Канон святому преподобному Нилу Столбенскому

Припев: Преподо́бне о́тче Ни́ле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 июня (27 мая ст. ст.); 09 июля (26 июня ст. ст.); 20 декабря (07 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Смири́лся еси́ Христа́ ра́ди, о́тче Ни́ле, и, кре́ст взе́м, оте́чества и сро́дник бе́гал еси́; отню́дуже в пусты́ню вше́д и в не́й трудолю́бно подвиза́лся еси́, преподо́бне.

От ю́ности своея́, о́тче Ни́ле, у́м к Бо́гу впери́в, и тле́нными нетле́нная, я́ко до́брый купе́ц, искупи́л еси́, те́мже, ны́не соше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем.

Христо́вым раче́нием, о́тче Ни́ле, па́че огня́ распала́емь, настоя́щая, я́ко ничто́же су́щи, презре́л еси́, и того́ ра́ди в поко́ище всели́ся, иде́же пра́ведных ду́ши веселя́тся.

Богоро́дичен: Боля́ща исцели́ душе́ю же и те́лом, Влады́чице, раба́ Твоего́ блаже́ннаго Ни́ла моле́нием: Тебе́ бо Предста́тельницу вси́ су́щии в печа́лех стяжа́хом, я́ко ро́ждшую Спасе́ние на́ше.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Сна́ твои́м очесе́м не да́л еси́, блаже́нне Ни́ле, ни ве́ждом дрема́ния, до́ндеже сподо́бился еси́ пра́ведных селе́ния, я́же угото́ва Бо́г лю́бящим Его́.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, о́тче Ни́ле, и жесто́ким воздержа́нием Бо́гу на земли́ до́бре угоди́л еси́, и сего́ ра́ди бы́в стра́шен враго́м и сла́вен челове́ком.

Ра́йскую жи́знь и та́мо святы́м весе́лие всегда́ во уме́ свое́м помышля́я, преподо́бне, те́мже во слеза́х и в воздыха́нии всю́ жи́знь свою́, о́тче Ни́ле, проше́л еси́ и сего́ ра́ди по сме́рти от Христа́ чудесы́ просла́вися.

Богоро́дичен: Источа́еши исцеле́нием струи́ боля́щим, Де́во, всю́ду: Тя́ бо исто́чник показа́ исцеле́ний, Влады́чице, И́же ми́лости Госпо́дь, из Тебе́ рожде́йся па́че ума́.

Седа́лен, гла́с 4..

Стра́стное покори́л еси́ плотско́е мудрова́ние и ху́ждшее порабо́тил еси́ лу́чшему, о́тче Ни́ле пресла́вне, сокруши́л еси́ бесо́вския ко́зни посто́м и возсия́л еси́ в ми́ре, я́ко луча́ со́лнечная, сия́нии твои́х доброде́телей: сего́ ра́ди тя́ воспева́ем.

Богоро́дичен: Стена́ непобеди́мая на́м, христиа́ном, еси́, Богоро́дице Де́во, к Тебе́ прибега́юще, невреди́ми пребыва́ем и, па́ки согреша́юще, и́мамы Тя́ Моли́твенницу. Те́м, благодаря́ще, вопие́м Ти́: ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Житие́ свое́, о́тче Ни́ле, чу́дно на земли́ показа́л еси́, вели́ко поще́ние и смире́ние, и сего́ ра́ди на небесе́х жи́знь ве́чную насле́довал еси́; моли́ спасти́ся от бе́д пою́щим тя́.

Симео́на вели́каго, на столпе́ жи́вшаго, житию́ после́дуя, преподо́бне, те́мже того́, ели́ко мо́щно, именова́ние от жития́ стяжа́л еси́, Ни́ле пребога́те.

Посто́м и моли́твами те́ло твое́, о́тче Ни́ле, изнури́л еси́ и сего́ ра́ди сподо́бился еси́ ви́дети неизрече́нная блага́я, я́же святы́м угото́вана, с ни́миже, о́тче Ни́ле, о на́с моли́ся.

Богоро́дичен: Покро́в, и заступле́ние, и прибе́жище бу́ди ми́, Де́во, рабу́ Твоему́, исцели́ мя́ от безме́рных зо́л, воспева́ти, Пречи́стая: сла́ва Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Чи́сто житие́ твое́ от ю́ности потща́лся еси́, преподо́бне, сохрани́ти; те́мже, чистоту́ твою́ ви́дев, Пресвяты́й Ду́х в тя́ всели́ся.

Я́ко преоби́дев тле́нная, ве́чная, о́тче, сподо́бился еси́ прия́ти по нело́жному словеси́: проси́те и прии́мете. Те́мже, я́ко проси́л, сия́ по досто́инству прия́л еси́.

Ме́сто освяти́ся, на не́мже честны́я мо́щи твоя́ положи́шася, преподо́бне, и по мно́гим страна́м прославля́емо е́сть, я́ко в себе́ мо́щи твоя́ иму́щее.

Богоро́дичен: Не преста́й моля́щи, Его́же родила́ еси́, Богоневе́сто, я́ко Спа́са и Влады́ку, разреше́ние ми́ пода́ти скорбе́й и боле́зней облегче́ние, я́ко да прииму́ проще́ние, песносло́вя Тя́ во ве́ки.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Твое́ вели́кое житие́ и чистоту́, к си́м же безме́рное смире́ние прови́дев, Пресвяты́й Ду́х сла́вна тя́, о́тче, показа́; те́мже, от сего́ жития́ ко о́ному преше́д, получи́л еси́ с пра́ведными та́мо весе́лие.

Дне́сь наста́вши, свяще́нная па́мять твоя́, преподо́бне Ни́ле, весели́т ученики́ твоя́, воспева́ющия любо́вию по́двиги твоя́, и́же, честно́е твое́ успе́ние сла́вяще, торжеству́ют, и́хже моли́твами твои́ми, о́тче, соблюди́.

