Канон святому преподобному Тихону Медынскому, Калужскому чудотворцу

Припев: Преподо́бне о́тче Ти́хоне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 июня (16 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Всего́ себе́ Вседержи́телю Бо́гу возложи́в, Богому́дре, к Тому́ жела́нием и любо́вию у́м тво́й впери́л еси́, да, со Христо́м пребыва́я, жи́знь ве́чную насле́дуеши.

Упова́нием на Бо́га Всеблага́го укрепля́емь, преблаже́нне Ти́хоне, к бу́дущим благи́м простира́лся еси́ посто́м и моли́твами.

Ди́вно житие́ твое́, всеблаже́нне, ку́пно же и смире́ние, е́же от ю́ности стяжа́л еси́, сего́ ра́ди от всего́ ми́ра отлучи́в себе́, бы́л еси́ мона́х благоиску́сен, цветя́ в доброде́телех.

Богоро́дичен: Вопло́щшееся из пречи́стых ложе́сн Твои́х, Де́во Всечи́стая, Бо́жие Сло́во, все́м изъясни́ ве́лию Боже́ственную любо́вь: челове́ческое бо естество́ ли́ку А́нгельскому совокупи́ и в Небе́сная возведе́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Вели́ко к Бо́гу дерзнове́ние стяжа́л еси́, преподо́бне Ти́хоне, посто́м и моли́твами, Его́же ми́лостива бы́ти к на́м испроси́.

Вре́менных и до́льних возгнуша́вся, высо́кая, при́сно пребыва́ющая, возлюби́л еси́, Боже́ственным раче́нием распаля́я боголюби́вую твою́ ду́шу, и, сотвори́в Всевы́шняго во́лю, восприя́л еси́ блага́я Небе́сная.

Жела́я, преподо́бне, насыща́тися при́сно пребыва́ющия сла́дости, бы́лии самора́сленными в пусты́ни пита́лся еси́ и та́ко по́двиг жития́ твоего́ соверша́л еси́, ны́не же наслажда́ешися присносу́щных бла́г.

Богоро́дичен: Твою́ по́мощь пода́ждь ми́, рабу́ Твоему́, Де́во Влады́чице, вразуми́ и руково́дствуй мя́ на пути́ спасе́ния, изба́ви мя́ бе́д и скорбе́й, я́ко ро́ждшая все́х Избавле́ние.

Седа́лен, гла́с 4:

Многомяте́жие ми́ра и непостоя́нную суету́, я́ко пра́х, вмени́в и стяжа́в жи́знь а́нгельску, Бо́гу угоди́л еси́; те́мже и на́с от тлетво́рных страсте́й изба́ви, мо́лимся, твою́ па́мять при́сно в пе́снех почита́ющих, блаже́нне Ти́хоне, о́тче на́ш.

Богоро́дичен: Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́, красне́йший гро́зд прозябла́ еси́, источа́ющ на́м вино́ спасе́ния, все́х веселя́щее ду́ши же и телеса́. Те́мже я́ко вину́ Тя́ до́брых блажа́ще, при́сно со А́нгелом вопие́м Ти́: ра́дуйся, Благода́тная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Пото́ки сле́зными пусты́ню напои́л еси́, блаже́нне, се́мя трудо́в твои́х се́я в не́й, те́мже и стори́чный пло́д ра́достне пожа́л еси́, вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Помина́я, преподо́бне Ти́хоне, после́дний де́нь жи́зни сея́, на вся́к ча́с гото́вился еси́ ко исхожде́нию, благи́ми де́лы украша́я ду́шу твою́, ожида́я прише́ствия Влады́ки твоего́.

Моля́ся не преста́й, о́тче на́ш Ти́хоне, о все́х, чту́щих па́мять твою́, прося́ избавле́ния от злы́х обстоя́ний и скорбе́й вся́ческих, да тя́ вси́, я́ко отца́ чадолюби́ва, непреста́нно воспева́ем.

Богоро́дичен: Я́ко Богоизбра́нну Отрокови́цу, произше́дшую из чре́сл ца́рских, Ца́рь все́х, Христо́с Госпо́дь возлюби́в и вы́шшу Херуви́м и Серафи́м показа́в, ве́сь, Богоро́дице, всели́ся в Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Я́ко дре́во благора́сленно при вода́х, насажде́н бы́в, о́тче преподо́бне Ти́хоне, ве́тви доброде́телей мно́ги израсти́л еси́, под се́нь твою́ вся́ прие́мля, хотя́щия спасе́ния.

Моли́твенник те́пл в жи́зни се́й бы́л еси́, блаже́нне о́тче на́ш Ти́хоне, хода́тайствы твои́ми здра́вие все́м подава́я неоску́дное, те́м и ны́не па́че в моли́тву предлага́ем тя́, прося́ще тобо́ю прия́ти ми́лости и грехо́в оставле́ние.

Ца́рство Небе́сное стяжа́л еси́ произво́льною нището́ю, отону́дуже источа́еши оби́льно дарова́ния духо́вных исцеле́ний все́м, ве́рно почита́ющим пречестну́ю твою́ па́мять, преподо́бне о́тче на́ш Ти́хоне.

Богоро́дичен: Возсия́ из Тебе́ мы́сленное Со́лнце и све́тлыя лучи́ Своего́ Божества́ простре́, Богоро́дице Влады́чице, те́м Тя́ вси́ непреста́нными пе́нии велича́ем.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Мо́щи твоя́, преподо́бне, мно́гая исцеле́ния источа́ют ве́рою приходя́щим, о́тче на́ш Ти́хоне.

Непреста́нными твои́ми к Бо́гу, о́тче на́ш Ти́хоне, моли́твами Небе́сных селе́ний дости́гл еси́, иде́же е́сть Све́т неизрече́нный и наслажде́ние преподо́бных, с ни́ми же предстои́ши все́х Бо́гу, о́тче Ти́хоне.

Но́щь тебе́, я́ко де́нь, блаже́нне, вменя́шеся: не да́л бо еси́ поко́я телеси́ твоему́, ни сна́ очесе́м, ни ве́ждом дрема́ния, до́ндеже дости́гл еси́ поко́я Небе́снаго.

Богоро́дичен: Расто́ргни мои́х прегреше́ний рукописа́ние и да́руй ми́ разреше́ние от одержа́вших мя́ печа́лей и страсте́й Твои́ми моли́твами, Влады́чице.

Конда́к, гла́с 8:

Оте́чества удали́вся, преподо́бне, в пусты́ню всели́лся еси́, иде́же жесто́кое житие́ твое́ показа́л еси́ и, мно́гих доброде́тельми удиви́в, дарова́ние чуде́с от Христа́ прия́л еси́. Те́мже помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Ти́хоне, о́тче на́ш.

И́кос:

Возлюби́в, преподо́бне о́тче на́ш Ти́хоне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние, оста́вив оте́чество, прите́кл еси́ усе́рдно в пусты́ню и бы́л еси́ в не́й свети́льник, просвеща́яй зде́шния страны́ блиста́нием духо́вным. Те́мже со тща́нием приходя́ще к тебе́, зове́м: ра́дуйся, преподо́бне Ти́хоне, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Му́жески в пусты́ни подвиза́лся еси́ и, зарю́ духо́вную восприе́м, взя́лся еси́ к высоте́ Небе́сней, преподо́бне о́тче Ти́хоне, иде́же и ны́не со А́нгелы прославля́ешися.

Молча́нием в пусты́ни язы́к тво́й обузда́л еси́ и немяте́жным житие́м во пло́ти а́нгельски, о́тче на́ш Ти́хоне, пожи́л еси́.

Вои́стинну благи́я жи́зни сподо́бился еси́, преподо́бне о́тче Ти́хоне, чистото́ю и поще́нием сию́ обре́т, и ны́не со Безпло́тными чи́ны Бо́гу предстои́ши.

Богоро́дичен: Разуме́ти рождества́ Твоего́, Чи́стая, неизглаго́ланную глубину́ недоуме́ет у́м челове́ч: Бо́г бо, истощи́в Себе́ за милосе́рдие, воплоще́нием Свои́м всего́ мя́ обнови́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Сле́зными пото́ки, преподо́бне о́тче на́ш Ти́хоне, зе́млю се́рдца твоего́ напои́л еси́ и, предстоя́ в моли́твах, непоколеби́м, Творца́ все́х славосло́вил еси́.

Бо́дренными твои́ми бде́нии, блаже́нне Ти́хоне, и ча́стыми воздыха́нии благода́ть Ду́ха Свята́го возрасте́ в тебе́, о́тче, и сла́вна тя́ показа́.

Поще́ния страда́ньми и до́блестными по́двиги твои́ми, преблаже́нне о́тче Ти́хоне, кла́сы Боже́ственныя возрасти́л еси́, и́миже пита́еши благоче́стно почита́ющия па́мять твою́.

Богоро́дичен: Всеблага́я Влады́чице, Преблага́го Бо́га пло́тию ро́ждшая, озло́бленное страстьми́ мое́ се́рдце очи́сти, да ве́рою и любо́вию сла́влю Тя́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Пучи́ною сле́з твои́х, преподо́бне о́тче Ти́хоне, злонача́льнаго зми́я потопи́л еси́ и я́ко победоно́сец изря́ден к Небе́сным возше́л еси́, иде́же непреста́нно со А́нгельскими ли́ки сла́виши все́х Бо́га.

Житие́ незло́биво име́л еси́, преподо́бне о́тче Ти́хоне, и укра́шено по́ты страда́ния, прехва́льне, того́ ра́ди Боже́ственныя ра́дости испо́лнися ду́х тво́й.

Хва́лится тобо́ю, преподо́бне о́тче на́ш Ти́хоне, гра́д тво́й Калу́га, я́ко венце́м ца́рским обложи́вся, име́я мо́щи твоя́ в преде́лех свои́х, я́ко добра́ стра́жа от Го́спода.

Богоро́дичен: Препе́тая Де́во, Бо́га пло́тию ро́ждшая, сла́вящия Тя́ прича́стники Боже́ственнаго Све́та покажи́ и изба́ви ны́ гее́нны о́гненныя и вся́каго вре́да вра́жия моли́твами Твои́ми.

Свети́лен:

Мра́з нощны́й претерпе́л еси́, и тяготу́ ва́ра дневна́го поне́сл еси́, и си́х ра́ди ве́чное наслажде́ние восприя́л еси́, Христо́в уго́дниче, блаже́нне Ти́хоне, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богоро́дичен: По Бо́зе на Тя́ упова́ем, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, и мо́лимся Тебе́: Твои́ми мольба́ми к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему неврежде́нны до конца́ ны́ сохрани́.

Пре­по­доб­ный Ти­хон Медын­ский, Ка­луж­ский чу­до­тво­рец, жил в XV ве­ке. Пред­по­ла­га­ют, что он был ро­дом из «ма­те­ри го­ро­дов рус­ских» – Ки­е­ва.

В юно­сти он при­шел в Моск­ву и при­нял ино­че­ский по­стриг, по пре­да­нию, в Чу­до­вом мо­на­сты­ре. Через неко­то­рое вре­мя, по люб­ви к уеди­не­нию, он уда­лил­ся в пу­стын­ное ме­сто в 17 вер­стах от го­ро­да Ка­лу­ги и в 15 вер­стах от го­ро­да Меды­ни, на­зва­ния ко­то­рых позд­нее ста­ли ча­стью его име­ни. Ме­сто, вы­бран­ное свя­тым, на­хо­ди­лось на пра­вом бе­ре­гу неболь­шой реч­ки Веп­рейки, ко­то­рая пя­тью вер­ста­ми юж­нее впа­да­ет в р. Уг­ру.

В по­след­ние го­ды жиз­ни пре­по­доб­но­го непо­да­ле­ку от ме­ста его по­дви­гов про­изо­шло зна­ме­ни­тое «сто­я­ние на Уг­ре» (1480 г.), по­ло­жив­шее ко­нец та­тар­ско­му игу на Ру­си.

По­движ­ник по­се­лил­ся в дре­му­чем ле­су, в дуп­ле ис­по­лин­ско­го ду­ба, про­сто­яв­ше­го по­сле кон­чи­ны свя­то­го еще по­чти че­ты­ре ве­ка. В на­ча­ле 1830-х го­дов дуб был слом­лен гро­зой, а в 1838 го­ду игу­мен ос­но­ван­ной пре­по­доб­ным оби­те­ли Ге­рон­тий устро­ил над со­хра­нив-шим­ся мо­гу­чим осто­вом ча­сов­ню.

Пи­щей пре­по­доб­но­му слу­жи­ли «бы­лии са­мо­рос­лен­ныя» (ди­ко­рас­ту­щие), а пи­ти­ем – во­да из це­леб­но­го ко­лод­ца, ис­ко­пан­но­го им са­мим при ис­то­ке Веп­рейки и до сих пор име­ну­е­мо­го «кла­де­зем пре­по­доб­но­го Ти­хо­на». Из­ве­стие о свя­той жиз­ни по­движ­ни­ка при­влек­ло к нему уче­ни­ков. Во­круг него по­сте­пен­но ста­ли со­би­рать­ся бра­тия. Вла­де­лец тех мест князь Ва­си­лий Яро­сла­вич (внук Вла­ди­ми­ра Храб­ро­го) во вре­мя охо­ты об­на­ру­жил жи­ли­ще свя­то­го. Он при­ка­зал пре­по­доб­но­му немед­лен­но уда­лить­ся из его вот­чин. Оскор­бив от­шель­ни­ка, князь за­мах­нул­ся на него пле­тью. Под­ня­тая на свя­то­го ру­ка тот­час оне­ме­ла и оста­лась непо­движ­ной. Вра­зум­лен­ный на­ка­за­ни­ем Бо­жи­им, князь рас­ка­ял­ся и про­сил у ино­ка про­ще­ния. По­лу­чив по мо­лит­ве свя­то­го ис­це­ле­ние, он стал умо­лять пу­стын­но­жи­те­ля на­все­гда остать­ся в его зем­ле и устро­ить здесь оби­тель для сво­их уче­ни­ков, обе­щая неоскуд­но снаб­де­вать ее всем необ­хо­ди­мым.

Пре­по­доб­ный Ти­хон ос­но­вал пу­стынь, по­ста­вив в ней пер­вый де­ре­вян­ный храм в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Он стал пер­вым игу­ме­ном мо­на­сты­ря и управ­лял бра­ти­ей со сми­рен­но­муд­ри­ем, кро­то­стью и незло­би­ем. Свя­той игу­мен пи­тал ал­чу­щих, на­по­ял жаж­ду­щих, при­ни­мал стран­ных, за­сту­пал­ся за оби­ди­мых. Пре­по­доб­ный Ти­хон имел дар слез и от­ли­чал­ся мол­ча­ли­во­стью.

По древ­не­му мо­на­стыр­ско­му пре­да­нию, пре­по­доб­ный Ти­хон скон­чал­ся в 1492 го­ду в глу­бо­кой ста­ро­сти, при­няв неза­дол­го до кон­чи­ны ве­ли­кую схи­му. Год успе­ния свя­то­го был от­ме­чен в си­но­ди­ке Лав­рен­ти­е­ва мо­на­сты­ря, со­став­лен­ном при ца­ре Фе­о­до­ре Иоан­но­ви­че.

В цар­ство­ва­ние Иоан­на Гроз­но­го в Ти­хо­но­ву пу­стынь был вне­сен пер­вый цар­ский вклад, в за­пи­си о ко­то­ром ос­но­ва­тель оби­те­ли на­зван «пре­по­доб­ным»: «Да­но в сей мо­на­стырь, в до­ме Пре­чи­стыя Бо­го­ро­ди­цы чест­на­го и слав­ня­го Ея Успе­ния и пре­по­доб­на­го от­ца игу­ме­на Ти­хо­на... Еван­ге­лие пре­столь­но пись­мен­ное...» Все­рос­сий­ское празд­но­ва­ние па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ти­хо­на уста­нов­ле­но на Со­бо­ре 1584 го­да.

До Смут­но­го вре­ме­ни мо­щи пре­по­доб­но­го Ти­хо­на, по пре­да­нию, по­чи­ва­ли «на вскры­тии» в Успен­ском де­ре­вян­ном хра­ме, по­сле со­жже­ния ко­то­ро­го они бы­ли пе­ре­не­се­ны в един­ствен­ный уцелев­ший храм во имя Трех свя­ти­те­лей. Ра­зо­рен­ная поль­ско-ли­тов­ским на­ше­стви­ем Ти­хо­но­ва пу­стынь бы­ла вос­ста­нов­ле­на при ца­рях Ми­ха­и­ле Фе­о­до­ро­ви­че (1613–1645) и Алек­сии Ми­хай­ло­ви­че (1645–1676) усер­ди­ем игу­ме­нов Ге­ра­си­ма и Фе­о­до­сия. Бы­ли вновь по­стро­е­ны де­ре­вян­ный Успен­ский со­бор, а так­же теп­лая Ни­коль­ская цер­ковь с тра­пез­ной па­ла­той. В 1677 го­ду Трех­свя­ти­тель­ский храм был пе­ре­не­сен в под­мо­на­стыр­скую сло­бо­ду, а на его ме­сте со­ору­жен ка­мен­ный Пре­об­ра­жен­ский со­бор, в ко­то­ром за пра­вым кли­ро­сом бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Ти­хо­на.

В 1799 го­ду мо­на­стырь ото­шел ко вновь ос­но­ван­ной Ка­луж­ской епар­хии. 15 июня 1805 го­да пер­вый ар­хи­епи­скоп но­во­ос­но­ван­ной епар­хии Фе­о­фи­лакт (Ру­са­нов) утвер­дил служ­бу пре­по­доб­но­му Ти­хо­ну, со­став­лен­ную на ос­но­ва­нии бо­лее древ­ней служ­бы бла­го­тво­ри­те­лем мо­на­сты­ря, ка­лу­жа­ни­ном Сер­ге­ем Ва­си­лье­ви­чем Ероп­ки­ным. Текст служ­бы был на­пе­ча­тан для все­рос­сий­ско­го упо­треб­ле­ния в Ми­нее До­пол­ни­тель­ной, из­дан­ной в Пе­тер­бур­ге в 1909 го­ду.

В 1887 го­ду был вы­стро­ен над ис­ко­пан­ным пре­по­доб­ным Ти­хо­ном ко­лод­цем де­ре­вян­ный храм в честь Жи­во­нос­но­го Ис­точ­ни­ка.

В про­дол­же­ние XIX ве­ка в хра­ме ве­лась за­пись наи­бо­лее зна­чи­тель­ных ис­це­ле­ний, про­ис­шед­ших по мо­лит­вам пре­по­доб­но­го Ти­хо­на. Боль­шин­ство ис­це­ле­ний по­лу­ча­ли боль­ные, одер­жи­мые ду­шев­ны­ми неду­га­ми, вы­здо­рав­ли­ва­ли так­же мно­гие, стра­дав­шие глаз­ны­ми и дет­ски­ми бо­лез­ня­ми.

На ико­нах пре­по­доб­ный Ти­хон Ка­луж­ский, чу­до­тво­рец, обыч­но изо­бра­жа­ет­ся в схим­ни­че­ском оде­я­нии мо­ля­щим­ся пе­ред ико­на­ми Спа­си­те­ля и Бо­жи­ей Ма­те­ри, укреп­лен­ны­ми в дуп­ле боль­шо­го ду­ба на фоне вы­стро­ен­ной тру­да­ми его уче­ни­ков ве­ли­че­ствен­ной оби­те­ли.

О внеш­но­сти пре­по­доб­но­го Ти­хо­на в Ико­но­пис­ном Под­лин­ни­ке ска­за­но: «Пре­по­доб­ный отец наш Ти­хон, на­чаль­ник мо­на­сты­ря Бо­го­ро­ди­цы­на, иже на Ка­лу­ге, по­до­би­ем над­сед, бра­да аки Вла­си­е­ва, ри­зы пре­по­доб­ни­че­ския и в схи­ме».

Па­мять пре­по­доб­но­го Ти­хо­на – 16 июня – бла­го­го­вей­но чтит­ся не толь­ко в Ка­луж­ской зем­ле, но и по всей Рос­сии.