Каноны святому благоверному князю Роману Олеговичу Рязанскому

Припев: Святы́й благове́рный кня́же Рома́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 01 августа (19 июля ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Я́ко по су́ху, прете́кл еси́, пресла́вне кня́же, волну́ющееся бу́рею бе́д и скорбе́й мо́ре жития́ сего́, окормля́емь благода́тию Пресвята́го Ду́ха, и к ти́хому приста́нищу жи́зни ве́чныя дости́гл еси́.

Су́щу ти́ еще́ во младе́нчестве, егда́ нача́л еси́ познава́ти ве́щи, о́крест тебе́ су́щия, у́м тво́й явля́ше смы́сл здра́вый, се́рдце же блага́я чу́вствия на утеше́ние роди́телей и сро́дников твои́х.

Наставля́емый от благочести́выя твоея́ ма́тере в позна́нии уче́ния ве́ры и благоче́стия христиа́нскаго, всеусе́рдно тому́ внима́л еси́, в уме́ же и се́рдце твое́м то́ написова́л еси́ и в житии́ твое́м то́ исполня́ти тща́лся еси́.

Богоро́дичен: Пронарече́нная от ве́ка и родо́в Творцо́м вся́ческих в Ма́терь по пло́ти Бо́га Сло́ва, моли́ Того́, Всеблага́го, да просвети́т на́с, омраче́нных грехи́ мно́гими, да упра́вит на́с к ве́чней жи́зни и спасе́нию.

И́н. гла́с 8-й.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Красе́н те́лом, па́че же красе́н ду́хом, блаже́нне кня́же, бы́л еси́, украша́яся благи́м нра́вом и благоче́стным житие́м; те́мже, с любо́вию пра́зднующе па́мять твою́, восхваля́ем тя́.

Непреста́нно упражня́лся еси́ в чте́нии сло́ва Бо́жия, писа́нии святы́х оте́ц и ины́х душеполе́зных кни́г; возбуди́ и в на́с, кня́же, любо́вь к Боже́ственному Писа́нию и песнопе́нием духо́вным.

От ю́ности твоея́ уклоня́лся еси́ су́етных уте́х и весе́лия мирска́го; вразуми́ и на́с, пресла́вне, избега́ти грехо́вных уте́х и наслажде́ний.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Богоизбра́нный сосу́де чистоты́ и непоро́чности, Ты́ яви́лася еси́ преукра́шенная пала́та Творца́ Го́спода, те́мже вси́ ро́ди челове́честии Тя́ ублажа́ют.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Не́сть и́н бо́г, ра́зве Творца́ не́бу и земли́, в Его́же пресвято́е И́мя крести́лся еси́, Его́же позна́л еси́, блаже́нне, приходя́ в во́зраст о́троческий, в Него́же и пра́во ве́ровал еси́ и Ему́же благоче́стно покланя́лся еси́.

От ю́ности твоея́ посвяще́н бы́в Бо́гу, Того́ благода́тию просвеща́емь и укрепля́емь бы́л еси́ и ми́лостию Его́ от напра́сныя сме́рти сохране́н бы́л еси́.

Обогаща́я у́м тво́й позна́нием и́стины и напоева́я се́рдце твое́ благи́ми чу́вствовании и жела́нии, непреста́нно устремля́лся еси́ к исполне́нию за́поведей и оправда́ний Госпо́дних.

Богоро́дичен: Воспита́вшися в хра́ме Госпо́днем, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, возбуди́ в на́с, гре́шных, любо́вь к усе́рдному посеще́нию хра́мов Бо́жиих, ко псалмо́м и пе́снем духо́вным.

И́н.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Просвеще́н бы́в наказа́нием и уче́нием Госпо́дним от пречестны́я твоея́ ма́тере, до́бре позна́л еси́ уче́ние ве́ры Правосла́вныя; моли́, кня́же, Го́спода, да пода́ст и́стинное просвеще́ние ча́дом и сро́дником на́шим.

Измла́да хра́м Бо́жий посеща́л еси́ и усе́рдно чте́нию и пе́нию святы́х пе́сней внима́л еси́; возбуди́, святы́й кня́же, сию́ любо́вь и усе́рдие в на́с, хла́дных ко хра́му Бо́жию и слу́шанию псалмо́в и пе́сней духо́вных.

Усе́рдно почита́л еси́ Це́рковь Правосла́вную и всегда́ исполня́л еси́ святы́я уста́вы и пра́вила ея́, чти́л же еси́ духо́вный и и́ноческий чи́н; вразуми́ на́с, кня́же, не увлека́тися злы́ми обы́чаи и пра́вилы ми́ра сего́, соблюда́ти же уста́вы Святы́я Це́ркве и почита́ти па́стыри ея́.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, ро́ждшая Наста́вника заблу́ждших и Просвети́теля ду́ш на́ших, искорени́ в на́с душевнопа́губная лжеуче́ния, посева́емая враги́ сло́ва Бо́жия и ве́ры Правосла́вныя, и вразуми́ заблужда́ющияся.

