Канон святому преподобному Елеазару, Анзерскому чудотворцу

Припе́в: Преподо́бне о́тче на́ш Елеаза́ре, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 26 января (13 января ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Наста́вльшему дре́вле Изра́иля, бежа́щаго от рабо́ты фарао́новы, и в пусты́ни пита́вшему, пои́м Изба́вителю Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Наста́ви мя́ на пу́ть ра́зума, Го́споди, све́тло воспе́ти уго́дника Твоего́, ему́же благоволи́л еси́ во о́стров А́нзерский всели́тися, иде́же на враги́ укрепи́л еси́ его́, я́ко Всеси́лен.

Кто́ исчи́слити возмо́жет по́двиги твоя́, пресла́вне Елеаза́ре, и́миже подвиза́вся, враги́ безпло́тныя победи́л еси́? И ны́не отгоня́еши и́х от челове́к благода́тию Свята́го Ду́ха.

А́ще и тма́ми покуша́шеся вра́г отъя́ти сокро́вище души́ твоея́, но, уя́звлен бы́в мече́м кре́пкаго твоего́ терпе́ния, всегда́ постыжде́н, отбега́ше от тебе́.

Богоро́дичен: Богоро́дице Присноде́во, простри́ ми́лостивно десни́цу Твою́ на по́мощь мне́, я́ко уя́звлен е́смь лю́те от врага́ и человекоуби́йцы и на Тя́ то́чию наде́жду мою́ полага́ю, Ты́ мя́ уще́дри.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ в Го́споде, даю́щем моли́тву моля́щемуся, я́ко лу́к си́льных изнемо́же и немощству́ющии препоя́сашася си́лою.

Непобеди́мь пребы́л еси́, преподо́бне, о Го́споде, препоя́савшем тя́ си́лою Свое́ю, е́юже го́рдость де́монов низложи́ся.

Дарова́ся тебе́ благода́ть от Го́спода, е́же возставля́ти немощны́я, те́мже и на́м моли́ препоя́сатися си́лою.

Сто́лп кре́пости бы́л еси́ проти́ву лица́ вра́жия, о́тче Елеаза́ре, не́мощны сотвори́ супоста́ты на́ша моли́твами твои́ми, мо́лимся.

Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Блага́я Помо́щнице, спаси́ и в кре́пости вознеси́ ро́г люди́й Твои́х, избавля́ющи на́с от вся́ких бе́д и обстоя́ний.

Седа́лен, гла́с 3:

Я́ко заря́ со́лнечная, пресве́тло сия́еши во о́строве А́нзерстем, и все́м ве́рным, прибега́ющим под кро́в моли́тв твои́х, преподо́бне Елеаза́ре, о́тче на́ш, весе́лие подае́ши, стяжа́л бо еси́ мно́гое дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу. Тому́ непреста́нно моли́ся дарова́ти на́м оставле́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Небеса́ доброде́тель Твоя́ покры́ла е́сть, и земля́ испо́лнися сла́вы Твоея́, Христе́. Те́мже ве́рно вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Еди́наго Бо́га в се́рдце твое́м име́я, преподо́бне, в ски́те А́нзерстем, а́ки в раи́ богозда́ннем, безмо́лвно пожи́л еси́, взыва́я при́сно: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пресве́тел свети́льник бы́л еси́, о́тче Елеаза́ре, все́м, ку́пно жи́вшим с тобо́ю, озаря́я све́тлостию жития́ твоего́ и призыва́я вы́ну воспева́ти Бо́гу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Раде́я о сла́ве Бо́жии, во о́стров пусты́й всели́лся еси́, о́тче, его́же и просла́вил еси́ о и́мени Госпо́дни, научи́в все́х вопи́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Из Твои́х ложе́сн, Богороди́тельнице, Сло́во Бо́жие произы́де несказа́нно, Его́же моли́ от зо́л изба́витися все́м, ве́рно зову́щим: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Мра́к разреши́ греха́ моего́, внегда́ возсия́ти Ти́ у́тро све́тлое за́поведей Твои́х, Го́споди, Непристу́пный Све́те.

Его́же возлюби́л еси́ и Ему́же порабо́тал еси́ от ю́ности, о́тче преподо́бне, Того́ умоли́, мра́к грехо́вный души́ моея́ разгна́ти сия́нием Ду́ха.

Приложи́л еси́ труды́ ко трудо́м, о́тче, подвиза́яся сугу́бо ра́ди бли́жних твои́х, сего́ ра́ди небе́сная блага́я приложи́шася тебе́.

