Канон святому преподобному Амвросию, Оптинскому старцу и чудотворцу

Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Амвро́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 июля (27 июня ст. ст.); 23 октября (10 октября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Це́рковь ны́не торжеству́ет, све́тло пра́зднующи твою́ святу́ю па́мять, и с ра́достию воспева́ет ти́ хвале́бную пе́снь, сла́вящи Го́спода, ди́внаго во святы́х Свои́х.

Позна́л еси́ сла́дость жи́зни во Христе́ и не обину́яся оста́вил еси́ пре́лесть земны́х бла́г и суету́ ми́ра, всего́ себе́ покори́в Бо́гу.

Кто́ изочте́т по́двиги твоя́, я́же поне́сл еси́ ра́ди Ца́рствия Небе́снаго, в пе́нии, бде́нии и поще́нии утвержда́я ду́х сво́й.

Восходи́л еси́ от си́лы в си́лу в доброде́лании за́поведей Христо́вых и стяжа́л еси́ да́р Ду́ха Свята́го, Его́же де́йствием спа́сл еси́ мно́гия души́ христиа́нския.

Богоро́дичен: Богоро́дице Присноде́во Мари́е, простри́ ми́ ми́лостивне десни́цу на по́мощь умоля́ющи Сы́на Твоего́ и Бо́га: я́ко уя́звен е́смь лю́те, и на Тя́ то́чию наде́жду мою́ положи́х, Ты́ мя́ уще́дри.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Послуша́нием соверше́нным отверга́лся еси́ во́ли своея́ и те́м стра́сти существа́ па́дшаго Ада́ма отри́нул еси́, всего́ себе́ преда́в води́тельству Богому́дрых ста́рцев и отце́в Пу́стыни, и́же и возрасти́ тя́ в ме́ру во́зраста духо́внаго.

Целому́дрия красоту́ стяжа́ла е́сть твоя́ чи́стая душа́, си́лою покая́ния совле́кшися ве́тхаго челове́ка и в духо́вном преспе́янии обле́кшися во Христа́.

Бога́тства тле́ннаго ми́ра возненави́дел еси́ и бы́л еси́ я́ко стра́нник и прише́лец на земли́, взыску́я Гра́да Небе́снаго, те́мже Домовлады́ка введе́ тя́ в черто́г сла́вы Своея́.

Христо́с Бо́г обогати́ тя́ да́ром чуде́с, и мно́гия боле́зни стра́ждущих исцели́л еси́, не оста́ви на́с, ча́ющих от тебе́ благода́тную по́мощь.

Богоро́дичен: Наде́жда и упова́ние на́ше, Влады́чице ми́ра, блага́я Помо́щнице, спаси́ и в кре́пости ро́г вознеси́ правосла́вных и лю́ди на́ша от вся́ких бе́д и от разли́чных обстоя́ний свободи́.

Седа́лен, гла́с 4.

Ли́к мона́хов ны́не славосло́вит тя́, преподо́бне о́тче на́ш Амвро́сие, ублажа́я честну́ю па́мять твою́, и вся́ оби́тель в ра́дости торжеству́ет, почита́ющи твое́ чи́стое в доброде́телех житие́ и мно́жество чудотворе́ний, тобо́ю произлива́емых. Те́мже мы́ вси́ вку́пе вопие́м: спаса́й на́с моли́твами твои́ми, Амвро́сие, о́тче на́ш.

Богоро́дичен: Под твое́ благоутро́бие притека́юще, мо́лим, Богоро́дице Де́во, не пре́зри рыда́ния на́шего и моли́твы, но ускори́ изба́вити от бе́д и скорбе́й лю́ди безотве́тныя: ты́ бо Еди́на еси́ изве́стнейшее христиа́ном Упова́ние, и к Тебе́ прибега́юще вси́ спаса́емся.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Избра́нный сосу́д Ду́ха Свята́го бы́л еси́ и то́ки чуде́с изли́л еси́. Приими́ на́ша моли́твы и исцели́ на́с от ра́н грехо́вных и страсте́й.

Позна́вый си́лу моли́твы во спасе́ние души́, научи́ на́с душеполе́зно моли́тися ко Изба́вителю все́х ми́лостивому Иису́су.

Ве́ру и́стинную Правосла́вную утверди́ в лю́дех Твои́х, чту́щих тя́ я́ко ревни́теля уче́ния Христо́ва.

Что́ воздади́м ти́, преблаже́нне о́тче на́ш, за вся́, я́же возда́л еси́ на́м, ча́дом твои́м, чту́щим твою́ честну́ю па́мять.

Богоро́дичен: Из Твои́х пречи́стых чре́сл, Богороди́тельнице, Сло́во Бо́жие произы́де несказа́нно, Его́же объе́мши, от зо́л изба́вити умоли́ зову́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Све́том уче́ния Христо́ва просвеще́нный, мра́к заблужде́ния грехо́внаго отме́л еси́, наста́ви во све́те повеле́ний Бо́жиих и на́с, омраче́нных страстьми́.

Но́вая свеща́ возсия́ тобо́ю, о́тче, на земли́ Росси́йстей, озаря́я све́том любве́ Боже́ственныя вся́ до́льная. Просвети́, Богоно́се, на́с, недосто́йных ча́д твои́х, све́том за́поведей Христа́.

Возлюби́л еси́ бли́жняго и подъя́л еси́ его́ бре́мя грехо́в и скорбе́й, да у́зрит све́т и́стины и испра́вит стопы́ своя́ к де́ланию за́поведей Христо́вых.

Унасле́довал еси́ Ца́рство Небе́сное, иде́же пра́зднующих гла́с непреста́нный и безконе́чная сла́дость зря́щих лица́ добро́ту Бо́га неизрече́нную.

Богоро́дичен: Нескве́рная А́гница и Богоотрокови́це Мари́е, Твои́ми моли́твами укрепи́вшеся, святи́и победи́ша бесо́вския си́лы: те́мже и на́м, упова́ющим на Тя́, ско́ро предста́ни в по́мощь, да посра́мятся и паду́т вси́ явля́ющии рабо́м Твои́м зла́я.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся: к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Кре́пкое заступле́ние бу́ди все́м, притека́ющим к твое́й по́мощи в неду́зех и печа́лех, о́тче на́ш Амвро́сие, О́птинския оби́тели вели́кий Ста́рче.

Изба́ви на́с от кова́рства лука́вых духо́в и изведи́ из глубины́ грехо́вныя, да очи́стит на́с Христо́с Бо́г от беззако́ний на́ших и спасе́т ду́ши на́ша.

