Канон святителю Феодору Суждальскому

Припев: Святи́телю, о́тче Феóдоре, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 июня (08 июня ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Непоро́чным твои́м житие́м Христу́ Бо́гу благоугоди́л еси́, всеблаже́нне Фео́доре, Его́же ны́не моли́ о рабе́х твои́х, ве́рою почита́ющих всечестну́ю твою́ па́мять.

Прему́дростию, досточу́дне, украша́яся и ра́зумом просвеща́яся, смире́нием же се́рдца и высото́ю жития́ красу́яся, Фео́доре, в Небе́сныя селе́ния преше́л еси́.

Избра́н бы́в Го́сподем служи́ти честно́му Ева́нгелию, блаже́нне Фео́доре, во благоразу́мии лю́ди уче́нии прему́дрыми, о́тче, возрасти́л еси́.

Богоро́дичен: Му́дрость Пренебе́сную, и Сло́во Присносу́щное, и Врача́ все́х Христа́ ро́ждшая, Де́во, стру́пы и я́звы души́ моея́ исцели́ лю́тыя.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Моли́ся Вседержи́телю изба́вится ста́ду твоему́ от наве́та вра́жия, прему́дре Фео́доре, моли́твами твои́ми.

Гро́б, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, в наде́жде на по́мощь твою́ на́с укрепля́ет, и упова́нием обвеселя́ет ве́рныя, святи́телю пресла́вне и всече́стне Фео́доре.

Всеблаже́нне Фео́доре, дерзнове́ние име́я к Триипоста́сному Божеству́, непреста́нно моли́ся о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Зижди́тель мо́й во чре́ве Твое́м зи́ждется, и млеко́м пита́ется, пита́яй вся́кое дыха́ние, Ма́ти Де́во Богоро́дице.

Седа́лен, гла́с 3:

Ко Го́споду обраще́нны име́я о́чи серде́чныя, вся́, я́же на земли́, оста́вил еси́ и, мно́ги труды́ во свое́м житии́ подъя́в, вся́кия добро́ты оби́тель показа́лся еси́, те́мже, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богоро́дичен: Небе́сная веселя́хуся и земна́я с тре́петом ужаса́хуся, егда́ Безпло́тным ра́дость Тебе́ принесе́, Богоро́дице. Те́мже со А́нгелом Тебе́ вопие́м: ра́дуйся, Чи́стая, Бо́жие жили́ще.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Млеко́м уче́ний твои́х, Фео́доре, жа́ждушия духо́внаго просвеще́ния ду́ши напои́л еси́ и бы́л еси́ на́м просвети́тель и пути́ спасе́ния указа́тель пречу́дный.

Ты́ испо́лнен Свята́го Ду́ха, свяще́нне о́тче Фео́доре, лука́выя ду́хи от челове́к отгна́л еси́, ве́рныя же духо́вными уче́нии твои́ми просвети́л еси́.

Источи́л еси́, святи́телю, уче́ния ре́ки живо́тнаго и вся́ку ду́шу благочести́вых напои́л еси́.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Пресвята́я Де́во, Го́рних чино́в удивле́ние, проро́ческая про́поведь, апо́стольская немо́лчная уста́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, И́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Моли́, святи́телю, изба́витися ве́чнаго муче́ния па́мять твою́ любо́вию почита́ющим.

Бо́жия боже́ственне соверша́я, и чисте́йшим по́мыслом чи́стым прикаса́яся, непоро́чен яви́лся еси́, служа́ Бо́гови, я́ко Бо́жий святи́тель свяще́ннейший.

Не пре́зри, святи́телю Фео́доре, притека́ющих к предста́тельству твоему́ и все́м поле́зная моли́твами твои́ми испроси́.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да сохрани́т гра́д се́й и лю́ди заступле́нием Твои́м.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Неукло́нным ра́зумом простира́лся ко Христу́ Бо́гу, многоко́зненнаго врага́ стре́лы притупи́л еси́, Фео́доре, о́тче на́ш.

Разреши́ ны́ от грехо́вных соу́з и зо́л безчи́сленных моли́твами твои́ми, святи́телю Фео́доре.