Разбо́йницы иногда́ приидо́ша тебе́ оскорби́ти, преподо́бне, но ты́, те́х лука́вство разуме́в, Преве́чнаго Христа́ Бо́га си́лою и Пречи́стыя Его́ Ма́тере по́мощию си́х не́мощны сотвори́л еси́, и́же, не могу́ще тебе́ проти́витися, стра́хом отбего́ша, побежде́ни па́че бы́вше, не́жели победи́ша.

Богоро́дичен: Твою́ по́мощь да́ждь ми́ и изба́ви мя́ от бе́д, и скорбе́й, и прегреше́ний мои́х, Я́же все́х ро́ждши Избавле́ние.

Конда́к, гла́с 8:

Оте́чества, преподо́бне, удали́вся, в пусты́ню всели́лся еси́, и, на о́стров Селиге́ра е́зера возше́д, жесто́ко житие́ показа́л еси́, и, мно́гих доброде́тельми удиви́в, дарова́ния чуде́с от Христа́ прия́л еси́. Помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Ни́ле, о́тче на́ш.

И́кос:

Возлюби́в, преподо́бне, Христо́вы боже́ственныя за́поведи и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние, прите́кл еси́ усе́рдно к Тому́ и бы́л еси́ свети́льник, просвеща́яй концы́ блиста́нием духо́вным. Те́м, припа́дая, молю́ тя: просвети́ ми о́чи серде́чныя воспе́ти твоя́ по́двиги, поще́ние, бде́ние, сле́зы, боле́зни, изнуре́ние те́ла блаже́нныя ра́ди бу́дущия жи́зни, ея́же ны́не наслажда́яся, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Источа́ет чудеса́ честна́я ра́ка твоя́, преподо́бне, преизоби́лующи благода́тию, ве́рою приходя́щим здра́вие да́рует, Христу́ от души́ вопию́щим: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Дре́вних о́нех и вели́ких отце́в, в посте́ просия́вших, житию́ подо́бяся, преподо́бне, в пусты́ню всели́лся еси́ и та́мо в поще́ниих мно́га ле́та пребы́л еси́, Ни́ле, о́тче на́ш.

Я́ко и́стиннаго и кро́ткаго Пастыренача́льника Христа́ незло́бивое овча́, о́тче Ни́ле, бы́л еси́. Те́мже незло́бив хотя́щим тебе́ озло́бити яви́лся еси́, Христу́ вопия́: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Обощре́ны боле́зни ра́нам мои́м от безме́рных мои́х прегреше́ний, Влады́чице, веду́т в сме́рть душе́вную и теле́сную, но исхи́ти, я́ко си́льна, вся́ких скорбе́й и неду́г.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Изде́тска, преподо́бне о́тче, потща́лся еси́ свою́ со́весть и се́рдце с душе́ю чи́сто Го́споду предста́вити. Те́м и Христо́с чудесы́, тебе́ прославля́ет, Тому́ вопию́ща: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ны́не пусты́ня весе́лием красу́ется, о́тче, иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, Ни́ле преподо́бне, ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще, о твое́й па́мяти ра́дующеся, Творцу́ вопию́т: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В пусты́ню, преподо́бне, иде́же селе́ние име́л еси́, прече́стен хра́м во сла́ву Богоявле́ния Госпо́дня воздви́гл еси́, в не́мже прославля́ется пречи́стое Того́ и́мя, и вси́ вопию́т: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Свети́льник Све́та Трисо́лнечнаго су́щи, заре́ю благоутро́бия Твоего́ тму́ отъими́ прегреше́ний мои́х, Богороди́тельнице, избавле́ние ну́ждных боле́зней подаю́щи, ве́рою превознося́щему пречи́стое Твое́ Рождество́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Бога́тство и пи́ща, похвала́ и ра́дость преподо́бным еси́, Христе́ Бо́же, Его́же возлюби́в, преподо́бный Ни́л вся́, я́же в ми́ре кра́сная, нивочто́же вмени́; те́мже наслажда́ется Твоея́ красоты́ во блаже́нном Све́те.

Страстьми́ коле́блющихся и бу́рею грехо́вною погружа́емых, я́ко дерзнове́ние име́яй ко Го́споду, всегда́ сохраня́й, благоче́стно тя́ воспева́ющих и прославля́ющих.

Облиста́в заре́ю, просия́л еси́ духо́вно и яви́лся еси́ вы́шнему ликостоя́нию све́тел; озари́ ми у́м, блаже́нне, Трисия́нным Све́том Божества́ и от страсте́й мя́ изба́ви моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Ты́ еси́ ве́рным похвала́, Безневе́стная, Ты́ заступле́ние и свяще́нное прибе́жище христиа́ном: к Сы́ну бо Своему́ и Бо́гу мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и от бе́д спаса́еши ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тя́ воспева́ющих и велича́ющих.

Свети́лен.

Посто́м тече́ние твое́ соверши́в, на небеса́ возше́л еси́ и Христу́ Бо́гу предстои́ши. Ни́ле, о́тче преподо́бне, за ны́ моли́ся, те́пле пою́щих тя́.

Богоро́дичен: Ра́дость неизрече́нную ро́ждши, Го́спода, ра́дости небе́сныя прича́стников все́х на́с сотвори́, Тебе́ почита́ющих, Пречи́стая, и от души́ вопию́щих Ти́: не забу́ди Твоя́ рабы́, Благослове́нная Мари́е.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ? и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Смири́лсѧ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ ра́ди, ѻ҆́тче ні́ле, и҆ крⷭ҇тъ взе́мъ, ѻ҆те́чества и҆ срѡ́дникъ бѣ́галъ є҆сѝ: ѿню́дꙋже въ пꙋсты́ню вше́дъ, и҆ въ не́й трꙋдолю́бнѡ подвиза́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне.

Ѿ ю҆́ности своеѧ̀, ѻ҆́тче ні́ле, ᲂу҆́мъ къ бг҃ꙋ впери́въ, и҆ тлѣ́нными нетлѣ̑ннаѧ, ꙗ҆́кѡ до́брый кꙋпе́цъ, и҆скꙋпи́лъ є҆сѝ: тѣ́мже, ны́нѣ соше́дшесѧ, па́мѧть твою̀ почита́емъ.

