Канон святителю Серапиону Новгородскому

Припев: Святи́телю, о́тче Серапио́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 марта (16 марта ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Бо́гу, от го́рькия рабо́ты фарао́новы изба́вльшему Изра́иля и о́гненным столпо́м и све́тлым о́блаком наста́вльшему, я́ко просла́вися.

Отве́рзи устне́ мои́, Го́споди, просвети́ ми́ смы́сл помраче́нный, разреши́ ю́зу язы́ка моего́, я́ко да све́тло и ра́достно восхвалю́ до́бляго страда́льца Серапио́на, Твои́м страсте́м подража́теля.

А́ще и гру́бо приноси́мое тебе́ пе́ние, но от усе́рдия приими́, о́тче преблаже́ннейший, я́коже две́ ле́пты о́ноя вдови́цы прия́т Христо́с, и не лише́на мя́ сотвори́ Твои́х даро́в, и согреше́нием проще́ние испроси́.

Блага́го Бо́га подража́тель бы́л еси́, Серапио́не преди́вне, ми́лость же к ни́щим и любо́вь нелицеме́рну ко все́м ра́вно стяжа́в, помина́я рече́нная: возлю́биши и́скренняго своего́, я́ко са́м себе́.

Богоро́дичен: Всепе́тая Богоро́дице, Я́же Всеми́лостиваго Бо́га поро́ждшая, ду́шу мою́, омраче́нную де́монскими прило́ги, просвети́, Всенепоро́чная, и ума́ моего́ уврачу́й изступле́ние, я́ко да по достоя́нию сла́влю Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́ние мое́, Спа́се, еси́, прибе́жище мое́ и си́ла, поколеба́вшееся се́рдце мое́ утверди́ в стра́се Твое́м, я́ко не́сть свя́т, я́коже Ты́, Бо́г на́ш.

Го́спода своего́ во́лю сотвори́в, Серапио́не сла́вне, сугу́б тала́нт приобре́л еси́, сего́ ра́ди и благи́й о́ный гла́с слы́шиши: до́брый ра́бе и ве́рный, вни́ди в ра́дость Го́спода своего́.

Душе́вную чистоту́ стяжа́в, без нея́же никто́ же у́зрит Го́спода, святи́телю Серапио́не, о́тче на́ш, стра́сти окая́нныя души́ моея́ и сла́сти теле́сныя моли́твами твои́ми угаси́.

Егда́ у́бо Бо́гу производя́щу тя́ на лу́чшая, тогда́ мирска́я вся́ оплева́л еси́ и, благи́й яре́м на ра́мо взе́м, усе́рдно Тому́ после́довал еси́.

Богоро́дичен: Живо́т ро́ждшая Ипоста́сный, Де́во Всенепоро́чная, се́рдца моего́ стру́пы исцели́ хода́тайствы Твои́ми, е́же к Сы́ну Твоему́, Богоблагода́тная.

Седа́лен, гла́с 8:

Чистото́ю душе́вною и теле́сною па́че со́лнца облиста́л еси́, терпе́нием му́жествовав, велиа́ру главу́ сте́рл еси́, льсти́вно на тя́ вооружи́вшихся по́мощию Вседержи́теля под но́зе пове́ргл еси́, самоде́ржца непови́ннаго гне́ва не устраши́лся еси́, ни ласка́нием, ни лю́тым преще́нием непревра́тен пребы́л еси́, Серапио́не о́тче на́ш, сего́ ра́ди Христо́с побе́дным венце́м увязе́ тя́, те́м мо́лим тя́: моли́ спасти́ся и́же па́мять твою́ любо́вию почита́ющим.

Сла́ва: Во святи́тельстве благоче́стно пожи́л еси́, святи́телю Богоявле́ние, лю́ди к Богоразу́мию сло́вом и де́лом наста́вил еси́, и во изгна́нии непра́ведном пребы́л еси́, и Бо́гу до конца́ угоди́л еси́. Сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́, о́тче Серапио́не, почти́лся еси́, я́ко прича́стник Бо́жия благода́ти.

Богоро́дичен: Челове́к вражду́ющих и де́монская стреля́ния уста́вила еси́, Всенепоро́чная, хода́тайством к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, душа́м спасе́ние и телесе́м здра́вие подаю́щи ве́рою при́сно блажа́щих Тя́ и пресвято́е рождество́ Твое́ почита́ющих.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Все́л еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ и́х, и спасе́ние бы́сть ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим: Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зе́льным поще́нием, и моли́твами непреста́нными, и чистото́ю серде́чною живу́ща в себе́ Христа́ име́л еси́, преблаже́нне святи́телю, во огра́ду бо вни́де Пречи́стыя Его́ Ма́тери, на Нея́же всю́ наде́жду возложи́л еси́.

Земна́я отри́нув, Небе́сная насле́довал еси́, от си́лы бо в си́лу пре́йде, к преми́рному Ца́рствию, иде́же угото́вася ти́, терпе́ния ра́ди твоего́, вене́ц нетле́нный и ве́чное весе́лие.

Изволе́нием Бо́жиим и избра́нием по́стников сосло́вия па́стырь поставля́ешися и наста́вник, и́же ко спасе́нию, непреле́стным путе́м вводя́ ста́до свое́ во огра́ду Небе́сную.

