Канон святому преподобному Макарию Жабынскому

Припе́в: Преподо́бне о́тче Мака́рие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 04 февраля (22 января ст. ст.); 05 октября (22 сентября ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Госпо́дь, Ца́рь сла́вы, прославля́ющия Его́ просла́вити обетова́, на тебе́ же, преподо́бне, обоя́ устро́ишася, я́коже бо ты́ просла́вил еси́ Го́спода в житии́ твое́м, си́це и тя́ просла́ви тобо́ю просла́вленный Госпо́дь.

Вели́кий а́нгельский о́браз прия́л еси́, кра́йняго смире́ния не оста́вль в житии́ твое́м, с ли́ки же а́нгельскими на небеси́ ны́не лику́еши. За ны́ у́бо помоли́ся, о́тче, а́нгельскими хвала́ми препросла́вленному Го́споду.

Труда́ми насади́л еси́, слеза́ми моли́твенными ороси́в, я́ко са́д Бо́жий, оби́тель твою́, преподо́бне. Приими́ у́бо и на́ша сле́зы умиле́ния и хода́тайственно вознеси́ я́ к престо́лу препросла́вленнаго Го́спода.

Богоро́дичен: К Богоро́дице о на́с помоли́ся, о́тче преподо́бне, да умоли́т Сы́на Своего́ поми́ловати на́с, сла́вно да просла́вится в ми́лости Свое́й препросла́вленный Госпо́дь.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Процвела́ е́сть Жабы́нская пусты́ня за моли́твы избра́нника Твоего́, Го́споди, преподо́бнаго пустынножи́теля Мака́рия, в не́йже да обря́щем утеше́ние, здра́вие же и спасе́ние заступле́нием преподо́бнаго.

Чуде́с дарова́нием благоволи́ Госпо́дь тя́ просла́вити, смире́ннаго и мно́го ле́т я́ко бы забве́ннаго, да немощны́м на́м пода́ст благовре́менную по́мощь и ве́ре на́шей оскудева́ющей укрепле́ние.

Богоно́се о́тче Мака́рие, Бо́гу непреста́нный о на́с бы́л еси́ моли́твенник и Пресвята́го Уте́шителя Ду́ха в се́рдце твое́м носи́л еси́. Но у́бо воздви́гни от сна́ грехо́внаго и от искуше́ния диа́вольскаго огради́ ны́, моля́щияся тебе́.

Богоро́дичен: Богороди́тельнице Блага́я, моли́ о на́с и на́ша недосто́йныя моли́твы принеси́ ко престо́лу Блага́го Сы́на Твоего́, и Твои́м да бу́дет сомоли́твенником о на́с Мака́рий преподо́бный.

Седа́лен, гла́с 4:

На тве́рдем ве́ры ка́мени утвержде́н сы́й, в безмо́лвии подвиза́яся, тече́ние по́стничества до́бре сконча́л еси́ и мздовоздая́ние от Христа́ прия́л еси́, Ему́же ны́не моли́ся, всеблаже́нне, в ве́ре и доброде́телех на́с утверди́ти.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

От Де́вы Пречи́стыя на зе́млю прише́л еси́, во е́же спасти́ на́с, Го́споди, и от спасе́нных вели́кое мно́жество просла́вил еси́, да не то́кмо Тя́ у престо́ла Твоего́ славосло́вят, но и о на́с хода́тайствуют. Ве́руем у́бо, я́ко в со́нме то́м пресве́тлом предста́тельствует о на́с преподо́бный оте́ц на́ш Мака́рий.

От оте́чества на́шего взя́т бы́л еси́ в небе́сное Ца́рствие, о́тче преподо́бне. Не забу́ди у́бо ча́д твои́х, избра́нниче Бо́жий Мака́рие, еще́ прише́льствующих на земли́.

Бу́ди с на́ми, о́тче на́ш Мака́рие, да с тобо́ю дерзнове́нно Бо́га Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м и Свято́му Ду́ху поклони́мся.