Ка́ко рце́м твоя́ благодея́ния лю́дем, стра́ждущим и уничиже́нным? Ка́ко воспои́м ти́ благода́рственную пе́снь? Приими́ ны́не пе́снь хвале́бную недосто́йных ча́д твои́х.

Посети́ на́ша не́мощи по ми́лости твое́й, исцели́ я́звы духо́вныя си́лою да́нною ти́ свы́ше благода́ти, да воста́нем от ме́ртвеннаго сна́ грехо́внаго.

Богоро́дичен: Песносло́вяще, Чи́стая, из утро́бы Твоея́ Вопло́щшагося, Тя́ славосло́вим, я́ко Бо́жию Ма́терь.

Конда́к, гла́с 2.

Заве́т пастыренача́льника испо́лнив, ста́рчества благода́ть насле́довал еси́, боле́знуя се́рдцем о все́х с ве́рою притека́ющих к тебе́, те́мже и мы́, ча́да твоя́, с любо́вию вопие́м ти́: о́тче святы́й Амвро́сие, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

И́кос.

Доброзра́чное житие́ показа́л еси́ и свои́ми доброде́тельми озари́л еси́ всю́ зе́млю ру́сскую, привле́кл еси́ к себе́ вся́ концы́ оте́чества на́шего, окормля́я неисче́тную па́ству ве́рных ча́д твои́х, и́хже с любо́вию призре́л еси́ я́ко оте́ц чадолюби́вый и ми́лостивый. Те́мже сте́кшеся в де́нь преставле́ния твоего́ во умиле́нии зове́м: ра́дуйся, подви́жниче благоче́стия, восприе́мый бога́тыя да́ры Ду́ха Всесвята́го; ра́дуйся, высото́ смире́ния и терпе́ния, и́миже науча́еши ве́рных ча́д свои́х; ра́дуйся, дре́во плодоно́сное, и́мже напита́л еси́ мно́жество а́лчущих жи́зни ве́чныя; ра́дуйся, цве́те благоуха́нный любве́ Боже́ственныя, е́юже утеша́ются скорбя́щии и боле́знующии; ра́дуйся, исто́чниче приснотеку́щий чуде́с и благотворе́ний от ни́хже боля́щии исцелева́ют и ги́бнущии спаса́ются; ра́дуйся, дерзнове́нный хода́таю на́ш пред пра́ведным Судие́ю; ра́дуйся, помо́щниче на́м пресла́вный во все́х обстоя́ниих; ра́дуйся, Богому́дре Амвро́сие, вели́кий Ста́рче всеросси́йский.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пресели́лся еси́ в го́рния черто́ги и та́мо зри́ши сла́ву неизрече́нную Преве́чнаго Бо́га, зовя́: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

В со́нме святы́х уго́дников ны́не прославля́еши прему́драго Творца́ и Го́спода Си́л, воспева́я: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

С ли́ки А́нгелов и Арха́нгелов предстои́ши пред лице́м Вседержи́теля и та́мо немо́лчно пое́ши: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Вни́де в ра́дость Го́спода, я́ко до́брый и ве́рный ра́б Его́ бы́л еси́ на земли́, и ны́не на небесе́х взыва́еши: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ви́ждь Влады́чице, души́ моея́ злосмра́дныя ра́ны, и́хже самохо́тне подъя́х окая́нный, и не могу́ приложи́ти пла́стыря, но е́ле жи́в сы́й вопию́: ми́лостива мне́ Врача́ все́х и Бо́га Ма́терними Твои́ми моли́твами сотвори́, я́ко да воспою́ Ти́: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Це́рковь ны́не ликовству́ет, пра́зднующи блаже́нную па́мять твою́, достохва́льне о́тче, и с ра́достию пое́т: да благослови́т вся́ тва́рь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Собра́шася ны́не во оби́тели святе́й мона́хов мно́жество, ублажа́ющих твою́ честну́ю па́мять и пою́щих с ра́достию: да благослови́т вся́ тва́рь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Па́стырие и учи́телие стеко́шася в се́й гра́д оби́тельный, иде́же в доброде́телех ты́ процве́л еси́, поя́: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Ста́рии и млади́и, си́льнии и немощни́и приидо́ша ны́не в до́м Госпо́день просла́вити преподо́бнаго Ста́рца и отца́, вопию́ще: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: О Тебе́, Пресвята́я Богоро́дице, излия́ся вода́ живо́тная, на омове́ние скве́рны всеми́рныя, е́юже благоволи́ и мое́ се́рдце прохлади́ти, и окропи́ти росо́ю моли́тв в кро́ве кри́л Твои́х во ве́ки вся́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́ Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Пропове́дует ны́не Правосла́вная Це́рковь по́двиги твоя́, я́ко всеросси́йскаго уго́дника Бо́жия, и чти́т твою́ па́мять, восхваля́ющи твое́ ангелоподо́бное житие́.

При́зри с небесе́, о́тче на́ш Амвро́сие, на ве́рныя лю́ди твоя́, и низпосли́ свы́ше ру́ку по́мощи все́м, покланя́ющимся честно́му о́бразу твоему́.

Услы́ши гла́с моле́ния на́шего, посети́ ми́лостию твое́ю боле́зни и не́мощи ча́д твои́х, с ве́рою к тебе́ прибега́ющих, досточу́дне о́тче на́ш.

Припа́даем во умиле́нии серде́ц на́ших к стопа́м твои́м, вели́кий ста́рче земли́ на́шея, про́сим и мо́лим: не забу́ди посеща́ти чту́щия пречестну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Ко́е Тебе́ дарова́ние принесе́м Богоро́дице? Или́ что́ веща́ти и́мамы гре́шнии? То́чию уми́льно вопие́м, моля́щеся: спаси́ рабы́ Твоя́, Богоблагода́тная Отрокови́це, я́ко да Тя́ при́сно велича́ем.

Свети́лен.

Мона́шескаго о́браза житие́ избра́в непрело́жно, и отри́нув ми́ра сего́ суету́ и сла́ву, всели́лся еси́ в оби́тель Богоро́дицы, преподо́бне о́тче на́ш Амвро́сие, и процве́л еси́ я́ко кри́н се́льный, мы́ же чту́ще святу́ю па́мять твою́, зове́м ти́: бу́ди на́м помо́щник и засту́пник в беда́х и ско́рбех обстоя́щих.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, благослове́нная Богоро́дице Де́во, я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом. Живо́т бо на́ш и Спасе́ние недомы́слимо и превы́ше естества́ родила́ еси́, сего́ ра́ди непреста́нно ублажа́ют Тя́ ро́дове родо́в, я́коже пре́жде прорекла́ еси́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ крⷭ҇тоѡбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца сп҃сѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Цр҃ковь ны́нѣ торжествꙋ́етъ, свѣ́тло пра́зднꙋющи твою̀ ст҃ꙋ́ю па́мѧть, и҆ съ ра́достїю воспѣва́етъ тѝ хвале́бнꙋю пѣ́снь, сла́вѧщи гдⷭ҇а, ди́внаго во ст҃ы́хъ свои́хъ.

