Канон святому преподобному Антонию Римлянину, Новгородскому

Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 августа (03 августа ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

А́гнче незло́бивый, отве́рзи ми́ устне́ недосто́йнии, язы́к мо́й уясни́, и се́рдце мое́ просвети́, и у́м мо́й озари́ све́том Твоего́ богоразу́мия, да возмогу́ воспева́ти па́мять преподо́бнаго Анто́ния, его́же на земли́ удиви́л еси́.

Мно́гим милосе́рдием и щедро́тами, Соде́телю тва́ри и веко́в Тво́рче, моле́бное пе́ние приими́, и проще́ние на́ших согреше́ний да́руй Твоего́ уго́дника преподо́бнаго Анто́ния моле́нием, и тишину́ се́рдцу моему́.

Све́тлое и богоуго́дное житие́ твое́, я́ко све́т, вои́стинну на земли́ показа́ся, Боже́ственную ви́дети све́тлость, Анто́ние, сподо́бился еси́. Те́мже и, ви́димая вся́ оста́вив, Непостижи́маго зре́ти сподо́бился еси́.

Богоро́дичен: Мои́х прегреше́ний, Влады́чице, плени́цу расто́ргни, Твоего́ Сы́на и Го́спода моля́щи, и томя́щий мя́ гре́х, Присноде́во, низложи́, я́ко да воспева́ю Тя́ всегда́, Всенепоро́чная, Тобо́ю спаса́емь.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Жезло́м доброде́телей стра́стное мо́ре пресе́к и го́рдаго врага́, я́коже друга́го фарао́на, моли́твою твое́ю погрузи́в, избра́нное твое́ ста́до но́ваго Изра́иля невре́дно соблюди́, Анто́ние преподо́бне.

Возлюби́л еси́, блаже́нне, всено́щное бде́ние, и моли́тву непреста́нну, и любо́вь нелицеме́рну, си́ми очища́я у́м тво́й, ду́шу же просвеща́я, те́ло твое́ смиря́л еси́ и ко дневны́м трудо́м благопоко́рно устроя́л еси́.

Хра́м тя́, вси́ ве́рнии, Ду́ха Пресвята́го ве́мы, хра́м боголе́пен Бо́жии Ма́тери воздви́гл еси́, и огра́ду ве́лию устро́ил еси́, и мона́хов мно́жества совокупи́л еси́, в не́мже ны́не вся́к неду́г моли́твами твои́ми отгоня́ется.

Богоро́дичен: Во ины́х жена́х ма́ти, до́ндеже де́ва, не позна́ся, ни ма́ти по рождестве́ де́вствовати сподо́бися, на Тебе́ же, Девома́ти, обоя́ устро́ишася. Те́м весе́лием ду́ха воспева́ю: не́сть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.

Седа́лен, гла́с 8.

А́нгельски на земли́ пожи́в, богому́дре Анто́ние, лико́м по́стническим счи́слился еси́: кре́ст бо на ра́мена твоя́ взе́м, после́довал еси́ Влады́це Христу́, и стра́сти душетле́нныя воздержа́нием, преподо́бне, увяди́л еси́, и бы́л еси́ духо́вно прия́телище и сосу́д чи́ст Го́сподеви. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию пречестну́ю и святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́, я́ко Неискусобра́чная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Умертви́в себе́ ми́рови, жи́знь равноа́нгельну на земли́ пожи́л еси́, пресла́вне, и, я́ко да́р освяще́н, Влады́це, Анто́ние, твою́ ду́шу чи́сту предста́вил еси́, и Боже́ственнаго Ца́рствия досто́йно, о́тче, получи́л еси́.

Ве́трилом, о́тче, воздержа́ния окриля́емь, страстны́я тмы́ отбежа́в и к безстра́стия путе́м наставля́емь, к Све́ту невече́рнему восте́кл еси́ и, от Сего́ озари́вся, нетле́ния бога́тство насле́довал еси́, Анто́ние преподо́бне.

Вели́кий Но́вград ны́не весе́лием, о́тче, красу́ется, име́я мо́щи твоя́ в себе́, преподо́бне Анто́ние, ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще, о твое́й па́мяти ра́дующеся, Го́сподеви пою́т: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: И́стинную Тя́ се́нь свиде́тельствоваша многоразли́чными о́бразы, я́ве показу́юще воплоще́ннаго из Тебе́ Еди́наго от Тро́ицы, Пречи́стая, неизме́нно, Богома́ти Чи́стая, и ми́р обно́вльша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.

Возше́д на высоту́ доброде́телей, до́лу влеку́щия стра́сти оплева́л еси́, сла́дость показу́я спасе́ния, о́тче преподо́бне Анто́ние, ста́ду твоему́ проси́ грехо́в проще́ния.

Ме́сто проше́ния, о́тче, со тща́нием исполня́я, хра́м боголе́пен Бо́жия Ма́тере воздви́гл еси́, в не́мже ны́не пра́здничною ра́достию мона́хов мно́жества веселя́тся, па́мять твою́ прославля́юще.