Богоро́дичен: С Богоро́дицею, всле́д Ея́, мы́слию во свята́я вни́дем и к Не́й во смире́нии притеце́м, в покая́нии зову́ще: Спаси́тельнице, спаси́ на́с.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Но́щи неве́дения преше́дшей прибли́жися де́нь спасе́ния, и Све́т ми́ру возсия́ — Христо́с Госпо́дь. К Сему́ у́бо ны́не, моли́твами преподо́бнаго Мака́рия, от грехо́вныя но́щи приведе́ние и́мамы.

Но́щию в петлоглаше́ние, и́мже Госпо́дь прише́ствие Свое́ второ́е назна́менова, к тебе́ Госпо́дь прии́де ду́шу твою́ прия́ти, преподо́бне, моли́твами же твои́ми вложи́ в ду́ши на́ша па́мять сме́ртную.

Но́щь многоле́тная пре́йде, в ню́же бе́ под спу́дом па́мять твоя́, о́тче на́ш, но сия́ ны́не яви́ся, светя́щи все́м, и́же в твое́й хра́мине су́ть, в ню́же мы́, ве́рою и любо́вию влеко́ми, преведе́ние и́мамы.

Богоро́дичен: Не бо́йся, ма́лое ста́до, я́ко благоизво́ли Оте́ц ва́ш да́ти ва́м Ца́рство, — глаго́лет Госпо́дь. И не изнемо́же глаго́л се́й у Го́спода, уже́ бо дости́же завеща́ннаго Ца́рства па́стырь на́ш, да привлече́т с собо́ю все́ ста́до свое́ моли́твами Богоро́дицы.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Бе́здна милосе́рдия Бо́жия бе́здну грехо́в на́ших да превозмо́жет, ничесо́же от на́с взыску́ющи, ра́зве сле́з покая́ния умиле́ннаго, о се́м помоли́ся за ны́, преподо́бне о́тче на́ш.

От бе́здны грехо́вной помози́ на́м, Бо́же, возни́кнути, моли́твами преподо́бнаго Мака́рия сподо́би ны́ пре́жде конца́ пока́ятися и Твои́х Боже́ственных Та́йн прича́стником бы́ти.

Сла́вим Тя́, Свята́я Тро́ице, и диви́мся бе́здне милосе́рдия Твоего́ к на́м, мно́го согреша́ющим. Но еще́ долготерпи́ о на́с, Бо́же на́ш, до́ндеже пока́емся со слеза́ми, при́сно помина́юще после́дняя своя́.

Богоро́дичен: Чи́стую чи́сто почти́м и устыди́мся пред лице́м Ея́ скве́рнаго жития́ на́шего, о́тче преподо́бне! Ты́ у́бо наста́ви ны́ досто́йно чти́ти Ма́терь Бо́жию Пречи́стую.

Конда́к, гла́с 8:

Житие́ чи́стое, терпе́ние, кро́тость и любо́вь нелицеме́рну, воздержа́ние соверше́нное, умиле́ние Боже́ственное, ве́ру же и наде́жду и́стинну и милосе́рдие стяжа́в, равноа́нгельно, Мака́рие, на земли́ пожи́л еси́ и на небеси́ Бо́гови с ли́ки безпло́тных предстои́ши. С ни́ми же, свя́те, моли́ся ми́р Росси́йстей Це́ркви дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И́кос:

А́нгельски на земли́ пожи́вша, преподо́бнаго отца́ на́шего Мака́рия, прииди́те, лю́дие, соше́дшеся, восхва́лим, си́це к нему́ реку́ще: ра́дуйся, на земли́ пожи́вый небе́сно; ра́дуйся, во пло́ти, а́ки безпло́тен, подвиза́выйся; ра́дуйся, стра́сти до конца́ умертви́вый и безстра́стия дости́гнувый; ра́дуйся, ду́шу твою́ дарова́ньми Ду́ха Свята́го испо́лнивый; ра́дуйся, оби́тель возгради́вый и и́ноков собра́вый; ра́дуйся, па́стырским жезло́м твои́м во огра́ду небе́сную ты́я упра́вивый; ра́дуйся, гра́да Беле́ва похвало́; ра́дуйся, пусты́ни твоея́ непоколеби́мое утвержде́ние; ра́дуйся, при́сно моля́щийся Го́сподеви ми́р Росси́йстей Це́ркви дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Сы́й благослове́нный Христо́с Бо́г на́ш да изба́вит на́с огня́ гее́нскаго, со слеза́ми покая́нными о се́м помо́лимся. Кто́ же ны́не да́ст очесе́м на́шим исто́чник сле́з, а́ще не ты́, о́тче, блаже́нство пла́ча позна́вый в житии́ твое́м.