Позна́лъ є҆сѝ сла́дость жи́зни во хрⷭ҇тѣ̀ и҆ неѡбинꙋ́ѧсѧ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ пре́лесть земны́хъ бла̑гъ и҆ сꙋетꙋ̀ мі́ра, всего̀ себѐ покори́въ бг҃ꙋ.

Кто̀ и҆зочте́тъ по́двиги твоѧ̑, ꙗ҆̀же поне́слъ є҆сѝ ра́ди црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ, въ пѣ́нїи, бдѣ́нїи и҆ поще́нїи ᲂу҆твержда́ѧ дꙋ́хъ сво́й.

Восходи́лъ є҆сѝ ѿ си́лы въ си́лꙋ въ добродѣ́ланїи за́повѣдей хрⷭ҇то́выхъ и҆ стѧжа́лъ є҆сѝ да́ръ дх҃а ст҃а́гѡ, є҆гѡ́же дѣ́йствїемъ сп҃слъ є҆сѝ мнѡ́гїѧ дꙋ́шы хрⷭ҇тїа̑нскїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃оро́дице приснодв҃о, марі́е, простри́ ми ми́лостивнѣ десни́цꙋ на по́мощь, ᲂу҆молѧ́ющи сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а: ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ѧ́звленъ є҆́смь лю́тѣ, и҆ на тѧ̀ то́чїю наде́ждꙋ мою̀ положи́хъ, ты́ мѧ ᲂу҆ще́дри.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ, ꙗ҆́кѡ нѣ́сть ст҃ъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Послꙋша́нїемъ соверше́ннымъ ѿве́рглсѧ є҆сѝ во́ли своеѧ̀ и҆ тѣ́мъ стра̑сти сꙋщества̀ па́дшагѡ а҆да́ма ѿри́нꙋлъ є҆сѝ, всего̀ себѐ преда́въ води́тельствꙋ бг҃омꙋ́дрыхъ ста́рцєвъ и҆ ѻ҆тцє́въ пꙋ́стыни, и҆̀же и҆ возрасти́ тѧ въ мѣ́рꙋ во́зраста дꙋхо́внагѡ.

Цѣломꙋ́дрїѧ красотꙋ̀ стѧжа́ла є҆́сть твоѧ̀ чи́стаѧ дꙋша̀, си́лою покаѧ́нїѧ совле́кшисѧ вѣ́тхагѡ человѣ́ка и҆ въ дꙋхо́вномъ преꙋспѣ́ѧнїи ѡ҆бле́кшисѧ во хрⷭ҇та̀.

Бога̑тства тлѣ́ннагѡ мі́ра возненави́дѣлъ є҆сѝ и҆ бы́лъ ꙗ҆́кѡ стра́нникъ и҆ прише́лецъ на землѝ, взыскꙋ́ѧ гра́да нбⷭ҇нагѡ, тѣ́мже домовлⷣка введе́ тѧ въ черто́гъ сла́вы своеѧ̀.

Хрⷭ҇то́съ бг҃ъ ѡ҆богати́ тѧ да́ромъ чꙋде́съ и҆ мнѡ́гїѧ болѣ̑зни стра́ждꙋщихъ и҆сцѣли́лъ є҆сѝ, не ѡ҆ста́ви на́съ, ча́ющихъ ѿ тебѐ бл҃года́тнꙋю по́мощь.

Бг҃оро́диченъ: Наде́жда и҆ ᲂу҆пова́нїе на́ше, влⷣчце мі́ра, бл҃га́ѧ помо́щнице, сп҃сѝ и҆ въ крѣ́пости ро́гъ вознесѝ правосла́вныхъ и҆ лю́ди на́шѧ ѿ всѧ́кихъ бѣ́дъ и҆ ѿ разли́чныхъ ѡ҆бстоѧ́нїй свободѝ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:

Ли́къ мона́хѡвъ ны́нѣ славосло́витъ тѧ̀, прпⷣбне ѻ҆́тче на́шъ а҆мвро́сїе, ᲂу҆бл҃жа́ѧ честнꙋ́ю па́мѧть твою̀, и҆ всѧ̀ ѻ҆би́тель въ ра́дости торжествꙋ́етъ, почита́ющи твоѐ чи́стое въ добродѣ́телѧхъ житїѐ и҆ мно́жество чꙋдотворе́нїй, тобо́ю произлива́емыхъ, тѣ́мже мы̀ всѝ вкꙋ́пѣ вопїе́мъ: сп҃са́й на́съ моли́твами твои́ми, а҆мвро́сїе, ѻ҆́тче на́шъ.

Бг҃оро́диченъ: Под̾ твоѐ бл҃гоꙋтро́бїе притека́юще, мо́лимъ, бг҃оро́дице дв҃о, не пре́зри рыда́нїѧ на́шегѡ и҆ моли́твы, но ᲂу҆скорѝ и҆зба́вити ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й лю́ди без̾ѿвѣ̑тныѧ: ты́ бо є҆ди́на є҆сѝ и҆звѣ́стнѣйшее хрⷭ҇тїа́нѡмъ ᲂу҆пова́нїе, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́юще всѝ спаса́емсѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

И҆збра́нный сосꙋ́дъ дх҃а ст҃а́гѡ бы́лъ є҆сѝ и҆ то́ки чꙋде́съ и҆зли́лъ є҆сѝ, прїимѝ на́шѧ моли̑твы и҆ и҆сцѣлѝ на́съ ѿ ра́нъ грѣхо́вныхъ и҆ страсте́й.

Позна́вый си́лꙋ моли́твы во сп҃се́нїе дꙋшѝ, наꙋчѝ на́съ дꙋшеполе́знѡ моли́тисѧ ко и҆зба́вителю всѣ́хъ ми́лостивомꙋ сп҃сꙋ.

Вѣ́рꙋ и҆́стиннꙋю правосла́внꙋю ᲂу҆твердѝ въ лю́дехъ твои́хъ, чтꙋ́щихъ тѧ̀ ꙗ҆́кѡ ревни́телѧ хрⷭ҇то́ва.

