Канон святому преподобному Григорию, чудотворцу Печерскому (в Ближних пещерах почивающему)

Припев: Преподо́бне о́тче Григо́рие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 января (08 января ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Глубины́ откры́л е́сть дно́ и су́шею Своя́ влече́т, в не́й покры́в проти́вныя, кре́пкий во бране́х Госпо́дь, я́ко просла́вися.

Све́том благода́ти Твоея́, Христе́, пра́ведники Своя́ просвети́вый и дея́ний и́х луча́ми ми́ра концы́ озари́вый, омраче́нный мо́й у́м неве́дением просвети́, да чи́сте в па́мяти уго́дника Твоего́ воспою́ Ти́ пе́снь: я́ко просла́вися.

Огне́м любве́ воспали́л еси́ преподо́бнаго Твоего́ се́рдце, е́же во сле́д Тебе́ тещи́, и, обре́т, Его́же жела́ше, ны́не ра́достно пое́т: я́ко просла́вися.

Вели́ких оте́ц житию́ подража́ти хотя́, прише́л еси́, Григо́рие, во оби́тель Бо́жия Ма́тере, иде́же а́нгельский о́браз на ся́ восприе́мь, вообрази́л еси́ в себе́ доброде́тельныя ви́ды, и бы́сть твоя́ душа́ кра́сная неве́ста Безсме́ртному Жениху́, я́вльшемуся ны́не на Иорда́не.

Мно́гих ра́ди по́двигов и трудо́в, тобо́ю сотворе́нных, а́ще не число́м вре́мени исчита́емых, прия́л еси́ вла́сть от Бо́га на бе́сы, преподо́бне, я́коже и вопия́ху: непристу́пен еси́ на́м, Григо́рие, огражде́н моли́твою и ору́жием кре́стным.

Богоро́дичен: Моли́тв ра́ди уго́дника Твоего́, огради́ мя́ си́лою Твое́ю, Чи́стая Де́во, и непристу́пна враго́м покажи́, я́ко Непристу́пнаго Бо́га родила́ еси́, И́же во челове́честем естестве́ мене́ ра́ди ны́не на́г стои́т на Иорда́не.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Кре́пость дая́й царе́м на́шим Госпо́дь, и ро́г пома́занных Свои́х вознося́й, от Де́вы ражда́ется, гряде́т же ко Креще́нию. Тому́, ве́рнии, возопие́м: не́сть свя́т, я́ко Бо́г на́ш.

Кре́пость моли́твы твоея́ ви́дяще, ду́хове зло́бы поднебе́снии го́рце вопия́ху на тя́ и помышля́ху, ка́ко бы тебе́ па́кость сотвори́ти? Ты́ же, о́тче, стра́ха и́х не убоя́лся еси́, но ко Укрепля́ющему тя́ взыва́л еси́: кре́пость моя́ — Госпо́дь е́сть мне́ во спасе́ние.

Тмы́ нача́льницы и гее́нны сы́нове на тя́, све́том Боже́ственным озаря́емаго, зубы́ скрежета́ху и разли́чныя нога́м твои́м препина́ху се́ти, во е́же бы поне́ ма́ло оскорби́ти тя́, но не возмого́ша, непреста́нно бо взыва́л еси́: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш.

Та́тским о́бразом напа́дающии на рабы́ Бо́жия лю́тии бе́сове наусти́ша злы́я челове́ки, во е́же окра́сти тя́, блаже́нне, но что́ име́яху взя́ти в тебе́, ничто́же иму́ща, ра́зве кни́г, к похвале́нию Бо́жию храни́мых.

Тмо́ю злодея́ния омраче́ннии та́тие, в нощи́ прише́дше к ке́ллии твое́й, свя́те, жда́ху, до́ндеже изы́деши ты́ на у́треннее пе́ние в це́рковь, да тогда́ твоя́ во́зьмут; и́хже ты́ прихо́д ощути́в, помоли́лся еси́, и бы́ша сно́м отягоще́нни пя́ть дне́й и пя́ть ноще́й.

Богоро́дичен: Мра́к души́ моея́, и́мже мя́ бе́сове омрача́ют, отжени́, Богоро́дице: родила́ бо еси́ Светода́вца, И́же вся́каго челове́ка, гряду́ща в ми́р, све́тлостию лица́ Своего́ просвеща́ет.