Боже́ственным поуча́яся, в мы́сленная же свята́я святы́х восходя́, ве́рных озари́л еси́ смы́слы, откры́в и́м та́инство Пресвяты́я Тро́ицы, свяще́нный о́тче Фео́доре.

Богоро́дичен: Воспо́йте, вси́ ве́рнии, по́йте же Возсия́вшему боголе́пно из чре́ва Неискусому́жныя.

Конда́к, гла́с 3:

Я́ко ве́лие со́лнце, возсия́ пресла́вная па́мять твоя́, прему́дре Фео́доре, в не́йже подава́еши в беда́х су́щим спасе́ние, притека́ющим к тебе́ усе́рдно, благода́тию, е́юже облагодати́ тя́ Христо́с в жи́зни несконча́емой.

И́кос:

Духо́вныя ра́ди му́дрости, Правосла́вныя ве́ры учи́тель яви́лся еси́, Фео́доре всеблаже́нне, чистоты́ же ра́ди душе́вныя и теле́сныя, досто́йна архиере́йства обре́те тя́ Христо́с Бо́г, и упа́сл еси́ вруче́нную ти́ па́ству, по преставле́нии же чуде́с дарова́нием обогати́лся еси́. И на́с прича́стники благода́ти сотвори́, е́юже облагодати́ тя́ Христо́с в жи́зни несконча́емой.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Боже́ственными заря́ми светоно́сными при́сно озаря́я ду́ши на́ша, научи́ на́с пе́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Дрема́ние от о́чию на́шею оттря́с, Боже́ственными же бодростьми́ сердца́ на́ша оживи́в, непреста́нно пе́ти укрепи́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Сы́н дне́ бы́в, святи́телю, труды́ ва́ра дневна́го поне́сл еси́, и́хже ра́ди благода́ть исцеле́ния прие́м, ще́дро подае́ши ю́ пою́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Пло́тию ро́ждши Безпло́тнаго, Богоро́дице Пречи́стая, стра́сти утоли́, Де́во, в сердца́х все́х, пою́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Оста́вил еси́, святи́телю, вся́ жите́йския сла́сти, сего́ ра́ди от дре́ва живо́тнаго причаща́ешися во ве́ки.

Влады́це твоему́ Христу́ подо́битися ревну́я и труды́ к трудо́м в де́лании за́поведей Его́ прилага́я, испо́лнь плодо́в благи́х, о́тче, в Вы́шняя преше́л еси́ поко́ища.

Потща́лся еси́ души́ неве́рных под и́го Христо́во подклони́ти, Фео́доре, те́мже яви́лся еси́ сто́лп Це́ркве, непоколеби́мый во ве́ки.

Богоро́дичен: Тобо́ю на́м, Де́во Пречи́стая, све́т возсия́, во тьме́ седя́щим, и отпуще́ние согреше́ний устро́ися: Ты́ бо Зижди́теля, все́х Бо́га, родила́ еси́, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти, Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Вседержи́телю Го́споди, моли́твами Твоего́ уго́дника прости́ на́м грехо́в на́ших мно́жество, да непреста́нно Тя́, ве́рнии, велича́ем.

Вседержи́теля и Го́спода о на́с моли́, святи́телю Фео́доре, дарова́ти на́м оставле́ние прегреше́ний, да Того́ очище́нными уста́ми непреста́нно велича́ем.

Святи́тельский престо́л во гра́де на́шем пе́рвый украси́л еси́ све́тло, в не́м же пожи́в, я́ко А́нгел, святы́м житие́м и уче́нием Боже́ственным освяти́л еси́ лю́ди, Богому́дре.

Богоро́дичен: Милосе́рдая Госпоже́ Де́во Богоро́дице, ро́ждшееся из Тебе́ Сло́во па́че сло́ва непреста́нно моли́ спасти́ся на́м, да Тя́ непреста́нно велича́ем.

Свети́лен:

Яви́лся еси́ ны́не в па́мяти твое́й гра́ду Су́ждалю, святи́телю Фео́доре, сто́лп непоколеби́мый и стена́ неруши́мая, боля́щим утеше́ние, гре́шников спору́чниче, Бо́гу приле́жно за ны́ моля́щийся.

Богоро́дичен: Христа́ на́м родила́ еси́, Пречи́стая Влады́чице, Богора́дованная Де́во, спаси́ гра́д и лю́ди на Тя́ упова́ющия, Богоро́дице Пренепоро́чная.