Не забу́ди ста́да твоего́, е́же, му́дре, собра́л еси́ и в жи́зни се́й упа́сл еси́ благоче́стно, и ны́не потщи́ся, о́тче на́ш Анто́ние, да привлече́ши во огра́ду небе́сную.

Богоро́дичен: Упра́ви у́м мо́й, Влады́чице, тружда́ющийся в пучи́не скорбе́й и потопля́емый наше́ствием тлетво́рных страсте́й. Спаси́ к Тебе́ прибега́ющаго, ины́я бо по́мощи, Чи́стая, ра́зве Тебе́, не зна́ем.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

От земны́х к небе́сным оби́телем пресла́вно возше́л еси́, богому́дре Анто́ние, и та́мо зре́ти неизрече́нных сподо́бился еси́, и́хже о́ко не ви́де, и у́хо не слы́ша, и на се́рдце челове́ку не взы́де, я́же угото́ва Бо́г лю́бящим Его́.

Дрема́ния очи́ма твои́ма отню́д не да́л еси́, к Бо́гу все́ твое́ жела́ние впери́в и Тому́ невозвра́тно от души́ после́довав, но́щи жития́ непреткнове́нно премину́л еси́, виде́нии Боже́ственными окормля́емь, блаже́нне Анто́ние, в Боже́ственную жи́знь всели́лся еси́.

Вели́каго святи́теля Ники́ты, блаже́нне Анто́ние, благослове́ния сподо́бився, духо́внаго наказа́ния поуче́ние от него́ восприя́л еси́, бу́рею бо греха́ не погрузи́лся еси́, и в ти́хо приста́нище дости́гл еси́ небе́снаго Ца́рствия, и та́мо я́сне наслажда́ешися Боже́ственнаго виде́ния.

Богоро́дичен: Обетша́вшия ны́ го́рьким дре́ва пре́жде вкуше́нием и па́дшияся поползе́нием, Пречи́стая, обнови́ла еси́, Зижди́теля ро́ждши, Сло́во Ипоста́сное, Де́во Ма́ти Влады́чице.

Конда́к, гла́с 8.

Ри́мское воспита́ние, Вели́кому же Нову́граду благода́тное процвете́ние, мно́гими бо труды́ и по́двиги в не́м Бо́гу угоди́л еси́. Сего́ ра́ди чуде́с дарова́ний от Него́ сподо́бился еси́, и те́ло твое́ мно́гими ле́ты соблюде́ нетле́нно. Мы́ же, сие́ лобыза́юще, ра́достно от души́ вопие́м ти́: ра́дуйся, о́тче Анто́ние.

И́кос:

Ка́ко возмогу́ исчести́ премно́гая твоя́ чудеса́? Или́ ка́ко изрещи́ жесто́кое твое́ житие́? Не и́мам бо се́рдца чи́ста, я́ко сие́ сра́мными дея́ньми оскверни́х и ду́шу мою́ лука́выми по́мыслы осмради́х. Но оба́че дерза́ю воспева́ти, а́ще ты́ ми пода́си сло́во, недосто́йному твоему́ рабу́, ты́ бо земны́й а́нгел и небе́сный челове́к во пло́ти обре́лся еси́, преподо́бне. На земли́ бо о тле́нных небре́гл еси́ и Христу́ от души́ после́довал еси́ боле́зньми, и труды́, и зе́льным воздержа́нием, и злострада́нием, и на земли́ лега́нием. Посто́м, и бде́нием, и моли́твами о́браз бы́л еси́ твои́м ученико́м и сего́ ра́ди сосу́д чи́ст и оби́тель Ду́ха Пресвята́го яви́лся еси́. Те́м тя́ чти́м, ра́дуйся, о́тче Анто́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

От гра́да и оте́чества твоего́ пресе́льник бы́л еси́, к Бо́гу ру́це простира́я, спасе́ние обре́т; вода́м же послужи́вшим тебе́ Бо́жиим манове́нием, вели́каго Нова́града дости́гл еси́, иде́же бя́ше уго́дно Влады́це. Ему́же ны́не ра́достно пое́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Вели́каго Нова́града архиере́я, и христолюби́вых люде́й, и мона́хов мно́жества ра́дости испо́лнил еси́ и духо́внаго весе́лия твои́м ди́вным и чрезъесте́ственным прехожде́нием: на ка́мени бо, я́ко на корабли́, прише́л еси́, Спу́тника, о́тче, Христа́ обре́т. К Нему́же ны́не ра́достно зове́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Лику́ют собра́ния мона́шествующих и веселя́тся наро́дов мно́жества вели́каго Нова́града в честне́м преставле́нии Анто́ния преблаже́ннаго, моле́бный соверша́юще пра́здник, ра́достно от души́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Пе́щь прообразова́ше Твое́ рождество́, Всенепоро́чная: о́троки бо не опали́, я́коже ложесна́ Твоя́, о́гнь непостоя́нный. Те́мже мо́лим Тя́: огня́ ве́чнаго изба́ви рабы́ Твоя́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́ я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Авраа́мский стяжа́в нра́в, прему́дре, от страны́ Ри́мския пресе́льник бы́в вели́каго Нова́града и та́мо Бо́га узре́л еси́, обещава́юща тебе́ воздая́ние бога́тно. Те́м, веселя́ся, усе́рдно Христу́ вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