Высо́кий пла́мень неве́рия и нече́стия возно́сит беззако́ннующий. Но мы́ сохрани́ти ве́ру потщи́мся, убежи́м нече́стия, убои́мся пла́мене гее́нскаго, ко Христу́ притеце́м и у Него́ с Мака́рием блаже́нство улучи́м.

Еди́н Сы́й Святы́я Тро́ицы, Христе́ Бо́же на́ш! Сотвори́ в на́с оби́тель, по обетова́нию Твоему́, с Преблагослове́нным и Препросла́вленным Твои́м Отце́м и со Святы́м Ду́хом, жи́зни и утеше́ния Пода́телем.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Влады́чице, и ра́дость на́м пода́ждь, от бе́д спаси́, в ми́ре Це́рковь Сы́на Твоего́ сохрани́ и умоли́, да благослови́т О́н ца́рство правосла́вное, я́ко достоя́ние Свое́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

В телеси́ а́нгела, почти́м Мака́рия, блаже́нству тезоимени́таго, и, подража́я его́ житию́ во Христе́, поне́ еди́наго от блаже́нств ева́нгельских дости́гнути потщи́мся.

О́гнь искуше́ний грехо́вных пали́т мя́, но стра́ждущую мою́ ду́шу ороси́ росо́ю благода́ти Христо́вой и твои́ми моли́твами, блаже́нне.

Да пребу́дет благослове́ние твое́ богоуго́дное во и́мя Пресвяты́я Тро́ицы на оби́тели твое́й, и на земли́ оте́чествия твоего́, и на все́х, тебе́ усе́рдно призыва́ющих, о́тче преподо́бне.

Богоро́дичен: Доны́не и во ве́ки блажи́м Тя́, вси́ ро́ди, Свята́я Богороди́тельнице. Спаси́ на́с, я́ко Спа́са родила́ еси́ ду́ш на́ших.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Со а́нгельскими чи́нми, хва́лящими Го́спода, и с Богоро́дицею Того́ хвали́ти сподо́бился еси́, сподо́би же и на́с, преподо́бне о́тче на́ш, да с тобо́ю Го́спода сла́вим и Богоро́дицу велича́ем.

А́нгели, вхожде́ние Пречи́стыя во Свята́я святы́х зря́ще, удиви́шася. Мы́ же диви́мся, ка́ко во святы́й хра́м, труда́ми твои́ми созда́нный на ме́сте, ва́рвары разоре́нном, чудотво́рною ико́ною Свое́ю вни́де Пречи́стая, Ю́же, я́ко Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Бо́га Отца́ просла́вим, тебе́, богоно́сному отцу́ на́шему, после́дующе, Боже́ственнаго Сы́на возвели́чим, да с Ни́м и всыновле́ние О́тчее прии́мем, Свято́му Ду́ху поклони́мся, да научи́т ны́ моли́тися, я́коже подоба́ет, да и Са́м, вопия́ в душа́х на́ших, укрепи́т на́с к Бо́гу сыно́вне вопи́ти: А́вво, О́тче!

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Ра́досте на́ша! Пребу́ди с на́ми, я́ко да и Госпо́дь, И́же с Тобо́ю, в на́с пребу́дет. Собери́ во дво́р церко́вный о́вцы расточе́нныя, отпа́дшия возврати́ к соедине́нию, просвети́ омраче́нных неве́рием, да вси́ вку́пе Тя́, Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Свети́лен:

Светоза́рна свети́льника ве́ры, во стране́ на́шей возсия́вша и со́лнца светле́йше чудесы́ свои́ми на́с просве́щша, Мака́рия преподо́бнаго, блаже́нству тезоиме́ннаго, пе́сньми восхва́лим.