Седа́лен, гла́с 4:

Тече́ние соверши́в и́стинное, мучи́телей всю́ кре́пость победи́л еси́, и прия́л еси́ вене́ц от руки́ Вседержи́теля, Рома́не, кня́же всече́стне, и соде́лался еси́ а́нгелов соприча́стник.

Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, от Тебе́ воплоти́вшагося, позна́хом, Богоро́дице Де́во, Еди́на Чи́стая, Еди́на Благослове́нная. Те́м непреста́нно Тя́, воспева́юще, велича́ем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Христо́с моя́ си́ла, кре́пость и утвержде́ние, – взыва́л еси́, Боголюби́вый кня́же, и сего́ ра́ди всегда́ устремля́л еси́ у́м тво́й и се́рдце к Нему́, в ско́рбех же и беда́х всегда́ прибега́л еси́ к Нему́.

Возлюби́в все́ю душе́ю твое́ю и все́ю кре́постию твое́ю Го́спода Иису́са, воспламеня́л еси́ себе́ жела́нием всегда́ твори́ти уго́дное Ему́ и не прогневля́ти Его́ де́лы и словесы́ неподо́бными.

Ходя́ во все́х за́поведех Бо́жиих непоро́чно, неукло́нно и всеусе́рдно соблюда́л еси́ пра́вила святы́х апо́стол и отце́в Це́ркве и явля́л еси́ в себе́ достоподража́тельный о́браз жития́ благоче́стнаго.

Богоро́дичен: Удиви́ла еси́, Богоневе́сто, чистото́ю души́ Твоея́ и свя́тостию жития́ Твоего́ чи́ны а́нгельския и соде́лалася еси́ благоприя́тное вмести́лище Невмести́маго; те́мже вси́ ро́ди челове́честии и вся́ си́лы Небе́сныя непреста́нно прославля́ют Тя́.

И́н.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Ви́дя опустоше́ну страну́ Ряза́нскую, обременя́ему и притесня́ему от зверонра́вных монго́л, ве́ровал еси́, кня́же, я́ко стра́шная годи́на сия́ пости́же люде́й за нече́стие и́х.

Я́коже обита́телие кня́жества Ряза́нскаго во все́ вре́мя жития́ твоего́ претерпева́ху от лю́тых ва́рвар мно́гия и тя́жкия оби́ды и ско́рби, и ты́, благосе́рде кня́же, ве́лия ско́рби носи́л еси́ в се́рдце твое́м, то́чию тве́рдое упова́ние на Го́спода укрепля́ше тя́.

Ве́лий засту́пник и оте́ц си́рых и стра́ждущих по наше́ствии монго́л на страну́ Ряза́нскую, кня́же, бы́л еси́. Ны́не же предстоя́ пред Бо́гом, моли́ Его́, да изба́вит на́с от наше́ствия иноплеме́нных.

Богоро́дичен: Всеблага́го Царя́ Небе́снаго Премилосе́рдная Ма́ти, вы́ну пеку́щаяся о бе́дствующих и стра́ждущих челове́цех, не оста́ви ми́лостию Твое́ю и на́с, недосто́йных ра́б Твои́х, в многообра́зных беда́х, ско́рбех и напа́стех и спаси́ на́с.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Боже́ственным све́том озаре́н бы́в, благоче́стне кня́же, мра́к грехо́вный от себе́ отгна́л еси́ и в млады́х еще́ ле́тех суету́ бла́г ми́ра сего́ узре́л еси́, всегда́ же к Го́рнему Ца́рствию умо́м твои́м взира́л еси́ и се́рдцем устремля́лся еси́.

Устремля́я непреста́нно ду́х тво́й ко Го́споду и горя́ любо́вию к Нему́, возлюби́л еси́ все́ю душе́ю и бли́жния твоя́, я́ко себе́, я́коже запове́да Госпо́дь.

Имы́й нелицеме́рную и кре́пкую любо́вь к бли́жним, явля́л еси́ и́м, благосе́рде кня́же, всегда́ сострада́ние и по́мощь, утеша́я печа́льныя и ободря́я стра́ждущия.

Богоро́дичен: Презе́льную любо́вь иму́щи ко Го́споду и ве́лие милосе́рдие к ро́ду челове́ческому, Пресвята́я Влады́чице, моли́ Того́, Всеблага́го, да поми́лует и спасе́т на́с по вели́цей ми́лости Свое́й.

И́н.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Озаре́н бы́в благода́тию Пресвята́го Ду́ха, просвеще́нна очеса́ у́мная се́рдца, блаже́нне, всегда́ име́л еси́ и су́етность земны́х бла́г я́сно узре́л еси́; умоли́, кня́же, Го́спода, да не лиши́т и на́с, многогре́шных, Пресвята́го Ду́ха, просвеща́юща ду́ши на́ша.

Обурева́емый всегда́ скорбьми́ жите́йскими, сохраня́л еси́, кня́же, ми́р в се́рдце твое́м кре́пким упова́нием на Го́спода и всеце́лым преда́нием себе́ святе́й во́ли Его́; моли́ Его́, свя́те, да укрепи́т на́с, немощны́х, в тве́рдей наде́жди на Него́ и водвори́т благода́тный ми́р в душа́х на́ших, мяту́щихся сомне́нии, малоду́шием и малове́рием.

Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чице, Бо́га с челове́ки Боже́ственным Сы́ном Твои́м примири́вшая, возбуди́ в на́с ду́х и́стиннаго покая́ния и исправле́ния жи́зни и помози́ на́м примири́тися с Ни́м.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Жите́йское мо́ре страны́ Ряза́нския зело́ волнова́шеся бу́рею нападе́ний на ню́ злочести́вых супоста́т с огне́м и мече́м, ты́ же, Боголюби́вый кня́же, сохране́н бы́в от зло́бы враго́в Десни́цею Всевы́шняго, пре́дал еси́ себе́ святе́й во́ли Его́.

Кровожа́днии монго́ли, наше́дше на зе́млю Ру́сскую, проли́ша пото́ки кро́ве христиа́нския, опустоши́ша гра́ды и ве́си Ряза́нския, ты́ же усе́рдно моли́л еси́ Го́спода, да укрепи́т страда́ющия лю́ди Своя́.

Имы́й любвеоби́льное се́рдце, ты́, благосе́рде кня́же, явля́л еси́ си́рым и вдови́цам и про́чим бе́дствующим лю́дем, ели́ко мо́щно бя́ше, потре́бную по́мощь.

Богоро́дичен: Премилосе́рдая Влады́чице, Защи́тнице и Утеше́ние непра́ведно гони́мых, защити́ и уте́ши рабы́ Твоя́, озлобля́емыя от нечести́вых челове́к, те́плыми Твои́ми к Бо́гу моли́твами.

И́н.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Те́плую моли́тву возсыла́л еси́, благосе́рде кня́же, ко Го́споду, егда́ зре́л еси́ ве́лия страда́ния обита́телей страны́ Ряза́нския, разоре́нных от корыстолюби́вых и кровожа́дных ва́рвар.

Ди́вное му́жество и кре́пость ду́ха яви́л еси́, достоблаже́нне кня́же, егда́ сано́вник царя́ монго́льскаго убежда́ше тя́ отступи́ти от святы́я ве́ры Правосла́вныя, прия́ти же сту́дную ве́ру лжепроро́ка Магоме́та.

Пла́менную моли́тву пред Бо́гом излива́л еси́, егда́ злове́рный ца́рь монго́льский повеле́ тебе́ ско́ро яви́тися к нему́: да укрепи́т тя́ Госпо́дь в иму́щих бы́ти злоключе́ниих, супру́гу и ча́д в разлуче́нии с тобо́ю.

Богоро́дичен: Мно́ги и лю́ты ско́рби претерпе́ла еси́, Пренепоро́чная, ра́ди Возлю́бленнаго Сы́на Твоего́, па́че же егда́ зре́ла еси́ Его́ на Кресте́; утоли́, Влады́чице, ско́рби рабо́в Бо́жиих, неви́нно гони́мых и озлобля́емых.

Конда́к, гла́с 2:

Оклеве́танный пред ха́ном в хуле́нии злове́рия его́, дерзнове́нно предста́л еси́ суди́щу нечести́вому; убоя́вся же Стра́шнаго Суда́ Христо́ва, ха́нское повеле́ние и стра́х поплева́л еси́, святы́й Рома́не. Те́лом, я́ко розга́, ре́жемый, в страда́ниих уподо́бился еси́ Иа́кову Пе́рсянину и яви́лся еси́ великому́ченик изря́дный, сто́лп и утвержде́ние Це́ркви Ряза́нстей, засту́пник и воево́да Росси́йский пресла́вный.

И́кос:

От ю́ности твоея́ вседуше́вно возлюби́в Го́спода, всеусе́рдно исполня́л еси́ Его́ святы́я за́поведи, ку́пно же име́л еси́ вели́кую любо́вь к бли́жним, благотворя́ бе́дствующим, состра́жда стра́ждущим. Егда́ же прельща́емь и ну́дим бы́л еси́ к отступле́нию от ве́ры Христо́вы и прия́тию злове́рия сту́днаго лжепроро́ка Магоме́та, яви́л еси́ непоколеби́мую тве́рдость и ди́вное му́жество в самолюте́йших муче́ниих за Христа́ и яви́лся еси́ великому́ченик изря́дный, сто́лп и утвержде́ние Це́ркви Ряза́нстей, засту́пник и воево́да Росси́йский пресла́вный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Я́коже благочести́вии трие́ евре́йстии о́троцы ну́дими бя́ху от злочести́ваго царя́ вавило́нскаго к поклоне́нию безду́шному истука́ну, та́ко и тя́, благоче́стне кня́же, сано́вник царя́ монго́льскаго преклоня́ше к прия́тию сту́дныя ве́ры магомета́нския.

Я́коже о́нии трие́ о́троцы не повину́шася безбо́жному веле́нию царя́, та́ко и ты́, кня́же, отве́ргл еси́ сове́ты злове́рнаго сано́вника монго́льскаго, глаго́ля: христиани́н е́смь, и ве́ра Правосла́вная и́стинна е́сть.

Ви́дя тя́, доблему́дре кня́же, непрекло́нна своему́ сове́ту, надме́нный вла́стию свое́ю сано́вник воскипе́ на тя́ гне́вом и зло́бою и посла́ лжи́вое и клеветно́е писа́ние царю́ своему́, я́ко ты́ зело́ поно́сиши его́ и богоху́льствуеши.