На земли́ пожи́в, я́ко а́нгел, с пло́тию, я́ко безпло́тен, безпло́тныя враги́ под но́ги покори́л еси́, чистоту́ стяжа́л еси́ посто́м, и бде́нием, и моли́твами. Те́мже со а́нгелы на небесе́х све́тло лику́я, Христу́ вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ри́м оте́чество твое́ пропове́дует, преподо́бне, вели́кий же Но́вград хва́лится тобо́ю, прие́мь от Го́спода сокро́вище некра́домое: помо́щника бо вели́каго, блаже́нне Анто́ние, тя́ восприе́м, с ли́ки мона́шескими ны́не весели́тся. Те́м, па́мять твою́ пра́зднующе, ра́достно вопие́м: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Вели́кому та́инству рождества́ Твоего́ кто́ не удиви́тся, Богоро́дице? Или́ ки́й язы́к земны́й или́ у́м безпло́тных изрещи́ возмо́жет? Па́че бо естества́ и смы́сла, Богоро́дице, Зижди́теля родила́ еси́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Всегда́ к ра́це моще́й твои́х приступа́юще, любе́зно целу́ем и от души́ вопие́м: о́тче преподо́бне Анто́ние, моли́ся приле́жно Христу́ Бо́гу за гра́д и лю́ди, ско́рбь на́шу на ра́дость премени́ти и грехо́в проще́ние испроси́ти, да тя́ непреста́нно велича́ем.

Вели́кому Анто́нию тезоимени́т бы́л еси́, блаже́нне Анто́ние, и того́ житию́ подража́л еси́, равноа́нгельно во оби́тели Пресвяты́я Богоро́дицы пожи́л еси́, те́мже и ра́вну по́честь от Бо́га сподо́бился еси́ прия́ти, с ни́мже ны́не на небесе́х весели́шися. И на́с помина́й, пра́зднующих па́мять твою́, да тя́ непреста́нно велича́ем.

Ны́не на тебе́ чу́до ве́лие ви́дится и у́жаса испо́лнено: ка́ко погребе́но вои́стинну мно́го ле́т соблюде́ся невреди́мо, преподо́бне Анто́ние, твое́ многотру́дное те́ло, во гро́бе лежа́щее Бо́жиим манове́нием? Я́коже Са́м ве́сть, сла́вящия Его́ прославля́ет.

Богоро́дичен: Исцели́ла еси́ сокруше́ние, Всенепоро́чная, и ве́тхое страда́ние земны́х, Бо́га ро́ждши, Царя́ Христа́, поне́сшаго пло́тию неду́ги на́ша. Те́мже Тя́, вси́ ро́ди, Де́во Влады́чице, ублажа́юще, Богоневе́сто, велича́ем.

Свети́лен.

Христо́ву ны́не престо́лу предстоя́, преподо́бне, с Богома́терию, Пречи́стою Де́вою, моля́ся не преста́й побе́ды на ва́рвары христолюби́вому во́инству на́шему дарова́ти, и душе́вное спасе́ние, и ми́ру смире́ние, Анто́ние богому́дре.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

А҆́гнче неѕло́бивый, ѿве́рзи мѝ ᲂу҆стнѣ̀ недосто́йнїи, ѧ҆зы́къ мо́й ᲂу҆ѧснѝ, и҆ се́рдце моѐ просвѣтѝ, и҆ ᲂу҆́мъ мо́й ѡ҆зарѝ свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, да возмогꙋ̀ воспѣва́ти па́мѧть прпⷣбнагѡ а҆нтѡ́нїа, є҆го́же на землѝ ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ.

Мно́гимъ милосе́рдїемъ и҆ щедро́тами, содѣ́телю тва́ри, и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, моле́бное пѣ́нїе прїимѝ, и҆ проще́нїе на́шихъ согрѣше́нїй да́рꙋй, твоегѡ̀ ᲂу҆го́дника прпⷣбнагѡ а҆нтѡ́нїа моле́нїемъ, и҆ тишинꙋ̀ се́рдцꙋ моемꙋ̀.

Свѣ́тлое и҆ бг҃оꙋго́дное житїѐ твоѐ, ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ вои́стиннꙋ на землѝ показа́сѧ, бжⷭ҇твеннꙋю ви́дѣти свѣ́тлость, а҆нтѡ́нїе, сподо́билсѧ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ ви̑димаѧ всѧ̑ ѡ҆ста́вивъ, непостижи́магѡ зрѣ́ти сподо́билсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Мои́хъ прегрѣше́нїй, влⷣчце, плени́цꙋ расто́ргни, твоего̀ сн҃а и҆ гдⷭ҇а молѧ́щи, и҆ томѧ́щїй мѧ̀ грѣ́хъ, приснодв҃о, низложѝ, ꙗ҆́кѡ да воспѣва́ю тѧ̀ всегда̀, всенепоро́чнаѧ, тобо́ю спаса́емь.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑, возвесели́босѧ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ, па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Жезло́мъ добродѣ́телей стра́стное мо́ре пресѣ́къ, и҆ го́рдаго врага̀ ꙗ҆́коже дрꙋга́го фараѡ́на моли́твою твое́ю погрꙋзи́въ, и҆збра́нное твоѐ ста́до но́ваго і҆и҃лѧ невре́днѡ соблюдѝ, а҆нтѡ́нїе прпⷣбне.