Седа́лен, гла́с 1:

Све́т Боже́ственный, вы́ну тебе́ облиста́ющ, простира́ше лучи́ своя́ и прогоня́ше во мра́це ходя́щих, не даю́щи к тебе́ приступи́ти: вся́к бо иму́щий дела́ зла́я, не приступа́ет к све́ту, да не обличе́н бу́дет. Но, бе́гая сего́, вра́г паде́ся и бы́сть в попра́ние вы́ну, от него́же на́м сохрани́тися, Христа́ Бо́га моли́, о́тче преподо́бне.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, гла́с Тво́й, его́же ре́кл еси́, гла́с вопию́щаго в пусты́ни, я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими, Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну, ве́сь бы́в соше́дшаго Ду́ха, возопи́: Ты́ еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Услы́шан бы́л еси́, о́тче, от Бо́га, я́ко моли́тва твоего́ смире́ния о́блаки про́йде. Те́мже моли́твы твоя́ Вы́шний прие́мля, сохрани́л тебе́ от вся́каго зла́: испове́дал бо еси́ еди́ну бы́ти Бо́жию си́лу и му́дрость.

Усну́ша сно́м свои́м и не возмого́ша ничто́же пе́рвии та́тие восхи́тити от запреще́ния твоего́, блаже́нне, и́хже ты́ по пяти́ дне́х и пяти́ но́щех возбуди́л еси́, глаго́ля: доко́ле стра́ждете, отыди́те, но не возмого́ша, держи́ми Бо́жиею си́лою неви́димою.

Та́тей, гла́дом погиба́ющих душе́вным и теле́сным, ви́дев, свя́те, не возда́л еси́ зла́ за зло́, но, пи́санное исполня́я, ухлеби́л еси́ враги́ а́лчущия и отпусти́л я́ в до́мы своя́, да поне́ та́ко уцелому́дрятся и испове́дят я́сно, я́ко вои́стинну в тебе́ де́йствует Бо́жия му́дрость и си́ла.

На Бо́га положи́л еси́ су́д оскорби́вших тя́, Его́же отмще́ние не прости́ та́тей, но подаде́ властели́ну в слу́х, и́же е́мь и́х, му́кам преда́ти име́яше, ты́ же, немощно́е челове́ческое разсужда́я, кни́ги твоя́ во искупле́ние да́л еси́ судии́ и свободи́л я́ от му́к го́рьких.

Богоро́дичен: Лю́т сопе́рник — тя́жущаяся со мно́ю о гресе́х со́весть, с не́юже не увеща́хся исправле́нием, егда́ бе́х на пути́ жития́, ны́не привлече́ мя́ к Судии́, да прииму́ су́д по дело́м и да не изы́ду от у́з, до́ндеже с после́дним разочту́ся. Увы́ мне́, кто́ мя́ от сего́ зла́ изба́вит! а́ще не Ты́, Чи́стая, пода́си ми́ по́мощь.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Иису́с, живота́ Нача́льник, разреши́ти осужде́ние гряде́т Ада́ма первозда́ннаго, очище́ний же я́ко Бо́г не тре́буя, па́дшаго очища́ет во Иорда́не, в не́мже вражду́ уби́в, преиму́щ вся́к у́м ми́р да́рует.

Иису́с, живота́ Нача́льник, наставля́я гре́шныя на пу́ть пра́вый, даде́ тате́м ду́х пра́в, и́мже умили́вшеся, в покая́ние приидо́ша, и вда́вшеся на рабо́ту оби́тели Бо́жия Ма́тере, примири́шася Бо́гу, И́же лю́бящим Его́ зако́н, ми́р да́рует.

Иису́са еди́наго, живота́ Нача́льника, возлюби́в, сло́во Его́ де́лом испо́лнил еси́, о́тче, и́бо вся́, я́же име́л, про́дал еси́, да не па́ки си́х ра́ди, кто́ в беду́ впаде́т, це́ну же ту́ разда́л еси́ ни́щим и те́х рука́ми вне́сл еси́ в сокро́вище, иде́же та́ть не приближа́ется, но це́ло пребыва́ет.

Па́ки вра́г па́коствует тебе́, преподо́бне, татьми́ други́ми, и́же, вше́дше в вертогра́д тво́й, о́вощием влага́лища напо́лниша, но хотя́ху ити́ и не возмого́ша, неви́димою держи́ми ве́рвию, бре́мены же угнета́еми, пребы́ша, стоя́ще два́ дни́ и две́ но́щи.

