Канон святителю Михаилу, митрополиту Киевскому и всея Руси

Припев: Святи́телю óтче Михаи́ле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 октября (30 сентября ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Я́ко Бо́жий иера́рх и служи́тель, Вы́шняго престо́лу с ли́ки святы́х на небеси́ предстоя́, моли́ся о на́с, служа́щих богодухнове́нными пе́сньми, предста́ти с тобо́ю, иде́же весе́лие пра́ведных.

Я́ко избра́н Го́сподеви во служе́ние сла́вы Его́ на де́ло Ева́нгелия Христо́ва, о со́бранных на́с в па́мяти твое́й, святи́телю Михаи́ле, моли́ся, да порабо́таем в за́поведех ева́нгельских и прии́мем мзду́ — весе́лие пра́ведных.

Я́ко свеща́, на све́щнице стоя́, све́том твои́х благи́х дея́ний просия́л еси́ дале́че, я́ко и неве́рнии лю́дие твои́м, о́тче, наставле́нием узре́ша све́т боговиде́ния, и ра́дуется страна́, тобо́ю просвеще́нна.

Богоро́дичен: И́стинный Све́т от ложе́сн Твои́х яви́вшая ми́ру, на́с, во тме́ страсте́й ходя́щих, просвети́ и наста́ви на пу́ть, Пу́ть поро́ждшая ро́ду христиа́нскому, Мари́е Богоневе́сто.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Не бе́ ве́ра всажде́на в Росси́и, ниже́ благоче́стие вкорене́но, до́ндеже ты́, святи́телю Михаи́ле, а́ки прему́др де́латель, ляди́ну многобо́жия истреби́в, все́ял еси́ богоразу́мия се́мя доброплодови́тое.

Све́том свы́ше осве́щся, вели́кий Влади́мир, а́ки зарю́ прие́мь тя́, Бо́жий святи́телю, приведе́ во омраче́нную идолослуже́нием Росси́йскую зе́млю, да и та́мо осветя́тся лю́дие твои́м прише́ствием и вразумля́тся и́стинныя ве́ры позна́нием.

Со́лнце Пра́вды — Христо́с Бо́г, а́ки лучу́ светоза́рную яви́ тебе́, Михаи́ле, земли́ Росси́йской, ю́же ты́ просвети́в све́том позна́ния Боже́ственныя ве́ры, и очи́стив ба́нею возрожде́ния, Влады́це приве́л еси́ лю́ди но́вы, обновле́ны до́брым ве́ры испове́данием.

Богоро́дичен: Со́лнце Пра́вды — Христо́с И́стинный Бо́г на́ш, пло́ть заи́мствовав от Тебе́, ми́ру возсия́л е́сть, и тлю́ многобо́жия потреби́ до конца́. Све́та жили́ще, Де́во Мари́е, уны́нием мя́ омраче́нна просвети́, и наста́ви на пу́ть благодея́ния.

Седа́лен, гла́с 8:

Се́чивом Ева́нгельскаго уче́ния посе́кл еси́ и́дольское изва́яние, ка́пища на зе́млю опрове́рг, благоче́стие насади́л еси́, и́мже красу́ющися, гра́д Ки́ев любо́вию зове́т ти́: ра́дуйся, Михаи́ле, архиере́е Росси́и первопресто́льне.

Богоро́дичен: Пою́щих Ти́: ра́дуйся, изба́вльшая ва́рварскаго служе́ния, изми́ рабо́ты чужда́го и сокруши́вши в мы́слех и́долы стра́стныя, насади́ благоразу́мие стра́ха Бо́жия, Ты́ бо еси́ всему́ бла́гу вина́, нача́ток и исполне́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Христо́ва раба́ и благоче́стна строи́теля тебе́, святи́телю, и́долы ощути́вше, рыда́ху го́рце поги́бели своея́, лю́дие же, креще́нием обновле́ннии, веселя́хуся, пра́здник све́тел о Го́споде пра́зднующе.

Тебе́, о́тче, на го́ры Ки́евския прише́дшу, пе́рвейший и́дол Перу́н, низве́ржен, влача́шеся ко́ньми, про́чиим от стра́ха трясу́щимся куми́ром; лю́дие же обновле́ния веселя́хуся о Го́споде, пра́зднующе.

Вся́к по́л и во́зраст люде́й, пре́жде омраче́нных, ко просвеще́нию грядя́ху на реку́ Поча́йню, и бы́сть по́лк безчи́сленный, тебе́ предводи́теля иму́щий, ему́же послужи́в ба́нею креще́ния, к богоразу́мию наста́вил еси́, Михаи́ле, Бо́жий архиере́ю.

Богоро́дичен: Вси́ ро́ди блажа́т Тя́, Мари́е Всецари́це, и мы́, пе́сньми блажа́ще, изображе́нному на ико́не лицу́ Твоему́ покланя́емся, пра́здник све́тел в па́мяти святи́теля Твоего́ пра́зднующе.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Бо́жиим све́том осве́щшися, новокреще́ннии лю́дие, вопия́ху с тобо́ю, Михаи́ле: Христе́ Бо́же, да́ждь Тебе́ еди́наго ве́дети, Сло́ва Бо́жия, от мра́ка идолобе́сия на́с изыма́ющаго.