О те́ле твое́м небреги́й, пребыва́л еси́ на земли́, вы́ну от небе́сных поуча́яся, преподо́бне, те́мже ны́не с ли́ки святы́х пребыва́еши на небеси́.

Богоро́дичен: Нескве́рная А́гнице, Богоотрокови́це Мари́е, Твои́м всеси́льным предста́тельством сокруши́ вся́, востаю́щия на ны́ си́лы вра́жия.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но, я́ко Бо́г, из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Дале́че от Бо́га гре́х мя́ отри́ну и в пучи́не зо́л погружа́юся лю́те. Но, о предста́телю на́ш, изба́ви от належа́щия ско́рби ду́шу мою́.

Оста́ви мя́ си́ла моя́ и не́сть помога́яй ми́, к тебе́ у́бо припа́даю, о́тче преподо́бне, бу́ди ми́ помо́щник во обстоя́ниих зо́л.

Бе́здною грехо́в сляца́емь, окая́нный, во глубину́ отча́яния поверга́юся, но, предвари́в моли́твами твои́ми, о́тче Елеаза́ре, возведи́ мя́ ко све́ту богове́дения.

Богоро́дичен: Безнача́льный Бо́г пло́тию из Тебе́ роди́ся в ле́то, и по рождестве́ соблюде́ Тя́ Де́ву нетле́нну, Того́ сотвори́ на́м ми́лостива, мо́лим Ти́ ся́, и от находя́щих зо́л избавля́юща.

Конда́к, гла́с 1:

Я́ко лучу́ тя́ со́лнечную, Христо́с показа́, преподо́бне, сия́ющу во стране́ примо́рстей чуде́с благода́тию, уставля́еши бо пла́вающим тишину́ морску́ю, ве́рою моля́щимся тебе́ и вопию́щим: ра́дуйся, Елеаза́ре, о́тче на́ш, страны́ Беломо́рския похвало́ и утвержде́ние.

И́кос:

Благода́тию чуде́с обогати́лся еси́ пресла́вно, преподо́бне о́тче на́ш Елеаза́ре, я́ко от гро́ба твоего́ здра́вие боля́щим и вся́ку по́мощь тре́бующим подае́ши незави́стно. Те́мже сте́кшеся дне́сь, де́нь преставле́ния твоего́ духо́вно пра́зднуем, по́двиги твоя́ почита́юще и похва́льная воспева́юще: ра́дуйся, многоразли́чныя цельбы́ неду́гующим душе́вно и теле́сно ско́ро подава́яй; ра́дуйся, пла́вающих в мо́ри во благооти́шное приста́нище незри́мо управля́яй; ра́дуйся, во вся́ких беда́х и ско́рбех явля́яй ско́рое заступле́ние; ра́дуйся, ски́ту А́нзерскому похвало́ и утвержде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му не поклони́вшеся, о́троцы авраа́мстии искуша́хуся, я́ко зла́то в горни́ле, в пещи́ о́гненней, я́ко в черто́зе све́тлем, ликова́ху, пою́ще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ничто́же земно́е предпоче́л еси́ па́че небе́сных и, я́ко зла́то в горни́ле, искуси́лся еси́, в ски́те живы́й, ве́сь светови́ден бы́в, всегда́ в богомы́слии поуча́яся и при́сно взыва́я: Бо́же, благослове́н еси́.

Моли́твою и посто́м Го́сподеви прилепля́яся, богоблаже́нне, Тому́ еди́ному послужи́л еси́, от Него́же вене́ц неувяда́емый восприя́в, ра́достно пое́ши во Ца́рствии небе́снем: Бо́же, благослове́н еси́.

Гро́б тво́й, преподо́бне Елеаза́ре, благода́тию Христо́вою цельбопода́телен явля́ется, к нему́же ве́рнии притека́юще и исцеле́ния прие́млюще, Христу́ вопию́т: Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Ми́лостива мне́ Сы́на Твоего́ и все́х Бо́га ма́терними Твои́ми моли́твами сотвори́, Пречи́стая, я́ко да, спаса́емь Тобо́ю, вопию́ Ти́ непреста́нно: благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