Хрⷭ҇то́вымъ раче́нїемъ, ѻ҆́тче ні́ле, па́че ѻ҆гнѧ̀ распала́емь, настоѧ̑щаѧ, ꙗ҆́кѡ ничто́же сꙋ́щи, презрѣ́лъ є҆сѝ: и҆ тогѡ̀ ра́ди въ поко́ище всели́сѧ, и҆дѣ́же пра́ведныхъ дꙋ́шы веселѧ́тсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Болѧ́ща и҆сцѣлѝ дꙋше́ю же и҆ тѣ́ломъ, влⷣчце, раба̀ твоего̀, бл҃же́ннагѡ ні́ла моле́нїемъ: тебе́ бо предста́тельницꙋ всѝ сꙋ́щїи въ печа́лѣхъ стѧжа́хомъ, ꙗ҆́кѡ ро́ждшꙋю спасе́нїе на́ше.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ, вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Сна̀ твои̑мъ ѻ҆чесє́мъ не да́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне ні́ле, ни вѣ́ждѡмъ дрема́нїѧ, до́ндеже сподо́билсѧ є҆сѝ пра́ведныхъ селе́нїѧ, ꙗ҆̀же ᲂу҆гото́ва бг҃ъ лю́бѧщымъ є҆го̀.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, ѻ҆́тче ні́ле, и҆ жесто́кимъ воздержа́нїемъ бг҃ꙋ на землѝ до́брѣ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ: и҆ сегѡ̀ ра́ди бы́въ стра́шенъ врагѡ́мъ и҆ сла́венъ человѣ́кѡмъ.

Ра́йскꙋю жи́знь, и҆ та́мѡ ст҃ы̑мъ весе́лїе, всегда̀ во ᲂу҆мѣ̀ свое́мъ помышлѧ́ѧ, прпⷣбне, тѣ́мже во слеза́хъ и҆ въ воздыха́нїи всю̀ жи́знь свою̀, ѻ҆́тче ні́ле, проше́лъ є҆сѝ: и҆ сегѡ̀ ра́ди по сме́рти ѿ хрⷭ҇та̀ чꙋдесы̀ просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆сточа́еши и҆сцѣле́нїемъ стрꙋи̑ болѧ́щымъ, дв҃о, всю́дꙋ: тѧ́ бо и҆сто́чникъ показа̀ и҆сцѣле́нїй, влⷣчце, и҆́же ми́лости гдⷭ҇ь, и҆зъ тебє̀ рожде́йсѧ па́че ᲂу҆ма̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Стра́стное покори́лъ є҆сѝ плотско́е мꙋдрова́нїе, и҆ хꙋ́ждшее порабо́тилъ є҆сѝ лꙋ́чшемꙋ, ѻ҆́тче ні́ле пресла́вне, сокрꙋши́лъ є҆сѝ бѣсѡ́вскїѧ кѡ́зни посто́мъ, и҆ возсїѧ́лъ є҆сѝ въ мі́рѣ, ꙗ҆́кѡ лꙋча̀ со́лнечнаѧ, сїѧ̑нїи твои́хъ добродѣ́телей: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ воспѣва́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Стѣна̀ непобѣди́маѧ на́мъ хрⷭ҇тїа́нѡмъ є҆сѝ, бцⷣе дв҃о, къ тебѣ̀ прибѣга́юще невреди́ми пребыва́емъ, и҆ па́ки согрѣша́юще, и҆́мамы тѧ̀ моли́твенницꙋ. тѣ́мъ благодарѧ́ще вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, бл҃года́тнаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Житїѐ своѐ, ѻ҆́тче ні́ле, чꙋ́дно на землѝ показа́лъ є҆сѝ, вели́ко поще́нїе и҆ смире́нїе: и҆ сегѡ̀ ра́ди на нб҃сѣ́хъ жи́знь вѣ́чнꙋю наслѣ́довалъ є҆сѝ, молѝ спасти́сѧ ѿ бѣ́дъ пою́щымъ тѧ̀.

Сѷмеѡ́на вели́кагѡ, на столпѣ̀ жи́вшагѡ, житїю̀ послѣ́дꙋѧ, прпⷣбне: тѣ́мже тогѡ̀, є҆ли́кѡ мо́щно, и҆менова́нїе ѿ житїѧ̀ стѧжа́лъ є҆сѝ, ні́ле пребога́те.

Посто́мъ и҆ моли́твами тѣ́ло твоѐ, ѻ҆́тче ні́ле, и҆знꙋри́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ ра́ди сподо́билсѧ є҆сѝ ви́дѣти неизречє́ннаѧ блага̑ѧ, ꙗ҆̀же ст҃ы̑мъ ᲂу҆готѡ́вана: съ ни́миже, ѻ҆́тче ні́ле, ѡ҆ на́съ моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Покро́въ и҆ застꙋпле́нїе и҆ прибѣ́жище бꙋ́ди мѝ, дв҃о, рабꙋ̀ твоемꙋ̀, и҆сцѣли́ мѧ ѿ безмѣ́рныхъ ѕѡ́лъ, воспѣва́ти, пречⷭ҇таѧ: сла́ва ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀, ми́ръ подава́ющаѧ.

Чи́сто житїѐ твоѐ ѿ ю҆́ности потща́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне, сохрани́ти: тѣ́мже, чистотꙋ̀ твою̀ ви́дѣвъ, прест҃ы́й дх҃ъ въ тѧ̀ всели́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ преѡби́дѣвъ тлѣ̑ннаѧ, вѣ̑чнаѧ, ѻ҆́тче, сподо́билсѧ є҆сѝ прїѧ́ти, по нело́жномꙋ словесѝ: проси́те, и҆ прїи́мете. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ проси́лъ, сїѧ̑ по досто́инствꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ.

Мѣ́сто ѡ҆свѧти́сѧ, на не́мже честны̑ѧ мо́щи твоѧ̑ положи́шасѧ, прпⷣбне, и҆ по мнѡ́гимъ страна́мъ прославлѧ́емо є҆́сть, ꙗ҆́кѡ въ себѣ̀ мо́щи твоѧ̑ и҆мꙋ́щее.