Богоро́дичен: Не опали́лася еси́, Пренепоро́чная Де́во, все́льшимся в Тя́ Огне́м Божества́, но я́коже огнеопа́льная пе́щь вавило́нская яви́лася еси́ и источа́еши усе́рдно чту́щим Тя́ ро́су Боже́ственныя благода́ти.

И́н.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Вседуше́вно почита́я и́стинную Правосла́вную ве́ру, дерзнове́нно испове́дал еси́ ю́ пред царе́м злове́рным и ника́коже восхоте́л еси́ отрещи́ся ея́; моли́, кня́же, Го́спода, да пода́ст и на́м ре́вность пропове́дати сию́ Боже́ственную ве́ру.

Отроко́м евре́йским, безу́мному веле́нию царя́ вавило́нскаго поклони́тися безду́шному истука́ну неповину́вшимся, уподо́бился еси́, прехва́льне кня́же, егда́ не повину́лся еси́ повеле́нию царя́ монго́льскаго прия́ти его́ ве́ру сту́дную, отрещи́ся же ве́ры Правосла́вныя.

Непоколеби́мое му́жество яви́л еси́, кня́же, егда́ безчелове́чный ца́рь, а́ки ди́кий зве́рь, озло́блен бы́в тве́рдостию твое́ю в ве́ре Правосла́вней и презре́нием его́ злове́рия, осуди́ тебе́ на сме́рть и предаде́ тя́ люте́йшим мучи́телем.

Богоро́дичен: Ве́лию любо́вь и почте́ние име́л еси́, кня́же, ко Пресвяте́й Богоро́дице и кре́пкое упова́ние на Ню́ по Бо́зе возлага́л еси́ во вре́менней жи́зни, ны́не же, предстоя́ Престо́лу Бо́жию, прославля́еши Ю́ с чи́нми а́нгельскими и мо́лиши о спасе́нии земли́ Росси́йския.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Егда́ злове́рный ца́рь Теми́р получи́ клеветно́е писа́ние своего́ сано́вника, зело́ воскипе́ гне́вом и, егда́ по повеле́нию его́ яви́лся еси́ к нему́, именова́ тя́ оскорби́теля его́ че́сти и богоху́льника.

Непови́нен сы́й в клевете́, егда́ возвеща́л еси́ царю́ и́стину, но яви́шася лжесвиде́телие, а́ки бы слы́шавшии твое́ злохуле́ние, и а́ще свиде́тельствовал еси́ Бо́гом Всеве́дущим твою́ непови́нность, злочести́вый ца́рь не хотя́ше ве́ровати словесе́м твои́м.

Ослепле́н сы́й свои́м злове́рием, ца́рь Теми́р повеле́ тебе́, кня́же, отрещи́ся еди́ныя и́стинныя ве́ры Правосла́вныя, прия́ти же сту́дную ве́ру лжепроро́ка Магоме́та, ты́ же, пресла́вне, непоколеби́м пребы́л еси́ и сту́дную ве́ру лжепроро́ка отве́ргл еси́.

Богоро́дичен: Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, тве́рдая и ско́рая Помо́щнице борю́щихся со страстьми́ и прило́ги вра́жиими, утверди́ Твое́ю благода́тною по́мощию на́с, немощны́х, в борьбе́ с лю́тыми и злокова́рными враги́ ду́ш на́ших.

И́н.

Ирмо́с: Цари́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Прия́в от Го́спода му́жество и си́лу и возложи́в все́ упова́ние на Него́, тве́рд и непрекло́нен бы́л еси́ проти́ву преще́ний царя́ злове́рнаго; испроси́, кня́же, у Го́спода кре́пость во искуше́ниих гони́мым за пра́вду рабо́м Бо́жиим.

Пачеесте́ственное терпе́ние и му́жество яви́л еси́, пречу́дне кня́же, в странноужа́сных страда́ниих твои́х за ве́ру Правосла́вную. Моли́, свя́те, Го́спода, да укрепи́т на́с в испове́дании сея́ Боже́ственныя ве́ры и и́стиннем благоче́стии.

Пречестно́ю твое́ю кро́вию, кня́же страстоте́рпче, в люте́йших муче́ниих из телесе́ твоего́ излива́емою, обагри́ся и напои́ся земля́, и прозябе́ в предуста́вленная Бо́гом ле́та в стране́ злове́рных ве́ра Правосла́вная.

Богоро́дичен: Удиви́ла еси́, Пречи́стая, чи́ны а́нгельския чистото́ю и непоро́чностию души́ Твоея́ и преди́вным смире́нием, и сего́ ра́ди сподо́билася еси́ бы́ти Ма́ти во пло́ти Сы́на Бо́жия. Помози́ на́м, Влады́чице, очи́ститися от скве́рн грехо́вных, стяжа́ти же чистоту́ духо́вную и всади́ боголюбе́зное смире́ние в сердца́ на́ша, одержи́мая го́рдостию и тщесла́вием.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Ви́дев тя́, пресла́вне кня́же, непрекло́нна в исполне́нии ве́ры Христо́вы, злове́рный ца́рь зело́ разгне́вася и угрожа́ше лиши́ти тя́ престо́ла кня́жескаго, заключи́ в темни́цу, осуди́ на изгна́ние и предаде́ му́кам и сме́рти.

