Канон святому преподобному Евфросину Псковскому, Спасо-Елеазаровскому, чудотворцу

Припе́в: Преподо́бне о́тче Евфроси́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 28 мая (15 мая ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь побе́дную пои́м вси́ Бо́гу, сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою и спа́сшему Изра́иля, я́ко просла́вися.

Но́во тебе́ пе́ние приношу́ моле́бно, во отверзе́ние у́ст мои́х, Евфроси́не Богому́дре, пода́ждь ми́ твои́ми моли́твами благода́ть, я́ко да воспою́ тя́.

Страсте́й омраче́нием порабоще́на, све́тлыми моли́твами твои́ми, преподо́бне Евфроси́не, ны́не свободи́, да я́ко Христо́ва раба́ тя́ Боже́ственными воспою́ пе́сньми.

Авраа́мову страннолю́бному о́бразу ты́ уподо́бився, преподо́бне, все́м оби́тели своея́ врата́ отве́рзл еси́, и все́м вся́к бы́л еси́, утеша́я су́щия в печа́лех, и оби́тель твоя́, о́тче Евфроси́не, я́коже не́кое и́мя, че́стно ноша́шеся и во ины́х оби́телех, блаже́нне.

Христо́ви прилепля́яся от ю́ности, о́тче Евфроси́не, чи́стым умо́м и целому́дрием теле́сным ду́шу просвети́л еси́, я́ко безпло́тен, на земли́ пожи́в, ны́не в Вы́шних Бо́гови предстоя́, на́с помина́й.

Богоро́дичен: Яви́ся вы́шши А́нгел, Бо́га вопло́щши ро́ждшагося, и погребе́на, и ме́ртвым нетле́ние, Де́во Чи́стая, пода́вшаго, Его́же моли́ спасти́ся ве́рно сла́вящим Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, И́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

Боже́ственным светоли́тием, Богому́дре, просвеща́емь о́тче преблаже́нне Евфроси́не, све́тлое и светоно́сное честно́е успе́ние твое́ любо́вию чту́щих, преподо́бне, твои́ми моли́твами просвети́.

Ума́ твоего́ о́ко, преподо́бне о́тче, от страсте́й мглы́ очи́стив, Пресвято́му Ду́ху прия́тно селе́ние яви́ся, чи́стым блиста́нием соде́лал еси́, Богоблаже́нне Евфроси́не.

Тве́рдостию ра́зума укрепля́емь, всеблаже́нне Евфроси́не, разли́чная мечта́ния враго́в обличи́л еси́, му́дре, и горды́ню те́х возвы́шенную низложи́л еси́, преподо́бне.

Рачи́тель сы́й ми́лостиваго Христа́ своего́, о́тче Евфроси́не, не́коему и́ноку, в раска́яние впа́дшу о да́ннем сребре́ на сооруже́ние оби́тели твоея́, ты́ же повеле́л еси́ отда́ти, и, взе́м, отъи́де в и́ну оби́тель, и ослепе́, и приводи́м с ве́рою. Ты́ же, о́тче, ми́лостивно наказу́я, Бо́жиею благода́тию да́руеши ему́ прозре́ние, я́коже при купе́ли.

Богоро́дичен: И́же пре́жде ве́к рожде́йся от Отца́ напосле́док неизрече́нно из утро́бы Твоея́ про́йде и обожи́ на́ше естество́, Ма́ти Де́во, И́же преподо́бных ли́ки я́ве изводя́й.

Седа́лен, гла́с 8.

От ю́ности, блаже́нне, вся́ оста́вль кра́сная же и ле́потная, усе́рдно после́довал еси́ Христу́, зва́вшему тя́, со све́рстником свои́м. Посто́м, отцы́ преподо́бнии, те́ло свое́ изнури́ли есте́, в моли́твах безпреста́ни бдя́ще. Те́мже тя́, о́тче, Всеве́дый Госпо́дь до́бре устроя́ет па́стыря Свои́м овца́м слове́сным. Евфроси́не и Серапио́не, отцы́ Богоно́снии, моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том – позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени –пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зако́н Бо́жий сохраня́я невре́дно, преподо́бне, чистоту́ и смире́ние ты́ от младе́нства име́л еси́, и житие́ нескве́рно, и нра́в ми́лостивей, о́тче досточу́дне Евфроси́не.

Возвы́сил еси́ к Бо́гу серде́чное жела́ние, и смири́л еси́ па́губныя стра́сти, и лука́вствия бесо́в низложи́л еси́, преподо́бне Евфроси́не, и́ночествующим недви́жимое основа́ние.

Звезда́ све́тлая яви́ся в конце́х, пусты́ню же гра́д сотвори́л еси́ и мно́жество учени́к собра́л еси́, Христу́ сраспя́лся еси́, кре́ст сво́й на ра́мо взе́м, воздержа́нием са́м себе́ изнури́л еси́, свя́те Евфроси́не, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

В нищете́ пожи́в, преподо́бне, доброде́тельми обогати́лся еси́ и, жития́ све́тлостию бы́в испо́лнен, преста́вися к Вы́шнему гра́ду, о́тче Евфроси́не, и мо́лишися изба́витися от бе́д ста́ду твоему́.