Бг҃оро́диченъ: Не преста́й молѧ́щи, є҆го́же родила̀ є҆сѝ, бг҃оневѣ́сто, ꙗ҆́кѡ сп҃са и҆ влⷣкꙋ, разрѣше́нїе мѝ пода́ти скорбе́й, и҆ болѣ́зней ѡ҆блегче́нїе: ꙗ҆́кѡ да прїимꙋ̀ проще́нїе, пѣсносло́вѧ тѧ̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Твоѐ вели́кое житїѐ и҆ чистотꙋ̀, къ си̑мъ же безмѣ́рное смире́нїе прови́дѣвъ прест҃ы́й дх҃ъ, сла́вна тѧ̀, ѻ҆́тче, показа̀: тѣ́мже, ѿ сегѡ̀ житїѧ̀ ко ѻ҆́номꙋ преше́дъ, полꙋчи́лъ є҆сѝ съ пра́ведными та́мѡ весе́лїе.

Дне́сь наста́вши свѧще́ннаѧ па́мѧть твоѧ̀, прпⷣбне ні́ле, весели́тъ ᲂу҆ченикѝ твоѧ̑, воспѣва́ющыѧ любо́вїю по́двиги твоѧ̑, и҆̀же, честно́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе сла́вѧще, торжествꙋ́ютъ, и҆̀хже моли́твами твои́ми, ѻ҆́тче, соблюдѝ.

Разбо́йницы и҆ногда̀ прїидо́ша тебѐ ѡ҆скорби́ти, прпⷣбне, но ты̀, тѣ́хъ лꙋка́вство разꙋмѣ́въ, превѣ́чнагѡ хрⷭ҇та̀ бг҃а си́лою, и҆ пречⷭ҇тыѧ є҆гѡ̀ мт҃ре по́мощїю, си́хъ не́мѡщны сотвори́лъ є҆сѝ, и҆̀же, не могꙋ́ще тебѣ̀ проти́витисѧ, стра́хомъ ѿбѣго́ша, побѣжде́ни па́че бы́вше, не́жели побѣди́ша.

Бг҃оро́диченъ: Твою̀ по́мощь да́ждь мѝ, и҆ и҆зба́ви мѧ̀ ѿ бѣ́дъ, и҆ скорбе́й, и҆ прегрѣше́нїй мои́хъ, ꙗ҆́же всѣ́хъ ро́ждши и҆збавле́нїе.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Ѻ҆те́чества, прпⷣбне, ᲂу҆дали́всѧ, въ пꙋсты́ню всели́лсѧ є҆сѝ, и҆ на ѻ҆́стровъ селиге́ра є҆́зера возше́дъ, жесто́ко житїѐ показа́лъ є҆сѝ, и҆ мно́гихъ добродѣ́тельми ᲂу҆диви́въ, дарова̑нїѧ чꙋде́съ ѿ хрⷭ҇та̀ прїѧ́лъ є҆сѝ. помина́й на́съ, чтꙋ́щихъ па́мѧть твою̀, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ні́ле, ѻ҆́тче на́шъ.

І҆́косъ:

Возлюби́въ, прпⷣбне, хрⷭ҇тѡ́вы бжⷭ҇твєнныѧ за́пѡвѣди, и҆ возненави́дѣвъ мі́ра сегѡ̀ наслажде́нїе, прите́клъ є҆сѝ ᲂу҆се́рднѡ къ томꙋ̀, и҆ бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ, просвѣща́ѧй концы̀ блиста́нїемъ дꙋхо́внымъ. тѣ́мъ, припа́даѧ, молю̀ тѧ̀: просвѣти́ ми ѻ҆́чи сердє́чныѧ, воспѣ́ти твоѧ̑ по́двиги, поще́нїе, бдѣ́нїе, сле́зы, болѣ̑зни, и҆знꙋре́нїе тѣ́ла, блаже́нныѧ ра́ди бꙋ́дꙋщїѧ жи́зни, є҆ѧ́же ны́нѣ наслажда́ѧсѧ, молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

И҆сточа́етъ чꙋдеса̀ честна́ѧ ра́ка твоѧ̀, прпⷣбне, преиз̾ѡби́лꙋющи благода́тїю, вѣ́рою приходѧ́щымъ здра́вїе да́рꙋетъ, хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ дꙋшѝ вопїю́щымъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Дре́внихъ ѻ҆́нѣхъ и҆ вели́кихъ ѻ҆тцє́въ, въ постѣ̀ просїѧ́вшихъ, житїю̀ подо́бѧсѧ, прпⷣбне, въ пꙋсты́ню всели́лсѧ є҆сѝ, и҆ та́мѡ въ поще́нїихъ мнѡ́га лѣ̑та пребы́лъ є҆сѝ, ні́ле, ѻ҆́тче на́шъ.