Краткое житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца

Под­ви­зал­ся в на­ча­ле XVII ве­ка, из­брав для ино­че­ских по­дви­гов ра­зо­рен­ную в то вре­мя ли­тов­ца­ми Жа­бын­скую пу­стынь. Про­во­дя дни и но­чи в непре­стан­ных тру­дах и за­бо­тах по вос­ста­нов­ле­нию оби­те­ли, пре­по­доб­ный Ма­ка­рий со­брал в ско­ром вре­ме­ни бра­тию и ос­но­вал мо­на­стырь, где стал игу­ме­ном. Под­ви­за­ясь в непре­рыв­ной борь­бе с ис­ку­ше­ни­я­ми от диа­во­ла и пло­ти, пре­по­доб­ный по­да­вал бра­тии при­мер для под­ра­жа­ния. В кон­це жиз­ни, при­няв схи­му, ста­рец все­це­ло по­свя­тил се­бя слу­же­нию Бо­гу, про­во­дя вре­мя в ум­ной мо­лит­ве и ду­хов­ных по­дви­гах.

Гос­подь бла­го­сло­вил ве­ли­кие тру­ды и по­дви­ги сво­е­го угод­ни­ка, про­сла­вив его при жиз­ни и по­сле смер­ти да­ром чу­до­тво­ре­ния. Од­на­жды ста­рец, бу­дучи в ле­су, по­мо­лив­шись, уда­рил по­со­хом по зем­ле, и тотчас же на этом ме­сте за­бил ис­точ­ник во­ды.

Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий на 84 го­ду жиз­ни в 1623 г. и был по­гре­бен вбли­зи мо­на­стыр­ско­го хра­ма. Мно­го чу­дес и ис­це­ле­ний со­вер­ши­лось от мо­щей свя­то­го.

