти на́ша и боле́зни исцели́те и испроси́те у Христа́ Спа́са, да моли́твами ва́шими ми́лость полу́чим ны́не и в Де́нь воздая́ния.

Ору́жием ва́ших моли́тв, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, исцели́те на́ша неду́ги и боле́зни отжени́те притека́ющим с ве́рою к цельбоно́сным ра́кам моще́й ва́ших.

Красне́йшее прозябе́ние бы́вше, вели́цыи чудотво́рцы, в дому́ Бо́жии, я́ко фи́никсы, прозябо́сте, доброде́тельми украше́ннии, и плоды́ чуде́сными ми́р облагоуха́ете.

Струя́ми уче́ний ва́ших загради́вше му́тная нечести́вых уче́ния, я́ко река́ показа́стеся ми́рная, благоче́стием напая́юще составле́ния ве́рных, святи́телие вели́цыи и чудотво́рцы, Иоа́нне и Фео́доре Богоблаже́ннии.

Богоро́дичен: Ада́мов Соде́тель от крове́й Твои́х чи́стых зи́ждется и млеко́м пита́ется, пита́яй вся́кое дыха́ние, Де́во Богоро́дице, те́мже, я́ко Богома́терь Тя́ сла́вяще, ве́рою пе́снь воспева́ем.

Иоа́нн Суздальский

Свя­ти­тель Иоанн, епи­скоп Суз­даль­ский, с юных лет по­сту­пил в один из мо­на­сты­рей го­ро­да Суз­да­ля. За доб­ро­де­тель­ную и сми­рен­ную жизнь свя­ти­тель в 1350 го­ду был по­став­лен пер­вым епи­ско­пом Суз­даль­ским и Ни­же­го­род­ским. Епи­скоп Иоанн удо­сто­ил­ся ве­ли­кой ми­ло­сти Бо­жи­ей: во вре­мя Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии Суз­даль­ский князь Бо­рис Кон­стан­ти­но­вич ви­дел, как Ан­гел Бо­жий со­слу­жил свя­ти­те­лю. Свя­ти­тель Иоанн из­ве­стен сво­ей лю­бо­вью к бед­ня­кам и боль­ным; за бед­ных он хо­да­тай­ство­вал пе­ред кня­зья­ми об умень­ше­нии на­ло­гов, для боль­ных устра­и­вал бо­га­дель­ни и боль­ни­цы. Мно­го за­бо­тил­ся свя­ти­тель о про­све­ще­нии хри­сти­ан­ской ве­рой язы­че­ской морд­вы. По­сле при­со­еди­не­ния Суз­да­ля к Мос­ков­ской мит­ро­по­лии свя­ти­тель Иоанн при­нял схи­му и уда­лил­ся в Бо­го­люб­ский мо­на­стырь. Там он жил уеди­нен­но и мир­но скон­чал­ся. У гро­ба свя­ти­те­ля за­сви­де­тель­ство­ва­ны мно­го­чис­лен­ные ис­це­ле­ния.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Иоан­на, епи­ско­па Суз­даль­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Фео́дор Ростовский и Суздальский

Свя­ти­тель Фе­о­дор, епи­скоп Суз­даль­ский, был ро­дом из Гре­ции. Он при­был в Ки­ев­скую Русь из Кон­стан­ти­но­по­ля в сви­те ду­хов­ных лиц, со­про­вож­дав­ших свя­ти­те­ля Ми­ха­и­ла, мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го (†992; па­мять 30 сен­тяб­ря/13 ок­тяб­ря), ко­то­рый кре­стил ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра в 987 го­ду в Кор­су­ни. По сви­де­тель­ству Корм­чей XIII ве­ка, спи­сок с еще бо­лее древ­ней, рав­ноап­о­столь­ный ве­ли­кий князь Вла­ди­мир (†1015 г.) го­во­рил о се­бе: «При­ем Свя­тое Кре­ще­ние и про­сла­ви Бо­га, яко спо­до­би­ти при­я­ти та­ко­вую бла­го­дать прео­свя­щен­ным мит­ро­по­ли­том Ми­хаи­лом, и взях его, пер­во­го мит­ро­по­ли­та, от пат­ри­ар­ха и от все­го со­бо­ра, по­чтен­на­го лам­па­дою и са­ком, яко вто­ро­го пат­ри­ар­ха, с ним же кре­стих всю Рус­скую зем­лю».