Услы́шав таковы́я неи́стовыя глаго́лы царя́, кня́же, дерзнове́нно ре́кл еси́ ему́, я́ко ника́коже страши́шися си́х угроже́ний. Тогда́ злове́рный ца́рь разсвирепе́, а́ки разъяре́нный зве́рь, и повеле́ преда́ти тя́ лю́тым муче́нием и сме́рти.

Егда́, по темни́чнем заключе́нии, приведе́н бы́в на ме́сто ка́зни, облича́л еси́ злове́рие монго́л, тогда́ слузи́ ца́рстии, не терпя́ще обличе́ния, отре́заша язы́к тво́й, та́же избодо́ша очеса́ твоя́ и отъя́ша еди́н по еди́ному уста́ и ушеса́, персты́ ру́к твои́х, та́же ру́це и но́зе, последи́ же, сне́мше ко́жу с главы́ твоея́, усеко́ша ю́ и вонзо́ша на ко́пия на позо́рище лю́дем.

Богоро́дичен: Омраче́ннии мгло́ю мирски́я суеты́ и боговре́дных обы́чаев ми́ра и плотски́х наслажде́ний, блужда́ем, окая́ннии, во тьме́ нече́стия и заблужде́ний, но просвети́, Ма́ти Бо́жия, о́чи ума́ на́шего и наста́ви на́с на стезю́ спасе́ния.

И́н.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

О ко́ль чу́дна и крепка́ ве́ра твоя́ в Триеди́наго Бо́га Творца́, пречу́дне кня́же, я́ко в немощне́м телеси́ терпе́л еси́ то́ль лю́тая страда́ния, о ни́х же то́чию вспомина́юще, ве́рнии ужаса́ются и, благодаря́ще укрепля́вшаго тя́ Го́спода, тя́ прославля́ют.

Презе́льную любо́вь име́л еси́ ко Го́споду, ея́же ра́ди не пощаде́л еси́ живота́ твоего́ и пре́дал еси́ те́ло твое́ странноужа́сным муче́нием. Умоли́, благосе́рде кня́же, Го́спода, да согре́ет Свое́ю благода́тию на́ша хла́дная сердца́ и пода́ст кре́пкую любо́вь к Нему́.

Мольбы́ усе́рдныя вознеси́, многострада́льне кня́же, к Царю́ Небе́сному сохрани́тися гра́ду, стране́ Ряза́нстей и всему́ наро́ду ру́сскому от лю́тых вра́г, вне́шних и вну́тренних, и на́м все́м изба́витися от лю́тых зо́л и обстоя́ний.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, кре́пость и похвало́ му́чеников, защи́то и утеше́ние неви́нно гони́мых и озло́бленных, заступи́ и спаси́, Премилосе́рдная, в лю́тых озлобле́ниих ра́б Твои́х, усе́рдно к Тебе́ прибега́ющих и на Тя́ упова́ющих.

Свети́лен:

Просвеще́н бы́в, кня́же, благода́тию Пресвята́го Ду́ха, соде́лался еси́ благоприя́тная оби́тель Его́ и в све́те за́поведей Боже́ственных всегда́ ходи́л еси́; те́мже ны́не в све́тлостех святы́х предстои́ши лицу́ Бо́жию и непреста́нно славосло́виши Его́.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, ро́ждшая Преве́чный Све́т, просвеща́ющий вся́каго гряду́щаго в ми́р челове́ка, Того́ моли́, Преблага́я, да просвети́т ду́ши на́ша, омраче́нныя сту́дными страстьми́ и похотьми́ на́шими.

Крат­кое жи­тие му­че­ни­ка бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на Рязанского

Свя­той бла­го­вер­ный князь Ро­ман Оле­го­вич Ря­зан­ский был из ро­да кня­зей, ко­то­рые во вре­мя та­тар­ско­го ига про­сла­ви­лись как за­щит­ни­ки хри­сти­ан­ской ве­ры и Оте­че­ства. Оба его де­да умер­ли за От­чиз­ну в бит­ве с Ба­ты­ем. Вос­пи­тан­ный в люб­ви к свя­той ве­ре (князь жил в сле­зах и мо­лит­вах) и сво­ей Ро­дине, князь все­ми си­ла­ми за­бо­тил­ся о ра­зо­рен­ных и угне­тен­ных под­дан­ных, за­ши­щал их от на­си­лий и гра­бе­жей хан­ских бас­ка­ков (сбор­щи­ков по­да­тей). Бас­ка­ки воз­не­на­ви­де­ли свя­то­го и окле­ве­та­ли его пе­ред та­тар­ским ха­ном Мен­гу-Ти­му­ром. Ро­ман Оле­го­вич был вы­зван в Ор­ду, где хан Мен­гу-Ти­мур объ­явил, что он дол­жен вы­брать од­но из двух: или му­че­ни­че­скую смерть, или та­тар­скую ве­ру. Бла­го­вер­ный князь от­ве­чал, что хри­сти­а­нин не мо­жет из­ме­нить ис­тин­ную ве­ру на лож­ную. За свою твер­дость в ис­по­ве­да­нии ве­ры он был под­верг­нут же­сто­ким ис­тя­за­ни­ям: ему от­ре­за­ли язык, вы­ко­ло­ли гла­за, об­ре­за­ли уши и гу­бы, от­сек­ли ру­ки и но­ги, со­дра­ли с го­ло­вы ко­жу и, от­ру­бив го­ло­ву, на­са­ди­ли ее на ко­пье. Это про­изо­шло в 1270 го­ду.