И́же ча́яху злодея́ние свое́ утаи́ти, се́ си́и, иму́ще коры́сть непра́вды во обличе́ние на плеща́х свои́х, возопи́ша, проще́ния прося́ще у тебе́, о́тче, обеща́ющеся про́чая ле́та в покая́нии провожда́ти.

Богоро́дичен: Хоте́х утаи́тися Всеви́дца Бо́га злы́ми дея́нии мои́ми, но су́щее обличе́ние во вну́тренних, а́ки ве́лие бре́мя, сту́д мо́й открыва́ет. Неве́дый у́бо, что́ про́чее сотвори́ти, к Тебе́ вопию́: поми́луй мя́, Благоутро́бная Ма́ти, а́ще и покры́ срамота́ лице́ мое́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Гла́с Словесе́, свети́льник Све́та, денни́ца Со́лнца, Предте́ча в пусты́ни, — пока́йтеся, — все́м вопие́т лю́дем, — и предочи́ститеся: се́ бо предстои́т Христо́с, от тли́ ми́р избавля́яй.

Гла́с слове́с твои́х, о́тче, смяте́ ко́сти кра́дущих, и исчеза́ше душа́ и́х от стра́ха: зане́ бы́ти и́м, а́ки ме́ху на сла́не, неподви́жимым на еди́ном ме́сте, и не бе́, кто́ от толи́каго зла́ и́х избавля́яй.

Гла́с пропове́давша, к покая́нию призыва́ющ, та́тие я́ко услы́шаша, припа́даху к тебе́, блаже́нне, со слеза́ми отпуще́ния прося́ще, ты́ же, свя́те, умили́вся, кро́тким гла́сом ре́кл еси́: благослове́н Бо́г, укрепля́яй ва́с на де́ло бла́го, и То́й да свободи́т ва́с, от тли́ все́х избавля́яй.

Христу́ я́вльшуся на Иорда́не, мытари́ и вси́ гре́шницы гряду́т к Нему́ и прие́млют живота́ своего́ обновле́ние; и́мже и та́тие, твои́м, о́тче, наказа́нием поревнова́вше, в но́вости жи́зни покая́ние нача́ша и рабо́тою наверши́ша.

О́браз да́л еси́ Собо́ю, Христе́, рабо́м Твои́м, е́же не искуси́тися сатано́ю: те́мже уго́дник Тво́й, трети́цею искуша́емь злы́ми челове́ки, не искуси́ся, но, незло́бив сы́й, даде́, его́же тре́боваху, предви́дя па́губу еди́наго, от нея́же не бе́ избавля́ющаго.

Богоро́дичен: Во́лею свое́ю привлече́н, падо́хся в ро́в поги́бели, и не́сть мне́ возведе́ния наде́жды. К Тебе́ простира́ю гла́с мо́й, Госпоже́, моли́ за мя́ Сы́на Твоего́, И́же дне́сь яви́ся на Иорда́не, не то́кмо мене́, но и ве́сь ми́р от тли́ избавля́я.

Конда́к, гла́с 7:

Запреща́я беззако́ннующим беззако́нновати, вве́ржен бы́л еси́ те́ми в струи́ ре́чныя, досточу́дне Григо́рие, иде́же блаже́нную восприе́мь кончи́ну, ны́не со а́нгелы предстоя́ престо́лу Влады́чню, моли́ся о душа́х на́ших.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Ю́ноши благочести́выя, пе́щи о́гненней приобщи́вшияся, шумя́щ ду́х ро́сный невреди́мы сохрани́ и Бо́жия а́нгела снизхожде́ние. Те́мже, в пла́мени ороша́еми, благода́рственно воспева́ху: препе́тый оте́ц Го́споди и Бо́же, благослове́н еси́.

Ю́ношам, иногда́ су́щим в пещи́, не поревнова́вше окая́ннии, и́же пла́мень му́жественно попра́ша и мучи́телю сопроти́вишася кре́пко, но врагу́ сове́тующу, пла́мени стра́стному себе́ вда́вше, мня́ху пред тобо́ю, о́тче, лжу́ свою́ утаи́ти, ему́же откры́л е́сть Бо́г Благослове́нный.

Ду́хом зря́ проро́чески вну́трь, су́щее в сердца́х тате́й, я́ко и́мать сбы́тися в пра́вду, прослези́лся еси́, блаже́нне, прови́дя окая́нство того́, его́же приспе́ де́нь поги́бели, и лжу́щему всу́е не даде́ ми́лости Бо́г Благослове́нный.