Ꙗ҆́кѡ и҆́стиннагѡ и҆ кро́ткагѡ пастыренача́льника хрⷭ҇та̀ неѕло́бивое ѻ҆вча̀, ѻ҆́тче ні́ле, бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже неѕло́бивъ хотѧ́щымъ тебѐ ѡ҆ѕло́бити ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бощрє́ны болѣ̑зни ра́намъ мои̑мъ ѿ безмѣ́рныхъ мои́хъ прегрѣше́нїй, влⷣчце, ведꙋ́тъ въ сме́рть дꙋше́внꙋю и҆ тѣле́снꙋю: но и҆схи́ти, ꙗ҆́кѡ си́льна, всѧ́кихъ скорбе́й и҆ недꙋ̑гъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆здѣ́тска, прпⷣбне ѻ҆́тче, потща́лсѧ є҆сѝ свою̀ со́вѣсть и҆ се́рдце съ дꙋше́ю чи́сто гдⷭ҇ꙋ предста́вити. тѣ́мъ и҆ хрⷭ҇то́съ чꙋдесы̀ тебѐ прославлѧ́етъ, томꙋ̀ вопїю́ща: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ны́нѣ пꙋсты́нѧ весе́лїемъ красꙋ́етсѧ, ѻ҆́тче, и҆мꙋ́щи мо́щи твоѧ̑ въ себѣ̀, ні́ле прпⷣбне: ᲂу҆ченицы́ же твоѝ, твоемꙋ̀ житїю̀ ревнꙋ́юще, ѡ҆ твое́й па́мѧти ра́дꙋющесѧ, творцꙋ̀ вопїю́тъ: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Въ пꙋсты́ню, прпⷣбне, и҆дѣ́же селе́нїе и҆мѣ́лъ є҆сѝ, прече́стенъ хра́мъ во сла́вꙋ бг҃оѧвле́нїѧ гдⷭ҇нѧ воздви́глъ є҆сѝ, въ не́мже прославлѧ́етсѧ пречⷭ҇тое тогѡ̀ и҆́мѧ, и҆ всѝ вопїю́тъ: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́сте є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Свѣти́льникъ свѣ́та трисо́лнечнагѡ сꙋ́щи, заре́ю бл҃гоꙋтро́бїѧ твоегѡ̀, тмꙋ̀ ѿимѝ прегрѣше́нїй мои́хъ, бг҃ороди́тельнице, и҆збавле́нїе нꙋ́ждныхъ болѣ́зней подаю́щи, вѣ́рою превозносѧ́щемꙋ пречⷭ҇тое твоѐ ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Бога́тство и҆ пи́ща, похвала̀ и҆ ра́дость прпⷣбнымъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е, є҆го́же возлюби́въ прпⷣбный ні́лъ, всѧ̑, ꙗ҆̀же въ мі́рѣ кра̑снаѧ, нивочто́же вмѣнѝ: тѣ́мже наслажда́етсѧ твоеѧ̀ красоты̀ во бл҃же́нномъ свѣ́тѣ.

Страстьмѝ коле́блющихсѧ, и҆ бꙋ́рею грѣхо́вною погрꙋжа́емыхъ, ꙗ҆́кѡ дерзнове́нїе и҆мѣ́ѧй ко гдⷭ҇ꙋ, всегда̀ сохранѧ́й благоче́стнѡ тѧ̀ воспѣва́ющихъ и҆ прославлѧ́ющихъ.

Ѡ҆блиста́въ заре́ю, просїѧ́лъ є҆сѝ дꙋхо́внѡ, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ вы́шнемꙋ ликостоѧ́нїю свѣ́телъ: ѡ҆зари́ ми ᲂу҆́мъ, бл҃же́нне, трисїѧ́ннымъ свѣ́томъ бж҃ества̀, и҆ ѿ страсте́й мѧ̀ и҆зба́ви моли́твами твои́ми.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆сѝ вѣ̑рнымъ похвала̀, безневѣ́стнаѧ, ты̀ застꙋпле́нїе и҆ свѧще́нное прибѣ́жище хрⷭ҇тїа́нѡмъ: къ сн҃ꙋ бо своемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ мольбы̑ но́сиши, всенепоро́чнаѧ, и҆ ѿ бѣ́дъ спаса́еши, вѣ́рою и҆ любо́вїю бцⷣꙋ чⷭ҇тꙋю тѧ̀ воспѣва́ющихъ и҆ велича́ющихъ.

Свѣти́ленъ.

Посто́мъ тече́нїе твоѐ соверши́въ, на нб҃са̀ возше́лъ є҆сѝ, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ предстои́ши: ні́ле ѻ҆́тче прпⷣбне, за ны̀ моли́сѧ, те́плѣ пою́щихъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дость неизрече́ннꙋю ро́ждши гдⷭ҇а, ра́дости нбⷭ҇ныѧ прича́стникѡвъ всѣ́хъ на́съ сотворѝ, тебѐ почита́ющихъ, пречⷭ҇таѧ, и҆ ѿ дꙋшѝ вопїю́щихъ тѝ: не забꙋ́ди твоѧ̑ рабы̑, бл҃гослове́ннаѧ мр҃і́е.

Краткое житие преподобного Нила Столобенского

Пре­по­доб­ный Нил Сто­ло­бен­ский ро­дил­ся в се­мье кре­стья­ни­на в не­боль­шом се­ле­нии Нов­го­род­ской епар­хии. В 1505 го­ду он при­нял по­стриг в оби­те­ли пре­по­доб­но­го Сав­вы Кры­пец­ко­го близ Пско­ва. По­сле 10 лет по­движ­ни­че­ской жиз­ни в ки­но­вии уда­лил­ся на ре­ку Се­рем­лю, в сто­ро­ну го­ро­да Осташ­ко­ва, где 13 лет вел стро­гую ас­ке­ти­че­скую жизнь в не­пре­рыв­ной бра­ни с коз­ня­ми диа­во­ла, ко­то­рые вы­ра­жа­лись в яв­ле­ни­ях при­зра­ков – га­дов и ди­ких зве­рей. Мно­гие жи­те­ли из окрест­ных мест ста­ли при­хо­дить к пре­по­доб­но­му за на­став­ле­ни­я­ми, но он стал этим тя­го­тить­ся и мо­лить Бо­га ука­зать ему ме­сто для по­дви­га без­мол­вия. Од­на­жды по­сле дол­гой мо­лит­вы он услы­шал го­лос: "Нил! Иди на озе­ро Се­ли­гер. Там на ост­ро­ве Сто­ло­бен­ском ты мо­жешь спа­стись!" От при­хо­див­ших к не­му лю­дей пре­по­доб­ный Нил узнал, где на­хо­дит­ся озе­ро и, при­дя ту­да, был по­ра­жен его кра­со­той.

В се­ре­ди­не озе­ра – по­кры­тый гу­стым ле­сом ост­ров; на нем пре­по­доб­ный на­шел не­боль­шую го­ру и вы­ко­пал пе­ще­ру, а спу­стя не­ко­то­рое вре­мя по­стро­ил хи­жи­ну, в ко­то­рой и про­жил 26 лет. По­дви­ги стро­го­го пост­ни­че­ства и без­мол­вия со­про­вож­дал еще и дру­гим, осо­бен­ным по­дви­гом – ни­ко­гда не ло­жил­ся спать, а поз­во­лял се­бе лишь лег­кую дре­мо­ту, опи­ра­ясь на крю­ки, вде­лан­ные в сте­ну кел­лии.