Что̀ воздади́мъ тѝ, пребл҃же́нне ѻ҆́тче на́шъ, за всѧ̑ ꙗ҆̀же возда́лъ є҆сѝ на́мъ, ча́дѡмъ твои̑мъ, чтꙋ́щымъ твою̀ честнꙋ́ю па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ твои́хъ пречⷭ҇тыхъ чре́слъ, бг҃ороди́тельнице, сло́во бж҃їе произы́де несказа́ннѡ, є҆го́же ѡ҆б̾е́мши, ѿ ѕѡ́лъ и҆зба́вити ᲂу҆молѝ зовꙋ́щихъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тьма̀ ѡ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆̀ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Свѣ́томъ ᲂу҆че́нїѧ хрⷭ҇то́ва просвѣще́нный, мра́къ заблꙋжде́нїѧ грѣхо́внагѡ ѿме́лъ є҆сѝ, наста́ви во свѣ́тѣ повелѣ́нїй бж҃їихъ и҆ на́съ, ѡ҆мраче́нныхъ страстьмѝ.

Но́ваѧ свѣща̀ возсїѧ̀ тобо́ю, ѻ҆́тче, на землѝ рѡссі́йстѣй, ѡ҆зарѧ́ѧ свѣ́томъ любвѐ бж҃е́ственныѧ всѧ̀ дѡ́льнаѧ. просвѣтѝ, бг҃оно́се, на́съ, недосто́йныхъ ча́дъ твои́хъ, свѣ́томъ за́повѣдей хрⷭ҇та̀.

Возлюби́лъ є҆сѝ бли́жнѧго и҆ под̾ѧ́лъ є҆сѝ є҆гѡ̀ бре́мѧ грѣхѡ́въ и҆ скорбе́й, да ᲂу҆́зритъ свѣ́тъ и҆́стины и҆ и҆спра́витъ стопы̑ своѧ̑ къ дѣ́ланїю за́повѣдей хрⷭ҇то́выхъ.

Оу҆наслѣ́довалъ є҆сѝ црⷭ҇тво нбⷭ҇ное, и҆дѣ́же пра́зднꙋющихъ гла́съ непреста́нный и҆ безконе́чнаѧ сла́дость зрѧ́щихъ лица̀ добро́тꙋ бг҃а неизрече́ннꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница и҆ бг҃оѻтрокови́це марі́е, твои́ми моли́твами ᲂу҆крѣпи́вшисѧ, ст҃і́и побѣди́ша бѣсѡ́вскїѧ си̑лы: тѣ́мже и҆ на́мъ, ᲂу҆пова́ющымъ на тѧ̀, ско́рѡ предста́ни въ по́мощь, да посра́мѧтсѧ и҆ падꙋ́тъ всѝ, ꙗ҆влѧ́ющїи рабѡ́мъ ѕла̑ѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е сп҃се́нїѧ моегѡ̀.

Крѣ́пкое застꙋпле́нїе бꙋ́ди всѣ̑мъ, притека́ющымъ къ твое́й по́мощи въ недꙋ́зѣхъ и҆ печа́лехъ, ѻ҆́тче на́шъ а҆мвро́сїе, ѻ҆́птинскїѧ ѡ҆би́тели вели́кїй ста́рче.

И҆зба́ви на́съ ѿ кова́рства лꙋка́выхъ дꙋхѡ́въ и҆ и҆зведѝ и҆зъ глꙋбины̀ грѣхо́вныѧ, да ѡ҆чи́ститъ на́съ хрⷭ҇то́съ бг҃ъ ѿ беззако́нїй на́шихъ и҆ сп҃се́тъ дꙋ́шы на́шѧ.

Ка́кѡ рце́мъ твоѧ̀ благодѣѧ̑нїѧ лю́демъ, стра́ждꙋщымъ и҆ ᲂу҆ничижє́ннымъ; ка́кѡ воспои́мъ тѝ бл҃года́рственнꙋю пѣ́снь; прїимѝ ны́нѣ пѣ́снь хвале́бнꙋю недосто́йныхъ ча́дъ твои́хъ.

Посѣтѝ на́шѧ не́мѡщи по ми́лости твое́й, и҆сцѣлѝ ꙗ҆́звы дꙋхѡ́вныѧ си́лою да́нною тѝ свы́ше бл҃года́ти, да воста́немъ ѿ ме́ртвеннагѡ сна̀ грѣхо́внагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Пѣсносло́вѧще, чⷭ҇таѧ, и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ вопло́щшагосѧ, тѧ̀ славосло́вимъ, ꙗ҆́кѡ бж҃їю мт҃рь.

Конда́къ, гла́съ в҃:

Завѣ́тъ пастыренача́льника и҆спо́лнивъ, ста́рчества бл҃года́ть наслѣ́довалъ є҆сѝ, болѣ́знꙋѧ се́рдцемъ ѡ҆ всѣ́хъ съ вѣ́рою притека́ющихъ къ тебѣ̀, тѣ́мже и҆ мы̀, ча̑да твоѧ̑, съ любо́вїю вопїе́мъ тѝ: ѻ҆́тче ст҃ы́й а҆мвро́сїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а сп҃сти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

І҆́косъ.