Падо́ша Иерихо́нския сте́ны, Иису́сом Нави́ном киво́ту обноси́му, падо́ша и и́доли, со кресто́м тебе́, святи́телю, предгряду́щу, лю́дие же прославля́ху Сло́во Бо́жие, Тя́, Христе́, от мра́ка неве́рия челове́ки изыма́ющаго.

Красу́ется гра́д Ки́ев до дне́сь, ри́зою креще́ния оде́ян от тебе́, святи́телю, и но́сит, а́ки гри́вну зла́ту, на вы́и честно́е Ева́нгелие Христо́во, е́же мы́ лобыза́юще, прославля́ем Сло́ва Бо́жия, от тмы́ грехо́вныя на́с изыма́юща.

Богоро́дичен: Красу́емся вси́ добро́тою Твое́ю, Мари́е Богоневе́сто, красна́ бо еси́ вои́стинну, и красоты́ Твоея́ вожделе́в Вы́шний, пло́ть от Тебе́ заи́мствова, и Челове́к бы́в, Тебе́ ра́ди, Чи́стая Де́во, обожи́ на́с, во тлю́ па́дших.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Идолобе́сия смра́дное, а́ки Моисе́й, жезло́м сла́ное, кресто́м пресе́кл еси́ мо́ре, святи́телю Михаи́ле, и лю́ди, омы́в боговиде́ния водо́ю, приве́л еси́ в приста́нище, пою́щия: сла́ва Тебе́, Христе́ Многоми́лостиве.

И́же пе́рвее блудя́щая Росси́йская земля́, не утвержде́на, ны́не тобо́ю, святи́телю Михаи́ле, наста́влена, прии́де к богове́дению, и прие́мши пе́рстень усыновле́ния, весели́тся, зову́щи: сла́ва Тебе́, Христе́ мо́й, Многоми́лостиве.

Свире́пеющия неве́рием лю́ди укроти́в в Росси́йстей земли́ и яре́м повинове́ния Це́ркви возложи́в на ня́, приве́л еси́, Михаи́ле, мно́гия де́латели в виногра́д Небе́снаго Влады́ки. Сотвори́ и на́с, свя́те, поне́ во единонадеся́тый ча́с де́латели, да прии́мем мзду́ с после́дними.

Богоро́дичен: Свире́пеющия во мне́ стра́сти укроти́, и яре́м смире́ния возложи́ на мя́, Богоро́дице, да в то́м порабо́таю про́чее вре́мя, и обря́щу ми́лость в де́нь Су́дный.

Конда́к, гла́с 2:

Моисе́й вторы́й Росси́и яви́лся еси́, о́тче, пренесы́й мы́сленный виногра́д от еги́петскаго идолослуже́ния, в зе́млю, проро́чествием предуве́дену, о не́йже подобообра́зно рещи́: бу́дет утвержде́ние ве́ры на земли́, и на версе́х го́р Ки́евских превознесе́тся па́че Лива́на пло́д, пита́ющ ми́ра всего́; от него́же вкуси́вше, ублажа́ем тя́, Михаи́ле, Бо́жий святи́телю.

И́кос:

Расточе́нныя лю́ди собра́в во еди́н богове́дения ра́зум и креще́нием омы́в неве́дения ве́тхость земли́ Росси́йския, просвети́л еси́ Кресто́м, и научи́в сла́вити Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Ду́ха Пресвята́го, соедини́л еси́ разу́мное ста́до Христу́ Бо́гу. Ему́же до дне́сь ве́рою неподви́жно стоя́щи, взыва́ет: изба́ви от вся́каго зла́го обстоя́ния гра́д и лю́ди, тя́ ублажа́ющия, Михаи́ле, Бо́жий святи́телю.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Хладода́тельною благода́ти от тебе́, святи́телю, Росси́я омове́на водо́ю, чешуи́ разу́мных оче́с изба́вися во святе́й купе́ли, и позна́вши Еди́наго Созда́теля своего́, и ве́рою зове́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Сла́вному гра́ду Ки́еву, по креще́нии веселя́щуся, скве́рнии и́доли, в ни́хже пе́рвейший Перу́н, влачи́ми, рыда́ху го́рце. Отту́ду лю́дие, позна́вше свое́ пе́рвое заблужде́ние, с тобо́ю, Михаи́ле, возопи́ша: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Зла́т пе́рстень но́выя благода́ти, архиере́е Михаи́ле, вложи́в Росси́и на ру́ку, обручи́л еси́ неве́сту чи́сту Христо́ви, от сего́ язы́ка Це́рковь. Я́же и до дне́сь, духо́вне веселя́щися, зове́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Зла́т пе́рстень имену́ем Тя́, Де́во Чи́стая, укра́шен, а́ки драгоце́нным адама́нтом, приедине́нием Божества́ пло́ти, Христу́ от Тебе́ заи́мствованней, те́м любо́вию зове́м: благослове́нна Ты́ еди́на, неле́поту естества́ на́шего преукраси́вшая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Из пла́мене и́дольския ле́сти изъе́м, прему́дре, Росси́йскую зе́млю, росо́ю креще́ния прохлади́л еси́, и не́сть уже́ пали́ма развраще́нием на пе́рвая, превознося́щи Христа́, и тебе́, па́стыря своего́, ублажа́ющи во ве́ки.