Полное житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца

Пре­по­доб­ный Ма­ка­рий под­ви­зал­ся в на­ча­ле XVII ве­ка в пре­де­лах ны­неш­ней Туль­ской гу­бер­нии. Он из­ве­стен как воз­об­но­ви­тель ра­зо­рен­ной Жа­бын­ской пу­сты­ни, по­че­му и на­зы­ва­ет­ся ее «воз­гра­ди­те­лем». Све­де­ния о нем, как пись­мен­ные, так и уст­ные, очень скуд­ны. Неиз­вест­но, от­ку­да пре­по­доб­ный был ро­дом и в ка­кой оби­те­ли по­ло­жил на­ча­ло сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­ни. Пись­мен­ные ска­за­ния на­зы­ва­ют пре­по­доб­но­го уже свя­щен­но­и­но­ком, по­движ­ни­ком Жа­бын­ской пу­сты­ни. Пу­стынь эта по­лу­чи­ла свое на­ча­ло, как об­ще­жи­тель­ная оби­тель, в 1585 го­ду, ко­гда стар­цу Онуф­рию бы­ла по­жа­ло­ва­на гра­мо­та ца­ря Фе­о­до­ра Иоан­но­ви­ча, ко­то­рой да­ва­лось «стар­цу Ано­фрию Жа­бын­ское го­ро­ди­ще под мо­на­стырь в Кар­ма­ньи, да паш­ни... лу­жок цер­ков­ный се­ла Спы­хо­ва... ему ж дан бор на све­чи и на ла­дан, а чер­ный ему лес се­чи на мо­на­стыр­ское стро­е­ние и на дро­ва про мо­на­стыр­ский оби­ход, а не на про­да­жу». Вме­сте с уго­дья­ми стар­цу бы­ло да­но несколь­ко де­ре­вень. По той же дар­ствен­ной гра­мо­те Онуф­рий дол­жен был «на том Жа­бын­ском го­ро­ди­щи храм воз­двиг­нуть Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и мо­на­стырь стро­ить». Это обя­за­тель­ство бы­ло ис­пол­не­но Онуф­ри­ем, и храм Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы был воз­двиг­нут. Пу­стынь ста­ла на­зы­вать­ся и до­се­ле име­ну­ет­ся Вве­ден­ской – по име­ни глав­но­го хра­ма, Белев­ской – по близ­ле­жа­ще­му го­ро­ду и Жа­бын­ской – по име­ни ко­лод­ца Жа­бын­ца. Но оби­тель не мог­ла дол­го про­цве­тать, че­му пре­пят­ство­ва­ло са­мо по­ло­же­ние ее на гра­ни­це Мос­ков­ско­го го­су­дар­ства. Бла­го­да­ря по­след­не­му об­сто­я­тель­ству мо­на­сты­рю при­хо­ди­лось мно­го тер­петь в XVI ве­ке от ли­хих на­бе­гов крым­ских та­тар, а в на­ча­ле XVII ве­ка – и так на­зы­ва­е­мое ли­тов­ское ра­зо­ре­ние – от ча­стых на­бе­гов и гра­бе­жей поль­ских и ли­тов­ских от­ря­дов, опу­сто­шав­ших под пред­во­ди­тель­ством Ли­сов­ско­го этот край и Белев­ский уезд. Быть мо­жет, в один из та­ких на­бе­гов бы­ла раз­граб­ле­на и Жа­бын­ская пу­стынь, пре­кра­тив­шая по­это­му на вре­мя свое су­ще­ство­ва­ние. Раз­граб­лен­ная, ра­зо­рен­ная и окон­ча­тель­но за­пу­стев­шая Жа­бын­ская оби­тель сво­им вос­ста­нов­ле­ни­ем обя­за­на тру­дам пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, ее «воз­гра­ди­те­ля», из­брав­ше­го ее ме­стом для сво­их ино­че­ских по­дви­гов и про­вед­ше­го здесь боль­шую часть сво­ей тру­до­люб­ной жиз­ни. Дни и но­чи укреп­ля­ясь мо­лит­вою, про­во­дил пре­по­доб­ный Ма­ка­рий в непре­рыв­ной борь­бе с ис­ку­ше­ни­я­ми от диа­во­ла и пло­ти и в непре­стан­ных за­бо­тах и тру­дах по вос­ста­нов­ле­нию оби­те­ли. Гос­подь Бог бла­го­сло­вил ве­ли­кие тру­ды и мо­лит­вен­ные по­дви­ги Сво­е­го угод­ни­ка, и оби­тель сно­ва про­цве­ла. «Страж­да в тер­пе­нии ино­че­ски пло­тию», пре­тер­пе­вая «мраз, зной, в алч­бе и жаж­де», пре­по­доб­ный сно­ва устро­ил мо­на­стырь и со­брал бра­тию. Сво­ей свя­той жиз­нью по­движ­ник по­да­вал бра­тии при­мер для под­ра­жа­ния. В кон­це жиз­ни, за­кон­чив устро­е­ние оби­те­ли, он уже схим­ни­ком под­ви­зал­ся на кла­де­зе Жа­бын­це: «край­ня­го сми­ре­ния не оставль в жи­тии сво­ем, ве­ли­кий Ан­гель­ский об­раз при­ял», как по­ет ка­нон ему. Здесь в уеди­не­нии ста­рец все­це­ло по­свя­тил свою жизнь слу­же­нию Бо­гу, про­во­дя дни в ум­ной мо­лит­ве и в ду­хов­ных по­дви­гах. В пла­мен­ной, ис­пол­нен­ной го­ря­чей ве­ры, мо­лит­ве и в по­дви­гах из­мож­де­ния пло­ти пре­по­доб­ный по­чер­пал си­лы для борь­бы с ис­ку­ше­ни­я­ми, ка­кие неиз­беж­но при­хо­дит­ся тер­петь от вра­га спа­се­ния ро­да че­ло­ве­че­ско­го всем по­движ­ни­кам, ищу­щим выс­ших сте­пе­ней нрав­ствен­но­го со­вер­шен­ство­ва­ния. И «пло­тию страж­да», пре­по­доб­ный «вра­га че­ло­ве­ко­убий­цу диа­во­ла под но­зе свои по­ко­рил». Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий 84 лет от ро­ду в 1623 го­ду, 22 ян­ва­ря, «в но­щи, в ку­ро­гла­ше­ние». По­гре­бен он уче­ни­ка­ми сво­и­ми в вос­со­здан­ной им оби­те­ли, близ мо­на­стыр­ско­го хра­ма в честь Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Мо­щи пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, по пре­да­нию, пер­во­на­чаль­но по­чи­ва­ли от­кры­то. Вслед­ствие за­пу­сте­ния оби­те­ли в на­ча­ле XVIII ве­ка они бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом, но где имен­но, в ка­ком из хра­мов оби­те­ли, в точ­но­сти неиз­вест­но. Пре­да­ние го­во­рит, что в 1816 го­ду, ко­гда на ме­сто де­ре­вян­ной вет­хой стро­и­ли но­вую цер­ковь и ры­ли яму для бу­та, был най­ден вполне со­хра­нив­шим­ся гроб пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия и с по­до­ба­ю­щею че­стью опу­щен под ал­тарь но­во­со­здан­но­го хра­ма. В на­сто­я­щее вре­мя в хра­ме во имя пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Жа­бын­ско­го, по­стро­ен­ном на ме­сте быв­шей Ни­коль­ской церк­ви, меж­ду пра­вым при­де­лом во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца и пра­вым стол­пом мож­но ви­деть на воз­вы­ше­нии, под де­ре­вян­ным с по­зо­ло­тою бал­да­хи­ном гроб­ни­цу с изо­бра­же­ни­ем пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, пе­ред ко­то­рой по­сто­ян­но слу­жат­ся мо­леб­ны. На этом ме­сте, по пре­да­нию, и по­чи­ва­ют мо­щи пре­по­доб­но­го.