Бо­го­угод­ная жизнь пре­по­доб­но­го мно­го раз воз­буж­да­ла за­висть вра­га, ко­то­рая про­яв­ля­лась че­рез зло­бу мест­ных жи­те­лей. Од­на­жды кто-то под­жег лес на ост­ро­ве, где сто­я­ла хи­жи­на пре­по­доб­но­го, но пла­мя, дой­дя до го­ры, чу­дес­ным об­ра­зом угас­ло. В дру­гой раз в хи­жи­ну во­рва­лись гра­би­те­ли. Пре­по­доб­ный ска­зал им: "Все мое со­кро­ви­ще в уг­лу ке­ллии". Там сто­я­ла ико­на Бо­го­ма­те­ри. Раз­бой­ни­ки ста­ли ис­кать день­ги и ослеп­ли. То­гда в сле­зах рас­ка­я­ния ста­ли они мо­лить свя­то­го о про­ще­нии.

Из­вест­ны и мно­гие дру­гие чу­де­са, со­вер­шен­ные пре­по­доб­ным. Он без­молв­но от­ка­зы­вал­ся от при­но­ше­ний, ес­ли со­весть у при­хо­див­ших к не­му бы­ла не­чи­ста или они на­хо­ди­лись в не­чи­сто­те те­лес­ной.

В пред­чув­ствии кон­чи­ны пре­по­доб­ный Нил при­го­то­вил се­бе гроб. А к са­мо­му вре­ме­ни пре­став­ле­ния при­был на ост­ров игу­мен од­но­го из близ­ле­жав­ших мо­на­сты­рей и при­об­щил его Свя­тых Тайн. По ухо­де игу­ме­на пре­по­доб­ный Нил в по­след­ний раз со­вер­шил мо­лит­ву, ока­дил свя­тые ико­ны и кел­лию и пре­дал Гос­по­ду бес­смерт­ную свою ду­шу 7 де­каб­ря 1554 го­да. Про­слав­ле­ние его свя­тых мо­щей (ны­не по­чи­ва­ю­щих в Зна­мен­ском хра­ме г. Осташ­ко­ва) со­вер­ши­лось в 1667 го­ду с уста­нов­ле­ни­ем празд­но­ва­ния 27 мая и в день пре­став­ле­ния.

Пре­по­доб­ный Нил Сто­ло­бен­ский пре­ста­вил­ся 7 де­каб­ря 1554 го­да.

Мно­го лет спу­стя на ост­ров озе­ра Се­ли­гер, где под­ви­зал­ся свя­той по­движ­ник, при­шел иеро­мо­нах Гер­ман и вслед за ним хол­мо­го­рец, стран­ник Бо­рис. Вме­сте они по­се­ли­лись на ост­ро­ве и по­стро­и­ли храм в честь Бо­го­яв­ле­ния с при­де­лом во имя свя­то­го бла­жен­но­го Ва­си­лия, Мос­ков­ско­го чу­до­твор­ца. Со вре­ме­нем на ме­сте по­дви­гов пре­по­доб­но­го Ни­ла воз­ник­ла оби­тель, на­зван­ная его име­нем. Ино­ка­ми Ор­ши­на мо­на­сты­ря бы­ла на­пи­са­на ико­на пре­по­доб­но­го Ни­ла, на ме­сте по­гре­бе­ния свя­то­го ста­ли со­вер­шать­ся чу­дес­ные ис­це­ле­ния боль­ных. Впо­след­ствии жив­ший в оби­те­ли свя­ти­тель Нек­та­рий, ар­хи­епи­скоп Си­бир­ский и То­боль­ский, ре­шил по­стро­ить ка­мен­ный храм вме­сто преж­не­го, де­ре­вян­но­го. Во вре­мя за­клад­ки фун­да­мен­та зем­ля осы­па­лась и от­кры­лись не­тлен­ные мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла. Об­ре­те­ние мо­щей про­изо­шло 27 мая 1667 го­да, од­но­вре­мен­но бы­ло уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние пре­по­доб­но­му в честь это­го со­бы­тия.

Полное житие преподобного Нила Столобенского

Пре­по­доб­ный Нил Сто­ло­бен­ский ро­дил­ся во вто­рой по­ло­ви­не XV ве­ка в од­ном из се­ле­ний Де­рев­ской Пя­ти­ны Жа­бен­ско­го по­го­ста в Нов­го­род­ской зем­ле (в не­ко­то­рых текстах жи­тия пре­по­доб­но­го его ро­ди­ной на­зы­ва­ет­ся са­мое се­ле­ние Жаб­на – центр по­го­ста или во­ло­сти). Бла­го­че­сти­вые ро­ди­те­ли вос­пи­та­ли его в стра­хе Бо­жи­ем, в люб­ви к мо­лит­ве и чте­нию ду­ше­по­лез­ных книг. По­сле их кон­чи­ны око­ло 1505 го­да пре­по­доб­ный при­нял мо­на­ше­ский по­стриг с име­нем в честь пре­по­доб­но­го Ни­ла Си­най­ско­го (V; па­мять 12 но­яб­ря) в оби­те­ли пре­по­доб­но­го Сав­вы Кры­пец­ко­го († 1495; па­мять 28 ав­гу­ста). По­сле при­ня­тия ино­че­ства свя­той Нил му­же­ствен­но во­ору­жил­ся про­тив внут­рен­них стра­стей диа­во­ла. С усер­ди­ем ис­пол­няя все воз­ло­жен­ные на не­го по­слу­ша­ния, он бес­пре­ко­слов­но по­ви­но­вал­ся игу­ме­ну. Во всех по­ступ­ках пре­по­доб­ный Нил про­яв­лял сми­ре­ние, кро­тость и не­зло­бие. Укро­тив стра­сти, сми­рив плоть по­стом и бде­ни­ем и омыв ду­шу сле­за­ми, он сде­лал­ся из­бран­ным со­су­дом Свя­то­го Ду­ха.