Вся́ до́бре разчини́в, я́же о лю́дех новоизбра́нных, поста́вил еси́ па́стыри и учи́тели по гра́дех, и те́м новоизбра́нное ста́до испоручи́в, са́м отше́л еси́, па́стырей Нача́льнику Христу́ Бо́гу сца́рствовати во ве́ки.

Мно́г пла́чь и рыда́ние гра́ду Ки́еву, твои́м, о́тче, отше́ствием к Бо́гу сотвори́ся, но Вы́шний Иерусали́м, прие́мля тя́ в не́дра своя́, возра́довася, иде́же живы́й, не забу́ди ста́да твоего́ и моли́, да с тобо́ю всели́тся во ве́ки.

Богоро́дичен: Мно́гое весе́лие творю́ злы́ми де́лы бесо́м и ра́дость, храни́телю же моему́ печа́ль отвсю́ду. О, Чи́стая Мари́е, Ма́ти Христа́ Бо́га! наста́ви мя́ на покая́ние, да бу́дет о́нем пла́чь, а́нгелу же моему́ ра́дость, и мне́ с ни́м во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Я́ко фи́никс, процве́л еси́, о́тче, в дому́ Бо́жии, и плоды́ — нетле́ние моще́й твои́х, все́м яви́л еси́, отсю́ду у́бо, мы́, уразуме́вше, я́ко предстои́ши Христу́, тя́ пе́сньми велича́ем.

Я́ко благово́нный кипари́с, мо́щи твоя́, святи́телю, благоуха́ют, и наслажда́ют покланя́ющихся ра́це твое́й, и́хже всегда́ испо́лни благоуха́ния твои́х моли́тв, да твою́ па́мять пе́сньми ве́рно прославля́ют.

Ли́к святи́телей Росси́йских и любопра́зднственных собо́ри, усе́рдно стецы́теся ко святе́й ра́це первосвяти́теля ва́шего, па́стырие — первонача́льнаго па́стыря, лю́дие же — отца́ своего́ пе́сньми почти́те, вси́ ку́пно па́мять его́ ублажа́юще.

Богоро́дичен: Вся́ тва́рь песносло́вит Тя́, Де́во, я́ко проше́дшую вся́ небе́сная врата́ и ста́вшую одесну́ю огнезра́чнаго престо́ла Вы́шняго. Одесну́ю Сы́на Твоего́ ста́ти и на́с сподо́би, я́ко пе́сньми, Ро́ждшагося из Тебе́, и Тя́ велича́ем.

Свети́лен:

Царе́ви все́х предстои́ши, святи́телю Михаи́ле, и благослове́нием венча́ется ве́рх тво́й от Вы́шняго десни́цы. Простри́ ру́ку твою́ и благослови́ на́с, я́коже не́коего на пресви́терство восходя́ща: не у́мерл бо еси́, но во ве́ки живе́ши. Те́мже па́мять твою́ пе́сньми пое́т Росси́йская Це́рковь, в не́йже и мы́ сла́вим.

Богоро́дичен: Царя́ веко́в Ма́ти, Цари́це и Влады́чице, над страстьми́ покажи́ царе́й певцы́ Твоя́, се́ бо приво́дим Ти́ в моли́тву чу́днаго Михаи́ла, иера́рха, в его́же па́мяти пра́зднующе, Тебе́ велича́ем.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ, пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Ꙗ҆́кѡ бж҃їй і҆ера́рхъ и҆ слꙋжи́тель, вы́шнѧгѡ престо́лꙋ съ ли̑ки ст҃ы́хъ на нб҃сѝ предстоѧ̀, моли́сѧ ѡ҆ на́съ, слꙋжа́щихъ бг҃одꙋхнове́нными пѣ́сньми, предста́ти съ тобо́ю, и҆дѣ́же весе́лїе пра́ведныхъ.

Ꙗ҆́кѡ и҆збра́нъ гдⷭ҇еви во слꙋже́нїе сла́вы є҆гѡ̀, на дѣ́ло є҆ѵⷢ҇лїа хрⷭ҇то́ва, ѡ҆ со́бранныхъ на́съ въ па́мѧти твое́й, ст҃и́телю мїхаи́ле, моли́сѧ, да порабо́таемъ въ за́повѣдехъ є҆ѵⷢ҇льскихъ, и҆ прїи́мемъ мздꙋ̀, весе́лїе пра́ведныхъ.

Ꙗ҆́кѡ свѣща̀ на свѣ́щницѣ стоѧ̀, свѣ́томъ твои́хъ благи́хъ дѣѧ́нїй просїѧ́лъ є҆сѝ дале́че, ꙗ҆́кѡ и҆ невѣ́рнїи лю́дїе, твои́мъ, ѻ҆́тче, наставле́нїемъ ᲂу҆зрѣ́ша свѣ́тъ бг҃овидѣ́нїѧ, и҆ ра́дꙋетсѧ страна̀, тобо́ю просвѣще́нна.