Богоро́дичен: Святы́х Свята́го па́че смы́сла и естества́ породила́ еси́, Богоро́дице, освяще́ние, и избавле́ние, и оставле́ние грехо́в ве́рным хода́тайством Твои́м подаю́ща и́же Его́ сла́вящим воскресе́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Тво́й ми́р да́ждь на́м, Сы́не Бо́жий: ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ем, И́мя Твое́ имену́ем, я́ко Бо́г живы́х и ме́ртвых еси́.

Оте́ц си́рым бы́л еси́ и пита́тель вдови́цам, скорбя́щим утеше́ние, оби́димым помо́щник, па́стырь и наста́вник ста́ду своему́, преподо́бне Евфроси́не, и ны́не приле́жно моли́ся Влады́це о на́с.

И́нок и́стинен бы́л еси́, простра́ннаго пути́ удаля́яся, те́сный предпочита́я; дости́гл еси́ широты́ ра́йския и дре́ву жи́зненному причаща́ешися, но и на́с, ве́рою чту́щих тя́, помина́й.

Се́рдце твое́ скрижа́ль чи́сту наше́д, Святы́й Ду́х, о́тче Евфроси́не, обре́те, дарова́ тебе́ сверше́ное безстра́стие, ве́ру тве́рду и любо́вь нелицеме́рну.

Ме́сто, е́же сподо́бися прия́ти честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне Евфроси́не, освяти́ся и по мно́гим страна́м прославля́емо е́сть, я́ко в себе́ мо́щи твоя́ иму́ще.

Богоро́дичен: Свяще́ния се́нь я́вльшися, Мари́е, оскверне́нную сластьми́ окая́нную мою́ ду́шу освяти́ и Боже́ственныя сла́вы прича́стника мя́ сотвори́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́ и спаси́ мя́, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

Стра́хом Христо́вым утверди́ся, преподо́бне, те́ло, и у́м, и ду́шу очи́стив от вся́кия скве́рны, и́миже зарю́ прия́т, Богому́дре, трисо́лнечную, Евфроси́не, о́тче всеблаже́нне.

Ве́сь распя́лся еси́ ми́рови, о́тче Евфроси́не, кре́ст Христо́в на ра́мо взе́м, блаже́нне, и, Того́ страсте́м подо́бяся, прича́стник бы́сть воскресе́нию и сла́ве лу́чшей, в не́йже на́с помина́й.

Стягну́в те́ло твое́ воздержа́нием и чистото́ю, в Вы́шняя селе́ния к широте́, о́тче, дости́гл еси́.

Хра́м тя́, вси́ ве́рнии, Свято́му Ду́ху све́мы, хра́м бо благоле́пен воздви́гл еси́ Бо́гови, в то́м вселе́нских учи́телей именова́л еси́ и и́нок мно́жества совокупи́л еси́. И ны́не моли́твами твои́ми вся́к неду́г отгоня́ется.

Богоро́дичен: Ви́девши, Его́же родила́ еси́, Бо́га, от ме́ртвых воста́вша, ра́дости испо́лнена яви́ся, Де́во Ма́ти Мари́е. Того́ у́бо моли́ вся́ку печа́ль, Чи́стая, на́шего се́рдца до конца́ потреби́ти.

Конда́к, гла́с 8:

Бо́жиим светоли́тием просвеще́н, о́тче, по́стническое стяжа́в жи́тельство, преподо́бне, и́ноком предо́брый наста́вниче и по́стником благо́е украше́ние. Сего́ ра́ди Госпо́дь, труды́ твоя́ ви́дев, да́ром чуде́с обогати́ тя́, источа́еши бо исцеле́ния. Мы́ же, ра́дующеся, вопие́м ти́: ра́дуйся, о́тче Евфроси́не, и́ноком удобре́ние.

И́кос:

Ева́нгельский гла́с услы́шав, о́тче, вся́ оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния, бога́тство же и сла́ву, я́ко пра́х, нивочто́же вмени́в, и на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́ся, и безпло́тных ликостоя́ний чистоте́ уподо́бися, ра́зума дарова́ние от Го́спода прия́л еси́. Те́мже и а́з, недосто́йный и гре́шный, наде́юся прия́ти моли́твами твои́ми, преподо́бне, ми́лость в Де́нь су́дный и соде́янных мно́ю зо́л проще́ние получи́ти, но ты́ пода́ждь ми́ сло́во свято́е воспе́ти житие́ твое́, преблаже́нне: ра́дуйся, Евфроси́не, преподо́бне и Богоно́се, Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле. Ра́дуйся, я́ко кроме́ ми́ра су́етнаго пусты́ню сотвори́л еси́, и оби́тель в не́й соста́вив, и хра́м прече́стен тре́м святи́телем воздви́гл еси́, и в не́м тобо́ю Бо́г сла́вится. Ра́дуйся, я́ко измла́да Бо́гу послужи́л еси́ и, мно́жество и́нок собра́в, от ни́хже слы́шиши сицева́я тебе́ глаго́лющих: ра́дуйся, спасе́нию на́шему хода́таю, и́же до́бре пасы́й ста́до свое́ от наве́т вра́жиих; ра́дуйся, посрами́вый бесо́в полки́. Ра́дуйся, и́ночествующим пресве́тлый свети́льниче и сто́лпе терпе́ния; ра́дуйся, оте́честву своему́, гра́ду Пско́ву, похвало́ и утвержде́ние. Ра́дуйся, все́м скорбя́щим ми́лость и благоутро́бие отве́рзл еси́ и ни́щим засту́пниче и корми́телю и уныва́ющим утеше́ние; ра́дуйся, приходя́щим с ве́рою к ра́це твое́й от наве́т вра́жиих изба́вителю, и помысло́в злы́х от ни́х отгони́телю, и скорбя́щим сла́дкое утеше́ние. Ра́дуйся, ра́дости Боже́ственныя пода́телю и чуде́с исто́чниче к тебе́ притека́ющим. Ра́дуйся, предста́телю на́ш, о́тче Евфроси́не, и́ночествующим удобре́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, не прикосну́ся, ниже́ стужи́, о́гнь. Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху и благословля́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Смотря́я бу́дущую жи́знь, блаже́нне Евфроси́не, ми́рови умертви́ся вои́стинну, я́ко со́лнце, возсия́в, стра́х Бо́жий восприи́м в се́рдцы свое́м, вселе́нную всю́ возвесели́л еси́ уче́ньми, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Зря́ще муче́ния та́мошняя мы́сленными очи́ма и се́рдцем боле́знуя вы́ну, чи́сто житие́ пожи́в, Богоблаже́нне, к нестаре́ющейся пи́щи преста́вися; в не́йже чту́щия тя́ помина́й, о́тче Евфроси́не, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Украси́в доброде́тельми свое́ житие́ и свя́то сконча́в свою́ жи́знь, усну́л еси́, преподо́бне, сно́м ми́рным. Те́мже спаса́й ста́до свое́ всегда́, твою́ па́мять пра́зднующих, вопию́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

По Боже́ственнем твое́м преставле́нии, о́тче Евфроси́не, чудеса́ сотвори́л еси́ о Христе́ и лю́дем по́мощь по́дал еси́, вопию́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Прему́дрость Соста́вную и Сло́во Присносу́щное, Вра́ча душа́м и те́лом поро́ждшая, я́звы и гное́ния души́ моея́ уврачу́й лю́тыя и ле́тныя се́рдца моего́ исцели́ боле́зни, Де́во.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся́ во́инства, я́ко Творца́ и Го́спода, по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, благослови́те, лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Подвиза́вся зако́нно на земли́, ны́не ра́дуешися, преподо́бне Евфроси́не, со святы́ми, Небе́сный обре́те поко́й, соприча́стник бы́сть весе́лию те́х и ра́дости, взыва́я: благослови́те, лю́дие, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Слеза́ми свои́ми, о́тче Евфроси́не, лице́ свое́ умыва́я, житие́ проше́л еси́ и те́ми мно́жество бесо́в потопи́л еси́; ве́рных же мы́сли возвесели́, пою́щих: благослови́те, лю́дие, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богохрани́мый гра́д Пско́в, и́же тебе́ стяжа́вый, ра́достию ра́дуется, преподо́бне Евфроси́не, тебе́ бо, я́ко сте́ну име́я тве́рду и сто́лп необори́м, Христа́ воспева́ет, И́же тебе́ сему́ дарова́вшаго, поя́: благослови́те, лю́дие, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Посто́м у́м очища́я, кро́ток и незло́бив я́влься, на земли́ кро́тких живе́ши, Богому́дре Евфроси́не, со все́ми преподо́бными и избра́нными поя́: Го́спода благослови́те, лю́дие, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Пощади́ на́с, пою́щих Твое́, Го́споди, и́же от Де́вы неизрече́нное рождество́, изба́ви от стра́стных бе́д и скорбе́й рабы́ Своя́ мольба́ми Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, я́ко Милосе́рд и Человеколю́бец.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Живоприе́мный исто́чник приснотеку́щий, светоно́сный свети́льник благода́ти, хра́м одушевле́нный, се́нь пречи́стую, Небесе́ и земли́ простра́ннейшую, Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Я́ко у́тро, я́ко со́лнце, возсия́ па́мять твоя́, тьму́ отгоня́я душетле́нных страсте́й, ю́же соверша́юще, благоче́стно восхваля́ем тя́ ра́достными пе́сньми.

Я́ко в раи́, о́тче, воздержа́ния процве́л еси́, я́ко ма́слина, псало́мски яви́ся, ли́ца и сердца́ на́ша помазу́я ма́слом трудо́в твои́х, о́тче Евфроси́не, благоче́стно чту́щих свяще́нную па́мять твою́.