Свя­ти­тель Фе­о­дор, епи­скоп Суз­даль­ский, был ро­дом из Гре­ции. Он при­был в Ки­ев­скую Русь из Кон­стан­ти­но­по­ля в сви­те ду­хов­ных лиц, со­про­вож­дав­ших свя­ти­те­ля Ми­ха­и­ла, мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го (†992; па­мять 30 сен­тяб­ря/13 ок­тяб­ря), ко­то­рый кре­стил ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра в 987 го­ду в Кор­су­ни. По сви­де­тель­ству Корм­чей XIII ве­ка, спи­сок с еще бо­лее древ­ней, рав­ноап­о­столь­ный ве­ли­кий князь Вла­ди­мир (†1015 г.) го­во­рил о се­бе: «При­ем Свя­тое Кре­ще­ние и про­сла­ви Бо­га, яко спо­до­би­ти при­я­ти та­ко­вую бла­го­дать прео­свя­щен­ным мит­ро­по­ли­том Ми­хаи­лом, и взях его, пер­во­го мит­ро­по­ли­та, от пат­ри­ар­ха и от все­го со­бо­ра, по­чтен­на­го лам­па­дою и са­ком, яко вто­ро­го пат­ри­ар­ха, с ним же кре­стих всю Рус­скую зем­лю».

По­сле Кре­ще­ния ки­ев­лян ле­том 988 го­да ве­ли­кий князь Вла­ди­мир вме­сте с сы­но­вья­ми и пер­вым мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Ми­ха­и­лом объ­ез­жа­ли рус­ские го­ро­да, рев­но­стно рас­про­стра­няя хри­сти­ан­ство. В Чер­ни­гов, Бел­го­род, Пе­ре­яс­лавль, Нов­го­род, Вла­ди­мир Во­лын­ский бы­ли по­став­ле­ны епи­ско­пы. В 990 го­ду мит­ро­по­лит Ми­ха­ил по­свя­тил в сан епи­ско­па со­про­вож­дав­ше­го его свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра и на­зна­чил его на но­во­устро­ен­ную ка­фед­ру в Ро­сто­ве Ве­ли­ком.

Ру­ко­пис­ное жи­тие свя­ти­те­ля Леон­тия Ро­стов­ско­го (†1164; па­мять 23 мая/5 июня) сви­де­тель­ству­ет: «Бысть пер­вый епи­скоп Ро­сто­ву Фе­о­дор и кре­сти Рос­тов­скую зем­лю и Суз­даль­скую».

Свя­ти­тель Фе­о­дор сра­зу же при­сту­пил к стро­и­тель­ству пер­во­го в Ро­сто­ве хрис­ти­ан­ско­го хра­ма, пер­во­на­чаль­но де­ре­вян­но­го. Он был освя­щен в честь Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и про­сто­ял 168 лет.

Ро­стов­ские жи­те­ли вна­ча­ле, бу­дучи еще языч­ни­ка­ми, до­воль­но вра­ждеб­но встре­ти­ли и са­мо­го ар­хи­пас­ты­ря, и все его на­чи­на­ния. Мно­же­ство обид при­шлось вы­не­сти свя­ти­те­лю от идо­ло­по­клон­ни­ков, под­стре­ка­е­мых волх­ва­ми. При­тес­не­ния с их сто­ро­ны все уве­ли­чи­ва­лись, по­это­му в 992 го­ду епи­скоп Фе­о­дор вы­нуж­ден был по­ки­нуть Ро­стов Ве­ли­кий.

По вы­ра­же­нию Сте­пен­ной кни­ги, свя­ти­тель «из­не­мог» от упор­ных языч­ни­ков и «невер­ных лю­дей», не при­ни­мав­ших Кре­ще­ния.