По­сле Кре­ще­ния ки­ев­лян ле­том 988 го­да ве­ли­кий князь Вла­ди­мир вме­сте с сы­но­вья­ми и пер­вым мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Ми­ха­и­лом объ­ез­жа­ли рус­ские го­ро­да, рев­но­стно рас­про­стра­няя хри­сти­ан­ство. В Чер­ни­гов, Бел­го­род, Пе­ре­яс­лавль, Нов­го­род, Вла­ди­мир Во­лын­ский бы­ли по­став­ле­ны епи­ско­пы. В 990 го­ду мит­ро­по­лит Ми­ха­ил по­свя­тил в сан епи­ско­па со­про­вож­дав­ше­го его свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра и на­зна­чил его на но­во­устро­ен­ную ка­фед­ру в Ро­сто­ве Ве­ли­ком.

Ру­ко­пис­ное жи­тие свя­ти­те­ля Леон­тия Ро­стов­ско­го (†1164; па­мять 23 мая/5 июня) сви­де­тель­ству­ет: «Бысть пер­вый епи­скоп Ро­сто­ву Фе­о­дор и кре­сти Рос­тов­скую зем­лю и Суз­даль­скую».

Свя­ти­тель Фе­о­дор сра­зу же при­сту­пил к стро­и­тель­ству пер­во­го в Ро­сто­ве хрис­ти­ан­ско­го хра­ма, пер­во­на­чаль­но де­ре­вян­но­го. Он был освя­щен в честь Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и про­сто­ял 168 лет.

Ро­стов­ские жи­те­ли вна­ча­ле, бу­дучи еще языч­ни­ка­ми, до­воль­но вра­ждеб­но встре­ти­ли и са­мо­го ар­хи­пас­ты­ря, и все его на­чи­на­ния. Мно­же­ство обид при­шлось вы­не­сти свя­ти­те­лю от идо­ло­по­клон­ни­ков, под­стре­ка­е­мых волх­ва­ми. При­тес­не­ния с их сто­ро­ны все уве­ли­чи­ва­лись, по­это­му в 992 го­ду епи­скоп Фе­о­дор вы­нуж­ден был по­ки­нуть Ро­стов Ве­ли­кий.

По вы­ра­же­нию Сте­пен­ной кни­ги, свя­ти­тель «из­не­мог» от упор­ных языч­ни­ков и «невер­ных лю­дей», не при­ни­мав­ших Кре­ще­ния.

Свя­ти­тель Фе­о­дор по­се­лил­ся в мест­но­сти, где позд­нее воз­ник го­род Суз­даль. В крат­ком ру­ко­пис­ном ска­за­нии о свя­ти­те­ле Фе­о­до­ре, хра­нив­шем­ся в риз­ни­це суз­даль­ской со­бор­ной церк­ви, по­вест­ву­ет­ся: «При­ям свя­ти­тель Фе­о­дор паст­ву сло­вес­ных овец в Суж­даль­ской стране и, ви­дя их по­мра­чен­ны­ми, на­чал, воз­ла­гая на Бо­га упо­ва­ние, се­я­ти се­мя сло­ва Бо­жия, идоль­ские ка­пи­ща раз­ру­шая; хра­мы же свя­тые во сла­ву Бо­жию со­зи­дая и укра­шая. Зря­ще бо на­ро­ди бо­го­угод­ное жи­тие его и крот­кий нрав, и слы­ша бо­го­дух­но­вен­ное уче­ние его, по пре­мно­гу удив­ля­ши­ся, об­ра­ща­ху­ся в ве­ру Хри­сто­ву и прии­ма­ху Свя­тое Кре­ще­ние». Та­ким об­ра­зом, Суз­даль­ская мест­ность, вхо­див­шая в то вре­мя и в по­сле­ду­ю­щие два сто­ле­тия в со­став Ро­стов­ской епар­хии, обя­за­на хри­сти­ан­ским про­све­ще­ни­ем свя­ти­те­лю Фе­о­до­ру, ко­то­рый по­это­му и был по­име­но­ван впо­след­ствии Суз­даль­ским.