Возлюби́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне, всено́щное бдѣ́нїе, и҆ моли́твꙋ непреста́ннꙋ и҆ любо́вь нелицемѣ́рнꙋ, си́ми ѡ҆чища́ѧ ᲂу҆́мъ тво́й, дꙋ́шꙋ же просвѣща́ѧ, тѣ́ло твоѐ смирѧ́лъ є҆сѝ, и҆ ко дневны̑мъ трꙋдѡ́мъ благопоко́рнѡ ᲂу҆строѧ́лъ є҆сѝ.

Хра́мъ тѧ̀ всѝ вѣ́рнїи дх҃а прест҃а́гѡ вѣ́мы, хра́мъ бг҃олѣ́пенъ бж҃їи мт҃ри воздви́глъ є҆сѝ, и҆ ѡ҆гра́дꙋ ве́лїю ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ, и҆ мона́хѡвъ мно́жєства совокꙋпи́лъ є҆сѝ: въ не́мже ны́нѣ всѧ́къ недꙋ́гъ моли́твами твои́ми ѿгонѧ́етсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Во и҆ны́хъ жена́хъ мт҃и, до́ндеже дв҃а не позна́сѧ, ни мт҃и, по ржⷭ҇твѣ̀ дѣ́вствовати сподо́бисѧ: на тебѣ́ же, дв҃ома́ти, ѻ҆боѧ̀ ᲂу҆стро́ишасѧ. тѣ́мъ весе́лїемъ дꙋ́ха воспѣва́ю: нѣ́сть непоро́чны па́че тебє̀, влⷣчце.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

А҆́гг҃льски на землѝ пожи́въ, бг҃омꙋ́дре а҆нтѡ́нїе, ликѡ́мъ по́стничєскимъ счи́слилсѧ є҆сѝ: крⷭ҇тъ бо на ра́мена твоѧ̑ взе́мъ, послѣ́довалъ є҆сѝ влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ стра̑сти дꙋшетлѣ̑нныѧ воздержа́нїемъ, прпⷣбне, ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ, и҆ бы́лъ є҆сѝ дꙋхо́вно прїѧ́телище, и҆ сосꙋ́дъ чи́стъ гдⷭ҇еви. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю пречестнꙋ́ю и҆ свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́ста творцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсобра́чнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ бѣсѡ́мъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити, и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ, нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Оу҆мертви́въ себѐ мі́рови, жи́знь равноа́гг҃льнꙋ на землѝ пожи́лъ є҆сѝ, пресла́вне: и҆ ꙗ҆́кѡ да́ръ ѡ҆свѧще́нъ влⷣцѣ, а҆нтѡ́нїе, твою̀ дꙋ́шꙋ чи́стꙋ предста́вилъ є҆сѝ, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ црⷭ҇твїѧ досто́йнѡ, ѻ҆́тче, полꙋчи́лъ є҆сѝ.

Вѣ́триломъ, ѻ҆́тче, воздержа́нїѧ ѡ҆крилѧ́емь, страстны́ѧ тмы̀ ѿбѣжа́въ, и҆ къ безстра́стїѧ пꙋтє́мъ наставлѧ́емь, къ свѣ́тꙋ невече́рнемꙋ восте́клъ є҆сѝ. и҆ ѿ сегѡ̀ ѡ҆зари́всѧ, нетлѣ́нїѧ бога́тство наслѣ́довалъ є҆сѝ, а҆нтѡ́нїе прпⷣбне.

Вели́кїй но́въградъ ны́нѣ весе́лїемъ, ѻ҆́тче, красꙋ́етсѧ, и҆мѣ́ѧ мо́щи твоѧ̑ въ себѣ̀, прпⷣбне а҆нтѡ́нїе. ᲂу҆ченицы́ же твоѝ твоемꙋ̀ житїю̀ ревнꙋ́юще, ѡ҆ твое́й па́мѧти ра́дꙋющесѧ, гдⷭ҇еви пою́тъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: И҆́стиннꙋю тѧ̀ сѣ́нь свидѣ́тельствоваша многоразли́чными ѻ҆́бразы, ꙗ҆́вѣ показꙋ́юще воплоще́ннаго и҆зъ тебє̀, є҆ди́наго ѿ трⷪ҇цы, пречⷭ҇таѧ, неизмѣ́ннѡ, бг҃омт҃и чⷭ҇таѧ, и҆ мі́ръ ѡ҆бно́вльша.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Свѣ́та пода́телю и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, гдⷭ҇и, во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй наста́ви на́съ: ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ бо́га не зна́емъ.