Свя­ти­тель Фе­о­дор по­се­лил­ся в мест­но­сти, где позд­нее воз­ник го­род Суз­даль. В крат­ком ру­ко­пис­ном ска­за­нии о свя­ти­те­ле Фе­о­до­ре, хра­нив­шем­ся в риз­ни­це суз­даль­ской со­бор­ной церк­ви, по­вест­ву­ет­ся: «При­ям свя­ти­тель Фе­о­дор паст­ву сло­вес­ных овец в Суж­даль­ской стране и, ви­дя их по­мра­чен­ны­ми, на­чал, воз­ла­гая на Бо­га упо­ва­ние, се­я­ти се­мя сло­ва Бо­жия, идоль­ские ка­пи­ща раз­ру­шая; хра­мы же свя­тые во сла­ву Бо­жию со­зи­дая и укра­шая. Зря­ще бо на­ро­ди бо­го­угод­ное жи­тие его и крот­кий нрав, и слы­ша бо­го­дух­но­вен­ное уче­ние его, по пре­мно­гу удив­ля­ши­ся, об­ра­ща­ху­ся в ве­ру Хри­сто­ву и прии­ма­ху Свя­тое Кре­ще­ние». Та­ким об­ра­зом, Суз­даль­ская мест­ность, вхо­див­шая в то вре­мя и в по­сле­ду­ю­щие два сто­ле­тия в со­став Ро­стов­ской епар­хии, обя­за­на хри­сти­ан­ским про­све­ще­ни­ем свя­ти­те­лю Фе­о­до­ру, ко­то­рый по­это­му и был по­име­но­ван впо­след­ствии Суз­даль­ским.

Так как по спис­кам Ро­стов­ских епи­ско­пов XIV ве­ка преж­де св. Леон­тия три ра­за по­став­ля­ет­ся в Ро­сто­ве Фе­о­дор, то это по­да­ет мысль, что св. Фе­о­дор из суз­даль­ско­го уеди­не­ния сно­ва воз­вра­ща­ет­ся в Ро­стов на ка­фед­ру. Это под­твер­ж­да­ет­ся и ру­ко­пис­ным жи­ти­ем св. Леон­тия; здесь ска­за­но о рав­ноап­о­столь­ном кн. Вла­ди­ми­ре: «Фе­о­до­ра епи­ско­па посла в Ро­стов с кня­зем Бо­ри­сом». По­сколь­ку же из­вест­но, что св. кн. Бо­рис был по­слан в Ро­стов в 1010 го­ду на ме­сто кня­зя Яро­сла­ва, по­сту­пив­ше­го в Нов­го­род; то при­бы­тие св. Фе­о­до­ра в Рос­тов вме­сте с кня­зем Бо­ри­сом бы­ло так­же не преж­де 1010 го­да. В этот раз он про­был в Ро­сто­ве, ве­ро­ят­но, до 1014 го­да, по­ка не вы­зван был кн. Бо­рис боль­ным от­цом в Ки­ев. Стра­даль­че­ская кон­чи­на св. кн. Бо­ри­са и по­сле­до­вав­шая за нею кро­ва­вая борь­ба Яро­сла­ва с бра­то­убий­цей Свя­то­пол­ком бы­ли бла­го­при­ят­ны толь­ко для фа­на­ти­ков язы­че­ства, и бла­жен­но­му епи­ско­пу труд­но бы­ло в та­кое вре­мя удер­жать­ся в Ро­сто­ве. В по­мя­ну­том жи­тии св. Леон­тия ска­за­но, что бла­жен­ный Фе­о­дор, при­быв с кня­зем Бо­ри­сом в Ро­стов, хо­тя усерд­но тру­дил­ся над про­све­ще­ни­ем на­ро­да свя­той ве­рой, но неве­рие глу­бо­ко пу­сти­ло кор­ни в на­ро­де, про­по­вед­ник «из­гнан бысть».

Епи­скоп Фе­о­дор пре­ста­вил­ся в Суз­да­ле, но ле­то­пи­си не со­об­ща­ют го­да его бла­жен­ной кон­чи­ны; по неко­то­рым со­по­ста­ви­мым дан­ным ее мож­но от­не­сти не позд­нее 1023 го­да.

Да­та про­слав­ле­ния свя­ти­те­ля точ­но неиз­вест­на, но в со­от­вет­ствии с древ­ним пре­да­ни­ем об­ре­те­ние его свя­тых мо­щей про­изо­шло еще до на­ше­ствия ха­на Ба­тыя, то есть до 1237 го­да.