Доброзра́чное житїѐ показа́лъ є҆сѝ и҆ свои́ми добродѣ́тельми ѡ҆зари́лъ є҆сѝ всю̀ зе́млю рꙋ́сскꙋю, привле́клъ є҆сѝ къ себѣ̀ всѧ̑ концы̀ ѻ҆те́чества на́шегѡ, ѡ҆кормлѧ́ѧ неизче́тнꙋю па́ствꙋ вѣ́рныхъ ча́дъ твои́хъ, и҆̀хже съ любо́вїю призрѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ ѻ҆те́цъ чадолюби́вый и҆ ми́лостивый. тѣ́мже сте́кшисѧ въ де́нь преставле́нїѧ твоегѡ̀, во ᲂу҆миле́нїи зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, подви́жниче бл҃гоче́стїѧ, воспрїе́мый бога̑тыѧ да́ры дх҃а всест҃а́гѡ: ра́дꙋйсѧ, высото̀ смире́нїѧ и҆ терпѣ́нїѧ, и҆́миже наꙋча́еши вѣ́рныхъ ча́дъ свои́хъ: ра́дꙋйсѧ, дре́во плодоно́сное, и҆́мже напита́лъ є҆сѝ мно́жество а҆́лчꙋщихъ жи́зни вѣ́чныѧ: ра́дꙋйсѧ, цвѣ́те бл҃гоꙋха́нный любвѐ бж҃е́ственныѧ, є҆́юже ᲂу҆тѣша́ютсѧ скорбѧ́щїи и҆ болѣ́знꙋющїи. ра́дꙋйсѧ, и҆сто́чниче приснотекꙋ́щїй чꙋде́съ и҆ бл҃готворе́нїй, ѿ ни́хже болѧ́щїи и҆сцѣлева́ютъ и҆ ги́бнꙋщїи сп҃са́ютсѧ: ра́дꙋйсѧ, дерзнове́нный хода́таю на́шъ пред̾ пра́веднымъ сꙋдїе́ю: ра́дꙋйсѧ, помо́щниче на́шъ пресла́вный во всѣ́хъ ѡ҆бстоѧ́нїихъ. ра́дꙋйсѧ, бг҃омꙋ́дре а҆мвро́сїе, вели́кїй ста́рче всерѡссі́йскїй.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀. сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пресели́лсѧ є҆сѝ въ гѡ́рнїѧ черто́ги и҆ та́мѡ зри́ши сла́вꙋ неизрече́ннꙋю превѣ́чнагѡ бг҃а, зовѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Въ со́нмѣ ст҃ы́хъ ᲂу҆го́дникѡвъ ны́нѣ прославлѧ́еши премꙋ́драго творца̀ и҆ гдⷭ҇а си́лъ, воспѣва́ѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Съ ли́ки а҆́гг҃лѡвъ и҆ а҆рха́гг҃лѡвъ предстои́ши пред̾ лице́мъ вседержи́телѧ и҆ та́мѡ немо́лчнѡ пое́ши: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Вни́де въ ра́дость гдⷭ҇а, ꙗ҆́кѡ до́брый и҆ вѣ́рный ра́бъ є҆гѡ̀ бы́лъ на землѝ, и҆ ны́нѣ на нб҃сѣ́хъ взыва́еши: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ви́ждь, влⷣчце, дꙋшѝ моеѧ̀ ѕлосмра̑дныѧ ра̑ны и҆́хже самохо́тнѣ под̾ѧ́хъ ѻ҆каѧ́нный, и҆ не могꙋ̀ приложи́ти пла́стырѧ, но є҆́ле жи́въ сы́й вопїю̀: ми́лостива мнѣ̀ врача̀ всѣ́хъ и҆ бг҃а ма́терними твои́ми мл҃твами сотворѝ, ꙗ҆́кѡ да воспою́ ти: бл҃гослове́нъ, пречⷭ҇таѧ, пло́дъ твоегѡ̀ чре́ва.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею сп҃сє́ны сїѧ̀ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Цр҃ковь ны́нѣ ликовствꙋ́етъ, пра́зднꙋюще бл҃же́ннꙋю па́мѧть твою̀, достохва́льне ѻ҆́тче, и҆ съ ра́достїю пое́тъ: да бл҃гослови́тъ всѧ̀ тва́рь гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ є҆го̀ во вѣ́ки.

Собра́шасѧ ны́нѣ въ ѻ҆би́тели ст҃ѣ́й мона́хѡвъ мно́жество, ᲂу҆бл҃жа́ющихъ твою̀ честнꙋ́ю па́мѧть и҆ пою́щихъ съ ра́достїю: да бл҃гослови́тъ всѧ̀ тва́рь гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ є҆го̀ во вѣ́ки.

Па́стырїе и҆ ᲂу҆чи́телїе стеко́шасѧ въ се́й гра́дъ ѻ҆би́тельный, и҆дѣ́же въ добродѣ́телехъ ты̀ процвѣ́лъ є҆сѝ, поѧ̀: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ є҆го̀ во вѣ́ки.

Ста́рїи и҆ младі́и, си́льнїи и҆ немощні́и прїидо́ша ны́нѣ въ до́мъ гдⷭ҇ень просла́вити прпⷣбнаго ста́рца и҆ ѻ҆тца̀, вопїю́ще: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ тебѐ, прест҃а́ѧ бг҃оро́дице, и҆злїѧ́сѧ вода̀ живо́тнаѧ, на ѡ҆мове́нїе скве́рны всемі́рныѧ, є҆́юже бл҃говолѝ и҆ моѐ се́рдце прохлади́ти, и҆ ѡ҆кропи́ти росо́ю моли́твъ въ кро́вѣ кри́лъ твои́хъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ чл҃вѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее нб҃съ. тѣ́мъ тѧ̀, бг҃оро́дицꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ чл҃вѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Проповѣ́дꙋетъ ны́нѣ правосла́внаѧ цр҃ковь по́двиги твоѧ̑, ꙗ҆́кѡ всерѡссі́йскагѡ ᲂу҆го́дника бж҃їѧ, и҆ чти́тъ твою̀ па́мѧть, восхвалѧ́ющи твоѐ а҆гг҃лоподо́бное житїѐ.

При́зри съ нб҃сѐ, ѻ҆́тче на́шъ а҆мвро́сїе, на вѣ̑рныѧ лю́ди твоѧ̑ и҆ низпослѝ свы́ше рꙋ́кꙋ по́мощи всѣ̑мъ, покланѧ́ющымсѧ честно́мꙋ ѻ҆́бразꙋ твоемꙋ̀.

Оу҆слы́ши гла́съ моле́нїѧ на́шегѡ, посѣтѝ ми́лостїю твое́ю болѣ̑зни и҆ не́мѡщи ча́дъ твои́хъ, съ вѣ́рою къ тебѣ̀ прибѣга́ющихъ, досточꙋ́дне ѻ҆́тче на́шъ.

Припа́даемъ во ᲂу҆миле́нїи серде́цъ на́шихъ къ стопа́мъ твои̑мъ, вели́кїй ста́рче землѝ на́шеѧ, про́симъ и҆ мо́лимъ: не забꙋ́ди посѣща́ти чтꙋ́щыѧ пречестнꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ко́е тебѣ̀ дарова́нїе принесе́мъ, бг҃оро́дице: и҆лѝ что̀ вѣща́ти и҆́мамы грѣ́шнїи: то́чїю ᲂу҆ми́льнѡ вопїе́мъ молѧ́щесѧ: сп҃сѝ рабы̑ твоѧ̑, бг҃облагода́тнаѧ ѻ҆трокови́це, ꙗ҆́кѡ да тѧ̀ при́снѡ велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Мона́шескагѡ ѻ҆́браза житїѐ и҆збра́въ непрело́жнѡ, и҆ ѿри́нꙋвъ мі́ра сегѡ̀ сꙋетꙋ̀ и҆ сла́вꙋ, всели́лсѧ є҆сѝ въ ѻ҆би́тель бг҃оро́дицы, прпⷣбне ѻ҆́тче на́шъ а҆мвро́сїе, и҆ процвѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ крі́нъ се́льный, мы́ же чтꙋ́ще ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀, зове́мъ тѝ: бꙋ́ди на́мъ помо́щникъ и҆ застꙋ́пникъ въ бѣда́хъ и҆ ско́рбехъ ѡ҆бстоѧ́щихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, тебѣ̀ зове́мъ, бл҃гослове́ннаѧ бг҃оро́дице дв҃о, ꙗ҆́кѡ тобо́ю присносꙋ́щныѧ ра́дости прича̑стницы бы́хомъ. живо́тъ бо на́шъ и҆ сп҃се́нїе недомы́слимо и҆ превы́шѣ є҆стества̀ родила̀ є҆сѝ, сегѡ̀ ра́ди непреста́ннѡ ᲂу҆бл҃жа́ютъ тѧ̀ ро́дове родѡ́въ, ꙗ҆́коже пре́жде прорекла̀ є҆сѝ.