Богоро́дичен: И ражда́еши, и де́вствуеши, Де́во Всенепоро́чная, иску́са бо му́жескаго не прие́мши, родила́ еси́ Бо́га воплоще́нна от пречи́стую боку́ Твое́ю, Его́же моли́ о пою́щих Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренюет ду́х мо́й к Тебе́, Бо́же, зане́ све́т повеле́ния прише́ствия Твоего́, и́миже у́бо озари́ у́м на́ш, Влады́ко, и наста́ви на стезю́ жи́зни.

Кре́пко вооружи́ся на неви́димыя враги́, я́коже тве́рдый адама́нт, вы́я и́х сокруши́л еси́ и, под но́зе попра́в, го́рдостная шата́ния низве́ргл еси́, Го́споду тя́, святи́телю Серапио́не, прославля́ющу, и́стиннаго Своего́ уго́дника.

Лука́вых де́монов ла́яния ста́до свое́ сохраня́я, И́стиннаго Па́стыря Христа́ и́стинный учени́к бы́в, Серапио́не преди́вне, сего́ ра́ди избра́нием первосвяти́теля наме́стник блаже́ннаго Се́ргия в вели́цей Ла́вре устроя́ешися.

Ми́лостивно наказу́я, о́тче Серапио́не, о Христе́ поруче́нное тебе́ ста́до упасе́ на па́житех зако́на живоно́снаго: собо́ю бо о́браз показа́л еси́, возвеща́я пу́ть ко спасе́нию и е́же от злы́х премене́ние.

Богоро́дичен: На́шего спасе́ния Хода́таица Ты́ яви́лася еси́, Всенепоро́чная, ду́шу мою́ окая́нную изба́ви де́монскаго мучи́тельства и пода́ждь прегреше́нием очище́ние, ра́зве бо Тебе́, раби́ Твои́, не име́ем Помо́щницы.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из чре́ва а́дова во́пля моего́ услы́шал еси́ гла́с мо́й и изба́вил еси́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

О ученице́ свое́м провозвести́л еси́ иногда́, преблаже́нне Серапио́не святи́телю, я́ко бу́дет се́й, – рече́, – па́стырь кинови́и сия́ вели́кия. Того́ ра́ди и поклони́лся еси́ ему́, не я́ко ученику́ своему́, но я́ко собесе́днику.

Проро́чества да́р ви́дяще, чу́днии ученицы́ твои́ не я́ко челове́ку, но я́ко Христу́ повину́ющеся во все́м, зря́ху бо тя́, о святи́телю, по стопа́м ходя́ща блаже́ннаго Се́ргия, и после́дующа трудолю́бному его́ житию́, и о все́х моля́щася Бо́гу, хвалу́ возсыла́ху.

Ра́зум от Бо́га прии́м, о вели́кий во святи́телех, благочести́выя па́че приводя́ к Богоразу́мию, нечести́вым же уста́ загражда́я, Серапио́не о́тче на́ш, в собра́нии бо бы́вшу ти́ святи́тельстем, самоде́ржца кро́ткими глаго́лы повину́в, кинови́ям поле́зная сотвори́л еси́.

Богоро́дичен: Святе́йши Херуви́м и Серафи́м яви́лася еси́, Пречи́стая, Зижди́теля бо и́х несказа́нно родила́ еси́, не опали́вшися огне́м Божества́, и ны́не блажа́т Тя́ вси́ ро́ди, я́коже прорекла́ еси́, Препе́тая.

Конда́к, гла́с 3:

Я́ко венце́м пресве́тлым, украси́вся дне́сь, Вели́кий Новогра́д лику́ет в па́мять па́стыря своего́ и учи́теля, и, я́ко диади́му ца́рскую, возложи́вши, Ла́вра вели́кая она́ све́тло ра́дуется, иде́же просла́ви тебе́ Бо́г, уго́дника Своего́, и прояви́ после́днему ро́ду на́шему цельбоно́сныя мо́щи твоя́, о пресла́вне святи́телю Серапио́не, Це́рковь же Бо́жия весели́тся, созыва́ющи мона́хов сосло́вие и все́х ве́рных велегла́сно вопи́ти: ра́дуйся, Вели́кому Нову́гра́ду и оби́тели Се́ргиевой похвало́ и всея́ Росси́йския земли́ пресве́тлый свети́льниче.

И́кос:

Из оте́чества ху́да и незна́ема вели́кий граждани́н Небе́снаго Ца́рствия произы́де, я́ко из мра́чна о́блака пресве́тлая звезда́, провозсия́ дне́сь вели́кий Серапио́н и все́х озари́ чуде́с луча́ми, и́же с ве́рою приходя́щих к цельбоно́сному его́ гро́бу и любе́зно целу́ющих ра́ку моще́й его́, не ве́рующих же дале́че отгоня́ и льсти́вая те́х шата́ния, я́ко паучи́ну, растерза́я и ка́знем предая́, да и ти́и науча́тся не ху́лити Бо́жьяго И́мене и Его́ уго́дников. Мы́ же, ве́рнии, обстоя́ще дне́сь свяще́нную его́ ра́ку, не очи́ма то́кмо ви́дяще, но серде́чною любо́вию ве́рно возопие́м: ра́дуйся, я́ко от младе́нства Бо́гу порабо́тав; ра́дуйся, я́ко мирска́я вся́ оплева́в. Ра́дуйся, я́ко Христо́в яре́м на ра́мо взе́м, усе́рдно Тому́ после́довал еси́; ра́дуйся, я́ко вруче́нное ста́до до́бре упа́сл еси́. Ра́дуйся, я́ко наме́стник бы́в блаже́ннаго Се́ргия и того́ стопа́м во все́м поревнова́л еси́; ра́дуйся, проро́чества да́р восприе́мый. Ра́дуйся, я́ко чуде́с мно́гих де́латель яви́лся еси́; ра́дуйся, Прему́дрости Бо́жия престо́л украси́вый. Ра́дуйся, чудесы́ гра́д сво́й озари́вый; ра́дуйся, я́ко сподо́бился еси́ непови́нным осужде́нием и с престо́ла святи́тельскаго сверже́нием ревнова́ти Златоу́сту Иоа́нну. Ра́дуйся, я́ко обличи́л еси́ злоко́зненных, на тя́ вооружи́вшихся, мудрова́ние; ра́дуйся, страда́льче до́брый, во все́м подража́я Влады́це своему́, Его́же моли́ о чту́щих святу́ю па́мять твою́, да вси́ в весе́лии се́рдца вопие́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Серапио́не, Вели́кому Нову́гра́ду и оби́тели Се́ргиевой похвало́ и всея́ Росси́йския земли́ пресве́тлый свети́льниче.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Халде́йския пещи́ всепа́губную си́лу угаси́вше о́бразом А́нгела снизше́дшаго, Зижди́телю ю́ноши взыва́ху: благослове́н еси́ и хва́льный, Бо́же оте́ц на́ших.

Терпе́нием свои́м и му́жеством возвесели́л еси́ И́же над все́ми Су́щаго Бо́га, и То́й тебе́, святи́телю Серапио́не, просла́ви, я́ко при́снаго Своего́ уго́дника, и чудесы́ обогати́л тя́ е́сть, я́ко и я́рость самоде́ржца на кро́тость возмо́гл еси́ преложи́ти и непови́нныя от сме́рти изба́вити, пою́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Устроя́ет тя́ Госпо́дь Це́ркви Свое́й архиере́я, па́стыря всеизря́дна слове́сным овца́м, ты́ же, прему́дре Серапио́не, егда́ святи́тельства па́ству прии́м, к бо́льшим подвиго́м вдава́шеся, поя́ Христо́ви: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Фараони́тская ка́знь за грехи́ на́ша егда́ прии́де на лю́ди твоя́, святи́телю преди́вне, тогда́ приле́жно Бо́гу моля́шеся, призыва́я на по́мощь Того́ ро́ждшую Богоро́дицу, смертоно́сие уста́вил еси́ и, трие́м исцеле́ние пода́в, пе́ти все́х, Серапио́не, научи́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Христа́, Его́же родила́ еси́, Богоро́дице, моли́, да просвети́т ду́шу мою́ омраче́нную и лю́таго паде́ния изба́вит, я́ко да во хвале́нии сла́влю Тя́, Всенепоро́чная, Сы́ну Твоему́ вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Нече́стия орга́ны ину́ю пе́снь, благоче́стия же боговеща́ннии поя́ху гу́сли; благослови́те, дела́ Госпо́дня, Христа́ во ве́ки.

От вся́ких напа́стей и озлобле́ния изба́ви на́с, святи́телю Серапио́не, о́тче на́ш, я́коже дре́вле гра́д сво́й спа́сл еси́ от запале́ния, и в ра́дости лю́ди своя́ вопи́ти научи́в: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Царю́ и Влады́це моля́ся, святи́телю, разсла́бленнаго исцели́л еси́, по́мощь име́я и заступле́ние Бо́жия Ма́тере, о́н бо проша́ше пи́щи, е́же к теле́сней потре́бе, ты́ же, ди́вный иера́рше, пре́жде духо́вною пи́щею напита́в, здра́вие по́дал еси́ и пе́ти научи́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Челове́цы веселя́хуся, ви́дяще пресла́вная чудеса́ твоя́, уго́дниче Христо́в, е́же возда́ ти́ Госпо́дь возме́здие проти́ву трудо́м твои́м, вра́г же вооружа́шеся льсти́вых наважде́ньми, изгна́нием на тя́ поуча́ется, ты́ же, кро́ткий страда́льче, в ра́дости пе́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ше́ствие егда́ творя́ше во изгна́ние от гра́да своего́, страда́льче Серапио́не, ре́чное стремле́ние моли́твою уста́вил еси́ и иду́щих с тобо́ю, па́че же по́сланных к тебе́, удиви́л еси́, они́ же глаго́лаша: ди́внаго Бо́га на́шего, прославля́ющаго святы́я Своя́, по́йте, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Ще́драго и Всеми́лостиваго Влады́ки Ма́ти сподо́бльшися бы́ти, Богоро́дице, низпосли́ на́м щедро́ты от неистощи́мых сокро́вищ Твои́х и пода́ждь в ну́ждах терпе́ние, моли́твами святи́теля Серапио́на, я́коже о́н претерпе́ Сы́на Твоего́ ра́ди, в весе́лии поя́ Ему́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Воспита́нная во свята́я святы́х и ро́ждшая Све́т вселе́нныя, Благода́тная, ра́дуйся, пе́сньми Рождество́ Твое́ велича́ем.

Рве́нием распала́емь по Го́споде Бо́зе, поруга́ния и доса́ды, заточе́ния и изгна́ния претерпе́л еси́, помина́я Госпо́дни стра́сти, я́же претерпе́ и пострада́ на́шего ра́ди спасе́ния, бие́ния и оплева́ния, па́че же и сме́рть поно́сную, сего́ ра́ди, ди́вный страда́льче, Серапио́не святи́телю, по́мощию Вседержи́теля льсти́вно на тя́ вооружи́вшихся шата́ния низложи́л еси́.

Фарисе́йскаго киче́ния отвраща́яся, преблаже́нне о́тче Серапио́не, Христо́во смире́ние име́л еси́: я́коже О́н Отцу́ о распина́ющих моля́шеся: О́тче, не поста́ви и́м греха́ сего́, не ве́дят бо что́ творя́т, – та́кожде и ты́ сотвори́л еси́, святи́телю, престу́пльших пред тобо́ю и необраща́ющихся проще́нию сподобля́еши, са́м взыску́я поги́бшаго.

Легко́, я́коже оре́л, крило́ма Небе́сную высоту́ дости́гл еси́, терпе́ния ра́ди по́честь прия́л еси́ от Мздовоздая́теля, и ны́не Госпо́дь показа́ на́м цельбоно́сныя мо́щи твоя́, точа́щия исцеле́ния все́м, с ве́рою приходя́щим. Те́мже мо́лим тя́, святи́телю Серапио́не, помяни́ на́с, и́же ве́рою чту́щих тя́, да тя́, пресла́вне, достодо́лжно ублажа́ем.

Богоро́дичен: Из пречи́стых ложе́сн Твои́х, Влады́чице, про́йде У́мное Со́лнце, просвеща́я и́же во тьме́ седя́щих, омраче́нных неве́дением, и приводя́ к све́ту Богоразу́мия, страда́вшим Его́ ра́ди нетле́нный венцы́ подава́я и ве́чное ра́дование. Его́же моли́ о на́с, Пречи́стая, да не лиши́т на́с десна́го стоя́ния в ча́с испыта́ния, Тя́ бо вси́ немо́лчно ублажа́ем.

Свети́лен:

Мно́гими ле́ты покрове́ны бы́ша честны́я мо́щи твоя́, о вели́кий святи́телю и ди́вный страда́льче Серапио́не, ны́не же прояви́л Госпо́дь пресла́вно после́днему ро́ду на́шему, ве́рным на исцеле́ние и ра́дование, неве́рным же на обличе́ние и посрамле́ние. Сего́ ра́ди велича́ем Христа́, тя́ просла́вльшаго.

Сла́ва: Во све́те сла́вы лица́ Бо́жия предстоя́, святи́телю Серапио́не, моли́ся непреста́нно о па́стве твое́й и о все́й Ру́сской земле́, да свети́льник ве́ры Правосла́вныя не уга́снет в ни́х до сконча́ния ве́ка веко́в.

Богоро́дичен: Всеблага́я Влады́чице, я́же Всеще́драго Бо́га пло́тию ро́ждшая, поми́луй на́с, озло́бленных прило́ги лука́ваго, и устрани́вшихся за́поведей Сы́на и Бо́га Твоего́, и греху́ рабо́тавших свои́м хоте́нием, привлецы́, Пречи́стая, к повеле́нием Бо́жиим и не лиши́ на́с ве́чнаго наслажде́ния моли́твами Твои́ми.

Краткое житие святителя Серапиона, архиепископа Новгородского

Ро­дил­ся в под­мос­ков­ном се­ле Пе­хор­ке и с юных лет стре­мил­ся к ино­че­ству. По во­ле ро­ди­те­лей всту­пил в брак, при­нял сан свя­щен­ства, но через год ов­до­вел и при­нял по­стри­же­ние в Ду­бен­ском Успен­ском мо­на­сты­ре. За доб­ро­де­тель­ную жизнь был из­бран игу­ме­ном оби­те­ли и так мно­го по­тру­дил­ся для нее, что впо­след­ствии она ста­ла на­зы­вать­ся его име­нем – Се­ра­пи­о­но­вой пу­сты­нью.

Же­лая пре­дать­ся бо­лее стро­гим по­дви­гам, свя­той сла­га­ет с се­бя на­сто­я­тель­ство и пе­ре­хо­дит в Тро­и­це-Сер­ги­е­ву Лав­ру, в ко­то­рой в 1495 г. ста­но­вит­ся игу­ме­ном. Свя­той поль­зо­вал­ся боль­шим ува­же­ни­ем ве­ли­ко­го кня­зя Иоан­на Ва­си­лье­ви­ча, и из­вест­но, что по его хо­да­тай­ству он по­ми­ло­вал тро­их осуж­ден­ных на смерт­ную казнь бо­ярынь.

При­сут­ствуя на Со­бо­ре (1504 г.), свя­ти­тель го­ря­чо от­ста­и­вал цер­ков­ные и мо­на­стыр­ские име­ния как сред­ство бла­го­тво­ри­тель­но­сти.

В 1506 г. хи­ро­то­ни­сан в ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го. Во вре­мя боль­шо­го по­жа­ра в Нов­го­ро­де, в 1508 г., свя­ти­тель сво­и­ми слез­ны­ми мо­лит­ва­ми умо­лил Гос­по­да о его пре­кра­ще­нии.

Мно­го бед пе­ре­нес свя­ти­тель Се­ра­пи­он: в 1509 г. он был ли­шен ка­фед­ры и со­слан в мос­ков­ский Ан­д­ро­ни­ков мо­на­стырь. В 1511 г. св. Се­ра­пи­он пе­ре­се­ля­ет­ся в Тро­и­це-Сер­ги­е­ву Лав­ру, где в непре­стан­ном по­дви­ге бо­го­мыс­лия и мо­лит­вы про­во­дит по­след­ние го­ды жиз­ни, спо­до­бив­шись от Гос­по­да да­ра про­зор­ли­во­сти и чу­до­тво­ре­ния.

При­няв схи­му, свя­ти­тель мир­но скон­чал­ся 16 мар­та 1516 г. Нетлен­ные мо­щи его бы­ли об­ре­те­ны 7 ап­ре­ля 1517 г. и до­ныне по­чи­ва­ют под спу­дом в Се­ра­пи­о­но­вой па­ла­те у Тро­иц­ко­го со­бо­ра в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре.

Гос­подь про­сла­вил сво­е­го угод­ни­ка да­ром чу­до­тво­ре­ния как при жиз­ни, так и по смер­ти: од­на­жды в празд­ник Успе­ния свя­ти­тель ис­це­лил хро­мо­го, ко­то­рый мно­го лет пол­зал на но­гах и ру­ках, опи­ра­ясь на де­ре­вяш­ки.

В 1608 г., во вре­мя оса­ды Лав­ры по­ля­ка­ми, мно­гие ино­ки и ми­ряне ви­де­ли его в свя­ти­тель­ском об­ла­че­нии, при­шед­ше­го в храм по­мо­лить­ся о сво­ей оби­те­ли.

Полное житие святителя Серапиона, архиепископа Новгородского

Ро­ди­ной свя­ти­те­ля Се­ра­пи­о­на бы­ло се­ло Пе­хор­ка в 20-ти по­при­щах от Моск­вы; о ро­ди­те­лях же его из­вест­но толь­ко, что они бы­ли по­се­ляне, лю­ди ве­ру­ю­щие и бла­го­че­сти­вые. На седь­мом го­ду от рож­де­ния Се­ра­пи­он на­чал обу­чать­ся гра­мо­те, а за­тем в ран­нем срав­ни­тель­но воз­расте хо­тел уда­лить­ся от ми­ра, но ро­ди­те­ли не поз­во­ли­ли сде­лать это­го. Усту­пая их же­ла­нию, он всту­па­ет в брак и при­ни­ма­ет сан свя­щен­ства; через год умер­ла его же­на, Се­ра­пи­он по­стри­га­ет­ся в мо­на­ше­ство, но для по­коя ро­ди­те­лей и по­сле по­стри­же­ния оста­ет­ся для слу­же­ния при той же По­кров­ской церк­ви. Ко­гда же скон­ча­лись его ро­ди­те­ли, Се­ра­пи­он от­пу­стил на во­лю ра­бов от­ца сво­е­го, иму­ще­ство раз­дал бед­ным и по­сту­пил в Ду­бен­ский Успен­ский мо­на­стырь, что на ост­ро­ве; вско­ре он сде­лан был стро­и­те­лем этой оби­те­ли, мно­го по­тру­дил­ся для мо­на­сты­ря и так про­сла­вил­ся сво­и­ми ино­че­ски­ми по­дви­га­ми, что са­мая оби­тель ста­ла на­зы­вать­ся пу­сты­нью Се­ра­пи­о­на. Же­лая пре­дать­ся бо­го­мыс­лию и стро­гим под­ви­гам, Се­ра­пи­он сло­жил с се­бя обя­зан­но­сти стро­и­те­ля оби­те­ли и пе­ре­шел в Тро­и­це-Сер­ги­е­ву Лав­ру при игу­мене Си­моне. Этот Си­мон был по­став­лен мит­ро­по­ли­том Мос­ков­ским в 1495 го­ду, а свя­той Се­ра­пи­он во­лею мит­ро­по­ли­та и ве­ли­ко­го кня­зя то­гда же сде­лан был игу­ме­ном Лав­ры. Свя­той Се­ра­пи­он поль­зо­вал­ся боль­шим ува­же­ни­ем ве­ли­ко­го кня­зя Иоан­на Ва­си­лье­ви­ча, и был слу­чай, ко­гда по хо­да­тай­ству свя­то­го Се­ра­пи­о­на он по­ми­ло­вал осуж­ден­ных на казнь.

Недоб­рые лю­ди окле­ве­та­ли пе­ред ве­ли­ким кня­зем трех бо­ярынь, об­ви­нив их в вол­шеб­стве. Иоанн Ва­си­лье­вич страш­но опа­лил­ся на них и при­су­дил к смер­ти через со­жже­ние. За невин­но осуж­ден­ных пе­ча­лу­ет­ся мит­ро­по­лит Си­мон со­бор­но с ду­хо­вен­ством сво­им, про­сят бо­яре, но без вся­ко­го успе­ха. То­гда свя­той Се­ра­пи­он, по­мо­лясь Жи­во­на­чаль­ной Тро­и­це, Пре­чи­стой Бо­го­ро­ди­це и пре­по­доб­но­му Сер­гию, от­пра­вил­ся к ве­ли­ко­му кня­зю и на­едине со сле­за­ми на­чал пе­ча­ло­вать­ся за несчаст­ных бо­ярынь, про­ся осво­бо­дить их от смерт­ной каз­ни. Ве­ли­кий князь уми­лил­ся прось­бой Тро­иц­ко­го игу­ме­на, пе­ре­стал гне­вать­ся, уми­ло­сти­вил­ся до то­го, что без вся­ко­го на­ка­за­ния осво­бо­дил бо­ярынь. Этот по­двиг пе­ча­ло­ва­ния про­сла­вил свя­то­го Се­ра­пи­о­на – на­род при­по­ми­нал свя­ти­те­ля Ни­ко­лая, осво­бож­дав­ше­го от смерт­ной каз­ни непо­вин­ных. Сам ве­ли­кий князь воз­лю­бил за это по­движ­ни­ка.

Вы­де­лил­ся сво­им бла­го­ра­зу­ми­ем свя­той Се­ра­пи­он и на Со­бо­ре 1504 го­да, ко­гда го­ря­чо от­ста­и­вал цер­ков­ные и мо­на­стыр­ские име­ния как сред­ство бла­го­тво­ри­тель­но­сти.

Свя­той Се­ра­пи­он очень за­бо­тил­ся о вве­рен­ной ему оби­те­ли пре­по­доб­но­го Сер­гия, был ра­чи­тель­ным хо­зя­и­ном, бе­рег ее вот­чи­ны и мо­на­стыр­ские за­па­сы, соб­ран­ные в мно­го­чис­лен­ных се­лах и де­рев­нях.

Ве­ли­кий князь Иоанн Ва­си­лье­вич при пе­ре­да­че цар­ства сво­е­му сы­ну Ва­си­лию ука­зал на свя­то­го Се­ра­пи­о­на как на од­но­го из до­стой­ней­ших к за­ня­тию ар­хи­ерей­­ской ка­фед­ры. Ве­ли­кий Нов­го­род в то вре­мя бо­лее двух лет не имел сво­е­го свя­ти­те­ля. Из­бра­ние па­ло на свя­то­го Се­ра­пи­о­на, и 15 ян­ва­ря 1506 го­да сбо­ром ар­хи­па­сты­рей он был хи­ро­то­ни­сан в ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го. По­пу­ще­ни­ем Бо­жи­им на­сту­пи­ли то­гда для Нов­го­ро­да тя­же­лые вре­ме­на. Тре­тий уже год Нов­го­род стра­дал от смер­то­нос­ной яз­вы; в 1508 го­ду мор был осо­бен­но си­лен: в од­ну осень умер­ло 15396 че­ло­век. В том же го­ду страш­ный по­жар опус­то­шил тор­го­вую сто­ро­ну Нов­го­ро­да: при страш­ной бу­ре огонь дей­ство­вал с та­кою си­лою, что лю­ди не успе­ва­ли спа­сать­ся; «всех душ сго­ре­ло 3315, а утоп­ших в ре­ке Вол­хо­ве Бог един весть», го­во­рит ле­то­пи­сец. Нема­лые скор­би при­шлось по­не­сти свя­ти­те­лю Се­ра­пи­о­ну сре­ди этих бед­ствий. Непре­стан­но мо­лясь о пре­кра­ще­нии страш­ной бо­лез­ни, свя­ти­тель Се­ра­пи­он с ико­на­ми и кре­ста­ми хо­дил око­ло го­ро­да, ве­лел в один день сру­бить и по­ста­вить цер­ковь во имя По­хва­лы Бо­го­ро­ди­цы на Де­тин­це и в тот же день (15 ок­тяб­ря) освя­тил ее. В то вре­мя мо­лит­ва­ми свя­то­го ар­хи­епи­ско­па Се­ра­пи­о­на ис­це­лил Гос­подь Бог трех че­ло­век: сле­по­го, рас­слаб­лен­но­го и бес­но­ва­то­го. По­сле это­го чу­да смер­то­нос­ная яз­ва немед­лен­но пре­кра­ти­лась. Во вре­мя по­жа­ра ар­хи­епи­скоп с ико­на­ми и кре­ста­ми вы­шел на Вол­хов­ский мост к Чуд­но­му кре­сту, но не мог вы­го­во­рить сло­ва на мо­лебне, силь­но ры­дал, ис­то­чая сле­зы из очей сво­их, как струи, непре­стан­но, и мо­лил­ся в тайне серд­ца сво­е­го, по­ка пре­кра­тил­ся гнев Бо­жий. С пре­кра­ще­ни­ем по­жа­ра свя­той Се­ра­пи­он ве­лел со­брать те­ла по­гиб­ших и за­рыть в зем­лю, от­слу­жил по ним па­ни­хи­ду и, со­брав­ши мно­гих граж­дан, про­клял неми­ло­сти­вых гра­би­те­лей, по­хи­щав­ших все цен­ное у об­го­рев­ших тел и из до­мов.

В то же вре­мя слу­чи­лась ве­ли­кая рас­пря свя­ти­те­ля Се­ра­пи­о­на с игу­ме­ном Во­ло­ко­лам­ско­го мо­на­сты­ря пре­по­доб­ным Иоси­фом. Во­ло­ко­лам­ская оби­тель на­хо­ди­лась то­гда в ве­де­нии Нов­го­род­ско­го вла­ды­ки. Ко­гда князь Фе­о­дор Бо­ри­со­вич стал тес­нить ино­ков и игу­ме­на Иоси­фа – от­ни­мать мо­на­стыр­ские день­ги и иму­ще­ство, при­ка­зав ему уда­лить­ся, ку­да угод­но, ес­ли не же­ла­ет ис­пол­нять кня­же­ские рас­по­ря­же­ния, – то свя­той Иосиф сна­ча­ла хо­тел уда­лить­ся, а по­том по прось­бе бра­тии остал­ся и ре­шил про­сить за­щи­ты оби­те­ли у ве­ли­ко­го Мос­ков­ско­го кня­зя Ва­си­лия Иоан­но­ви­ча и у мит­ро­по­ли­та Си­мо­на. По­слал он и к вла­ды­ке Се­ра­пи­о­ну неко­е­го стар­ца Иг­на­тия за бла­го­сло­ве­ни­ем на это де­ло, но в Нов­го­род по слу­чаю мо­ро­вой яз­вы про­ник­нуть бы­ло нель­зя, и ста­рец во­ро­тил­ся на­зад. Ве­ли­кий князь то­же не сра­зу при­нял под свое по­кро­ви­тель­ство Во­ло­ко­лам­скую оби­тель, но сна­ча­ла пы­тал­ся уго­во­рить кня­зя Фе­о­до­ра Бо­ри­со­ви­ча, за­тем в 1507 го­ду со­брал со­бор и по ре­ше­нию со­бор­но­му при­нял оби­тель под свое по­кро­ви­тель­ство, ска­зав­ши в успо­ко­е­ние игу­ме­ну Иоси­фу: «Ты из пре­де­ла Нов­го­род­ской ар­хи­епи­ско­пии не ото­шел; я взял мо­на­стырь твой толь­ко от на­си­лия удель­но­го кня­зя, а к ар­хи­епи­ско­пу сам по­шлю, как минет зем­ская невзго­да».

Ко­гда узнал вла­ды­ка Се­ра­пи­он о пе­ре­хо­де Во­ло­ко­лам­ской оби­те­ли к ве­ли­ко­му кня­зю, то очень огор­чил­ся, не при­нял по­слан­но­го пре­по­доб­ным Иоси­фом стар­ца с объ­яс­не­ни­я­ми де­ла и без сно­ше­ния с ве­ли­ким кня­зем и мит­ро­по­ли­том за­пре­тил игу­ме­на Иоси­фа в свя­щен­но­слу­же­нии и от­лу­чил от Церк­ви за то, го­во­ри­лось в гра­мо­те, что «он от­сту­пил от небес­но­го, а при­шел к зем­но­му». Пре­по­доб­ный Иосиф с по­кор­но­стью при­нял гнев свя­ти­те­ля, но по­след­ние сло­ва небла­го­сло­вен­ной гра­мо­ты огор­чи­ли ве­ли­ко­го кня­зя и мит­ро­по­ли­та. Ве­ли­кий князь то­гда же ли­шил ар­хи­епи­ско­па пре­сто­ла, вы­тре­бо­вал в Моск­ву и за­то­чил в Ан­д­ро­ни­ев­ском мо­на­сты­ре. В 1509 го­ду на со­бо­ре ар­хи­пас­ты­рей раз­би­ра­лась меж­ду про­чим жа­ло­ба игу­ме­на Иоси­фа на вла­ды­ку Се­ра­пи­о­на за от­лу­че­ние от Церк­ви. Три ра­за от­цы со­бо­ра спра­ши­ва­ли ар­хи­епи­ско­па Се­ра­пи­о­на: за что он от­лу­чил игу­ме­на Иоси­фа и по ка­ким цер­ков­ным пра­ви­лам.

Вла­ды­ка Се­ра­пи­он ни­че­го не от­ве­чал, го­во­рил ле­то­пи­сец. По сло­вам же пре­по­доб­но­го Иоси­фа, ар­хи­епи­скоп вме­сто от­ве­та на­чал толь­ко сва­рить­ся со все­ми, го­во­ря: «Про то я ве­даю, по­че­му не бла­го­сло­вил Иоси­фа, а вам ка­кое до то­го де­ло. Во­лен я в сво­ем чер­не­це, как и князь Фе­о­дор в сво­ем мо­на­сты­ре». На во­прос ве­ли­ко­го кня­зя, за что он на­звал кня­зя Фе­о­до­ра небес­ным, а его зем­ным, Се­ра­пи­он не на­шел­ся ни­че­го ска­зать. Со­бор про­стил и бла­го­сло­вил игу­ме­на Иоси­фа, вла­ды­ке же Се­ра­пи­о­ну опре­де­лил пре­бы­вать в мо­на­сты­ре.

Дол­гое вре­мя нов­го­род­цы не мог­ли уте­шить­ся о ли­ше­нии сво­е­го доб­ро­го пас­ты­ря и учи­те­ля. Недол­го был он у них, но успел и в ко­рот­кое вре­мя по­ка­зать се­бя пи­та­те­лем ни­щих, на­ка­за­те­лем вель­мож, утехою скор­бя­щим, про­хла­дою обу­ре­ва­емым и об­щим всем по­мощ­ни­ком. 17 лет у нов­го­род­цев не бы­ло ар­хи­епи­ско­па по­сле вла­ды­ки Се­ра­пи­о­на.

Мно­го пре­тер­пел свя­той Се­ра­пи­он в за­то­че­нии в Ан­д­ро­ни­е­вом мо­на­сты­ре. Мит­ро­по­лит пе­ред сво­ею смер­тью при­ми­рил­ся с свя­тым Се­ра­пи­о­ном в 1511 го­ду, пригла­сил его в Моск­ву к се­бе, бла­го­сло­вил и сам при­нял от него про­ще­ние. То­гда же по­сле­до­ва­ло при­ми­ре­ние с вла­ды­кою Се­ра­пи­о­ном и пре­по­доб­но­го Иоси­фа. Сам ве­ли­кий князь Ва­си­лий Иоан­но­вич, вспом­нив за­вет сво­е­го ро­ди­те­ля, сми­ло­вал­ся и поз­во­лил вла­ды­ке Се­ра­пи­о­ну пе­ре­се­лить­ся в Тро­и­це-Сер­ги­ев мо­на­стырь, где он мно­го под­ви­зал­ся в по­сте, мо­лит­ве, глу­бо­ком сми­ре­нии и тер­пе­нии. Пе­ред кон­чи­ною сво­ею свя­той Се­ра­пи­он при­нял схи­му; про­стив­шись с бра­ти­ей оби­те­ли Пре­по­доб­но­го Сер­гия и при­ча­стив­шись Свя­тых Тайн, он скон­­чал­ся 16 мар­та 1516 го­да со сло­ва­ми на устах: «Гос­по­ди, в ру­це Твои пре­даю дух мой».

Необык­но­вен­ною ра­до­стью осве­ти­лось ли­цо по­чив­ше­го свя­ти­те­ля; со сле­за­ми и скор­бью по­греб­ли ино­ки вла­ды­ку Се­ра­пи­о­на близ церк­ви Жи­во­на­чаль­ной Трои­цы; свя­тые мо­щи его об­ре­те­ны нетлен­ны­ми в сле­ду­ю­щем 1517 го­ду, 7 ап­ре­ля, и по­чи­ва­ют под спу­дом в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре, на юж­ной сто­роне Тро­иц­ко­го со­бо­ра, где преж­де бы­ла кел­лия пре­по­доб­но­го Сер­гия.

Бог про­сла­вил Сво­е­го угод­ни­ка осо­бым да­ром чу­до­тво­ре­ний и про­зор­ли­во­сти как при жиз­ни, так и по­сле бла­жен­ной его кон­чи­ны.

Од­на­жды свя­ти­тель Се­ра­пи­он в празд­ник Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы при­гла­сил к се­бе на пир ста­рей­шин гра­да и мно­же­ство на­ро­да; сре­ди при­шед­ших был один хро­мой, ко­то­рый пол­зал мно­го лет на но­гах и ру­ках, опи­ра­ясь на де­ре­вяш­ки. Ми­ло­сти­вая ду­ша ар­хи­епи­ско­па за­хо­те­ла на­пи­тать хро­мо­го сна­ча­ла ду­хов­ною пи­щею. Свя­той Се­ра­пи­он со сле­за­ми по­мо­лил­ся Гос­по­ду об ис­це­ле­нии боль­но­го и ска­зал хро­мо­му: «Во имя Гос­по­да Бо­га и Спа­са на­ше­го Иису­са Хри­ста во­ста­ни на но­ги твои». Хро­мой под­нял­ся на но­ги, по­до­шел к ар­хи­епи­ско­пу и при­нял от него бла­го­сло­ве­ние. Быв­шие при этом чу­де про­сла­ви­ли Бо­га и его угод­ни­ка.

Про­ви­дел свя­ти­тель Се­ра­пи­он бу­ду­щую судь­бу сво­е­го лю­би­мо­го уче­ни­ка ар­хи­ди­ако­на Иа­ко­ва и еще в юно­ше­ском воз­расте его по­кло­нил­ся ему как бу­ду­ще­му игу­ме­ну Тро­и­це-Сер­ги­е­ва мо­на­сты­ря, что и ис­пол­ни­лось: Иа­ков игу­мен­ство­вал в Тро­иц­кой Лав­ре с 1515 по 1520 гг.

Свя­той Се­ра­пи­он ви­дел даль­нее, как бы на­хо­дя­ще­е­ся близ него. Ко­гда скон­чал­ся пре­по­доб­ный Иосиф Во­ло­ко­лам­ский (9 сен­тяб­ря 1515 го­да), свя­той Се­ра­пи­он, пре­бы­вая в Тро­и­це-Сер­ги­е­вом мо­на­сты­ре, в тот са­мый час ска­зал быв­шим с ним: «Брат наш Иосиф пре­ста­вил­ся. Бог да про­стит его». И, мо­лясь пе­ред ико­ной Спа­си­те­ля, при­ба­вил: «Не по­ста­ви ему, Гос­по­ди, гре­ха, ибо бы­ва­ет по­доб­ное и с пра­вед­ны­ми».

В 1608 го­ду, в тя­же­лую го­ди­ну Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ры, на при­зыв свя­то­го Сер­гия во­шел в храм свя­той Се­ра­пи­он в свя­ти­тель­ском об­ла­че­нии и с под­ня­ты­ми к небу ру­ка­ми мо­лил­ся в ал­та­ре пе­ред ико­ною Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы: «О, Все­пе­тая Ма­ти! От вся­кия из­ба­ви на­па­сти всех».

Имя свя­ти­те­ля Се­ра­пи­о­на вме­сте с дру­ги­ми при­зы­ва­ет­ся на по­мощь в цер­ков­ных гра­мо­тах и в чине по­став­ле­ния епи­ско­па.

Мест­ное празд­но­ва­ние свя­то­го Се­ра­пи­о­на в Тро­иц­кой Лав­ре на­ча­лось по­сле 1559 го­да, ко­гда его мо­щи бы­ли от­кры­ты, пе­ре­ло­же­ны в но­вый гроб и сно­ва по­гре­бе­ны, при­чем про­изо­шли два чу­да. В XVII ве­ке Се­ра­пи­о­на по­чи­та­ют свя­тым на ме­сте его свя­ти­тель­ства в Нов­го­ро­де. В на­сто­я­щее вре­мя празд­но­ва­ние угод­ни­ку Бо­жию об­ще­цер­ков­ное. Свя­тые мо­щи его под спу­дом.