Бг҃оро́диченъ: И҆́стинный свѣ́тъ ѿ ложе́снъ твои́хъ ꙗ҆ви́вшаѧ мі́рꙋ, на́съ во тмѣ̀ страсте́й ходѧ́щихъ просвѣтѝ: и҆ наста́ви на пꙋ́ть, пꙋ́ть поро́ждшаѧ ро́дꙋ хрⷭ҇тїа́нскомꙋ, марі́е бг҃оневѣ́сто.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Не бѣ̀ вѣ́ра всажде́на въ рѡссі́и, нижѐ благоче́стїе вкорене́но, до́ндеже ты̀, свѧти́телю мїхаи́ле, а҆́ки премꙋ́дръ дѣ́латель, лѧди́нꙋ многобо́жїѧ и҆стреби́въ, всѣ́ѧлъ є҆сѝ бг҃оразꙋ́мїѧ сѣ́мѧ доброплодови́тое.

Свѣ́томъ свы́ше ѡ҆свѣ́щсѧ вели́кїй влади́мїръ, а҆́ки зарю̀ прїе́мь тѧ̀, бж҃їй ст҃и́телю, приведѐ во ѡ҆мраче́ннꙋю і҆дѡлослꙋже́нїемъ рѡссі́йскꙋю зе́млю, да и҆ та́мѡ ѡ҆свѣтѧ́тсѧ лю́дїе твои́мъ прише́ствїемъ, и҆ вразꙋмлѧ́тсѧ и҆́стинныѧ вѣ́ры позна́нїемъ.

Сл҃нце пра́вды, хрⷭ҇то́съ бг҃ъ, а҆́ки лꙋчꙋ̀ свѣтоза́рнꙋю ꙗ҆вѝ тебѐ, мїхаи́ле, землѝ рѡссі́йской: ю҆́же ты̀, просвѣти́въ свѣ́томъ позна́нїѧ бжⷭ҇твенныѧ вѣ́ры, и҆ ѡ҆чи́стивъ ба́нею возрожде́нїѧ, влⷣцѣ приве́лъ є҆сѝ лю́ди нѡ́вы, ѡ҆бновлє́ны до́брымъ вѣ́ры и҆сповѣ́данїемъ.

Бг҃оро́диченъ: Сл҃нце пра́вды, хрⷭ҇то́съ и҆́стинный бг҃ъ на́шъ, пло́ть заи́мствовавъ ѿ тебє̀, мі́рꙋ возсїѧ́лъ є҆́сть, и҆ тлю̀ многобо́жїѧ потребѝ до конца̀. свѣ́та жили́ще, дв҃о марі́е, ᲂу҆ны́нїемъ мѧ̀ ѡ҆мраче́нна просвѣтѝ, и҆ наста́ви на пꙋ́ть благодѣѧ́нїѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:

Сѣ́чивомъ є҆ѵⷢ҇льскагѡ ᲂу҆че́нїѧ посѣ́клъ є҆сѝ і҆́дѡльское и҆зва́ѧнїе, ка̑пища на зе́млю ѡ҆прове́ргъ, благоче́стїе насади́лъ є҆сѝ: и҆́мже красꙋ́ющисѧ гра́дъ кі́евъ, любо́вїю зове́тъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, мїхаи́ле, а҆рхїере́е рѡссі́и первопресто́льне.

Бг҃оро́диченъ: Пою́щихъ тѝ ра́дꙋйсѧ, и҆зба́вльшаѧ ва́рварскагѡ слꙋже́нїѧ, и҆змѝ рабо́ты чꙋжда́гѡ: и҆ сокрꙋши́вши въ мы́слехъ і҆́дѡлы стра̑стныѧ, насадѝ бл҃горазꙋ́мїе стра́ха бж҃їѧ: ты́ бо є҆сѝ всемꙋ̀ бла́гꙋ вина̀, нача́токъ и҆ и҆сполне́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи: ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Хрⷭ҇то́ва раба̀ и҆ благоче́стна строи́телѧ, тебѐ, ст҃и́телю, і҆́дѡлы ѡ҆щꙋти́вше, рыда́хꙋ го́рцѣ поги́бели своеѧ̀: лю́дїе же креще́нїемъ ѡ҆бновле́ннїи веселѧ́хꙋсѧ, пра́здникъ свѣ́телъ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋюще.

Тебѣ̀, ѻ҆́тче, на го́ры кі́євскїѧ прише́дшꙋ, пе́рвѣйшїй і҆́дѡлъ перꙋ́нъ низве́рженъ, влача́шесѧ ко́ньми, про́чїимъ ѿ стра́ха трѧсꙋ́щымсѧ кꙋмі́рѡмъ: лю́дїе же ѡ҆бновле́нїѧ веселѧ́хꙋсѧ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, пра́зднꙋюще.