А́ще и в пу́сте о́строве сокры́лся еси́, преподо́бне, но не утаи́ся доброде́тельнаго жития́ твоего́ све́тлость, благода́тию бо проро́ческою сия́я, научи́л еси́ все́х пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Дре́во благоплодови́то посреде́ о́строва пусты́ннаго гро́б тво́й обре́теся, о́тче, от него́же чуде́сный пло́д объе́млюще, ду́ши наслажда́ем, и, Христа́ славосло́вяще, зове́м: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Увы́ мне́, что́ сотворю́, окая́нный, приводя́ во у́м многотру́дное твое́ житие́, ему́же не подража́х отню́д! О, преподо́бне о́тче, поне́ отны́не наста́ви мя́ на пу́ть пра́вый, е́же вопи́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Богоро́дичен: От Тебе́, Пречи́стая Богоро́дице, излия́ся Исто́чник неисчерпа́емый воды́ живы́я на омове́ние скве́рны грехо́вныя, е́юже благоволи́ и мне́ очи́ститися, да зову́ Ти́: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Велича́ем вси́ человеколю́бие Твое́, Христе́, Спа́се на́ш, Сла́во ра́б Твои́х и Ве́нче ве́рных, возвели́чивый па́мять Ро́ждшия Тя́.

Я́коже излива́еши благода́ть Твою́, Христе́ Спа́се на́ш, на святы́я Твоя́, те́м и на́м да́руй ми́лости Твоя́, почита́ющим па́мять преподо́бнаго Твоего́.

Богоуго́дно на земли́ пожи́в, преподо́бне, и ны́не на небесе́х предстоя́ Христу́ Бо́гу, моли́ся возвели́чити держа́ву ца́рствия Благове́рнаго Импера́тора на́шего и ми́ром огради́ти.

Я́коже та́ти, покуша́вшияся тебе́ окра́сти и обезу́мевшия, разреши́л еси́ моли́твою, та́ко и на́с, во узи́лищи страсте́й су́щих, разреши́ моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Что́ Ти́ принесе́м, Богоро́дице, или́ что́ веща́ти и́мамы, гре́шнии? То́чию уми́льно вопие́м: спаси́ рабы́ Твоя́, Богоблагода́тная Отрокови́це, я́ко да Тя́ при́сно велича́ем.

Свети́лен:

От ю́ности, о́тче, до́м Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́, в кро́тости и смиреному́дрии Го́сподеви прилепля́яся, те́мже и зе́млю кро́тких насле́довал еси́, иде́же, ны́не лику́я, помина́й на́с, почита́ющих честну́ю па́мять твою́.

Краткое житие преподобного Елеазара Анзерского (Севрюкова)

Пре­по­доб­ный Еле­азар Ан­зер­ский ро­дил­ся в го­ро­де Ко­зель­ске в се­мье куп­цов Се­врю­ковых. По бла­го­сло­ве­нию ро­ди­те­лей он уда­лил­ся в Со­ло­вец­кий мо­на­стырь, где при­нял по­стриг от игу­ме­на пре­по­доб­но­го Ири­нар­ха († 1628; па­мять 17 июля). В мо­на­сты­ре от­кры­лось его уди­ви­тель­ное ху­до­же­ствен­ное да­ро­ва­ние: он обу­чил­ся резь­бе по де­ре­ву и участ­во­вал в укра­ше­нии Пре­об­ра­жен­ско­го со­бо­ра. В 1612 го­ду по бла­го­сло­ве­нию игу­ме­на он уда­лил­ся на Ан­зер­ский ост­ров, где стал от­шель­ни­ком и по­сто­ян­но пре­бы­вал в мо­лит­ве и бо­го­мыс­лии. Чтобы до­быть се­бе про­пи­та­ние на пу­стын­ном ост­ро­ве, пре­по­доб­ный Еле­азар вы­ре­зал де­ре­вян­ные чаш­ки, ко­то­рые остав­лял на при­ста­ни. Про­плы­вав­шие ми­мо ост­ро­ва за­би­ра­ли чаш­ки, а вза­мен остав­ля­ли при­па­сы.
В 1616 го­ду пре­по­доб­ный Еле­азар был по­стри­жен в схи­му. Ино­ки, со­брав­ши­е­ся во­круг пре­по­доб­но­го, об­ра­зо­ва­ли скит со стро­гим уста­вом ино­че­ско­го жи­тия по древ­не­му об­раз­цу. Мо­на­ше­ские кел­лии бы­ли по­стро­е­ны да­ле­ко од­на от дру­гой. От­шель­ни­ки со­би­ра­лись вме­сте толь­ко для суб­бот­них и вос­крес­ных бо­го­слу­же­ний. Ке­лей­ная мо­лит­ва со­че­та­лась с тя­же­лым те­лес­ным тру­дом. Сре­ди уче­ни­ков пре­по­доб­но­го Еле­аза­ра был свя­щен­но­и­нок Ни­ки­та, бу­ду­щий пат­ри­арх Ни­кон. Царь Ми­ха­ил Фе­о­до­ро­вич (1613–1645), зная о по­движ­ни­че­ской жиз­ни свя­то­го, вы­зы­вал его в Моск­ву. Там пре­по­доб­ный Елеазар пред­рек ему рож­де­ние сы­на, за что царь щед­ро ода­рил его и по­мог устро­ить на ост­ро­ве ка­мен­ный храм во Имя Пре­свя­той Тро­и­цы и оби­тель.
Пре­по­доб­ный Еле­азар за­ни­мал­ся кни­го­пи­са­ни­ем. Он со­ста­вил и пе­ре­пи­сал три кни­ги "Цвет­ни­ка", в ко­то­рые во­шли ста­рин­ные по­ве­сти. Ему при­над­ле­жит так­же тол­ко­ва­ние на чин ке­лей­но­го мо­на­ше­ско­го пра­ви­ла. Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Еле­азар в глу­бо­кой ста­ро­сти.