Гос­подь Бог, «пре­п­ро­слав­лен­ный стар­цем в жи­тии его, пре­п­ро­сла­вил» и Сво­е­го угод­ни­ка – пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, «в чу­де­сах и до­ныне си­я­ю­ще­го».

Су­ще­ству­ет сле­ду­ю­щее пре­да­ние о чу­де, со­вер­шив­шем­ся по мо­лит­вам пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия еще при его жиз­ни. Один поль­ский во­ин, от­став­ший от сво­их пол­чищ, встре­тил в ле­су око­ло мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия. Уми­рая от жаж­ды, по­ляк по­про­сил пре­по­доб­но­го дать ему во­ды. Ста­рец от­ве­чал, что во­да есть, но за ней нуж­но ид­ти к ре­ке. По­ляк ска­зал, что так да­ле­ко ид­ти он не в со­сто­я­нии. То­гда пре­по­доб­ный со сло­ва­ми, что Гос­по­ду со­вер­шить все воз­мож­но, уда­рил по­со­хом по зем­ле, и сей­час же за­бил ключ чи­стой, про­зрач­ной во­ды. Этот ключ по­лу­чил на­зва­ние Жа­бын­ца.

Мно­го чу­дес бы­ло яв­ле­но и мно­го ис­це­ле­ний со­вер­ша­лось и по смер­ти по­движ­ни­ка при его «цель­бо­нос­ном гро­бе», как о том сви­де­тель­ству­ет си­но­дик Жа­бын­ской пу­сты­ни. И в на­ше вре­мя пре­по­доб­ный не остав­ля­ет сво­ей по­мо­щью с ве­рою при­те­ка­ю­щих ко гро­бу его.

Пе­ре­да­ют о двух слу­ча­ях чу­дес­ных ис­це­ле­ний пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия. У од­ной жен­щи­ны опас­но за­бо­лел маль­чик. У него об­ра­зо­ва­лась во­дян­ка го­ло­вы: го­ло­ва маль­чи­ка сде­ла­лась огром­ной по раз­ме­ру; ста­ла ка­кой-то про­зрач­ной, страш­ной. Горь­ко пла­ка­ла мать, ко­гда вра­чи от­ка­за­лись по­мочь боль­но­му; по со­ве­ту неко­то­рых бла­го­че­сти­вых жи­те­лей го­ро­да Беле­ва она от­пра­ви­лась пеш­ком в Жа­бын­скую пу­стынь. Го­ря­чо мо­ли­лась несчаст­ная жен­щи­на пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию в церк­ви и на кла­де­зе, где он под­ви­зал­ся. С на­деж­дой по­сле то­го она воз­вра­ти­лась до­мой. При­шла – и вдруг ее встре­ча­ет сын вполне здо­ро­вым: во­дян­ка ис­чез­ла и го­ло­ва при­ня­ла обыч­ный здо­ро­вый вид; ему ста­ло луч­ше в то са­мое вре­мя, ко­гда его мать мо­ли­ла о по­мо­щи пре­по­доб­но­го. Мать сна­ча­ла бы­ла по­ра­же­на до ис­пу­га, за­тем по­спе­ши­ла вме­сте с маль­чи­ком в Жа­бын­скую пу­стынь, чтобы на этот раз уже со сле­за­ми ра­до­сти и сло­ва­ми бла­го­дар­но­сти по­кло­нить­ся пре­по­доб­но­му.