Статьи о преподобном Амвросии Оптинском

• Таблица: Оптинские старцы

• Кросс­ворд «Прп. Ам­вро­сий Оп­тин­ский» ►

Алек­сандр Грен­ков, бу­ду­щий отец Ам­вро­сий, ро­дил­ся 21 или 23 но­яб­ря 1812 го­да в ду­хов­ной се­мье се­ла Боль­шие Ли­по­ви­цы Там­бов­ской епар­хии. Окон­чив ду­хов­ное учи­ли­ще, он за­тем про­шел успеш­но курс в ду­хов­ной се­ми­на­рии. Од­на­ко не по­шел ни в Ду­хов­ную ака­де­мию, ни в свя­щен­ни­ки. Неко­то­рое вре­мя он был до­маш­ним учи­те­лем в од­ной по­ме­щи­чьей се­мье, а за­тем пре­по­да­ва­те­лем Ли­пец­ко­го ду­хов­но­го учи­ли­ща. Об­ла­дая жи­вым и ве­се­лым ха­рак­те­ром, доб­ро­тою и ост­ро­уми­ем, Алек­сандр Ми­хай­ло­вич был очень лю­бим сво­и­ми то­ва­ри­ща­ми и со­слу­жив­ца­ми. В по­след­нем клас­се се­ми­на­рии ему при­шлось пе­ре­не­сти опас­ную бо­лезнь, и он дал обет по­стричь­ся в мо­на­хи, ес­ли вы­здо­ро­ве­ет.

По вы­здо­ров­ле­нии он не за­был сво­е­го обе­та, но несколь­ко лет от­кла­ды­вал его ис­пол­не­ние, «жал­ся», по его вы­ра­же­нию. Од­на­ко со­весть не да­ва­ла ему по­коя. И чем боль­ше про­хо­ди­ло вре­ме­ни, тем му­чи­тель­нее ста­но­ви­лись уко­ры со­ве­сти. Пе­ри­о­ды без­за­бот­но­го ве­се­лья и бес­печ­но­сти сме­ня­лись пе­ри­о­да­ми острой тос­ки и гру­сти, уси­лен­ной мо­лит­вы и слез. Од­на­жды, бу­дучи уже в Ли­пец­ке, гу­ляя в со­сед­нем ле­су, он, стоя на бе­ре­гу ру­чья, яв­ствен­но рас­слы­шал в его жур­ча­нье сло­ва: «Хва­ли­те Бо­га, лю­би­те Бо­га...»

До­ма, уеди­ня­ясь от лю­бо­пыт­ных взо­ров, он пла­мен­но мо­лил­ся Бо­жи­ей Ма­те­ри про­све­тить его ум и на­пра­вить его во­лю. Во­об­ще он не об­ла­дал на­стой­чи­вою во­лею и уже в ста­ро­сти го­во­рил сво­им ду­хов­ным де­тям: «Вы долж­ны слу­шать­ся ме­ня с пер­во­го сло­ва. Я – че­ло­век уступ­чи­вый. Ес­ли бу­де­те спо­рить со мною, я мо­гу усту­пить вам, но это не бу­дет вам на поль­зу». Из­не­мо­гая от сво­ей нере­ши­мо­сти, Алек­сандр Ми­хай­ло­вич от­пра­вил­ся за со­ве­том к про­жи­вав­ше­му в той мест­но­сти из­вест­но­му по­движ­ни­ку Ила­ри­о­ну. «Иди в Оп­ти­ну, – ска­зал ему ста­рец, – и бу­дешь опы­тен». Грен­ков по­слу­шал­ся. Осе­нью 1839 го­да он при­был в Оп­ти­ну Пу­стынь, где был лас­ко­во при­нят стар­цем Львом.

Вско­ре он при­нял по­стриг и был на­ре­чен Ам­вро­си­ем, в па­мять свя­ти­те­ля Ме­дио­лан­ско­го, за­тем был ру­ко­по­ло­жен в иеро­дья­ко­на и позд­нее – во иеро­мо­на­ха. Ко­гда отец Ма­ка­рий на­чал свое де­ло из­да­тель­ства, о. Ам­вро­сий, окон­чив­ший се­ми­на­рию и зна­ко­мый с древни­ми и но­вы­ми язы­ка­ми (он знал пять язы­ков), был од­ним из его бли­жай­ших по­мощ­ни­ков. Ско­ро по­сле сво­е­го ру­ко­по­ло­же­ния он за­бо­лел. Бо­лезнь бы­ла на­столь­ко тя­же­ла и про­дол­жи­тель­на, что на­все­гда по­до­рва­ла здо­ро­вье от­ца Ам­вро­сия и по­чти при­ко­ва­ла его к по­сте­ли. Вслед­ствие сво­е­го бо­лез­нен­но­го со­сто­я­ния он до са­мой сво­ей кон­чи­ны не мог со­вер­шать ли­тур­гии и участ­во­вать в длин­ных мо­на­стыр­ских бо­го­слу­же­ни­ях.