Полное житие преподобного Елеазара Анзерского (Севрюкова)

Уро­же­нец гор. Ко­зель­ска, сын куп­ца Се­врю­ко­ва, Еле­азар еще в мо­ло­дых ле­тах при­шел в Со­ло­вец­кую оби­тель и, ис­пы­тан­ный по­слу­ша­ни­я­ми, по­стри­жен был в мо­на­ше­ство; стро­гим по­стом, кре­по­стью в мо­лит­ве, глу­бо­ким вни­ма­ни­ем к се­бе са­мо­му он при­об­рел се­бе ува­же­ние бра­тии и лю­бовь игу­ме­на Ири­нар­ха. Рев­нуя слу­жить Гос­по­ду с са­мо­от­ре­че­ни­ем бо­лее тяж­ким, по бла­го­сло­ве­нию пре­по­доб­но­го Ири­нар­ха уда­лил­ся он на Ан­зер­ский ост­ров, за 20 верст от оби­те­ли, и здесь стал под­ви­зать­ся от­шель­ни­ком, не раз­вле­ка­е­мый ни­кем. Спер­ва жил он на го­ре у озе­ра. Для про­пи­та­ния сво­е­го на пу­стын­ном ост­ро­ве де­лал он сво­и­ми ру­ка­ми де­ре­вян­ные чаш­ки, ста­вил их у мор­ской при­ста­ни, и вре­мен­ные го­сти – мо­ря­ки остав­ля­ли от­шель­ни­ку хлеб и дру­гие съест­ные при­па­сы.
Спу­стя 4 го­да, в 1616 г., по­стри­жен­ный в схи­му, пе­ре­шел он к вет­хой церк­ви св. Ни­ко­лая, по­став­лен­ной для вре­мен­ных тру­же­ни­ков на соле­вар­нях. Здесь по­ста­вил он се­бе ма­лую ке­ллий­ку и жил с Гос­по­дом. Ма­ло-по­ма­лу со­бра­лось к нему несколь­ко рев­ни­те­лей скит­ско­го жи­тия. Пре­по­доб­ный Еле­азар ввел для спо­движ­ни­ков древ­ний чин скит­ско­го жи­тия. Ке­ллии без­молв­ных пу­стын­ни­ков по­став­ле­ны бы­ли в вер­сте од­на от дру­гой. В суб­бо­ту ве­че­ром со­би­ра­лись они для об­щей мо­лит­вы и в сле­ду­ю­щий день, со­вер­шив вос­крес­ное пе­ние, рас­хо­ди­лись по ке­лли­ям для бо­го­мыс­лия. Мо­лит­ва, псал­мо­пе­ние, ру­ко­де­лие по си­ле со­став­ля­ли обык­но­вен­ное за­ня­тие их. О ду­шев­ных сму­ще­ньях от­кры­ва­ли они преподобному стар­цу. Пре­по­доб­ный был не толь­ко ве­ли­ким по­движ­ни­ком, но и лю­би­те­лем ду­хов­но­го про­све­ще­ния. «От мно­го­го Бо­же­ствен­но­го пи­са­ния, – ска­за­но о нем во вклад­ной кни­ге ски­та, – раз­лич­ные по­ве­сти собра и три кни­ги Цвет­ни­ка сво­ею ру­кою на­пи­са уста­вом; та­кож­де и чин мо­на­ше­ско­го ке­лей­но­го пра­ви­ла в пи­са­нии – от ис­ку­су, доб­ре ис­тол­ко­ва». В дру­гое вре­мя пре­по­доб­ный то ко­ле­но­пре­клон­но мо­лил­ся, то ру­бил дро­ва и но­сил их на спине сво­ей. Нема­ло при­шлось ему пре­тер­петь ис­ку­ше­ний то от ду­ха зло­бы, то от лю­дей немощ­ных. Раз явил­ся ему ис­ку­си­тель в ви­де бра­та оби­те­ли с при­гла­ше­ни­ем в оби­тель. По­движ­ник не хо­тел ид­ти в путь