В 1754 го­ду епи­скоп Суз­даль­ский Пор­фи­рий пред­ла­гал Свя­тей­ше­му Си­но­ду осви­де­тель­ство­вать мо­щи епи­ско­па Фе­о­до­ра. Ука­зом от 27 ав­гу­ста 1755 го­да Свя­тей­ший Си­нод по­ста­но­вил: «Нет ни­ка­ко­го сум­ни­тель­ства, вновь осви­де­тель­ст­во­вать несть по­тре­бы, а оста­вить в та­ком же, как до­ныне бы­ли, со­сто­я­нии и по­чи­та­нии».

В 1794 го­ду ста­ра­ни­я­ми прео­свя­щен­но­го ар­хи­епи­ско­па Вла­ди­мир­ско­го и Суз­даль­ско­го Вик­то­ра нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра бы­ли по­ло­же­ны в ра­ку из по­зо­ло­чен­но­го се­реб­ра и от­кры­то по­чи­ва­ли с тех пор по ле­вую сто­ро­ну от ико­но­ста­са в суз­даль­ском со­бор­ном хра­ме в честь Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы.

Над мо­щам свя­ти­те­ля еще с 1635 го­да су­ще­ству­ет на­стен­ная над­пись:
«В ле­то 6948 пер­вый бла­го­вер­ный и ве­ли­кий князь Вла­ди­мир про­све­ти Суз­даль­скую зем­лю Свя­тым Кре­ще­ни­ем и паст­ву вру­чи епи­ско­пу Фе­о­до­ру».

Над гроб­ни­цей свя­ти­те­ля, по­чив­ше­го в Суз­да­ле, в XVI ве­ке воз­ло­жен был до­ро­гой по­кров с та­кой ши­той над­пи­сью: «Ле­та 7089 (1581), мо­лясь Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це и ве­ли­ко­му чу­до­твор­цу епи­ско­пу Фе­о­до­ру Суз­даль­ско­му, по­ло­жи­ла сей по­кров на ве­ли­ка­го чу­до­твор­ца епи­ско­па Фе­о­до­ра кня­зя Вла­ди­ми­ра Анд­ре­еви­ча кня­ги­ня Ев­прак­сия». В 1633 го­ду Суз­даль­ский ар­хи­епи­скоп пи­сал в Суз­даль­ский Де­ви­чий мо­на­стырь: «Мо­лит­вы ве­ли­ких свя­ти­те­лей чу­до­твор­цев Суз­даль­ских Иоан­на и Фе­одо­ра да бу­дут с ва­ми».

Но без­бож­ная го­ди­на 20-го ве­ка кос­ну­лась и Суз­даль­ско­го со­бо­ра. В со­вет­ское вре­мя он был за­крыт и на­чал при­хо­дить в за­пу­сте­ние. Как ча­сто слу­ча­лось, мо­щи свя­ти­те­ля для ате­и­сти­че­ской про­па­ган­ды бы­ли вы­став­ле­ны в му­зее. Лишь в 60-ых го­дах 20-го ве­ка на­ча­лась ре­став­ра­ция со­бо­ра, а пер­вые тор­же­ствен­ные бо­го­слу­же­ния в со­бо­ре про­шли в 1991 го­ду. К сча­стью мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра со­хра­ни­лись и бы­ли пе­ре­да­ны Церк­ви. Од­на­ко, в на­сто­я­щее вре­мя со­бор Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы на­хо­дит­ся в сов­мест­ном ве­де­нии Пра­во­слав­ной Церк­ви и Вла­ди­ми­ро-Суз­даль­ско­го му­зея-за­по­вед­ни­ка, и хо­тя в хра­ме про­во­дят­ся ре­гу­ляр­ные служ­бы, но в осталь­ное вре­мя он от­крыт толь­ко как му­зей­ная экс­по­зи­ция. По­это­му ныне чест­ные мо­щи свя­ти­те­ля Фе­о­до­ра по­чи­ва­ют в Ка­зан­ском хра­ме на Тор­го­вой пло­ща­ди го­ро­да Суз­да­ля.

Служ­ба свя­ти­те­лю Фе­о­до­ру, а так­же его жи­тие на­пи­са­ны ино­ком Гри­го­ри­ем, под­ви­зав­шим­ся в Суз­даль­ском Ев­фи­ми­е­вом мо­на­сты­ре, ос­но­ван­ном в XIV ве­ке.