Так как по спис­кам Ро­стов­ских епи­ско­пов XIV ве­ка преж­де св. Леон­тия три ра­за по­став­ля­ет­ся в Ро­сто­ве Фе­о­дор, то это по­да­ет мысль, что св. Фе­о­дор из суз­даль­ско­го уеди­не­ния сно­ва воз­вра­ща­ет­ся в Ро­стов на ка­фед­ру. Это под­твер­ж­да­ет­ся и ру­ко­пис­ным жи­ти­ем св. Леон­тия; здесь ска­за­но о рав­ноап­о­столь­ном кн. Вла­ди­ми­ре: «Фе­о­до­ра епи­ско­па посла в Ро­стов с кня­зем Бо­ри­сом». По­сколь­ку же из­вест­но, что св. кн. Бо­рис был по­слан в Ро­стов в 1010 го­ду на ме­сто кня­зя Яро­сла­ва, по­сту­пив­ше­го в Нов­го­род; то при­бы­тие св. Фе­о­до­ра в Рос­тов вме­сте с кня­зем Бо­ри­сом бы­ло так­же не преж­де 1010 го­да. В этот раз он про­был в Ро­сто­ве, ве­ро­ят­но, до 1014 го­да, по­ка не вы­зван был кн. Бо­рис боль­ным от­цом в Ки­ев. Стра­даль­че­ская кон­чи­на св. кн. Бо­ри­са и по­сле­до­вав­шая за нею кро­ва­вая борь­ба Яро­сла­ва с бра­то­убий­цей Свя­то­пол­ком бы­ли бла­го­при­ят­ны толь­ко для фа­на­ти­ков язы­че­ства, и бла­жен­но­му епи­ско­пу труд­но бы­ло в та­кое вре­мя удер­жать­ся в Ро­сто­ве. В по­мя­ну­том жи­тии св. Леон­тия ска­за­но, что бла­жен­ный Фе­о­дор, при­быв с кня­зем Бо­ри­сом в Ро­стов, хо­тя усерд­но тру­дил­ся над про­све­ще­ни­ем на­ро­да свя­той ве­рой, но неве­рие глу­бо­ко пу­сти­ло кор­ни в на­ро­де, про­по­вед­ник «из­гнан бысть».

Епи­скоп Фе­о­дор пре­ста­вил­ся в Суз­да­ле, но ле­то­пи­си не со­об­ща­ют го­да его бла­жен­ной кон­чи­ны; по неко­то­рым со­по­ста­ви­мым дан­ным ее мож­но от­не­сти не позд­нее 1023 го­да.

Да­та про­слав­ле­ния свя­ти­те­ля точ­но неиз­вест­на, но в со­от­вет­ствии с древ­ним пре­да­ни­ем об­ре­те­ние его свя­тых мо­щей про­изо­шло еще до на­ше­ствия ха­на Ба­тыя, то есть до 1237 го­да.

В 1754 го­ду епи­скоп Суз­даль­ский Пор­фи­рий пред­ла­гал Свя­тей­ше­му Си­но­ду осви­де­тель­ство­вать мо­щи епи­ско­па Фе­о­до­ра. Ука­зом от 27 ав­гу­ста 1755 го­да Свя­тей­ший Си­нод по­ста­но­вил: «Нет ни­ка­ко­го сум­ни­тель­ства, вновь осви­де­тель­ст­во­вать несть по­тре­бы, а оста­вить в та­ком же, как до­ныне бы­ли, со­сто­я­нии и по­чи­та­нии».