По­чи­та­ние кня­зя-му­че­ни­ка на­ча­лось сра­зу же по его смер­ти. Ле­то­пись го­во­рит о свя­том: "Ку­пи се­бе стра­стию Цар­ствие Небес­ное и ве­нец при­ят от ру­ки Гос­под­ней со срод­ни­ком сво­им, ве­ли­ким кня­зем Чер­ни­гов­ским Ми­ха­и­лом Все­во­ло­до­ви­чем, по­стра­дав­ши по Хри­сте за пра­во­слав­ную хри­сти­ан­скую ве­ру".

С 1854 го­да со­вер­ша­ет­ся в Ря­за­ни крест­ный ход и мо­ле­бен в день па­мя­ти свя­то­го Ро­ма­на. В 1861 го­ду в Ря­за­ни освя­щен храм в честь бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на.

Пол­ное жи­тие му­че­ни­ка бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на Рязанского

Свя­той бла­го­вер­ный князь Ро­ман Оле­го­вич Ря­зан­ский (в ми­ру Яро­слав) ро­дил­ся неза­дол­го до на­ше­ствия та­тар на Рус­скую зем­лю, в 1237 го­ду. Он про­ис­хо­дил из доб­лест­но­го ро­да ря­зан­ских кня­зей, за­бо­тив­ших­ся о ве­ре и бла­го­че­стии. Ро­до­на­чаль­ник ро­да, пра­внук свя­то­го рав­ноап­о­столь­но­го ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра, князь Яро­слав-Кон­стан­тин и его де­ти кня­зья Ми­ха­ил и Фе­о­дор (па­мять 21 мая/3 июня) про­сла­ви­лись свя­то­стью жиз­ни. Внук Кон­стан­ти­на, Вла­ди­мир Свя­то­сла­вич, был при­ме­ром бес­ко­ры­стия и са­мо­от­вер­же­ния, свя­той му­ром­ский чу­до­тво­рец Петр († 1228; па­мять 25 июня/8 июля) так­же был вну­ком Кон­стан­ти­на. Дед свя­то­го кня­зя Ро­ма­на князь Олег ос­но­вал Оль­гов Успен­ский мо­на­стырь неда­ле­ко от Ря­за­ни. Два де­да – кня­зья Юрий и Олег Иго­ре­ви­чи – по­гиб­ли в 1237 го­ду за ве­ру и оте­че­ство в бит­ве с Ба­ты­ем. Свя­той князь Ро­ман ум­но­жил доб­ро­де­те­ли сво­их пред­ков, про­сла­вив Ря­зан­скую зем­лю по­дви­гом ис­по­вед­ни­че­ства.

Дет­ство и юность свя­то­го кня­зя Ро­ма­на при­шлись на са­мый пер­вый пе­ри­од мон­го­ло-та­тар­ско­го ига и это ос­та­ви­ло от­пе­ча­ток на судь­бе свя­то­го кня­зя Ро­ма­на, как и ты­сяч его совре­мен­ни­ков. Он ли­шил­ся так­же и ро­ди­те­лей. Об от­це свя­то­го кня­зе Оле­ге Иго­ре­ви­че из­вест­но, что он был взят Ба­ты­ем в плен и вер­нул­ся на ро­ди­ну в 1252 го­ду. Неиз­вест­но, как уце­лел от та­тар юный князь Ро­ман. Су­ще­ству­ет пред­по­ло­же­ние, что он был уве­зен епи­ско­пом Ря­зан­ским и Му­ром­ским Ев­фро­си­ном Свя­то­гор­цем в Му­ром.

Ли­шен­ный род­ных и кро­ва, свя­той князь Ро­ман с юно­сти шел к ис­по­вед­ни­чес­ко­му по­дви­гу пу­тем скор­бей и стра­да­ний. Вос­пи­та­ние его бы­ло, по бла­го­че­сти­во­му рус­ско­му обы­чаю, цер­ков­ное. На­ча­ло пре­муд­ро­сти – страх Бо­жий – по­ла­га­лось в ос­но­ва­ние жиз­ни через чте­ние Свя­щен­но­го Пи­са­ния. Крот­кий князь с юно­сти пла­ме­нел лю­бо­вью ко Хри­сту и утвер­ждал­ся в пра­во­слав­ной ве­ре. Бла­го­че­стие и тер­пе­ние, лю­бовь к от­чизне и со­вер­шен­ная пре­дан­ность во­ле Бо­жи­ей от­ли­чи­ли бу­ду­ще­го стра­сто­терп­ца и ис­по­вед­ни­ка.

