Канон святителю Моисею, архиепископу Новоградскому, чудотворцу

Припе́в: Преподо́бне о́тче Моисéе, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 07 февраля (25 января ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.

Иису́су: Отве́рзи устне́ мои́, Го́споди, и просвети́ смы́сл мо́й омраче́нный, разреши́ ю́зу язы́ка моего́, я́ко да све́тле и ра́достне восхвалю́ до́бляго святи́теля Моисе́я, Твоего́ уго́дника.

А́ще и не красно́ приноси́мое тебе́ пе́ние, но от усе́рдия приими́, о́тче, я́коже две́ ца́ты вдови́цы прия́т Христо́с, и не лише́на мя́ сотвори́ твои́х даро́в, и согреше́нием мои́м испроси́ проще́ние твои́ми к Бо́гу моли́твами.

Блага́го Бо́га подража́тель бы́л еси́, преблаже́нне Моисе́е, милосе́рдие к ни́щим и любо́вь нелицеме́рну ко все́м стяжа́в, помина́я и де́лом показу́я рече́нная: возлю́биши и́скренняго твоего́, я́ко са́м себе́.

Богоро́дичен: Всепе́тая Богоро́дице, Я́же Всеми́лостиваго Бо́га ро́ждшая, ду́шу мою́, омраче́нную бесо́вскими прило́ги, просвети́, Всенепоро́чная, и ума́ моего́ я́звы уврачу́й, и заступи́ мя́, я́ко да по достоя́нию сла́влю Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.

Го́спода своего́ во́лю сотвори́в, сугу́б тала́нт приобре́л еси́, сего́ ра́ди благи́й о́н слы́шиши гла́с: до́брый ра́бе и ве́рный, вни́ди в ра́дость Го́спода твоего́.

Душе́вную чистоту́ стяжа́в, без нея́же никто́же у́зрит Го́спода, Моисе́е, о́тче на́ш, стра́сти окая́нныя души́ моея́ и сла́сти теле́сныя утоли́ моли́твами твои́ми.

Христу́ Бо́гу производя́щу тя́ на лу́чшая, мирска́я вся́ оплева́л еси́ и, благи́й яре́м на ра́мо взе́м, усе́рдно Тому́ после́довал еси́.

Богоро́дичен: Живо́т ро́ждшая составны́й, Де́во Всенепоро́чная, се́рдца моего́ стру́пы исцели́ хода́тайствы Твои́ми, е́же к Сы́ну Твоему́, Богоблагода́тная.

Седа́лен, гла́с 1.

Разу́мнаго адама́нта, до́бляго святи́теля, Моисе́я дне́сь, ве́рнии, почти́м, све́тло пра́зднующе всечестну́ю па́мять его́, то́й бо моли́твами свои́ми к Бо́гу от свои́х многоцеле́бных моще́й подава́ет на́м неоску́дно исцеле́ния исто́чник, велегла́сно на́с науча́я Христо́ви вопи́ти: прославля́яй святы́х Твои́х, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза, на Кресте́ Твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: Ты́ бо еси́, Человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.

Зе́льных ра́ди поще́ний, и моли́тв непреста́нных, и чистоты́ серде́чныя всели́ся в тя́ Христо́с, преблаже́нне святи́телю Моисе́е, на Него́же наде́жду всю́ возложи́л еси́.

Земна́я отри́нув, небе́сная насле́довал еси́, от си́лы бо в си́лу восходя́, к преми́рному Ца́рствию пресели́лся еси́, иде́же терпе́ния ра́ди твоего́ угото́вася ти́ вене́ц нетле́нный и ве́чное весе́лие.

Изволе́нием Бо́жиим и избра́нием по́стников сосло́вия па́стырь поставля́ешися и наста́вник, и́же ко спасе́нию, вводя́ ста́до твое́ во огра́ду небе́сную.

Богоро́дичен: И ражда́еши, и де́вствуеши, Де́во Всенепоро́чная, иску́са бо му́жеска не прие́мши, родила́ еси́ Бо́га воплоще́нна, Его́же моли́ о пою́щих Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Кре́пко вооружи́вся на неви́димыя враги́, я́коже тве́рдый адама́нт, вы́я и́х сокруши́л еси́, го́рдостная шата́ния утоли́л еси́, Го́споду тя́ прославля́ющу.

От лука́вых бесо́в ла́яния ста́до твое́ сохраня́я, и́стиннаго Па́стыря — Христа́ — и́стинный учени́к бы́л еси́, святи́телю Моисе́е, сего́ ра́ди избра́нием первосвяти́теля Петра́ наме́стник блаже́ннаго святи́теля Иоа́нна в це́ркви Прему́дрости Бо́жия устроя́ешися.