Дне́сь на́м возсия́ честна́я па́мять твоя́, преблаже́нне, просвеща́я ду́ши и телеса́ и страсте́й мглу́ отгоня́я, преподо́бне. Пода́ждь по́мощь моли́твами твои́ми, Евфроси́не о́тче, и наста́ви на стезю́ жи́зни, те́мже, досто́йно чту́ще тя́, велича́ем.

Руко́ю мое́ю недосто́йною приноси́мое тебе́ с трудо́м хвале́ние, о́тче Евфроси́не, не пре́зри, но приими́ и моли́ Творца́ своего́, Влады́ку и Го́спода, та́мошняго изба́вити ве́чнаго муче́ния тебе́ ве́рою почита́юща.

Певце́в, и́же тебе́, блаже́нне, и́скренно воспева́ющих и твою́ па́мять честну́ю, преподо́бне Евфроси́не, ве́рою прославля́ющих, освяти́, и просла́ви, и от бе́д избавля́й и напа́стей и и́же та́мо ве́чнаго, о́тче, муче́ния, да тебе́ всегда́ воспева́ют.

Богоро́дичен: Приими́, Пречи́стая Отрокови́це, Боже́ственную пе́снь, воздаю́щи благода́ть на Тя́ наде́ющимся, и ми́р испроси́ Це́рквам при́сно пода́ти и ве́рным посла́ти на враги́ одоле́ния и побе́ды, да, вся́к язы́к христиа́нский, Тя́ велича́ем.

Свети́лен:

Пусты́ню гра́д сотвори́л еси́ прему́дрыми о́бразы, отце́м украше́ние, Евфроси́не Богому́дре, и сию́ соверши́л еси́, я́ко мы́сленный ра́й, принося́щ цве́ты Боже́ственныя, единообра́зных мно́жества, досто́йно твою́ творя́щих па́мять успе́ния.

Сла́ва, и ны́не: Я́ко иму́щи милосе́рдие и ми́лость ве́лию, при́зри, Препе́тая Богоро́дице Де́во, на мое́ смире́ние, и страсте́й мглу́ и собла́зн жития́ разори́, Отрокови́це, и огня́ гее́нскаго изба́ви моли́твами Свои́ми.

Краткое житие преподобного Евфросина Псковского, Спасо-Елеазаровского

В ми­ру Еле­азар, ро­дил­ся око­ло 1386 г. в се­ле Ви­де­ле­бье близ Пско­ва. Он в со­вер­шен­стве изу­чил Бо­же­ствен­ное Пи­са­ние и сам со­став­лял соб­ствен­ные по­учи­тель­ные со­чи­не­ния. Ро­ди­те­ли хо­те­ли же­нить его, но он тай­но ушел в Сне­то­гор­ский мо­на­стырь и, при­няв ино­че­ство, стал рев­ност­но под­ви­зать­ся, уго­ждая Бо­гу. Чтобы из­бе­жать сла­вы че­ло­ве­че­ской, око­ло 1425 г. св. Ев­фро­син ис­про­сил у ду­хов­ни­ка бла­го­сло­ве­ние по­се­лить­ся в уеди­не­нии на ре­ке Тол­ве близ Пско­ва. Здесь пре­по­доб­но­му яви­лись три свя­ти­те­ля: Ва­си­лий Ве­ли­кий, Гри­го­рий Бо­го­слов и Иоанн Зла­то­уст и ука­за­ли ме­сто для по­стро­е­ния хра­ма.

Впо­след­ствии свя­той ос­но­вал здесь мо­на­стырь. Не из­ме­няя по­движ­ни­че­ско­го об­ра­за жиз­ни, пре­по­доб­ный до­стиг глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­чал­ся в 1425 г. Те­ло св. Ев­фро­си­на бы­ло по­гре­бе­но в ос­но­ван­ном им мо­на­сты­ре. За­ступ­ле­ни­ем пре­по­доб­но­го оби­тель его бы­ла не раз со­хра­ня­е­ма от ра­зо­ре­ния непри­я­те­лем.