Возше́дъ на высотꙋ̀ добродѣ́телей, до́лꙋ влекꙋ́щыѧ стра̑сти ѡ҆плева́лъ є҆сѝ, сла́дость показꙋ́ѧ спасе́нїѧ, ѻ҆́тче прпⷣбне а҆нтѡ́нїе, ста́дꙋ твоемꙋ̀ просѝ грѣхѡ́въ проще́нїѧ.

Мѣ́сто проше́нїѧ, ѻ҆́тче, со тща́нїемъ и҆сполнѧ́ѧ, хра́мъ бг҃олѣ́пенъ бж҃їѧ мт҃ре воздви́глъ є҆сѝ, въ не́мже ны́нѣ пра́здничною ра́достїю, мона́хѡвъ мно́жєства веселѧ́тсѧ, па́мѧть твою̀ прославлѧ́юще.

Не забꙋ́ди ста́да твоегѡ̀, є҆́же, мꙋ́дре, собра́лъ є҆сѝ, и҆ въ жи́зни се́й ᲂу҆па́слъ є҆сѝ благоче́стнѡ: и҆ ны́нѣ потщи́сѧ, ѻ҆́тче на́шъ а҆нтѡ́нїе, да привлече́ши во ѡ҆гра́дꙋ нбⷭ҇нꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пра́ви ᲂу҆́мъ мо́й, влⷣчце, трꙋжда́ющїйсѧ въ пꙋчи́нѣ скорбе́й, и҆ потоплѧ́емый наше́ствїемъ тлетво́рныхъ страсте́й, спасѝ къ тебѣ̀ прибѣга́ющаго: и҆ны́ѧ бо по́мощи, чⷭ҇таѧ, ра́звѣ тебє̀ не зна́емъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Ѿ земны́хъ къ нбⷭ҇нымъ ѻ҆би́телемъ пресла́внѡ возше́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре а҆нтѡ́нїе: и҆ та́мѡ зрѣ́ти неизрече́нныхъ сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆́хже ѻ҆́ко не ви́дѣ, и҆ ᲂу҆́хо не слы́ша, и҆ на се́рдце человѣ́кꙋ не взы́де, ꙗ҆̀же ᲂу҆гото́ва бг҃ъ лю́бѧщымъ є҆го̀.

Дрема́нїѧ ѻ҆чи́ма твои́ма ѿню́дъ не да́лъ є҆сѝ, къ бг҃ꙋ всѐ твоѐ жела́нїе впери́въ, и҆ томꙋ̀ невозвра́тнѡ ѿ дꙋшѝ послѣ́довавъ, но́щи житїѧ̀ непреткнове́ннѡ преминꙋ́лъ є҆сѝ, видѣ̑нїи бжⷭ҇твенными ѡ҆кормлѧ́емь, блаже́нне а҆нтѡ́нїе, въ бжⷭ҇твеннꙋю жи́знь всели́лсѧ є҆сѝ.

Вели́кагѡ ст҃и́телѧ нїки́ты, бл҃же́нне а҆нтѡ́нїе, бл҃гослове́нїѧ сподо́бивсѧ, дꙋхо́внагѡ наказа́нїѧ поꙋче́нїе ѿ негѡ̀ воспрїѧ́лъ є҆сѝ: бꙋ́рею бо грѣха̀ не погрꙋзи́лсѧ є҆сѝ, и҆ въ ти́хо приста́нище дости́глъ є҆сѝ нбⷭ҇нагѡ црⷭ҇твїѧ, и҆ та́мѡ ꙗ҆́снѣ наслажда́ешисѧ бжⷭ҇твеннагѡ видѣ́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бетша́вшыѧ ны̀ го́рькимъ дре́ва пре́жде вкꙋше́нїемъ, и҆ па́дшыѧсѧ поползе́нїемъ, пречⷭ҇таѧ, ѡ҆бнови́ла є҆сѝ, зижди́телѧ ро́ждши, сло́во ѵ҆поста́сное, дв҃о мт҃и влⷣчце.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ри́мское воспита́нїе, вели́комꙋ же новꙋ́градꙋ бл҃года́тное процвѣте́нїе, мно́гими бо трꙋды̑ и҆ пѡ́двиги въ не́мъ бг҃ꙋ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ: сегѡ̀ ра́ди чꙋде́съ дарова́нїй ѿ негѡ̀ сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆ тѣ́ло твоѐ мно́гими лѣ̑ты соблюдѐ нетлѣ́нно. мы́ же сїѐ лобыза́юще, ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче а҆нтѡ́нїе.