Ми́лостивно наказу́я, о́тче, о Христе́ поруче́нное тебе́ ста́до, упа́сл еси́ на па́житех зако́на живоно́снаго: тобо́ю бо о́браз показа́л еси́, возвеща́я пу́ть ко спасе́нию и е́же от злы́х премене́нию.

Богоро́дичен: На́шего спасе́ния Хода́таица Ты́ яви́лася еси́, Всенепоро́чная, ду́шу мою́ окая́нную изба́ви бесо́вскаго мучи́тельства и пода́ждь прегреше́нием очище́ние: ра́зве бо Тебе́, раби́ Твои́, не и́мамы помо́щницы.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Да не погрузи́т мене́ бу́ря водна́я, ниже́ пожре́т мене́ глубина́, отве́ржен бо е́смь во глубины́ се́рдца морска́го зо́л мои́х. Те́м зову́, я́ко Ио́на: да взы́дет от тли́ зо́л живо́т мо́й к Тебе́, Бо́же.

Зли́и челове́цы приидо́ша ко оби́тели, в не́йже твое́ честно́е те́ло положе́но бы́сть, святи́телю Моисе́е, не ве́дуще, я́ко ты́ заступа́еши ста́до твое́ и по отше́ствии твое́м от жития́ твоего́. Ты́ же, еди́наго коего́ждо и́х, ми́лостивно наказа́в, на пу́ть пра́вый наста́вил еси́.

Почто́ совеща́етеся, зли́и, ка́ко дерзну́сте умы́слити зла́я на оби́тель мою́? — святи́тель Моисе́й глаго́лаше. — Или́ не ве́сте си́лы непобеди́маго воево́ды Госпо́дня, вели́каго арха́нгела Михаи́ла? А́ще не пока́етеся, то́ вси́ зде́ лю́те поги́бнете. — Они́ же, с пла́чем и слеза́ми пока́явшеся тебе́ и ви́девше тя́, моля́щася о ни́х, Бо́гу хвалу́ возсыла́ху.

Ра́зум от Бо́га прии́м, благочести́выя па́че приводя́ к благоразу́мию, нечести́вым же уста́ загражда́я, Моисе́е святи́телю: го́рдостнаго бо епи́скопа, бы́вша во оби́тели твое́й и уничижи́вша тя́, ума́ отъя́тием смири́в, во святи́тельстве непотре́бна сотвори́л еси́.

Богоро́дичен: Святе́йшая херуви́м и серафи́м яви́лася еси́, Пречи́стая, Зижди́теля бо и́х несказа́нно родила́ еси́, не опа́льшися огне́м Божества́, и ны́не блажа́т Тя́ вси́ ро́ди, я́коже прорекла́ еси́, Всепе́тая.

Конда́к, гла́с 3:

Я́ко венце́м пресве́тлым украси́вся дне́сь, вели́кий Новгра́д лику́ет в па́мять па́стыря своего́ и учи́теля, и, я́ко диади́му ца́рскую возложи́вши, честна́я о́на оби́тель све́тло ра́дуется: просла́ви бо тя́ Бо́г, уго́дника Своего́, и прояви́ после́днему ро́ду на́шему цельбоно́сныя мо́щи твоя́, святи́телю Моисе́е, Це́рковь же Бо́жия весели́тся, созыва́ющи и́нок сосло́вие велегла́сно вопи́ти: ра́дуйся, гра́ду твоему́ и оби́тели похвало́ и всея́ Росси́йския страны́ пресве́тлый свети́льниче.

И́кос:

Я́ко из мра́чна о́блака пресве́тлая звезда́ возсия́, та́ко ны́не от вели́каго Новагра́да небе́снаго Ца́рствия граждани́н произы́де, вели́кий Моисе́й, и все́х озари́ чуде́с луча́ми, и́же с ве́рою приходя́щих к цельбоно́сному его́ гро́бу и любе́зно целу́ющих ра́ку моще́й его́, ю́же и мы́, обстоя́ще, дне́сь серде́чною любо́вию ве́рно возопии́м: ра́дуйся, я́ко от мла́дости Бо́гу порабо́тал еси́; ра́дуйся, я́ко мирска́я вся́ оплева́л еси́; ра́дуйся, я́ко Христо́в яре́м на ра́мо взе́м, усе́рдно Тому́ после́довал еси́; ра́дуйся, я́ко вруче́нное тебе́ ста́до до́бре упа́сл еси́; ра́дуйся, я́ко престо́лом наме́стник бы́в блаже́ннаго Иоа́нна, того́ стопа́м после́довал еси́; ра́дуйся, Прему́дрости Бо́жия престо́л украси́вый; ра́дуйся, чудесы́ гра́д сво́й озари́вый; ра́дуйся, ни́щих и а́лчущих пита́телю; ра́дуйся, сирота́м печа́льным и вдови́цам утеше́ние; ра́дуйся, я́ко спа́сл еси́ му́жа, от потопле́ния водна́го погря́знути уже́ хотя́ща; ра́дуйся, я́ко того́же сохрани́л еси́ от иноплеме́нных разбо́йник; ра́дуйся, засту́пниче гра́ду твоему́ и все́м, живу́щим в не́м, и моли́твенниче те́плый ко Влады́це Христу́ Бо́гу; ра́дуйся, па́стырю до́брый, во все́м подража́яй Влады́це твоему́, Его́же моли́ о чту́щих святу́ю па́мять твою́, да вси́ в весе́лии се́рдца вопие́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Моисе́е, вели́кому Новугра́ду похвало́ и всея́ Росси́йския земли́ пресве́тлый свети́льниче.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Спасы́й во огни́ авраа́мския Твоя́ о́троки и халде́и уби́в, я́же Пра́вда пра́ведно уловля́ше, препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.

Терпе́ния ра́ди твоего́ и му́жества возлюби́ тя́ И́же над все́ми су́щий Бо́г и чудесы́ обогати́л тя́ е́сть, пою́ща: препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.

Устроя́ет тя́ Госпо́дь Це́ркви Своея́ архиере́я, слове́сным овца́м па́стыря всеизря́дна, ты́ же, прему́дре Моисе́е, святи́тельства па́ству прии́м, в бо́льшия по́двиги вда́лся еси́, Христо́ви поя́: препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.

Уже́ погря́знути хотя́ше во глубине́ во́дней, его́же ты́, святи́телю, а́бие от потопле́ния спа́сл еси́, под ру́це подъе́мля и держа́, до́ндеже па́ки прия́ша его́ в ладию́. Та́кожде и мене́, погря́знути хотя́ща в ти́не беззако́ний мои́х, спаси́, и соблюди́, и умоли́ Влады́ку Христа́, да прии́мет мя́ в ве́чныя жи́зненныя кро́вы, пою́ща: препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Фарисе́йскаго бу́яго киче́ния ненави́дети ми́ сотвори́, Богоро́дице, и мытаре́ву смире́нию поревнова́ти сподо́би, умоли́, Его́же родила́ еси́, Христа́, да просвети́т ду́шу мою́ омраче́нную и лю́таго паде́ния изба́вит, я́ко да во явле́нии сла́влю Тя́, Всенепоро́чная, Сы́ну Твоему́ вопия́: препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Хра́м Свято́му Ду́ху, святи́телю Моисе́е, сотвори́л, и са́м во оби́тель Тому́ бы́л еси́, те́мже и на́с моли́твами твои́ми селе́ния Ему́ соде́лай и от вся́ких напа́стей и озлобле́ния изба́ви, я́ко да пое́м в ра́дости се́рдца: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Отве́рзи на́м ра́йский вхо́д моли́твами твои́ми, святи́телю Моисе́е, и не пре́зри на́с в ско́рбех мно́зех, тебе́ бо засту́пника гра́ду твоему́ живу́щии в не́м, и́мамы, я́ко да в ра́дости се́рдца пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Царю́ Небе́сному Влады́це и Бо́гу моля́ся, гряду́щаго ку́плю де́яти от потопле́ния и от разбо́йник спа́сл еси́, по́мощь име́я и заступле́ние Бо́жия Ма́тере. То́й бо не ве́дяше, кто́ е́сть спаса́яй его́, до́ндеже ты́, святи́телю Моисе́е, яви́вся ему́ в то́нце сне́, сказа́л еси́, я́ко тобо́ю сотвори́ Бо́г избавле́ние ему́, и запове́дал еси́ сотвори́ти покро́в на честне́й ра́це твое́й. О́н же в ра́дости повеле́нная тобо́ю сотвори́, поя́ Го́сподеви: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Чи́стая и Сла́вная Влады́чице, Ма́ти Бо́га Вы́шняго, щедро́ты низпосли́ на́м от неистощи́мых сокро́вищ Твои́х и пода́ждь в ну́ждах терпе́ние, да в весе́лии пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Ше́ствовати на́с сотвори́ во сле́д сохрани́вших за́поведи Бо́га на́шего, и спаси́ моли́твами твои́ми, святи́телю Моисе́е, па́стырю и учи́телю на́ш, от все́х зо́л, находя́щих на ны́, и наста́ви на пу́ть живота́, моля́ся о на́с Человеколю́бцу Бо́гу и Спа́су ду́ш на́ших.