Всѧ́къ по́лъ и҆ во́зрастъ люде́й пре́жде ѡ҆мраче́нныхъ, ко просвѣще́нїю грѧдѧ́хꙋ на рѣкꙋ̀ поча́йню: и҆ бы́сть по́лкъ безчи́сленный, тебѐ предводи́телѧ и҆мꙋ́щїй: є҆мꙋ́же послꙋжи́въ ба́нею креще́нїѧ, къ бг҃оразꙋ́мїю наста́вилъ є҆сѝ, мїхаи́ле, бж҃їй а҆рхїере́ю.

Бг҃оро́диченъ: Всѝ ро́ди блажа́тъ тѧ̀, марі́е всецр҃и́це: и҆ мы̀ пѣ́сньми блажа́ще, и҆з̾ѡбраже́нномꙋ на і҆кѡ́нѣ лицꙋ̀ твоемꙋ̀ покланѧ́емсѧ, пра́здникъ свѣ́телъ въ па́мѧти ст҃и́телѧ твоегѡ̀ пра́зднꙋюще.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Бж҃їимъ свѣ́томъ ѡ҆свѣ́щшисѧ новокреще́ннїи лю́дїе, вопїѧ́хꙋ съ тобо́ю, мїхаи́ле: хрⷭ҇тѐ бж҃е, да́ждь тебѐ є҆ди́наго вѣ́дѣти сло́ва бж҃їѧ, ѿ мра́ка і҆дѡлобѣ́сїѧ на́съ и҆з̾има́ющаго.

Падо́ша і҆ерїхѡ́нскїѧ стѣ́ны, і҆исꙋ́сомъ навѵ́номъ кївѡ́тꙋ ѡ҆бноси́мꙋ: падо́ша и҆ і҆́дѡли, со крⷭ҇то́мъ тебѣ̀, ст҃и́телю, предгрѧдꙋ́щꙋ: лю́дїе же прославлѧ́хꙋ сло́во бж҃їе, тѧ̀ хрⷭ҇тѐ, ѿ мра́ка невѣ́рїѧ человѣ́ки и҆з̾има́ющаго.

Красꙋ́етсѧ гра́дъ кі́евъ до дне́сь, ри́зою креще́нїѧ ѡ҆дѣ́ѧнъ ѿ тебє̀, ст҃и́телю: и҆ но́ситъ, а҆́ки гри́внꙋ зла́тꙋ, на вы́и честно́е є҆ѵⷢ҇лїе хрⷭ҇то́во: є҆́же мы̀ лобыза́юще, прославлѧ́емъ сло́ва бж҃їѧ, ѿ тмы̀ грѣхо́вныѧ на́съ и҆з̾има́юща.

Бг҃оро́диченъ: Красꙋ́емсѧ всѝ добро́тою твое́ю, марі́е бг҃оневѣ́сто, красна́ бо є҆сѝ вои́стиннꙋ: и҆ красоты̀ твоеѧ̀ вожделѣ́въ вы́шнїй, пло́ть ѿ тебє̀ заи́мствова: и҆ человѣ́къ бы́въ, тебє̀ ра́ди, чⷭ҇таѧ дв҃о, ѡ҆божѝ на́съ во тлю̀ па́дшихъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

І҆дѡлобѣ́сїѧ смра́дное, а҆́ки мѡѷсе́й жезло́мъ сла́ное, крⷭ҇то́мъ пресѣ́клъ є҆сѝ мо́ре, ст҃и́телю мїхаи́ле, и҆ лю́ди ѡ҆мы́въ бг҃овидѣ́нїѧ водо́ю, приве́лъ є҆сѝ въ приста́нище пою́щыѧ: сла́ва тебѣ̀, хрⷭ҇тѐ многоми́лостиве:

И҆́же пе́рвѣе блꙋдѧ́щаѧ рѡссі́йскаѧ землѧ̀, не ᲂу҆твержде́на, ны́нѣ тобо́ю, ст҃и́телю мїхаи́ле, наста́влена, прїи́де къ бг҃овѣ́дѣнїю: и҆ прїе́мши пе́рстень ᲂу҆сыновле́нїѧ, весели́тсѧ, зовꙋ́щи: сла́ва тебѣ̀, хрⷭ҇тѐ мо́й, многоми́лостиве.

Свирѣ́пѣющыѧ невѣ́рїемъ лю́ди ᲂу҆кроти́въ въ рѡссі́йстѣй землѝ, и҆ ꙗ҆ре́мъ повинове́нїѧ цр҃кви возложи́въ на нѧ̀, приве́лъ є҆сѝ, мїхаи́ле, мнѡ́гїѧ дѣ́латели въ вїногра́дъ нбⷭ҇нагѡ влⷣки: сотворѝ и҆ на́съ, свѧ́те, понѐ во є҆динонадесѧ́тый ча́съ дѣ́латели, да прїи́мемъ мздꙋ̀ съ послѣ́дними.

Бг҃оро́диченъ: Свирѣ́пѣющыѧ во мнѣ̀ стра̑сти ᲂу҆кротѝ, и҆ ꙗ҆ре́мъ смире́нїѧ возложѝ на мѧ̀, бцⷣе, да въ то́мъ порабо́таю про́чее вре́мѧ, и҆ ѡ҆брѧ́щꙋ ми́лость въ де́нь сꙋ́дный.

Конда́къ, гла́съ в҃:

Мѡѷсе́й вторы́й рѡссі́и ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, пренесы́й мы́сленный вїногра́дъ ѿ є҆гѵ́петскагѡ і҆дѡлослꙋже́нїѧ, въ зе́млю, проро́чествїемъ пред̾ꙋвѣ́дѣнꙋ, ѡ҆ не́йже подобоѻбра́знѡ рещѝ: бꙋ́детъ ᲂу҆твержде́нїе вѣ́ры на землѝ, и҆ на версѣ́хъ го́ръ кі́евскихъ превознесе́тсѧ па́че лїва́на пло́дъ пита́ющъ мі́ра всего̀: ѿ негѡ́же вкꙋси́вше, ᲂу҆блажа́емъ тѧ̀, мїхаи́ле, бж҃їй ст҃и́телю.

І҆́косъ:

Расточє́нныѧ лю́ди собра́въ во є҆ди́нъ бг҃овѣ́дѣнїѧ ра́зꙋмъ, и҆ креще́нїемъ ѡ҆мы́въ невѣ́дѣнїѧ ве́тхость землѝ рѡссі́йскїѧ, просвѣти́лъ є҆сѝ крⷭ҇то́мъ: и҆ наꙋчи́въ сла́вити прест҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ, ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ дх҃а прест҃а́го, соедини́лъ є҆сѝ разꙋ́мное ста́до хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ: є҆мꙋ́же до дне́сь, вѣ́рою неподви́жнѡ стоѧ́щи, взыва́етъ: и҆зба́ви ѿ всѧ́кагѡ ѕла́гѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ гра́дъ, и҆ лю́ди тѧ̀ ᲂу҆блажа́ющыѧ, мїхаи́ле, бж҃їй ст҃и́телю.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе, мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Хладода́тельною бл҃года́ти ѿ тебє̀, ст҃и́телю, рѡссі́а ѡ҆мове́на водо́ю, чешꙋѝ разꙋ́мныхъ ѻ҆че́съ и҆зба́висѧ во ст҃ѣ́й кꙋпѣ́ли: и҆ позна́вши є҆ди́наго созда́телѧ своего̀, и҆ вѣ́рою зове́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Сла́вномꙋ гра́дꙋ кі́евꙋ по креще́нїи веселѧ́щꙋсѧ, скве́рнїи і҆́дѡли, въ ни́хже пе́рвѣйшїй перꙋ́нъ, влачи́ми, рыда́хꙋ го́рцѣ. ѿтꙋ́дꙋ лю́дїе позна́вше своѐ пе́рвое заблꙋжде́нїе, съ тобо́ю, мїхаи́ле, возопи́ша: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Зла́тъ пе́рстень но́выѧ бл҃года́ти, а҆рхїере́е мїхаи́ле, вложи́въ рѡссі́и на рꙋ́кꙋ, ѡ҆брꙋчи́лъ є҆сѝ невѣ́стꙋ чи́стꙋ хрⷭ҇то́ви, ѿ сегѡ̀ ꙗ҆зы́ка цр҃ковь, ꙗ҆́же и҆ до дне́сь дꙋхо́внѣ веселѧ́щисѧ, зове́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Зла́тъ пе́рстень и҆менꙋ́емъ тѧ̀, дв҃о чⷭ҇таѧ, ᲂу҆кра́шенъ а҆́ки драгоцѣ́ннымъ а҆дама́нтомъ, приедине́нїемъ бжⷭ҇тва̀ пло́ти, хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ тебє̀ заи́мствованнѣй. тѣ́мъ любо́вїю зове́мъ: бл҃гослове́нна ты̀ є҆ди́на, нелѣ́потꙋ є҆стества̀ на́шегѡ преꙋкраси́вшаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆зъ пла́мене і҆́дѡльскїѧ ле́сти и҆з̾е́мъ, премꙋ́дре, рѡссі́йскꙋю зе́млю, росо́ю креще́нїѧ прохлади́лъ є҆сѝ, и҆ нѣ́сть ᲂу҆жѐ пали́ма развраще́нїемъ на пє́рваѧ, превозносѧ́щи хрⷭ҇та̀, и҆ тебѐ, па́стырѧ своего̀, ᲂу҆блажа́ющи во вѣ́ки.

Всѧ̑ до́брѣ разчини́въ, ꙗ҆̀же ѡ҆ лю́дехъ новоизбра́нныхъ, поста́вилъ є҆сѝ па́стыри и҆ ᲂу҆чи́тели по гра́дѣхъ: и҆ тѣ̑мъ новоизбра́нное ста́до и҆спорꙋчи́въ, са́мъ ѿше́лъ є҆сѝ, па́стырей нача́льникꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ сцрⷭ҇твовати во вѣ́ки.