Ве́сть Ду́х Святы́й отве́рзти и нечи́стая уста́, да глаго́лют пра́вду на исправле́ние ине́м. Те́мже тебе́ вопроси́вшу, преподо́бне, ко́ею сме́ртию у́мрет сы́н поги́бельный, и неве́дуще та́тие прореко́ша, я́ко на дре́ве обве́шен и́мать бы́ти, е́же и сбы́стся во вре́мя свое́.

Сме́рти жа́ло — гре́х, и́же убива́ет челове́ка, и не́сть сему́ искупле́ния, до́ндеже покая́нием живо́т снабди́тся: а́ще бо и да́л еси́, о́тче, во иску́п тате́м кни́ги своя́, но не искупи́ся поги́бели пови́нный, па́че же потреби́ся па́мять его́ от кни́г живо́тных.

Богоро́дичен: Разу́мная су́щи кни́га, Мари́е Богоневе́сто, в не́йже пе́рстом Ду́ха Всесвята́го написа́ся Сло́во О́тчее, в кни́ги живо́тныя написа́тися, о Благослове́нная, все́х на́с сподо́би.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Та́йну пресла́вную вавило́нская показа́ пе́щь, источи́вшая ро́су, я́ко струя́ми имя́ше невеще́ственный О́гнь восприя́ти Иорда́н и объя́ти пло́тию креща́ема Зижди́теля, Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся́ ве́ки.

Та́йну се́рдца лука́ва прови́дяща тя́, о́тче, загради́ша та́тие в пеще́ре и отверзо́ша к злодея́нию мы́сль свою́, наче́ншим же и́м собира́ти чужды́х трудо́в плоды́, пости́же о́наго, о не́мже проре́кл еси́, су́д Бо́жий: да не бу́дет благослови́ти с живы́ми Го́спода во ве́ки.

Хотя́ твоя́, о́тче, труды́, а́ки ве́прь ди́вий, та́ть озоба́ти, простре́ ру́ку, вступи́в на дре́во, но не удержа́ся: ве́твь бо отломи́ся, и а́бие обве́шением изсуши́ живота́ своего́ дре́во, я́ко не ктому́ да́ти ему́ пло́д покая́ния во ве́ки.

Да не су́дит никто́же су́д непра́веден, ни да глаго́лет лжу́: Бо́г бо поруга́емь не быва́ет. Руга́ющеся, та́тие еди́наго, досто́йна пове́шения на дре́ве, осуди́ша, и рече́нное сбы́стся, ты́ же, преблаже́нне, превозно́сиши Го́спода во ве́ки.

Ничто́же сокрове́нное от тебе́, о́тче, ви́девше, припа́дающе, проще́ния прося́ху, я́ко да не на́йдет и на и́х подо́бна поги́бель, ты́ же, свя́те, кра́дущих наказа́л еси́ не ктому́, кра́сти, но па́че рабо́тати на бра́тию и благослове́нный пло́д снеда́ти, а́ще хо́щут превозноси́ти Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Косну́хся не благослове́ннаго ми́ плода́ и се́ умира́ю сме́ртию душе́вною. Ви́дя у́бо Тя́, Ма́терь Живота́, простира́ю гла́с мо́й: приложи́ мне́ пла́стырь живо́тный покая́ния, да, поне́ ма́ло прише́д в себе́, обря́щу живо́т и превозношу́ Тя́, Богоро́дице, во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Недоуме́ет вся́к язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумева́ет же у́м и преми́рный пе́ти Тя́, Богоро́дице: оба́че Блага́я су́щи, ве́ру приими́, и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.

Недоумева́яся вра́г, ка́ко, о́тче, тя́ озло́бити, наведе́ безу́мныя рабы́ кня́зя, и́же тебе́, в реце́ во́ду че́рплющу, поруга́хуся, сра́мная глаго́лющи, но ты́, преподо́бне, ду́хом предзря́ си́х поги́бель, нака́зовал еси́, да не глаго́лют скве́рная, па́че же язы́ком Бо́га да велича́ют.

Му́жие велере́чивии не испра́вишася твои́м наказа́нием, свя́те, но па́че тебе́ руга́хуся, досажда́юще, те́мже па́ки благоутро́бне нака́зовал еси́ и́х, да па́че моли́твы тре́буют, я́ко ско́ро пото́плени бу́дут с кня́зем свои́м Ростисла́вом.

Не облича́й безу́мна, да не возненави́дит тебе́, — глаго́лет Писа́ние, е́же и сбы́стся на тебе́, преблаже́нне, и́бо кня́зь, от тебе́ прорече́нную себе́ сме́рть слы́шав, во укори́зну вменя́я, разгне́вася на тя́, и безстра́шием одержи́мь, повеле́ тя́ в воде́ утопи́ти.

Ко Христу́, вода́ми ны́не облага́ющемуся, водо́ю преше́л еси́, о́тче, и посече́ сме́рть вре́менныя твоея́ жи́зни дре́во, е́же ны́не доброзра́чнее при исхо́дищих во́д живо́тных процвета́ет, и ли́ствие моли́тв твои́х Це́рковь увеселя́ет, те́м тя́, свя́те, велича́ем.

Богоро́дичен: В хра́ме сла́вы Твоея́, гла́с Гаврии́лов Тебе́ принося́щих, Чи́стая Де́во, в ми́ре соблюди́ и ски́птры ца́рствия утверди́, подая́ те́м си́лу благода́ти Твоея́ во отгна́ние вся́ких тлетво́рных страсте́й, да Тя́ вси́ велича́ем.

Свети́лен:

И́же а́нгелом в жи́зни се́й житие́м непоро́чным уподо́бивыйся, блаже́нне, те́х и по кончи́не не отлучи́лся еси́: повеле́ бо Вы́шний Ца́рь а́нгелом Свои́м многострада́льное твое́ те́ло по трие́х дне́х из воды́ в ке́ллию принести́, ду́шу же твою́ святу́ю в ски́ниях святы́х всели́ти, иде́же ны́не живы́й, помяни́ на́с, чту́щих твою́ па́мять, о́тче свяще́ннейший.

Житие преподобного Григория Печерского, в Ближних (Антониевых) пещерах

Пре­по­доб­ный Гри­го­рий был по­стри­жен в ино­че­ство в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре при пре­по­доб­ном Фе­о­до­сии († 1074; па­мять 3 мая). Мно­го вре­ме­ни свя­той уде­лял чте­нию книг, ко­то­рые бы­ли един­ствен­ным его до­сто­я­ни­ем. Пре­по­доб­ный умел вра­зум­лять по­хи­ти­те­лей. Несколь­ко раз к нему в кел­лию и в сад про­би­ра­лись гра­би­те­ли, но свя­той крот­ко вра­зум­лял их; во­ры рас­ка­и­ва­лись, ис­прав­ля­лись и на­чи­на­ли с тех пор ве­сти чест­ную жизнь. Од­на­жды, ко­гда пре­по­доб­ный шел к Дне­пру за во­дой, от­ро­ки от­прав­ляв­ше­го­ся в по­ход кня­зя Ро­сти­сла­ва, уви­дев стар­ца, на­ча­ли сме­ять­ся над ним и гру­бо ру­гать его. Свя­той от­ве­тил им: "Де­ти, вам над­ле­жа­ло бы со­кру­шать­ся и про­сить у всех мо­литв, ибо над ва­ми уже ре­шен суд Бо­жий. Вы все вме­сте с ва­шим кня­зем най­де­те смерть в во­де". По при­ка­зу раз­гне­ван­но­го кня­зя Ро­сти­сла­ва пре­по­доб­ный был свя­зан по ру­кам и но­гам и с кам­нем на шее утоп­лен в Дне­пре. Од­на­ко пред­ска­за­ние его сбы­лось. Ро­сти­слав не вер­нул­ся из по­хо­да. В том же 1093 го­ду два­дца­ти­лет­ний князь на гла­зах у сво­е­го бра­та, Вла­ди­ми­ра Мо­но­ма­ха, уто­нул, спа­са­ясь бег­ством от по­лов­цев.

Неко­то­рые ис­точ­ни­ки отож­деств­ля­ют свя­то­го Гри­го­рия с пре­по­доб­ным Гри­го­ри­ем, твор­цом ка­но­нов рав­ноап­о­столь­но­му кня­зю Вла­ди­ми­ру, пре­по­доб­но­му Фе­о­до­сию и свя­тым му­че­ни­кам Бо­ри­су и Гле­бу. Но пре­по­доб­ный Гри­го­рий, тво­рец ка­но­нов, жил поз­же и пре­ста­вил­ся око­ло 1120 го­да. Пре­по­доб­ный Гри­го­рий чу­до­тво­рец скон­чал­ся в 1093 го­ду и по­гре­бен в Ближ­них пе­ще­рах. Па­мять ему так­же 28 сен­тяб­ря и во 2-ю Неде­лю Ве­ли­ко­го по­ста.


См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го Гри­го­рия Пе­чер­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.