Ще́драго Человеколю́бца Бо́га моли́ о на́с, па́стырю на́ш до́брый, тезоимени́тый Богови́дцу, святи́телю Моисе́е: и́мать бо послу́шати Ма́тере Своея́, Засту́пницы гра́да на́шего, и твои́х пречестны́х моле́ний и поми́лует на́с.

Ле́гко, я́коже оре́л крило́ма, на небе́сную высоту́ дости́гл еси́ и терпе́ния и чи́стаго ра́ди жития́ твоего́ по́честь прия́л еси́ от Мздовоздая́теля, и ны́не Госпо́дь яви́ на́м цельбоно́сныя мо́щи твоя́, точа́щия исцеле́ния с ве́рою приходя́щим. Те́мже мо́лим тя́, святи́телю Моисе́е: помяни́ на́с, и́же ве́рою чту́щих тя́ и достодо́лжно ублажа́ющих тя́.

Богоро́дичен: Из пречи́стых ложе́сн Твои́х про́йде у́мное Со́лнце, Богоро́дице, просвеща́я и́же во тме́ седя́щих, омраче́нныя неве́дением, и приводя́ к све́ту богоразу́мия, страда́вшим Его́ ра́ди нетле́нныя венцы́ подава́я и ве́чное ра́дование. Его́же моли́ о на́с, Влады́чице, не лиши́ти на́с десна́го стоя́ния в ча́с испыта́ния, да Тя́ вси́ велича́ем.

Свети́лен:

Ско́ро предвари́, святи́телю Моисе́е, ве́рным побо́рниче, и Христа́ Бо́га умоли́ покори́ти под но́зе Импера́тору на́шему иноплеме́нныя язы́ки, да навы́кнут сла́вити Святу́ю Тро́ицу; на́с же, чту́щих твою́ святу́ю па́мять, спаса́й от вся́каго зла́.

Краткое житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Ро­дил­ся в Нов­го­ро­де, ино­че­ский по­стриг при­нял в Твер­ском От­роч мо­на­сты­ре. По на­сто­я­нию ро­ди­те­лей он пе­ре­шел в Кол­мов мо­на­стырь близ Нов­го­ро­да, где был ру­ко­по­ло­жен в сан иеро­мо­на­ха, а за­тем в Юрье­ве мо­на­сты­ре воз­ве­ден в ар­хи­манд­ри­та. В 1325 г. свя­ти­тель Петр († 1326 г.) по­свя­тил его в сан ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го. Но свя­ти­тель Мо­и­сей недол­го управ­лял нов­го­род­ской паст­вой, в 1330 г. он уеди­нил­ся в пу­стын­ное ме­сто, где и про­вел бо­лее 20 лет в ино­че­ских по­дви­гах. Лишь по на­сто­я­тель­ным прось­бам нов­го­род­цев он сно­ва воз­вра­тил­ся к сво­ей пастве. Древ­ний ле­то­пи­сец так опи­сы­ва­ет свя­ти­те­ля Мо­и­сея: «Он пас Цер­ковь свою как пас­тырь доб­рый; за­щи­щал оби­жен­ных, бе­рег бед­ных вдов; со­брав мно­же­ство пис­цов, на свой счет на­пи­сал мно­го книг, мно­гих он утвер­дил в бла­го­че­стии сво­и­ми на­став­ле­ни­я­ми». Вто­рич­ное свя­ти­тель­ство ар­хи­епи­ско­па Мо­и­сея озна­ме­но­ва­лось стро­и­тель­ством мно­гих церк­вей в Нов­го­ро­де и его окрест­но­стях и ос­но­ва­ни­ем че­ты­рех оби­те­лей.

25 сен­тяб­ря 1362 г. на­сту­пи­ла бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля.

Полное житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Свя­той Мо­и­сей был сы­ном име­ни­то­го, бо­га­то­го и слав­но­го ро­ди­те­ля Филип­па и в ми­ре на­зы­вал­ся Мит­ро­фа­ном. Ро­ди­ной его был Ве­ли­кий Нов­го­род. Обу­чив­шись гра­мо­те и по­сто­ян­но чи­тая Свя­щен­ное Пи­са­ние, он измла­да воз­лю­бил Хри­ста: ча­сто по­се­щал храм Бо­жий, был се­рье­зен и со­сре­до­то­чен и не при­бли­жал­ся к иг­ра­ю­щим де­тям. Бла­го­че­сти­вый от­рок тай­но ушел из до­ма ро­ди­тель­ско­го в Твер­ской От­роч мо­на­стырь, где и по­стриг­ся в мо­на­ше­ство с име­нем Мо­и­сея. Пост, по­слу­ша­ние и мо­лит­ва бы­ли укра­ше­ни­я­ми но­во­по­стри­жен­но­го ино­ка и стя­жа­ли ему в той оби­те­ли нема­лую сла­ву. Меж­ду тем ро­ди­те­ли ис­ка­ли неожи­дан­но ис­чез­нув­ше­го юно­шу и мно­го скор­бе­ли о нем, а ко­гда на­шли, то упро­си­ли его пе­рей­ти в мо­на­стырь, бли­жай­ший к Нов­го­ро­ду. Усту­пая неот­ступ­ным прось­бам и же­лая из­бе­жать мол­вы и сла­вы о сво­их ино­че­ских по­дви­гах, свя­той Мо­и­сей пе­ре­се­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь, где усу­гу­бил свои по­дви­ги, «Бо­же­ствен­ною рев­но­стью рас­па­ля­ем, в дни и но­щи удру­чая те­ло свое».

За свою по­движ­ни­че­скую жизнь сна­ча­ла он был ру­ко­по­ло­жен ар­хи­епи­ско­пом Да­ви­дом в иеро­мо­на­ха, а за­тем воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­сто­я­те­лем Нов­го­род­ско­го Юрье­ва мо­на­сты­ря. Недол­го он был в этом мо­на­сты­ре и сно­ва воз­вра­тил­ся в свой лю­би­мый Кол­мов мо­на­стырь.

В 1324 го­ду, по смер­ти ар­хи­епи­ско­па Да­ви­да, ар­хи­манд­рит Мо­и­сей, по из­во­ле­нию Бо­жию, при­чтом и все­ми людь­ми воз­ве­ден был на ар­хи­епи­ско­пию Нов­го­род­скую, а в 1326 го­ду хи­ро­то­ни­сан в Москве мит­ро­по­ли­том всея Ру­си свя­тым Пет­ром. В труд­ное вре­мя при­шлось свя­ти­тель­ство­вать свя­то­му Мо­и­сею: неод­но­крат­ные по­жа­ры, опу­сто­шав­шие Нов­го­род с его мно­го­чис­лен­ны­ми хра­ма­ми, на­род­ные вол­не­ния, со­про­вож­дав­ши­е­ся гра­бе­жа­ми и дер­жав­шие всех в стра­хе, угро­за та­тар, пре­сле­до­вав­ших непо­кор­ных им кня­зей, – вот пе­чаль­ные со­бы­тия пер­вых лет управ­ле­ния Нов­го­род­ской ка­фед­рой свя­то­го Мо­и­сея. Од­на­ко, несмот­ря на эти небла­го­при­ят­ные об­сто­я­тель­ства, вла­ды­ка Мо­и­сей укра­шал Нов­го­род хра­ма­ми Бо­жи­и­ми; так, в 1327 го­ду по­стро­ил цер­ковь во имя Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Де­ся­тин­ском мо­на­сты­ре, укра­сил ее свя­ты­ми ико­на­ми, снаб­дил кни­га­ми.

Свя­той Мо­и­сей был доб­рым пас­ты­рем сво­е­го ста­да, про­во­дил свою жизнь в стро­гом воз­дер­жа­нии; от­ли­чал­ся лю­бо­вью к кни­гам, со­брал мно­гих пис­цов, ко­то­рые пе­ре­пи­са­ли мно­го книг, глав­ным об­ра­зом бо­го­слу­жеб­ных, для хра­мов Бо­жи­их. Свя­ти­тель был ми­ло­серд и со­стра­да­те­лен к бед­ным: был оби­ди­мым по­мощ­ник, вдо­вам за­ступ­ник, из­бав­лял их от на­силь­ни­ков, не устра­ша­ясь ли­ца силь­но­го, и мно­гих ис­пра­вил сво­и­ми уве­ща­ни­я­ми.

По про­ше­ствии пя­ти лет свя­ти­тель­ства свя­той Мо­и­сей ска­зал жи­те­лям Нов­го­ро­да: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа до­стой­но­го, а я вас бла­го­слов­ляю».

На его ме­сто вы­бран был нов­го­род­ца­ми свя­щен­ник Гри­го­рий Ка­ли­ка (то есть «па­лом­ник»), по мо­на­ше­ско­му име­ни Ва­си­лий.