преж­де, чем со­вер­шит пра­ви­ло ке­лей­ной мо­лит­вы, и стал на мо­лит­ву. Но ко­гда при­хо­ди­лось ему чи­тать мо­лит­ву Гос­под­ню – "От­че наш", мни­мый брат вы­хо­дил из ке­ллии; по­движ­ник изум­лял­ся и про­дол­жал мо­лить­ся. На­ко­нец, по­сле несколь­ких опы­тов по­вто­ре­ния той же ис­то­рии мни­мый брат ис­чез без сле­да, а по­движ­ник уви­дел, что ес­ли бы от­пра­вил­ся он в оби­тель, то бур­ное мо­ре по­гло­ти­ло бы его.
Царь Ми­ха­ил, скор­бев­ший о том, что не име­ет на­след­ни­ка пре­сто­ла, и узнав­ший о преподобном Еле­аза­ре от преж­не­го ке­ла­ря Лав­ры, а те­перь по­движ­ни­ка Со­ло­вец­ко­го, Алек­сандра Бу­лат­ни­ко­ва, вы­звал стар­ца в Моск­ву и про­сил мо­литв его. Ста­рец ска­зал ца­рю, что ро­дит­ся на­след­ник, и по­сле теп­лой моль­бы стар­ца в 1629 го­ду ро­дил­ся ца­ре­вич Алек­сий. При­зна­тель­ный царь Ми­ха­ил до гро­ба сво­е­го бла­го­тво­рил Ан­зер­ско­му ски­ту. Царь Алек­сий по вступ­ле­нии на пре­стол пред­пи­сал стро­ить ка­мен­ный храм в ски­ту, на­ча­тый по во­ле от­ца его, но по­строй­ка ко­то­ро­го бы­ла оста­нов­ле­на. Он же­лал ви­деть стар­ца лич­но, и ста­рец, уже дрях­лый, опять был в Москве. Ста­рец был об­лас­кан ца­рем. Но в Со­ло­вец­кой оби­те­ли него­до­ва­ли на то, что Ан­зер­ско­му ски­ту предо­став­ле­на бы­ла неза­ви­си­мость от оби­те­ли. Вслед­ствие то­го не толь­ко не окан­чи­ва­лось по­стро­е­ние хра­ма, невзи­рая на цар­ский указ, но сам ста­рец за­клю­ча­ем был в око­вы и тем­ни­цу. Пре­по­доб­ный об­ра­зо­вал из уче­ни­ков сво­их стро­гих по­движ­ни­ков. Та­ков был Ни­ко­дим, быв­ший пре­ем­ни­ком на­став­ни­ка сво­е­го в ски­ту; ве­ли­кий Ни­кон так­же был уче­ни­ком Еле­аза­ра. Ко­гда сей ан­зер­ский скит­ник стал вос­хо­дить со сте­пе­ни на сте­пень вла­сти и си­лы, он де­лал все, что мог, для по­коя преподобного Еле­аза­ра. Бу­дучи мит­ро­по­ли­том, пи­сал он к ар­хи­манд­ри­ту: «по­бе­ре­ги­те Ан­зер­ских стар­цев, стро­и­те­ля и бра­тию», и пред­пи­сы­вал ис­пол­нить прось­бу стар­ца Еле­аза­ра – от­пу­стить в его скит боль­нич­но­го стар­ца Ки­ри­ка; в 1655 г. пат­ри­арх Ни­кон вы­про­сил у ца­ря от­пус­кать в Ан­зер­ский скит бо­лее преж­не­го свеч, ла­да­ну, ви­на и му­ки для цер­ков­ной служ­бы; уста­но­вил быть 17 бра­тьям в ски­ту и по­слал от се­бя се­реб­ря­ные окла­ды на ико­ны и да­ры скит­ни­кам день­га­ми и ры­бою.
Св. ста­рец скон­чал­ся по­сле 40-лет­них по­дви­гов ян­ва­ря 13-го дня 1656 г.