Канон святому преподобномученику Корнилию, игумену Псково-Печерскому

Припев: Преподо́бне о́тче Корни́лие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 05 марта (20 февраля ст. ст.)

Глас 8.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ, ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Оу҆миле́нїѧ мѝ во́дꙋ и҆зле́й, гдⷭ҇и, въ се́рдце, и҆ ᲂу҆́мъ ѡ҆зарѝ досто́йнѡ воспѣ́ти твоего̀ ᲂу҆го́дника, прпⷣбнаго корни́лїа.

Мона́хѡвъ наста́вникъ и҆ ᲂу҆чи́тель нелицепрїѧ́тенъ бы́лъ є҆сѝ и҆ бг҃ꙋ си́хъ приводѧ̀, мч҃ническимъ вѣнце́мъ ѿ земна́гѡ цр҃ѧ̀ вѣнча́лсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне.

Хрⷭ҇то́вымъ свѣтоли́тїемъ просвѣща́емъ, прпⷣбне ѻ҆́тче корни́лїе, моли́твами твои́ми, пребл҃же́нне, ѡ҆мраче́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ, ꙗ҆́кѡ да воспѣва́ю тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Тишина̀ ты̀, влⷣчце, и҆ приста́нище погиба́ющымъ въ мо́ре грѣхѡ́въ, тѣ́мже къ тебѣ̀ притека́ющихъ не ѿри́ни, приснодв҃о, но спасѝ твои́мъ предста́тельствомъ бг҃ома́тернимъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Просвѣти́лъ є҆сѝ лю́ди, і҆́дѡлѡмъ слꙋжа́щыѧ, свѣ́томъ и҆́стинныѧ вѣ́ры, ѡ҆зарѝ и҆ на́съ, грѣ́шныхъ, прибѣга́ющихъ къ твоемꙋ̀ застꙋпле́нїю, бл҃года́тїю ѡ҆ всеблага́гѡ чл҃вѣколю́бца.

Всѣ̑мъ бла̑га дꙋхѡ́вныѧ и҆ тѣлє́сныѧ дѣ́ѧ, навѣ́томъ ѕлы́хъ пло́ть твоѧ̀ ᲂу҆мертви́сѧ, со ст҃ы́ми же дꙋ́хъ тво́й всели́сѧ, и҆ ны́нѣ съ ни́ми моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ ѡ҆ на́съ, прпⷣбне.

Ны́нѣ въ безконе́чнꙋю сла́вꙋ преше́дъ ѿ землѝ, ѡ҆каѧ́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ страстьмѝ, прпⷣбне, приле́жнымъ ѡ҆чище́нїемъ твоеѧ̀ моли́твы ᲂу҆врачꙋ́й.

Бг҃оро́диченъ: То́чїю въ хра́мѣ твое́мъ, а҆́ки въ кораблѣ̀, тобо́ю ѡ҆кормлѧ́емѣмъ, бцⷣе, и҆збавлѧ́емсѧ ны́нѣ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ и҆ ᲂу҆крѣплѧ́емсѧ твое́ю по́мощїю, приснодв҃о.

Конда́къ и҆́нъ, гла́съ в҃:

И҆зъ мла́да, корни́лїе чꙋ́дный, трꙋдѡ́мъ и҆ по́двигѡмъ себѐ преда́въ, и҆гꙋ́меномъ пско́во-пече́рстѣй ѡ҆би́тели поста́вленъ бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́бразомъ вѣ́ры и҆ по́стническагѡ житїѧ̀ всѣ̑мъ бы́въ, мнѡ́гїѧ лю́ди къ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ. за своѧ̑ же вєли́кїѧ добродѣ̑тели за́вистїю ѿ ѕлы́хъ гони́мъ, мч҃нически дꙋ́шꙋ свою̀ бг҃ови пре́далъ є҆сѝ. тогѡ̀ ра́ди съ вѣ́рою возопїи́мъ: прпⷣбномч҃ниче корни́лїе достосла́вный, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а сп҃сти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

І҆́косъ и҆́нъ:

И҆зъ мла́да сп҃се́нїѧ вожделѣ́въ, прпⷣбне корни́лїе, въ пско́во-пече́рскꙋю ѡ҆би́тель прите́клъ є҆сѝ къ чꙋ́днѣй і҆кѡ́нѣ бг҃ома́тери. тꙋ̀ постри́гсѧ, ѡ҆бѣ́ты и҆́ночества прїѧ́въ, є҆ѵⷢ҇льскими добродѣ́тельми просїѧ́лъ є҆сѝ, тѣ́мже и҆ вожде́мъ бра́тїи поста́вленъ бы́лъ є҆сѝ. всѣ̑мъ слꙋжѧ̀ и҆ помога́ѧ, да всѧ́чески всѣ́хъ сп҃се́ши, трꙋды̀ и҆ по́двиги своѧ̑ ᲂу҆сꙋгꙋ́билъ є҆сѝ. лїво́нскꙋю чꙋ́дь къ правосла́внѣй вѣ́рѣ ѡ҆брати́лъ є҆сѝ, цр҃кви и҆ при́чты и҆̀мъ ᲂу҆стро́ивъ. ѡ҆би́тель свою̀ до́брыми хра́мы, списа́нїемъ чꙋде́съ бг҃ома́тернихъ и҆ трꙋдѡ́въ пе́рвыхъ подви́жникѡвъ пече́рскихъ всю́дꙋ просла́вилъ є҆сѝ, за́вистїю же ѕло́бныхъ люде́й по мно́гихъ лѣ́тахъ па́стырства своегѡ̀ земны́мъ царе́мъ къ нбⷭ҇номꙋ цр҃ю̀ мч҃нически предпо́сланъ бы́лъ є҆сѝ въ вѣ́чное жили́ще къ ли́кꙋ ст҃ы́хъ. тѣ́мже, досточꙋ́дне корни́лїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а и҆ пречⷭ҇тꙋю є҆гѡ̀ бг҃ома́терь дарова́ти на́мъ ѡ҆ставле́нїе прегрѣше́нїй и҆ ве́лїю ми́лость.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑ и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.

Ѻ҆би́тель бѧ́ше и҆здре́вле ст҃ы́хъ въ бг҃озда́ннѣй пеще́рѣ, бг҃ꙋ є҆ди́номꙋ вѣ́домаѧ, ты́ же, ѻ҆́тче корни́лїе, тѣ́мъ подража́ѧ и҆ мѣ́сто и҆́хъ по́двигѡвъ почита́ѧ, мно́жество и҆́нокѡвъ къ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ.

Не ѡ҆ста́ви, корни́лїе прпⷣбне, твои́ми по́тами и҆ трꙋда́ми возвраще́нныѧ сеѧ̀ ѡ҆би́тели, но ѡ҆хранѧ́й ю҆̀, и҆́бо и҆ врази́ тѧ ви́дѣша ѡ҆хранѧ́ющимъ ю҆̀ и҆ ᲂу҆крѣплѧ́ющимъ.

Многоболѣ̑зненныѧ стра̑сти всегда̀ врачꙋ́еши пристꙋпа́ющихъ къ тебѣ̀, бл҃года́ть бо, прпⷣбне, прїи́мъ ѿ гдⷭ҇а, содѣва́ти зна́мєнїѧ и҆ чꙋдеса̀.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆толѝ, бг҃ома́ти, свирѣ́пствꙋющꙋю бꙋ́рю невѣ́рїѧ и҆ ѡ҆жесточе́нїѧ, ѕлы̑ѧ стра̑сти, поглоти́ти хотѧ́щыѧ тѧ̀ сла́вѧщихъ и҆ ѻ҆́бразъ тво́й почита́ющихъ, но застꙋпѝ на́съ моли́твами прпⷣбнагѡ твоегѡ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ̑нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Ꙗ҆́кѡ ка́мень драгі́й ѡ҆гради́лъ є҆сѝ крѣ́пкѡ ѡ҆би́тель ѿ ра́тникѡвъ ѕлы́хъ, прпⷣбне, и҆зыма́ѧ и҆ свобожда́ѧ и҆́нокѡвъ ѿ страсте́й и҆ добродѣ́тельми горѣ̀ возводѧ̀.

Да не ѡ҆скꙋдѣ́ютъ, ѻ҆́тче, твои́ми мл҃твами и҆́стиннїи пѡдви́жницы бл҃гоче́стїѧ во ѡ҆би́тели твое́й, но кꙋ́пнѡ со ст҃ы́мъ чꙋдотво́рцемъ нїкола́емъ, є҆мꙋ́же ѡ҆хране́нїе є҆ѧ̀ ввѣ́рилъ є҆сѝ, до трꙋбы̀ а҆рха́гг҃ла соблюдѝ ю҆̀.

Прпⷣбне ѻ҆́тче, помозѝ ѡ҆би́тели твое́й, насе́льникѡмъ и҆ всѣ̑мъ на́мъ всѧ̑ кѡ́зни лꙋка́вагѡ ѿража́ти, ꙗ҆́коже ты̀ и҆ногда̀ ѿража́лъ є҆сѝ ви̑димыѧ врагѝ и҆ неви̑димыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Мглꙋ̀ страсте́й на́шихъ разрѣшѝ, дв҃о, и҆ бл҃года́тною си́лою сн҃а твоегѡ̀ ѿженѝ врагѡ́въ кова́рство и҆ навѣ̑ты дїа́вола ѿ ра̑бъ твои́хъ, тѧ̀ сла́вѧщихъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.

Пречⷭ҇тыѧ до́мъ, прпⷣбне, ѡ҆гради́лъ и҆ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, тѣ́мже и҆ са́мъ ны́нѣ во ѡ҆би́тели є҆ѧ̀ на нб҃сѝ и҆ на землѝ въ хра́мѣ є҆ѧ̀ досто́йнѡ ѡ҆бита́еши.

Оу҆тѣ́ши и҆ ᲂу҆тишѝ на́съ, си́рыхъ, и҆ въ добродѣ́тели ни́щихъ, прпⷣбномч҃ниче, жите́йскꙋю го́рдость ѿрѣва́ѧ и҆ моли́твѣ и҆́стиннѣй наꙋча́ѧ.

Содѣ́ѧвъ, пресла́вне, дꙋ́шꙋ твою̀ хра́мъ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, бы́лъ є҆сѝ наслѣ́дникъ го́рнѧгѡ црⷭ҇твїѧ, съ вы́шними си́лами и҆ со всѣ́ми ст҃ы́ми моли́сѧ ко гдⷭ҇ꙋ ѡ҆ сп҃се́нїи дꙋ́шъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Сохранѝ до́мъ тво́й, бцⷣе, до сконча́нїѧ вѣ́ка и҆ не ѡ҆ста́ви на́съ, си́рыхъ, безъ твоеѧ̀ мт҃рнїѧ по́мощи и҆ предста́тельства прпⷣбныхъ твои́хъ.

Конда́къ, гла́съ д҃:

Свѣ́тлый свѣти́льникъ правосла́вїѧ и҆ сꙋгꙋ́баѧ пско́вскїѧ землѝ защи́та бы́лъ є҆сѝ, многобо́жїе и҆скоренѧ́ѧ и҆ лю́ди къ бг҃ꙋ наставлѧ́ѧ. до́мъ бг҃ома́тери тобо́ю ᲂу҆крѣпи́сѧ и҆ просла́висѧ, добродѣ́тельми же ᲂу҆кра́шенъ, вѣне́цъ мч҃ника прїѧ́лъ є҆сѝ, помина́й на́съ, ча́дъ твои́хъ, и҆ ᲂу҆ гдⷭ҇а, прпⷣбномч҃ниче корни́лїе.

І҆́косъ:

Бг҃омъ возлю́бленный и҆гꙋ́менъ и҆зрѧ́дный, вѣ́ры хрⷭ҇то́вой а҆пⷭ҇толъ и҆ мч҃никъ, всѣ̑мъ милосе́рдый, и҆ ни́щихъ пита́тель, ѿ і҆́дѡлѡвъ лю́ди приведы́й къ бг҃ꙋ и҆́стинномꙋ, вѣ́рѣ наставлѧ́ѧ и҆ бж҃їѧ хра́мы ᲂу҆строѧ́ѧ, во ѡ҆би́тели пречⷭ҇тыѧ мона́хѡвъ мнѡ́жества собра́лъ є҆сѝ, тѣ́мже бг҃ома́терь просла́ви своѧ̑ ѻ҆́бразы дѣла́ми чꙋ́дными, и҆́хже свидѣ́тель нело́женъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ же ѿ ско́рбныхъ ѡ҆бстоѧ́нїй и҆збавлѧ́еши, да съ вѣ́рою и҆ любо́вїю пое́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбномч҃ниче корни́лїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀ вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

І҆ѡ́ны первонача́льника, гони́телей не́когда и҆збѣ́гшагѡ, мч҃ничество воспрїѧ́лъ є҆сѝ, сла́вне тѣ́мже съ ни́мъ бг҃ꙋ моли́сѧ, да сохрани́тъ ѡ҆би́тель ва́шꙋ невреди́мꙋ и҆ на́съ покаѧ́нїемъ къ ва́мъ привлече́тъ.

Ма́ркъ, пꙋсты́нникъ та́йный, а҆́ки мелхїседе́къ не́мощїю тѧ̀ вразꙋмѝ, корни́лїе, ѡ҆ и҆́мени свое́мъ є҆гѡ́же смире́нїю поревнова́ти наꙋчѝ на́съ, бл҃же́нне.

Просвѣти́въ твоѐ се́рдце, прпⷣбне, мона́хѡвъ бы́лъ є҆сѝ наста́вникъ, наказꙋ́ѧ и҆ ᲂу҆ча̀ и҆ всѣ́хъ приводѧ̀ къ бж҃їей во́лѣ, поѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Да заградѧ́тсѧ, бцⷣе, твои́ми моли́твами ᲂу҆ста̀ лжи̑ваѧ и҆ льсти̑ваѧ не вѣ́дꙋщихъ надъ вѣ́рными покро́ва твоегѡ̀, и҆ сп҃сѝ всѣ́хъ, дв҃о, тебѣ̀ и҆́стиннѡ слꙋжа́щихъ и҆ хрⷭ҇то́во и҆́го бл҃го́е до́брѣ несꙋ́щихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Цр҃ѧ̀ нбⷭ҇наго, є҆го́же пою́тъ во́и а҆́гг҃льстїи, хвали́те и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Вразꙋмлѧ́еши живꙋ́щыѧ во ѡ҆гра́дѣ твое́й, прпⷣбне, ꙗ҆влѧ́ѧсѧ и҆̀мъ ꙗ҆́вѣ и҆ во снѣ̀ наставлѧ́ѧ, но и҆ всѣ̑мъ, молѧ́щымсѧ тебѣ̀, чꙋ́днѡ помога́еши и҆ ѿ ѕлы́хъ бѣ́дъ и҆збавлѧ́еши.

Молѝ ѡ҆ на́съ, прпⷣбне, и҆ не забꙋ́ди къ тебѣ̀ притека́ющихъ, въ ско́рбехъ и҆ печа́лехъ сꙋ́щихъ, подаѧ́й ᲂу҆тѣше́нїе ѿ твое́й ра́ки цѣльбоно́сныѧ.

Процвѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ даві́дски, ѻ҆́тче, и҆ ѡ҆би́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ дх҃а прест҃а́гѡ, ѡ҆ на́съ непреста́ннѡ молѝ почита́ющихъ вѣ́рою пречⷭ҇тнꙋ́ю па́мѧть твою̀, прпⷣбне корни́лїе.

Бг҃оро́диченъ: Вѣ́къ скончава́етсѧ, любо́вь ѡ҆скꙋдѣва́етъ, побѣ́дꙋ лꙋка́вый торжествꙋ́етъ, и҆ кто̀ на́мъ помощѝ мо́жетъ, а҆́ще не ты̀, дв҃о, чꙋ́днаѧ мт҃и, ѡ҆гради́ши крⷭ҇то́мъ сн҃а твоего̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стинꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, сп҃се́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли̑ки тѧ̀ велича́юще.

Въ домꙋ̀ бг҃ома́тери, ꙗ҆́коже въ геѳсїма́нїи, почива́еши ны́нѣ, бл҃же́нне, и҆дѣ́же, слꙋжа̀ ᲂу҆миле́ннѣ, предстоѧ́лъ є҆сѝ прⷭ҇то́лꙋ бж҃їю смире́ннѡ, въ верте́пѣ ѡ҆сщ҃е́нномꙋ.

Никто́же неꙋтѣ́шенъ ѿхо́дитъ ѿ твоеѧ̀ ра́ки, прпⷣбне, но и҆сцѣле́нїе дꙋ́шъ и҆ тѣле́съ вѣ́рꙋющымъ подае́ши всегда̀ и҆з̾ѻби́льнѡ.

Зри́ши бж҃їѧ и҆ а҆́гг҃льскїѧ свѣ́тлости патрїа̑рхъ и҆ мч҃никъ и҆ а҆пⷭ҇тольскїѧ красо́ты, молѝ съ ни́ми чл҃вѣколю́бца ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ и҆ житїѧ̀ и҆справле́нїе дарова́ти на́мъ, прпⷣбне, хва́лѧщымъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Тишина̀ ве́лїѧ бы́сть въ пеще́рѣ сꙋ́щымъ, сꙋе́тъ мі́ра и҆збѣ́гшымъ ст҃ы̑мъ. ты̀, ѽ мт҃и дв҃о, нбⷭ҇нꙋю тишинꙋ̀ низпослѝ и҆ на́мъ, чⷭ҇таѧ, тебѐ велича́ющымъ.

Свѣти́ленъ:

Сщ҃е́нствомъ досто́йнѡ ѡ҆блече́нъ, ᲂу҆добре́нъ же ѕѣлѡ̀ прпⷣбїемъ, бцⷣы до́мъ ᲂу҆краси́въ и҆ просла́вивъ, ꙗ҆зы́цы ко хрⷭ҇тꙋ̀ приве́лъ є҆сѝ, ᲂу҆сѣче́нїемъ же ме́чнымъ сѣдина̀ твоѧ̀ ѡ҆багри́сѧ кро́вїю, корни́лїе, и҆ ны́нѣ со ст҃ы́ми хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ̀, молѝ почита́ющымъ па́мѧть твою̀ земно́е ше́ствїе въ ми́рѣ прейтѝ и҆ ѡ҆деснꙋ́ю сꙋдїѝ предста́ти.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: По ᲂу҆спе́нїи твое́мъ мі́ра не ѡ҆ста́вила є҆сѝ, бцⷣе, но и҆ въ де́бри зе́мной прославлѧ́еши и҆́мѧ ст҃о́е своѐ чꙋдеса́ми ѿ і҆кѡ́ны твоеѧ̀ ст҃ы́ѧ и҆ гро́ба прпⷣбномч҃ника, съ ни́мже молѝ сн҃а и҆ бг҃а твоего̀ ѡ҆ на́съ, недосто́йныхъ, тѧ̀ при́снѡ бл҃жа́щихъ.

Пре­по­доб­но­му­че­ник Кор­ни­лий Пско­во-Пе­чер­ский (1501–1570) ро­дил­ся в Пско­ве в бо­яр­ской се­мье. Ро­ди­те­ли его, Сте­фан и Ма­рия, вос­пи­ты­ва­ли сы­на в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем. Уже в ран­нем воз­расте мать за­ме­ти­ла у от­ро­ка Кор­ни­лия осо­бен­ную склон­ность к ду­хов­ной жиз­ни, на­учи­ла его мо­лит­ве и при­ви­ла лю­бовь к стран­ни­кам. Чтобы дать сы­ну об­ра­зо­ва­ние, ро­ди­те­ли от­да­ли его в Псков­ский Ми­рож­ский мо­на­стырь. В мо­на­стыр­ских сте­нах от­ро­ков вос­пи­ты­ва­ли в по­слу­ша­нии, обу­ча­ли чте­нию и пись­му, ис­кус­ству кни­го­пи­са­ния и пи­са­нию икон. В мо­на­сты­ре со­став­ля­лись и пе­ре­пи­сы­ва­лись ле­то­пи­си, жи­тия свя­тых, бо­го­слу­жеб­ные кни­ги. В Ми­рож­ской оби­те­ли юный Кор­ни­лий под­ви­за­ет­ся под на­ча­лом стар­ца, со­вер­шая по­дви­ги мо­лит­вы и тру­да, де­лал све­чи. С осо­бен­ным тща­ни­ем при­го­тов­лял­ся он к пи­са­нию икон, со­блю­дая пе­ред этим пост, мо­лил­ся Пре­свя­той Вла­ды­чи­це о бла­го­сло­вении его на труд. Во вре­мя ра­бо­ты над ико­ной хра­нил соб­ствен­ную чи­сто­ту, тво­ря в ду­ше непре­стан­ную мо­лит­ву.

За­кон­чив обу­че­ние, свя­той Кор­ни­лий вер­нул­ся в ро­ди­тель­ский дом. Пре­бы­ва­ние в свя­той оби­те­ли еще бо­лее утвер­ди­ло его при­зва­ние к ино­че­ской жиз­ни.

Од­на­жды го­су­да­рев дьяк Ми­сюрь Му­не­хин, че­ло­век про­све­щен­ный и бла­го­че­сти­вый, друг се­мьи свя­то­го Кор­ни­лия, со­брал­ся ехать в за­те­рян­ную сре­ди ле­сов ма­лень­кую Пе­чер­скую оби­тель и взял с со­бою юно­го Кор­ни­лия. Кра­со­та при­ро­ды, ти­хая мо­на­стыр­ская служ­ба в пе­щер­ной церк­ви пре­ис­пол­ни­ли серд­це юно­ши ду­хов­ной ра­до­сти и бла­го­го­ве­ни­ем. Ни­ко­гда и ни­где еще он так го­ря­чо не мо­лил­ся. Эта по­езд­ка ока­за­ла боль­шое воз­дей­ствие на его по­сле­ду­ю­щую жизнь.

Вско­ре он на­все­гда ушел из ро­ди­тель­ско­го до­ма и при­нял по­стриг в Пско­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре. Там пре­по­доб­ный Кор­ни­лий вел стро­гую жизнь: в убо­гой ке­ллии спал на дос­ках, все свое вре­мя по­свя­щал по­лез­но­му тру­ду и мо­лит­ве.

В 1529 го­ду пре­по­доб­ный Кор­ни­лий, слу­жив­ший об­раз­цом бо­го­угод­ной жиз­ни, был из­бран игу­ме­ном. В его на­сто­я­тель­ство чис­ло бра­тии уве­ли­чи­лось от 15 до 200 че­ло­век, и это ко­ли­че­ство на­сель­ни­ков не бы­ло пре­вы­ше­но ни при од­ном из по­сле­ду­ю­щих на­сто­я­те­лей. Вста­вая с вос­хо­дом солн­ца, пре­по­доб­ный Кор­ни­лий сам пра­вил служ­бу, и от­да­вал все си­лы тру­дам, во­оду­шев­лял бра­тию к вы­пол­не­нию уста­ва, стро­го­му по­сту, мо­лит­ве, на­по­ми­ная о по­дви­ге пер­вых хри­сти­ан. По сво­е­му сми­ре­нию пре­по­доб­ный Кор­ни­лий по­чи­тал се­бя пер­вым сре­ди рав­ных лишь по из­бра­нию.

Де­я­тель­ность пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия рас­про­стра­ня­лась да­ле­ко за пре­де­лы оби­те­ли. Его жизнь бы­ла об­раз­цом де­я­тель­ной люб­ви к Бо­гу и че­ло­ве­ку. Он рас­про­стра­нял пра­во­сла­вие сре­ди жи­те­лей окрест­ных мест – эс­тов и сэту, мно­гие из ко­то­рых кре­сти­лись в мо­на­сты­ре. Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий, все­гда крот­кий и при­вет­ли­вый, мол­ча вы­слу­ши­вал лю­дей, да­вал на­став­ле­ния, а по­том бла­го­слов­лял с мо­лит­вой и лю­бо­вью. При зву­ке его го­ло­са от­кры­ва­лось серд­це, стыд от­бе­гал. По­сле по­ка­я­ния лю­ди пла­ка­ли об­лег­ча­ю­щи­ми ду­шу сле­за­ми.

Од­на­жды на Псков­щине бы­ло мо­ро­вое по­вет­рие. Лю­ди бе­жа­ли из се­ле­ний в ле­са, под­сту­пы к го­ро­дам за­кры­ва­лись, чтобы убе­речь жи­те­лей от мо­ро­вой яз­вы. Мно­гие уми­ра­ли не толь­ко от за­ра­зы, но и от го­ло­да. По бла­го­сло­ве­нию пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия в то страш­ное вре­мя ино­ки мо­на­сты­ря вы­хо­ди­ли к го­лод­ным, чтобы раз­да­вать им ва­ре­ную рожь.

По вре­мя Ли­вон­ской вой­ны пре­по­доб­ный Кор­ни­лий про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство в от­во­е­ван­ных го­ро­дах, стро­ил там хра­мы, по­мо­гал по­стра­дав­шим, за­бо­тил­ся о ра­не­ных. В оби­те­ли по­гре­ба­ли уби­тых и за­пи­сы­ва­ли их в си­но­ди­ки для по­ми­но­ве­ния.

В 1560 го­ду, в празд­ник Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, пре­по­доб­ный Кор­ни­лий по­слал в бла­го­сло­ве­ние рус­ским вой­скам, оса­ждав­шим го­род Фел­лин, просфо­ру и свя­тую во­ду. В тот же день нем­цы сда­ли го­род.

Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий очень лю­бил и хо­ро­шо знал кни­ги – он со­здал в мо­на­сты­ре боль­шую по то­му вре­ме­ни биб­лио­те­ку. В се­ре­дине XVI ве­ка Пско­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь пе­ре­нял от Спа­со-Ели­за­ров­ско­го мо­на­сты­ря тра­ди­цию ле­то­пи­са­ния. Кро­ме то­го, свя­той игу­мен Кор­ни­лий за­вел боль­шой мо­на­стыр­ский си­но­дик для по­ми­но­ве­ния усоп­ших бра­тии и бла­го­тво­ри­те­лей оби­те­ли, на­чал ве­сти «Кор­мо­вую кни­гу». В этом тру­де он оста­вил по­сле­ду­ю­щим по­ко­ле­ни­ям ис­то­ри­че­скую ха­рак­те­ри­сти­ку сво­е­го вре­ме­ни, со­ста­вил «Опи­са­ние мо­на­сты­ря» и «Опи­са­ние чу­дес Пе­чер­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри».

Пре­по­доб­ный Кор­ни­лий рас­ши­рил и укра­сил свой мо­на­стырь, про­ко­пал да­лее мо­на­стыр­ские пе­ще­ры, пе­ре­нес де­ре­вян­ную цер­ковь во имя Со­ро­ка му­че­ни­ков Се­ва­стий­ских за мо­на­стыр­скую огра­ду, на при­ез­жий мо­на­стыр­ский двор, на ее ме­сте в 1541 го­ду по­ста­вил цер­ковь в честь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и в 1559 го­ду по­стро­ил храм По­кро­ва Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В 1558–1565 го­дах пре­по­доб­ный Кор­ни­лий воз­двиг во­круг мо­на­сты­ря на­деж­ную ка­мен­ную сте­ну, а над свя­ты­ми вра­та­ми по сво­е­му за­мыс­лу по­стро­ил ка­мен­ную цер­ковь во имя свя­ти­те­ля и чу­до­твор­ца Ни­ко­лая (1565). Тем са­мым он по­ру­чил это­му ис­тин­но­му за­щит­ни­ку чи­сто­ты пра­во­слав­ной ве­ры по­кро­ви­тель­ство свя­той оби­те­ли на гра­ни­це с непра­во­слав­ны­ми на­ро­да­ми.

Так оби­тель, воз­ник­шая на гра­ни­це Рус­ско­го го­су­дар­ства, ста­ла не толь­ко све­то­чем пра­во­сла­вия, но и кре­по­стью про­тив внеш­них вра­гов Рос­сии.

Дру­гим де­лом пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия бы­ло ос­но­ва­ние в 1538 го­ду во Пско­ве по­дво­рья мо­на­сты­ря с ка­мен­ной цер­ко­вью в честь ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри «Оди­гит­рии».

Во вре­мя сво­е­го управ­ле­ния мо­на­сты­рем пре­по­доб­ный Кор­ни­лий учре­дил при оби­те­ли ико­но­пис­ную ма­стер­скую. Тру­див­ши­е­ся в ней мо­на­хи учи­лись ис­кус­ству ико­но­пи­си в Ми­рож­ском мо­на­сты­ре и по воз­вра­ще­нии в свою оби­тель пи­са­ли ико­ны и по­мо­га­ли пре­по­доб­но­му Кор­ни­лию укра­шать хра­мы и обу­чать дру­гих ино­ков. В мо­на­сты­ре бы­ли так­же сто­ляр­ная, куз­неч­ная, ке­ра­ми­че­ская и дру­гие хо­зяй­ствен­ные ма­стер­ские.

О му­че­ни­че­ской кон­чине пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия на­пи­са­но в древ­ней ру­ко­пи­си Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ры. Ко­гда пре­по­доб­ный игу­мен Кор­ни­лий вы­шел с кре­стом на мо­на­стыр­ские во­ро­та на­встре­чу ца­рю Иоан­ну Гроз­но­му, раз­гне­ван­ный лож­ным на­ве­том на свя­то­го игу­ме­на царь сво­ей ру­кой от­сек ему го­ло­ву, но тот­час рас­ка­ял­ся и, под­няв те­ло его, на ру­ках по­нес в мо­на­стырь. Обаг­рен­ная кро­вью пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия до­рож­ка, по ко­то­рой царь нес его те­ло к церк­ви Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, на­зва­на «кро­ва­вым пу­тем».

Рас­ка­яв­шись, царь по­жерт­во­вал Пско­во-Пе­чер­ско­му мо­на­сты­рю мно­же­ство дра­го­цен­ных вкла­дов, впи­сал имя пре­по­доб­но­го игу­ме­на в свой си­но­дик, но па­мять о со­де­ян­ном пре­сле­до­ва­ла его всю жизнь.

Те­ло пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Кор­ни­лия бы­ло по­ло­же­но в стене «Бо­гом здан­ной пе­ще­ры», где невре­ди­мо пре­бы­ва­ло 120 лет. В 1690 го­ду мит­ро­по­лит Псков­ский и Из­бор­ский Мар­келл пе­ре­нес его мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся ис­це­ле­ни­я­ми боль­ных, из пе­ще­ры в со­бор­ный храм Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и по­ло­жил в но­вом гро­бе в стене.

17 де­каб­ря 1872 го­да мо­щи пре­по­доб­но­го Кор­ни­лия бы­ли пе­ре­ло­же­ны в мед­но-по­се­реб­рен­ную ра­ку, а в 1892 го­ду – в но­вую ра­ку. По­ла­га­ют, что служ­ба пре­по­доб­но­му­че­ни­ку бы­ла со­став­ле­на ко дню от­кры­тия мо­щей в 1690 го­ду.