Ко­гда отец вер­нул­ся из та­тар­ско­го пле­на, бла­го­вер­ный князь был уже се­мей­ным че­ло­ве­ком. Его су­пру­га кня­ги­ня Ана­ста­сия про­ис­хо­ди­ла из ро­да ве­ли­ко­го кня­зя ки­ев­ско­го и от­ли­ча­лась ис­крен­ней ве­рой и бла­го­тво­ри­тель­но­стью. Трое сы­но­вей – кня­жи­чи Фе­о­дор, Яро­слав и Кон­стан­тин – вос­пи­ты­ва­лись в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем.

20 мар­та 1258 го­да, по­сле кон­чи­ны от­ца кня­зя Оле­га, пе­ред смер­тью при­няв­ше­го мо­на­ше­ский по­стриг, бла­го­вер­ный князь Ро­ман всту­пил на пре­стол об­шир­но­го Ря­зан­ско­го кня­же­ства, ко­то­рое в то вре­мя мед­лен­но оправ­ля­лось от та­тар­ско­го по­гро­ма. Свя­той князь Ро­ман при­нял управ­ле­ние кня­же­ством с од­ной на­деж­дой на Про­мысл Бо­жий и в про­дол­же­ние две­на­дца­ти тя­же­лей­ших лет сво­е­го кня­же­ния су­мел со­хра­нить Ря­зан­ские зем­ли от но­вых ра­зо­ре­ний. Бла­го­вер­ный князь со сле­за­ми мо­лил­ся о сво­ей ро­дине и ста­рал­ся об­лег­чить участь ра­зо­рен­но­го на­ро­да. Сло­вом и при­ме­ром сво­ей жиз­ни он вну­шал окру­жав­шим лю­бовь к род­ной зем­ле и Свя­той Церк­ви. Та­тар­ские сбор­щи­ки да­ни (бас­ка­ки) зло­би­лись на свя­то­го кня­зя, так как он по­сто­ян­но удер­жи­вал их от на­си­лий и за­сту­пал­ся за оби­жен­ных. Од­на­жды один из бас­ка­ков до­нес ха­ну Мен­гу-Те­ми­ру, что бла­го­вер­ный князь Ро­ман ху­лит ха­на и по­но­сит его язы­че­скую ве­ру. На­шлись лю­ди, ко­то­рые под­твер­ди­ли кле­ве­ту, и хан вы­звал свя­то­го в Од­ру на суд.

Спо­кой­но вы­слу­шал пе­чаль­ную весть крот­кий князь и стал со­би­рать­ся в Ор­ду, к го­ре­сти се­мей­ства и всех жи­те­лей Ря­за­ни, ис­крен­но его лю­бив­ших.

От­прав­ля­ясь к ха­ну, бла­го­вер­ный князь Ро­ман рас­пре­де­лил меж­ду сы­но­вья­ми уде­лы сво­е­го кня­же­ства и при­ча­стил­ся Свя­тых Хри­сто­вых Та­ин. В Ор­де свя­той князь, по сло­ву ле­то­пис­ца, в кле­ве­те «оправ­дал­ся, но бас­как на­у­сти мно­ги от кня­зей та­тар­ских, и они на­ча­ша ну­ди­ти его к ве­ре их». И по по­ве­ле­нию ха­на бла­го­вер­ный князь дол­жен был для сво­е­го оправ­да­ния при­нять ве­ру их. В по­ры­ве бла­го­че­сти­во­го него­до­ва­ния и люб­ви к ве­ре Хри­сто­вой «он же гла­го­ла к ним: “Не до­сто­ит пра­во­слав­ным хри­сти­а­ном, оста­вя ве­ру свою пра­во­слав­ную, прии­ма­ти ве­ру ба­сур­ман­скую”. То­гда на­ча­ша его би­ти. Он же гла­го­ла­ша: “Хрис­ти­а­нин есть, и во­ис­ти­ну, хри­сти­ан­ская ве­ра свя­та, а ва­ша та­тар­ская ве­ра по­га­на есть”». Та­та­ры пы­ла­ли яро­стью и скре­же­та­ли зу­ба­ми на свя­то­го, но, ви­дя непре­клон­ность, устре­ми­лись на него и на­ча­ли бить неми­ло­сти­во. «Хрис­ти­а­нин есть, – вос­кли­цал князь, осы­па­е­мый уда­ра­ми, – и свя­та во­ис­ти­ну ве­ра хри­сти­ан­ская!» Он хо­тел еще го­во­рить, но ему за­ткну­ли рот и, за­ко­вав це­пя­ми, бро­си­ли в тем­ни­цу. В душ­ном под­зе­ме­лье, свя­зан­ный по ру­кам и но­гам, св. князь Ро­ман осла­бе­вал те­лом, но укреп­лял­ся ду­хом. По­кор­ность Про­мыс­лу Бо­жию, быв­шая од­ной из ос­нов­ных доб­ро­де­те­лей его жиз­ни, под­дер­жи­ва­ла стра­даль­ца и вли­ва­ла в него но­вые си­лы для пе­ре­не­се­ния на­сту­пив­ших му­че­ний. Князь пред­чув­ство­вал, что его ожи­да­ет, и толь­ко мо­лил­ся. Жре­бий его уже был ре­шен ха­ном: он дал та­та­рам по­ве­ле­ние умерт­вить бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на. С же­сто­ки­ми ру­га­тель­ства­ми из­влек­ли му­че­ни­ка из тем­ни­цы и по­ве­ли на ме­сто каз­ни. Князь спо­кой­но шел на му­че­ние; на ли­це его от­ра­жа­лось чув­ство хри­сти­ан­ско­го сми­ре­ния и ду­шев­но­го спо­кой­ствия, ко­то­рые да­ют­ся в удел немно­гим, очи­стив­шим­ся в гор­ни­ле ис­ку­ше­ний. Ис­по­вед­ник Хри­стов не стра­шил­ся уме­реть за Него, но не знал, что ожи­да­ет его ужас­ней­шая из смер­тей – смерть мед­лен­ная. При­шед­ши на ме­сто каз­ни, свя­той в по­след­ний раз ре­шил ис­пы­тать си­лу сво­е­го сло­ва над вар­ва­ра­ми и на­чал уко­рять их в суе­ве­рии и же­сто­ко­сти, гро­зил им гне­вом Бо­жи­им. Ему от­ре­за­ли язык, а за­тем пре­да­ли страш­ным му­кам: вы­ко­ло­ли гла­за, об­ре­за­ли гу­бы. Бес­че­ло­ве­чие му­чи­те­лей не по­ща­ди­ло ни од­но­го чле­на стра­даль­ца, св. страс­то­терп­ца ру­би­ли по ча­стям: сна­ча­ла от­ня­ли пер­сты рук и ног, по­том от­сек­ли ру­ки и но­ги. «И яко оста­ся труп един, они же одра­ша ко­жу от гла­вы его и ко­пие во­з­о­ткну­ша».