По­стиг­шая о. Ам­вро­сия тя­же­лая бо­лезнь име­ла для него несо­мнен­но про­ви­ден­ци­аль­ное зна­че­ние. Она уме­ри­ла его жи­вой ха­рак­тер, предо­хра­ни­ла его, быть мо­жет, от раз­ви­тия в нем са­мо­мне­ния и за­ста­ви­ла его глуб­же вой­ти в се­бя, луч­ше по­нять и са­мо­го се­бя, и че­ло­ве­че­скую при­ро­ду. Неда­ром же впо­след­ствии о. Ам­вро­сий го­во­рил: «Мо­на­ху по­лез­но бо­леть. И в бо­лез­ни не на­до ле­чить­ся, а толь­ко под­ле­чи­вать­ся!» По­мо­гая стар­цу Ма­ка­рию в из­да­тель­ской де­я­тель­но­сти, о. Ам­вро­сий и по­сле его кон­чи­ны про­дол­жал за­ни­мать­ся этою де­я­тель­но­стью. Под его ру­ко­вод­ством бы­ли из­да­ны: «Ле­стви­ца» преп. Иоан­на Ле­ствич­ни­ка, пись­ма и жиз­не­опи­са­ние о. Ма­ка­рия и дру­гие кни­ги. Но не из­да­тель­ская де­я­тель­ность бы­ла сре­до­то­чи­ем стар­че­ских тру­дов о. Ам­вро­сия. Его ду­ша ис­ка­ла жи­во­го, лич­но­го об­ще­ния с людь­ми, и он ско­ро стал при­об­ре­тать сла­ву опыт­но­го на­став­ни­ка и ру­ко­во­ди­те­ля в де­лах не толь­ко ду­хов­ной, но и прак­ти­че­ской жиз­ни. Он об­ла­дал необык­но­вен­но жи­вым, ост­рым, на­блю­да­тель­ным и про­ни­ца­тель­ным умом, про­свет­лен­ным и углуб­лен­ным по­сто­ян­ною со­сре­до­то­чен­ною мо­лит­вою, вни­ма­ни­ем к се­бе и зна­ни­ем по­движ­ни­че­ской ли­те­ра­ту­ры. По бла­го­да­ти Бо­жи­ей его про­ни­ца­тель­ность пе­ре­хо­ди­ла в про­зор­ли­вость. Он глу­бо­ко про­ни­кал в ду­шу сво­е­го со­бе­сед­ни­ка и чи­тал в ней, как в рас­кры­той кни­ге, не нуж­да­ясь в его при­зна­ни­ях. Ли­цо его, кре­стья­ни­на-ве­ли­ко­рос­са, с вы­да­ю­щи­ми­ся ску­ла­ми и с се­дой бо­ро­дой, све­ти­лось ум­ны­ми и жи­вы­ми гла­за­ми. Со все­ми ка­че­ства­ми сво­ей бо­га­то ода­рен­ной ду­ши о. Ам­вро­сий, несмот­ря на свою по­сто­ян­ную бо­лезнь и хи­лость, со­еди­нял неис­ся­ка­е­мую жиз­не­ра­дост­ность и умел да­вать свои на­став­ле­ния в та­кой про­стой и шут­ли­вой фор­ме, что они лег­ко и на­все­гда за­по­ми­на­лись каж­дым слу­ша­ю­щим. Ко­гда это бы­ло необ­хо­ди­мо, он умел быть взыс­ка­тель­ным, стро­гим и тре­бо­ва­тель­ным, при­ме­няя «на­став­ле­ние» пал­кой или же на­кла­ды­вая на на­ка­зу­е­мо­го епи­ти­мью. Ста­рец не де­лал ни­ка­ко­го раз­ли­чия меж­ду людь­ми. Каж­дый имел к нему до­ступ и мог го­во­рить с ним: пе­тер­бург­ский се­на­тор и ста­рая кре­стьян­ка, про­фес­сор уни­вер­си­те­та и сто­лич­ная мод­ни­ца, Со­ло­вьев и До­сто­ев­ский, Леон­тьев и Тол­стой.

С ка­ки­ми толь­ко прось­ба­ми, жа­ло­ба­ми, с ка­ки­ми толь­ко сво­и­ми го­ре­стя­ми и нуж­да­ми ни при­хо­ди­ли к стар­цу лю­ди! При­хо­дит к нему мо­ло­дой свя­щен­ник, год то­му на­зад на­зна­чен­ный, по соб­ствен­но­му же­ла­нию, на са­мый по­след­ний при­ход в епар­хии. Не вы­дер­жал он ску­до­сти сво­е­го при­ход­ско­го су­ще­ство­ва­ния и при­шел к стар­цу про­сить бла­го­сло­ве­ния на пе­ре­ме­ну ме­ста. Уви­дев его из­да­ли, ста­рец за­кри­чал: «Иди на­зад, отец! Он один, а вас двое!» Свя­щен­ник, недо­уме­вая, спро­сил стар­ца, что зна­чат его сло­ва. Ста­рец от­ве­тил: «Да ведь дья­вол, ко­то­рый те­бя ис­ку­ша­ет, один, а у те­бя по­мощ­ник – Бог! Иди на­зад и не бой­ся ни­че­го; греш­но ухо­дить с при­хо­да! Слу­жи каж­дый день ли­тур­гию, и все бу­дет хо­ро­шо!» Об­ра­до­ван­ный свя­щен­ник вос­пря­нул ду­хом и, вер­нув­шись на свой при­ход, тер­пе­ли­во по­вел там свою пас­тыр­скую ра­бо­ту и через мно­го лет про­сла­вил­ся как вто­рой ста­рец Ам­вро­сий.

Тол­стой по­сле бе­се­ды с о. Ам­вро­си­ем ра­дост­но ска­зал: «Этот о. Ам­вро­сий со­всем свя­той че­ло­век. По­го­во­рил с ним, и как-то лег­ко и от­рад­но ста­ло у ме­ня на ду­ше. Вот ко­гда с та­ким че­ло­ве­ком го­во­ришь, то чув­ству­ешь бли­зость Бо­га».

Дру­гой пи­са­тель, Ев­ге­ний По­го­жев (По­се­ля­нин) го­во­рил: «Ме­ня по­ра­зи­ла его свя­тость и та непо­сти­жи­мая без­дна люб­ви, ко­то­рые бы­ли в нем. И я, смот­ря на него, стал по­ни­мать, что зна­че­ние стар­цев – бла­го­слов­лять и одоб­рять жизнь и по­сы­ла­е­мые Бо­гом ра­до­сти, учить лю­дей жить счаст­ли­во и по­мо­гать им нести вы­па­да­ю­щие на их до­лю тя­го­сти, в чем бы они ни со­сто­я­ли». В. Ро­за­нов пи­сал: «Бла­го­де­я­ние от него льет­ся ду­хов­ное, да, на­ко­нец, и физи­че­ское. Все под­ни­ма­ют­ся ду­хом, толь­ко взи­рая на него... Са­мые прин­ци­пи­аль­ные лю­ди по­се­ща­ли его (о. Ам­вро­сия), и ни­кто не ска­зал ни­че­го от­ри­ца­тель­но­го. Зо­ло­то про­шло через огонь скеп­ти­циз­ма и не по­туск­не­ло».

