Канон святому преподобномученику Галактиону Вологодскому, чудотворцу

Припев: Преподобному́чениче Галактиóне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 07 октября (24 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Несозда́ннаго Триипоста́снаго Божества́ А́нгеле, Невече́рняго Све́та сы́не и челове́че вои́стину Бо́жий, пе́снь тебе́ плету́щу предста́ни о мне́, преподо́бный, да сконча́в ю́, возблагоду́шествую, поя́ побе́дную пе́снь Го́споду, я́ко просла́вися.

Отце́м похвало́, священноду́шне, ра́дуйся, сосу́де Бо́жий вои́стину, ра́дуйся, све́тлый по́стнических доброде́телей би́сере, с Небе́сными умы́ при́сно предстоя́ Христу́ и поя́ побе́дную пе́снь, я́ко просла́вися.

Вседержи́тель Госпо́дь Си́л, Ему́же после́довал еси́ непоро́чным житие́м твои́м, во освяще́ние тебе́ бы́сть, чу́дне Галактио́не, Его́же любо́вь угаси́ в тебе́ любо́вь оте́чества твоего́, жела́тельно бо оста́вил е́, поя́ Христу́, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Язы́к ки́й возмо́жет боже́ственныя Твоея́ хвалы́ по досто́инству вели́чие воспе́ти, Богороди́тельнице, Тебе́ бо ра́ди челове́ческое естество́, страстьми́ погружа́емое, вообрази́ся. Те́мже, Тобо́ю спасе́ннии, пе́снь Тебе́ пое́м, Влады́чице, я́ко просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Незави́стно все́м дае́ши исцеле́ние и благоуха́еши бога́тно, ду́ши же от бесо́вских наве́тов избавля́еши моли́твами твои́ми, преподо́бне.

Отроча́ еще́ сы́й, ве́тхаго извле́клся еси́ челове́ка и красо́т мирски́х, впери́лся еси́ в ве́чную жи́знь, победи́в трича́стное души́ соверше́нным, досточу́дне, безстра́стием, в не́мже утверди́ся ду́х тво́й.

Во́лю творя́ Бо́жию, Того́ Отца́ себе́ име́л еси́, Галактио́не преподо́бне, ма́терь же умиле́ние, па́мять исхо́да я́ко сожи́тельницу, те́м и пусты́ню дости́гл еси́, щито́м смире́ния отвраща́я ми́ра сла́ву, Христу́ подража́я, в Не́мже утверди́ся ду́х тво́й.

Богоро́дичен: Мари́е, Благослове́нная Де́во, Всепречи́стая Ма́ти Бо́жия, Препросла́вленная Влады́чице А́нгелов и челове́ков преблаго́е прибе́жище, простри́ держа́вную Твою́ десни́цу, и преподо́бнаго Галактио́на моли́твами благослови́ ны́, и сохрани́ покланя́ющияся Тебе́, да утверди́тся ду́х на́ш.

Седа́лен, гла́с 3:

Уедине́нно ме́сто обре́т, водворе́ние име́л еси́, преподо́бне о́тче, безмо́лвием Бо́гу бесе́дуя и вся́кая сво́йства отсека́я, я́ко прему́дрый, ве́лие умиле́ние пусты́ннаго пребыва́ния стяжа́л еси́ и в напа́стех непрекло́нен бы́л еси́. Те́мже и гра́ду на́шему Во́логде, гре́х ра́ди на́ших озло́бленну наше́ствием бы́вшу, попече́нием спомоществова́л еси́ и открове́нное тебе́ Бо́гом прави́телю волого́дскому безкры́тно яви́ти попе́клся еси́, о́н же, вознесе́н буего́рдаго своего́ се́рдца надме́нием, небре́жен бы́сть словесе́м твоего́ проро́чества, за е́же воздаде́ ему́ Госпо́дь и су́щим с ни́м, плени́вшим его́. Христа́ моли́, Галактио́не досточу́дне, о почита́ющих любо́вию честно́е успе́ние твое́.

Богоро́дичен: Устраши́ся вся́кое земноро́дных слы́шание: от не́др Оте́ческих во утро́бу всели́ся Деви́чу, Его́же у́бо проро́цы провозвести́ша из Тебе́ воплоще́ннаго бы́ти Сы́на Бо́жия, Ма́ти Де́во Всепе́тая, Его́же моли́ спасти́ ста́до Твое́, Богоро́дице.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.

У́м влады́ку на стра́сти плотски́я, богоно́се Галактио́не, поста́вль и нескве́рно е́же по о́бразу соблю́д, изря́дно на е́же по подо́бию восте́кл еси́, отню́дуже, я́ко Ада́м пре́жде преступле́ния, неви́нностию сия́я, зовы́й Вседержи́телю: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Моисе́йски кро́тостию блиста́я, пречу́дне, и, я́коже еле́нь, жела́нием е́же ко Христу́ обдержи́мь, безстра́стия дости́гл еси́, о гра́де на́шем благопопече́ния исполня́яся, зову́щи Да́телю благи́х: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

А́нгельское житие́ препровожда́я неле́ностно, в бы́вшей гра́ду Во́логде напа́сти беспоко́йно ходи́в, пропове́дуя, те́мже поко́й духо́вный при реце́ Со́диме обре́л еси́, блаже́нне, моли́твою, посто́м и смире́нием от Све́та просвеща́емь, ра́достно Бо́гу взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Ада́мово, Де́во Пречи́стая, обожи́ся смеше́ние, Собезнача́льное бо Отцу́ Сло́во сы́й и Ду́ху от Тебе́, Всенепоро́чная, роди́тися благоволи́. Те́мже к Тебе́ прибега́ем, не отста́ви ми́лость Твою́ от на́с, ве́рно вопию́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Ре́чная устремле́ния чуде́с твои́х, о́тче преподо́бне, весе́лия исполня́ют гра́д Во́логду и окре́стная его́, и вси́ спеша́т, е́же о Го́споде, к твоему́ хвале́нию.

Волого́дския и Со́дима быстрины́ о тебе́ веселя́тся, зане́ держа́вный гра́д Москва́ просла́ви тя́, све́тла свети́льника, те́мже и гра́д Во́логда, игра́я, торжеству́ет о твое́м хвале́нии.

Волого́дскую страну́ при́сно чудесы́ обогаща́еши, богоно́се Галактио́не, е́йже по Бо́жией, да́нной тебе́, благода́ти ми́лостивый предста́тель явля́ешися, веселя́щейся о твое́м хвале́нии.

Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, пречи́стая колесни́це Све́та Присносу́щнаго, Галактио́новым предста́тельством спаси́ ны́, рабы́ Твоя́, у́тренюющия к Твоему́, Влады́чице, хвале́нию.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Таи́нника и учи́теля Присносу́щное Сло́во и просвеще́ние, прехва́льне о́тче Галактио́не, име́в, от младе́нчества и до кончи́ны сосу́д чи́стый святы́ни бы́в, немо́лчно взыва́л еси́: Го́споди, спаси́ мя́.

Облече́н бы́в во Христа́, целому́дрия и безстра́стия Да́теля и Помо́щника, зе́льнаго по́стничества и трудо́в не измени́л еси́ и, на го́ру доброде́телей возше́д, в неизрече́нный светозаре́ния све́т прише́л еси́, его́же ра́ди взыва́л еси́: Го́споди, спаси́ мя́.

Доброде́телей мно́жеством украси́вся, на ня́же, я́ко на колесни́цу, неле́ностныма нога́ма возше́д, о́тче сла́вне, возлете́л еси́ на Не́бо, ме́ртвенное прикрове́ние, я́ко сапо́г, разре́ш и Бо́гу предста́в, Ему́же воспе́л еси́: Го́споди, спаси́ мя́.

Богоро́дичен: А́нгел бы́в, преподо́бне, Всепречи́стыя Вседержи́теля Роди́тельницы, Многоми́лостивыя христиа́н Предста́тельницы, возвести́л еси́ гряду́щий гне́в гра́ду Во́логде, со умиле́нием взыва́я: Влады́чице, спаси́ ны́.

Конда́к, гла́с 4:

Благоче́стно на земли́ пожи́в, муче́ния вене́ц прия́л еси́, прече́стне, дре́вом во главу́ от наше́дших градоразори́телей убие́н, я́ко до́брый учени́к Спа́са Христа́, оста́вивый оте́чественный сво́й гра́д и дру́ги и стра́нствовати любве́ ра́ди Христо́вы ева́нгельски изво́ливый. Сего́ ра́ди тя́ почита́ем, пе́сньми вопию́ще: от бе́д изба́ви на́с при́сно моли́твами твои́ми, уго́дниче Бо́жий Галактио́не, о́тче на́ш.

И́кос:

Я́ко светоза́рная луча́, вселе́нней све́т возвеща́я, всему́дре о́тче Галактио́не, озари́л еси́ Волого́дскую страну́ чудесы́ твои́ми, и́миже тя́ Христо́с обогати́. Те́м вопие́м ти́: ра́дуйся, о́тче на́ш предо́брый; ра́дуйся, по́стничествующих сосло́вие; ра́дуйся, ли́ку святы́х сочета́ние; ра́дуйся, преподо́бных удобре́ние, отце́м похвале́ние; ра́дуйся, крестоно́сное по гла́су Го́спода твоего́ после́дование; ра́дуйся, я́ко и́скренне ве́рующим на сопроти́вныя побе́ды у Христа́ испроша́еши; ра́дуйся, я́ко гра́д на́ш невреди́м от наи́тия сохраня́еши; ра́дуйся, я́ко у Престо́ла Вседержи́теля Бо́га со А́нгелы лику́еши; ра́дуйся, я́ко усе́рдно Того́ за ны́ умоля́еши. Мы́ же тя́ почита́ем, вопию́ще: от бе́д изба́ви на́с моли́твами твои́ми, уго́дниче Бо́жий Галактио́не, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Истка́нную от Вы́шняго благода́ти, совлече́нием вне́шняго челове́ка, во оде́жду обле́клся еси́, богоно́се Галактио́не, и, я́ко красе́н гро́зд мы́сленнаго виногра́да, вино́ на́м безчи́сленных чуде́с излива́еши, Просла́вившему тя́ пою́щим: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

На земли́ сы́й, Христо́во бы́л еси́ благоуха́ние, те́м по отше́ствии твое́м Небе́сная благоуха́ния подае́ши, и чуде́с твои́х пресла́вных гра́д и ве́си, целе́бныя сла́дости тре́бующии, испо́лнишася, Го́сподеви зову́ще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ра́достно честно́е твое́ пра́зднество дне́сь и пресла́вную твою́, всеблаже́нне, па́мять торжеству́юще, позна́хом тя́ моли́твенника и врача́ предо́браго и защи́тителя тве́рдаго мни́хом, и Го́сподеви пое́м: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Достодо́лжно дне́сь и при́сно еди́ну святы́х Пречестну́ю Богоблагода́тную Присноде́ву, сподо́бльшуся за превосходя́щую свя́тость роди́ти Еди́наго от Тро́ицы и безсме́ртну бы́вшу, возне́сщуюся превы́ше Небе́с и покланя́емую от все́х святы́х А́нгел, я́ко Цари́цу всея́ тва́ри, ве́рнии, вопию́ще, мо́лим, да сподо́бит ны́ ми́лости Ро́ждшагося из Нея́ Бо́га оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Волого́дская страна́ дне́сь па́мять твою́ пра́зднуют, сла́вы твоея́ наслажда́ющеся, преподо́бне, сограждани́на тя́ себе́ су́ща мо́лят приле́жно, да не отсту́пиши, сохраня́я твое́ достоя́ние, моля́ о ни́х, творе́нии Го́спода.

Оби́тели го́рних дости́г, прибли́житися многочестне́йшему и высоча́йшему Све́ту и ра́зума просвеще́нию сподо́блься, преподо́бне, не забу́ди поклоня́ющихся твое́й све́тлой па́мяти и убо́гое ста́до ми́лостивно посеща́й, благословя́щее творе́ние Го́спода.

Тро́ичен: Ликостоя́ния а́нгельская Тя́, Тро́ице равносла́вимая, о́тче и Сы́не и Ду́ше, Безнача́льная, Несозда́нная, Нача́льственная и Ца́рственная, Пресоверше́нная, Единосу́щная, при́сно сла́вят немо́лчными усты́, с ни́миже и мы́, бре́ннии, со стра́хом Тя́, Трисо́лнечнаго Све́та, благослови́м, творе́ние Го́спода.

Богоро́дичен: А́нгела неми́лостива ча́ю по моему́ зло́бному житию́ приити́, не ущедря́юща, ниже́ щадя́ща мя́ в стра́шный ча́с сме́ртный, тогда́ к кому́, скве́рный а́з, прибе́гну, то́кмо к Тебе́, Цари́це Богоро́дице, гре́шных покро́ву и упова́нию и ско́рому ско́рбных утеше́нию, Тебе́ бо ни еди́но же невозмо́жно, то́кмо е́же хоте́ти, я́ко Ма́тери Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Све́тлый му́дрости духо́вный до́ме, пусты́нная красото́ молча́ния, селе́ние ве́дения, бу́дущих сказа́телю, о́тче преподо́бне Галактио́не, не преста́й моли́твами твои́ми сохраня́ти тя́ велича́ющия.

Вели́ку к тебе́, преподо́бне, Волого́дская страна́ иму́щи ве́ру, крила́та тя́ воздухохо́дна помо́щника ве́сть, цельбоно́сную твою́ па́мять почита́ющи и припа́дающи, про́сит: не преста́й моли́твами твои́ми сохраня́ти тя́ велича́ющия.

О́чи мои́ просвети́, блаже́нне и всече́стне о́тче, да све́т покая́ния до́бре созерца́ю и обра́щу ми́лость Стра́шнаго Судии́ в гро́зный ча́с суда́, ты́ бо еси́ слепы́х просвети́тель, немы́х ясноре́чие, и вся́ких неду́гов вра́ч, и прибе́жище скорбя́щих, те́м тя́, Христо́ва уго́дника, велича́ем.

Богоро́дичен: Умиле́ния струи́ пода́ждь ми́, Де́во Пречи́стая, еди́на Богоблагода́тная Влады́чице, да отмы́ю вся́ се́рдца моего́ скве́рны, Ты́ бо еси́ па́дающих исправле́ние и безнаде́жных наде́жде, вино́вная ве́чныя ра́дости и и́стиннаго весе́лия, впа́дша мя́ в про́пасть греха́ воскреси́, я́ко Ма́ти сладча́йшаго Воскресе́ния и Спасе́ния Тя́ при́сно велича́ющих.

Свети́лен:

Возсия́л еси́ всему́ ми́ру сия́тельными чудесы́ твои́ми, Галактио́не светоно́сче, звезде́ Це́ркве присносия́ющая, обурева́емых ти́хое приста́нище, исцеле́ний сокро́вище, те́мже тя́ гра́д Во́логда неусы́пна име́ет храни́теля.

Богоро́дичен: От нерукотворе́нных пеле́н Небе́сных о́блак в смире́нныя пелены́ тле́нныя о́тчее Сло́во неизрече́нно из Де́вы без Се́мене роди́ся, ю́же, Чи́стую Ма́терь, Пресла́вную Богоро́дицу, непреста́нно пое́м и славосло́вим во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Краткое житие преподобномученика Галактиона Вологодского

Опа­са­ясь гне­ва ца­ря Иоан­на Гроз­но­го, род­ствен­ни­ки опаль­но­го кня­зя Ива­на Ива­но­ви­ча Бель­ско­го тай­но увез­ли его се­ми­лет­не­го сы­на Гав­ри­и­ла в го­род Ста­ри­цу. В зре­лые го­ды мо­ло­дой князь, ви­дя неми­лость ца­ря к его ро­ду, уда­лил­ся в Во­лог­ду и по­се­лил­ся у че­бо­та­ря, у ко­то­ро­го на­учил­ся са­пож­но­му ре­ме­с­лу. Су­пру­же­ство его бы­ло недол­гим, вско­ре же­на умер­ла, и князь Гав­ри­ил вос­пи­ты­вал ма­лень­кую дочь.

Пре­врат­но­сти зем­ной жиз­ни укре­пи­ли в кня­зе Гав­ри­и­ле на­ме­ре­ние по­свя­тить се­бя Бо­гу. Ис­про­сив ме­сто на ре­ке Со­ди­ме, он око­пал его рвом, по­ста­вил кел­лию око­ло хра­ма во Имя Пре­свя­той Тро­и­цы и, при­няв ино­че­ский по­стриг с име­нем Га­лак­ти­он, стал под­ви­зать­ся в пост­ни­че­стве и мо­лит­ве. По­движ­ник не остав­лял сво­е­го ре­мес­ла, а день­ги, по­лу­чен­ные за ра­бо­ту, де­лил на три ча­сти: од­ну по­свя­щал Бо­гу, дру­гую от­да­вал ни­щим, а на тре­тью кор­мил­ся сам.

Воз­рас­тая в ду­хов­ной жиз­ни, пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он за­тво­рил­ся в кел­лии, при­ко­вав се­бя к стене це­пью. Бо­го­бо­яз­нен­ные хри­сти­ане по­да­ва­ли ему пи­щу через окош­ко. От­ды­хал по­движ­ник ма­ло, стоя на ко­ле­нях и дер­жась за цепь, пи­тал­ся толь­ко су­хим хле­бом и во­дой. В кел­лии пре­по­доб­но­го Га­лак­ти­о­на не бы­ло ни­че­го, кро­ме вет­хой ро­го­жи, ко­то­рой он по­кры­вал­ся.

Ско­ро к за­твор­ни­ку ста­ли при­хо­дить за ду­хов­ны­ми со­ве­та­ми, и он рав­но при­ни­мал и бо­га­тых, и бед­ных, сло­во его бы­ло ис­пол­не­но си­лы ду­ха, уте­ша­ло скор­бя­щих и вра­зум­ля­ло гор­дых. В мо­лит­ве пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он до­стиг осо­бой ду­хов­ной бла­го­да­ти. Од­на­жды, ко­гда в во­ло­год­ской зем­ле дол­гое вре­мя бы­ло без­до­ж­дие, епи­скоп Ан­то­ний с крест­ным хо­дом при­шел ко хра­му Свя­той Тро­и­цы и по­слал про­сить за­твор­ни­ка по­мо­лить­ся вме­сте со все­ми об из­бав­ле­нии от об­ще­го бед­ствия. Пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он по­слуш­но оста­вил кел­лию и мо­лил­ся в хра­ме, и Гос­подь по­слал обиль­ный дождь ис­сох­шей зем­ле. По­движ­ни­ку бы­ло от­кры­то Бо­гом о пред­сто­яв­ших Во­лог­де бед­стви­ях. Он вы­шел из кел­лии и, за­ко­ван­ный в це­пи, при­шел в зем­скую из­бу и объ­явил: "Гре­хи при­зва­ли на нас ля­хов и лит­ву. Пусть нач­нут пост и мо­лит­ву и по­спе­шат по­стро­ить храм в честь Зна­ме­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри, и Небес­ная Ца­ри­ца, как преж­де Нов­го­род (па­мять ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри Зна­ме­ния Нов­го­род­ской 27 но­яб­ря), из­ба­вит Во­лог­ду от гне­ва Бо­жия". Один из при­сут­ство­вав­ших, Нечай Проску­ров, ска­зал: "Не о нас, а о се­бе хло­по­чет он, хо­чет толь­ко храм иметь вбли­зи се­бя. А что бу­дет с хра­мом, ко­гда ты умрешь, ста­рец?" Пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он стро­го от­ве­тил: "Гнев бли­зок к Во­лог­де. Что до ме­ня, то на мо­ем ме­сте про­сла­вит­ся Бог – по­стро­е­на бу­дет оби­тель", – и ска­зал, что Тро­иц­кий храм, по­стро­ен­ный Неча­ем, бу­дет со­жжен и дом Нечая за­пу­сте­ет. Про­хо­дя ми­мо хра­ма в честь пре­по­доб­но­го Ди­мит­рия При­луц­ко­го (па­мять 11 фев­ра­ля), он ска­зал: "Чу­до­тво­рец Ди­мит­рий мо­лил Спа­си­те­ля за го­род, но его оскор­би­ли – во­круг хра­ма его на­стро­и­ли ла­вок и за­ве­ли тор­го­вый шум. И этот храм ра­зо­рен бу­дет".

Про­ро­че­ство пра­вед­ни­ка вско­ре ис­пол­ни­лось. В сен­тяб­ре 1612 го­да по­ля­ки и ли­тов­цы во­рва­лись в Во­лог­ду, пе­ре­би­ли мно­го жи­те­лей, осквер­ни­ли и огра­би­ли хра­мы Бо­жии, а за­тем по­до­жгли го­род и по­са­ды. Как пред­ска­зы­вал пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он, дом и храм, по­стро­ен­ные Неча­ем, бы­ли со­жже­ны, как и го­род­ской храм во имя пре­по­доб­но­го Ди­мит­рия.

Пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он был убит за­во­е­ва­те­ля­ми 24 сен­тяб­ря 1612 го­да. Бла­го­че­сти­вые хри­сти­ане по­греб­ли те­ло пре­по­доб­но­му­че­ни­ка в его кел­лии. Над ме­стом по­гре­бе­ния ста­ли со­вер­шать­ся чу­дес­ные ис­це­ле­ния. При епи­ско­пе Вар­ла­а­ме (1627–1645) над мо­ща­ми пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Га­лак­ти­о­на был по­стро­ен храм в честь Зна­ме­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри и ос­но­ва­на оби­тель. По бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Мар­кел­ла (1645–1663) в оби­те­ли был по­стро­ен со­бор­ный храм во Имя Свя­то­го Ду­ха, и мо­на­стырь стал име­но­вать­ся по это­му хра­му.

Полное житие преподобномученика Галактиона Вологодского

Пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он ро­дил­ся в Москве в цар­ство­ва­ние Иоан­на Ва­си­лье­ви­ча Гроз­но­го (1533–1584 гг.). По сво­е­му про­ис­хож­де­нию он при­над­ле­жал к са­мо­му знат­но­му бо­яр­ско­му ро­ду: от­цом его был князь Иоанн Иоан­но­вич Бель­ский, по­то­мок ли­тов­ских кня­зей. При Кре­ще­нии от­ро­ку на­ре­че­но бы­ло имя Гав­ри­ил. Отец его под­верг­ся цар­ской опа­ле и был каз­нен, ко­гда от­ро­ку бы­ло семь лет. Род­ствен­ни­ки от­вез­ли его в го­род Ста­ри­цу, и он про­жи­вал там, скры­вая от всех свое про­ис­хож­де­ние, и Бог хра­нил его. Бла­го­че­сти­вый от­рок усерд­но по­се­щал храм Бо­жий, рев­ност­но изу­чал Бо­же­ствен­ное пи­са­ние, а про­пи­та­ние до­бы­вал се­бе ре­меслом са­пож­ни­ка. До­стиг­нув со­вер­шен­но­ле­тия, он со­че­тал­ся бра­ком с де­ви­цей из про­сто­го зва­ния, но су­пру­га его вско­ре умер­ла, оста­вив по­сле се­бя но­во­рож­ден­ную дочь. Ви­дя в этом ука­за­ние свы­ше, Гав­ри­ил ре­шил­ся по­свя­тить се­бя Бо­гу. Он от­дал дочь свою на вос­пи­та­ние род­ным, воз­ло­жил на се­бя тя­же­лые вери­ги и на­чал под­ви­зать­ся в по­сте и мо­лит­вах. Го­род­ских жи­те­лей он упро­сил дать ему неболь­шой уча­сток зем­ли близ по­са­да на ре­ке Со­ди­ме, по­ста­вил там се­бе неболь­шую кел­лию и за­тво­рил­ся в ней. Вско­ре он при­нял ино­че­ский по­стриг и на­ре­чен был Га­лак­ти­о­ном. Не оста­вив сво­е­го ре­мес­ла, он шил са­по­ги и за­ра­бо­тан­ные день­ги де­лил на три ча­сти: церк­ви, ни­щим и се­бе на про­пи­та­ние. Сво­и­ми ру­ка­ми он ис­ко­пал близ ке­ллии пруд, об­са­дил его де­ре­вья­ми и раз­вел в нем ры­бу. Дни свои инок про­во­дил в тру­дах, а но­чи – в непре­стан­ных мо­лит­вах и пес­нях ду­хов­ных. Бла­го­дать Бо­жия про­све­ти­ла ра­зум его, воз­дер­жа­ние и пост усми­ри­ли плоть, уеди­не­ние и без­мол­вие раз­ви­ли сми­ре­ние, на­пол­ни­ли серд­це его ра­до­стью и ве­се­льем.

Жи­те­ли го­ро­да Во­лог­ды и окрест­но­стей, узнав о див­ном жи­тии пре­по­доб­но­го Га­лак­ти­о­на, при­хо­ди­ли, чтобы по­смот­реть на него, по­лу­чить бла­го­сло­ве­ние, услы­шать сло­во на­зи­да­ния. А свя­той не до­воль­ство­вал­ся обыч­ны­ми ино­че­ски­ми по­дви­га­ми: он при­ко­вал се­бя це­пью к по­тол­ку сво­ей ма­лой хи­жи­ны, так что не мог ни вый­ти ку­да-ли­бо из сво­е­го за­тво­ра, ни лечь на пол; ко­гда его одоле­вал сон, то он толь­ко пре­кло­нял ко­ле­на и в та­ком по­ло­же­нии, дер­жась за цепь, на крат­кое вре­мя за­бы­вал­ся дре­мо­той. В ред­ких слу­ча­ях он по­ки­дал кел­лию, как, на­при­мер, од­на­жды во вре­мя ве­ли­кой за­су­хи, гро­зив­шей го­ло­дом, ко­гда Во­ло­год­ский вла­ды­ка по­слал за ним про­сить, чтобы пре­по­доб­ный по­мо­лил­ся о да­ро­ва­нии до­ждя в хра­ме со всем на­ро­дом. Гос­подь услы­шал мо­лит­вы пра­вед­ни­ка и все­го на­ро­да и по­слал силь­ный дождь, на­по­ив­ший ис­том­лен­ную зно­ем зем­лю.

Смут­ное вре­мя бы­ло то­гда на зем­ле рус­ской: один за дру­гим яв­ля­лись са­мо­зван­цы, а по­ля­ки и ли­тов­цы бро­ди­ли по Ру­си и про­из­во­ди­ли гра­бе­жи и на­си­лия. Ис­пол­нив­шись да­ра про­зре­ния, пре­по­доб­ный Га­лак­ти­он рас­ко­вал свою цепь и в ве­ри­гах явил­ся в зем­скую из­бу, где со­би­рал­ся на­род. Он со­ве­то­вал граж­да­нам по­стро­ить в один день на ме­сте сво­их по­дви­гов храм во имя Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и па­мять чу­да от ико­ны Зна­ме­ния в Ве­ли­ком Нов­го­ро­де, с ве­рой в то, что Ца­ри­ца Небес­ная за­щи­тит го­род и из­ба­вит всех от на­ше­ствия ино­пле­мен­ни­ков. Од­на­ко жи­те­ли Во­лог­ды не при­ня­ли бла­го­че­сти­во­го со­ве­та, а неко­то­рые пря­мо об­ви­ни­ли свя­то­го в ко­ры­сти – де­скать, за­бо­тит­ся он толь­ко о се­бе и ле­нит­ся хо­дить в даль­ний храм. В от­вет Га­лак­ти­он пред­ска­зал на­ро­ду по­дроб­но о гря­ду­щих бед­стви­ях, ко­то­рые и про­изо­шли, ко­гда вско­ре, 22 сен­тяб­ря 1612 г., Бо­жи­им по­пуще­ни­ем на Во­лог­ду на­па­ли по­ля­ки и ли­тов­цы. Они со­жгли хра­мы, мно­гих пре­да­ли смер­ти, мно­гих взя­ли в плен, не по­ща­ди­ли и угод­ни­ка Бо­жия. На­бро­сив­шись на него с бе­шен­ством, вы­та­щи­ли его вон из кел­лии, во­ло­ча, нещад­но би­ли, по­но­си­ли бран­ны­ми сло­ва­ми, ко­ло­ли ме­ча­ми, сбро­си­ли ему на го­ло­ву брев­но с кры­ши зда­ния. Ви­дя при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, свя­той мо­лил Гос­по­да про­стить ему все пре­гре­ше­ния и из­ба­вить от воз­душ­ных мы­тарств. Из­му­чен­ный вра­га­ми, он пре­ста­вил­ся ко Гос­по­ду с мо­лит­вой 24 сен­тяб­ря 1612 го­да. Бла­го­че­сти­вые лю­ди по­греб­ли его в кел­лии, ко­то­рую ста­ли усерд­но по­се­щать, так как Бог про­сла­вил чу­де­са­ми Сво­е­го угод­ни­ка.

Вско­ре по прось­бам граж­дан Во­лог­ды ар­хи­епи­скоп Во­ло­год­ский Вар­ла­ам по­ве­лел на­пи­сать жи­тие свя­то­го, воз­двиг­нуть храм в честь ико­ны Зна­ме­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри на ме­сте кел­лии его и со­брать бра­тию. При сле­ду­ю­щем ар­хи­епи­ско­пе Мар­кел­ле по­стро­ен был со­бор­ный храм во имя Свя­то­го Ду­ха, по име­ни хра­ма и мо­на­стырь стал на­зы­вать­ся Свя­то-Ду­хо­вым. Служ­ба свя­то­му бы­ла со­став­ле­на в 1717 го­ду.