Та­кие стра­да­ния пре­тер­пел в Ор­де доб­лест­ный князь Ря­зан­ский Ро­ман Оле­го­вич в 19-й день ме­ся­ца июля 1270 го­да. Пре­да­ние гла­сит, что свя­тые мо­щи му­че­ни­ка Ро­ма­на Ря­зан­ско­го бы­ли тай­но пе­ре­не­се­ны в Ря­зань и там с бла­го­го­ве­ни­ем пред­аны зем­ле. Ме­сто по­гре­бе­ния оста­лось неиз­вест­ным. Цер­ков­ное по­чи­та­ние бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на в ли­ке свя­тых на­ча­лось сра­зу же по­сле его му­че­ни­че­ской кон­чи­ны. Совре­мен­ни­ки на­зы­ва­ли его но­вым му­че­ни­ком и срав­ни­ва­ли с ве­ли­ко­му­че­ни­ком Иа­ко­вом Пер­ся­ни­ном († 421; па­мять 27 но­яб­ря/10 де­каб­ря). Ле­то­пись го­во­рит о свя­том: «Ку­пи се­бе стра­стию Цар­ствие Небес­ное и ве­нец при­ят от ру­ки Гос­под­ней со срод­ни­ком сво­им, ве­ли­ким кня­зем Чер­ни­гов­ским Ми­ха­и­лом Все­во­ло­до­ви­чем, по­стра­дав­ши по Хри­сте за пра­во­слав­ную хри­сти­ан­скую ве­ру».

В 1812 го­ду, в день па­мя­ти бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на, рус­ские вой­ска одер­жа­ли первую по­бе­ду при Кля­сти­цах. В па­мять об этом на стене мос­ков­ско­го хра­ма в честь Хри­ста Спа­си­те­ля был на­пи­сан об­раз свя­то­го кня­зя Ро­ма­на. По пре­да­нию, на ико­нах бла­го­вер­ный князь изо­бра­жал­ся так: «Князь не ста­рых лет, с во­ло­са­ми ру­сы­ми, куд­ря­вы­ми, па­да­ю­щи­ми на пле­чи тон­кою вол­ною, в со­бо­льей шу­бе на пле­чах, в бар­хат­ной под­дев­ке; пра­вая ру­ка про­стер­та на мо­лит­ву, а ле­вая дер­жит го­род с цер­ко­вью».

С 1854 го­да со­вер­ша­ет­ся в Ря­за­ни крест­ный ход и мо­ле­бен в день па­мя­ти свя­то­го Ро­ма­на. В 1861 го­ду в Ря­за­ни освя­щен храм в честь бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на. В на­сто­я­щее вре­мя в глав­ном ал­та­ре ря­зан­ско­го ка­фед­раль­но­го Бо­ри­со­глеб­ско­го со­бо­ра есть пе­ре­нос­ной пре­стол, освя­щен­ный во имя свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­ма­на Ря­зан­ско­го. Во вре­мя Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии в этом со­бо­ре на­ря­ду с хра­мо­вым и ря­до­вы­ми тро­па­ря­ми по­ет­ся тро­парь стра­сто­терп­цу Ро­ма­ну, муд­ро­му устро­и­те­лю Ря­зан­ской зем­ли, мо­лит­вен­ни­ку, ис­по­вед­ни­ку, за­щит­ни­ку пра­во­слав­ной ве­ры.