Полное житие преподобного Евфросина Псковского, Спасо-Елеазаровского

Пре­по­доб­ный Ев­фро­син Псков­ский, в ми­ру Еле­азар, ро­дил­ся око­ло 1386 го­да в се­ле Ви­де­ле­бье, близ Пско­ва, из это­го же се­ла был ро­дом и прп. Ни­кандр Псков­ский (па­мять 24 сен­тяб­ря/7 ок­тяб­ря). Ро­ди­те­ли бы­ли про­стые по­се­ляне Псков­ско­го края. По до­сти­же­нии воз­рас­та Еле­аза­ра от­да­ли в на­уче­ние Бо­же­ствен­ным кни­гам, и он вско­ре на­столь­ко яс­но ура­зу­мел Бо­же­ствен­ное Пи­са­ние, что мог не толь­ко сло­вес­но изъ­яс­нять их, но и со­став­лять соб­ствен­ные по­учи­тель­ные со­чи­не­ния. При этом он изу­чил и фило­соф­ские на­у­ки, так что да­же ста­ри­ки удив­ля­лись его муд­ро­сти и с по­хва­лой от­зы­ва­лись о нем. Ни­ко­гда он не об­на­ру­жи­вал склон­но­сти ни к иг­рам, ни к зре­ли­щам, но боль­ше все­го лю­бил чте­ние Бо­же­ствен­ных Пи­са­ний и цер­ков­ные пес­но­пе­ния, при­чем с юных лет стал пре­да­вать­ся стро­го­му воз­дер­жа­нию, от­ка­зав­шись со­всем от упо­треб­ле­ния в пи­щу слад­ко­го. Ко­гда ро­ди­те­ли, ви­дя та­кой су­ро­вый об­раз жиз­ни сы­на сво­е­го, го­во­ри­ли, чтобы он не из­ну­рял те­ло и этим не при­чи­нял им скорбь, то от­рок от­ве­чал: «В Пи­са­нии ска­за­но, что пи­ща и пи­тие не при­бли­жа­ют нас к Бо­гу (1Кор.8,8), а толь­ко пост, мо­лит­ва, чи­сто­та те­лес­ная и воз­дер­жа­ние – вот что при­бли­жа­ет нас к Бо­гу».

По­сле се­го ро­ди­те­ли Еле­аза­ра по­же­ла­ли со­че­тать его за­кон­ным бра­ком, но рас­су­ди­тель­ный от­рок убе­жал от ро­ди­те­лей сво­их, скрыв­шись в Сне­то­гор­ском мо­на­сты­ре (на Снят­ной го­ре, те­перь в са­мом Пско­ве). Дол­го по­всю­ду со сле­за­ми разыс­ки­ва­ли его и ни­где не мог­ли най­ти, ибо бла­го­дать Бо­жия хра­ни­ла его. В том мо­на­сты­ре от игу­ме­на он при­нял ино­че­ское по­стри­же­ние с име­нем Ев­фро­син.

При­няв ино­че­ство, пре­по­доб­ный Ев­фро­син стал рев­ност­но под­ви­зать­ся в по­сте, бодр­ство­ва­нии, мо­лит­ве и все­нощ­ных мо­лит­вен­ных сто­я­ни­ях и в то же вре­мя неле­ност­но слу­жил бра­тии и в по­варне, и в пе­карне, и на всех дру­гих мо­на­стыр­ских ра­бо­тах, как это бы­ло при­ня­то в мо­на­сты­ре, чем при­об­рел рас­по­ло­же­ние к се­бе всех жив­ших в оби­те­ли ино­ков. Вско­ре сло­во о пре­по­доб­ном вслед­ствие та­кой доб­ро­де­тель­ной жиз­ни его ста­ло рас­про­стра­нять­ся по­всю­ду. Но с огор­че­ни­ем узнал он об этом, ибо от­вра­щал­ся сла­вы люд­ской и счи­тал ее гре­хом и по­срам­ле­ни­ем для се­бя. Пре­по­доб­ный Ев­фро­син стал по­мыш­лять о пу­стын­ной и без­молв­ной жиз­ни, чтобы под­ви­зать­ся толь­ко для Бо­га.

Око­ло 1425 го­да в по­ис­ках бо­лее глу­бо­кой со­сре­до­то­чен­но­сти в мо­лит­ве пре­по­доб­ный Ев­фро­син с бла­го­сло­ве­ния на­сто­я­те­ля по­се­лил­ся в оди­но­кой кел­лии на ре­ке Тол­ве, в 30 вер­стах от Пско­ва. Он по­ста­вил се­бе здесь ша­лаш и с усер­ди­ем стал пре­да­вать­ся ино­че­ским по­дви­гам, от­ра­жая коз­ни неви­ди­мо­го вра­га по­стом, бодр­ство­ва­ни­ем, мо­лит­вой, все­нощ­ным сто­я­ни­ем и зем­ны­ми по­кло­на­ми. Од­на­жды в лег­ком сне яви­лись ему все­лен­ские учи­те­ли и свя­ти­те­ли: Ва­си­лий Ве­ли­кий, Гри­го­рий Бо­го­слов и Иоанн Зла­то­уст и ука­за­ли ме­сто для по­стро­е­ния хра­ма во имя их в той мест­но­сти, где он под­ви­зал­ся.

За­бо­та о спа­се­нии ближ­них за­ста­ви­ла пре­по­доб­но­го на­ру­шить свое пу­стын­но­жи­тель­ство, и он стал при­ни­мать всех, кто нуж­дал­ся в опыт­ном стар­це-на­став­ни­ке. При­хо­див­ших к нему пре­по­доб­ный Ев­фро­син бла­го­слов­лял жить по скит­ско­му уста­ву, со­став­лен­но­му им са­мим.