І҆́косъ:

Ка́кѡ возмогꙋ̀ и҆счестѝ премнѡ́гаѧ твоѧ̑ чꙋдеса̀; и҆лѝ ка́кѡ и҆зрещѝ жесто́кое твоѐ житїѐ; не и҆́мамъ бо се́рдца чи́ста, ꙗ҆́кѡ сїѐ сра́мными дѣѧ́ньми ѡ҆скверни́хъ, и҆ дꙋ́шꙋ мою̀ лꙋка́выми по́мыслы ѡ҆смради́хъ. но ѻ҆ба́че дерза́ю воспѣва́ти, а҆́ще ты́ ми пода́си сло́во недосто́йномꙋ твоемꙋ̀ рабꙋ̀: ты́ бо земны́й а҆́гг҃лъ, и҆ нбⷭ҇ный человѣ́къ, во пло́ти ѡ҆брѣ́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне. на земли́ бо ѡ҆ тлѣ́нныхъ небре́глъ є҆сѝ, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ дꙋшѝ послѣ́довалъ є҆сѝ, болѣ́зньми и҆ трꙋды̑, и҆ ѕѣ́льнымъ воздержа́нїемъ и҆ ѕлострада́нїемъ, и҆ на землѝ лега́нїемъ, посто́мъ и҆ бдѣ́нїемъ, и҆ моли́твами ѻ҆́бразъ бы́лъ є҆сѝ твои̑мъ ᲂу҆ч҃никѡ́мъ: и҆ сегѡ̀ ра́ди сосꙋ́дъ чи́стъ, и҆ ѻ҆би́тель дх҃а прест҃а́гѡ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ чти́мъ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче а҆нтѡ́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ, на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ, трїѐ твоѝ ѻ҆́троцы небрего́ша безбо́жнагѡ велѣ́нїѧ, посредѣ́ же ѻ҆гнѧ̀ вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Ѿ гра́да и҆ ѻ҆те́чества твоегѡ̀ пресе́льникъ бы́лъ є҆сѝ, къ бг҃ꙋ рꙋ́цѣ простира́ѧ спасе́нїе ѡ҆брѣ́тъ: вода́мъ же послꙋжи́вшымъ тебѣ̀ бж҃їимъ манове́нїемъ, вели́кагѡ нова́града дости́глъ є҆сѝ, и҆дѣ́же бѧ́ше ᲂу҆го́дно влⷣцѣ, є҆мꙋ́же ны́нѣ ра́достнѡ пое́ши: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Вели́кагѡ нова́града а҆рхїере́а, и҆ хрⷭ҇толюби́выхъ люде́й, и҆ мона́хѡвъ мно́жєства ра́дости и҆спо́лнилъ є҆сѝ, и҆ дꙋхо́внагѡ весе́лїѧ, твои́мъ ди́внымъ и҆ чрез̾есте́ственнымъ прехожде́нїемъ: на ка́мени бо ꙗ҆́кѡ на кораблѝ прише́лъ є҆сѝ, спꙋ́тника, ѻ҆́тче, хрⷭ҇та̀ ѡ҆брѣ́тъ. къ немꙋ́же ны́нѣ ра́достнѡ зове́ши: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ликꙋ́ютъ собра̑нїѧ мона́шествꙋющихъ, и҆ веселѧ́тсѧ наро́дѡвъ мно́жєства вели́кагѡ нова́града въ честнѣ́мъ преставле́нїи а҆нтѡ́нїа преблаже́ннагѡ, моле́бный соверша́юще пра́здникъ, ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ вопїю́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Пе́щь проѡбразова́ше твоѐ ржⷭ҇тво̀, всенепоро́чнаѧ: ѻ҆́троки бо не ѡ҆палѝ, ꙗ҆́коже ложесна̀ твоѧ̑, ѻ҆́гнь непостоѧ́нный. тѣ́мже мо́лимъ тѧ̀, ѻ҆гнѧ̀ вѣ́чнагѡ и҆зба́ви рабы̑ твоѧ̑.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щь ѻ҆́гненнꙋю ко ѻ҆трокѡ́мъ є҆врє́йскимъ, снизше́дшаго и҆ пла́мень въ ро́сꙋ прело́жшаго бг҃а, по́йте дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

А҆враа́мскїй стѧжа́въ нра́въ, премꙋ́дре, ѿ страны̀ ри́мскїѧ пресе́льникъ бы́въ вели́кагѡ нова́града: и҆ та́мѡ бг҃а ᲂу҆зрѣ́лъ є҆сѝ, ѡ҆бѣщава́юща тебѣ̀ воздаѧ́нїе бога́тно. тѣ́мъ веселѧ́сѧ ᲂу҆се́рднѡ хрⷭ҇тꙋ̀ вопїе́ши: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