Свя­той Мо­и­сей оста­вил в 1330 го­ду ар­хи­епи­ско­пию, уда­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь и там при­нял схи­му. Ища уеди­не­ния, он спу­стя пять лет пе­ре­се­лил­ся на про­ти­во­по­лож­ный бе­рег ре­ки Вол­хо­ва в пу­стын­ное ме­сто и ос­но­вал там Де­ре­вя­ниц­кий мо­на­стырь с хра­мом в честь Вос­кре­се­ния Гос­под­ня. Но не укрыл­ся и здесь этот све­тиль­ник от взо­ров люд­ских: бо­яре и про­стые лю­ди зна­ли по­движ­ни­че­скую жизнь свя­ти­те­ля и при­хо­ди­ли по­учать­ся от него день и ночь. Так про­шло бо­лее 20 лет стро­го мо­на­ше­ской жиз­ни свя­ти­те­ля Мо­и­сея. В 1352 го­ду он по­стро­ил ка­мен­ную цер­ковь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы на Во­ло­то­ве и при ней мо­на­стырь.

В том же 1352 го­ду скон­чал­ся ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Ва­си­лий, воз­вра­щав­ший­ся из Пско­ва, где был силь­ный мор. Нов­го­род­цы умо­ли­ли свя­то­го Мо­и­сея воз­вра­тить­ся на свой пре­стол и при­нять управ­ле­ние паст­вой. В 1353 го­ду вла­ды­ка по­сы­лал по­слов в Ца­рь­град к ца­рю Иоан­ну Кан­та­ку­зе­ну и пат­ри­ар­ху Фило­фею с жа­ло­бой на оби­ды от мит­ро­по­ли­та Фе­о­гно­ста. Со­хра­ни­лись (от 1354 г.) два по­сла­ния пат­ри­ар­ха к вла­ды­ке Мо­и­сею, в ко­то­рых он уве­ще­ва­ет его под­чи­нять­ся Мос­ков­ско­му мит­ро­по­ли­ту. Доб­ро­де­тель­ная жизнь свя­ти­те­ля Мо­и­сея бы­ла из­вест­на и в Кон­стан­ти­но­по­ле. В 1354 го­ду по­слы воз­вра­ти­лись и при­вез­ли вла­ды­ке жа­ло­ван­ную с зо­ло­той пе­ча­тью гра­мо­ту от им­пе­ра­то­ра и кре­ст­ча­тые ри­зы от пат­ри­ар­ха. Вто­рич­ное управ­ле­ние свя­то­го Мо­и­сея епар­хи­ей озна­ме­но­ва­лось по­строй­кой в Нов­го­ро­де мно­гих церк­вей. По ска­за­нию ле­то­пи­сей, вла­ды­кой Мо­и­се­ем по­стро­е­ны: Зна­мен­ская цер­ковь (1354 г.) и Дмит­ри­ев­ская в Тор­гу на Лу­бя­ни­це в том же го­ду, Ско­во­род­ский мо­на­стырь с цер­ко­вью во имя свя­то­го Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла (1355 г.), Успен­ская цер­ковь в Ра­до­го­ви­цах (1357 г.) и то­гда же цер­ковь во имя Свя­та­го Ду­ха в мо­на­сты­ре то­го же име­ни, цер­ковь во имя Со­ро­ка му­че­ни­ков и свя­то­го Ге­ор­гия на Лу­бя­ни­це, в 1359 го­ду Про­ко­пи­ев­ская на кня­жем дво­ре и свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва в жен­ской оби­те­ли. Умно­жая хра­мы, свя­ти­тель доб­ре пас вве­рен­ное ему ста­до, мно­гих утвер­дил он уче­ни­ем сво­им и на­ста­вил, хо­тя и сам пре­тер­пел от бе­сов мно­гие на­па­сти. Есть из­ве­стие, что свя­той Мо­и­сей под­ви­зал­ся доб­рым по­дви­гом про­тив стри­голь­ни­ков-ере­ти­ков, вос­став­ших про­тив цер­ков­ной иерар­хии. К по­дви­гам свя­то­го Мо­и­сея долж­но быть от­не­се­но и уни­что­же­ние в 1358 го­ду в Нов­го­ро­де язы­че­ско­го обы­чая «бить боч­ки». Нов­го­род­цы це­ло­ва­ли крест в том, что впредь оста­вят этот обы­чай. Свя­ти­тель на­пи­сал мно­го книг. Пись­мен­ных по­уче­ний свя­ти­те­ля не со­хра­ни­лось до на­ше­го вре­ме­ни, до нас до­шло толь­ко три Еван­ге­лия, спи­сан­ные по по­ве­ле­нию бо­го­лю­би­во­го ар­хи­епи­ско­па Мо­и­сея, од­но из них на­пи­са­но в 1355 го­ду.