Устав пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на пред­став­ля­ет со­бой об­щее на­став­ле­ние ино­кам о до­стой­ном про­хож­де­нии мо­на­ше­ско­го пу­ти – «ка­ко по­до­ба­ет ино­кам пре­бы­ва­ти». Он не со­дер­жит стро­го­го рас­по­ряд­ка всей жиз­ни мо­на­сты­ря, как, на­при­мер, устав пре­по­доб­но­го Иоси­фа Во­лоц­ко­го; бо­го­слу­жеб­ной ча­сти в нем нет со­всем.

Вот за­ме­ча­тель­ные мыс­ли уста­ва. На­сто­я­тель не дол­жен иметь ни­че­го лиш­не­го про­тив бра­тии, «ни ри­зы бо­лее на­ряд­ной и мяг­кой, ни пи­щи бо­лее вкус­ной» (гл. 3). Бра­тия долж­ны слу­шать­ся на­сто­я­те­ля со всей по­кор­но­стью. «По­слу­ша­ние – ле­стви­ца на небо, оно вы­ше по­ста и пу­стын­но­го по­дви­га. Ан­гел Гос­по­день хо­дит за по­слуш­ли­вым, счи­та­ет ша­ги по­слу­ша­ния и пред­став­ля­ет их ли­цу Бо­жию как бла­го­во­ние при­ят­ное: ес­ли же ви­дит кап­ли по­та его, то при­но­сит как кровь му­че­ни­че­скую» (гл. 5). Ку­да бы на­сто­я­тель ни по­слал на служ­бу, долж­но ид­ти без вся­ких от­го­во­рок и ослу­ша­ния; «без бла­го­сло­ве­ния же на­сто­я­те­ля и осо­бен­но по сво­им ка­ким-ли­бо на­доб­но­стям ни­ку­да не сле­ду­ет от­лу­чать­ся» (гл. 16). Стран­ни­ков пи­тать в оби­те­ли три дня, не тре­буя от них ра­бо­ты или пла­ты (гл. 23).

В 1447 го­ду по прось­бе бра­тии пре­по­доб­ный устро­ил храм в честь трех свя­ти­те­лей – Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, Гри­го­рия Бо­го­сло­ва и Иоан­на Зла­то­усто­го, ко­то­рые удо­сто­или его сво­е­го яв­ле­ния, и в честь пре­по­доб­но­го Онуф­рия Ве­ли­ко­го (па­мять 12/25 июня). Оби­тель впо­след­ствии по­лу­чи­ла на­зва­ние Спа­со-Еле­аза­ров­ской.

Пре­по­доб­ный от­ли­чал­ся су­ро­вой стро­го­стью к се­бе и да­же от­ка­зал­ся от сви­да­ния со сво­ей ма­те­рью, ко­то­рую убе­дил при­нять ино­че­ство. По сми­ре­нию и из люб­ви к уеди­нен­но­му по­дви­гу пре­по­доб­ный не при­нял зва­ния игу­ме­на и, предо­ста­вив на­сто­я­тель­ство сво­е­му уче­ни­ку пре­по­доб­но­му Иг­на­тию, жил в ле­су близ озе­ра. Бла­го­го­вей­ные уче­ни­ки по­чи­та­ли ме­сто уеди­нен­ных его по­дви­гов: ка­мен­ный крест со­хра­ня­ет па­мять о мо­лит­вах в ле­су.

Пре­по­доб­ный Ев­фро­син с бра­ти­ей сво­ей оби­те­ли не толь­ко усерд­но со­вер­шал бо­го­слу­же­ние, но и мно­го тру­дил­ся на рас­чист­ке ле­са для воз­де­лы­ва­ния ни­вы. В оби­те­ли все бы­ло об­щее. Стран­ни­ков и бед­ных при­ни­ма­ли с лю­бо­вью и пи­та­ли без­мезд­но, хо­тя са­ми пу­стын­но­жи­те­ли ино­гда нуж­да­лись в на­сущ­ном хле­бе. Бог не остав­лял оби­те­ли свя­то­го. Од­на­жды Ев­фро­син раз­дал ни­щим все мо­на­стыр­ские за­па­сы, и бра­тия роп­та­ли за это на стар­ца, но тот уте­шал их тем, что Гос­подь не оста­вит Сво­их ра­бов. И дей­стви­тель­но, вско­ре псков­ский по­сад­ник Афа­на­сий по­слал в оби­тель две под­во­ды с хлеб­ны­ми за­па­са­ми. Пе­ред хра­мо­вым празд­ни­ком 30 ян­ва­ря в оби­тель со­бра­лось мно­го на­ро­да, а в мо­на­сты­ре нечем бы­ло уго­стить бо­го­моль­цев. Пре­по­доб­ный Ев­фро­син со сво­им уче­ни­ком Мер­ку­ри­ем от­пра­вил­ся с се­тя­ми на озе­ро и на­ло­вил мно­же­ство ры­бы.

