Канон святой преподобной Софии Суздальской

Припев: Преподо́бная ма́ти Софи́е, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 декабря (16 декабря ст. ст.); 14 августа (01 августа ст. ст.); 29 декабря (16 декабря ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Пе́снь Твое́й уго́днице Софи́и принести́, Бо́же, да́руй ми́, и́же на земли́ Тебе́ просла́вльшей, я́ко да Смыслода́вца пе́сньми Тя́ возвели́чу.

Благочести́ваго ко́рене о́трасль была́ еси́, и роди́телей лише́ние никто́ же ти́ возбрани́, но все́м жела́нием и тща́нием обрати́лася еси́ ко еди́ному Соде́телю.

Спа́сову за́поведь послу́шала еси́ от ю́ности, прему́драя Софи́е, и жи́знь свою́ нивочто́же вмени́вши, и кре́ст Госпо́день носи́ти возжеле́вши, и земно́е ца́рство презре́вши, на Небе́сное взира́юще.

Богоро́дичен: Мольбу́ Тебе́ прино́сим, Богоро́дице, от у́ст на́ших недосто́йных сию́ приими́, Влады́чице, я́ко вдовы́ о́ныя две́ ца́те, те́м же со умиле́нием вопие́м Ти́, о Преблагослове́нная Ма́ти, прибега́юще к покро́ву Твоему́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Безпо́мощным бу́ди помо́щница, преблаже́нная Софи́е, и печа́льным ми́лостивное утеше́ние, да твои́ми моли́твами от все́х зо́л избавля́еми, почита́ем тя́.

Прему́дрости жела́нием ко гра́ду Су́ждалю, Софи́е преподо́бная, до́йде, я́ко пчела́ му́драя, и любоде́льно чистоте́ совоку́пльшися и неполе́зная оста́вила еси́.

Уста́ льсти́вых звере́й загради́ла еси́, отве́рсты бо ю́ностныя, самоде́ржцу супру́га предо́брая была́ еси́ и ца́рство земно́е оста́вила еси́, наставле́ние восприи́м Боже́ственнаго ра́зума.

Богоро́дичен: Напа́стьми мно́гими одержи́ми есмы́, боле́зньми и пла́чем вопие́м Ти́: изба́ви, Богоро́дице, от обдержа́щих на́с скорбе́й и ве́чнаго муче́ния и Ца́рствия Сы́на Твоего́ сподо́би на́с моли́твами уго́дницы Твоея́ блаже́нныя Софи́и.

Седа́лен, гла́с 4:

Я́ко всесве́тлая звезда́, возсия́вши светолу́чными сия́нии, просвети́ла еси́ чудесы́ свои́ми, Софи́е преподо́бная, Святы́м Ду́хом наставля́ема, пришла́ еси́ во оби́тель Бо́жия Ма́тере, в не́йже трудолю́бно подвиза́ся, от земны́х к Небе́сному селе́нию ны́не преста́вилася еси́, преблаже́нная Софи́е, моли́ся непреста́нно о творя́щих па́мять твою́.

Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, из Тебе́ воплоти́вшагося, позна́хом, Богоро́дице Де́во, еди́на Чи́стая и Благослове́нная, непреста́нно Тебе́ велича́юще, воспева́ем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Я́ко в Небе́сных оби́телех с ли́ки преподо́бных и пра́ведных веселя́ся, предстои́ши Пресвяте́й Богоро́дице, непреста́нно моля́ся о душа́х на́ших.

Прии́мши и́го ле́гкое Спа́са Христа́, Того́ бо стра́хом составля́ема, очи́щши ду́шу и те́ло воздержа́нием, и́нокиням наста́вница была́ еси́, преподо́бная.