В стар­це в очень силь­ной сте­пе­ни бы­ла од­на рус­ская чер­та: он лю­бил что-ни­будь устро­ить, что-ни­будь со­здать. Он ча­сто на­учал дру­гих пред­при­нять ка­кое-ни­будь де­ло, и, ко­гда к нему при­хо­ди­ли са­ми за бла­го­сло­ве­ни­ем на по­доб­ную вещь част­ные лю­ди, он с го­ряч­но­стью при­ни­мал­ся об­суж­дать и да­вал не толь­ко бла­го­сло­ве­ние, но и доб­рый со­вет. Оста­ет­ся со­вер­шен­но непо­сти­жи­мым, от­ку­да брал отец Ам­вро­сий те глу­бо­чай­шие све­де­ния по всем от­рас­лям че­ло­ве­че­ско­го тру­да, ко­то­рые в нем бы­ли.

Внеш­няя жизнь стар­ца в Оп­тин­ском ски­ту про­те­ка­ла сле­ду­ю­щим об­ра­зом. День его на­чи­нал­ся ча­са в че­ты­ре-пять утра. В это вре­мя он звал к се­бе ке­лей­ни­ков, и чи­та­лось утрен­нее пра­ви­ло. Оно про­дол­жа­лось бо­лее двух ча­сов, по­сле че­го ке­лей­ни­ки ухо­ди­ли, а ста­рец, остав­шись один, пре­да­вал­ся мо­лит­ве и го­то­вил­ся к сво­е­му ве­ли­ко­му днев­но­му слу­же­нию. С де­вя­ти ча­сов на­чи­нал­ся при­ем: спер­ва мо­на­ше­ству­ю­щих, за­тем ми­рян. При­ем длил­ся до обе­да. Ча­са в два ему при­но­си­ли скуд­ную еду, по­сле ко­то­рой он час-пол­то­ра оста­вал­ся один. За­тем чи­та­лась ве­чер­ня, и до но­чи воз­об­нов­лял­ся при­ем. Ча­сов в 11 со­вер­ша­лось длин­ное ве­чер­нее пра­ви­ло, и не рань­ше по­лу­но­чи ста­рец оста­вал­ся, на­ко­нец, один. Отец Ам­вро­сий не лю­бил мо­лить­ся на ви­ду. Ке­лей­ник, чи­тав­ший пра­ви­ло, дол­жен был сто­ять в дру­гой ком­на­те. Од­на­жды, один мо­нах на­ру­шил за­пре­ще­ние и во­шел в кел­лию стар­ца: он уви­дел его си­дя­щим на по­сте­ли с гла­за­ми, устрем­лен­ны­ми в небо, и ли­цом, оси­ян­ным ра­до­стью.

Так в те­че­ние бо­лее трид­ца­ти лет, изо дня в день ста­рец Ам­вро­сий со­вер­шал свой по­двиг. В по­след­ние де­сять лет сво­ей жиз­ни он взял на се­бя еще од­ну за­бо­ту: ос­но­ва­ние и устрой­ство жен­ской оби­те­ли в Ша­мор­дине, в 12 вер­стах от Оп­ти­ны, где, кро­ме 1000 мо­на­хинь, име­лись еще при­ют и шко­ла для де­во­чек, бо­га­дель­ня для ста­рух и боль­ни­ца. Эта но­вая де­я­тель­ность бы­ла для стар­ца не толь­ко лиш­ней ма­те­ри­аль­ной за­бо­той, но и кре­стом, воз­ло­жен­ным на него Про­ви­де­ни­ем и за­кон­чив­шим его по­движ­ни­че­скую жизнь.

1891 год был по­след­ним в зем­ной жиз­ни стар­ца. Все ле­то это­го го­да он про­вел в Ша­мор­дин­ской оби­те­ли, как бы спе­ша за­кон­чить и устро­ить там все неза­кон­чен­ное. Шли спеш­ные ра­бо­ты, но­вая на­сто­я­тель­ни­ца нуж­да­лась в ру­ко­вод­стве и ука­за­ни­ях. Ста­рец, по­ви­ну­ясь рас­по­ря­же­ни­ям кон­си­сто­рии, неод­но­крат­но на­зна­чал дни сво­е­го отъ­ез­да, но ухуд­ше­ние здо­ро­вья, на­сту­пав­шая сла­бость – след­ствие его хро­ни­че­ской бо­лез­ни – за­став­ля­ли его от­кла­ды­вать свой отъ­езд. Так про­тя­ну­лось де­ло до осе­ни. Вдруг при­шло из­ве­стие, что сам прео­свя­щен­ный, недо­воль­ный мед­ли­тель­но­стью стар­ца, со­би­ра­ет­ся при­е­хать в Ша­мор­ди­но и увез­ти его. Тем вре­ме­нем ста­рец Ам­вро­сий сла­бел с каж­дым днем. И вот – ед­ва прео­свя­щен­ный успел про­ехать по­ло­ви­ну пу­ти до Ша­мор­ди­на и оста­но­вил­ся но­че­вать в Пе­ре­мышль­ском мо­на­сты­ре, как ему по­да­ли те­ле­грам­му, из­ве­ща­ю­щую его о кон­чине стар­ца. Прео­свя­щен­ный из­ме­нил­ся в ли­це и сму­щен­но ска­зал: «Что же это зна­чит?» Был ве­чер 10 (22) ок­тяб­ря. Прео­свя­щен­но­му со­ве­то­ва­ли на дру­гой день вер­нуть­ся в Ка­лу­гу, но он от­ве­тил: «Нет, ве­ро­ят­но, та­ко­ва уж во­ля Бо­жия! Про­стых иеро­мо­на­хов ар­хи­ереи не от­пе­ва­ют, но это осо­бен­ный иеро­мо­нах – я хо­чу сам со­вер­шить от­пе­ва­ние стар­ца».

Бы­ло ре­ше­но пе­ре­вез­ти его в Оп­ти­ну пу­стынь, где про­вел он свою жизнь и где по­ко­и­лись его ду­хов­ные ру­ко­во­ди­те­ли – стар­цы Лев и Ма­ка­рий. На мра­мор­ном над­гро­бии вы­гра­ви­ро­ва­ны сло­ва апо­сто­ла Пав­ла: «Бых немощ­ным, яко немо­щен, да немощ­ныя при­об­ря­щу. Всем бых вся, да вся­ко некия спа­су» (1Кор.9:22). Сло­ва эти точ­но вы­ра­жа­ют смысл жиз­нен­но­го по­дви­га стар­ца.