Не из­ме­няя по­движ­ни­че­ско­го об­ра­за жиз­ни, пре­по­доб­ный до­стиг глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­чал­ся 95-ти лет 15 мая 1481 го­да. При­чис­лен к ли­ку свя­тых на Мос­ков­ском Со­бо­ре 1551 (1547) г. На его гроб­ни­це по по­ве­ле­нию Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Ген­на­дия был по­став­лен об­раз, на­пи­сан­ный еще при жиз­ни пре­по­доб­но­го его уче­ни­ком Иг­на­ти­ем, и по­ло­же­но за­ве­ща­ние пре­по­доб­но­го бра­тии на лос­ку­те пер­га­мен­та, скреп­лен­ное свин­цо­вой пе­ча­тью Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Фе­о­фи­ла. Это од­но из очень немно­гих ду­хов­ных за­ве­ща­ний, на­пи­сан­ных соб­ствен­но­руч­но по­движ­ни­ка­ми.

Впо­след­ствии мо­на­стырь пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на был пе­ре­не­сен на го­ру, а на преж­нем ме­сте устро­е­но клад­би­ще с цер­ко­вью в его имя. В но­вой оби­те­ли по­стро­е­на ка­мен­ная со­бор­ная цер­ковь трех свя­ти­те­лей, в нее бы­ли пе­ре­не­се­ны мо­щи пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на, по­чи­ва­ю­щие под спу­дом близ сте­ны за пра­вым кли­ро­сом. За­ступ­ле­ни­ем пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на оби­тель его бы­ла не раз со­хра­ня­е­ма от ра­зо­ре­ния при весь­ма ча­стых на­па­де­ни­ях (в те­че­ние 300 лет) ли­тов­цев, ли­вон­ских ры­ца­рей, по­ля­ков и дру­гих непри­я­те­лей. Пре­по­доб­ный Ев­фро­син, на­чаль­ник псков­ских пу­стын­но­жи­те­лей, воз­рас­тил мно­гих слав­ных уче­ни­ков, ко­то­рые так­же со­зда­ва­ли мо­на­сты­ри и нес­ли бла­го­дат­ные се­ме­на по­движ­ни­че­ства по всей Псков­ской зем­ле.

Пер­вым со­жи­те­лем пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на в пу­сты­ни был инок Се­ра­пи­он.

Пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он Псков­ский ро­дил­ся в Юрье­ве (ныне Тар­ту), ко­то­рый то­гда на­хо­дил­ся под вла­стью нем­цев, ста­рав­ших­ся ис­ко­ре­нить пра­во­сла­вие. Его ро­ди­те­ли бы­ли при­хо­жа­на­ми рус­ской церк­ви во имя Свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. Пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он был све­дущ в Свя­щен­ном Пи­са­нии и не раз вы­сту­пал на за­щи­ту пра­во­сла­вия. Вла­дея ла­тыш­ским и чу­хон­ским язы­ка­ми, пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он во всю свою жизнь за­бо­тил­ся о под­дер­жа­нии в го­во­ря­щих на этих язы­ках ду­ха пра­во­слав­ной ве­ры. Дер­жав­ших­ся пра­во­сла­вия он укреп­лял сво­и­ми на­зи­да­ни­я­ми, а со­вра­тив­ших­ся в ла­тин­ство или про­те­стант­ство ста­рал­ся воз­вра­тить в Пра­во­слав­ную Цер­ковь. Ко­гда его хо­те­ли об­ра­тить в чу­жую ве­ру на­силь­но, он ушел в Толв­скую пу­стынь, где на­чи­нал свои мо­лит­вен­ные тру­ды псков­ский по­движ­ник прп. Ев­фро­син. Под его окорм­ле­ни­ем пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он стал по­сти­гать муд­рость пу­стын­но­го жи­тия. Но вско­ре ему при­шлось пе­ре­жить ис­ку­ше­ние: по­ло­жив­шись на соб­ствен­ные си­лы, он хо­тел без бла­го­сло­ве­ния по­ки­нуть сво­е­го на­став­ни­ка и в пол­ном уеди­не­нии на­чать са­мо­сто­я­тель­ную по­движ­ни­че­скую жизнь. Од­на­ко Гос­подь вра­зу­мил неопыт­но­го по­слуш­ни­ка: силь­но по­ра­нив но­гу, пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он рас­ка­ял­ся в свое­во­лии и непо­слу­ша­нии и вер­нул­ся к стар­цу. При­няв ве­ли­кую схи­му, он 55 лет неот­луч­но пре­бы­вал с пре­по­доб­ным Ев­фро­си­ном, стро­го со­блю­дая обет без­мол­вия. Пре­по­доб­ный рев­ност­но ис­пол­нял все его за­по­ве­ди и был об­раз­цом для ино­ков. Пре­по­доб­ный так стро­го ис­пол­нял ино­че­ский обет нес­тя­жа­ния, что опи­са­тель жи­тия на­зы­ва­ет его «мерт­ве­цем непо­гре­бен­ным». Ко вся­кой оби­де он от­но­сил­ся с ис­клю­чи­тель­ным сми­ре­ни­ем, все­гда об­ви­няя лишь се­бя са­мо­го, и сам про­сил про­ще­ния у сво­е­го обид­чи­ка. Пре­по­доб­ный глу­бо­ко чув­ство­вал си­лу об­щей цер­ков­ной мо­лит­вы и го­во­рил, что «чин две­на­дца­ти псал­мов», про­пе­тый на­едине в кел­лии, не мо­жет рав­нять­ся од­но­му «Гос­по­ди, по­ми­луй», про­пе­то­му в хра­ме. В по­след­ние го­ды сво­ей жиз­ни он про­сла­вил­ся да­ром ис­це­ле­ний и про­зор­ли­во­сти.

Пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он скон­чал­ся 90 лет от ро­ду, 8 сен­тяб­ря 1480 го­да, в день празд­ни­ка Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Так как день пре­став­ле­ния пре­по­доб­но­го Се­ра­пи­о­на сов­па­да­ет с дву­на­де­ся­тым празд­ни­ком, па­мять его тво­рит­ся 7/20 сен­тяб­ря.

Пре­по­доб­ный Ев­фро­син сам пре­дал зем­ле те­ло сво­е­го уче­ни­ка, ко­то­рое от усерд­ных по­дви­гов пре­вра­ти­лось в «ко­сти, об­тя­ну­тые ко­жей». Со сво­им ду­хов­ным от­цом пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он не раз­лу­чал­ся и по­сле смер­ти: пре­по­доб­ным Ев­фро­си­ну и Се­ра­пи­о­ну, свя­тые мо­щи ко­то­рых бы­ли по­ло­же­ны ря­дом, со­став­ле­на об­щая служ­ба на 15/28 мая, где пре­по­доб­ный Се­ра­пи­он про­слав­ля­ет­ся как пер­вый спо­движ­ник, «спост­ник и друг» пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на.

В чис­ле уче­ни­ков пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на Сав­ва Кры­пец­кий (28 ав­гу­ста/10 сен­тяб­ря), До­си­фей Верх­не­ост­ров­ский (8/21 ок­тяб­ря), пре­по­доб­ный Онуф­рий Маль­ский (12/25 июня), Иоаким Опоч­ский (9/22 сен­тяб­ря), Ила­ри­он Гдов­ский (21 ок­тяб­ря/3 но­яб­ря), Ха­ри­тон Ку­дин­ский – ос­но­ва­тель и игу­мен мо­на­сты­ря на озе­ре Ку­дине, ря­дом с То­роп­цом (XVI); мест­но по­чи­та­е­мые род­ные бра­тья из Пско­ва Иг­на­тий, Ха­ра­лам­пий и Пам­фил, по­гре­бен­ные в Спа­со-Еле­аза­ров­ском мо­на­сты­ре.

Пре­по­доб­ный Иг­на­тий, несмот­ря на цве­ту­щую мо­ло­дость был не толь­ко по­стри­жен прп. Ев­фро­си­ном, но и по­чтен са­ном пре­сви­тер­ства. Ру­ко­по­ло­жен­ный Нов­го­род­ским ар­хи­епи­ско­пом, Иг­на­тий был пер­вым игу­ме­ном оби­те­ли при жиз­ни пре­по­доб­но­го ее ос­но­ва­те­ля и ду­хов­ным от­цом его. Иг­на­тий был лю­би­мый уче­ник пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на, и ему толь­ко од­но­му пре­по­доб­ный пе­ре­дал о чуд­ном ви­де­нии, быв­шем ему. По­сле усерд­ной мо­лит­вы к Бо­гу о при­зре­нии сво­ей оби­те­ли, ко­то­рую он по­ру­чал Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це и трем свя­ти­те­лям и прп. Онуф­рию, свя­той вздрем­нул и в тон­ком сне слы­шал сле­ду­ю­щие сло­ва: «Се услы­ша­на бысть мо­лит­ва твоя, еже о бра­тии, и Аз неот­ступ­на бу­ду от оби­те­ли сея с Сы­ном Мо­им и Бо­гом, снаб­дя­щи и по­кры­ва­ю­щи от вся­ких зол, и не иметь оску­де­ти оби­тель сия во век».

Вско­ре по­сле Иг­на­тия в оби­тель к Ев­фро­си­ну при­шли и дру­гие два его бра­та – пре­по­доб­ные Ха­ра­лам­пий и Пам­фил; оба они так­же удо­сто­и­лись свя­щен­ства. Эти три бра­та бы­ли как бы три ду­хов­ные стол­па оби­те­ли, в ко­то­рой и на­сто­я­тель­ство­ва­ли впо­след­ствии один за дру­гим. На имя игу­ме­на Ха­ра­лам­пия пре­по­доб­ный Евф­ро­син пи­сал свое пред­смерт­ное за­ве­ща­ние бра­тии. Игу­мен Пам­фил из­ве­стен сво­им по­сла­ни­ем про­тив язы­че­ских суе­ве­рий. 

См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ев­фро­си­на, Псков­ско­го чу­до­твор­ца" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.