На землѝ пожи́въ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ, съ пло́тїю ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ, безплѡ́тныѧ врагѝ подъ но́ги покори́лъ є҆сѝ: чистотꙋ̀ стѧжа́лъ є҆сѝ посто́мъ и҆ бдѣ́нїемъ и҆ моли́твами. тѣ́мже со а҆́гг҃лы на нб҃сѣ́хъ свѣ́тлѡ ликꙋ́ѧ хрⷭ҇тꙋ̀ вопїе́ши: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ри́мъ ѻ҆те́чество твоѐ проповѣ́дꙋетъ, прпⷣбне, вели́кїй же но́въградъ хва́литсѧ тобо́ю, прїе́мь ѿ гдⷭ҇а сокро́вище некра́домое: помо́щника бо вели́каго, бл҃же́нне а҆нтѡ́нїе, тѧ̀ воспрїе́мъ, съ ли́ки мона́шескими ны́нѣ весели́тсѧ. тѣ́мъ па́мѧть твою̀ пра́зднꙋюще ра́достнѡ вопїе́мъ: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Вели́комꙋ та́инствꙋ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ кто̀ не ᲂу҆диви́тсѧ, бцⷣе; и҆лѝ кі́й ѧ҆зы́къ земны́й, и҆лѝ ᲂу҆́мъ безпло́тныхъ и҆зрещѝ возмо́жетъ; па́че бо є҆стества̀ и҆ смы́сла, бцⷣе, зижди́телѧ родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѿ бг҃а бг҃а сло́ва, неизрече́нною мꙋ́дростїю прише́дшаго ѡ҆бнови́ти а҆да́ма, ꙗ҆́дїю въ тлѣ́нїе па́дшаго лю́тѣ, ѿ ст҃ы́ѧ дв҃ы неизрече́ннѡ воплоти́вшагосѧ на́съ ра́ди, вѣ́рнїи є҆диномꙋ́дреннѡ пѣ́сньми велича́емъ.

Всегда̀ къ ра́цѣ моще́й твои́хъ пристꙋпа́юще, любе́знѡ цѣлꙋ́емъ, и҆ ѿ дꙋшѝ вопїе́мъ: ѻ҆́тче прпⷣбне а҆нтѡ́нїе, моли́сѧ прилѣ́жнѡ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ за гра́дъ и҆ лю́ди, ско́рбь на́шꙋ на ра́дость премѣни́ти, и҆ грѣхѡ́въ проще́нїе и҆спроси́ти, да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́емъ.

Вели́комꙋ а҆нтѡ́нїю тезоимени́тъ бы́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне а҆нтѡ́нїе, и҆ тогѡ̀ житїю̀ подража́лъ є҆сѝ, равноа́гг҃льнѡ во ѻ҆би́тели прест҃ы́ѧ бцⷣы пожи́лъ є҆сѝ: тѣ́мже и҆ ра́внꙋ по́честь ѿ бг҃а сподо́билсѧ є҆сѝ прїѧ́ти. съ ни́мже ны́нѣ на нб҃сѣ́хъ весели́шисѧ, и҆ на́съ помина́й пра́зднꙋющихъ па́мѧть твою̀, да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́емъ.

Ны́нѣ на тебѣ̀ чꙋ́до ве́лїе ви́дитсѧ, и҆ ᲂу҆́жаса и҆спо́лнено, ка́кѡ погребе́но вои́стиннꙋ мно́гѡ лѣ́тъ соблюде́сѧ невреди́мо, прпⷣбне а҆нтѡ́нїе, твоѐ многотрꙋ́дное тѣ́ло, во гро́бѣ лежа́щее бж҃їимъ манове́нїемъ: ꙗ҆́коже са́мъ вѣ́сть, сла́вѧщыѧ є҆го̀ прославлѧ́етъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣли́ла є҆сѝ сокрꙋше́нїе, всенепоро́чнаѧ, и҆ ве́тхое страда́нїе земны́хъ, бг҃а ро́ждши цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, поне́сшаго пло́тїю недꙋ́ги на́шѧ: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ро́ди, дв҃о влⷣчце, ᲂу҆блажа́юще, бг҃оневѣ́сто, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Хрⷭ҇то́вꙋ ны́нѣ прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ̀, прпⷣбне, съ бг҃ома́терїю пречⷭ҇тою дв҃ою, молѧ́сѧ не преста́й, побѣ̑ды на ва́рвары хрⷭ҇толюби́вомꙋ во́инствꙋ на́шемꙋ дарова́ти, и҆ дꙋше́вное спасе́нїе, и҆ мі́рꙋ смире́нїе, а҆нтѡ́нїе бг҃омꙋ́дре.

Пре­по­доб­ный Ан­то­ний Рим­ля­нин ро­дил­ся в Ри­ме в 1067 го­ду от бо­га­тых ро­ди­те­лей, дер­жа­щих­ся пра­во­слав­но­го ис­по­ве­да­ния ве­ры, и был вос­пи­тан ими в бла­го­че­стии. Ли­шив­ших ро­ди­те­лей в 17 лет, он при­нял­ся за изу­че­ние пи­са­ний от­цов на гре­че­ском язы­ке. За­тем он раз­дал часть на­след­ства ни­щим, а дру­гую вло­жил в де­ре­вян­ную боч­ку и пу­стил ее в мо­ре. Сам же при­нял по­стри­же­ние в од­ном из пу­стын­ных ски­тов, где про­жил 20 лет.