В 1794 го­ду ста­ра­ни­я­ми прео­свя­щен­но­го ар­хи­епи­ско­па Вла­ди­мир­ско­го и Суз­даль­ско­го Вик­то­ра нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра бы­ли по­ло­же­ны в ра­ку из по­зо­ло­чен­но­го се­реб­ра и от­кры­то по­чи­ва­ли с тех пор по ле­вую сто­ро­ну от ико­но­ста­са в суз­даль­ском со­бор­ном хра­ме в честь Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы.

Над мо­щами свя­ти­те­ля еще с 1635 го­да су­ще­ству­ет на­стен­ная над­пись:
«В ле­то 6948 пер­вый бла­го­вер­ный и ве­ли­кий князь Вла­ди­мир про­све­ти Суз­даль­скую зем­лю Свя­тым Кре­ще­ни­ем и паст­ву вру­чи епи­ско­пу Фе­о­до­ру».

Над гроб­ни­цей свя­ти­те­ля, по­чив­ше­го в Суз­да­ле, в XVI ве­ке воз­ло­жен был до­ро­гой по­кров с та­кой ши­той над­пи­сью: «Ле­та 7089 (1581), мо­лясь Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це и ве­ли­ко­му чу­до­твор­цу епи­ско­пу Фе­о­до­ру Суз­даль­ско­му, по­ло­жи­ла сей по­кров на ве­ли­ка­го чу­до­твор­ца епи­ско­па Фе­о­до­ра кня­зя Вла­ди­ми­ра Анд­ре­еви­ча кня­ги­ня Ев­прак­сия». В 1633 го­ду Суз­даль­ский ар­хи­епи­скоп пи­сал в Суз­даль­ский Де­ви­чий мо­на­стырь: «Мо­лит­вы ве­ли­ких свя­ти­те­лей чу­до­твор­цев Суз­даль­ских Иоан­на и Фе­одо­ра да бу­дут с ва­ми».

Но без­бож­ная го­ди­на 20-го ве­ка кос­ну­лась и Суз­даль­ско­го со­бо­ра. В со­вет­ское вре­мя он был за­крыт и на­чал при­хо­дить в за­пу­сте­ние. Как ча­сто слу­ча­лось, мо­щи свя­ти­те­ля для ате­и­сти­че­ской про­па­ган­ды бы­ли вы­став­ле­ны в му­зее. Лишь в 60-х го­дах 20-го ве­ка на­ча­лась ре­став­ра­ция со­бо­ра, а пер­вые тор­же­ствен­ные бо­го­слу­же­ния в со­бо­ре про­шли в 1991 го­ду. К сча­стью мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра со­хра­ни­лись и бы­ли пе­ре­да­ны Церк­ви. Од­на­ко, в на­сто­я­щее вре­мя со­бор Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы на­хо­дит­ся в сов­мест­ном ве­де­нии Пра­во­слав­ной Церк­ви и Вла­ди­ми­ро-Суз­даль­ско­го му­зея-за­по­вед­ни­ка, и хо­тя в хра­ме про­во­дят­ся ре­гу­ляр­ные служ­бы, но в осталь­ное вре­мя он от­крыт толь­ко как му­зей­ная экс­по­зи­ция. По­это­му ныне чест­ные мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра по­чи­ва­ют в Ка­зан­ском хра­ме на Тор­го­вой пло­ща­ди го­ро­да Суз­да­ля.

Служ­ба свя­ти­те­лю Фе­о­до­ру, а так­же его жи­тие на­пи­са­ны ино­ком Гри­го­ри­ем, под­ви­зав­шим­ся в Суз­даль­ском Ев­фи­ми­е­вом мо­на­сты­ре, ос­но­ван­ном в XIV ве­ке.