Сла­бость ли сил те­лес­ных по­чув­ство­вал вла­ды­ка, лю­бовь ли к уеди­не­нию ска­за­лась силь­нее, толь­ко в 1359 го­ду он вновь об­ра­тил­ся к нов­го­род­цам с та­ки­ми сло­ва­ми: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа, ко­то­ро­го вам Бог даст».

Несмот­ря на уси­лен­ные прось­бы и моль­бы, вла­ды­ка уда­лил­ся на по­кой в по­стро­ен­ный им Ско­во­род­ский мо­на­стырь. Но Бог еще раз при­звал свя­ти­те­ля к де­я­тель­но­сти. В год уда­ле­ния его с ар­хи­епи­ско­пии по слу­чаю сме­ны по­сад­ни­ка в Нов­го­ро­де вспых­нул силь­ный мя­теж: умерт­ви­ли мно­гих бо­яр, раз­ру­ши­ли Вол­хов­ский мост и три дня сто­я­ли друг про­тив дру­га жи­те­ли Тор­го­вой и Со­фий­ской сто­рон, го­то­вясь всту­пить в оже­сто­чен­ный бой. То­гда при­шел из сво­е­го уеди­не­ния ста­рец свя­ти­тель Мо­и­сей; с кре­стом в ру­ках, окру­жен­ный ду­хо­вен­ством, он встал на остат­ках раз­ру­шен­но­го мо­ста по­сре­ди враж­ду­ю­щих сто­рон, бла­го­сло­вил их и ска­зал: «Де­ти, не поды­май­те бра­ни, да не бу­дет по­хва­лы по­га­ным, а свя­тым церк­вам и ме­сту се­му пу­сто­ты! Не всту­пай­те в бой!»

Мя­теж утих. Бог не по­пустил диа­во­лу по­сме­ять­ся над хри­сти­а­на­ми. Вла­ды­ка уда­лил­ся в свою оби­тель, под­ви­зал­ся там в по­сте и мо­лит­ве и был об­раз­цом сми­ре­ния и бла­го­че­стия для со­бран­ной им бра­тии.

Ти­хая бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля Мо­и­сея по­сле­до­ва­ла в 1362 го­ду, в 25-й день ян­ва­ря ме­ся­ца. С ве­ли­кой че­стью, при все­на­род­ном пла­че по­гре­бен был вла­ды­ка Мо­и­сей в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре. Свя­ти­тель Мо­и­сей был про­слав­лен от Бо­га чу­де­са­ми вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны: при­бе­га­ю­щие с ве­рою к чест­ным его мо­щам му­жи и же­ны по­лу­ча­ют здра­вие, наи­па­че же же­ны ис­целе­ва­ют, одер­жи­мые сво­и­ми немо­ща­ми.

Вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­то­го Мо­и­сея че­ло­век трид­цать раз­бой­ни­ков хо­те­ли раз­гра­бить Ско­во­род­ский мо­на­стырь, по­ла­гая, что свя­ти­тель оста­вил ему мно­го иму­ще­ства. Их встре­тил сам свя­ти­тель Мо­и­сей, за­вел в тря­си­ну и хо­тел по­то­пить, ес­ли они не рас­ка­ют­ся. Хищ­ни­ки обе­ща­лись не де­лать ни­ка­ко­го зла оби­те­ли, то­гда вы­ве­де­ны бы­ли свя­ти­те­лем из опас­ной тря­си­ны и от­пу­ще­ны.

Нов­го­род­ский ку­пец, по име­ни Алек­сий, два­жды по­лу­чил по­мощь от свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Один раз он упал с лод­ки в во­ду на ре­ке Неве и был под­дер­жан на во­де неиз­вест­ным бла­го­леп­ным, укра­шен­ным се­ди­на­ми му­жем. В дру­гой раз так­же на ре­ке Неве на­па­ли на него раз­бой­ни­ки, и тот же бла­го­леп­ный ста­рец вне­зап­но по­явил­ся на кор­ме лод­ки и невре­ди­мо про­вел лод­ку сре­ди хищ­ни­ков. По мо­лит­ве Алек­сия свя­той Мо­и­сей явил­ся ему во сне и ука­зал ме­сто сво­е­го по­гре­бе­ния, по­ве­лел устро­ить по­кров над гро­бом.