Что­бы из­бе­жать мир­ской сла­вы, пре­по­доб­ный Нил в 1515 го­ду ис­про­сил бла­го­сло­ве­ние на­сто­я­те­ля и по­ки­нул Кры­пец­кий мо­на­стырь для пу­стын­но­жи­тель­ства. По­ла­га­ясь на ука­за­ние Бо­жие, пре­по­доб­ный про­шел мно­го не­оби­та­е­мых мест и на­ко­нец, при­дя в Ржев­скую зем­лю, из­брал пу­стын­ное ле­си­стое ме­сто близ ре­ки Се­рем­хи (или Че­рем­хи). По­ста­вив не­боль­шую ке­лью, свя­той пре­дал­ся по­дви­гам не­пре­стан­ной мо­лит­вы и воз­дер­жа­ния. Пи­щей слу­жи­ли же­лу­ди и дру­гие пло­ды ле­са. Бе­сы, что­бы устра­шить свя­то­го и про­гнать его из пу­сты­ни, яв­ля­лись ему в ви­де сви­ре­пых зве­рей и га­дов. Они с прон­зи­тель­ным сви­стом и ши­пе­ни­ем устрем­ля­лись на не­го, но свя­той по­движ­ник от­го­нял их мо­лит­вой и крест­ным зна­ме­ни­ем. Не имея воз­мож­но­сти из­гнать пре­по­доб­но­го из пу­сты­ни, бе­сы на­уча­ли злых лю­дей при­чи­нять ему вред. Од­на­жды к свя­то­му от­шель­ни­ку при­шли раз­бой­ни­ки, ду­мая най­ти у не­го ка­кие-ли­бо со­кро­ви­ща. Узнав об их при­хо­де, пре­по­доб­ный Нил со­тво­рил мо­лит­ву и вы­шел им на­встре­чу с ико­ной Бо­жи­ей Ма­те­ри в ру­ках. Раз­бой­ни­кам по­ка­за­лось, что с пре­по­доб­ным идет мно­же­ство во­ору­жен­ных лю­дей. Они ис­пу­га­лись и ста­ли про­сить у свя­то­го про­ще­ния. Свя­той Нил с лю­бо­вью при­нял их по­ка­я­ние и от­пу­стил с ми­ром.

Че­рез 13 лет, по устро­е­нию Про­мыс­ла Бо­жия, имя пре­по­доб­но­го Ни­ла ста­ло из­вест­но во мно­гих окрест­ных се­ле­ни­ях. Мно­гие ста­ли при­хо­дить к не­му за бла­го­сло­ве­ни­ем, на­став­ле­ни­я­ми и со­ве­та­ми. По­движ­ни­че­ская жизнь свя­то­го от­шель­ни­ка вы­зва­ла мир­скую хва­лу, и это край­не огор­ча­ло сми­рен­но­го ино­ка. В ноч­ных мо­лит­вах он со сле­за­ми про­сил Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу на­ста­вить его на путь уеди­нен­ных по­дви­гов.

Од­на­жды в тон­ком сне пре­по­доб­ный услы­шал по­ве­ле­ние ид­ти на ост­ров Сто­лоб­ный, рас­по­ло­жен­ный на озе­ре Се­ли­гер. Пе­ре­се­ле­ние пре­по­доб­но­го Ни­ла на этот пу­стын­ный ост­ров про­изо­шло в 1528 го­ду. Первую зи­му свя­той про­жил в вы­ко­пан­ной им в го­ре пе­ще­ре, а за­тем по­стро­ил не­боль­шую де­ре­вян­ную ке­лью и ча­сов­ню. Враг ро­да че­ло­ве­че­ско­го по­пы­тал­ся из­гнать свя­то­го и из это­го ме­ста, яв­ля­ясь ему и угро­жая бе­да­ми. Он на­учил и окрест­ных по­се­лян вре­дить по­движ­ни­ку. Ни­ко­му ра­нее не нуж­ный ост­ров вдруг стал не­об­хо­дим жи­те­лям со­сед­них с ним се­ле­ний, и они ре­ши­ли вы­ру­бить на нем лес и рас­па­хать паш­ню. Сруб­лен­ный же лес по­до­жгли, на­де­ясь, что вме­сте с ним сго­рит и ке­ллия свя­то­го. Но ко­гда огонь бу­ше­вал по ост­ро­ву и при­бли­зил­ся к жи­ли­щу пре­по­доб­но­го Ни­ла, по мо­лит­ве свя­то­го пла­мя по­гас­ло. Как и в Се­рем­ской пу­сты­ни, на пре­по­доб­но­го Ни­ла на­па­ли раз­бой­ни­ки, тре­буя со­кро­вищ. Свя­той ска­зал им, что его со­кро­ви­ще на­хо­дит­ся в уг­лу ке­ллии – там сто­я­ла ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри. Бро­сив­шись ту­да, раз­бой­ни­ки ослеп­ли. Рас­ка­яв­шись в злых за­мыс­лах, они по мо­лит­ве свя­то­го про­зре­ли.

По­сле про­дол­жи­тель­ной и уси­лен­ной борь­бы со стра­стя­ми и диа­во­лом пре­по­доб­ный Нил удо­сто­ил­ся от Гос­по­да да­ра ду­хов­но­го про­зре­ния и рас­суж­де­ния. Бла­го­да­ря на­став­ле­ни­ям пре­по­доб­но­го мно­гие лю­ди ис­прав­ля­ли свою жизнь, по его мо­лит­вам они по­лу­ча­ли по­мощь от Бо­га и уте­ше­ние. По мо­лит­вам свя­то­го укро­ща­лись вол­ны на Се­ли­ге­ре и за­стиг­ну­тые бу­рей ры­ба­ки спа­са­лись от смер­ти. 27 лет про­жил пре­по­доб­ный Нил на Сто­лоб­ном, с ве­ли­ким тер­пе­ни­ем пе­ре­но­ся вся­кие на­па­сти, скор­би и ли­ше­ния. Осо­бым по­дви­гом свя­то­го Ни­ла бы­ло то, что он не ло­жил­ся для сна, но спал си­дя, опе­рев­шись на два боль­ших де­ре­вян­ных крю­ка, вби­тых в сте­ну ке­ллии. За не­сколь­ко лет до кон­чи­ны пре­по­доб­ный Нил вы­ко­пал в ча­сов­не мо­ги­лу и по­ста­вил в ней гроб, к ко­то­ро­му при­хо­дил каж­дый день и опла­ки­вал свои гре­хи.