Мно́гъ пла́чь и҆ рыда́нїе гра́дꙋ кі́евꙋ, твои́мъ, ѻ҆́тче ѿше́ствїемъ къ бг҃ꙋ, сотвори́сѧ: но вы́шнїй і҆ерꙋсали́мъ, прїе́млѧ тѧ̀ въ нѣ̑дра своѧ̑, возра́довасѧ. и҆дѣ́же живы́й, не забꙋ́ди ста́да твоегѡ̀, и҆ молѝ, да съ тобо́ю всели́тсѧ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Мно́гое весе́лїе творю̀ ѕлы́ми дѣ́лы бѣсѡ́мъ и҆ ра́дость, храни́телю же моемꙋ̀ печа́ль ѿвсю́дꙋ: ѽ чⷭ҇таѧ марі́е, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а, наста́ви мѧ̀ на покаѧ́нїе, да бꙋ́детъ ѻ҆́нѣмъ пла́чь, а҆́гг҃лꙋ же моемꙋ̀ ра́дость, и҆ мнѣ̀ съ ни́мъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно, є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́емъ.

Ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ процвѣ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, въ домꙋ̀ бж҃їи, и҆ плоды̀ нетлѣ́нїе моще́й твои́хъ всѣ̑мъ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ: ѿсю́дꙋ ᲂу҆́бѡ мы̀ ᲂу҆разꙋмѣ́вше, ꙗ҆́кѡ предстои́ши хрⷭ҇тꙋ̀, тѧ̀ пѣ́сньми велича́емъ.

Ꙗ҆́кѡ благово́нный кѷпарі́съ мо́щи твоѧ̀, ст҃и́телю, благоꙋха́ютъ, и҆ наслажда́ютъ покланѧ́ющихсѧ ра́цѣ твое́й: и҆̀хже всегда̀ и҆спо́лни благоꙋха́нїѧ твои́хъ моли́твъ, да твою̀ па́мѧть пѣ́сньми вѣ́рнѡ прославлѧ́ютъ.

Ли́къ ст҃и́телей рѡссі́йскихъ, и҆ любопра́зднственныхъ собо́ри, ᲂу҆се́рднѡ стецы́тесѧ ко ст҃ѣ́й ра́цѣ первост҃и́телѧ ва́шегѡ, па́стырїе первонача́льнаго па́стырѧ, лю́дїе же ѻ҆тца̀ своего̀ пѣ́сньми почти́те, всѝ кꙋ́пнѡ па́мѧть є҆гѡ̀ ᲂу҆блажа́юще.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ̀ тва́рь пѣсносло́витъ тѧ̀, дв҃о, ꙗ҆́кѡ проше́дшꙋю всѧ̑ нбⷭ҇наѧ врата̀, и҆ ста́вшꙋю ѡ҆деснꙋ́ю ѻ҆гнезра́чнагѡ престо́ла вы́шнѧгѡ: ѡ҆деснꙋ́ю сн҃а твоегѡ̀ ста́ти и҆ на́съ сподо́би, ꙗ҆́кѡ пѣ́сньми, ро́ждшагосѧ и҆зъ тебє̀, и҆ тѧ̀ велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Цр҃е́ви всѣ́хъ предстои́ши, ст҃и́телю мїхаи́ле, и҆ бл҃гослове́нїемъ вѣнча́етсѧ ве́рхъ тво́й ѿ вы́шнѧгѡ десни́цы. прострѝ рꙋ́кꙋ твою̀ и҆ благословѝ на́съ, ꙗ҆́коже нѣ́коего на пресвѵ́терство восходѧ́ща: не ᲂу҆́мерлъ бо є҆сѝ но во вѣ́ки живе́ши. тѣ́мже па́мѧть твою̀ пѣ́сньми пое́тъ рѡссі́йскаѧ це́рковь, въ не́йже и҆ мы̀ сла́вимъ.

Бг҃оро́диченъ: Цр҃ѧ̀ вѣкѡ́въ мт҃и, цр҃и́це и҆ влⷣчце, надъ страстьмѝ покажѝ царе́й пѣвцы̀ твоѧ̑: се́ бо приво́димъ тѝ въ мл҃твꙋ чꙋ́днаго мїхаи́ла, і҆ера́рха, въ є҆гѡ́же па́мѧти пра́зднꙋюще тебѐ велича́емъ.

Мит­ро­по­лит Ми­ха­ил ро­дом из Си­рии. В 988 го­ду, во вре­мя Кре­ще­ния Вла­ди­ми­ро­ва, он был при­слан к ве­ли­ко­му кня­зю в Кор­сунь пат­ри­ар­хом Ца­ре­град­ским Ни­ко­ла­ем Хри­со­вер­гом. Из Кор­су­ни при­был мит­ро­по­лит в Ки­ев вме­сте с ве­ли­ким кня­зем Вла­ди­ми­ром. Ми­ха­ил был рев­ност­ный рас­про­стра­ни­тель хри­сти­ан­ства; про­хо­дя об­шир­ные стра­ны, он на­саж­дал се­ме­на ве­ры Хри­сто­вой. Мит­ро­по­ли­ту Ми­ха­и­лу при­пи­сы­ва­ют по­стро­е­ние Ки­е­во-Зла­то­вер­хо-Ми­хай­лов­ско­го мо­на­сты­ря, а при­быв­шим с ним из Ца­ря­гра­да мо­на­хам – ос­но­ва­ние мо­на­сты­ря Ки­е­во-Ме­жи­гор­ско­го. Ми­ха­ил вез­де, где толь­ко мог стро­ить церк­ви, ста­вил свя­щен­ни­ков и диа­ко­нов и нис­про­вер­гал идо­лов. Ле­то­пи­си го­во­рят, что на­род, при­леп­лен­ный к древ­не­му суе­ве­рию, не без при­скор­бия смот­рел на со­кру­ше­ние сво­их идо­лов, и ко­гда бог их Пе­рун бро­шен был в Днепр, то тол­па, бе­жав­шая за сво­им идо­лом, кри­ча­ла вслед: "Пе­руне, вы­ды­бай!" т. е. "вы­плы­вай". Ис­ту­кан, стрем­ле­ни­ем вод несо­мый, яко­бы по­ви­ну­ясь гла­су во­пи­ю­щих к нему, при­стал к бе­ре­гу при са­мом том ме­сте, где по­сле, в XI сто­ле­тии, был по­стро­ен мо­на­стырь и на­зван Вы­ду­биц­ким. Св. Ми­ха­ил скон­чал­ся в Ки­е­ве; мо­щи его по­чи­ва­ют в ве­ли­кой со­бор­ной Пе­чер­ской церк­ви от­кры­то. В над­пи­си при ра­ке его на ре­шет­ке изо­бра­же­но, что свя­ти­тель сей пре­ста­вил­ся в 992 го­ду, по­гре­бен в Де­ся­тин­ной церк­ви; что при Пе­чер­ском игу­мене Фео­к­ти­сте мо­щи его пе­ре­не­се­ны в Ан­то­ни­е­ву пе­ще­ру; а по пред­став­ле­нию ар­хи­манд­ри­та Ро­ма­на Ко­пы и по имен­но­му ука­зу 23 июля 1730 го­да, пе­ре­не­се­ны 1 ок­тяб­ря то­го же го­да в ве­ли­кую цер­ковь (Пе­чер­скую). Ко­гда св. Ми­ха­ил при­чтен к ли­ку угод­ни­ков, неиз­вест­но: по­ла­гать на­доб­но, с са­мо­го пе­ре­не­се­ния мо­щей его в пе­ще­ры, ибо в спис­ке пре­по­доб­ных Ан­то­ни­е­вой пе­ще­ры зна­чит­ся он и у Каль­но­фой­ско­го в 1638 г.; и в кни­ге Ака­фи­стов с ка­но­на­ми, на­пе­ча­тан­ной в Пе­чер­ской ти­по­гра­фии в 1677 г., в 9 пес­ни, 1 сти­хе Пра­ви­ла пре­по­доб­ных от­цов Пе­чер­ских, по­став­ле­но имя его, как и до­ныне пе­ча­та­ет­ся в сем ка­ноне; но в об­щих ме­ся­це­сло­вах его не бы­ло, как и про­чих пре­по­доб­ных Пе­чер­ских. Уже ука­за­ми св. си­но­да 15 июня 1762 г., 18 мая 1775 г. и 31 ок­тяб­ря 1784 г. доз­во­ле­но пе­ча­тать служ­бы пре­по­доб­ным: Ми­ха­и­лу, Ан­то­нию, Фе­о­до­сию и про­чим чу­до­твор­цам Пе­чер­ским в кни­гах, из­да­ва­е­мых Лавр­скою ти­по­гра­фи­ею, а ука­зом Св. Си­но­да 6 ав­гу­ста 1795 г. по­ве­ле­но бы­ло со­чи­нить и об­сто­я­тель­ное жиз­не­опи­са­ние свя­ти­те­ля Ми­ха­и­ла для по­ме­ще­ния в Че­тьих Ми­не­ях. Ми­ха­ил по­чи­та­ет­ся пер­вым Ки­ев­ским мит­ро­по­ли­том. Неко­то­рые ле­то­пи­си на­зы­ва­ют его вто­рым, а пер­вым гре­ка Леон­тия или Лео­ва; в Нов­го­род­ском же ле­то­пис­це рос­пись мит­ро­по­ли­тов на­чи­на­ет­ся с Фе­о­пемп­та (1037 г.). До XIII ве­ка мит­ро­по­ли­ты жи­ли по­сто­ян­но в Ки­е­ве. Опу­сто­ше­ние это­го го­ро­да за­ста­ви­ло их пе­ре­не­сти пре­стол мит­ро­по­лии во Вла­ди­мир на Клязь­му, а по­том, в на­ча­ле XIV ве­ка, в Моск­ву, где и пра­ви­ли они Рос­сий­скою Цер­ко­вью до уста­нов­ле­ния пат­ри­ар­ше­ства (1589 г.). Мит­ро­по­ли­ты Все­рос­сий­ские име­но­ва­лись спер­ва Ки­ев­ски­ми и всея Рос­сии. По уста­нов­ле­нии пат­ри­ар­ше­ства Ки­ев­ские мит­ро­по­ли­ты, по при­чис­ле­нии их к Рос­сий­ской иерар­хии, за­ни­ма­ли пер­вое ме­сто по­сле пат­ри­ар­хов.

См. так­же: "Па­мять свя­то­го Ми­ха­и­ла, мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го и всея Рос­сии чу­до­твор­ца" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.