Лю́тый вселука́вый вра́г тща́шеся отлучи́ти от тебе́ жела́емая тобо́ю, Софи́е преподо́бная, ты́ же сего́ ни во что́ вмени́ла еси́, непреста́нно вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: На Престо́ле высо́це стра́шно седя́й на Ма́тернюю ру́ку Младе́нец бы́в, ниспа́дший о́браз возводя́ и обоже́ние су́щим подава́я.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Освяти́ся пречестна́я оби́тель Бо́жия Ма́тере твое́ю ра́кою, Софи́е преблаже́нная, от нея́ же источа́еши чудеса́, с ве́рою приходя́щим ти́ неоску́дно благода́ть подава́еши.

Зако́ну Бо́жию после́дуя и повеле́нию Его́ повину́яся, наста́вница бо и пра́вило изве́стнейшее и́нокиням бы́сть, наказа́тельница заблу́ждшим и свети́льница те́мным, Софи́е преблаже́нная.

Све́тлыми заря́ми по́двиг твои́х отгони́ми бы́ша лю́тых бесо́в мно́жество от жили́ща твоего́, поспеше́ствова бо тебе́ благода́ть Свята́го Ду́ха, Его́ же осене́нием исцеле́ние подава́еши, Софи́е преподо́бная.

Богоро́дичен: Ума́ моего́ превраще́ние исцели́, Пречи́стая, и уврачу́й стра́сти души́ моея́ и ле́ностную тьму́ отжени́, я́ко да хвала́ми Тя́ ублажа́ем, Всенепоро́чная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

О, преподо́бная ма́ти Софи́е, вели́кая свети́льнице, освяти́ и просла́ви святу́ю оби́тель Бо́жия Ма́тере и и́же любо́вию тя́ в пе́снех сла́вящих.

И́нокиням наста́вница и о́браз доброде́телей, все́х украси́ла еси́, во оби́тели су́щих без супру́жнаго пребыва́ния.

Моли́твами, и бде́нием, и псало́мским пе́нием непреста́нным ду́шу свою́ ра́й живоно́сен сотвори́в, в не́м же просла́ви Спа́са Го́спода.

Богоро́дичен: Все́ вре́мя живота́ на́шего во страсте́х ижди́хом и ны́не на́ша моле́ния прино́сим Тебе́, Пречи́стая: разреше́ние пода́ждь на́м и ве́чнаго на́с изба́ви муче́ния.

Конда́к, гла́с 1:

Но́щи стра́стныя избе́гши, Богому́драя Софи́е преподо́бная, к Незаходи́мому же Со́лнцу, Христу́, прише́дши, умертви́ла еси́ плотско́е мудрова́ние, посто́м же, воздержа́нием и моли́твами показа́ся равна́ А́нгелом, на земли́ бо поживе́ и ду́хи нечи́стыя от челове́к отгна́ла еси́, [и разли́чная] исцеле́ния подава́еши, от мно́гих бе́д и зо́л избавля́еши, Софи́е преподо́бная, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И́кос:

Измла́да Бо́гови вдала́ся еси́, Софи́е преподо́бная, я́ко зда́ние благо́е, и Госпо́дне благо́е и́го усе́рдно от ю́ности взе́мши, отлучи́ся своего́ самоде́ржца и невкуси́мо ло́жа жите́йскаго восхоте́ пребыва́ти во святе́й оби́тели Бо́жия Ма́тере. Те́мже, я́ко Безпло́тная, подвиза́лася, воздержа́нием же и моли́твами равна́ А́нгелом показа́лася, в не́йже отхо́диши в Небе́сная селе́ния, и по преставле́нии свое́м от пречи́стыя твоея́ ра́ки разли́чная исцеле́ния подава́еши, и от мно́гих бе́д и зо́л избавля́еши, Софи́е преподо́бная, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