Дру­гая жен­щи­на са­ма ис­це­ли­лась по ве­ре сво­ей через по­гру­же­ние в кла­де­зе Жа­бын­це. Она бы­ла опас­но боль­на, так что не мог­ла да­же дви­гать­ся без по­сто­рон­ней по­мо­щи, и вра­чи от­ка­за­лись ле­чить ее. Вдруг у ней яви­лось го­ря­чее же­ла­ние ехать в Жа­бын­скую пу­стынь. Муж дол­го уго­ва­ри­вал ее не де­лать это­го и не под­вер­гать се­бя опас­но­сти, но она на­сто­я­ла на сво­ем. И по при­ез­де в пу­стынь, ко­гда она хо­те­ла ис­ку­пать­ся в кла­де­зе, муж со­ве­то­вал ей не по­гру­жать­ся в во­ду, а толь­ко об­ли­вать­ся. Но она с ве­рою в Бо­га и за­ступ­ле­ние пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия по­про­си­ла по­гру­зить ее в во­ду. На про­сты­не боль­ную по­гру­зи­ли несколь­ко раз; тотчас же она по­чув­ство­ва­ла се­бя луч­ше и, встав, го­ря­чо мо­ли­лась пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию.

Упа­док и за­пу­сте­ние Жа­бын­ской пу­сты­ни в кон­це XVIII ве­ка по­слу­жи­ло при­чи­ной то­го пе­чаль­но­го об­сто­я­тель­ства, что о са­мом пре­по­доб­ном Ма­ка­рии не со­хра­ни­лось не толь­ко по­дроб­ных, но бо­лее или ме­нее до­сто­вер­ных све­де­ний. Од­на­ко имя Жа­бын­ско­го чу­до­твор­ца не бы­ло за­бы­то; и ес­ли даль­ние бо­го­моль­цы в го­ды за­пу­сте­ния пу­сты­ни Жа­бын­ской не за­бы­ва­ли о ней со­вер­шен­но, то мно­гие из бли­жай­ших к ней жи­те­лей все­гда свя­то чти­ли па­мять ее пре­по­доб­но­го по­кро­ви­те­ля. Бла­го­че­сти­вых рев­ни­те­лей па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, от от­цов и де­дов слы­шав­ших ска­за­ния о жиз­ни и чу­де­сах Жа­бын­ско­го чу­до­твор­ца, глу­бо­ко огор­ча­ло то об­сто­я­тель­ство, что про­слав­ле­ние его па­мя­ти остав­ле­но, что са­мые ска­за­ния и вос­по­ми­на­ния о нем, из­гла­жи­вая из па­мя­ти, за­бы­ва­ют­ся. И вот во­лей Бо­жи­ей, бла­го­да­ря рев­но­сти неко­то­рых бла­го­че­сти­вых лю­дей из гра­да Беле­ва, по­сле их за­бот­ли­вых хо­да­тайств пе­ред цер­ков­ной вла­стью про­слав­ле­ние па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия ныне вос­ста­нов­ле­но. В 1902 го­ду, 22 ян­ва­ря, про­ис­хо­ди­ло тор­же­ствен­ное че­ство­ва­ние па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Жа­бын­ско­го и по всей Ту­ле. С это­го вре­ме­ни уста­нов­ле­но в Ту­ле и на бу­ду­щее вре­мя празд­но­вать 22 ян­ва­ря/4 фев­ра­ля как день па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия.