Канон святым преподобномученикам Вениамину и Никифору Соловецким

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы; но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Сподо́би, Го́споди, просла́вити по достоя́нию преподобному́чеников Солове́цких, Вениами́на и Ники́фора, ти́и бо, си́лою Христо́вою вооружи́вшеся, искуше́нием вра́жиим противоста́ша и со́нма му́чеников украше́ние пресве́тлое яви́шася.

От ко́рене благочести́ваго произше́д, свя́те Вениами́не, ве́ре Христо́ве и любви́ Боже́ственней измла́да прилежа́л еси́ и, боле́зни и труды́ благоду́шно претерпева́я, посреде́ мяте́жей мно́гих до конца́ сия́ сохрани́л еси́.

От святы́я ико́ны Вседержи́теля гла́с услы́шав, о́тче Вениами́не, мирска́я вся́ отри́нул еси́ и ко ото́ку Солове́цкому стопы́ своя́ напра́вил еси́, иде́же, во оби́тели святе́й всели́вся, в послуша́ние Бо́гу всеце́ло себе́ вда́л еси́.

Богоро́дичен: Пу́ть ко спасе́нию откры́ла еси́ на́м, Богоро́дице, жития́ непоро́чнаго о́браз чисте́йший явля́ющи. Те́мже, на Тя́ взира́юще и Тебе́ моля́щеся, из глубины́ серде́чныя взыва́ем: я́звы грехо́в и стру́пы страсте́й на́ших исцели́ слеза́ми покая́ния.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю́ зе́млю неодержи́мо, тва́рь, ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, не́сть свя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

По́двиги мно́гими подвиза́вся, Вениами́не всеблаже́нне, восходи́л еси́ от си́лы в си́лу и, к мона́шескому чи́ну и са́ну свяще́нному сопричте́н бы́в, служе́ние твое́ усе́рдно соверша́л еси́ под покро́вом первонача́льников оби́тели Солове́цкия, к ни́мже умиле́нною душе́ю моли́твы простира́л еси́.

Мно́гих ра́ди доброде́телей и кро́ткаго твоего́ ду́ха, богоблаже́нне Вениами́не, нача́льник Си́йския оби́тели поста́влен бы́л еси́, иде́же, Боже́ственным Покро́вом Пресвяты́я Тро́ицы и предста́тельством преподо́бнаго Анто́ния, первонача́льника оби́тели сея́, укрепля́емь, до́бре потруди́лся еси́, путеводя́ ста́до Христо́во ко спасе́нию.

Нестрое́нию во оби́тели Солове́цтей бы́вшу, избра́ша тя́ бра́тия в наста́вника духо́внаго себе́, ве́дуще тя́ благонра́вием и послуша́нием укра́шена, любо́вию к Бо́гу и бли́жним обдержи́ма и му́дрость духо́вную стяжа́вша, Вениами́не достохва́льне.

Богоро́дичен: Обре́тши благода́ть у Сы́на Твоего́ заступа́ти немощны́й ро́д челове́ческий, Богоро́дице, неусы́пно назира́еши лю́ди христиа́нския, и́ноком наипа́че покрови́тельствуеши, я́ко а́нгельскому чи́ну подража́телем, Сама́ бо вы́шши а́нгельскаго жи́тельство на́м яви́ла еси́.

Седа́лен, гла́с 5:

Пла́мень о́гненный проше́дше, преподобному́ченицы, ве́чнаго поко́я сла́дость обрели́ есте́ и, по́двиг во Христе́ жи́тельства му́жественне соверши́вше, пра́ведною кро́вию блаже́нство ра́йское сниска́ли есте́. Мо́лим ва́с, святи́и: моли́теся за ны́ ко Го́споду, по́прище жития́ на́шего на́м досто́йно проити́, стре́л вра́жиих избе́гнути и ве́чныя поги́бели изба́витися.

Богоро́дичен: Засту́пницу Тя́ и́мамы пред Бо́гом, Пречи́стая Де́во, не пре́зри ра́б Твои́х, на предста́тельство Твое́ наде́ющихся, моле́ние на́ше приими́ и по́мощь с Небесе́ низпосли́, да спасе́ние ду́ш на́ших обря́щем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние прови́дя, Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты́ си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.

Повеле́нию Госпо́дню повину́яся, кре́ст настоя́тельства оби́тели Солове́цкия, тя́ возрасти́вшей, со смире́нием прия́л еси́, Вениами́не достоблаже́нне. Егда́ же си́ла вра́жия безу́мно на Це́рковь Правосла́вную воста́, страда́ния, предугото́ванная тебе́, безро́потне восприя́л еси́.

До́брое жи́тельство попра́вше, не́цыи от и́нок солове́цких послуша́нию не поревнова́ша и, самохоте́нием ме́сто супоста́ту в се́рдце свое́м да́вше, ско́рбь ве́лию оби́тели Солове́цтей и богоизбра́нному Вениами́ну, настоя́телю своему́, сотвори́ша, ду́шу свою́ за о́вцы своя́ положи́ти хотя́щему.

Ду́хом в Го́рняя простира́яся, до́льними скорбьми́ обремене́н быва́ше, Вениами́не преподо́бне, но моли́твою и любо́вию бу́рю мяте́жа посреде́ непокори́вых во оби́тели дре́вней укроща́л еси́, о́тче богому́дре, ста́до разобще́нное и́ноков во еди́но собира́я и Бо́га в Тро́ице Неразде́льнаго о поми́ловании умоля́я.

Богоро́дичен: Мо́лим Тя́, Богоро́дице Де́во, вра́жиими злоде́йствы обурева́емии: сете́й злоухищре́нных свободи́, мучи́тельства страсте́й на́с изба́ви, ми́р Бо́жий в ду́ши на́ша водвори́, терпе́нием Христо́вым снабдева́ющи.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к на́м ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия, Све́т ви́дев Невече́рний, из но́щи у́треневав, взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси́ земноро́днии возра́дуются.

Оте́честву земно́му в чи́не во́инстем че́стно послужи́в, богоблаже́нне Ники́форе, во́инству Христо́ву приобщи́тися и еди́ному Бо́гу порабо́тати зело́ возжела́л еси́ и, во оби́тель Солове́цкую всели́вся, досто́йно в чи́не и́ночестем и са́не иере́йстем Го́сподеви послужи́л еси́.

Обе́ты и́ноческия усе́рдно исполня́я, наста́вника ти́ Бо́гом да́ннаго Вениами́на любо́вию почита́л еси́, Ники́форе прехва́льне, те́мже и, стезе́ю страстоте́рпческою вку́пе ше́ствовав, му́ченичества красото́ю с ни́м украси́лся еси́.

Тве́рдо Христа́ испове́давше и напа́сти вра́жия ни во что́же вмени́вше, пострада́ти за Того́ сподо́билися есте́, Вениами́не и Ники́форе, уничиже́ние от беззако́нных, изгна́ние из оби́тели, во юдо́ль муче́ний нечести́выми обраще́нныя, труды́ поднево́льныя, поноше́ния и клевету́, вся́ претерпе́ли есте́, преподо́бнии.

Богоро́дичен: Над земле́ю Ру́сскою Покро́в держа́вный распросте́рши, не оста́вила еси́ на́с от злодея́ний льсти́ваго поги́бнути, Засту́пнице Всеми́лостивая. Помози́ на́м и ны́не ве́ру и́стинную без стра́ха испове́дати и Правосла́вия побо́рником бы́ти.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию Да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Егда́ мра́к безбо́жия пости́же зе́млю Ру́сскую и Солове́цкую оби́тель в темни́цу обрати́, тогда́ многоско́рбная сердца́ ва́ша испо́лнишася боле́зней и скорбе́й, я́же и до конца́ му́жественне понесли́ есте́, Христо́вы страстоте́рпцы, Про́мысл Бо́жий благи́й во все́м разумева́юще.

Не́мощь челове́ческую ве́дуще, все́ упова́ние на Бо́га всеце́ло возложи́ли есте́, преподо́бнии, и, со смире́нием и кро́тостию пра́ведное Его́ попуще́ние восприи́мше, ве́рность Влады́це и зва́нию вы́шнему досто́йно сохрани́ли есте́. Не оста́вите у́бо на́с, святи́и, па́мять ва́шу све́тло почита́ющих.

Преподо́бным отце́м поревнова́вше и испове́дником ве́ры, за Христа́ страда́ния с ра́достию прие́мшим, после́довавше, соприча́стницы Солове́цким новому́чеником яви́стеся и Це́рковь Ру́сскую по́двиги све́тло украси́сте, богому́дрии.

Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Ма́ти Всепе́тая, приими́ серде́чную моли́тву ра́б Твои́х, во умиле́нии Ти́ приноси́мую, и не лиши́ на́с ми́лостиваго Твоего́ заступле́ния, но, я́ко Блага́я, спаси́ ду́ши на́ша.

Конда́к, гла́с 7.

Боже́ственными страда́нии, я́же за Христа́ претерпе́вше, отцы́ всеблаже́ннии, я́ко зла́то в горни́ле ду́ши своя́ во огни́ очи́стили есте́ и во оби́тели го́рния ко Влады́це своему́ ны́не пресели́лися есте́. Сего́ ра́ди приле́жно чти́м и ублажа́ем ва́с, преподобному́ченицы Вениами́не и Ники́форе.

И́кос:

Благода́тию Госпо́днею на по́двиг испове́днический избра́ннии, Вениами́не и Ники́форе, преподо́бием и пра́вдою Бо́гу потруди́лися есте́ во святе́й оби́тели Солове́цтей, си́лою же вра́жиею во времена́ безбо́жная от нея́ удале́ннии, в моли́тве, и терпе́нии, и тве́рдом упова́нии дни́ жития́ своего́ провожда́ли есте́. Смире́нию же кре́стному прилежа́вше, ра́достне сла́вили есте́ Го́спода, вся́ воскреси́вшаго Собо́ю, и, страда́льческую сме́рть прие́мше во дни́ Святы́я Па́схи, красото́ю му́ченическою украси́лися есте́ во Ца́рствии Спа́са на́шего. Сего́ ра́ди приле́жно чти́м и ублажа́ем ва́с, преподобному́ченицы Вениами́не и Ники́форе.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется во спасе́ние на́с пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Я́ко пусты́нницы, во изгна́нии пребыва́ли есте́, Вениами́не и Ники́форе, труды́ и моли́твами подвиза́ющеся де́нь и но́щь и славосло́вие Бо́гу в Тро́ице Единосу́щному и Неразде́льному возсыла́юще: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Ме́сто по́двигов после́дних в де́брех се́верных избра́ли есте́, досточу́днии, иде́же, мно́го потруди́вшеся, житие́ земно́е му́ченически сконча́ли есте́. Ны́не Престо́лу Всевы́шняго предстои́те и победоно́сно взыва́ете: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Земны́я юдо́ли го́рести во мно́жестве позна́вше, бла́г неизрече́нных ны́не наслажда́етеся, Христо́ви страстоте́рпцы, ве́рен бо Госпо́дь, обетова́вый Ца́рствие Небе́сное лю́бящим Его́ и вопию́щим: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Заве́та ве́чнаго Богоизбра́нная Таи́ннице, и Ца́рства Христо́ва Всеми́лостивая Врата́рнице! Го́спода и Влады́ку веко́в умоли́ о на́с немощны́х, озлобле́нием вра́жиим му́чимых, Ты́ бо, Благосе́рдая Ма́ти, Помо́щница те́плая и Хода́таица живота́ ве́чнаго христиа́ном при́сно явля́ешися.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се́ бо в мертвеце́х вменя́ется в вы́шних Живы́й и во гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Четыредеся́тницу святу́ю по́стнически соверши́вше, Па́сху Госпо́дню воспева́ли есте́, ду́хом пламене́юще. О́гнь же мучи́тельный, челове́ки зло́бными разжже́нный, му́жественне претерпе́вше, в Черто́г украше́нный внидо́сте, Христа́ воскре́сша пою́ще и превознося́ще во вся́ ве́ки.

Па́мять ва́шу пра́зднующе, новому́ченицы святи́и, ра́дуемся и ликовству́ем, дне́сь бо Па́сха ва́ша соверша́ется от земли́ в селе́ния Небе́сная восхо́дом невозбра́нным, вы́ же, я́ко ве́рнии служи́телие Христо́ви, насле́дницы благослове́ннии Небе́снаго Оте́чества яви́стеся, пою́ще и превознося́ще Го́спода во вся́ ве́ки.

Ве́рою и тве́рдым испове́данием ве́чнаго блаже́нства достиго́сте, преподо́бнии Вениами́не и Ники́форе, сме́ртию бо страда́льческою к Животу́ безсме́ртному преста́вилися есте́ и кро́вию безви́нною багряни́цу Це́ркве Правосла́вныя украси́ли есте́, пою́ще и превознося́ще Го́спода во вся́ ве́ки.

Тро́ичен: Триипоста́сный Бо́же, Сло́вом сотвори́вый вся́ческая и Ду́хом к животу́ призва́вый земна́я и небе́сная! Ты́ челове́ческое естество́ в подо́бие Свое́ созда́л еси́, оскверне́нное же грехо́м Кро́вию Христа́ Твоего́ па́ки возста́вил еси́, Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Послужи́вши Та́йне Бо́жией, челове́ческому разуме́нию непостижи́мей, сподо́би на́с благода́ти Сы́на Твоего́, Пренепоро́чная, не́мощь на́шу укрепи́, житие́ уны́лое ми́лостию Твое́ю обогати́ и ску́дную моли́тву на́шу Ду́ха Свята́го животво́рными дыха́нии раствори́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́, Сы́на: воста́ну бо и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою непреста́нно, я́ко Бо́г, ве́рою и любо́вию Тя́ велича́ющия.

Благода́рною душе́ю сла́вяще Творца́ и Бо́га, испове́дником и страстоте́рпцем Христо́вым приобщи́лися есте́, Вениами́не и Ники́форе. Сердцеве́дец же Госпо́дь страда́льческия ра́ди кончи́ны венцы́ му́ченическими украси́ ва́с. Те́мже помина́йте на́с, ве́рою и любо́вию ва́с велича́ющих.

Я́коже Вениами́н, еди́н от сыно́в Изра́илевых, юне́йший бе́ в дому́ отца́ своего́, та́ко и ты́, Вениами́не преподобному́чениче, после́дний нача́льник в Солове́цтей оби́тели бы́л еси́. И, я́коже Вениами́н, священнонача́льник Петрогра́дский, ты́ и́менем Христо́вым злоде́йства вра́жия препобеди́л еси́. Те́мже помина́й на́с, ве́рою и любо́вию тя́ велича́ющих.

Ча́шу страда́ний му́жественне испи́вше, венцы́ неувяда́емыми украси́лися есте́ во Ца́рствии Небе́снем, досточти́мии Вениами́не и Ники́форе. Те́мже моли́те о оби́тели ва́шей Солове́цтей, да ми́р и любо́вь Госпо́дня во ве́ки с не́ю пребыва́ет, и на́с помина́йте, ве́рою и любо́вию ва́с велича́ющих.

Богоро́дичен: Ца́рства Бо́жия би́сер драгоце́нен да возсия́ет в душа́х на́ших Твои́ми мольба́ми, Пречи́стая Де́во, Нача́льника жи́зни ве́чныя Ма́ти. Помози́ на́м, Блага́я, да, терпе́нием ду́ши стяжа́вше, воскресе́ния све́тлую ра́дость невозвра́тно Тобо́ю обря́щем.

Свети́лен, гла́с 3:

Све́том Христо́вым просвеща́еми, мра́к беззако́ния попра́ли есте́, преподо́бнии, и испове́данием Трисо́лнечнаго Све́та тьму́ а́дову посрами́ли есте́, муче́ния же от сыно́в поги́бели прие́мше, безпеча́льное жи́тельство насле́довали есте́. Те́мже, све́тлости святы́х прича́стницы яви́вшеся, ми́ру просвеще́ние испроси́те и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не: Све́т Живота́ ве́чнаго возсия́ на́м Тобо́ю, Благода́тная Мари́е, пло́тию бо родила́ еси́ Жизнода́вца Бо́га, сме́рть попра́вшаго, ми́р Собо́ю обнови́вшаго и все́м ве́рным Воскресе́ние да́рующаго.