В боле́знех и́же к тебе́ прибега́ющих избавля́еши от неду́г разли́чных и от духо́в нечи́стых, Софи́е преподо́бная, ко Христу́ вопию́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Всю́ обтече́ тва́рь житие́ твое́ и исправле́ние, Софи́е преподо́бная, и в пресла́вную оби́тель Бо́жия Ма́тере пришла́ еси́, в не́й же Христу́ вопию́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Воздержа́нием истяза́ние жития́ своего́ показа́ла еси́, Софи́е преподо́бная, поще́нием бо кра́йним со Безпло́тными соедини́вшися, вопия́ше: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Хра́м, освяще́н Бо́гови, бы́вши, Мари́е Богороди́тельнице, Сего́ моли́ я́ко Человеколю́бца, Чи́стая, уще́дрити лю́ди согреши́вшия и спасти́ от бе́д лю́тых и страсте́й треволне́ния.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Очи́сти и прости́ согреше́ния на́ша, Го́споди, моли́твами Твоея́ уго́дницы преподо́бныя Софи́и, да пое́м Тя́, Христа́, во ве́ки.

На земли́ я́ко челове́к ходя́ и житие́ на Небесе́х вои́стинну стяжа́ла еси́, со А́нгелы непреста́нно пое́ши Христа́ во ве́ки.

Твоя́ по́двиги воспе́ша А́нгельския си́лы, Софи́е преподо́бная, и твое́ житие́ ли́ки святы́я похвали́ша, с ни́ми же согла́сно зове́ши Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Твоя́ ми́лости и на мне́ удиви́, Чи́стая, уязвле́нную ду́шу мою́ исцели́, и бу́дущаго изба́ви муче́ния, и Ца́рствию Сы́на Твоего́ сподо́би мя́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Ра́дуйся, гра́де Су́ждалю, восприи́м бо от Бо́га сокро́вище некра́домо, помо́щницу вели́кую и засту́пницу те́плую и Богоблаже́нную преподо́бную Софи́ю, и́же ны́не с ли́ки и́нокинь весели́тся и Богоро́дицу сла́вит.

От ю́ности своея́ чи́сту со́весть иму́щи к Бо́гу и Его́ ра́ди благоче́стно пожи́вши, к Вы́шнему пре́йде, моли́ Христа́ Бо́га о на́с, да тя́ любо́вию почита́ем.

В чистоте́ и целому́дрии, и в чи́стем пребыва́нии, и в житии́ нескве́рне, я́ко Безпло́тна, на земли́ поживе́, востекла́ еси́ в Небе́сныя оби́тели, и с ли́ки святы́х ра́дуешися, с преподо́бными и пра́ведными моли́ о все́х Христа́ Человеколю́бца.

Богоро́дичен: Львы́, рыка́ющия на мя́, ути́ши, Пречи́стая, мене́ же цельбы́ Боже́ственныя сподо́би, Влады́чице, да узрю́ Све́т Богоразу́мия и с ра́достию воспою́ покро́в Тво́й, Богоро́дице.

Свети́лен:

Все́ житие́ оста́вила еси́ и Христа́ Еди́наго возжела́ла еси́, трудополо́жно пожи́вши, и сме́рть сла́вно восприя́ла еси́, те́мже па́мять твою́ почита́ем, Софи́е Богому́драя.

Сла́ва, и ны́не: Бо́га на́м, Пречи́стая, родила́ еси́, и вси́, прароди́тельныя кля́твы изба́вльшеся, воспева́ем Тя́, Пречи́стая.

Краткое житие преподобной Софии (в миру Соломонии) Суздальской

Пре­по­доб­ная Со­фия, в ми­ру Со­ло­мо­ния, ве­ли­кая кня­ги­ня, бы­ла до­че­рью бо­яри­на Юрия Кон­стан­ти­но­ви­ча Са­бу­ро­ва. В 1505 го­ду на нее пал вы­бор на­след­ни­ка пре­сто­ла, бу­ду­ще­го ве­ли­ко­го кня­зя Ва­си­лия Иоан­но­ви­ча. Брак их не был счаст­ли­вым, так как Со­ло­мо­ния ока­за­лась бес­плод­ной. Чтобы иметь на­след­ни­ка, ве­ли­кий князь Ва­си­лий Иоан­но­вич ре­шил же­нить­ся вто­рич­но (на Елене Глин­ской) и 25 но­яб­ря 1525 г. ве­лел по­стричь Со­ло­мо­нию в мо­на­хи­ни. На­силь­но по­стри­жен­ная с име­нем Со­фия, Со­ло­мо­ния бы­ла со­сла­на под стра­жу в Суз­даль­ский По­кров­ский мо­на­стырь, где по­дви­га­ми из­гна­ла из серд­ца мир­ские по­мыс­лы и все­це­ло по­свя­ти­ла се­бя Бо­гу.