Пре­по­доб­но­му Ни­лу бы­ло от­кры­то вре­мя его кон­чи­ны – 7 де­каб­ря 1554 го­да. Не­за­дол­го пред тем свя­то­го по­се­тил его ду­хов­ник – игу­мен Ра­ков­ско­го Ни­ко­ла­ев­ско­го мо­на­сты­ря Сер­гий и при­ча­стил пре­по­доб­но­го Ни­ла Свя­тых Хри­сто­вых Тайн. Пре­по­доб­ный пред­ска­зал воз­ник­но­ве­ние ино­че­ской оби­те­ли на ме­сте сво­их по­дви­гов. Пе­ред бла­жен­ной кон­чи­ной он ока­дил ке­ллию, а за­тем мир­но по­чил си­дя, опе­рев­шись на де­ре­вян­ные крю­ки. Ко­гда при­шли бра­тия Рож­ков­ской оби­те­ли, то в ке­ллии свя­то­го по­чув­ство­ва­ли бла­го­уха­ние, а лик по­чив­ше­го си­ял не­обык­но­вен­ным све­том. Его по­греб­ли в при­го­тов­лен­ном им гро­бе.

По­сле кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Ни­ла на ост­ров Сто­лоб­ный при­хо­ди­ли ино­ки из раз­ных мо­на­сты­рей, стран­ство­вав­шие по свя­тым ме­стам, и жи­ли в его ке­ллии не­ко­то­рое вре­мя. Игу­ме­ном Ан­то­ни­ем и ино­ком Гер­ма­ном над мо­ги­лой пре­по­доб­но­го бы­ла устро­е­на гроб­ни­ца, у ко­то­рой еще до ос­но­ва­ния оби­те­ли со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния бо­ля­щих. Око­ло 1590 го­да инок Гер­ман по­се­лил­ся на ост­ро­ве, где в то вре­мя жил стран­ник Бо­рис Хол­мо­го­рец. По бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Нов­го­род­ско­го Алек­сандра (1576–1591) они по­стро­и­ли де­ре­вян­ный храм в честь Бо­го­яв­ле­ния с при­де­лом во имя бла­жен­но­го Ва­си­лия, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го, Мос­ков­ско­го чу­до­твор­ца († 1557; па­мять 2 ав­гу­ста).

Вско­ре воз­ник­ла оби­тель с об­ще­жи­тель­ным уста­вом, по­лу­чив­шая на­зва­ние Ни­ло­вой пу­сты­ни. Пер­вым на­сто­я­те­лем ее был иеро­мо­нах Гер­ман.

В 1595 го­ду мо­на­хи-ико­но­пис­цы Твер­ско­го Ор­ши­на Воз­не­сен­ско­го мо­на­сты­ря Иов и Ни­фонт на­пи­са­ли об­раз пре­по­доб­но­го Ни­ла, ко­то­рый был воз­ло­жен на гроб­ни­цу пре­по­доб­но­го. В 1598–1600 го­дах Фи­ло­фей Пи­ро­гов, инок Геф­си­ман­ско­го ски­та Тро­и­це-Сер­ги­е­во­го мо­на­сты­ря, со­ста­вил сти­хи­ры и ка­нон свя­то­му и на­пи­сал его жи­тие.

В 1665 го­ду в мо­на­сты­ре про­изо­шел по­жар, сго­ре­ли все де­ре­вян­ные стро­е­ния, в том чис­ле и храм. Для со­вер­ше­ния бо­го­слу­же­ний бы­ла по­стро­е­на вре­мен­ная де­ре­вян­ная цер­ковь, а 27 мая 1667 го­да над гроб­ни­цей пре­по­доб­но­го Ни­ла был за­ло­жен но­вый ка­мен­ный храм. Во вре­мя ко­па­ния рвов для хра­ма зем­ля осы­па­лась, об­на­жив гроб; та­ким об­ра­зом бы­ли об­ре­те­ны не­тлен­ные и бла­го­ухан­ные мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла. По бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Нов­го­род­ско­го Пи­ти­ри­ма (на Нов­го­род­ской ка­фед­ре с 1664 по 1672, за­тем – пат­ри­арх Все­рос­сий­ский; † 1673) в этот день бы­ло уста­нов­ле­но еже­год­ное празд­но­ва­ние об­ре­те­ния свя­тых мо­щей пре­по­доб­но­го Ни­ла. Чу­до­твор­ные мо­щи его бы­ли пе­ре­ло­же­ны в но­вую гроб­ни­цу и по­став­ле­ны в де­ре­вян­ном По­кров­ском хра­ме. 30 ок­тяб­ря 1669 го­да в но­вом ка­мен­ном хра­ме бы­ли освя­ще­ны при­де­лы во имя свя­то­го апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва и бла­жен­но­го Ва­си­лия, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го. Свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла по­ста­ви­ли в пер­вом при­де­ле, а 9 ап­ре­ля 1671 го­да пе­ре­нес­ли их в глав­ный Бо­го­яв­лен­ский храм (по­сле его освя­ще­ния). С 17 мая 1756 го­да еже­год­но ста­ло со­вер­шать­ся тор­же­ствен­ное об­не­се­ние свя­тых мо­щей во­круг мо­на­сты­ря, позд­нее – крест­ный ход из го­ро­да Осташ­ко­ва. Со­хра­ни­лось опи­са­ние мно­го­чис­лен­ных ис­це­ле­ний, со­вер­шив­ших­ся у гроб­ни­цы пре­по­доб­но­го Ни­ла по его свя­тым мо­лит­вам. Ны­не свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла по­чи­ва­ют в Зна­мен­ском хра­ме в го­ро­де Осташ­ко­ве Твер­ской епар­хии.


См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го Ни­ла Сто­ло­бен­ско­го, Нов­го­род­ско­го чу­до­твор­ца" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.