Го­не­ние со сто­ро­ны ла­ти­нян на пра­во­слав­ных при­ну­ди­ло бра­тию разой­тись. Пре­по­доб­ный Ан­то­ний ски­тал­ся, пе­ре­хо­дя с ме­ста на ме­сто, по­ка не на­шел на пу­стын­ном бе­ре­гу мо­ря боль­шой ка­мень, на ко­то­ром це­лый год про­жил в по­сте и мо­лит­ве. Страш­ная бу­ря, разыг­рав­ша­я­ся 5 сен­тяб­ря 1105 го­да, со­рва­ла ка­мень, на ко­то­ром на­хо­дил­ся пре­по­доб­ный Ан­то­ний, и по­нес­ла его в мо­ре. Под празд­ник Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы ка­мень оста­но­вил­ся в 3 вер­стах от Hов­гоpода на бе­ре­гу ре­ки Вол­хов при се­ле Вол­хов­ском. Со­бы­тие это за­сви­де­тель­ство­ва­но в нов­го­род­ских ле­то­пи­сях. На этом ме­сте пре­по­доб­ный с бла­го­сло­ве­ния Нов­го­род­ско­го свя­ти­те­ля Hики­ты За­твор­ни­ка († 1109, па­мять 14 мая), ос­но­вал мо­на­стырь в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

На дру­гой год ры­бо­ло­вы вы­ло­ви­ли боч­ку с на­след­ством пре­по­доб­но­го Ан­то­ния, пу­щен­ную в мо­ре мно­го лет на­зад. Ука­зав, что на­хо­ди­лось в боч­ке, пре­по­доб­ный за­брал боч­ку и ку­пил для оби­те­ли зем­ли.

Ду­хов­ное по­движ­ни­че­ство со­че­та­лось в оби­те­ли с на­пря­жен­ной тру­до­вой де­я­тель­но­стью. Пре­по­доб­ный Ан­то­ний за­бо­тил­ся, чтобы из мо­на­стыр­ских до­хо­дов ока­зы­ва­лась по­мощь ни­щим, си­ро­там и вдо­вам. В 1117 го­ду пре­по­доб­ный на­чал ка­мен­ное стро­и­тель­ство в мо­на­сты­ре. До на­ших дней со­хра­нил­ся со­бор в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, по­стро­ен­ный при жиз­ни пре­по­доб­но­го в 1117–1119 г.г. из­вест­ным нов­го­род­ским зод­чим Пет­ром, с фрес­ко­вы­ми рос­пи­ся­ми 1125 го­да. В 1131 го­ду свя­ти­тель Hифонт Hов­гоpод­ский по­ста­вил пре­по­доб­но­го Ан­то­ния игу­ме­ном мо­на­сты­ря. Скон­чал­ся свя­той Ан­то­ний 3 ав­гу­ста 1147 го­да, имея 79 лет от рож­де­ния, и был по­гре­бен свя­ти­те­лем Ни­фон­том.

Мо­щи его об­ре­те­ны 1 июля 1597 го­да нетлен­ны­ми и по­ло­же­ны в око­ван­ную се­реб­ром ра­ку. С то­го вре­ме­ни был учре­жден в па­мять его крест­ный ход из Со­фий­ско­го со­бо­ра, в первую пят­ни­цу по­сле Пет­ро­ва дня. При ра­ке пре­по­доб­но­го на­хо­ди­лась ветвь осо­ки, с ко­то­рой Ан­то­ний при­плыл из Ри­ма, дер­жа ее в ру­ке. Так он изо­бра­жа­ет­ся и на ико­нах. До 30-х го­дов на­ше­го ве­ка мо­щи пре­по­доб­но­го Ан­то­ния по­чи­ва­ли в со­бор­ной мо­на­стыр­ской церк­ви Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, в при­де­ле его име­ни. В на­сто­я­щее вре­мя их судь­ба неиз­вест­на.

Про­слав­лен пре­по­доб­ный Ан­то­ний в 1597 го­ду. Па­мять его от­ме­ча­ет­ся так­же (в честь об­ре­те­ния мо­щей) в первую пят­ни­цу по­сле празд­но­ва­ния пер­во­вер­хов­ным апо­сто­лам Пет­ру и Пав­лу (29 июня) и 17 ян­ва­ря – в день те­зо­име­нит­ства, ко­гда празд­ну­ет­ся па­мять пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Ве­ли­ко­го. Пер­во­на­чаль­ное жи­тие пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Рим­ля­ни­на бы­ло на­пи­са­но вско­ре по­сле его кон­чи­ны уче­ни­ком и пре­ем­ни­ком по игу­мен­ству свя­щен­но­и­но­ком Ан­дре­ем, а об­ра­бот­ка жи­тия, ска­за­ние об об­ре­те­нии мо­щей и по­хваль­ное сло­во – по­стри­же­ни­ком Ан­то­ни­е­ва мо­на­сты­ря, ино­ком Ни­фон­том, в 1598 го­ду (из­да­но в "Пра­во­слав­ном со­бе­сед­ни­ке", Ка­зань, 1858, май–июнь). Со­хра­ни­лись ду­хов­ная и куп­чая гра­мо­ты пре­по­доб­но­го Ан­то­ния, из­дан­ные неод­но­крат­но. (По­след­ние пуб­ли­ка­ции: Гра­мо­ты Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да и Пско­ва. М.–Л., 1949, с. 159–161, N 102, 103; Янин В.Л. Очер­ки ком­плекс­но­го ис­точ­ни­ко­ве­де­ния. Сред­не­ве­ко­вый Нов­го­род. М., 1977, с. 58–59).