Князь Курб­ский на­зы­ва­ет бла­жен­ную кня­ги­ню "пре­по­доб­ною му­че­ни­цею". В ру­ко­пис­ных свят­цах она име­ну­ет­ся как "Свя­тая пра­вед­ная кня­ги­ня Со­фия ино­ки­ния, яже бысть в По­кров­ском мо­на­сты­ре де­ви­че, чу­до­твор­ни­ца". При ца­ре Фе­о­до­ре Иоан­но­ви­че ее чти­ли как свя­тую. Ца­ри­ца Ири­на Фе­о­до­ров­на по­сы­ла­ла в Суз­даль "на ве­ли­кую кня­ги­ню Со­ло­мо­ни­ду, а во ино­цех Со­фию, бар­хат­ный по­кров с изо­бра­же­ни­ем Спа­си­те­ля и свя­тых". Пат­ри­арх Иосиф пи­сал к Суз­даль­ско­му ар­хи­епи­ско­пу Се­ра­пи­о­ну о пе­нии над Со­фи­ей па­ни­хид и мо­леб­нов. Пре­по­доб­ная Со­фия пре­ста­ви­лась к Бо­гу в 1542 го­ду. В опи­са­нии Суз­да­ля клю­чарь Ана­ния при­во­дит несколь­ко слу­ча­ев чу­дес­ных ис­це­ле­ний при гроб­ни­це пре­по­доб­ной Со­фии.

Полное житие преподобной Софии (в миру Соломонии) Суздальской

Пре­по­доб­ная Со­фия, в ми­ру ве­ли­кая кня­ги­ня Со­ло­мо­ния Са­бу­ро­ва, бы­ла пер­вой же­ной ве­ли­ко­го кня­зя мос­ков­ско­го Ва­си­лия Иоан­но­ви­ча (1505–1533). Он вы­брал ее в су­пру­ги из пя­ти­сот са­мых кра­си­вых де­виц. Но брак ока­зал­ся без­дет­ным, о чем ве­ли­ко­кня­же­ская че­та силь­но скор­бе­ла. По­сле 20 лет су­пру­же­ства, несмот­ря на уве­ща­ния ду­хо­вен­ства, ве­ли­кий князь ре­шил всту­пить во вто­рой брак с ли­тов­ской княж­ной Еле­ной Глин­ской. Мит­ро­по­лит Вар­ла­ам, об­ли­чив­ший неза­кон­ность рас­тор­же­ния бра­ка, был све­ден с мит­ро­по­ли­чье­го пре­сто­ла – впер­вые в рус­ской ис­то­рии – и за­то­чен в мо­на­стырь, а пре­по­доб­ный Мак­сим Грек, за­сту­пив­ший­ся за кня­ги­ню Со­ло­мо­нию, за­пре­щен и так­же за­клю­чен в тем­ни­цу. Все Все­лен­ские пат­ри­ар­хи осу­ди­ли по­сту­пок ве­ли­ко­го кня­зя, а пат­ри­арх Иеру­са­лим­ский Марк пред­ска­зал рож­де­ние от вто­ро­го бра­ка мла­ден­ца, ко­то­рый по­ра­зит мир сво­ей же­сто­ко­стью (Иоан­на Гроз­но­го).