Су­ще­ству­ет рас­сказ о на­ка­за­нии Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Сер­гия за непо­чти­тель­ное от­но­ше­ние к па­мя­ти свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Ар­хи­епи­скоп Сер­гий, на­зна­чен­ный на Нов­го­род­скую ка­фед­ру 4 сен­тяб­ря 1483 го­да из Моск­вы, ехал на ме­сто сво­е­го слу­же­ния ми­мо Ско­во­род­ско­го мо­на­сты­ря и по­се­тил эту оби­тель. По­мо­лив­шись свя­тым ико­нам и от­пев­ши мо­ле­бен, он вы­шел в при­твор, где по­ка­за­ли ему гроб ос­но­ва­те­ля мо­на­сты­ря свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Об­ра­тясь к со­про­вож­дав­ше­му его свя­щен­ни­ку, ар­хи­епи­скоп Сер­гий дерз­но­вен­но ве­лел от­крыть гроб свя­ти­те­ля. Свя­щен­ник ска­зал ар­хи­епи­ско­пу: «По­до­ба­ет свя­ти­те­лю свя­ти­те­ля скры­ва­ти». Ар­хи­епи­скоп же гор­до уко­рил свя­ти­те­ля Мо­и­сея, го­во­ря: «Ко­го се­го смер­до­ви­ча и смот­ри­ти!»

Воз­но­сясь тем, что он при­шел из Моск­вы к по­ко­рен­ным граж­да­нам, ар­хи­епи­скоп Сер­гий не усо­мнил­ся свя­ти­те­ля на­звать смер­до­вым сы­ном, ины­ми сло­ва­ми – му­жи­ком. «И бысть от то­го вре­ме­ни при­и­де на ар­хи­епи­ско­па Сер­гия изум­ле­ние»: то ви­де­ли его в Ев­фи­ми­ев­ской па­пер­ти си­дя­щим в од­ной ряс­ке, то в пол­день у Свя­той Со­фии си­дя­щим без кло­бу­ка и без ман­тии. Вско­ре его, боль­но­го, от­вез­ли в Тро­и­це-Сер­ги­ев мо­на­стырь, на ме­сто его по­стри­же­ния.

В 1686 го­ду, 19 ап­ре­ля, чу­дес­ным об­ра­зом бы­ли от­кры­ты нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Мо­и­сея: они са­ми яви­лись по­сре­ди церк­ви пе­ред утрен­ним пе­ни­ем и по­том бы­ли пе­ре­не­се­ны к пра­вой сто­роне ико­но­ста­са; часть его свя­тых мо­щей в 1693 го­ду пе­ре­не­се­на в Ду­хов мо­на­стырь.

По­сле свя­то­го Мо­и­сея нема­ло со­хра­ни­лось ве­щей, сви­де­тель­ству­ю­щих о его бла­го­че­стии и по­движ­ни­че­ской жиз­ни: двое ве­риг (од­ни – в риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра, дру­гие – в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре); яш­мо­вые со­су­ды, под­не­сен­ные свя­тым Мо­и­се­ем свя­то­му мит­ро­по­ли­ту Пет­ру (в мос­ков­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре); там же со­суд из ага­та с над­пи­сью: «В ле­то 6837 (1328) ме­ся­ца мар­та со­зда­ны бы­ша со­су­ды сии ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­род­ским Мо­и­се­ем». Со­хра­ни­лись в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре де­ре­вян­ный крест, ко­то­рый был по­ло­жен со свя­тым Мо­и­се­ем при по­гре­бе­нии и 323 го­да на­хо­дил­ся у него в ру­ках; про­стой де­ре­вян­ный по­сох в Ду­хо­вом мо­на­сты­ре. В риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра со­хра­ни­лись кре­ст­ча­тая ри­за, при­слан­ная свя­то­му Мо­и­сею пат­ри­ар­хом Фило­фе­ем; омо­фор с вы­ши­той над­пи­сью: «Мо­и­сея ар­хи­епи­ско­па мо­лит­ва­ми Свя­тыя Со­фии»; на­ко­нец, его ке­лей­ная ман­тия.

Точ­но неиз­вест­но, ко­гда на­ча­ли в Нов­го­ро­де мест­но празд­но­вать па­мять свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Несо­мнен­но, в пер­вых де­ся­ти­ле­ти­ях XVII сто­ле­тия па­мять празд­но­ва­ли, и при­том два­жды в год: 25 ян­ва­ря – в день его бла­жен­ной кон­чи­ны, и в ше­стую неде­лю по Па­схе. В на­сто­я­щее вре­мя празд­ну­ет­ся толь­ко день кон­чи­ны свя­ти­те­ля.