25 но­яб­ря 1525 го­да ве­ли­кая кня­ги­ня Со­ло­мо­ния на­силь­но бы­ла по­стри­же­на в мо­на­ше­ство с име­нем Со­фия в Мос­ков­ском Рож­де­ствен­ском мо­на­сты­ре. По­сле по­стри­га ее от­пра­ви­ли под стра­жей в Суз­даль­ский По­кров­ский мо­на­стырь, ко­то­рый впо­след­ствии стал мес­том за­то­че­ния неволь­ных цар­ствен­ных по­стри­же­ниц. Не сра­зу при­ми­ри­лась ве­ли­кая кня­ги­ня со сво­им но­вым по­ло­же­ни­ем, дол­го скор­бе­ла. Но, по­ко­рясь во­ле Бо­жи­ей, Со­фия на­шла уте­ше­ние и уми­ро­тво­ре­ние в усерд­ной мо­лит­ве.

Ино­ки­ня Со­фия, по­знав тще­ту ско­ро­пре­хо­дя­щих зем­ных благ, всей ду­шой воз­же­ла­ла Цар­ствия Бо­жия и прав­ды его (Мф.6:33). В то вре­мя, как в ми­ру умно­жа­лись без­за­ко­ния, она в сво­ем уеди­не­нии укра­ша­лась доб­ро­де­те­ля­ми и по­сте­пен­но вос­хо­ди­ла к ду­хов­но­му со­вер­шен­ству. Князь Курб­ский в по­сла­нии к Иоан­ну Гроз­но­му (1533–1584) на­звал кня­ги­ню-ино­ки­ню «пре­по­доб­но­му­че­ни­цей».

Пре­по­доб­ная Со­фия скон­ча­лась в 1542 го­ду и бы­ла по­хо­ро­не­на в Суз­даль­ском По­кров­ском мо­на­сты­ре. Сте­пен­ная кни­га гла­сит об этом: «По­жив бла­го­дар­но и бо­го­угод­но к Бо­гу отъ­и­де». Уже бли­жай­шие по­том­ки мо­лит­вен­но по­чи­та­ли пре­по­доб­ную Со­фию. В ру­ко­пис­ных свят­цах она име­ну­ет­ся как «свя­тая пра­вед­ная кня­ги­ня Со­фия ино­ки­ня, яже бысть в По­кров­ском мо­на­сты­ре де­ви­че, чу­до­тво­ри­ца». При ца­ре Фе­о­до­ре Иоан­но­ви­че (1584–1598), сыне Гроз­но­го, ее уже чти­ли как свя­тую. Ца­ри­ца Ири­на Фе­о­до­ров­на от­пра­ви­ла в дар на ее гроб­ни­цу «бар­хат­ный по­кров с изо­бра­же­ни­ем Спа­си­те­ля и свя­тых».

Пат­ри­арх Иосиф (1642–1652) пи­сал Суз­даль­ско­му ар­хи­епи­ско­пу Се­ра­пи­о­ну о со­вер­ше­нии мо­леб­нов и па­ни­хид над гро­бом пре­по­доб­ной Со­фии. Поз­же, в XIX ве­ке, ар­хи­епи­ско­пом Суз­даль­ским и Та­рус­ским Се­ра­пи­о­ном бы­ла со­став­ле­на служ­ба пре­по­доб­ной Со­фии.

В опи­са­нии го­ро­да Суз­да­ля клю­чарь Ана­ния со­об­щил о чу­дес­ных ис­це­ле­ни­ях при гроб­ни­це пре­по­доб­ной Со­фии. Так, в 1598 го­ду у ее гроб­ни­цы про­зре­ла княж­на Ан­на Нечте­ва, шесть лет стра­дав­шая сле­по­тою. В 1609 го­ду, во вре­мя на­ше­ствия по­ля­ков на Рос­сию, пре­по­доб­ная Со­фия спас­ла Суз­даль от ра­зо­ре­ния. Она яви­лась в гроз­ном ви­де пред­во­ди­те­лю во­ен­но­го от­ря­да по­ля­ков Ли­сов­ско­му. От стра­ха у него па­ра­ли­зо­ва­ло ру­ку, и он дал клят­ву оста­вить в по­кое го­род и мо­на­стырь. Мно­го и дру­гих чу­дес со­вер­ши­лось по мо­лит­вам пре­по­доб­ной Со­фии.